Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rosalynn
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 28-11 09:37
Hi allemaal,

Ik wil eindelijk de overstap maken van een Windows naar Apple laptop en zit te denken aan een MacBook Air. Omdat het toch een grotere investering is, wil ik het graag goed uitzoeken.

Momenteel gebruik ik mijn laptop vooral voor studeren. Meestal heb ik 15+ tabbladen open, waaronder meerdere van ChatGPT. Mijn gebruik gaat waarschijnlijk toenemen door een komende statistiekperiode, waarbij ik R met Chat gebruik, en af en toe wat fotobewerking. Gamen doe ik niet op deze laptop. De meeste bestanden sla ik online op.

Ik heb geprobeerd mij in te lezen op dit forum en las over mindere schermkwaliteit ten opzichte van andere modellen (zoals de Pro), maar ik kom van een oude Asus VivoBook (8 GB RAM, 200 GB opslag). Tuurlijk zullen er betere modellen zijn, maar voor mij is dit misschien niet heel relevant. Ik houd van mooi design, daarom stap ik ook over naar Apple ;)

Dankzij jullie tips weet ik dat ik in ieder geval een Engels toetsenbord hebben (geen grote enter knop voor mij😅).

Helaas was ik te laat voor de Apple onderwijsactie, dus de AirPods-deal heb ik gemist. Nu mag ik onderwijskorting niet combineren met de aanstaande Black Friday deal van €160 tegoedbon.

Vragen aan de experts hier:
- Welk MacBook Air-model zouden jullie aanraden gezien mijn gebruik?
Ik twijfel vooral tussen 8CPU/10GPU en opslag.
- Hoe komen jullie aan goede deals, ik zag onder andere een Pro bij bol.com voorbij komen die goedkoper was dan de Air?
- Wat is jullie mening over Apple Care: is dat de moeite waard? Het lijkt alsof je voor sommige dingen toch nog moet bijbetalen, toch voelt de zekerheid misschien fijn als ik hem veel onderweg en in het buitenland gebruik.

Ik hoor graag jullie advies!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:47
Rosalynn schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:36:
Hi allemaal,

Ik wil eindelijk de overstap maken van een Windows naar Apple laptop en zit te denken aan een MacBook Air. Omdat het toch een grotere investering is, wil ik het graag goed uitzoeken.

Momenteel gebruik ik mijn laptop vooral voor studeren. Meestal heb ik 15+ tabbladen open, waaronder meerdere van ChatGPT. Mijn gebruik gaat waarschijnlijk toenemen door een komende statistiekperiode, waarbij ik R met Chat gebruik, en af en toe wat fotobewerking. Gamen doe ik niet op deze laptop. De meeste bestanden sla ik online op.

Ik heb geprobeerd mij in te lezen op dit forum en las over mindere schermkwaliteit ten opzichte van andere modellen (zoals de Pro), maar ik kom van een oude Asus VivoBook (8 GB RAM, 200 GB opslag). Tuurlijk zullen er betere modellen zijn, maar voor mij is dit misschien niet heel relevant. Ik houd van mooi design, daarom stap ik ook over naar Apple ;)

Dankzij jullie tips weet ik dat ik in ieder geval een Engels toetsenbord hebben (geen grote enter knop voor mij😅).

Helaas was ik te laat voor de Apple onderwijsactie, dus de AirPods-deal heb ik gemist. Nu mag ik onderwijskorting niet combineren met de aanstaande Black Friday deal van €160 tegoedbon.

- Hoe komen jullie aan goede deals, ik zag onder andere een Pro bij bol.com voorbij komen die goedkoper was dan de Air?
- Wat is jullie mening over Apple Care: is dat de moeite waard? Het lijkt alsof je voor sommige dingen toch nog moet bijbetalen, toch voelt de zekerheid misschien fijn als ik hem veel onderweg en in het buitenland gebruik.

Ik denk dat een basis Macbook Air prima voldoet, zeker waar je vandaan komt met je bestaande lappie. Apple gaat wat beter om met het regelen van intern geheugen. Je zou eventueel een extra stapje kunnen maken, maar dan gaat wel de prijs direct flink stijgen.

Wil je persé overstappen naar Apple? Anders kan je ook je geld spenderen aan een Surface 7 laptop. Die zijn nu ook tegen aantrekkelijke prijzen te kijgen met BF. Dit is wel op ARM. Ik ben zelf namelijk Windows en Apple gebruiker. Aan Apple moet ik nog steeds wennen, maar het gaat de goede kant op. Aangezien jij echt de overstap gaat maken en misschien geen backup hebt, zou ik er even goed over nadenken.

ANSI bordje is inderdaad fijn, is die met platte enter en lange linkershift (VS).

Apple Care+ vind ik fijn, zeker op producten die ik eigenlijk niet kan missen. Dmv Express Replacement ben ik snel weer up-and-running. Als jij veel ermee gaat reizen dan is het misschien sowieso wel verstandig, maar ik weet niet hoe je al verzekerd bent met andere polissen. Als je AC+ neemt dan kan je ook nog kiezen voor verlies/diefstal.

Zoals je ziet, je moet nog een hoop keuzes zelf maken. Ik heb het alleen maar moeilijker voor je gemaakt :+

I don't have dreams, I have goals!!

• Rosalynn
  • Laatst online: 28-11 09:37
Bedankt voor je reactie!

Ik twijfel vooral over de CPU/GPU-stap voor de langere termijn. Ik ben niet technisch genoeg om precies te snappen wanneer dat verschil écht merkbaar wordt, dus dat maakt de keuze lastiger. Qua geheugen denk ik dat het wel goed zit.

Ik zou niet zeggen dat ik per se moet overstappen, maar ik overweeg het wel sterk. Ik gebruik inmiddels zowel Windows als Apple (op werk), dus helemaal nieuw is het niet meer - al moet ik misschien nog even wachten met zulke uitspraken tot ik straks een Mac echt full-time gebruik, haha.

Dank ook voor je uitleg over AppleCare+, weer een stukje wijzer geworden! Vooral met reizen klinkt dat wel aantrekkelijk.

CPU/GPU blijft denk ik de lastigste keuze voor mij, plus het 'voordeel' dat je dan 'gratis' extra opslag krijgt.

• golden1988
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 20:10
Rosalynn schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:25:
Bedankt voor je reactie!

Ik twijfel vooral over de CPU/GPU-stap voor de langere termijn. Ik ben niet technisch genoeg om precies te snappen wanneer dat verschil écht merkbaar wordt, dus dat maakt de keuze lastiger. Qua geheugen denk ik dat het wel goed zit.

Ik zou niet zeggen dat ik per se moet overstappen, maar ik overweeg het wel sterk. Ik gebruik inmiddels zowel Windows als Apple (op werk), dus helemaal nieuw is het niet meer - al moet ik misschien nog even wachten met zulke uitspraken tot ik straks een Mac echt full-time gebruik, haha.

Dank ook voor je uitleg over AppleCare+, weer een stukje wijzer geworden! Vooral met reizen klinkt dat wel aantrekkelijk.

CPU/GPU blijft denk ik de lastigste keuze voor mij, plus het 'voordeel' dat je dan 'gratis' extra opslag krijgt.
het lastige van de ansi toetsenbord indeling vinden is dat je vaak geen aanbieding kunt vinden, de goede aanbiedingen is vaak met het grote enter toetsenbord, al moet ik zeggen, ik heb beide in huis, van mijzelf een ansi toetsenbord, en zakelijk het Nederlands toetsenbord, maar ik kan er wel aan wennen, kost even tijd maar daarna kon ik op beide prima typen.

• Redondo1982
golden1988 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:33:
[...]

het lastige van de ansi toetsenbord indeling vinden is dat je vaak geen aanbieding kunt vinden, de goede aanbiedingen is vaak met het grote enter toetsenbord, al moet ik zeggen, ik heb beide in huis, van mijzelf een ansi toetsenbord, en zakelijk het Nederlands toetsenbord, maar ik kan er wel aan wennen, kost even tijd maar daarna kon ik op beide prima typen.
Bol.com heeft ze vaak via externe partners voor leuke prijzen. Ook komen ze regelmatig via aanbiedingensites voorbij, denk aan iBood ed.

En anders BTO via Apple onderwijs ;)

• Redondo1982
Bedankt voor je reactie!

Graag gedaan, neem ons mee in je keuzes! Je bent namelijk niet de enige die hiermee worstelt haha.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11 18:39
Rosalynn schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:36:
Hi allemaal,

Met die bon betaal je dus netto 960,- terwijl de base MacBook Air al voor 840 euro in de pricewatch staat, dat scheelt dus nog 100 euro en je hoeft niet per se nog iets anders te kopen van die bon dus je kan netto een stuk lager uit zijn 😅

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik ben niet technisch genoeg om precies te snappen wanneer dat verschil écht merkbaar wordt, dus dat maakt de keuze lastiger.
Eigenlijk beantwoord je hier zelf je vraag, want als de iets betere chip écht relevant voor jou was, dan had je het waarschijnlijk wel geweten :9 Op basis van jouw verhaal zou ik zeggen: ga lekker voor het basismodel. Je gaat het verschil niet merken.

En de goede deals? Heel eerlijk heb je er nu een: €850 voor een Air M4 is echt heeel erg goed geprijsd.

Tot slot dat toetsenbord: de meeste mensen wennen echt wel aan de Nederlandse lay-out. Als ik naar mezelf kijk switch ik echt moeiteloos tussen de Nederlandse (losse) toetsenborden op mijn werk, het internationale toetsenbord op mijn Windows laptop en weer de Nederlandse lay-out op mijn MacBook.

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52
Tja en dan ben je er eindelijk uit. denk je, maar dan? Welke kleur? 🫣

[ Voor 5% gewijzigd door Cardwizard op 26-11-2025 20:39 ]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:38
Cardwizard schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:34:
Tja en dan ben je er eindelijk uit. denk je, maar dan? Welke kleur? 🫣
Vraag het aan je collega's, vrienden en familie, zij zien tenslotte het meest van de kleur. :9

Have you tried turning it off and on again?

• Cardwizard
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:45:
[...]

Vraag het aan je collega's, vrienden en familie, zij zien tenslotte het meest van de kleur. :9
Ik ben zelf ook al een tijdje in de markt om een 13 inch M4 aan te schaffen (16GB/512GB) deze gaat mijn M1 Mac mini vervangen, overal bruikbaar en als ik wil kan mijn grote scherm aangesloten worden.

prijstechnisch is nu een mooi moment volgens mij, maar ik twijfel serieus over de kleur haha, de donkere vind ik verreweg de mooiste maar ik ben niet zo’n heel grote fan van vlekken/krassen dus dan beter niet die kleur als ik een beetje de ervaringen lees.

Luxe problemen

• Gr4mpyC3t
Cardwizard schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:50:
[...]

Ik ben zelf ook al een tijdje in de markt om een 13 inch M4 aan te schaffen (16GB/512GB) deze gaat mijn M1 Mac mini vervangen, overal bruikbaar en als ik wil kan mijn grote scherm aangesloten worden.

prijstechnisch is nu een mooi moment volgens mij, maar ik twijfel serieus over de kleur haha, de donkere vind ik verreweg de mooiste maar ik ben niet zo’n heel grote fan van vlekken/krassen dus dan beter niet die kleur als ik een beetje de ervaringen lees.

Luxe problemen
Heb zelf een 15-inch in de Midnight kleur gehad en na een tijdje wordt dat ook weer normaal (en saai). Wat mij betreft zijn het allemaal mooie kleuren en is er niet echt een lelijke kleur. Silver is bijvoorbeeld echt tijdloos en Sky Blue is fris. Starlight is misschien nog de meest opvallende, maar ik gok dat die niet persé op je lijstje staat? :)

De volgende keer ga ik weer voor Silver.

• Cardwizard
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:11:
[...]

Heb zelf een 15-inch in de Midnight kleur gehad en na een tijdje wordt dat ook weer normaal (en saai). Wat mij betreft zijn het allemaal mooie kleuren en is er niet echt een lelijke kleur. Silver is bijvoorbeeld echt tijdloos en Sky Blue is fris. Starlight is misschien nog de meest opvallende, maar ik gok dat die niet persé op je lijstje staat? :)

De volgende keer ga ik weer voor Silver.
Waren de vlekken echt zo erg of valt het allemaal wel mee?

• Gr4mpyC3t
Cardwizard schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:54:
[...]

Waren de vlekken echt zo erg of valt het allemaal wel mee?
Valt mee. Eens in de twee weken een vochtige doek er overheen en je ziet er niets meer van. Aanstellerij wat mij betreft.

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 07:50
Uniciteit schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:29:
[...]
Tot slot dat toetsenbord: de meeste mensen wennen echt wel aan de Nederlandse lay-out. Als ik naar mezelf kijk switch ik echt moeiteloos tussen de Nederlandse (losse) toetsenborden op mijn werk, het internationale toetsenbord op mijn Windows laptop en weer de Nederlandse lay-out op mijn MacBook.
En ik heb juist nooit kunnen wennen aan het ISO-toetsenbord. Elke keer als ik een tijdje type op de Macbook van mijn huisgenoot met het standaard "Nederlands" toetsenbord wordt ik er gek van dat ik vrijwel altijd \ tik in plaats van een Enter, omdat de backspace op precies die plek zit waar bij een normaal ANSI toetsenbord ("Engels VS") het linkerdeel van de Enter-toets zit.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Zo zie je maar, iedereen ervaart het weer anders. Ik schakel ook moeiteloos over. Zolang het maar QWERTY is.

• Marcel a
  • Laatst online: 08:09
Gezien je gebruik zou ik het instapmodel aanraden. Opslag lijkt geen issue, want je slaat bestanden online op geef je aan. Standaard zijn ze al met 16GB geheugen uitgerust, dus daar kan je even mee vooruit.
Mijn grootste keuzeprobleem zou zijn 13" of 15"?! Ik vind 13" net aan de kleine kant voor een laptop als dat je enige scherm is. Ik heb een nets iets grotere MBP en dat scheelt al.

[ Voor 30% gewijzigd door Marcel a op 27-11-2025 12:25 ]

• Gr4mpyC3t
De Enter-toets is nog te doen, maar de knop met de ~ zit links onderin op de NL-variant. Kleinere Shift-toets als gevolg en een rare beweging met je hand nodig om die toets in te drukken.

Luxeprobleem… maar toch. :+

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:48:
De Enter-toets is nog te doen, maar de knop met de ~ zit links onderin op de NL-variant. Kleinere Shift-toets als gevolg en een rare beweging met je hand nodig om die toets in te drukken.

Luxeprobleem… maar toch. :+
Je hebt toch gewoon je linker ringvinger + linker middelvinger? Hoef je echt geen rare beweging voor te maken. Plus: heb je die toets zo vaak nodig dan?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Gr4mpyC3t
THE_BASE schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:56:
[...]

Je hebt toch gewoon je linker ringvinger + linker middelvinger? Hoef je echt geen rare beweging voor te maken. Plus: heb je die toets zo vaak nodig dan?
Je moet ook de Schift-toets gebruiken en ik kom dan in de knel met de pink, ringvinger en middelvinger. Maar dit is dus typisch een voorkeursdingetje en ik vind dat ik een rare beweging moet maken. En ja, ik gebruik 'm vaak, want het is de alias voor je home directory in de terminal.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 11:32

Quakie

quakelen

Grappig, ik heb blind leren tikken met de rechter shift toets. Ik heb er daardoor gelukkig minder last van..
Ik heb zelf “last” met een MacBook toetsenbord. Sinds vorig jaar is de iPad pro (13 inch) met de Magic Keyboard mijn main device. Hiermee heb ik er gelukkig minder tot geen last van omdat de toetsen dichter bij elkaar staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 27-11-2025 22:53 ]

Ik teken nergens meer voor

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11 12:36
Ik zit constant achter verschillende toetsenborden. De grootste hekel heb ik aan de glasplaat van mijn iPhone toetsenbord, gevolgd op de Windows laptop toetsenbord. Elk MacBook toetsenbord is dan al snel een luxe.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-11 22:57
Vraagje, ik kon de verleiding niet weerstaan en heb een MacBook Air m4 gekocht en wilde ‘m zojuist in gebruik nemen maar krijg mijn externe monitors 1920*1200 en 3840*2160 niet aan de praat met de MacBook via een wd19tb docking station. Edit: gevonden, een van de 2 monitors moet via usb-c worden aangesloten. Zucht. Ik ga eens kijken of ik een verloopstukje heb liggen.

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-11 11:15
[...]

Luxe problemen
Ik heb zelf eerst een jaar de m3 15” midnight gehad, en nu overgestapt op de m4 15” in skyblue, allebei mooie kleuren, ik vind skyblue net wat frisser maar blijft persoonlijk. Nooit echt problemen gehad met midnight qua vlekken, soms gewoon doekje erover, maakte mij niet zo uit dat de laptop wat vlekken had. Skyblue heeft er wel minder snel last van, en ik vind het een hele mooie kleur in verschillende licht omstandigheden, van blauw tot zilver tint.

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Luxe problemen
Na jaren Space Grey overgestapt op klassiek Silver. Wat een verademing om niet continu een lapje over de behuizing te hoeven halen.

Zelfde voor iPhone 17 Pro. Ook veel fijner dan het materiaal van de 16 Pro met vingerafdrukken.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-11 19:53
Smaken verschillen :) Als space grey nog een optie geweest was had ik 100% die weer genomen. Nu maar voor OG zilver gegaan. Komende van een stervende 2017 base MBP vindt ik het niet per se een mooier apparaat geworden, maar het nieuwe toetsenbord is wel een stuk prettiger. En ik was vergeten hoe soort van magisch een volledig stille laptop is. :P

Gisteren bij wijze van test case Cyberpunk geïnstalleerd en ik ben best wel onder de indruk. Met de huidige prijzen heb je volgens mij echt een hoop laptop voor je geld.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-11 16:58
Ik zit last-minute nog even te kijken of ik van Black Friday gebruik moet maken voor aanschaf van een MacMini en/of een MacBook Air. Maar als ik naar de grafiekjes met het prijsverloop kijk, lijken de prijzen na Black Friday niet enorm op te veren, en rond de jaarwisseling zelfs flink te zakken. Klopt mijn waarneming?

• Cardwizard
THE_BASE schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:39:
[...]

Na jaren Space Grey overgestapt op klassiek Silver. Wat een verademing om niet continu een lapje over de behuizing te hoeven halen.

Zelfde voor iPhone 17 Pro. Ook veel fijner dan het materiaal van de 16 Pro met vingerafdrukken.
Net een 15 inch M3 MacBook Air 16GB/256GB (space grey wat ook nog eens de beste kleur is) EN een 11 inch iPad Pro M4 (zwart) bij de Mediamarkt gekocht, beide nieuw in doos voor samen 1440 euro, kleur was hier even niet belangrijk. super deal :7 ik ging voor een M4 MacBook Air en wou even de kleuren en formaat vergelijken in de winkel.. Koopjeshoek lag vol met leuke aanbiedingen en heb volgens mij de beste nu meegnomen.

Black Friday in de winkel is zo af en toe wel beter dan online

[ Voor 19% gewijzigd door Cardwizard op 29-11-2025 16:16 ]

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-11 16:58
Welke MM is dat?

• Cardwizard

• THE_BASE
  • Niet online
Cardwizard schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:11:
[...]

Net een 15 inch M3 MacBook Air 16GB/256GB (space grey wat ook nog eens de beste kleur is) EN een 11 inch iPad Pro M4 (zwart) bij de Mediamarkt gekocht, beide nieuw in doos voor samen 1440 euro, kleur was hier even niet belangrijk. super deal :7 ik ging voor een M4 MacBook Air en wou even de kleuren en formaat vergelijken in de winkel.. Koopjeshoek lag vol met leuke aanbiedingen en heb volgens mij de beste nu meegnomen.

Black Friday in de winkel is zo af en toe wel beter dan online
Geniet van je aankopen!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:53

Yucko

One clown to rule them all !

Zo, Black Friday dealtje gepakt met een MacBook Air 13" M4 :9
Wel met 512GB want het instapmodel met 256GB leek me iets te krap.

Weer dieper in het Apple Ecosysteem :Y)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste