Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

SURFivor schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 06:55:
Ik ga volgende week een Air 13" Midnight halen ter vervanging van mijn MBP Early 2015. Die doet het nog goed maar die komt echt wat kracht tekort nu. En de batterij gaat niet zo lang meer mee (2 uur hooguit).
Zo, wat een mega upgrade wordt dat!

Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen en wat voor jou de grootste upgrades zullen zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacod
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 08:46
SURFivor schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 06:55:
Ik ga volgende week een Air 13" Midnight halen ter vervanging van mijn MBP Early 2015. Die doet het nog goed maar die komt echt wat kracht tekort nu. En de batterij gaat niet zo lang meer mee (2 uur hooguit).
Ik ging onlangs van een MacBook Pro 13 inch uit 2015 (Intel dual core i5) naar een MacBook Air M4 13 inch met 24gb geheugen en 512GB SSD. Uiteraard een wereld van verschil. Heb nog een iMac i9 (2019) met 128GB werkgeheugen, maar die voel zelfs niet zo soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:12:
Als gewicht en volledige stilte belangrijke factoren zijn zou ik ook zeker naar de air kijken, maar als dat niet belangrijk is en je er wederom 10 jaar mee gaat doen zou ik toch voor een MacBook Pro gaan vanwege de aansluitpoorten, MiniLED scherm en nog beter performance (op lange termijn).
Die Macbook Pro heb ik tweedehands overgenomen van een maatje, destijds een krachtpatser (i7, 16GB RAM) en wat mij betreft idd één van de mooiste MBP's. Ik heb hem nu bijna 3 jaar. Voor nu speelt compactheid en geld een rol. Een MBP vind ik te duur en niet nodig voor wat ik ermee doe. En ik wil hem ook makkelijk mee kunnen nemen voor onderweg. Een Air is denk ik goed genoeg voor de komende 5 jaar. Daarna zie ik wel.

[ Voor 4% gewijzigd door SURFivor op 15-05-2025 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:03
Mijn vriendin werkt op moment nog met een oude MacBook pro uit 2015 :o . Ze moet eigenlijk naar een nieuwe. Maar ze heeft het over een veel te grote trackpad van de nieuwe M4 wat haar tegenhoudt.
Bang dat dit met typen niet goed werkt.
Wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:01
DeBaroN schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:45:
Mijn vriendin werkt op moment nog met een oude MacBook pro uit 2015 :o . Ze moet eigenlijk naar een nieuwe. Maar ze heeft het over een veel te grote trackpad van de nieuwe M4 wat haar tegenhoudt.
Wat zijn de ervaringen?
Je hebt daar met typen totaal geen last van. Je raakt het eigenlijk nooit aan. En mocht dat toch wél gebeuren, dan negeert macOS in 99% van de gevallen de aanraking. Het is dus niet zo dat je muis ineens verplaatst, of iets aanklikt, als je per ongeluk het touchpad aanraakt met je duim tijdens het typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Mijn pa is in februari dit jaar overgestapt van een 27” iMac 2009 naar een 15” MBP 2015 + een 27” Thunderbolt Scherm. Voor 175 euro was hij klaar. Hij gebruikt hem voornamelijk als download-machine. De bestandsverwerking gaat een stuk sneller, ook al had die iMac ook een SSD. Voor de rest gebruikt hij voornamelijk zijn iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door syltheboy op 15-05-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:48
syltheboy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:41:
Mijn pa is in februari dit jaar overgestapt van een 27” iMac 2009 naar een 15” MBP 2015 + een 27” Thunderbolt Scherm. Voor 175 euro was hij klaar. Hij gebruikt hem voornamelijk als download-machine. De bestandsverwerking gaat een stuk sneller, ook al had die iMac ook een SSD. Voor de rest gebruikt hij voornamelijk zijn iPad.
Aangezien je in dit topic post, overweegt hij nu om over te stappen van die 2015 Macbook Pro naar een M4 Macbook Air? Voor alleen gebruik als downloadmachine voldoet zo'n oude PC prima, dus een M4 Macbook Air lijkt me in zijn situatie een beetje overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
sky_walker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:32:
Ik heb MacBook Air 15” m4 in sky blue gekocht in Amerika/Houston voor usd 1450, incl 16gb en 1TB ssd.

Deze gaat mijn MacBook Air 15” midnight met 16gb en 1TB vervangen
Schitterende kleur trouwens sky blue, moet je in t echt gezien hebben

Mijn MBA m2 15” gaat binnenkort op marktplaats …1 jaar jong
Indien interesse stuur even berivchtje s.v.p.
Heeft het kopen van een Macbook in Amerika nog nadelen tegenwoordig? Ik heb al een GaN USB-C lader, dus dit moet gewoon werken, toch?

Wij zitten van de zomer 3 weken in Amerika, en het lijkt wel heel aantrekkelijk een Macbook Air op Amazon.com te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

MaZo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:48:
[...]
Heeft het kopen van een Macbook in Amerika nog nadelen tegenwoordig? Ik heb al een GaN USB-C lader, dus dit moet gewoon werken, toch?

Wij zitten van de zomer 3 weken in Amerika, en het lijkt wel heel aantrekkelijk een Macbook Air op Amazon.com te kopen.
Nee dat heeft geen nadelen, al moet je officieel wel bij terugkomst in Nederland nog aangifte doen.
Je kunt de stekker van de lader ('duckhead') eenvoudig vervangen door een EU-stekker.

Het grote voordeel is dat je overal in winkels een VS-toetsenbord koopt en dus van aanbiedingen zoals bij Best Buy gebruik kunt maken. In Nederland zit je bij aanbiedingen van bijvoorbeeld Coolblue of MediaMarkt altijd met zo'n NL-toetsenbord met een kleine linkershift en een staande enter.

Ik heb zelf vorig jaar in LA een M3 MacBook Air uit de aanbieding van Best Buy gekocht. De eerste was DOA (ging telkens vanzelf uit) en toen hebben we ook de Amerikaanse service in winkels ervaren. Geen lastige vragen, ik kreeg gewoon een nieuwe uit de voorraad en welgemeende excuses voor het ongemak.

Overigens heb ik wel AppleCare+ erbij gekocht voor wereldwijde garantie, want even terug naar Best Buy bij een defect is toch lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door Canaria op 19-05-2025 08:51 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:19
Canaria schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:50:
[...]
al moet je officieel wel bij terugkomst in Nederland nog aangifte doen.
In één van de nieuwste afleveringen van Douane in Actie (RTL/Videoland) was een leuke casus te zien als je dat niét doet. Een stel had geen aangifte gedaan. Vrij naïef, met een Apple tasje met de MacBook nieuw in doos, los in de hand door de douane gaan lopen…. Hadden in het land van aankoop óók nog eens de BTW terug gevraagd waardoor het smoesje “we wisten het niet” echt niet ging werken. Die moesten op Schiphol iets rond de 700 euro aftikken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Niet online
Dennisdn schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:00:
In één van de nieuwste afleveringen van Douane in Actie (RTL/Videoland) was een leuke casus te zien als je dat niét doet. Een stel had geen aangifte gedaan. Vrij naïef, met een Apple tasje met de MacBook nieuw in doos, los in de hand door de douane gaan lopen…. Hadden in het land van aankoop óók nog eens de BTW terug gevraagd waardoor het smoesje “we wisten het niet” echt niet ging werken. Die moesten op Schiphol iets rond de 700 euro aftikken :+
LOL _O-

Zojuist macbook opgehaald in San Francisco. Doos en tas gaan niet mee en ik heb een nl toetsenbord. Zou dus goed moeten gaan bij de douane ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
SURFivor schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 03:24:
[...]

LOL _O-

Zojuist macbook opgehaald in San Francisco. Doos en tas gaan niet mee en ik heb een nl toetsenbord. Zou dus goed moeten gaan bij de douane ;)
Als ie gewoon los in de handbagage zit en de factuur in de mailbox lijkt de kans mij echt 0,0. Deze mensen vroegen er gewoon om. Er was wel een periode dat ik steeds moest laten zien dat de laptop aan kon bij inchecken maar dat was meer voor terrorisme geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-07 09:04
DeBaroN schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:45:
Wat zijn de ervaringen?
Waarom ga je niet even naar een winkel met je vriendin en test het daar gewoon even live ?
Verder is een groot trackpad juist fijn, ik heb zelf een M3, dus het zelfde trackpad, nog nooit issues met typen en touchpad gehad, incidentele touches worden prima genegeerd dat hebben ze echt goed onder controle op een Macbook.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Voor wie nog aan een upgrade denkt... Rebuy zoekt weer M2's. Kreeg deze week 550 voor een base 8GB, 256GB M2 (waar ze bij de M4 release slechts 250 ervoor boden).... en die prijs bieden ze op dit moment nog steeds zie ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennisdn op 27-05-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 00:03
Dennisdn schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:13:
Voor wie nog aan een upgrade denkt... Rebuy zoekt weer M2's.
Kreeg deze week 550 voor een base 8GB, 256GB M2 (waar ze bij de M4 release slechts 250 ervoor boden)....
Damn...je kan een nieuwe 13" M2 met 16GB kopen voor €799 nu -->
WiLLoW_TieN in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Damn...je kan een nieuwe 13" M2 met 16GB kopen voor €799 nu -->
WiLLoW_TieN in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0"
Snap ook nooit zo goed hoe dat uit kan aangezien zij er ook nog iets op moeten verdienen. Maar heb wel eens begrepen dat Apple spul vaak naar Scandinavië gaat waar de nieuwprijzen veel hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Dennisdn schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Snap ook nooit zo goed hoe dat uit kan aangezien zij er ook nog iets op moeten verdienen. Maar heb wel eens begrepen dat Apple spul vaak naar Scandinavië gaat waar de nieuwprijzen veel hoger liggen.
Op iBood NU kost de 13" M4 / 16GB / 256GB momenteel nog geen €1000 !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5US8_dUtVNdkZfcxCIznoX0tNwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G9PXy2aKCC1ijWBZoAnm924n.png?f=fotoalbum_large

Dit ; https://www.ibood.com/nl/...16-gb-256-gb-2025/1321883

[ Voor 24% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-05-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Dennisdn schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Dat zou best kunnen, maar ik denk niet dat een MacBook met een Nederlands toetsenbord erg gewild is in bijvoorbeeld Zweden, en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:08

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Op iBood NU kost de 13" M4 / 16GB / 256GB momenteel nog geen €1000 !

[Afbeelding]

Dit ; https://www.ibood.com/nl/...16-gb-256-gb-2025/1321883
Staat in de omschrijving: komt met Amerikaanse stekker maar wordt een verloop stekker bijgeleverd. De kans is dus groot dat dit een US model is met een grote linker shift toets. *O*

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
MRE-Inc schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Staat in de omschrijving: komt met Amerikaanse stekker maar wordt een verloop stekker bijgeleverd. De kans is dus groot dat dit een US model is met een grote linker shift toets. *O*
Misschien dat ze dit met "verloop stekker" bedoelen: maar het stekker stuk van de lader is verwisselbaar. Als je bijvoorbeeld nog een oude iPad lader hebt, kun je dat stekker stukje ook gebruiken voor de MacBook lader. Misschien dat ze ook los te koop zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels1093
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-07 22:33
Waarschijnlijk niet; Bij iBood is het meestal een gesealde verpakking met een losse verloopstekker. Tenminste dat is mijn ervaring bij de aankoop van iPads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
MRE-Inc schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Dat is mooi! Normaal gesproken kun je eigenlijk alleen bij de Apple store zelf een 'normaal' PC ANSI toetsenbord ('Internationaal - VS') bestellen bij je Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

niels1093 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:13:
Waarschijnlijk niet; Bij iBood is het meestal een gesealde verpakking met een losse verloopstekker. Tenminste dat is mijn ervaring bij de aankoop van iPads.
Dat denk ik wel namelijk, als het geen US model is, maar een EU model met kleine linker shift toets, waarom zou je er dan een verloop stekker bij doen ? Volgens mij zijn alle US modellen met een US keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
MRE-Inc schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:52:
[...]

Dat denk ik wel namelijk, als het geen US model is, maar een EU model met kleine linker shift toets, waarom zou je er dan een verloop stekker bij doen ? Volgens mij zijn alle US modellen met een US keyboard.
Het gaat er meer om: je krijgt een lader met een Amerikaanse stekker. Die past niet in het Nederlandse stopcontact. Het stukje met de stekker zijn bij MacBook laders eraf te schuiven, en dan kun je daar dus gewoon een Nederlands stekker stukje op doen.

De vraag is dan dus: krijg je er een "Europees" stekker stukje bij. Of krijg je een US naar EU verloop blokje. Dat laatste is irritant, en dan kun je beter zelf een Nederlands blokje erop doen. Van bijvoorbeeld een oude MacBook lader, of een iPad lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Als je bij Ibood een 'Amerikaans' product koopt, krijg je los een verloopstekker meegeleverd (van eurostekker naar US stekker), zeg maar een reisstekker zoals een Amerikaanse toerist die naar Europa mee zou nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Of-Aaargh schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:02:
Als je bij Ibood een 'Amerikaans' product koopt, krijg je los een verloopstekker meegeleverd (van eurostekker naar US stekker), zeg maar een reisstekker zoals een Amerikaanse toerist die naar Europa mee zou nemen.
Ik heb de vraag gesteld daar op iBood. Het is idd een US model laptop met ANSI toetsenbord dus met lange linker shift toets en kleine Enter/Return toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Niet online
US Toetsenbord is ook te zien op één van de plaatjes ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:17

JSchut

.....

Ben voor mijn dochter opzoek naar een Macbook voor 5 jaar HAVO. Voornamelijk voor office dus.

De Macbook Air lijkt mij daarvoor een prima laptop. De M4 is niet direct noodzakelijk. Het verschikl met de M3 gaat ze niet merken. Wellicht het verschil met de M2 wel?

Qua prijzen liggen de M3 en M4 nu zo dicht bij elkaar dat het ook de moeite niet waard lijkt om een M3 te kopen. (Scheelt 40 euro op het moment)

Of via bijvoorbeeld Macvoorminder oid maar dan heb je volgens mij een amerikaans toetsenbord. Zou toch liever een NL toetsenbord hebben.

Als het verschil groter zou zijn tussen de M3 en M4 was de keuze misschien makkelijker. Het lijkt er ook op de zowel de M3 als de M4 op dit moment de laagste prijs ooit hebben. Dan lijkt de M4 de logische keus.

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:30
JSchut schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:19:
De Macbook Air lijkt mij daarvoor een prima laptop. De M4 is niet direct noodzakelijk. Het verschikl met de M3 gaat ze niet merken. Wellicht het verschil met de M2 wel?
Ik heb een M1 air, zelfs die is voor Office nog steeds 'overpowered'. Ik draai naast Officie ook dingen op die aanzienlijk meer van de laptop vragen en dat gaat ook prima.

Maar hoe nieuwer hoe beter. En kans is dat je dan ook iets langer nog support/updates krijgt. Voor een paar tientjes extra zou ik gelijk voor de M4 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

PrimusIP schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:55:
[...]

Ik heb een M1 air, zelfs die is voor Office nog steeds 'overpowered'. Ik draai naast Officie ook dingen op die aanzienlijk meer van de laptop vragen en dat gaat ook prima.

Maar hoe nieuwer hoe beter. En kans is dat je dan ook iets langer nog support/updates krijgt. Voor een paar tientjes extra zou ik gelijk voor de M4 gaan.
Tussen een M2 en M4 zit ongeveer 100 euro. Maar dat lijkt me ook een nobrainer. Dat is te weinig verschil voor 2 gens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Laatst online: 20:56
Gewoon voor de M4 Air gaan. Naast de langere support is Sky Blue ook echt een hele mooie kleur (vind ik). 8)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
JSchut schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:58:
[...]

Tussen een M2 en M4 zit ongeveer 100 euro. Maar dat lijkt me ook een nobrainer. Dat is te weinig verschil voor 2 gens.
Als het doel is om jaren met een laptop te doen, is het natuurlijk niet verstandig om te beginnen met een al verouderd model. Die wordt namelijk sneller "oud/langzaam", en de support stopt eerder. Tenzij het een groot verschil is in prijs, zou ik dus gewoon voor de M4 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

Dan wordt het de M4. Denk de 16 gb 256 gb variant. Voor school ruim voldoende lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
JSchut schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:26:
Dan wordt het de M4. Denk de 16 gb 256 gb variant. Voor scghool ruim voldoende lijkt mij.
Ik zeg niks.... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Het Amerikaanse toetsenbord is trouwens alleen maar een voordeel, dan heb je dezelfde standaard indeling als de meeste andere PC-toetsenborden in Nederland. Dan hoef je niet te wennen als je ooit eens op een ander apparaat werkt. Mijn vrouw heeft een M1 Macbook Air met het standaard toetsenbord, dan toets ik telkens de backspace '\' in plaats van 'Enter'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

hahaha typfout in de snelheid overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:21
Mooie laptop voor naar skool! ;)

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Of-Aaargh schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:29:
Het Amerikaanse toetsenbord is trouwens alleen maar een voordeel, dan heb je dezelfde standaard indeling als de meeste andere PC-toetsenborden in Nederland. Dan hoef je niet te wennen als je ooit eens op een ander apparaat werkt. Mijn vrouw heeft een M1 Macbook Air met het standaard toetsenbord, dan toets ik telkens de backspace '\' in plaats van 'Enter'.
Ja, ik zou niet meer zonder kunnen. Als je dat eenmaal gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

Even alle prijzen bij elkaar gezocht voor zo goed als nieuw en dan kom ik op:

M2: 849
M3: 929
M4: 999

Zouden jullie met deze verschillen nog steeds voor M4 gaan? Verschil is wel wat groter dan de eerder genoemde 40 euro.

Allemaal trouwens 16gb/256gb. Een M3 met 512 is 1079.

Wellicht heeft ze al genoeg aan een M2 8GB/256 maar dat durf ik niet te zeggen. Het is meer mijn gevoel die zegt dan 8gb echt te weinig is. Maar wellicht is dat niet meer zo. De M2 8gb is 799.

[ Voor 25% gewijzigd door JSchut op 30-06-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:31
JSchut schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:21:

Zouden jullie met deze verschillen nog steeds voor M4 gaan? Verschil is wel wat groter dan de eerder genoemde 40 euro.

Wellicht heeft ze al genoeg aan een M2 8GB/256 maar dat durf ik niet te zeggen. Het is meer mijn gevoel die zegt dan 8gb echt te weinig is. Maar wellicht is dat niet meer zo. De M2 8gb is 799.
Ik zou voor de M4 gaan, het prijsverschil is minimaal als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
JSchut schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:21:

M2 als je geld in je zak wilt houden. M4 is meest logische optie als je het verschil kan ophoesten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

Knoop doorgehakt. M4 it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Laatst online: 20:56
Goede keuze! Welke kleur heeft je dochter gekozen?

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

pporrio schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:56:
[...]

Goede keuze! Welke kleur heeft je dochter gekozen?
Ik had wat anders verwacht maar ze heeft voor Midnight gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie-Handbak
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-07 18:11
JSchut schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:01:
[...]

Ik had wat anders verwacht maar ze heeft voor Midnight gekozen.
Die jeugd ook he, niet te begrijpen 🤣. Je zou nog 512GB kunnen overwegen, vooral als ze ook dingen gaat opslaan. Projecten willen over de jaren heen ook nog eens wat ruimte innemen. Of je leert haar gelijk hoe ze om moet gaan met cloud storage.

In ieder geval super keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirWInsalot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:31
Ik ben vast niet de eerste die dit vraagt, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Noem het een luxeprobleem, maar zelfs als ik alle opties naast elkaar leg, lukt het me niet om een knoop door te hakken. Ik ben op zoek naar een MacBook Air voor de komende 5 à 6 jaar, die ik vooral ga gebruiken voor tekstverwerken plus films en tv-kijken via m'n Macbook Air. En twijfel dus tussen de onderstaande modellen:

MBA M3 15 inch 16GB 256GB - €1133 (BOL.COM)
MBA M3 15 inch 16GB 512GB - €1260 (AMAC STUDENT)
MBA M3 15 inch 16GB 256GB - €999 (OPEN BOX AMAC)
MBA M3 13 inch 16 GB 512GB - €999 (AMAC SALE)
MBA M3 13 inch 24 GB 512GB - € 1099 (AMAC SALE)
MBA M4 13 inch 16 GB 256GB - €1066 (AMAC STUDENT)

Iemand nog tips waar ik op moet letten?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 11:30
SirWInsalot schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:59:
Ik ben vast niet de eerste die dit vraagt, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Noem het een luxeprobleem, maar zelfs als ik alle opties naast elkaar leg, lukt het me niet om een knoop door te hakken. Ik ben op zoek naar een MacBook Air voor de komende 5 à 6 jaar, die ik vooral ga gebruiken voor tekstverwerken plus films en tv-kijken via m'n Macbook Air. En twijfel dus tussen de onderstaande modellen:

Alvast bedankt!
De vraag die je jezelf moet afvragen is:

- Wat is mijn budget?
- Wil ik een 13 of 15 inch laptop? Ik kan mij voorstellen dat als je gaat voor films/tv-kijken dat je 15 inch wel fijn vindt.

Als hij daarnaast 5 a 6 jaar mee moet gaan zou ik lekker voor 512GB gaan i.p.v. 256GB, heb je toch even wat meer speling. 16GB zal wel voldoende zijn. Als je hem netjes houdt, valt er na een aantal jaar ook nog een leuk bedrag te verdienen ;) Kun je altijd nog upgraden als je toch denkt meer nodig te hebben.

Edit: Zie in het lijstje voornamelijk M3 staan, maar zou wel voor de M4 gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door mprkooij op 08-07-2025 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982

Alvast bedankt!
Werk je in de cloud? Dan kan 256gb prima. Wil je mobiel zijn dan 13”. Staat ie vnl. stil dus statisch gebruik dan 15”.

Ik zou zeker voor de M4 gaan. Tevens zou ik een VS keyboard pakken, maar dan heb je minder opties. Dan zou ik aan de edu kant van Apple bestellen.

Maarja, alles is afhankelijk van budget. Niet alleen wat je bezit, maar ook wat je wilt spenderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirWInsalot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:31
Allereerst dank voor de reacties!

In het verleden heb ik voor werk en privé gebruik kunnen maken van een basemodel 13 inch M2 MacBook Air.
Nu ben ik toe aan een eigen MacBook, en twijfel ik tussen twee opties: een M3 met alle toeters en bellen (24GB RAM, 512GB opslag) of een standaard M4 met 16GB RAM en 256GB opslag.

Hoewel ik de laptop slechts eens per week meeneem voor mijn studie, overweeg ik ook of een 15-inch model prettiger zou werken. Na jaren 13-inch laptops te hebben gebruikt en geen extern scherm thuis te hebben, zou een groter scherm zeker voordelen kunnen bieden. En zoals ik al net aangaf: ik verwacht de laptop 5-6 jaar te gaan gebruiken.Last but not least: hoe goedkoper, hoe beter. Met een maximum van €1100,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
SirWInsalot schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:46:

In het verleden heb ik voor werk en privé gebruik kunnen maken van een basemodel 13 inch M2 MacBook Air.
Nu ben ik toe aan een eigen MacBook, en twijfel ik tussen twee opties: een M3 met alle toeters en bellen (24GB RAM, 512GB opslag) of een standaard M4 met 16GB RAM en 256GB opslag.

Hoewel ik de laptop slechts eens per week meeneem voor mijn studie, overweeg ik ook of een 15-inch model prettiger zou werken. Na jaren 13-inch laptops te hebben gebruikt en geen extern scherm thuis te hebben, zou een groter scherm zeker voordelen kunnen bieden. En zoals ik al net aangaf: ik verwacht de laptop 5-6 jaar te gaan gebruiken.Last but not least: hoe goedkoper, hoe beter. Met een maximum van €1100,-
Met een 15" zal je dan toch moeten gaan voor een ouder model, waar niks mis mee is. Dat zal dan een M2 worden en dus wel twee generaties terug. Als je toch geen extern scherm gebruikt dan maakt het niet uit, want een M1 is nog snel.

13" is de keuze reuze. Dan zou ik gaan voor een M4, 16gb, 256gb in de kleur van je keuze en een VS toetsenbord via de edu site van Apple voor € 1069,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

SirWInsalot schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:46:

Voor jouw gebruik (tekstverwerken) is 256 GB meer dan genoeg.

Voor films kijken… tja, 13 of 15 inch? Het is net wat je fijn vindt. De 15” is stiekem best groot en het 13”-model zit qua schermafmetingen dichterbij 14.0” dan 13.0”. De tip hier is: kijk even in de winkel!

M3 of M4? Als je ‘m 5-6 jaar wil houden, dan heb je met de M4 de beste papieren voor de langste ondersteuning. Verder kan het voor AI handig zijn: alle M-modellen ondersteunen AI, maar de M4 heeft wel een 2x zo snelle NPU als de M3 - dat kan best nog wel eens handig zijn voor als er de komende jaren meer AI functies komen. :)

Ik zou dus voor een M4, 16 GB, 256 GB model kijken. Qua specs ruim voldoende voor jouw eisen, maar wel de langste software ondersteuning.

Verder: als je kan wachten, kijk de prijzen nog even aan. De prijs bij MediaMarkt, Amazon, etc. schommelt aardig. Een paar weken geleden was hij nog tientjes goedkoper!

Je kan ook nog refurbished/tweedekans/open box overwegen. Vaak mensen die ‘m na 1x opstarten retour hebben gestuurd omdat ze MacOS toch niet fijn vinden of de prijs toch te hoog vinden. Upgreatest verkoopt open box M4 modellen voor bijvoorbeeld €999.

Succes! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Redondo1982 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:10:
[...]

Met een 15" zal je dan toch moeten gaan voor een ouder model, waar niks mis mee is. Dat zal dan een M2 worden en dus wel twee generaties terug. Als je toch geen extern scherm gebruikt dan maakt het niet uit, want een M1 is nog snel.

13" is de keuze reuze. Dan zou ik gaan voor een M4, 16gb, 256gb in de kleur van je keuze en een VS toetsenbord via de edu site van Apple voor € 1069,-.
Het basismodel M4 zou ook mijn keuze zijn. De prijzen voor upgrades van geheugen en opslag zijn bij Apple idioot hoog.
Let er ook op dat binnenkort de back to school-weken bij de Apple store weer beginnen. Als het vergelijkbaar met de VS zal zijn, houdt het dit jaar rond de 150 euro korting op accessoires in (bv. gratis Airpods 4). Een paar weken wachten met kopen kan dus voordeel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Alvast bedankt!
Inmiddels is de M4 Air weer voor €1039 bij MediaMarkt beschikbaar. Levert je via hun puntenprogramma ook een cadeaubon op van €20 (na inruilen 1000 punten na verlopen de retourtermijn). ;)

Bij een wat onbekendere winkel zelfs €999. Kijk even in de pricewatch!

product: Apple MacBook Air 2025 13" M4 10-core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Amazon heeft ze in alle 4 de kleuren voor die €999

Dit ; https://www.amazon.nl/dp/...ZDCBK451751909280000?th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Blijft zonde dat je ze niet met een ander toetsenbord kan bestellen. Zeker een Amazon zou dit makkelijk moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52
Let wel ff op de lange levertijden bij een aantal van deze kleurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Redondo1982 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:51:
Blijft zonde dat je ze niet met een ander toetsenbord kan bestellen. Zeker een Amazon zou dit makkelijk moeten kunnen.
Zelfs Apple doet dat niet. Die uitvoeringen met ANSI-toetsenbord worden ook door Apple per bestelling rechtstreeks uit de fabriek in China aan je verstuurd als je bij hen bestelt. Alleen de standaard uitvoeringen zijn op voorraad in hun Europese distributiecentra. Zodra je in de Apple store bij je bestelling het VS Internationaal toetsenbord kiest, wordt de levertijd meteen een week langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Of-Aaargh schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:19:
[...]

Zelfs Apple doet dat niet. Die uitvoeringen met ANSI-toetsenbord worden ook door Apple per bestelling rechtstreeks uit de fabriek in China aan je verstuurd als je bij hen bestelt. Alleen de standaard uitvoeringen zijn op voorraad in hun Europese distributiecentra. Zodra je in de Apple store bij je bestelling het VS Internationaal toetsenbord kiest, wordt de levertijd meteen een week langer.
Ja, weet ik. Alleen Amazon is een Amerikaans bedrijf dus zou voor klanten die dat wel willen een uitkomst kunnen bieden. Ik zeg maar wat, maar nu laat je heel wat klanten lopen door het niet leveren van het VS toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
olafmol schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:53:
[...]

Let wel ff op de lange levertijden bij een aantal van deze kleurtjes.
Geloof mij in de praktijk wordt het veeel vlotter geleverd dan gesteld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
De Back to School-actie in de Apple Store is nu actief. Bij een Macbook krijg je nu max. 199 euro korting:

- Gratis Airpods 4 ANC, Magic Mouse, Trackpad of Keyboard; of Airpods Pro 2 voor 80 euro bijbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 01:44

R.G

Apple 13 inch MacBook Air met M4 chip: 13,6 inch Liquid Retina-display, 16 GB centraal geheugen, 256 GB SSD-opslag, 12MP Center Stage-camera, Touch ID;

Voor 999 goede deal?

Kan je Dan de M4 laten streamen naar je TV voor fatsoenlijk TV kijken?

Is 16gb voldoende? Of beter 24gb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

R.G schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:43:
Apple 13 inch MacBook Air met M4 chip: 13,6 inch Liquid Retina-display, 16 GB centraal geheugen, 256 GB SSD-opslag, 12MP Center Stage-camera, Touch ID;

Voor 999 goede deal?

Kan je Dan de M4 laten streamen naar je TV voor fatsoenlijk TV kijken?

Is 16gb voldoende? Of beter 24gb?
Goede deal. RAM hangt van het type gebruiker af, maar voor 9/10 gebruikers die een beetje films/series kijken, browsen, muziek luisteren en Office gebruiken meer dan genoeg. Streamen naar je TV hangt van je TV af en of die AirPlay ondersteunt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik kan dat zelfs met 8gb…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
16gb is echt ruimschoots voldoende voor MacOS. 256gb kunnen de meesten ook mee uit, want in de cloud werken is ook fantastisch.

Als je echter een upgrade wilt doorvoeren dan zou ik liever 512gb doen ipv meer RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Hoe testen jullie een MacBook bij een amac of mediamarkt ik heb echt gevoel dat de verkopeers daar niet willen dat je er echt iets mee doet..

Je kan daar niet even een adobe rendering maken ofzo toch?

Ik zou beetje performance willen testen maar alles is zo locked in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Uniciteit schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:34:
[...]

Goede deal. RAM hangt van het type gebruiker af, maar voor 9/10 gebruikers die een beetje films/series kijken, browsen, muziek luisteren en Office gebruiken meer dan genoeg. Streamen naar je TV hangt van je TV af en of die AirPlay ondersteunt. ;)
Ik heb het hele topic doorgelezen en de prijs was altijd 999-1400 dus dit is geen echt speciale prijs lijkt mij?

Ik twijfel enorm omdat ik lees m4 still masr throttle veel.
SSD nvme die erinzit is ronduit slecht blijkt te zijn.

Maar m4 biedt wel 2 displays support dat is nice.

Maar misschien wachten op m5,m6?

Gaat het heet zijn op schoot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:56
Ging dus voor een iPad en kwam thuis met een MacBook. Wat een fenomenaal ding.

En in tegenstelling tot m'n recente ervaringen met ultramobiles met Windows en een Intel CPU ervaar ik nog 0 throttling: MS teams kost maar liefst 10% cpu load tijdens videocalls. Heb vd week een dag op kantoor zitten werken en kwam thuis met 75% accu. Flabbergasted.

Enfin, platitudes schieten tekort - ik denk dat zoals uit veel reviews blijkt dat dit echt weer 's een ouderwets goed uitpakkend pareltje is. Die upgrades zijn veel te duur, dus als je die per se moet of wilt is het wat het is. Notch is apart maar kost geen nuttige ruimte en went ook wel en OSX voelt als thuiskomen na een jaar of 6-7 meer Windows gebruikt te hebben.

Heb alleen ipv de iPad nu dus geen Kobo app kunnen installeren. Nu lees ik boeken ook op m'n telefoon, maar verder nog niets gevonden. Ben nu nog wat private cloud drives aan het cachen lokaal en nu voelt ie voor het eerst warm. Denk dat zonder actieve koeling dit niet de meeste ideale runderbak zal zijn, maar voor kantoor apps en cloud/remote apps gebruik.. erg fijn.

Ter illustratie: de lader van m'n andere/huidige Windows laptop weegt alleen al meer dan de mb air + adapter :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

R.G schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Ik heb het hele topic doorgelezen en de prijs was altijd 999-1400 dus dit is geen echt speciale prijs lijkt mij?
Dat is dan maar ieders eigen perspectief. De adviesprijs is 1199, maar hij zit meestal rond de 1050-1100. Dan is het feit dat je 'm nu weer kan krijgen voor 999 - sinds release nog nooit lager geweest - in mijn ogen een goede deal.

Geen idee wat jij een 'speciale prijs' vindt, maar zelfs de M3 Air is nog niet onder de 999 gekomen - en dat is het oude model van vorig jaar!
Ik twijfel enorm omdat ik lees m4 still masr throttle veel.
SSD nvme die erinzit is ronduit slecht blijkt te zijn.
Oh, ik ben benieuwd. Hoe ervaar je dit? :)
Maar m4 biedt wel 2 displays support dat is nice.

Maar misschien wachten op m5,m6?
Ik zou wachten op de M7, die schijnt echt goed te worden.
Gaat het heet zijn op schoot?
Nee, dit ding is ijskoud bij het gebruik wat jij eerder hebt opgenoemd. Alleen als je gaat gamen of langdurig 4K video edits gaat renderen zul je merken dat hij opwarmt.

[ Voor 12% gewijzigd door Uniciteit op 12-07-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Uniciteit schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:35:
[...]

Dat is dan maar ieders eigen perspectief. De adviesprijs is 1199, maar hij zit meestal rond de 1050-1100. Dan is het feit dat je 'm nu weer kan krijgen voor 999 - sinds release nog nooit lager geweest - in mijn ogen een goede deal.

Geen idee wat jij een 'speciale prijs' vindt, maar zelfs de M3 Air is nog niet onder de 999 gekomen - en dat is het oude model van vorig jaar!

[...]

Oh, ik ben benieuwd. Hoe ervaar je dit? :)

[...]

Ik zou wachten op de M7, die schijnt echt goed te worden.

[...]

Nee, dit ding is ijskoud bij het gebruik wat jij eerder hebt opgenoemd. Alleen als je gaat gamen of langdurig 4K video edits gaat renderen zul je merken dat hij opwarmt.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=gi-P-cj8hS4&t=1s

SPOILER:
write speed nightmare due to its small and limited SLC cache size and slow TLC NAND speed

[ Voor 5% gewijzigd door R.G op 13-07-2025 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
R.G schreef op zondag 13 juli 2025 @ 01:16:
[...]

SPOILER:
write speed nightmare due to its small and limited SLC cache size and slow TLC NAND speed
Dat valt op zich wel mee. Zoals de reviewer zelf zegt: "That said, in day to day use when doing usual stuff, web browsing, streaming, office stuff etc. you should not notice any issues until the drives become very full. However, if you are doing video editing etc. You will run into speed bottlenecks much quicker on the 256GB even when it's got a fair amount of spare space".

Zoals gewoonlijk moet je zelf de afweging maken of je toe kunt met de 256GB van het basismodel, of dat je de belachelijke meerprijs voor extra opslag wil betalen (250 euro voor 256GB extra, 500 euro extra als je 1TB wil!). Als je veel opslag nodig hebt wordt een vergelijkbare Windows laptop al snel een voordeliger keuze (een 1TB M.2 SSD kost rond vanaf 60 euro, een 2TB kun je al krijgen voor iets meer dan 100 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

R.G schreef op zondag 13 juli 2025 @ 01:16:
[...]

SPOILER:
Maar hoe ervaar jij dit persoonlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Leuke aanbieding op Pepper ; https://nl.pepper.com/aan...-10c10c-16gb-256gb-363180
( 13" / M4 / 16GB / 256GB onder de €989 )

[ Voor 15% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 13-07-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-07 14:54
Beste allemaal,

Na aanschaf van mijn eerste mac (Mini M2 basismodel, 2e hands om te proberen) een aantal maanden geleden sta ik nu op t punt om een macbook aan te schaffen ter vervanging van mijn Windows laptop. (Lenovo X1 carbon gen9, I7, 16gb). Voornaamste activiteiten zijn Browsen, administratie en wat foto (DSLR, RAW) & video(Drone) bewerking. Ik ga in ieder geval voor de 512Gb versie. Maar twijfel een beetje of 16Gb ram voldoende is, of dat ik toch echt zo belachelijk veel geld moet gaan neertellen voor 8gb extra.....
Ook twijfel ik nog een beetje tussen een Air13 of Pro14. Maar de meerprijs van een pro vindt ik wel erg gortig.

Wat zouden jullie doen/adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
yannickudb schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:45:
Beste allemaal,

Na aanschaf van mijn eerste mac (Mini M2 basismodel, 2e hands om te proberen) een aantal maanden geleden sta ik nu op t punt om een macbook aan te schaffen ter vervanging van mijn Windows laptop. (Lenovo X1 carbon gen9, I7, 16gb). Voornaamste activiteiten zijn Browsen, administratie en wat foto (DSLR, RAW) & video(Drone) bewerking. Ik ga in ieder geval voor de 512Gb versie. Maar twijfel een beetje of 16Gb ram voldoende is, of dat ik toch echt zo belachelijk veel geld moet gaan neertellen voor 8gb extra.....
Ook twijfel ik nog een beetje tussen een Air13 of Pro14. Maar de meerprijs van een pro vindt ik wel erg gortig.

Als je niet beroepsmatig gigantische hoeveelheden foto- en filmbewerking doet is een standaard 16GB Macbook Air zeker wel voldoende. Het verschil met een laptop met een Intel Core i7-1165G7 uit 2020 gaat fiks zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
yannickudb schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:45:
Beste allemaal,

Ga je foto’s/video’s bewerken op het laptopscherm zelf? Dan 100% Pro kopen. Zo niet, dan kan je prima af met een Air. Dat kan sowieso wel, maar een Pro is dan veel mooier qua scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01
Nou, het is ook weer niet zo dat het scherm van de Air te slecht is om foto/video bewerking te doen. Het is een uitstekend gekalibreerd scherm met een breed P3 kleurenpalet. Natuurlijk is een Pro scherm mooier maar alleen een euh, pro, kan het m.i. verantwoorden dat ‘ie het echt nodig heeft voor foto/video productie.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Radiodurans schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:41:
Nou, het is ook weer niet zo dat het scherm van de Air te slecht is om foto/video bewerking te doen. Het is een uitstekend gekalibreerd scherm met een breed P3 kleurenpalet. Natuurlijk is een Pro scherm mooier maar alleen een euh, pro, kan het m.i. verantwoorden dat ‘ie het echt nodig heeft voor foto/video productie.
Hij twijfelt tussen twee modellen, de Air en de Pro. Dan raad ik hem die laatste aan gezien zijn gebruik met fotobewerking. Volgens pw is het verschil circa € 400,-, maar voor dat verschil krijg je wel veel meer terug. Gezien zijn gebruik lijkt me dat een veel betere en veiligere keus, maar hij geeft ook aan dat hij het bedrag gortig vindt. Dus ja, die keus zal hij uiteindelijk zelf moeten wegen. Ik vind € 400,- peanuts, zeker gezien het aantal jaar dat je hem kan opdelen qua gebruik. Gaat wel een jaar of vijf tot zeven mee denk ik. MacOS vaak nog langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:43
En als je dan echt een scherm nodig hebt voor professionele foto/videobewerking dan zal dat nooit een MacBook-scherm zijn. Geen Air maar ook echt geen Pro. Als je een prijsbewuste keuze moet maken dan ga je in deze casus niet voor de Pro.

Neemt niet weg dat het nog steeds een stukje emotie/gevoel mag zijn om toch voor de Pro te gaan. :P

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:46:
En als je dan echt een scherm nodig hebt voor professionele foto/videobewerking dan zal dat nooit een MacBook-scherm zijn. Geen Air maar ook echt geen Pro. Als je een prijsbewuste keuze moet maken dan ga je in deze casus niet voor de Pro.

Neemt niet weg dat het nog steeds een stukje emotie/gevoel mag zijn om toch voor de Pro te gaan. :P
Voor professioneel bewerken zal je vast ander apparatuur nemen, maar hij gaf ook aan dat hij het niet professioneel aanpakt, meer hobby-gericht denk ik. Toch ga je dan ook eea eisen voor jezelf en dan vind ik de € 400,- verschil wel te overzien. Je krijgt daar een veel beter scherm voor terug, te weten MiniLed en 120hz. Alleen dat al zou mij de € 400,- waard zijn, maar ik weet niet of hij er ook zo over denkt. Tevens krijg je er ook nog een laptop voor terug die dieper kan gaan qua performance doordat de chip minder snel zal gaan throttelen door actieve koeling. Sommigen vinden dit ook vervelend, maar een Pro gaat echt pas aan als die echt moet. Het is in niks te vergelijken met een Windowsbak. Tevens heeft de Pro meer poorten, te weten één TB extra plus HDMI en SDXC kaartsleuf. Volgens mij gaat de ondersteuning voor hogere resolutie externe schermen ook nog verder, al is dat te verwaarlozen. Er zullen maar weinig mensen 6k en 8k schermen hebben. Tot slot zijn wel de speakers van goede kwaliteit. Komt echt goede sound uit een Pro tov een Air.

Best wel wat grote voordelen tov de Air en dat voor slechts '€400,-'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Redondo1982 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Voor professioneel bewerken zal je vast ander apparatuur nemen, maar hij gaf ook aan dat hij het niet professioneel aanpakt, meer hobby-gericht denk ik. Toch ga je dan ook eea eisen voor jezelf en dan vind ik de € 400,- verschil wel te overzien. Je krijgt daar een veel beter scherm voor terug, te weten MiniLed en 120hz. Alleen dat al zou mij de € 400,- waard zijn, maar ik weet niet of hij er ook zo over denkt. Tevens krijg je er ook nog een laptop voor terug die dieper kan gaan qua performance doordat de chip minder snel zal gaan throttelen door actieve koeling. Sommigen vinden dit ook vervelend, maar een Pro gaat echt pas aan als die echt moet. Het is in niks te vergelijken met een Windowsbak. Tevens heeft de Pro meer poorten, te weten één TB extra plus HDMI en SDXC kaartsleuf. Volgens mij gaat de ondersteuning voor hogere resolutie externe schermen ook nog verder, al is dat te verwaarlozen. Er zullen maar weinig mensen 6k en 8k schermen hebben. Tot slot zijn wel de speakers van goede kwaliteit. Komt echt goede sound uit een Pro tov een Air.

Best wel wat grote voordelen tov de Air en dat voor slechts '€400,-'.
Goed verhaal, maar als dat allemaal niet nodig is, dan betaal je €400 te veel. Het maakt niet uit of iemand dat veel of weinig geld vindt.

Als het niet nodig is, dan is het simpelweg niet nodig. Op deze manier kun je natuurlijk iedere upgrade naar boven toe verantwoorden.

De MacBook Air is een prima apparaat voor praktisch alle mensen die alledaagse taken uitvoeren, dus ook het bewerken van de vakantiefoto’s en video’s. Jij hebt een andere mening kennelijk, en dat is prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

En tja… die throttling. Sowieso is dat niet na 1 minuut al en het is niet alsof hij hobby matig de hele dag door aan het renderen is.

Zelfs als hij wel een keer langer dan een half uur bezig is met renderen, hoeveel extra tijd kost het dan op het totale project? Enkele minuten?

Nee, 30% meer uitgeven alleen daarvoor lijkt me niet helemaal effectief.

En verder, natuurlijk is zo’n MiniLED scherm mooi en zijn er nog andere voordelen. Maar zo kun je door blijven gaan… want waarom niet nog eens €400 extra zodat je écht betere performance krijgt met een M4 Pro chip? ;)

Lekker voor de Air gaan: die voldoet aan de gestelde eisen. De €400 die hij bespaart kan eventueel nog gestoken worden in zaken zoals accessoires, een goede beschermhoes, software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Plus een groot voordeel van de Air ten opzichte van de Pro is hoe dun, stil en licht de Air is. Dat is ook een afweging die je kunt meewegen. Ik vond de Pro echt oncomfortabel typen met het hoge toetsenbord, met de rand die de hele tijd in mijn polsen sneed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:21:
[...]

Goed verhaal, maar als dat allemaal niet nodig is, dan betaal je €400 te veel. Het maakt niet uit of iemand dat veel of weinig geld vindt.

Als het niet nodig is, dan is het simpelweg niet nodig. Op deze manier kun je natuurlijk iedere upgrade naar boven toe verantwoorden.

De MacBook Air is een prima apparaat voor praktisch alle mensen die alledaagse taken uitvoeren, dus ook het bewerken van de vakantiefoto’s en video’s. Jij hebt een andere mening kennelijk, en dat is prima!
Ja, maar dat is nu net het probleem en daar komt ook zijn vraag uit vandaan. Je weet niet of je het nodig hebt als je niet hebt ervaren. Je zou eigenlijk beide even moeten proberen voor een dag of twee en dan ook afwisselen om het verschil te zien en beleven. Daarom geef ik hem ook het advies om voor een klein extra bedrag de keus op de Pro te laten vallen. Klein bedrag doel ik meer op het plezier wat je er mee hebt al die jaren, want een Macbook koop je voor meerdere jaren. Maarja, ik denk dat we hetzelfde denken want ik volg jou ook volledig. Alleen de keus zou anders kunnen uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-07 14:54
Ik lees al al jullie meningen. Wat betreft het scherm, het enige waar ik een heel klein beetje over twijfel is helderheid. Maar de keren dat ik daar nu tegenaan loop zijn de afgelopen jaren ook op 1 hand te tellen.
Als ik wat uitgebreider ga zitten voor foto/video editing dan heb ik hier een prima 27inch scherm staan. Dáár hoef ik geen pro voor te nemen.

Het liefst zou ik beide gewoon 1 of 2 dagen even proberen. Wat uitgebreider dan in de winkel. Maar ik heb ook zo iets, als ik voor de pro zou gaan dan meteen ook de M4Pro voor serieus extra performance.

Denk dat ik voorlopig maar eens lekker begin met een Air. Als ik over 2 jaar meer wil kan deze tzt mooi naar m'n vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
yannickudb schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:23:
Ik lees al al jullie meningen. Wat betreft het scherm, het enige waar ik een heel klein beetje over twijfel is helderheid. Maar de keren dat ik daar nu tegenaan loop zijn de afgelopen jaren ook op 1 hand te tellen.
Als ik wat uitgebreider ga zitten voor foto/video editing dan heb ik hier een prima 27inch scherm staan. Dáár hoef ik geen pro voor te nemen.

Het liefst zou ik beide gewoon 1 of 2 dagen even proberen. Wat uitgebreider dan in de winkel. Maar ik heb ook zo iets, als ik voor de pro zou gaan dan meteen ook de M4Pro voor serieus extra performance.

Denk dat ik voorlopig maar eens lekker begin met een Air. Als ik over 2 jaar meer wil kan deze tzt mooi naar m'n vriendin.
Mooi vooruitzicht na goed overdenken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
yannickudb schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:23:

Ik heb de Macbook Air (M3, dat wel) en de M4 Macbook Pro een tijdje naast elkaar gehad. En het verschil in helderheid van het scherm is alleen te merken in specifieke omstandigheden:

- buiten in de zon;
- bij het kijken naar HDR-content.

Buiten die twee situaties is bij maximale helderheid (handmatig op 100%) het scherm van beiden even helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Je kunt het in ieder geval zo moeilijk maken als je zelf wil. Is echt niet nodig. Het internet staat vol met filmpjes en reviews over de MacBook Air (en Pro).

Je koopt absoluut geen slechte machine als je een Air kiest, hij blaast (:+) loopt iedere andere Windows-laptop zo voorbij en is in de normale taken net zo snel als de MacBook Pro M4. Tenzij je de hele dag 4K-video aan het renderen bent, dan is een ventilator die lucht blaast misschien handig om een paar seconden tijdswinst te genereren.

[ Voor 3% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 16-07-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07 23:23
Zelf ben ik aan het twijfelen tussen 512gb and 1tb. Ik nijg ernaar voor de 1tb te gaan, omdat MacOS + iCloud photo backup al richting de 200gb gaat. Met de 512gb editie blijft er dan meteen nog maar 300gb over en dat voor meerdere jaren gebruik. Vandaar de twijfel.

Uiteraard hoef ik m’n foto’s niet met de laptop te synchroniseren alleen vind ik het wel fijn om naast iCloud ook nog een fysieke backup te hebben.

De laptop zelf hoop ik voor een jaar of 5-7 te gebruiken. Vooral voor studie, maar ook daarna. Hoewel het werk/studie geen krachtige laptop vereist (leraar), is accuduur wel ontzettend belangrijk en is het wel heel praktisch om niet te veel van cloud storage afhankelijk te zijn. Opslag om af een toe op de bank te kunnen gamen is zeker welkom, maar mijn main gaming pc is een desktop.

Wat raden jullie aan, 512gb of 1tb? Iemand zei tegen mij dat ik beter voor 24gb ram kan gaan, maar dat lijkt mij overbodig.

Ik heb ook nog een ander vraagje, thuis heb ik 2 beeldschermen waar ik de MacBook mee wil verbinden. Ik las dat MacOS alleen een bepaalde standaard ondersteunt waardoor ik mogelijk een extra adapter nodig heb om deze aan te kunnen sluiten. Het is voor mij alleen onduidelijk hoe dat precies zit. Hoe werkt dat en waar moet ik op letten?

Bedankt voor de hulp 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Je geeft aan dat je ‘m mogelijk tot 7 jaar wil gebruiken. In dat opzicht is 24 GB RAM niet een gekke gedachte. Het hangt heel eerlijk echt van je gebruik af hoeveel opslag je nodig hebt.

Als ik de keuze had tussen 512/24 óf 1024/16, dan zou ik zelf naar de eerste optie eerste neigen. 200 GB aan foto’s, misschien 20 GB aan standaard apps die 90% van je gebruik samenvat (Office, browser, Spotify, etc) en dan de rest nog zat over voor het besturingssysteem en hier en daar misschien een game. Die 24 GB RAM geeft me voor mijn gevoel dan veel meer ruimte voor toekomstige software updates en AI-functionaliteiten die ongetwijfeld steeds meer werkgeheugen gaan vereisen.

Je hebt het zelf over ‘nog maar 300 GB over’ als je voor het 512 GB model gaat. Maar hoe ga je die dan gebruiken? Als leraar zul je toch voornamelijk pdf, doc and ppt bestanden hebben. Dan heb je nog 299 GB over :+ En ok, vast en zeker ook instructiefilmpjes en dergelijke… maar als dat al niet via internet/YouTube/wat-dan-ook gaat, dan heb je het over enkele GBs? ;)

Aan de andere kant maak je jezelf nu al zorgen over de opslag. Wat dat betreft is het voor je eigen peace of mind een meer dan prima keuze om gewoon voor het 1024 GB model te gaan. Anders zal het misschien toch blijven knagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Ik zou nu gewoon aanraden om alleen de 512/16gb te nemen. Je hebt meer dan de helft over aan opslag en voor jouw gebruik is 24gb overkill met MacOS. Het is geen Windows laptop, welke ook prima draait tegenwoordig met 16gb. Alleen niet zo slim als Apple het regelt, maar ja die hebben ook alles in-house.

Ik zou je willen adviseren zo min mogelijk uit te geven aan een Air, gewoon alleen wat je écht nodig hebt. Er vanuit gaan dat je er langer dan vijf jaar mee gaat doen, niet doen. Gewoon twee jaartjes gebruiken en dan voor een leuke prijs verkopen en dit stoppen in een nieuwe Air met vermoedelijk meer functies en een beter scherm. LCD en 60hz is niet echt meer van deze tijd vind ik en ik verwacht daar rond 2027 verandering in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Uniciteit schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:58:
Je geeft aan dat je ‘m mogelijk tot 7 jaar wil gebruiken. In dat opzicht is 24 GB RAM niet een gekke gedachte. Het hangt heel eerlijk echt van je gebruik af hoeveel opslag je nodig hebt.

Als ik de keuze had tussen 512/24 óf 1024/16, dan zou ik zelf naar de eerste optie eerste neigen. 200 GB aan foto’s, misschien 20 GB aan standaard apps die 90% van je gebruik samenvat (Office, browser, Spotify, etc) en dan de rest nog zat over voor het besturingssysteem en hier en daar misschien een game. Die 24 GB RAM geeft me voor mijn gevoel dan veel meer ruimte voor toekomstige software updates en AI-functionaliteiten die ongetwijfeld steeds meer werkgeheugen gaan vereisen.

Je hebt het zelf over ‘nog maar 300 GB over’ als je voor het 512 GB model gaat. Maar hoe ga je die dan gebruiken? Als leraar zul je toch voornamelijk pdf, doc and ppt bestanden hebben. Dan heb je nog 299 GB over :+ En ok, vast en zeker ook instructiefilmpjes en dergelijke… maar als dat al niet via internet/YouTube/wat-dan-ook gaat, dan heb je het over enkele GBs? ;)

Aan de andere kant maak je jezelf nu al zorgen over de opslag. Wat dat betreft is het voor je eigen peace of mind een meer dan prima keuze om gewoon voor het 1024 GB model te gaan. Anders zal het misschien toch blijven knagen.
Zelf heb ik niks met AI functies m’n computer, maar ik kan je gedachten wel volgen. 1024gb is inderdaad ook een stukje piece of mind.
Redondo1982 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:31:
Ik zou nu gewoon aanraden om alleen de 512/16gb te nemen. Je hebt meer dan de helft over aan opslag en voor jouw gebruik is 24gb overkill met MacOS. Het is geen Windows laptop, welke ook prima draait tegenwoordig met 16gb. Alleen niet zo slim als Apple het regelt, maar ja die hebben ook alles in-house.

Ik zou je willen adviseren zo min mogelijk uit te geven aan een Air, gewoon alleen wat je écht nodig hebt. Er vanuit gaan dat je er langer dan vijf jaar mee gaat doen, niet doen. Gewoon twee jaartjes gebruiken en dan voor een leuke prijs verkopen en dit stoppen in een nieuwe Air met vermoedelijk meer functies en een beter scherm. LCD en 60hz is niet echt meer van deze tijd vind ik en ik verwacht daar rond 2027 verandering in.
2 jaar gebruiken en dan weer doorgaan is niet iets wat ik zal gaan doen. Ik ben een oudere student zonder de luxe van studiefinanciering, dus het is voor mij verstandiger om één keer een passende MacBook te kopen ipv om de 2 jaar weer geld bij te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
BinaryRun schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:54:
2 jaar gebruiken en dan weer doorgaan is niet iets wat ik zal gaan doen. Ik ben een oudere student zonder de luxe van studiefinanciering, dus het is voor mij verstandiger om één keer een passende MacBook te kopen ipv om de 2 jaar weer geld bij te leggen.
Wat ik zelf prettig vind om aan te houden is dat je bij de bestelling één keer kunt kiezen hoeveel RAM je wil hebben. Mocht er om een of andere reden meer opslag nodig zijn dan 512GB, kan je er altijd nog voor kiezen om een externe SSD te gebruiken of wat zaken op je thuiscomputer onder te brengen.

Als je persé een upgrade wil doen, is RAM het eerste waar je in moet investeren, vind ik. Desalniettemin denk ik dat 16GB voor jou de komende jaren voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Zelf heb ik niks met AI functies m’n computer, maar ik kan je gedachten wel volgen. 1024gb is inderdaad ook een stukje piece of
Helder! Ik denk dat 512 GB / 16 GB voor jou echt wel voldoende is. Voor de gemiddelde student zou ik zelfs 256 GB / 16 GB zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

[...]

Twee jaar erg kort, maar besef wel dat de upgrades van Apple relatief duur zijn terwijl de afschrijving bij Apple in het algemeen relatief laag is. Die dure upgrades die je mogelijk nu doet verdien je bij wederverkoop niet terug in mijn ervaring, die doe je enkel voor jezelf. Het idee om nu geen dure upgrades aan te vinken (mits je ze niet op korte of hooguit middellange termijn nodig hebt) en je laptop wat eerder te vervangen kan financieel best verstandig zijn. De specificaties van het basismodel schuiven ook om de paar jaar iets op, zoals recent van 8 naar 16 GB.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom op 19-07-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Bedankt allemaal voor jullie input, ik zal het meenemen. Het helpt altijd om te lezen hoe anderen ertegen aan kijken, door daarover na te denken weet ik zelf ook beter wat ik wel en niet belangrijk vind.

@Tom Ik verwacht zelf niet dat ik de laptop weer door zal verkopen. Zeker weet ik dat natuurlijk niet, maar op dit moment ben ik van plan op hetzelfde te doen als met m'n oude windows laptop, gebruiken totdat de batterij op is en daarna verder kijken.
Ik heb ook nog een ander vraagje, thuis heb ik 2 beeldschermen waar ik de MacBook mee wil verbinden. Ik las dat MacOS alleen een bepaalde standaard ondersteunt waardoor ik mogelijk een extra adapter nodig heb om deze aan te kunnen sluiten. Het is voor mij alleen onduidelijk hoe dat precies zit. Hoe werkt dat en waar moet ik op letten?
Weet één van jullie misschien hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat hangt een beetje van de monitor af en wat daar aan aansluitingen op zit. Kan zijn dat je een verloopkabel van Thunderbolt/USB-C naar HDMI of Displayport nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Commendatore op 19-07-2025 20:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
Sinds twee weken eigenaar van een 13-inch MacBook Air M4 2025 (10CPU/10GPU, 16GB) in de prachtige kleur Midnight Blue.
Gebruik hem met name voor administratie, live producties (aansturen audio en LED-schermen bijv.) en foto / video bewerking.

Foto's van enkele tientallen MB's per stuk tot honderden MB's, alles met twee vingers in de neus en super stabiel.

En het werkt zo heerlijk samen met de iPhone en accessoires zoals de AirPods, dat vind ik echt opvallend goed werken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Ruben279 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:40:
Sinds twee weken eigenaar van een 13-inch MacBook Air M4 2025 (10CPU/10GPU, 16GB) in de prachtige kleur Midnight Blue.
Gebruik hem met name voor administratie, live producties (aansturen audio en LED-schermen bijv.) en foto / video bewerking.

Foto's van enkele tientallen MB's per stuk tot honderden MB's, alles met twee vingers in de neus en super stabiel.

En het werkt zo heerlijk samen met de iPhone en accessoires zoals de AirPods, dat vind ik echt opvallend goed werken allemaal.
512gb versie? Fijn dat het goed werkt.
Commendatore schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:24:
Dat hangt een beetje van de monitor af en wat daar aan aansluitingen op zit. Kan zijn dat je een verloopkabel van Thunderbolt/USB-C naar HDMI of Displayport nodig hebt.
Beide monitors hebben zowel DisplayPort als HDMI (al zijn beide displayporten al bezet), waarvan 1 ultrawide. Voor zover ik kan vinden ondersteund MacOS geen DisplayPort Multistream en lijkt het erop dat ik een thunderbolt dock nodig heb die 2 aparte display signalen kan versturen omdat standaard UBC-hubs allemaal met DP MST werken. Klopt dat of begrijp ik het verkeerd?

Edit: Het klopt inderdaad. Antwoord gevonden.

[ Voor 7% gewijzigd door BinaryRun op 19-07-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Uniciteit schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Helder! Ik denk dat 512 GB / 16 GB voor jou echt wel voldoende is. Voor de gemiddelde student zou ik zelfs 256 GB / 16 GB zeggen :)
Jewel.. Maar iemand die op een Tweakers forum zit, kan 256 wel een beetje aan de krappe kant zijn.
Mijn vrouw redt het met 128GB, mijn 512 daarentegen zit bijna vol. Ik haat het om (zoals op mijn vorige macbook) steeds software te moeten verwijderen zodra er weer een macOS update is. En je kunt er een SSD aanhangen, maar a) voor een laptop is het gewoon ruk om externe hardware er aan te hangen en b) als het om software gaat is het voor een Mac niet optimaal om het van een andere schijf te draaien.

Maar het hangt ook af hoe je hem gebruikt. Als mobiel bij-ding of als 'hoofdcomputer'. Dat laatste is bij mij het geval, ook al is dat langzaam zo gegroeid.

Maar ik ben het een met @Tom . Macbooks kun je lang mee doen, maar upgraden gaat niet lukken. Ik schrijf dit vanaf een M1 air met 8GB (en dus 512GB) en die machine draait alles vlekkeloos wat ik wil. Van tekstverwerker en browser voor een youtube filmpje, tot VM's (zowel Parallels als UTM) met windows 11, Linux, docker containers, Xcode, Anaconda, LM Studio, etc.
Het enige wat die niet trekt is een game als Cyberpunk (althans, ik heb hem via Wine geprobeerd, niet de recente native versie. Maar die game draait ook wel op mijn oude game pc met Linux die op zolder staat).
Pagina: 1 2 3 4 Laatste