Ik gebruik de Air M4 nu een paar dagen in de zilveren uitvoering en moet toegeven dat macOS verrassend goed in elkaar zit, zelfs als doorgewinterde Windows-gebruiker. Dit maakt me des te nieuwsgieriger naar de volgende designrichting van de MacBook.
Toch heb ik één groot esthetisch bezwaar: de notch. Ik vind deze simpelweg lelijk. Gelukkig valt het tijdens het browsen nauwelijks op, maar het blijft een nadeel dat een deel van het schermoppervlak wordt opgeofferd door de zwarte balk.
Voor de zekerheid heb ik ook een Honor MagicBook Art 14 uit Hongkong laten importeren, die momenteel onderweg is. De kans is groot dat de MacBook toch retour gaat, en dat heeft vooral te maken met het scherm. LCD voelt als een stap terug, aangezien ik gewend ben aan OLED. Ook merk ik het verschil tussen 60Hz en 120Hz, al is dat bij de Air verrassend genoeg geen dealbreaker.
Als Apple in de toekomst overstapt op OLED en de notch vervangt door een Dynamic Island of punch-hole design, ben ik zeker weer geïnteresseerd. Voor nu gebruik ik het weekend om macOS beter te leren kennen, maar de kans is groot dat ik de MacBook uiteindelijk terugstuur.
Honor MagicBook Art 14
Daarnaast heb ik één grote ergernis: ondanks dat ik de automatische helderheidsaanpassing heb uitgeschakeld, wordt de helderheid telkens aangepast wanneer ik de laptop sluit en opnieuw open. Dit dwingt me om het steeds handmatig te corrigeren. Weet iemand waar dit aan kan liggen?