Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-04 01:30

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Greatsword schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:42:
[...]

Die vlieger gaat niet op, Amazon NL levert gewoon NL toetsenborden, Amazon DE duitse QWERTZ.

Alleen bij custom builds heb je de mogelijkheid voor een andere configuratie bij winkels zoals Apple zelf.
Ja wat jij schrijft, ga ik idd ook van uit. Nog eens goed nadenken wat ik ga doen als het idd zo'n NL toetsenbord is. Toen ik het getest had, vond ik het echt niet fijn typen.
Amazon heeft een 30 return policy, maar of dat ook geldt voor een product wat in doos zit waar je tabs van moet afscheuren, moet ik eens goed doorlezen.

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MRE-Inc schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Ja wat jij schrijft, ga ik idd ook van uit. Nog eens goed nadenken wat ik ga doen als het idd zo'n NL toetsenbord is. Toen ik het getest had, vond ik het echt niet fijn typen.
Amazon heeft een 30 return policy, maar of dat ook geldt voor een product wat in doos zit waar je tabs van moet afscheuren, moet ik eens goed doorlezen.
Ligt er maar net aan wat je gewend bent, ik vind het standaard Nederlands toetsenbord geen probleem. Zolang het maar QWERTY is. :)

Overigens mag je een product altijd openen en bekijken, of het nou van Amazon komt of niet.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
MRE-Inc schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Ik ben wel benieuwd. Krijg je hem vandaag binnen?

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

THE_BASE schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Ligt er maar net aan wat je gewend bent, ik vind het standaard Nederlands toetsenbord geen probleem. Zolang het maar QWERTY is. :)

Overigens mag je een product altijd openen en bekijken, of het nou van Amazon komt of niet.
Maar kun jij met 10 vingers blind typen ? Ik doe dat al sinds de middelbare school (ergens 1995) en kan echt niet overweg met een halve linker shift toets. Ik snap ook niet zo goed waarom ze daar de tilde en apostrof toets van gemaakt hebben. Het is niet zo dat die erg veel gebruikt wordt. Euro-teken zou ik nog enigszins kunnen begrijpen.
Redondo1982 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Ja vanmiddag tussen17:00 en 21:30 volgens DHL. Ik laat het weten welke toetsenboard ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MRE-Inc schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Maar kun jij met 10 vingers blind typen ? Ik doe dat al sinds de middelbare school (ergens 1995) en kan echt niet overweg met een halve linker shift toets. Ik snap ook niet zo goed waarom ze daar de tilde en apostrof toets van gemaakt hebben. Het is niet zo dat die erg veel gebruikt wordt. Euro-teken zou ik nog enigszins kunnen begrijpen.
Kan blind en snel typen en totaal geen probleem mee, het zal wel een kwestie van wennen zijn, maar heb dan ook al decennia Apple iMac en MacBooks.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02
MRE-Inc schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:52:
[...]
Maar kun jij met 10 vingers blind typen ? Ik doe dat al sinds de middelbare school (ergens 1995) en kan echt niet overweg met een halve linker shift toets.
Precies dit probleem. Je linker pink raakt de hele tijd de verkeerde toets, dat is niet meer af te leren vrees ik.

Heb ondertussen een weekje m’n Midnight 512GB/24GB 15’’ en ben er echt super blij mee! Scherm groot genoeg om serieus te kunnen werken, super snel, lekker licht en een prachtige kleur (die wel dagelijks gepoetst moet worden). Ook Teams werkt erg fijn, die custom ‘AI’ achtergronden geven een mooi effect.

Ik had veel eerder m’n iPad Pro M1 1TB/16GB moeten vervangen door een MacBook. iPadOS is echt niet geschikt voor mijn workflow.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50
Radiodurans schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:19:
[...]

Precies dit probleem. Je linker pink raakt de hele tijd de verkeerde toets, dat is niet meer af te leren vrees ik.

Heb ondertussen een weekje m’n Midnight 512GB/24GB 15’’ en ben er echt super blij mee! Scherm groot genoeg om serieus te kunnen werken, super snel, lekker licht en een prachtige kleur (die wel dagelijks gepoetst moet worden). Ook Teams werkt erg fijn, die custom ‘AI’ achtergronden geven een mooi effect.

Ik had veel eerder m’n iPad Pro M1 1TB/16GB moeten vervangen door een MacBook. iPadOS is echt niet geschikt voor mijn workflow.
Ik deel je mening over de midnight; prachtige kleur en ach dat poetsen dat maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Radiodurans schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:19:
[...]

Ik vind een iPad Pro sowieso niet geschikt om echt mee te werken. iPadOS is inderdaad erg beperkt en teveel workarounds zijn er nodig.

Eigenlijk vind ik geen mobile device lekker werken zodra je gewend bent om met een een groot extern scherm te werken. Enige waar die perfect voor is: vakanties. Ik vind mijn iPad Pro 13” ook eigenlijk overbodig gezien de kracht en functies, maar ik wil altijd het beste hebben van een modellijn die me wel aanstaat. En ik vind het icm Magic Keyboard echt een super aanvulling op het lichte kantoorwerk en privé gebruik. Het meeste gebruik ik hem als kleine tv tijdens het thuis sporten en in de avond een paar mails. Dat zou ook prima kunnen met de Macbook Air, maar het scherm is daarvan weer stukken minder en grootste minpunten: geen touchscreen, geen FaceID, geen OLED (niet eens MiniLed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Redondo1982 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:41:
Eigenlijk vind ik geen mobile device lekker werken zodra je gewend bent om met een een groot extern scherm te werken
[...]
Het meeste gebruik ik hem als kleine tv tijdens het thuis sporten en in de avond een paar mails. Dat zou ook prima kunnen met de Macbook Air, maar het scherm is daarvan weer stukken minder en grootste minpunten: geen touchscreen, geen FaceID, geen OLED (niet eens MiniLed).
Haha, het lijkt wel of ik dit heb geschreven, ik kon ook geen afstand doen van m'n iPad Pro om deze redenen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Radiodurans op 26-03-2025 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Radiodurans schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:00:
[...]

Haha, het lijkt wel of ik dit heb geschreven, ik kon ook geen afstand doen van m'n iPad Pro om deze redenen :+
Allemaal lotgenoten hier! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Redondo1982 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:41:
[...]

Ik vind een iPad Pro sowieso niet geschikt om echt mee te werken. iPadOS is inderdaad erg beperkt en teveel workarounds zijn er nodig.
Dat dus, om de zoveel jaar geef ik het weer een kans maar zodra ik iets met foto of video bewerking probeer te doen loop ik continue te kloten qua workarounds. Ook zijn grote apps als Capture One, Photoshop en Davinci Resolve versimpelde versies van de desktopvarianten waardoor ik dus weer functionaliteit mis.

Als je dan kijkt naar de prijs die je neerlegt voor een Pro + toetsenbord + Pencil is het echt te gek voor woorden dat je er zo "weinig" mee kan ten op zichten van een Mac(book).

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Redondo1982 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Nou de Macbook Air is binnen, uitgepakt, een stukje open geklapt en weer dicht gedaan. US Internationaal toetsenbord met gehalveerde linker shift-toets.

Alles zit weer netjes in de doos/folie, klaar voor een retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
MRE-Inc schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:42:
[...]

Nou de Macbook Air is binnen, uitgepakt, een stukje open geklapt en weer dicht gedaan. US Internationaal toetsenbord met gehalveerde linker shift-toets.

Alles zit weer netjes in de doos/folie, klaar voor een retour.
Aaiiii, precies wat ik al dacht. Jammer hoor…

Dan maar BTO via Apple educatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Greatsword schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:29:
[...]

Dat dus, om de zoveel jaar geef ik het weer een kans maar zodra ik iets met foto of video bewerking probeer te doen loop ik continue te kloten qua workarounds. Ook zijn grote apps als Capture One, Photoshop en Davinci Resolve versimpelde versies van de desktopvarianten waardoor ik dus weer functionaliteit mis.

Als je dan kijkt naar de prijs die je neerlegt voor een Pro + toetsenbord + Pencil is het echt te gek voor woorden dat je er zo "weinig" mee kan ten op zichten van een Mac(book).
Begint wel de algemene strekking te worden dus best wel een gevaar voor Apple. Ik heb ook de totale combi en inderdaad een klap geld voor een beperkt product. Je zit een beetje tussen wal en schip met Apple producten. iPad Pro niet helemaal af door de software en de Macbook weer te beperkt door geen touchscreen en FaceID etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:12
Nog nooit zoveel shit en onzin gelezen over keyboard regio/indeling

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
refused81 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:11:
Keyboardbaar! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Redondo1982 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Aaiiii, precies wat ik al dacht. Jammer hoor…

Dan maar BTO via Apple educatie ;)
Ja jammer.

Kan dat zomaar via Apple Education? Kost me 69€ meer, maar kan niet aantonen dat ik student of docent ben.
Onderwijskorting: Beschikbaar voor studenten aan een universiteit of hogeschool, studenten die net staan ingeschreven, ouders die producten kopen voor een studerend kind, en docenten en andere medewerkers van onderwijsinstellingen op elk onderwijsniveau.
Een 9 jarige in groep 5 van de basisschool telt zeker niet. Hij zat zondag wel zelf op m'n Windows laptop z'n spreekbeurt in elkaar te zetten.

[ Voor 38% gewijzigd door MRE-Inc op 26-03-2025 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
MRE-Inc schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Ja jammer.

Kan dat zomaar via Apple Education? Kost me 69€ meer, maar kan niet aantonen dat ik student of docent ben.

[...]

Een 9 jarige in groep 5 van de basisschool telt zeker niet. Hij zat zondag wel zelf op m'n Windows laptop z'n spreekbeurt in elkaar te zetten.
Ja, heb ik bij deze goedgekeurd! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
refused81 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:11:
Heb je zulke grote stenen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:12
Redondo1982 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:29:
[...]

Heb je zulke grote stenen dan?
Enjoy your life

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

@refused81 wat wordt er aan onzin neergezet ?

Ik heb zelf ook last van de vallende enter ipv liggende. Hierdoor tik ik continue de \ ipv de enter. “Even” de pink verder uitsteken werkt net niet lekker genoeg.. Dan moet ik enorm veel tekst tikken wil dat gevoel erin komen. Nu doe ik meeste hoofdletters met rechter shift knop waardoor kleine linker shift mij niet in de weg zit.

Ik tik sinds een paar maanden op een Magic Keyboard en heel gek heb ik hier wat minder last van de vallende enter. De toetsen zitten net dichterbij elkaar. Ik zit nog wel eens er naast, maar iets minder als voorheen.
(Sowieso vind ik de Magic Keyboard fijner tikken, minder weerstand, maar goed dat is een ander verhaal).

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Sky Blue in da house! Nog wel een beetje in dubio: geen verkeerde kleur, maar heeft het net niet. Had graag Natural gezien, afgeleid van iPhone, wat dat betreft komt Starligjt wat meer in de buurt, maar die oogt weer te goud in mijn ogen. Morgen in daglicht nog maar eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
THE_BASE schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:41:
Sky Blue in da house! Nog wel een beetje in dubio: geen verkeerde kleur, maar heeft het net niet. Had graag Natural gezien, afgeleid van iPhone, wat dat betreft komt Starligjt wat meer in de buurt, maar die oogt weer te goud in mijn ogen. Morgen in daglicht nog maar eens bekijken.
Meerdere kleuropties heeft het niet makkelijker gemaakt, hè?! Waar is de tijd gebleven dat je alleen zilver of zwart kon kiezen voor apparaten haha.

Ik moet zeggen dat ik het blauw de ene keer mooi vind en de andere keer weer niet. Ik baseer me dan wel op filmpjes. Op foto’s ziet het er allemaal wel goed uit. Dus begrijp je zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Redondo1982 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:12:
[...]

Meerdere kleuropties heeft het niet makkelijker gemaakt, hè?! Waar is de tijd gebleven dat je alleen zilver of zwart kon kiezen voor apparaten haha.

Ik moet zeggen dat ik het blauw de ene keer mooi vind en de andere keer weer niet. Ik baseer me dan wel op filmpjes. Op foto’s ziet het er allemaal wel goed uit. Dus begrijp je zeker.
Helemaal eens, als er (een aangepaste) Space Grey was, dan was de keuze makkelijk. Alles in mijn collectie van Apple is die kleur. Lekker overzichtelijk voor mijn OCD. Maar dat terzijde. :)

Silver vind ik te saai, Midnight is een vlekkenmagneet en te donker. Sterrenlicht is te goud. En zo is er niets goed. Moet zeggen dat ik vanmorgen bij daglicht Sky Blue wel weer mooi vond, maar wat je zegt: het verschilt van moment tot moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:37
Gisteren de hemelsblauwe versie ontvangen van MM. Inderdaad met de 7 vormige enter toets.
Eerdere ervaring met Mac heb ik nauwelijks. Kort een Air M1 gehad.
Wat mij eigenlijk meteen tegenstaat is dat Applecare niet gewoon met iDeal betaald kan worden (en dan laat ik in het midden of Applecare überhaupt zinvol is).

Een echte use case heb ik nog niet. Ik heb al prima Windows laptops maar de OK prijs en positieve geluiden hebben me over de streep gehaald. Hebben jullie nog suggesties met betrekking tot apps die "onmisbaar" zijn op een MBA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Zatara schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:14:
Gisteren de hemelsblauwe versie ontvangen van MM. Inderdaad met de 7 vormige enter toets.
Eerdere ervaring met Mac heb ik nauwelijks. Kort een Air M1 gehad.
Wat mij eigenlijk meteen tegenstaat is dat Applecare niet gewoon met iDeal betaald kan worden (en dan laat ik in het midden of Applecare überhaupt zinvol is).

Een echte use case heb ik nog niet. Ik heb al prima Windows laptops maar de OK prijs en positieve geluiden hebben me over de streep gehaald. Hebben jullie nog suggesties met betrekking tot apps die "onmisbaar" zijn op een MBA?
Welkom bij de club, ga je geen spijt van krijgen! En die enter toets vind ik juist prettig, ik heb een vinger die omhoog wijst tijdens het typen, dus dan is zo'n lange enter fijner dan die liggende. :)

Check hier eens voor onmisbare apps, daar heb je genoeg wat je eventueel zou kunnen aanspreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Damn wel verleidelijk die 13" Air M4 16GB 256GB voor €999 via de MM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Ik heb die Sterrenlicht via AMazon. Zit alweer in de doos, maar had het idee dat het gewoon de zilveren versie was.

Op filmpjes zag je echt idd een goudachtige gloed zoals je ook bij Rose Gold ziet, maar dat had ik niet bij die van mij terwijl ik die toch bij daglicht had uitgepakt.
Zatara schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:14:

Usercase heb ik ook niet echt. Het enige is dat mijn Windows 11 Laptop van 2016 waar via niet normale wegen, Windows 11 op geinstalleerd is, begint te zeuren dat mijn versie van Windows 11 over niet al te lange tijd niet meer ondersteunt wordt.

Voor de rest gebruik ik mijn laptops alleen voor wat licht type werk, belasting aangifte en browsen en mailen.

Het feit dat dit soort apparaten op zich best lang mee gaan, is voor mij al genoeg om te verantwoorden. Hier staat ook nog een Microsoft Surface Pro 3. Gekocht in de zomer van 2014 !!. Die doet het nog steeds prima voor wat licht internet werk. Dat ding wordt elke dag gebruikt. Destijds ruim 1400 euro voor betaald. Dan valt een Macbook Air voor 999 wel mee aangezien daar het toetsenboard al bij zit. De Surface Pro 3 kwam zonder toetsenboard en moest ik nog apart zo'n magnetisch keyboard bij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MRE-Inc schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:15:
[...]
Ik heb die Sterrenlicht via AMazon. Zit alweer in de doos, maar had het idee dat het gewoon de zilveren versie was.

Op filmpjes zag je echt idd een goudachtige gloed zoals je ook bij Rose Gold ziet, maar dat had ik niet bij die van mij terwijl ik die toch bij daglicht had uitgepakt.
Er is een groot verschil tussen zilver en sterrenlicht, daar kun je je bijna niet in vergissen. Als er Starlight op de doos staat en het oogt champagne, dan is het die ook. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:26:
Doe eens gek. En kies de beste kleur. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Laatst online: 17:07
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:26:
Afgelopen dinsdag gelijk eentje in Sky Blue besteld voor mijn vrouw :)
Eergisteren binnengekomen en hij is echt prachtig in die kleur. Mijn dochter had al een M3 in Sterrenlicht.

Dus beide dames zijn blij :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
De m.i. ideale configuratie van de 15’’ (16/512) is voor 1599€ ook prima geprijsd bij de MM. Dat is 20 euro goedkoper dan de educatie-prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
Radiodurans schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:10:
De m.i. ideale configuratie van de 15’’ (16/512) is voor 1599€ ook prima geprijsd bij de MM. Dat is 20 euro goedkoper dan de educatie-prijs.
Ik heb even getwijfeld of ik de 15" zou nemen. Ik gebruik het apparaat sowieso niet mobiel.
De 15" heeft een beduidend grotere trackpad, 6 i.p.v. 4 speakers en natuurlijk een groter scherm.
Het verschil van ~€380,- heeft mij toch doen kiezen voor de 13".
Eerst maar eens kijken hoe MacOs mij bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Als je ‘m niet mobiel gebruikt dan lijkt mij 15’’ véél fijner maar goed 380€ is wel een derde bij de prijs op.
Zelf gebruik ik ‘m wel veel mobiel voor Office werk en het was voor mij een keuze tussen de 16’’ MacBook Pro en deze. Het veel lagere gewicht en de prijs gaf de doorslag naar de 15’’ Air.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Op zich zit de ‘13 inch’ MacBook Air qua beeldschermformaat ook dichter bij 14 inch, dus voor veel mensen valt het ook wel weer mee hoe ‘klein’ het scherm is.

Verder logisch dat ze het niet 14-inch noemen, want dat vloekt met Apple’s upselling strategy richting de 14” Pro :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21:58
Ik gebruik de Air M4 nu een paar dagen in de zilveren uitvoering en moet toegeven dat macOS verrassend goed in elkaar zit, zelfs als doorgewinterde Windows-gebruiker. Dit maakt me des te nieuwsgieriger naar de volgende designrichting van de MacBook.

Toch heb ik één groot esthetisch bezwaar: de notch. Ik vind deze simpelweg lelijk. Gelukkig valt het tijdens het browsen nauwelijks op, maar het blijft een nadeel dat een deel van het schermoppervlak wordt opgeofferd door de zwarte balk.

Voor de zekerheid heb ik ook een Honor MagicBook Art 14 uit Hongkong laten importeren, die momenteel onderweg is. De kans is groot dat de MacBook toch retour gaat, en dat heeft vooral te maken met het scherm. LCD voelt als een stap terug, aangezien ik gewend ben aan OLED. Ook merk ik het verschil tussen 60Hz en 120Hz, al is dat bij de Air verrassend genoeg geen dealbreaker.

Als Apple in de toekomst overstapt op OLED en de notch vervangt door een Dynamic Island of punch-hole design, ben ik zeker weer geïnteresseerd. Voor nu gebruik ik het weekend om macOS beter te leren kennen, maar de kans is groot dat ik de MacBook uiteindelijk terugstuur.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dvT0ThpS/IMG-20250328-154438.jpg

Honor MagicBook Art 14
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vYrSpLDN/IMG-20250321-224259.jpg

Daarnaast heb ik één grote ergernis: ondanks dat ik de automatische helderheidsaanpassing heb uitgeschakeld, wordt de helderheid telkens aangepast wanneer ik de laptop sluit en opnieuw open. Dit dwingt me om het steeds handmatig te corrigeren. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Laatst online: 21:04
DeJurist schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:00:

Toch heb ik één groot esthetisch bezwaar: de notch. Ik vind deze simpelweg lelijk.
Met de app TopNotch kun je het een soort van camoufleren doordat de hele balk dan zwart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Dennisdn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:15:
[...]

Met de app TopNotch kun je het een soort van camoufleren doordat de hele balk dan zwart wordt.
Klopt, maar door dat het een LCD scherm is zie je dat in de avond toch wel weer, aangezien het niet volledig zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Overigens ben ik vergeten te vermelden dat de batterijduur geweldig is. Haal met gemak 2 dagen zonder bij te laden, en dat heb ik niet eerder met een laptop meegemaakt. Maar goed, ik doe niet aan videobewerking of Photoshop. Maar daar zou de laptops die Windows draaien van kunnen leren.

[ Voor 12% gewijzigd door DeJurist op 28-03-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Uniciteit schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:02:
Op zich zit de ‘13 inch’ MacBook Air qua beeldschermformaat ook dichter bij 14 inch, dus voor veel mensen valt het ook wel weer mee hoe ‘klein’ het scherm is.

Verder logisch dat ze het niet 14-inch noemen, want dat vloekt met Apple’s upselling strategy richting de 14” Pro :9
Haha, wilde vandaag al zoiets posten nav discussie 13” en 15”. Het is echt een stukje psychologie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
DeJurist schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:00:
Ik gebruik de Air M4 nu een paar dagen in de zilveren uitvoering en moet toegeven dat macOS verrassend goed in elkaar zit, zelfs als doorgewinterde Windows-gebruiker. Dit maakt me des te nieuwsgieriger naar de volgende designrichting van de MacBook.

Toch heb ik één groot esthetisch bezwaar: de notch. Ik vind deze simpelweg lelijk. Gelukkig valt het tijdens het browsen nauwelijks op, maar het blijft een nadeel dat een deel van het schermoppervlak wordt opgeofferd door de zwarte balk.

Voor de zekerheid heb ik ook een Honor MagicBook Art 14 uit Hongkong laten importeren, die momenteel onderweg is. De kans is groot dat de MacBook toch retour gaat, en dat heeft vooral te maken met het scherm. LCD voelt als een stap terug, aangezien ik gewend ben aan OLED. Ook merk ik het verschil tussen 60Hz en 120Hz, al is dat bij de Air verrassend genoeg geen dealbreaker.

Als Apple in de toekomst overstapt op OLED en de notch vervangt door een Dynamic Island of punch-hole design, ben ik zeker weer geïnteresseerd. Voor nu gebruik ik het weekend om macOS beter te leren kennen, maar de kans is groot dat ik de MacBook uiteindelijk terugstuur.

[Afbeelding]

Honor MagicBook Art 14
[Afbeelding]

Daarnaast heb ik één grote ergernis: ondanks dat ik de automatische helderheidsaanpassing heb uitgeschakeld, wordt de helderheid telkens aangepast wanneer ik de laptop sluit en opnieuw open. Dit dwingt me om het steeds handmatig te corrigeren. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Gaaf ding die Honor. Door jou nu ook wel enthousiast.

Weet je een beetje hoe het zit met garantie en service? Waarom ik bij Dell zit is vnl door de service.

Ik vind het echt jammer dat ik niet MacOS minded ben, want echt alles is goed aan Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Redondo1982 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:27:
[...]
Weet je een beetje hoe het zit met garantie en service? Waarom ik bij Dell zit is vnl door de service.

Ik vind het echt jammer dat ik niet MacOS minded ben, want echt alles is goed aan Apple.
Denk dat Dell ook wel het beste is op Windows-devices. Niet omdat ik er verstand van heb, maar ik zit elke dag met andere mensen in vergaderzalen en corporate is echt 95% of meer Dell qua laptops. Kleinere bedrijven hebben soms nog eens Lenovo. Daarom thuis ook blind Dell gekocht, ze zullen wel iets goed doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Dennisdn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:18:
[...]

Denk dat Dell ook wel het beste is op Windows-devices. Niet omdat ik er verstand van heb, maar ik zit elke dag met andere mensen in vergaderzalen en corporate is echt 95% of meer Dell qua laptops. Kleinere bedrijven hebben soms nog eens Lenovo. Daarom thuis ook blind Dell gekocht, ze zullen wel iets goed doen :)
Ik denk ook dat je het goed ziet, ook gezien je omgeving. Ik heb ook nog nooit de mispoes gehad en wel twee keer service gehad, één keer hardware en één keer BIOS en beide goed opgelost.

Het is hier dus ook Dell en Apple ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wispelturig als ik ben met mijn moeilijke hoofd: toch de MacBook Air M4 weer in de doos gedaan, het plezier en gevoel van een nieuwe MacBook zal van korte duur zijn, terwijl het enige verschil met de M2 zo'n beetje dubbel RAM-geheugen is.

Ik wacht liever op een notchless versie of één met een beter scherm. Ik kan nog prima uit met 8GB RAM en anders kruip ik wel even achter mijn iMac M4. Oh, en aan die Sky Blue kleur kon ik ook niet wennen. Iets te veel liefde voor Space Grey. :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:10
Valt me wel op dat kopers met het grootste gemak zo’n macbook weer terugsturen, ook als die kwalitatief gewoon goed is. Dit kost de winkel/fabrikant toch geld en ongemak want kan niet meer als nieuw verkocht worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dekkertje op 29-03-2025 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Dekkertje schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:47:
Valt me wel op dat kopers met het grootste gemak zo’n macbook weer terugsturen, ook als die kwalitatief gewoon goed is. Dit kost de winkel/fabrikant toch geld en ongemak want kan niet meer als nieuw verkocht worden.
Uiteindelijk zal er iemand blij worden met een leuke tweede kans deal. Het is zonde van alle CO2 die het heen en weer rijden kost, maar verder heb ik er weinig moeite mee. De grote retailers hebben er weinig pijn aan anders bestond het verkoopmodel niet meer. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zatara
Er zit een erg goede geluidchip in deze Macbook. Heb er even mijn Hifiman Edition S en Aune AR5000 koptelefoons op geprobeerd zonder versterking. Echt geweldig!
Bij mijn andere apparaten moet er echt een amp tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dekkertje schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:47:
Het gros wat ik bestel gaat niet retour en zeker vaak Apple producten niet, bovendien ben ik juist die persoon die graag een tweedekans pakt. Doe dus ook genoeg terug in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjj4
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-04 19:59
Is de Apple Store de enige winkel om de MacBook Air M4 met een normale keyboard-layout (lange linker shift en een zelfde soort Enter toets)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:17

Thandor

SilverStreak

Maxjj4 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:54:
Is de Apple Store de enige winkel om de MacBook Air M4 met een normale keyboard-layout (lange linker shift en een zelfde soort Enter toets)?
Nee, ik heb bij Upgreatest een Macbook Air met juiste (;)) toetsenbord besteld. Zit wel langere levertijd op, maar bij Apple heb je ‘m ook niet de volgende dag als je afwijkt van de standaard.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Thandor schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:59:
[...]
Nee, ik heb bij Upgreatest een Macbook Air met juiste (;)) toetsenbord besteld. Zit wel langere levertijd op, maar bij Apple heb je ‘m ook niet de volgende dag als je afwijkt van de standaard.
Dan kun je er 3 weken bij optellen. Vorige week gekeken en levertijd week van 19 april 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bij Apple was de levertijd 5 dagen (inclusief een weekend) voor een CTO (32GB/1TB) MacBook Air met US toetsenbord. Besteld 21 maart, geleverd 26 maart.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Canaria schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:31:
Bij Apple was de levertijd 5 dagen (inclusief een weekend) voor een CTO (32GB/1TB)
Mag ik uit interesse vragen wat je usecase is voor 32GB? En is dan de temperatuur-beperkte M4 genoeg i.p.v. een M4 pro/max?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Radiodurans schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Mag ik uit interesse vragen wat je usecase is voor 32GB? En is dan de temperatuur-beperkte M4 genoeg i.p.v. een M4 pro/max?
Ja geen probleem :)
Ik maak apps en heb soms drie Android Studio-vensters open, Xcode, VS Code, een paar virtuele telefoons (emulator/simulator), terminal, een git- en een rest-client, Figma, wat browsers ... Allemaal niet heel zwaar en ook niet (meer) beroepsmatig maar wel veel tegelijk. Het komt ook vaak genoeg voor dat er alleen een browservenstertje openstaat. Ik doe in ieder geval niets met beeldbewerking of games.

Ik had een Mac Studio (M1 Max, ook 32GB/1TB) met een MacBook Air M2 8/256 ernaast maar heb toch liever één Mac die ik overal kan gebruiken. Thuis staat de MacBook Air in een standaard, aangesloten aan m'n Studio Displays en dan merk ik nauwelijks verschil met de Mac Studio.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdM
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

JvdM

<---->

Sinds dit weekend ook een m4 sky blue. Mooi ding alleen ervaar ik wel een probleem als ik ‘m in clamshell mode wil gebruiken.

Via een usb hub sluit ik mijn externe monitor aan met hdmi. Daarnaast een Logitech keyboard via bleutooth en een magic mouse. Macbook zit aan het stroom. Zodra ik de Macbook sluit valt mijn internet weg. Kan geen sites bezoeken e.d. De laptop geeft wel aan dat ie verbonden is met het wifi netwerk. Zodra ik ‘m weer open, werkt het internet weer en kan ik browsen etc.

Meer mensen dit probleem?

Edit 1 April (geen grap); heel bijzonder, vandaag werkt het wel gewoon. Gelukkig maar

[ Voor 9% gewijzigd door JvdM op 01-04-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:48
Ik had gisteren pas door dat de Air M4 bij de mediamarkt in de aanbieding was voor 999 euro, en dat er ook nog een inruilactie met extra bonus was, maar die liep sowieso maar tot 30 maart. Anders had ik toch wel sterk overwogen om mijn M1 in te ruilen. Balen! Hopelijk binnenkort weer ergens in een aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THEVGE
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als 50 jarige, altijd Windows, overgestapt naar een MacBook Air M4. Was he-le-maal MicroSoft moe. Tot nu toe valt wennen mee, en ik los de meeste issues 1 voor 1 op. Maar.....vandaag een iOS update gedaan, en meteen daarna viel de USB hub van mijn Dell U3818DW uit ;-(. Dan is 2 x USB-C wel erg lastig......

Even snel gekeken en er zijn best veel problemen tussen Mac en Dell USB-hubjes. De Dell staat al op de vervang-lijst, iemand een idee wat zou kunnen helpen of gewoon weg bij dell en naar LG UltraFine overstappen? Ik wil niet een aparte USB dock kopen, idee was juist minder spullen.

Ik kan in elk geval zowel op de M4 als de Dell iets vinden dat lijkt te helpen. Als ik de USB-C van de M4 er uit haal, gaat de Dell hub meteen aan. op mijn W11 bak doet hij het als vanouds.

Edit: Als ik op een bepaalde volgorde dingen doe kan ik het weer werkend krijgen. Weet even de volgorde niet, wil nu hij werkt eerst alles overzetten. Maar best lijkt te werken eerst inloggen op de Macbook en dan pas USB-C er in.

[ Voor 12% gewijzigd door THEVGE op 01-04-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36

McLambo

MTB Junky

Iemand nog een goede tip voor een betaalbare Thunderbolt 4 dock om een Macbook Pro M4 met externe QHD schermen te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-04 11:58
Dag mede tweakers, ik zit nog thuis met een MBP mid 2015 Retina.

Zal ik veel missen als ik upgrade naar een Air M4? Ik weet dat er op de huidige modellen minder poorten zitten.
Deze gaat thuis gebruikt worden als gezinslaptop. had de iMac wat minder gekost/beter herstelbaar geweest ging ik voor deze gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

Missen ? Ik denk dat je mid 2015 zo vergeten bent. En niks mist. Behalve inderdaad als je nu alle poorten van je mbp gebruikt. Het wordt dan een dongle.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Callewaert schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:31:
Dag mede tweakers, ik zit nog thuis met een MBP mid 2015 Retina.

Zal ik veel missen als ik upgrade naar een Air M4? Ik weet dat er op de huidige modellen minder poorten zitten.
Deze gaat thuis gebruikt worden als gezinslaptop. had de iMac wat minder gekost/beter herstelbaar geweest ging ik voor deze gaan.
Ik heb ook een MBP mid 2015 ( i5 / 8GB / 256GB ) naast mijn Air 13" ( M3 / 16GB / 512GB ).
De oude 2015 MBP mag altijd mee op vakantie t.b.v. Netflix...Surfen....Mail...etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-04 11:58
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:16:
[...]

Ik heb ook een MBP mid 2015 ( i5 / 8GB / 256GB ) naast mijn Air 13" ( M3 / 16GB / 512GB ).
De oude 2015 MBP mag altijd mee op vakantie t.b.v. Netflix...Surfen....Mail...etc etc
Ik heb de mijne met Opencore gepatched en dat ging goed - maar nu zie ik toch dat die er wat onder aan het lijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Callewaert schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:54:
[...]

Ik heb de mijne met Opencore gepatched en dat ging goed - maar nu zie ik toch dat die er wat onder aan het lijden is.
Ik draai 'braaf' gewoon Monterey 12.7.6 :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:53
Maandag wordt mijn MBP 2015 met 16GB vervangen met een base model MBA M4 15 inch. Na 10 jaar vond ik het wel tijd voor een nieuwe laptop.

De oude gaat terug via de Apple trade in dienst en daar krijg ik 85 euro voor. Waarschijnlijk kan ik klein beetje meer krijgen via marktplaats, maar ik vind het prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Chillmeister schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:27:
Maandag wordt mijn MBP 2015 met 16GB vervangen met een base model MBA M4 15 inch. Na 10 jaar vond ik het wel tijd voor een nieuwe laptop.

De oude gaat terug via de Apple trade in dienst en daar krijg ik 85 euro voor. Waarschijnlijk kan ik klein beetje meer krijgen via marktplaats, maar ik vind het prima zo.
Ja joh, geen gedoe is ook wat waard. Na tien jaar is de afschrijving wel maximaal haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Chillmeister schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:27:

Misschien ook leuk als thuisserver als je van dat soort knutselprojecten houdt (met Home Assistant bijvoorbeeld, of als Time Machine backup target).

85 euro is nog best netjes eigenlijk. Denk dat ze ‘m recyclen en er dus geen winst op maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:53
JPtjeeNL schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:30:
[...]

Misschien ook leuk als thuisserver als je van dat soort knutselprojecten houdt (met Home Assistant bijvoorbeeld, of als Time Machine backup target).

85 euro is nog best netjes eigenlijk. Denk dat ze ‘m recyclen en er dus geen winst op maken?
Ik hou wel van knutselprojecten, maar ik heb al een kleine intel nuc met Promox in de technische ruimte.

Mijn verwachting is dat ze het recyclen en dat bepaalde grondstoffen opnieuw gebruikt kunnen worden na recycling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-04 23:14
Ik heb momentee; nog een 1st gen intel based MBP 16”. Morgen krijg ik mijn 15” MBA binnen in de kleur midnight. Ben erg benieuwd, eigenlijk sinds 2010 altijd MBP’s gehad, maar deed/doe er te weinig mee om mezelf nog altijd de veel hogere prijs te kunnen verantwoorden.

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
crazylegs schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:56:
Ik heb momentee; nog een 1st gen intel based MBP 16”. Morgen krijg ik mijn 15” MBA binnen in de kleur midnight. Ben erg benieuwd, eigenlijk sinds 2010 altijd MBP’s gehad, maar deed/doe er te weinig mee om mezelf nog altijd de veel hogere prijs te kunnen verantwoorden.
Hoe is je ervaring in vergelijking met de voorganger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tennis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
Bij de mediamarkt is er weer een inruilbonus van extra 100 euro op MacBook Air. 14 april tm 4 mei.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crazylegs
Zatara schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:05:
[...]

Hoe is je ervaring in vergelijking met de voorganger?
Ik kan iedereen de air aanraden wanneer hij/zij de macbook enkel voor huis tuin en keuken gebruik zal aanschaffen.. De hogere aanschaf vd pro is het naar mijn idee dan niet waard. Mijn advies zou zijn om voor de 15" air te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:23
Ben op zoek naar een nieuwe MacBook. Zit met een budget rond 1600 euro dus op dit moment vind ik het moeilijke keuze :

MacBook Air m4 15 16Gb ram en 512 Gb of MacBook Pro 14 m3 512 en 16 gb. Welke zouden jullie nemen ?

Vooral display en speakers laten me twijfelen. M4 in de air is natuurlijk beter. Trouwens ik heb veel foto’s op externe schijven staan is 256 al voldoende ?

70% office werkzaamheden, de rest zal video en foto’s bewerking zijn op een extern display dell 4025qw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
bjornricardo33 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:47:
Ben op zoek naar een nieuwe MacBook. Zit met een budget rond 1600 euro dus op dit moment vind ik het moeilijke keuze :

MacBook Air m4 15 16Gb ram en 512 Gb of MacBook Pro 14 m3 512 en 16 gb. Welke zouden jullie nemen ?

Vooral display en speakers laten me twijfelen. M4 in de air is natuurlijk beter. Trouwens ik heb veel foto’s op externe schijven staan is 256 al voldoende ?

70% office werkzaamheden, de rest zal video en foto’s bewerking zijn op een extern display dell 4025qw
Ik nam dan de Pro vanwege het scherm, de aansluitingen, de speakers.

Een M4 in een 15" Air zal bij zeer langdurige zware belasting toch thermisch gaan afremmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 20:50

Neem de onderwijs store ‘aanbieding’, en ga voor de m4 air met 512gb, wellicht is de 13” een optie voor je met 24gb ram? Heb ik zelf ook :P , vlgs mij moet dan dicht bij je budget uitkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door austin_77 op 16-04-2025 09:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Alle maal leuk zo'n M4 maar hoeveel scheelt dat precies, die extra 6 letters? Macbook Air M4 versus PowerBook G4!

Met Dhrystone scoor ik 63877.9 MIPS op een M4 en 1470 MIPS op een 1.33GHz PowerPC G4. Dat is ongeveer 43x sneller!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYN_9zlttlIFjF0KbXsuzF9iPJk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8k6proI8pRW6wwcdfplnbz2.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ49tUoX4YbOryLqBgedyJ6-vQY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZeovIX5vB2JMEVk4n7cXYAy.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdwCv4uVp6FVbu5WWQkeNIlluBc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIqhBXfjpUdEP91v7bQ98FlR.jpg?f=fotoalbum_medium

Op de foto staat een Hemelsblauwe M4. Mooie kleur, subtiel anders dan het klassieke zilver :).

Macbook Air M4Powerbook G4
Introductiedatum5 maart 202519 april 2004
Batterijduur18 uur5 uur
Gewicht1.24KG2.1KG
Prijs bij introductie999$1599$

Dus over 21 jaar op naar de Apple S4? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Thandor schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:48:
Alle maal leuk zo'n M4 maar hoeveel scheelt dat precies, die extra 6 letters? Macbook Air M4 versus PowerBook G4!

Met Dhrystone scoor ik 63877.9 MIPS op een M4 en 1470 MIPS op een 1.33GHz PowerPC G4. Dat is ongeveer 43x sneller!

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Op de foto staat een Hemelsblauwe M4. Mooie kleur, subtiel anders dan het klassieke zilver :).

Macbook Air M4Powerbook G4
Introductiedatum5 maart 202519 april 2004
Batterijduur18 uur5 uur
Gewicht1.24KG2.1KG
Prijs bij introductie999$1599$

Dus over 21 jaar op naar de Apple S4? :)
Ik denk dat je al eerder over moet gezien het gewicht dat rust bovenop je M4 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik ga hier tegen de flow in, maar als je de M3 chip (in een Pro) prima vindt maar verder de features van de Air (M4) ook... heb je dan al een M3 Air overwogen?

Qua performance maakt de M3 Air vs M4 Air niet zoveel uit. Qua scherm is de Pro mooier, maar het is niet zo dat het scherm van de Air zo slecht is.

Daarmee bespaar je €700. Over een paar jaar kan je dan weer de M6 of M7 Air kopen. Dat levert je qua performance, nieuwe features en bang-for-the-buck waarschijnlijk meer op dan nu voor 1600 EUR een M3 Pro of geupgrade M4 Air kopen.

(Dit alles er vanuitgaande dat je een gemiddeld gebruiker bent: Office en hier en daar wat editten. Als je nu 8 uur per dag voor je werk aan het renderen bent, dan wordt het een ander verhaal ;)).

[ Voor 7% gewijzigd door Uniciteit op 16-04-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Uniciteit schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:24:
[...]

Ik ga hier tegen de flow in, maar als je de M3 chip (in een Pro) prima vindt maar verder de features van de Air (M4) ook... heb je dan al een M3 Air overwogen?

Qua performance maakt de M3 Air vs M4 Air niet zoveel uit. Qua scherm is de Pro mooier, maar het is niet zo dat het scherm van de Air zo slecht is.

Daarmee bespaar je €700. Over een paar jaar kan je dan weer de M6 of M7 Air kopen. Dat levert je qua performance, nieuwe features en bang-for-the-buck waarschijnlijk meer op dan nu voor 1600 EUR een M3 Pro of geupgrade M4 Air kopen.

(Dit alles er vanuitgaande dat je een gemiddeld gebruiker bent: Office en hier en daar wat editten. Als je nu 8 uur per dag voor je werk aan het renderen bent, dan wordt het een ander verhaal ;)).
Dit is een hele goede maar prijs verschil is klein. M3 air met 16gb 512 kost 1100 euro en de m4 air 1300 euro.

Of hebben jullie pagina gevonden waar de m3 onder de 1000 kost ?

Of ik moet richting 256 gb opslag gaan maar dat lijkt me wat weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
bjornricardo33 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:42:
[...]

Dit is een hele goede maar prijs verschil is klein. M3 air met 16gb 512 kost 1100 euro en de m4 air 1300 euro.

De M4 air is ongeveer 25% sneller in de multi-core benchmarks. Ook kan het twee externe schermen zonder dat de MacBook dichtgeklapt zelf moet zijn (zoals bij de M3). Én de M4 heeft de groothoek webcam waardoor het Center Stage heeft (webcam volgt je gezicht, zodat je altijd in het midden van de camera zit). De vraag is dan of je daar 200 euro meer voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
ThomasG schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:51:
[...]
De M4 air is ongeveer 25% sneller in de multi-core benchmarks. Ook kan het twee externe schermen zonder dat de MacBook dichtgeklapt zelf moet zijn (zoals bij de M3). Én de M4 heeft de groothoek webcam waardoor het Center Stage heeft (webcam volgt je gezicht, zodat je altijd in het midden van de camera zit). De vraag is dan of je daar 200 euro meer voor over hebt.
Zouden jullie voor basis m4 air gaan met 256 of 512? Foto’s staan allemaal op externe ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

bjornricardo33 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:42:
[...]

Als je al je foto's/video's sowieso al op externe harde schijven hebt staan, dan schat ik in dat 256 GB verder voor je voldoende is. Immers... wat heb je dan echt aan opslagruimte nodig? Een browser, Word, Excel, PowerPoint, Spotify, Photoshop? Dan ben je denk ik al een heel eind. Dat neemt allemaal niet zo extreem veel ruimte in beslag.

Als je inschat dat je meer nodig hebt en 512 GB wil, dan komt het verschil inderdaad uit op een euro of 200. Niet super veel, maar ook niet niets.

Als je iemand bent die 'tweedekans' producten een kans geeft, dan is daar overigens ook nog winst te behalen. Coolblue heeft bijvoorbeeld 1x een gloednieuwe, ongebruikte maar alleen geopende verpakking 13.6" M3 Air 16/512 voor €924 te koop staan.

Uiteindelijk moet je zelf doen waar je je goed bij voelt. :) Ik schat zo op afstand in dat 256 GB voldoende is, maar je kunt dit zelf het beste inschatten. Ook M3 vs M4 lijkt voor jou niet heel veel uit te maken. Als je dan de M3 Air met een mooie korting (ten opzichte van de M4 Air) kan kopen, dan lijkt dat rationeel gezien een goede keuze. Maarrrr, een keuze hoeft niet altijd rationeel te zijn: zo'n Pro-model kost misschien wel €1600+, maar als jij het mooie techniek vindt en er blij van wordt, waarom niet? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
bjornricardo33 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:53:
[...]

Zouden jullie voor basis m4 air gaan met 256 of 512? Foto’s staan allemaal op externe ssd.
Dat is allemaal persoonlijk. Hoeveel capaciteit heb je nu, en hoeveel daarvan gebruik je? Als je op 80% of hoger zit, is een upgrade het waarschijnlijk waard. Vooral met oog een gebruik van meerdere jaren. Als je externe usb schijven gebruikt en ook vaak bij je hebt, is het wellicht weer geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
[...]

Zelf ben ik voor de instap 15" air met 256gb ssd gegaan. De 15" omdat ik van een pro 16" kom, en omdat in de 15" de instap cpu zit met net iets meer cores, tegenover de eerste cpu optie in de 13" instap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tennis
[...]

Ik zou zelf voor 512 gb gaan. Dan ben je voorlopig goed qua schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViPER_DMRT
  • Laatst online: 19-04 06:20

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

Van een i7 Nvidia powered MacBook Pro 15" 32G 1T (gekocht voor een zpp klus.)

naar een M1 Pro 14" 32Gb ( Laptop van de zaak )

naar een M4 Pro 14" 48Gb ( Laptop van de zaak )

Ik zou zeker nooit niet gaan voor 256GB, dan zou ik eerder een maand brood eten om dan een 512GB model te kiezen. Ook wanneer je er vanaf wilt, de markt heeft veel meer vraag voor 512G dan voor 256G

Ik wil vooral mobiel zijn, op m'n werk heb ik 3x 1440p schermen en thuis een 4K en een Ultra Wide 4k scherm. Betrap me er nog altijd op dat ik het scherm van de laptop blijf gebruiken.

De air is geweldig voor de gemiddelde student, bank hanger. En verbaas me nog altijd over de Oompf die zo'n air heeft. Maar zou niet willen wisselen.

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Damn dat is ECHT bizar goedkoop !!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmHmUQJ39FUOZ8-RvH77lU2tFBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sm5DikS7VpPZ0hnXUwj4bDNp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 17-04-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Wel als je van een gehalveerde linker shift-toets houdt. Overigens ging de M4 ook voor die prijs weg een kleine maand geleden met als enige wijziging de disk. Ipv 512 kreeg je 256 dacht ik.

Ik heb besloten om maar wat meer geld neer te leggen en voor een US keyboard te gaan met brede linker shift toets.

[ Voor 5% gewijzigd door MRE-Inc op 17-04-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje18
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-04 23:57
Misschien niet helemaal passend hier,

Ik zag youtube Videos voorbij komen dat bepaalde usb hubs/docks op termijn schade zouden aanbrengen aan de macbook air

Weet hier iemand hoe dat precies zit?

En hoe houden jullie de ruimte.tussen beeldscherm en de onderkant schoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Daantje18 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:33:
En hoe houden jullie de ruimte.tussen beeldscherm en de onderkant schoon?
Vooral niet vies maken :P.

Moeilijk bereikbare hoekjes, naden en kieren van eender welk apparaat maak ik schoon (lees:ontstoffen) met een kwast :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis
Hoe is de batterijduur van de MacBook m4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@tennis goed, en zoals met elke Mac afhankelijk van wat je doet. Brightness hoog, video editten, games. Check de review van Tweakers

[ Voor 35% gewijzigd door Ronwiel op 22-04-2025 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Ik heb net MacBook 13 inch m4 met 512 gb gekocht. Gezien de reviews denk ik een goede koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
Inmiddels de vervanging van de MacBook Air ontvangen. En OLED maakt echt een verschil op een laptop.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zqNsqTJ3/Grid-Art-20250422-191356923.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door DeJurist op 22-04-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:59
DeJurist schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:25:
Inmiddels de vervanging van de MacBook Air ontvangen. En OLED maakt echt een verschil op een laptop.

[Afbeelding]
Nette laptop! Veel plezier ermee. Waarom ben je uiteindelijk gegaan voor deze laptop ten opzichte van de Air? Nu moet je wel opzoek naar een HONOR topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
mprkooij schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:41:
[...]

Nette laptop! Veel plezier ermee. Waarom ben je uiteindelijk gegaan voor deze laptop ten opzichte van de Air? Nu moet je wel opzoek naar een HONOR topic :+
Uiteindelijk viel mijn keuze op een Windows laptop, voornamelijk omdat het scherm van de Air me tegenviel. Voor de €999 die ik eraan uitgaf, had ik het gevoel niet de optimale ervaring te krijgen.

Deze nieuwe laptop (€1050) biedt daarentegen meer RAM, een grotere opslagcapaciteit, een beter scherm met een hogere resolutie én een verversingssnelheid van 120Hz.

Dit in vergelijking met de betere CPU van de Air, die vooral voordelen biedt voor videobewerking en Photoshop toepassingen die ik nauwelijks gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@DeJurist Inderdaad een leuke laptop en lekker licht (1kg). Het enige nadeel is dat een Honor minder waardevast is t.o.v. een MBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
syltheboy schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:48:
@DeJurist Inderdaad een leuke laptop en lekker licht (1kg). Het enige nadeel is dat een Honor minder waardevast is t.o.v. een MBA.
Dat zeker, maar ik ben iemand die zijn laptops eigenlijk niet verkoopt. Deze blijft zeker nog 5 jaar in mijn bezit voordat ik iets anders overweeg en ook bij 5 jaar is de waarde van een MacBook niet over naar huis te schrijven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Hoe zit het met garantie en service bij Honor? Lijkt offtopic, maar itt Apple is dat ook wel belangrijk om te weten.

[ Voor 43% gewijzigd door Redondo1982 op 22-04-2025 22:20 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste