Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:10

MacBook Air (M4) Ervaringen & Discussie

Welkom in het officiële MacBook Air (M4) topic!

Apple heeft op 5 maart 2025 de nieuwe MacBook Air met M4-chip aangekondigd. Dit model biedt een enorme prestatieverbetering, een batterijduur tot 18 uur, een nieuwe 12MP Center Stage-camera en ondersteuning voor twee externe displays. Daarnaast is de MacBook Air nu verkrijgbaar in een prachtige nieuwe kleur: sky blue!

De MacBook Air blijft de dunste en lichtste Mac-laptop en is nu nog krachtiger dankzij de M4-chip, die zorgt voor een soepele ervaring bij multitasking, fotobewerking, gaming en Apple Intelligence.

De nieuwe MacBook Air is beschikbaar in twee formaten:

13-inch model: de ultieme draagbare Mac
15-inch model: meer schermruimte voor multitasking
De laptop is verkrijgbaar in vier kleuren: sky blue, midnight, starlight en zilver.
M4-chip: Krachtige prestaties en Apple Intelligence
De M4-chip tilt de prestaties naar een hoger niveau, met een 10-core CPU en een tot 10-core GPU. Dit maakt de nieuwe MacBook Air tot 2x sneller dan het M1-model en tot 23x sneller dan de snelste Intel-gebaseerde MacBook Air.

De Neural Engine in de M4-chip is tot 3x sneller dan die in de M1, wat AI-gestuurde taken zoals automatische fotobewerking en ruisonderdrukking in video’s aanzienlijk versnelt. Dankzij de verbeterde energie-efficiëntie biedt de MacBook Air tot 18 uur batterijduur.

De MacBook Air (M4) biedt een enorme snelheidsverbetering bij dagelijkse taken:

Spreadsheetberekeningen in Microsoft Excel zijn tot 4,7x sneller dan op de snelste Intel-gebaseerde MacBook Air.
Videobewerking in iMovie is tot 8x sneller dan op de Intel MacBook Air en 2x sneller dan op het M1-model.
Fotobewerking in Adobe Photoshop is tot 3,6x sneller dan op de Intel MacBook Air en 2x sneller dan op het M1-model.
Web-browsing is tot 60% sneller vergeleken met een pc-laptop met een Intel Core Ultra 7-processor.
Apple Intelligence en ChatGPT-integratie
MacBook Air is geoptimaliseerd voor Apple Intelligence, met innovatieve AI-mogelijkheden zoals:

Image Playground: geavanceerde beeldbewerking en illustratie-opties
Genmoji: maak je eigen emoji op basis van AI
Schrijfhulp: verbeter en versnel je teksten
Verbeterde Siri: contextbewuste assistentie met ChatGPT-integratie
Apple Intelligence werkt grotendeels on-device voor optimale privacy. Voor complexere AI-taken wordt Apple’s Private Cloud Compute gebruikt, zonder dat Apple toegang heeft tot je gegevens.
Nieuw: 12MP Center Stage-camera en externe display-ondersteuning
De nieuwe 12MP Center Stage-camera houdt je automatisch in beeld tijdens videogesprekken, wat ideaal is voor FaceTime en online meetings. De camera ondersteunt ook Desk View, waarmee je een top-down beeld van je bureau kunt laten zien.

MacBook Air ondersteunt nu tot twee externe 6K-displays in combinatie met het ingebouwde scherm, perfect voor professionals en multitaskers.
Dun, licht en veelzijdig
De MacBook Air blijft de dunste en lichtste Mac, met een duurzaam aluminium unibody-design en een fanless ontwerp. Het 13-inch model is perfect voor onderweg, terwijl het 15-inch model meer ruimte biedt voor productiviteit.

De laptop is voorzien van:

Liquid Retina-display met tot 500 nits helderheid en ondersteuning voor 1 miljard kleuren
Magic Keyboard met Touch ID voor snelle en veilige toegang
Snelle Wi-Fi 6E en Bluetooth 5.3
MagSafe-opladen en twee Thunderbolt-poorten
Enkele mogelijke onderwerpen om te bespreken:
  • Eerste indrukken: design, kleuren en bouwkwaliteit
  • Prestaties: hoe snel is de M4-chip in dagelijks gebruik?
  • Gaming: ervaringen met Apple Silicon en ray tracing
  • Apple Intelligence: AI-mogelijkheden en gebruikservaring
  • Vergelijkingen: MacBook Air (M4) vs. MacBook Pro vs. vorige MacBook Air
  • Accessoires en MagSafe-opladen: ervaringen met externe displays, docks en hubs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jOI7MS52fyvgmw0sRCuMFOOkf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/otxOkzMjmvteW8VF8NhX6PUp.png?f=fotoalbum_large

De MacBook Air met M4 is te bestellen (13 inch vanaf €1199,- en 15 inch vanaf €1499,-) vanaf 4 maart 2025 en is verkrijgbaar vanaf 12 maart 2025.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
100 euro goedkoper dan de voorganger. Dat zag niemand aankomen denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
Dennisdn schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:31:
En bezonder genoeg qua spec's (CPU/GPU wise) hetzelfde als de base model MacBook Pro, maar natuurlijk geen fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 21:19

KroeT

[...]

Ik ben best wel onder de indruk van de prijsdaling. Ik overweeg een aanschaf, ook onder druk van de ongetwijfeld aankomende heffingen op Amerikaanse producten. Mijn inmiddels tien jaar oude MBP met i7 is wel versleten.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike P
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-04 19:03
Upgrades zijn dan wel weer (nóg) duurder geworden. Elke stap is 250 in plaats van 230 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 20:47
KroeT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:46:
Ik ben best wel onder de indruk van de prijsdaling. Ik overweeg een aanschaf, ook onder druk van de ongetwijfeld aankomende heffingen op Amerikaanse producten. Mijn inmiddels tien jaar oude MBP met i7 is wel versleten.
Zullen Apple-producten last hebben van die heffingen? Want ze worden toch allemaal gefabriceerd en geimporteerd vanuit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:44
De 15” is niet goedkoper geworden, toch? En upgrades ook duurder?

Wat ontzettend zonde van hetzelfde ouderwetse display ook… Dat kan in Amerika maar hier heb je voor die €1500 die het instapmodel kost zo veel concurrentie…

Enige verschil met de M3 Air is de webcam? En het nieuwe kleurtje dan.

Nou ja, ik wil dit niet belonen. Blijf wel gewoon bij m’n Dell en Linux. Kan te gek ook, hoor. Wat een geld voor zulke oude hardware.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:56
Als ik van die vervelende ISO grote enter afwil. Kan ik dan alleen via de officiële Apple store een Air bestellen (en kiezen voor Internationaal Engels)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mprkooij
pelt schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:25:
Als ik van die vervelende ISO grote enter afwil. Kan ik dan alleen via de officiële Apple store een Air bestellen (en kiezen voor Internationaal Engels)?
Vaak wel. In dat geval dien je te kiezen voor de indeling: Engels (VS) en niet Engels Internationaal. Bij Internationaal heb je nog steeds de 'vervelende enter toets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Ascension schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Zullen Apple-producten last hebben van die heffingen? Want ze worden toch allemaal gefabriceerd en geimporteerd vanuit China.
Logischerwijs zou ik denken: waar het bedrijf is gezeteld, dus officieel USA (wellicht te ontlopen met een Europees kantoor in een brievenbus)…. Maar de Chinezen bouwen nu autofabrieken in Europa om importheffingen te ontwijken dus de locatie van fabriek lijkt inderdaad leidend te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik ben al langer in de markt voor een “groter apparaat” tov mijn 13” iPad Pro ( waar ik dagelijks en 95% van mijn werkzaamheden op doe). Eigenlijk is een 15” MacBook Air daar perfect voor,

Alleen weer dat scherm hè, het is voor een LCD scherm niet verkeerd maar ik moet dat naast mijn andere devices met OLED echt niet meer, om nog maar te zwijgen over de refresh rate.

Ik snap dat het een verdienmodel is om naar de Pro te upgraden maar ik had dus echt heel graag een Mini-Led of OLED variant gezien, ook als ik daar stevig voor zou moeten bijbetalen.

Dit voelt toch een beetje als oude wijn in oude zakken, met de chip van vorig jaar en dat LCD scherm.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-05 19:24
Ik heb meteen besteld, de midnight instapper 13inch. Ben gebruiker van de Air m1 uit 2020. Dat was echt een fijne laptop die ik nu aan mijn vrouw doorgeef. Deze heeft 512gb, maar ik kom daar niet aan. De foto’s bibiliotheek heb ik op een 2tb SSD staan en qua applicaties voornamelijk in de browser bezig.

De upgrade naar 16gb RAM krijg ik nu in de prijs, dus ik mis dan alleen de storage 512gb maar daar lig ik niet zo wakker van.

Daarmee zie ik deze als fijne upgrade, 12 maart belooft Apple te leveren, ben benieuwd! Nu op zoek naar een toffe case of d-brand sticker. Iemand tips?

[ Voor 12% gewijzigd door RetroHead op 05-03-2025 18:41 ]

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-05 23:57
M3 of m4 MacBook zouden jullie doen? Prijs technisch?

Is upgrade van de ssd nog mogelijk zoals bij de mini ;)

Heb eigenlijk wel 512 of 1Tb nodig want 256 zijn wel heel snel vol. Budget was eigenlijk 1200 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door bjornricardo33 op 05-03-2025 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:15
Heb de midnight 15’’ 16GB geheugen en 512GB opslag besteld als portable werk laptop (vooral Office en Teams werk).

Al eerder macOS uitgeprobeerd met een nieuwe base model Mac mini, daaruit bleek dat 16GB geheugen meer dan zat is voor wat ik aan werk doe. Eigenlijk 256GB opslag ook (met een flink iCloud+ abbo) maar ik ben bang dat ze weer dezelfde shananigans gaan doen met een langzamere SSD in de laagste storage config.

Educatie korting (ben docent) op de laptop en Apple care, totaal 1838€. Ik ben super benieuwd!

/edit
Oh en natuurlijk de Engels (VS) keyboard layout voor de normale enter |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Radiodurans op 05-03-2025 19:31 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dennisdn schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:31:
Ik in ieder geval niet! Denk dat we mooi geluk hebben dat zowel de M2 als M3 worden gedropt, waardoor er in USD een prijsverlaging uitkomt én dat de Euro-Dollarkoers zich goed heeft hersteld (en dus geen correctie(/hele lichte correctie upgrades) op Europrijzen omhoog).

Mooie meevaller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-04 21:58
Uniciteit schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:54:
[...]

Ik in ieder geval niet! Denk dat we mooi geluk hebben dat zowel de M2 als M3 worden gedropt, waardoor er in USD een prijsverlaging uitkomt én dat de Euro-Dollarkoers zich goed heeft hersteld (en dus geen correctie(/hele lichte correctie upgrades) op Europrijzen omhoog).

Mooie meevaller!
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het laatste gedeelte van jouw zin...
Maar gezien de huidige dollarkoers, kan iemand mij uitleggen waarom het basemodel in Amerika zoveel goedkoper is dan hier :? ($999,- v.s. €1199,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
agile_tester schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:10:
[...]
kan iemand mij uitleggen waarom het basemodel in Amerika zoveel goedkoper is dan hier :? ($999,- v.s. €1199,-)
VS prijs is ex BTW.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennisdn op 05-03-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-04 21:58
ah zo, thanx :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glycerine00
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:44
Geen Space Gray meer :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mprkooij
Het is eigenlijk ook wel lekker dat tegenwoordig 16GB RAM de standaard is, of dit nu door AI komt of niet, het scheelt wel weer 250 euro. Ook dat Apple dat verschil niet direct in rekening brengt en zelfs met een 100 euro verlaging komt vind ik een goeie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-05 23:57
mprkooij schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:29:
Het is eigenlijk ook wel lekker dat tegenwoordig 16GB RAM de standaard is, of dit nu door AI komt of niet, het scheelt wel weer 250 euro. Ook dat Apple dat verschil niet direct in rekening brengt en zelfs met een 100 euro verlaging komt vind ik een goeie!
Klopt maar 256GB is niet veel. Zeker als MacOs erop staat blijft er nog minder over. Anno 2025 is ook het display niet meer top had iets meer verwacht van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
bjornricardo33 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Klopt maar 256GB is niet veel. Zeker als MacOs erop staat blijft er nog minder over. Anno 2025 is ook het display niet meer top had iets meer verwacht van Apple.
Dan moet je upgraden naar de MacBook Pro :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Radiodurans schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:22:
Heb de midnight 15’’ 16GB geheugen en 512GB opslag besteld als portable werk laptop (vooral Office en Teams werk).

[…]
Eigenlijk 256GB opslag ook (met een flink iCloud+ abbo) maar ik ben bang dat ze weer dezelfde shananigans gaan doen met een langzamere SSD in de laagste storage config.
Maar als je bang bent voor slechte performance, dan wacht je toch even een review af in plaats van blind te pre-orderen? :?
mprkooij schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Dan moet je upgraden naar de MacBook Pro :9
Ja, want als je vindt dat in het 1500-2000 euro model een ouderwets scherm zit, geef dan maar 3000-4000 uit en neem dan ook maar extra gewicht op de koop toe en laat het passief gekoelde dan maar zitten… 7(8)7

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icaru
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-04 19:41
Ondersteunt deze nu 5k2k monitors aan 120Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
agile_tester schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het laatste gedeelte van jouw zin...
Maar gezien de huidige dollarkoers, kan iemand mij uitleggen waarom het basemodel in Amerika zoveel goedkoper is dan hier :? ($999,- v.s. €1199,-)
Los van wat @Dennisdn zegt, is het antwoord vooral “consumenten rechten”, een sigaar uit eigen doos :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
mprkooij schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:29:
Ja 16 GB is wel lekker idd. 256 GB voor een dergelijk mobiel ding is voor mij ook meer dan voldoende, jammer van het scherm 8)7

Al laat ik mij natuurlijk graag verrassen als volgende week de reviews uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Donstil schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:06:
[...]

Los van wat @Dennisdn zegt, is het antwoord vooral “consumenten rechten”, een sigaar uit eigen doos :P
Scherm is voor een lcd gewoon super goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
WouterL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:21:
[...]

Scherm is voor een lcd gewoon super goed. :)
Dat zeg je goed, want LCD is nou net het, of in ieder geval mijn, probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Donstil schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:37:
[...]

Dat zeg je goed, want LCD is nou net het, of in ieder geval mijn, probleem :P
Ik heb er op een 13 in scherm echt geen last van. Ik heb er ook een m4 iPad Pro maar nou echt nooit van: goh wat een verlept scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
WouterL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:38:
[...]

Ik heb er op een 13 in scherm echt geen last van. Ik heb er ook een m4 iPad Pro maar nou echt nooit van: goh wat een verlept scherm.
Dat is mooi voor jou! Maar lost het voor mij helaas niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Donstil schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:49:
[...]

Dat is mooi voor jou! Maar lost het voor mij helaas niet op :)
Luxe problemen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Over luxe problemen gesproken: kiezen uit kleurtjes.

Nieuwe “baby blauw” ziet er wel goed uit in echte foto’s: https://www.threads.net/@...Y5YcAVzud6kjFAAgZT11i4DIw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:42
Ample Energy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:06:
De 15” is niet goedkoper geworden, toch? En upgrades ook duurder?

Wat ontzettend zonde van hetzelfde ouderwetse display ook… Dat kan in Amerika maar hier heb je voor die €1500 die het instapmodel kost zo veel concurrentie…

Enige verschil met de M3 Air is de webcam? En het nieuwe kleurtje dan.

Nou ja, ik wil dit niet belonen. Blijf wel gewoon bij m’n Dell en Linux. Kan te gek ook, hoor. Wat een geld voor zulke oude hardware.
Dell en Linux zijn ook geen MacOS, ik vind dit een slecht vergelijk. Je kijkt mi eerst naar het OS dat je aanhangt en dan zou ik jou geen Apple aanraden. Ik heb dit zelf ook pasgeleden losgelaten, want kan niet wennen aan MacOS.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Donstil schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:58:
Over luxe problemen gesproken: kiezen uit kleurtjes.

Nieuwe “baby blauw” ziet er wel goed uit in echte foto’s: https://www.threads.net/@...Y5YcAVzud6kjFAAgZT11i4DIw
Blauw zou ik nu instant kopen, coole kleur en matcht erg goed. Ik vind hem af en dus erg geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Redondo1982 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:03:
[...]

Blauw zou ik nu instant kopen, coole kleur en matcht erg goed. Ik vind hem af en dus erg geslaagd.
Ja het is niet voor mij maar vind het wel fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
bjornricardo33 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:21:
M3 of m4 MacBook zouden jullie doen? Prijs technisch?

Is upgrade van de ssd nog mogelijk zoals bij de mini ;)

Heb eigenlijk wel 512 of 1Tb nodig want 256 zijn wel heel snel vol. Budget was eigenlijk 1200 euro.
Even wachten een paar maanden en dan is ie goedkoper te krijgen bij derde partijen. Althans, tenzij de prijzen omhoog gaan door buitenlandse invloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Redondo1982 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:01:
[...]

Dell en Linux zijn ook geen MacOS, ik vind dit een slecht vergelijk. Je kijkt mi eerst naar het OS dat je aanhangt en dan zou ik jou geen Apple aanraden. Ik heb dit zelf ook pasgeleden losgelaten, want kan niet wennen aan MacOS.
Ik zou anders juist graag MacOS proberen, dat is mijn probleem niet. Maar het is gewoon niet voor mij bedoeld, want je moet de hardware gebruiken die Apple je oplegt en als je de afgelopen jaren met een knap scherm hebt gewerkt is zo’n Air-display echt drie keer niks. Vind dat gewoon een beetje jammer, want keek toch wel uit naar MacOS proberen en het zijn m.i. gewoon de mooiste laptops om te zien op de markt, maar de hardware is voor mij onacceptabel. Maar no hard feelings en er zijn genoeg mensen die hier wel blij van worden, dus zal proberen mijn mening verder voor me te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Redondo1982 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:01:
[...]
Ik heb dit zelf ook pasgeleden losgelaten, want kan niet wennen aan MacOS.
Ik heb het zelf pas recent aan kunnen wennen. Ik ben echt 95% Windows voor vrijwel álles maar het lijkt een soort mindset. Ben MacOS nu niet als een computer gaan zien, maar als een los device naast de iPhone en iPad. Maar ik gebruik het dan ook echt alleen op klantlocatie om aantekeningen te maken en dergelijke. Werk de hele dag in OneNote dat synchroniseerd met mijn Windows waarop ik dan uiteindelijk de echte rapportages maak.

Tijdens een hele dag op klantlocatie klap ik de laptop zo 3-4x per uur open en dicht als het niet meer is en daar heeft ook de aller snelste premium Windows-laptop altijd even tijd voor nodig, een paar seconden, maar soms ook 10. Juist die onvoorspelbaarheid is irritant waar je een MacBook open klapt en echt direct kunt gaan typen, altijd.

En natuurlijk, mijn usercase zou ook prima kunnen met een iPad met magic keybord, maar dat is toch anders en minder degelijk typen dan op een Mac.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 06-03-2025 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:18
Toch een mooie upgrade, heb deze winter nog getwijfeld voor een M3 MBA maar het zal voor dit jaar zijn en dan maar direct een M4.

Enkel nog besluiten of ik voor 13" ga en mijn monitor die ik amper gebruik nog ga houden of misschien gewoon de 15" en uitsluitend de laptop gebruiken.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:00
Ik denk dat ik aan 16GB RAM en 256GB icm een externe SSD genoeg heb. Ik twijfel alleen of ik een 10 core gpu ipv de 8 core gpu wil hebben en of dit wel uitmaakt als er toch geen fan in zit. Wat zijn jullie ideeën hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Dennisdn schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:05:
[...]

Ik heb het zelf pas recent aan kunnen wennen. Ik ben echt 95% Windows voor vrijwel álles maar het lijkt een soort mindset. Ben MacOS nu niet als een computer gaan zien, maar als een los device naast de iPhone en iPad. Maar ik gebruik het dan ook echt alleen op klantlocatie om aantekeningen te maken en dergelijke. Werk de hele dag in OneNote dat synchroniseerd met mijn Windows waarop ik dan uiteindelijk de echte rapportages maak.

Tijdens een hele dag op klantlocatie klap ik de laptop zo 3-4x per uur open en dicht als het niet meer is en daar heeft ook de aller snelste premium Windows-laptop altijd even tijd voor nodig, een paar seconden, maar soms ook 10. Juist die onvoorspelbaarheid is irritant waar je een MacBook open klapt en echt direct kunt gaan typen, altijd.

En natuurlijk, mijn usercase zou ook prima kunnen met een iPad met magic keybord, maar dat is toch anders en minder degelijk typen dan op een Mac.
Ik krijg het er gewoon echt niet doorheen bij mezelf, ik vind het niet logisch werken. Dat komt natuurlijk ook grotendeels voort uit mijn 'Windows-gedrag'. In mijn netwerk echter weer veel mensen die zweren bij MacOS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
Steven030 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:31:
Ik denk dat ik aan 16GB RAM en 256GB icm een externe SSD genoeg heb. Ik twijfel alleen of ik een 10 core gpu ipv de 8 core gpu wil hebben en of dit wel uitmaakt als er toch geen fan in zit. Wat zijn jullie ideeën hierover?
Gewoon base kopen...

Geld in je zak houden voor de opvolger.

[ Voor 5% gewijzigd door Redondo1982 op 06-03-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Wel jammer dat de 15 inch in NL geen price cut heeft gehad. In Nederland scheelt het 300 euro, in Amerika 200. Das toch bijzonder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Steven030 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:31:
Ik heb al jaren een MB Air met 512GB en dat is echt geen overbodige luxe. Foto's, muziek, een lading Garmin maps enz nemen zo tientallen GB's in beslag. Ik kan zo op 200GB gebruikt zitten. Dan is wat meer reserve toch wel fijn. Ook omdat je het later niet kan aanpassen.
Zojuist dus een MBA 13" met 24GB mem en 512GB disk besteld :)

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 06-03-2025 21:27 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Ik heb de indruk dat het meerendeel voor de 13’’ gaat, ik zou eigenlijk wel benieuwd zijn naar een poll. Hoe maak ik die?

Ik heb naar de 13’’ bekeken en ik vind ‘m toch wel heel klein. Superlicht en daardoor lekker portable maar wat voor workflow kun je doen op zo’n schermpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Radiodurans schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:31:
Ik heb de indruk dat het meerendeel voor de 13’’ gaat, ik zou eigenlijk wel benieuwd zijn naar een poll. Hoe maak ik die?

Ik heb naar de 13’’ bekeken en ik vind ‘m toch wel heel klein. Superlicht en daardoor lekker portable maar wat voor workflow kun je doen op zo’n schermpje?
Meesten zullen hem koppelen aan een extern scherm als ze echt productief willen zijn, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online

De 15 is dan ook 300 euro duurder voor pak en beet dezelfde specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
WouterL schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:58:
[...]
De 15 is dan ook 300 euro duurder voor pak en beet dezelfde specs
2 inch groter scherm, hogere resolutie, 2 GPU cores meer, 2 speakers meer, lichtnetadapter met meer watt + 2 USB-C poorten. Dat is ‘m wel pak ‘m beet. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:18

Heb al jaren een MBP 13" en die past met zoveel gemak in je rugzak, 's avonds op de bank prima met één hand erbij te nemen, het is toch een groot voordeel. Maar als ik echt productief wil zijn, of het is met ouder worden, denk ik dat 15" toch een lekker schermvoordeel geeft. Ik zal ze eens moeten vergelijken in een fysieke winkel.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Microkid schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:26:
[...]
Dan is wat meer reserve toch wel fijn. Ook omdat je het later niet kan aanpassen.
Je hebt gelijk, ik ga toch voor de 512GB. Helaas kan ik de 256 al niet meer annuleren, dus dat wordt retourneren

[ Voor 15% gewijzigd door Steven030 op 07-03-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03

Quakie

quakelen

Ik vind de nieuwe kleur gelikt! Zou instant buy zijn voor mij.
Zat in het verleden naar midnight blue te kijken maar ik zou gek worden van de vingerafdrukken dus toen voor zilver gegaan…

Tja, ik kan het in mijn hoofd niet verkopen om naast mijn iPad Pro M4 13 inch nog een 15 inch MBA te kopen. Zeker omdat ik net de M2(met dikke afschrijving) kwijt ben..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
Quakie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:01:
Ik vind de nieuwe kleur gelikt! Zou instant buy zijn voor mij.
Zat in het verleden naar midnight blue te kijken maar ik zou gek worden van de vingerafdrukken dus toen voor zilver gegaan…

Tja, ik kan het in mijn hoofd niet verkopen om naast mijn iPad Pro M4 13 inch nog een 15 inch MBA te kopen. Zeker omdat ik net de M2(met dikke afschrijving) kwijt ben..
Voor mij zou het ook direct de nieuwe kleur worden, echt héél mooi.

Als ik jou zo hoor dan ga je hem toch kopen, ben ik bang. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroHead
Voor mij is het toch de midnight black geworden, iemand met een M3 die ervaringen heeft qua fingerprinting? Heb er alvast een case voor besteld. Hoop dat het meevalt :S misschien toch die nieuwe blauwe kleur moeten bestellen..

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
RetroHead schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:32:
Voor mij is het toch de midnight black geworden, iemand met een M3 die ervaringen heeft qua fingerprinting? Heb er alvast een case voor besteld. Hoop dat het meevalt :S misschien toch die nieuwe blauwe kleur moeten bestellen..
Geen paniek. Je kunt altijd nog nadat je hem hebt ontvangen even in de winkel kijken wat je van de andere blauw kleur vindt en de MacBook retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Hennep
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-03 13:04
Ben ook aan het kijken voor een nieuwe MacBook Air M4, nu lijkt wel een goed moment om aan te schaffen vanwege mogelijke toekomstige “tarieven”. Denk dat ik even wacht totdat de nieuwe kleur blauw is te zien in de winkel, ben benieuwd. En wat betreft externe beeldschermen: zou die ook 4K 120Hz aan kunnen sturen? Of alles alleen op 60Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Redondo1982 hahahaha die kans is inderdaad zeer aanwezig haha.. maar ik vermoed dat het eerder bij de M5 wordt.
Zei het toevallig gisteren tegen mijn vrouw.. normaal vervang ik apparaat voor nieuwe.. In dit geval zou ik dat niet doen. Ik zou het zonde vinden om mijn iPad weg te moeten doen.. Kortom, moet ik wel even vanaf nul rekenen.. Dan heb ik denk ook last van dat ik het apart vind dat mijn iPad betere specs heeft…. Ik heb een 1Tb versie.. kortom dan wordt een MBA 15inch via apple wel minimaal 2000 euro…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Quakie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:34:
@Redondo1982 hahahaha die kans is inderdaad zeer aanwezig haha.. maar ik vermoed dat het eerder bij de M5 wordt.
Zei het toevallig gisteren tegen mijn vrouw.. normaal vervang ik apparaat voor nieuwe.. In dit geval zou ik dat niet doen. Ik zou het zonde vinden om mijn iPad weg te moeten doen.. Kortom, moet ik wel even vanaf nul rekenen.. Dan heb ik denk ook last van dat ik het apart vind dat mijn iPad betere specs heeft…. Ik heb een 1Tb versie.. kortom dan wordt een MBA 15inch via apple wel minimaal 2000 euro…
Pfff, ja dat wordt dan wel stevig qua prijs. Ik werk volledig in de cloud dus heb altijd aan base voldoende met heel af en toe één stapje hoger voor het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik vind het niet erg om in de iCloud te werken behalve met mijn foto’s. Ik wil ze gewoon lokaal hebben.
Ik heb nu een snappy bibliotheek op mijn iPad. Luxe vast, maar voor mij enige als eis aangezien ik mijn apparatuur niet voor werk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 14:52
Komende van de 13 m2 16/512 midnight
Nu de 15 m4 24/512 midnight besteld, iets groter vind ik wel beter.

kleur is geen probleem, andere zijn ook heel mooi maar heb liever donkere kleuren, jammer dat space grey er niet meer is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 20:10
Leuk dat nieuwe kleur macbook is uitgekomen. Die nieuwe kleur ziet er gaaf uit.

Heb nu MacBook Air m2 8gb/256gb.

Iemand tips voor MacBook in te ruilen bij winkels. Zie verschillende prijzen staan. Coolblue/MM/Amac/Apple.
Liep gisteren bij MM daar stond er actie tm 30maart tot 100 euro extra inruilwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
tennis schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:11:
Leuk dat nieuwe kleur macbook is uitgekomen. Die nieuwe kleur ziet er gaaf uit.

Heb nu MacBook Air m2 8gb/256gb.

Iemand tips voor MacBook in te ruilen bij winkels. Zie verschillende prijzen staan. Coolblue/MM/Amac/Apple.
Liep gisteren bij MM daar stond er actie tm 30maart tot 100 euro extra inruilwaarde.
Zelf weet ik dat het heel makkelijk is om hem in te laten ruilen, scheelt je wat gedoe, maar je kunt via Tweakers en Marktplaats er wel een hoop meer voor krijgen doorgaans.

Ik vind de blauwe kleur erg mooi gelukt als ik de video's mag geloven. Zelf binnenkort maar eens even in het echt gaan bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Zag dat de grotere inkopers er in ieder geval niét op zitten te wachten. Een Air M2 (basemodel) geeft Rebuy bijvoorbeeld nog geen 250 euro…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Dennisdn schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:38:
Zag dat de grotere inkopers er in ieder geval niét op zitten te wachten. Een Air M2 (basemodel) geeft Rebuy bijvoorbeeld nog geen 250 euro…
Klopt, zal er voornamelijk mee te maken hebben dat het een 8gb RAM model is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
mprkooij schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:42:
[...]

Klopt, zal er voornamelijk mee te maken hebben dat het een 8gb RAM model is.
Nou, het grappige is: voor een 8gb geven ze 263 euro en voor een 16gb geven ze zelfs 2 tientjes minder, 243 euro.

De rekensom zal achter de schermen wel een combinatie zijn van wat ze hebben liggen en wat er aangeboden wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennisdn op 09-03-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie-Handbak
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Gewoon hier op Tweakers verkopen. Paar goede foto’s, accessoires zoals doos, oplader etc is altijd meegenomen en eventjes afwachten. Krijg je sowieso meer dan bij een opkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Harrie-Handbak schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:56:
Gewoon hier op Tweakers verkopen. Paar goede foto’s, accessoires zoals doos, oplader etc is altijd meegenomen en eventjes afwachten. Krijg je sowieso meer dan bij een opkoper.
Ik vind dat net als marktplaats maar allemaal gedoe. Afspraken maken, vreemde mensen aan de deur etc etc. En dat nog als alles in één keer goed gaat…

Dan liever opkopers of inruilen.. Zag dat zélfs Apple nu meer biedt dan Rebuy 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie-Handbak
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Ja marktplaats is een gedoe. Al jaren geleden mee gestopt. Maar hier al toch wel enkele apple producten verkocht en gekocht, nog geen vervelende zaken meegemaakt, mits je even naar de reviews kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 20:10
Bedankt voor de reacties. Rebuy is inderdaad laag dat had ik ook al gezien. Ik ga bij de winkels kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 15:02
Momenteel in het bezit van een MacBook Air M3 8GB/256GB en zit te overwegen om up te graden naar een basis model MacBook Air M4 of basis model van de MacBook Pro M4.
Ik ben een heel basic gebruiker en doe niet veel anders dan beetje internetten en soms een lichte game, dus ik vraag me af of het de moeite is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:04
TNSN schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:07:
Momenteel in het bezit van een MacBook Air M3 8GB/256GB en zit te overwegen om up te graden naar een basis model MacBook Air M4 of basis model van de MacBook Pro M4.
Ik ben een heel basic gebruiker en doe niet veel anders dan beetje internetten en soms een lichte game, dus ik vraag me af of het de moeite is....
Eigenlijk niet de moeite nee. Ik snap dat je er nu nog meer restwaarde aan overhoudt (al valt dat ook aardig tegen als ik hierboven lees), maar je kunt beter t.z.t. de overstap naar een M5 of M6 Air maken.

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
Van 8GB naar 16GB schijnt wel echt verschil te maken, het is unified memory dus de GPU deelt het geheugen met de CPU en dat is krap met 8GB. De M4 zelf is niet heel veel beter dan de M3, behalve in AI berekeningen.

Het is een persoonlijke afweging. Ik zou doorsparen voor het volgende model met 1) een beter scherm en 2) dan heeft Apple qua AI ook meer zijn plannen uitgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Het zal niet echt super veel meer gaan doen voor je, maar aan de andere kant...je leeft ook nu. Iets naar de toekomst plannen is erg goed, maar of je dat ook met een laptop moet doen is een tweede vraag. En misschien krijg je nu nog een heel goed bedrag voor je M3. Ik denk dat het bij een M5 sterk zal gaan dalen, omdat het AI je door de strot wordt geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
M4 Macbook Air Review: Too Easy!

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Apple's Sleekest Yet? Sky Blue M4 MacBook Air first impressions! 🩵☁️

Bekijk op YouTube
M4 MacBook Air Review - Still One Of The Best Laptops...But $100 Less!

Bekijk op YouTube
M4 MacBook Air Review: Lower Price, More Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ja mooie kleur… heerlijk grijs met af en toe blauw tintje…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 21:17

MazeWing

The plot thickens...

Flink verschil met de review van Tweakers, maar ja... die zijn praktisch altijd negatief of testen met configuraties die behoorlijk maxed out zijn en daardoor enorm duur.

De Air is gewoon een uitstekende deal als je de basis configuratie pakt. Een configuratie die voor 95% van de mensen gewoon meer dan toereikend is. Zelfde met de Mac mini m4, waarbij het instapmodel echt bijna onverslaanbaar goed is voor de prijs. Maar wat test Tweakers weer? een versie van de Mini die gewoon weer dik €2000 kost.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mijn MBA M4 is verstuurd. Ben benieuwd :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:16
MazeWing schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:35:
Flink verschil met de review van Tweakers, maar ja... die zijn praktisch altijd negatief of testen met configuraties die behoorlijk maxed out zijn en daardoor enorm duur.

De Air is gewoon een uitstekende deal als je de basis configuratie pakt. Een configuratie die voor 95% van de mensen gewoon meer dan toereikend is. Zelfde met de Mac mini m4, waarbij het instapmodel echt bijna onverslaanbaar goed is voor de prijs. Maar wat test Tweakers weer? een versie van de Mini die gewoon weer dik €2000 kost.
Ik denk dat Tweakers geen invloed heeft op de review units van Apple. Maar dat is een aanname. Ook wanneer ik de reviews bekijk van andere kanalen zijn het geen base models, waarschijnlijk een bewuste keuze.

De base model is inderdaad aardig geprijsd en de “casual” users merken waarschijnlijk weinig van 2 minder gpu cores. Extra opslag kan ook makkelijk worden opgelost met een nvme enclosure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Kijkend naar je usecase ga je van air m3 naar m4 waarschijnlijk weinig van merken behalve wanneer je de 16GB RAM echt nodig hebt. De M4 Pro is imo het extra geld waard tov de Air m4 als je het mini led scherm waardeert. Jammer dat mini led geen optie is voor de Air want dat scherm is wel een flinke step up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Die sky blue kleur lijkt er wel heel mooi uit te zien in de video’s. Nu heb ik een beetje spijt dat ik die niet besteld heb, maar zilver. Maar om nou helemaal naar Amsterdam te gaan om hem om te ruilen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mprkooij
Steven030 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:11:
Die sky blue kleur lijkt er wel heel mooi uit te zien in de video’s. Nu heb ik een beetje spijt dat ik die niet besteld heb, maar zilver. Maar om nou helemaal naar Amsterdam te gaan om hem om te ruilen…
Als het goed is moet je wel een tijdje met de MacBook doen. Ik zou het wel weten.... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
Ja als ik in de markt was voor één van de drie lichte kleuren dan zou ik het ook wel weten ja. Ik vind het een mooie unieke kleur en subtiel genoeg voor werk :*)

Maar voor mij blijft het midnight. Geanodiseerd aluminium vind ik prachtig :9

Die 24GB RAM die ik besteld heb is wel een beetje overkill voor mijn gebruik als ik de reviews en eerdere benchmarks met de M3 mag geloven. Maar goed, het wordt betaald door m’n werk.

[ Voor 29% gewijzigd door Radiodurans op 11-03-2025 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05 16:33
Radiodurans schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:43:
Ja als ik in de markt was voor één van de drie lichte kleuren dan zou ik het ook wel weten ja. Ik vind het een mooie unieke kleur en subtiel genoeg voor werk :*)

Maar voor mij blijft het midnight. Geanodiseerd aluminium vind ik prachtig :9

Die 24GB RAM die ik besteld heb is wel een beetje overkill voor mijn gebruik als ik de reviews en eerdere benchmarks met de M3 mag geloven. Maar goed, het wordt betaald door m’n werk.
Ik ga ook een macbook M4 bestellen, 24GB RAM gaat ook mijn keuze zijn, al is het maar voor een beetje toekomstgerichtheid. Mijn plan is sowieso om hem jaren te gaan gebruiken, en dan wel 512Gb aan opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RetroHead
Nog wat benchmarks:
https://www.tomsguide.com...-windows-laptops-and-more

O.a. te merken dat de base config air toch iets inlevert op SSD schrijfsnelheid t.o.v. de 512GB modellen. Read speed is wel vrijwel even snel.
Write: 256GB: 1919.7 VS 3335.1 in de 512GB 15 inch
Read: 256GB: 2891.1 VS 3012.5 in de 512GB 15inch

De 2 core GPU kun je ook missen als je mogelijk een spelletje wilde spelen, maar daar koop je hem toch niet voor.

Batterijduur is dus ook een domper van het base model, deze is gewoon gelijk aan de M1 macbook air en slechter dan de M3 macbook air. Lijkt erop dat ze niet efficienter zijn geworden, maar wel de kloksnelheid iets hebben opgekrikt t.o.v. de M3. Had hier wel iets meer van verwacht.

Mijne komt ook vandaag aan gelukkig, bezorger is onderweg!

[ Voor 3% gewijzigd door RetroHead op 12-03-2025 10:55 ]

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
RetroHead schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:54:
O.a. te merken dat de base config air toch iets inlevert op SSD schrijfsnelheid t.o.v. de 512GB modellen.
Ja daar ging ik ook al wel van uit, dat was bij de Mac mini ook. Apple speelt dat slim om zo de base config zo scherp neer te kunnen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gelukkie
  • Laatst online: 09:35
Hoe zit het met slijtage en vingerafdrukken op de midnight kleur? Ga je bijv. na een tijd zilveren randjes zien door schaven?

Het contrast tussen toetsenbord, case en scherm is bij midnight wel mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
gelukkie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:30:
Hoe zit het met slijtage en vingerafdrukken op de midnight kleur? Ga je bijv. na een tijd zilveren randjes zien door schaven?

Het contrast tussen toetsenbord, case en scherm is bij midnight wel mooi.
Van alle midnights die ik heb gezien blijven ze maar een beperkte periode er netjes uitzien. Vreselijke kleur om te onderhouden heb ik begrepen. Mij zou het wel lukken daar ik last heb van smetvrees haha. Maar als je hem gewoon gebruikt zoals het hoort dan zou ik het afraden. Echt heel lelijk wordt deze kleur van normaal gebruik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
Nieuwe Macbook is binnen :)
Erg blij met de kleur (Sky Blue). Soms is echt wel 'blauw' en soms lijkt ook donker zilver/space grey achtig. Vanuit dat optiek is het ook wel logisch dat ze geen space grey leveren.

Foto om verschil te laten zien met zilver (m1 2020). Al moet ik er wel bijzeggen met bepaalde licht inval dat de Sky Blue dichterbij normaal zilver komt dan je hier beneden op de foto ziet.

Oftewel Sky Blue, geeft je een licht 'blauwe' laptop, space grey idee en soms zilver, liggende aan de licht inval :) Elke dag wat anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL_OME5CHHJAm-imdLnRbXve0D8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6sMQP1DRoOYopd6Rnu3rZUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FEVqxQdsRF_wAJMk6HZdbthrBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9yxIcREWmlTxYb6sWTVCzGx.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
ook blij dat de nieuwe Air met single usb-c kabel naar mijn docking station 2x4k eruit poept.

twijfelde of dit zou werken om dat men in video 2x usb c kabel naar 2x 4k monitor demonstreerde.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 09:02

NSG

Je weet niks!

Mijn bestelling is ook onderweg uit China :)
Apple blijft bij de 19e, terwijl UPS aangeeft maandag tussen 11:30-14:30 langs te komen.

Hemelsblauw, 16GB/512GB. Aan het beeldmateriaal dat ik tot zover heb gezien is de kleur wel een goede keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
Hier zojuist midnight/24Gb/512Gb besteld. Ben benieuwd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

austin_77 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:24:
Hier zojuist midnight/24Gb/512Gb besteld. Ben benieuwd!
Heb net dezelfde binnen in Silver. Fijn ding weer. Scherm is iets groter dan de M1. Wat moet je er verder van zeggen? Het is een Apple, het werkt gewoon (goed). Verder is het ding gewoon bloedje snel :) En ... de magsafe is weer terug. Even migreren via de Migration Assistent en een uurtje later kon ik weer verder. Hulde aan Apple :)

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 13-03-2025 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
Microkid schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:23:
[...]

Heb net dezelfde binnen in Silver. Fijn ding weer. Scherm is iets groter dan de M1. Wat moet je er verder van zeggen? Het is een Apple, het werkt gewoon (goed). Verder is het ding gewoon bloedje snel :) Even migreren via de Migration Assistent en een uurtje later kon ik weer verder. Hulde aan Apple :)
Hier is ie vanmiddag binnengekomen. Meteen geinstalleerd. Supersnel, zonder problemen alle updates/downloads gedaan. Nu wachten op mijn Rains 13/14” laptop sleeve en logitech MX Master 3s muis O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_K
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-04 18:44
Mijn Hemelsblauw 15,3” 24GB/512GB vandaag binnen gekregen zeer mooie laptop, en inderdaad met licht inval gaat de kleur meer richting zilver/grijs.

Lang getwijfelt om voor de 14” te gaan, maar toch vindt ik een groter scherm fijner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Absoluut niet, zonde van je geld. Lekker in je zak houden en over twee jaar een nieuwe MacBook kopen als Apple Intelligence goed is uitgerold.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Hier ook de M4 mogen ontvangen. Ik ben er erg blij mee, maar heb wel het idee dat de batterij iets sneller leeg gaat en zelfs dichtgeklapt is er vannacht 6-7% vanaf gegaan. Hebben meer mensen dit, of is dit gewoon normaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Steven030 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:19:
Hier ook de M4 mogen ontvangen. Ik ben er erg blij mee, maar heb wel het idee dat de batterij iets sneller leeg gaat en zelfs dichtgeklapt is er vannacht 6-7% vanaf gegaan. Hebben meer mensen dit, of is dit gewoon normaal?
Ik verwacht dat een MB net als andere Apple-devices de eerste dagen druk is met indexeren en spulletjes rechtzetten. Geen zorgen dus, zal snel beter worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05 19:29

KRAI.7

Bwoah...

Afgelopen donderdag via de Apple Store voor Onderwijs een MacBook Air M4 besteld, echter wilde ik na het bestellen toch liever meer RAM.

Aangezien de eerste order al op ‘voorbereiden van verzending’ stond kon ik hem niet meer annuleren. Dus heb ik nog een bestelling geplaatst met de gewenste MacBook zodat ik de eerste bestelling dan kan retourneren wanneer deze binnen is.

De MacBooks zijn nu verzonden (komen vandaag of maandag binnen) en ik zie nu ook een optie ‘kijk of uw order in aanmerking komt voor retournering’. Als ik dat aanklik staat er ‘je bestelling kan niet meer worden geretourneerd’.

Ik wil Apple er even over bellen wanneer de MacBooks binnen zijn, maar heeft iemand een idee hoe dit kan? Komt het doordat hij nog niet is afgeleverd? Verder lijk ik aan de voorwaarden voor retourneren te voldoen: binnen 14 dagen, geen maatwerkproduct en in hetzelfde land van aankoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redondo1982
KRAI.7 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:23:
Afgelopen donderdag via de Apple Store voor Onderwijs een MacBook Air M4 besteld, echter wilde ik na het bestellen toch liever meer RAM.

Aangezien de eerste order al op ‘voorbereiden van verzending’ stond kon ik hem niet meer annuleren. Dus heb ik nog een bestelling geplaatst met de gewenste MacBook zodat ik de eerste bestelling dan kan retourneren wanneer deze binnen is.

De MacBooks zijn nu verzonden (komen vandaag of maandag binnen) en ik zie nu ook een optie ‘kijk of uw order in aanmerking komt voor retournering’. Als ik dat aanklik staat er ‘je bestelling kan niet meer worden geretourneerd’.

Ik wil Apple er even over bellen wanneer de MacBooks binnen zijn, maar heeft iemand een idee hoe dit kan? Komt het doordat hij nog niet is afgeleverd? Verder lijk ik aan de voorwaarden voor retourneren te voldoen: binnen 14 dagen, geen maatwerkproduct en in hetzelfde land van aankoop.
Adem in, adem uit en wacht even…

Komt het allemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaroto
KRAI.7 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:23:

Je hebt gewoon recht op de 14 dagen coulance alleen heb je waarschijnlijk een maatwerk optie geselecteerd , en dat geldt zelfs voor een andere toetsenbord indeling. Als je belt met Apple komt het in orde en maken ze de retour voor je in orde.
Pagina: 1 2 3 Laatste