Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
R.G schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:56:
Snelle vraag kan je de MacBook air m4 gebruiken voor:

Vakantie laptop en zakelijke laptop :
Fotos bewerken met camera
Filmpje kijken
Video edit doen 2k 4k en renderen en uploaden naar bedrijf server?

Stel Thailand egypte zuid amerika?
Hoelang gaat de accu mee met bovenstaande acties?

Daarnaast blijft de MacBook koud genoeg of krijg ik enorme throttle?
Allemaal geen probleem, dat kon mijn M1 zelfs.

Accu afhankelijk van hoe zwaar je edit 4-6 uur Photoshop, Lightroom en of Davinci Resolve moet lukken.
Temperatuur is gewoon normaal, het zijn geen Intel tijden meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
R.G schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:58:
[...]

Wat doe je ermee?
Je mac mini was ook Al kapot?
Ja spullen zijn niet meer zo goed als vroeger, DOA en defecten lijken inderdaad vaker voor te komen.
Alleen de MacMini gebruikte ik al een tijdje, deze was echt DOA dus wel iets anders.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:29
Donstil schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:19:
[...]

Ja spullen zijn niet meer zo goed als vroeger, DOA en defecten lijken inderdaad vaker voor te komen.
Alleen de MacMini gebruikte ik al een tijdje, deze was echt DOA dus wel iets anders.
Eens hoor, ik heb deze week ook Apple Support drie keer moeten bellen. Daarvoor héél sporadisch.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:28

R.G

Redondo1982 schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:31:
[...]

Eens hoor, ik heb deze week ook Apple Support drie keer moeten bellen. Daarvoor héél sporadisch.
Wat was het problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:28

R.G

Greatsword schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:03:
[...]

Allemaal geen probleem, dat kon mijn M1 zelfs.

Accu afhankelijk van hoe zwaar je edit 4-6 uur Photoshop, Lightroom en of Davinci Resolve moet lukken.
Temperatuur is gewoon normaal, het zijn geen Intel tijden meer :)
Oke besteld 1200

Goede deal?

MacBook air m4 16gb 512gb ssd 13 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daejji
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-10 12:00
R.G schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:16:
[...]

Oke besteld 1200

Goede deal?

MacBook air m4 16gb 512gb ssd 13 inch.
Op zich prima deal. Bij Mediamarkt is deze variant nu € 1179.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Niet Macbook gerelateerd. Drie andere producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Daejji schreef op maandag 8 september 2025 @ 00:12:
[...]

Op zich prima deal. Bij Mediamarkt is deze variant nu € 1179.
Bizar hoe laag ze op dit moment staan. Ik zie net een 15" base zwart (blauw meer) voor € 1060,- bij een derde partij via Bol. Is echt rete-scherpe prijs hoor. Als je nu zoiets nodig hebt dan ben je echt spekkoper.

Alleen dat toetsenbord blijft jammer...

[ Voor 5% gewijzigd door Redondo1982 op 08-09-2025 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-10 13:53

Dey

Redondo1982 schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:13:
[...]

Bizar hoe laag ze op dit moment staan. Ik zie net een 15" base zwart (blauw meer) voor € 1060,- bij een derde partij via Bol. Is echt rete-scherpe prijs hoor. Als je nu zoiets nodig hebt dan ben je echt spekkoper.

Alleen dat toetsenbord blijft jammer...
Ik heb deze besteld in het zilver voor dezelfde prijs ... and you know what?? De geleverde MBA heeft een ANSI toetsenbord .. _/-\o_

• Redondo1982
Dey schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:29:
[...]

Ik heb deze besteld in het zilver voor dezelfde prijs ... and you know what?? De geleverde MBA heeft een ANSI toetsenbord .. _/-\o_
Serieus?! Gouden deal! Veel plezier ermee man! d:)b

• Redondo1982
Voor mensen die kunnen leven met de kleur Starlight, wat ik persoonlijk te vrouwelijk vind, een mooie deal op iBood:

https://www.ibood.com/nl/...16-gb-256-gb-2025/2760754

Goede nieuws -> VS toetsenbord!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarno1974t
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-10 17:24
mijn M4 MB Air heeft een Apple SSD AP0256Z

Is het normaal dat 'ie deze naam heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28trIt9syjpPpRVQbCYZR6NWcy8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HeYQiy3zKCIJ6gOWvHyCqvVO.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
jarno1974t schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:57:
mijn M4 MB Air heeft een Apple SSD AP0256Z

Is het normaal dat 'ie deze naam heeft?

[Afbeelding]
Ja, dat is de naam van het de hardware. Dit zie je omdat je [i]View > Show All Devices[i] (Command+2) aan hebt staan. Als je terug gaat naar View > Show Only Volumes (Command+1), zie de namen zoals je ze ook in Finder/op je bureaublad ziet.

De msedge in kioskmode vind ik eigenlijk het minst normale uit jouw screenshot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:20
ik zit al een tijdje te twijfelen over een MB Air M4 13 inch, maar sinds een paar dagen is de prijs zo'n beetje overal van 949 naar 1069 gegaan, wat is dat nou weer?!

[ Voor 30% gewijzigd door dimi_v op 19-09-2025 22:39 ]

• Redondo1982
dimi_v schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:38:
ik zit al een tijdje te twijfelen over een MB Air M4 13 inch, maar sinds een paar dagen is de prijs zo'n beetje overal van 949 naar 1069 gegaan, wat is dat nou weer?!
Prijsstijging heet dat ;)

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-10 07:22
En 'nu even geen aanbiedingen'. Bij Apple zelf loopt nog wel de Back to school actie, waar je behalve de korting die je altijd al krijgt als scholier, student, ouder of kennis ook nog gratis ANC Airpods krijgt.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Redondo1982
Of-Aaargh schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:10:
[...]

En 'nu even geen aanbiedingen'. Bij Apple zelf loopt nog wel de Back to school actie, waar je behalve de korting die je altijd al krijgt als scholier, student, ouder of kennis ook nog gratis ANC Airpods krijgt.
Dat is inderdaad een goede deal ja, even dumpen voordat het nieuwe model komt begin ‘26. Je kan gelijk ANSI bordje meebestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Redondo1982 op 20-09-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:20
Komt er begin 26 een “verbeterde” versie denk je? Mij was niet echt duidelijk dat het een aanbieding was, prijzen zijn soms zo ondoorzichtig. Vond het niet perse opvallend dat prijs was gezakt na introductie maar dat tijdelijk zou zijn was me niet duidelijk. Aangezien ik de eigenschap heb te weigeren om meer te betalen dan dat eerst mogelijk was wacht ik maar weer even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
dimi_v schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:41:
Komt er begin 26 een “verbeterde” versie denk je? Mij was niet echt duidelijk dat het een aanbieding was, prijzen zijn soms zo ondoorzichtig. Vond het niet perse opvallend dat prijs was gezakt na introductie maar dat tijdelijk zou zijn was me niet duidelijk. Aangezien ik de eigenschap heb te weigeren om meer te betalen dan dat eerst mogelijk was wacht ik maar weer even af.
Op zich heeft Apple zo'n beetje de meest doorzichtige prijzen, in de zin dat je vrijwel overal dezelfde adviesprijs als bij Apple zelf betaalt. Zelfs 10% korting is al fiks.

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 20:55
Dey schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:29:
[...]

Welke partner was het? Ik ben zelf ook nog op zoek naar een MacBook met ANSI toetsenbord.

[ Voor 10% gewijzigd door ismael86 op 24-09-2025 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 20:37
ismael86 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:21:
[...]

Welke partner was het? Ik ben zelf ook nog op zoek naar een MacBook met ANSI toetsenbord.
Geen partner, bol.com verkoopt zelf blijkbaar de ANSI versie.
Dit heb ik nagevraagd omdat ik dus een ANSI versie kreeg terwijl je ISO zou verwachten (staat niet op de product pagina maar de foto's suggereren ISO)
Ze hadden een onderzoek gestart en nu blijkt dat alle macbook airs M4 die ze hebben ANSI zijn.
Dit is volgens hun dus wel een fout en ze weten niet wanneer ze de juiste (ISO) versie binnen gaan krijgen.
Dus als je ANSI zoek, doe je er voordeel mee!

• Redondo1982
Ryatzu schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:10:
[...]

Geen partner, bol.com verkoopt zelf blijkbaar de ANSI versie.
Dit heb ik nagevraagd omdat ik dus een ANSI versie kreeg terwijl je ISO zou verwachten (staat niet op de product pagina maar de foto's suggereren ISO)
Ze hadden een onderzoek gestart en nu blijkt dat alle macbook airs M4 die ze hebben ANSI zijn.
Dit is volgens hun dus wel een fout en ze weten niet wanneer ze de juiste (ISO) versie binnen gaan krijgen.
Dus als je ANSI zoek, doe je er voordeel mee!
Even wat extra info: @Dey heeft wel via een derde partij gekocht. Die kwam op gang nav een post van mij. Blijkbaar zijn er dus meer partijen met ANSI borden. Voordat je gaat kopen gewoon even vragen.

• Redondo1982
dimi_v schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:41:
2026 komt er zeker weer een vervanger, elk jaar wel nu. Display schijnt 120hz te worden en er zal vast een M5 inkomen haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:53
sinds afgelopen zomer (vakantie in US) in het trotse eigenaar van een M4 24gb en 512gb voor de prijs waar je in NL een 16gb 256gb voor krijgt. Als je uitgaat van de standaard prijs op apple.nl.

Ik heb wel eens eerder een poging gewaagd om over te stappen, maar nu ongeveer m'n hele eco systeem thuis uit Apple producten bestaat, toch nog maar eens een kans gegeven.
Had ik jaren eerder moeten doen :+

Er zijn zo ontzettend weinig dingen die me tegen staan op het moment dat ik me echt afvraag waarom ik dit eerder heb laten lopen. Natuurlijk was het even wennen aan sneltoetsen en dat soort dingen, maar kennelijk went dat echt heel snel. Ik ga daarom dus eerst dit topic maar eens doorbladeren om nog wat te leren _/-\o_

PH-MRK request startup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenias
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-10 11:02
Hoi!

Ik ben in de markt voor een nieuwe MBA en kijk naar de M4. M'n trouwe M1 (2020, 16GB/256GB) gaat naar m'n vrouw, wiens MBA i5 na 12 (!) jaar de geest lijkt te gaan geven. De M1 is voor mij een van de beste aanschaffen ooit geweest, maar wordt - draaiend op Tahoe - een stuk minder snappy. Komt mooi uit dus.

Mijn usecase:
- Journalist/redacteur
- Werk veel op locatie of onderweg
- Heb meestal veel open: 15+ Chrome-tabs, 5+ Word-vensters, Acrobat, Teams, Outlook, messagingapps
- Ik doe verder niets aan video-editing of coding
- Sluit maximaal 1 scherm aan
- Game af en toe (maar heb een PS5 voor het 'echte' werk)

Voor mij is de 13' MBA een no-brainer, zou je zeggen. Maarrr... Ik las over throttling omdat de M4-processor groter is en dus meer warmte produceert. Nu weet ik wel dat veel Apple-reviewers het leuk vinden om spijkers op laag water te zoeken en relatief kleine problemen uit te vergroten.

Ik kan moeilijk inschatten of de M4 echt warm wordt, en of dat ook het geval zou zijn met mijn usecase. Ik zie mezelf niet als power-user, maar doe wel constant een flink beroep op het werkgeheugen en zit absoluut niet te wachten op hete polsen/vingers tijdens het typen.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie gebruikerservaringen. Vooral mbt throttling / warm worden, en of investeren in extra RAM (24 ipv 16 GB) daar een oplossing voor kan zijn. Of dat de M3 misschien zelfs een betere keus zou zijn.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@koenias Wat voor temperaturen heb je nu dan op je M1? Als je dat niet weet zou ik een programma als https://bjango.com/mac/istatmenus/ installeren, dan kan je in de menubalk (historisch) dergelijke data terugzien.

Ik heb afgelopen week nog een nieuwe M4 geïnstalleerd en geconfigureerd, iets van 200GB uit de cloud laten synchroniseren en hij werd misschien een beetje lauw maar niet heet of iets.

Zo te zien doe je inderdaad niet echt zware dingen dus ik zou me daar niet veel zorgen over maken.
Mocht je in je journalistieke werk AI (gaan) gebruiken dan kan je bij een upgrade naar 24GB mogelijk wel baat hebben als je er weer 5 jaar mee gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenias
Greatsword schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:21:
Wat voor temperaturen heb je nu dan op je M1? Als je dat niet weet zou ik een programma als https://bjango.com/mac/istatmenus/ installeren, dan kan je in de menubalk (historisch) dergelijke data terugzien.
Heb het idee dat de M1 onder de huidige werklast af en toe goed warm wordt en terugloopt qua snelheid. Ik kan er geen getallen op plakken dus duik daar de komende tijd ff in met dit tooltje, thanks voor de tip.
Zo te zien doe je inderdaad niet echt zware dingen dus ik zou me daar niet veel zorgen over maken.
Mocht je in je journalistieke werk AI (gaan) gebruiken dan kan je bij een upgrade naar 24GB mogelijk wel baat hebben als je er weer 5 jaar mee gaat doen.
Ben idd wel van plan om de komende jaren meer AI te gaan gebruiken, dus wellicht is 24GB een verstandige optie. Denk je dat dit ook uitmaakt in warm worden bij multitasken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
koenias schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:50:
[...]

Heb het idee dat de M1 onder de huidige werklast af en toe goed warm wordt en terugloopt qua snelheid. Ik kan er geen getallen op plakken dus duik daar de komende tijd ff in met dit tooltje, thanks voor de tip.

[...]

Ben idd wel van plan om de komende jaren meer AI te gaan gebruiken, dus wellicht is 24GB een verstandige optie. Denk je dat dit ook uitmaakt in warm worden bij multitasken?
In principe mogelijk, als je namelijk te weinig RAM zou hebben, gaat hij swappen naar de SSD, wat dus weer gevolgen kan hebben voor de temperatuur.

Ook dat is iets wat je zelf kan controleren. Als je activiteitenweergave opent en naar het tabblad geheugen gaat zie je onderaan geheugendruk en swap. Als dat constant oranje/rood is dan heb je zeker baat bij meer ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenias
Greatsword schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

In principe mogelijk, als je namelijk te weinig RAM zou hebben, gaat hij swappen naar de SSD, wat dus weer gevolgen kan hebben voor de temperatuur.

Ook dat is iets wat je zelf kan controleren. Als je activiteitenweergave opent en naar het tabblad geheugen gaat zie je onderaan geheugendruk en swap. Als dat constant oranje/rood is dan heb je zeker baat bij meer ram.
Dat herken ik wel-- grafiekje is meestal oranje en soms rood, en daar hoef ik niet veel voor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
koenias schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Dat herken ik wel-- grafiekje is meestal oranje en soms rood, en daar hoef ik niet veel voor te doen.
Ja programma's als Adobe Acrobat en Teams zijn waarschijnlijk de oorzaak, maar daar kan je niet omheen. In jouw geval lijkt 24GB me dan een prima upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenias
Greatsword schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Ja programma's als Adobe Acrobat en Teams zijn waarschijnlijk de oorzaak, maar daar kan je niet omheen. In jouw geval lijkt 24GB me dan een prima upgrade.
Is een upgrade naar een MBP M4 ook een reële optie? Het prijskaartje is wel een stuk hoger. En wellicht is dat dan weer overcapaciteit? Ik ben wel erg van het fanloze design.

[ Voor 6% gewijzigd door koenias op 09-10-2025 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
koenias schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

Is een upgrade naar een MBP M4 ook een reële optie aangezien het prijskaartje dan niet veel verschilt? Of is dat dan weer overcapaciteit? Ik ben wel erg van het fanloze design.
Vind het persoonlijk overkill.

Zijn prachtige machines hoor, maar echt een stuk zwaarder qua gewicht, dat alleen al zou voor mij een showstopper zijn als ik hem veel moet meenemen.

Als je veel aan foto of videobewerking doet is zo'n apparaat leuk vanwege de vele aansluitingen, mooier scherm etc maar voor simpele taken zou ik gewoon een Air aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:38
koenias schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

Is een upgrade naar een MBP M4 ook een reële optie? Het prijskaartje is wel een stuk hoger. En wellicht is dat dan weer overcapaciteit? Ik ben wel erg van het fanloze design.
In theorie kan die Pro dan langer onder zware belasting blijven pieken. Maar steek het geld lekker in die 24GB voor de Air.

Dat verhaal over throtteling is inderdaad spijkers op laag water zoeken. Als je er mee doet wat je net beschrijft ga je daar geen hinder van ondervinden.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Oeps, dubbel.

[ Voor 95% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 09-10-2025 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik heb nu een 14-inch MBP 2021 waar ik nog erg tevreden mee ben, maar als ik nu een nieuwe zou kopen dan zou ik voor een 15-inch MBA gaan. Zelf vind ik miniLED wel een stuk mooier, maar het scherm van de 15-inch MBP 2015 van mijn vader vind ik ook mooi. Voor mij is een Pro ook overkill.

[ Voor 35% gewijzigd door syltheboy op 09-10-2025 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
syltheboy schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:07:
Ik heb nu een 14-inch MBP 2021 waar ik nog erg tevreden mee ben, maar als ik nu een nieuwe zou kopen dan zou ik voor een 15-inch MBA gaan. Zelf vind ik miniLED wel een stuk mooier, maar het scherm van de 15-inch MBP 2015 van mijn vader vind ik ook mooi. Voor mij is een Pro ook overkill.
Het is te hopen dat de M5 met een MiniLED en minimaal 90hz komt. Dat zou echt een no-brainer worden voor veel mensen denk ik. De Air hoeft wmb ook niet minder te zijn met sommige elementen. Je kan wel zeggen dat het de Pro dan gaat bijten, maar dan maak je deze versie gewoon een stuk duurder. Geef mensen de keus, hou desnoods de M4 ernaast tegen een gereduceerde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Redondo1982 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:30:
[...]

Het is te hopen dat de M5 met een MiniLED en minimaal 90hz komt. Dat zou echt een no-brainer worden voor veel mensen denk ik. De Air hoeft wmb ook niet minder te zijn met sommige elementen. Je kan wel zeggen dat het de Pro dan gaat bijten, maar dan maak je deze versie gewoon een stuk duurder. Geef mensen de keus, hou desnoods de M4 ernaast tegen een gereduceerde prijs.
Of gewoon net zoals de iPad Pro’s, OLED!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
syltheboy schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:38:
[...]

Of gewoon net zoals de iPad Pro’s, OLED!
Dat zou mooi zijn, maar onrealistisch denk ik. Dat hebben de Pro’s niet eens op dit moment.

De Air zal altijd de mindere versie zijn, al is dat best gek. Je kan m.i. ook een topversie hebben van een ander product.

Maarja, Apple is een megaconcern en ik zit hier een beetje als amateur alles te betwisten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Redondo1982 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Dat zou mooi zijn, maar onrealistisch denk ik. Dat hebben de Pro’s niet eens op dit moment.

De Air zal altijd de mindere versie zijn, al is dat best gek. Je kan m.i. ook een topversie hebben van een ander product.

Maarja, Apple is een megaconcern en ik zit hier een beetje als amateur alles te betwisten :+
Ja, eerst zijn de Pro’s aan de beurt met OLED en dan schuift MiniLED door naar de Air’s. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
syltheboy schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:10:
[...]

Ja, eerst zijn de Pro’s aan de beurt met OLED en dan schuift MiniLED door naar de Air’s. :P
Meest realistische inderdaad, dan wordt het wel een complete lappie hoor. Het is al een bestseller, maar ik denk dat veel mensen dan eerder gaan doorruilen.

Ik heb helaas zelf niks met MacOS, maar een Apple laptop blijft mi de bom. De looks, de feel…alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik wil m'n Air M2 8GB vervangen voor Air M4 16GB, zie nu zo'n beetje de prijzen van 1.089 euro en een uitschieter van 999 euro. Hoe groot achten jullie de kans, zeker met Black Friday in het vooruitzicht, dat de prijs daalt naar bijvoorbeeld 949 euro of lager?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
THE_BASE schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:44:
Ik wil m'n Air M2 8GB vervangen voor Air M4 16GB, zie nu zo'n beetje de prijzen van 1.089 euro en een uitschieter van 999 euro. Hoe groot achten jullie de kans, zeker met Black Friday in het vooruitzicht, dat de prijs daalt naar bijvoorbeeld 949 euro of lager?
Groot, want dat is ie al eerder geweest en de nieuwe M5 komt eraan dus deze willen ze dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Redondo1982 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Groot, want dat is ie al eerder geweest en de nieuwe M5 komt eraan dus deze willen ze dumpen.
Normaliter wil ik altijd het nieuwste, maar ik verwacht niet zoveel spectactulairs van de M5 en de grootste budo zit hier van 8GB RAM naar 16GB RAM. Denk dat ik daar al genoeg aan ga merken.

Dan nog even geduld hebben tot er nét een wat betere deal komt.

Edit: ik lees nu dat Apple stilletjes de prijzen van iPads en MacBooks heeft verlaagd, scheelt daar dus al 100 euro, dan zakt de rest vast ook nog mee.

https://www.iculture.nl/n...laging-ipad-macbook-2025/

[ Voor 18% gewijzigd door THE_BASE op 16-10-2025 16:29 ]

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
THE_BASE schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:15:
[...]

Normaliter wil ik altijd het nieuwste, maar ik verwacht niet zoveel spectactulairs van de M5 en de grootste budo zit hier van 8GB RAM naar 16GB RAM. Denk dat ik daar al genoeg aan ga merken.

Dan nog even geduld hebben tot er nét een wat betere deal komt.
100% dat jij spijt krijgt van een M4. Jij bent veeleisend en blijft toch hunkeren naar het nieuwste.

Ik ken je niet persoonlijk, maar als profiler kan ik je goed inschatten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Redondo1982 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:29:
[...]

100% dat jij spijt krijgt van een M4. Jij bent veeleisend en blijft toch hunkeren naar het nieuwste.

Ik ken je niet persoonlijk, maar als profiler kan ik je goed inschatten :+
Haha, je kent me inmiddels best goed hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Eigenwijs als ik ben toch een MacBook Air M4 besteld via de Onderwijsstore voor 969,- euro. Kreeg er nog een gratis setje AirPods 4 ANC bij die ik kan verkopen aan iemand die er blij mee is. Netto kom ik dan, met verkoop van mijn MacBook Air M2 op ongeveer 250 euro.

Lijkt me een prima keuze voor die prijs, zeker nu er toevallig vanmorgen onderstaand gerucht op MacRumors is geplaatst:

Apple plans to launch MacBook Air (https://www.macrumors.com/roundup/macbook-air/) models equipped with the new M5 chip in spring 2026. Neither the ‌MacBook Pro‌ models nor the ‌MacBook Air‌ models are expected to get design changes, with Apple focusing on simple chip upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
THE_BASE schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:17:
Eigenwijs als ik ben toch een MacBook Air M4 besteld via de Onderwijsstore voor 969,- euro. Kreeg er nog een gratis setje AirPods 4 ANC bij die ik kan verkopen aan iemand die er blij mee is. Netto kom ik dan, met verkoop van mijn MacBook Air M2 op ongeveer 250 euro.

Lijkt me een prima keuze voor die prijs, zeker nu er toevallig vanmorgen onderstaand gerucht op MacRumors is geplaatst:

Apple plans to launch MacBook Air (https://www.macrumors.com/roundup/macbook-air/) models equipped with the new M5 chip in spring 2026. Neither the ‌MacBook Pro‌ models nor the ‌MacBook Air‌ models are expected to get design changes, with Apple focusing on simple chip upgrades.
Top deal! Misschien ook nog zakelijk? ;)

Welke kleur eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Redondo1982 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Top deal! Misschien ook nog zakelijk? ;)

Welke kleur eigenlijk?
Nee, helaas niet zakelijk. :9

Ik heb voor klassiek zilver gekozen, terug naar de roots. Inmiddels staat er ook een iMac M4 in het zilver, een iPhone 17 Pro in het zilver en was het ook geen moeilijke keuze meer. Ook niet omdat er toch geen Space Grey meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
THE_BASE schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Nee, helaas niet zakelijk. :9

Ik heb voor klassiek zilver gekozen, terug naar de roots. Inmiddels staat er ook een iMac M4 in het zilver, een iPhone 17 Pro in het zilver en was het ook geen moeilijke keuze meer. Ook niet omdat er toch geen Space Grey meer is.
Zilver is inderdaad zoals de rode kleur op een Ferrari! :9

Als ik er nu één zou kiezen zou het toch de Middernacht worden ondanks dit een klote kleur is vwb vingerafdrukken ed. Ik raad het mensen echt af, maar zou het zelf nu kopen :+

Ik ben beetje allergisch voor een zilveren rand rondom mijn scherm die zichtbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Redondo1982 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:30:
[...]
Ik ben beetje allergisch voor een zilveren rand rondom mijn scherm die zichtbaar wordt.
Dat dacht ik dus ook met mijn iPhone 17 Pro Silver, daarom had ik jarenlang (sinds iPhone 7) een zwarte, ik denk vanaf iPhone X. Maar het valt me alles mee, die rand is natuurlijk niet meer zo breed als vroeger.

Midnight viel af: vingeraddrukken en lak waardoor schade sneller op de loer ligt. Bovendien vind ik de toetsen wat lastiger te zien omdat alles donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
THE_BASE schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

Dat dacht ik dus ook met mijn iPhone 17 Pro Silver, daarom had ik jarenlang (sinds iPhone 7) een zwarte, ik denk vanaf iPhone X. Maar het valt me alles mee, die rand is natuurlijk niet meer zo breed als vroeger.

Midnight viel af: vingeraddrukken en lak waardoor schade sneller op de loer ligt. Bovendien vind ik de toetsen wat lastiger te zien omdat alles donker is.
Dat laatste is inderdaad wel een goede om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Redondo1982 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

Dat laatste is inderdaad wel een goede om rekening mee te houden.
Dat was voor mij ook een van de redenen om geen Macbook Pro te nemen, want daar zit het toetsenbord altijd op een zwartgelakte achtergrond, ook bij de zilveren Macbook.
Maar toch: ik kon het niet laten en heb deze zomer een zwarte Macbook Air gekocht. En ik moet zeggen, vingerafdrukken en vlekken vallen me honderd procent mee (al gebruik ik 'm niet heel vaak, en ben ik er voorzichtig mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

THE_BASE schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:44:
Niet onrealistisch dat de prijs rond Black Friday weer tijdelijk daalt. De prijs is bij meerdere retailers al meerdere keren €999 geweest en MediaMarkt heeft ‘m zelfs tijdelijk voor €949 verkocht.

Dat in een periode dat de adviesprijs vanuit Apple €1199 was.

Deze week heeft Apple de adviesprijs van de Air M4 zelfs verlaagd naar €1099.

Het moet wel heel gek lopen als in ieder geval de €999 niet meer wordt aangetikt. Als bij zo’n actie de retailers de €100 lagere advies- en inkoopprijs meenemen dan zit misschien zelfs €899 of lager in het verschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Uniciteit schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Niet onrealistisch dat de prijs rond Black Friday weer tijdelijk daalt. De prijs is bij meerdere retailers al meerdere keren €999 geweest en MediaMarkt heeft ‘m zelfs tijdelijk voor €949 verkocht.

Dat in een periode dat de adviesprijs vanuit Apple €1199 was.

Deze week heeft Apple de adviesprijs van de Air M4 zelfs verlaagd naar €1099.

Het moet wel heel gek lopen als in ieder geval de €999 niet meer wordt aangetikt. Als bij zo’n actie de retailers de €100 lagere advies- en inkoopprijs meenemen dan zit misschien zelfs €899 of lager in het verschiet.
Ik denk dat ik nu gewoon een goede deal heb gepakt zonder te wachten op eventuele prijsdalingen. Alles bij elkaar gerekend zit ik nu ver onder de 899 euro. Net de boel ontvangen en alles overzetten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

THE_BASE schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat ik nu gewoon een goede deal heb gepakt zonder te wachten op eventuele prijsdalingen. Alles bij elkaar gerekend zit ik nu ver onder de 899 euro. Net de boel ontvangen en alles overzetten. :)
Ah, even gemist dat je 'm nu via de onderwijsstore hebt. Zeker met de AirPods erbij een uitstekende prijs :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Uniciteit schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

Ah, even gemist dat je 'm nu via de onderwijsstore hebt. Zeker met de AirPods erbij een uitstekende prijs :*)
Geen probleem!

En precies: die AirPods 4 ANC krijg ik er gratis bij en zal ik nog proberen te verkopen aan iemand die ze graag voor een lagere prijs wil overnemen van me. Met de verkoop van mijn huidige MacBook heb ik voor rond de 200 euro een nieuwe M4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:44
Ik heb gekozen voor de airpods pro 3: voor 969+50 euro. Killer deal:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
WouterL schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:20:
Ik heb gekozen voor de airpods pro 3: voor 969+50 euro. Killer deal:)
Zat ook te twijfelen voor die AirPods Pro 3, maar de recensies zijn niet zo lovend. Dus ik houd lekker mijn Pro 2's en verkoop de AirPods 4 ANC door. Kost het me niets extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:44
THE_BASE schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Zat ook te twijfelen voor die AirPods Pro 3, maar de recensies zijn niet zo lovend. Dus ik houd lekker mijn Pro 2's en verkoop de AirPods 4 ANC door. Kost het me niets extra.
Huh welke reviews heb jij gelezen :p De reviews zijn over het algemeen goed, tot zeer goed.

[ Voor 7% gewijzigd door WouterL op 21-10-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
WouterL schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

Huh welke reviews heb jij gelezen :p
Die je wilt lezen als je twijfelt :+

Maar even zonder dollen: er is veel commentaar op de Airpods Pro 3, meer dan verwacht. Zeker omdat versie 2 erg goed is. Ze zijn het al aan het bijspijkeren via software-updates, maar er is best wel wat kritiek. Het moeten ook dopjes zijn die je wilt. Voor mij vallen ze sowieso al af door de fit, ik kan daar niet tegen. Anders had ik ze instant gekocht.

Maar erg goede deal zo met de Air M4 erbij! d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Redondo1982 op 21-10-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Eigenwijs als ik ben toch een MacBook Air M4 besteld
THE_BASE schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Inmiddels staat er ook een iMac M4 in het zilver
Ik zou die iMac dan de deur uit doen en een Studio Display halen. Mooie combinatie voor thuis en onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Greatsword schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

[...]

Ik zou die iMac dan de deur uit doen en een Studio Display halen. Mooie combinatie voor thuis en onderweg.
Wel even wachten op de refresh. Nu een Studio Display halen zou stom zijn, tenzij je hem heel goedkoop kan kopen. Wat dus niet het geval is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

[...]

Ik ben niet de enige die de iMac gebruikt, die wordt gedeeld. Maar snap dat het een mooie combinatie is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19:04

2026 gaat zeker een ander design opleveren voor de Pro's tenminste met een oled scherm en een dynamic island. Daar wacht ik op. Ik kan de notch niet uitstaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pupdYxbyqiP3vpnYSTcMFJo2OEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3cDv5sNHnPueqLEQCmP20nJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
DeJurist schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:07:
[...]

2026 gaat zeker een ander design opleveren voor de Pro's tenminste met een oled scherm en een dynamic island. Daar wacht ik op. Ik kan de notch niet uitstaan.
[Afbeelding]
Als je kijkt naar de laatste edities dan is het eerder begin 2027 lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
DeJurist schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]
Tja. Voor de Air daar beland is komen we op een MacBook Air M6 uit in 2027. Minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Vraag is sowieso of het 2026 gaat worden. Eerst komen nog de M5 Pro en M5 Max modellen ergens in het voorjaar.

Kan me voorstellen dat ze een redesign met de M6 Pro en M6 Max willen laten samenvallen. Een half jaar is dan misschien wel te kort dag.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste