• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 13:59
Mr.Viper schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:22:
Ik heb hier een Growatt MOD 5000 LT3-XH hangen en daar zit nu een Shine WiFi-X op aangesloten. Maar aangezien ik graag wat meer controle wil over de omvormer en met dynamische tarieven in het verschiet zat ik te kijken naar de Shine WiLan-X2, nu voor ongeveer €25,- met verzendkosten.

Daarmee hoop ik door de SolaX modbus intergratie met Home Assistant de update frequentie wat te verhogen van 1 minuut naar 10 seconden en dat ik ook de mogelijkheid heb om de omvormer uit te zetten bij negatieve prijzen als salderen eenmaal is afgelopen. Misschien later nog wel meer richten op Zero Export in combinatie met een Plugin Battery zoals Marstek of Zendure.

Heeft iemand de ervaring dat dit kan met mijn omvormer en is dit een goede oplossingsrichting? Ik heb al veel online gelezen maar ik zie meestal dat de WiLan-X2 gebruikt wordt met een batterij van Growatt zelf en dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan wel in de toekomst :9
Ik heb een andere firmware op de shinewifi gezet, dan ben je helemaal eigen baas en kun je zelf de refresh rate beheren. https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

Ook zonder enige chinese cloud verbindingen etc.

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:21
Klopt werk super
Ik heb een andere firmware op de shinewifi gezet, dan ben je helemaal eigen baas en kun je zelf de refresh rate beheren. https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

Ook zonder enige chinese cloud verbindingen etc.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:52
Mr.Viper schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:22:
Ik heb hier een Growatt MOD 5000 LT3-XH hangen en daar zit nu een Shine WiFi-X op aangesloten. Maar aangezien ik graag wat meer controle wil over de omvormer en met dynamische tarieven in het verschiet zat ik te kijken naar de Shine WiLan-X2, nu voor ongeveer €25,- met verzendkosten.

Daarmee hoop ik door de SolaX modbus intergratie met Home Assistant de update frequentie wat te verhogen van 1 minuut naar 10 seconden en dat ik ook de mogelijkheid heb om de omvormer uit te zetten bij negatieve prijzen als salderen eenmaal is afgelopen. Misschien later nog wel meer richten op Zero Export in combinatie met een Plugin Battery zoals Marstek of Zendure.

Heeft iemand de ervaring dat dit kan met mijn omvormer en is dit een goede oplossingsrichting? Ik heb al veel online gelezen maar ik zie meestal dat de WiLan-X2 gebruikt wordt met een batterij van Growatt zelf en dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan wel in de toekomst :9
Ja, dit kan. 10 seconden is prima te doen via de shinewilan-x2 over (w)lan. Als je een (tweeaderige) kabel kunt trekken van je omvormer naar waar je Homeassistant device staat dan kan het ook via modbus met een RS485-USB adapter en heb je geen nieuwe adapter nodig. Heb ik zelf, met frequentie op 5 seconden.

Edit: de Growatt shine-stick zou er dan ook uit kunnen mocht je geen data naar China willen sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door firecaps30 op 20-02-2026 20:06 ]

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:51

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

@firecaps30 Een kabeltje trekken van zolder naar de meterkast is mij te veel werk in vergelijking met een kleine investering van €25,-. Misschien dat ik de buren nog blij kan maken met zo'n dongel want het hele rijtje heeft een Growatt omvormer.

Maar ik kan natuurlijk altijd eerst nog de optie van @woutervt proberen. Als dit dezelfde mogelijkheden oplevert dan is dat de goedkoopste oplossing natuurlijk. Als dat flashen niet lukt dan kan ik alsnog de WiLan-X2 bestellen en dan werkt het direct.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• fwinters
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:17
Ik heb sinds april 2025 15KW APX batterij en een 3-fase omvormer.
Ik zie de laatste dagen regelmatig deze fout: bij de batterij staat de SOC op 0% en de installatie ervan is "disconnected". Af en toe tussendoor is ie weer online, maar altijd functioneert het geheel wel goed.

Wat moet ik hiermee doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2W013yAHlcuBiH-PAzkX_tzbYps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGhD9cIjQxhSmbIb3m1ZtyEF.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast is dit de firmware situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTjVHtdyYcXRUfQ_CA8Pg7pKGBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UGH82Dq0VsJTRw3fjsalqtZ.jpg?f=fotoalbum_large

Is deze versie niet "oud"?
Kan ik zelf nieuwe firmwares installeren?

• Mr.Viper

Mr.Viper

@woutervt & @firecaps30 het is gelukt met het flashen van OpenInverterGateway op de WiFi-X stick, heel erg bedankt voor de tip! Het flashen ging niet direct goed want ik moest nog mijn eigen firmware maken.
Ook heb ik niks hoeven te solderen, ik heb het voor elkaar gekregen door een dupont-kabeltje te gebruiken tussen de GPIO0 en GND. Toen dit eenmaal gelukt was heb ik hem direct in Home Assistant hangen en kan daar ook door middel van een automation de opwek limiteren als dat nodig is.

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:19
fwinters schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:53:
Ik heb sinds april 2025 15KW APX batterij en een 3-fase omvormer.
Ik zie de laatste dagen regelmatig deze fout: bij de batterij staat de SOC op 0% en de installatie ervan is "disconnected". Af en toe tussendoor is ie weer online, maar altijd functioneert het geheel wel goed.

Wat moet ik hiermee doen?

[Afbeelding]

Daarnaast is dit de firmware situatie:
[Afbeelding]

Is deze versie niet "oud"?
Kan ik zelf nieuwe firmwares installeren?
Growatt mailen en vragen dat ze hem updaten.
Service.nl@growatt.com als ik het goed heb.
Ik zit op versie 17 dus die van jou is antiek

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• woutervt
Ik zit te kijken of je met een growatt min 3600tl-xh ook andere accu's kan gebruiken dan de reguliere ARK XH accus. Bijvoorbeeld NKON ESS PRO, maar die zijn geen hoog voltage. In serie geschakeld natuurlijk wel, maar of die BMS daar mee overweg kan? Iemand ervaring mee of kennis hiervan?

EDIT: In serie wordt het sowieso niet. Dat wordt al expliciet uitgesloten in de user manual van NKON zie ik.

[ Voor 16% gewijzigd door woutervt op 02-03-2026 09:39 ]

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:01
Heeft iemand hier al ervaring met de Growatt Axe batterijen? Klinken wel erg best of both worlds met stapelbare batterijen en goed betaalbaar, en waarbij meerdere batterijen later kunnen worden toegevoegd met individuele sturing. En een back-up box! Helaas niet compatible met m'n huidige MOD omvormer :X

Zie hier een link, wat denken jullie daarvan? https://www.warmtebeheer....leet-batterijsysteem.html

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• ruubert
Net weer mijn jaarlijke firmware update gevraagd met als resultaat:

MOD 6000TL3-XH (BP) van DNAA095101_ZBDB-0010 naar DNAA125101_ZBDB-0015
APX Battery van WAAA-8_QABA-8 naar WAAA-11_QABA-11

prima service!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:11
ruubert schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:19:

prima service!
Hoe werkt dat vragen naar de update precies? Waar kan je dat het beste aanvragen en wat moet je qua info aanleveren?
Alvast bedankt

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• ruubert
simpel email naar : service.nl@growatt.com. please update my firmware

That's all

• MuadDib007
De firmware van je inverter is toch niet up to date naar mijn idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXMWrjOH-TN2sdTv7kgg2ZUUCWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3ckIcX8PRCqPkgom3LBWwpv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar die van je batterijen klopt wel lijkt me.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• Reaper.JA2
Kwam er vandaag achter dat Growatt ook een plug & play batterij heeft van 5kWh met de naam "Aura 5000" - is nog niet leverbaar in NL maar wel (software matig) aan te sluiten op de omvormers lijkt het op. En stapelbaar / door te lussen om capaciteit te verhogen.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:40
Ik ben wat aan het lezen geweest, maar zie door de bomen het bos niet meer helemaal.
A.I. antwoorden zijn soms een beetje gehallucineerd dus dat vertrouw ik ook maar half.

Ik heb zonnepanelen met een MIN4600TL-XE omvormer. Die is via een shinelanbox uit te lezen/aan te sturen via app of cloud.

Ik draai Home assistant en wil op basis van dynamische tarieven en wel/niet opladen, geautomatiseerd de omvormer instellen voor de export limit. En dan lokaal natuurlijk, niet via de cloud.

De shinelanbox zou niet geschikt zijn om aan te passen voor modbus. Ik heb ooit van de leverancier ook een USBShineWifi-X stick gekregen maar nog nooit aangesloten.

Ik heb gelezen dat je de ShineWifi-X kunt flashen met andere firmware of een (ESP?)-stick. Zelf draden trekken of solderen kan ik niet.
Er zijn verschillende firmwares te vinden waarvan sommige al jaren oud.
Deze zag er wel okay uit:
https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

Wat is in mijn situatie het handigst om te doen?

• Mr.Viper

Mr.Viper

djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:35:
Ik ben wat aan het lezen geweest, maar zie door de bomen het bos niet meer helemaal.
A.I. antwoorden zijn soms een beetje gehallucineerd dus dat vertrouw ik ook maar half.

Ik heb zonnepanelen met een MIN4600TL-XE omvormer. Die is via een shinelanbox uit te lezen/aan te sturen via app of cloud.

Ik draai Home assistant en wil op basis van dynamische tarieven en wel/niet opladen, geautomatiseerd de omvormer instellen voor de export limit. En dan lokaal natuurlijk, niet via de cloud.

De shinelanbox zou niet geschikt zijn om aan te passen voor modbus. Ik heb ooit van de leverancier ook een USBShineWifi-X stick gekregen maar nog nooit aangesloten.

Ik heb gelezen dat je de ShineWifi-X kunt flashen met andere firmware of een (ESP?)-stick. Zelf draden trekken of solderen kan ik niet.

OpenInverterGateway flashen is echt simpel te doen als je de juiste firmware hebt. Ik heb het vorige maand gedaan en had spijt dat ik dit niet jaren eerder had gedaan.

• djiedjee
@Mr.Viper Thanks!

ik lees dat je "je eigen firmware" moest maken en een kabeltje hebt gebruikt.
Hoe zit dat precies, waar heb je de instructies gevonden?

• Mr.Viper

Mr.Viper

djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:10:
@Mr.Viper Thanks!

ik lees dat je "je eigen firmware" moest maken en een kabeltje hebt gebruikt.
Hoe zit dat precies, waar heb je de instructies gevonden?
Misschien dat voor jou de standaard firmware genoeg is maar ik wilde graag ook MQTT gebruiken.
Ik kon alle info gewoon vinden in de repo van OpenInverterGateway: https://github.com/OpenIn...ompile-a-release-yourself

• Tinusvolkel
djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:35:

Misschien is voor jou een shinewilan-x2 (als die op je omvormer past ) ook wel een goede oplossing.
Tinusvolkel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:55:
@fissa Ik heb laatst m'n datalogger geupgrade naar een shinewilan-x2, die heeft modbus-TCP ondersteuning.
Had hem binnen notime in HA zitten met de SolaX Inverter Modbus integratie.
Nu heb ik ook meteen veel sneller m'n data binnen, heb hem nu op 15 seconden interval staan.

• djiedjee
@Tinusvolkel Daar hoef ik niets te flashen dus en zitten wel meer nieuwigheden in zie ik.

Prijs vanaf 25,00, als me dat weer een paar uur klooien scheelt, is dat wel top-optie.

Hebben jullie dan de cloud helemaal losgekoppeld of is de modbus-koppeling extra?

• MuadDib007
djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:29:
@Tinusvolkel Daar hoef ik niets te flashen dus en zitten wel meer nieuwigheden in zie ik.

Prijs vanaf 25,00, als me dat weer een paar uur klooien scheelt, is dat wel top-optie.

Hebben jullie dan de cloud helemaal losgekoppeld of is de modbus-koppeling extra?
Dan heb je zowel Cloud als modbus controle.
Zo gebruik ik hem ook

• Tinusvolkel
djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:29:

Ik gebruik hem net als @MuadDib007 met cloud en modbus koppeling.

Als je een beetje bekend bent met HA en Home Assistant Community Store (HACS) dan heb je SolaX Inverter Modbus zo geïnstalleerd en ingesteld.

Dit is een beetje het stappenplan:
- Shinewilan-x2 inprikken in de USB poort van de omvormer, en toevoegen in de shineapp op je telefoon.
- IP adres achterhalen van de Shinewilan-x2 in je router
- SolaX Inverter Modbus in HA installeren via HACS
- Solax instellen
En dan komen alle (hier 338 entiteiten ) binnen rollen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ANWpgozTCejzZMZP9xSy6wEElc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fJdPGxbMddK28HTSV9nTjjtd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBD8GJQWvMHogHkt-unZ6yTLBBI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ELgXbFkzzONhw5THN9AiQJzQ.png?f=fotoalbum_tile

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-05 09:17
ruubert schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:19:

prima service!
Enig idee wat er verbeterd is?
ik zit nu op DNAA085100_ZBDB-0010
Batterij: VCAA-6/2

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• ruubert
TheWalrus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Enig idee wat er verbeterd is?
ik zit nu op DNAA085100_ZBDB-0010
Batterij: VCAA-6/2
Ik merk dat de batterij veel minder warm wordt tijdens gebruik en maakt ook minder lawaai.

• Reaper.JA2
MuadDib007 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:35:
De firmware van je inverter is toch niet up to date naar mijn idee:

[Afbeelding]

Maar die van je batterijen klopt wel lijkt me.
Damn. Hier nog wat versies ouder lijkt het op -> zojuist een firmware update aangevraagd. Hoop dat het wat doet met de server-beschikbaarheid die er nogal vaak uitvliegt door de Home Assistant calls laatste tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGM1DdpP4ASaDqdfgOUzzwzNib4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ge5pBAFIMgG7dLhWXeQ5TIDI.png?f=user_large

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Damn. Hier nog wat versies ouder lijkt het op -> zojuist een firmware update aangevraagd. Hoop dat het wat doet met de server-beschikbaarheid die er nogal vaak uitvliegt door de Home Assistant calls laatste tijd.

[Afbeelding]
Ik lees al een tijdje dat men de "updates aanvraagt" maar ik heb altijd (en vandaag ook nog) gewoon de ShineTools app geopend, ingelogd en op "Update" gedrukt. Zit daar nog een wezenlijk verschil in?

Hierbij kreeg ik:
code:
1
2
3
Current version: DNAA0951xxZBDB10
Target version: DNAA1251xxZBDB15FFFFxx-U
Update log: <snip>
Zelfde voor de ShineWiLan-X2 DataLogger
[/code]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• MuadDib007
Mirabis schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Ik lees al een tijdje dat men de "updates aanvraagt" maar ik heb altijd (en vandaag ook nog) gewoon de ShineTools app geopend, ingelogd en op "Update" gedrukt. Zit daar nog een wezenlijk verschil in?

Hierbij kreeg ik:
code:
1
2
3
[/code]
Zo te zien heb je daar een installer account voor nodig.
Die kun je niet zomaar aanvragen is mijn ervaring.
Anders zou dat een welkome tool zijn voor mede tweakers

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 12:10
Hallo allemaal,

Bij toeval hier terecht gekomen, Ik zie bijna door de bomen het bis niet meer wat nou een goede opstelling is om te nemen welke ook toekomst gericht is ( en niet gelijk 10k kost ) Ik heb al een Growatt omvormer de MOD-9000TL3-XH welke helaas niet compatible is met de APX batterij. na een tijdje gesneupt te hebben kom ik op de 2 volgende opties, de eerste van stralend groen ( zo hou ik het bij Growatt en kan ik nog wat met HA spelen.

1.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wncI1MO0WYExdSse3y3Lvs7ohA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGF51UfkJEq0kyXcUpYGPrda.jpg?f=fotoalbum_large

2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGnTHR_LpZjulup43Q4h0aAKWIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3m6I0A4XVpls1nyWN4tn5QQ.jpg?f=fotoalbum_large

En de Pylontech met een Solis omvormer en Backup ingebouwd bij zonnigewinkel.

Qua prijs zijn ze ongeveer gelijk alleen heef de Pylontech 5kwh extra.

Heeft iemand hier ervaringen mee, of is iedereen hier zo tevreden met Growatt dat andere merken niet interessant zijn, of heeft jiost Growatt grote minpunten tov een Solis.

Doel is iig zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken en evt te verhandelen :-)

• Reaper.JA2
Kun je het zelf installeren?

Als je toch al kijkt naar een nieuwe omvormer, waarom geen Growatt Axe bijv? Lijkt betaalbaarder dan de ARK en de APX.

• Sjoerd_r
Reaper.JA2 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:28:
[...]

Kun je het zelf installeren?

Als je toch al kijkt naar een nieuwe omvormer, waarom geen Growatt Axe bijv? Lijkt betaalbaarder dan de ARK en de APX.
Dat is low voltage, meer verlies dan high voltage. Van 1 5kwh module is er maar 4 effectief

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 09:48
Sjoerd_r schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:05:
Hallo allemaal,

Bij toeval hier terecht gekomen, Ik zie bijna door de bomen het bis niet meer wat nou een goede opstelling is om te nemen welke ook toekomst gericht is ( en niet gelijk 10k kost ) Ik heb al een Growatt omvormer de MOD-9000TL3-XH welke helaas niet compatible is met de APX batterij. na een tijdje gesneupt te hebben kom ik op de 2 volgende opties, de eerste van stralend groen ( zo hou ik het bij Growatt en kan ik nog wat met HA spelen.

1.[Afbeelding]

2.
[Afbeelding]

En de Pylontech met een Solis omvormer en Backup ingebouwd bij zonnigewinkel.

Qua prijs zijn ze ongeveer gelijk alleen heef de Pylontech 5kwh extra.

Heeft iemand hier ervaringen mee, of is iedereen hier zo tevreden met Growatt dat andere merken niet interessant zijn, of heeft jiost Growatt grote minpunten tov een Solis.

Doel is iig zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken en evt te verhandelen :-)
Waarom denk je dat jouw Growatt MOD 9000 TL3-XH niet geschikt is voor de APX batterij? Dat is hij namelijk wel.

• MuadDib007
Guust Flater schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Waarom denk je dat jouw Growatt MOD 9000 TL3-XH niet geschikt is voor de APX batterij? Dat is hij namelijk wel.
Was dat niet het verschil tussen de gewone en de BP variant?
Die laatste ondersteunt officieel de APX.
De andere heb ik bij stralendgroen wel eens gelezen dat die het ook zou kunnen maar dan moet er iets met de instellingen gedaan worden maar wat weet ik zo niet.
Heeft de "gewone" XH wel een neutraal aansluiting voor de batterij?

• Guust Flater
MuadDib007 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:35:
[...]

Was dat niet het verschil tussen de gewone en de BP variant?
Die laatste ondersteunt officieel de APX.
De andere heb ik bij stralendgroen wel eens gelezen dat die het ook zou kunnen maar dan moet er iets met de instellingen gedaan worden maar wat weet ik zo niet.
Heeft de "gewone" XH wel een neutraal aansluiting voor de batterij?
Nee, BP staat voor de variant voor de back-up box. Maar dit is redelijk willekeurig. De mijne heeft geen BP aanduiding in de produktcode, maar wanneer je het device serial number bekijkt in de web omgeving , dan geeft hij wel aan dat het een BP model is. In de Shinephone app geeft hij dit niet aan. Wanneer je de instellingen verandert, dan staat de Back-up mogelijkheid er wel tussen. Ik heb dus wel de Back-up box draaiend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjNneuvlswqA3XNVtrrARB5ib9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeZQ4xxmAXHjFji1dp7rN902.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Guust Flater op 19-03-2026 18:32 ]

• TheWalrus
Guust Flater schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:18:
[...]

Nee, BP staat voor de variant voor de back-up box. Maar dit is redelijk willekeurig. De mijne heeft geen BP aanduiding in de produktcode, maar wanneer je het device serial number bekijkt in de web omgeving , dan geeft hij wel aan dat het een BP model is. In de Shinephone app geeft hij dit niet aan. Wanneer je de instellingen verandert, dan staat de Back-up mogelijkheid er wel tussen. Ik heb dus wel de Back-up box draaiend.[Afbeelding]
Kijk of je naast de Bat+ en de Bat- een Bat N aansluiting hebt. Zo ja dan APX zo nee dan de ARK.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• TheWalrus
Wat vinden we trouwens van GroEnergy Shinephone Beta app van Growatt. Nu in beta stadium maar ziet er een stuk gelikter uit dan de ShinePhone app.

[ Voor 8% gewijzigd door TheWalrus op 19-03-2026 19:27 ]

• Sjoerd_r
Guust Flater schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Die van mij is inderdaad niet geschikt voor de APX omdat ik de Bat N aansluiting niet heb.

Blijft nog steeds de twijfel tussen de Growatt en de Solis.

• TheWalrus
Mirabis schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Hierbij kreeg ik:
code:
1
2
3
[/code]
Dank je, ik heb vroeger eens een OSS aangemaakt weten te krijgen, toen ze de KVK check nog niet deden.
Account werkt nog :)

• Reaper.JA2
Sinds zaterdag (?) is de omvormer beperkt tot 100w uitvoer als de zon schijnt. De service-desk van Growatt zegt dat dit kan komen door een aantal mislukte firmware-updates.

Iemand enig idee of dit kan kloppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BVO9RkGY6XQZURGrLz626c0S5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sjzU4NpnR7dvLZwaYj3RkCA0.png?f=fotoalbum_large

• djiedjee
Wat zie je bij settings / Set Active Power?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnlVX0J6TIkPVgv227TXIpYYR_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JqhY3iQag4Uuyv9iXngN717N.png?f=fotoalbum_large

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:36
Reaper.JA2 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:38:
Sinds zaterdag (?) is de omvormer beperkt tot 100w uitvoer als de zon schijnt. De service-desk van Growatt zegt dat dit kan komen door een aantal mislukte firmware-updates.

Iemand enig idee of dit kan kloppen?

[Afbeelding]
Heb ik ook (ooit) gehad, bij mij loste een reboot van de omvormer het probleem op,

• Reaper.JA2
kieskes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Heb ik ook (ooit) gehad, bij mij loste een reboot van de omvormer het probleem op,
Dat heb ik hier ook gedaan, na de firmware update.

Iemand enig idee wat de firmware update inhoud? Er lijken geen changelogs te zijn.

Overigens; de 'smart setting' om de omvormer uit te zetten is geen aanrader. Die gaat gelijk helemaal uit en is niet te knijpen.

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:06

Pizzalucht

Snotneus.

Iemand enig idee hoe je ervoor zorgt dat de batterij gaat opladen tijdens daltarief? (en of dat een goed idee is)

• firecaps30
Pizzalucht schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:26:
Iemand enig idee hoe je ervoor zorgt dat de batterij gaat opladen tijdens daltarief? (en of dat een goed idee is)
Growatt APX? Hoe stuur je de batterij aan? Ik gebruik Home Assistant, de Solax integratie.

Helaas is er geen 1-klik optie, ik heb een automatisering gemaakt die de volgende stappen uitvoert na het triggeren van een button of op een vooraf ingestelde tijd:

Grid charge: enable
Charge rate: 100%
Time 1 Mode: Battery First
Time 1 Begin: 00:00
Time 1 End: 23:59
Time 1 Active: Enable
Delay 15 sec
Time 1 Update: Button Press

Sommige stappen zijn overbodig als je deze nooit verandert, maar voor de zekerheid stel ik ze toch opnieuw in.

Volgens mij heeft @MuadDib007 iets vergelijkbaars.

• MuadDib007
Als ik het wijzigde was het idd via dat tijdslot.
Momenteel hang ik gewoon aan de BLIQ energie manager.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

firecaps30 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:51:
[...]

Growatt APX? Hoe stuur je de batterij aan? Ik gebruik Home Assistant, de Solax integratie.

Helaas is er geen 1-klik optie, ik heb een automatisering gemaakt die de volgende stappen uitvoert na het triggeren van een button of op een vooraf ingestelde tijd:

Grid charge: enable
Charge rate: 100%
Time 1 Mode: Battery First
Time 1 Begin: 00:00
Time 1 End: 23:59
Time 1 Active: Enable
Delay 15 sec
Time 1 Update: Button Press

Sommige stappen zijn overbodig als je deze nooit verandert, maar voor de zekerheid stel ik ze toch opnieuw in.

Volgens mij heeft @MuadDib007 iets vergelijkbaars.
APX inderdaad, geen aansturing los van de standaard firmware.
MuadDib007 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:52:
Als ik het wijzigde was het idd via dat tijdslot.
Momenteel hang ik gewoon aan de BLIQ energie manager.
Ik had eigenlijk gehoopt dat dit met het tijdschema in de standaard firmware kon, maar niet dus?

Daarnaast vraag ik me af of het uit kan, het verschil tussen de tarieven en dan met afschrijving batterij door laadcycli + omzetverlies.

• MuadDib007
@Pizzalucht Je vraag of je uit kunt met de batterij door zelf slim handelen te doen met de APX daar kan ik heel kort in zijn: Nee.

Wellicht dat het gunstiger uit pakt na einde saldering en optimaliseren zelf consumptie.

Maar in het algemeen: Nee

• firecaps30
Pizzalucht schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:33:
[...]

APX inderdaad, geen aansturing los van de standaard firmware.

[...]

Ik had eigenlijk gehoopt dat dit met het tijdschema in de standaard firmware kon, maar niet dus?
Dat kan, via de ShinePhone app.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

firecaps30 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Dat kan, via de ShinePhone app.
Ja je kan via de app en website een tijdschema instellen, maar hoe stel je hem zo in dat hij tijdens daltarief van grid charged?

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:32
Ik ben aan het overwegen om mijn huidige PV installatie uit te breiden met een thuisbatterij, aangezien ik al een hybride omvormer heb.

Ik vroeg mij af of er bepaalde installateurs zijn die jullie zelf aanraden? Aangezien ik zelf niet kundig genoeg ben helaas. Ik heb me overigens door SolarNRG laten vertellen dat thuisbatterijen alleen op begane grond geïnstalleerd mogen worden omdat het Arbo technisch te zwaar is. Dit lijkt me redelijk onlogisch aangezien mijn omvormer op zolder staat, en de ARX of APX serie modulair zijn. Tevens wordt het me nog niet helemaal helder of ik voor de ARK of APX serie moet gaan aangezien ik wisselende geluiden lees hier.

Huidige opstelling:

9x 450 PV - ligging ONO - omvormer MIN 3600-TL HX
6x 450 PV - ligging WZW - omvormer MIN 3000 TL-HX

Ik zou een 10 of 15 kWh 1-fasen aansluiting op de 6x 450 PV willen. Het alternatief is 2x5 kWh op beide strings, alleen ik merk dat de WZW panelen een gunstigere opwek hebben qua kosten aangezien die vanaf 12:00 tot 16:00 gemiddeld actief zijn.

Ben benieuwd naar jullie adviezen!

[ Voor 14% gewijzigd door Mooper op 29-03-2026 18:00 ]

• ruubert
Mooper schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:58:
Ik ben aan het overwegen om mijn huidige PV installatie uit te breiden met een thuisbatterij, aangezien ik al een hybride omvormer heb.

Ik vroeg mij af of er bepaalde installateurs zijn die jullie zelf aanraden? Aangezien ik zelf niet kundig genoeg ben helaas. Ik heb me overigens door SolarNRG laten vertellen dat thuisbatterijen alleen op begane grond geïnstalleerd mogen worden omdat het Arbo technisch te zwaar is. Dit lijkt me redelijk onlogisch aangezien mijn omvormer op zolder staat, en de ARX of APX serie modulair zijn. Tevens wordt het me nog niet helemaal helder of ik voor de ARK of APX serie moet gaan aangezien ik wisselende geluiden lees hier.

Huidige opstelling:

9x 450 PV - ligging ONO - omvormer MIN 3600-TL HX
6x 450 PV - ligging WZW - omvormer MIN 3000 TL-HX

Ik zou een 10 of 15 kWh 1-fasen aansluiting op de 6x 450 PV willen. Het alternatief is 2x5 kWh op beide strings, alleen ik merk dat de WZW panelen een gunstigere opwek hebben qua kosten aangezien die vanaf 12:00 tot 16:00 gemiddeld actief zijn.

Ben benieuwd naar jullie adviezen!
Je kan elke 5kw accu pakket met 2 man naar boven tillen.Desnoods help je de installateur

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:32
ruubert schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:58:
[...]

Je kan elke 5kw accu pakket met 2 man naar boven tillen.Desnoods help je de installateur
Dat dacht ik dus ook

• djiedjee
Tinusvolkel schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Dit is een beetje het stappenplan:
- Shinewilan-x2 inprikken in de USB poort van de omvormer, en toevoegen in de shineapp op je telefoon.
- IP adres achterhalen van de Shinewilan-x2 in je router
- SolaX Inverter Modbus in HA installeren via HACS
- Solax instellen
En dan komen alle (hier 338 entiteiten ) binnen rollen.
Ik ben er eindelijk aan toegekomen om de Shinewilan-x2 te configureren. Het lijkt te werken, alleen is de zon nu onder dus morgen definitieve testen.

• djiedjee
Weet iemand op welke manier bij de Solax integratie deze switches werken? In het energy dashboard zie ik niet direct wat het verschil is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH8l6x6x6nhHsDnRZoTDccRT9UI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p4eFn7h5A1xDYk9JmKwqVJVP.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door djiedjee op 02-04-2026 09:54 ]

• rhpijnacker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-05 12:35
MuadDib007 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:38:
Growatt heeft ondertussen mijn BMS, batterijen en omvormer van een update voorzien.

Vanuit de AC zijde zie ik minder sluipverbruik maar dat haalt hij nu weer uit de accu ipv dat de accu langzaam laadt.

Dus verandering maar geen vooruitgang.

Ook de SoC berekening blijft een hit en mis en de SoC tussen de batterijen drijft ook weer lekker uit elkaar.

Gelukkig heeft iemand anders binnen Growatt de case overgenomen en loopt het nu wat beter.
Nog verbetering in het sluipverbruik voor elkaar gekregen?
Ik zie ook dat de batterij langzaam leeg loopt als hij "standby" staat met zo'n 250-300W.
Het zou wel mooi zijn als we de BMS echt in een standby mode zouden kunnen dwingen...

• MuadDib007
rhpijnacker schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:33:
[...]

Nog verbetering in het sluipverbruik voor elkaar gekregen?
Ik zie ook dat de batterij langzaam leeg loopt als hij "standby" staat met zo'n 250-300W.
Het zou wel mooi zijn als we de BMS echt in een standby mode zouden kunnen dwingen...
Nog geen verandering.
Wel heb ik ondertussen een installateurs account dus kan ik eens kijken of er updates zijn.

Maar ja, lage prioriteit want andere dingen te doen.

Zodra ik geen onbalans handel doe en de batterij op een fixed SoC in stel, dan gaan de batterijen wel in slaap en daalt het sluipverbruik aanzienlijk.

Echter is dat scenario zelden van toepassing aangezien ik onbalans handelt, of eigen verbruik optimaliseer.
In beide gevallen blijft het hele systeem actief.

Gelukkig zijn ze bij BLIQ bezig met het optimaliseren van de aansturing.
Dit leidt hopelijk tot een lager standby verbruik
Die update kan niet snel genoeg klaar zijn wat mij betreft.

• TheWalrus
Ik ben ook geUpgrade(toch maar de nette weg via de servicedesk gedaan)

Inverter: DNAA125100
COM : ZBDB0015
Batterij : VCAA-6/2

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-05 22:01
Wie heeft er ervaring met een
Growatt MOD 12KTL3-HU 3-fase of 10 of 11 uitvoering, waar ik vooral naar benieuwd ben is de koeling ik lees dat deze fanloos.
Ik vind dit nog al vreemd voor zo hoog vermogen, ik ben hier vooral beniewd naar i.v.m. met de ruimte waar je hem inplaatst

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• MuadDib007
SnarfB schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:29:
Growatt MOD 12KTL3-HU 3-fase of 10 of 11 uitvoering, waar ik vooral naar benieuwd ben is de koeling ik lees dat deze fanloos.
Ik vind dit nog al vreemd voor zo hoog vermogen, ik ben hier vooral beniewd naar i.v.m. met de ruimte waar je hem inplaatst
Eerdere modellen zijn ook fanloos.
Als je je aan de plaatsings instructies houdt moet er niets aan de hand zijn.
Dus wel enige ruimte rondom voor circulatie van lucht.

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 19:24

GerritGekke

Gamechanger

djiedjee schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:07:
[...]

Ik ben er eindelijk aan toegekomen om de Shinewilan-x2 te configureren. Het lijkt te werken, alleen is de zon nu onder dus morgen definitieve testen.
zou je de settings kunnen delen? Ik heb een poging gedaan maar krijg geen entiteiten. Heb ook een Shinewilan-x2 aan de omvormer hangen.

 Karma

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

SnarfB schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:29:
Hier een 5KTL3-HU hangen, is wel minder vermogen maar inderdaad geen fan. Als je geïnteresseerd bent in de Smart Schedule Mode van Growatt dan moet je bij deze omvormer nog even wachten, die wordt blijkbaar nog niet ondersteunt en is ook niet bekend of en wanneer dit uit komt - dat had ik bij aanschaf niet door. Ik hoop wel dat dit voor het einde van het jaar actief is.
Als de nood eens hoog genoeg is of ik tijd over heb zal ik nog een backup groep aanmaken achter de omvormer.

 Karma

• djiedjee
GerritGekke schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:41:
[...]

zou je de settings kunnen delen? Ik heb een poging gedaan maar krijg geen entiteiten. Heb ook een Shinewilan-x2 aan de omvormer hangen.
Ik.hen alles standaard gehouden. Inverter type growatt en IP adres ingevuld.

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

djiedjee schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:31:
[...]

Ik.hen alles standaard gehouden. Inverter type growatt en IP adres ingevuld.
Dat heb ik ook allemaal standaard gelaten en als inverter growatt geselecteerd, krijg helaas geen entiteiten te zien. Misschien wordt de HU model niet ondersteund.

 Karma

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:31
Het viel me vandaag op dat Shinephone sinds een paar weken geen data laat zien na het middaguur. De omvormer werkt wel, er wordt teruggeleverd, etc. De dongle is actief. Wat is hier aan de hand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtx6lFNx2uUJJR5yP2IS2ydx7Xk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4ZDZfI5n5jp3Fxr9fUm8BJB8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ev7BoX081jamGHhUATJc0nXAZm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8FIbeI27J4uTxdBtpK5HsHWx.png?f=fotoalbum_large

• boing
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 03-05 21:11
Allen,

Deze week een 10 tal 465 Zonnepanelen, een Growat MOD4000TL3 XH, een 10kw Growatt thuisbatterij laten plaatsen.
Allemaal mooi en werkend.

Uiteraard, in de app ShinePhone gedoken en/of Server.growatt.com
Daar kom ik de Smart (AI ) Intelligente planning tegen, waarvan ik uiteraard wist dat deze bestond.
Maar, ik word er niet helemaal wijs uit.
Bestaat hier een soort Goede instelling voor wat het beste werkt?
PLanning modus staat op Automatisch, als ik dit op handmatig zet.. moet ik de electriciteits prijzen gaan invoeren? Begrijp ik niet, aangezien deze nogal fluctueren. (Heb momenteel wel een vastcontract), maw wat is hier wijsheid?
Dan staat er: Feeder elektriciteitsprijs ? Ook geen idee wat daar in te vullen.

VOlgende regel: Anti-terugstroominstellingen. Staat ook op Automatisch.
Kan, UIT, OP of Automatisch.
Ik weet niet of het is wat ik verwacht, maar ik zou graag in de toekomst willen dat er niet teruggeleverd wordt aan het net, maar er stroom uit de batterijen wordt gehaald en het laden stopt vanuit de panelen wanneer alles vol zit.

Dan komt de laatste:
Voer geavanceerde netwerkinstellingen in
Keuze uit:
Laat PV alleen aan het elektriciteitsnet terugleveren
of
Laat PV en batterijen aan het elektriciteitsnet leveren
Wat is hier wijsheid in?

En er is ook nog een andere Tabblad,. met Tariefinstelling..
Datum

~

Tijdsperiode1

~

Ontladingssnelheid
EUR/kWh
Btw kwijtschelden

Laadsnelheid
EUR/kWh
BTW in rekening brengen

Kortom: Ik ben daar wat de weg kwijt, wat wijsheid is.
Heb de setup net een kleine week, Dus toon wat begrip bij alle sneren die door jullie hoofden vliegen ;)

Dank voor alle hulp.. _/-\o_

• woutervt
boing schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:52:
Allen,

Deze week een 10 tal 465 Zonnepanelen, een Growat MOD4000TL3 XH, een 10kw Growatt thuisbatterij laten plaatsen.

Daar kom ik de Smart (AI ) Intelligente planning tegen, waarvan ik uiteraard wist dat deze bestond.
PLanning modus staat op Automatisch, als ik dit op handmatig zet.. moet ik de electriciteits prijzen gaan invoeren? Begrijp ik niet, aangezien deze nogal fluctueren. (Heb momenteel wel een vastcontract), maw wat is hier wijsheid?

Ik weet niet of het is wat ik verwacht, maar ik zou graag in de toekomst willen dat er niet teruggeleverd wordt aan het net, maar er stroom uit de batterijen wordt gehaald en het laden stopt vanuit de panelen wanneer alles vol zit.

Dan komt de laatste:
Keuze uit:
of
Wat is hier wijsheid in?

Datum

~

Tijdsperiode1

~

Ontladingssnelheid
EUR/kWh
Btw kwijtschelden

Laadsnelheid
EUR/kWh
BTW in rekening brengen

Heb de setup net een kleine week, Dus toon wat begrip bij alle sneren die door jullie hoofden vliegen ;)

Als je een vast contract hebt wil je vooral zoveel mogelijk vermogen zelf gebruiken en niet terugleveren. Dus alleen de zonnepanelen mogen dan aan het net leveren bij overschot, de accu's niet. De elektriciteitsprijs maakt dan ook niet veel uit, maar het plannen van je thuisverbruik met de verwachte zon opbrengst is wel van belang.

• MuadDib007
boing schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:52:
Allen,

Dan komt de laatste:
Keuze uit:
of
Wat is hier wijsheid in?

Datum

~

Tijdsperiode1

~

Ontladingssnelheid
EUR/kWh
Btw kwijtschelden

Laadsnelheid
EUR/kWh
BTW in rekening brengen

Kijk ook even naar je terugleververgoeding / terugleverkosten.
Blijf je binnen je eigen jaarverbruik qua productie of ga je daar overheen?

In dat geval zou export limiting een optie kunnen zijn.
Daarmee voorkom je teruglevering.
Het dimt uiteraard ook de opbrengst van je panelen als de accu vol zit en je maar een beetje stroom verbruikt.

• boing
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 03-05 21:11
Dank voor de antwoorden!!

Dat vaste contract loopt volgend jaar af, de saldering ook.. verstandigste dan toch over te stappen naar een Dynamisch contract? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Die export limiting zag ik idd ook al eens voorbij komen voordat ik de vraag stelde, dus daar zal ik me eens in gaan verdiepen.

Iets over de ShinePhone app, het verteld dat het Realtime is, maar ik moet steeds refreshen om weer nieuwe gegevens te krijgen, klopt dat?

Nog een andere vraag wat me opvalt aan het laden en het leveren aan het net, wat ik nog niet helemaal kan duiden...
Momenteel is de thuisbatterij 90% vol, de zonnepanelen zijn aan het laden, thuis staat de vaatwasser aan en dan zie ik dat er stroom aan het net geleverd wordt? Hoe werkt dat precies? ZOu toch verwachten dat die 10% eerst naar de thuisbatterijen gaan?

Vroeger keek ik bijna obsessief verslavend naar de Crypto munt grafieken.... inmiddels is dat het Dashboard van het stroom verloop geworden .. Het eerste heeft me niet veel opgeleverd, hoop dat het hiermee beter gaat ;)

• Guust Flater
Dat realtime in de Shinephone app moet je met een korreltje zout nemen. De refreshrate van de data is 5 minuten. De AI smart module houdt met enorm veel dingen rekening. Het kan best zijn dat het nu voordeliger is om overschot van je panelen op dit moment naar het net te exporteren en een uur later weer in te gaan kopen. Je moet even vertrouwen krijgen in de smart module, omdat niet alles meteen logisch lijkt. Mits je natuurlijk al je gegevens zoals tarieven, terugleverkosten en belasting goed hebt ingevuld.

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:39
De laatste 10% worden niet op vol vermogen geladen maar de accu wordt langzaam "afgetopt"

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-05 11:31
Bizarre stroomprijzen vanmiddag. Ik heb eigenlijk geen idee of je de omvormer ook kan laten uitschakelen. Zal vast en zeker wel kunnen met die AI schedule? Ik zet in elk geval de schakelaar vanmiddag even uit en hang de auto vollebak aan de lader hahaha. Durf het niet te gokken of het werkt ja of nee

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50
Ik heb 2 omvormers waarbij alleen de nieuwste een AI schedule optie heeft en ben nog aan het puzzelen met deze handleiding hoe ik dat instel.

Snap alleen niet hoe ik de juiste velden invul icm Zonneplan.

[ Voor 51% gewijzigd door GoEV6 op 25-04-2026 08:01 ]

• MuadDib007
Als je growatt verbonden is met internet kun je het systeem aanmelden bij Zonnedimmer. Dan schakelen zij je omvormer bij negatieve tarieven uit.

• GoEV6
MuadDib007 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:10:
Als je growatt verbonden is met internet kun je het systeem aanmelden bij Zonnedimmer. Dan schakelen zij je omvormer bij negatieve tarieven uit.
Ervaring mee?

• MuadDib007
Ik sta al even aangemeld, zometeen om 13:00 zie ik het resultaat.

• MuadDib007
En de zonnepanelen staan uit!

• firecaps30
Ik dacht dat ik alles goed had staan om de accu op te laden met netstroom.

Active Power Limit op 0%, maar toch pakt de omvormer dan zonnestroom om de accu te laden. Iemand die ook in HA de Solax integratie gebruikt en kan vertellen welke instelling ik nog moet aanpassen?

• GoEV6
Nu wachten tot ze weer aan gaan. Heb me ook aangemeld. Dank voor je tip :)

En staan nu weer aan. Werkt top en geen omkijken naar.

[ Voor 11% gewijzigd door GoEV6 op 25-04-2026 16:03 ]

• darkfujita
Ik heb de AI schedule weer uitgezet. Maar de omvormer blijft ook uit. Wat moet ik nu doen dan?

• GoEV6
darkfujita schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:04:
Ik heb de AI schedule weer uitgezet. Maar de omvormer blijft ook uit. Wat moet ik nu doen dan?
Volgens mij 15 minuten vertraging. En hopen dat hij weer uit gaat. Bij mij ging het vorige keer niet uit, was wel vorige zomer.

• darkfujita
GoEV6 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:06:
[...]

Volgens mij 15 minuten vertraging. En hopen dat hij weer uit gaat. Bij mij ging het vorige keer niet uit, was wel vorige zomer.
Helaas. Wil nog niet werken. Ik ben bang dat ik m opnieuw moet opstarten.

Update: hij is zelfs in storing (No AC connection)

Update 2: schakels even handmatig omgezet (dc & ac). En werkt nu weer. Ook die hele AI schedule settings in de shine x app lopen helemaal vast. Dit werkt toch niet zo lekker. Ik zal eens dit forum doorlezen om te kijken wat ik ermee kan doen. Ik heb HA, dus even kijken of ik via HA wat kan doen.

[ Voor 36% gewijzigd door darkfujita op 25-04-2026 16:41 ]

• GoEV6
darkfujita schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:31:
[...]

Update 2: schakels even handmatig omgezet (dc & ac). En werkt nu weer. Ook die hele AI schedule settings in de shine x app lopen helemaal vast. Dit werkt toch niet zo lekker. Ik zal eens dit forum doorlezen om te kijken wat ik ermee kan doen. Ik heb HA, dus even kijken of ik via HA wat kan doen.
Of ook Zonnedimmer proberen. Werkt simpel en ging vandaag goed. Ben er pas 1 dag 'klant'. dus geen garanties.

Die AI optie in de app van Growatt is in ieder geval erg vaag en niet betrouwbaar.

• darkfujita
GoEV6 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:49:
[...]

Of ook Zonnedimmer proberen. Werkt simpel en ging vandaag goed. Ben er pas 1 dag 'klant'. dus geen garanties.

Die AI optie in de app van Growatt is in ieder geval erg vaag en niet betrouwbaar.
Hmm het is een abonnement van €60 toch? Ik hoop dat je dat überhaupt dan eruit haalt haha! Ik ga eens dit topic door om te kijken wat mogelijk is met HA

• GoEV6
darkfujita schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:05:
[...]

Hmm het is een abonnement van €60 toch? Ik hoop dat je dat überhaupt dan eruit haalt haha! Ik ga eens dit topic door om te kijken wat mogelijk is met HA
Kost niks

• firecaps30
firecaps30 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:08:
Ik dacht dat ik alles goed had staan om de accu op te laden met netstroom.

Active Power Limit op 0%, maar toch pakt de omvormer dan zonnestroom om de accu te laden. Iemand die ook in HA de Solax integratie gebruikt en kan vertellen welke instelling ik nog moet aanpassen?
Heb Growatt support een mail gestuurd, kan er online ook weinig over vinden..

• djiedjee
@firecaps30
Bij mij schakelde hij goed uit.
Geen idee wat jij anders doet. DM?

• darkfujita
Eh, oke! Nou ik ga gelijk een account aanmaken dan. Morgen hebben we het ook nodig. Ik vraag me dan alleen af hoe zonnedimmer aan zijn inkomsten komt. En als zij het kunnen (via de API van growatt), dan zou je het dus eigenlijk ook kunnen zonder ze lijkt me toch?

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:09
djiedjee schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:36:
@firecaps30
Bij mij schakelde hij goed uit.
Geen idee wat jij anders doet. DM?
Als de accu niet vol is en die ga ik laden én Active Power Limit op 0 zet dan doet zon bij mij mee. Als ik Active Power Limit op 0 zet en de accu is vol dan gaan de panelen wel uit. Welke settings heb jij gebruikt?

Ik stuur de batterij aan met Modbus vanuit HA. Volgens mij moet de setting zijn: Active Power Limit 0, battery first, AC charge aan en charge rate op 100%. Wat gebruik jij?

Volgend jaar wordt dit een belangrijke setting. Dus mooie test dit!

[ Voor 5% gewijzigd door konehead op 25-04-2026 21:29 ]

• firecaps30
konehead schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:28:
[...]

Als de accu niet vol is en die ga ik laden én Active Power Limit op 0 zet dan doet zon bij mij mee. Als ik Active Power Limit op 0 zet en de accu is vol dan gaan de panelen wel uit. Welke settings heb jij gebruikt?

Ik stuur de batterij aan met Modbus vanuit HA. Volgens mij moet de setting zijn: Active Power Limit 0, battery first, AC charge aan en charge rate op 100%. Wat gebruik jij?

Volgend jaar wordt dit een belangrijke setting. Dus mooie test dit!
Precies het hetzelfde bij mij. Accu was 20% en wilde hem vol laden met stroom van het net. Hij pakt altijd de PV eerst en dat was toch 4kW op dat moment.

Dacht eerst dat ik nog iets met export limit moest doen dus ook met die instellingen in de weer geweest. Geen succes helaas. Even antwoord van Growatt support @Growatt afwachten en zal ik uiteraard delen.

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:09
firecaps30 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:38:
[...]

Precies het hetzelfde bij mij. Accu was 20% en wilde hem vol laden met stroom van het net. Hij pakt altijd de PV eerst en dat was toch 4kW op dat moment.

Dacht eerst dat ik nog iets met export limit moest doen dus ook met die instellingen in de weer geweest. Geen succes helaas. Even antwoord van Growatt support @Growatt afwachten en zal ik uiteraard delen.
Ik ga voor de zekerheid mijn BMS nog ff rebooten voor morgen. Hoop dat het morgen wel gaat werken, want morgen wil je tussen 11-12 je panelen uit en vanaf 12 volle bak laten tot 15h, dan uurtje panelen uit en om 16h mag terugleveren weer

• firecaps30
Ik vond 1 vergelijkbare vraag van een jaar terug, dus ik denk dat het op dit moment by design zo is.

• MuadDib007
Het is working by design. PV gaat altijd voor op de grid met het laden van de accu.
Daarom heb ik mijn systeem nu gesplitst omdat dit fenomeen een averechts effect had met de onbalans handel.

Dus 1 omvormer met de batterijen (en transfer switch om off grid te kunnen) en 1 omvormer met de PV.

Het enige nadeel is dat ik bij langdurige stroomuitval handmatig de PV panelen aan de andere omvormer moet aansluiten.

• darkfujita
Zonnedimmer werkt! Dank voor de tip!

• Guust Flater
Voor iedereen waarbij de omvormer niet uitschakelde bij negatieve prijzen, check even de volgende twee dingen:

1 Zorg dat je je tarieven goed invult met Btw en overige kosten.
2 Kijk of de klok in je omvormer goed staat en pas zo nodig de tijd in je omvormer aan. Als deze niet klopt zal hij op verkeerde momenten gaan schakelen.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
darkfujita schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:31:
[...]

Hier ook gisterenochtend de ai planner ingeschakeld in de shinephone app voor mijn omvormer. Klopte niks van wat wilde gaan doen. Zette de omvormer op heel laag vermogen maar schaalde het ook niet meer op. Vanochtend hing ie nog steeds in die modus. Ai planner uitgezet en geen resultaat. Later zelf de parameters: anti terug stroom op uitschakelen en actief vermogen op 100%. Zonde dat het zo slecht werkt.

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:23
Hi All,

Leuk dat er hier toch wat Growatt activiteit/kennis is.

Ik heb m'n omvormer (2500TL-X) nu zover gekregen icm HA dat hij curtailt als er negatieve stroomprijzen zijn. Dat lijkt aardig te lukken, vandaag is dat perfect gegaan.
Ik heb het nu zo ingesteld dat ik max +/- 20 keer per dag naar dat modbus register iets wijzig/wegschrijf? Zou dat nadelig zijn voor de levensduur van de omvormer als ik dat veel dynamischer maak en pakweg 200 keer per dag een waarde weg zou schrijven/wijzigen?

• MuadDib007
Pharos1985 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:11:
Hi All,

Leuk dat er hier toch wat Growatt activiteit/kennis is.

Ik heb m'n omvormer (2500TL-X) nu zover gekregen icm HA dat hij curtailt als er negatieve stroomprijzen zijn. Dat lijkt aardig te lukken, vandaag is dat perfect gegaan.
Ik heb het nu zo ingesteld dat ik max +/- 20 keer per dag naar dat modbus register iets wijzig/wegschrijf? Zou dat nadelig zijn voor de levensduur van de omvormer als ik dat veel dynamischer maak en pakweg 200 keer per dag een waarde weg zou schrijven/wijzigen?
Tsja, of dat impact heeft zal vooral van het type register afhangen.
Er zit een eeprom in die uiteindelijk zal slijten.
Hoe lang die mee gaat is de vraag ongetwijfeld zeker 100000 writes, wellicht meer.
Er zijn ook registers die niet persistent zijn, die staan ongetwijfeld niet in de eeprom maar in iets van ram.
Dus mijn theorie is dat bepaalde registers geen slijtage veroorzaken, anderen wel.

Helaas is growatt niet scheutig met de informatie.

• Sjoerd_r
Vandaag mijn Growatt mod10ktl3 xh en 10 kW APX batterij in werking gezet, alleen na het opstarten gaat het een half uur goed en dan gaat het rode blaadje branden op de APX, deze blijft totdat ik het systeem herstart en dan weer hetzelfde riedeltje.

Ik heb alle kabels 2 keer nagekeken, alles is zoals het hoort.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

• MuadDib007
Sjoerd_r schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:03:
Vandaag mijn Growatt mod10ktl3 xh en 10 kW APX batterij in werking gezet, alleen na het opstarten gaat het een half uur goed en dan gaat het rode blaadje branden op de APX, deze blijft totdat ik het systeem herstart en dan weer hetzelfde riedeltje.

Ik heb alle kabels 2 keer nagekeken, alles is zoals het hoort.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
Meestal staat er ook een foutcode o.i.d. in de display van je omvormer.

Echter zou ik starten met growatt de firmware te laten updaten van alle componenten.

• MuadDib007
Iemand ervaring met een Oss account als installer bij Growatt?
Ik heb nu zo'n account en kan de devices zien.
Ga ik echter naar device upgrade kijken dan blijven de paginas van de 3 verschillende sites die ik kan kiezen leeg.

Ik heb Growatt ook alvast een mailtje gestuurd om na te vragen wat ik kan doen.

• Sjoerd_r
MuadDib007 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:21:
[...]

Meestal staat er ook een foutcode o.i.d. in de display van je omvormer.

Echter zou ik starten met growatt de firmware te laten updaten van alle componenten.
Nee geen foutcode helaas.

Zal growatt een mailtje sturen om de boel te updaten, hopelijk is dat het euvel
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste