• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:47
Mr.Viper schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:22:
Ik heb hier een Growatt MOD 5000 LT3-XH hangen en daar zit nu een Shine WiFi-X op aangesloten. Maar aangezien ik graag wat meer controle wil over de omvormer en met dynamische tarieven in het verschiet zat ik te kijken naar de Shine WiLan-X2, nu voor ongeveer €25,- met verzendkosten.

Daarmee hoop ik door de SolaX modbus intergratie met Home Assistant de update frequentie wat te verhogen van 1 minuut naar 10 seconden en dat ik ook de mogelijkheid heb om de omvormer uit te zetten bij negatieve prijzen als salderen eenmaal is afgelopen. Misschien later nog wel meer richten op Zero Export in combinatie met een Plugin Battery zoals Marstek of Zendure.

Heeft iemand de ervaring dat dit kan met mijn omvormer en is dit een goede oplossingsrichting? Ik heb al veel online gelezen maar ik zie meestal dat de WiLan-X2 gebruikt wordt met een batterij van Growatt zelf en dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan wel in de toekomst :9
Ik heb een andere firmware op de shinewifi gezet, dan ben je helemaal eigen baas en kun je zelf de refresh rate beheren. https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

Ook zonder enige chinese cloud verbindingen etc.

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:22
Klopt werk super
Ik heb een andere firmware op de shinewifi gezet, dan ben je helemaal eigen baas en kun je zelf de refresh rate beheren. https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

Ook zonder enige chinese cloud verbindingen etc.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:48
Mr.Viper schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:22:
Ik heb hier een Growatt MOD 5000 LT3-XH hangen en daar zit nu een Shine WiFi-X op aangesloten. Maar aangezien ik graag wat meer controle wil over de omvormer en met dynamische tarieven in het verschiet zat ik te kijken naar de Shine WiLan-X2, nu voor ongeveer €25,- met verzendkosten.

Daarmee hoop ik door de SolaX modbus intergratie met Home Assistant de update frequentie wat te verhogen van 1 minuut naar 10 seconden en dat ik ook de mogelijkheid heb om de omvormer uit te zetten bij negatieve prijzen als salderen eenmaal is afgelopen. Misschien later nog wel meer richten op Zero Export in combinatie met een Plugin Battery zoals Marstek of Zendure.

Heeft iemand de ervaring dat dit kan met mijn omvormer en is dit een goede oplossingsrichting? Ik heb al veel online gelezen maar ik zie meestal dat de WiLan-X2 gebruikt wordt met een batterij van Growatt zelf en dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan wel in de toekomst :9
Ja, dit kan. 10 seconden is prima te doen via de shinewilan-x2 over (w)lan. Als je een (tweeaderige) kabel kunt trekken van je omvormer naar waar je Homeassistant device staat dan kan het ook via modbus met een RS485-USB adapter en heb je geen nieuwe adapter nodig. Heb ik zelf, met frequentie op 5 seconden.

Edit: de Growatt shine-stick zou er dan ook uit kunnen mocht je geen data naar China willen sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door firecaps30 op 20-02-2026 20:06 ]

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:38

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

@firecaps30 Een kabeltje trekken van zolder naar de meterkast is mij te veel werk in vergelijking met een kleine investering van €25,-. Misschien dat ik de buren nog blij kan maken met zo'n dongel want het hele rijtje heeft een Growatt omvormer.

Maar ik kan natuurlijk altijd eerst nog de optie van @woutervt proberen. Als dit dezelfde mogelijkheden oplevert dan is dat de goedkoopste oplossing natuurlijk. Als dat flashen niet lukt dan kan ik alsnog de WiLan-X2 bestellen en dan werkt het direct.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• fwinters
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik heb sinds april 2025 15KW APX batterij en een 3-fase omvormer.
Ik zie de laatste dagen regelmatig deze fout: bij de batterij staat de SOC op 0% en de installatie ervan is "disconnected". Af en toe tussendoor is ie weer online, maar altijd functioneert het geheel wel goed.

Wat moet ik hiermee doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2W013yAHlcuBiH-PAzkX_tzbYps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGhD9cIjQxhSmbIb3m1ZtyEF.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast is dit de firmware situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTjVHtdyYcXRUfQ_CA8Pg7pKGBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UGH82Dq0VsJTRw3fjsalqtZ.jpg?f=fotoalbum_large

Is deze versie niet "oud"?
Kan ik zelf nieuwe firmwares installeren?
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste