Ik heb een andere firmware op de shinewifi gezet, dan ben je helemaal eigen baas en kun je zelf de refresh rate beheren. https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGatewayMr.Viper schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:22:
Ik heb hier een Growatt MOD 5000 LT3-XH hangen en daar zit nu een Shine WiFi-X op aangesloten. Maar aangezien ik graag wat meer controle wil over de omvormer en met dynamische tarieven in het verschiet zat ik te kijken naar de Shine WiLan-X2, nu voor ongeveer €25,- met verzendkosten.
Daarmee hoop ik door de SolaX modbus intergratie met Home Assistant de update frequentie wat te verhogen van 1 minuut naar 10 seconden en dat ik ook de mogelijkheid heb om de omvormer uit te zetten bij negatieve prijzen als salderen eenmaal is afgelopen. Misschien later nog wel meer richten op Zero Export in combinatie met een Plugin Battery zoals Marstek of Zendure.
Heeft iemand de ervaring dat dit kan met mijn omvormer en is dit een goede oplossingsrichting? Ik heb al veel online gelezen maar ik zie meestal dat de WiLan-X2 gebruikt wordt met een batterij van Growatt zelf en dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan wel in de toekomst
Ook zonder enige chinese cloud verbindingen etc.
:strip_exif()/f/image/VGhD9cIjQxhSmbIb3m1ZtyEF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3UGH82Dq0VsJTRw3fjsalqtZ.jpg?f=fotoalbum_large)