• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-03 12:01
Mr.Viper schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:22:
Ik heb hier een Growatt MOD 5000 LT3-XH hangen en daar zit nu een Shine WiFi-X op aangesloten. Maar aangezien ik graag wat meer controle wil over de omvormer en met dynamische tarieven in het verschiet zat ik te kijken naar de Shine WiLan-X2, nu voor ongeveer €25,- met verzendkosten.

Daarmee hoop ik door de SolaX modbus intergratie met Home Assistant de update frequentie wat te verhogen van 1 minuut naar 10 seconden en dat ik ook de mogelijkheid heb om de omvormer uit te zetten bij negatieve prijzen als salderen eenmaal is afgelopen. Misschien later nog wel meer richten op Zero Export in combinatie met een Plugin Battery zoals Marstek of Zendure.

Heeft iemand de ervaring dat dit kan met mijn omvormer en is dit een goede oplossingsrichting? Ik heb al veel online gelezen maar ik zie meestal dat de WiLan-X2 gebruikt wordt met een batterij van Growatt zelf en dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan wel in de toekomst :9
Ik heb een andere firmware op de shinewifi gezet, dan ben je helemaal eigen baas en kun je zelf de refresh rate beheren. https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

Ook zonder enige chinese cloud verbindingen etc.

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:12
Klopt werk super
Ik heb een andere firmware op de shinewifi gezet, dan ben je helemaal eigen baas en kun je zelf de refresh rate beheren. https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

Ook zonder enige chinese cloud verbindingen etc.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:45
Mr.Viper schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:22:
Ik heb hier een Growatt MOD 5000 LT3-XH hangen en daar zit nu een Shine WiFi-X op aangesloten. Maar aangezien ik graag wat meer controle wil over de omvormer en met dynamische tarieven in het verschiet zat ik te kijken naar de Shine WiLan-X2, nu voor ongeveer €25,- met verzendkosten.

Daarmee hoop ik door de SolaX modbus intergratie met Home Assistant de update frequentie wat te verhogen van 1 minuut naar 10 seconden en dat ik ook de mogelijkheid heb om de omvormer uit te zetten bij negatieve prijzen als salderen eenmaal is afgelopen. Misschien later nog wel meer richten op Zero Export in combinatie met een Plugin Battery zoals Marstek of Zendure.

Heeft iemand de ervaring dat dit kan met mijn omvormer en is dit een goede oplossingsrichting? Ik heb al veel online gelezen maar ik zie meestal dat de WiLan-X2 gebruikt wordt met een batterij van Growatt zelf en dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan wel in de toekomst :9
Ja, dit kan. 10 seconden is prima te doen via de shinewilan-x2 over (w)lan. Als je een (tweeaderige) kabel kunt trekken van je omvormer naar waar je Homeassistant device staat dan kan het ook via modbus met een RS485-USB adapter en heb je geen nieuwe adapter nodig. Heb ik zelf, met frequentie op 5 seconden.

Edit: de Growatt shine-stick zou er dan ook uit kunnen mocht je geen data naar China willen sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door firecaps30 op 20-02-2026 20:06 ]

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

@firecaps30 Een kabeltje trekken van zolder naar de meterkast is mij te veel werk in vergelijking met een kleine investering van €25,-. Misschien dat ik de buren nog blij kan maken met zo'n dongel want het hele rijtje heeft een Growatt omvormer.

Maar ik kan natuurlijk altijd eerst nog de optie van @woutervt proberen. Als dit dezelfde mogelijkheden oplevert dan is dat de goedkoopste oplossing natuurlijk. Als dat flashen niet lukt dan kan ik alsnog de WiLan-X2 bestellen en dan werkt het direct.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• fwinters
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:55
Ik heb sinds april 2025 15KW APX batterij en een 3-fase omvormer.
Ik zie de laatste dagen regelmatig deze fout: bij de batterij staat de SOC op 0% en de installatie ervan is "disconnected". Af en toe tussendoor is ie weer online, maar altijd functioneert het geheel wel goed.

Wat moet ik hiermee doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2W013yAHlcuBiH-PAzkX_tzbYps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGhD9cIjQxhSmbIb3m1ZtyEF.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast is dit de firmware situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTjVHtdyYcXRUfQ_CA8Pg7pKGBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UGH82Dq0VsJTRw3fjsalqtZ.jpg?f=fotoalbum_large

Is deze versie niet "oud"?
Kan ik zelf nieuwe firmwares installeren?

• Mr.Viper
  • Nu online

Mr.Viper

@woutervt & @firecaps30 het is gelukt met het flashen van OpenInverterGateway op de WiFi-X stick, heel erg bedankt voor de tip! Het flashen ging niet direct goed want ik moest nog mijn eigen firmware maken.
Ook heb ik niks hoeven te solderen, ik heb het voor elkaar gekregen door een dupont-kabeltje te gebruiken tussen de GPIO0 en GND. Toen dit eenmaal gelukt was heb ik hem direct in Home Assistant hangen en kan daar ook door middel van een automation de opwek limiteren als dat nodig is.

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:05
fwinters schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:53:
Ik heb sinds april 2025 15KW APX batterij en een 3-fase omvormer.
Ik zie de laatste dagen regelmatig deze fout: bij de batterij staat de SOC op 0% en de installatie ervan is "disconnected". Af en toe tussendoor is ie weer online, maar altijd functioneert het geheel wel goed.

Wat moet ik hiermee doen?

[Afbeelding]

Daarnaast is dit de firmware situatie:
[Afbeelding]

Is deze versie niet "oud"?
Kan ik zelf nieuwe firmwares installeren?
Growatt mailen en vragen dat ze hem updaten.
Service.nl@growatt.com als ik het goed heb.
Ik zit op versie 17 dus die van jou is antiek

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-03 12:01
Ik zit te kijken of je met een growatt min 3600tl-xh ook andere accu's kan gebruiken dan de reguliere ARK XH accus. Bijvoorbeeld NKON ESS PRO, maar die zijn geen hoog voltage. In serie geschakeld natuurlijk wel, maar of die BMS daar mee overweg kan? Iemand ervaring mee of kennis hiervan?

EDIT: In serie wordt het sowieso niet. Dat wordt al expliciet uitgesloten in de user manual van NKON zie ik.

[ Voor 16% gewijzigd door woutervt op 02-03-2026 09:39 ]

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-03 19:31
Heeft iemand hier al ervaring met de Growatt Axe batterijen? Klinken wel erg best of both worlds met stapelbare batterijen en goed betaalbaar, en waarbij meerdere batterijen later kunnen worden toegevoegd met individuele sturing. En een back-up box! Helaas niet compatible met m'n huidige MOD omvormer :X

Zie hier een link, wat denken jullie daarvan? https://www.warmtebeheer....leet-batterijsysteem.html

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• ruubert
Net weer mijn jaarlijke firmware update gevraagd met als resultaat:

MOD 6000TL3-XH (BP) van DNAA095101_ZBDB-0010 naar DNAA125101_ZBDB-0015
APX Battery van WAAA-8_QABA-8 naar WAAA-11_QABA-11

prima service!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
ruubert schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:19:

prima service!
Hoe werkt dat vragen naar de update precies? Waar kan je dat het beste aanvragen en wat moet je qua info aanleveren?
Alvast bedankt

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• ruubert
simpel email naar : service.nl@growatt.com. please update my firmware

That's all

• MuadDib007
De firmware van je inverter is toch niet up to date naar mijn idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXMWrjOH-TN2sdTv7kgg2ZUUCWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3ckIcX8PRCqPkgom3LBWwpv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar die van je batterijen klopt wel lijkt me.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• Reaper.JA2
Kwam er vandaag achter dat Growatt ook een plug & play batterij heeft van 5kWh met de naam "Aura 5000" - is nog niet leverbaar in NL maar wel (software matig) aan te sluiten op de omvormers lijkt het op. En stapelbaar / door te lussen om capaciteit te verhogen.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:44
Ik ben wat aan het lezen geweest, maar zie door de bomen het bos niet meer helemaal.
A.I. antwoorden zijn soms een beetje gehallucineerd dus dat vertrouw ik ook maar half.

Ik heb zonnepanelen met een MIN4600TL-XE omvormer. Die is via een shinelanbox uit te lezen/aan te sturen via app of cloud.

Ik draai Home assistant en wil op basis van dynamische tarieven en wel/niet opladen, geautomatiseerd de omvormer instellen voor de export limit. En dan lokaal natuurlijk, niet via de cloud.

De shinelanbox zou niet geschikt zijn om aan te passen voor modbus. Ik heb ooit van de leverancier ook een USBShineWifi-X stick gekregen maar nog nooit aangesloten.

Ik heb gelezen dat je de ShineWifi-X kunt flashen met andere firmware of een (ESP?)-stick. Zelf draden trekken of solderen kan ik niet.
Er zijn verschillende firmwares te vinden waarvan sommige al jaren oud.
Deze zag er wel okay uit:
https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

Wat is in mijn situatie het handigst om te doen?

• Mr.Viper
  • Nu online

Mr.Viper

djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:35:
Ik ben wat aan het lezen geweest, maar zie door de bomen het bos niet meer helemaal.
A.I. antwoorden zijn soms een beetje gehallucineerd dus dat vertrouw ik ook maar half.

Ik heb zonnepanelen met een MIN4600TL-XE omvormer. Die is via een shinelanbox uit te lezen/aan te sturen via app of cloud.

Ik draai Home assistant en wil op basis van dynamische tarieven en wel/niet opladen, geautomatiseerd de omvormer instellen voor de export limit. En dan lokaal natuurlijk, niet via de cloud.

De shinelanbox zou niet geschikt zijn om aan te passen voor modbus. Ik heb ooit van de leverancier ook een USBShineWifi-X stick gekregen maar nog nooit aangesloten.

Ik heb gelezen dat je de ShineWifi-X kunt flashen met andere firmware of een (ESP?)-stick. Zelf draden trekken of solderen kan ik niet.

OpenInverterGateway flashen is echt simpel te doen als je de juiste firmware hebt. Ik heb het vorige maand gedaan en had spijt dat ik dit niet jaren eerder had gedaan.

• djiedjee
@Mr.Viper Thanks!

ik lees dat je "je eigen firmware" moest maken en een kabeltje hebt gebruikt.
Hoe zit dat precies, waar heb je de instructies gevonden?

• Mr.Viper
  • Nu online

Mr.Viper

djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:10:
@Mr.Viper Thanks!

ik lees dat je "je eigen firmware" moest maken en een kabeltje hebt gebruikt.
Hoe zit dat precies, waar heb je de instructies gevonden?
Misschien dat voor jou de standaard firmware genoeg is maar ik wilde graag ook MQTT gebruiken.
Ik kon alle info gewoon vinden in de repo van OpenInverterGateway: https://github.com/OpenIn...ompile-a-release-yourself

• Tinusvolkel
  • Nu online
djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:35:

Misschien is voor jou een shinewilan-x2 (als die op je omvormer past ) ook wel een goede oplossing.
Tinusvolkel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:55:
@fissa Ik heb laatst m'n datalogger geupgrade naar een shinewilan-x2, die heeft modbus-TCP ondersteuning.
Had hem binnen notime in HA zitten met de SolaX Inverter Modbus integratie.
Nu heb ik ook meteen veel sneller m'n data binnen, heb hem nu op 15 seconden interval staan.

• djiedjee
@Tinusvolkel Daar hoef ik niets te flashen dus en zitten wel meer nieuwigheden in zie ik.

Prijs vanaf 25,00, als me dat weer een paar uur klooien scheelt, is dat wel top-optie.

Hebben jullie dan de cloud helemaal losgekoppeld of is de modbus-koppeling extra?

• MuadDib007
djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:29:
@Tinusvolkel Daar hoef ik niets te flashen dus en zitten wel meer nieuwigheden in zie ik.

Prijs vanaf 25,00, als me dat weer een paar uur klooien scheelt, is dat wel top-optie.

Hebben jullie dan de cloud helemaal losgekoppeld of is de modbus-koppeling extra?
Dan heb je zowel Cloud als modbus controle.
Zo gebruik ik hem ook

• Tinusvolkel
  • Nu online
djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:29:

Ik gebruik hem net als @MuadDib007 met cloud en modbus koppeling.

Als je een beetje bekend bent met HA en Home Assistant Community Store (HACS) dan heb je SolaX Inverter Modbus zo geïnstalleerd en ingesteld.

Dit is een beetje het stappenplan:
- Shinewilan-x2 inprikken in de USB poort van de omvormer, en toevoegen in de shineapp op je telefoon.
- IP adres achterhalen van de Shinewilan-x2 in je router
- SolaX Inverter Modbus in HA installeren via HACS
- Solax instellen
En dan komen alle (hier 338 entiteiten ) binnen rollen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ANWpgozTCejzZMZP9xSy6wEElc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fJdPGxbMddK28HTSV9nTjjtd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBD8GJQWvMHogHkt-unZ6yTLBBI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ELgXbFkzzONhw5THN9AiQJzQ.png?f=fotoalbum_tile

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:23
ruubert schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:19:

prima service!
Enig idee wat er verbeterd is?
ik zit nu op DNAA085100_ZBDB-0010
Batterij: VCAA-6/2

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• ruubert
TheWalrus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Enig idee wat er verbeterd is?
ik zit nu op DNAA085100_ZBDB-0010
Batterij: VCAA-6/2
Ik merk dat de batterij veel minder warm wordt tijdens gebruik en maakt ook minder lawaai.

• Reaper.JA2
MuadDib007 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:35:
De firmware van je inverter is toch niet up to date naar mijn idee:

[Afbeelding]

Maar die van je batterijen klopt wel lijkt me.
Damn. Hier nog wat versies ouder lijkt het op -> zojuist een firmware update aangevraagd. Hoop dat het wat doet met de server-beschikbaarheid die er nogal vaak uitvliegt door de Home Assistant calls laatste tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGM1DdpP4ASaDqdfgOUzzwzNib4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ge5pBAFIMgG7dLhWXeQ5TIDI.png?f=user_large

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Damn. Hier nog wat versies ouder lijkt het op -> zojuist een firmware update aangevraagd. Hoop dat het wat doet met de server-beschikbaarheid die er nogal vaak uitvliegt door de Home Assistant calls laatste tijd.

[Afbeelding]
Ik lees al een tijdje dat men de "updates aanvraagt" maar ik heb altijd (en vandaag ook nog) gewoon de ShineTools app geopend, ingelogd en op "Update" gedrukt. Zit daar nog een wezenlijk verschil in?

Hierbij kreeg ik:
code:
1
2
3
Current version: DNAA0951xxZBDB10
Target version: DNAA1251xxZBDB15FFFFxx-U
Update log: <snip>
Zelfde voor de ShineWiLan-X2 DataLogger
[/code]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• MuadDib007
Mirabis schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Ik lees al een tijdje dat men de "updates aanvraagt" maar ik heb altijd (en vandaag ook nog) gewoon de ShineTools app geopend, ingelogd en op "Update" gedrukt. Zit daar nog een wezenlijk verschil in?

Hierbij kreeg ik:
code:
1
2
3
[/code]
Zo te zien heb je daar een installer account voor nodig.
Die kun je niet zomaar aanvragen is mijn ervaring.
Anders zou dat een welkome tool zijn voor mede tweakers

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-03 08:41
Hallo allemaal,

Bij toeval hier terecht gekomen, Ik zie bijna door de bomen het bis niet meer wat nou een goede opstelling is om te nemen welke ook toekomst gericht is ( en niet gelijk 10k kost ) Ik heb al een Growatt omvormer de MOD-9000TL3-XH welke helaas niet compatible is met de APX batterij. na een tijdje gesneupt te hebben kom ik op de 2 volgende opties, de eerste van stralend groen ( zo hou ik het bij Growatt en kan ik nog wat met HA spelen.

1.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wncI1MO0WYExdSse3y3Lvs7ohA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGF51UfkJEq0kyXcUpYGPrda.jpg?f=fotoalbum_large

2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGnTHR_LpZjulup43Q4h0aAKWIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3m6I0A4XVpls1nyWN4tn5QQ.jpg?f=fotoalbum_large

En de Pylontech met een Solis omvormer en Backup ingebouwd bij zonnigewinkel.

Qua prijs zijn ze ongeveer gelijk alleen heef de Pylontech 5kwh extra.

Heeft iemand hier ervaringen mee, of is iedereen hier zo tevreden met Growatt dat andere merken niet interessant zijn, of heeft jiost Growatt grote minpunten tov een Solis.

Doel is iig zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken en evt te verhandelen :-)

• Reaper.JA2
Kun je het zelf installeren?

Als je toch al kijkt naar een nieuwe omvormer, waarom geen Growatt Axe bijv? Lijkt betaalbaarder dan de ARK en de APX.

• Sjoerd_r
Reaper.JA2 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:28:
[...]

Kun je het zelf installeren?

Als je toch al kijkt naar een nieuwe omvormer, waarom geen Growatt Axe bijv? Lijkt betaalbaarder dan de ARK en de APX.
Dat is low voltage, meer verlies dan high voltage. Van 1 5kwh module is er maar 4 effectief

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-03 11:20
Sjoerd_r schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:05:
Hallo allemaal,

Bij toeval hier terecht gekomen, Ik zie bijna door de bomen het bis niet meer wat nou een goede opstelling is om te nemen welke ook toekomst gericht is ( en niet gelijk 10k kost ) Ik heb al een Growatt omvormer de MOD-9000TL3-XH welke helaas niet compatible is met de APX batterij. na een tijdje gesneupt te hebben kom ik op de 2 volgende opties, de eerste van stralend groen ( zo hou ik het bij Growatt en kan ik nog wat met HA spelen.

1.[Afbeelding]

2.
[Afbeelding]

En de Pylontech met een Solis omvormer en Backup ingebouwd bij zonnigewinkel.

Qua prijs zijn ze ongeveer gelijk alleen heef de Pylontech 5kwh extra.

Heeft iemand hier ervaringen mee, of is iedereen hier zo tevreden met Growatt dat andere merken niet interessant zijn, of heeft jiost Growatt grote minpunten tov een Solis.

Doel is iig zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken en evt te verhandelen :-)
Waarom denk je dat jouw Growatt MOD 9000 TL3-XH niet geschikt is voor de APX batterij? Dat is hij namelijk wel.

• MuadDib007
Guust Flater schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Waarom denk je dat jouw Growatt MOD 9000 TL3-XH niet geschikt is voor de APX batterij? Dat is hij namelijk wel.
Was dat niet het verschil tussen de gewone en de BP variant?
Die laatste ondersteunt officieel de APX.
De andere heb ik bij stralendgroen wel eens gelezen dat die het ook zou kunnen maar dan moet er iets met de instellingen gedaan worden maar wat weet ik zo niet.
Heeft de "gewone" XH wel een neutraal aansluiting voor de batterij?

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-03 11:20
MuadDib007 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:35:
[...]

Was dat niet het verschil tussen de gewone en de BP variant?
Die laatste ondersteunt officieel de APX.
De andere heb ik bij stralendgroen wel eens gelezen dat die het ook zou kunnen maar dan moet er iets met de instellingen gedaan worden maar wat weet ik zo niet.
Heeft de "gewone" XH wel een neutraal aansluiting voor de batterij?
Nee, BP staat voor de variant voor de back-up box. Maar dit is redelijk willekeurig. De mijne heeft geen BP aanduiding in de produktcode, maar wanneer je het device serial number bekijkt in de web omgeving , dan geeft hij wel aan dat het een BP model is. In de Shinephone app geeft hij dit niet aan. Wanneer je de instellingen verandert, dan staat de Back-up mogelijkheid er wel tussen. Ik heb dus wel de Back-up box draaiend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjNneuvlswqA3XNVtrrARB5ib9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeZQ4xxmAXHjFji1dp7rN902.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Guust Flater op 19-03-2026 18:32 ]

• TheWalrus
Guust Flater schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:18:
[...]

Nee, BP staat voor de variant voor de back-up box. Maar dit is redelijk willekeurig. De mijne heeft geen BP aanduiding in de produktcode, maar wanneer je het device serial number bekijkt in de web omgeving , dan geeft hij wel aan dat het een BP model is. In de Shinephone app geeft hij dit niet aan. Wanneer je de instellingen verandert, dan staat de Back-up mogelijkheid er wel tussen. Ik heb dus wel de Back-up box draaiend.[Afbeelding]
Kijk of je naast de Bat+ en de Bat- een Bat N aansluiting hebt. Zo ja dan APX zo nee dan de ARK.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• TheWalrus
Wat vinden we trouwens van GroEnergy Shinephone Beta app van Growatt. Nu in beta stadium maar ziet er een stuk gelikter uit dan de ShinePhone app.

[ Voor 8% gewijzigd door TheWalrus op 19-03-2026 19:27 ]

• Sjoerd_r
Guust Flater schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Die van mij is inderdaad niet geschikt voor de APX omdat ik de Bat N aansluiting niet heb.

Blijft nog steeds de twijfel tussen de Growatt en de Solis.

• TheWalrus
Mirabis schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Hierbij kreeg ik:
code:
1
2
3
[/code]
Dank je, ik heb vroeger eens een OSS aangemaakt weten te krijgen, toen ze de KVK check nog niet deden.
Account werkt nog :)

• Reaper.JA2
Sinds zaterdag (?) is de omvormer beperkt tot 100w uitvoer als de zon schijnt. De service-desk van Growatt zegt dat dit kan komen door een aantal mislukte firmware-updates.

Iemand enig idee of dit kan kloppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BVO9RkGY6XQZURGrLz626c0S5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sjzU4NpnR7dvLZwaYj3RkCA0.png?f=fotoalbum_large

• djiedjee
Wat zie je bij settings / Set Active Power?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnlVX0J6TIkPVgv227TXIpYYR_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JqhY3iQag4Uuyv9iXngN717N.png?f=fotoalbum_large

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-03 18:54
Reaper.JA2 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:38:
Sinds zaterdag (?) is de omvormer beperkt tot 100w uitvoer als de zon schijnt. De service-desk van Growatt zegt dat dit kan komen door een aantal mislukte firmware-updates.

Iemand enig idee of dit kan kloppen?

[Afbeelding]
Heb ik ook (ooit) gehad, bij mij loste een reboot van de omvormer het probleem op,

• Reaper.JA2
kieskes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Heb ik ook (ooit) gehad, bij mij loste een reboot van de omvormer het probleem op,
Dat heb ik hier ook gedaan, na de firmware update.

Iemand enig idee wat de firmware update inhoud? Er lijken geen changelogs te zijn.

Overigens; de 'smart setting' om de omvormer uit te zetten is geen aanrader. Die gaat gelijk helemaal uit en is niet te knijpen.

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:50

Pizzalucht

Snotneus.

Iemand enig idee hoe je ervoor zorgt dat de batterij gaat opladen tijdens daltarief? (en of dat een goed idee is)

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:45
Pizzalucht schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:26:
Iemand enig idee hoe je ervoor zorgt dat de batterij gaat opladen tijdens daltarief? (en of dat een goed idee is)
Growatt APX? Hoe stuur je de batterij aan? Ik gebruik Home Assistant, de Solax integratie.

Helaas is er geen 1-klik optie, ik heb een automatisering gemaakt die de volgende stappen uitvoert na het triggeren van een button of op een vooraf ingestelde tijd:

Grid charge: enable
Charge rate: 100%
Time 1 Mode: Battery First
Time 1 Begin: 00:00
Time 1 End: 23:59
Time 1 Active: Enable
Delay 15 sec
Time 1 Update: Button Press

Sommige stappen zijn overbodig als je deze nooit verandert, maar voor de zekerheid stel ik ze toch opnieuw in.

Volgens mij heeft @MuadDib007 iets vergelijkbaars.

• MuadDib007
Als ik het wijzigde was het idd via dat tijdslot.
Momenteel hang ik gewoon aan de BLIQ energie manager.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste