Het grote BYD Sealion 7 topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

Ai, dat is meteen wel echt een domper. Hopen dat ze het snel kunnen oplossen!

Heeft iemand anders gemerkt ook dat de afstand die de auto met I/ACC houdt met 3.1.0 wat lijkt te zijn toegenomen. Ik ben iemand die normaliter relatief meer afstand tussen mijn voorganger en mijzelf laat. Ik had hem meestal op stand twee of drie staan en nu heb ik gevoelsmatig aan stand 1 genoeg.

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
HyperActivE schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:15:
Heeft iemand anders gemerkt ook dat de afstand die de auto met I/ACC houdt met 3.1.0 wat lijkt te zijn toegenomen. Ik ben iemand die normaliter relatief meer afstand tussen mijn voorganger en mijzelf laat. Ik had hem meestal op stand twee of drie staan en nu heb ik gevoelsmatig aan stand 1 genoeg.
Nu je het zo zegt: dat is me ook opgevallen. Gisteren een langere rit gemaakt over de snelweg en het viel me verder ook op dat ICC wat sneller reageert op invoegende auto's, maar ook weer bij het naar links gaan weer vlot de ingestelde snelheid weer opppikt. Echt een verbetering.

• JLNL1994
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-12-2025
JLNL1994 schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:40:
De eerste 400 kilometer gereden! En man man man, wat een auto. Zo comfortabel! Buiten dat om ook wel meteen een puntje waardoor ik morgen naar de garage moet… hij laadt niet meer op 🥲

3 verschillende laadpalen geprobeerd en 3 verschillende laad passen maar dat mocht niet baten.. andere auto’s laden probleemloos aan dezelfde paal..

Wordt vervolgd!
Eindstand.. kabel was niet in orde :-)

Gemiddeld over de afgelopen 500km een cumulatief AEC verbruik van 18.7kWh.h/100km

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

HyperActivE schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:15:
Ai, dat is meteen wel echt een domper. Hopen dat ze het snel kunnen oplossen!

Dat is me niet opgevallen. Al rijd ik nu ook niet meer dagelijks over een snelweg. Bij 80km/h is de tussenafstand volgens mij gelijk gebleven. Wel inderdaad wat @Hassebassie opvalt, hij versnelt wel eerder en wat feller. Dat is overigens niet al te briljant voor het verbruik op dit traject met iedere 1,2km een rotonde (en dus optrekken) merk ik :+

Nee, merp!

• JLNL1994
Inmiddels anderhalve week de BYD Sealion 7 Comfort mogen rijden en vandaag de 1000km mogen passeren. En ik moet zeggen, wat een fijne auto om te rijden! Super comfortabel en wat een pit. Gemiddeld verbruik blijft rond de 19kW-h/100km hangen maar volgens mij klopt dit niet helemaal omdat ik al regelmatig heb moeten laden en wanneer het percentage onder de 50% komt lijkt het alsof hij een stuk sneller terugloopt. Geen idee verder maar dit lijkt zo.

Gisterenochtend naar Keulen geweest voor de kerstmarkt. 100% start, 137km heen 137km terug zonder files en de batterij was 19% toen ik thuiskwam en ik kon volgens de berekening nog 60km rijden met een gemiddeld verbruik van rond de 19kW-h/100km volgens het systeem🥲

Ik begrijp dat de 482km WLTP natuurlijk in unieke omstandigheden waarschijnlijk wel haalbaar is maar pakweg rond de 300-320km rijden is wel een beetje triest als je het mij vraagt.

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
@JLNL1994
Ik zou de accu eens laten doormeten als ik jou was. Tussen 19kwh per 100 km en 350km op een accu zit wel erg veel verschil…

Dan is of het verbruik veel hoger of de lading lager. Weet niet of de Sealion ook instellingen heeft om het gebruik en bereik weer te geven op basis van daadwerkelijk vs WLTP?

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Mijn ervaring is dat de actieradius pas wat betrouwbaarder wordt nadat je een keer of 10 het accupakket weer terug hebt opgeladen naar 100%. Het lijkt mij dat de kalibratie ervan pas gebeurt na ingebruikname.

Nee, merp!

• JLNL1994
Gemeni schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:17:
@JLNL1994
Ik zou de accu eens laten doormeten als ik jou was. Tussen 19kwh per 100 km en 350km op een accu zit wel erg veel verschil…

Dan is of het verbruik veel hoger of de lading lager. Weet niet of de Sealion ook instellingen heeft om het gebruik en bereik weer te geven op basis van daadwerkelijk vs WLTP?
Het rijbereik staat op dynamisch ingesteld in plaats van WLTP, leek mij wat betrouwbaarder. Ik moet binnenkort toch nog terug voor mijn trekhaak (gebruik ik voor mijn fietsendrager, niet om aanhangers mee te trekken)

Zal het eens aankaarten! Thanks

• Hassebassie
Mijn ervaring is dat met de lagere temperaturen het verbruik -ondanks de warmtepomp- behoorlijk toeneemt. Zeker als je op de snelweg boven de 100 km/h rijdt. Ik zal nog eens goed kijken wat de auto aangeeft. Ik heb overigens de Comfort.

• JLNL1994
JLNL1994 schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:57:
[...]

Het rijbereik staat op dynamisch ingesteld in plaats van WLTP, leek mij wat betrouwbaarder. Ik moet binnenkort toch nog terug voor mijn trekhaak (gebruik ik voor mijn fietsendrager, niet om aanhangers mee te trekken)

Zal het eens aankaarten! Thanks
Reactie van de leasemaatschappij is dat het "normaal" is en in de lijn der verwachtingen ligt. Is toch wel een groot verschil aangezien de dealer mij vertelde dat een afwijking van 10% normaal is. Ik heb contact opgenomen met ze om te kijken wat we er mee kunnen doen want dit had voor mij een deal breaker kunnen zijn als ik dit van te voren geweten had afgezien van het feit dat het een super fijne wagen is ondanks de actieradius wat tegenvalt +-300km vs 482km WLTP voor mij als kilometervreter en consequent ECO stand rijder zonder voorverwarming etc...En zo koud is het buiten nou ook weer niet als ik kijk op ev-database.org dat 300km wordt gehaald bij een temperatuur van -10 buiten... Wordt vervolgd!

[ Voor 6% gewijzigd door JLNL1994 op 16-12-2025 11:25 ]

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

Ik heb in dagelijks gebruik totaal geen last van het verbruik. Ik moet niet ver en redt het doorgaans met 1x in de week laden van +/- 20% naar 100%. Bovendien heb ik veel laadopties, thuis en op werk.

Een enkele rit is ongeveer 40km en kost 10% accu. Dat is met sport mode, airco op normaal redelijk wat snelweg en een voet die wat aan de zware kant is. Het kan soms wel eens druk zijn.

Ik zat het eens in de gaten gaan houden. hoe ver ik eigenlijk rij op een lading. Hoeveel erin gaat kan ik alleen niet goed zien.

In de app zie ik sinds kort onderstaande. Ik vraag mij af hoe betrouwbaar dit is, 9 van de 10 keer krijg ik geen contact met de auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvDqL-SCtVDee0WyF1D-s7C36P0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQVmg3NbAPqrekvTsUM0i9Up.png?f=fotoalbum_large

• JLNL1994
HyperActivE schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:09:
Ik heb in dagelijks gebruik totaal geen last van het verbruik. Ik moet niet ver en redt het doorgaans met 1x in de week laden van +/- 20% naar 100%. Bovendien heb ik veel laadopties, thuis en op werk.

Een enkele rit is ongeveer 40km en kost 10% accu. Dat is met sport mode, airco op normaal redelijk wat snelweg en een voet die wat aan de zware kant is. Het kan soms wel eens druk zijn.

Ik zat het eens in de gaten gaan houden. hoe ver ik eigenlijk rij op een lading. Hoeveel erin gaat kan ik alleen niet goed zien.

In de app zie ik sinds kort onderstaande. Ik vraag mij af hoe betrouwbaar dit is, 9 van de 10 keer krijg ik geen contact met de auto.
[Afbeelding]
Dit is het bij mij Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzNcaKl058LHuuk-rnAO8iFAOc0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vYetNzn8LMOFMv8jFgXfKrlF.png?f=fotoalbum_large

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:21
JLNL1994 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:23:
[...]

Reactie van de leasemaatschappij is dat het "normaal" is en in de lijn der verwachtingen ligt. Is toch wel een groot verschil aangezien de dealer mij vertelde dat een afwijking van 10% normaal is. Ik heb contact opgenomen met ze om te kijken wat we er mee kunnen doen want dit had voor mij een deal breaker kunnen zijn als ik dit van te voren geweten had afgezien van het feit dat het een super fijne wagen is ondanks de actieradius wat tegenvalt +-300km vs 482km WLTP voor mij als kilometervreter en consequent ECO stand rijder zonder voorverwarming etc...En zo koud is het buiten nou ook weer niet als ik kijk op ev-database.org dat 300km wordt gehaald bij een temperatuur van -10 buiten... Wordt vervolgd!
Puur kijkend naar de matige WLTP vind ik je verbruik en dus huidige range niet zo slecht hoor. Ik hoor vaak dat je ongeveer 3/5 van de WLTP mag pakken, dan zit je een stuk dichter meer bij de waarheid. Die WLTP is gewoon een gedrocht van een cijfer, kan je helemaal niks mee en verkopers/dealers moeten gewoon dat hele nummer niet eens noemen behalve dat het volstrekte onzin is. Dan kan jij als koper/leaser veel beter inschatten of het voor je past.

De Sealion 7 is een zware jongen met ook een andere batterij volgens mij. Die beperkte WLTP op papier (dat zorgt er wel voor dat je realtime range ook flink lager is) was voor mij dan ook de reden om een paar maand terug niet de Sealion 7 te bestellen. Het is een nieuwe auto, BYD is koning op gebied van batterij(management)... ik vond de actieradius van de Sealion gewoon heel erg matig. Ik kwam af van een 1e generatie XC40 en die was al redelijk dramatisch te noemen dus ik wilde wel echt een stap maken.

Ik rij nu in een Polestar 2 SMER modelyear 26 met een WLTP van 659 km. Maar daar zit ik ook fors vanaf hoor, zoals vrijwel elke auto er niet in de buurt bij komt. In deze periode van het jaar zit ik zo rond de 450km, in het voorjaar/zomer zo'n 550-580km. Voor ons wel een flinke stap voorwaarts en dus prima, maar eigenlijk ook erg matig als je kijkt naar de geadverteerde WLTP. Maargoed, zoals ik zei, die WLTP moet je vergeten.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Hassebassie
Kijk ook eens op: https://www.whattherange....auto/121468/Byd-Sealion-7.
Deze site geeft het werkelijke verbruik aan gebaseerd op laadpasdata. Hoe betrouwbaar dat is, durf ik niet te zeggen. Het verschil in verbruik tussen zomer en winter bedraagt volgens deze site ongeveer 20%.
Mijn werkelijke verbruik ligt aanzienlijk lager dan de gepresenteerde cijfers. Mijn geaccumuleerde verbruik over 9600 km bedraagt volgens de boordcomputer 17,8 kWh / 110km.

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:54
Dit topic is vrij rustig, betekent dit dat de wagen weinig issue’s geeft?
Sta op het punt een wagen te leasen via het bedrijf.
De sealion lijkt me een erg goede keuze als je comfort zoekt maar niet wilt inboeten op vermogen.
Bij mijn testrit, helaas maar 1h mogen rijden, hield ik een vrij matig gevoel over.
Ik rij nu een model y all wheel drive en deze geeft een meer direct weggevoel met dan keerzijde een minder comfort niveau.
Vermoed dat dit steeds hand in hand gaat, comfort versus rijgevoel.
Zijn er nog mensen met een gelijkaardige ervaring die nu sealion rijden?
Hoe ervaar je het nu na langer bezit?
Grtzzz

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Wat ook hand in hand gaat is het verbruik. Daar heb je hier al wat over mogen lezen. Zeker als je uit een Tesla komt zal het verbruik je tegenvallen. Voor mij is het verbruik minder relevant.

Ik heb er nu zo'n 10k km mee gereden (vanaf laatste week augustus tot nu). Tot nu toe:

Pluspunten:
- Met enige regelmaat OTA updates die ook daadwerkelijk zaken verbeteren.
- Goede stoelen. Zeer ruim interieur. Dat is handig omdat de kinderen achterin tussen de bank en voorstoelen kunnen lopen. Zo kunnen ze altijd aan de stoepkant uitstappen.
- Alle opties werken prettig.
- Integratie van Google Maps met de HUD werkt erg prettig.
- EV-routeplanning (ingebouwd) werkt goed, maar kent nog niet alle snelladers en maakt daardoor soms niet de optimale keuze. Gelukkig kan je ook via Google Maps/ABRP/FastNed rijden.
- Bijzonder stille auto, je hebt pas cabinegeluid vanaf 130km/h en zelfs dat is weinig geluid maar het valt op omdat het er dan ineens wel is.
- Goede audio maar vergeet niet om het op 'dynamisch' te zetten.

Minpunten:
- Op heel slecht wegdek kan de adaptieve demping wat gaan achterlopen. Maar goed, dan heb ik het wel over onverhard of kinderkopjes.
- Het zicht naar achteren bestaat vrijwel niet.
- De maximale laadsnelheid die ik heb gezien is tot nu toe 175kW geweest. Zou 230kW moeten zijn maar dat haalt ie nergens, niet in NL en niet in DE. Dat gezegd hebbende houdt ie die 175kW wel zo ongeveer de hele tijd vast dus misschien een vestzak-broekzak verhaal.
- De ACC/ICC gebruikt voor NL spitsverkeer te veilige volgafstanden. In slecht weer (dichte mist bijv.) of wanneer de radar wordt geblokkeerd ziet de auto logischerwijs het verkeer ervoor niet meer. Hier krijg je géén waarschuwing van dus je moet echt nog wel opletten. Zo had ik een tijd terug dat de auto vol gas gaf terwijl het verkeer voor me een file in ging. Dat is niet top.
- In datzelfde kader raakt ICC soms op de provinciale wegen hier de weg kwijt in een bocht. Dan moet je ook zelf sturen en ook hier krijg je geen waarschuwing. Nu heb ik mijn handen gewoon aan het stuur maar veilig is anders zullen we maar zeggen. Op de snelweg werkt ICC echter feilloos in mijn ervaring.

Spijkers op laag water:
- De LED-verlichting is meer dan prima. Geen klagen over. De automatische grootlicht functie is een drama. Dimt véél te laat bij tegenliggers. Die heb ik dan ook uitgeschakeld.
- Actieve bochtverlichting op hogere snelheid was mooi geweest om te hebben. Maar hier ben ik ook wat verwend geraakt want op de C-klasse hiervoor zat meesturend bi-xenon en dat werkte echt briljant.

Al met al, ding heeft voor- en nadelen. Alles bij elkaar vind ik het nog steeds een fijn rijdende auto. Zeker gericht op comfort in plaats van sportiviteit en je krijgt erg veel waar voor je geld. Zeker vergeleken met de Europese concurrentie die op dat moment op de markt was (bestelling geplaatst in Q1 '25, proefritten Q4 '24).
Over het algemeen genomen vind ik dit een fijne reisgenoot en het is prettig dat alles werkt zoals je verwacht dat het werkt. Wel zet ik, zoals in alle moderne auto's, de snelheidswaarschuwing uit en de driver monitoring. Dat vind ik ronduit irritante systemen (ongeacht auto trouwens, bij VW vind ik de implementatie nog vervelender).

Kijk vooral voor jezelf of de auto past bij je gebruik en je verwachtingen. Ik heb het in dit topic al een paar keer benoemd, maar als je een zuinigheidswonder verwacht dan kom je echt van een koude kermis thuis. Dat gezegd hebben haal ik ook met de huidige temperatuur van -3 nu nog steeds ongeveer 410km van 100% tot 20% lading. Dat is met mijn usecase ruim voldoende. Ik hoef nog steeds niet vaker dan 1x per week te laden bij een traaglader.

Nee, merp!

• Hassebassie
Na ruim een half jaar heb ik positieve ervaringen met SL7. Ik heb een Comfort, deze is voor mij meer dan snel genoeg.
Positief:
- Ruime, comfortabele en stille auto met erg veel ruimte voor de passagiers;
- Ruime, bruikbare bagageruimte en een nuttige frunk;
- Wagen is prachtig afgewerkt en geeft een premium-gevoel;
- Wagen wordt dankzij warmtepomp snel warm en is voorzien van standkachel: 10 minuten voorverwarmen is voldoende;
- Snel waardoor een vlotte rijstijl haalbaar is;
- Wegligging is strak genoeg, met voldoende wegcontact;
- Wagen is zelfs als instapmodel bizar goed uit gerust;
- Intelligente cruiscontrol functioneert prima op de snelweg, minder op de lokale wegen. Is na de laatste update wel weer verbeterd;
- Entertainment-systeem is prima bruikbaar en wordt na iedere update beter;
- Vooral dankzij Android-auto, de eigen navigatie is te traag en loopt achter;
- Een aantal "echte" toetsen op de midden-console voor rijdmodi en regeneratie;
- Goede updatestrategie. Nu al twee grote updates gehad.
Negatief:
- Zuinigheid is bij mooi weer redelijk goed, neemt bij kou flink toe, ondanks de warmtepomp;
- Wagen beslaat bij kou redelijk snel, ondanks gebruik van airco;
- Soms hinderlijke veiligheidsassistenten die regelmatig om aandacht vragen. Vooral de bestuurdersaandachtcamera is erg scherp afgesteld: even kijken op je screen en je krijgt direct een melding;
- Slecht zicht naar achteren dat voor een groot deel gecompenseerd wordt door de 360 graden camera's en door de prima front en rear collision warning systemen!
- Regeneratie is redelijk, maar houdt niet over. Helaas onbreekt de one-pedal-drive mogelijkheid;
- OBD-connector werkt niet zodat ABetterRoutePlanner niet werkt.

Conclusie: een prima auto met een sterke prijskwaliteitverhouding. Ik zou deze direct weer kopen.
Pagina: 1 2 3 Laatste