JLNL1994 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:23:
[...]
Reactie van de leasemaatschappij is dat het "normaal" is en in de lijn der verwachtingen ligt. Is toch wel een groot verschil aangezien de dealer mij vertelde dat een afwijking van 10% normaal is. Ik heb contact opgenomen met ze om te kijken wat we er mee kunnen doen want dit had voor mij een deal breaker kunnen zijn als ik dit van te voren geweten had afgezien van het feit dat het een super fijne wagen is ondanks de actieradius wat tegenvalt +-300km vs 482km WLTP voor mij als kilometervreter en consequent ECO stand rijder zonder voorverwarming etc...En zo koud is het buiten nou ook weer niet als ik kijk op ev-database.org dat 300km wordt gehaald bij een temperatuur van -10 buiten... Wordt vervolgd!
Puur kijkend naar de matige WLTP vind ik je verbruik en dus huidige range niet zo slecht hoor. Ik hoor vaak dat je ongeveer 3/5 van de WLTP mag pakken, dan zit je een stuk dichter meer bij de waarheid. Die WLTP is gewoon een gedrocht van een cijfer, kan je helemaal niks mee en verkopers/dealers moeten gewoon dat hele nummer niet eens noemen behalve dat het volstrekte onzin is. Dan kan jij als koper/leaser veel beter inschatten of het voor je past.
De Sealion 7 is een zware jongen met ook een andere batterij volgens mij. Die beperkte WLTP op papier (dat zorgt er wel voor dat je realtime range ook flink lager is) was voor mij dan ook de reden om een paar maand terug niet de Sealion 7 te bestellen. Het is een nieuwe auto, BYD is koning op gebied van batterij(management)... ik vond de actieradius van de Sealion gewoon heel erg matig. Ik kwam af van een 1e generatie XC40 en die was al redelijk dramatisch te noemen dus ik wilde wel echt een stap maken.
Ik rij nu in een Polestar 2 SMER modelyear 26 met een WLTP van 659 km. Maar daar zit ik ook fors vanaf hoor, zoals vrijwel elke auto er niet in de buurt bij komt. In deze periode van het jaar zit ik zo rond de 450km, in het voorjaar/zomer zo'n 550-580km. Voor ons wel een flinke stap voorwaarts en dus prima, maar eigenlijk ook erg matig als je kijkt naar de geadverteerde WLTP. Maargoed, zoals ik zei, die WLTP moet je vergeten.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio