Het grote BYD Sealion 7 topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:51
Ik zag nog geen BYD Sealion 7 topic, wel hoog tijd. want de BYD Sealion 7 is officieel in Nederland! Deze volledig elektrische SUV combineert ruimte, prestaties en moderne technologie en vormt een interessante nieuwkomer in het EV-segment. Met een lengte van 4,83 meter en een wielbasis van 2,93 meter positioneert en een prijs vanaf zon 50k hij zich tussen de BYD Seal U en de grotere BYD Tang. Dankzij zijn sportieve SUV-coupédesign en krachtige aandrijflijnen is het een serieuze concurrent voor onder andere de Tesla Model Y en Hyundai Ioniq 5.

Modellen en prijzen

De Sealion 7 is beschikbaar in drie uitvoeringen:
  • Comfort RWD – 313 pk, achterwielaandrijving, 82,5 kWh batterij, gewicht 2200 kg, trekgewicht 750kg, 482 km WLTP-actieradius. Vanaf €50.690.
  • Design AWD – 530 pk, vierwielaandrijving, 82,5 kWh batterij, gewicht 2315 kg, trekgewicht 1500kg, 456 km WLTP-actieradius. Vanaf €53.690.
  • Excellence AWD – 530 pk, vierwielaandrijving, 91,3 kWh batterij, gewicht 2410 kg, trekgewicht 1500kg, 502 km WLTP-actieradius. Vanaf €58.190.
Sterke punten van de Sealion 7
✅ Ruim en comfortabel interieur – Veel beenruimte en een bagageruimte van 520 liter.
✅ Luxe standaarduitrusting – Een 15,6-inch draaibaar touchscreen, panoramisch dak en geavanceerde rijhulpsystemen.
✅ Relatief veel fysieke knoppen, het is geen rijdende ipad

Neutrale punten
❓Snelladen tot 230 kW – Bij de Excellence, comfort & design 150kw. Niet erg snel, ook niet langzaam.
❓Comfortabel, maar niet sportief – De rijervaring is vooral op gemak gericht, minder op dynamisch rijden.

Mogelijke minpunten
❌ Geen one-pedal drive – De auto heeft regeneratief remmen, maar volledig tot stilstand komen zonder rempedaal kan niet.
❌ Door de keuze voor een LFP batterij is de auto relatief zwaar, dus duur in de wegenbelasting
❌ Het verbruik is erg hoog blijkt uit diverse tests

Hoe verschilt de Sealion 7 van de Seal U?
Beide SUV’s van BYD, maar met enkele duidelijke verschillen:

Design – De Sealion 7 heeft een sportievere coupé-achtige uitstraling, terwijl de Seal U een traditionelere SUV is.
Aandrijving – De Sealion 7 is volledig elektrisch, terwijl de Seal U ook als plug-in hybride (DM-i) beschikbaar is.
Prestaties – De Sealion 7 heeft krachtigere motoren en is meer gericht op prestaties.
Prijs – De Sealion 7 is duurder dan de Seal U, wat hem minder toegankelijk maakt voor budgetbewuste kopers.

Maar hoe bevalt hij in de praktijk? 🚗⚡

Jouw mening telt! 🚗💬
De BYD Sealion 7 is nog maar net op de Nederlandse markt, maar de eerste ervaringen druppelen al binnen. Heb jij er al in gereden of over nagedacht om er een te kopen?

👉 Wat zijn jouw eerste indrukken?
👉 Hoe ervaar je het rijden zonder one-pedal drive?
👉 Is de Sealion 7 de extra prijs waard ten opzichte van de Seal U?

Laat het weten in de reacties en discussieer mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C1aZ8PS5MDrhNqpy4_ruIALc88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I23oXj02Nu8ZFBLM1tc7p86O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Gemeni op 01-03-2025 14:18 ]

Xpeng Reviews; https://www.proefritreviews.nl/reviews/brand/Xpeng

• Gemeni
Ik ga morgen een proefrit maken, benieuwd naar jullie ervaringen en waar ik nog op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-05 14:19
Laat je goed voorlichten en koppel je telefoon

Kijk even of je trip verbruik is gereset -> kun je met het verbruik uit de voeten
Stuk rijden met de auto, niet met de gadgets.
Voelt de wagen goed aan, ook na een half uur.
Kun je overal makkelijk bij, het is een forse jongen
Het is een EV, geen mototrgeluid -> vind je de geluidsinstallatie goed?
Wellicht als Seal adept, valt de radio weg bij remmen?
Rijd een stukje op cruise, remt de wagen diep inveren (phantom breaking)

Lees je goed in in snellaad laadcurves, alleen de Excellence heeft de sneller ladende 800v batterij

Maar bovenal --> stap je met een grijns weer uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:15
Gemeni schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:57:
Ik ga morgen een proefrit maken, benieuwd naar jullie ervaringen en waar ik nog op moet letten?
Ik heb vorige week een proefrit gemaakt in de Sealion 7 in Apeldoorn. Mooie auto (er staat ook een mooie zwarte) En erg goed afgewerkt, luxe interieur etc. en dat had ik ook allemaal verwacht. De rit zelf: wegrijdend toch flink wat bandengeluid, over klinkers, maar ook op een gewone weg. Met koude banden op de snelweg flink 'gas' gegeven en de auto bracht het vermogen wat schokkend over, dat was met warme banden niet, dan trekt ie snel en geleidelijk op. Windgeruis ook best aanwezig, maar vergelijkbaar met mn Q4. Fan op stand 1 blaast vrij hard en maakt al best veel geluid, stand 0.25, 0.5 en 0.75 had ik ik ook prima gevonden, Maar mn echte ergernis (naast de vele piepjes en de camera die streng toeziet of je wel op de weg let) was Fan2. Ook al staat de ventilatie/AC fan uit (dus niet op 1 maar echt 'Off' dan hoor ik nóg een fan! Best hoge constante toon, En dus irritant, pas als de auto helemaal uit staat stopte die. Kom ergens tussen voorruit en dashboard vandaan voor mijn gevoel.
Gemeld bij BYD: leggen relatie met de koeling/verwarming van de accu. Ook op Reddit geeft 'BYD Salesperson' die verklaring.
Wat mij betreft mag je daar dus op letten. Ik ga nog een proefrit plannen op een andere lokatie, eens kijken of ik het daar ook hoor. Mocht het geluid er constant zijn dan is het een echte dealbreaker.
Ook even de Seal U bekeken, die deuren zijn net kluisdeuren! Ziet er allemaaal echt wel mooi uit.

Maar alles wel wat minder geraffineerd dan mn Q4. Maar ja, die is erg kaal, en zie ik teveel rijden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gemeni
Vanmorgen een proefrit gemaakt, ook in Apeldoorn, dus waarschijnlijk had ik dezelfde auto ;) .

Moet zeggen dat het een stuk beter beviel dan de Seal U, daarin werd ik wagenziek (zachte demping) en paste ik qua hoogte niet goed op de bestuurdersstoel (niet verstelbaar). Ook vond ik zaken als cruisecontrol nog wat onvolwassen.

Bij de Sealion 7 is dat nu een stuk beter. De cruisecontrol had nog steeds wel wat dingetjes zoals gas erbij op een drempel, maar veel minder dan toen ik de Seal U testte (kan daar in de software inmiddels ook beter zijn).

Het geluid wat je beschrijft heb ik ook gehoord, maar vooral omdat ik er specifiek naar ging zoeken. Zelf vond ik dat niet zo storend.

Het vermogen schokkend over brengen komt denk ik vooral dat de veiligheidssystemen die slippen van de banden willen voorkomen ingrijpen? Als je een klein beetje gedoseerd, maar snel optrekt, dan heb ik dat verder niet ervaren.

Verder is de software bij de Sealion veel uitgebreider. Veel is via het scherm te regelen, App voor spotify, maar er zijn ook nog genoeg fysieke knoppen. Zo kun je gewoon de windstroom regelen op de analoge manier, etc.

Stoelen op veel manieren instelbaar en van goede kwaliteit, alleen voor mij aan de bovenzijde een beetje smal, maar ik ben ook vrij lang.

Het missen van one-pedal drive vond ik ook jammer, maar dat went ook vrij snel. Verder zijn al die veiligheidswaarschuwingen wel irritant, maar dat heeft elke nieuwe auto vandaag de dag.

Al met al een heel mooie auto, ruim, fijne zit, goed afgewerkt, maar ik ben niet verliefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:15

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Stond lang op de verlanglijst maar is voor mij helaas te duur geworden met de importheffingen. Geweldige auto!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:12
Ik heb de wagen een paar weken terug proefgereden want ik moet rond 1 april een nieuwe gaan bestellen. Mijn leaseauto, een Volvo XC40 P8 moet namelijk met 1 oktober ingeleverd worden. Ik had in de BYD Seal topic al mijn ervaringen na de proefrit gepost, ik zal het hieronder even quoten.

Maar ondertussen zijn we wat weken verder, andere proefritten gemaakt en de Sealion 7 is van onze lijst. Prachtige auto om te zien, van binnen ook kwalitatief heel mooi en lekker ruim maar we vinden de techniek echt achterlopen op wat je in 2025 mag verwachten. De eerste 2 versies scoren echt heel matig op actieradius en snelladen terwijl de wagen enorm zwaar is dus je kan wel nagaan wat dat met het verbruik doet. BYD is van origine een accu maker dus dat viel mij echt enorm tegen. Van zo'n merk verwacht je dan juist een nieuwe benchmark maar ze lopen gewoon achter de feiten aan zo. Alleen de privilage versie kan wat sneller laden maar heeft nog minder range maar kost je wel zo 60k. Voor dat geld zijn er veel en veel betere, completere en technisch hoogstaande alternatieven zoals bijv. de nieuwe Zeekr 7x.

Nee, het is echt een mooie wagen om te zien dus je zal hieronder ook wel lezen dat me dat erg enthousiast maakte maar daar houdt het helaas wel op nu ik verder onderzoek heb gedaan en alternatieven ook heb gezien. Het is jammer dat deze BYD niet de techniek heeft van de Xpeng G6 en andersom de Xpeng G6 niet de looks heeft van de Sealion. Beide vallen dus ook af en leggen het oa af tegen de Polestar 2 en Volvo EC40.
Zo, net terug van 1,5 uur bekijken en proefrijden van de Sealion 7. Mijn hemel wat een wagen zeg! Je verwacht het niet gelijk, maar je zit echt wat hoger op de bok waardoor het voor mij echt wel een SUV is en geen coupé SUV. Er staat echt iets wat zeg maar uniek is volgens mij. Ik vond het op de foto's al indrukwekkend maar eenmaal zo voor de auto werd dat gevoel alleen maar versterkt. Wat een prachtige wagen, zeker in die mooie blauw/grijze kleur (standaard!!) en het blauwachtige lederen interieur wat je ook zonder een euro extra te betalen kan kiezen. Echt prachtig, een en al luxe, comfort. Ik ben al erg fan en verliefd op mijn XC40 maar die is ondertussen al 6 jaar op de markt en dan merk je wel het verschil in hoe de techniek zich heeft door ontwikkeld. Prachtig helder groot scherm met splitscreen (absoluut top!), grafisch mooi weer gegeven, vrij logisch opgebouwd met heel fijn de soort smartphone optie door naar beneden te swipen en daar je meest gebruikte snelkoppelingen in te zetten. Top! Ook qua rijgedrag top, ik heb niks van trillingen of flink lawaai gehoord (ik had de Excellence versie mee). ACC werkte ook prima, fijn dat dat gewoon snel via het stuur aangezet kan worden. In de luxe uitvoering, die ik natuurlijk mee kreeg, heb je ook een prachtig HUD. Ik heb dat nog nooit ervaren maar dat ziet er wel vet uit hoor. Niet alleen je snelheid, verkeersborden en navigatie punten komen daar in te staan maar ook een grafische bewegende pijl die je laat zien waar je precies moet afslaan. Zag er prachtig en handig uit. Kan niet anders zeggen dan dat ik zwaar onder de indruk ben.

Paar mindere puntjes:

1. het zich naar achteren is echt belabberd. Nu heeft de XC40 een flinke achterruit dus de stap is groot, maar het is wel erg karig in de Sealion. Maargoed, daar wen je opzich best snel aan
2. geen OPD van wat ik er van kon maken/vinden!!! Dat is echt wel een flink gemis als mijn beeld klopt. Alles met één pedaal rijden werkt zo ontspannen en fijn. Dat een auto dan niet helemaal tot stilstand komt, nou vooruit. Maar ik kon een enkele optie vinden om op het stroompedaal te regeneren en dat de auto flink vertraagde. Misschien heb ik dit gemist hoor, maar het zou wel erg jammer zijn als dit er niet op zit
3. ik miste wat knoppen die gelijk doen wat je wil, zoals stoelverwarming/stuurverwarming instellen. Je kan er wel snelkoppelingen van maken maar dan ga je eerst naar het betreffende menu waar je het moet instellen. Opzich zal dat ook wel gewenning zijn en kan je het na een tijdje blind vinden, maar toch.
4. veel piepjes en ik vind de camera die mij in de gaten hield vreselijk irritant. Je hoeft maar even opzij te kijken of dat ding begint al te piepen. Gelukkig ik dit wel vrij snel/simpel uitzetten door even zo'n snelkoppeling toe te voegen in het swipe menu, toen was het gelijk heerlijk rustig in de auto.
5. Ik had meer PK dan in mijn dual motor Volvo (408kp) maar in praktijk merkte ik daar niks van. Sterker nog, voor mijn gevoel reageerde de Volvo beter/sneller met vol vermogen dan de BYD.

Het belangrijkste punt voor mij, actieradius/verbruik vond ik nog lastig in te schatten. De auto stond op 95% en een range van 500km als ik het me goed herinner. Dat is opzich prima maar wel WLTP normaal gesproken. Het was wel erg kouid, -1 graden en in dat uurtje dat ik heb gereden zat ik op ongeveer 27kWh. Vind ik vrij fors, mijn Volvo wat absoluut slecht is qua verbruik zat op de heenrit op 30kWh. Binnendoor en snelweg gecombineerd. Aan de andere kant, het was een demo/proefrit auto die al een aantal duizenden kilometers gereden had. Dus normaal is de actieradius een gevolg van al die kilometers en dus het verwachtte bereik. BYD heeft er ook een andere accu in liggen dan vrijwel alle andere auto's dus wellicht komen zij veel dichter tegen de WLTP range aan? Ik ga het uitzoeken/onderzoeken....

De dame gaf mij ook aan dat er vanuit hun iig nog geen Sealions 7 daadwerkelijk op de weg rijden dus ze kon nog lastig wat zeggen over een reële actieradius in de herfst/winter en lente/zomer. Voor mij zou het acceptabel zijn als je in de winter 375-400 hebt en in de zomer 400-500km. Als dat echt flink minder is dan weet ik niet of de wagen in mijn shortlist blijft, maar als ik er vanuit ga dat de range OK is dan staat de wagen wel gelijk in mijn top 3 waaruit ik ga kiezen mits het financieel past. Want het is geen goedkope jongen en feit dat het BYD is kan maar zo de leaseprijs extra omhoog gooien.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
@Juancho
Bedankt voor je uitgebreide review. Je geeft ook aan dat BYD wat achter de feiten aanloopt. Qua laadsnelheid snap ik dat, ook qua software doet een softwarefabrikant als XPENG het beter.

Wel blijkt uit de halfjaarlijkse test van El Prix in Noorwegen dat BYD wel telkens goed scoort op winterverbruik. Zie o.a. https://gocar.be/nl/auton...best-bestand-tegen-de-kou en https://insideevs.com/new...r-range-test-norway-2025/

Daarbij heeft de Sealion een LFP batterij, dit maakt de auto's zwaarder, omdat deze batterijen een lagere energiedichtheid hebben. Het voordeel is wel dat je ze zonder problemen dagelijks tot 100% kunt opladen en dat ze meer laadcycli hebben dan NMC batterijen (die je het beste niet helemaal vol laad).

Daarbij heeft de Sealion geen batterijpacks, maar zijn de cellen verwerkt in de bodem. Daardoor heb je wat meer binnenruimte dan is veel andere auto's.

Dat laat wel zien dat ze op batterij niveau het op zich prima doen. Waarschijnlijk verliezen ze het nu vooral op software en is het druppel design zoals de Xpeng G6 en Tesla model Y gewoon wat aerodynamischer.

Zelf heb ik een half jaar geleden wel de Seal U gereden en nu de Sealion, en in die tijd is de software wel echt vooruit gegaan. Ze zijn er nog niet, maar wie weet wordt dat de komende tijd nog iets beter...
Model WLTP Range Rating Real-World Distance Covered Difference
Polestar 3 348 miles (560 km) 330 miles (531 km) -5%
BYD Tang 329 miles (530 km) 299 miles (482 km) -9%
Mini Countryman 247 miles (399 km) 220 miles (355 km) -11%
Lotus Emeya 310 miles (500 km) 271 miles (436 km) -13%
BYD Sealion 7 312 miles (502 km) 271 miles (436 km) -13%
Mercedes-Benz G-Class 275 miles (443 km) 237 miles (381 km) -14%
Kia EV3 366 miles (590 km) 310 miles (499 km) -15%
Porsche Taycan 368 miles (592 km) 310 miles (499 km) -16%
BYD Seal U 310 miles (500 km) 261 miles (421 km) -16%
Hongqi EHS7 335 miles (540 km) 281 miles (452 km) -16%
Smart #3 256 miles (415 km) 215 miles (346 km) -17%
Ford Explorer EV 326 miles (525 km) 271 miles (437 km) -17%
NIO EL8 312 miles (503 km) 256 miles (412 km) -18%
Hyundai Ioniq 5 339 miles (546 km) 271 miles (436 km) -20%
BMW i5 Touring 309 miles (497 km) 243 miles (392 km) -21%
Volvo EX30 293 miles (472 km) 230 miles (371 km) -21%
Audi Q6 e-tron 383 miles (616 km) 299 miles (481 km) -22%
Xpeng G6 342 miles (550 km) 266 miles (329 km) -22%
Porsche Macan 343 miles (552 km) 266 miles (429 km) -22%
Volkswagen ID.7 GTX Tourer 355 miles (571 km) 273 miles (440 km) -23%
Tesla Model 3 436 miles (702 km) 330 miles (531 km) -24%
Peugeot E-5008 303 miles (488 km) 224 miles (361 km) -26%
Voyah Dream 299 miles (482 km) 214 miles (344 km) -29%
Peugeot E-3008 317 miles (510 km) 216 miles (347 km) -32%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Gemeni schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:04:
@Juancho
Bedankt voor je uitgebreide review. Je geeft ook aan dat BYD wat achter de feiten aanloopt. Qua laadsnelheid snap ik dat, ook qua software doet een softwarefabrikant als XPENG het beter.
Als specifieke accu expert vind ik idd dat ze achter lopen. Juist van hen had ik een voorsprong verwacht en dat je dat ook in de basis terug ziet bij alle modellen. Nu zit de hogere laadsnelheid alleen bij het duurste model. En kom je bij die prijzen...dan zijn er wat mij betreft direct al betere modellen beschikbaar. En daar wringt het. Had de BYD Sealion 7 Comfort (met beste range) ook de snellere laadsnelheid zou het een optie zijn. En zelfs dan nog loopt de Sealion wat mij betreft achter qua actieradius. Omdat de auto zo zwaar is...ligt het verbruik ook gelijk hoger. Dat zie je ook in de cijfers. Zo'n auto, 2025 model, moet wat mij betreft echt wel een stuk verder komen. Kijk bijv. eens naar de Zeekr 7x en die actieradius/laadsnelheid vanaf het basis model. Mega verschil.

De prijs/kwaliteit/techniek combinatie klopt in mijn ogen niet, en daardoor valt de BYD wel af.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 24-02-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Als het gaat om laadsnelheid en verbruik, ben ik het helemaal met je eens. Enige punt dat ik wilde maken is dat dit meer is dan accutechniek.

Wel ben ik nog benieuwd naar het verbruik in de praktijk. Gaat toch om een auto met meer dan 500pk en 4.5 seconden naar de honderd. Als je rustiger rijdt valt het misschien mee.

Kijk ik naar Whattherange, dan ontlopen de modellen elkaar niet super veel:

https://www.whattherange....h-ev-design-awd-390kW-aut
https://www.whattherange....21184/Polestar-Polestar-2
https://www.whattherange....-long-range-210kW-rwd-aut

Ook was het winterverbruik in de Noorse test redelijk goed. Xpeng en Tesla deden het daar veel slechter. Dat terwijl verbruik in de Winter voor menig gebruiker juist de bottleneck is.

[ Voor 25% gewijzigd door Gemeni op 24-02-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Gemeni schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:59:
Als het gaat om laadsnelheid en verbruik, ben ik het helemaal met je eens. Enige punt dat ik wilde maken is dat dit meer is dan accutechniek.

Wel ben ik nog benieuwd naar het verbruik in de praktijk. Gaat toch om een auto met meer dan 500pk en 4.5 seconden naar de honderd. Als je rustiger rijdt valt het misschien mee.

Kijk ik naar Whattherange, dan ontlopen de modellen elkaar niet super veel:

https://www.whattherange....h-ev-design-awd-390kW-aut
https://www.whattherange....21184/Polestar-Polestar-2
https://www.whattherange....-long-range-210kW-rwd-aut

Ook was het winterverbruik in de Noorse test redelijk goed. Xpeng en Tesla deden het daar veel slechter. Dat terwijl verbruik in de Winter voor menig gebruiker juist de bottleneck is.
Je pakt de verkeerde PS2, je moet de SM LR hebben. Het 2025 model heeft een WLTP van 659km en is behoorlijk zuinig. De Sealion is nog afwachten, die rijdt nog niet op de weg maar die is wat je zegt behoorlijk zwaar. Ik heb toevallig de Polestar 2 (2025 model) en de Sealion 7 proefgereden, beide bij ongeveer 3 graden en de BYD lag echt fors hoger qua verbruik. Ik denk dat die in de praktijk echt tegen gaat vallen maar dat is nog even afwachten.

Ik vergelijk zelf overigens altijd via EV DB. Als ik dan de Zeekr 7x, BYD Sealion 7, Polestar 2 en Volvo EC40 naast elkaar leg krijg je dit: https://ev-database.org/n...c99ee1c074130f95f6253335d

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 24-02-2025 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• btcl
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-05 03:10
Ik heb hem in december getest.
Ik was best wel overtuigd qua design en afwerking, en de pk's zijn wel leuk ;)
Qua range is hij inderdaad wat minder, en ook snelladen valt tegen, dit is bij mij echter 98% van de tijd gewoon niet van tel, ik doe weinig kilometers, kan laden op het werk, en thuiswerken doe ik max 1 keer per week.
Ook de software/entertainment is niet ongelooflijk belangrijk, ik heb quasi altijd android auto opstaan.

Omdat het gewoon de ruimste en mooiste auto was die binnen mijn leasebudget paste, heb ik hem dan ook maar besteld :D
Besteld begin januari, leverdatum staat vooralsnog op eind april.
(Belg btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
@btcl
Ik ben benieuwd naar je ervaringen straks. Hij is voor mij ook nog niet afgeschreven. Wat ik heel positief vond:
- Design: Vind het een mooie auto
- Hoge zit: Ik heb snel last van mijn onderrug bij lage zit, deze auto zit echt lekker hoog
- Ruim interieur: Ik had in de auto wel echt een SUV gevoel

Waar ik me nog zorgen om maak:
- Software: Hoe irritant zijn meldingen etc. in de praktijk, hoe goed werkt cruise control, etc.
- Bereik in de praktijk

Benieuwd naar jouw ervaringen straks. Sowieso een mooie auto!

Verder voor de liefhebbers, 2 nieuwe videos van Bjorn Nijland:
YouTube: BYD Sealion 7 93 kWh range test in Norway
YouTube: BYD Sealion 7 1000 km challenge

[ Voor 20% gewijzigd door Gemeni op 26-02-2025 10:44 . Reden: Videos toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVSCN
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:40
**eerder in het verkeerde topic geplaatst

Op het industrieterrein waar ik werkzaam ben, bevindt zich ook een poetsbedrijfje die de rijklaar poets verzorgt voor de omliggende dealer bedrijven. Heb nu al twee dagen een stuk of zes Sealion 7 zien staan. Vind het een geslaagd model om te zien! Binnenkort blije nieuwe eigenaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Laatste video van Bjorn Nijland, wat ik al vermoede hier helaas ook waar, hij is erg dorstig: YouTube: BYD Sealion 7 1000 km challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De cijfers zijn echt veelste slecht van de BYD ivm concurrent Xpeng G6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:39
btcl schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:50:
Ik heb hem in december getest.
Ik was best wel overtuigd qua design en afwerking, en de pk's zijn wel leuk ;)
Qua range is hij inderdaad wat minder, en ook snelladen valt tegen, dit is bij mij echter 98% van de tijd gewoon niet van tel, ik doe weinig kilometers, kan laden op het werk, en thuiswerken doe ik max 1 keer per week.
Ook de software/entertainment is niet ongelooflijk belangrijk, ik heb quasi altijd android auto opstaan.

Omdat het gewoon de ruimste en mooiste auto was die binnen mijn leasebudget paste, heb ik hem dan ook maar besteld :D
Besteld begin januari, leverdatum staat vooralsnog op eind april.
(Belg btw)
Qua leasebudget bij welke maatschappij en hoogte heb je het besteld? Ben eigenljik opzoek naar leasebudget obv TCO. Moet binnen een paar maanden zelf ook weer zoeken en zat eerst bij BMW/Mercedes te kijken maar dit is wel mooi moet ik zeggen! Stiekem zou ik nog liever de BYD Tang leasen (7 zitter) maar die zit nieuwprijs op 72k, vreemd genoeg hoger dan in Nederland!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:04

PauseBreak

derp!

Gemeni schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:16:
Laatste video van Bjorn Nijland, wat ik al vermoede hier helaas ook waar, hij is erg dorstig: YouTube: BYD Sealion 7 1000 km challenge
Aangezien ik er een in bestelling heb staan werd deze ook toegestuurd door een bevriende autogek. Als je goed oplet dan rijdt Nijland met een auto met defecte buitentemperatuursensoren. Daardoor gaat de airco blazen en dat compenseert hij dan weer door de temperatuur op het hoogst mogelijke te zetten.
Het was beter geweest wanneer hij die auto had omgeruild voor deze test, dan had je een bruikbare video gehad. De proefrit (BYD Meppel bij -3 destijds) had ik een verbruik van 23kW. Nog steeds niet top maar ik vond het prima. Reële range is dan nog steeds 350+km. Daar kom je heel Nederland wel mee door.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
PauseBreak schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Aangezien ik er een in bestelling heb staan werd deze ook toegestuurd door een bevriende autogek. Als je goed oplet dan rijdt Nijland met een auto met defecte buitentemperatuursensoren. Daardoor gaat de airco blazen en dat compenseert hij dan weer door de temperatuur op het hoogst mogelijke te zetten.
Het was beter geweest wanneer hij die auto had omgeruild voor deze test, dan had je een bruikbare video gehad. De proefrit (BYD Meppel bij -3 destijds) had ik een verbruik van 23kW. Nog steeds niet top maar ik vond het prima. Reële range is dan nog steeds 350+km. Daar kom je heel Nederland wel mee door.
Weet je dat zeker van die 350km?ik ben ook via Meppel geweest en daar stond de actieradius dus op WLTP ipv dynamisch. Kwam ik bij terugkomst achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Juancho schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Weet je dat zeker van die 350km?ik ben ook via Meppel geweest en daar stond de actieradius dus op WLTP ipv dynamisch. Kwam ik bij terugkomst achter.
Ja, dat weet ik zeker. Voor vertrek nog allerlei dingen aangepast. Ging verrassend eenvoudig en snel vond ik.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:01

BramT

Rule #1

Onlangs mocht ik nieuwe leasebak gaan uitzoeken; dat zou vrij blindelings de juniper worden, maar gezien [situatie wereld] ben ik ook verder gaan kijken. Als in, niet per se niet de Tesla, maar laat ik op z'n minst ook even kijken naar wat er nog meer te halen is...

Uiteindelijk bleven de BYD Sealion 7, Model Y Juniper en de X-Peng G6 over op de shortlist (al het EU-spul viel helaas toch snel af). N.a.v. de proefritjes heb ik een vrij uitgebreid relaas geschreven, hiero. Mocht iemand dezelfde modellen overwegen dan heb je er misschien wat aan. Spoiler: het is niet de Sealion geworden, al heeft het ding echt wel wat redeeming qualities.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja die Sealion 7 is prachtig, veel potentie, maar voor nu ook bij ons een nee. Het is het gewoon (net) niet ivm andere alternatieven. Jammer want BYD snijdt zichzelf hiermee een beetje in de vingers denk ik. Ik hoor namelijk meer geluiden van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nieuwe review van InstaAutoVlog. Kan deze gozer altijd wel waarderen. Enorm uitgebreid en eerlijk. Blijf hrt een fantastische wagen vinden maar 1. De techniek valt tegen en 2. De prijs vind ik te duur, dit had niveau Xpeng G6 (of iets daarboven) moeten zijn wat mij betreft. 60k voor de verder die je eigenlijk wil is echt te fors. En vooral jammer dat er geen soort van long range versie is. Die een WLTP van een dikke 600km heeft. En er qua prijs tussen in zou zitten. Dan zou ik het zeker een optie vinden.

YouTube: 600km in de BYD Sealion 7 | Vanuit de juiste optiek klopt 'ie

[ Voor 48% gewijzigd door Juancho op 27-03-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ik denk dat je dan eens achter elkaar in een G6 en deze Sealion 7 moet gaan rijden. Het kwaliteitsniveau verschilt aanzienlijk tussen deze voertuigen. De G6 haalt echt niet hetzelfde niveau in het interieur en de stoelen.

Hier staat de Sealion 7 Excellence AWD in bestelling. Verwachte levertijd ergens in augustus.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
PauseBreak schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:52:
Ik denk dat je dan eens achter elkaar in een G6 en deze Sealion 7 moet gaan rijden. Het kwaliteitsniveau verschilt aanzienlijk tussen deze voertuigen. De G6 haalt echt niet hetzelfde niveau in het interieur en de stoelen.

Hier staat de Sealion 7 Excellence AWD in bestelling. Verwachte levertijd ergens in augustus.
Heb ze beide proedgereden. G6 vond ik van buiten minder met die ronde kont. Iets te veel Tesla likes. Van binnen wel heel mooi en ruim. En een prima actieradius + 800v snelladen en een uitstekende prijs. G6 MY26 krijgt ook nog eens verbeteringen zoals massage stoelen. Standaard.

Sealion: prachtig en unieke van buiten, van binnen idd prachtig luxe echter wel puur in de Excellence versie. En die kost 60k met een matige range en erg hoog verbruik.

Daar zit het pijnpunt voor mij. G6 werd ik nirt verlieft op, Sealion vind ik te duur. Polestar 2 is het dus geworden. Komende week bestellen als MY26 uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Juancho schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Heb ze beide proedgereden. G6 vond ik van buiten minder met die ronde kont. Iets te veel Tesla likes. Van binnen wel heel mooi en ruim. En een prima actieradius + 800v snelladen en een uitstekende prijs. G6 MY26 krijgt ook nog eens verbeteringen zoals massage stoelen. Standaard.

Sealion: prachtig en unieke van buiten, van binnen idd prachtig luxe echter wel puur in de Excellence versie. En die kost 60k met een matige range en erg hoog verbruik.

Daar zit het pijnpunt voor mij. G6 werd ik nirt verlieft op, Sealion vind ik te duur. Polestar 2 is het dus geworden. Komende week bestellen als MY26 uitkomt.
Ik snap de overweging zeker. Voor mij maakt de actieradius en het verbruik minder uit, maar met name de ruimte in het interieur en de rijkwaliteiten vond ik belangrijker. En de Polestar 2 is minder ruim vanbinnen en vind ik minder prettig rijden. Ik vond ook de infotainment minder prettig/intuïtief werken. Maar ik ben ook geen Volvo gewend dus dat helpt niet mee.

Qua leaseprijzen zit er voor mij tussen deze auto's bijna geen verschil (echt maar iets van €20 - €30 per maand, inclusief brandstof) dus dat maakt de keuze dan iets eenvoudiger.

Maar vooral veel plezier gewenst met de P2 :)

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-05 23:22
Vorige week wezen proefrijden in de Sealion 7 AWD Excellence. Grote minpunt voor mij: het gemis aan de I-pedal. Voor de rest een prima auto, zit goed, rijdt goed, audio dik in orde, goed geïsoleerd. Vandaag nog eens even wezen kijken naar de auto met een vriend, hij is nog niet uit mijn gedachte. De Seal U wel, die vind ik duidelijk een stuk minder prettig.

Rijd nu de Hyundai Ioniq 5 RWD, heerlijke auto met geweldige stoelen (Lounge versie). Binnenkort een keuze maken tussen deze Sealion 7 of toch weer een Ioniq 5. Wil eigenlijk nog een keer een proefrit in het donker maken met de Sealion, eens kijken of daar mogelijkheden voor zijn.

Ioniq 5 Lounge 73KW (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
@mh514452
Je zou ook de Xpeng G6 nog eens kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Of de Kia EV6 facelift. Ook een interessante auto hoor. Ik kon er geen goede zithouding in vinden, maar qua rijden zeker ook prima.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-05 23:22
PauseBreak schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:38:
Of de Kia EV6 facelift. Ook een interessante auto hoor. Ik kon er geen goede zithouding in vinden, maar qua rijden zeker ook prima.
Herkenbaar, EV6 kan ik ook niet prettig in zitten. Vond ik destijds al toen het de I5 werd, is er niet beter op geworden in 3 jaar tijd. Wel een mooie auto

Ioniq 5 Lounge 73KW (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:15
Gemeni schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:43:

Benieuwd naar jouw ervaringen straks. Sowieso een mooie auto!

Verder voor de liefhebbers, 2 nieuwe videos van Bjorn Nijland:
YouTube: BYD Sealion 7 93 kWh range test in Norway
YouTube: BYD Sealion 7 1000 km challenge
Mooi is ie dan misschien wel, maar na het bekijken van beide video’s maak ik voor mijzelf mijn conclusies:
  • die auto zuipt als een Zwitser, niet normaal. Het mag dan nog zó koud zijn geweest.
  • software werd blijkbaar geschreven door een eerstejaarsstudent informatica. Veel testwerk (en user feedback) kan daar toch nooit aan te pas zijn gekomen.
  • specificaties zijn blijkbaar geschreven door een gewiekste marketeer, allicht nog vóórdat de auto af was, en opgesteld als hoe hij had gewild dat de auto werkte (vb laadvermogen op papier is 230kW, ik zag at best 170kW, zelfs na méér dan 1000km - beide video’s in beschouwing nemend).
Back to the drawing board dan maar?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

flupp schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:09:
[...]

Mooi is ie dan misschien wel, maar na het bekijken van beide video’s maak ik voor mijzelf mijn conclusies:
  • die auto zuipt als een Zwitser, niet normaal. Het mag dan nog zó koud zijn geweest.
  • software werd blijkbaar geschreven door een eerstejaarsstudent informatica. Veel testwerk (en user feedback) kan daar toch nooit aan te pas zijn gekomen.
  • specificaties zijn blijkbaar geschreven door een gewiekste marketeer, allicht nog vóórdat de auto af was, en opgesteld als hoe hij had gewild dat de auto werkte (vb laadvermogen op papier is 230kW, ik zag at best 170kW, zelfs na méér dan 1000km - beide video’s in beschouwing nemend).
Back to the drawing board dan maar?
Neuh, dit is 1 video van 1 persoon. Er zijn meer langere afstandstesten en langere testperiodes geweest inmiddels. Ja, het ding is niet zuinig. Helemaal niet wanneer je het vermogen gebruikt. Dat is geen enkele auto. Het helpt in dat filmpje van Bjorn Nyland niet dat hij met een auto rijdt met defecte buitentemperatuursensoren en dat compenseert door de binnentemperatuur op de hoogste stand te zetten. Breng dat ding dan gewoon terug naar de dealer en neem een andere auto mee.

Qua software zie je dat de UI nogal persoonlijk is. Ik herken de kritiek op de software niet. De meeste zaken waar kritiek op is stel je eenmalig in en daarna kom je nooit meer in dat menu. Het enige dat ik wel echt irritant vond gedurende de proefritten was het 'driver attention monitoring' maar dat zet je simpel genoeg uit.

Het laden gaan we wel ervaren. Je ziet in het Seal topic dat er hard aan wordt gewerkt en men daar inmiddels eigenlijk geen grote problemen meer ervaart. De langere testvideo van InstaAutoVlog laat een snellaadcurve zien die netjes van 211kW doorloopt. Ik vind dat wel prima.

Maar zoals bij alle auto's, ga ermee rijden en trek op basis daarvan je eigen conclusies. Zoals gezegd, een Kia EV6 vind ik een mooie auto, rijdt ook prima, maar ik kan er niet goed in zitten. Valt dus af. Een Xpeng G6 viel voor mij af doordat er in het interieur merkbaar goedkopere materialen worden gebruikt (en ik vind het ding ook erg lelijk vanbuiten, met name de achterkant). Tesla zat in een modelrefresh dus niet te bestellen, Volvo/Polestar kon ik geen vrienden worden met de software en vanbinnen minder ruimte. Bleef uiteindelijk het voor mij beste compromis over, de Sealion 7 Excellence AWD. Met de vermeende minpunten kan ik prima leven. Dat kan voor jou totaal anders zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44
Ontzettend mooie auto!

Echter hoe kan je met 93kwh zo weinig range hebben?

Ook de afwezigheid van 1 pedal drive vind ik een struikelblok en ik snap die keuze van BYD ook niet. Zorg gewoon dat de mogelijkheid er is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Nou ja, je hebt sowieso niet 93kWh maar 91,5kWh. En het ding weeg veel én staat hoog op de poten én de aandrijflijn is nieuw.

One pedal drive is iets Chinees heb ik begrepen. Men mag daar geen OPD aanbieden, dus doen ze het in de EU ook niet. Het schijnt mede gedaan te zijn om de overstap van ICE naar BEV wat natuurlijker aan te laten voelen. Ik heb zelf het OPD niet gemist, maar kan me voorstellen dat mensen daar wel op zitten te wachten.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
@flupp
Ik moet zeggen dat de software het voor mij net niet is, maar echt slecht is het ook niet. Het is veel moderner dan bij veel traditionele auto’s als Peugeot, Kia, etc. Maar niet zo verfijnd als bij bijvoorbeeld Tesla of Xpeng.

Auto’s als Polestar en Volvo heb ik nog niet gereden.

Ik kan me best voorstellen dat je voor deze auto kiest als je toch relatief veel software mogelijkheden wil hebben en toch relatief veel fysieke knoppen.

De Sealion was het voor mij net niet, maar heeft ook best veel positieve eigenschappen waardoor ik best snap dat je verliefd op deze auto wordt. En liefde is niet rationeel, dan neem je sommige eigenaardigheden voor lief…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44
YouTube: 600km in de BYD Sealion 7 | Vanuit de juiste optiek klopt 'ie

Ook deze heeft t over 400km actieradius en vertelt dat als je oplet je naar 22kw/100km kan.
Nou daar ga ik met een 64kwh auto nog ruim overheen.

Chinese auto's geen 1 pedal drive....de Zeekr heeft t gewoon.

Nogmaals prachtige auto, werkelijk heel mooi, maar deze 2 minpunten zijn voor mij groot.
De regeneratie zelf is ook erg zwak hoor ik steeds en dat vind ik gewoon irritant.

Gelukkig rem ik met links dus had ik weinig last met mn Kia Soul waarbij ik t laatste stukje moest remmen, maar nu ik weer een 1 pedal drive BMW iX1 heb denk ik...pfff heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

BYD ziet deze auto als directe concurrent van de Audi Q6 e-tron. Als je kijkt op praktijkverbruik.nl dan zie je dat die auto rond de 23,7 - 24,7 scoort. Dat is heel vergelijkbaar met de verbruikscijers van de Sealion 7 met 23,99 voor de instapper tot 24,95 voor de Excellence. Mercedes hangt ook rond die cijfers met de EQE SUV en EQC.

Feit is dat dit een grote, zware auto is. Dat uitgangspunt is geen briljant recept voor een heel erg zuinige auto. Maakt niet uit welk merk je pakt want een XPENG G6 scoort ook 23,75 bijvoorbeeld. Als je zuinigheid zoekt dan is een ander autoconcept gewoon beter om naar te kijken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
PauseBreak schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:06:
Maakt niet uit welk merk je pakt want een XPENG G6 scoort ook 23,75 bijvoorbeeld. Als je zuinigheid zoekt dan is een ander autoconcept gewoon beter om naar te kijken.
Waar haal je die cijfers vandaan? Misschien de G9? De G6 is wel zuiniger; https://www.autovisie.nl/...ieradius-van-de-xpeng-g6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gemeni schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:30:
[...]

Waar haal je die cijfers vandaan? Misschien de G9? De G6 is wel zuiniger; https://www.autovisie.nl/...ieradius-van-de-xpeng-g6/
Zoals gezegd via praktijkverbruik.nl. Je kunt op jaar en type filteren. Voor de G6, 2025 krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BIU4VJD.png

En voor de BYD Sealion 7, want dat is het topic :p
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SVH9cNG.png

Zoals ik in mijn eerdere post al zei, wanneer je echt op zoek bent naar een zuinige auto (of dat nu BEV of ICE is maakt niet uit) dan moet je niet bij dit soort grote, hoge, zware auto's zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door PauseBreak op 13-04-2025 22:39 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik vind dat die website het nogal hoog inschat. EV DB zit er vaak heel nauwkeurig bij en die schat het een stuk beter in. Tijdens m'n proefrit met de G6 in echt niet geweldig weer kwam dat ook overeen. Net zoals m'n huidge xc40. Ook de Sealion 7 en Polestar 2 zaten met het verbruik aardig in de buurt van EV DB.

Die website houd ik dan ook eigenlijk altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Dit zijn de verbruikscijfers in de praktijk van alle travelcard-houders. Het is dus geen inschatting maar een feitelijke weergave van enkele tienduizenden gebruikers.

Edit:
Als je een leaseauto hebt dan wordt je brandstoftoeslag hoogstwaarschijnlijk (mede) berekend op basis van bovenstaande website. Het is niet zomaar een website.

[ Voor 33% gewijzigd door PauseBreak op 14-04-2025 10:00 ]

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
PauseBreak schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:34:
Dit zijn de verbruikscijfers in de praktijk van alle travelcard-houders. Het is dus geen inschatting maar een feitelijke weergave van enkele tienduizenden gebruikers.

Edit:
Als je een leaseauto hebt dan wordt je brandstoftoeslag hoogstwaarschijnlijk (mede) berekend op basis van bovenstaande website. Het is niet zomaar een website.
Sites als EV-Database gebruiken ook echte verbruikscijfers. Ik heb beide auto gereden, veel reviews van beide auto's gezien en kan me echt niet voorstellen dat ze qua verbruik zo dicht bij elkaar liggen. Zou ook gek zijn, de BYD is zwaarder en heeft meer vermogen en een slechtere luchtweerstand 0,248 vs 0,28.

Als ik meerdere SUV modellen vergelijk zie ik bijna overal een zelfde verbruik. Dat lijkt me erg gek gezien de praktijktests en bijvoorbeeld aanwezigheid van warmtepompen in sommige modellen, etc.

Ik zie dat daarbij het verbruik van bijvoorbeeld de Zeekr 7x ook al bekend is, volgens mij is deze nog niet eens in Europa op de weg?

Ik vraag me dus oprecht af hoe betrouwbaar deze cijfers zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Klopt, EV DB gebruikt ook enorm veel praktijk cijfers en wat ik gezien en zelf ervaren heb, komt dat behoorlijk een. De Sealion had bij mijn testen ook een hoger verbruik dan de erg zuinige Xpeng G6. Logisch ook als je de auto's naast elkaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gemeni schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:52:
[...]

Sites als EV-Database gebruiken ook echte verbruikscijfers. Ik heb beide auto gereden, veel reviews van beide auto's gezien en kan me echt niet voorstellen dat ze qua verbruik zo dicht bij elkaar liggen. Zou ook gek zijn, de BYD is zwaarder en heeft meer vermogen en een slechtere luchtweerstand 0,248 vs 0,28.

Als ik meerdere SUV modellen vergelijk zie ik bijna overal een zelfde verbruik. Dat lijkt me erg gek gezien de praktijktests en bijvoorbeeld aanwezigheid van warmtepompen in sommige modellen, etc.

Ik zie dat daarbij het verbruik van bijvoorbeeld de Zeekr 7x ook al bekend is, volgens mij is deze nog niet eens in Europa op de weg?

Ik vraag me dus oprecht af hoe betrouwbaar deze cijfers zijn...
Zoals ik zei, de gegevens komen van leaserijders met brandstofpassen. Deze gegevens worden ook gebruikt om hoogtes van brandstoftoeslagen te berekenen en onderbouwen. Het lijkt mij dan ook dat die gegevens echt wel betrouwbaar zullen zijn anders zou het gebruik ervan richting bedrijven niet worden geaccepteerd door wagenparkbeheerders.

De Zeekr 7X is sinds een paar weken in Nederland te rijden - eerste video's zie je nu verschijnen op de diverse kanalen. Die verbruikscijfers zijn dus ook al bekend want die voertuigen hebben allemaal moeten laden. Natuurlijk kan je je afvragen in hoeverre dat gebruik representatief is voor het dagelijkse gebruik, dat ben ik met je eens. We zullen zien hoe snel de cijfers worden bijgewerkt wanneer de eerste auto's uitgeleverd zijn aan daadwerkelijke gebruikers.

Maar goed, wat ik eerder al aangaf - of een auto voor jouw specifieke usecase wel of niet geschikt is, is persoonlijk. Mij maakt het vermeende hoge verbruik niet zoveel uit, en als je de impact ervan doorgerekend ziet in de maandelijkse kosten valt het allemaal mee. Voor mij geen reden om af te zien van de Sealion 7 in ieder geval. De andere kwaliteiten, zoals afwerking in het interieur, stilte in het interieur, de ruimte binnenin en de stoelen waarin ik eigenlijk meteen goed zat en ook bleef zitten gedurende enkele uren vond ik belangrijker.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
PauseBreak schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:13:
[...]
De Zeekr 7X is sinds een paar weken in Nederland te rijden - eerste video's zie je nu verschijnen op de diverse kanalen. Die verbruikscijfers zijn dus ook al bekend want die voertuigen hebben allemaal moeten laden. Natuurlijk kan je je afvragen in hoeverre dat gebruik representatief is voor het dagelijkse gebruik, dat ben ik met je eens. We zullen zien hoe snel de cijfers worden bijgewerkt wanneer de eerste auto's uitgeleverd zijn aan daadwerkelijke gebruikers.
Dit klopt overigens niet hoor. Er heeft nog geen 7x op de Nederlandse wegen gereden. Al die video's die je nu ziet komen vanuit Portugal waar de presentatie was en waar alle bekende Nederlandse journalisten hun allereerste ritje ooit in de 7x mochten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Juancho schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:40:
[...]

Dit klopt overigens niet hoor. Er heeft nog geen 7x op de Nederlandse wegen gereden. Al die video's die je nu ziet komen vanuit Portugal waar de presentatie was en waar alle bekende Nederlandse journalisten hun allereerste ritje ooit in de 7x mochten maken.
Die auto's staan allemaal op Nederlandse kentekens. En worden met NL laadpassen geladen. Wat ik wel jammer vind is dat je nog geen proefrit kunt boeken voor de 7X. Was zelf eigenlijk wel benieuwd naar deze auto als mogelijke vervanger van onze oude Mercedes.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Die auto's staan allemaal op Nederlandse kentekens. En worden met NL laadpassen geladen.
Dat zou moeten inhouden dat die wagens aan een publieke laadpaal worden geladen, die auto's een travelcard gebruiken en er netjes de kilometerstanden worden doorgegeven... Mijn ervaring is dat die auto's allemaal geladen worden bij de garage.

Bij een benzine auto ken ik het dat je aan de pomp de kilometerstand moet invoeren, maar is dat überhaupt ook het geval bij laadpalen?

Ook zijn er ook nog niet zoveel BYD Sealions op de weg, zullen die echt vaak een Travelcard gebruiken en trouw hun kilometerstand doorgeven? Is dat gebruikelijk onder leaserijders bij elektrische auto's? En hoe ga je dan om met thuisladen en dergelijke?

Overigens snap ik helemaal dat je voor de Sealion 7 kiest, vond het zelf ook een mooie comfortabele auto en zou met een hoog verbruik kunnen leven. Ik ben alleen zo gewend aan one-pedal-drive dat dat voor mij een afknapper is...

[ Voor 13% gewijzigd door Gemeni op 14-04-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
PauseBreak schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:35:
[...]

Die auto's staan allemaal op Nederlandse kentekens. En worden met NL laadpassen geladen. Wat ik wel jammer vind is dat je nog geen proefrit kunt boeken voor de 7X. Was zelf eigenlijk wel benieuwd naar deze auto als mogelijke vervanger van onze oude Mercedes.
Klopt omdat NL 1 van de eerste (zoniet het eerste) land is waar de wagen op de weg komen. Neemt niet weg dat ze nog niet in Nederland op de weg zijn hoor. Die reviewers rijden allemaal in Portugal wat natuurlijk totaal andere cijfertjes geeft dan hier in het vlakke Nederland. Nog los van dat de cijfers nog maar zeer, zeer beperkt zijn en eigenlijk niet bruikbaar lijkt me. Daarvoor is het nog veelste vroeg.

Je kan overigens al een proefrit inplannen ondertussen bij Zeekr als je dat wil. Volgens mij starten ze met proefrijden vanaf volgende week. Had die ook op de shortlist staan, net zoals de Sealion 7 om het ontopic te houden. Beide vind ik te duur en ook te groot/lomp/zwaar (en daardoor mindere prestaties) dan wat wij nodig hebben.

Tis nu een (volgepakte) Polestar 2 geworden wat zo netto 100 euro+ scheelt in de maand. Dat is serieus geld. Maargoed, andere categorie auto, kan me voorstellen dat het voor mensen met een gezin een te kleine auto is en dat de 7x of Sealion wel zeer geschikt is. De Sealion is ook prachtig, ik was eigenlijk gelijk verliefd op zowel de buitenkant als binnenkant. Helaas is de duurste versie in mijn beleving echt fors overpriced, is de base versie niet wat je wil en dan kom je uit bij de middelste (LRSM) die dan eigenlijk veelste weinig actieradius biedt en ook niet de snelheid haalt met laden van de hoogste versie. Dus net niet zeg maar. Erg jammer want met wat betere prestaties en een beter passende prijs had het denk ik wel de Sealion geworden.

Ben dan ook benieuwd hoeveel er van verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gemeni schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:23:
[...]

Ook zijn er ook nog niet zoveel BYD Sealions op de weg, zullen die echt vaak een Travelcard gebruiken en trouw hun kilometerstand doorgeven? Is dat gebruikelijk onder leaserijders bij elektrische auto's? En hoe ga je dan om met thuisladen en dergelijke?
Wat ik uit de voorwaarden en het leasereglement haal moet ik voor de laadsessies ook doorgeven wat de kilometerstand is. Weet niet of dat dan via de app moet of via de laadpaal maar daar komen we wel achter. Voorlopig nog een ICE dus dat is relatief simpel :p

Thuisladen zit via het abonnement dat gekoppeld is aan de laadpaal. Dat werkt met een app, ook daar de kilometerstand doorgeven voor je kunt laden. Prijzen worden dan achteraf bruto/netto verrekend met je eigen elektra-abo en eventuele PV-opwek. Althans, zo zou het moeten werken :+
Juancho schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:51:
[...]

Je kan overigens al een proefrit inplannen ondertussen bij Zeekr als je dat wil. Volgens mij starten ze met proefrijden vanaf volgende week. Had die ook op de shortlist staan, net zoals de Sealion 7 om het ontopic te houden. Beide vind ik te duur en ook te groot/lomp/zwaar (en daardoor mindere prestaties) dan wat wij nodig hebben.
Kon het niet vinden op de site van Zeekr. Zal van de week eens kijken. En anders wordt het toch maar iets anders, ook prima. Al zou ik privé niet snel een Sealion 7 kopen. Denk dat de restwaarde nog wel eens tegen kan gaan vallen.
Tis nu een (volgepakte) Polestar 2 geworden wat zo netto 100 euro+ scheelt in de maand. Dat is serieus geld. Maargoed, andere categorie auto, kan me voorstellen dat het voor mensen met een gezin een te kleine auto is en dat de 7x of Sealion wel zeer geschikt is. De Sealion is ook prachtig, ik was eigenlijk gelijk verliefd op zowel de buitenkant als binnenkant. Helaas is de duurste versie in mijn beleving echt fors overpriced, is de base versie niet wat je wil en dan kom je uit bij de middelste (LRSM) die dan eigenlijk veelste weinig actieradius biedt en ook niet de snelheid haalt met laden van de hoogste versie. Dus net niet zeg maar. Erg jammer want met wat betere prestaties en een beter passende prijs had het denk ik wel de Sealion geworden.

Je kunt in ieder één tegenkomen vanaf medio augustus :+

Ben het wel met je eens over de middelste versie. Het zou mooi zijn geweest, ook voor de verkoopcijfers denk ik, wanneer die ook het 230kW snellaadsysteem zou hebben. Aangezien er in het leaseportal niet veel verschil zat tussen de Design en Excellence maar voor de Excellence gegaan. Sowieso is dat head up display wel een fijne extra, maar vooral het snelladen kan nog wel eens van pas komen wanneer we er wat langere ritten mee maken.

Ben inmiddels wel aardig benieuwd naar het verbruik in de praktijk, maar mijn woon-werkverkeer gaat met name over 80-wegen dus dat zal niet representatief zijn voor de gemiddelde leaserijder gok ik zomaar.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelz
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 14:26
Juancho schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:51:
[...]

Helaas is de duurste versie in mijn beleving echt fors overpriced, is de base versie niet wat je wil en dan kom je uit bij de middelste (LRSM) die dan eigenlijk veelste weinig actieradius biedt en ook niet de snelheid haalt met laden van de hoogste versie. Dus net niet zeg maar. Erg jammer want met wat betere prestaties en een beter passende prijs had het denk ik wel de Sealion geworden.

Waarom zou je de base versie niet willen (Comfort) niet willen? De range is beter dan de middelste (Design AWD) en verder weinig verschil. AWD is volgens de meeste reviews geen groot voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Pixelz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:24:
[...]

Waarom zou je de base versie niet willen (Comfort) niet willen? De range is beter dan de middelste (Design AWD) en verder weinig verschil. AWD is volgens de meeste reviews geen groot voordeel.
Je hebt geen heads up display, maar vooral, je hebt de 82,5kWh accu en 150kW snelladen. Nu schijnt de laadcurve erg vlak te zijn, maar de concurrentie kan wel sneller laden. Dus als je veel rijdt per dag dan kan dat vervelend zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelz
PauseBreak schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:40:
[...]

Je hebt geen heads up display, maar vooral, je hebt de 82,5kWh accu en 150kW snelladen. Nu schijnt de laadcurve erg vlak te zijn, maar de concurrentie kan wel sneller laden. Dus als je veel rijdt per dag dan kan dat vervelend zijn.
De grotere accu zit alleen in het topmodel (Excellence) als ik de info zo lees op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Pixelz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:07:
[...]

De grotere accu zit alleen in het topmodel (Excellence) als ik de info zo lees op de website.
Klopt en dat is de enige versie die met 230kW kan snelladen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelz
PauseBreak schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:09:
[...]

Klopt en dat is de enige versie die met 230kW kan snelladen.
Dan is de middelste versie het minst interessant toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Pixelz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:18:
[...]

Wat mij betreft wel. Het zal ook afhangen van hoe je de auto gebruikt natuurlijk en wat de kosten zijn. Ik heb de Excellence AWD in bestelling staan, voornamelijk voor het snelladen en de maximale range.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
Pixelz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:18:
[...]

Praktisch gezien heeft de middelste ten opzichte van de comfort alleen meer trekgewicht.

Maar het prijsverschil is weinig en je krijgt daarvoor wel de nodige PKs extra plus 20inch velgen. Dat is vooral voor de leuk (4,5 seconden naar de 100), maar daardoor misschien ook wel interessant voor de afschrijving.

De excellence biedt wel echt meerwaarde, zoals grotere accu en mooiere bekleding, maar is ook direct fors duurder.

Zelf zou ik daarom wel voor de middelste (Design) gaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Ik heb maar even 2 interesses gecombineerd, namelijk elektrische auto's en AI. Middels AI heb ik (relatief) snel een website gebouwd waar je je proefrit ervaringen kan delen.

Ik vond het jammer dat er op het Tweakers forum zoveel gedeeld wordt, maar soms niet zo makkelijk te vinden is.

Vind je het dus leuk dan kun je op https://www.proefritrevie...40-4f31-9e9c-56e689d8795b mijn ervaring met de Sealion 7 wat uitgebreider lezen.

Mocht je zelf ook je proefrit ervaring willen delen, dan is dat helemaal mooi, dat kan via https://www.proefritreviews.nl

Ik heb overigens geen commerciële motieven hiermee. Vind het leuk om proefritjes te maken en ben op zoek naar een nieuwe auto, dus leuk om ervaringen van anderen te verzamelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerhuiz
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04 19:40
Ik heb de Sealion 7 in februari besteld, heeft iemand enig idee wanneer ze beginnen met uitleveren aan klanten? Thanks 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Jerhuiz schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:58:
Ik heb de Sealion 7 in februari besteld, heeft iemand enig idee wanneer ze beginnen met uitleveren aan klanten? Thanks 😊
Zou je dealer je moeten kunnen vertellen. De mijne is medio maart besteld en heeft nu als geschatte leverdatum 'tweede deel augustus 2025' staan. Dus er zit ongeveer 5 maand tussen bestelling en geschatte levering. Dat komt overeen met wat de dealer aangaf voor bestellen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:24
PauseBreak schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:32:
[...]

Zou je dealer je moeten kunnen vertellen. De mijne is medio maart besteld en heeft nu als geschatte leverdatum 'tweede deel augustus 2025' staan. Dus er zit ongeveer 5 maand tussen bestelling en geschatte levering. Dat komt overeen met wat de dealer aangaf voor bestellen.
Hier ook een "2e helft augustus 2025" als voorlopige leverdatum (Belgie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

jvanhambelgium schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:18:
[...]

Hier ook een "2e helft augustus 2025" als voorlopige leverdatum (Belgie)
Zal wel met dezelfde boot komen dan. Welke variant heb jij in bestelling staan?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:24
PauseBreak schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:01:
[...]

Zal wel met dezelfde boot komen dan. Welke variant heb jij in bestelling staan?
Gewoon de "instapper" -> "Comfort"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mq71mafkees
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:27
Zijn er al auto's geleverd inmiddels? Mijn Sealion 7 heb ik in januari besteld maar nog steeds niets geleverd en ook niet eens een datum bekend.. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mq71mafkees
zoals velen met mij, denk ik, wil ik een trekhaak voor mijn Sealion 7 maar het liefst een wegzwenkbare en geen afneembare. Vooralsnog heb ik deze niet kunnen vinden. Ik lees wel geruchtend dat Brink met een wegzwenkbare komt eind van het jaar, weet iemand van jullie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

mq71mafkees schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:32:
Zijn er al auto's geleverd inmiddels? Mijn Sealion 7 heb ik in januari besteld maar nog steeds niets geleverd en ook niet eens een datum bekend.. :O
Dan zou ik toch eens contact opnemen met de dealer of leasemaatschappij. Dealer gaf hier aan dat er ongeveer 5 maand levertijd zou zijn en dat lijkt te kloppen. Nog steeds medio augustus hier voor de aflevering. Hopelijk loopt die boot niet al teveel vertraging op.

Hier geen plannen voor een trekhaak trouwens, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Nee, merp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:48
Ik heb zaterdag een Sealion 7 Comfort besteld bij de BYD-dealer in Eindhoven. Het leek erop dat de wagen over ongeveer 4 maanden geleverd kon worden, maar het bleek dat de wagen op voorraad stond in Rotterdam. Ze hebben deze kennelijk in het voren besteld, in de uitvoering Comfort, Atlantis Grey, zwarte binnenbekleding. Naar inschatting van de dealer de meest verkochte uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

@Hassebassie wanneer wordt-'ie aan je afgeleverd?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mq71mafkees
Net nog gebeld met BYD, er zou een schip zijn aangekomen in Rotterdam maar de vracht is nog niet vrijgegeven. Gaat zeker nog 3-4 weken duren. We wachten het maar af. Het gaat in ons geval wel om een excellence en dan ook nog in de niet standaard kleur indigo grey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:48
PauseBreak schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:53:
@Hassebassie wanneer wordt-'ie aan je afgeleverd?
De dealer geeft aan dat het een 4 weken duurt tot aan de aflevering: 2 weken staan voor transport, 2 weken voor het afleveringsklaar maken van de wagen bij de dealer: voorzien van vloeistoffen, laatste updates, controles en poetsen.
De dealer geeft zelf aan dat hij een ruime marge aanhoudt, dan valt het nooit tegen :).
Pagina: 1