Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Heel veel plezier ermee, ben heel benieuwd naar je eerste ervaringen!Jerhuiz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:07:
Heb mijn Sealion 7 zojuist in ontvangst mogen nemen 😊
bedankt Hassebassie!Hassebassie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:48:
Goed checken of de laatste updates geïnstalleerd zijn en vraag of ze je telefoon willen koppelen aan de SL7. Als je dat wil, vraag dan of ze je telefoon kunnen instellen als nfc-toegang tot je auto. Een handig iets, wat ik veel gebruik. Als het goed gaat krijg je via de mail een link naar de BYD-app, kort voor de aflevering. Daarmee kun je al zien wat mogelijk is op afstand. Veel plezier alvast!
Weet iemand of je extra korting kunt bespreken of 2 verschillende dealers van BYD in België tegen elkaar kunt uitspelen? Want nu extra korting gevraagd maar volgens verkoper staan prijzen vast bij BYD.
Mvg Wes
Vertekend de foto hier, of staat het stuur wel erg in een "vrachtwagen stand"?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Tijdens het orienteren naar een EV mijn oog laten vallen op de Sealion 7.
Vragen:
1) Klopt het dat je jaarlijks ~€400 aan onderhoud moet spenderen om de garanties te behouden?
2) Na drie jaar je maandelijks €10~€20/maand kwijt bent aan SIM contract?
Dat betekend ieder jaar minimaal €400 en daarna ~€600/jaar aan min of meer verborgen kosten.
Bij de BYD dealers was dit niet echt bekend tijdens mijn bezoeken, maar vandaag per email over geinformeerd.....
PS. ook in de Seal groep gepost aangezien ik hier ook op orienteer.
De meeste merken hebben wel een dealer onderhoudsverplichting om de garantie te behouden. Of dat ook 400 moet kosten weet ik niet.
Ook een bedrag per maand voor de internetverbinding is niet gek. Vaak kun je ook zonder, maar dan heb je geen constante internetverbinding voor Spofity en dergelijke.
Weet niet hoe dat bij BYD precies zit…
Dit heeft mij doen besluiten om een Forum op te zetten puur gericht op BYD en de modellen die in Nederland geleverd worden. Heb je interesse? Meld je aan: https://byd-forum.nl
Goed idee, ga ik doen. Er is een Duits forum actief, waar ik veel gebruik van maak: https://www.byd-sealion7-forum.de/forum/gdisselkoen schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:38:
Omdat ik onlangs zelf een BYD Sealion besteld heb was ik op zoek naar een BYD\Sealion Forum. Tot mijn verbazing zijn er niet of nauwelijks fora voor BYD en de modellen. Alleen wat onderwerpen op andere fora.
Dit heeft mij doen besluiten om een Forum op te zetten puur gericht op BYD en de modellen die in Nederland geleverd worden. Heb je interesse? Meld je aan: https://byd-forum.nl
Ik moet binnen 2 weken een leaseauto bestellen en twijfel tussen deze 4. BYD vind ik qua looks het mooiste, de Buzz is lekker ruim en hoog (maar niet echt zakelijk). Polestar heeft beetje beiden maar qua looks wat minder. VW ID.7 heeft echt alles maar beetje saaie wagen, wel massagestoelen!
Heb al gevraagd voor een proefrit maar krijg geen reactie, kon dit alleen online aanvragen bij BYD...
Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be
Nee, merp!
Volgens de dealer zit dat erop maar die zegt ook dat iemand inhalen ook gewoon gaat. Aardige man maar veel verkooppraat
Dat noemt BYD "Intelligent Cruise Control", en werkt inderdaad zoals bij Polestar. De auto houdt zelf afstand tot je voorligger, houdt kruisend verkeer en achteropkomend verkeer in de gaten, en houdt zichzelf binnen de lijnen. Het zelfstandig inhalen doet de auto niet - of beter gezegd: zelf van rijstrook wisselen heb ik de auto niet zien doen, maar het was ook vrij druk en de auto rijdt erg veilig. Dat wil zeggen, gaten die je zelf als bestuurder wel pakt in NL spitsverkeer pakt de auto niet want je zit dan te kort op je voorligger.Zorg schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:19:
@PauseBreak dat is exact wat ik bedoel! Mijn 5 jaar oude bmw heeft een functie dat als het in de buurt komt van een lijn dat het begint te trillen. Dat vind ik te beperkt. Bij polestar kon ik gewoon handen aan het stuur houden en bochten werden prima genomen (op de snelweg) dat is hetgeen wat ik graag zou willen.
Volgens de dealer zit dat erop maar die zegt ook dat iemand inhalen ook gewoon gaat. Aardige man maar veel verkooppraat
Ik zou zeggen, boek een proefrit en ga het ervaren. Iedere auto heeft zijn eigen plus- en minpunten, dus vooral zelf ervaren.
Anyway, dit is de mijne:

In de standaardkleur, want die vind ik het zelf het fraaist.
Nee, merp!
Het wordt de Sealion of de ID.7 tourer
Beiden quasi even groot, de ID.7 wat burgerlijker maar qua software denk ik net iets verder + massagestoelen. De sealion vind ik qua looks net even wat mooier!
Nee, merp!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Wat is daar de versie info van? Want dit is wat ik zo uit de auto haal:Hassebassie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:26:
Zijn er hier leden die de nieuwe update V3.0 ontvangen hebben? In een Duits forum wordt er gemeld dat deze ontvangen is.

Er is afgelopen week wel wat veranderd in het menu met stoelventilatie maar verder heb ik geen veranderingen gezien.
Nee, merp!
Jij hebt ook nog versie V1.2.1PauseBreak schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:40:
[...]
Wat is daar de versie info van? Want dit is wat ik zo uit de auto haal:
[Afbeelding]
Er is afgelopen week wel wat veranderd in het menu met stoelventilatie maar verder heb ik geen veranderingen gezien.
Als er een update beschikbaar is, krijg je een melding op het scherm met de vraag of je de update wilt installeren. Je kunt ook handmatig op een update controleren door bij Systeem op Versie te klikken. Het systeem gaat dan na of er een update beschikbaar is.
Dat controleren had ik uiteraard al gedaanHassebassie schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:36:
[...]
Jij hebt ook nog versie V1.2.1
Als er een update beschikbaar is, krijg je een melding op het scherm met de vraag of je de update wilt installeren. Je kunt ook handmatig op een update controleren door bij Systeem op Versie te klikken. Het systeem gaat dan na of er een update beschikbaar is.
Nee, merp!
Veel rijplezier en veilige kilometers!jvanhambelgium schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:24:
Heb sinds vandaag m'n Sealion 7 gaan ophalen en een update naar V1.2.1 gehad. Niets anders voorlopig.
Nee, merp!
Bijzonder. Op een Duits forum worden meldingen gedaan over V 3.0.1PauseBreak schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:55:
Vandaag een update binnengekregen, maar naar V1.2.2. Alleen netwerkgerelateerde bugfixes zo te lezen.
Ben benieuwd wanneer wij die krijgen. Ik zit nog op V 1.2.1.

Nee, merp!
Voice control is nu ook in het Nederlands, tot grote vreugde van de kinderen (staat nu dus ook weer in het Engels
Changelog:
Details – New Features & Improvements
BYD Assistant: Now available in Danish, Dutch, Swedish, and Hebrew.
Light Control:
Switch for daytime running lights in the PAD (can only be enabled/disabled when in Park).
Optimized automatic headlights (triggered by motion and on/off status).
Voice Prompts: Adjustable volume (3 levels).
Driver assistance: ACC/ICC/DOW voice prompts disabled, but alert tones remain active.
HUD (only with HUD): Navigation from Android Auto & Apple CarPlay shown in HUD (CarPlay only with Apple Maps).
BSD display color matched to instrument cluster.
UI: Improved layout proportions and text translations.
Charging Preheating: Battery can be preheated up to approx. 25 °C.
Seat Ventilation: Noise reduction.
TBOX: More stable connection, fewer restarts, more accurate vehicle location.
Route Planning:
Automatic calculation of charging routes (can be toggled on/off).
Adjustable SOC values for charging stops and destination.
Further Improvements:
Increased maintenance interval limit to 34,000 km. <-- zie ik niet terug in de auto trouwens.
Fixed echo issue during CarPlay phone calls.
Fixed issue with seat welcome function.
Improved power management energy efficiency.
Nee, merp!
Er is nu zoals eerder opgemerkt voice control in het Nederlands. Verder valt me op dat de vertaling van de menu's hier en daar te wensen over laat en ook soms woorden in een andere taal tussen staan. Best slordig, helaas.
De waarschuwing uitzetten voor het overschrijden van de snelheid vergt nu twee keer klikken i.p.v. eerst één keer. Best hinderlijk. Daar staat tegenover dat de hinderlijke medlingen bij het aan- en uitzetten van ACC of ICC zijn verdwenen. Morgen een langere rit voor de boeg, dan ga ik merken wat in de praktijk opvalt.
[ Voor 3% gewijzigd door Hassebassie op 26-09-2025 15:33 ]
Nee, merp!
ICC houdt ook de bochten beter vast. Remmen ten opzichte van de voorligger gaat veel geleidelijker wat prettig is voor de inzittenden en vooral de passagiers. Optrekken gaat iets sneller (niet heel veel maar ICC laat niet meer éérst het gat volledig vallen maar doet dat geleidelijker).
Blokmarkering (zoals je ziet bij invoegstroken etc) snapt ICC nog steeds niks van.
De ELKA waarschuwing die ik altijd op dezelfde plek krijg was vandaag op zowel heen- als terugreis afwezig, dus daar lijkt ook iets te zijn verbeterd.
Maar belangrijkste, het ding lijkt veel zuiniger te zijn geworden. De afgelopen weken stond over dit traject het gemiddelde verbruik op 20,4kWh/100km, vandaag was dat 18,4kWh/100km. En dat kan vast nog wel beter wanneer ik op een werkdag rij en niet achter de toeristen.
Eerste indrukken zijn dus positief. Wel opvallend dat er een aantal goede vertalingen (zoals van het vasthouden van het stuur en het AEC infoscherm) zijn vervangen door foutieve vertalingen maar goed, dat vind ik minder belangrijk dan wat hier boven staat.
Nee, merp!
Inderdaad hier en daar een Duits woord tussen het Nederlands.
Toch blij eindelijk in het Nederlands met de wagen te kunnen praten, alhowel het weer zoeken is naar sommige woordjes (vb "rolgordijn" is de Nederlandse benaming om het plafond open te schuiven)
Verder geen speciale dingen kunnen opmerken.
Ik heb sinds levering (2 weken geleden) WEL last van foutieve bandenspanningsgedoe en dus telkens zozegd "afwijkende bandenspanning". Komt voor op alle banden, totaal willekeurig.
Netjes de nodige foto's doorgestuurd naar de garage, even bekijken wat we ermee doen. Lig er zo niet echt van wakker.
Verder voorlopig is het gewoon een zalige bak om mee te rijden!
Klinkt te mooi om waar te zijn, ook omdat de changelog geen wijzigingen vermeldt over ICC (anders dan de nu ontbrekende vocale meldingen) of het energiegebruik. Zou mooi zijn!PauseBreak schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:52:
Vandaag ermee gereden. Toevallig dezelfde route als naar mijn huidige opdrachtgever. Paar dingen die op zijn gevallen.
ICC houdt ook de bochten beter vast. Remmen ten opzichte van de voorligger gaat veel geleidelijker wat prettig is voor de inzittenden en vooral de passagiers. Optrekken gaat iets sneller (niet heel veel maar ICC laat niet meer éérst het gat volledig vallen maar doet dat geleidelijker).
Blokmarkering (zoals je ziet bij invoegstroken etc) snapt ICC nog steeds niks van.
De ELKA waarschuwing die ik altijd op dezelfde plek krijg was vandaag op zowel heen- als terugreis afwezig, dus daar lijkt ook iets te zijn verbeterd.
Maar belangrijkste, het ding lijkt veel zuiniger te zijn geworden. De afgelopen weken stond over dit traject het gemiddelde verbruik op 20,4kWh/100km, vandaag was dat 18,4kWh/100km. En dat kan vast nog wel beter wanneer ik op een werkdag rij en niet achter de toeristen.
Eerste indrukken zijn dus positief. Wel opvallend dat er een aantal goede vertalingen (zoals van het vasthouden van het stuur en het AEC infoscherm) zijn vervangen door foutieve vertalingen maar goed, dat vind ik minder belangrijk dan wat hier boven staat.
Er staat in de changelog wel iets over het energiemanagementsysteem. Daar zou dit vandaan kunnen komen. Wijzigingen aan ICC kunnen al in V2 hebben gezeten die wij hier hebben overgeslagen. Althans, mijn auto ging van 1.2.1 naar 1.2.2 naar 3.0.1. Ik heb dus ook niet opgezocht wat er in V2 is gewijzigd.Hassebassie schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:51:
[...]
Klinkt te mooi om waar te zijn, ook omdat de changelog geen wijzigingen vermeldt over ICC (anders dan de nu ontbrekende vocale meldingen) of het energiegebruik. Zou mooi zijn!
Nee, merp!
V2 is er nooit geweest...PauseBreak schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:09:
[...]
Er staat in de changelog wel iets over het energiemanagementsysteem. Daar zou dit vandaan kunnen komen. Wijzigingen aan ICC kunnen al in V2 hebben gezeten die wij hier hebben overgeslagen. Althans, mijn auto ging van 1.2.1 naar 1.2.2 naar 3.0.1. Ik heb dus ook niet opgezocht wat er in V2 is gewijzigd.
Verbruik lijkt iets verbeterd te zijn.
Hier niet inderdaad maar ik lees uit Azië dat daar meer updates zijn uitgebracht dan in Europa.
Hier nu twee dagen dezelfde route gereden en ik kom inmiddels uit op 18,4-18,7kWh/100km. Dat is dus iets beter dan het was.
Nee, merp!
Het is namelijk ook wel relatief gunstig herfstweer. Weinig airco nodig om te koelen en tegelijkertijd warm genoeg voor de accu…
Nee, merp!