Even de puntje op de i: Estradiol is pas ontdekt in 1933, market approval van door jou aangehaalde Premarin dateert van 1941. Voor Estradiol valereate ontdekt 1940 op de markt 1954. Ik blijf bij mijn punt dat de applicatie ervan voor trans doeleinden een relatief recent gegeven is. Het is niet omdat ergens begin 1900 een eerste experiment geweest is dat de algemene populatie er mee in aanraking is gekomen op enig significant niveau. Laat staan dat er zich een relatieve noodzaak tot definiëren man/vrouw stelde tot voor kort.
Zeer flauw om naar Egypte BC te gaan verwijzen of andere quasi Middeleeuwse voorbeelden. Niemand beweert dat genderdysforie niet bestaat of dat LGBTQIA whatever niet iets van alle tijden is net zoals in de natuur bij andere soorten ook genoeg voorbeelden gedocumenteerd zijn. Desondanks is het gegeven "echt trans" (hormonale manipulatie en echte chirurgie )en niet louter cross dressing gender dysfoor etc echt wel iets is dat slechts mogelijk is door semi-recente geneeskunde op enig significante schaal.
En dat is ook altijd al een extreem versimpeld, niet correct perspectief geweest. Er zijn altijd al uitzonderingen op geweest, trans personen vallen net zo goed onder die uitzonderingen.
Fijn daar hebben we concensus.
Wanneer die verduidelijking nodig is. Bijvoorbeeld bij de dokter, niet in het dagelijkse leven, niet wanneer je met iemand praat.
Toevallig hetgeen op mijn diploma staat. Dokter in de Genees- Heel- en Verloskunde etc.
Dat is me nogal een statement, heel erg constructief!. Kun je ook toelichten waarom je dat denkt? Of wil je gewoon een knuppel in het hoenderhok gooien?
Zoals meerdere posters in dit topic aangeven en zoals mijn aanwijzen vanuit de biologische visie op man/vrouw/ geslacht ben ik van mening dat je het nog zo mag verbloemen met kunstgrepen, hormonen, baarmoeder transplantaties aan toe, uiteindelijk in de kern ≠ vrouw. Sorry daar gaat geen letter op een paspoort verandering in brengen voor mij. En verder gaat deze mening niet. Leven en laten leven, maar dit is en blijft mijn mening en het is ok dat jij het hier niet eens mee kan of wil zijn. Even goede vrienden verder. Maar als er gevraagd wordt om toelichting wil ik gerust mijn mening geven en een aanzet naar beweegreden voor die mening.
En hoe wil jij, zonder kariotyperingen deze differentiatie handhaven? Hoe wil je dan omgaang met intersekse personen? Je hebt gelijk dat trans vrouwen geen vrouwelijk gameten aanmaken, trans vrouwen maken namelijk helemaal geen gameten aan. Als dat zo belangrijk is, dan is een cis vrouw na een hysterectomie ook geen vrouw meer.
Pas op handhaving? Waarom zou ik handhaving willen, vragen, noodzakelijk zijn? Heel triest en onnodig heel die toilet piemel/vagina/voyeurisme discussie op toiletten. Dat zal me verder worst wezen (pun intended).
Hysterectomie en menopauze zijn absoluut wel vrouw en veranderen niets want op enig punt in hun leven of bij geboorte zo je wil was er wel degelijk de mogelijkheid/aanleg/potentie. Bovendien verandert er op cellulair niveau niets het blijft XX etc.
Interseksen zijn en blijven wat mij betreft een duidelijk aflijnbare groep met genetische afwijkingen die er altijd geweest zijn.
Ik neem aan dat je verwijst naar mijn uitleg? Dit is een versimpelde uitleg van hoe, biologisch gezien de geslachtsdifferentiate bij mensen wordt bepaald.
Ja, je ziet zelf toch hoe reductionistisch je hier over "vrouw' bent? Het topic zou best wat die hard feminisme kunnen gebruiken. Benieuwd naar hun reacties.
Pech! Ik claim helemaal niets, ik ben gewoon vrouw.
- Dat is wat er op mijn paspoort staat.
- Mensen die mij op straat zien lopen, zien een vrouw.
- Tijdens het sporten / sparren ben ik gewoon vrouw.
- Als ik lastig gevallen wordt op straat, is dat omdat ik een vrouw ben.
- Als ik weer eens gemansplaind wordt, is dat omdat ik een vrouw ben en zo behandelt wordt.
Kun jij me een goede reden geven waarom ik niet gewoon de term zou mogen gebruiken die het beste bij me past?
Ik zal je geen stro breed in de weg leggen, hoogstens kan je mij betrappen op een roll eyes ik verwijs naar bovenstaande visie vanuit medisch standpunt (in mij ogen de enige correcte). Maar als je mijn menig vraagt zal ik ze wel geven.
Ik denk dat het vooral is uit angst om mensen zoals jij tegen te komen. Mensen die het op de een of andere manier niet kunnen verwerken dat trans vrouwen, in het dagelijkse leven gewoon vrouwen zijn en in de maatschappij op dezelfde manier behandelt (moeten) worden. Waarom zou ik mensen zoals jij een manier geven om mij niet meer als vrouw te hoeven zien? Om mijn ervaringen, die voor 99% overkomen met die van alle andere vrouwen, weg te kunnen zetten als niet vrouwelijk?
Nota: dit is voor mij rethorisch, ik hoef geen antwoorden.
Niet echt lief dit: "mensen zoals jij". Dus 1 mening rond 1 super specifiek topic maakt mij onmiddellijk een slecht 'te mijden" mens waarvoor je angstig moet zijn? Reflecteer daar aub eens ten gronde over?
Ik heb 0.0 bezwaar tegen hoe jij of om het even welk persoon trans of ander zijn leven lijdt. Echter als het specifiek om die terminologie man/vrouw gaat dan ben ik het er om genoemde reden niet mee eens en blijf ik het frappant vinden dat dit zulke gepikeerde reacties geeft vanuit de transpopulatie dus vandaar mijn gemeende vraag vanwaar komt deze drang/gepikeerdheid? Maar verder agree to disagree en zo meer. En verder all the best hoor.