Mogelijk een Windows 95 PC te netwerken met Windows 11?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-06 12:21
Heb een Windows 95 PC staan en ik zoek eigenlijk een makkelijke manier om bestanden over en weer te dragen vanaf een moderne PC, zonder voor elk bestandje een CD te branden. Heb denk nu al 20 CDs gebrand en daarna weggegooid. Kost geen drol, maar het is irritant en zonde.

Ik loop al zowat de hele avond te zoeken of het mogelijk is verbinding te leggen tussen een Windows 95 en een Windows 11 PC, maar kom niet echt tot een antwoord dat werkt. Ik heb een ethernet kaart in de Windows 95 PC zitten en de drivers staan erop. Ik dacht dat het vast niet zo simpel zou zijn als beide PCs dezelfde werkgroep te geven en bepaalde mappen te delen, en inderdaad, werkt niet.

Is dit mogelijk of verspil ik mijn tijd en energie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan een FTP server gebruiken die werkt met Winsock 1.1.

Winsock is er in twee belangrijke versies: 1.1 en 2.0. Versie 2.0 werkt niet op oude systemen die alleen 1.1 gebruiken. Er is een installer voor Winsock 2.0 voor Windows 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Linux live CD gebruiken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
mrmrmr schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 01:17:
Je kan een FTP server gebruiken die werkt met Winsock 1.1.

Winsock is er in twee belangrijke versies: 1.1 en 2.0. Versie 2.0 werkt niet op oude systemen die alleen 1.1 gebruiken. Er is een installer voor Winsock 2.0 voor Windows 95.
Als Windows 95 2.0 heeft, kan ik 2.0 gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:04
Wat voor specificaties heeft het systeem? Eventueel Windows 98 installeren een optie? Dat maakt het een stuk makkelijker met USB support. Kun je met USB sticks heen en weer in plaats van CD's branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Acid Vendetta schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:46:
Wat voor specificaties heeft het systeem? Eventueel Windows 98 installeren een optie? Dat maakt het een stuk makkelijker met USB support. Kun je met USB sticks heen en weer in plaats van CD's branden.
PA-2005 moederbord zonder onboard USB, dus dat wordt sowieso lastig. Ik had wel geprobeerd een PCI USB kaart aan te sluiten, maar werkt niet. Beeld gaat niet aan wanneer die verbonden is. Er zit wel een header op het moederbord gelabeld USB, maar van wat ik heb gelezen werkt die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een CF card gebruiken zou ook nog kunnen. Je hebt interne brackets welke een uitbreidingsslot innemen.

Maar FTP is denk ik het makkelijkste.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Zit er een parallelle poort op?
https://www.briggsoft.com/lmaven.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voordat je met een netwerk oplossing verder gaat, check wel even of de netwerkconfiguratie goed is (dus dat de win95 pc een ip adres heeft, of ze elkaar kunnen zien etc.)

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 11-02-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
PD2JK schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:53:
Een CF card gebruiken zou ook nog kunnen. Je hebt interne brackets welke een uitbreidingsslot innemen.

Maar FTP is denk ik het makkelijkste.
Ik heb twee van dit soort oplossingen geprobeerd, een IDE naar SD kaart en een SCSI naar SD kaart. Beide werken wel, maar hebben hun eigen problemen. IDE naar SD werkt alleen als het de enige device op een IDE kabel is, master/slave werkt niet. Heb te weinig IDE poorten om dat mogelijk te maken. SCSI naar SD kan ik nergens kwijt, aangezien je in deze kast insteekkaarten niet vast schroeft (worden vast gezet met een klem) blijft ie niet goed zitten. Plus dan moet ik een PCI slot gebruiken voor een SCSI kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14

mmniet

De beetje weter

hoe groot zijn de bestanden?

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Ja, eentje onboard en eentje extra op een PCI kaart die erin zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Vrij klein, het is Windows 95. De hele harddisk is maar 4GB en de BIOS kan sowieso geen schijven lezen groter dan 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

wat mij te binnen schiet is een floppy disk gebruiken als het netwerk niet werkt met FTP. Maar dan moeten het wel kleine bestanden zijn.

Een tweede optie die me te binnen schiet is in plaats van een CD drive een zip drive te gebruiken, die heeft meer ruimte en zou ook moeten werken op een win95 bak

(ik ben overigens wel benieuwd naar de use case die je hebt)

[ Voor 9% gewijzigd door mmniet op 11-02-2025 08:12 ]

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:53
Ik heb vroeger wel eens een oude versie van HFS gebruikt hiervoor. Geen idee hoe de nieuwe werken, maar dan kun je heel eenvoudig op je windows 11 PC een server opzetten die via de browser op de Windows 95 pc benaderbaar is.

https://rejetto.com/hfs/

Oudere versies werkten ook met oudere besturingssystemen/browsers. Geen idee of de nieuwe dat ook doet, maar de oude versie moet je niet meer gebruiken, die is vatbaar voor een aanval.

Andere optie die al genoemd is, is een FTP server opzetten, mogelijk werkt dat eenvoudiger dan het maken van een bestandsshare via het netwerk. FTP is een al langer bewezen technologie die minder tot geen eigenaardigheden heeft tussen verschillende besturingssystemen. Een lokale netwerkshare opzetten kan veel gedoe geven tussen verschillende besturingssystemen.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Gewoon (filezilla) ftp server en client erop :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog een stem voor een FTP server. Daar is Windows 95 absoluut niet te oud voor - ik draai een FTP server op al mijn retro bakken tot en met een XT.

Grote voordeel van server op de oude bak draaien is dat je een moderne client (zoals Filezilla) op je nieuwe machine kunt gebruiken en niet hoeft te rommelen met wat dan ook qua client op de oude machine wil draaien.

Er zit zelfs een FTP server ingebakken in Windows 95 dus extra software is overbodg - maar het is een optionele onderdeel, dus grote kans dat het niet bij jou geinstalleerd is. Ga kijken bij de Windows components, vink het aan en pak de Win95 CD erbij als het je gevraagd wordt.

Mbt PCI USB kaart: nieuwere PCI kaarten gaan ervan uit dat er 3.3V aanwezig is op de PCI sloten, maar dat is pas vanaf PCI 2.2 het geval. Jouw PA-2005 ondersteunt PCI 2.0 dus levert het alleen 5V voeding. Daar loop je geheid tegenaan. Zoek een oudere kaart die PCI 2.1 gebruikt (tip: kijk naar NEC chipsets; het ligt niet aan chipset maar aan kaart design, maar die NEC kaarten zijn dermate oud dat het vrijwel altijd goed zal zijn) en het kan werken, althans, als Windows 95 meewerkt (alleen de laatste release ondersteunt USB, en dat beperkt).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
laurens0619 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:12:
Gewoon (filezilla) ftp server en client erop :)
FileZilla werkt niet goed op Windows 95, meerdere versies geprobeerd. Krijg allerlei errors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Er bestaan ook Floppy Disk emulatoren die een SD kaart of USB stick accepteren.
Dat is een fysiek stuk hardware (zie amazon) met iets als https://github.com/keirf/flashfloppy

Dat wordt veel gebruikt om antieke industriële machine te upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:26
Rewritables gebruiken in plaats van read only? Hoef je ze in ieder geval niet weg te gooien ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

geldersscheepje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:43:
Rewritables gebruiken in plaats van read only? Hoef je ze in ieder geval niet weg te gooien ..
op zich een goed idee, proberen waard in ieder geval. Mijn ervaring is wel dat een CD-RW na een paar keer minder goed gelezen werd, vooral door de wat oudere cd drives.

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
g0bledyg00k schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:25:
[...]

FileZilla werkt niet goed op Windows 95, meerdere versies geprobeerd. Krijg allerlei errors
Maar het hoeft ook niet op de nieuwe PC? Je 95 machine biedt zichzelf aan als FTP server, vanuit een moderne PC connect je daarmee en schuif je er bestanden heen. En dan kun je ze op de 95 machine weer verplaatsen naar waar je wilt.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Martijn.C.V schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Maar het hoeft ook niet op de nieuwe PC? Je 95 machine biedt zichzelf aan als FTP server, vanuit een moderne PC connect je daarmee en schuif je er bestanden heen. En dan kun je ze op de 95 machine weer verplaatsen naar waar je wilt.
De server op Windows 95 installeren? Geen idee of dat werkt. Ik heb de server op Windows 11 staan en probeerde de client op Windows 95 te installeren, maar dat werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
geldersscheepje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:43:
Ga dan liever voor zip drives denk. Er zat al een zip drive in deze PC. Moet dan alleen een USB zip drive kopen voor de Windows 11 PC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je netwerk verbinding hebt kan je ook gewoon bestandsdeling gebruiken, alleen moet je SMB 1.0 aanzetten op je Windows 11 machine en is het niet zo veilig. Dus buiten je netwerk weer uitzetten. FTP server aanzetten op je Windows 95 machine is makkelijker.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Frogmen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:05:
Als je netwerk verbinding hebt kan je ook gewoon bestandsdeling gebruiken, alleen moet je SMB 1.0 aanzetten op je Windows 11 machine en is het niet zo veilig. Dus buiten je netwerk weer uitzetten. FTP server aanzetten op je Windows 95 machine is makkelijker.
Had ik geprobeerd, gedeelde map gemaakt en alles. Beide PCs hebben dezelfde workgroup, maar kan geen verbinding tot stand brengen. De PCs zijn onzichtbaar voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:28
Puur uit nostalgie even mijn reactie, geen idee of het nog kan, maar als ik in hetzelfde schuitje zou zitten zou ik proberen een directe verbinding te maken mbv een crossed utp kabel.
En dan handmatig de netwerk kaart config opstellen (geen idee hoe en wat in windows 11..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 22:34
Misschien WS_FTP?

Hier enkele clients
https://win95.retropc.se/win95-dec96-1/ftp/ftp.html

edit:
denk dat dit jouw topic is? wel handig om die info eruit te vermelden, anders gaan we dezeflde analyse opnieuw doen hier :)
https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=1328764

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 11-02-2025 09:38 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

FileZilla op je nieuwe PC als client. Windows 95's ingebakken FTP server op dat systeem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
g0bledyg00k schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:11:
Had ik geprobeerd, gedeelde map gemaakt en alles. Beide PCs hebben dezelfde workgroup, maar kan geen verbinding tot stand brengen. De PCs zijn onzichtbaar voor elkaar.
Kan je ze wel pingen en/of direct ip/sharenaam invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:25
g0bledyg00k schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:00:
[...]
De server op Windows 95 installeren? Geen idee of dat werkt. Ik heb de server op Windows 11 staan en probeerde de client op Windows 95 te installeren, maar dat werkte niet.
Misschien heb je deze opmerking gemist?
dion_b schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:13:
Er zit zelfs een FTP server ingebakken in Windows 95 dus extra software is overbodg - maar het is een optionele onderdeel, dus grote kans dat het niet bij jou geinstalleerd is. Ga kijken bij de Windows components, vink het aan en pak de Win95 CD erbij als het je gevraagd wordt.
Je hoeft geen externe (te moderne) software te installeren, maar de standaard aanwezige ftp server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
dixet schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:39:
[...]

Misschien heb je deze opmerking gemist?

[...]

Je hoeft geen externe (te moderne) software te installeren, maar de standaard aanwezige ftp server.
Oh, dat kan ik nog ff proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
The_Doman schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:38:
[...]

Kan je ze wel pingen en/of direct ip/sharenaam invoeren?
Op dit moment helemaal niks, kan wel een share naam invoeren als ik klik op verbinding maken in de netwerk map, maar de share naam van de PC wordt niet herkend. Handmatig IP adres invullen had ik nog niet geprobeerd geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
[...]

Op Windows 11 moet je SMB 1.0 activeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Frogmen op 11-02-2025 09:52 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Frogmen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:51:
[...]

Op Windows 11 moet je SMB 1.0 activeren.
Die is geactiveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
[...]

Je moet echt software uit die tijd gebruiken, anders krijg je foutmeldingen. Op Windows 95 ontbreken allerlei DLL's die op latere WIndows versies wel aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan functies in de crypto library, WinDNS en C runtimes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Voor FTP client onder Windows 95 is Total Commander een betere optie:
Total Commander: (FAQ) - FTP

Ook nog parallelle en seriële poort (via USB) mogelijk:
Total Commander: Is the Serial Plugin still supported? What do I need to let it work?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-09 20:14
Vraagje. Waarom niet gewoom een Windows 95/98 VMware sessie met misschien iets als SoftGPU?

Of PCem emulator.

[ Voor 10% gewijzigd door Marctraider op 11-02-2025 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Netbios en zelfde werkgroep instellen en anders op basis van IP verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Marctraider schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:09:
Vraagje. Waarom niet gewoom een Windows 95/98 VMware sessie met misschien iets als SoftGPU?

Of PCem emulator.
Het doel is om oude PCs aan de gang te krijgen, virtuele machines zijn daarin een beetje tegenstrijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

g0bledyg00k schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:14:
[...]

Het doel is om oude PCs aan de gang te krijgen, virtuele machines zijn daarin een beetje tegenstrijdig.
maar als je doel is om bestanden over te vliegen, je hebt beide pc in een netwerk hangen, dan kan je misschien makkelijker een netwerk opzetten als je een VM op je W11 machine zet met win95. dan zet je die even aan, kopieer je bestanden (door een map te delen met de host) en zet je de vm weer uit. klinkt voor mij als minder heftig dan steeds bestanden op een cd te branden

It's me Mario

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

g0bledyg00k schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 00:55:
Heb denk nu al 20 CDs gebrand en daarna weggegooid. Kost geen drol, maar het is irritant en zonde.
CD-RW gebruiken dus; kan je lekker herschrijven.

Want, in essentie, hoe vaak & veel bestanden moet je eigenlijk uitwisselen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
[...]
Maar met alleen de workgroup instellen ga je dit volgens mij niet voor elkaar krijgen. Ze zullen ook in hetzelfde IP subnet moeten zitten.
Dus krijgt de Win95 PC nu een IP adres toegekend vanaf een DHCP server?
(vraag me af of dat uberhaupt wel werkt met moderne ethernet links)..

Anders handmatig op beide PCs in de TCP/IP instellingen een vast IP adres en subnet instellen zodat ze in dezelfde range zitten, en direct met elkaar verbinden.
En oh ja: zoals hierboven al genoemd ook eerst zelf het NETBIOS en/of NETBEUI (die naam schiet me te binnen) protocol installeren/toevoegen in de Netwerk instellingen. Als ik me goed herinner is die namelijk niet standaard geinstalleerd in een default Win95 installatie.
Is wel op het systeem aanwezig als optie, dus die functie kun je gewoon toevoegen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik gebruik zelf een USB floppy drive aan mijn moderne PC en de interne floppydrive op mijn Pentium 1 bak.

Heb je welk een limiet van 1,44MB maar heeft ook wel weer wat vind ik.

Gabriël AM5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mmniet schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:16:
[...]

maar als je doel is om bestanden over te vliegen, je hebt beide pc in een netwerk hangen, dan kan je misschien makkelijker een netwerk opzetten als je een VM op je W11 machine zet met win95. dan zet je die even aan, kopieer je bestanden (door een map te delen met de host) en zet je de vm weer uit. klinkt voor mij als minder heftig dan steeds bestanden op een cd te branden
Dat is dan ook omslachtig en nergens voor nodig. Je kunt prima dingen over netwerk doen met computers die veel ouder zijn dan Windows 95. FTP wordt vaak genoemd omdat het 50 jaar oud is en gesupport door vrijwel alles dat aan een netwerk te hangen is.

Enige wat nodig is, is een werkende netwerkverbinding en een stuk software dat er overheen kan.

TS zou waarschijnlijk wat gestructureerder kunnen werken, hij probeert nu van alles kortstondig zonder te begrijpen waarom iets niet werkt.

Ik zou even focussen op dit punt:
Je antwoorde:
g0bledyg00k schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Op dit moment helemaal niks, kan wel een share naam invoeren als ik klik op verbinding maken in de netwerk map, maar de share naam van de PC wordt niet herkend. Handmatig IP adres invullen had ik nog niet geprobeerd geloof ik
Begrijp je wat met "pingen" bedoeld wordt?

Open een MS-DOS prompt. Typ:
code:
1
ping <IP-adres van moderme bak>

Daar kun je vier antwoorden op krijgen:
- je krijgt 4x een antwoord: mooi, je TCP stack werkt en je kunt communiceren met de nieuwe bak
- je krijft 4x een timeout: waarschijnlijk werkt je TCP stack maar je kunt niet communiceren met de nieuwe bak. Grote kans dat een firewall daar roet in het eten gooit.
- je krijgt een melding host unavailable of no route to host: adapter op je netwerk lijkt te werken, maar iets in netwerk tussen dat en nieuwe bak lijkt mis
- je krijgt een general failure melding: je TCP stack werkt niet, je moet focussen op Win95 bak

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
sapphire schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:46:
Ik gebruik zelf een USB floppy drive aan mijn moderne PC en de interne floppydrive op mijn Pentium 1 bak.

Heb je welk een limiet van 1,44MB maar heeft ook wel weer wat vind ik.
Met een ZIP drive kan je die limiet verhogen naar 100MB.
Die zijn zowel als USB te vinden, maar ook in IDE.... >:)

Edit:
Nee, geintje.
De FTP oplossing is het beste.
Netwerkverbinding realiseren tussen de 2 machines en met FTP in een grote stroom data overpompen...

[ Voor 16% gewijzigd door GarBaGe op 11-02-2025 11:22 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GarBaGe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Met een ZIP drive kan je die limiet verhogen naar 100MB.
Die zijn zowel als USB te vinden, maar ook in IDE.... >:)

Edit:
Nee, geintje.
De FTP oplossing is het beste.
Netwerkverbinding realiseren tussen de 2 machines en met FTP in een grote stroom data overpompen...
De IDE versie is intern, wat niet bepaald handig is voor bestandsuitwisseling. USB en Win95 is ook geen succes. Als je per se Zip wilt gebruiken, pak dan de extene parallelle versie. Niet snel, wel makkelijk op verschillende systemen aan te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Het moet gewoon met SMB 1.0 werken, dat doet het hier ook.

Heb je gecontroleerd of beide PC's een ipadres uit hetzelfde subnet krijgen?
Heb je ipadressen gebruikt in plaats van namen als je vanuit de Windows 11 PC de share op de Windows 95 PC wilt benaderen?
Gebruik je de juiste credentials als je dat doet?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48
Je kan ook een HDD gebruiken. Heb je alleen een USB naar IDE/SATA converter voor nodig. Die zijn er genoeg.
Met een "Hotswappable" bay kun je die schijf eruit halen zonder dat je de kast hoeft open te maken.
Als je SATA aansluitingen zou hebben, is de zoektocht vrij makkelijk. Voor IDE moet je wat meer zoeken.

Als je bestanden via het netwerk wilt overzetten, dan is een oud protocol de aangewezen optie.
Dus dan kom je uit op FTP of HTTP. Dan moet je een server draaien op een van de machines.
Met SMB is het altijd lastig. MS is echt bezig om die oude versie te verwijderen uit Windows, dus of het nog werkt in de nieuwste Windows 11 is geen garantie.

Maar, dat staat en valt met de basis: connectie.
Dus, wat zijn de ip-adressen en kunnen ze elkaar pingen?

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
SMB werkt gewoon ook met Windows 11.
Je moet alleen SMB 1.0 aanzetten.
Dat doe je bij "turn windows programs and features on"

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37
4GB zeg je en CD's zijn om-en-nabij 700MB. Dan ben je toch met 8CD's al klaar..? Gewoon doorbranden en even geduld hebben. Dit topic of alternatieven kosten je meer tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Het gaat erom een permanente oplossing te vinden. Ik heb geen zin om steeds een CD van 700mb te branden wanneer ik weer een bestandje van 5mb over moet zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:59

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
@g0bledyg00k Ik heb het idee dat wij in dit topic twee personen hebben die schijnbaar veel ervaring hebben met deze kwestie namelijk @dion_b en @Ben(V) . FTP installeren op W95.. heb je dat al geprobeerd? SMB proberen aan de praat te krijgen (via //IP) al geprobeerd? Ik lees heel veel "heb ik al geprobeerd" of "nee dat wil ik niet". Als je niet serieus tijd investeert in mogelijke oplossingen die zijn aangedragen zie ik geen reden om dit topic nog langer open te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

.

[ Voor 137% gewijzigd door MeesKees21 op 11-02-2025 15:24 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
MasterL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:51:
@g0bledyg00k Ik heb het idee dat wij in dit topic twee personen hebben die schijnbaar veel ervaring hebben met deze kwestie namelijk @dion_b en @Ben(V) . FTP installeren op W95.. heb je dat al geprobeerd? SMB proberen aan de praat te krijgen (via //IP) al geprobeerd? Ik lees heel veel "heb ik al geprobeerd" of "nee dat wil ik niet". Als je niet serieus tijd investeert in mogelijke oplossingen die zijn aangedragen zie ik geen reden om dit topic nog langer open te houden.
FTP was ik mee bezig zoals ik zei, alleen kreeg FileZilla niet aan de gang. Vanmiddag ga ik de overige suggesties ff proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:18
Mss een hiren's boot cd of linux live cd (damnsmall linux) pakken?
Heb je een moderner os met alle mogelijkheden van dien.

Of op je doel-pc ff tijdelijk een http server opzetten met python:
python http server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
proatjeboksem schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:38:
Mss een hiren's boot cd of linux live cd (damnsmall linux) pakken?
Heb je een moderner os met alle mogelijkheden van dien.

Of op je doel-pc ff tijdelijk een http server opzetten met python:
python http server
Ik kan altijd proberen te booten via Linux oid, maar dat verslaat het doel een beetje van een Windows 95 PC hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:18
g0bledyg00k schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Ik kan altijd proberen te booten via Linux oid, maar dat verslaat het doel een beetje van een Windows 95 PC hebben
Oh, sorry, ik dacht dat het doel was om ff één keer wat bestandjes over te tanken.
in dat geval, lekker ftp'en idd.

[ Voor 4% gewijzigd door proatjeboksem op 11-02-2025 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0bledyg00k
proatjeboksem schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:16:
[...]

Oh, sorry, ik dacht dat het doel was om ff één keer wat bestandjes over te tanken.
in dat geval, lekker ftp'en idd.
Nee het is meer voor lange termijn inderdaad. Dat als ik in de toekomst games of software tegenkom waarvan ik denk “Dat zou ik wel op Windows 95 willen testen” dat ik niet zit te klooien.

Dus ga straks ff alle FTP gerelateerde suggesties proberen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

En geef dan ook eindelijk eens antwoord op de vraag of je Win95-computer nu een ip-adres heeft gekregen en zo ja, of dit in dezelfde range ligt als je Win11-computer.

Ik stem ook voor FTP, trouwens: ik ben een enthousiast "ouwemeukgebruiker" en hier babbelt alles wat fysiek aan m'n netwerk is gekoppeld onderling keurig ABF (Algemeen Beschaafd Ftp). Briljant concept, nooit meer wat aan veranderen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Of, iets gemakkelijker dan branden van CD's of DVD's: USB sticks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

Lijkt mij inderdaad een IP probleem. Vroeger vaak genoeg dit gedaan met FTP tussen twee computers, maar het was altijd wel even een gedoe om de IP's goed te krijgen met een crosscable ethernet kabel. Als zal je W11 machine waarschijnlijk wel beide aankunnen (dus omschakelen als je een straight kabel gebruikt in een cross situatie, je WIN95 kaart zal dat waarschijnlijk niet kunnen)

Wat zijn dus de IP adressen van beide machines? En hoe zijn ze aangesloten? (direct of via een switch?) edit2: ik gebruikte vaak de 10.0.0.x range voor lokaal verkeer en geen netwerkbridging op de W11 computer toepassen om je W95 van het internet af te houden)

edit: Ik gebruikte dacht ik deze
https://archive.org/detai...ion-version-4.60-98.03.17

edit: wil je echt old skool, dan pak je een RS232 cross cable :+ (mijn moederbord heeft zelfs nog RS232 headers)

[ Voor 44% gewijzigd door franssie op 11-02-2025 16:11 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
franssie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:52:

edit: wil je echt old skool, dan pak je een RS232 cross cable :+ (mijn moederbord heeft zelfs nog RS232 headers)
Ohhh.. ja, das een leuke!

Dan kun je de ingebouwde HyperTerminal in Win95 gebruiken om een connectie op te zetten via de seriele COM poort.. dan kun je ongetwijfeld via Putty of zo aan de andere kant met de Win11 machine daarmee praten, en denk ik toch vast wel datarates van 115.2 kbps mee halen..
Snel genoeg om incidenteel wat kleinere bestanden tot een paar MB mee over te zetten.. :P

Zo heb ik vroeger nog eens ooit via Hyperterminal via de telefoonlijn (33.6kbps :+ ) fotos verstuurd gekregen van familie die aan de andere kant van de wereld zat..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Aanvulling:

Wellicht leuk om te weten:
Als je 7-zip gebruikt om bestanden ingezipt over te zetten (kun je ze ook gezipt opdelen in kleinere fixed-size blokken indien gewenst), dan kun je sowieso versie 4.32 nog gebruiken.
Die (en latere versies) hadden nog steeds support voor Windows 95.

Uit de 7-zip changelog:

code:
1
2
3
4.32           2005-12-09
-------------------------
- Bug was fixed: 7-Zip 4.31 didn't work in Windows 95

Vanaf versie 9.32 Alpha werkt ie in ieder geval niet meer op Win95.

Volgens mij zou je die hier vrij veilig vandaan moeten kunnen halen
(al kan het geen kwaad om eerst even extra te laten virusscannen natuurlijk)
http://www.oldversion.com/windows/7-zip/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

CH4OS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:43:
Afhankelijk van welke specifieke Win95-versie het is, is er geen of beperkte ondersteuning van USB. :)

Er zit een nic in die pc. Aangezien TS een langetermijnoplossing zoekt, is ftp verreweg te prefereren boven andere voorgestelde oplossingen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:42
Oude versie van bulletproof ftp altijd gebruikt. Werkt prima voor zoiets. Ftp://192.168.0.x en gaan met die banaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0bledyg00k
dion_b schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Dat is dan ook omslachtig en nergens voor nodig. Je kunt prima dingen over netwerk doen met computers die veel ouder zijn dan Windows 95. FTP wordt vaak genoemd omdat het 50 jaar oud is en gesupport door vrijwel alles dat aan een netwerk te hangen is.

Enige wat nodig is, is een werkende netwerkverbinding en een stuk software dat er overheen kan.

TS zou waarschijnlijk wat gestructureerder kunnen werken, hij probeert nu van alles kortstondig zonder te begrijpen waarom iets niet werkt.

Ik zou even focussen op dit punt:

[...]

Je antwoorde:

[...]

Begrijp je wat met "pingen" bedoeld wordt?

Open een MS-DOS prompt. Typ:
code:
1
ping <IP-adres van moderme bak>

Daar kun je vier antwoorden op krijgen:
- je krijgt 4x een antwoord: mooi, je TCP stack werkt en je kunt communiceren met de nieuwe bak
- je krijft 4x een timeout: waarschijnlijk werkt je TCP stack maar je kunt niet communiceren met de nieuwe bak. Grote kans dat een firewall daar roet in het eten gooit.
- je krijgt een melding host unavailable of no route to host: adapter op je netwerk lijkt te werken, maar iets in netwerk tussen dat en nieuwe bak lijkt mis
- je krijgt een general failure melding: je TCP stack werkt niet, je moet focussen op Win95 bak
Oké, eindelijk tijd gehad om ff te kijken.

De PC krijgt een IP adres:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwBg1zmqrGgUH8OimTMXY_In_4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZFGFm4BTHlmtcA4aMr4xgaw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de Windows 11 PC pingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_5u2uO-osqoc_2NWX4kNMyjRA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iS2EQvyTlkQP5U6J6U2fhEFa.jpg?f=fotoalbum_large

En die netbui meuk of whatever is ook geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5C0ctIaoRd092dSu8RtJFDrQ2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sj7D0PuXFpmGakpaK26jPI8F.jpg?f=fotoalbum_large

Beide PCs hebben dezelfde werkgroep, beide PCs hebben tenminste één map die gedeeld wordt, beide PCs zijn nog steeds onzichtbaar voor elkaar. Misschien is dit een domme vraag, maar moet de Windows 11 PC met fysieke kabel op het modem zijn aangesloten, of is wifi genoeg? Want normaal gesproken doe ik het gewoon via wifi, alleen nu ff een kabel aangesloten voor de zekerheid.

Ik ga nu ff kijken hoe het zit met de FTP clients die hier genoemd zijn.

Het enige nadeel van deze oplossing is trouwens wel de vereiste voor een fysieke verbinding, bedenk ik me net. De PC staat in een andere kamer dan het modem, en zo’n lange kabel door je huis heen is ook niet echt chill. Het is een huurhuis, dus wil liever geen gaten boren. Ff nadenken of hier iets netters op te verzinnen valt. (Is het trouwens wel veilig om zo’n oude PC aangesloten te hebben op je modem?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idmi6xQKehlSAJBOe8jDX_Sj6cA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zzkXnfK1CZgSlFMvpNi8o4e3.png?f=user_large

Edit: oké, laat maar. Ik ben dom. Geprobeerd handmatig verbinding te maken dmv \\server\share, en ja hoor daar kwam ie. Dus dat werkt. Rest mij nog steeds de vraag, is het veilig om zo'n oude bak permanent op je modem aangesloten te hebben? En ik vraag deze ook nog maar voor de zekerheid: is er een meerwaarde om een FTP client te hebben op één van beide bakken? Ik zie momenteel het nut niet als ik gedeelde mappen kan maken waar ik dingen in kan plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door g0bledyg00k op 11-02-2025 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je liever niet hebt dat de PC het internet op kan, kun je handmatig het IP instellen bij TCP/IP, je derde screenshot. Je laat de gateway dan leeg, en de share zal dan nog steeds werken.

Skymini zie ik, Highscreen dus? :9

NetBEUI en IPX zijn niet direct nodig, tenzij je LAN gaming gaat doen met games van voor 1996. C&C, duke3d, Doom.

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 12-02-2025 07:49 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
PD2JK schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:41:
Als je liever niet hebt dat de PC het internet op kan, kun je handmatig het IP instellen bij TCP/IP, je derde screenshot. Je laat de gateway dan leeg, en de share zal dan nog steeds werken.

Skymini zie ik, Highscreen dus? :9

NetBEUI en IPX zijn niet direct nodig, tenzij je LAN gaming gaat doen met games van voor 1996. C&C, duke3d, Doom.
Thanks.

Zit ook nog ff te kijken naar de USB oplossing, zou wel chill zijn als ik dat ook aan de praat kan krijgen. Heb wat research gedaan, van wat ik kan vinden heeft Windows 95 OSR2 support voor USB 1.1? Zou een kaart als deze dan werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f-kSVAhMukOahwyu-JW7GjnzN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rkYqe8HZQiJcIDcJZbMx7erR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Met een NEC chip op je USB kaart heb je grotere kans dat het werkt, zoals @dion_b al zei, check de PCI standaard. De VIA VT6202 werkt niet in 5V PCI sloten. In de datasheet van de NEC μPD720101 staat dat dit IC 5 Volt tolerant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

USB support in Windows 95 is zeer beperkt en hoewel er drivers bestaan voor flash drives komt het met een sloot mitsen en maren:
http://toastytech.com/files/cruzerwin95.html

Lees de lijst met disclaimers en tips. Grote kans dat je minimaal op zoek moet naar PnP IDs van de drives en die vervolgens in de inf file van de driver moet zetten. USB op Win95 is nadrukkelijk niet de "makkelijke" optie vergeleken met networking.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

g0bledyg00k schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:18:
[...]

Edit: oké, laat maar. Ik ben dom. Geprobeerd handmatig verbinding te maken dmv \\server\share, en ja hoor daar kwam ie. Dus dat werkt.
*O*

Gefeliciteerd :)
Rest mij nog steeds de vraag, is het veilig om zo'n oude bak permanent op je modem aangesloten te hebben?
Maak onderscheid tussen netwerk en internet. Is het veilig om het internet op te gaan? Nee. Niet doen. Het is ook niet veilig om verkeer vanaf het internet dmv port forwarding naar deze bak te sturen.

Doe je geen van beide zaken dan is er niets aan de hand zolang je andere apparaten die dat wel doen niet gecompromitteerd raken.

Extra zekerheid: stel op je firewall in je router in dat verkeer van en naar het interne IP van deze oude bak geblokkeerd wordt.
En ik vraag deze ook nog maar voor de zekerheid: is er een meerwaarde om een FTP client te hebben op één van beide bakken? Ik zie momenteel het nut niet als ik gedeelde mappen kan maken waar ik dingen in kan plaatsen.
Ondanks dat FTP an sich onbeveiligd is, is het een stuk veiliger om FTP te gebruiken waarbij de server alleen aan staat als het gebruikt wordt dan SMB dat constant aan staat. Bovendien is support voor SMB 1.x op je moderne bak wel degelijk een veiligheidsrisico.

Puur persoonlijk vind ik het deterministische van FTP prettiger: het doet het of het doet het niet en zo niet heb je een duidelijke foutmelding. Bij SMB moet je maar hopen dat alles correct gedetecteerd wordt en als dat niet gebeurt is het hoogst onduidelijk waarom niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
g0bledyg00k schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:18:Het enige nadeel van deze oplossing is trouwens wel de vereiste voor een fysieke verbinding, bedenk ik me net. De PC staat in een andere kamer dan het modem, en zo’n lange kabel door je huis heen is ook niet echt chill.
Een Powerline verbinding daarvoor gebruiken?
Vaak ook te vinden in kringloop/MP en natuurlijk hier op V/A.
Ik gebruik het zelf regelmatig als ik ergens even een LAN verbinding nodig heb.

Een WiFi bridge gebruiken, de meeste repeaters AP hebben die functie.

Ethernet RJ45 draadloos aansluiten op netwerk
WiFi signaal omzetten naar RJ45
WiFi naar utp zonder extended signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Vaak ook te vinden ook in kringloop/MP en natuurlijk hier op V/A.

Voor dit soort toepassing is de slechte performance ervan geen probleem idd.

Let wel op bij combo met oude meuk: er bestaan powerline sets (zelf ervaren bij een Comtrend/Telenet PG-9083) die een Gb interface hebben die niet op 10Mbps kan werken. Als je dan een oude bak aansluit met 10Mb Ethernet NIC krijgen ze geen link. Theoretisch mag dit niet want Ethernet hoort altijd backwards compatible te zijn, maar het komt steeds vaker voor.

Workaround is een switch ertussen die wel 10Mbps aan kan (of een 100Mbps of snellere NIC in de oude bak zeten).

Edit: nvt. Ik zie net dat TS een 3C905TX heeft, dus 10/100Mbps aankan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
dion_b schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:34:
[...]
*O*

Gefeliciteerd :)

[...]

Maak onderscheid tussen netwerk en internet. Is het veilig om het internet op te gaan? Nee. Niet doen. Het is ook niet veilig om verkeer vanaf het internet dmv port forwarding naar deze bak te sturen.

Doe je geen van beide zaken dan is er niets aan de hand zolang je andere apparaten die dat wel doen niet gecompromitteerd raken.

Extra zekerheid: stel op je firewall in je router in dat verkeer van en naar het interne IP van deze oude bak geblokkeerd wordt.

[...]

Ondanks dat FTP an sich onbeveiligd is, is het een stuk veiliger om FTP te gebruiken waarbij de server alleen aan staat als het gebruikt wordt dan SMB dat constant aan staat. Bovendien is support voor SMB 1.x op je moderne bak wel degelijk een veiligheidsrisico.

Puur persoonlijk vind ik het deterministische van FTP prettiger: het doet het of het doet het niet en zo niet heb je een duidelijke foutmelding. Bij SMB moet je maar hopen dat alles correct gedetecteerd wordt en als dat niet gebeurt is het hoogst onduidelijk waarom niet.
Dus met FTP kan ik dan dat SMB op Windows 11 weer uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
The_Doman schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Vaak ook te vinden in kringloop/MP en natuurlijk hier op V/A.

Dit is een goed idee, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

g0bledyg00k schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:38:
[...]

Dus met FTP kan ik dan dat SMB op Windows 11 weer uitzetten?
Ja. FTP en SMB zijn beide bestandsuitwisselingsprotocollen die volledig los van elkaar staan. Bijkomend voordeel van FTP is dat het in beginsel eenrichtingsverkeer is qua inloggen. Door de client te draaien op de moderne PC hoef je geen server (die potentieel misbruikt kan worden) op die PC te draaien. Dat icm oude PC met server die niet met buitenwereld kan communiceren is zo veilig als je het zonder ingewikkelde netwerkdingen (aparte VLANs...) gaat krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkoert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-08 08:52
Extra info: de laatste versie van FileZilla client die werkte op Windows 95 is 2.2.18 en de laatste server versie was 0.9.14a. Die kun je vast nog wel ergens op het web terugvinden...

Bron: https://forum.filezilla-project.org/viewtopic.php?t=7089

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
g0bledyg00k schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:18:
[...]
Misschien is dit een domme vraag, maar moet de Windows 11 PC met fysieke kabel op het modem zijn aangesloten, of is wifi genoeg? Want normaal gesproken doe ik het gewoon via wifi, alleen nu ff een kabel aangesloten voor de zekerheid.
Je kunt gewoon prima je Wifi verbinding blijven gebruiken op je Win11 PC.
Die tijdelijke kabel (naar je Win11 PC!) is dus helemaal niet nodig, en al die voorgestelde poweline-meuk van andere reacties hierboven is dus ook niet nodig!

Met die Wifi verbinding op de Win11 PC bevind deze computer zich immers ook gewoon in hetzelfde lokale netwerk als wanneer je deze via de kabel zou aansluiten, en kan dan ook gewoon communiceren met alle andere apparaten die of met wifi of met de kabel zijn aangesloten.

(even uitgaand van de meestgebruike standaard netwerksamenstelling dan, alles via de router van je provider bijvoorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

BrainCrash schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Je kunt gewoon prima je Wifi verbinding blijven gebruiken op je Win11 PC.<>
Ik heb even niet scherp hoe de W95 PC is verbonden, die heeft geen WiFi dacht ik.
Maar voor de W11 kan alles.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
franssie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Ik heb even niet scherp hoe de W95 PC is verbonden, die heeft geen WiFi dacht ik.
Nee precies, die zal inderdaad geen Wifi hebben, maar TS heeft het specifiek over dat de kabel naar de Win11 PC het probleem vormt.

Mocht die Win95 PC ook zonder kabel aangesloten moeten worden, dan zou ik daarvoor een Accesspoint gebruiken die je op client-mode instelt, en die met de ethernetpoort aan de Win95 PC aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
dion_b schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Ja. FTP en SMB zijn beide bestandsuitwisselingsprotocollen die volledig los van elkaar staan. Bijkomend voordeel van FTP is dat het in beginsel eenrichtingsverkeer is qua inloggen. Door de client te draaien op de moderne PC hoef je geen server (die potentieel misbruikt kan worden) op die PC te draaien. Dat icm oude PC met server die niet met buitenwereld kan communiceren is zo veilig als je het zonder ingewikkelde netwerkdingen (aparte VLANs...) gaat krijgen.
Waarschijnlijk is dit al eens gezegd, maar hoe gebruik je de Win95 PC als server met ingebouwde FTP? Ik zit ff te zoeken maar kan eigenlijk alleen vinden hoe je de standaard Win95 FTP gebruikt om te connecten met externe servers.

Super bedankt voor al jullie hulp trouwens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@g0bledyg00k werkelijk geen idee waarom een FTP server op de W95 bak veiliger zou zijn dan op de W11.
Misschien kan @dion_b dat uitleggen.

Wat je wel moet doen is de FTP server op de W11 machine niet automatisch laten opstarten, maar handmatig. Maar ook zelfs dan, een interne FTP server gaat niet zomaar automagisch connecties accepteren vanaf het internet. Dat was vroeger anders toen je met het modem direct aan je PC zat, maar nu met NAT en Routers is dat risico echt best wel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Soms is het handiger of heb je de voorkeur om de server op een bepaalde PC te hebben draaien?

Met een beetje zoeken vindt toch zo toch wel wat:
Vogons: Looking for Windows 95 FTP server software
http://win95.retropc.se/win95-dec96-1/servers.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

g0bledyg00k schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:28:
[...]

Waarschijnlijk is dit al eens gezegd, maar hoe gebruik je de Win95 PC als server met ingebouwde FTP? Ik zit ff te zoeken maar kan eigenlijk alleen vinden hoe je de standaard Win95 FTP gebruikt om te connecten met externe servers.

Super bedankt voor al jullie hulp trouwens _/-\o_
Ha, nu val ik beetje door de mand. Ik ben er nagenoeg zeker van dat het een optionele component is, maar wegens een enorme antipathie tegen Win95 heb ik hier geen Win95 systemen om dat te bevestigen en stap voor stap aan te geven hoe.

Snel Googlen geeft ook niet zo'n stap-voor-stap guide...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

franssie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:05:
@g0bledyg00k werkelijk geen idee waarom een FTP server op de W95 bak veiliger zou zijn dan op de W11.
Misschien kan @dion_b dat uitleggen.
Attack surface in tijd.

Een client draai je alleen als je het nodig hebt, de server draait altijd. Je wilt op een moderne bak die verbnding maakt met het internet geen always-on services draaien die totaal unsecured zijn. Door de server op de oude bak te draaien voorkom je dat. Bovendien kun je in je router ACL een deny-all geven voor verkeer van/naar die oude bak en het internet. Voor je moderne bak wil je dat juist niet.

Bijkomende niet security gerelateerde redenen om het zo te doen:
- moderne GUI van pakweg Filezilla is een stuk prettiger dan op een lage resolutie en een beroerde seriele balmuis kloten met een verouderd stuk clientsoftware.
- moderne Windows versies hebben zelf uitgebreide firewalls die roet in het eten kunnen gooien bij het benaderen van services erop. Zo'n oude bak heeft dat niet waardoor je weet dat je altijd kunt verbinden.
Wat je wel moet doen is de FTP server op de W11 machine niet automatisch laten opstarten, maar handmatig.
Die je vervolgens vergeet uit te zetten... de mens is de zwakste schakel in iedere beveiliging.
Maar ook zelfs dan, een interne FTP server gaat niet zomaar automagisch connecties accepteren vanaf het internet. Dat was vroeger anders toen je met het modem direct aan je PC zat, maar nu met NAT en Routers is dat risico echt best wel klein.
Het probleem is niet automatisch verbindingen accepteren vanaf het internet, het is dat dat systeem door normaal gebruik gecompromitteerd kan worden (je klikt op een verkeerde link, bent zoals collega van me vorige week :X zo dom om tijdens telefoongesprek overgehaald te worden om iets onverstandigst in een command prompt in te voeren. Dergelijke malware doet vrijwel altijd uPnP requests richting router om de PC in DMZ te zetten of om anderszins binnenkomende verkeer erheen te routeren. En dan is een unsecured service wel een probleem.

Oslik blyat! Oslik!

• g0bledyg00k
Okido, dan ga ik ff rondkijken voor een third party FTP server voor Win95. Misschien dat Filezilla Server wel goed werkt op die bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

SPee schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:48:
Je kan ook een HDD gebruiken.

Heb je alleen een USB naar IDE/SATA converter voor nodig. Die zijn er genoeg.
Die dingen zijn goud inderdaad _O_

Ik heb deze van Scythe : https://www.quietpc.com/kama-connect2
Later is er ook een USB 3.0 versie van uitgebracht :*)
Met een "Hotswappable" bay kun je die schijf eruit halen zonder dat je de kast hoeft open te maken.
Als je SATA aansluitingen zou hebben, is de zoektocht vrij makkelijk. Voor IDE moet je wat meer zoeken.
Volgens mij heb ik een PATA model nog ergens liggen :+

SATA is ook IDE ;)
Als je bestanden via het netwerk wilt overzetten, dan is een oud protocol de aangewezen optie.
Dus dan kom je uit op FTP of HTTP.
Oud als in "Lang geleden geïntroduceerd" ?
Ja, dat wel, maar absoluut niet ouderwets ;)
CH4OS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:43:
Zelfs onder Windows 95 OS/R2 of iets dergelijks is het maar de vraag of dat gaat werken...
Jiffy schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:51:
Afhankelijk van welke specifieke Win95-versie het is, is er geen of beperkte ondersteuning van USB. :)
Precies :)
g0bledyg00k schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:16:
Okido, dan ga ik ff rondkijken voor een third party FTP server voor Win95. Misschien dat Filezilla Server wel goed werkt op die bak.
Volgens mij was deze vroeger heel populair :
blatenja schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:27:
Oude versie van bulletproof ftp altijd gebruikt.

Werkt prima voor zoiets. Ftp://192.168.0.x en gaan met die banaan.
BulletProof FTP Server dus :)

Ik kom nu echter alleen DEMO versies tegen en ik weet niet meer hoe/waarom/enz. ik die ooit heb gebruikt en voor welk doeleinde precies in het Windows 95 tijdperk... :$
(Misschien had ik een wat minder legale "Twilight versie" O-) :+ )

Maar als ik eerlijk ben dan zijn dit eigenlijk wel de leukste manieren :
franssie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:52:
BrainCrash schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:44:
Ohhh.. ja, das een leuke!

Dan kun je de ingebouwde HyperTerminal in Win95 gebruiken om een connectie op te zetten via de seriele COM poort.. dan kun je ongetwijfeld via Putty of zo aan de andere kant met de Win11 machine daarmee praten, en denk ik toch vast wel datarates van 115.2 kbps mee halen..
Snel genoeg om incidenteel wat kleinere bestanden tot een paar MB mee over te zetten.. :P

Zo heb ik vroeger nog eens ooit via Hyperterminal via de telefoonlijn (33.6kbps :+ ) fotos verstuurd gekregen van familie die aan de andere kant van de wereld zat..
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_

Onlangs namelijk nog nostalgisch over gedaan :
- nero355 in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"
- nero355 in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"

B-)

Verder is dit sowieso een hele goede TIP! onder welke Windows versie dan ook :
Windows Commander 3.x was het in die tijd en later dus Total Commander genoemd vanwege gezeur vanuit Microsoft ;)

Maakt je "File Managing Life" een heel stuk simpeler :Y) 8) :*) d:)b O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb naar aanleiding van dit topic dus gewoon ene RS232 brcaket gekocht op alie. werkelijk geen idee wat ik er mee kan, maar omdat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
De oudste versie van Bulletproof Server die ik kan vinden werkt niet op Windows 95, geeft een error.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11zMEYRBZTiwMCLmJkmSvoxkd-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f92qp0FlcPBhCXx4b0g3CTxN.jpg?f=fotoalbum_large

Dan is er CuteFTP, maar dat heeft een 30-day trial periode.

Denk dat ik voor nu toch maar ff SMB1 blijf gebruiken. Werkt wel het makkelijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
g0bledyg00k schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:42:
De oudste versie van Bulletproof Server die ik kan vinden werkt niet op Windows 95, geeft een error.
Welke versie is dat die je geprobeerd hebt en die niet werkt?
Ik heb heel vroeger nog wel eens een FTP server met Bulletproof gedraaid op een Windows 98 PC, en ik ben zo iemand die altijd van alle software de originele installatiefiles bewaart (voor als ik het eens opnieuw moest installeren enzo)… ben er vast van overtuigd dat ik die installatiefiles nog wel ergens in mn lokale archieven kan vinden. Misschien dus wel een oudere versie dan die je hebt geprobeerd, en die wel op Win95 werkt.

zou overigens wel kunnen dat het net zoals hierboven genoemd een *kuch* twilight-versie was.. Of gewoon shareware met limited opties, die dan wel genoeg was voor thuisgebruik.. maar goed, het werkte destijds wel prima, in de tijd dat software nog een stuk simpeler was dan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Bulletproof server 2.3.1.26

Tijdens de installatie gaf het al aan een versie te zijn van 2004, dus twijfelde of het zou gaan werken. Maar da’s de oudste die ik kon vinden, en op de website staat dat het op Windows 95 werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
g0bledyg00k schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:42:

[Afbeelding]
Dat is een bestand voor Visual Basic 6. Installeer dit:

https://download.microsof...Win98Me/EN-US/VBRun60.exe
(gesigneerd door Microsoft)

run staat voor runtime, dat zijn bestanden die je nodig hebt om een Visual Basic 6 programma te kunnen draaien.
Denk dat ik voor nu toch maar ff SMB1 blijf gebruiken. Werkt wel het makkelijkst.
Dat is het onveiligst.

Ik begrijp het probleem niet zo met een het vinden van een FTP server. Kijk hier eens. De truuk is om software uit de juiste periode te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
mrmrmr schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Dat is een bestand voor Visual Basic 6. Installeer dit:

https://download.microsof...Win98Me/EN-US/VBRun60.exe
(gesigneerd door Microsoft)

run staat voor runtime, dat zijn bestanden die je nodig hebt om een Visual Basic 6 programma te kunnen draaien.

[...]

Dat is het onveiligst.

Ik begrijp het probleem niet zo met een het vinden van een FTP server. Kijk hier eens. De truuk is om software uit de juiste periode te vinden.
In de omschrijving staat dat registreren geld kost. De truc is niet alleen om software uit de juiste periode te vinden, maar ook iets dat werkt zonder addertjes onder het gras, en als het even kan ook iets dat een redelijk gebruiksvriendelijke interface heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
---

[ Voor 111% gewijzigd door g0bledyg00k op 19-02-2025 02:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Filezilla FTP Server 0.9.14a zou op Windows 9x draaien.

Argosoft FTP Server.

Controleer s.v.p. op malware, bijvoorbeeld op https://virustotal.com/

Je kan nog een bron voor software aanboren door gebruik te maken van Cygwin (v1.5), dat draait op Windows 9x. Daarmee kun je software gemaakt voor Linux onder Windows laten draaien. Het komt wel met zijn eigenaardigheden zoals paden die anders eruit zien dan onder gewoon Windows.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien een andere insteek

Ben mede nav dit topic weer gaan kloten met een Win98SE build en inderdaad geconstateerd dat er eigenlijk geen eenvoudig bruikbare FTP server is voor Win9x, je moet ofwel tijdelijke trials nemen of Warez gaan doen.

Ik blijf erbij dat ik geen FTP server op m'n moderne bak wil draaien, maar HTTP sta ik open voor en dit werkt uitstekend:

Kant-en-klare opensource (geen gezeur met licenties/trials etc) fileserver over HTTP. Ook geen lastige configuratie: download, unzip, draai HFS.EXE. De management UI opent in je default browservenster op je nieuwe (min WIn8.1 of recente Mac/Linux) PC. Voeg een folder toe en het is functioneel. Enige andere instelling die ik belangrijk vond was aangeven dat alleen requests vanaf mijn LAN IP reeks geaccepteerd mogen worden en dat admin alleen vanaf localhost mogelijk was. Nog geen 5 min incl opzoeken hoe het moest.

Vervolgens op de Win98 bak met IE5.0 ( :') ) naar local IP van m'n Win11 PC gesurft en de files waren (afgrijselijk lelijk vormgegeven - het blijft IE5) beschikbaar en downloadbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0bledyg00k
dion_b schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:25:
Misschien een andere insteek

Ben mede nav dit topic weer gaan kloten met een Win98SE build en inderdaad geconstateerd dat er eigenlijk geen eenvoudig bruikbare FTP server is voor Win9x, je moet ofwel tijdelijke trials nemen of Warez gaan doen.

Ik blijf erbij dat ik geen FTP server op m'n moderne bak wil draaien, maar HTTP sta ik open voor en dit werkt uitstekend:

Kant-en-klare opensource (geen gezeur met licenties/trials etc) fileserver over HTTP. Ook geen lastige configuratie: download, unzip, draai HFS.EXE. De management UI opent in je default browservenster op je nieuwe (min WIn8.1 of recente Mac/Linux) PC. Voeg een folder toe en het is functioneel. Enige andere instelling die ik belangrijk vond was aangeven dat alleen requests vanaf mijn LAN IP reeks geaccepteerd mogen worden en dat admin alleen vanaf localhost mogelijk was. Nog geen 5 min incl opzoeken hoe het moest.

Vervolgens op de Win98 bak met IE5.0 ( :') ) naar local IP van m'n Win11 PC gesurft en de files waren (afgrijselijk lelijk vormgegeven - het blijft IE5) beschikbaar en downloadbaar.
Dit werkt, ideaal _/-\o_ simpele en effectieve oplossing en geen geklooi met FTP software

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Hmmm, toch klein keerpuntje… volgens mij is het hiermee niet mogelijk om een hele map te downloaden. Dus als je DOS games wil overzetten, waarvan elke game bestaat uit 100 bestandjes, dan ben je ff bezig.

Of… je moet overal ZIP bestandjes van maken. Dat ga ik voor nu maar ff doen, had WinZip er al op staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 22:50
Wat een gedoe. Aangezien de netwerk share werkt zou ik gewoon 2 powershell scripts op de desktop zetten. Smb1 aan en smb1 uit. Plus een scheduled task bij shutdown of startup om smb1 uit te zetten voor als je het vergeet.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1 2 Laatste