dion_b schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:14:
[...]
Dat is dan ook omslachtig en nergens voor nodig. Je kunt prima dingen over netwerk doen met computers die veel ouder zijn dan Windows 95. FTP wordt vaak genoemd omdat het 50 jaar oud is en gesupport door vrijwel alles dat aan een netwerk te hangen is.
Enige wat nodig is, is een werkende netwerkverbinding en een stuk software dat er overheen kan.
TS zou waarschijnlijk wat gestructureerder kunnen werken, hij probeert nu van alles kortstondig zonder te begrijpen waarom iets niet werkt.
Ik zou even focussen op dit punt:
[...]
Je antwoorde:
[...]
Begrijp je wat met "pingen" bedoeld wordt?
Open een MS-DOS prompt. Typ:
code:
1
| ping <IP-adres van moderme bak> |
Daar kun je vier antwoorden op krijgen:
- je krijgt 4x een antwoord: mooi, je TCP stack werkt en je kunt communiceren met de nieuwe bak
- je krijft 4x een timeout: waarschijnlijk werkt je TCP stack maar je kunt niet communiceren met de nieuwe bak. Grote kans dat een firewall daar roet in het eten gooit.
- je krijgt een melding host unavailable of no route to host: adapter op je netwerk lijkt te werken, maar iets in netwerk tussen dat en nieuwe bak lijkt mis
- je krijgt een general failure melding: je TCP stack werkt niet, je moet focussen op Win95 bak
Oké, eindelijk tijd gehad om ff te kijken.
De PC krijgt een IP adres:
Ik kan de Windows 11 PC pingen:
En die netbui meuk of whatever is ook geïnstalleerd.
Beide PCs hebben dezelfde werkgroep, beide PCs hebben tenminste één map die gedeeld wordt, beide PCs zijn nog steeds onzichtbaar voor elkaar. Misschien is dit een domme vraag, maar moet de Windows 11 PC met fysieke kabel op het modem zijn aangesloten, of is wifi genoeg? Want normaal gesproken doe ik het gewoon via wifi, alleen nu ff een kabel aangesloten voor de zekerheid.
Ik ga nu ff kijken hoe het zit met de FTP clients die hier genoemd zijn.
Het enige nadeel van deze oplossing is trouwens wel de vereiste voor een fysieke verbinding, bedenk ik me net. De PC staat in een andere kamer dan het modem, en zo’n lange kabel door je huis heen is ook niet echt chill. Het is een huurhuis, dus wil liever geen gaten boren. Ff nadenken of hier iets netters op te verzinnen valt. (Is het trouwens wel veilig om zo’n oude PC aangesloten te hebben op je modem?)
Edit: oké, laat maar. Ik ben dom. Geprobeerd handmatig verbinding te maken dmv \\server\share, en ja hoor daar kwam ie. Dus dat werkt. Rest mij nog steeds de vraag, is het veilig om zo'n oude bak permanent op je modem aangesloten te hebben? En ik vraag deze ook nog maar voor de zekerheid: is er een meerwaarde om een FTP client te hebben op één van beide bakken? Ik zie momenteel het nut niet als ik gedeelde mappen kan maken waar ik dingen in kan plaatsen.
[
Voor 7% gewijzigd door
g0bledyg00k op 11-02-2025 23:49
]