Ethernet RJ45 draadloos aansluiten op netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hidrolix
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 12:59
Mijn vraag
Goedendag allemaal ! :D

Voor mijn vloerverwarming heb ik een unit hangen onder mijn trap. Deze unit heeft een RJ-45 Ethernet aansluiting. Echter kan ik onder de trap geen bedraad netwerk krijgen, zonder alle muren of trap te slopen.

Daarom ben ik opzoek naar een mogelijkheid om vanaf de RJ45 ethernet draadloos naar m'n bedrade of wifi netwerk te krijgen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Type vloerverwarming aansturing : https://www.magnumheating.nl/product/w-controller/
Router van provider Caiway: Nokia XS-2426G-A (wifi of bedraad)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb een apparaatje gevonden, maar vraag me af of dit nou een goede is. of dat ik op het verkeerde spoor zit.
Vonets Wifi Naar Ethernet Adapter Wifi Bridge

6000 wp west, 3000 wp oost. 5.12 kWh Marstek, Kia EV6 74,4kwh, warmtepomp 7 kw + warmtepomp boiler(120 liter), inductie koken, home assistent.

Beste antwoord (via Hidrolix op 29-01-2024 15:27)

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 08:42
Bijna elk access-point wat je kan kopen kan je ook instellen om als client te werken, dan ben je er. Apparaat wat je noemt kan het wellicht ook, maar is Chinese troep die ik liever niet in mijn netwerk zou willen hebben.

Een uitvoering: TP-Link TL-WA850RE is vergelijkbaar; ik zou alleen even doorzoeken naar een apparaat wat zich in laat stellen om NIET als repeater te functioneren maar enkel als client. Repeaters zorgen er namelijk voor dat je snelheid overal in bereik minimaal door de helft gaat, in de praktijk vaak veel erger dan dat.

Edit: ik zie dat de TP-link die ik aanhaalde ook ondersteund wordt door OpenWRT; dat is een alternatieve firmware voor netwerk-hardware waarbij je dus niet afhankelijk bent van de features die de fabrikant geimplementeerd heeft, en waarme je dus wel met zekerheid dat apparaat als client in kan stellen; enige technische kennis wel vereist om dat aan de praat te krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door ufear op 29-01-2024 17:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ufear
Bijna elk access-point wat je kan kopen kan je ook instellen om als client te werken, dan ben je er. Apparaat wat je noemt kan het wellicht ook, maar is Chinese troep die ik liever niet in mijn netwerk zou willen hebben.

Een uitvoering: TP-Link TL-WA850RE is vergelijkbaar; ik zou alleen even doorzoeken naar een apparaat wat zich in laat stellen om NIET als repeater te functioneren maar enkel als client. Repeaters zorgen er namelijk voor dat je snelheid overal in bereik minimaal door de helft gaat, in de praktijk vaak veel erger dan dat.

Edit: ik zie dat de TP-link die ik aanhaalde ook ondersteund wordt door OpenWRT; dat is een alternatieve firmware voor netwerk-hardware waarbij je dus niet afhankelijk bent van de features die de fabrikant geimplementeerd heeft, en waarme je dus wel met zekerheid dat apparaat als client in kan stellen; enige technische kennis wel vereist om dat aan de praat te krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door ufear op 29-01-2024 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
Kun je geen powerline adapter gebruiken?

*ik weet uit ervaring dat wifi bridging lastig is, zeker als je het op layer 2 wilt doen zodat het lijkt alsof het een ethernetkabel is.

[ Voor 65% gewijzigd door jeroen3 op 29-01-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:16
Zelfde situaties:
WiFi signaal omzetten naar RJ45
WiFi naar utp zonder extended signaal

Powerline is natuurlijk ook een makkelijke oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
jeroen3 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:53:
Kun je geen powerline adapter gebruiken?

*ik weet uit ervaring dat wifi bridging lastig is, zeker als je het op layer 2 wilt doen zodat het lijkt alsof het een ethernetkabel is.
Meest eenvoudige oplossing is inderdaad even powerline adapter gebruiken, neem aan dat de omvormer wel op stroom zit aangesloten en dat er dus een stopcontact in de buurt zit.

Geeft meestal niet de beste verbinding, maar kan vast wel paar mbit stabiel leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De functie in AP's die je zoekt is een client-bridge.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Neem geen powerline je hebt repeaters die ook een RJ45 aansluiting hebben deze kan je dan gebruiken voor je verwarming.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Een goedkope router van AliExpress die OpenWRT aan kan. Die sluit je even met een kabel aan op je laptop.
Je zet er OpenWRT op, inloggen, wachtwoord instellen en dan naar de draadloze sectie. Scan naar netwerken in de buurt, sluit hem aan op je eigen netwerk, en ... klaar.
Zodra je hem aanzet connecteert hij als client in jouw netwerk en geeft dat door aan zijn RJ45 netwerk aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hidrolix
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 12:59
ufear schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:51:
Bijna elk access-point wat je kan kopen kan je ook instellen om als client te werken, dan ben je er. Apparaat wat je noemt kan het wellicht ook, maar is Chinese troep die ik niet in mijn network zou willen hebben.

Thanks! dat ga ik proberen :) weer een leuk projectje :D

6000 wp west, 3000 wp oost. 5.12 kWh Marstek, Kia EV6 74,4kwh, warmtepomp 7 kw + warmtepomp boiler(120 liter), inductie koken, home assistent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 22:09
@Hidrolix 'Vroeger' had je zoiets als de Netgear WNCE2001. Een klein adaptertje om bekabeld apparaten aan de wifi te hangen. Vooral handig vanwege het kleine formaat én omdat de voeding van een USB poort van het aangesloten apparaat kon komen.
Hier heel lang gebruikt voor een XBox met XBMC.

Misschien is de TP-Link WR802N voldoende voor deze toepassing. Pricewatch.
Ook heel klein, voeding evt. via USB-poort en heeft een client-functie (en géén gezeik met OpenWRT ;) )

[ Voor 33% gewijzigd door Masimo op 29-01-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
De wr802n (2.4gjz only) of TL-WR902AC (ook 5ghz) zijn hier idd perfect voor. Geen repeated ssid, gewoon bridge naar lan en makkelijk voeden via usb.

Al tolloze keren voor deze use case ingezet en stabiel als steen :)

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2024 20:30 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
Masimo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:01:
@Hidrolix
Misschien is de TP-Link WR802N voldoende voor deze toepassing. Pricewatch.
Ook heel klein, voeding evt. via USB-poort en heeft een client-functie (en géén gezeik met OpenWRT ;) )
Die belooft inderdaad client-modus, dus dat lijkt me een mooie kant-en-klaar oplossing. Kan je met v1/v2 en v4 ook OpenWRT'en als je dat voor whatever reden nog zou willen ;)
Pagina: 1