Mogelijk een Windows 95 PC te netwerken met Windows 11?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:03
Gewoon ter aanvulling: volgens mij ondersteunt win95 out of the box ftp in de file explorer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-06 12:21
Ja, het werkt allemaal wel maar is inderdaad beetje gedoe. Deze PC wordt ook wel een beetje gebottleneckt door de Pentium 200 MMX die erin zit, dus zal voornamelijk voor DOS games gebruikt gaan worden. Games met daadwerkelijke 3D acceleratie trekt deze niet. Maar da's op zich oké, was ook niet het uitgangspunt. Heb ik een andere PC voor.

Bij sommige DOS games komt er alleen een brede zwarte balk in beeld links, das ook wel irritant. Maar is niet bij alle games. Even checken wat daarmee is.

In de toekomst zou ik toch nog een USB ZIP drive willen aanschaffen, aangezien ik in deze PC een interne 100mb ZIP drive heb zitten. Zou handig zijn voor overzetten bestandjes. Maar die USB ZIP drives zijn zo godskolere duur...

[ Voor 56% gewijzigd door g0bledyg00k op 20-02-2025 04:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

g0bledyg00k schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 03:12:
Ja, het werkt allemaal wel maar is inderdaad beetje gedoe. Deze PC wordt ook wel een beetje gebottleneckt door de Pentium 200 MMX die erin zit, dus zal voornamelijk voor DOS games gebruikt gaan worden. Games met daadwerkelijke 3D acceleratie trekt deze niet. Maar da's op zich oké, was ook niet het uitgangspunt. Heb ik een andere PC voor.

Bij sommige DOS games komt er alleen een brede zwarte balk in beeld links, das ook wel irritant. Maar is niet bij alle games. Even checken wat daarmee is.
Misschien handig die in Het grote Retro Game PC topic te stellen. Dit zou wel eens een issue kunnen zijn met bepaalde VGA modussen die je monitor niet goed trekt. Of dat zo is en wat je opties zijn zou afhangen van exacte games die wel/niet goed werken en welke VGA kaart en welk monitor je hebt.
In de toekomst zou ik toch nog een USB ZIP drive willen aanschaffen, aangezien ik in deze PC een interne 100mb ZIP drive heb zitten. Zou handig zijn voor overzetten bestandjes. Maar die USB ZIP drives zijn zo godskolere duur...
Waarom hoor ik hier Click of Death aankomen? O-)

Heb ook wat ZIP100 drives in mijn oude bakken om bays op te vullen, maar gebruik ze niet serieus voor file transfer, ook ivm feit dat ik ze niet in alle oude bakken kan hangen en het gedoe om zo'n disk op nieuw systeem aan te sluiten - heb ook geen USB drive kunnen vinden die betaalbaar genoeg is voor me.

Je kunt wel via een omweg een parallelle drive aan de praat krijgen op moderne systemen dmv XP in een VM, zie hier:
https://answers.microsoft...75-4a1a-80b7-108e14cb6906

Oslik blyat! Oslik!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:32
Werken die dingen niet gewoon met een usb-pata adapter?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Zip drives lijkt mij geen stabiele basis meer voor bestandsuitwisseling.
Misschien dan beter iets als een SD-IDE adapter gebruiken?
Of een SD Floppy emulator?

In mijn Windows 3/95/98 tijd gebruikten we de bekende IDE Removable HDD racks of een lange IDE kabel. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0bledyg00k
De voornaamste manier van bestandsuitwisseling blijft via netwerk, is toch het makkelijkst. Dacht alleen in de toekomst misschien ZIP drives te kunnen gebruiken aangezien het er toch al in zit, maar is niet per se nodig. Het heeft op dit moment weinig nut om me in allerlei bochten te wringen voor nog meer alternatieve manieren.

SD-IDE adapter heb ik trouwens al, en werkt prima. Ideaal zelfs. Het enige nadeel is alleen dat je in deze case geen ISA/PCI kaarten kan vastschroeven, maar ze worden een soort van vastgeklemd door een oranje plastic ding. Dat werkt aardig als je een kaart toch al in een ISA/PCI slot hebt zitten, maar een SD-IDE adapter, die enkel verbonden is met een IDE kabel en niet in een slot prikt, blijft voor geen meter zitten. De andere oplossing is dan om het los in de kast te hangen, maar ik ben niet echt fan van loshangende onderdelen in een PC case, plus dan moet ik het ding steeds open maken om het SD kaartje eruit te halen. Het zou ideaal zijn als er een soort van mount was om het ding te installeren in een 3.5" slot aan de voorkant, maar dat bestaat niet.

En, over het algemeen ben ik wel fan van een ouderwetse HDD die pruttelt in zo'n bak. Hoort er toch een beetje bij.

[ Voor 58% gewijzigd door g0bledyg00k op 20-02-2025 15:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:33
g0bledyg00k schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:05:
Het zou ideaal zijn als er een soort van mount was om het ding te installeren in een 3.5" slot aan de voorkant, maar dat bestaat niet.
Tegenwoordig kun je daar natuurlijk prima een 3D printer voor (laten) gebruiken.
Even snel gezocht en zie zo wat voorbeelden:
https://www.printables.co...adapter-front-panel-mount
https://www.printables.co...-sd-to-ide-3-12-enclosure
Maar er zijn nog veel meer variaties te vinden

• g0bledyg00k
Dat zou nog kunnen.Maarja zelf geen 3D printer en dan moet ik weer naar zo'n print shop. Misschien iets wat ik in de toekomst eens probeer, mocht ik weer zin hebben om eraan te knutselen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

wheez50 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 02:31:
Gewoon ter aanvulling: volgens mij ondersteunt win95 out of the box ftp in de file explorer.
Dat is troep joh! :P

Gewoon lekker Windows Commander gebruiken :Y) 8) O+
Games met daadwerkelijke 3D acceleratie trekt deze niet.
Geen mooie VooDoo Banshee of zo erin zitten dan ?? B-)
Als je geen CRT hebt dan effe 1:1 Pixel Mapping aanzetten van je TFT of in ieder geval effe met de scaling rommelen :)
sig69 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:38:
Werken die dingen niet gewoon met een usb-pata adapter?
Vraag ik me eigenlijk ook wel af :?
g0bledyg00k schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:05:
SD-IDE adapter heb ik trouwens al, en werkt prima. Ideaal zelfs.

Het enige nadeel is alleen dat je in deze case geen ISA/PCI kaarten kan vastschroeven, maar ze worden een soort van vastgeklemd door een oranje plastic ding.
Dat werkt aardig als je een kaart toch al in een ISA/PCI slot hebt zitten, maar een SD-IDE adapter, die enkel verbonden is met een IDE kabel en niet in een slot prikt, blijft voor geen meter zitten.
Kan je die niet slopen en dan gewoon wat gaten voor schroefjes in de kast boren ??

Ideaal met één nadeel is trouwens "Ideaal" :+
En, over het algemeen ben ik wel fan van een ouderwetse HDD die pruttelt in zo'n bak.
Hoort er toch een beetje bij.
Ik heb nog 10K Raptortjes in een testbakkie liggen : HEEEEERLIJK!!! om die te horen pruttelen O+ <3

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• g0bledyg00k
nero355 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Dat is troep joh! :P

Gewoon lekker Windows Commander gebruiken :Y) 8) O+

[...]

Geen mooie VooDoo Banshee of zo erin zitten dan ?? B-)

[...]

Als je geen CRT hebt dan effe 1:1 Pixel Mapping aanzetten van je TFT of in ieder geval effe met de scaling rommelen :)

[...]

Vraag ik me eigenlijk ook wel af :?

[...]

Kan je die niet slopen en dan gewoon wat gaten voor schroefjes in de kast boren ??

Ideaal met één nadeel is trouwens "Ideaal" :+

[...]

Ik heb nog 10K Raptortjes in een testbakkie liggen : HEEEEERLIJK!!! om die te horen pruttelen O+ <3
Heb er over gedacht om de grafische kaart te upgraden, maar ik denk dat je met een 200Mhz processor toch gelimiteerd bent met wat je eruit kan halen. En voor zo’n Voodoo Banshee PCI betaal je een fortuin, dus daar begin ik sowieso niet aan…

Gaatjes boren heb ik over gedacht inderdaad, maar beetje bang dat ik het verkloot. Als je het verkeerd doet is het niet echt makkelijk te fixen. Heb nog een andere PC die hetzelfde probleem heeft, maar dan met een 3.5” drive cage waar de gaatjes te ver naar achteren zitten om er een SCSI2SD in te kunnen plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
Is dat niet gewoon een kwestie van een keer op de AutoAdjust knop op de monitor drukken?
Die analoge CRT monitoren met analoge VGA moeten altijd zelf de pixeltimings bepalen aan de hand van het binnenkomende signaal.. Dat gaat niet altijd goed, zeker niet als dat gebeurt tijdens het omschakelen van resolutie en refreshrates, (bij opstarten van een game bijv.) waardoor de monitor de verkeerde timings gebruikt.
Op basis van het andere topic van TS, en ook de details die in de geposte eerdere closeup screenshots te zien zijn, ga ik er even vanuit dat het hier wel om een CRT gaat.. :)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Volgens mij heeft deze monitor geen auto adjust knop. Het is trouwens eigenlijk alleen bij Jazz Jackrabbit, en alleen tijdens de gameplay, om één of andere reden. In de menu's heb ik het niet. Alle andere DOS games die ik getest heb (Duke3D, Doom, Epic/Extreme Pinball, etc) komt dit niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markwiering
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 00:01
Ik heb een idee. Heeft jouw Windows 95-computer een diskettestation? ;)

Zo ja, dan is de oplossing heel simpel. Dan gebruik jij een diskette voor de informatieoverdracht. Jij stopt die diskette in de Windows 95-computer, zet er informatie op, stopt die diskette vervolgens in een middelcomputer (met zowel diskettestation als USB-poort), kopieert daar de informatie van de diskette naar een USB-geheugenstokje en dat USB-geheugenstokje stop jij vervolgens in jouw Windows 11-computer. 8)

Volgens diezelfde procedure zet jij weer informatie van de Windows 11-computer naar de Windows 95-computer: jij zet gegevens van de Windows 11-computer op de USB-geheugenstok, die geheugenstok stop jij in de middelcomputer; daar zet jij de informatie van de USB-geheugenstok over op de diskette en die diskette stop jij vervolgens in de Windows 95-computer! :*)

Als jij geen middelcomputer hebt (oudere doch niet te oude computer met zowel een diskettestation als USB-geheugenpoort) en hier ook niet in wilt investeren (deze zijn vrij goedkoop te vinden op rommelmarkten en kringloopwinkels), dan is dit wellicht een uitkomst: https://www.bol.com/nl/nl...i-reader/1003004012208755

Een externe diskettelezer. Dan heb jij geen middelcomputer nodig. Dan zet jij informatie van de Windows 11-computer direct op een diskette met de externe diskettelezer, en dan stop jij de diskette daarvan in de Windows 95-computer en andersom! :)

Echter... als jouw Windows 95-computer geen diskettelezer heeft, wordt dat wel lastig... ;(
Maar, als jouw Windows 95-computer die wel heeft, dan is de oplossing kinderlijk eenvoudig! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Dat is het eerste waar ik aan dacht, maar de capaciteit van een diskette is 1.44mb. Plus dat het niet de snelste mediums zijn om bestanden op te schrijven. Daar is geen beginnen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
Ik ook!
Voortaan beginnen met het topic van voorafaan te lezen! ;)

Het idee van een diskettestation is zo oud al Methuzalem, en dus ook al meerdere keren genoemd hier in het topic. :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toch mooi om te lezen hoeveel moeite het kost, doet mij terug denken aan de eerste lanparties vroeger. Uren bezig om een netwerk op te zetten met vaste IP adressen en knijpers met het adres uitdelen. Juichen als je met 20 man een internet verbinding had via 1 PC met een 33k6 modem. En natuurlijk het geklooi van bestandsuitwisseling. Was ook toen altijd weer magie, op basis van IP werkte het meestal wel.
Zou best nog wel weer een VM met Win9x willen hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markwiering
g0bledyg00k schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 00:59:
Dat is het eerste waar ik aan dacht, maar de capaciteit van een diskette is 1.44mb. Plus dat het niet de snelste mediums zijn om bestanden op te schrijven. Daar is geen beginnen aan.
Het ligt eraan hoe groot de bestanden zijn die jij wilt overzetten. Aangezien het een Windows 95-computer is zónder USB-poorten, zal er geen grote harde schijf in zitten, dus ik neem aan dat jij geen bestanden van boven de 100 megabyte over en weer gooit.

Voor tekstbestanden, PDF-documenten en JPEG'tjes is 1,44 MB prima. Bij MP3-bestanden wordt het al lastiger. Dan zul jij een MP3-bestand van rond de 3 MB waarschijnlijk in tweeën of drieën moeten knippen. Bij videobestanden wordt het écht arbeidsintensief, maar jij kunt sowieso niet zoveel videobestanden kwijt op een harde schijf van (ik neem aan) 1 GB of minder. :)

Hoe dan ook: voor kleine bestanden is er een oplossing. Voor grote bestanden is het inderdaad onbegonnen werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markwiering
BrainCrash schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Ik ook!
Voortaan beginnen met het topic van voorafaan te lezen! ;)

Het idee van een diskettestation is zo oud al Methuzalem, en dus ook al meerdere keren genoemd hier in het topic. :+
Ik had alleen pagina 1 en 5 gelezen van dit topic. Ik was niet fanatiek genoeg om ook pagina 2 t/m 4 te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

markwiering schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:42:
Ik had alleen pagina 1 en 5 gelezen van dit topic. Ik was niet fanatiek genoeg om ook pagina 2 t/m 4 te lezen.
Als je snel leest en 100 reacties per pagina ingesteld hebt staan dan stellen die 117 reacties niet zoveel voor ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

markwiering schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:42:
[...]

Ik had alleen pagina 1 en 5 gelezen van dit topic.
Dat was idd wel duidelijk nav je reactie... :+

Er zijn al prima oplossingen aangereikt. Floppies staan in het rijtje reeds aangereikte oplossingen niet hoog in de ranglijst. Veel Win95-programma's zijn signficant groter dan wat er redelijkerwijs met een handvol floppies is over te dragen.

Ik ben gek op floppies, hoor, en gebruik ze nog váák voor m'n verzameling antiek uit de jaren '80. Maar voor een Win95-computer waar je regelmatig wat data van/naar wilt verplaatsen? Neuh...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Pagina: 1 2 Laatste