Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:29
He p1 dongle is wel gekoppeld? Als je op het elektricieitsmastje klikt ga je naar de P1 pagina en kun je zien of de connectie er is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-05 22:48
De p1 dongle knippert hier als een malle wanneer er data van de meter wordt ontvangen. Dus als hij niet knippert zit het waarschijnlijk aan de meter kant. Mogelijk te weinig stroom vanuit de p1 meter? Heb je toevallig meerdere p1 dongles hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:30
Huey schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 00:03:
He p1 dongle is wel gekoppeld? Als je op het elektricieitsmastje klikt ga je naar de P1 pagina en kun je zien of de connectie er is?
Ja, connectie is er (kan de dongel ook pingen via wifi dus meteen ook ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
NLWildcard schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 06:36:
De p1 dongle knippert hier als een malle wanneer er data van de meter wordt ontvangen. Dus als hij niet knippert zit het waarschijnlijk aan de meter kant. Mogelijk te weinig stroom vanuit de p1 meter? Heb je toevallig meerdere p1 dongles hangen?
Zowel direct op de meter als via splitter knippert (en werkt) de dongel niet.

Ook direct op de meter heb ik een USB adapter aangesloten op de dongel (anders gaat ie niet eens aan ivm te weinig stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:41
marcelsa schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:54:
[...]

Update, plaats mijn reactie en zie ineens allemaal soortgelijke antwoorden staan die ik daarvoor niet zag. Excuus voor de herhaling

Zou het (witte) lampje moeten knipperen elke keer als er data van de slimme meter komt?? (dat staat nl op het minuscule handleiding papiertje dat erbij geleverd werd)
De witte led knippert inderdaad bij mij als er data binnenkomt van de slimme meter.

Zit hij rechtstreeks op de meter of in een splitter? Ik heb het en der gehoord dat het helpt om hem eerst rechtstreeks op de meter aan te sluiten en pas als hij werkt op de splitter.

Wellicht krijgt hij onvoldoende voeding. Probeer eens met een usb voeding erbij. Oudere meters DSMR 4 en lager geven meestal niet genoeg voeding.

[ Voor 9% gewijzigd door arro3038 op 04-04-2025 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
hmmm zie hieronder bericht van eerder dit jaar....ik heb ook een DSMR 2.2 meter... support al gemaild, hopelijk snel reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9Pc5lkbRzcs3zHLtqI1Elz64Pg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nUlP5W8fF1ctSlNb9bYvpbd2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfuajwluImlKmoUh-BU7bvFXLZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SSNFGixlMjDjH4a4QApg7rGV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomeq
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-05 09:16
Hoi bij mij is het licht van de dongel continue wit. Ik heb dsmr 4.0 en externe usb c aangesloten. De dongel en p1 zijn rechtstreeks verbonden.

De eva power is continue met 188 watt aan het ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
oomeq schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:01:
Hoi bij mij is het licht van de dongel continue wit. Ik heb dsmr 4.0 en externe usb c aangesloten. De dongel en p1 zijn rechtstreeks verbonden.

De eva power is continue met 188 watt aan het ontladen.

[...]
Bedoel je met jouw bericht dat het bij jou niet goed werkt? Ook recent de P1 ontvangen en aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomeq
marcelsa schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:13:
[...]

Bedoel je met jouw bericht dat het bij jou niet goed werkt? Ook recent de P1 ontvangen en aangesloten?
Ik heb hem om 9.00 vanochtend ontvangen en hij werkt niet inderdaad. P1 zat in de doos van de eva-power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
oomeq schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:17:
[...]

Ik heb hem om 9.00 vanochtend ontvangen en hij werkt niet inderdaad. P1 zat in de doos van de eva-power.
Wat zie jij bij verbruik als je op het Net icoontje drukt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfYzrex5rI8joP9roiYuxiYuR-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPHBz3H0dLGKaYRrBup3xp5C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
marcelsa schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:08:
[...]
Dit is bij mij leeg als Eva op dat moment niets doet (niet laad of levert). Als Eva wel laad of levert dan staat er wel een waarde.

Kijk eens wat er gebeurt als je Eva forceert om te laden als die nu niets doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomeq
marcelsa schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:08:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie precies dit. Nu heb ik hem op opladen gezet met de knop aan de achterkant en blijft dat scherm leeg. Ik heb contact opgenomen met eva support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
oomeq schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:13:
[...]

Ik zie precies dit. Nu heb ik hem op opladen gezet met de knop aan de achterkant en blijft dat scherm leeg. Ik heb contact opgenomen met eva support.
De knop aan de achterkant zet Eva niet aan het laden. Die knop is om de stopcontacten in te schakelen als er geen stroom van het grid / net is om als backup voorziening te gebruiken

Om Eva te laten laden zul je bijvoorbeeld 'snel opladen' moeten selecteren in de App

Tenminste ik neem aan dat je deze knop bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQmB0OrlDfRSPd1x4Vc2sFCJ3u8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xBxQgowdfJdoppucsR8MBb02.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oomeq
Dit is hoe de dongel hangt en wat ik zie in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RghlKUzrWSNHuSHDESNk9cy_WC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwAf3HpdbvaMZs3vQ1rCvxDo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeQlbQ6vQcGCENr8bQFD-_aWaVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24NNdliVybtsqUEjQWUR5WnM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IfTBsP1_Y2qE-PVP3vtYn1xVdI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3K5uhyMnfmFvhNoY3wOuh8w.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
oomeq schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:30:
Wat voor meter heb je?

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
arro3038 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:29:
[...]

De knop aan de achterkant zet Eva niet aan het laden. Die knop is om de stopcontacten in te schakelen als er geen stroom van het grid / net is om als backup voorziening te gebruiken

Om Eva te laten laden zul je bijvoorbeeld 'snel opladen' moeten selecteren in de App

Tenminste ik neem aan dat je deze knop bedoelt?

[Afbeelding]
Volgens de handleiding is het zo als je deze knop 10 seconden ingedrukt houdt de Evapower geforceerd wordt naar de Snellaad functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomeq
Het is een landis gyr+ zcf110 e350. Volgens liander moer hij het doen, hun tip was een andere dongle te proberen of de dongle bij een andere meter te controleren Pas daarna kunnen ze verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
Fuske schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:49:
[...]

Volgens de handleiding is het zo als je deze knop 10 seconden ingedrukt houdt de Evapower geforceerd wordt naar de Snellaad functie.
Ah ok dat bedoelde je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
oomeq schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:30:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
@oomeq nou... zo te zien is jouw type meter (landis gyr+ zcf110 e350) van het type DSMR 4... mijn meter is ouder en is type DSMR 2.2 en heb daarover zojuist onderstaand antwoord van Eva Support ontvangen; uiteraard niet zo blij mee en al een reactie terug gestuurd. Ik zie dat je ook Liander als netbeheerder hebt. Daar heb ik al contact mee gehad en zij zullen deze slimme meters sowieso gaan vervangen voor 2029 maar gaan dat niet eerder (gratis) doen op verzoek. Je kunt alleen een (nieuwe) slimme meter aanvragen, maar daaraan zijn kosten verbonden (waarschijnlijk € 75, dus te overzien, levertijd volgens de klantenservice plm. 4 weken)

----

Op basis van de foto’s zien we dat je slimme meter draait op het DSMR 2.x protocol. Dit is een oudere versie van het communicatieprotocol waarmee slimme meters met externe apparaten, zoals onze P1-dongel, communiceren.

Deze oudere meters sturen helaas onvolledige of vertraagde data uit via de P1-poort. Hierdoor kan de EvaPower soms niet goed reageren op het actuele verbruik, waardoor bepaalde functies niet optimaal werken – tenzij je deze handmatig instelt.

We zijn ons bewust van dit probleem en zijn druk bezig om dit softwarematig op te lossen, zodat ook gebruikers met een oudere meter straks beter ondersteund worden. Dit issue komt gelukkig alleen nog voor bij een klein deel van de huishoudens in Nederland.

Sommige netbeheerders bieden inmiddels de mogelijkheid om deze oudere meters kosteloos te laten vervangen door een nieuwer model (met DSMR 4 of 5). Het loont dus zeker de moeite om even contact op te nemen met jouw netbeheerder om te vragen of dit ook voor jou mogelijk is.

In de tussentijd blijven wij er alles aan doen om dit zo snel mogelijk aan onze kant op te lossen. Mocht je nog vragen hebben of hulp nodig hebben, dan staan we natuurlijk voor je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
marcelsa schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:17:
[...]
mijn meter is ouder en is type DSMR 2.2
Dat is balen. Heb je toevallig wel een HomeWizard P1 meter die het doet? Dan zou je samen met de Slimme Meter Simulator en bijvoorbeeld Home Assistant het alsnog aan de praat kunnen krijgen. Goedkoper dan een nieuwe meter.

Je laat de P1 metingen van de HW binnenkomen op HA en stuurt die 1 op 1 door naar de simulator. Daar prik je dan weer de P1 meter van de Eva in.

Ik ben wat aan het experimenteren met die Simulator en op deze manier werkt het goed bij mij. Ik heb wel een DSMR4 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
arro3038 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:47:
[...]

Dat is balen. Heb je toevallig wel een HomeWizard P1 meter die het doet? Dan zou je samen met de Slimme Meter Simulator en bijvoorbeeld Home Assistant het alsnog aan de praat kunnen krijgen. Goedkoper dan een nieuwe meter.

Je laat de P1 metingen van de HW binnenkomen op HA en stuurt die 1 op 1 door naar de simulator. Daar prik je dan weer de P1 meter van de Eva in.

Ik ben wat aan het experimenteren met die Simulator en op deze manier werkt het goed bij mij. Ik heb wel een DSMR4 meter
Zeker, ik heb een HW P1 meter, die werkt prima.

Heb HA lang geleden ook al een keer ingericht, maar poos niet meer naar gekeken. Daar had ik dacht ik de HW ook al in zitten.

Kan dat "doorsturen" makkelijk in HA of moet je daar nog allerlei 'scripting' voor doen?

Verwacht je niet behoorlijk meer latency door het doorsturen?
En, ben ook benieuwd of jij weet of DSMR 4 of 5 ook al vaker dan 10 seconden updates doorgeven? (dat is nl. bij 2.x zo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
marcelsa schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:52:
[...]

Zeker, ik heb een HW P1 meter, die werkt prima.

Heb HA lang geleden ook al een keer ingericht, maar poos niet meer naar gekeken. Daar had ik dacht ik de HW ook al in zitten.

Kan dat "doorsturen" makkelijk in HA of moet je daar nog allerlei 'scripting' voor doen?

Verwacht je niet behoorlijk meer latency door het doorsturen?
En, ben ook benieuwd of jij weet of DSMR 4 of 5 ook al vaker dan 10 seconden updates doorgeven? (dat is nl. bij 2.x zo)
Latency van 1 op 1 doorgeven van je HW P1 meter data vanuit HA via de simulator aan de Eva P1 meter lijkt erg mee te vallen. Ik denk dat de latency die ik zie meer aan de verversing van de Eva app ligt dan aan het daadwerkelijk doorsturen van de data

Ik heb een DSMR4 en die geeft eens in de 10s een update. Daar zit dus veel meer latency in. Ik ga het weekend eans aanzien hoe het gaat met de NOM op deze manier

Voor het doorsturen hoef je weinig te scripten hoor. Kwestie van een template sensor aanmaken en een automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
arro3038 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:46:
[...]

Tsja ze zijn hier wel voor €349 te bestellen. Goedkoper dan bij EvaPower zelf maar er is geen voorraad.
Wel jammer die prijsverhoging. Maakt de businesscase nog lastiger rond te krijgen.
Vind het ook niet zo slim van ze want de prijs per kW komt nu bij de Homewizard als goed alternatief (op offgrid na dan, naar qua rte weer niet door de omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3anoG
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-05 06:12
Kan je achteraan de evapower een gewone batterij hangen van bvb 24v 100ah via de xt60 poort? En zo de eva opladen? En op zonnige dagen deze extra batterij met een aparte lader opladen via het net? Zo hoef je toch geen eva-batterijen bij te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sathopper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-05 19:49
Gister de P1 dongel gekregen. Via een ESP8266 gekoppeld aan mijn Eastron SDM630 meter.
De ESP stuurt alle data door naar Domoticz. De ESP nu ook zo geprogrammeerd dat deze een P! meter simuleert. Werkt prima.
Alleen het updaten in de EVA APP gaat niet snel. De ESP stuurt om de 5 seconden de data naar Domoticz en EVA. Domoticz loopt mooi mee maar de EVA komt er erg traag achteraan. Het verhogen van de update frequentie heeft bij de EVA dus geen zin.
Verder lijkt het wel prima te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NzJ6HkmAfDT7VX-jMmW0x8I1rA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leKT4AeLecw13DEI5ZyldKkh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDoBeNyg8WvQvgI188ZK_fjP9RQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sFZh2efrpMlAkDUUxPaplM4R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aaQhJGv2_8x0MPHG5kAHdJuiY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igkfXoOMNEHIyRwAjyMAmxsk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA0q3PmuaWOT2xupoZ9GSqoWpWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPwTx83LS9Sm9zokVeS2lEyO.jpg?f=fotoalbum_large

Gister was er iets raars aan de hand, Eva was relatief vroeg leeg en ook super snel weer vol. Wanneer je kijkt naar opgenomen aantal kWh (onderste screenshot) lijkt het wel alsof er 1 mate was uitgevallen. Zeker wanneer je het vergelijkt met de dag ervoor (bovenste screenshot).

Meer mensen die dit gedrag hebben gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:48
Dat is wel vreemd. Jij logt de API data zelf toch? Log je de ‘installed capacity’ ook toevallig? In HA is die entity in ieder geval beschikbaar. Misschien was er echt een EvaMate offline en dan zou je de capaciteit ook met 1kWh moeten zien dippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Nu online
Uiteindelijk ben ik gestopt met het gebruiken van de API, in eerste instantie geprobeerd om dynamisch aan te sturen op basis van tarieven maar de API negeerde alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVpN_Iu5OnPaHfgtA1VWcRCMTkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RK3piSX6UfPQfsMy1stSISys.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1buGw-GJdXfQo5tIShimkeyQU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QNIwMxAwxz3Ck7JMAsNooWV.jpg?f=fotoalbum_large

Wacht ik denk dat ik weet waar het mis is gegaan: de P1 meter heeft niks gemeten/doorgegeven. Kijk maar in de P1 grafiek van Eva vs HW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
Zoals gezegd: de Eva dongel doet het niet op mijn slimme meter met DSMR 2.2 🙄 De reactie van Eva is kort gezegd: pech, wachten tot een software update van de dongel (zonder enige indicatie) of een andere slimme meter aanvragen (kosten en levertijd).

Ik vroeg mij af hoe de Homewizard actieve splitter werkt? Volgens HW zelf werken hier vrijwel alle apparaten op. Zou het kunnen dat er een nieuwere DSMR versie uit komt dan er op de input poort in gaat? Of is dat technisch onmogelijk??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arro3038
Hier wat aan het experimenteren met het aansturen van Eva middels gemanipuleerde P1 telegrammen via de Slimme meter simulator.

In de echte slimme meter zit een HW P1 meter. De metingen hiervan komen binnen in HA. Vanuit HA stuur ik gemanipuleerde P1 waardes naar de simulator. De Eva P1 meter zit in deze simulator. EVA staat in de modus "Eigen verbruik".

In HA heb ik ook de add on Day Ahead Optimizer (DAO) draaien. Die geeft aan wanneer het het beste is om je batterij te laten laden / ontladen en met welk vermogen.

Op deze manier kan ik Eva door DAO aan laten sturen. Het geadviseerde vermogen van DAO doe ik nu nog niks mee. Het is nu nog relatief simpel; laad overtollige zonnestroom als DAO zegt dat er geladen moet worden. Doe niks als DAO zegt niks te doen en ontlaad als DAO dat zegt.

Mooie hiervan is, dat normaal Eva nu al zou laden terwijl de stroom nog een redelijke prijs heeft. Liever zou je pas om 13 uur gaan laden als de teruggeleverde stroom bijna niets waard is. Op deze manier kan dat dus automatisch 😄

DAO vindt je hier hier

Als ik kijk naar hoe dit dan op nom draait ben ik tevreden. Ik zie zo geen verschil met de originele setup waarbij de Eva P1 direct in de slimme meter zat. Piekjes zijn van de Quooker.

Volgende stap is om het maximale laadvermogen van Eva te beperken voor een iets gezondere c-rating van de accu's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtI3Y93zyMCS2WLdgUMfF8q5UIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCh9I8fWFcJwe78UCQfaYszs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door arro3038 op 06-04-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Nu online
marcelsa schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:52:
Zoals gezegd: de Eva dongel doet het niet op mijn slimme meter met DSMR 2.2 🙄 De reactie van Eva is kort gezegd: pech, wachten tot een software update van de dongel (zonder enige indicatie) of een andere slimme meter aanvragen (kosten en levertijd).

Ik vroeg mij af hoe de Homewizard actieve splitter werkt? Volgens HW zelf werken hier vrijwel alle apparaten op. Zou het kunnen dat er een nieuwere DSMR versie uit komt dan er op de input poort in gaat? Of is dat technisch onmogelijk??
Nee hij stuurt gewoon de binnenkomende berichten 1 op 1 door.

Je kan wel kijken naar de oplossing zoals hierboven met een P1 simulator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Voogel schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:50:
[...]

Nee hij stuurt gewoon de binnenkomende berichten 1 op 1 door.

Je kan wel kijken naar de oplossing zoals hierboven met een P1 simulator.
Yes, dan ga ik dat doen.
De simulator al besteld. De meter via Homewizard P1 was al gekoppeld aan Home Assistant, dus wachten op de simulator en dan instellen dat de waardes 1 op 1 worden doorgestuurd. Dan is mijn DMSR 2.2 probleem voor nu in ieder geval opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Nu online
De P1 meter was weer de verbinding in eens kwijt (offline volgens de app maar knipperde wel normaal wit), hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Voogel schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:59:
De P1 meter was weer de verbinding in eens kwijt (offline volgens de app maar knipperde wel normaal wit), hebben meer mensen hier last van?
Weet je zeker dat je een sterke Wifi dekking hebt in de meterkast? Ik had in eerste instantie ontzettend veel moeite om de P1 meter stabiel online te krijgen, terwijl ik met de HW P1 meter nooit problemen heb. Oa dezelfde symptomen als die jij beschrijft. Met mijn telefoon had ik een prima ontvangst, maar voor de P1 meter was het niet genoeg. Het verplaatsen van een mesh access point naar de badkamer (recht boven de meterkast) lostte het op en sindsdien ook geen problemen meer gehad.
Overigens: de EvaPower zelf heeft ook een slechte Wifi ontvangst (misschien door de dikke metalen behuizing?) in vergelijk met mijn SMA omvormer die letterlijk 20 cm ernaast hangt.

[ Voor 5% gewijzigd door dennisfr op 06-04-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Nu online
@dennisfr de modrm staat ook in de meterkast 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Ter vergelijk bij mij (wifi accesspoint in woonkamer) in de meterkast:

Eva dongel -72 dBm
Homewizard dongel -59 dBm
(des te lager des te beter! - dus inderdaad wel behoorlijk minder goed bereik)

De EvaBattery (1e etage) heeft bij mij prima bereik (-45).
De Homewizard energy socket zit daar direct naast en komt op -55. Dus bij mij heeft de Eva zelf prima bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:26
Weet iemand wat de maximale stroom rating van de kabels en connectoren is?
Ik dacht dat ik ergens in een specsheet van de vm1000 heb gelezen dat deze max 20A was.
Ik kan de pdf alleen nergens vinden.

Als ik het opgetelde app vermogen deel door de maximale laadspanning van 58V kom ik op 23.96A uit.
Hebben jullie dit ook of is dit een afwijking aan mijn set?

Ik ben benieuwd of ze ook een I^2*t beveiliging toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jder
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-04 18:19
Voor maximale stroom en kabels (Nen 1010).

https://acdesigner.app/kabel

ook belangrijk

https://acdesigner.app/scope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zie dat op dit moment de mates weer te bestellen zijn. Levering medio Juni.
Mijn Evapower + mate heb ik nog niet. Weten jullie of je nog een kortingscode of iets dergelijks krijgt bij levering?

Anders kan ik ook bestellen via Robbshop maar bestel het liefst bij Eva zelf.

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
  • Nu online
@Wil.B geen kortingscode gezien dus uiteindelijk toch maar volle mep betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-05 08:47
Voor wie ook Domoticz en een HomeWizard wifi energy plug gebruikt voor z'n EVApower (of elders), ik heb de plugin van Eraser aangevuld met aparte im- & export devices en een 5 seconden interval als minimum.
https://github.com/erwind...i-Energy-Socket/tree/main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Meer mensen die vanmorgen zien dat de Eva app niet zo lekker reageert ("apparaat offline" en het lang duurt voordat een opdracht om bijvoorbeeld aantal Watts van Snel opladen handmatig aan te passen)?

EDIT: de AlphaESS integratie in Home Assistant lijkt ook niet zo lekker te updaten

[ Voor 17% gewijzigd door marcelsa op 09-04-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bos986
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:12
Klopt is mij ook opgevallen. App heeft moeite met het snel wisselende wolkendek. We zijn waarschijnlijk verwend geraakt door de constant schijnende zon van de afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Bos986 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:34:
Klopt is mij ook opgevallen. App heeft moeite met het snel wisselende wolkendek. We zijn waarschijnlijk verwend geraakt door de constant schijnende zon van de afgelopen week.
Dat kan op zich bij mij persoonlijk niet de oorzaak zijn (kan de slimme modus "eigen verbruik" nog niet gebruiken ivm niet werkende P1 meter).

Maar dan doel je wellicht op de algehele belasting van alle users op de app/API koppeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bos986
Ik heb de modus "eigen verbruik" aan staan en het duurde lang voordat de stroom uit de panelen naar de batterij liep. Bleef maar naar het net gaan. Toen maar even "snel opladen" gebruikt om de invoer op gang te krijgen, daarna terug naar "eigen verbruik".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
Bos986 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:58:
Ik heb de modus "eigen verbruik" aan staan en het duurde lang voordat de stroom uit de panelen naar de batterij liep. Bleef maar naar het net gaan. Toen maar even "snel opladen" gebruikt om de invoer op gang te krijgen, daarna terug naar "eigen verbruik".
Ik merk dat vaker dat je even moet switchen naar een anders modus OF lang genoeg moet wachten voor je gewenste actie in gang wordt gezet (voorbeeld: wisselen van modus "snel opladen" naar "zonnepanelen lading prioriteit met een vaste waarde voor aantal Watts", dan duurt het soms wel 1-3 minuten voordat de omschakeling daadwerkelijk gebeurt - dit lijkt vooral het geval als de batterij 100% volgeladen is!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bos986
Er lijkt trouwens wat gewijzigd in de app van Evapower. Het aantal watts staat er nog, maar de groene pijl die aangaf of de stroom uit of naar de batterij stroomt is verdwenen bij mij.

Edit: de IPhone geheel uitgezet en opnieuw opgestart. Daarna was de flow richting weer terug.

[ Voor 20% gewijzigd door Bos986 op 11-04-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Die 'bewegende' pijl (flow) zie ik gewoon nog (iOS app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bos986
Hier ook IOS app, maar bij mij dus verdwenen. Nu heb ik net wel een P1 splitter geplaatst, dus of dat nu de oorzaak is dan?

Edit: even uitgetest, maar bij rechtstreeks aansluiten komt de flow pijl dus niet terug.

[ Voor 27% gewijzigd door Bos986 op 09-04-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Nu online
De P1 meter is weer de weg kwijt, hele maand maart niet gehad. “Device lost connection”

Edit: hij knipperde ook niet meer, er uitgehaald en terug gestopt en alles werkt weer normaal.

[ Voor 35% gewijzigd door Voogel op 09-04-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathopper
Voogel schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:36:
De P1 meter is weer de weg kwijt, hele maand maart niet gehad. “Device lost connection”

Edit: hij knipperde ook niet meer, er uitgehaald en terug gestopt en alles werkt weer normaal.
Krijgt de P1 dongle voeding van de meter? Kan zijn dat die net niet voldoende is dan helpt het misschien een USB-C ladertje (5V) er op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
Hm, vandaag bewolkt maar wel nog zonopbrengst. Desondanks in P1 mode naar de off-grid stand…
Alleen met quickcharge mode daaruit te halen.
Kreeg het idee dat de solar stand met P1 meter mss wel zou werken, maar ook niet…

Dit vind ik wel slecht: moet ik zelf in de gaten houden dat ie niet uit het grid (duur) gaat laden…

Meer mensen deze bevindingen of zit er bij mijn eva iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Huey schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:54:
Hm, vandaag bewolkt maar wel nog zonopbrengst. Desondanks in P1 mode naar de off-grid stand…
Kreeg het idee dat de solar stand met P1 meter mss wel zou werken, maar ook niet…

Dit vind ik wel slecht: moet ik zelf in de gaten houden dat ie niet uit het grid (duur) gaat laden…

Dat lijkt op het issue dat ik (en meerdere met mij) hebben gehad met EMS firmware V1.01.42.
https://gathering.tweaker...message/81679818#81679818
Is dat toevallig de firmware die bij jou geinstalleerd is? In dat gevallig moet je kunnen upgraden naar V1.01.43 en is het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathopper
Huey schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:54:

Voor mij was gisteren en vandaag de eerste bewolkte dagen. Hiervoor hele dag zon en ging de EVA netjes weer opladen tot alles vol was.
Ik zie gister en vandaag dat EVA de stroom pakt die er beschikbaar is van de zonnepanelen. Bij weinig/geen zon probeert hij het verbuik uit het net rond de 0 te houden maar dit lukt vanwege de traagheid van EVA niet altijd en duurt de correctie te lang dus te laat en verbruik ik weer even stroom uit het net en dat is jammer. Ik had al gemerkt dat EVA niet snel reageert op veranderingen. Verder lijkt EVA in slimme mode wel automatisch te doen bij mij. Hier EMS versie v1.01.43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
dennisfr schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:26:
[...]

Dat lijkt op het issue dat ik (en meerdere met mij) hebben gehad met EMS firmware V1.01.42.
https://gathering.tweaker...message/81679818#81679818
Is dat toevallig de firmware die bij jou geinstalleerd is? In dat gevallig moet je kunnen upgraden naar V1.01.43 en is het opgelost.
Ik heb hier ook versie 1.01.43, dus daar ligt helaas geen oplossing.

Mss ook maar eens kijken of ik een dummy P1 meter oplossing ga inrichten. Tussen zonopkomst en ondergang bijv alleen de overtallige stroom aanbieden, en daarbuiten met alleen de standby stroom compenseren vanuit de batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
Heb m nu tussendoor even wat opgeladen, maar als ik hem weer op eigen gebruik zet gaat ie inplaats van bijladen, terugleveren...
Bijzonder wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
Ok, ze hebben ergens een knopje omgezet. Nu laadt ie weer op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
De reden dat de eva in off-grid mode is gegaan is zeer waarschijnlijk omdat ie "leeg" was en langzaam te ver leegloopt door zelfontlading. Dat is dan een beveiliging die wel goed is. Vraag is wanneer die precies inschakelt... (als je de off-grid stand natuurlijk niet in de 60minuten stand hebt)
Maar als je dus te weinig capaciteit hebt om de dag door te komen, moet je handmatig de snellaadstand in gaan schakelen...
Het zou mooi zijn als je in de P1 stand ipv alleen nul op de meter, ook zou kunnen instellen dat ie met max 500W (zeg rondom standby stroomgebruik) kunt ontladen, zodat je de kans op te ver ontladen verkleint.
Opladen zal meestal wel met max overschot kunnen. Hoewel ik het ook daar wel mooi zou vinden als je een max kunt instellen, ook weer om te voorkomen dat ie te snel weer aan het ontladen gaat.

Helemaal mooi zou zijn als je er ook tijden bij in zou kunnen stellen voor laden en ontladen. Met dan wel ook zonsopkomst en zonsondergang mogelijkheid....

Hier komt als Eva er zelf niet mee gaat komen, dan ook bij mij idd de P1 manipulatie als noodzakelijk in beeld...

[ Voor 0% gewijzigd door Huey op 10-04-2025 14:14 . Reden: taalcorrectie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Nu online
Sathopper schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:13:
[...]

Krijgt de P1 dongle voeding van de meter? Kan zijn dat die net niet voldoende is dan helpt het misschien een USB-C ladertje (5V) er op aan te sluiten.
Goeie vraag maar er zit al een extra voeding in, het lijkt echt een probleem met de cloud te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
Huey schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:13:
De reden dat de eva in off-grid mode is gegaan is zeer waarschijnlijk omdat ie "leeg" was en langzaam te ver leegloopt door zelfontlading. Dat is dan een beveiliging die wel goed is. Vraag is wanneer die precies inschakelt... (als je de off-grid stand natuurlijk niet in de 60minuten stand hebt)
Maar als je dus te weinig capaciteit hebt om de dag door te komen, moet je handmatig de snellaadstand in gaan schakelen...
Het zou mooi zijn als je in de P1 stand ipv alleen nul op de meter, ook zou kunnen instellen dat ie met max 500W (zeg rondom standby stroomgebruik) kunt ontladen, zodat je de kans op te ver ontladen verkleint.
Opladen zal meestal wel met max overschot kunnen. Hoewel ik het ook daar wel mooi zou vinden als je een max kunt instellen, ook weer om te voorkomen dat ie te snel weer aan het ontladen gaat.

Helemaal mooi zou zijn als je er ook tijden bij in zou kunnen stellen voor laden en ontladen. Met dan wel ook zonsopkomst en zonsondergang mogelijkheid....

Hier komt als Eva er zelf niet mee gaat komen, dan ook bij mij idd de P1 manipulatie als noodzakelijk in beeld...
Dat is niet mijn ervaring. Mijn Eva loopt regelmatig leeg tot aan de 9%, stopt met leveren / ontladen en gaat in de "offline' stand. Vervolgens gaat Eva keurig weer uit zichzelf laden als er teruglevering is vanuit de zonnepanelen. Hij staat hier in de modus 'Eigen verbruik'. Overigens is het niet meer dan een paar uur dat hij op de 9% staat. Geen idee wat er gebeurd als dat veel langer is.

De wensen die je hier noemt heb ik ruim een week geleden aan Eva doorgegeven, samen met nog wat andere wensen. Helaas nog geen reactie van ze gekregen.

Tijden instellen voor laden/ ontladen etc is heel goed mogelijk met Home Assistant en de P1 manipulatie, dat doe ik al. Anders gaat Eva 's morgens al laden op de zonnestroom als de terugleververgoeding nog hoog is ipv rond het middag uur als de prijzen veel lager zijn (dynamisch contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
arro3038 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:14:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Mijn Eva loopt regelmatig leeg tot aan de 9%, stopt met leveren / ontladen en gaat in de "offline' stand. Vervolgens gaat Eva keurig weer uit zichzelf laden als er teruglevering is vanuit de zonnepanelen. Hij staat hier in de modus 'Eigen verbruik'. Overigens is het niet meer dan een paar uur dat hij op de 9% staat. Geen idee wat er gebeurd als dat veel langer is.

De wensen die je hier noemt heb ik ruim een week geleden aan Eva doorgegeven, samen met nog wat andere wensen. Helaas nog geen reactie van ze gekregen.

Tijden instellen voor laden/ ontladen etc is heel goed mogelijk met Home Assistant en de P1 manipulatie, dat doe ik al. Anders gaat Eva 's morgens al laden op de zonnestroom als de terugleververgoeding nog hoog is ipv rond het middag uur als de prijzen veel lager zijn (dynamisch contract).
Ok, apart. Ik zal het dan weer even aankijken. Mss dat ie toch op een moment dan weer in de laadstand gesprongen zou zijn, hoewel ik dat dan wel laat vind: zo tegen bijna 10 uur toch al wat zonnestroom gemist...

Hoop dat ze met de aanbevelingen/verzoeken wat gaan doen...
Anders ook maar toevlucht nemen tot de HomeAssistant methode...

Is het wat dat betreft niet ook mogelijk om de Homewizard P1 splitter met Tuya P1 dongle aan een P1 kabel te hangen die gevoed wordt door een gemodificeerde ser2net stroom vanuit HomeAssistant/(of Nodered oid). Die dan zelf weer wel door een echte slimme meter Homewizard/kabel P1 wordt aangestuurd?
Dat is volgens mij een configuratie die wel meer mensen in de meterkast liken te hebben zitten?
Worstel zelf nog bij het uitproberen van deze opstelling met de checksum die in mijn ser2net stream niet schijnt te kloppen...
Nog even geen tijd om hier dieper in te duiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Huey schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:13:
Dat kon dus met de vorige versie van de app. Die functionaliteit hebben ze er in hun oneindige wijsheid uitgesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Mooi voorbeeld van modus "eigen verbruik", afwasmachine aan, goed te zien hoe de Eva 'langzaam' is met op- en afschalen.

Ik heb nog een oude slimme meter (DMSR 2.2, inmiddels wel aan de praat met een P1 splitter ertussen die er DSMR 5 van maakt), dus sowieso slechts elke 10 seconden een update van het stroomverbruik. (als ik met mijn app op mobiel naast de slimme meter ga staan en ik zie een puls van de slimme meter, witte lampje knippert, dan duurt het ook zomaar 5-10 seconden voor de waarde is bijgewerkt in de Eva app, en lijkt soms ook een rondje updaten over te slaan.

Vraag me af of dit al beter gaat met een nieuwe slimme meter die elke seconde een update geeft? Of doet Eva daar niets mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It9e2H3iuI-yln3bZ8R0Bpvj2yQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MiXcwMe1oh9Ky0jkey6LSaLP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJbvMEUGVrSFKyPZG1NT4VdrCkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mgCY0BMbbtnrS2M0jhMUOIEm.png?f=fotoalbum_large

(ik heb mijn Eva ontgrendeld dus kan 2000W ontladen)

[ Voor 13% gewijzigd door marcelsa op 11-04-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-05 20:21
Nee is een instelling van evapower. Maakt op dit moment niet uit wat je slimme meter is, interval is 10 seconden. Willen ze in de toekomst wel veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
P1Meter.nl schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:13:
Nee is een instelling van evapower. Maakt op dit moment niet uit wat je slimme meter is, interval is 10 seconden. Willen ze in de toekomst wel veranderen
Dacht ik al, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:17
Is het mogelijk om de EVA als stroombron voor de camper te gebruiken?

Ik zou dan mijn camper in de EVA willen pluggen, zodat ik langer vrij kan staan.
Op de huishoudaccu kan ik 2-3 dagen off-grid staan, kan ik dat dan met de EVA enkele dagen verlengen?
Als ik er dan nog een mobiel zonnepaneel van bijvoorbeeld 180 Watt op aansluit kan ik daar dan tegelijk de EVA weer mee opladen?

Mijns inziens zou dat moeten kunnen, maar ik weet het niet zeker.
Ik verwacht niet dat er al mensen zijn die dit in de praktijk uitgeprobeerd hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
Komt de Eva in deze situatie echt niet (nooit) zélf uit slaapstand??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxsI5gdb8TnwBjYD1B1G0V02GpQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zIC4jfMx3b6C39qhngtayZa7.png?f=fotoalbum_large

EDIT 10:45: inmiddels bij 120W terugleveren, is Eva automatisch wakker geworden! _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door marcelsa op 12-04-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:03

Fioravanti

Fioravantastisch!

marcelsa schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:11:
Komt de Eva in deze situatie echt niet (nooit) zélf uit slaapstand??

[Afbeelding]

EDIT 10:45: inmiddels bij 120W terugleveren, is Eva automatisch wakker geworden! _/-\o_
Toch wel mooi spul he 😉

Ik houd nu vooral in de gaten of er firmware updates gaan komen. Het werkt zo goed dat ik overweeg om een setje erbij te bestellen tzt, maar dan moeten die elkaar niet afvangen. Afgaande op support gaat dat op termijn mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuske
De Alphaess app op de homey miste wat belangrijke sensoren zoals de laad en ontlaad waardes. Ik heb een fork gemaakt die je kunt installeren via homey cli.
https://github.com/Fuske077/Homey-EvaPower

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNFtoZ4uWj3pzcZleC1BY8YFI2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/No0TberjOL8CK4Ol8EMa7wJ6.png?f=fotoalbum_large

Credits natuurlijk aan de oorspronkelijke ontwikkelaar.

[ Voor 38% gewijzigd door Fuske op 12-04-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
  • Nu online
Ik lees regelmatig terug dat het even duurt voordat Eva het juiste vermogen levert en dat het ook even duurt voordat dit weer is afgebouwd.

Ik interpreteer dat als wanneer je een apparaat aanzet in je woning dat 2000 watt gebruikt en de Eva er, bijvoorbeeld, 5 minuten over doet om dit te bereiken. Wanneer dit apparaat ineens wordt uitgeschakeld levert de Eva dus nog tijdelijk meer terug aan het net dan eigenlijk zou hoeven?

Wanneer je de Eva in off-grid modus gebruikt en je sluit er alleen een waterkoker op aan van 1500 watt wat gebeurt er dan met de energie/vermogen wanneer de waterkoker uitspringt? Die kan dan nergens naartoe of werkt dit in de off-grid modus anders?

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:56
ThinkAboutIt schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:23:
Is het mogelijk om de EVA als stroombron voor de camper te gebruiken?
Als je die camper gewoonlijk aan een 230 V stopcontact hangt, ja. Dan kun je nu je stekker achterin EVA steken.
Tussentijds bijladen door er een zonnepaneel aan te hangen, ja. Ik heb er thuis 3 x 185 W parallel aan hangen, werkt prima.

Hoe lang je daar dan plezier van hebt hangt af van wat je verbruikt. Als je alleen de hoofdunit meeneemt ga je er netto niet meer dan 0,8 kWh uithalen. 15 uur draaien voor een moderne kleine koelkast, ongeveer. Elke extra accu weer ongeveer zoveel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan VLD
Wil.B schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:45:

Ik interpreteer dat als wanneer je een apparaat aanzet in je woning dat 2000 watt gebruikt en de Eva er, bijvoorbeeld, 5 minuten over doet om dit te bereiken.
zó traag gaat het nou ook weer niet. Reken 15 seconden om te reageren, en daarna gaat hij met ongeveer 1000 watt per minuut aanpassen.
Dus bij de grootst mogelijk denkbare omschakeling (van 2000 W laden naar 800 W ontladen bij aanzetten van een zware verbruiker, of een donkere wolk die plots voor de zon schuift) kost je dat dus nog ongeveer 1,4 kW x 0,04 h = 0,05 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
  • Nu online
Jan VLD schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:57:
[...]

zó traag gaat het nou ook weer niet. Reken 15 seconden om te reageren, en daarna gaat hij met ongeveer 1000 watt per minuut aanpassen.
Dus bij de grootst mogelijk denkbare omschakeling (van 2000 W laden naar 800 W ontladen bij aanzetten van een zware verbruiker, of een donkere wolk die plots voor de zon schuift) kost je dat dus nog ongeveer 1,4 kW x 0,04 h = 0,05 kWh
Goed om te horen dat het sneller gaat als ik dacht gelezen te hebben.

Blijft mijn vraag staan waar dit vermogen naartoe gaat wanneer je in off-grid modus geen andere verbruikers hebt aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
  • Nu online
@Wil.B de dingen die jij noemt zijn vrijwel allemaal zaken met een verwarmingselement en die kunnen ook op een lager wattage werken, duurt alleen wat langer voor ze op temperatuur zijn. Ik heb voor mijn boiler ook een soort camping stekker (Camparo Watt Controller) die het vermogen beperkt tot ~500Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
Wil.B schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:54:
[...]

Goed om te horen dat het sneller gaat als ik dacht gelezen te hebben.

Blijft mijn vraag staan waar dit vermogen naartoe gaat wanneer je in off-grid modus geen andere verbruikers hebt aangesloten?
Dat is ook niet het geval in off grid modus: ik heb laatst een testje gedaan en mijn elektrische kettingzaag had gewoon instant vol vermogen met de zaag aangesloten op de EvaPower.
Mijn aanname is dat het laden en ontladen via het netsnoer een beetje wordt gedempt om slijtage van de accucellen te dempen en dat is prima.
Ik heb deze laatste weken bijna 90% van mijn thuisverbruik zelf opgewekt met mijn zonnepanelen en nog geen 8 kWh per week van het net gehaald.

[ Voor 10% gewijzigd door dennisfr op 12-04-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:46
Fuske schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:31:
De Alphaess app op de homey miste wat belangrijke sensoren zoals de laad en ontlaad waardes. Ik heb een fork gemaakt die je kunt installeren via homey cli.

[Afbeelding]

Credits natuurlijk aan de oorspronkelijke ontwikkelaar.
Is het mogelijk dat hier een complete app voor op mijn Homey(2019) gemaakt wordt, voor in de Homey Appstore?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuske
@zebsite ik ben helaas geen developer bij Homey. Dus je zult het via de cli methode moeten installeren.
Hopelijk voegt de ontwikkelaar van de AlphaESS app deze sensoren ook toe in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-05 11:34
diamanten schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:11:
Zelf heb ik een EvaPower met 2 EvaMates. Als ik in de app naar de cycles per batterij kijk, zie ik:
- batterij 1 = 33
- batterij 2 = 28
- batterij 3 = 30

Toch wel grote verschillen onderling. Ik had verwacht dat ze ongeveer gelijk waren.
Na bijna 3 weken later voor de cycles:
- batterij 1 = 44
- batterij 2 = 38
- batterij 3 = 39

De verschillen blijven: nu een verschil hoogste / laagste = 6 cycles, bij de vorige meting = 5 cycles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
diamanten schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:11:

Na bijna 3 weken later voor de cycles:
- batterij 1 = 44
- batterij 2 = 38
- batterij 3 = 39
batterij 1 is de accu die zit ingebouwd in de hoofdunit? Dan zie je die bij laden én bij ontladen vast ook altijd voorlopen op de rest. Dat is geen probleem als je steeds van helemaal vol naar helemaal leeg gaat en weer terug, , maar anders gaat dat inderdaad opbouwen.

Ik kan niet inschatten wat dat moet betekenen voor de slijtage op de langere termijn. Zou zonde zijn als de hoofdaccu doodmoe zou zijn en de extra accu's daardoor ook minder bruikbaar zouden worden

Dit is al gemeld bij support.

Overigens is dat verschil bij mij sinds 26 maart (dus in een dikke twee weken) zo te zien niet groter geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8QledxGiTeXMXrcgVsfQ0WkUxI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MP2KZTGv0RvXrDVyAgnYi5kX.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Jan VLD op 13-04-2025 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuske
Ik heb vandaag nog wat aanpassingen gedaan aan de Homey app.
De laad en ontlaadvermogens worden nu goed weergegeven. (de AlphaESS app liet andere api calls zien)
Tevens wat handige sensoren erbij gemaakt zoals tijd tot vol/leeg en rendementsberekeningen. Hoe nauwkeurig deze zijn weet ik nog niet.
Hiervoor dien je in de apparaatinstellingen je accu capaciteit in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvfzK91swUfgq22-PmCDxUuuK7g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EDPy4QB0tKPCZRUJ7d3dBsfp.png?f=fotoalbum_large

@dennisfr wellicht iets voor in de TS?

[ Voor 7% gewijzigd door Fuske op 13-04-2025 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan VLD
Jan VLD schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:57:
nog eens een proefje gedaan zojuist.
Hij stond met 900 W te laden, toen koffieapparaat gestart.

15 s lang niks.
Dan gaat hij het laden terugschroeven met 1600 W per minuut.
Even een "hapering" bij omschakelen naar ontladen
en dan gaat hij het ontladen opschroeven met 800 W per minuut.
als het proces van water opwarmen klaar is dan wordt het ontladen teruggeschroefd met 800 W/minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
  • Nu online
Jan VLD schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:23:
[...]

nog eens een proefje gedaan zojuist.
Hij stond met 900 W te laden, toen koffieapparaat gestart.

15 s lang niks.
Dan gaat hij het laden terugschroeven met 1600 W per minuut.
Even een "hapering" bij omschakelen naar ontladen
en dan gaat hij het ontladen opschroeven met 800 W per minuut.
als het proces van water opwarmen klaar is dan wordt het ontladen teruggeschroefd met 800 W/minuut
Hi jan,

Dat doet hij dan in combinatie met de P1 meter? Hiervan weten we dat hij om de 10 seconden wordt uitgelezen dus een deel van de vertraging wordt hierdoor dan al verklaard.

De overige 'vertraging' vindt ik dan inderdaad reuze meevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelsa
Wil.B schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:43:
[...]

Hi jan,

Dat doet hij dan in combinatie met de P1 meter? Hiervan weten we dat hij om de 10 seconden wordt uitgelezen dus een deel van de vertraging wordt hierdoor dan al verklaard.

De overige 'vertraging' vindt ik dan inderdaad reuze meevallen.
Ik heb naast de Eva dongel op P1 (ook) een Homewizard P1 meter aangesloten en een Homewizard power socket voor de Eva.

Als ik dan de HW app en de Eva app naast elkaar houd, dan zie ik dat de update die de HW app geeft (hoofdaansluiting) vaak pas 10 seconden later zichtbaar is in de Eva app. Soms lijkt Eva ook een update "over te slaan".
Zodra de waarde die ik in HW zag ook in Eva zichtbaar is dan gaat de batterij zich aanpassen, dat gaat inderdaad stapsgewijs met de snelheid zoals @Jan VLD ook al heeft aangegeven.

Bij snelle schommelingen (zon/wolken, maar ook bijv. zware gebruikers met korte pieken, zoals een Quooker) dan zie je dat Eva moeite heeft om bij te blijven (resulterend in of teveel afname van het net, of teveel terugleveren, maar de periodes zijn relatief kort dus per saldo zal het meevallen, maak me meer zorgen over de efficiency/RTE).

Ik heb ook al regelmatig gezien dat Eva op 2.000w aan het leveren is en dat dan een heel aantal updates van de P1 meter "gemist" worden (in HW zie ik dan dat Eva dik aan het terugleveren is, maar in de Eva app staat de oude waarde nog vrij lang waardoor er onnodig lang stroom wordt geleverd door Eva c.q. te laat begint met het vermogen weer af te bouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNVHuGhOBwNNlDbAPwJ_92T1iY4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3tqWG4JWmEi2fEvSdWqHKD9T.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfLIo8VjsChEDfTcBM1SeB3aIgE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/V99ZSe8E8dYXUhy2DefwrDd8.png?f=fotoalbum_tile

Je kan de P1 meter ook toevoegen aan de Tuya Smart App, daarbij krijg je wel wat meer info dan in de app van Eva… Helaas verlies je dan wel de verbinding omdat de meter maar aan 1 app tegelijk verbonden kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Wil.B schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:43:
Dat doet hij dan in combinatie met de P1 meter?
Jawel, gewoon zoals geleverd, P1-dongel, plug and play. . Ik draai bijna altijd modus eigen verbruik.

Ik ben niet de mens om om een homesystem te gaan bouwen en onderhouden. Kant-en-klare apps en ik kennen al een soort van antimagnetisme. Laat staan als ik zelf iets in elkaar moet gaan knoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freekr
Ik heb de homewizard app doorgekeken de laatste periode, maar ik zie toch dat de accu bij mij er regelmatig 1kwh ernaast zit. Ik heb een set met 4 mates.

Gezien de SOC-waarde van de accu, moet dit haast wel uit de accu te halen zijn. Geen verbruik boven de 2000w. Dit zou prima uit de accu kunnen komen.

Ik krijg morgen een homewizard binnen.
Als ik het homewizard topic doorlees zou de homewizard wel binnen een paar seconden van -800 naar +800 watt moeten kunnen gaan.

Eva heeft dacht ik een keer gemeld dat ze de 30w/s hadden ingebouwd om het net niet te veel te belasten met snel wisselend terug leveren. Maar dat is alleen een probleem bij dynamische modus? Ik zie het argument niet echt voor NOM bedrijf. Dan wil je juist zo snel mogelijk de delta wegwerken lijkt me? Of kunnen ze maar 1 regelsnelheid inbouwen? Het relais schakelen rondom 0 limiteren snap ik. De trage ramp niet.

Oven, Magnetron, Droger na het initieel opwarmen, Zonne opbrengst bij bewolking. Als het meer fluctueert als 30w/s zit Eva er altijd naast.

Ik ben wel heel blij met de noodstroom functie. Al 2 keer stroomuitval gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
Done
freekr schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:44:
Ik heb de homewizard app doorgekeken de laatste periode, maar ik zie toch dat de accu bij mij er regelmatig 1kwh ernaast zit. Ik heb een set met 4 mates.

Gezien de SOC-waarde van de accu, moet dit haast wel uit de accu te halen zijn. Geen verbruik boven de 2000w. Dit zou prima uit de accu kunnen komen.
Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoeld. Is het dat je nog steeds iedere dag 1kWh van het net afneemt, ondanks dat de accu nooit helemaal leeg is? Dat heb ik namelijk ook, en dat zijn bij mij puur de piekverbruikers. Ik heb ook 5kWh opslag in totaal en ik ben zelf de laatste 2 weken gemiddeld 90% zelfvoorzienend en dat vind ik eigenlijk best netjes.
Ik krijg morgen een homewizard binnen.
Als ik het homewizard topic doorlees zou de homewizard wel binnen een paar seconden van -800 naar +800 watt moeten kunnen gaan.

Eva heeft dacht ik een keer gemeld dat ze de 30w/s hadden ingebouwd om het net niet te veel te belasten met snel wisselend terug leveren. Maar dat is alleen een probleem bij dynamische modus? Ik zie het argument niet echt voor NOM bedrijf. Dan wil je juist zo snel mogelijk de delta wegwerken lijkt me? Of kunnen ze maar 1 regelsnelheid inbouwen? Het relais schakelen rondom 0 limiteren snap ik. De trage ramp niet.

Oven, Magnetron, Droger na het initieel opwarmen, Zonne opbrengst bij bewolking. Als het meer fluctueert als 30w/s zit Eva er altijd naast.
Ik denk dat dit ook is om de accucellen en de vermogenselektronica een langer leven te gunnen. Plotselinge piekbelastingen komen de levensduur niet ten goede. Voor mij is het eigenlijk prima zo.
Ik ben wel heel blij met de noodstroom functie. Al 2 keer stroomuitval gehad.
Nog niet nodig gehad, wel blij dat de optie er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
Ik ben er overall best tevreden over.

Ik snap alleen niet zo goed waarom homewizard de trage ramp het niet lijkt te doen. Die hebben vergelijkbare garantie en verwachte levensduur. Specifiek het 30w/s niveau lijkt ook best arbitrair. Ik zou verwachten dat je van de capacitieve effecten van de accu cellen en of inverter bij 300w/s ramp ook nog niet veel last hebt. Bij 2000W word de waveform ook met meerdere Khz PWM modulatie gemaakt. Ik verwacht dat het voor de input filtering van de inverter niet zoveel uitmaakt. Voor de cellen zou ik niet weten.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd rond het NOM punt met de 2 accu systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
freekr schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:01:

Ik ben benieuwd wat er gebeurd rond het NOM punt met de 2 accu systemen.
Ik kan me zo voorstellen dat de twee systemen elkaar gaan tegenwerken. Ze kijken allebei naar dezelfde p1 waardes al dan niet met meer / minder vertraging en weten niet van elkaar wat ze aan het doen zijn.

Kan me niet voorstellen dat dat zo uit de doos lekker samen gaat werken.

Ik ben benieuw hoe het bij je uitpakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:04

DRK

Weet iemand wat er gebeurt als je EVA in de PV ingang een hogere spanning (V) of stroomsterkte (A) levert dan volgens de specs mogelijk is? Maximeert de omvormer dan tot de max 2x 600W vermogen of zal hij uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wil.B
  • Nu online
Ik lees positieve ervaringen over het contact met Eva-Power. Zelf heb ik vorige week Donderdag ochtend een bericht gestuurd over mijn bestelling en tot op heden geen reactie mogen ontvangen. Tevens nog een reminder gestuurd maandag avond.

Na 5 werkdagen nog geen reactie dan wordt ik een beetje zenuwachtig.

Wat is jullie ervaring?

Update: zojuist een zeer nette reactie ontvangen

[ Voor 7% gewijzigd door Wil.B op 17-04-2025 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuske
@Wil.B De reactietijd is wisselend, maar uiteindelijk is mijn probleem naar volle tevredenheid opgelost.
Had nog wat vragen daarna via mail gestuurd en ben nu ook aan het wachten op een reactie.

Ik ga er vanuit dat ze het gewoon heel druk hebben om alle vragen/bestellingen te verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
DRK schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:53:
Weet iemand wat er gebeurt als je EVA in de PV ingang een hogere spanning (V) of stroomsterkte (A) levert dan volgens de specs mogelijk is? Maximeert de omvormer dan tot de max 2x 600W vermogen of zal hij uitschakelen?
Beide zijn mogelijk, met als derde optie dat de magische rook ontsnapt en je EvaPower stuk is. Het ligt er maar net aan hoe dummyproof het ontwerp is en voor zover ik weet heeft nog niemand zelf de Evapower open gemaakt.

Garantie claimen wel eens lastig kunnen worden bij onjuist gebruik.
Ik zou zelf het risico niet nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-05 08:47
16A x 60V is al 960W.
Als je netjes binnen de max spanning en stroom blijft zal ie ongetwijfeld zelf op max 600W regelen. Als je een paneel zou kunnen vinden met die specs heb je wel al bij minder zon toch 600W.
Boven die specs kan de boel alleen maar stuk gaan of afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
modus eigen gebruik heeft vannacht netjes de meter op 0 gehouden, maar vanmorgen om 7:05 -7:10 is mijn systeem opgehouden fatsoenlijk te werken. Er wordt wel PV geladen (ik heb 570 Wp er achterin hangen) maar van en naar het huisnet gaat er niks heen of weer.

Eerste waar je aan denkt is een duwtje geven, dwingen te laden. Geen sjoege.
Uit-en-weer-aan schakelen. helpt ook al niet.
PV verwijderd. App blijft tóch laden van PV aanduiden.
Dongel resetten, geen sjoege.
proberen de app te herstarten (afmelden en opnieuw aanmelden) , en daarin loop ik nu ook al helemaal vast
app gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd. Helpt ook al niet. Ik lees iets fvan een versie 3.0.3 , komt dat iemand bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
arro3038 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:38:
[...]
Ik ben benieuw hoe het bij je uitpakt
Door de bewolking heb ik niet meer solar gehad dan de 800w die homewizard kan doen.
Eva is leeg en is ook zo traag met opstarten dat alles in en uit de homewizard gaat nu.

Het korte moment dat Eva niet leeg was leek het erop dat de homewizard als snelle buffer werkt. Omdat na een loadstep de Eva ook traag weer zakt in vermogen lijkt de homewizard dat weer te laden .De homewizard dat ziet als terug levering, wat het ook is. De homewizard word dus eigenlijk op 100%SOC gehouden tot de Eva leeg is. Daarna is Eva niet meer aangeweest. Scenario Waterkoker aan. Eva loopt langzaam op naar +1200w. Homewizard doet binnen een paar seconden +800w. SOC Homewizard zakt iets. Water koker uit. Eva blijft een tijdje +1200W doen. Home wizard vlot naar -800w in een paar seconden. Eva langzaam aan naar +800w. Soc vrij vlot weer op 100% en Homewizard zakt langzaam af naar 0w. Eva regelt traag weer af naar huidige huis verbruik.

Maar goed. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Bulk van wat de homewizard in gaat zou anders als terug levering tellen. Ik verwacht dat het niet goed gaat als beide accu’s niet vol of leeg zijn met een zeer wisellende dag.

Ik zal ook maar een P1 simulator set bestellen.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Ik zat er zelf aan te denken om Eva een XOM te geven afhankelijk of er een + of - wattage op NOM staat.
Eva een + of - 50W delta geven tot dat je binnen +/- 50W NOM zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Jan VLD schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:01:
modus eigen gebruik heeft vannacht netjes de meter op 0 gehouden, maar vanmorgen om 7:05 -7:10 is mijn systeem opgehouden fatsoenlijk te werken. Er wordt wel PV geladen (ik heb 570 Wp er achterin hangen) maar van en naar het huisnet gaat er niks heen of weer.

proberen de app te herstarten (afmelden en opnieuw aanmelden) , en daarin loop ik nu ook al helemaal vast
app gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd. Helpt ook al niet. Ik lees iets fvan een versie 3.0.3 , komt dat iemand bekend voor?
Dat klinkt een beetje als wat ik een tijdje geleden had:
dennisfr schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:17:
Vreemd gedrag zojuist in 'Eigen verbruik/P1' modus: EvaPower was constant met 1499w aan het ontladen, terwijl er in totaal meer dan 3800w werd teruggeleverd aan het net. Dat klopt natuurlijk niet. Ik zag in de app wel het grid vermogen wijzigen, dus de P1 meter gaf gewoon data door. Accu was al half leeg getrokken.
Het leek wel een vastloper van de EvaPower zelf, want in de app van mode wisselen had ook geen effect. Na een herstart ( met de knop) werkt alles weer. Verder geen instellingen gewijzigd vandaag, dus het is echt spontaan ontstaan.
Geen meldingen in de systeemlogs helaas.
Raar, ik draai nu al meerdere weken achter elkaar in de Eigen verbruik modus zonder enig probleem en de laatste geforceerde herstart is zo'n twee weken geleden toen ik van 1 naar 4 EvaMates ben geupgrade.
Geforceerd uitschakelen van EvaPower en de EvaMates en dan een paar minuten uit laten loste het bij mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:04

DRK

Jan VLD schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:01:

Ik had dit ook vanochtend, hij leek vast te zitten in ontladen en kwam er niet zelf meer uit na moduswissel of herstarten. Ik heb het vervolgens maar laten gebeuren en na een tijdje ging het weer zoals de bedoeling was in modus eigen verbruik.

Misschien dat de verbinding tussen de p1 en Eva of tussen Eva en de cloud of app een tijdje verstoord was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
dennisfr schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:53:
Geforceerd uitschakelen van EvaPower en de EvaMates en dan een paar minuten uit laten loste het bij mij op.
Dat heb ik dus ook geprobeerd, maar dat leverde niks op. En daarna gaan rommelen met de app maar dat is nu helemaal verkeerd gegaan dus.

Maar eens even laten rusten. Ik heb nooit geluk met apparaten die onder apps draaien. Iets met m'n horoscoop geloof ik.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste