Sinds 13 maart gebruik ik de EvaPower en ik ben er blij mee. Avond en nacht lekker je zelf opgewekte zonnestroom gebruiken werkt erg goed in de P1 stand. Ik heb echter nog wel wat wensen qua functionaliteit:
1) In de dynamische modus kun je alleen de prijzen van de dag zelf zien. Om 13 uur worden de prijzen voor de volgende dag gepubliceerd, maar die zijn in de app niet zichtbaar. Zou fijn zijn als dat werd aangepast
2) het zou fijn zijn als er wat meer mogelijkheden kwamen in de modus Eigen Verbruik.
In de modus Eigen Verbruik gaat EvaPower nu laden zodra er overschot is aan stroom en weer ontladen als de P1 meter detecteert dat er stroom van het net wordt gehaald. Stel je hebt een dag met een mooi zonnige ochtend en een donkere regenachtige middag. Dan gaat EvaPower in de ochtend opladen en in de middag ontladen
Ik heb een dynamisch contract en dus te maken met relatief goedkopen en dure uren qua stroomgebruik. Daarom heb ik de volgende use case:
Ik zou het mooi vinden als de Modus EIgen Verbruik (naast de huidige volautomatische variant) werd voorzien van de extra opties:
Eigen Verbruik - Laden en
Eigen Verbruik - Ontladen
Op die manier kan ik ervoor kiezen om de geladen zonnestroom later op de dag tijdens de duren uren (meestal tussen 17 en 20 uur) te gebruiken
3) In de aangepaste en de dynamische modus kun je alleen maar kiezen voor laden / ontladen op een vaste waarde. Het zou mooi zijn als je bijvoorbeeld ook kunt kiezen voor een van de andere modi.
Nu kun je bij hoge stroomprijs alleen maar kiezen voor ontladen. Maar waarom niet de keuze 'Eigen Verbruik'. Ik heb namelijk niet de wens om te handelen, maar zou op deze manier wel de opgeslagen stroom in de Eva op dure uren mijn eigen verbruik kunnen laten afdekken. Een vaste waarde vind ik niet handig, want dat is altijd teveel of te weinig met een fluctuerend verbruik.
4) Nog mooier wordt het als er een (liefst lokale) API beschikbaar komt om EvaPower aan te sturen via HomeAssistant. Het zou geweldig zijn als jet kunt schakelen tussen de verschillende modi en in de modi de prijzen en laad-/ontlaadvermogens aan kunt passen (Dynamisch) of in Aangepast de tijden en de laad- / ontlaadvermogens
5) Het maximale laadvermogen in de modus Eigen Verbruik aanpasbaar maken voor een gezondere c-rating van de accus voor wie zich daar druk om maakt.
6) Koppelen van meerdere EvaPower units zodat ze netjes kunnen samenwerken alsof het 1 unit is. Op die manier kun je de capaciteit verder uitbreiden indien gewenst
Update:
7) Mogelijkheid tot in / uitschakelen van de groene leds op EvaPower en de EvaMates. Deze kunnen in sommige situaties best wel storend zijn
Nog een update:

weergave batterij zowel dag als week/maand met afleesbare waarden voor geladen/ontladen afzonderlijk. Nu geeft de daggrafiek alleen het totaal in + uit (een rare waarde)
Ik ga er eens een bericht aan Eva Support aan wagen.
Mis ik nog wensen?
[
Voor 8% gewijzigd door
arro3038 op 01-04-2025 13:23
]