Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:18
marcelsa schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:40:
Hoe is het bij jullie met geluid van de Eva? Bij mij zowel bij opladen als leveren een aanzienlijk fan geluid. Heb ook een nacht gehad dat ie wel stil was. Begrijp niet waarom toen wel stil? (vergelijkbaar aantal Wh levering)
Hij staat op de vliering en ik hoor eigenlijk nooit wat. Dat het de ene keer wel stil is en de andere keer niet zou natuurlijk door de omgevingstemperatuur kunnen komen.

[ Voor 0% gewijzigd door Voogel op 25-03-2025 12:53 . Reden: Typo ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:17
marcelsa schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:38:
[...]

Kan je bevestigen dat b1 je Eva is?
Zijn 2 en 3 ook in die volgorde aangesloten? (kan je zien aan de serienummers, ze worden nl in de app niet op aansluit volgorde weergegeven)

Heb jij ook dat zowel bij opladen als leveren de batterij van de Eva ruimschoots voor loopt op de andere batterijen? En het verschil groter wordt naar mate de batterij verderop in de serie zit?

Antwoord van support:

Ongelijke ontlading
- De hoofdunit kan sneller ontladen dan de EvaMates, omdat deze ook stroom verbruikt voor de werking van het systeem.
- De ontlading kan per batterij iets verschillen, maar op lange termijn blijft de balans behouden.
- Bij off-grid gebruik blijft het systeem werken zolang er capaciteit is in de EvaMates. Als de hoofdunit volledig leeg raakt, kan het systeem zichzelf mogelijk uitschakelen.
Ja, b1 = EvaPower, b2 is (na checken van de serienummers) de laatste batterij (EvaMate) die is aangesloten.
Bij opladen en laden loopt bij mij ook de EvaPower batterij voor op de anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:05
diamanten schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Ja, b1 = EvaPower, b2 is (na checken van de serienummers) de laatste batterij (EvaMate) die is aangesloten.
Bij opladen en laden loopt bij mij ook de EvaPower batterij voor op de anderen.
Dus lijkt erop dat zowel voor cycles als voor opladen/ontladen de volgorde toch wel aardig van invloed is. Op langere termijn niet gunstig voor SOH denk ik?
Maar, support zegt dus dat dit mee zou moeten vallen:

"De ontlading kan per batterij iets verschillen, maar op lange termijn blijft de balans behouden."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
marcelsa schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Dus lijkt erop dat zowel voor cycles als voor opladen/ontladen de volgorde toch wel aardig van invloed is. Op langere termijn niet gunstig voor SOH denk ik?

"De ontlading kan per batterij iets verschillen, maar op lange termijn blijft de balans behouden."
Ik hoop dat support gelijk heeft, want nu al 15% verschil tussen de cycles vind ik wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 12:13
Ik snap het in iedergeval niet helmaal.

In figuur 9 staat een grafiek met voor zover ik kan zien een LFP-batterij.
https://www.researchgate....n_Caused_by_Fast_Charging

Er zijn voor zover ik weet een aantal dingen aan de hand

1. Interne weerstand verdubbeld bij 80% SOH. Dat zou betekenen dat bij dezelfde laad voltage de meest versleten batterij het minste vermogen opneemt of afgeeft bij gelijke voltage.

2. Als de serie weerstanden van de kabels en connectoren relatief laag zijn of kleiner worden in vergelijking tot de cel weerstanden zou het verschil minder groot moeten worden als de cellen ouder worden. Nu blijft elke connector + kabel wel een extra serie weerstand voor de opvolgende accu.

3. Je relatieve SOC verloopt natuurlijk ook, als je SOH 80% is. Is SOC 100% eigenlijk ook maar 80%. Dus de meest versleten accu heeft meteen ook de minste capaciteit. Als de capaciteit bepaald wordt door de hoofd accu en deze het snelst slijt is dat wel enigszins zorgwekkend.

Ik heb niet het idee dat EVA de mogelijkheid heeft om lege accu's af te koppelen of om op accupakket niveau te balanceren. Laagste percentage op de hoofd accu wat ik heb gezien is ~4% en op 1 van de hulp accu's gelijktijdig ~ 9%.

Wat ik ook niet helemaal snap is dat als de accu's echt parallel hangen, dat je nooit laad en ontlaad stromen ziet als de accu's niets hoeven te doen na een 2000w ontlaad of laad sessie. Als er tot 15% SOC verschillen in zitten tussen de verschillende accu’s had ik een balanceer vermogen tussen de accu’s verwacht, ook al is het maar een paar watt.
Nu ik er wat langer over nadenk weet ik eigenlijk niet wat er netto gebeurt. Ik heb ook het idee dat we niet alles zien in de huidige app.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-06 19:22
marcelsa schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Er zit wel degelijk iets raars in de aansluitvolgorde. In het begin heb ik het spul een paar keer van locatie verhuisd, en na de tweede keer merkte ik een groot verschil op in SOC tussen mijn (2) mates, vaak tientallen procenten. Aansluitvolgorde terug veranderd, en na een keertje leeg en vol was het probleem opgelost. De twee mates verschillen nu steeds hoogstens enkele tienden van procenten.
Het verschil met de hoofdunit blijft groter, die zie ik regelmatig 10-15% voorlopen op de mates, voller bij laden en minder vol bij ontladen, en de hoofdunit pakt steeds ongeveer 1,5 keer zoveel laadvermogen als de mates. Achter een wolk hoofdunit 20% 344 W laden, mates 19% 243 W laden, 5 minuten later als de zon er even doorprikt hoofdunit 24% 900 W , mates 21,5% 570 W.

In het begin zag ik het verschil in gemaakte cyles tussen de hoofdunit en de mates snel groeien. De laatste weken is dat een stuk minder, hij heeft er op drie weken tijd een cycle bij gepakt, 51 cycles tegen 43-44 van de mates.

Mijn vermoeden van de oorzaak: De laatste weken vaak weer gehad waarbij alles helemaal of zo goed als vol ging. Wat je dan ziet is dat de hoofdunit 100% aangeeft, en de mates nog maar rond de 90, en het laden gaat op een laag pitje verder. Ze halen dan wel allemaal de eindstreep.
Maar ik heb ook regelmatig dagen dat de accu niet helemaal vol gaat voor hij weer in actie moet (bijv panelen meehelpen met grote verbruikers, en de bewolkte dagen) En dan gaat de hoofdunit een paar keer op en neer tussen bijvoorbeeld 80 en 50%, en de mates tussen 70 en 60% . Dan klokt zo'n hoofdunit dus wel meer cycles. En dat vind ik best zonde, want een hoofdunit is duurder om te vervangen dan zo'n accu.

In de laatste tien minuten dat ik dit nog zat te schrijven/aanpassen is het verschil in SOC tussen de hoofdunit en de mates gegroeid naar 6%
EDIT>>>> nu drie kwartier later naar 12% verschil SOC, en de hoofdunit laadt nu wat minder dan anderhalf keer zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
freekr schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:26:

als de accu's echt parallel hangen,
Het zou me verwonderen als die op ohmse wijze parallel zouden hangen. Daarvoor zijn die kabels veel te ingewikkeld, dan had dat véél goedkoper gekund. Zit er in elke mate niet een bordje met elektronica dat door de hoofdunit wordt aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-06 09:37
https://www.bright.nl/nie...d-extra-belast-wordt.html.

Subsidie! Met terugwerkende kracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Optimist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Die subsidie is er min of meer al toch....? BTW terug vragen (mits je een dynamisch contract hebt). Scheelt toch geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:59
Ik heb inmiddels ook een Eva besteld. De laatste reacties maken wel dat ik enigzins begin te twijfelen maar dat is wellicht onterecht en komt omdat ik nu nog makkelijk de aankoop zou kunnen annuleren.

De reden dat ik voor Eva heb gekozen is omdat ik graag de mogelijkheid zou willen hebben om wanneer de stroom uitvalt nog steeds ergens stroom uit te kunnen halen, dat kan bij een Homewizard of Marshtek etc niet.

Wat ook interessant is is dat je je zonnepanelen (althans 2) er direct op kan aansluiten en dat je dus in het geval van stroomuitval de accu nog kan bijladen ook.

Ik weet dat ik er op de lange termijn waarschijnlijk ook niet echt iets mee zal terug gaan verdienen maar het idee om tijdens de nachten zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn ( met name lente en zomer) spreekt me aan. Het feit dat ik kan bijdragen aan minder terugleveren en minder belasting van het net vindt ik ook belangrijk. En het is ook gewoon leuk speelgoed.

Op basis van bovenstaande maak ik dan de juiste keus om voor Eva te kiezen?

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:02
Wil.B schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:12:
Ik heb inmiddels ook een Eva besteld. De laatste reacties maken wel dat ik enigzins begin te twijfelen maar dat is wellicht onterecht en komt omdat ik nu nog makkelijk de aankoop zou kunnen annuleren.

De reden dat ik voor Eva heb gekozen is omdat ik graag de mogelijkheid zou willen hebben om wanneer de stroom uitvalt nog steeds ergens stroom uit te kunnen halen, dat kan bij een Homewizard of Marshtek etc niet.

Wat ook interessant is is dat je je zonnepanelen (althans 2) er direct op kan aansluiten en dat je dus in het geval van stroomuitval de accu nog kan bijladen ook.

Ik weet dat ik er op de lange termijn waarschijnlijk ook niet echt iets mee zal terug gaan verdienen maar het idee om tijdens de nachten zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn ( met name lente en zomer) spreekt me aan. Het feit dat ik kan bijdragen aan minder terugleveren en minder belasting van het net vindt ik ook belangrijk. En het is ook gewoon leuk speelgoed.

Volgens mij heb je dan de juiste keuze gemaakt..... de noodstroom en de direct aangesloten zonnepanelen maken de EVA de logische keuze. NOM haal ik zelf niet (hoog verbruik) maar het dempen werkt goed. En de prijsstelling is ook nog eens scherp. En bij ieder product zijn er altijd wel mensen die pech hebben en issues ervaren. Maar in tegenstelling tot sommige andere forumpost vind het eigenlijk reuze meevallen tot nu toe. Mogelijk ook omdat ik zelf weinig echte issues heb ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zebsite
Wil.B schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:12:

Ja, ik denk dat je een goede keus maakt.. alleen jammer van de te verwachtte levertijd nu, en de prijs, honderd euro meer voor de Evamates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
zebsite schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Ja, ik denk dat je een goede keus maakt.. alleen jammer van de te verwachtte levertijd nu, en de prijs, honderd euro meer voor de Evamates.
Op basis van jouw behoeften zeker een goede keuze. (en exact mijn beredenering!)

De "zorgen" over de niet gelijkmatige SOC en cycles is wellicht onterecht, houd het alleen wel kritisch in de gaten.

Verder vind ik bij mij het geluid tegenvallen (fan die aan gaat, soms heel snel weer uit, maar soms ook de hele nacht door blijft draaien, en dan eigenlijk net even wat te hard.... maar die ga ik nog wel melden bij Eva Support)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bloek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-06 19:32
Jan VLD schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:23:
[...]

Ik denk het niet, die gaan denkelijk permanent staan vechten om te leveren of te laden
Hallo, dit is mijn eerste bericht/reactie op een Tweakers forum. Ik hoop dat ik het goed doe…😉 Ik krijg mijn evapower met 1 mate over 2 weken geleverd, als het goed is. Eva-mates waren uitverkocht…
Ik heb gevraagd naar clusteren/combineren van meerdere Eva-Power units en kreeg het volgende antwoord van Eva-Power support:

Tot slot: het combineren van meerdere EvaPower-units is technisch mogelijk, maar ze werken op dit moment nog niet gecoördineerd samen via één systeem. We zijn achter de schermen bezig met een software-update om dit in de toekomst wél mogelijk te maken.

Ik heb gevraagd naar een indicatie van tijdspad van deze update. Wanneer ik antwoord heb zal ik het melden in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Deveon schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:42:
[...]

Tot heden ben ik er nog niet uit. Aan de ene kant lijkt het een bijzonder voordelige manier te zijn om in te stappen maar aan de andere kant krijg ik de businesscase nog niet rond.
Of je er een positieve businesscase uit krijgt is vraag twee; maar er zijn meer redenen om voor een stukje accucapaciteit te gaan.

Voor mezelf; ik zou graag 2a3 kW aan capaciteit in backup hebben. Dit om de koelkasten aan de praat te houden en de telefoons op te kunnen laden in geval van een landurige storing. Schijnt dat we tegenwoordig voor moeten bereiden op 72 uur.

Neig daarvoor nu zelf naar een EcoFlow Delta 2 max met 2 uitbreidingmodules. Dat levert 6kW. Waarvan 3-4 kan worden ingezet voor het afvlakken van de teruglevering.
Zelfde kan bereikt worden met de EvaPower, dus die staat ook op de shortlist.

Neig nu naar de EcoFlow omdat ik daar voor 23 kilo 2kW heb, ipv 19 kilo voor 1kW.
Handiger op de camping ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 28-03-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:35
MikeyMan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Neig daarvoor nu zelf naar een EcoFlow Delta 2 max met 2 uitbreidingmodules. Dat levert 6kW. Waarvan 3-4 kan worden ingezet voor het afvlakken van de teruglevering.
Zelfde kan bereikt worden met de EvaPower, dus die staat ook op de shortlist.

Neig nu naar de EcoFlow omdat ik daar voor 23 kilo 2kW heb, ipv 19 kilo voor 1kW.
Handiger op de camping ;)
interessant! vooral ook door de uitgebreide mogelijkheden voor laden (auto, stopcontact, zon) en ontladen (USB/sockets). Niet heel duidelijk hoe het zonneladen gaat (kan je dat bv ook met de app regelen).

Edit: dit zinnetje op de eigen website verraad misschien al wel dat het in de basis toch echt iets anders is dan een EvaPower systeem:
Tip: Combineer de DELTA 2 met zonnepanelen en de EcoFlow PowerStream micro-omvormer, dan kun je de DELTA 2 gebruiken als thuisaccu en is het mogelijk om terug te leveren aan het net!

[ Voor 20% gewijzigd door Verdicampo op 28-03-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verdicampo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:05:
[...]

interessant! vooral ook door de uitgebreide mogelijkheden voor laden (auto, stopcontact) en ontladen (USB/sockets). Niet heel duidelijk hoe het zonneladen gaat (kan je dat bv ook met de app regelen).
Ja dat zijn zaken waar ik nog naar aan het zoeken ben. Ecoflow zegt zelf van wel. Maar beetje prijzig om even te gaan proberen. Via de API zou e.e.a. mogelijk moeten zijn, maar ben geen ster in programmeren.
Wil er zelf overigens geen panelen op hangen, die heb ik al lopen via de eigen omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathopper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-05 19:49
marcelsa schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:38:
[...]

Kan je bevestigen dat b1 je Eva is?
Zijn 2 en 3 ook in die volgorde aangesloten? (kan je zien aan de serienummers, ze worden nl in de app niet op aansluit volgorde weergegeven)

Heb jij ook dat zowel bij opladen als leveren de batterij van de Eva ruimschoots voor loopt op de andere batterijen? En het verschil groter wordt naar mate de batterij verderop in de serie zit?

Antwoord van support:

Ongelijke ontlading
- De hoofdunit kan sneller ontladen dan de EvaMates, omdat deze ook stroom verbruikt voor de werking van het systeem.
- De ontlading kan per batterij iets verschillen, maar op lange termijn blijft de balans behouden.
- Bij off-grid gebruik blijft het systeem werken zolang er capaciteit is in de EvaMates. Als de hoofdunit volledig leeg raakt, kan het systeem zichzelf mogelijk uitschakelen.
Ik denk niet dat de volgorde van aansluiten niets uitmaakt aangezien alles wordt doorgelust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Ik heb de P1 meter nog niet ontvangen (even niet leverbaar) en gebruik nu regelmatig de Slimme modus: "Zonnepanelen lading prioriteit(Standaard)". Met instelling Vaste waarde 200 Watt om continue dit wattage aan mijn huis te leveren voor langere tijd (sluipstroom).

Dit werkte de eerste dagen goed, nu merk ik regelmatig dat als ik deze modus activeer er niets gebeurt OF het duurt heel lang voor de Eva gaat starten. Dat leek eerst sneller/soepeler te gaan.....

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathopper
marcelsa schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:31:
Ik heb de P1 meter nog niet ontvangen (even niet leverbaar) en gebruik nu regelmatig de Slimme modus: "Zonnepanelen lading prioriteit(Standaard)". Met instelling Vaste waarde 200 Watt om continue dit wattage aan mijn huis te leveren voor langere tijd (sluipstroom).

Dit werkte de eerste dagen goed, nu merk ik regelmatig dat als ik deze modus activeer er niets gebeurt OF het duurt heel lang voor de Eva gaat starten. Dat leek eerst sneller/soepeler te gaan.....

Iemand een idee?
Ik heb de set net binnen. Ik had even snel opladen gekozen maar na weer terug naar zonnepanelen lading bleef hij maar laden. Na aan uit zetten weer ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:01
Stijgende lijn in de RTE:
Deze week 20.9/25.5 kWh dat is bijn 81%.
Over de maand maart zit ik op 94.7/127 kWh, dat komt neer op 74%.
Ik draai alleen in de ‘eigen verbruik’ modus. Het lijkt de efficiëntie wel te helpen als op zonnige dagen de EvaPower met 2000w laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
MikeyMan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:13:
Wil er zelf overigens geen panelen op hangen, die heb ik al lopen via de eigen omvormers.
Niks op tegen om een setje panelen, tweedehands voor bijna geen geld, op het schuurtje te leggen. Op EVA kun je toch geen gemiddelde dakset rechtstreeks aansluiten, maximaal 2 x 600 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Sathopper schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:08:

Ik denk niet dat de volgorde van aansluiten niets uitmaakt aangezien alles wordt doorgelust
Ik heb hier zowel met mijn eigen set als met die van mijn dochter andere ervaringen. Beide sets (eva+2)zijn een paar keer verplaatst geweest de eerste dagen, en nergens op gelet. Toen ik mijn weg eenmaal een beetje vond in de app merkte ik op dat de twee mates serieus uit de pas liepen.
Op basis van de discussie hier de volgorde van de twee mates veranderd. Na een keer helemaal vol en leeg was dat direct over, ze gaan sindsdien binnen de procent gelijk op. Paar dagen later mijn dochter hetzelfde laten doen, ook opgelost. Kan geen toeval zijn lijkt me.

Lijkt of het ding bij aansluiten een plaats toewijst, en een setting in de accu zelf plaatst (zo van: jij bent de eerste en moet zoveel doorgeven naar de volgende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
dennisfr schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 06:18:
Stijgende lijn in de RTE:
Deze week 20.9/25.5 kWh dat is bijn 81%.
Over de maand maart zit ik op 94.7/127 kWh, dat komt neer op 74%.
Ik draai alleen in de ‘eigen verbruik’ modus. Het lijkt de efficiëntie wel te helpen als op zonnige dagen de EvaPower met 2000w laadt.
Ja de efficiency van de omvormer is dat vermoed ik. Ik verwacht dan ook dat als ik hem straks op definitieve plaats ga zetten waarbij de eva een eigen groep heeft en ik hem kan unlocken en daarmee 2000w ontladen de efficiency nog veel hoger zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Dan maar liever een wat lagere RTE: restantjes PV als vermeden teruglevering weggestreept tegen vermeden import levert me altijd minstens 25 cent per kWh op. Dat haal je bij gewone dynamisch contracthandel (en waar kun je anders 2000 W inzetten?) maar zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathopper

Iemand een idee?
Ik heb de set sinds gister aangesloten (5 mates). In slimme modes gezet. De lading af fabriek is vannacht netjes terug geleverd. Vandaag tot 12uur gewacht maar hij starte niet met laden. Maar handmatig snelladen aangezet. Beetje vreemd aangezien hij bij installatie vraagt om je locatie om zo de zon opkomst te bepalen.
Dan zou je verwachten dat hij automatisch gaat laden.
Helaas ook nog geen P1 dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taquel_287
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 31-05 21:59
Weet iemand toevallig of de P1 meter ook werkt met de alpha ess versie ipv de eva.
Want die duitse versie is toch 300,- goedkoper in aanschaf en beter op voorraad.
Die P1 meter kan ik dan in nederland wel weer los kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bos986
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:18
Advies gevraagd! Aan het begin van de middag de Evapower ontvangen. Jammergenoeg zonder de P1 dongel. Eerst alles updaten en daarna de slimme modus "aangepast" aangezet met laden van 09.00 tot 16.30 en daarna ontladen met 50 watt.
Apparaat weigerde echter de energie van de zonnepanelen op te nemen en gaat na een minuut of 10 uit zich zelf 200 watt op het net zetten. Is alleen te stoppen door het apparaat offline te zetten. Doe ik nu iets fout of is de accu zonder dongel onmogelijk te sturen?
Ik heb de accu inmiddels tig keer opnieuw opgestart en de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dat helpt niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Bos986 op 29-03-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:00

Iemand een idee?
Zonnepanelen lading prioriteit heeft alleen zin als je zonnepanelen rechtstreeks op je EvaPower hebt aangesloten. Uit je post is me niet duidelijk of je dat hebt. Als je dat niet hebt dan zal hij in deze modus nooit opladen. Zonder rechtstreeks aangesloten zonnepanelen en zonder P1 zijn alleen deze modi echt zinvol:

Snel laden
Maximaal uitgangsvermogen
Aangepast
Dynamische controle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
Sathopper schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:53:
[...]

Ik heb de set sinds gister aangesloten (5 mates). In slimme modes gezet. De lading af fabriek is vannacht netjes terug geleverd. Vandaag tot 12uur gewacht maar hij starte niet met laden. Maar handmatig snelladen aangezet. Beetje vreemd aangezien hij bij installatie vraagt om je locatie om zo de zon opkomst te bepalen.
Dan zou je verwachten dat hij automatisch gaat laden.
Helaas ook nog geen P1 dongle.
Zonder P1 gaat hij niet vanzelf laden obv zonne energie, tenzij je zonnepanelen rechtstreeks op de EvaPower aansluit en de modus zonnepanelen lading prioriteit gebruikt.

Andere optie is de dynamische modus. Bij lage prijs is de kans groot dat er ☀️ is en je teruglevert.

Hopelijk krijg je je P1 snel dat maakt het makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathopper
arro3038 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Zonnepanelen lading prioriteit heeft alleen zin als je zonnepanelen rechtstreeks op je EvaPower hebt aangesloten. Uit je post is me niet duidelijk of je dat hebt. Als je dat niet hebt dan zal hij in deze modus nooit opladen. Zonder rechtstreeks aangesloten zonnepanelen en zonder P1 zijn alleen deze modi echt zinvol:

Snel laden
Aangepast
Dynamische controle
Ok thanks dan snap ik nog niet helemaal waarom dan de app wil weten waar de setup staat.
Dus tot de levering van de P1 dongle handmatig bedienen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
arro3038 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Snel laden
Aangepast
Dynamische controle
Wat betreft zinvolle modi: de Zonnepanelen lading prioriteit modus kan je juist wel degelijk gebruiken ZONDER de P1 dongel.

In deze modus kan je de Vaste waarde setting gebruiken:
- op 0 om het apparaat niks te laten doen
- op bijv vast 250 Watt om continue terug te leveren (daar kan je dan in de avond nog wat mee spelen en in de nacht op een vast wattage laten staan, gelijk aan je sluipstroom verbruik > daarmee heb ik ongeveer NoM, nul op de meter, in de nacht)

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQvpLAdP6i2C5gmbC4CNdiu40Fs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wSgcpexkKH9l08fgD0VTIpIF.png?f=fotoalbum_large

Wel leuk, zo ziet het eruit in mijn Myenergi app (van mijn Zappi laadpaal). Heb vandaag de Eva batterij op een aparte groep gezet en meteen een Harvi met CT klemmen ertussen om geleverde/opgenomen stroom van de batterij te meten. Met deze waarde kan de laadpaal bij het dynamisch laden dan ook weer rekening gaan houden (mbt 'prioriteit'):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/harSKzFJm9rT386C_dXvOPr11mk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lZmT04oF1zR7jE9pHW9N0FJg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bos986
marcelsa schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:33:
[...]

Wat betreft zinvolle modi: de Zonnepanelen lading prioriteit modus kan je juist wel degelijk gebruiken ZONDER de P1 dongel.
Marcelsa bedankt voor dit advies. Heeft mij v.w.b het terug leveren goed geholpen. Nu morgenochtend kijken of de productie van de zonnepanelen ook de accu in wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Bos986 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Marcelsa bedankt voor dit advies. Heeft mij v.w.b het terug leveren goed geholpen. Nu morgenochtend kijken of de productie van de zonnepanelen ook de accu in wil.
Yes, dan gebruik je de "Snel opladen" modus en stel je wattage in op iets dat logisch is voor jouw situatie (hoeveelheid PV opbrengst, andere stroomgebruikers in huis en het soort zonnig weer: continue zon of afwisselende wolken...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennisfr
Dat zowel de P1 dongels als de EvaMates ‘op’ zijn lijkt wel te suggereren dat het succes van EvaPower groter is dan verwacht.

Heeft EvaPower een verwachte leverdatum afgegeven aan degenen die deze nog missen en nageleverd krijgen? Tenzij je van plan bent om dynamisch te gaan handelen is de P1 meter eigenlijk onmisbaar en ik moet zeggen: het werkt beter dan verwacht.

Mijn huidige setup met 1 EvaPower en 4 EvaMates lijkt voor mijn huis nu eind maart de redelijke sweetspot:
  • Vanaf ongeveer 09:00 is er voldoende overschot en begint Eva voorzichtig te laden
  • Ook op minder zonnige dagen, vult de accu zich volledig.
  • Het omslagpunt van laden naar ontladen ligt nu rond 18:00
  • Er is dan voldoende energie beschikbaar om de avond en nacht door te komen met NOM en de SOC is rond de 20% op het moment dat er in de ochtend weer opwek is van de zonnepanelen
Om dat te bereiken zetten we de grote verbruikers (wasmachine, wasdroger en vaatwasser) overdag aan en niet in de ontlaadfase. Verder houden we er niet echt rekening mee. TV, gaming pc en laptops worden volop gebruikt net zoals in elk gezin met drie pubers. De afgelopen week heb ik in totaal minder dan 8kWh stroom van het net verbruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door dennisfr op 30-03-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
dennisfr schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:41:
Heeft EvaPower een verwachte leverdatum afgegeven aan degenen die deze nog missen en nageleverd krijgen?
Bij afleveren werd gezegd dat de P1 meters onderweg zouden zijn en afgelopen week zouden worden geleverd om ze daarna op te kunnen sturen naar hun klanten. Nog niks gezien en ook Support reageert momenteel niet zo snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
Even een update over mijn probleem dat de evapower off grid blijft.

Ik had deze via Robbshop aangekocht maar hun hebben zeer korte lijntjes met Evapower.
Ik ben afgelopen week gebeld door (volgens mij eigenaar van) Evapower en ze zijn er druk mee bezig om hem op afstand weer werkend te krijgen.
Helaas nog geen oplossing maar vanavond/morgen gaan ze nog wat dingen proberen. Als dat niet werkt komen ze hem omruilen vanuit Evapower.

Ondanks dat ik nog geen werkende Evapower heb moet ik zeggen dat de support erg goed is. Al het vertrouwen dat het netjes wordt opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bos986
Ik heb de Evapower gisteren geleverd gekregen en inderdaad zonder de dongel. In het mailtje staat dat de dongel komende week wordt na geleverd. De levering zaterdag was nog precies binnen het eerder opgegeven tijdvak van 17 t/m 29 maart, dus daar kan ik niets op aanmerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zebsite
Bos986 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:51:
Ik heb de Evapower gisteren geleverd gekregen en inderdaad zonder de dongel. In het mailtje staat dat de dongel komende week wordt na geleverd. De levering zaterdag was nog precies binnen het eerder opgegeven tijdvak van 17 t/m 29 maart, dus daar kan ik niets op aanmerken.
Hier gisteren ook mijn laatste twee Evamates bezorgd, en ook op de afgesproken datum en tijd… volgens de “ brenger” zijn er al een paar duizend accu’s verkocht, boven verwachting. Wat wel opviel, de kabels bij deze zending waren anders, dunner. Ik heb de dikke kabels van de eerdere zending (dikker) maar gebruikt, had er aardig wat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
zebsite schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Hier gisteren ook mijn laatste twee Evamates bezorgd, en ook op de afgesproken datum en tijd… volgens de “ brenger” zijn er al een paar duizend accu’s verkocht, boven verwachting. Wat wel opviel, de kabels bij deze zending waren anders, dunner. Ik heb de dikke kabels van de eerdere zending (dikker) maar gebruikt, had er aardig wat over.
Goeie......ik had er één langere (dunnere) kabel bij. Die heb ik nu tussen de Eva en de eerste Mate zitten. De andere kortere kabels (tussen de Mates) zijn een stuk dikker. Ik merk dat de dunne kabel wat warm wordt. Heb een dikke kabel over..... zinvol om die te gebruiken ipv de dunne??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zebsite
marcelsa schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Goeie......ik had er één langere (dunnere) kabel bij. Die heb ik nu tussen de Eva en de eerste Mate zitten. De andere kortere kabels (tussen de Mates) zijn een stuk dikker. Ik merk dat de dunne kabel wat warm wordt. Heb een dikke kabel over..... zinvol om die te gebruiken ipv de dunne??
Warmte is weerstand…dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YourSelf9999
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-04 11:24
freekr schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:50:
Ik heb dit in een chinees naar engels vertaalde datasheet gevonden. "Single overpressure
protection value 3.7V". https://www.docanpower.co...uct_id=588&download_id=72.
Lijkt op cel overspanning.

EDIT: Ik heb 3 batterijen en als de soc op 100% staat krijg ik bij alle drie de "single overpressure" melding in de logs
Ik zie deze meldingen ook met name als je met hoge vermogens (2kw) laad dan aan het einde gaat de status van normal naar protection, goed om te weten dat met overpressure niet de luchtdruk ik de accu bedoeld wordt maar dat er sprake is van overspanning wsl door het snel laden.

Je kunt de status ook in je HA volgen..:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQFY2iyJDyrSPV0oVw22HPqyIF0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QDDZ6l0u3APaA8g7iKDO2oAK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Eva mate is via robbshop nog 349 euro ipv 399, helaas overigens ook niet op voorraad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arro3038
Sinds 13 maart gebruik ik de EvaPower en ik ben er blij mee. Avond en nacht lekker je zelf opgewekte zonnestroom gebruiken werkt erg goed in de P1 stand. Ik heb echter nog wel wat wensen qua functionaliteit:

1) In de dynamische modus kun je alleen de prijzen van de dag zelf zien. Om 13 uur worden de prijzen voor de volgende dag gepubliceerd, maar die zijn in de app niet zichtbaar. Zou fijn zijn als dat werd aangepast

2) het zou fijn zijn als er wat meer mogelijkheden kwamen in de modus Eigen Verbruik.
In de modus Eigen Verbruik gaat EvaPower nu laden zodra er overschot is aan stroom en weer ontladen als de P1 meter detecteert dat er stroom van het net wordt gehaald. Stel je hebt een dag met een mooi zonnige ochtend en een donkere regenachtige middag. Dan gaat EvaPower in de ochtend opladen en in de middag ontladen
Ik heb een dynamisch contract en dus te maken met relatief goedkopen en dure uren qua stroomgebruik. Daarom heb ik de volgende use case:
Ik zou het mooi vinden als de Modus EIgen Verbruik (naast de huidige volautomatische variant) werd voorzien van de extra opties:
Eigen Verbruik - Laden en
Eigen Verbruik - Ontladen

Op die manier kan ik ervoor kiezen om de geladen zonnestroom later op de dag tijdens de duren uren (meestal tussen 17 en 20 uur) te gebruiken

3) In de aangepaste en de dynamische modus kun je alleen maar kiezen voor laden / ontladen op een vaste waarde. Het zou mooi zijn als je bijvoorbeeld ook kunt kiezen voor een van de andere modi.
Nu kun je bij hoge stroomprijs alleen maar kiezen voor ontladen. Maar waarom niet de keuze 'Eigen Verbruik'. Ik heb namelijk niet de wens om te handelen, maar zou op deze manier wel de opgeslagen stroom in de Eva op dure uren mijn eigen verbruik kunnen laten afdekken. Een vaste waarde vind ik niet handig, want dat is altijd teveel of te weinig met een fluctuerend verbruik.

4) Nog mooier wordt het als er een (liefst lokale) API beschikbaar komt om EvaPower aan te sturen via HomeAssistant. Het zou geweldig zijn als jet kunt schakelen tussen de verschillende modi en in de modi de prijzen en laad-/ontlaadvermogens aan kunt passen (Dynamisch) of in Aangepast de tijden en de laad- / ontlaadvermogens

5) Het maximale laadvermogen in de modus Eigen Verbruik aanpasbaar maken voor een gezondere c-rating van de accus voor wie zich daar druk om maakt.

6) Koppelen van meerdere EvaPower units zodat ze netjes kunnen samenwerken alsof het 1 unit is. Op die manier kun je de capaciteit verder uitbreiden indien gewenst

Update:

7) Mogelijkheid tot in / uitschakelen van de groene leds op EvaPower en de EvaMates. Deze kunnen in sommige situaties best wel storend zijn

Nog een update:

8) weergave batterij zowel dag als week/maand met afleesbare waarden voor geladen/ontladen afzonderlijk. Nu geeft de daggrafiek alleen het totaal in + uit (een rare waarde)

Ik ga er eens een bericht aan Eva Support aan wagen.

Mis ik nog wensen?

[ Voor 8% gewijzigd door arro3038 op 01-04-2025 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
arro3038 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:16:
Sinds 13 maart gebruik ik de EvaPower en ik ben er blij mee. Avond en nacht lekker je zelf opgewekte zonnestroom gebruiken werkt erg goed in de P1 stand. Ik heb echter nog wel wat wensen qua functionaliteit:

(.....)

Mis ik nog wensen?
Ik heb de P1 meter nog niet, maar vooruitlopend daarop al wel nagedacht over hoe de verschillende modi straks (niet) te kunnen gebruiken. Ga volledig mee met al jouw wensen!

Heb overigens bij het afleveren de wireframes even mogen bekijken van de toekomstige nieuwe Eva app. Dat ziet er in ieder geval stuk beter uit (maar functionaliteit is eigenlijk belangrijker...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Mooi overzicht, en herkenbare wensen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-06 16:04
Vooral de lokale api is een grote wens.

De rest is dan allemaal zelf te regelen.
Maakt het ook mogelijk samen te werken met andere apparaten die iets met overtollige energie willen doen.

Bij gebrek aan een lokale api zou lokaal communiceren met de p1 dongle ook al een goeie zijn, het apparaat is dan niet ineens waardeloos mocht EVA er mee stoppen of tijdelijk offline zijn

[ Voor 3% gewijzigd door erwindob op 31-03-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
erwindob schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:51:
Vooral de lokale api is een grote wens.

De rest is dan allemaal zelf te regelen.
Maakt het ook mogelijk samen te werken met andere apparaten die iets met overtollige energie willen doen.

Bij gebrek aan een lokale api zou lokaal communiceren met de p1 dongle ook al een goeie zijn, het apparaat is dan niet ineens waardeloos mocht EVA er mee stoppen of tijdelijk offline zijn
In hoeverre zou als workaround invloed op de gemeten P1 waarde nuttig zijn? Neem Eva in de maling....

Ik heb een actieve splitter met netwerkaansluiting. Stel dat je daar de waarde zou kunnen beïnvloeden die wordt gegeven aan de poort waar de Eva P1 dongel aan zit?
Dan kan je Eva triggeren om op te laden door terug levering te "faken" of andersom...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
Dat is wel een manier om meerdere apparaten samen te laten werken. Heeft zo'n splitter die functionaliteit? Die kende ik nog niet. Ga ik is op zoeken.
Edit: kan geen splitter met datamodificatie vinden. Ook geen "P1 generator", dat zou ook een leuke zijn. Dat wordt dan iets op een seriele poort zelf de juiste teksten naar buiten sturen.

[ Voor 39% gewijzigd door erwindob op 31-03-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesiej
  • Laatst online: 09:07
Bij mij lijkt de app geen info te geven en ook de site http://open.alphaess.com lijkt niet bereikbaar. Zijn er meer mensen waarbij dit niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
Hier doen ze t allebei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite

1) In de dynamische modus kun je alleen de prijzen van de dag zelf zien. Om 13 uur worden de prijzen voor de volgende dag gepubliceerd, maar die zijn in de app niet zichtbaar. Zou fijn zijn als dat werd aangepast

2) het zou fijn zijn als er wat meer mogelijkheden kwamen in de modus Eigen Verbruik.
In de modus Eigen Verbruik gaat EvaPower nu laden zodra er overschot is aan stroom en weer ontladen als de P1 meter detecteert dat er stroom van het net wordt gehaald. Stel je hebt een dag met een mooi zonnige ochtend en een donkere regenachtige middag. Dan gaat EvaPower in de ochtend opladen en in de middag ontladen
Ik heb een dynamisch contract en dus te maken met relatief goedkopen en dure uren qua stroomgebruik. Daarom heb ik de volgende use case:
Ik zou het mooi vinden als de Modus EIgen Verbruik (naast de huidige volautomatische variant) werd voorzien van de extra opties:

Op die manier kan ik ervoor kiezen om de geladen zonnestroom later op de dag tijdens de duren uren (meestal tussen 17 en 20 uur) te gebruiken

3) In de aangepaste en de dynamische modus kun je alleen maar kiezen voor laden / ontladen op een vaste waarde. Het zou mooi zijn als je bijvoorbeeld ook kunt kiezen voor een van de andere modi.
Nu kun je bij hoge stroomprijs alleen maar kiezen voor ontladen. Maar waarom niet de keuze 'Eigen Verbruik'. Ik heb namelijk niet de wens om te handelen, maar zou op deze manier wel de opgeslagen stroom in de Eva op dure uren mijn eigen verbruik kunnen laten afdekken. Een vaste waarde vind ik niet handig, want dat is altijd teveel of te weinig met een fluctuerend verbruik.

4) Nog mooier wordt het als er een (liefst lokale) API beschikbaar komt om EvaPower aan te sturen via HomeAssistant. Het zou geweldig zijn als jet kunt schakelen tussen de verschillende modi en in de modi de prijzen en laad-/ontlaadvermogens aan kunt passen (Dynamisch) of in Aangepast de tijden en de laad- / ontlaadvermogens

5) Het maximale laadvermogen in de modus Eigen Verbruik aanpasbaar maken voor een gezondere c-rating van de accus voor wie zich daar druk om maakt.

6) Koppelen van meerdere EvaPower units zodat ze netjes kunnen samenwerken alsof het 1 unit is. Op die manier kun je de capaciteit verder uitbreiden indien gewenst

Mis ik nog wensen?
Ja! Dat je de groene leds kan uitzetten, of dimmen… de Eva staat hier op de slaap verdieping, je kan er bij lezen s'nachts…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite

Mis ik nog wensen?
Ja! Dat je de groene leds kan uitzetten, of dimmen… de Eva staat hier op de slaap verdieping, je kan er bij lezen snacht’s…o ja, zou ook wel fijn zijn dat ik wat meer met mijn Homey kan doen, dus wat meer lokaal gebruik, niet afhankelijk van het internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
zebsite schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:23:
[...]

Ja! Dat je de groene leds kan uitzetten, of dimmen… de Eva staat hier op de slaap verdieping, je kan er bij lezen snacht’s…
Goede, ik heb het toegevoegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
marcelsa schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:03:
[...]

In hoeverre zou als workaround invloed op de gemeten P1 waarde nuttig zijn? Neem Eva in de maling....
Dat is echt een goed idee. Als dat zou kunnen, dan zet je Eva in de Eigen Verbruik modus en kun je hem laten doen wat jij wilt via HA.

Ik zie wel mogelijkheden met een ESP boardje en wat geknutsel, waar je dan de Eva P1 meter in steekt om hem te foppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-05 00:14

RmR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9zCFBmBhxVF4nQ2-9ysfmhMeOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSdYKfoDGAawMyeu3nxQu6Dq.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die deze situatie kan duiden? Veel stroom zowel vanuit het net als de batterij, op een moment dat ik amper wat verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:11

DRK

RmR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:01:
[Afbeelding]

Iemand die deze situatie kan duiden? Veel stroom zowel vanuit het net als de batterij, op een moment dat ik amper wat verbruik.
Komt bij mij soms voor dat de app wat achter loopt op de daadwerkelijke situatie. Het verversen van het scherm door even naar de tab "analyse van energieverbruik" te gaan en weer terug hersteld de situatie vaak bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
arro3038 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Dat is echt een goed idee. Als dat zou kunnen, dan zet je Eva in de Eigen Verbruik modus en kun je hem laten doen wat jij wilt via HA.

Ik zie wel mogelijkheden met een ESP boardje en wat geknutsel, waar je dan de Eva P1 meter in steekt om hem te foppen :)
Ik heb onlangs de splitter gekocht (met LAN interface) van jmddomotica. (LAN interface nog niet in gebruik, maar zou bijvoorbeeld aan HA kunnen koppelen):
https://www.jmddomotica.c...t-reader-2-port-splitter/

Ik zal deze zelfbouw meneer eens een mail sturen of hij een software versie zou kunnen maken waarbij de gemeten waarde te beïnvloeden is door bijv. lokaal een API aan te roepen met iets als:
- P1 port # (omdat er 2 zijn)
- modus normal / fixedvalue / incrementvalue
- set value (+ of - in Watts)

Dan kan je de P1 meter dus de normale meting laten geven, een vaste waarde of de gemeten waarde plussen of minnen met x.

Lijkt dat wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwindob
arro3038 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Das een goeie ja. Een snellere NoM maken lukt dan natuurlijk niet maar met een max vermogen laden afhankelijk van de zonverwachting of zelfs 2 setjes die samen werken is dan wel allemaal mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arro3038
marcelsa schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:12:
[...]

Ik heb onlangs de splitter gekocht (met LAN interface) van jmddomotica. (LAN interface nog niet in gebruik, maar zou bijvoorbeeld aan HA kunnen koppelen):
https://www.jmddomotica.c...t-reader-2-port-splitter/

Ik zal deze zelfbouw meneer eens een mail sturen of hij een software versie zou kunnen maken waarbij de gemeten waarde te beïnvloeden is door bijv. lokale API

Lijkt dat wat?
Ik heb zojuist deze besteld. Daar zou het mee moeten lukken. Hopelijk komt hij deze week nog binnen.

https://www.benefactus.nl...meter-simulator-met-wifi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
arro3038 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:26:
[...]

Ik heb zojuist deze besteld. Daar zou het mee moeten lukken. Hopelijk komt hij deze week nog binnen.

https://www.benefactus.nl...meter-simulator-met-wifi/
COOL! Het bestaat gewoon al. Dit lijkt zeker allerlei denkbare mogelijkheden te bieden.
Interessant dat je deze simulator met een API kunt aansturen en daarnaast ook nog een webinterface heeft.

EDIT: eigenlijk zou een combinatie van een splitter + simulator nog beter zijn....dat je ervoor kunt kiezen om gewoon de gemeten waarde 1 op 1 door te sturen naar de P1 poort (output vd splitter) waar de Eva dongel op zit OF (tijdelijk) een andere waarde kunt simuleren.

[ Voor 20% gewijzigd door marcelsa op 01-04-2025 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:08
@marcelsa Dat kan je met die simulator gewoon doen. Alleen je moet het zelf maken: (of er moet al iets voor zijn?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QX3oqe966mxtZ5YrnKPQBDJhZ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qn711hIzdJnFOn3mlR5Qnvrp.png?f=user_large

Je lees een P1 meter uit, en manipuleert die data of geeft het 1 op 1 door aan de simulator. Alleen moet je script zo min mogelijk latency hebben. Anders lopen de waardes achter.

[ Voor 23% gewijzigd door g00gle op 01-04-2025 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
1) ik zou graag een modus willen waarbij ik een dagprogramma kon instellen met modussen. Bijv tot 11 uur alleen ontladen voor NOM, van 11 tot 11 eigen verbruik. Dan kan ik 's morgens mijn overschotten terugleveren terwijl het nog wat waard is, en 's middags pas laden als het toch geen donder opbrengt.

2) weergave batterij zowel dag als week/maand met afleesbare waarden voor geladen/ontladen afzonderlijk. Nu geeft de daggrafiek alleen het totaal in + uit (een rare waarde) :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqXKnRTXuEs_CYCrHmbFoL-oPHc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nXXel2lKOFOh7NNJdotWt6hs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXgzrIQ9lMJ1LKdgsJ9F4q9k_i8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ODtwTTVU2Cn7nCDXmd5mCEGv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 20:40

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

RmR schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:50:
Andere vraag, welke energieleverancier kiezen jullie en waarom?

Ik werd in eerste ind enthousiast van het verhaal van Frank Energie (https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-handelen), maar van de reviews een stuk minder.

Een andere optie die bovenaan eindigde bij de vergelijkingssites is Tibber, maar die werkt volgend mij met name goed met het eigen huismerk thuisbatterij.

FYI: Ik heb nu een variabel contract bij Next Energy, 16 oudere zonnepanelen en 4 EVA mates.
Ben nu ook aan het kijken, waarom geen Zonneplan of Tibber? Ik neeg meer naar Zonneplan als vervanger van mijn coolbue contract die verlopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
marcelsa schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:52:
[...]

COOL! Het bestaat gewoon al. Dit lijkt zeker allerlei denkbare mogelijkheden te bieden.
Interessant dat je deze simulator met een API kunt aansturen en daarnaast ook nog een webinterface heeft.
De simulator wordt vandaag op de bus gedaan dus ik kan er deze week nog mee aan de slag als het goed is. Ik zal laten weten of het werkt als gehoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arro3038
Jan VLD schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:42:
[...]

1) ik zou graag een modus willen waarbij ik een dagprogramma kon instellen met modussen. Bijv tot 11 uur alleen ontladen voor NOM, van 11 tot 11 eigen verbruik. Dan kan ik 's morgens mijn overschotten terugleveren terwijl het nog wat waard is, en 's middags pas laden als het toch geen donder opbrengt.

2) weergave batterij zowel dag als week/maand met afleesbare waarden voor geladen/ontladen afzonderlijk. Nu geeft de daggrafiek alleen het totaal in + uit (een rare waarde) :
Wens 1 had ik er al bij staan al is het wat anders verwoord in mijn nummer 3

2 heb ik toegevoegd als nummer 8.

De mail aan support is er nu uit. Ik ben benieuwd. Ik zal hun respons hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
arro3038 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:41:
[...]

De mail aan support is er nu uit. Ik ben benieuwd. Ik zal hun respons hier posten.
Schoot me er nog een te binnen die ik overigens zelf al naar Support had gestuurd een paar weken geleden Ik wil graag de laadsnelheid van de accu ook kunnen instellen/begrenzen in de modus eigen gebruik.

Bijv zon schijnt accu laadt 2000 W. Wasmachine start. Dan gaat er ineens 4600 W (20A) naar die groep, en EVA doet er wel even over voordat die teruggestapt is.
Mijn groepszekeringen houden dit weliswaar blijkbaar vol, maar wenselijk vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesiej
Keesiej schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:17:
Bij mij lijkt de app geen info te geven en ook de site http://open.alphaess.com lijkt niet bereikbaar. Zijn er meer mensen waarbij dit niet werkt?
Mijn EvaPower functioneert dus niet goed meer. De app geeft wel weer wat de P1 dongle registreert maar de EvaPower reageert nergens meer op al een paar dagen nu. Heb al contact gezocht met Support zij zijn op afstand aan het kijken.

Hij staat in de app als off-grid en is daar met geen mogelijkheid meer uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Keesiej schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:55:
[...]

Mijn EvaPower functioneert dus niet goed meer. De app geeft wel weer wat de P1 dongle registreert maar de EvaPower reageert nergens meer op al een paar dagen nu. Heb al contact gezocht met Support zij zijn op afstand aan het kijken.

Hij staat in de app als off-grid en is daar met geen mogelijkheid meer uit te krijgen.
Dit lijkt op mijn probleem. Ze hebben tot zondag op maandagnacht geprobeerd om op afstand het probleem op te lossen, helaas zonder resultaat. Vermoeden was dat het kwam door een Firmware update die niet goed is gegaan.
Ik heb inmiddels een bevestiging ontvangen dat ze mijne komen omruilen, helaas nog geen duidelijkheid gekregen wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Keesiej schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:55:
[...]

Als je in de app op het EvaPower icoontje klikt, staat er dan onder systeemstatus Omvormer, EMS, en dan het aantal accu's dat is aangesloten (inclusief Accu-1 in de EvaPower zelf)?
Wat is de huidige SOC?
Je hebt de basics al geprobeerd:
  • Geforceerd afsluiten met de knop voorop de EvaPower
  • Geforceerd laden met de modus 'snel opladen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
arro3038 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:26:
[...]

De simulator wordt vandaag op de bus gedaan dus ik kan er deze week nog mee aan de slag als het goed is. Ik zal laten weten of het werkt als gehoopt.
Mooi initiatief. Ga jij hem aansturen met HA? Dan ben ik zeker geïnteresseerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
diamanten schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:13:
[...]

Mooi initiatief. Ga jij hem aansturen met HA? Dan ben ik zeker geïnteresseerd!
Ik ga inderdaad kijken of ik.de Eva dan met HA aan kan sturen.

Hopelijk komt er uiteindelijk een mooie HA integratie van Eva zelf. Tot die tijd is dit wellicht een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Jan VLD schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:49:
[...]

Schoot me er nog een te binnen die ik overigens zelf al naar Support had gestuurd een paar weken geleden Ik wil graag de laadsnelheid van de accu ook kunnen instellen/begrenzen in de modus eigen gebruik.

Bijv zon schijnt accu laadt 2000 W. Wasmachine start. Dan gaat er ineens 4600 W (20A) naar die groep, en EVA doet er wel even over voordat die teruggestapt is.
Mijn groepszekeringen houden dit weliswaar blijkbaar vol, maar wenselijk vind ik het niet.
Eerste zou je mogelijk kunnen gaan doen als de splitter/simulator oplossing werkt. Denk aan een "regel" die ervoor zorgt dat de teruglevering/overschot (fictief) wordt begrensd op 1.000 watt.

Volgens mij heb je met zoveel gebruik op die groep wel 3-6 minuten marge, maar inderdaad niet ideaal. Ik heb daarom sowieso op een aparte groep (en kan daarmee evt ook ontladen laten ontgrendelen op maximaal 2000 watt ipv 800 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
@g00gle inderdaad die latency in de oplossing zoals jij beschrijft, daarom leek mij idealer als het 1 apparaat zou zijn (die voor de input dus aan de output van de slimme meter hangt, en direct de data, met naar wens aangepaste waardes op basis van aansturing vanuit HA via een API, kan uitsturen op een output poort (waaraan de Eva dongel hangt).

Idealiter heeft deze dan 2 uitgangen zodat je 'm meteen als splitter kan gebruiken en de 2e poor de originele waarde kunt uitsturen of (ook) een aangepaste (andere) waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-06 19:32
UPDATE combineren/clusteren meerdere Eva-Power units:

Ik heb de volgende e-mail van Eva support ontvangen:.

Combineren van meerdere EvaPower-units
Er wordt op dit moment actief gewerkt aan een software-oplossing waarmee meerdere EvaPower-units gecombineerd kunnen worden binnen één huishouden. Een exacte releasedatum kunnen we nog niet geven, maar we verwachten hier in de loop van dit jaar meer duidelijkheid over te kunnen geven. Zodra deze functie beschikbaar is, informeren we je uiteraard via onze nieuwsbrief.

Elektrische aansluiting bij meerdere units
Wanneer je meerdere EvaPower-units wilt gebruiken, is het belangrijk dat elke unit op een eigen groep of aparte fase wordt aangesloten. Dit is nodig vanwege het vermogen van elke unit (tot 2000 watt per unit bij 1-faseaansluiting). Bij een 3-fasenaansluiting is het mogelijk om per fase één unit te plaatsen.

De units functioneren op dit moment nog onafhankelijk van elkaar en hebben elk hun eigen app-instelling en P1-dongel nodig. In de toekomst streven we naar een integratie waarbij ze gecoördineerd kunnen samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
marcelsa schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:19:
[...]
Eerste zou je mogelijk kunnen gaan doen als de splitter/simulator oplossing werkt. Denk aan een "regel" die ervoor zorgt dat de teruglevering/overschot (fictief) wordt begrensd op 1.000 watt.
ik ben niet dat soort Tweaker :) , ik heb niet zo veel met software of elektronica. De gemiddelde app ziet kans me tot wanhoop te drijven bij installatie.
marcelsa schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:19:
[...]
Volgens mij heb je met zoveel gebruik op die groep wel 3-6 minuten marge, maar inderdaad niet ideaal. Ik heb daarom sowieso op een aparte groep ..//..
hier nog een ouderwetse installatie met totaal drie huisgroepen, dus weinig keus. Nieuwe kabels leggen in dit huis is ook niet echt een jippie-klusje. Geef mij die begrenzing maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesiej
Fuske schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:57:
[...]

Dit lijkt op mijn probleem. Ze hebben tot zondag op maandagnacht geprobeerd om op afstand het probleem op te lossen, helaas zonder resultaat. Vermoeden was dat het kwam door een Firmware update die niet goed is gegaan.
Ik heb inmiddels een bevestiging ontvangen dat ze mijne komen omruilen, helaas nog geen duidelijkheid gekregen wanneer.
Thanks voor het meedenken. Heb zowel de EvaPower gerestart als mijn netwerk en nu werkt alles weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
Update: krijg net bericht dat de ontbrekende P1 dongel morgen wordt verstuurd per post - verwachte levertijd max 3 dagen (komt dan vermoed ik direct uit het buitenland,Duitsland?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bos986
marcelsa schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:45:
Update: krijg net bericht dat de ontbrekende P1 dongel morgen wordt verstuurd per post - verwachte levertijd max 3 dagen (komt dan vermoed ik direct uit het buitenland,Duitsland?)
Ja ik heb het bericht ook ontvangen. Gaat een hoop handmatig schakelen schelen. Eva houdt zich aan haar beloften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
Mocht iemand nog een Eva setje willen..Robbshop geeft er een EvaMate bij kado als je de code EVAMATEGRATIS gebruikt.

Bijna jammer dat ik niet een poosje heb gewacht met de aankoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
arro3038 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:22:
Mocht iemand nog een Eva setje willen..Robbshop geeft er een EvaMate bij kado als je de code EVAMATEGRATIS gebruikt.

Ik had liever gezien dat ze de Mates weer los gingen verkopen voor ~300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
Voogel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:01:
[...]

Ik had liever gezien dat ze de Mates weer los gingen verkopen voor ~300.
Tsja ze zijn hier wel voor €349 te bestellen. Goedkoper dan bij EvaPower zelf maar er is geen voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Zo de nieuwe Evapower vandaag mogen ontvangen nav mijn problemen.

Super service!

De nieuwe draait inmiddels uitstekend. Nu nog wachten op de P1 meter.

De firmware updates meteeen uitgevoerd, dit blijft een vreemd dingetje. Ik zie het afgelopen uur steeds een andere firmware versie vermeld staan in de app. Ik blijf er nu maar even vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneol1
  • Laatst online: 22:23
arro3038 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:22:

Net even getest.

Conclusie:
Geen gratis EvaMate, wel € 100,00 korting.
Dus niet gratis bij code EVAMATEGRATIS. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:53
Wat voor RTE wordt er hier gehaald met Eva?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
dotternetta schreef op donderdag 3 april 2025 @ 06:32:
Wat voor RTE wordt er hier gehaald met Eva?
Ik heb de Eva nu 3 weken. Er zit een HW plug voor die meet wat er in en uit gaat aan vermogen. Als ik dat op elkaar deel dan kom ik op zo'n 75% uit.

Ik draai hoofdzakelijk nom met Eva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
RTE nu 185/235 = 0.79 draai eigenlijk alleen in de NOM mode (februari geleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
48,2/66,1=0,73
Alleen NoM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HzSz__RKu-3mL6A8a0-fPI0RwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuRJXJZxyFJgGmdD5Fmumk48.jpg?f=fotoalbum_large
In HomeAssistant met de Alphaaess plugin kun je live zien waar t vermogen blijft. Batterij of load.
Ik wil nog die plugin omklussen naar een Domoticz plugin. Die gebruik ik al langer en kan ik meer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1up9n6h1hyGZpXny8ngHQmmvK48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8pu9X7m06BDTGYXtDeec0rT.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er door het netsnoer gaat vs wat er verbrand wordt. Overduidelijk dat - zoals verwacht - de efficientie bij hogere vermogens beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
reneol1 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:34:
[...]

Net even getest.

Conclusie:
Als je de EvaPower besteld met 2 kWh dan is het een meerprijs van €100. Ze hebben de Mate overigens ook niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
Voor wie in de buurt van Holten woont en ook de pv ingang wil gebruiken.
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arro3038
Ik heb gisteren de P1 simulator ontvangen. Even een snelle test....

Vanuit HA stuur ik de active power van de HW P1 meter nu door naar de simulator. De P1 meter van Eva zit in de simulator en krijgt op deze manier keurig de active power door om daarmee nom te draaien.

Volgende stap gaat zijn om fake waardes naar de P1 simulator te sturen om Eva zo te foppen en te laten doen wat ik wil. ,Als ik de active power door kan sturen, dan gaat dat ook werken.

Wat mij betreft een aanrader als je meer controle over je Eva wilt hebben buiten de instellingen van de App om. De ontwikkelaar van de simulator is erg behulpzaam.

Ik heb hier overigens een 1-fase aansluiting dus kan niet proberen hoe het werkt met een 3-fase aansluiting.

En ja er is wellicht sprake van latency op deze manier. Hoe erg dat is voor nom zal ik gaan ervaren. Ik zie die latency nu alleen in de Eva app en via de webserver van de simulator zelf. Kan deels ook veroorzaakt worden door de verversing van de webserver en de App en in praktijk erg meevallen. Uiteraard zijn er mogelijkheden om dit buiten HA om te doen wat kan helpen om de latency te beperken. Kortom weer een leuk hebbedingetje erbij om mee te spelen en experimeteren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathopper
arro3038 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:28:
Ik heb gisteren de P1 simulator ontvangen. Even een snelle test....

Vanuit HA stuur ik de active power van de HW P1 meter nu door naar de simulator. De P1 meter van Eva zit in de simulator en krijgt op deze manier keurig de active power door om daarmee nom te draaien.

Volgende stap gaat zijn om fake waardes naar de P1 simulator te sturen om Eva zo te foppen en te laten doen wat ik wil. ,Als ik de active power door kan sturen, dan gaat dat ook werken.

Wat mij betreft een aanrader als je meer controle over je Eva wilt hebben buiten de instellingen van de App om. De ontwikkelaar van de simulator is erg behulpzaam.

Ik heb hier overigens een 1-fase aansluiting dus kan niet proberen hoe het werkt met een 3-fase aansluiting.

En ja er is wellicht sprake van latency op deze manier. Hoe erg dat is voor nom zal ik gaan ervaren. Ik zie die latency nu alleen in de Eva app en via de webserver van de simulator zelf. Kan deels ook veroorzaakt worden door de verversing van de webserver en de App en in praktijk erg meevallen. Uiteraard zijn er mogelijkheden om dit buiten HA om te doen wat kan helpen om de latency te beperken. Kortom weer een leuk hebbedingetje erbij om mee te spelen en experimeteren :-)
Ik heb geen slimmer P1 meter maar wel een eigen meter (SDM630) waarvan ik de data doorstuur met een ESP8266 (eigen arduino programma) naar Domoticz. Nu de ESP8266 programmering zo aangepast dat hij serieel het P1 protocol uitstuurt, Even aan het stoeien geweest om de checksum van het P1 protocol er bij in te prutsen. Weet jij of de checksum wel door de EVA gebruikt wordt? Zo niet had mij dat heel wat tijd gescheeld. Kan het nml. nog niet testen omdat ik de P1 dongle van de EVA nog niet heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
1 en 3 fase gaat t om dezelfde waarde, zou niet uit moeten maken.
Mijn p1 fopper is ook onderweg.
Ik denk wel dat t rete ingewikkeld wordt om de logica voor sommige aanpassingen icm de vertraging op de EVA opname/teruglevering goed te krigen.
Iets als max vermogen is wel makkelijk, maar vermogen voor een ander apparaat reserveren icm met wisselend bewolkt lijkt me een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
reneol1 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:34:
[...]

Net even getest.

Conclusie:
Ik heb 2 weken geleden een bestelling geplaatst, nog niet alles geleverd.
Heb eens gemaild of ik toch nog achteraf de korting kan krijgen.. toch weer €100,-...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Mijn P1 dongel is binnen..... maar.... alle waardes blijven op 0 staan (waardoor Eva dus -logisch- ook niet gaat laden of ontladen).

De status staat op "verbinding is normaal" en zie ook het serienummer etc.

Iemand een idee of dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-06 16:13
Wel laatste (43) firmware?
Ik zou nog eens terug naar fabrieksinstellingen zetten. Hield bij mij wat app instellingen gewoon nog vast, dus veel extra werk levert dat niet op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Huey schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:47:
Wel laatste (43) firmware?
Ik zou nog eens terug naar fabrieksinstellingen zetten. Hield bij mij wat app instellingen gewoon nog vast, dus veel extra werk levert dat niet op..
Ja 43 check

Reset kan ik eens proberen

Zou het (witte) lampje moeten knipperen elke keer als er data van de slimme meter komt?? (dat staat nl op het minuscule handleiding papiertje dat erbij geleverd werd)

EDIT: reset gedaan vanuit de app, maar nog steeds blijft Huidig leeg, dus geen gemeten waarde
(lijkt met reset overigens weinig te gebeuren anders dan een herstart, daarna gewoon direct op wifi en nog geen ontbrekende instellingen gezien??)

[ Voor 19% gewijzigd door marcelsa op 03-04-2025 23:17 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste