Het zou eigenlijk best logisch zijn als een deel van de EVA met 0% btw wordt belast, omdat dit onderdeel gerelateerd is aan de omvormer voor PV..Maar ik denk niet dat de Belastingdienst daar zelf werk van gaat maken.dennisfr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:20:
[...]
Als je in het verleden als particulier nog geen BTW terug hebt gevraagd voor bijvoorbeeld zonnepanelen dan kan dat inderdaad. Je moet wel onder andere een dynamisch energiecontract hebben dacht ik.
Ik heb in 2013 al BTW teruggevraagd voor mijn zonnepanelen , dus voor mij gaat het niet.
Er zijn op internet genoeg stappenplannen te vinden voor BTW terugvraag via de KOR regeling. Het is vrij bewerkelijk, dat weet ik nog wel.
Vooralsnog moet ik m eerst maar eens ontvangen .. zijn er meer tweakers waar de Eva + mates nog geleverd moet worden? Ik ben benieuwd of het tekort aan mates deze maand kan worden opgelost.Chupachups schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:02:
[...]
Het zou eigenlijk best logisch zijn als een deel van de EVA met 0% btw wordt belast, omdat dit onderdeel gerelateerd is aan de omvormer voor PV..Maar ik denk niet dat de Belastingdienst daar zelf werk van gaat maken.
Ik heb 6 maart besteld en kreeg een (automatische?) update op 7 maart met een verwachte levering tussen 17 en 29 maart....maar of dat realistisch is....
Ondertussen nog gemaild naar de klantenservice, nog geen reactie.
Ik kreeg ook die mail, met dezelfde datum voor mijn laatste twee Evamates.. na het bericht uitverkocht op hun site, meteen gemaild, kreeg binnen twee uur het antwoord dat de bestelling gewoon op de afgesproken datum wordt geleverd. Tekort geld alleen bij nieuwe bestellingen.marcelsa schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:12:
Ik heb 6 maart besteld en kreeg een (automatische?) update op 7 maart met een verwachte levering tussen 17 en 29 maart....maar of dat realistisch is....
Ik kreeg voor het eerst de melding ''de batterij is in slaapmodus''. Dat gebeurt bij het bereiken van de SOC? Hij geeft aan dat ik hem kan ontwaken door 'snelladen' aan te zetten. Wat zijn de voor- of nadelen hiervan? En hoelang zet je deze modus aan voordat je hem weer op eigen verbruik (P1 Meter) zet?
Hier komt hij vanzelf weer online zodra de zonnepanelen genoeg opwekken en hij via de p1 meter ziet dat er wordt teruggeleverd.RmR schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:10:
Ik kreeg voor het eerst de melding ''de batterij is in slaapmodus''. Dat gebeurt bij het bereiken van de SOC? Hij geeft aan dat ik hem kan ontwaken door 'snelladen' aan te zetten. Wat zijn de voor- of nadelen hiervan? En hoelang zet je deze modus aan voordat je hem weer op eigen verbruik (P1 Meter) zet?
Als dat niet gebeurd zet je hem even in snel laden en zodra hij online komt weer op de p1 stand.
Ik merk wel dat de app niet altijd even snel ververst. Hier gaf de app aan dat hij nog in slaapmodus was, maar op de eva zelf zag ik dat deze al begonnen was met laden.
Bedoel je dan specifiek de zonnepanelen die direct aangesloten zijn op de pv-ingangen (heb ik nog niet) of de ‘vaste’ panelen?arro3038 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:23:
[...]
Hier komt hij vanzelf weer online zodra de zonnepanelen genoeg opwekken en hij via de p1 meter ziet dat er wordt teruggeleverd.
Als dat niet gebeurd zet je hem even in snel laden en zodra hij online komt weer op de p1 stand.
Ik merk wel dat de app niet altijd even snel ververst. Hier gaf de app aan dat hij nog in slaapmodus was, maar op de eva zelf zag ik dat deze al begonnen was met laden.
UPDATE: ik heb hem bij 27% weer op P1 gezet maar zie nu dat hij weer op slaapstand staat.. Enig idee waarom hij dit niet zelf reguleert? Lijkt mij niet dat je elke keer bij bereiken van minimale SOC hem handmatig uit de slaapstand mort halen?
De schade is gelukkig te overzien:
:strip_exif()/f/image/ZqGyQwcGIK1rCKXUbFPiyYrs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door RmR op 19-03-2025 12:18 ]
Ik bedoel de vaste panelen. Als Eva in de p1 modus staat en de p1 rapporteert dat er teruggeleverd wordt, damn wordt hij hier vanzelf wakker en gaat laden.RmR schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:32:
[...]
Bedoel je dan specifiek de zonnepanelen die direct aangesloten zijn op de pv-ingangen (heb ik nog niet) of de ‘vaste’ panelen?
Let wel, dit gedrag heb ik gezien als hij voordat hij in slaapstand ging ook al in de p1 modus stond. Of het ook werkt als hij eerst in een andere modus stond, in slaap gaat en je hem dan in p1 zet, dat weet ik niet.
Hier gaat hij in elk geval pas weer in slaap als de minimale soc is bereikt. Die stond bij mij bij levering op 10% ingesteld.
Precies, zo werkt het bij mij nu ook.. en dat is eigenlijk wat je ook verwacht voor de P1 stand.. Slapen als je niets te doen hebt en hard werken als er wel iets te doen is :-)arro3038 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:41:
[...]
Ik bedoel de vaste panelen. Als Eva in de p1 modus staat en de p1 rapporteert dat er teruggeleverd wordt, damn wordt hij hier vanzelf wakker en gaat laden.
Let wel, dit gedrag heb ik gezien als hij voordat hij in slaapstand ging ook al in de p1 modus stond. Of het ook werkt als hij eerst in een andere modus stond, in slaap gaat en je hem dan in p1 zet, dat weet ik niet.
Hier gaat hij in elk geval pas weer in slaap als de minimale soc is bereikt. Die stond bij mij bij levering op 10% ingesteld.
Er blijft genoeg te wensen over
- In P1 stand kunnen ontladen op een zelf te bepalen schema
- Correct werkende dal/piek tarief kunnen invoeren
- Schema om tussen verschillende modi kunnen wisselen.
- .. etc
- Niet ontladen bij zeer laag tariefGadgetKoen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:44:
[...]
Precies, zo werkt het bij mij nu ook.. en dat is eigenlijk wat je ook verwacht voor de P1 stand.. Slapen als je niets te doen hebt en hard werken als er wel iets te doen is :-)
Er blijft genoeg te wensen over
- In P1 stand kunnen ontladen op een zelf te bepalen schema
- Correct werkende dal/piek tarief kunnen invoeren
- Schema om tussen verschillende modi kunnen wisselen.
- .. etc
4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896
Zelf aan kunnen sturen met Home Assistant
Kunnen we niet ergens een wensenlijst maken en die delen met Eva? Kan zoiets makkelijk op dit forum?
Ben ook wel benieuwd hoe hun plannen er uit zien qua uitbreiden functionaliteit.
Dit is een goed idee, misschien iets om op de topic start te zetten?arro3038 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:00:
[...]
Zelf aan kunnen sturen met Home Assistant
Kunnen we niet ergens een wensenlijst maken en die delen met Eva? Kan zoiets makkelijk op dit forum?
Ben ook wel benieuwd hoe hun plannen er uit zien qua uitbreiden functionaliteit.
al een reactie gehad intussen? Hier nog niet.marcelsa schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:12:
RmR schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:13:
[Afbeelding]
Kortom, nu gewoon wachten dan zou hij vanzelf weer opladen bij lage kosten of excessieve pv-opbrengsten?
De eerste dagen heb ik dit geen enkele keer gezien, nu al drie keer op één dag. Iemand een verklaring?
:strip_exif()/f/image/wCoBXzMLj8NGXP9otJdmPFwy.jpg?f=fotoalbum_large)
De zon schijnt nu vol op, ik gebruik amper stroom, inkoop is goedkoop, maar nog steeds slaapstand? Kan toch niet kloppen?
Dit plaatje laat zien dat je geen overschot produceert.. dan doet EVA niets.. op de P1 stand..RmR schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:32:
[...]
[Afbeelding]
De zon schijnt nu vol op, ik gebruik amper stroom, inkoop is goedkoop, maar nog steeds slaapstand? Kan toch niet kloppen?
Je hebt de minimale SOC op 14 of 15 staan? anders zou hij moeten gaan leveren omdat je 116w gebruikt van het net
[ Voor 9% gewijzigd door GadgetKoen op 20-03-2025 10:35 ]
Ik moest "Off-Grid Standby Time" op "Keep Device On" zetten voor dat hij bij mij het weer deed met de laatste firmware. Zal wel een bug zijn maar je kunt het proberen.RmR schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:32:
[...]
[Afbeelding]
Bedankt voor de tip, gelijk aangepast - zal het in de gaten houden.freekr schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:56:
[...]
Ik moest "Off-Grid Standby Time" op "Keep Device On" zetten voor dat hij bij mij het weer deed met de laatste firmware. Zal wel een bug zijn maar je kunt het proberen.
De afgebeelde zonnepanelen zijn enkel die direct aangesloten zijn op de pv-uitgangen, correct? Die staan bij mij altijd op 0, omdat ik die nog niet heb. Wel 16 panelen op het dak, die zouden toch meer moeten dan hetgeen ik actief in gebruik had (een laptop en monitor)?GadgetKoen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Dit plaatje laat zien dat je geen overschot produceert.. dan doet EVA niets.. op de P1 stand..
Je hebt de minimale SOC op 14 of 15 staan? anders zou hij moeten gaan leveren omdat je 116w gebruikt van het net
Het systeem is maximaal 6 kW, maar kan je gewoon (eventueel voor in de toekomst) 2 setjes kopen, zolang je maar gewoon 2 groepen beschikbaar hebt?
En ik heb 10 panelen, maar volgens mij gewoon kabel naar de omvormer toe, moet je dat dan opsplitsen zodat je 2 a 3 panelen op de EvaPower kan doen, en de rest op de normale omvormer?
En ik heb 10 panelen, maar volgens mij gewoon kabel naar de omvormer toe, moet je dat dan opsplitsen zodat je 2 a 3 panelen op de EvaPower kan doen, en de rest op de normale omvormer?
Dat ligt heel erg aan je setup en of je het wel zo wilt. Met micros zou het nog wel kunnen, met een string omvormer is het al een stuk ingrijpender (en slecht voor je efficiency) en met optimizers zou je je systeem ermee kunnen "slopen", i.e. dat het niet meer werkt. Ook lijkt het me verwarrend dat je verschillende systemen hebt terwijl het er 1 lijkt (met onderhoud/storingen etc niet handig voor veiligheid.Barryvdh schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:20:
wordt morgen afgeleverd, alleen nog zonder de P1 meter, wat extra levertijd dus die komt later per post.Chupachups schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:54:
[...]
al een reactie gehad intussen? Hier nog niet.
Ja correct, met PV's op het dak met eigen omvormer blijft dat op 0 staan en krijg je een stroom overschot vanuit het huis naar de EVA toe.. als er vanuit het huis aan het net geleverd wordt.RmR schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:12:
[...]
De afgebeelde zonnepanelen zijn enkel die direct aangesloten zijn op de pv-uitgangen, correct? Die staan bij mij altijd op 0, omdat ik die nog niet heb. Wel 16 panelen op het dak, die zouden toch meer moeten dan hetgeen ik actief in gebruik had (een laptop en monitor)?
Ah, dat is mooi. Wel apart, je hebt in februari besteld toch? Ik heb 30 jan besteld en ik krijg werkelijk *niets* te horen over de levering. Begint irritant te worden.marcelsa schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:13:
[...]
wordt morgen afgeleverd, alleen nog zonder de P1 meter, wat extra levertijd dus die komt later per post.
Service spammen.. zeker als je al betaald hebt.. heb je gewoon het volste recht op antwoordChupachups schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:24:
[...]
Ah, dat is mooi. Wel apart, je hebt in februari besteld toch? Ik heb 30 jan besteld en ik krijg werkelijk *niets* te horen over de levering. Begint irritant te worden.
Heb Off-Grid standby op 60m staan en werkt prima.. wellicht even keer wisselen naar "Altijd aan" en dan weer op 60m zetten of hele unit keer uit/aan schakelen om zeker te weten dat de firmware update goed/100% is toegepast. Ik blijft het lastig te geloven vinden dat je firmware updates kan doen zonder herstart (zoals service beweert). Bijna elke keer als er iets raars was heeft een reboot bij mij de boel weer opgelost en gestabiliseerdfreekr schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:56:
[...]
Ik moest "Off-Grid Standby Time" op "Keep Device On" zetten voor dat hij bij mij het weer deed met de laatste firmware. Zal wel een bug zijn maar je kunt het proberen.
[ Voor 9% gewijzigd door GadgetKoen op 20-03-2025 14:49 ]
De mates staan nu in de winkel als uitverkocht en verwacht vanaf juni 2025. Helaas wel voor €399,-
Nu heb ik toch wel spijt dat ik er niet gelijk 1 of 2 meer heb gekocht.
Ze waren toch 299, ook voor nummer 3 en 4? Of vergis ik me daarin. (los van de 10% korting die ik nog had)
Beetje spelen met excel en de domoticz data van afgelopen jaar vertelt me bij benadering dat met een 25% minimum SOC (ivm primaire doel noodstroom) de 3e accu 136 dagen / jaar volledig gebruikt wordt en de 4e 89 dagen / jaar.
De benadering zit em in het feit dat ik geen data heb om inzicht te krijgen in het meer dan 1 keer volledig opladen en tussendoor gebruiken op 1 dag.
Ze waren toch 299, ook voor nummer 3 en 4? Of vergis ik me daarin. (los van de 10% korting die ik nog had)
Beetje spelen met excel en de domoticz data van afgelopen jaar vertelt me bij benadering dat met een 25% minimum SOC (ivm primaire doel noodstroom) de 3e accu 136 dagen / jaar volledig gebruikt wordt en de 4e 89 dagen / jaar.
De benadering zit em in het feit dat ik geen data heb om inzicht te krijgen in het meer dan 1 keer volledig opladen en tussendoor gebruiken op 1 dag.
[ Voor 13% gewijzigd door erwindob op 20-03-2025 16:15 ]
Dat is wel een nare verrassing inderdaad, ik wilde de uitbreiding ook nog even aankijken…erwindob schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:08:
De mates staan nu in de winkel als uitverkocht en verwacht vanaf juni 2025. Helaas wel voor €399,-
Zag de prijsverhoging ook inderdaad, flink verschil.erwindob schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:08:
Ik denk het niet, die gaan denkelijk permanent staan vechten om te leveren of te ladenBarryvdh schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:20:
Het systeem is maximaal 6 kW, maar kan je gewoon (eventueel voor in de toekomst) 2 setjes kopen, zolang je maar gewoon 2 groepen beschikbaar hebt?
In de Dynamische Controle mode zou het wel kunnen werken, maar in de Eigen Verbruik mode heb je zeer waarschijnlijk gelijk. Je kunt wel meerdere EvaPowers toevoegen onder één account, maar ze zullen vast niet samenwerken.Jan VLD schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:23:
[...]
Ik denk het niet, die gaan denkelijk permanent staan vechten om te leveren of te laden
Nu overigens voor de 2e dag op rij minder dan 1 kWh afgenomen van het net en meer dan 90% zelfvoorzienend.
[ Voor 11% gewijzigd door dennisfr op 20-03-2025 22:34 ]
misschien dat er in de toekomst mogelijkheden komen om 2 units "samen" te laten werken?Jan VLD schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:23:
[...]
Ik denk het niet, die gaan denkelijk permanent staan vechten om te leveren of te laden
volgens mij heb ik een ander systeem gezien waarbij dat ook kan....
Ja, mooi hè ? Dat gaat ook hier al prima met 3 kWh. De eerste twee weken van februari lukte dat nog maar matig, maar toch al van de gewoonlijke 20% naar 50% (NB, dat is dan niet alleen accu, meer PV sinds afgelopen zomer speelt ook mee).dennisfr schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:30:
Nu overigens voor de 2e dag op rij minder dan 1 kWh afgenomen van het net en meer dan 90% zelfvoorzienend.
Sinds half februari tot heden 90-95% eigen stroom in mijn verbruik, nog maar 22 kWh import, en ik denk dat dat zo blijft tot eind oktober, want ook in die grijzige week eind februari hielden we het op 90%
NB, ik rijd sinds een jaar elektrisch, gemiddeld 1000 km/mnd, en "tank" voornamelijk thuis. Maar, we hebben de laatste jaren ook altijd al opgepast grote gebruikers als (af)wasmachines en zo te plannen op basis van weerbericht. Komen er bewolkte dagen aan, dan vandaag nog die wasjes wegdraaien, en zorgen dat de auto vol staat.
Even wennen: als de zon een paar dagen achter elkaar schijnt zie ik met pijn in mijn hart 10+ kWh per dag over de dakgoot klotsen....
Als je dat soort capaciteiten wil hebben, zijn er dan geen betere systemen? Als je pallets vracht wil versjouwen koop je ook slimmer één bestelbus dan drie Fiat Panda's.marcelsa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:20:
[...]
misschien dat er in de toekomst mogelijkheden komen om 2 units "samen" te laten werken?
Voogel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:29:
[...]
Dat is wel een nare verrassing inderdaad, ik wilde de uitbreiding ook nog even aankijken…
:strip_exif()/f/image/ETb9UyJLlX7847vHtMhyyBRp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook in Duitsland is de prijs inmiddels omhoog gegaan.
In duitsland kost hij nog steeds maar 50% van de normale prijsVoogel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:58:
[...]
[Afbeelding]

Kan niet geloven dat hij daar standaard €800 zou moeten kosten.
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate
Helemaal eens! Ik zei ook niet dat het mijn wens is 😏Jan VLD schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:38:
[...]
Als je dat soort capaciteiten wil hebben, zijn er dan geen betere systemen? Als je pallets vracht wil versjouwen koop je ook slimmer één bestelbus dan drie Fiat Panda's.
Ik heb het voor de zekerheid even nagevraagd bij support:marcelsa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:20:
[...]
misschien dat er in de toekomst mogelijkheden komen om 2 units "samen" te laten werken?
Twee EvaPowers naast elkaar inzetten
✔️ Ja, je kunt twee EvaPower-units naast elkaar gebruiken en ze op aparte fasen of groepen aansluiten.
✔️ Dit zorgt ervoor dat je meer vermogen kunt opslaan en ontladen, vooral als je installatie meerdere fasen heeft.
Werken de EvaPowers samen?
❌ Nee, ze houden geen rekening met elkaar.
Elke EvaPower werkt onafhankelijk en wordt apart aangestuurd door een eigen P1-dongle.
Dit betekent dat ze niet automatisch synchroniseren en er situaties kunnen ontstaan waarbij beide units tegelijk laden of ontladen, zonder onderlinge afstemming.
Hoe kun je dit optimaliseren?
🔹 Gebruik een actieve P1-splitter, zodat beide systemen dezelfde slimme meterdata ontvangen.
🔹 Stel handmatig verschillende laad- en ontlaadprofielen in via de app om efficiënter om te gaan met energie.
Dat is wel beetje jammer inderdaad.. lijkt erop dat ze het vraag:aanbod spelletje aan het spelen zijn. Vraag>aanbod dus prijs omhoog.Voogel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:58:
[...]
[Afbeelding]
Benieuwd wat de setprijzen gaan worden als deze weer beschikbaar komen. Vooralsnog staan deze op dezelfde oude prijzen, alleen zijn deze niet bestelbaar.
Voor 400Euro ga ik voorlopig geen 5e batterij erbij kopen.
Goeie nieuws is dat als je je set wil verkopen omdat je er toch niet tevreden over bent, hij nu meer waard is geworden op de 2e hands markt
Check even de individuele accu’s door in de app op het batterijtje boven het percentage te klikken, grote kans dat ze net nog niet helemaal vol zijn.marcelsa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:22:
Nog geen P1 meter.
Op modus "snel opladen", accu al poosje op 100%, maar blijft toch ongeveer 500-550 watt aan het "laden" (verbruiken...).
Dat is gek... ?
Ik zie net een ad van AlphaESS (bedrijf achter Eva) voor een vaste accu met 5kW omvormer en accu pakketten van 5kWh per stuk https://www.alphaess.nl/pages/vita-m5-thuisbatterij
Inderdaad nog 1 accu op 99,6%Voogel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:41:
[...]
Check even de individuele accu’s door in de app op het batterijtje boven het percentage te klikken, grote kans dat ze net nog niet helemaal vol zijn.
Die lijkt niet vol te komen, maar ga nog even proberen wat er nu gebeurt.
Hmmmm ziet er ook erg goed uit.Voogel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:59:
Ik zie net een ad van AlphaESS (bedrijf achter Eva) voor een vaste accu met 5kW omvormer en accu pakketten van 5kWh per stuk https://www.alphaess.nl/pages/vita-m5-thuisbatterij
Alhoewel standaard 10kw wellicht wat aan de hoge kant is in veel situaties. Maar goed, (nu) wel tegen de prijs van ongeveer 6kw bij de Eva 🙄
Hoe zou je de evapower het beste instellen voor peakshaving?NLWildcard schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:53:
[...]
Peak shaving en nul op de meter kan je deze goed voor inzetten. Maar het zal zeker met 800w limiet nooit helemaal vlak worden.
Ik zit ook nog te wachten op de p1 dongle, dus vraag me even af hoe het nu al in te zetten is? Wil natuurlijk voorkomen dat ik m voltank met dure stroom. De zonnepanelen laadstand werkt alleen op de connectors begrijp ik… Dus hoe kan ik m nu beste instellen zonder dongle?
Je kan hem overdag instellen op te laden op kWh van je panelen en dan in de avond laten terugleveren op basis van het sluip verbruik (als je dat weet).
Inderdaad, zo doe ik het nu ook (of eigenlijk, zo ga ik het ook proberen....Eva pas sinds vandaag).NLWildcard schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:27:
Je kan hem overdag instellen op te laden op kWh van je panelen en dan in de avond laten terugleveren op basis van het sluip verbruik (als je dat weet).
De P1 meters zouden onderweg moeten zijn en dan vanaf eind volgende week worden uitgeleverd.
5kW omvormer is vermogen zonder accu, die zijn los per 5kWh.marcelsa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:17:
[...]
Hmmmm ziet er ook erg goed uit.
Alhoewel standaard 10kw wellicht wat aan de hoge kant is in veel situaties. Maar goed, (nu) wel tegen de prijs van ongeveer 6kw bij de Eva 🙄
Ah OK, dus de instap met 5kW opslag is qua prijs dan vergelijkbaar aan de Eva 6kW? (Eva+5 mates).Voogel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:49:
[...]
5kW omvormer is vermogen zonder accu, die zijn los per 5kWh.
Hm, ok: dat zou dan neem ik aan in de "aangepaste"modus moeten. en dan een tijdslot bij "opladen" en een tijdslot bij "ontladen". En dan het voedingsvermogen voor het aantal Watt dat je dan af wil dekken..?NLWildcard schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:27:
Nu weet ik niet of het aan mij ligt, maar als ik bij laden bijv van 09:00-17:00 invullen dan 's nachts zou willen ontladen van 23:00 tot zeg 8:00, dan kan ik maar tot max 23:59 slot maken....
Ook de hele dag wil niet, want dan klaagt het over een overlap...
edit5-> ok, hier is het plusje voor...

Bugje?
Of ligt dat wellicht aan mijn EMS firmware? Ik heb 1.01.30 en 1.01.43 is dacht ik al uit?
(Heb het apparaat ook net...)
Edit: hm, inmiddels zie ik 1.01.40 staan. Mss op de achtergrond nog aan het bijwerken?
Edit2: nav eerdere opmerkingen over evt herstarten: even uitgezet en herstart. Nu staat EMS firmware op 1.01.26

Edit3: hm, ook nu loopt ie langzaam op... over uurtje nog maar eens kijken...
Edit4: aargh: terug naar 1.01.26...
Maar even aankijken en mss wat vragen en eigenaardigheden naar support mailen... (ze lezen ws hier niet mee?)
[ Voor 20% gewijzigd door Huey op 21-03-2025 21:59 ]
Ze spreken hier over een back-up functionaliteit. Betekend dat in feite dat je off-grid zou kunnen indien nodig?Voogel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:59:
Er is nog maar weinig informatie te vinden.
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate
Goedkoper, maar niet direct vergelijkbaar. Zoals ik het lees is het geen plug-in batterij, maar is installatie nodig door een monteur. Verder lijkt de functionaliteit ook niet vergelijkbaar met Eva als powerstation.marcelsa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:03:
[...]
Ah OK, dus de instap met 5kW opslag is qua prijs dan vergelijkbaar aan de Eva 6kW? (Eva+5 mates).
Gisteren hier de Evapower met 1 evamate mogen ontvangen. Helaas nog zonder de P1 meter.
De evapower aangesloten, wifi gekoppeld. Firmware update melding ontvangen en half uur laten draaien. Update was goed afgerond en heb vervolgens de verschillende modus geprobeerd.
Plotseling ging de evapower op Off grid en krijg hem er met geen mogelijkheid vanaf.
Nachtje uit laten staan, fabrieksinstellingen gedaan, zonder resultaat.
Iemand enig idee?
Heb support ook maar vast gemaild want dit lijkt niet goed te zijn
De evapower aangesloten, wifi gekoppeld. Firmware update melding ontvangen en half uur laten draaien. Update was goed afgerond en heb vervolgens de verschillende modus geprobeerd.
Plotseling ging de evapower op Off grid en krijg hem er met geen mogelijkheid vanaf.
Iemand enig idee?
Is de soc tot 10% of lager gezakt? Dan gaat hij in slaapmodus om te voorkomen dat de accu te ver wordt ontladen. Die melding zou je dan ook in de app moeten zien. Hij zou dan weer online moeten komen als je hem op snel laden zet.Fuske schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:05:
Gisteren hier de Evapower met 1 evamate mogen ontvangen. Helaas nog zonder de P1 meter.
Iemand enig idee?
Hier de eerste bevindingen na nacht1 met Eva:
- zonder P1 meter dus ingesteld op modus "Zonnepanelen lading prioriteit" met 275W vaste waarde van leveren (ongeveer sluipverbruik)
- vanaf ongeveer 20.00 uur gisteravond tot 07:30 uur vanmorgen (beginnen de zonnepanelen alweer wakker te worden met 100W snel oplopend naar (nu 09:25u) 375W)
- zie grafiek hieronder vanuit de Homewizard app
- door ontbreken P1 slimme modus en vaste waarde is er na 0.00 vannacht 0.7kWh geïmporteerd van het net en 0.3kWh geëxporteerd, met de P1 denk ik dat het ongeveer NOM was geweest
- Eva (+5 mates) zit nog voor 52% vol
- Opvallend (eerder ook al genoemd hier en belangrijk aandachtspunt om te blijven volgen): de volgorde waarin de Eva en daarna de Mates worden leeggetrokken. Ik heb vooraf de batterijen genummerd in volgorde van aansluiten van de serie en de serienummers genoteerd: je ziet nu dat de Eva in verhouding al veel verder leeg is (32% > ) dan de Mates (43,2% > 48% > 55,6% > 60,8% > 67,2%) , die oplopend naar het einde van de serie steeds meer capaciteit over hebben. Op langere termijn is dit ongelijke ontlaadgedrag natuurlijk niet fijn, maar wellicht verandert dit over de tijd nog.
Tot slot zag ik zelf nog een issue dat in modus "Snel opladen" (ingesteld 2000W) de Eva maar door blijft gaan met laden met ongeveer 500W, terwijl de accu's individueel allemaal al aanzienlijke tijd op 100% stonden. Bugje?
Nu weer handmatig ingesteld op laden met 150W om eerste overschot van PV weer in de accu te gaan krijgen (voordat vanaf >1.400W de EV weer gaat laden). Straks met de P1 meter zou dit ongeveer automatisch het scenario moeten zijn.
toevoeging:
- de nachtelijke piekjes in de HW grafiek zijn van de Quooker die zo af en toe even opwarmt
- zowel bij ontladen (>200W) en laden (>250W) vind ik de Eva een behoorlijk zoemend geluid maken, meer dan ik had verwacht en voor mij misschien zelfs wel reden om op zoek te gaan naar een andere plek om de set te plaatsen)
- zonder P1 meter dus ingesteld op modus "Zonnepanelen lading prioriteit" met 275W vaste waarde van leveren (ongeveer sluipverbruik)
- vanaf ongeveer 20.00 uur gisteravond tot 07:30 uur vanmorgen (beginnen de zonnepanelen alweer wakker te worden met 100W snel oplopend naar (nu 09:25u) 375W)
- zie grafiek hieronder vanuit de Homewizard app
- door ontbreken P1 slimme modus en vaste waarde is er na 0.00 vannacht 0.7kWh geïmporteerd van het net en 0.3kWh geëxporteerd, met de P1 denk ik dat het ongeveer NOM was geweest
- Eva (+5 mates) zit nog voor 52% vol
- Opvallend (eerder ook al genoemd hier en belangrijk aandachtspunt om te blijven volgen): de volgorde waarin de Eva en daarna de Mates worden leeggetrokken. Ik heb vooraf de batterijen genummerd in volgorde van aansluiten van de serie en de serienummers genoteerd: je ziet nu dat de Eva in verhouding al veel verder leeg is (32% > ) dan de Mates (43,2% > 48% > 55,6% > 60,8% > 67,2%) , die oplopend naar het einde van de serie steeds meer capaciteit over hebben. Op langere termijn is dit ongelijke ontlaadgedrag natuurlijk niet fijn, maar wellicht verandert dit over de tijd nog.
Tot slot zag ik zelf nog een issue dat in modus "Snel opladen" (ingesteld 2000W) de Eva maar door blijft gaan met laden met ongeveer 500W, terwijl de accu's individueel allemaal al aanzienlijke tijd op 100% stonden. Bugje?
Nu weer handmatig ingesteld op laden met 150W om eerste overschot van PV weer in de accu te gaan krijgen (voordat vanaf >1.400W de EV weer gaat laden). Straks met de P1 meter zou dit ongeveer automatisch het scenario moeten zijn.
![]() | ![]() | ![]() |
toevoeging:
- de nachtelijke piekjes in de HW grafiek zijn van de Quooker die zo af en toe even opwarmt
- zowel bij ontladen (>200W) en laden (>250W) vind ik de Eva een behoorlijk zoemend geluid maken, meer dan ik had verwacht en voor mij misschien zelfs wel reden om op zoek te gaan naar een andere plek om de set te plaatsen)
[ Voor 5% gewijzigd door marcelsa op 22-03-2025 09:55 ]
Accu staat op 59%.arro3038 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:30:
[...]
Is de soc tot 10% of lager gezakt? Dan gaat hij in slaapmodus om te voorkomen dat de accu te ver wordt ontladen. Die melding zou je dan ook in de app moeten zien. Hij zou dan weer online moeten komen als je hem op snel laden zet.
Hij reageert nergens op...ook niet achter de Ac knop 10 seconden ingedrukt houden doet niets. Ik zie ook in de app de omvormer niet meer. Alleen EMS en Accu.
/f/image/uyFacFgUDS3tsIetjqTV9Wnr.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Kreeg zojuist firmware update te zien. Update van ems naar 1.01.43. Succesvol uitgevoerd maar helaas geen verschil..
[ Voor 6% gewijzigd door Fuske op 22-03-2025 09:53 ]
Hier ook nog bij mij onduidelijkheid.
Heb tijdslot in aangepast dat mag laden is actief, maar er wordt niet geladen.
Nu pas begrijp ik dat het vinkje laden van het net ook moet aanstaan, omdat ie natuurlijk niet kan weten waar de stroom vandaan komt (geen panelen op de connectoren). Daarin aangegeven dat er voor 1000W, maar er gebeurd niets.
Moet het blijkbaar handmatig op snel laden zetten: pas dan gaat ie in oplaadstand...
Snap niet waarom hij niet ook oplaad in de aangepaste modus: kan iemand me dat uitleggen?
Ben benieuwd naar het gedrag als ik straks de P1 dongle heb.
Heb tijdslot in aangepast dat mag laden is actief, maar er wordt niet geladen.
Nu pas begrijp ik dat het vinkje laden van het net ook moet aanstaan, omdat ie natuurlijk niet kan weten waar de stroom vandaan komt (geen panelen op de connectoren). Daarin aangegeven dat er voor 1000W, maar er gebeurd niets.
Moet het blijkbaar handmatig op snel laden zetten: pas dan gaat ie in oplaadstand...
Snap niet waarom hij niet ook oplaad in de aangepaste modus: kan iemand me dat uitleggen?
Ben benieuwd naar het gedrag als ik straks de P1 dongle heb.
Vreemd gedrag zojuist in 'Eigen verbruik/P1' modus: EvaPower was constant met 1499w aan het ontladen, terwijl er in totaal meer dan 3800w werd teruggeleverd aan het net. Dat klopt natuurlijk niet. Ik zag in de app wel het grid vermogen wijzigen, dus de P1 meter gaf gewoon data door. Accu was al half leeg getrokken.
Het leek wel een vastloper van de EvaPower zelf, want in de app van mode wisselen had ook geen effect. Na een herstart ( met de knop) werkt alles weer. Verder geen instellingen gewijzigd vandaag, dus het is echt spontaan ontstaan.
Geen meldingen in de systeemlogs helaas.
Raar, ik draai nu al meerdere weken achter elkaar in de Eigen verbruik modus zonder enig probleem en de laatste geforceerde herstart is zo'n twee weken geleden toen ik van 1 naar 4 EvaMates ben geupgrade.
Het leek wel een vastloper van de EvaPower zelf, want in de app van mode wisselen had ook geen effect. Na een herstart ( met de knop) werkt alles weer. Verder geen instellingen gewijzigd vandaag, dus het is echt spontaan ontstaan.
Geen meldingen in de systeemlogs helaas.
Raar, ik draai nu al meerdere weken achter elkaar in de Eigen verbruik modus zonder enig probleem en de laatste geforceerde herstart is zo'n twee weken geleden toen ik van 1 naar 4 EvaMates ben geupgrade.
Ik had hetzelfde probleem bij bereiken soc (staat bij mij op 15), al kwam hij wel uit off grid modus door hem op ‘snel opladen’ te zetten. Hij kwam toen steeds in off grid modus, totdat ik ‘houdt apparaat aan’ aanvinkte.Fuske schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:05:
Iemand enig idee?
:strip_exif()/f/image/rKxs5vcbyQ92IXtplPT7fnse.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien helpt dit bij jou ook.
Het samenwerken lijkt mij met name interessant om het vermogen omhoog te krijgen. Begrijp ik trouwens goed dat de basis unit 2 kW kan leveren, of daar ook een minimum aan EvaMates voor nodig? Al is de meerprijs van één Mate voor 100 euro een no-brainer.marcelsa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:20:
[...]
1000W met alleen de hoofdunit, 2000W met 1 of meer mates.Deveon schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:44:
[...]
Begrijp ik trouwens goed dat de basis unit 2 kW kan leveren, of daar ook een minimum aan EvaMates voor nodig? Al is de meerprijs van één Mate voor 100 euro een no-brainer.
Hij staat op de P1 stand, dan houdt Eva geen rekening met stroomprijzen of had je ‘m eerst wel op de dynamische stand staan?RmR schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:14:
Kan iemand dit verklaren: dag weggeweest, dus amper stroom verbruikt en de batterij is bijna leeg (soc = 15%), terwijl er negatieve stroomprijzen waren. Zou hij dan niet logischerwijs moeten opladen?
Update: waar ik vorige nacht het geluid van de Eva aanzienlijk vond (continue brommend geluid van fan die staat te draaien), is de Eva deze hele nacht stil geweest, ondanks dat deze op hetzelfde aantal Watt stond als continue output (ivm ontbreken P1 meter).
Nee, ik dacht dat hij daar rekening mee hield, aangezien ik dacht een patroon te herkennen (opladen bij lage prijzen, ontladen bij hoge prijzen).Voogel schreef op zondag 23 maart 2025 @ 03:35:
[...]
Hij staat op de P1 stand, dan houdt Eva geen rekening met stroomprijzen of had je ‘m eerst wel op de dynamische stand staan?
Betekent dit dat er een handmatig component blijft? Ik heb nu meldingen ingesteld bij lage prijzen (0,02) en hoge prijzen (0,13), terwijl hij op P1 blijft staan—met het idee dat ik op die tijden handmatig de modus aanpas.
Zou er geen instelling moeten zijn P1 & dynamische controle (eigen verbruik maximaliseren en op dal en piekmomenten prio geven aan op- en ontladen)?
Stroom is goedkoop als de zon schijnt en duur in de avond als er geen zon meer is, maar nog wel veel verbruik. Dat het P1 patroon lijkt op dynamisch klopt dus wel.RmR schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:46:
[...]
Nee, ik dacht dat hij daar rekening mee hield, aangezien ik dacht een patroon te herkennen (opladen bij lage prijzen, ontladen bij hoge prijzen).
Betekent dit dat er een handmatig component blijft? Ik heb nu meldingen ingesteld bij lage prijzen (0,02) en hoge prijzen (0,13), terwijl hij op P1 blijft staan—met het idee dat ik op die tijden handmatig de modus aanpas.
Zou er geen instelling moeten zijn P1 & dynamische controle (eigen verbruik maximaliseren en op dal en piekmomenten prio geven aan op- en ontladen)?
Bij dynamisch probeer je echter actief stroom van het net te halen op de goedkope momenten en actief terug te leveren op de dure momenten.
Bij P1 probeer je juist zo min mogelijk stroom van en naar het net te sturen. Hoe je die twee wilt combineren is me dus niet helemaal duidelijk.
vraagje...
Ik zie hier langzaam aan meer mensen investeren in deze batterij oplossing.
Is dat omdat jullie (vaste??) contract afgelopen is
en jullie zijn uitgenodigd om flinke terugleverboetes te gaan betalen??
of zijn er hier ook mensen tussen die nog géén terugleverboetes hebben
omdat ze nog een mooi (boete-loos) contract hebben?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik heb hem primair gekocht voor de noodstroom, en voorbereid te zijn op het verdwijnen van de saldering. Ik heb nog vast contract tot september, maar terugleververgoeding is bijna 0 na verekening. Dus nu alleen nog voordeel van het salderen. Maar om eerlijk te zijn.... het is gewoon ook leuk speelgoed om mee bezig te zijn icm homewizard om energievrbuik in kaart te brengen, en taken met home assistant te automatiseren. De EVA past mooi in dat eco systeem. (zeker als de api's er straks zijn om ook de EVA zelf aan te sturen ipv alleen het uitlezen).
Onze afname tarieven staan vast maar sinds de verhuizing de teruglever tarieven niet meer. Dit is wat mij betreft een laagdrempelige manier om te kijken of een thuisaccu rendabel kan zijn. Zeker op 2 kW hoef je hiermee niet meer na te denken of de zon schijnt wanneer bijv het witgoed draait, maar ook met 800 watt vang je een groot deel van het sluip verbruik af van maart t/m oktober.Hansieo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:37:
Verder is het ook handig bij stroomuitval waarmee ik hiermee aan onze kant in ieder geval het internet kan herstellen.
@Hansieo :NLWildcard schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:05:
Ik heb hem primair gekocht voor de noodstroom, en voorbereid te zijn op het verdwijnen van de saldering. Ik heb nog vast contract tot september, maar terugleververgoeding is bijna 0 na verekening. Dus nu alleen nog voordeel van het salderen. Maar om eerlijk te zijn.... het is gewoon ook leuk speelgoed om mee bezig te zijn icm homewizard om energievrbuik in kaart te brengen, en taken met home assistant te automatiseren. De EVA past mooi in dat eco systeem. (zeker als de api's er straks zijn om ook de EVA zelf aan te sturen ipv alleen het uitlezen).
Precies dit...mijn energiecontract is van net voor de terugleverboetes en loopt nog ruim een jaar. Ik wil gewoon voorbereid zijn op de toekomst: het stroomnet piept en kraakt nu al en wat de prijzen voor energie gaan doen is alles behalve zeker. Zoveel mogelijk zelfvoorzienend is nooit een slecht idee.
@NLWildcard @Deveon @dennisfr
Dank jullie voor de input, het geeft een beetje een beeld wat er leeft onder "ons" Tweakers..
Dank jullie voor de input, het geeft een beetje een beeld wat er leeft onder "ons" Tweakers..
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Weet iemand of er een truuk is om de laatste firmware te vinden en te laden?
Die van mij blijft maar op 1.01.40... Herstart veranderd er ook niets aan..
Ik geef toe, heb ook support al een mailtje gestuurd, maar ongeduldig en wellicht kan een van jullie me al eerder op weg krijgen...
Ik geef toe, heb ook support al een mailtje gestuurd, maar ongeduldig en wellicht kan een van jullie me al eerder op weg krijgen...
Ik herken de wens wel. Ik heb niet genoeg panelen om helemaal zelfvoorzienend te zijn. Dus had gehoopt dat ik de dynamische modus kon gebruiken om deze vol te laten laden op een goedkoop moment en hij daarna bijvoorbeeld (na 100%) terug springt op de P1 stand. Of een P1 stand waarbij je kan aangeven met welk dynamisch tarief hij moet bijladen.dennisfr schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:05:
[...]
Stroom is goedkoop als de zon schijnt en duur in de avond als er geen zon meer is, maar nog wel veel verbruik. Dat het P1 patroon lijkt op dynamisch klopt dus wel.
Bij dynamisch probeer je echter actief stroom van het net te halen op de goedkope momenten en actief terug te leveren op de dure momenten.
Bij P1 probeer je juist zo min mogelijk stroom van en naar het net te sturen. Hoe je die twee wilt combineren is me dus niet helemaal duidelijk.
Nu moet ik regelmatig wisselen van standen, en dat vergeet ik soms haha
Helaas.. Ik heb al deze opties al geprobeerd. Geen beweging in te krijgen.RmR schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:00:
[...]
Ik had hetzelfde probleem bij bereiken soc (staat bij mij op 15), al kwam hij wel uit off grid modus door hem op ‘snel opladen’ te zetten. Hij kwam toen steeds in off grid modus, totdat ik ‘houdt apparaat aan’ aanvinkte. [Afbeelding]
Misschien helpt dit bij jou ook.
Ik hoop dat ze het kunnen oplossen of dat 't simpelweg er een garantiegeval is en ze deze omruilen ofzo.
Ik heb een dynamisch contract dus dan kan zonnestroom verschuiven best handig zijn. Afgelopen dagen was het verschil tussen middag en avond meer dan 15cent dus dan is het wel de moeite.Hansieo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:37:
vraagje...
Herkenbaar, maar ik doe het alleen wanneer de verschillen significant zijn.turbodiesel13 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:37:
[...]
Herkenbaar. Wanneer wissel jij naar welke stand? Op het laagste prijspunt van P1 naar snel opladen, bij 100% weer terug naar P1?turbodiesel13 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:37:
[...]
Ik herken de wens wel. Ik heb niet genoeg panelen om helemaal zelfvoorzienend te zijn. Dus had gehoopt dat ik de dynamische modus kon gebruiken om deze vol te laten laden op een goedkoop moment en hij daarna bijvoorbeeld (na 100%) terug springt op de P1 stand. Of een P1 stand waarbij je kan aangeven met welk dynamisch tarief hij moet bijladen.
Ik zet hem met deze dagen vaak in de ochtend op Dynamisch laden. Dan laad hij de dag door met veel zon en goedkope stroom tot 100%. Als ik thuis kom zet ik hem dan vaak op P1 (rond 1800) en dan loopt ie leeg tot 0200 en dan in de ochtend schakel ik weer op dynamisch. Beetje omslachtig maar lijkt zo wel aardig te werken.RmR schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:59:
[...]
Herkenbaar. Wanneer wissel jij naar welke stand? Op het laagste prijspunt van P1 naar snel opladen, bij 100% weer terug naar P1?
Het opladen heb ik ingesteld op 750-1500W afhankelijk van hoeveel uur er goedkope stroom is. Ik wil namelijk wel dat hij tegelijk zoveel mogelijk opgewekte zon meepakt om de batterij te laden. Als ik deze op bijvoorbeeld 2000W zet is de batterij binnen 1,5 uur vol en gaat het systeem daarna weer opgewekte zonnestroom terugleveren.
Maar dit is dus behoorlijk situationeel, aangezien het met deze zonnige en winderige dagen tussen de middag vaak het goedkoopste is.
Wanneer heb jij alles besteld?marcelsa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:04:
De set vandaag geleverd en geïnstalleerd.
Alleen nog wachten op de P1 meter.
[Afbeelding]
De set van mij zou begin maart geleverd worden maar nog niets gezien
Tot heden ben ik er nog niet uit. Aan de ene kant lijkt het een bijzonder voordelige manier te zijn om in te stappen maar aan de andere kant krijg ik de businesscase nog niet rond.Hansieo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:11:
@NLWildcard @Deveon @dennisfr
Met variabel teruglever zie ik dat vorig jaar het gemiddelde teruglever tarief hooguit een cent onder mijn vaste afname tarief zit. Het verlies van het omzetten van AC naar DC en terug naar AC is al groter, verder verwacht ik niet dat de onbalans op het net veel groter gaat worden, eerder kleiner. Er komt steeds meer accu’s op het net en de groei van zonnepanelen is er sinds vorig jaar al uit.
Even met ronde cijfers zou ik iets meer dan 1000 euro kwijt zijn aan 2 kWh opslag. Met een arbitrage van 10ct/kWh komt dat neer op +/- 10.000 kWh om terug te verdienen. Dat moet met het aantal cycles prima te doen zijn. Echter met twee volle cycles (ochtend en avond spits) ben ik dan 2500 dagen verder, net iets minder dan 7 jaar.. mits er niets veranderd.
Natuurlijk is de business case zeker positiever te bij hogere arbitrage op de prijzen bij een minder gunstig contract. Zelf zou ik de komende twee jaar ook enorm kunnen profiteren door +/- 10 cycles per dag te draaien gezien ik vast inkoop op 14ct en dezelfde minuut weer kan verkopen tegen meer dan 30ct, heb alleen een extra groepje nodig. Met laad en ontlaad verliezen is dan een TVT van 2 jaar mogelijk realistisch, maar voelt als diefstal. Profiteer liever van de oplossing dan dat ik het probleem veroorzaak.
Een 2kW omvormer is voor handelen veel te weinig, dan moet je kijken naar een vaste accu met minimaal 5kW en een onbalans contract.Deveon schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:42:
[...]
Tot heden ben ik er nog niet uit. Aan de ene kant lijkt het een bijzonder voordelige manier te zijn om in te stappen maar aan de andere kant krijg ik de businesscase nog niet rond.
[…]
Thuis accus worden echt rendabel bij een hoge terugleververgoeding en/of wanneer de salderinsgregeling stopt.
Bij handel gaat het om investering en rendement. Deze 2 kW omvormer met 2 kWh opslag kost je misschien 1200 euro. Een 5 kW omvormer met 5 kWh opslag (liever 25-30) ga je echt operationeel krijgen onder de 3000 euro.Voogel schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:28:
[...]
Een 2kW omvormer is voor handelen veel te weinig, dan moet je kijken naar een vaste accu met minimaal 5kW en een onbalans contract.
Thuis accus worden echt rendabel bij een hoge terugleververgoeding en/of wanneer de salderinsgregeling stopt.
In mijn berekening had ik trouwens de afschaffing van energiebelasting niet meegenomen. Dat is eigenlijk al direct een dagelijkse 16ct arbitrage voor 9 maanden per jaar.
Inderdaad bij afschaffing salderen is er al een 15 cent besparing (belasting) bij verhogen eigen verbruik. Stel dat de tarieven bij laden 10 cent gemiddeld lager zijn dan bij ontladen, dan kan dit per dag in mijn geval iets meer dan een euro opleveren. Bij 250 dagen per jaar waarop dit lukt is de tvt nog steeds 9 jaar. Niet echt een enorme businesscase nog momenteel. Eigenlijk moeten de prijzen van deze oplossingen nog minimaal met een kwart dalen.
de eerste tegenvaller 
EVA draait hier nu ruim een week helemaal prima dus tijd voor een 1e testje.
Internet toegang voor dongle en EVApower geblokkeerd, met de verwachting dat communicatie tussen die 2 lokaal plaatsvindt en EVA ook zonder internet door blijft werken in de Nul op de Meter stand.
Dat is dus niet zo. EVA blijft doorladen met dezelfde waarde van voor de blokkade ongeacht wat er gebeurt op P1.
Ik hoop maar dat we ooit (maar liever nog snel) toegang krijgen tot een API op EVApower zelf (dus niet alleen API calls naar de cloud server)
Vermogen van/naar de EVA lees ik af in Domoticz uit een HomeWizard plug, onafhankelijk van de EVA app. Dat die app het niet doet zonder internet toegang van de EVApower is als verwacht.
EVA draait hier nu ruim een week helemaal prima dus tijd voor een 1e testje.
Internet toegang voor dongle en EVApower geblokkeerd, met de verwachting dat communicatie tussen die 2 lokaal plaatsvindt en EVA ook zonder internet door blijft werken in de Nul op de Meter stand.
Dat is dus niet zo. EVA blijft doorladen met dezelfde waarde van voor de blokkade ongeacht wat er gebeurt op P1.
Ik hoop maar dat we ooit (maar liever nog snel) toegang krijgen tot een API op EVApower zelf (dus niet alleen API calls naar de cloud server)
Vermogen van/naar de EVA lees ik af in Domoticz uit een HomeWizard plug, onafhankelijk van de EVA app. Dat die app het niet doet zonder internet toegang van de EVApower is als verwacht.
Is inmiddels alweer door AlphaESS van de website afgehaald. Het moet allemaal snel gaan daar...Voogel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:59:
AlphaESS doet ook al heel wat jaren 'gewone' thuisbatterijen. 5Kwh omvormer zal geen stopcontact modelletje geweest zijn toch?P1Meter.nl schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:33:
[...]
Is inmiddels alweer door AlphaESS van de website afgehaald. Het moet allemaal snel gaan daar...
Dat is zeker een tegenvaller en geeft dus ook weer extra vertraging in de reactie op vermogenswisselingen.erwindob schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:26:
[…]
[…]
Vanwaar de aanname dat dit slechts 250 dagen zou lukken? Die 100 dagen per jaar is toch een flink hap uit de tvt.Magpie schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:51:
Inderdaad bij afschaffing salderen is er al een 15 cent besparing (belasting) bij verhogen eigen verbruik. Stel dat de tarieven bij laden 10 cent gemiddeld lager zijn dan bij ontladen, dan kan dit per dag in mijn geval iets meer dan een euro opleveren. Bij 250 dagen per jaar waarop dit lukt is de tvt nog steeds 9 jaar. Niet echt een enorme businesscase nog momenteel. Eigenlijk moeten de prijzen van deze oplossingen nog minimaal met een kwart dalen.
10ct lijkt momenteel al een redelijke gebruikelijke verschil tussen het hoogste en laagste tarief per dag. Daarnaast leveren mijn zonnepanelen in de winter ook al snel 2 kWh per dag en die gebruik je dan ook gegarandeerd zelf.
Nee dit was een gewone batterij waarvan AlphaESS beweert dat je 70 % van de installatie zelf kan doen in ca. 20 minuten. Maar het gaat vooral om de wijze waarop Chinese bedrijven producten in de markt zetten, zie je ook wel bij Zendure. Het moet allemaal snel en vervolgens worden ze teruggefloten van boven of is er een dag later een andere verkoopstrategie.GadgetKoen schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:45:
[...]
AlphaESS doet ook al heel wat jaren 'gewone' thuisbatterijen. 5Kwh omvormer zal geen stopcontact modelletje geweest zijn toch?
Maar goed, heeft verder weinig met EvaPower te maken uiteraard
Nog geen antwoord van support. Maar voor iemand die hier mogelijk ook tegen aanloopt:Huey schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:26:
Weet iemand of er een truuk is om de laatste firmware te vinden en te laden?
Ik heb de fabrieksinstellingen teruggezet en opnieuw gekoppeld. Toen zag het apparaat de nieuwste firmware wél.
Bij mij wilde het apparaat in aangepaste modus ook niet laden tijden het aangegeven tijdslot. Dat lijkt het nu wel te doen. Even nog een dag aankijken als er voldoende zon is en accu's leeg. (zag nl dacht ik een oplaadstuipje, maar heel kort, zeer ws omdat accu's al vol).
Hier op 3 maart besteld en na vraag aan support net de mail gehad dat er a.s. zaterdag 29 maart geleverd gaat worden.Chupachups schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:24:
[...]
Ah, dat is mooi. Wel apart, je hebt in februari besteld toch? Ik heb 30 jan besteld en ik krijg werkelijk *niets* te horen over de levering. Begint irritant te worden.
Zelf heb ik een EvaPower met 2 EvaMates. Als ik in de app naar de cycles per batterij kijk, zie ik:
- batterij 1 = 33
- batterij 2 = 28
- batterij 3 = 30
Toch wel grote verschillen onderling. Ik had verwacht dat ze ongeveer gelijk waren.
- batterij 1 = 33
- batterij 2 = 28
- batterij 3 = 30
Toch wel grote verschillen onderling. Ik had verwacht dat ze ongeveer gelijk waren.
Misschien een stomme vraag maar in het geval van een stroomuitval zou je dan niet een van de stopcontacten van de Eva, nadat je de hoofdschakelaar hebt uitgezet, kunnen aansluiten op je meterkast? Uiteraard moet je de stekker van Eva zelf uit het stopcontact halen natuurlijk.
Op de manier heb je overal weer stroom maar dien je er wel voor te zorgen dat je grootverbruikers en dergelijke uitzet.
Snap dat het een houtje-touwtje oplossing is maar in theorie zou dat kunnen werken toch?
Op de manier heb je overal weer stroom maar dien je er wel voor te zorgen dat je grootverbruikers en dergelijke uitzet.
Snap dat het een houtje-touwtje oplossing is maar in theorie zou dat kunnen werken toch?
Wel via een aardlek schakelaar en de automaat naar je zonnepanelen ook uit zetten.
Kan je bevestigen dat b1 je Eva is?diamanten schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:11:
Zelf heb ik een EvaPower met 2 EvaMates. Als ik in de app naar de cycles per batterij kijk, zie ik:
- batterij 1 = 33
- batterij 2 = 28
- batterij 3 = 30
Zijn 2 en 3 ook in die volgorde aangesloten? (kan je zien aan de serienummers, ze worden nl in de app niet op aansluit volgorde weergegeven)
Heb jij ook dat zowel bij opladen als leveren de batterij van de Eva ruimschoots voor loopt op de andere batterijen? En het verschil groter wordt naar mate de batterij verderop in de serie zit?
Antwoord van support:
Ongelijke ontlading
- De hoofdunit kan sneller ontladen dan de EvaMates, omdat deze ook stroom verbruikt voor de werking van het systeem.
- De ontlading kan per batterij iets verschillen, maar op lange termijn blijft de balans behouden.
- Bij off-grid gebruik blijft het systeem werken zolang er capaciteit is in de EvaMates. Als de hoofdunit volledig leeg raakt, kan het systeem zichzelf mogelijk uitschakelen.