Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33
Kan niet anders zeggen dan dat ik heel tevreden ben. Installatie was een makkie, precies wat je bij deze oplossing wil. Dynamische modus werkt goed. Zie bij het ontladen wel eens dat er ook al met 800w wordt ontladen voordat de ingestelde prijs bereikt wordt. En op piek verhoogd wordt naar 2000w. Het lijkt erop dat de EvA persé terug wil naar 10% SoC einde avond. Maar goed, dat is centenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 07:31

Sebazzz

3dp

dennisfr schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Ik denk dat dit beide vragen beantwoord:
[Afbeelding]
Sinds 10 uur zijn twee wassen gedraaid, de wasdroger (warmtepomp) is bezig en de vaatwasser is bijna klaar.
[Afbeelding]
Heel mooi. Hoe heb je de integratie met je P1 meter gedaan? Loopt de aansturen via Home assistant of kan hij al koppelen met de HomeWizard P1 meter?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:04
Sebazzz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Heel mooi. Hoe heb je de integratie met je P1 meter gedaan? Loopt de aansturen via Home assistant of kan hij al koppelen met de HomeWizard P1 meter?
Aansturen via Home Assistant gaat (nog) niet. Je kunt alleen gegevens uitlezen.
EvaPower wordt geleverd met een eigen P1 dongle voor een directe koppeling. In mijn slimme meter zit dus een P1 switch (van HomeWizard) met daarin zowel de HW dongle als de Eva dongle. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 07:31

Sebazzz

3dp

Wat ik mij ook nog afvraag: Is het koppelen van de max 5 extra EvaMates een hardwarematige beperking of software? Want ze worden allemaal daisy-chained.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGak4Bzk3y7r-3MyeTMWHYEglF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tnYPR99nPn9KTZcQw6dbMlxq.png?f=fotoalbum_large
Eerste keer klok rond op zon/accu, op 2 kleine pieken na door koken.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:53
arro3038 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:34:
[...]

Iets te voorbarig..... Krijg net een mail dat de levering voor de tweede keer wordt uitgesteld wegens logistieke problemen. Mag ik weer een week wachten. Echt heel irritant dit.
Inmiddels een leveringsdatum gekregen? Ik ben ook in afwachting van een bericht hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:59
Chupachups schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Inmiddels een leveringsdatum gekregen? Ik ben ook in afwachting van een bericht hierover.
Ja komende donderdag als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:25
Vraagje, sinds kort (Weet niet precies wanneer) blijft het scherm van de EvaPower veel langer branden dan ervoor. Het was altijd heel kort (20sec ofzo) en nu is het bijna 5minuten.
Moet zeggen dat ik het wel prettig vindt dat het langer is geworden, want het was echt heel kort.
Maar dit is dan wel weer heel lang ;-)

Heb geen software/firmware updates gezien of gedaan dus het is wel verrassend dat dit gedrag anders is.

Is dit bij jullie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-06 15:53
Bij mij lijkt hij ook langer aan te blijven, maar eerder 1 minuut of zo in plaats van 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-05 00:14

RmR

Andere vraag, welke energieleverancier kiezen jullie en waarom?

Ik werd in eerste ind enthousiast van het verhaal van Frank Energie (https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-handelen), maar van de reviews een stuk minder.

Een andere optie die bovenaan eindigde bij de vergelijkingssites is Tibber, maar die werkt volgend mij met name goed met het eigen huismerk thuisbatterij.

FYI: Ik heb nu een variabel contract bij Next Energy, 16 oudere zonnepanelen en 4 EVA mates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:53

Fioravanti

Fioravantastisch!

Wij hebben Tibber, prima tevreden mee. Hebben kort bij Frank en daarvoor ANWB gezeten. Tibber kwam beter uit de bus rondom opslag en andere periodieke kosten.
De EvaPower draait hier prima op P1,heb nog niet overwogen om het dynamische profiel aan te zetten. Misschien van de winter eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-06 13:54
De vraag is hier al een paar keer lang gekomen.
Om de koelkast "unattended" van noodstroom te voorzien met een EVA power kun je een ATS (Automatic Transfer Switch) gebruiken.
De ATS sluit je aan op een normaal stopcontact en een EVA uitgang. De koelkast op de ATS. De ATS kiest de ingang waar spanning op staat en stuurt dat door naar de koelkast.
Afhankelijk van de plek waar alles staat kan dat best veel kabelwerk zijn, dat dan wel.

NB. de uitgang van EVA is spanningsloos zolang de EVA ingangsspanning heeft. Dat zal zijn om bijzondere effecten te voorkomen als iemand de EVA stekker in een EVA stopcontact stopt, net als bij veel powerbanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Ja klopt maar vraag is of de stopcontacten op de Eva ook automatisch aangaan. Volgens mij schakelen deze automatisch uit als er lichtnet is, en moet je bij stroomstoring handmatig de stopcontacten aanzetten met het kleine knopje. Maar is iets wat eenvoudig uit te zoeken is.

Nu nog de andere vraag wat een goede en betrouwbare ats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-06 13:54
ik heb de mijne nog niet, ik kan het dus nog niet uitproberen.

Qua ATS zou ik vooral een betaalbare kiezen. In 19" rack vorm bestaan ze ook duurder dan een EVA + 2 mates. Voor een DIN rail zie ik ze ook voor drie tientjes bij Amazon.

[ Voor 15% gewijzigd door erwindob op 12-03-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-06 15:55
Voogel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:23:
Meer mensen met een Landis Gyr E350 die maar eens in de ~10sec update? Het lijkt er op dat er elke seconde data naar de P1 meter gaat maar in HW en in Eva zie ik slechts elke ~10sec een update.
Volgens mijn informatie is de GYR350 is maar DSMR4. Ik weet niet precies hoe het zit met de updatesnelheid maar je moet in ieder geval goed kijken naar hoe je de dongle en/of Hub voedt. Zou mij niets verbazen als daar ook een deel van de vertraging vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR

RmR

Fioravanti schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:06:
Wij hebben Tibber, prima tevreden mee. Hebben kort bij Frank en daarvoor ANWB gezeten. Tibber kwam beter uit de bus rondom opslag en andere periodieke kosten.
De EvaPower draait hier prima op P1,heb nog niet overwogen om het dynamische profiel aan te zetten. Misschien van de winter eens uitproberen.
Bedankt voor de tip, even de bonus innen en dan mogelijk ook naar Tibber.

Ik kan het dynamische profiel niet installeren, in verband met verouderde firmware. Weet iemand hoe ik die update?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0R-SaN29-yhaqmC0Ig5SlBe_Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhcVxgyvtqHvgBu1VsGP99iA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

RmR schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Bedankt voor de tip, even de bonus innen en dan mogelijk ook naar Tibber.

Ik kan het dynamische profiel niet installeren, in verband met verouderde firmware. Weet iemand hoe ik die update?

[Afbeelding]
In het hoofdscherm klikken op de unit, dan krijg je een overzicht van de diverse draaiende versies voor de onderdelen. Volgens mij moet je dan eerst EMS updaten (kan even duren), en daarna de rest. Daar druk je op om de update te starten.

Dankzij de vertaling heet de Vernieuwen knop Update, om de firmware bij te werken moet het pijltje naast het versienummer gekleurd zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Fioravanti op 13-03-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR

RmR

Fioravanti schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:32:
[...]

In het hoofdscherm klikken op de unit, dan krijg je een overzicht van de diverse draaiende versies voor de onderdelen. Volgens mij moet je dan eerst EMS updaten (kan even duren), en daarna de rest. Daar druk je op om de update te starten.

Dankzij de vertaling heet de Vernieuwen knop Update, om de firmware bij te werken moet het pijltje naast het versienummer gekleurd zijn.
Helder, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
arro3038 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:47:
[...]

Ja komende donderdag als het goed is.
ik ben benieuwd of de levering is gelukt? hier nog geen reactie ontvangen van de email support, over een eventuele leveringsdatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
Chupachups schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:47:
[...]

ik ben benieuwd of de levering is gelukt? hier nog geen reactie ontvangen van de email support, over een eventuele leveringsdatum.
Vanmiddag in ontvangst genomen en inmiddels staat hij af en toe te laden als de zon doorkomt. Helaas is dat hele mooie weer nu ff voorbij.

Mooi degelijk product moet ik zeggen. Hoe lekker het allemaal werkt gaan we ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RmR

RmR

Hebben anderen ook dat er geen eindweerstand geleverd is, maar dat die volgens de instructies wel geïnstalleerd moet worden? Hoe gaan jullie hier mee om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
RmR schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:24:
Hebben anderen ook dat er geen eindweerstand geleverd is, maar dat die volgens de instructies wel geïnstalleerd moet worden? Hoe gaan jullie hier mee om?
Vandaag de set ontvangen en elke accu heeft een eindweerstand erbij zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

RmR schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:24:
Ik had dat ook. Was bij een bepaalde batch. Gemaild en daarmee op een wachtlijst gekomen, maar deze week mail gehad dat die wordt nageleverd en verzonden is. Spul werkt ook zonder, maar dan zijn we alsnog mooi compleet binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitbullgio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-06 14:25
Moet de P1 meter dongle van Eva Power voorzien worden van stroom of is dat niet nodig zoals deze van Homewizzard? Eva Power werkt met 1 stopcontact en de evamates worden dan doorgelust als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
pitbullgio schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:19:
Moet de P1 meter dongle van Eva Power voorzien worden van stroom of is dat niet nodig zoals deze van Homewizzard? Eva Power werkt met 1 stopcontact en de evamates worden dan doorgelust als ik het goed begrijp?
Wat betreft de P1 dongle: in principe is er geen voeding nodig, maar als je beide hebt (EvaPower + HW) op een P1 switch dan kan dat te veel worden voor je slimme meter. Dat was bij mij wel zo in ieder geval.
Je andere aannames kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:03
Zit echt keihard te twijfelen tussen de Eva of de Homewizard... 😦 Vooral ook over de RTE, wat dus met homewizard beter schijnt te zijn ivm de kleinere omvormer. Maar met Eva vind ik het wel weer handig dat je goedkoper kan uitbreiden... Grrr, lastig al die keuzes! Weet iemand al iets af van de RTE met dit merk? Wacht ook nog even wat Ketelklets hierover gaat zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLWildcard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfSln3Q_l8HWR8AfptwY7qyxdE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wjWI0LEV1EVuv47LHShYPJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit nu op 77%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-06 20:02
Ik zou me zelf niet laten leiden door 70 of 80% RTE (of zelfs ~65%).
Je kunt m.i. de Homewizard en de Eva niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Ben je op zoek naar een backup mogelijkheid bij stroomuitval, dan moet je voor de Eva gaan (die dan in combinatie met 2 zonnepanelen je ook zelfvoorzienend zou kunnen maken - mits er wat zon schijnt natuurlijk).

Voor andere lezers hier: weet iemand of het mogelijk is, als je zonnepanelen aansluit op de Eva, om in te stellen dat de PV opgewekte stroom alleen gebruikt mag worden om de batterij te vullen (dus niet terug leveren aan de woning en/of aan het net)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR

RmR

pitbullgio schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:19:
Dat ligt volgens mij aan je meter, niet de dongle. Ik moest die van HW ook van stroom voorzien, dus ik denk jij ook niet bij de dongle van EVA Power.

Werkt inderdaad met één stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:03
marcelsa schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:49:
Ik zou me zelf niet laten leiden door 70 of 80% RTE (of zelfs ~65%).
Je kunt m.i. de Homewizard en de Eva niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Ben je op zoek naar een backup mogelijkheid bij stroomuitval, dan moet je voor de Eva gaan (die dan in combinatie met 2 zonnepanelen je ook zelfvoorzienend zou kunnen maken - mits er wat zon schijnt natuurlijk).
Nou hoop toch wel rond de 80% te zitten, 65 zou natuurlijk ridicuul zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Laatst online: 14-06 21:45
marcelsa schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:49:

Voor andere lezers hier: weet iemand of het mogelijk is, als je zonnepanelen aansluit op de Eva, om in te stellen dat de PV opgewekte stroom alleen gebruikt mag worden om de batterij te vullen (dus niet terug leveren aan de woning en/of aan het net)?
Ik snap niet het doel van die wens.
Of je de panelen aansluit aan de voorkant ("thuis") of aan de achterkant, je hebt stroom. Waarom zou je die in je batterij steken als je tegelijkertijd netstroom moet importeren voor je huis?
En als je stroom wil sparen voor dure uren 's avonds en je panelen alleen niet voldoende zijn,

Ik heb tot nu toe maar twee modussen gebruikt.
Standaard staat hij bij mij op "eigen verbruik", en dat betekent dat EVA streeft naar nulopdemeter.
En ik heb al eens "snel opladen" geprobeerd, en dat betekent dat EVA tot de max van 2000 W naar de accu's pompt, met daarbovenop nog het vermogen van de rechtstreeks aangesloten panelen. Als ik hem dan ooit eens ergens mee naar toe moet nemen weet ik nu dat dat werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Nou bij veel zon die ik niet meer zelf kan gebruiken (of opslaan in accu of auto), ga je terugleverkosten behalen.
Met die 2 extra panelen direct aan de Eva betaal je dus ook (extra) terugleverkosten (bij overschot).
Kijk ook alvast vooruit richting 2027, einde salderingsregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
voor je overschot en dus ook voor je terugleverkosten maakt het nauwelijks uit of die panelen achterin EVA hangen, of gewoon aan je huis.
Als je gaat terugleveren slorpt EVA dat op, tot een max van 2000 W, en als EVA vol zit ga je toch weer terugleveren.
Enige verschil is dat het vermogen van de panelen die direct gekoppeld zitten niet meeteelt in die max van 2000 W. Dus als je achterin 500 W panelen hebt hangen, en op je huis nog eens 3000 W, dan zal EVA 2500 W opslaan, en 1000 W laten gaan.
Hangt die 500 W aan je huis, dan zal EVA 2000 W opslaan en 1500 W laten gaan.
Maar als dan na enige tijd het systeem 100% geladen is worden die 500 W die achterin zitten gewoon doorgeleverd en gaat er weer 3500 W de deur uit. Er is geen plaats meer om die 500 W te laden.

Behalve wanneer je 's morgens minder dan een uurtje felle zon hebt, en de hele verdere dag stikkedonker maakt het voor je teruglevering dus niks uit.

vooruitkijken naar einde salderingsregeling: ik hoop met deze accu (EVA + 2 mates) gemiddeld op jaarbasis 2 kWh/dag minder te importeren, Sinds eind januari, zit ik met 0,1 tot 4,2 (gemiddeld 3,3) kWh/dag ruim boven die verwachting, Maar middenin de winter halen mijn panelen maar zelden iets meer dan het momentane huisverbruik, en als dan eens even de zon schijnt gaat er wel een (af)wasmachine draaien, dus dan heb ik vaak minder dan 0,5 kWh/dag aan teruglevering. En middenin de zomer zie ik nog niet hoe ik mijn accu elke dag een keer leeg kan krijgen.

Ook, omdat we nog geen idee hebben hoe contracten eruit gaan zien na afloop van die salderingsregeling reken ik maar op één ding: zo min mogelijk importeren. Veel cijfertjes bijhouden komend jaar gaan me leren wat voor soort contract ik dan moet gaan zoeken. 's zomers gewoon de helft van mijn PV uitzetten is ook nog een optie als dat verstandig lijkt..
Vooralsnog kom ik aan mijn teruglevering niet veel tekort, dus ik ga maar eens een jaartje door met braaf elke dag een regel data in een excelsheet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Afgelopen avond en nacht heb ik EVA rustig met 50-250 W het huis kunnen laten voorzien.
Lading gezakt van 86% rond 7 uur naar 18 procent vanmorgen rond 7 uur.
Homewizard socket zegt dat daarbij 1,8 kWh naar het huis is gegaan. Dat is dus 26-27 Wh per procent.
Tot en met middernacht ging dat beter, tegen de 32 Wh per procent.

Dat is een te groot verschil voor afrondingsfouten.

Komt dat door eigenverbruik van EVA (en 's avonds gebruik ik meer vermogen dan 's nachts, dus 's nachts hakt eigenverbruik er harder in)
Komt dat doordat het verband lading / spanning (want aan de celspanning leest hij dat percentage af als ik het goed heb) niet lineair is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Jan VLD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:09:
Afgelopen avond en nacht heb ik EVA rustig met 50-250 W het huis kunnen laten voorzien.
Lading gezakt van 86% rond 7 uur naar 18 procent vanmorgen rond 7 uur.
Homewizard socket zegt dat daarbij 1,8 kWh naar het huis is gegaan. Dat is dus 26-27 Wh per procent.
Tot en met middernacht ging dat beter, tegen de 32 Wh per procent.

Dat is een te groot verschil voor afrondingsfouten.

Komt dat door eigenverbruik van EVA (en 's avonds gebruik ik meer vermogen dan 's nachts, dus 's nachts hakt eigenverbruik er harder in)
Komt dat doordat het verband lading / spanning (want aan de celspanning leest hij dat percentage af als ik het goed heb) niet lineair is?
Hoe nauwkeurig zou de SOC zijn? Ik heb op andere fora, oa. HW gelezen over SOC drift, waarbij je als ik het goed heb niet kunt vertrouwen op het weergegeven percentage, als dit geen 100% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Jan VLD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:33:
voor je overschot en dus ook voor je terugleverkosten maakt het nauwelijks uit of die panelen achterin EVA hangen, of gewoon aan je huis.
Als je gaat terugleveren slorpt EVA dat op, tot een max van 2000 W, en als EVA vol zit ga je toch weer terugleveren.
Enige verschil is dat het vermogen van de panelen die direct gekoppeld zitten niet meeteelt in die max van 2000 W. Dus als je achterin 500 W panelen hebt hangen, en op je huis nog eens 3000 W, dan zal EVA 2500 W opslaan, en 1000 W laten gaan.
Hangt die 500 W aan je huis, dan zal EVA 2000 W opslaan en 1500 W laten gaan.
Maar als dan na enige tijd het systeem 100% geladen is worden die 500 W die achterin zitten gewoon doorgeleverd en gaat er weer 3500 W de deur uit. Er is geen plaats meer om die 500 W te laden.

Behalve wanneer je 's morgens minder dan een uurtje felle zon hebt, en de hele verdere dag stikkedonker maakt het voor je teruglevering dus niks uit.

vooruitkijken naar einde salderingsregeling: ik hoop met deze accu (EVA + 2 mates) gemiddeld op jaarbasis 2 kWh/dag minder te importeren, Sinds eind januari, zit ik met 0,1 tot 4,2 (gemiddeld 3,3) kWh/dag ruim boven die verwachting, Maar middenin de winter halen mijn panelen maar zelden iets meer dan het momentane huisverbruik, en als dan eens even de zon schijnt gaat er wel een (af)wasmachine draaien, dus dan heb ik vaak minder dan 0,5 kWh/dag aan teruglevering. En middenin de zomer zie ik nog niet hoe ik mijn accu elke dag een keer leeg kan krijgen.

Ook, omdat we nog geen idee hebben hoe contracten eruit gaan zien na afloop van die salderingsregeling reken ik maar op één ding: zo min mogelijk importeren. Veel cijfertjes bijhouden komend jaar gaan me leren wat voor soort contract ik dan moet gaan zoeken. 's zomers gewoon de helft van mijn PV uitzetten is ook nog een optie als dat verstandig lijkt..
Vooralsnog kom ik aan mijn teruglevering niet veel tekort, dus ik ga maar eens een jaartje door met braaf elke dag een regel data in een excelsheet invullen.
Het gaat erom dat ik die extra panelen aan mijn Eva hang (ivm autonoom zijn bij stroomuitval). Deze zou ik dus niet (extra) toevoegen aan mijn huis.

Dan zou het toch een mooie optie zijn om de Eva de eigen panelen automatisch uit te laten schakelen wanneer de accu vol zit én er al een overschot is die terug gaat naar het net? Waarom zou ik op die momenten willen dat de Eva panelen ook nog (onnodige) stroom opwekken (en terug leveren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Holmes schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:22:
[...]

Nou hoop toch wel rond de 80% te zitten, 65 zou natuurlijk ridicuul zijn.
Ik zit op dit moment op 71,6% RTE op basis van HW socket data. Een paar keer heb ik Eva met 2000W laten laden maar grootste deel van de tijd laden via P1 stand met max ~800W en ontladen met gemiddeld ~250W.

Persoonlijk denk ik dat 80% eigenlijk alleen haalbaar is wanneer je altijd dicht bij het maximale (ont)laadvermogen zit en dat is voor mij totaal niet haalbaar.

Ik had ook een pre order voor de HW accu maar gezien de beperkte mogelijkheden om aan te sturen heb ik toch besloten er van af te zien (vond het interview met de directeur toen ook vrij stuitend). Dat de Eva ook eenvoudig kan worden uitgebreid en je er direct zonnepanelen op kan aansluiten was een mooi extraatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNakedDev
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-06 12:12
RudiKe schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:49:
[...]

Volgens mijn informatie is de GYR350 is maar DSMR4. Ik weet niet precies hoe het zit met de updatesnelheid maar je moet in ieder geval goed kijken naar hoe je de dongle en/of Hub voedt. Zou mij niets verbazen als daar ook een deel van de vertraging vandaan komt.
Evapower gaf in een support vraag van mij aan dat "omdat de meeste slimme meters een update snelheid van eens in de 10 seconden geven, ze die als standaard gebruiken nu". Ik heb ze daarop gevraagd of ze van plan zijn dit dynamisch te gaan aanpassen, want mijn meter doet 1x per seconden en het lijkt me toch een stuk effectiever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
TheNakedDev schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Evapower gaf in een support vraag van mij aan dat "omdat de meeste slimme meters een update snelheid van eens in de 10 seconden geven, ze die als standaard gebruiken nu". Ik heb ze daarop gevraagd of ze van plan zijn dit dynamisch te gaan aanpassen, want mijn meter doet 1x per seconden en het lijkt me toch een stuk effectiever!
Zou een setting voor kunnen komen? Default op 10 seconden, aanpasbaar naar 1 seconde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

marcelsa schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Zou een setting voor kunnen komen? Default op 10 seconden, aanpasbaar naar 1 seconde?
Of, nog mooier, dat uitlezen uit de P1 data. Daar zit ook het DSMR versienummer in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Of zelf met een CT klem meten en P1 output genereren, dat moet niet heel moeilijk zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Voogel schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:38:
Of zelf met een CT klem meten en P1 output genereren, dat moet niet heel moeilijk zijn…
Zeker, nog mooier als je hiervoor gewoon je bestaande CT-klem(men) kunt gebruiken, in mijn geval die van Myenergi (in gebruik voor laadpaal Zappi en met een extra Harvi meet ook de PV installatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:45
TheNakedDev schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Zit dat nu standaard in de app versie 3.03? (Dat zou de 'latest version' van de Energy Life app zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan VLD
marcelsa schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:52:
[...] Waarom zou ik op die momenten willen dat de Eva panelen ook nog (onnodige) stroom opwekken (en terug leveren).
Ik heb een (doodgewoon) contract waar terugleververgoeding en terugleverboete elkaar nauwelijks ontlopen, nog licht in het voordeel van de vergoeding. Veel slechter dan wat het was, maar niet zo dat ik zoek naar systemen om teruglevering automatisch te voorkomen.

NB: ik zoek wel naar andere doelen voor terugleverstroom, want als het maar een of twee losse centen oplevert.... . Voor voor- en najaar ligt er sinds kort 750 W elektrische vloerverwarming onder 5 m² woonkamervloer (zithoek), en als de accu vol zit en de was is gedraaid, dan gaat die stekker erin. Gisteren 4 en vandaag 2 kWh minder teruggeleverd. Gisterenavond is de CV niet meer aan geweest, en het was toch niet warm buiten. Al zou dat maar een stootje van 0,1 m³ schelen, het scheelt geld + comfort zo.

de hond heeft die plekken ook al ontdekt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsT6AfDF0uhJIS8PhBqWeDbVUo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2INny6HwGmE7j6vh68n62gle.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
marcelsa schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Ik denk dat daar meer achter zit dan je zou denken: er zit iets van een PID regeling in de aansturing van de EvaPower om overbelasting te voorkomen en een mooie vloeiende werking te krijgen. Als er plots heel veel vermogen wordt gevraagd (bijvoorbeeld door het verwarmingselement van de wasmachine) dan zie je Eva mooi rustig opbouwen ipv plotseling 2000w leveren.
Als Eva plots iedere seconde een nieuwe meetwaarde krijgt ipv iedere 10 seconde, bestaat de kans dat die regeling uit de bocht vliegt.
Op een van de eerste pagina’s liet iemand ook screenshots zien van een oscillerende regeling waarbij Eva steeds beurtelings ging laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:45
dennisfr schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:00:
[...]

Ik denk dat daar meer achter zit dan je zou denken: er zit iets van een PID regeling in de aansturing van de EvaPower om overbelasting te voorkomen en een mooie vloeiende werking te krijgen. Als er plots heel veel vermogen wordt gevraagd (bijvoorbeeld door het verwarmingselement van de wasmachine) dan zie je Eva mooi rustig opbouwen ipv plotseling 2000w leveren.
Als Eva plots iedere seconde een nieuwe meetwaarde krijgt ipv iedere 10 seconde, bestaat de kans dat die regeling uit de bocht vliegt.
Op een van de eerste pagina’s liet iemand ook screenshots zien van een oscillerende regeling waarbij Eva steeds beurtelings ging laden en ontladen.
Ja, die screenshots waren van mij en het merkwaardige is dat mijn slimme meter DSMR4 is en dus om de 10 seconden een update geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan VLD
Voogel schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:03:
Ik zit op dit moment op 71,6% RTE op basis van HW socket data.
Ik durf geen cijfers meer te geven. Metingen gaan alle kanten op. Dat begint er al mee dat de meters van de EVA-app elkaar soms heftig tegenspreken..
Screenshots een paar momenten na elkaar genomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkVNig3qiasnFPfPveMacfB5azg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pQn3LekVkNTasbtq38yHjaAY.png?f=user_large

los van deze procentenkwestie:
Ik tel als "accu in" wat EVA zelf zegt over de PV-stroom van het setje dat ik direct in EVA heb geplugd, plus wat de HW-socket zegt over wat EVA uit het net heeft getrokken.
Als "accu uit" tel ik wat volgens de HW-socket van EVA naar het huis is gegaan.

Deze cijfers worden al geplaagd door een onduidelijkheid: Omdat EVA tegenwoordig 's ochtends rap vol loopt, wordt een flink deel van dat direct ingeplugde setje direct doorgegeven naar het huis. En dus geteld als in èn uit. Een dag als vandaag is dat naar schatting toch wel 1,5 kWh geweest.

EVA heeft zelf een dagelijkse batterijgrafiek, maar die geeft alleen een optelsommetje van IN én UIT samen. In week- en maandgrafiekjes vind je dan wel staafjes in en staafjes uit, maar die zijn weer nauwelijks af te lezen.

Ten slotte, in een dag gebeurt er van alles. Momenten dat EVA een tekort aanvult, en daarna weer terug bijlaadt. Rond middernacht is er lading over. Met dit soort dagen is EVA nog neit eens leeg als mijn panelen alweer wakker worden en EVA weer gaan vullen. Dus zit ik nog met een HW-socketgetal van wat EVA mee kreeg van de vorige dag, plus een restpercentage (dat volgens mij slechts indicatief bedoeld kan zijn, maar waar ik niet eens plusofmin 20% watturen aan durf knopen) .

Eén ding qua RTE is wel duidelijk zodra je je hand overdag op de omvormerkast legt: die actieve ventilatie is er niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:54
@Jan VLD
Hartelijk dank voor deze duidelijke resultaten & toelichting _/-\o_

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Jan VLD maar dan is er dus nog een forse optimalisatie nodig lijkt me? Is dit bekend bij de leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
Ik kan het warm worden (en de fan) inderdaad bevestigen. Het is niet extreem, maar er gaat idd best wat energie verloren in de omvormer verwacht ik zo. Ook de SOC op het hoofscherm lijkt niet altijd direct relatie te hebben met de individuele SOC van de verschillende batterijen. Die individuele waarden vertrouw ik overigens wel, want als daar het laden stopt zie ik dat ook direct terug in de HW grafiek. Geen idee hoe ze de waarde op het hoofdscherm berekenen. Interresante vraag om eens aan support te stellen.

Met betrekking tot RTE blijf ik het gewoon als een blackbox bekijken waarbij je over langere tijd moet kijken. Exacte waarden over een dag wordt altijd lastig met rest charge en wisselend verbruik en wisselend weer. Maar dat is voor mij persoonlijk. Vooralsnog ben ik in mijn situatie tevreden met de RTE met 5 mates en zonnepanelen via de P1 aansturing. Ik wil met de tijd wel ook extra panelen rechtstreeks aan de EVA gaan hangen om onafhamkelijker te worden van het lichnet.En als ik ze straks verhuis naar hun definitieve plaats ga ik hem ook unlocken aangezien ik dan een aparte groep heb.

Wat ik me wel afvraag t.o.v. de HW accu is of de omvormer in 2000w (unlocked) mode efficienter is. Want het is een zwaardere omvormer dan die van HW die getuned is voor 800w, terwijl die in de EVA voor 2000w is ontworpen en wordt gecapped op 800w in locked mode.

Is al iemand met cijfers van voor en na het unlocken van de EVA en de efficiency?

Sowieso zal de efficiency bij lage teruglevering minder zijn dan bij hogere teruglevering (800w). In mijn geval zit ik aan een sluipverbruik richting de 400w. Mogelijk dat de efficiency dan hoger is dan bij 200w sluipverbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door NLWildcard op 15-03-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Fioravanti schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Ik had dat ook. Was bij een bepaalde batch. Gemaild en daarmee op een wachtlijst gekomen, maar deze week mail gehad dat die wordt nageleverd en verzonden is. Spul werkt ook zonder, maar dan zijn we alsnog mooi compleet binnenkort.
Eindweerstand is vandaag geleverd. Zou de boel uit moeten voordat die erop gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YourSelf9999
  • Laatst online: 28-04 11:24
Heeft iemand de aangepaste modus al geprobeerd,

Ik had dit plan er in gezet even testen obv dynamische prijzen en zonnepaneel voorspelling, maar de EvaPower geed na 12.00 helemaal niets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CDTBS1zSCawFU8c5wd10fFWznw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bQIo0AePsgoJ10SSETvsDhi.jpg?f=fotoalbum_large

P1 modes en Dynamische controle (Beta) lijken het wel goed te doen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YourSelf9999
Heeft er iemand al verder de AplhaESS REST API wat beter uitgezocht?

De omschrijving van elk endpoint is nogal cryptisch zo probeer ik deze te begrijpen en te gebruiken:

remoteControlEvCharger

According to SN+ charging pile SN remote control charging pile to start charging/stop charging

Qua POST parameters moet er ook een evchargerSn parameter mee, maar ik heb nog nergens een uitleg gezien wat die parameter nu inhoud.

In zie in de github repo wel dat de waardes door de het getEssList geleverd zouden moeten worden maar dat deel is gewoon een leeg array [], dus zo kun je er niet aan komen.

het is niet het app-id, niet je serial van de VT100 en ook niet een VM100 serial, en google levert ook nog helemaal niets op, dus het is erg vaag wat deze parameter nu inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Fioravanti schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:48:
[...]

Eindweerstand is vandaag geleverd. Zou de boel uit moeten voordat die erop gaat?
Dat lijkt me altijd de veiligste weg. Dat is ook niet ingewikkeld, gewoon de grote knop even vasthouden en een paar tellen wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Ik weet niet wat je wil optimaliseren. De weergave van e.e.a. wel ja. Dat heb ik al bij Support gemeld, en bevestigd gekregen dat een leesbare in-en-uit-apart grafiek (en niet alleen dat totaal van in+uit) op de rol staat. Het wordt gemeten (zie maar de weekoverzichten ook) dus geef dan ook de cijfertjes apart. Eigenlijk een beetje raar dat velen hier (incl ikzelf) EVA aan een HW-socket hebben hangen om aan het eind van een dag te zien wat er is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
YourSelf9999 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:20:
Heeft er iemand al verder de AplhaESS REST API wat beter uitgezocht?
Ja ik heb het geheel werkend, in de openingspost staan nog wat links. De api negeert wel alles wat je qua (ont)laden probeert in te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:27

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Dat product ziet er mooi uit zeg, ik ben er ook in geïnteresseerd.
Vraag: ik heb Enphase omvormers onder mijn pv panelen, stel dat ik deze straks instel op zero export, werkt deze thuisbatterij dan wel? Wordt de de batterij dan wel opgeladen als het Enphase systeem zich terug regelt?
Kan de software samenwerken met Enphase? Of zijn er signalen dat Enphase in de toekomst ook mogelijkheden krijgt om batterijen van derden toe te voegen aan het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@Timrek hoe meet Enphase je totaal verbruik? Ik denk dat twee systemen tegen elkaar in gaan werken, dus dat je dan met een lege accu zit of rare pieken met (terug)leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:27

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Enphase werkt met CT's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chupachups
Jan VLD schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:31:
[Afbeelding]
Ja, inderdaad, dat lijkt typisch bedoeld voor één zo'n moderne lap van 400-500 Wp per aansluiting

maar hoe dan ook, mijn gevelsetje dat in die EVA-PV aansluiting zit hangt onder een hoek van 80 graden op het zuidoosten, en dat geeft zomer en winter maximum rond de 400 W en dus max 10-11 A bij 37 Vmpp

Verticaal heeft nadelen maar óók voordelen :) . Ik wou dat ik meer ruimte had voor verticaal, want 's zomers klotst de PV stroom hier al tegen de plinten...
Mede op jouw advies @Jan VLD heb ik gisteren twee 450 Wp panelen West georiënteerd op mijn schuur gelegd (dus niet zuid, juist om de piek te geven in de avond). Alles is nu klaar voor de komst van Eva, 30 januari besteld, hopelijk komende week. Het blijft vooralsnog stil op de email...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YourSelf9999
Voogel schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Ja ik heb het geheel werkend, in de openingspost staan nog wat links. De api negeert wel alles wat je qua (ont)laden probeert in te plannen.
De links heb ik gezien, maar de AlphaESS API uitleg is bijzonder cryptisch

Weet jij dan wat remoteControlEvCharger zou moeten doen, heeft het iets met het aansluiten van een electrisch voortuig (EV) te maken?? en als je die niet hebt is die API call idd zinloos.

Als de AlphaESS API niet het laad- en ontlaad gedrag stuurt en de instellingen negeert, maar de Energy life applicatie wel met de 'Slimme modus', welke API wordt dan dan (wls vanuit de cloud) gebruikt? dan lijkt mij de API documentatie van AlphaESS niet compleet. Is er voor de app dan nog een ander API endpoint wellicht beriekbaar direct via je eigen LAN (overigens de EvaPower lijkt het eigen Wifi (ALG..) alleen tijdelijk zichtbaar aan te zetten in de configuratie fase eerste 10 minuten, daarna is het verdwenen/verborgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YourSelf9999
Timrek schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:45:
Dat product ziet er mooi uit zeg, ik ben er ook in geïnteresseerd.
Vraag: ik heb Enphase omvormers onder mijn pv panelen, stel dat ik deze straks instel op zero export, werkt deze thuisbatterij dan wel? Wordt de de batterij dan wel opgeladen als het Enphase systeem zich terug regelt?
Kan de software samenwerken met Enphase? Of zijn er signalen dat Enphase in de toekomst ook mogelijkheden krijgt om batterijen van derden toe te voegen aan het systeem?
Ik heb zelf ook een Enphase met micro omvormers en net ook de EvaPower aangeschaft.

De Enphase doet gewoon zijn eigen ding los van de EvaPower dus geen software samenwerking. Maar in de P1 modus (P1 levert je stroom in/uit meting van de slimme meter) kijkt de EvaPower dus mee wat er het net op gaat en het Nul op de Meter (NOM) algoritme gaat dan, zover de geïnstalleerde capaciteit toelaat, dit proberen uit te voeren, dus als de panelen veel produceren, gaat de EvaPower voluit laden, en als de zon onder is gaat de EvaPower ontladen, dat ziet er dan zo uit als je een dynamische prijs leverancier hebt, je laad met voordelige tarieven en ontlaad bij hogere tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-UMByoZIfrBSbN1C7FepdSzmpo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D2w00dPVfYuP14ukpLVfAYwY.jpg?f=user_large

Je kunt de Enphase micro omvormers zo ver ik begreep niet aansluiten op de EvaPower zelf, daar moet je andere zonnepanelen (max tot 1200Wh) met een andere DC tot 60v aansluiting voor hebben, die zou je er nog los bij kunnen kopen voor de doomsday als de russen en of chinezen in alle emails van de IT-ers de api-keys gevonden hebben van de Eneco en Vatteval enz stroomcentrales om die dan met een shutdown now effe stil te zetten :-)

[ Voor 14% gewijzigd door YourSelf9999 op 16-03-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
YourSelf9999 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:47:
[...]

De links heb ik gezien, maar de AlphaESS API uitleg is bijzonder cryptisch

Weet jij dan wat remoteControlEvCharger zou moeten doen, heeft het iets met het aansluiten van een electrisch voortuig (EV) te maken?? en als je die niet hebt is die API call idd zinloos.

Als de AlphaESS API niet het laad- en ontlaad gedrag stuurt en de instellingen negeert, maar de Energy life applicatie wel met de 'Slimme modus', welke API wordt dan dan (wls vanuit de cloud) gebruikt? dan lijkt mij de API documentatie van AlphaESS niet compleet. Is er voor de app dan nog een ander API endpoint wellicht beriekbaar direct via je eigen LAN (overigens de EvaPower lijkt het eigen Wifi (ALG..) alleen tijdelijk zichtbaar aan te zetten in de configuratie fase eerste 10 minuten, daarna is het verdwenen/verborgen)
Je moet even verder kijken naar de andere endpoints, AlphaEss maakt ook autoladers en alles zit onder dezelfde cloud.

Support gaf een tijdje terug aan dat het negeren van de API een bug was maar ook na de grote update van dynamische prijzen negeert Eva alles. Misschien toch nog eens informeren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:19
Heb interesse in de Evapower + mates. Op de verschillende plaatjes op de website van Evapower zie je dat ze de mates stapelen. Is het ook mogelijk één grote stapel te maken met de Evapower helemaal bovenop of juist onderop?

Tevens was ik ook benieuwd hoelang de bekabeling is van de Evapower naar de eerste Evamate?

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Wil.B schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:45:
Heb interesse in de Evapower + mates. Op de verschillende plaatjes op de website van Evapower zie je dat ze de mates stapelen. Is het ook mogelijk één grote stapel te maken met de Evapower helemaal bovenop of juist onderop?

Tevens was ik ook benieuwd hoelang de bekabeling is van de Evapower naar de eerste Evamate?
De hoofdunit is groter en vlak aan de bovenkant. De mates hebben wel een vorm die enigszins op elkaar aansluit. Bij mij heb ik deze opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNYz11rAtDMZuIDL-FghdS-52pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhssY9difzqD6DS6CpPnJZ3v.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien het oppervlak van de hoofdunit zou je er wel bovenop kunnen stapelen. Je krijgt bij de mates ook bevestigingsmateriaal om tegen een wand aan te zetten.
Alle kabels zijn even lang, dus zo'n 30 cm.

[ Voor 9% gewijzigd door Fioravanti op 16-03-2025 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
De Mates stapelen perfect met een groef, de hoofdunit heeft juist een vlakke boven en onderkant dus dat staat niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddyF
  • Laatst online: 07-06 20:01
Hoe lang is de aansluitkabel van de EvaPower naar de stekker? 30 cm? Of veel langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:02
EddyF schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:33:
Hoe lang is de aansluitkabel van de EvaPower naar de stekker? 30 cm? Of veel langer?
Ff zoeken, is al paar keer eerder hier gevraagd…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan VLD
Zondagavond, dus weer weekrapport bijwerken.
Sinds eind januari een paar weken matig weer, en ook goed weer.
Even vergelijken met en zonder accu (3kWh) . NB, ik heb een kleine EV die thuis "tankt" en we doen sowieso bewust onze best om op gunstige momenten onze zwaardere verbruikers aan het werk te zetten.

Lagere PV-productie
6-12 jan '25, PV 5,3 kWh/dag zonder accu
van die productie gebruikte ik 44% zelf
Van wat ik verbruikte kwam 24% van eigen dak.
10-16 feb '25, PV 6,2 kWh/dag met accu
van die productie gebruikte ik 91% zelf
Van wat ik verbruikte kwam 51% van eigen dak.

Hogere PV-productie
16-22 sep '24, PV 17,9 kWh/dag zonder accu
van die productie gebruikte ik 28% zelf
Van wat ik verbruikte kwam 73% van eigen dak.
10-16 mrt '25, PV 16,8 kWh/dag met accu
van die productie gebruikte ik 58% zelf
Van wat ik verbruikte kwam 93% van eigen dak.

Dat zijn flinke verschillen. Een groot effect van avond- en nachtverbruik dat nu grotendeels tot geheel uit de accu komt, maar ook van een accu die de panelen helpt de wasmachine te draaien, of de auto te laden.
Sinds midden februari komt elke week meer dan 90% van wat ik verbruik van mijn eigen dak. Het ziet er naar uit dat dat tot eind oktober zo zal doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Chupachups schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:27:
[...]

Mede op jouw advies @Jan VLD heb ik gisteren twee 450 Wp panelen West georiënteerd op mijn schuur gelegd
welja, straks word ik nog panelen-guru. 8)

maar goed, mijn noordwestdak begint nu echt te doen waar het voor aangelegd is. Gisteren om half zes had ik nog 900 W productie, waarvan 750 van noordwest. En dankzij noordwest (en EVA) kon ik tot kwart voor vijf doorgaan met auto laden zonder aanvullende import..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Is het ook mogelijk één grote stapel te maken met de Evapower helemaal bovenop of juist onderop?
Ik heb 2 mates. De hoofdunit staat er bovenop, met een paar viltjes eronder tegen het glijden. Eerst andersom gehad, maar als die hoofdunit hard moet werken wordt ze best warm. Accu's warmer maken dan nodig (warme lucht stijgt op) vind ik geen goed idee. En ik kan ook niet inschatten of de hoofdunit zijn warmte voldoende kwijt kan met een accu op zijn dak.
dat schijnt veranderd te zijn. Ik had een van de eerste, en toen zat er nog bij elke accu een lange verbindingskabel, een korte, en een eindstop. Nogal overkill. Die langere is ongeveer een meter lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
Jan VLD schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:28:
[...]

dat schijnt veranderd te zijn. Ik had een van de eerste, en toen zat er nog bij elke accu een lange verbindingskabel, een korte, en een eindstop. Nogal overkill. Die langere is ongeveer een meter lang.
Ik heb mijn set afgelopen donderdag ontvangen en bij elke mate zat een eindstop, een korte en een lange kabel. Die wijziging qua eindstops en kabels is weer terug gedraaid denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
arro3038 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Ik heb mijn set afgelopen donderdag ontvangen en bij elke mate zat een eindstop, een korte en een lange kabel. Die wijziging qua eindstops en kabels is weer terug gedraaid denk ik.
benieuwd, wanneer besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
marcelsa schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:31:
[...]

benieuwd, wanneer besteld?
30 januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR

RmR

Iemand die de basisinstelling voor de State of Charge (SOC) heeft aangepast? Benieuwd naar de achterliggende reden(en).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 15-06 21:12
Voor Belgische Tweakers:

Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.

Correctie.

Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
Had enkel op een paar merken gezocht in kolom 2.

Heb nu onder kolom 14 trouwens gezien dat je kan filteren op "Plug&play"

Dat is wel een grote teleurstelling.

[ Voor 26% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 17-03-2025 14:06 . Reden: Correctie wel Plug&play onder kolom 14 ]

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
RmR schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:34:
Iemand die de basisinstelling voor de State of Charge (SOC) heeft aangepast? Benieuwd naar de achterliggende reden(en).
Ik: Van 10% naar 15%.
Ik ben begonnnen met 1 EvaPower en 1 EvaMate en inmiddels uitgebreid met 3 extra EvaMates.
Het lijkt erop dat het systeem enigszins zelflerend is in het begin, want ik zie bij heel duidelijk dat de EvaPower het snelst laadt en ontlaadt, gevolgd door de 1e EvaMate. De 3 extra EvaMates laden en ontladen redelijk gelijkmatig, maar duidelijk langzamer.

Bij het ontladen met SOC op 10% zie ik dan, dat EvaPower zelf ontlaadt tot soms wel 5%, terwijl (met name EvaMate 2,3,4) nog op 12% of zo staan. Het gemiddelde is dan 10%, maar ik wil niet dat de EvaPower zo ver ontlaadt. Dat het loadbalancen nog niet helemaal klopt is bekend bij support, maar tot het opgelost is, hou ik een iets hogere SOC aan.

Ter illustratie nu tijdens het laden (18% verschil tussen EvaPower en 1 van de EvaMates):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXG4Xv4z6YZSdEWG7uHpFIFsnFA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cWkSt6yq7HS4Pt0cpLqLE027.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR

RmR

dennisfr schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Ik ben begonnnen met 1 EvaPower en 1 EvaMate en inmiddels uitgebreid met 3 extra EvaMates.
Het lijkt erop dat het systeem enigszins zelflerend is in het begin, want ik zie bij heel duidelijk dat de EvaPower het snelst laadt en ontlaadt, gevolgd door de 1e EvaMate. De 3 extra EvaMates laden en ontladen redelijk gelijkmatig, maar duidelijk langzamer.

Bij het ontladen met SOC op 10% zie ik dan, dat EvaPower zelf ontlaadt tot soms wel 5%, terwijl (met name EvaMate 2,3,4) nog op 12% of zo staan. Het gemiddelde is dan 10%, maar ik wil niet dat de EvaPower zo ver ontlaadt. Dat het loadbalancen nog niet helemaal klopt is bekend bij support, maar tot het opgelost is, hou ik een iets hogere SOC aan.

Ter illustratie nu tijdens het laden (18% verschil tussen EvaPower en 1 van de EvaMates):
[Afbeelding]
Helder, bedankt, zeker een overweging waard.

Mag ik ook vragen welke (functionaliteit van de) app jij gebruikt? Ik gebruik de Energy Life app, maar heb geen overzicht dat er zo sjiek uitziet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLWildcard
Op het batterij icoon tikken dat boven de Eva staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 15-06 21:12
Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:22:
Voor Belgische Tweakers:

Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.

Correctie.

Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
Had enkel op een paar merken gezocht in kolom 2.

Heb nu onder kolom 14 trouwens gezien dat je kan filteren op "Plug&play"

Dat is wel een grote teleurstelling.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95Ajt3x2DHVXldL-S2ijozPgufo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEis6nUUstwy9tupJcMkDZrG.jpg?f=fotoalbum_large
Ik geloof dat er nog wel een Mate bij kan want het is pas maart 😬.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Voogel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:38:
[Afbeelding]
Het is inderdaad een mooie dag: mijn 5kwh was rond 14:00 ook al vol met eigen zonne energie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan VLD
Voogel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:38:
twee overwegingen:
1: kun je dat allemaal kwijt dan?
2: hoe krijg je dat vol van november t.e.m. februari?

Die eerste accu is de rendabelste. Elke volgende is hoe langer hoe marginaler.
23 -24 februari was de laatste nacht dat EVA + 2 mates hier helemaal leeg ging. Ik ga dat maar eens een jaartje aanzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Jan VLD schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:45:
[...]

twee overwegingen:
1: kun je dat allemaal kwijt dan?
2: hoe krijg je dat vol van november t.e.m. februari?

23 -24 februari was de laatste nacht dat EVA + 2 mates hier helemaal leeg ging. Ik ga dat maar eens een jaartje aanzien.
1: er kan er nog wel eentje bovenop, ik heb nu slechts de hoofdunit en 2 mates.
2: niet met de zon in ieder geval, maar dan zou ik meer met dynamische prijzen doen indien >0,15 verschil.

Mn gemiddelde dagverbruik is ~7kWh dus 3kWh tussen zonsondergang en zonsopkomst opmaken gaat sowieso wel lukken… 4kWh is inderdaad de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
ik zie zonet op de site van Evapower dat de Eva enkel te bestellen is met 1 mate.. Waarschijnlijk is er een tekort aan mates, dat verklaart de radiostilte over ds levering (bij mij Eva + 2 mates).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan VLD
dennisfr schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:33:
[...]

..//..
Hier precies zo.
Ik wil dat dit spul zo lang mogelijk meegaat . Algemeen, uit principe, maar ook om nog een beetje uit de kosten te raken. Een hoofdunit waarvan de accu het extra voor zijn kiezen krijgt en dus harder slijt past daar niet bij. Die hoofdunit zit met dit mooie weer ook als eerste vol, de twee accu's hangen dan soms nog onder de 90% en ondanks de 100% blijft de hoofdunit-accu toch héél lang doorladen terwijl mate 1 en 2 nog 10% moeten bijpakken.

Wat ik opmerkte bij minder fraai weer, we laden bijvoorbeeld deels op en dan om half elf start de wasdroger. De hoofdunit die het snelste laadde staat nu bijvoorbeeld op 60% en de mates nog maar op 50. De droger start, en dan zien we de hoofdunit snel zakken, en aan het einde van de droogbeurt ónder de mates eindigen. Doe dat regelmatig genoeg, en je zit met een hoofunit die aan het eind van het jaar tientallen cycles meer heeft gedraaid dan de mates. Als enige onbalans onvermijdelijk is heb ik die extra cycles liever aan de kant van de mates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Voogel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:04:
Mn gemiddelde dagverbruik is ~7kWh dus 3kWh tussen zonsondergang en zonsopkomst opmaken gaat sowieso wel lukken… 4kWh is inderdaad de vraag.
nou, als ik met 100% de nacht in ga (EVA +2) heb ik met deze dagen de volgende ochtend nog 40% (en dus effectief 30% 800 Wh) over als de panelen alweer wakker zijn. . OK, ik heb ook wel 2600 Wp op noordwest liggen en die draaiden vanmiddag om zes uur nog steeds 300 watt.
Terwijl ik de eerste twee weken van februari maar één keer genoeg kon opslaan om de nacht door te komen heb ik sinds 25 februari maar één keer de ochtendkoffie niet gehaald. Dat is echt een opvallend snelle omslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Chupachups schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:25:
ik zie zonet op de site van Evapower dat de Eva enkel te bestellen is met 1 mate.. Waarschijnlijk is er een tekort aan mates, dat verklaart de radiostilte over ds levering (bij mij Eva + 2 mates).
Bij mij is de optie om tot 5 mates bij te bestellen gewoon zichtbaar hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Voogel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 03:26:
[...]

Bij mij is de optie om tot 5 mates bij te bestellen gewoon zichtbaar hoor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHCuI13TRoBm-NgNSuks5n2DtOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEVuJpfvcTBYib4lKr5YPZA1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5siUpHOLya6qVwa-nGJfO2lg7ro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QtDN4lZaOFdMkFSlkcbjRzqq.png?f=fotoalbum_large
Super vaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Bestellen en betalen kan wel, je krijgt het alleen niet 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-VHE20l-0dsHkjzPmPFkyoCRYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ths8p5gBNxDi5ZpR6EgmZ1z7.jpg?f=fotoalbum_large
Ah losse mates zijn inderdaad uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005

DRK

Voogel schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:20:
Ik heb nog een leuke test gedaan:
- cut off soc percentage verhoogd naar 14%
- geforceerd geladen tot boven de 14%
- switch naar P1 stand, bij <14% switched Eva weer naar off grid
- cut off soc percentage verlaagd naar 9%
- Eva start vanzelf weer met NOM

Lang verhaal kort de off grid issues hebben volgens mij te maken met een soort overbescherming van het soc percentage.
Ik heb het zelfde probleem sinds ik de upgrade naar EMS .43 heb uitgevoerd. Telkens in de ochtend off grid modus waarbij ik de batterij handmatig moet omschakelen naar snel laden voordat hij weer op zelfverbruik modus kan worden gezet.

Werkt de modus zelfverbruik bij jullie wel weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33
Merk de laatste periode dat de dynamische modus niet goed werkt. Vaak niet starten met laden in lage SoC stand en na (geforceerd) laden op onlogische momenten al beginnen met ontladen. Ik ga dit aangeven, het "geplande beleid" in deze modus is gek genoeg wel goed weergegeven (met dus de logische uren van laden en ontladen voor de dag), maar de uitvoering laat (hier in ieder geval) nog te wensen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
DRK schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Ik heb het zelfde probleem sinds ik de upgrade naar EMS .43 heb uitgevoerd. Telkens in de ochtend off grid modus waarbij ik de batterij handmatig moet omschakelen naar snel laden voordat hij weer op zelfverbruik modus kan worden gezet.

Werkt de modus zelfverbruik bij jullie wel weer?
Deze werkt bij mij nu gewoon goed. Maar ik heb wel twee keer de fabriekinstellingen via de app hersteld. Daarna werkte het gewoon zoals verwacht. Ik dacht dat er tussentijds weer een update was geweest maar mogelijk was resetten voldoende.

Als je het via de app doet is hij overigens de wifi niet kwijt en hoef je hem niet opnieuw te koppelen enzo. Alleen alle instellingen zoals max ontladen etc worden gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005

DRK

NLWildcard schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Deze werkt bij mij nu gewoon goed. Maar ik heb wel twee keer de fabriekinstellingen via de app hersteld. Daarna werkte het gewoon zoals verwacht. Ik dacht dat er tussentijds weer een update was geweest maar mogelijk was resetten voldoende.

Als je het via de app doet is hij overigens de wifi niet kwijt en hoef je hem niet opnieuw te koppelen enzo. Alleen alle instellingen zoals max ontladen etc worden gereset.
Bedankt, ga ik dat eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
  • Laatst online: 17:25
Bij mij 'smorgens regelmatig "off grid" en dan staat er boven in de app dat hij in "low powermode" staat. Als de zon gaat schijnen en er wordt teveel energie geproduceerd dan gaat hij wel gewoon weer "on-grid" en begint braaf te laden. Voor alle updates bleef hij altijd "on grid" verbuikte stroom zonder dat hij iets deed en ging dan een paar keer per nacht bijladen uit het net om zijn SOC te behouden. Dit zie ik nu niet meer in de laad/ontlaad statistieken. Het lijkt er dus een beetje op dat het "off grid" low powermode bewust is gedaan om het verbruik terug te dringen als er geen overschot stroom is en de bodem van de SOC is bereikt..

De service afdeling geeft 1:1 wel aardige berichten terug, alleen de communicatie over updates en wat er is veranderd en verbeterd laat helaas te wensen over.

[ Voor 54% gewijzigd door GadgetKoen op 18-03-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR

RmR

Ik lees verschillende verhalen over de btw-teruggave als particulier. Kan dit nu wel of niet? Zo ja, iemand die dit al heeft gedaan en een kort plan van aanpak wil delen? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
RmR schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:08:
Ik lees verschillende verhalen over de btw-teruggave als particulier. Kan dit nu wel of niet? Zo ja, iemand die dit al heeft gedaan en een kort plan van aanpak wil delen? :-)
Als je in het verleden als particulier nog geen BTW terug hebt gevraagd voor bijvoorbeeld zonnepanelen dan kan dat inderdaad. Je moet wel onder andere een dynamisch energiecontract hebben dacht ik.

Ik heb in 2013 al BTW teruggevraagd voor mijn zonnepanelen , dus voor mij gaat het niet.
Er zijn op internet genoeg stappenplannen te vinden voor BTW terugvraag via de KOR regeling. Het is vrij bewerkelijk, dat weet ik nog wel.

[ Voor 10% gewijzigd door dennisfr op 19-03-2025 06:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:50
Jan VLD schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:45:
[...]

Ik zou zeggen die tweede is het rendabelst. Want die kost maar 100euro meerprijs. :)
Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste