Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:46
RmR schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:39:
[...]

Top, bedankt!

Weet je toevallig ook hoe ‘streng’ Eva is op dat gebied? Niet per sé nodig, maar zou net wat beter uitkomen om de TP link van de zonnepanelen (10-15 watt) ook op die groep aan te sluiten. Detecteert hij dat en zet hij hem dan gelijk weer vast op 800 watt? Of is er nog enige speling?
Eva zelf geeft er niks om, die kan dat niet zien. Support wil gewoon zeker weten dat je niet nog een grote andere invoeder of gebruiker hebt op dezelfde groep.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:52

Fioravanti

Fioravantastisch!

Krijg net in de app een popup om deze te updaten. Staat ook een korte releasenote bij.
Als ik daaronder op de knop druk gaat ie naar deze site om de apk te downloaden.
https://alphaesspartner.b..._V3.0.320250303032848.apk

Bijzonder. Niet gedownload, alsnog gewoon via de playstore gedaan. Volgens mij zijn ze nog wat aan het pionieren her en der.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:44
RmR schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:39:
[...]

Top, bedankt!

Weet je toevallig ook hoe ‘streng’ Eva is op dat gebied? Niet per sé nodig, maar zou net wat beter uitkomen om de TP link van de zonnepanelen (10-15 watt) ook op die groep aan te sluiten. Detecteert hij dat en zet hij hem dan gelijk weer vast op 800 watt? Of is er nog enige speling?
Nee joh, dat kan ook niet of nauwelijks gedetecteerd worden (ook niet op basis van de foto's die je meestuurt). Jij verklaart dat je het apparaat op een aparte groep hebt aangesloten, ondersteunt dat met wat foto's en op het moment dat jouw huis afbrand door overbelasting van je installatie kan EvaPower daarnaar terugverwijzen en zijn ze niet aansprakelijk voor de schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:57
Dat was bij de vorige update gek genoeg ook. Ik heb net ook de update gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjBpDELJorWiUXr2M99AI6O41fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abRR70AWg7WINBD8R7QTvEgs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Na iets meer dan een maand (met relatief weinig zon en een aantal keer geforceerd laden) zit ik nu met ~40kWh ingevoed op een RTE van 68,4% (gemeten met een HW energysocket)

[ Voor 11% gewijzigd door Voogel op 03-03-2025 08:49 . Reden: Meetmethode toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dyr-jsrr73p4pvolyPkZeXugL78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dE12N64rstyNhN0fz8JLK28p.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom op een RTE van 77%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@NLWildcard is dat met P1 stand en heb je de output nog op 800W staan of 2000W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Voogel schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:37:
@NLWildcard is dat met P1 stand en heb je de output nog op 800W staan of 2000W?
2x in de nacht opgeladen en verder in de P1 stand icm 800w teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:16
Ik heb de indruk dat dat bij mij beter is, toch werl minstens 75%.

Maar een betrouwbare manier om dat uit te rekenen heb ik niet, of ik moet de accu's een langere tijd achter elkaar iedere dag vóór middernacht leegtrekken.

Er zou één geweldige oplossing zijn: als de EVA-app bij zijn batterij-rapportje niet alleen maar een totaal aantal kilowatturen in plus uit gaf, maar dat gewoon gespltitst.

Nu ben ik daarvoor (mede) afhankelijk van een energy-socket van Homewizard. Die vertelt me per etmaal, naar ik aanneem redelijk netjes, wat er uit mijn huis naar EVA gaat, en v.v.

Afgelopen februari lijkt dat dan in totaal 73 in en 68 uit. 68/73 = 93%
Eigenlijk nog wel een beetje beter, want in de nacht van 31 jan op 1 feb was de accu voor middernacht leeg, Maar van 28 feb op 1 mrt zat er nog ruim 1 kWh in.
69/73 = 95% (anderhalf procent verschil)

MAAR: sinds 15 februari heb ik 570 Wp panelen achterin EVA geplugd.
Die hebben toch ook 14 kWh geleverd via EVA. 69/(73+14) = 79%.

Maar ik vraag me af of dat dan het verhaal is.

Nu staat EVA te laden na de nacht, 1300 W overschot van mijn grote panelensets via het huis, en 300 W van dat gevelsetje dat rechtstreeks is aangesloten. Nu is het terecht dat ik (handmatig) de opbrengst van dat gevelsetje optel bij "accu IN" . Maar ik verwacht over een uur een volle accu te hebben. Net als eerder ga ik dan zien dat er bijv 400 W van de gevel komt, en dat EVA dat ongeveer doorgeeft naar het huis.
Ik tel dat handmatig op bij IN, en de homewizard socket telt dat als "UIT"
Dat ging afgelopen maand naar schatting toch wel om 4-5 kWh. Als ik dat niet onder RTE mag laten vallen (??) wordt het sommetje dan (69-4)/(73+ 14-4) = 78% ? Ik denk het wel.

Ik maak ook elke dag schattingen van wat er op dagbasis gebeurt in dit opzicht.
Wat zegt de HW-socket zo tegen middernacht?
optellen wat het gevelsetje heeft gedaan bij "IN"
optellen een schatting van wat er nog resteert in de accu bij "UIT".

Dan kom ik bijna altijd uit tussen de 80 en 85 %. Ik vermoed alleen dat ik wat te optimistisch schat. Bijvoorbeeld accu geeft aan rond middernacht 40%. Dus kan nog 30% ontladen. Dat zou dan in mijn geval (2 mates) ongeveer 0,9 kWh moeten zijn. Maar dat is dan misschien wat te optimistisch.

Maar hoe dan ook, ik hou het maar op een dikke 75 tot een kleine 80%, en dit is héél wat beter dan de cijfers van Voogel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Ik denk dat ik volg wat je bedoeld maar maak je het niet te moeilijk? Want voor mij zou de accu met de eigen panelen een blackbox zijn waarvan ik de Rte wil weten. Dus hoeveel kwh stop ik er in, en hoeveel krijg ik er uit terug. Dat de eigen pv panelen ervoor zorgen dat de Rte beter wordt dan zonder is mooi meegenomen (naast dat je ook in island mode stroom hebt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
NLWildcard schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:47:
Ik denk dat ik volg wat je bedoeld maar maak je het niet te moeilijk?
misschien wel, maar dat "doorgeven" van directe PV naar het huis uit het sommetje halen maakt mijn RTE 1% beter. Wat die andere 10 kWh die de accu sowieso DC-DC kan omzetten weet ik niet. maar dat gaat vast geen 10% betere RTE geven overall.
Daarmee blijf ik ruim 10% beter dan de RTE van Voogel, en de oorzaak daarvan aanwijzen lijkt me heel interessant.
Is dat alleen een kwestie van meting/boekhouding, of ook in belangrijke mate een kwestie van wijze van gebruik?

[ Voor 10% gewijzigd door Jan VLD op 03-03-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
ik zat op 77% zonder extra PV ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Dat verschilt dus eigenlijk niet significant met mijn resultaten.
(ik zei wel "jouw" resultaten, maar dacht dat ik op Voogel zat te reageren. Nu tekst aangepast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Heeft iemand enig idee of de Vitapower dezelfde werking heeft? De versie op de website van Alpha ESS is 300 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@ELD in theorie wel behalve dat je dan de P1 meter niet hebt en volgens mij is die ook niet los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:50
Draai nu nieuwste versie van de app en nog steeds doet hij op dynamische modus niet wat hij moet doen.
Begrijp nog steeds niet waarom hij nu constant 200 watt ontlaad terwijl tarieven erg laag zijn en ik ingesteld had pas bij 0,18 euro te ontladen.
De app schrijft wel : ontladen vanaf 18:00 ...

Is dit nog een bug??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXmU0r5YDDyGT7s8sz9lmkF7TDY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9J9yciTzqI8R1Dl5J2SXW7iG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Laroil schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:02:
Begrijp nog steeds niet waarom hij nu constant 200 watt ontlaad
Is dat wel constant?
Mijn accu zit al vanaf 10 uur vol. Sindsdien staat hij in een cyclus van ongeveer een half uur afwisselend 130 watt te laden resp 40 W te ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IowixRdldZ51Cz0SL7dMvRGN8Qw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HbxA7c823Mg87VG73x7VYzHd.png?f=user_large

Het lijkt of hij de hele tijd ontlaadt volgens de HW-socket, maar dat is niet zo. Dat is alleen maar doorgeven van wat een setje panelen nog doet (eerder 400 en nu nog 200 W) en wat de accu daarvan zelf niet kan gebruiken. Volgens EVA's eigen grafiekje (batterijen naar host v.v.) ziet dat er zó uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXcRkGEpwzRi8O4__DCA0LIGacY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GCGGgfXnVrVkRPUGPKiSQDG5.png?f=user_large

Ik vraag me af waar dat goed voor is. Vanavond die paneeltjes er eens uittrekken en zien wat dat morgen (weer strakblauw) doet. Met deze blauwe lucht kan ik wel zonder die gevelpaneeltjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan VLD op 03-03-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktV3NnM66jhkPwiKWijSOYgiD20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofmBooBYUUH6Xne2YCsa24CB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie bij zonder pv's idd een rustigere grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
NLWildcard schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:52:
Ik zie bij zonder pv's idd een rustigere grafiek.
Ja, maar jouw grafiek toont niet een stuk waar hij langere tijd alleen maar vol is, en wacht tot hij weer aan het werk moet?

Ik zie leeg, dan laden (met wat pieken verbruik erin?) dan ontladen (gedwongen? bijna continu 800 W?) en dan leeg en niks meer doen tot middernacht.

1 eva en 4 mates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
5 mates en puur p1 mode. Alleen gisteren niet voldoende zon om hen vol te krijgen. En sluip zit op 465w ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
NLWildcard schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:58:
Dat is toch wel opvallend dan, met wat voor vermogen kan jij maximaal laden? Mijn panelen doen sowieso maar maximaal ~1000W en daar moet dan gebruik nog vanaf dus dan kom je op ~750W... Ik vermoed dat daar een deel van het verschil in te verklaren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
2600w max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
NLWildcard schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:14:
Alleen gisteren niet voldoende zon om hen vol te krijgen.
Bij mij doet hij dit alleen maar indien hij vol zit. Nu ik met dit weer vol de avond in ga en hij 's morgens niet eens vanaf leeg hoeft te laden, de auto vol zit en ik niet weg hoef, en er ook voor de grote verbruikers overdag al voldoende vermogen is zonder hulp van de accu valt dit uren durende patroon natuurlijk goed op.

Maar goed, morgen gaat dit verhaal zich weer herhalen. Alleen dan zonder die PV aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Voogel schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:33:
met wat voor vermogen kan jij maximaal laden?
Ik hier met 2000 W (2 mates) . Dat wil ik graag wat minderen omdat EVA in één groep staat met grote verbruikers.
Ontladen 800 W. En dat blijft voorlopig zo.

RTE een kleine 80 %.
En ja, dat Voogel daar ruim 10% onder zat vond ik inderdaad al opvallend

[ Voor 13% gewijzigd door Jan VLD op 03-03-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Excuus jouw vraag niet goed gelezen. Mijn zonnepanelen kunnen max 2600 leveren. Laden Eva is max 2000.
Hij staat bij mij in de P1 stand en dan kan je niets aanpassen qua laadvermogen (of het moet op een hele andere plek in de app zitten).

En plaatje van vandaag met tot 100% laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVm5GsqvO-2DGd0WKwPCZmc6RpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agwf9ou2fzBO48WUygQxvITT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door NLWildcard op 03-03-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
NLWildcard schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:39:
Hij staat bij mij in de P1 stand en dan kan je niets aanpassen qua laadvermogen (of het moet op een hele andere plek in de app zitten).
Nee, zit nergens, EVA-support heeft wel toegezegd dat dat op afzienbare termijn wel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneol1
  • Laatst online: 12-06 00:58
Een van de voorwaarden voor garantie is:

Een bedrijfsinstellingsrapport moet door de eindgebruiker en de installateur worden ondertekend na de inbedrijfstelling en kan aan alphaESS worden voorgelegd wanneer dit vereist is.

Mijn vraag is: zonder inbedrijfstellingsrapport krijg je geen garantie?
Dus je moet altijd een installateur laten komen om hem in bedrijf te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
werkelijk bruikbare capaciteit van EVA en twee mates

gisteravond na stilvallen van de laatste panelen: EVA 98%
24:00 EVA 69%
geleverd volgens EVA 0,9 kWh volgens HomeWizard 0,83 kWh

06:30: EVA 48%
geleverd volgens EVA 1,6 kWh, volgens HomeWizard 1,35 kWh
elektrisch kacheltje 750 W aangezet om EVA leeg te draaien voordat de panelen starten
10% komt dan overeen met 270 Wh.

07:40 EVA 11 %
geleverd volgens EVA 2,5 kWh, volgens HomeWizard 2,26 kWh
10% komt dan overeen met 246 Wh.

Zijn die laatste procenten wat minder waard, of gaat sneller ontladen gepaard met een geringer overdrachtsrendement?

Over heel de avond en nacht, 87% voor 2,26 kWh, elke 10% = 260 Wh
EVA geeft aan wat er uit de batterij verdwijnt, wat er bruto geleverd wordt dus.
Ik mag er dus op rekenen dat EVA met twee mates van bijna vol tot bijna leeg (11%) 2,5 kWh kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
reneol1 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:21:
Een van de voorwaarden voor garantie is:

Een bedrijfsinstellingsrapport moet door de eindgebruiker en de installateur worden ondertekend na de inbedrijfstelling en kan aan alphaESS worden voorgelegd wanneer dit vereist is.

Mijn vraag is: zonder inbedrijfstellingsrapport krijg je geen garantie?
Dus je moet altijd een installateur laten komen om hem in bedrijf te stellen?
Ik denk niet dat je daar heel bang voor hoeft te zijn: Op de site van EvaPower staat letterlijk 'EvaPower is een draagbare thuisbatterij die je eenvoudig aansluit op een stopcontact.'. Dat is een contradictie met een verplichte installatie door een installateur.
Tenzij je zelf modificaties hebt doorgevoerd aan de meegeleverde kabels of het apparaat zelf, zal iedere rechtsbijstand gehakt maken van die eis, mocht alphaESS/EvaPower zich daarachter verschuilen bij een garantieclaim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
dennisfr schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:08:
Op de site van EvaPower staat letterlijk 'EvaPower is een draagbare thuisbatterij die je eenvoudig aansluit op een stopcontact.'. Dat is een contradictie met een verplichte installatie door een installateur.
Ik weet niet of dat een contradictie is: er staat niet bij dat je die zonder verdere voorwaarden mag ombouwen tot een 2000 W leverancier.
Zonder die omschakeling is het inderdaad een "draagbare thuisbatterij die je eenvoudig aansluit op een stopcontact".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Jan VLD schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:43:
[...]

Ik weet niet of dat een contradictie is: er staat niet bij dat je die zonder verdere voorwaarden mag ombouwen tot een 2000 W leverancier.
Zonder die omschakeling is het inderdaad een "draagbare thuisbatterij die je eenvoudig aansluit op een stopcontact".
Klopt, maar dit ging (voor zover ik weet) niet over het vrijgeven van 800W->2000W teruglevering, maar over de algemene garantiebepalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
  • Laatst online: 09-09 15:00
NLWildcard schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:58:
Ik ben dus heel benieuwd hoe de RTE's de komende weken gaan ontwikkelen. De 2KwH omvormer komt als het goed is met de grotere zonopbrengst de komende dagen/maanden beter in zijn element.

Eva is momenteel met 1.7kwh aan het opladen door de grote hoeveelheid zonnesstroom die er nu al gegenereerd wordt. Dit kan niet anders dan meer efficient gaan dan de 200/500wh waamee ze begin vorige maand aan het laden was met het toen nog veel zwakkere zonnetje.

Als ik de rendements grafieken van een reguliere zonnepaneel omvormer bekijk dan is de RTE vanaf 20% va het maximale vermogen en hoger al redelijk optimaal.. richting 80% van zn vermogen en hoger gaat hij juist weer omlaag.

Als de Eva omvormer eenzelfde soort curve zou hebben dan zou je dus tussen de 400w-1600w bandbreedte willen zitten toch?

Heb geen heel goede manier om het te meten, maar wel heel benieuwd naar hoe de RTE zich gaat ontwikkelen bij diegene die dit wel goed kunnen meten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausje64
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-09 21:59
Voogel schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:04:
[Afbeelding]
Daar gaan we!

Edit:
[Afbeelding]
Hmm toch niet lijkt het.
Had hetzelfde probleem heb toen de "Stroomafname van het net" bij Dynamische elektriciteit van 2000 naar 1980W ingesteld, dat werkte wel..! =< foutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:25
Misschien heb ik het gemist, maar is er al iemand die de Eva weet aan te sturen met Home Assistant?
Vooral wanneer en hoeveel de accu mag laden/ontladen?

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
@Shandar04 nee helaas niet. De beschikbare entiteiten zijn allemaal alleen uitleeswaarden. Ik ben er zelf nog niet verder ingedoken, maar ik meende dat de tussenliggende API de beperkende factor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Shandar04 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:38:
Misschien heb ik het gemist, maar is er al iemand die de Eva weet aan te sturen met Home Assistant?
Vooral wanneer en hoeveel de accu mag laden/ontladen?
Api negeert volledig het schema wat ik instel, dat doe ik overigens niet via HA maar met python.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:25
Kun je wel de State of Charge uitlezen via api? Dat is dan al wat om deze in m'n Domoticz te krijgen.
Ik zou ook heel graag het laden en ontladen zo aansturen. Ik hoop dat een dergelijke api ooit komt maar ben bang van niet.
Ander merk die dat wel goed doet (Sessy) is dan weer niet geschikt voor noodstroom, dat vind ik zwaarder wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

erwindob schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:27:
Kun je wel de State of Charge uitlezen via api? Dat is dan al wat om deze in m'n Domoticz te krijgen.
Ik zou ook heel graag het laden en ontladen zo aansturen. Ik hoop dat een dergelijke api ooit komt maar ben bang van niet.
Ander merk die dat wel goed doet (Sessy) is dan weer niet geschikt voor noodstroom, dat vind ik zwaarder wegen.
Ja, dat kan. Zelf heb ik weliswaar Home Assistant draaien. Dat komt mee, samen met nog wat andere sensoren. Sommigen blijven leeg, zijn misschien voor andere AlphaEss systemen bedoeld.
Ik heb via de HA app er nu ook een widget van, met de SOC op mn tweede home screen.

[ Voor 6% gewijzigd door Fioravanti op 04-03-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathopper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-06 11:01
Krijg je nog iets van een bevestiging na het bestellen anders dan de eerste bevestigings mail direct na het bestellen? Al een paar dagen niets gehoord dus ook geen mail met levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:04
Sathopper schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:28:
Krijg je nog iets van een bevestiging na het bestellen anders dan de eerste bevestigings mail direct na het bestellen? Al een paar dagen niets gehoord dus ook geen mail met levertijd.
Niet heel scheutig met informatie helaas. Maar als je een paar dagen geleden hebt besteld zal je nog even geduld moeten hebben. Mijn bestelling is van eind januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
@Chupachups: Heb jij al een leverdatum inmiddels? Mijn 3 extra EvaMates (12-2 besteld) worden als het goed is morgen geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
dennisfr schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:52:
@Chupachups: Heb jij al een leverdatum inmiddels? Mijn 3 extra EvaMates (12-2 besteld) worden als het goed is morgen geleverd.
Nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinnednelebboh
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 09:59
Hoi iedereen,

Mooie discussies, ik overweeg om de set aan te schaffen (eva +5) maar het is voor mij niet duidelijk qua aansluiting.

Ik heb aparte 16a groep beschikbaar, kan ik de set dan enkel met stekker aansluiten en is het dan werkzaam zoals ik verwacht ?

Dus opladen bij overschot en ontladen avond en/of vraag boven zonnepanelen capaciteit ?

De prijs is heel acceptabel en ik ga niet voor geld verdienen maar voor lagere kosten.

Ik salderr op dit moment 50 procent van mijn panelen per jaar.

Greets,

Dennis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetKoen
sinnednelebboh schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:11:
Hoi iedereen,

Mooie discussies, ik overweeg om de set aan te schaffen (eva +5) maar het is voor mij niet duidelijk qua aansluiting.

Ik heb aparte 16a groep beschikbaar, kan ik de set dan enkel met stekker aansluiten en is het dan werkzaam zoals ik verwacht ?

Dus opladen bij overschot en ontladen avond en/of vraag boven zonnepanelen capaciteit ?

De prijs is heel acceptabel en ik ga niet voor geld verdienen maar voor lagere kosten.

Ik salderr op dit moment 50 procent van mijn panelen per jaar.

Greets,

Dennis
Als je een aparte groep hebt dan kan je 2KWh terugleveren aan laten zetten. Kwestie van een "bewijs" foto van de groep en stopcontact naar service sturen en dan krijg je de ontgrendelingscode.
Dit is wel een grote plus van deze set omdat een HW unit niet boven de 800w kan terugleveren, en daarnaast ook geen noodstroom voorziening kan zijn. Qua software/app lijkt dit wel beter in elkaar te zitten overigens maar was min of meer verwacht (maar komt ook tegen flinke meerprijs)

Voor de rest iis het inderdaad redelijk plug & play. Waarbij ik wel moet aantekenen dat er nog wat bugs zijn die opgelost moeten worden, niet zozeer in de hardware, meer in de app en de interactie tussen P1 dongle en Eva unit.

Op basis van de zon van de afgelopen dagen kan ik zeggen dat de set in basis doet wat het moet doen: Solarenergie overschot tanken als het er is, en weer afgeven als er een netto tekort is in je huis.

Heb de set op mijn werkkamer staan en hoorde het relais net om 0845 al schakelen, keek nieuwsgierig als ik ben even in de app en de zonnestroom werd inderdaad al weer voorzichtig getankt..
Verwacht dat hij rond 1300 vandaag al weer volzit.. en overweeg om er nog 1 mate bij te zetten (heb nu 1+4).

Succes met de keuze.. en laat ons weten als je hem gemaakt hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Edit: is al prima verwoord door @GadgetKoen hierboven.

[ Voor 88% gewijzigd door dennisfr op 06-03-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v6tm9dibZ0YwV0-Qi0RrbXegBo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LwZcrboLXF7CA5rkyUahdTG1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQjdZ_u4wKHt2_Dy4zNMA2D63a8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yYKaNjZlO2xlGPRN1eVw9okB.png?f=fotoalbum_tile

Hmm Eva lijkt offline en zit vast op 297W laden, meer mensen last van?

Edit: weer online!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:15
Jan VLD schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:15:
Er zit 2x een speciaal stopcontact achterin
Er is 2x een bijgeleverde verloopkabel van dat contact naar MC4

Op elk contact kun je direct panelen aansluiten, zonder verdere omvormers of wat ook.

Pas op, niet zomaar elke configuratie.
  • max 60 V. Dat betekent dus feitelijk 1 paneel , of anders parallel schakelen
  • max 16 A. Dat beperkt ook al wat je doet, want al een jaar of 12 werd er bijna niks meer geplaatst met minder dan 8 A Impp. Of je vrij pijnloos kunt overdimensioneren weet ik ook niet.
  • max 600 W
Alles bij elkaar genomen betekent dat in de praktijk op elk contact één modern paneel (400+ watt), of, wat ik deed, drie paneeltjes van 180-200 Wp 37V 5A van 15 jaar terug parallel schakelen en aansluiten.
En dat werkt als een zonnetje :)
[Afbeelding]
Die hingen al sinds afgelopen winter aan mijn gevel, in serie op een Stecagrid 500. Nu dus parallel op een aansluiting van EVA
[Afbeelding]
Een tikje off-topic wellicht: welke beugels heb je gebruikt voor de gevelmontage van die 3 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:07:
[Afbeelding][Afbeelding]

Edit: weer online!
Bij mij was EVA maandag ineens off-grid.. kwam ik pas einde dag achter.. ze had hele dag niets gedaan. Heb haar uiteindelijk uitgezet en erna weer aan en sindsdien doet ze weer wat ze moet doen. Wellicht weer een firmware update gepushed zonder dat ik het in de gaten had.. Ik hou het in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
GadgetKoen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Bij mij was EVA maandag ineens off-grid.. kwam ik pas einde dag achter.. ze had hele dat niets gedaan. Heb haar uiteindelijk uitgezet en erna weer aan en sindsdien doet ze weer wat ze moet doen. Wellicht weer een firmware update gepushed zonder dat ik het in de gaten had.. Ik hou het in de gaten.
Idem, maar dan op dinsdag... op afstand via de app fabrieksinstellingen terug laten zetten. Dan reboot de EVA ook (zonder dat hij de wifi instellingen e.d. kwijt is gek genoeg). Dat loste mijn probleem op (ik gebruik sowieso de standaard instellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-09 22:01
Voogel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:07:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ja, hetzelfde hier (010).. kwam ook niet in de app, maar na tien minuten alles weer als vanouds!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-08 19:59
Zojuist ook besteld, EVA+5, heel erg benieuwd naar de levering.

Ik kijk er naar uit. Denk deze aan te gaan sluiten op aparte 16A groep die nog vrij is en dan 2.000w (ont)laden aan het laten zetten. Wil er dan nog een Harvi tussen zetten zodat deze ook wordt opgenomen in mijn MyEnergi ecosysteem, met EV laadpaal, koppeling met zonnepanelen etc.

Dan wordt het puzzelen hoe ik grip ga krijgen op laden auto en (ont)laden accu. Gelukkig heeft de Zappi mogelijkheden om de laadpaal pas te gaan laten starten met laden, bij overschot, na een instelbare timeout, wat zou betekenen dat dan eerst de batterij vol kan. Het wordt puzzelen hoe ik dan voorkom dat er overdag steeds stroom uit de accu's wordt gehaald als de zon even niet schijnt (alhoewel de Zappi hier ook rekening mee kan houden). Wellicht wat tweaken dus. En eventueel de Zappi gaan aansturen via HA, m.b.v. gegevens die uit de Eva komen (helaas alleen nog data ophalen begreep ik, nog geen aansturing... maar dat zou op termijn wel moeten komen??).

En dan nog de set aanvullen met 2 zonnepanelen. Iemand tips voor een >400 wp paneel i.c.m. de Eva?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
marcelsa schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:58:
Zojuist ook besteld, EVA+5, heel erg benieuwd naar de levering.

Ik kijk er naar uit. Denk deze aan te gaan sluiten op aparte 16A groep die nog vrij is en dan 2.000w (ont)laden aan het laten zetten. Wil er dan nog een Harvi tussen zetten zodat deze ook wordt opgenomen in mijn MyEnergi ecosysteem, met EV laadpaal, koppeling met zonnepanelen etc.

Dan wordt het puzzelen hoe ik grip ga krijgen op laden auto en (ont)laden accu. Gelukkig heeft de Zappi mogelijkheden om de laadpaal pas te gaan laten starten met laden, bij overschot, na een instelbare timeout, wat zou betekenen dat dan eerst de batterij vol kan. Het wordt puzzelen hoe ik dan voorkom dat er overdag steeds stroom uit de accu's wordt gehaald als de zon even niet schijnt (alhoewel de Zappi hier ook rekening mee kan houden). Wellicht wat tweaken dus. En eventueel de Zappi gaan aansturen via HA, m.b.v. gegevens die uit de Eva komen (helaas alleen nog data ophalen begreep ik, nog geen aansturing... maar dat zou op termijn wel moeten komen??).

En dan nog de set aanvullen met 2 zonnepanelen. Iemand tips voor een >400 wp paneel i.c.m. de Eva?
Ik heb twee Jinko Solar Tiger Neo N-Type 450wp klaar staan om te koppelen aan de Eva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Meer mensen met een Landis Gyr E350 die maar eens in de ~10sec update? Het lijkt er op dat er elke seconde data naar de P1 meter gaat maar in HW en in Eva zie ik slechts elke ~10sec een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
Chupachups schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Ik heb twee Jinko Solar Tiger Neo N-Type 450wp klaar staan om te koppelen aan de Eva.
Ah, ben heel benieuwd. Zou je mij hier of via PB op de hoogte willen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

Misschien een aparte din-rail Kwh meter met een extra teruglevering P0 aansluiting?

Dan nog iemand vinden die een P0 naar P1 converter in elkaar kan fietsen.

/edit
Met een gemiddeld van 1000imp/kwh is dit alsnog te weinig zo te zien. 100watt is een puls elke 36sec.

[ Voor 72% gewijzigd door ThaHandy op 06-03-2025 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:37
Voogel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:23:
Meer mensen met een Landis Gyr E350 die maar eens in de ~10sec update? Het lijkt er op dat er elke seconde data naar de P1 meter gaat maar in HW en in Eva zie ik slechts elke ~10sec een update.
Ja, zie ook mijn eerdere posts hierover in relatie met NoM. Ik heb dit gemeld aan evapower en kreeg recentelijk deze reactie terug:
Uw analyse klopt: de EvaPower verwacht standaard elke seconde een update, terwijl uw Landis & Gyr E350 slimme meter slechts elke 10 seconden een update doorstuurt. Hierdoor kan de EvaPower sneller reageren dan de P1-meter updates binnenkrijgt, wat leidt tot over- en ondercompensatie (oscillaties).
Nul op de Meter (NoM) en updatefrequentie
Doordat het systeem elke 10 seconden een update krijgt, is een volledig stabiele 0 op de meter in uw situatie onhaalbaar. Er zal altijd enige vertraging zitten in het bijsturen van het vermogen.
Optimalisatie en toekomstige oplossing
Op basis van de data die we verzamelen, kunnen we optimalisaties doorvoeren om de best mogelijke prestaties te bereiken binnen de huidige P1-mogelijkheden.
Voor mensen die deze oplossing niet nauwkeurig genoeg vinden, werken we aan een Modbus-oplossing voor in de groepenkast. Deze zal near real-time met de batterij kunnen schakelen, waardoor schommelingen zoals u nu ervaart aanzienlijk verminderd worden. We verwachten dat deze oplossing in de loop van het jaar beschikbaar komt.
Kortom: een bekend probleem, maar het mooie is dat er blijkbaar op termijn een Modbus-oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Nog beter (in mijn geval) zou zijn dat ze bijvoorbeeld de Harvi kunnen gaan gebruiken (bij mij al aanwezig) die m.b.v. CT klemmen nu de grid afname/teruglevering in de gaten houdt. (zie Myenergi systeem, voor degene die dat niet kennen).

Als ik straks een extra Harvi aansluit op de aparte 16A groep voor de Eva, dan zal ik in mijn app ook de batterij erbij gaan zien en krijg je 1 mooi (bijna) volledig overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O57yMDa8KA5wSiyLLWE0vZZ2E4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lJ4xx7bIlqFCvXS1wCCsBJLm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@diamanten ah sorry compleet gemist... Wel vaag dat het een SMR 5.0 meter is die toch maar elke ~10sec een update heeft. Het lijkt bijna wel alsof ze wel elke seconde een message sturen maar slechts elke ~10sec de meting updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
marcelsa schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Ah, ben heel benieuwd. Zou je mij hier of via PB op de hoogte willen houden?
Is goed, ik wacht nog op levering van mijn Eva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
Chupachups schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:40:
[...]

even benieuwd.... waarom niet bijvoorbeeld 2x een 580Wp paneel? (max 600 wp per kanaal las ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Chupachups schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:40:
[...]

Heb je support al eens benaderd over de voortgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinnednelebboh
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 09:59
@GadgetKoen

Super bedankt, ik ga deze week hopelijk de beslissing maken, ik hou hier contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene Artois
  • Laatst online: 24-08 08:54
Voogel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:23:
idem hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
marcelsa schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:47:
[...]

even benieuwd.... waarom niet bijvoorbeeld 2x een 580Wp paneel? (max 600 wp per kanaal las ik)
Ik heb al 3600 Wp op het dak liggen dus echt nodig waren de twee extra panelen niet..deze komen netjes uit binnen het toegestane bereik van de Eva (60V / 16A) per mppt poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Fioravanti schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Ja, gisteren. 't zal wel druk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Chupachups schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:43:
Ik heb al 3600 Wp op het dak liggen dus echt nodig waren de twee extra panelen niet..deze komen netjes uit binnen het toegestane bereik van de Eva (60V / 16A) per mppt poort.
ik kan aanbevelen er een plekje voor te zoeken op de ochtend- en/of avondhoek. Heb hier 2600 Wp op noordwest liggen (de rest was al bezet) . Die zijn nu de accu aan het afvullen voor de nacht nadat ik iets te lang de auto liet laden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prpro005
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-09 11:29
Ik overweeg om een set in Duitsland te kopen en in NL te installeren:

De hardware is exact hetzelfde:

NL; https://thuisbatterij.nl/...shandleiding-EvaPower.pdf

DE: https://cdn.shopify.com/s...34e18c88.pdf?v=1724748461

De prijs voor een Eva/Vita power en een Eva mate batterij:
NL: 1399
DE: 999 (er is een 10 pro cent korting coupon, normale prijs is 1099)

Een behoorlijk verschil dus….

Vraag is of je de hardware met NL app kunt installeren…
GadgetKoen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:33:
[...]

Geen ervaring wel even snel uitgezocht.. omdat het een interresante vraag is:

Dit is het orgineel.. is bedoeld voor een "balkon installatie" https://alphaesslife.de/p...dium=page&utm_id=AlphaESS

Van wat ik er van begreep is er voor Nederland een koppeling met een P1 poort aan toegevoegd.

Installatie video (4 maanden geleden) YouTube: AlphaESS Lite App Anleitung Video
Daar zie je ook de "orginele" App opzet voor deze accu's. Voor Nederland hebben ze dus een andere interface/aansturing ontwikkeld met P1 input.

Dit zou kunnen verklaren waarom er nog wat kinderziektes zijn..

Voor dit soort zaken kunnen ze wellicht minder makkelijk op Duitsland terugvallen.. die werken kennelijk niet met P1 data?!

Laatste:
Als je naar de prijs kijkt zou je in Duitsland de EVA + 1 accu goedkoper kunnen instappen dan in Nederland. Toevoegen van elke mate erna is wel hetzelfde (300) dus niet echt een voordeel te halen.
Krijgt er geen P1 dongle bij.. die is dan wel extra in NL maar kost geen 250 Euro natuurlijk.. Dus ergens is iemand lekker geld aan het verdienen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Prpro005 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:45:

[...]
Wel een interessante optie, maar het risico zou mij te groot zijn: Als er toch specifieke firmware in de EvaPower zelf zit, of een check op serienummer, voor bijvoorbeeld de P1 koppeling en dynamische controle, zit je met een (deels) onbruikbaar product.

Overigens vandaag ge-upgrade van Eva+1 naar Eva+4. Het installeren was plug and play, maar de app laat nog niet de nieuwe situatie zien. Er worden 2 accu’s getoond ipv 5. Het display van de EvaPower zelf laat wel consequent 5 accu symbolen zien en de totale SOC lijkt ook wel te kloppen.

EDIT: inmiddels worden alle vijf de accu's getoond.

[ Voor 16% gewijzigd door dennisfr op 07-03-2025 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Prpro005 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:45:

[...]
In Duitsland betaal je tijdelijk geen btw, zou je hier ook terug moeten kunnen vragen met een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

In deze week, met koude ochtenden en steeds langer licht, is het leuk om te zien in de app dat de batterij het ook steeds langer volhoud. Ondertussen is Eva rond 0200 leeg, waar dat een paar dagen terug nog 0030 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Fioravanti schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:00:
In deze week, met koude ochtenden en steeds langer licht, is het leuk om te zien in de app dat de batterij het ook steeds langer volhoud. Ondertussen is Eva rond 0200 leeg, waar dat een paar dagen terug nog 0030 was.
Precies, dit maakt ook dat ik nog twijfel om van Eva+4 naar Eva+5 te gaan. Die extra batterij zou dan alleen maar voor de zonnige randen van het zonnestroom seizoen (Feb/Maart ; Oct/Nov) zijn en niet renderen. Ik wacht dus nog even af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Fioravanti schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:00:
gisteren ging ik met 95% (EVA+2)de nacht in, en kwam er met 30% uit om half acht toen de eerste panelen begonnen te leveren. Eerste nacht dat ik rond kwam was 15 februari.

Nu natuurlijk wel een uitzonderlijke week. Sinds half februari al 11 dagen dat ik het in combinatie met verstandig gebruik van grote verbruikers voor elkaar kreeg vrijwel nul op de meter te draaien. Voor mij is dat een etmaal met 0,5 kWh import of minder.
Sinds half februari nog 16 kWh geimporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@Jan VLD Dan heb je wel een bizar laag sluipverbruik... met VV pomp + WTW en de koelkast zit ik toch al snel op 100-200W continue.

RTE sinds start ~71%, maart tot nu toe ~74% dus dat gaat eindelijk de juiste kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
49 W minimum: wifi, radiowekker etc
de helft van de tijd een koelkast en/of vriezer
als we slapen gemiddeld <100 W.

avond plus desktop 50 W en TV 80 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Fioravanti schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:57:
[...]

.. nog geen terugkoppeling gehad van de helpdesk helaas. Zijn er mensen hier die deze week de Eva bezorgd hebben gekregen? Dan weet ik in ieder geval dat het proces loopt en ik gewoon meer geduld moet hebben 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:34:
@Jan VLD Dan heb je wel een bizar laag sluipverbruik... met VV pomp + WTW en de koelkast zit ik toch al snel op 100-200W continue.

RTE sinds start ~71%, maart tot nu toe ~74% dus dat gaat eindelijk de juiste kant op.
Herkenbaar, mijn sluipverbruik is ook eerder 200/300w/h door koelkasten/vriezers/WTW, VV-pompen, WiFI-AP's etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLWildcard
380 kWh hier met warmtepomp, wtw, koelkast, vriezer, Nas, netwerk etc.+

In het kader van meten is weten (in standby mode):
- Televisie inc setupbox, versterker, gameconsole 15w
- Netwerk 40w
- Warmtepomp in rust 94w
- ventilatie in laagste stand 30w
- Nas 80w
- oven 3 w
- magnetron 2w
- Studeerkamer (printer etc) 38w

(Geen standby verbruik maar gemiddeld per dag)
- Diepvries 800w per dag
- Koelkast 300w per dag

[ Voor 72% gewijzigd door NLWildcard op 07-03-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:46
Chupachups schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:12:
[...]

.. nog geen terugkoppeling gehad van de helpdesk helaas. Zijn er mensen hier die deze week de Eva bezorgd hebben gekregen? Dan weet ik in ieder geval dat het proces loopt en ik gewoon meer geduld moet hebben 😉
Ik heb 30 januari besteld en de set wordt morgen geleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
[...]

Ja ik: 3 extra EvaMates.
12-2 Besteld
23-2 Mail met de bezorgdatum
6-3 Afgeleverd.

Misschien is er een tekort aan EvaPowers. Hoe dan ook: als je al gemaild hebt dan zou ik nog even wachten tot na het weekend. Ik heb al enkele keren op zondag antwoord gekregen op een email. Ik denk dat ze een beetje overweldigd zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:01
[...]

Ik heb gisteren volgens afspraak geleverd gekregen. Alleen de P1 was -zoals aangegeven- niet meegeleverd. Heldere comms vanuit de leverancier en ze stonden zoals beloofd in het aangegeven tijdblok op de stoep met een EvaPower + één EvaMate.

Installatie was een eitje. Koppelen met HomeAssistant idem.

JorisS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

Is er ook de mogelijkheid om 2 Evapower tegelijk te gebruiken en deze te loadbalancen?

[ Voor 97% gewijzigd door ThaHandy op 07-03-2025 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

JorisS schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:29:
[...]

Ik heb gisteren volgens afspraak geleverd gekregen. Alleen de P1 was -zoals aangegeven- niet meegeleverd. Heldere comms vanuit de leverancier en ze stonden zoals beloofd in het aangegeven tijdblok op de stoep met een EvaPower + één EvaMate.

Installatie was een eitje. Koppelen met HomeAssistant idem.
Zat toevallig net met hulp van CoPilot een beetje te pielen hoe ik die ene I/O sensor mooi gesplitst kreeg in HA:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - sensor:
      - name: "EvaPower naar Huis"
        state: >
          {% if states('sensor.ALG001124070230_Instantaneous_Battery_I_O') | float > 0 %}
            {{ states('sensor.ALG001124070230_Instantaneous_Battery_I_O') }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
      - name: "Huis naar EvaPower"
        state: >
          {% if states('sensor.ALG001124070230_Instantaneous_Battery_I_O') | float < 0 %}
            {{ (states('sensor.ALG001124070230_Instantaneous_Battery_I_O') | float) * -1 }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power

Hiermee krijg ik die iig goed opgesplitst. Heb dit vervolgens opgenomen in een andere helper, zodat het daarna ook in het Energiedashboard meekan. Het kan ongetwijfeld nog mooier of beter, (ben aardig onbekend met YAML), dus als iemand andere voorbeelden heeft, delen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:46
arro3038 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Ik heb 30 januari besteld en de set wordt morgen geleverd :)
Iets te voorbarig..... Krijg net een mail dat de levering voor de tweede keer wordt uitgesteld wegens logistieke problemen. Mag ik weer een week wachten. Echt heel irritant dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bos986
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:19
[...]

Afgelopen maandag (03/03) besteld en vandaag bericht dat de levering hoogstwaarschijnlijk in de 2e helft van deze maand gaat plaatsvinden.

Groet, Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Laatst online: 15:25
Ik heb ook net bericht dat niet morgen maar donderdag geleverd gaat worden.
Zo heel last minute wel erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlippieAI
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:56

FlippieAI

aka Tweek

Vraagje: ik had mijn Eva gekoppeld in de Energy Life app en later perongeluk hieruit verwijdert.
Als ik hem nu weer wil toevoegen vraagt hij te verbinden met dat tijdelijke netwerk, maar die wordt nu natuurlijk niet meer uitgezonden en kom ik niet voorbij die stap.

Weet iemand hoe ik de Eva kan resetten zodat ik hem weer kan toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:50

DRK

FlippieAI schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:32:
Vraagje: ik had mijn Eva gekoppeld in de Energy Life app en later perongeluk hieruit verwijdert.
Als ik hem nu weer wil toevoegen vraagt hij te verbinden met dat tijdelijke netwerk, maar die wordt nu natuurlijk niet meer uitgezonden en kom ik niet voorbij die stap.

Weet iemand hoe ik de Eva kan resetten zodat ik hem weer kan toevoegen?
knop op de EVA lang inhouden, dan reset hij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
dennisfr schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Ja ik: 3 extra EvaMates.
12-2 Besteld
23-2 Mail met de bezorgdatum
6-3 Afgeleverd.

Misschien is er een tekort aan EvaPowers. Hoe dan ook: als je al gemaild hebt dan zou ik nog even wachten tot na het weekend. Ik heb al enkele keren op zondag antwoord gekregen op een email. Ik denk dat ze een beetje overweldigd zijn...
Ik denk inderdaad dat er veel bestellingen zijn geplaatst, lijkt er ook op dat losse mates nog wel leverbaar zijn (en ook worden geleverd)..Ik wacht het nog even af. 30 januari besteld overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Ik ben aan het overwegen om een Eva Power te nemen, en deze in de schuur te zetten. Hierop zou ik dan een Longi Solar LR5-66HTH 530WP Perc willen aansluiten, die ik dan bovenop de (betonnen) schuur monteer.

1. Ik lees dat sommigen hun accu in Home Assistant hebben hangen, levert die integratie genoeg data om de accu in het energie dashboard te hangen?

2. Mijn doel is overigens peak shaving, zowel aan de bovenkant (inname stroom) als de onderkant (terugleveren stroom), en ook om een backup-voorziening te hebben i.v.m. de steeds grotere spanningen in de wereld. Is de app flexibel genoeg om op die manier de boel te configureren?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Sebazzz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:44:
Ik ben aan het overwegen om een Eva Power te nemen, en deze in de schuur te zetten. Hierop zou ik dan een Longi Solar LR5-66HTH 530WP Perc willen aansluiten, die ik dan bovenop de (betonnen) schuur monteer.
Eva heeft plaats voor twee van die lappen.
Van de rest heb ik geen verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard

1. Ik lees dat sommigen hun accu in Home Assistant hebben hangen, levert die integratie genoeg data om de accu in het energie dashboard te hangen?

2. Mijn doel is overigens peak shaving, zowel aan de bovenkant (inname stroom) als de onderkant (terugleveren stroom), en ook om een backup-voorziening te hebben i.v.m. de steeds grotere spanningen in de wereld. Is de app flexibel genoeg om op die manier de boel te configureren?
Je kan zonnenpanelen aan de EVA hangen zonder een omvormer o.i.d. ertussen.Hier zitten wel limieten aan, dus kijk dat goed na qua spanning en amperes.

In de schuur plaatsen kan, als er maar een stopcontact is. Let wel op de temparatuur eisen die gesteld worden. Dus als het vriest, heel warm is of heel vochtig is, is het misschien beter omdat niet te doen.

Als noodstroom kan je hem gebruiken, maar houd er rekening mee dat je dan wel een haspel hebt die vanuit de EVA naar binnen kan, want als het stroomnet uitvalt kan je alleen spanning krijgen via de extra stopcontacten die op de EVA zitten. Niet via het stopcontact dat op het lichtnet zit.

Peak shaving en nul op de meter kan je deze goed voor inzetten. Maar het zal zeker met 800w limiet nooit helemaal vlak worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Jan VLD schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Eva heeft plaats voor twee van die lappen.
Van de rest heb ik geen verstand.
16A max / 60V toch? - dit zonnepaneel ziet op ~54V en 15½A.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

NLWildcard schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Als noodstroom kan je hem gebruiken, maar houd er rekening mee dat je dan wel een haspel hebt die vanuit de EVA naar binnen kan, want als het stroomnet uitvalt kan je alleen spanning krijgen via de extra stopcontacten die op de EVA zitten. Niet via het stopcontact dat op het lichtnet zit.
Dat weet ik, maar dat is prima. Het is hoogstens dan om de koelkast of de WPB aan de praat te houden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Sebazzz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:55:
[...]

16A max / 60V toch? - dit zonnepaneel ziet op ~54V en 15½A.
Check die stroom. Je wilt weten Vmpp en Impp. Ik verwacht iets van rond de 50 V x 11 A of 40 V x 13A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Hier ook voorbereiding getroffen voor plaatsing in de schuur. Met isolatie zodat de boel vorstvrij kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Mag je wel oppassen, Als EVA aan het werk is moet ze soms best serieus wat warmte kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr

Ik denk dat dit beide vragen beantwoord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYsRqh4HyzoU39RCO1tK18VBh-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihr6Au10s1AIDD1aCD1s5QHv.jpg?f=fotoalbum_large
Sinds 10 uur zijn twee wassen gedraaid, de wasdroger (warmtepomp) is bezig en de vaatwasser is bijna klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRmjCdXrEo8Sr9GitFIJRmNqbVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DlnQTfjiko3oIBsjaQRbWMB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dennisfr op 08-03-2025 16:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NLWildcard
Ik wordt toch wel blij van de support vanuit de leverancier. Ik maak het ook wel eens anders mee. Onderstaand de antwoorden op aantal vragen.

Bedankt voor uw vragen en uw geduld. We beantwoorden ze graag!
1. Bug in de app bij instellen van piek- en daltarief
Ja, we kunnen bevestigen dat er momenteel een bug in de app zit waardoor het instellen van piek- en daltarieven niet correct werkt. Dit is bij ons bekend en we werken aan een oplossing in een komende update.
2. Gebruik van EvaPower als UPS (noodstroomvoorziening)
EvaPower kan tijdens een stroomuitval functioneren in off-grid modus, waarbij apparaten via de AC-uitgangen van stroom worden voorzien.
3. Roadmap voor Home Assistant support
We zijn bezig met een integratie voor Home Assistant, zodat gebruikers meer controle krijgen over hun systeem. Op dit moment kunnen we nog geen exacte datum geven, maar dit staat op onze roadmap voor verdere software-ontwikkeling. We zijn er al actief mee bezig.
4. Waarom is EvaPower niet geaard?
EvaPower is een klasse II-apparaat, wat betekent dat het dubbel geïsoleerd is en geen aarding nodig heeft voor veilig gebruik. Daarom heeft het apparaat een 2-aderige stekker zonder aardedraad. De stopcontacten op EvaPower hebben wél een aardingspin, maar deze is niet functioneel.
We begrijpen dat sommige gebruikers liever een geaarde oplossing willen. We werken aan de mogelijkheid om een optionele aardekabel aan te bieden in de nabije toekomst.
5. Zonnepanelen direct aansluiten op EvaPower
Het is mogelijk om extra zonnepanelen rechtstreeks op EvaPower aan te sluiten via de DC-ingang. We begrijpen dat het lastig is om te bepalen welke panelen het meest geschikt zijn.
We zijn van plan om in de toekomst compleet afgestemde zonnepaneelsets aan te bieden, zodat klanten direct een werkende oplossing kunnen aanschaffen. We verwachten dat we deze al in maart kunnen aanbieden.
6. Wat komt eraan?
We beseffen dat er veel ontwikkelingen en verbeteringen in de pijplijn zitten en dat gebruikers graag concrete datums willen. Helaas kunnen we daar op dit moment nog weinig harde beloften over doen, maar we werken er hard aan om deze functies zo snel mogelijk beschikbaar te maken. Zodra er updates zijn, houden we u uiteraard op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:21
Ben in de markt voor een thuisbatterij en lees in dit topic eigenlijk weinig issues. Zijn er nog niet veel uitgeleverd of draait alles bij iedereen als een zonnetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
Geen idee hoeveel er uitgeleverd zijn maar volgens mij toch wel een aanzienlijk aantal.
Tot nu toe weinig echte issues gehoord of gezien, maar er zijn wel kleine zaken die nog opgelost moeten worden. Vooral in de app, maar de support is goed en werken hard aan de verbeteringen (naar mijn gevoel).
Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste