Eén jaar met de Audi Q6 e-tron: geweldige auto, teleurstellende software
Vandaag heb ik mijn Audi Q6 e-tron 83 kWh precies één jaar in bezit. In dat jaar heb ik ongeveer 30.000 kilometer gereden, waardoor ik inmiddels een behoorlijk compleet beeld heb van de sterke én zwakke kanten van de auto.
Mijn configuratie
Ik rijd in een zwarte Audi Q6 e-tron S edition met een opgegeven WLTP-actieradius van 620 kilometer. De auto is onder andere uitgerust met:
- 21-inch 5-Y-spaakvelgen;
- Matrix LED-koplampen;
- alle beschikbare assistentiepakketten;
- een bijrijdersscherm;
- extra airbags;
- luchtvering;
- sportstoelen.
De cijfers na één jaar
Na ongeveer 30.000 kilometer zijn dit de gemiddelden:
- Gemiddeld verbruik: 20,38 kWh per 100 kilometer;
- Gemiddelde snelheid: 59 km/u;
- Totaal gereden afstand: circa 30.000 kilometer.
Het praktijkverbruik vind ik behoorlijk hoog. Vooral bij gebruik van de airconditioning loopt het verbruik merkbaar op. Daardoor valt de werkelijke actieradius tegen ten opzichte van wat je op basis van de WLTP-opgave zou verwachten. Die WLTP is echt een onzinnig nummer, geen enkele auto kan dat halen.
Wat bevalt goed?
Om met het positieve te beginnen: als auto is de Q6 e-tron een mooie en fijne auto. Hij ziet er zowel vanbinnen als vanbuiten prachtig uit en heeft een moderne, hoogwaardige uitstraling.
De sportstoelen zijn erg comfortabel en bieden goede ondersteuning. Ook de luchtvering draagt veel bij aan het rijcomfort. De auto rijdt stil, krachtig en ontspannen. Het interieur is uitstekend geïsoleerd en ook het geluidssysteem maakt indruk.
De afwerking voelt over het algemeen degelijk en robuust aan, al wordt er in het interieur naar mijn smaak wel behoorlijk veel kunststof gebruikt. De interieurverlichting versterkt de luxe uitstraling en er zijn nog voldoende fysieke knoppen aanwezig (nog wel teveel), wat ik persoonlijk prettiger vind dan wanneer alles via een touchscreen moet worden bediend.
Daarnaast is het mogelijk om apps, zoals Aximote, rechtstreeks in de auto te installeren. Dat biedt interessante mogelijkheden, al is de praktische meerwaarde nog niet altijd even groot.
Waar laat de Q6 e-tron steken vallen?
De grootste teleurstelling is zonder twijfel de software. De navigatie ziet er verouderd uit en is bovendien niet altijd accuraat. Ook de algemene bediening is onnodig ingewikkeld. Voor eenvoudige instellingen moet je soms door meerdere menu’s navigeren.
Het bijrijdersscherm is aardig om te laten zien, maar in de praktijk vraag ik mij regelmatig af wat de echte toegevoegde waarde ervan is.
Daarnaast worden persoonlijke profielinstellingen nooit onthouden. Ook de verplichte Europese veiligheidswaarschuwingen en assistentiemeldingen zijn behoorlijk irritant, zeker omdat je sommige instellingen na iedere rit opnieuw moet aanpassen.
De Audi-app is eveneens onbetrouwbaar. Regelmatig wordt de status van de auto bij mij niet bijgewerkt, terwijl mijn partner naast mij in dezelfde auto wél actuele informatie ziet — of precies andersom. Dat maakt de app onvoorspelbaar en vermindert het vertrouwen erin.
Storingen en problemen
Naast de matige software-ervaring heb ik verschillende technische problemen ervaren:
- De achterklep opent of sluit soms niet volledig;
- Het geluid en/of het centrale scherm valt incidenteel weg;
- Er verschijnen regelmatig uiteenlopende foutmeldingen;
- De digitale sleutel reageert soms helemaal niet;
- Het interieuralarm gaat zonder duidelijke reden af;
- De auto geeft soms onterechte waarschuwingen over de bandenspanning.
Bij een auto in deze prijsklasse verwacht je dat de basisfuncties betrouwbaar werken. Afzonderlijk lijken sommige problemen misschien klein, maar bij elkaar hebben ze een grote invloed op de dagelijkse gebruikservaring.
Conclusie
Ik ben wat dubbel over mijn Q6 e-tron.
Aan de ene kant is het gewoon een indrukwekkende auto. Hij ziet er fantastisch uit, heeft een mooi interieur en rijdt echt geweldig. Aan vermogen geen gebrek en alles voelt comfortabel en verfijnd aan. De stoelen zitten heerlijk, de luchtvering doet uitstekend zijn werk, het is aangenaam stil aan boord en de verlichting en het audiosysteem maken iedere rit nét wat specialer. Het is een auto waar je met plezier in stapt, of je nu even naar de supermarkt rijdt of een lange rit voor de boeg hebt.
Anderzijds is er de software, en die is ronduit teleurstellend. De gebrekkige betrouwbaarheid, foutmeldingen, verouderde navigatie en onvoorspelbare app trekken een enorme wissel op de totale ervaring. Zo sterk zelfs dat ik serieus overweeg om hierna geen Audi meer te nemen.
Over mijn dealer in Amsterdam heb ik niets dan lof. Daar word ik goed geholpen en serieus genomen. Audi als merk geeft mij dat gevoel helaas niet. Problemen blijven bestaan en een structurele oplossing lijkt uit te blijven.
Audi verliest marktaandeel. Wanneer klanten die veel geld uitgeven aan een premiumauto zich niet gehoord voelen, vind ik dat eerlijk gezegd niet zo vreemd.