• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Hunted schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:03:
Wisten jullie dat als je de auto verlaat met je sleutel in je zak, dat je dan door op dit knopje te drukken je auto op slot kunt zetten?
Ik drukte hem altijd uit met de sleutel 😳[Afbeelding]
Ja, dat wist ik. Dat is namelijk de plek waar het al 20 jaar zit bij auto's met keyless entry :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
M.b.t het SoC & navigatie verhaal: de versie van de navigatie is meer accuraat dan die in het cluster display _o-

In het cluster idee wordt state of charge getoond, ongeacht of deze daarwerkelijk beschikbaar is (bijvoorbeeld door lage temperatuur). Dit is/was een specifieke request van Porsche/Audi. De navigatie maakt gebruik van de state of energy, oftewel de daadwerkelijke beschikbare hoeveelheid energie. En daar kan dus een verschil in zitten.

Alleen is er geen visuele indicatie dat niet alle energie in je accu beschikbaar is in het cluster display, en dat vind ik gek. Dat heb ik intern ook al eerder aangegeven, en recent nogmaals.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wat ik weet van de voorgaande (fat) e-tron, is dat de energy bar dan ook gewoon deels oranje werd, waardoor goed zichtbaar werd wat wel en niet beschikbaar was bij koude temperaturen.

Ik zou dus de navigatie zeker als leidraad gebruiken :) Iets wat ABRP niet doet, die gebruikt de ruwe versie. En ja, dan kan je dus met een lege accu komen te staan :P

En dat is dan ook het verschil met de MyAudi app: hoewel die route via dezelfde API komt, wordt daar gewoon gerekend met de SoC value.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-12 15:51

GZL

Sinds oktober rijd ik een A6 etron. Wat mij opvalt is dat het laden bij een Fastned of Tesla Supercharger heel langzaam gaat. Als de accu voor 40% gevuld is komt de laadsnelheid niet boven de 65kw uit. Zowel de Supercharger en Fastnedstation waren laadstations die 800v ondersteunen. Hebben jullie ook dit soort problemen?
Softwareversie is 03.01.00/C

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:17
GZL schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:13:
Sinds oktober rijd ik een A6 etron. Wat mij opvalt is dat het laden bij een Fastned of Tesla Supercharger heel langzaam gaat. Als de accu voor 40% gevuld is komt de laadsnelheid niet boven de 65kw uit. Zowel de Supercharger en Fastnedstation waren laadstations die 800v ondersteunen. Hebben jullie ook dit soort problemen?
Lees je even in met betrekking tot snelladen.
In het kort:
Snelladen doe je zo laat mogelijk in je rit zodat je een zo warm mogelijk accu hebt.
Snelladen doe je dus met een warme accu, navigeer naar of gebruik een laadstation als bestemming zodat de auto de accu gaat voor verwarmen.
Snelladen doe je het liefst met een zo leeg mogelijk accu status. (Naast warm dus ook zo leeg mogelijk)

Het idee is duidelijk denk ik :)

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:23
GZL schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:13:
Tesla doet geen 800V nog in Europa, voor zover ik weet.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:34
Torrentus schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:46:
[...]

Tesla doet geen 800V nog in Europa, voor zover ik weet.
Klopt, dus dat is waar het al misgaat. Alle superchargers in EU zijn 400V. Daarnaast was de accu waarschijnlijk niet op temperatuur. Daarvoor moet de lader in de navigatie staan en moet je zeker 30-45 minuten vantevoren hebben gereden. De accu temp zie je in je display achter het stuur in dynamic mode.

• metalpro2021
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:57
Misschien kunnen mensen die laadsnelheden melden, ook even de batterijtemperatuur doorgeven.

• iX3-2022
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-12 19:15
metalpro2021 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:12:
Misschien kunnen mensen die laadsnelheden melden, ook even de batterijtemperatuur doorgeven.
Pas nog geladen 6% naar 41% in minder dan 7 minuten. Accu temp weet ik niet maar wel genavigeerd dus accu voorbereid. Op 41% nog rond de 200 kw. Ik heb de 83 kw/h accu en max laden dus op 225 kw.

• metalpro2021
iX3-2022 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:14:
[...]

Pas nog geladen 6% naar 41% in minder dan 7 minuten. Accu temp weet ik niet maar wel genavigeerd dus accu voorbereid. Op 41% nog rond de 200 kw. Ik heb de 83 kw/h accu en max laden dus op 225 kw.
Zelfde auto. Mijn temp komt na snelwegrijden 100+ km. Zonder laadstop selectie in nav niet boven de 12 graden met deze temperatuur. (Dus geen optimale fastcharge omstandigheden)Heb jij/anderen dit ook? Hyper goed geïsoleerd naar de cabine toe of is er iets anders aan de hand?

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

metalpro2021 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:28:
[...]

Zelfde auto. Mijn temp komt na snelwegrijden 100+ km. Zonder laadstop selectie in nav niet boven de 12 graden met deze temperatuur. (Dus geen optimale fastcharge omstandigheden)Heb jij/anderen dit ook? Hyper goed geïsoleerd naar de cabine toe of is er iets anders aan de hand?
Rijden verwarmt de batterij nauwelijks. Het is een groot massief blok van 500kg+. Zeker stabiele (lagere) snelweg km’s doen niet veel. Regeneren, optrekken, regeneren of hogere snelheden rijden brengt de temperatuur omhoog.

Of je kiest de meer intelligente oplossing: lader als bestemming/tussenstop ingeven in de navigatie

.

• fwinters
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:27
MK_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:41:
M.b.t het SoC & navigatie verhaal: de versie van de navigatie is meer accuraat dan die in het cluster display _o-

In het cluster idee wordt state of charge getoond, ongeacht of deze daarwerkelijk beschikbaar is (bijvoorbeeld door lage temperatuur). Dit is/was een specifieke request van Porsche/Audi. De navigatie maakt gebruik van de state of energy, oftewel de daadwerkelijke beschikbare hoeveelheid energie. En daar kan dus een verschil in zitten.

Alleen is er geen visuele indicatie dat niet alle energie in je accu beschikbaar is in het cluster display, en dat vind ik gek. Dat heb ik intern ook al eerder aangegeven, en recent nogmaals.

***members only***

Wat ik weet van de voorgaande (fat) e-tron, is dat de energy bar dan ook gewoon deels oranje werd, waardoor goed zichtbaar werd wat wel en niet beschikbaar was bij koude temperaturen.

Ik zou dus de navigatie zeker als leidraad gebruiken :) Iets wat ABRP niet doet, die gebruikt de ruwe versie. En ja, dan kan je dus met een lege accu komen te staan :P

En dat is dan ook het verschil met de MyAudi app: hoewel die route via dezelfde API komt, wordt daar gewoon gerekend met de SoC value.
Dit is nieuw voor me! Dankjewel!
Weet je of er een manier is om de flitsers en trajectcontroles in de navigatie te krijgen?

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
fwinters schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:49:
[...]
Dit is nieuw voor me! Dankjewel!
Weet je of er een manier is om de flitsers en trajectcontroles in de navigatie te krijgen?
In de huidige software zijn flitsers niet enabled in Europa -O-

De manier om flitsers in de navigatie te krijgen is door naar Korea te gaan, daar bestaat die feature wel al op dit moment >:)

Verder mag ik er niks over zeggen of het in de toekomst ook naar Europa komt :o

• Wasbeer2006
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13:43
M4tthijs schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:57:
[...]

Ik snap wat je bedoelt over die abonnementen, dat is inderdaad een keuze van Audi. Zelf vind ik het vooral raar dat wel de data van de 12-volt accu uit te lezen is (bijvoorbeeld de en SoC, en voltagecijfers), maar de gegevens uit de hoogvoltage batterij niet.

Ik verwacht gewoon inzicht hebben in deze data. Dat zou wat mij betreft vanzelfsprekend moeten zijn.
Dat vind ik ook. Basale gegevens/data zouden gewoon beschikbaar moeten zijn.
Ik denk dat je bij een rechter nog kans maakt ook, dit is feitelijk koppelverkoop, je moet na 3 jaar het audi abo afsluiten om van de volledig primaire zaken van de auto gebruik te kunnen maken.

• Wasbeer2006
MK_ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:58:
[...]

In de huidige software zijn flitsers niet enabled in Europa -O-

De manier om flitsers in de navigatie te krijgen is door naar Korea te gaan, daar bestaat die feature wel al op dit moment >:)

Verder mag ik er niks over zeggen of het in de toekomst ook naar Europa komt :o
Korea, lijkt me een prima land :-).
Japan heeft ook meer, bv bidirectioneel laden.

Om het wat simpeler te stellen het zit hem in de bruto/netto capaciteit en bruikbaarheid ervan bij bepaalde gebruik. Een accu heeft een C waarde, dat is de maximale ontlaad capaciteit, bij beopaalde omstandigheden, koud is er een maar ook warmte en extreem gebruik. Die waarde daalt waardoor de netto bruikbare capaciteit ook daalt.

Goed ik weet iemand voor een cursus zuinig rijden, mijn vrouw heeft gisteren de eerste lange rit gereden Maastricht / Rotterdam om een uurtje of 4 in de middag gestart. Lekker zuinig, bijna WLTP als het dat niet echt is. Ik was best verbaasd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtZ3juOCyng2o63O9503w_m4vxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqouN9WEgoEln78xgNSHbdP4.jpg?f=fotoalbum_large

• Wasbeer2006
GeeMoney schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:34:
[...]

In het kort:
Snelladen doe je zo laat mogelijk in je rit zodat je een zo warm mogelijk accu hebt.
Snelladen doe je dus met een warme accu, navigeer naar of gebruik een laadstation als bestemming zodat de auto de accu gaat voor verwarmen.
Snelladen doe je het liefst met een zo leeg mogelijk accu status. (Naast warm dus ook zo leeg mogelijk)

Waar wat je zegt, maar deze laadsnelheden zijn te nogsteeds te laag.
De mijne haalde gisteren van 54% naar 87% gemiddeld iets van 160. Dat vond ik voor de 83kw dan weer heel hoog. Maar zet ook de batterijspaarstand uit, daar staat niets over in, maar toen ik laden met deze instelling aan blijft ie inderdaad rond de 50 a 60kw hangen, kan toeval geweest zijn maar twee keer aan was lage snelheid twee keer uit hoge snelheid.

• chewie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 14:52
@Wasbeer2006 Wat heb je bij Ali besteld voor in de kofferbak als ik vragen mag? Ik mis eerlijk gezegd ook gewoon simpele netjes aan de zijkanten bij die uitsparingen. En het liefst wil ik daar ook een plek waar ik mijn laadpas kan opbergen (aangezien ik mijn laadkabel ook meestal achterin heb liggen, dus dan ligt het makkelijk bij elkaar)

• GZL

GZL

GeeMoney schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:34:
[...]

In het kort:

Wat je antwoordt snap ik uiteraard. Inmiddels rij ik al weer 6 jaar een EV en begrijp wat invloed heeft. Waar aan voorbij gegaan wordt is de laadsnelheid die gehaald wordt. Los van het hoe en wat, in alle omstandigheden zou de laadsnelheid vele malen hoger moeten zijn dan de snelheid die mijn A6 haalt. Als iemand dezelfde problematiek ervaart en oplossingen heeft dan verneem ik dat graag.

• Wasbeer2006
chewie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:30:
@Wasbeer2006 Wat heb je bij Ali besteld voor in de kofferbak als ik vragen mag? Ik mis eerlijk gezegd ook gewoon simpele netjes aan de zijkanten bij die uitsparingen. En het liefst wil ik daar ook een plek waar ik mijn laadpas kan opbergen (aangezien ik mijn laadkabel ook meestal achterin heb liggen, dus dan ligt het makkelijk bij elkaar)
https://nl.aliexpress.com...25vN&gatewayAdapt=glo2nld

en dat ziet er dan zo uit

Links is bij mij door het knopje wat lastiger, rechts iets ingeknipt en zit prima. Klittenband is heel goed.
Origineel is netter, maar bij vergeten is dit voor een paar euro prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JZEI3ypGpTmLArgIEF2Rw3LPfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACKGxmPxV3yUoAyxqXnBUXDM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wVPqDi2lp7uU0F4xVmIjvtkn9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CzrC9eeR9wG6Ch0wc4D62T6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Wasbeer2006 op 19-12-2025 15:15 ]

• chewie
Thnx, ga ze meteen bestellen. Ik kan dan op dat netje ook nog wel een hoesje/houdertje voor de laadpas plakken.
Mooie, elegante oplossing voor een auto van 75K 8)7

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:40
Prijzen en packs zijn ook aangepast in België

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Auto wassen met een hogedrukspuit heeft ook een nieuwe dimensie gekregen met de A6. Zowel de kofferbak als de frunk gaan spontaan open als je er met de spuit overheen gaat. De kofferbak echt een keer of 5/6. Heel storend.

• S-vd-S
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:00
Niets aan de hand, als je de sleutel maar niet in de buurt is!

• rickjehh
  • Nu online
S-vd-S schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:59:
Niets aan de hand, als je de sleutel maar niet in de buurt is!
Dat wordt lastig als je in een wasbox staat natuurlijk.

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
rickjehh schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:18:
[...]

Je moet niet teveel logica verwachten van een auto van 75k + hoor ;)

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

rickjehh schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:18:
[...]

Laat de sleutel in de auto liggen en dan zijn je problemen opgelost ;)

.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Wasbeer2006 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:14:
[...]

https://nl.aliexpress.com...25vN&gatewayAdapt=glo2nld

en dat ziet er dan zo uit

Links is bij mij door het knopje wat lastiger, rechts iets ingeknipt en zit prima. Klittenband is heel goed.
Origineel is netter, maar bij vergeten is dit voor een paar euro prima!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kunnen we de originele onderdeelnummers niet achterhalen?

Vooral het bakje bij de je linkerknie ben ik in geïnteresseerd.

.

• Teknix1982
  • Niet online
AkroBatik schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:16:
[...]

Laat de sleutel in de auto liggen en dan zijn je problemen opgelost ;)
Dat maakt voor mij geen verschil. Ik laat mijn sleutel in de auto en dan nog gaat de kofferbak open. Iets minder hoog sinds 3.10 maar nog steeds open

• rickjehh
  • Nu online
Zal het eens proberen de volgende keer maar het is natuurlijk tamelijk bizar dat een hogedrukspuit ervoor zorgt dat de kofferbak opengaat

Zit trouwens te denken wellicht zorgt de sensor aan de onderkant ervoor waar je normaal gesproken handsfree de kofferbak mee kunt openen. Zal die ook de volgende keer eens uitzetten van tevoren.

[ Voor 41% gewijzigd door rickjehh op 19-12-2025 21:33 ]

• Wasbeer2006
rickjehh schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:26:
Zal het eens proberen de volgende keer maar het is natuurlijk tamelijk bizar dat een hogedrukspuit ervoor zorgt dat de kofferbak opengaat

Zit trouwens te denken wellicht zorgt de sensor aan de onderkant ervoor waar je normaal gesproken handsfree de kofferbak mee kunt openen. Zal die ook de volgende keer eens uitzetten van tevoren.
Ik heb de auto al een keer of drie/vier gewassen met de hogedruk en helemaal niets van dit
Mijn manier (bij elke auto)
-Open drukken met de sleutel;
-1 deur open en dicht doen;
-Sleutel in de garage leggen een meter of vijf is dat.

De sleutel binnen een meter van de auto geeft iig problemen, dat lijkt me logisch,

• Wasbeer2006
AkroBatik schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:17:
[...]

Kunnen we de originele onderdeelnummers niet achterhalen?

Vooral het bakje bij de je linkerknie ben ik in geïnteresseerd.
Ik heb dat gevraagd kreeg een raar verhaal, dit ging om de kofferbak, die netjes zouden niet achteraf kunnen omdat er pluggen in de bekleding zitten. Ik vroeg toen en als het dan kapot is/gaat? Geen antwoord meer.

Het bakje zou ik ook in geintreseerd zijn, simpel tuurlijk moet dat kunnen maar dan moet je dus die hele linkerplaat hebben en het bakje. Dat hoeft van dit action plastic toch niet veel te kosten :)

• rickjehh
  • Nu online
Wasbeer2006 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:23:
[...]

Ik heb de auto al een keer of drie/vier gewassen met de hogedruk en helemaal niets van dit
Mijn manier (bij elke auto)
-Open drukken met de sleutel;
-1 deur open en dicht doen;
-Sleutel in de garage leggen een meter of vijf is dat.

De sleutel binnen een meter van de auto geeft iig problemen, dat lijkt me logisch,
Nogmaals, als ik een wasbox sta kan ik moeilijk m’n sleutel 30m verderop neerleggen dus ik blijf erbij dat het tamelijk bizar is dat zowel de kofferbak als de frunk opengaat door een waterstraal.

• Wasbeer2006
MMM mijn volvo ging ook compleet over de kling als ik met mijn sleutel in mijn zak de auto ging wassen. Bij mijn vrouw dr mini precies zo, dus dat is echt geen Audi ding.

Dan moet je hem echt even vergrendelen in de instellingen. En dan gaan we weer, die gui zit veel te ingewikkeld in elkaar, mijn Volvo had gewoon een wasstand.

Het blijft wel software he, het is 1 of 0. Als er een vlieg op je regensensor komt gaat ie ook aan.
Een CLA maakt ook een volle noodstop met een fotograaf in de auto ervoor, dacht even dat het een voetganger was.

Het grootste probleem van deze auto zit hem in de compelxiteit van het menu en als ik @MK_ hoor gaat dat niet beter worden, ja gebruiksgemak gaat iets omhoog, maar de problemen gaan blijven. Het wordt allemaal bekeken met de IT kennis van 2005. Een auto zijn tegenwoordig twee dingen een IT systeem en een auto en als je dat niet integraal met een heel team afstemt waar iedereen weet wat het eidndoel is gaat het mis.

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:46
Audi Q6 performance, vanacht opgeladen tot 85%.
Range die aangegeven werd was 385 km
Auto uit garage op garagepad gezet en later weer terug in garage.
Dus zo’n 20 meter ! Gereden.
Kijk ik zojuist 16:00 op de app is de range 347km.
Hoe dan ?

• JTHZZ
Volgens mij gewoon omdat dat hoge verbruik van die paar meter wordt geëxtrapoleerd. Waarom staren veel mensen zich zo blind op die guess o meter? Ik kan die 85% in 250km leegrijden en ik kan er 400km van maken. Alles hangt af van rijsnelheid, windrichting, temperatuur en eventuele hoogteverschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 20-12-2025 16:17 ]

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Voor degenen die net als ik benieuwd waren/zijn naar ervaringen met het verbruik van de Q6 met Dakkoffer en winterbanden hierbij mijn (beknopte) ervaring.

Ik heb afgelopen week twee keer dezelfde route gereden naar mijn schoonouders, de eerste keer op zomerbanden en zonder dakkoffer en de tweede met winterbanden én dakkoffer.

Afstand is +/- 220 kilometer, van Enschede tot iets voorbij Keulen. Auto zat vol met het gezin (2 puberende dochters, mijn vrouw en ik). Ik rijd altijd 130 waar het kan, maar met de diverse wegwerkzaamheden kwam het gemiddelde behoorlijk lager uit, +/- 84 km/u beide keren.

Rit 1 (Zomer editie): Verbruik 22,7
Rit 2 (Winter editie): Verbruik 25,1
Iets meer dan 10% verschil, wat mij eerlijk gezegd nog wel meeviel.

Daarna zijn we 's nachts doorgereden naar Oostenrijk. Hierbij lag het gemiddelde tempo bij tijd en wijle een heel stuk hoger.
Het eerste stuk van +/- 250 kilometer kwam dat neer op 115 km/u , dan gaat vanzelfsprekend het verbruik direct behoorlijk omhoog. Kwam uiteindelijk uit op 29,2.
De gehele rit, inclusief files en de berg op resulteerde in een vergelijkbare 29,1.

Ja, een stuk hoger dan in de zomer cruisend op de Nederlandse snelwegen te halen is, maar al met al is het voor mij prima. Ik stop sowieso altijd elke twee uur om even fatsoenlijk de benen te strekken, iets te drinken halen en weer te lozen. In de tussentijd is de Audi toch wel opgeladen, dus de reistijd is nauwelijks langer dan ik gewend was.

Als ze die software nou eens op orde krijgen is het wat mij betreft echt een uitstekende auto :)

[ Voor 2% gewijzigd door amontillado op 20-12-2025 22:26 . Reden: punt,komma,etc. ]

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• Naafets88
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:08
Hier gisteren de rit gedaan naar Valloire, 135km/u gemiddeld gereden en haalde met de A6 83kWh een gemiddelde van 24kWh/100 km, toch veel regen gehad en ook wel wat wind. (Met de BMW I5 was dit vorig jaar in droog weer en bijna windstil 23kWh/100km)

3 personen en vrij goed volgeladen.

Delaatste 450km zonder cruise control wat het verbruik wel niet ten goede kwam (De kerstboom in de auto ging aan, dus geen ondersteuningsystemen, na aankomst resette dit zijn eigen)

Wat mij wel opviel is dat mijn spiegel zeer snel vuil werden van het opspattend water van onder de spiegel. Nog mensen hier last van? Iemand een oplossing?

Voor de rest was de wagen top! Zeer comfortabel, zachte ophanging en stilte in de cabine! Echt van genoten!

Het laden ook altijd vlot tot 220-225kWH

Enkel jammer dat je bepaalde laadstops niet kan weigeren

• Wasbeer2006
Naafets88 schreef op zondag 21 december 2025 @ 05:09:
Hier gisteren de rit gedaan naar Valloire, 135km/u gemiddeld gereden en haalde met de A6 83kWh een gemiddelde van 24kWh/100 km, toch veel regen gehad en ook wel wat wind. (Met de BMW I5 was dit vorig jaar in droog weer en bijna windstil 23kWh/100km)

3 personen en vrij goed volgeladen.

Delaatste 450km zonder cruise control wat het verbruik wel niet ten goede kwam (De kerstboom in de auto ging aan, dus geen ondersteuningsystemen, na aankomst resette dit zijn eigen)

Wat mij wel opviel is dat mijn spiegel zeer snel vuil werden van het opspattend water van onder de spiegel. Nog mensen hier last van? Iemand een oplossing?

Voor de rest was de wagen top! Zeer comfortabel, zachte ophanging en stilte in de cabine! Echt van genoten!

Het laden ook altijd vlot tot 220-225kWH

Enkel jammer dat je bepaalde laadstops niet kan weigeren
He he, eindelijk wat meer reele reacties.
Het is voor de maat en zeer zuinig platform. Dat zie je ook in de testen.

Ik poste he5 al een pagina eerder mijn vrouw reed van Maastricht naar Rotterdam met 14.8 over 220 km en 82 gemiddeld, dat kan toch niemand slecht vinden, net als de waardes hierboven.

Het verbruik is gewoon in lijn met brandstof, sterker ik denk een stuk gunstiger tot 130.

Je kan een laadstop wel weigeren, dan moet je hem in de prullenbak gooien als je de stop ingedrukt houd op het linker uitklapscherm de vraag is alleen of je dan wel de gewenste stop krijgt. Het is een beetje tweaken met de restcapaciteit.

Ik vind de spiegels ook vrij vies worden, dat heeft deels metcde aero te maken en ik denk ook met de iets te warm wordene spiegels. Mijn volvo duurde langer datvze droog waren, soms te lang, maar het droogde zelden vies op. Mij is opgevallen, hoe sneller ze droger hoe sneller ze vies zijn over de laatste vijf auto,s. Maar misschien heeft het er niets mee te maken het is een idee.

Raar valloire en geen fietsen achterop :) hadden we die test ook meteen gehad.

• Gerardvhgn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:01
Hi all, ik ben aan het kijken voor een nieuwe lease. Heb nu een Q4 Launch Advance Edition met HUD en 3-weg klimaatsysteem. Bevalt erg goed.

De Q4 in ongeveer dezelfde configuratie kan niet meer (LM heeft m veel ongunstiger geprijsd). En zonder adaptieve CC wil ik eigenlijk niet meer. Alternatieven als iX1 valt af ivm range, EX40 te klein etc.

Kortom zoeken en vergelijken. Zat/zit lang op de koers van een volledig aangeklede Skoda Enyaq Coupé. De nieuwe front doet m goed, prima range, veel bagageruimte en goed zitcomfort op de achterbank. Dat laatste is van belang omdat de puberdochter van 16 lange benen heeft.

Gezien de ervaring met de afprijzingen van de Q4 niet echt serieus gekeken naar de A6 etron. Maar, de basis edition heeft eigenlijk alle comfort / basisopties die ik prettig vind. Goed, HUD moet ik op geven en het liefst zou ik het tech-pakket willen. Maar dat is nog te overzien.

Maar, de achterbank en de ruimte voor die lange benen. In de Q4 zit je net wat hoger waardoor de knie niet erg van de bank af komt en de voeten kunnen onder de voorstoel.

Hoe is dat in de A6 Avant? Van de week kort gekeken maar vergeten om de bijrijdersstoel te verstellen om te zien hoe het dan is. Wat zijn jullie ervaringen? Gezien de lange vakantietripjes met de auto en af en toe een korte trip naar Oostenrijk is dit belangrijk.

• zorgeloosict
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-12 21:02
Gisteren eerste lange rit gemaakt met de a6 etron avant

Heerlijke reis auto maar een paar dingen kwam ik niet uit
* spiegelverwarming / ontwasseming lijkt onmogelijk aan te zetten, heb je hiervoor winterpakket of stuur verwarming als optie voor nodig? Druppels op de spiegels hebben er 250km op gezeten en waren daardoor onbruikbaar.
* kun je het elektrische ruimteschip geluid uitzetten in de cabine, dit lijkt via de speakers in het interieur te komen.
* accu voor verwarmen / voorbereiden voor snelladen lijkt niks te doen, had dit 15 min voor aankomst bij Total energies 300kw paal deze bestemming gekozen en het laden ging niet vlotter als 100kw, ben er naar toe genavigeerd via de Audi Navi

Iemand tips?

[ Voor 9% gewijzigd door zorgeloosict op 22-12-2025 06:20 ]

• Wasbeer2006
Gerardvhgn schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:08:

Hoe is dat in de A6 Avant? Van de week kort gekeken maar vergeten om de bijrijdersstoel te verstellen om te zien hoe het dan is. Wat zijn jullie ervaringen? Gezien de lange vakantietripjes met de auto en af en toe een korte trip naar Oostenrijk is dit belangrijk.
Het is wat je zegt, bij een lage auto zit je altijd meer met de knieën opgetrokken.
Maar ik zat twee weken terug in een V90 en die is niet heel anders.

In vergelijk met bv een Q4 , EX40 staan de leuningen wat schuiner wat een stuk comfortabeler is dan recht, de bank is ook lang genoeg, maar je zit wat meer met je knieen omhoog. Mijn zoon is 185 maar geeft wel aan dat hij beter achterin zit dan bij mijn vorige V60.

Voor de rest heb je gelijk een redelijk basis A6 heeft net zoveel als een Q4.
Maar...... kijk dan ook naar de Q6, deze is goedkoper geworden en nu goedkoper dan de A6 ook in de lease!
Dan ben je helemaal klaar natuurlijk.

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:54
Voor wie van auto detailing houd, ik heb vorige week mijn Audi volledig laten detailen.

YouTube: Full Detail of an Audi A6 - Wash, Polish & Coating

• Revres
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-12 10:42
zorgeloosict schreef op maandag 22 december 2025 @ 06:17:

* spiegelverwarming / ontwasseming lijkt onmogelijk aan te zetten, heb je hiervoor winterpakket of stuur verwarming als optie voor nodig? Druppels op de spiegels hebben er 250km op gezeten en waren daardoor onbruikbaar.
* kun je het elektrische ruimteschip geluid uitzetten in de cabine, dit lijkt via de speakers in het interieur te komen.
* accu voor verwarmen / voorbereiden voor snelladen lijkt niks te doen, had dit 15 min voor aankomst bij Total energies 300kw paal deze bestemming gekozen en het laden ging niet vlotter als 100kw, ben er naar toe genavigeerd via de Audi Navi

Iemand tips?
  • Mee eens met de spiegels, dat ervaar ik hetzelfde.
  • Het geluid is gekoppeld aan het rijdersprofiel (voor zover ik weet). In de stand Individual is het geluid anders dan bij andere rijprofielen.
  • Voorverwarmen moet in mijn ervaring minimaal 20 tot 30 minuten vooraf starten door een laadstation in de navigatie in te stellen. In de praktijk werkt 30 tot 45 minuten beter, dan is duidelijk te zien dat de accu daadwerkelijk (genoeg) opwarmt.

• bobloblaw
  • Laatst online: 08:57
Rickrebr schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:14:
Voor wie van auto detailing houd, ik heb vorige week mijn Audi volledig laten detailen.

YouTube: Full Detail of an Audi A6 - Wash, Polish & Coating
Wat heeft dat gekost als ik vragen mag?

• nblik
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:22
zorgeloosict schreef op maandag 22 december 2025 @ 06:17:

Iemand tips?
Ik heb zelf ook de ervaring met de spiegels. Gister gelezen dat de verwarming van de spiegels gekoppeld is aan de achterruitverwarming. Nog niet uitgeprobeerd maar FYI :)

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:54
bobloblaw schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:38:
[...]

Wat heeft dat gekost als ik vragen mag?
Rond de 2300, er zijn uiteraard goedkopere opties maar bij hem weet ik wat ik krijg door de videos bijvoorbeeld. En geen onzin marketing zoals 7-9 jaar coating garantie blabla want dat is sowieso onzin.

• Wasbeer2006
Rickrebr schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:52:
[...]

Rond de 2300, er zijn uiteraard goedkopere opties maar bij hem weet ik wat ik krijg door de videos bijvoorbeeld. En geen onzin marketing zoals 7-9 jaar coating garantie blabla want dat is sowieso onzin.
Ik kijk hem ook vaak heel erg mooi! Soort meditatie fimpjes!

Vind 2300 veel geld, maar wel te verklaren.
Ik doe het zelf, resultaat is misschien ietsje minder, maar ik vind het leuk om te doen.
En reeel als ik het echt helemaal netjes doe ben ik wel een 300 aan spullen kwijt en hele lange dag of twee wat kortere. Dus ansich is die prijs wel te verklaren.

Een goede coating in ons klimaat gaat een ander half jaar mee, misschien twee als je geluk hebt.
Je houd het vaste vuil niet tegen, dat stapelt op en inde loop der tijd geeft dat een minder mooi resultaat.

• Teknix1982
  • Niet online
nblik schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:43:
[...]

Ik heb zelf ook de ervaring met de spiegels. Gister gelezen dat de verwarming van de spiegels gekoppeld is aan de achterruitverwarming. Nog niet uitgeprobeerd maar FYI :)
Dit, in versie 3.10.00/c is het icon voor de achterruit verwarming aangepast dat ook een spiegeltje erin verwerkt zit.

• zorgeloosict
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-12 21:02
Teknix1982 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:18:
[...]

Dit, in versie 3.10.00/c is het icon voor de achterruit verwarming aangepast dat ook een spiegeltje erin verwerkt zit.
Is dit ook als je geen winterpakket of stuurverwarming hebt?
Ben namelijk bang dat ik gewoon een buitenspiegel heb zonder verwarming erin

• Teknix1982
  • Niet online
zorgeloosict schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:28:
[...]

Durf ik niet te zeggen, ik heb dat winterpakket wel.

• GZL

GZL

zorgeloosict schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:28:
[...]

Dit geldt voor elke A6/Q6, achterruitverwarming aan = spiegelverwarming aan, ongeacht de opties waarover de auto beschikt.

[ Voor 6% gewijzigd door GZL op 22-12-2025 11:43 ]

• Wasbeer2006
Is al eerder een draadje over geweest, kennelijk bestaan er auto's waar je dit los kan regelen.
Ik heb ze nog nooit gehad, achteruit verwarming aan is altijd spiegelverwarming aan. Dit staat ook in het symbool

• sebassie1980
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-12 12:02
Ik heb de eerste maand & 2.000km erop zitten (Avant quattro, 20"). Ervaring overwegend positief, want de pluspunten wegen voor mij zwaarder dan de minpunten.

Plus:
  • Fantastische cruiser. Ik kom net als Wasbeer van een V60, die daar ook al om bekend staat, maar de Audi rijdt nog comfortabeler.
  • Acceleratie is (zeker op dynamic) retesnel en geeft bij mij nog nét het gevoel van volledige controle. (Dat had ik niet in bijv. een Tesla 3 Performance)
  • De luchtvering is een must. Die helpt ook in woonwijken met nare drempels, zoals hier.
  • Head-up display is tof, al doet de navigatie flink onder voor Google, bijv. inachtneming van files, en bijv. pijlen recht naar voren als je op die rotonde toch echt linksaf moet (wat de kaart wél correct laat zien).
  • Gelukkig sporadische software-issues.
Min:
  • Ik heb een vrij harde bromtoon als ik accelereer tussen 70-90km/h. Zomerbanden met gedocumenteerde bandenspanning. Benieuwd of dat verandert als ik voor de wintersport op winterbanden overga.
  • Dat je de batterij niet thuis aan de paal kunt voorverwarmen is voor mij onbegrijpelijk.
  • Verbruik valt me wat tegen, gemiddeld 21kWh/100km. Ik rijd veelal een mix van afstanden van 8km @50-80km/h, 20km @80-100km/h, en 60km @50-120km/h. Die afstanden zijn niet optimaal, maar ik rijd i.h.a. erg beheerst, vaak op efficiency, en ik durf te zeggen met bijna optimale handmatige recuperatie (gamification :)). Het beste resultaat was 17kWh/100km op een afstand van 80km met 10 graden en zijwind,
  • De achterklep krijg ik bijna nooit open met m'n voet. Dat staat trouwens los ervan dat de achterklep al na 2x gebruik moest worden gerepareerd (vervanging van twee blokjes o.i.d.)
  • Sinds ik een nieuw, dun plastic hoesje op m'n foon heb wil hij niet goed laden in het laadvak -- terwijl het hoesje vrijwel identiek is aan m'n vorige.
Ik zag trouwens in dit draadje langskomen dat de radio soms wegvalt. Bij mij is dat alleen als Carplay met Flitsmeister (op m'n telefoon) aanstaat. De Flitsmeister berichten zijn bij mij om de een of andere reden via Carplay niet te horen, maar ze zijn er wel, en onderbreken tijdelijk de radio.

• Wasbeer2006
@sebassie1980

Evens pecifiek over de bromtoon, die heb ik ook waargenomen. Maar de laatste week lukt het me niet deze te reproduceren. Lijkt alleen als ie redelijk "koud" is. Ik voel hem ook wel iestje trillen.

Mijn beeld is nu dat het alleen in dynamic is en niet in efficiency. Ik ga het nog eens proberen te reproduceren

Waarom zou je thuis de batterij aan de paal willen voorverwarmen? Als doen om meteen naar ene snellader te rijden?

Draadloos laden..... ik heb het er net op mijn werk over, verschillende telefoons verschillende auto's vrijwel iedereen heeft er problemen mee, of hij laad bijna niet, wordt warm etc. Bij mij persoonlijk met een S25.

• sebassie1980
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-12 12:02
Wasbeer2006 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:01:
Waarom zou je thuis de batterij aan de paal willen voorverwarmen?
Omdat je met een voorverwarmde batterij je bereik maximaliseert. Bij mijn weten richting 10% winst nabij het vriespunt :) Ik meen me ook te herinneren dat een koude batterij ook recuperatie minder effectief maakt / vertraagt.

• chewie
Ik zag trouwens in dit draadje langskomen dat de radio soms wegvalt. Bij mij is dat alleen als Carplay met Flitsmeister (op m'n telefoon) aanstaat. De Flitsmeister berichten zijn bij mij om de een of andere reden via Carplay niet te horen, maar ze zijn er wel, en onderbreken tijdelijk de radio.
Hier heb ik ook last van. Heel irritant. Nog geen oorzaak danwel oplossing voor gevonden.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-12 14:26
Wasbeer2006 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:53:
Is al eerder een draadje over geweest, kennelijk bestaan er auto's waar je dit los kan regelen.
Ik heb ze nog nooit gehad, achteruit verwarming aan is altijd spiegelverwarming aan. Dit staat ook in het symbool
Ik had een Volkswagen Polo uit 2013.. die kon dat wel gewoon... Heb nu zelf een Tesla en die heeft het ook gekoppeld aan de achterruitverwarming. Voelt raar.. een downgrade tov een auto van 12 jaar oud die ongeveer 25k kostte nieuw...

• MaikDuif1981
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12 13:52
Hopelijk heeft iemand hier een oplossing. Ik krijg het al sinds een week niet meer voor elkaar om via de MyAudi app de SOC van de accu in te zien, en bijvoorbeeld of er geladen wordt. Onderstaand plaatje is al een week frozen en ik krijg het niet voor elkaar om de sync. weer te herstellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8sO_dGtuYcNUZLG77UVlDhlyPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/byjGnbKUxHgERwXNYUPVn6zr.png?f=fotoalbum_large
Uitloggen op de MyAudi app en opnieuw inloggen heeft niet het gewenste effect. Uiteraard even gebeld met een Audi dealer maar die wisten het eigenlijk ook niet...
Alle hulp is welkom }:O

• pvdveen1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:23
MaikDuif1981 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:32:
Hopelijk heeft iemand hier een oplossing. Ik krijg het al sinds een week niet meer voor elkaar om via de MyAudi app de SOC van de accu in te zien, en bijvoorbeeld of er geladen wordt. Onderstaand plaatje is al een week frozen en ik krijg het niet voor elkaar om de sync. weer te herstellen.
Tijd geleden precies hetzelfde gehad. Heb de 12V accupool uiteindelijk maar los gehaald en er weer op gezet om de wagen te herstarten. Dit heeft dit probleem opgelost en ook gelijk het probleem met het blokkeren van het deurslot bij het openen.

• nblik
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:22
Heeft iemand toevallig nog een mooie kortingscode voor de Functions Store? Thanks!

• jkottier
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-12 10:45
Wasbeer2006 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:53:
Bij mij kan ik ze ook los aanzetten, heb wel het winterpakket.

Volvo XC40 P8 (MY20) | Audi A6 Avant e-tron Quattro S edition Performance

• jkottier
sebassie1980 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:34:

Hier had ik ook last van, maar na het aanpassen van de Bluetooth settings naar A2DP in de Flitsmeister app werkt het wel gewoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn_E081lnlaVcxnDq6dLPvwJoQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J164REvAjQbRd8wQwew8xODu.png?f=fotoalbum_large

• jkottier
sebassie1980 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:34:

Sinds ik een nieuw, dun plastic hoesje op m'n foon heb wil hij niet goed laden in het laadvak -- terwijl het hoesje vrijwel identiek is aan m'n vorige.
Herkenbaar, snap ook niet waarom deze zo is gepositioneerd én waarom het geen MacSafe lader is. Voor de niet iPhone gebruikers werkt dan een metalen ring prima om de telefoon op de lader te “plakken”.

Omdat m’n bijrijder ook wel haar telefoon draadloos wil laden heb ik gewoon twee losse MacSafe laders besteld met een 25cm USB-C kabel met haakse stekkers. Deze netjes aan elkaar gemaakt zodat ze stevig in de middenconsole staan. De standaard lader kan ook nog gebruikt worden voor een derde telefoon evt.

• Gerardvhgn
Kleine update, voor ons was het oordeel dat de achterbank en beenruimte echt ondermaats is voor lange pubers.

Inmiddels een ID7 Tourer Pro Limited besteld 👌🏻

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:00
Gerardvhgn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:07:
Kleine update, voor ons was het oordeel dat de achterbank en beenruimte echt ondermaats is voor lange pubers.

Hoe lang is lang? :-) Onze kids zijn nu nog 11, maar er komt een tijd...

• Wasbeer2006
Gerardvhgn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:07:

Dit soort uitspraken verdienen wel een nuance....
De ruimte is heel gangbaar in dit segment. De v90 en I5 zijn niet veel anders.

Het enige echte voordeel van een SUV is de ruimte en zitcomfort op de achterbank. En als je het zelf fijn vind om hoog te zitten natuurlijk.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:17
Finwe schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:14:
[...]

Ik heb een Macan aangeschaft met 3 jonge kinderen. 4-9-12 . Totdat de oudste 16-17 is en tot 1.80m gaat dit prima. De jongste zit nog in een kinderstoeltje en de middelste zit in het midden.
Ze zitten al in een knappe nieuwe wagen zeg ik altijd, pappa zat vroeger met zijn 5-en in een 3-deurs Opel Kadett zonder airco met 2 paffende ouders voorin :9.
#luxeproblemen

• MaikDuif1981
Kan je me laten weten welke accupool je hebt losgehaald? Is dat de omcirkelde bout die je dan moet losdraaien? Een plaatje zou me enorm helpen en daarnaast ben ook benieuwd hoe lang je hebt gewacht met het opnieuw vastzetten van de accupool 😎Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtRKdz8a8kScT0ve1JiRclTBDsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8eiPCU66ufLPshW2HCEmnWp.jpg?f=fotoalbum_large
pvdveen1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:04:
[...]

Tijd geleden precies hetzelfde gehad. Heb de 12V accupool uiteindelijk maar los gehaald en er weer op gezet om de wagen te herstarten. Dit heeft dit probleem opgelost en ook gelijk het probleem met het blokkeren van het deurslot bij het openen.

• Gerardvhgn
Finwe schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:14:
[...]

De dames zijn 14 en 16, vooral die van 16 heeft lange benen. Is 1,76. Hebben afgelopen 4 jaar de Q4 gehad waardoor ze goed heeft gezeten. Dat ze in een station minder zou gaan zitten, was te verwachten. En ja, het zou in de Avant best kunnen.. maar ik vind comfort voor hun belangrijker dan de looks van een auto. Scheelt ook een hoop mogelijk gemiep op een lange rit door Europa ;)

• Gerardvhgn
Wasbeer2006 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:35:
[...]

Dit soort uitspraken verdienen wel een nuance....
De ruimte is heel gangbaar in dit segment. De v90 en I5 zijn niet veel anders.

Het enige echte voordeel van een SUV is de ruimte en zitcomfort op de achterbank. En als je het zelf fijn vind om hoog te zitten natuurlijk.
De nuance hierop is dat een ID.7 geen SUV is. Iedereen zo zijn eigen smaak en ervaring.

• Gerardvhgn
GeeMoney schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:38:
[...]

Ik heb een Macan aangeschaft met 3 jonge kinderen. 4-9-12 . Totdat de oudste 16-17 is en tot 1.80m gaat dit prima. De jongste zit nog in een kinderstoeltje en de middelste zit in het midden.
Ze zitten al in een knappe nieuwe wagen zeg ik altijd, pappa zat vroeger met zijn 5-en in een 3-deurs Opel Kadett zonder airco met 2 paffende ouders voorin :9.
#luxeproblemen
Gelukkig weten we inmiddels beter en kunnen en doen we tegenwoordig verstandiger :*)

• Gerardvhgn
Wasbeer2006 schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:10:
[...]
Maar...... kijk dan ook naar de Q6, deze is goedkoper geworden en nu goedkoper dan de A6 ook in de lease!
Dan ben je helemaal klaar natuurlijk.
Heb inderdaad nog gekeken naar de Q6 en door laten rekenen. Hoewel hij (letterlijk) 400 euro duurder was in fiscale waarde, was de LM onverbiddelijk: hij past niet..

• S-vd-S
Gerardvhgn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:12:
[...]

De dames zijn 14 en 16, vooral die van 16 heeft lange benen. Is 1,76. Hebben afgelopen 4 jaar de Q4 gehad waardoor ze goed heeft gezeten. Dat ze in een station minder zou gaan zitten, was te verwachten. En ja, het zou in de Avant best kunnen.. maar ik vind comfort voor hun belangrijker dan de looks van een auto. Scheelt ook een hoop mogelijk gemiep op een lange rit door Europa ;)
Ik wil toch even mijn ervaring betreffende het zitcomfort delen. Wij hebben een a6 Avant Advanced Edition met standaard stoelen. Handmatig. Het klassieke design van de stoelen gecombineerd met het parelmoerkleurige beige leer sprak ons aan. Gecombineerd met olijfhout en Siam Beige van buiten. De stoelen zitten echt wel heel goed hoor maar de hoek van de zitting is niet verstelbaar. En de stoel was aan de voorzijde ècht te laag. Ik heb dat opgelost door aan de voorzijde tussen de rail en vloer drie ringen te plaatsen, en daardoor de zitting met 5mm te verhogen. Een wereld van verschil. Echt waar. Nou zat ik van de week zelf een uurtje achterin maar ook dat irriteerde na een tijdje.... wat een vreemde zithouding. Ik trok de zitting van de achterbank aan de voorzijde omhoog uit de "vergrendeling" een cm of 5/6 denk ik, en kwam tot de conclusie dat dat het zitcomfort zeer ten goede komt! Ik heb nu bij de Action twee tocht deurrollen gehaald in het zwart, en daar de ruimte mee opgevuld zodat de bank mooi draagt, en je er niets van ziet. De zitting zit aan de achterzijde overigens gewoon vast hoor. Heel gek misschien dat dat "moet" bij zo'n dure wagen maar hij is nu wèl naar ons zin! ( ik denk dat de zitting zo vlak is om een vlakke laadvloer te creëren bij neergeklapte bank)

• Wasbeer2006
De achterbank heeft ook met de accu te maken, al zit je, zoals ik al aangaf in een V90 niet veel anders en die is echt wel ruimer als complete auto en heeft geen accu, niet op die plaats.

Ze hadden de tycan accu erin moeten zetten die heeft bij de voeten een soort kuil van een cm of 5, dat had het al veel beter geweest. En voor lange ritten laat de bijrijder de stoel iets hoger zetten, dan kan degene erachter met de voeten onder de stoel, dat scheelt veel.

Maargoed luxe problemen..... je zou deze auto eens moeten verglijken met de Ford escort waar ik vroeger achterin zat, dan ga je echt schrikken. Zonder airco met je scharnier raampje :-)

Dat de standaard A6 geen kantelbare stoel heeft vind ik wel echt een verkeerde bezuiniging. Ik zou liever hebben dat de kofferbak niet electrisch is oid.

• MaikDuif1981
Wasbeer2006 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:38:
Dat de standaard A6 geen kantelbare stoel heeft vind ik wel echt een verkeerde bezuiniging. Ik zou liever hebben dat de kofferbak niet electrisch is oid.
Ik heb een A6 sportback advanced. Handmatige stoelverstelling en in elk geval aan de bestuurderszijde linksvoor zit een hendel waarmee je de zithoek kunt verstellen / kantelen. Misschien ontbreekt deze kantelfunctie dan weer bij de electrische (upgrade tech plus) stoelverstelling :?

• fwinters
MaikDuif1981 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:52:
[...]

Ik heb een A6 sportback advanced. Handmatige stoelverstelling en in elk geval aan de bestuurderszijde linksvoor zit een hendel waarmee je de zithoek kunt verstellen / kantelen. Misschien ontbreekt deze kantelfunctie dan weer bij de electrische (upgrade tech plus) stoelverstelling :?
Jawel daar ook, je kan die elektrische knoppen op verschillende manieren behandelen, kantelen, trekken, duwen, verlagen, verhogen... Dat werkt best handig eens je het begrijpt.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Waarom is er geen optie om je accu voor te verwarmen, gewoon zelf. Als je een laadstop inplant gaat hij wel verwarmen maar dat zie je nergens. Mijn id buzz laat het mij gewoon allemaal zelf regelen. Ik vind het maar skeer.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Remmyveen
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:37
Het verschil in het kunnen veranderen van de zithoek zit hem volgens mij tussen de standaard en sportstoelen. Hier heb ik ook te snel overheen gekeken bij het bestellen. Weet je zo welke torx maar gebruikt wordt bij de schroeven van de voorstoelen? Hetgeen met de ringen vind ik een super idee!

• S-vd-S
12 kantige torx, maat 10.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:36
Dat bouttype noem je geen Torx, maar XZN. In het Duits noemen ze die ook wel Vielzahn (oftewel veeltand).
Een setje daarvan is eigenlijk onmisbaar als je een VAG auto hebt, want die zitten er vol mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Hupsel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-12 23:02
Zit er niet gewoon zo’n optie (zoals in onderstaande foto uit mijn Q4) op het paneel in de deur op de A6 voor de spiegelverwarming?? Ik heb overigens het winterpakket..
Nog 2 weken wachten op mijn nieuwe na de terugstuuractie (en hopelijk nog op kenteken dit jaar)

Dit is in de Q4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yD38m4YMKd7acMQmexqBM85ZJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kduoC5LUMqAzLYidLFdIXh9L.jpg?f=fotoalbum_large

• fwinters
Hupsel schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:24:
Zit er niet gewoon zo’n optie (zoals in onderstaande foto uit mijn Q4) op het paneel in de deur op de A6 voor de spiegelverwarming?? Ik heb overigens het winterpakket..
Nog 2 weken wachten op mijn nieuwe na de terugstuuractie (en hopelijk nog op kenteken dit jaar)

Dit is in de Q4:
[Afbeelding]
Nope, besparen is het thema.

• JTHZZ
In de meeste auto’s is achterruitverwarming met spiegelverwarming gekoppeld. Ik snap het probleem niet zo.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

JTHZZ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:19:
In de meeste auto’s is achterruitverwarming met spiegelverwarming gekoppeld. Ik snap het probleem niet zo.
Ik ook niet. Vind het bij vw’s maar irritant dat als je spiegelverwarming aanzet, dat je hem handmatig weer moet uitzetten. En als je achteruit rijdt werkt je stoeprand instelling niet meer.

Spiegels beslagen? Druk op de achterruitverwarmingsknop. Klaar.

Werkt precies zo in de meeste auto’s.

.

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:33
De auto nu drie weken in bezit en vandaag mee naar Parijs gereden. Perfecte auto voor deze afstanden. Laden gaat snel genoeg. Twee keer kort laden. Mooi tijd voor een kop koffie. Ruimte zat in de auto. Twee volwassenen en twee grote “pubers”. Geen onvertogen woord onderweg. Voor we het wisten waren we in Parijs. Goed keus geweest om voor de A6 te gaan.

Audi A6 E-tron Avant S edition

• fuchs
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:07
Ik heb mijn Q6 nu twee dagen. Fantastische auto, loopt als een zonnetje. Echter toen ik net voor de eerste keer ging laden ging het laadklepje (rechtsachter) niet open. Na een paar keer proberen, auto vergrendelen, ontgrendelen, weer proberen, ging hij uiteindelijk open. Stomme vraag: wat is de juiste manier? Ik kwam thuis aan, iedereen uitgestapt, naar binnen, auto op slot. Ik dacht: hang hem eens aan de lader. Auto ontgrendeld, op het klepje duwen, niks. Uiteindelijk toch gelukt. Doe ik iets verkeerd?

• Jope3
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:28
fuchs schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:05:
Ik heb mijn Q6 nu twee dagen. Fantastische auto, loopt als een zonnetje. Echter toen ik net voor de eerste keer ging laden ging het laadklepje (rechtsachter) niet open. Na een paar keer proberen, auto vergrendelen, ontgrendelen, weer proberen, ging hij uiteindelijk open. Stomme vraag: wat is de juiste manier? Ik kwam thuis aan, iedereen uitgestapt, naar binnen, auto op slot. Ik dacht: hang hem eens aan de lader. Auto ontgrendeld, op het klepje duwen, niks. Uiteindelijk toch gelukt. Doe ik iets verkeerd?
Normaliter auto met start/stop knop uitzetten en vervolgens op het scherm kiezen voor laadklep openen (rechts of links). Handmatig op klep duwen kan ook maar gaat iets minder makkelijker.

• JTHZZ
Jope3 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:04:
[...]

Normaliter auto met start/stop knop uitzetten en vervolgens op het scherm kiezen voor laadklep openen (rechts of links). Handmatig op klep duwen kan ook maar gaat iets minder makkelijker.
Volgens mij is stoppen en de deur opendoen of op P drukken voldoende. Er verschijnt dan een pop-up met een aantal opties waaronder laadklep openen. Maar ikzelf druk altijd op het klepje.

Die start stop knop heb ik nog nooit gebruikt, nog niet begrepen waar die knop voor is? Overblijfsel uit het benzine tijdperk? Je kunt toch gewoon k stappen en wegrijden. En als je er bent stap je uit en auto gaat op P.

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 25-12-2025 10:18 ]

• rickjehh
  • Nu online
Vandaag thuis met opladen stopt hij er echt om de haverklap mee. Laadpaal geeft melding met code 302, in de foutcodelijst van de laadpaal zie ik de volgende beschrijving: “veiligheidsmaatregel, voertuig neemt meer stroom af dan is toegestaan / heeft de stroomafname niet op tijd verminderd volgens de norm IEC 61851.” Meer mensen die dit herkennen of ben ik de enige?

Als ik vervolgens handmatig het laadpercentage aanpas in de app dan start hij het opladen opnieuw en gaat het weer even goed.

Met Tesla echt 0,0 problemen gehad met de laadpaal thuis maar met de Audi is het laadgedrag echt super onvoorspelbaar. Hij heeft het namelijk ook al meerdere keren zonder problemen goed gedaan dus het is lastig te reproduceren. Anders maar eens contact opnemen met de serviceafdeling van de laadpaal of zij iets kunnen uitlezen. Laatst al bij de dealer geweest en die kon iig geen storingen vinden in de logs van de auto.

Toevoeging: wij hebben ook twee hybride warmtepompen op het dak staan die samen met deze kou zo’n 3kWh stroom vragen op piekmomenten maar dat wisselt natuurlijk regelmatig afhankelijk van hoe hard ze moeten werken. Longshot maar wellicht kan de Audi minder goed met plotselinge schommelingen in toegestane maximale afname van stroom omgaan die vanuit de laadpaal wordt gecommuniceerd naar de auto en past hij de gevraagde hoeveelheid stroom op die wisselmomenten qua piekbelasting te laat aan. Zou iig de foutmelding op de laadpaal verklaren. Handmatig kunnen instellen van het aantal Ampere net als bij Tesla zou dan wel een uitkomst zijn…

[ Voor 44% gewijzigd door rickjehh op 25-12-2025 22:36 ]

• Remmyveen
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:37
rickjehh schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:38:
Vandaag thuis met opladen stopt hij er echt om de haverklap mee. Laadpaal geeft melding met code 302, in de foutcodelijst van de laadpaal zie ik de volgende beschrijving: “veiligheidsmaatregel, voertuig neemt meer stroom af dan is toegestaan / heeft de stroomafname niet op tijd verminderd volgens de norm IEC 61851.” Meer mensen die dit herkennen of ben ik de enige?

Als ik vervolgens handmatig het laadpercentage aanpas in de app dan start hij het opladen opnieuw en gaat het weer even goed.

Met Tesla echt 0,0 problemen gehad met de laadpaal thuis maar met de Audi is het laadgedrag echt super onvoorspelbaar. Hij heeft het namelijk ook al meerdere keren zonder problemen goed gedaan dus het is lastig te reproduceren. Anders maar eens contact opnemen met de serviceafdeling van de laadpaal of zij iets kunnen uitlezen. Laatst al bij de dealer geweest en die kon iig geen storingen vinden in de logs van de auto.

Toevoeging: wij hebben ook twee hybride warmtepompen op het dak staan die samen met deze kou zo’n 3kWh stroom vragen op piekmomenten maar dat wisselt natuurlijk regelmatig afhankelijk van hoe hard ze moeten werken. Longshot maar wellicht kan de Audi minder goed met plotselinge schommelingen in toegestane maximale afname van stroom omgaan die vanuit de laadpaal wordt gecommuniceerd naar de auto en past hij de gevraagde hoeveelheid stroom op die wisselmomenten qua piekbelasting te laat aan. Zou iig de foutmelding op de laadpaal verklaren. Handmatig kunnen instellen van het aantal Ampere net als bij Tesla zou dan wel een uitkomst zijn…
Enige oplossing hierop is in de auto zelf een laadlocatie instellen en laadsnelheid halveren. Dat is helaas het enige wat tot nu toe in de buurt komt. Bij mij laadt hij dan ongeveer op 5,5 kWh. Zo probeer ik vooral zomers zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken.

• Wasbeer2006
Dat lijkt met sterk met torx 10..... dat is M3.... Ik denk eerder 40.

• Wasbeer2006
MaikDuif1981 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:52:
[...]

Dat was meer omdat iemand anders ringen onde de rail had gemonteert. Electrisch is de stoel prima verstelbaar. Ik mis een memory aan de bijrijders kant en 2 aan de rijders kant is wat weinig.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:36
Wasbeer2006 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:29:
Dat lijkt met sterk met torx 10..... dat is M3.... Ik denk eerder 40.
Zoals ik hierboven al schreef, dit is geen Torx, maar XZN. En dan zal de maat XZN 10 best kloppen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Wasbeer2006
Dinictus208 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:42:
Waarom is er geen optie om je accu voor te verwarmen, gewoon zelf. Als je een laadstop inplant gaat hij wel verwarmen maar dat zie je nergens. Mijn id buzz laat het mij gewoon allemaal zelf regelen. Ik vind het maar skeer.
Bij de accuspaarfunctie staat dat de auto indien nodig de accu aclimatiseert. Kennlijk vind de auto dat bij -3 niet nodig.

De vraag is of het nodig is? gezien de tempratuur vand e accu -3 was en na 60km -2. De weerstand is dan dus ook gewoon niet heel hoog. Is het gebruik bij dit type wel hoger?
Wat ik nog niet getest heb... als je de navigatie instelt en de auto weet dat ie bv 60km gaat rijden, warmt ie de accu dan wel op?

Wat mij wel opvalt is het soms extreme verschil in verbruik.
Vorige week.
Heenweg werk 56km, 93km/h gemiddeld, 5.5 graden 7u ochtend, accu 4 graden einde 5 - gem 21.8kw/100
Terugweg werk 56km, 92km/h gemiddeld 6.5 graden 15u middag accu 5 graden einde 7 gen 17.8kw/100

Enige dingen die ik me kan bedenken wind, maar die was matig 3bft.
2 op ongunstige punten moeten remmen en optrekken. Maar dit scheelt wel heel veel.

Nu net met -3, 10km gereden 2 stops, stukje snelweg en stad. 32kw/100. Ik snap het geen gunstig stukje. Andere kant mijn V60 had ook gewoon op 10l /100km gestaan na deze rit, dus in verhouding nog slechter dan de A6.

• Wasbeer2006
Remmyveen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:37:
[...]

Enige oplossing hierop is in de auto zelf een laadlocatie instellen en laadsnelheid halveren. Dat is helaas het enige wat tot nu toe in de buurt komt. Bij mij laadt hij dan ongeveer op 5,5 kWh. Zo probeer ik vooral zomers zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken.
Ik heb nu een lader die de overschoot aan zonnestroom in de auto laad. Mits er 1.4kw overshoot is.
Ben heel benieuwd hoe dit gaat werken. Ik moet de lader nog ophalen, de oude hangt er nu nog, dit zet ik standaard op 12A / 8kw, dan belast je de groep ook niet zo extreem en het scheelt verlies.

Maar stel ik heb straks vanaf maart 2kw over, kan de auto dat aan, dat vroeg ik me al af.
Ik kan dus laden met een vast vermogen, maar de auto ook het hele weekend bv aan de stekker leggen en alleen maar laden als er een overshoot aan zonnestroom is, ik vraag me ook af of dit werkt.

De andere kant een 230v 8A lader met "stekker" die had ik even geprobeert van de mini, laad dan met circa 2kw, dat werkt gewoon, die heb ik er pas ene nachtje opgehad en bleef werken

• metalpro2021
Wasbeer2006 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:39:
[...]

Bij de accuspaarfunctie staat dat de auto indien nodig de accu aclimatiseert. Kennlijk vind de auto dat bij -3 niet nodig.

De vraag is of het nodig is? gezien de tempratuur vand e accu -3 was en na 60km -2. De weerstand is dan dus ook gewoon niet heel hoog. Is het gebruik bij dit type wel hoger?
Wat ik nog niet getest heb... als je de navigatie instelt en de auto weet dat ie bv 60km gaat rijden, warmt ie de accu dan wel op?

Vorige week.
Heenweg werk 56km, 93km/h gemiddeld, 5.5 graden 7u ochtend, accu 4 graden einde 5 - gem 21.8kw/100
Terugweg werk 56km, 92km/h gemiddeld 6.5 graden 15u middag accu 5 graden einde 7 gen 17.8kw/100

2 op ongunstige punten moeten remmen en optrekken. Maar dit scheelt wel heel veel.

Nu net met -3, 10km gereden 2 stops, stukje snelweg en stad. 32kw/100. Ik snap het geen gunstig stukje. Andere kant mijn V60 had ook gewoon op 10l /100km gestaan na deze rit, dus in verhouding nog slechter dan de A6.
Wat je hier denk ik test, is het algoritme van de warmtepomp. Bij korte stukjes geldt dat de meeste energie naar het verwarmen van de cabine gaat. Ook als je geen km rijdt en dus het km verbruik omhoog laat schieten.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Wasbeer2006 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:39:
[...]

Vorige week.

Ik merkte afgelopen week dat hij met 30 minuten tijd de accu van 5 naar 17 graden verwarmde voor het snelladen. Vervolgens kreeg ik 130 kWh. Had toch iets meer opwarming en snelheid gewild.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• rickjehh
  • Nu online
Remmyveen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:37:
[...]

Ah top, dat is in ieder geval een manier om te zorgen dat hij niet teveel stroom vraagt bij piekmomenten. Dank voor deze tip dat ga ik proberen overmorgen als we weer thuis zijn. :)

• fuchs
De binnenverlichting ging tijdens mijn laatste rit uit, heb ik hier iets verkeerd ingesteld of gaat dat vanzelf bij veel zon? Als ik wissel van kleur gaat ‘ie aan in de gewenste kleur maar na een paar seconden gaat ‘ie uit. Ook de indicatoren als ik het knipperlicht gebruik doen dan niks.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
fuchs schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:20:
De binnenverlichting ging tijdens mijn laatste rit uit, heb ik hier iets verkeerd ingesteld of gaat dat vanzelf bij veel zon? Als ik wissel van kleur gaat ‘ie aan in de gewenste kleur maar na een paar seconden gaat ‘ie uit. Ook de indicatoren als ik het knipperlicht gebruik doen dan niks.
Binnenverlichting is enkel aan i.c.m de buitenverlichting aan.

• fuchs
MK_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:01:
[...]

Binnenverlichting is enkel aan i.c.m de buitenverlichting aan.
Dank voor de reactie, ik had inderdaad de buitenverlichting niet aan.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste