kaanmijo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:20:
[...]
Dit heeft niks met kind ja/nee te maken, maar met de sensoren in de stoelen. Die hebben gewoon een minimum gewicht, in dit geval 30 kilo, wat op die sensor moet drukken voor er een 'persoon' waargenomen wordt. Hiermee zorgt Audi ervoor dat als jij je rugzak of een boodschappentas op de stoel zet, de auto niet begint te piepen dat je de gordel van de bijrijdersstoel moet vastklikken terwijl er niemand op zit. Blijkbaar hebben ze het scherm wat daar zit aan dezelfde sensor gekoppeld, wat mij vrij logisch lijkt.
Een airbag aan de bijrijders kant zit er voor nop in. Bij Volvo hebben ze allang onderzocht dat het geen enkele nut heeft maar weglaten gaat niet want dat trekken klanten niet. Dus maak je niet druk om de veiligheid, wat echt gevaarlijk is dat de airbag af gaat als er wel een kind zit.
Ik heb van 2018 tot 2022 een passat gereden en toen vond ik het MMI ook al omslachtig en onnodig complex. Mijn V60 hiervoor had nog het Volvo Sensus systeem, velen vonden dat achterhaald etc. Maar het werkte echt heel goed!
Een pagina waar je 21 tegels op kon zetten met korte aan/uit instellingen.
Een simpel goed menu om de auto te configuren. Maar 1 dashoboard layout, wat eigenlijk gewoon helemaal goed was. Maargoed ook BMW en Mercedes is ook veel te uitgebreid, het gros stelt 80% nooit in, daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken.
Even eerlijk, wie weet er dat je de oranje lichtjes van de spielgel in 5 standen kunt dimmen?
Na 4 weken een review.
Qua rijden echt top, super comfortabel, stuurt enorm strak bijna sportauto waardig.
Super veel grip ook nu met 5 graden en nat. Heel precies te sturen voor ruim 2ton, voelt als 1500kg. Je kan er zelf als noobmaster mee driften, soms wel grappig
Stille mooie ruime huiskamer, zuinig qua stroom voor dit type auto, de concurrentie is minimaal 10% onzuiniger.
De overgang van recupertatie naar rem voel je niet eens, deployment van het vermogen zijdezacht of op afroep gewoon vlot. Als je echt moet remmen bizarre vertraging. 1 opmerking, het rempedaal zit te hoog tov het gaspedaal als je evenvlot gaat rijden is dat echt een afstand.
Ik ben echt extreem onder de indruk en dat als BMW, zelfs een beetje wat tegen Audi maar dat begint iets te veranderen.
De software ja....... ik heb niet echt iets wat steeds fout gaat het enige is nu de verlichting die zelf zijn kleur kiest elke keer als je instapt.
De rijstystemen:
Automatisch zeer goed, maar half/half, zegt het ook eigenlijk al, dan is het half/half.
Die lanewarning is bij zelf rijden veel te extreem, als je 10 of 15 meter voor iemand wil terug schuiven dan is het net of de wereld vergaat. Nu heb ik een lanewarning ook bij de V60 en passat als irritant ervaren, maar dit slaat wel alles.
Hele simpele opdracht maak de menu's overzichtelijker en korter.
Kom met opties waat we wat aan hebben, bv het instellen van middentonen en de sub apart, als die andere geluids opties slaan werkelijk nergens op.
Cluster opties, crosstrafic als 1 optie en niets als 6.
Minimaal 1 extra induvidual mode.
Ik mis 1 fysiek knopje om je dashboard te dimmen of als snelkoppeling
De navi is mwaa. bij Volvo ging de schaal automatisch dat werkte echt top, nu zit ik weer te verkleinen en te vergroten. Het uitvouw menu bij de navi toont niet bv de vijfvolgende handeling, raar.