Alamo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:31:
Mijn aankomstpercentage van de navi is stuk
Opgeladen naar 100%. Route van 60km ingepland, verwachte aankomst met 100%

Route gereden, aangekomen met 89%... verwachte aankomst nog steeds 100%

Sindsdien nog 3 ritten van verschillende lengte maar constant een aankomstpercentage dat op of boven de huidige acculading zit. (e-tron routeplanner staat overigens uit, dus er zitten geen verborgen laadstops in.)
Toevallig volgende week naar garage dus ga ze vragen hier meteen ook maar eens naar te kijken...
(ik draai overigens 3.11 en heb dit probleem niet eerder gehad, auto uit 2024)
Heel herkenbaar, die (top)software. Ik had vanochtend met mijn A6 e-tron Weer een nieuwe ervaring erbij.
Vertrok met 64% SoC voor een ritje van 50 km. Bij aankomst gaf hij nog maar 15% aan: een drop van 49% op zo'n stukje! Terwijl het werkelijke verbruik op het scherm gewoon een nette 18,0 kWh/100 km was (ongeveer 9 kWh aan fysieke stroom).
Hopend dat het de (top)software was die de fout in ging, en niet dat de accu naar zijn grootje was, heb ik de auto aan de paal gehangen om naar 100% te laden. Er ging maar krap 40 kWh in. Hij was dus lang niet leeg, puur een flinke kalibratiefout.
Mijn Guess-O-Meter is er nu nog steeds van van de leg, en door die fantoomdaling dacht de auto dat ik over die 50 km ruim 74 kWh/100 km had weggestookt.
Na het laden stond het bereik op 100% dan ook op een schamele 310 km. Inmiddels heb ik er weer 47 km op zitten met een werkelijk verbruik van 13,0 kWh/100 km (accu pas 8% gezakt).
Over beide ritten samen is mijn werkelijke gemiddelde verbruik dus 15,6 kWh/100 k, daar hoort eigenlijk zo'n 450 km bereik bij.
Die percentages en voorspellingen slaan soms dus echt nergens op. Goed dat je ermee naar de dealer gaat, ik ga voor deze BMS-hik ook maar eens aan de bel trekken.
[
Voor 3% gewijzigd door
M4tthijs op 10-09-2026 17:31
]