AkroBatik schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:05:
[...]
Ik zie vaak dat als ik naar huis navigeer ik bijvoorbeeld 6% stroom ga gebruiken voor de laatste 2 kilometer.
Dit is natuurlijk niet zo als, na 2km is er 1 of 0% daling.
Begrijp ik het goed dat als de navigatie aangeeft dat je met 35% aankomt, dit accurater is dan de 41% in het display?
Die begrijp ik niet helemaal, navigatie geeft aan dat je bijvoorbeeld met ~41% aankomt, dat getal is vrij stabiel, en dan op het einde zakt die van 41% naar 35%?
Of geeft de navigatie vanaf het begin al aan ~35%, en dat je dan op 2km afstand ziet dat de auto 41% rapporteert en volgens de navigatie je nog altijd aankomt met 35% (wat laat lijken alsof je 6% doet gebruiken op het laatste stuk?).
Als je het laatste ervaart: ja, dan is de navigatie eigenlijk accurater.
Waar het door komt: de accu heeft in feite 41% (~39kWh) energie aan boord, maar door de kou is slechts ~33kWh beschikbaar (even uitgaande van de hier gegeven getallen).
Zodra de accu opwarmt, zal je ook zien dat dit verschil direct kleiner wordt, en in de zomer zul je zien dat dit verschil praktisch nihil is (misschien een procentje door afronding).
Wasbeer2006 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:06:
@
MK_ het komt er dus op neer dat ik een risico genoomen heb :-) en ik waarschijnlijk de 8% er niet uit had gekregen?
Het zou hem dan echt zitten in de beschikbare capaciteit, want met het bijladen zou die 8% er nog ruim hebben ingezeten als ik van 75kw netto uitga, sterker er ging "maar" 66kw in.
Dus dan zou zelf de netto capaciteit bij 4gr accu graden al niet gebruikt kunnen worden, dat lijkt me heel sterk. 1 a 2% geloof ik maar dat is echt de max.
Mijn idee is dat ie eerder de eerste 2km van de rit een gemiddelde van 45kw/100km had, te lang blijft aanhouden. in die 2 km schoot ie namelijk 22km omlaag
Ik weet niet hoe conservatief de accu bescherming ingesteld is, niet mijn afdeling

Wij krijgen op infotainment niveau ook enkel meer de beschikbare waarde uit andere modules.
Maar ja, wat er precies gebeurt uiteindelijk als je lang genoeg doorrijdt met een volgens de SoE geen energie meer over hebt, maar je volgens het SoC wel nog meerdere kWh die door de kou niet beschikbaar is... durf ik niet te zeggen.
Je zult ook zien dat als je in jouw scenario aan de snellader ging staan, dat je range echt ontzettend snel omhoog zou gaan. Dit i.v.m de extra energie die vrij bij de temperatuursverhoging door het snelladen.
M.b.t range/GOM... die wordt anders berekend afhankelijk van navigatiegebruik of niet. Gebruik je navigatie, dan wordt die range berekend a.d.h.v "range-on-route". Maar net na een koude start, en je verwarming gaat er vol in, dan is de auxilary power usage aan de hoge kant. Dat telt dan vrij zwaar mee. Terwijl dat, na verloop van tijd, zal afnemen als de verwarming minder hard hoeft te werken gezien het op temperatuur houden van de cabine minder kost dan het op temperatuur brengen van de cabine. Zonder navigatie gebaseerd op recent verbruik inderdaad.
JTHZZ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:22:
[...]
Ik vroeg me af of de laadplanning ook rekening houdt met de bezetting van de laadpalen. Dus stuurt hij je gewoon naar een plek waar alles bezet is of gaat hij tijdje van tevoren alvast opnieuw plannen? Is wel handig om te weten voor vakantieperiodes.
Huidige auto's CL43 i.i.g niet, CL46/MY2026 krijgt die feature wel volgens mij.
Maar een deel daarvan is online deployment dus kan zijn dat het ook een effect gaat hebben op de CL43 auto's. Durf ik niet zeker te zeggen.