Daar lees ik juist dat de 2 jaar extra garantie niet voor EV’s geldt.
[ Voor 70% gewijzigd door djvdgalien op 08-08-2026 20:55 ]
[ Voor 70% gewijzigd door djvdgalien op 08-08-2026 20:55 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik snap niet waarom die WLTP überhaupt gebruik wordt, die geeft nooit de range aan die eigenlijk de auto heeft. Was bij de Tesla niet en zeker niet bij de Audi. Door de 21” wielen gaat er bij het starten van de auto er altijd dik 40km van de range af.Alamo schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:12:
[...]
[...]
Duidelijke review!
Ik kan me eigenlijk amper voorstellen dat jouw combinatie (accupakket + 21 inch wielen) een WLTP van 620 oplevert? iets hierboven nog een 1-jaars-review met 83kWh en 19 inch en die heeft het ook over 620km WLTP... kan niet allebei waar zijn?
Wat ik vooral verouderd vind, is de UI. Als ik die vergelijk met Apple Maps of de navigatie van Tesla, dan vind ik dat de Audi-navigatie qua uitstraling echt achterloopt.MK_ schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:31:
[...]
Ik denk vooral dat de UI uistraling verouderd is. Het is een volledig nieuw systeem, maar bij de 2024-2025 auto's is de UI gemaakt om te lijken op die van bestaande modellen. Pas met het nieuwe systeem (CL46, MY2026) is de vernieuwde UI gekomen.
Maar dat is niet navigatie specifiek maar het gehele systeem eigenlijk.
Waarom Audi destijds besloten heeft om een hele UI te ontwikkelen om die vervolgens binnen 2 jaar volledig overhoop te gooien is me nog altijd een raadsel![]()
[...]
Zit dezelfde software in. Maar MY2026/CL46 auto's zijn wat dat betreft een stuk stabieler. Als je nu een auto besteld krijg je die software.
In de garantievoorwaarden staat daar weer niets over in. Terwijl wel daar wel specifiek de 8 jaar garantie op de batterij staat beschreven.Andrehj schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:57:
@TinusH777 In die brochure staat nou juist:
"De 2 jaar extra garantie is niet van toepassing op elektrische voertuigen van Audi."
Blijkbaar heeft Audi (en VW trouwens ook) alleen voldoende vertrouwen in hun ICE modellen...
Klopt. Bmw, Volvo, Mercedes, Polestar geven ook maar 2 jaar. Kia, Toyota, Lexus geven een premiumgarantie van 10 jaar.djvdgalien schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:38:
Rechtsbijstand kan idd, maar is toch weer extra gezeik en rompslomp. Raar dat bijvoorbeeld defecte luchtvering bij ICE auto’s 4 jaar garantie heeft en bij EV 2 jaar…
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Die haal je echt wel, tenminste met mijn A6 83kw op 20 inch heb ik regelmatig ritten met 14kw/100km en lager ook als het 25 graden of warmer is. Moet je je aan de max snelheid houden en veel coasten of recupereren.PADIpro schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:00:
[...]
Ik snap niet waarom die WLTP überhaupt gebruik wordt, die geeft nooit de range aan die eigenlijk de auto heeft. Was bij de Tesla niet en zeker niet bij de Audi. Door de 21” wielen gaat er bij het starten van de auto er altijd dik 40km van de range af.
[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 09-08-2026 21:07 ]
Ik heb dezelfde ervaring. 400 kW lader en het liefst alleen gebruik maken ervan, helpt wel. (Inmiddels km: 28000)JTHZZ schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:06:
Ja er is genoeg te klagen maar op verbruik en laadsnelheid is weinig af te dingen. 600km met 1 korte laadstop (vol gestart) terwijl ik gewoon 150-160km/u door Duitsland crosste. 19” wielen 83kWh accu.
De Q6 komt een stuk minder ver met 83kw. De Q6 20" heeft banden van 285 breed, 19" heeft 255 breed, vandaar de 10% extra verbruik bij. 20". Het model is ook een stuk hoger, 14kw/100km ga ik niet zien op de Q6.Wasbeer2006 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:20:
[...]
Die haal je echt wel, tenminste met mijn A6 83kw op 20 inch heb ik regelmatig ritten met 14kw/100km en lager ook als het 25 graden of warmer is. Moet je je aan de max snelheid houden en veel coasten of recupereren.
Op uitsluitend 80km wegen heb ik wel eens hoog in de 12 gehad. Meestal is het uiteraard meer, maar dat komt puur door gebruik.
Op de vakantie rit rijd ik gewoon harder morgen 1000km voor de boeg dat zal wel 20 of hoger worden met een fiets achterop en als het lager is heb ik waarschijnlijk veel file.
Ik heb deze vakantie bij snelladen al een aantal keren 220kw zien staan en dat houd ie dan gewoon ook van 20 tot ver in de 30% vast daarna daalt ie ietsje.
Je vergeet nog de slechtere Cw-waarde.TinusH777 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:57:
De Q6 komt een stuk minder ver met 83kw. De Q6 20" heeft banden van 285 breed, 19" heeft 255 breed, vandaar de 10% extra verbruik bij. 20". Het model is ook een stuk hoger, 14kw/100km ga ik niet zien op de Q6.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat bedoelde ook met 'hoger'. Qua verbruik zijn de Q6 en A6 niet te vergelijken. De A6 is de betere EV voor lange afstanden en meer value-for-money.Andrehj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:26:
[...]
Je vergeet nog de slechtere Cw-waarde.
Een A6 Sportback zit op 0.21, en een Q6 op 0.28.
En een A6 is 1m49 hoog, terwijl de Q6 ca 1m67 hoog is.
Ook in de breedte is de Q6 nog 1% groter.
De combinatie van die drie zorgt ervoor dat de luchtweerstand van de Q6 maar liefst (0.28/0.21 * 167/149 * 1.01) -1 = 51% hoger is!
Op de snelweg zal een Q6 dus ook 51% meer verbruiken dan een A6 sportback, waardoor de bruikbare range bij 130 km/h maar ca 2/3 is.
Een hoge auto heeft echt nadelen...
[ Voor 27% gewijzigd door JTHZZ op 10-08-2026 11:17 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Wasbeer2006 op 11-08-2026 10:08 ]
Ook lange reizen naar/van Kroatië gemaakt afgelopen week. Tussenstop in München en daar kan ik dus met één lunch-laadstop heen. Heerlijke auto. Enorme range, En dat snelladen is zo indrukwekkend.[ Voor 18% gewijzigd door Torrentus op 11-08-2026 13:57 ]
Airco of verwarming gebruiken bijna niets als dat in extreme gevallen 500 a 600watt per uur is, dan is het veel, uitgaande van 100km/h gemiddeld is dat dus 0.5kw/h per uur. Daarnaast is het verschil met warm, koud of normaal weer is hooguit een 300watt per uur. Stel je vakantie rit duurder 10 uur is dat max een 3 a 4kw extra omdat het zo koud is over de hele rit.Torrentus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:55:
[Afbeelding]Ook lange reizen naar/van Kroatië gemaakt afgelopen week. Tussenstop in München en daar kan ik dus met één lunch-laadstop heen. Heerlijke auto. Enorme range, En dat snelladen is zo indrukwekkend.
Volgeladen Sportsback (4p+bagage), grote batterij. 36 graden buiten dus flink aircoverbruik. Verbruik blijft rond de 20 kWh/100 km. En ik rijd niet rustig; volle snelheid waar dat kon. Wel gecompenseerd met wat stukjes file/vakantiedrukte natuurlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 12-08-2026 09:31 ]
Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM
Eens hoor, maar uiteindelijk zijn de getallen gelijk, dus zoveel maakt het niet uit. Maar ik kan me voorstellen dat het voor verwarring zorgt, ik zal erop lettenAndrehj schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:20:
@Wasbeer2006 Probeer even op je eenheden te letten, want nu is er geen chocola van te maken.
Vermogen druk je uit in Watt of kiloWatt.
Energie (bij EV's) in kWh.
De airco of verwarming verbruikt (volgens jou) dus 500 à 600 Watt. Niet Watt per uur, want dat zou een vermogenstoe- of afname betekenen. Gewoon Watt dus.
Op een rit van 10 uur levert dat dus een extra energieverbruik van 10 h * 0.6 kW = 6 kWh. Niet kW of kW/h, maar gewoon kWh.
Wat een relaas, omdat iemand het woordje 'per' gebruikt voor het woordje 'uur'. Bovendien klopt je formule niet. Het moet zijn: 10h * 0,6 kWh = 6kWh (dus een komma en een k)Andrehj schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:20:
@Wasbeer2006 Probeer even op je eenheden te letten, want nu is er geen chocola van te maken.
Vermogen druk je uit in Watt of kiloWatt.
Energie (bij EV's) in kWh.
De airco of verwarming verbruikt (volgens jou) dus 500 à 600 Watt. Niet Watt per uur, want dat zou een vermogenstoe- of afname betekenen. Gewoon Watt dus.
Op een rit van 10 uur levert dat dus een extra energieverbruik van 10 h * 0.6 kW = 6 kWh. Niet kW of kW/h, maar gewoon kWh.
Jij hebt bij natuurkunde niet voldoende opgelet. Als je 10h maal 0.6 kWh doet krijg je 6 kWh²...TinusH777 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:36:
Wat een relaas, omdat iemand het woordje 'per' gebruikt voor het woordje 'uur'. Bovendien klopt je formule niet. Het moet zijn: 10h * 0,6 kWh = 6kWh (dus een komma en een k)
Nope, 1w is 1 joule energie, in verbruikt binnen een termijn van 1 seconde.Andrehj schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:07:
[...]
Jij hebt bij natuurkunde niet voldoende opgelet. Als je 10h maal 0.6 kWh doet krijg je 6 kWh²...
Het is dus wel degelijk 10h maal 0.6 kW.
Je vermenigvuldigt namelijk een tijdsduur met een vermogen en krijgt dan als uitkomst een hoeveelheid energie.
[ Voor 5% gewijzigd door TinusH777 op 12-08-2026 19:58 ]
Is dit de 83kWh of 100kWh variant?Wasbeer2006 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:06:
De rit gisteren vanuit de alpen naar huis. 950km.
Het was lekker rustig tot Brussel en vrijwel de hele tol was het 130, waar ik 145 op de teller heb gereden en bij 110 een 120. We kwamen met een enorme gemiddelde snelheid van 123 gemiddeld aan in Belgie. Daarna ging het wat trager, maar nog met 107 gemiddeld thuis.
Ik heb bewust de Audi laadplanner aangehouden, die gaf aan na de eerste 250km laden en daarna meestal na een 170km. Dat is dus vier keer laden, natuurlijk kan het in 2 of 3, maar dat is gewoon niet sneller.
Met de familie en volbepakte auto en fiets achterop kwam in in Belgie aan met 24.9kw/100km en thuis met 23,2kw.
In Frankrijk halen vrijwel alle 3 of 400kw laders prima de snelheiden meerdere malen 220 zien staan terwijl er 210 aangegeven wordt. Maar bottomline, in Frankrijk laad ik 50kw in 20 minuten. Dat is dus gemmiddeld 150kw
Ja natuurlijk had ik een keertje een uurtje langer door willen rijden en zo een stop bespaard, maar met een benzine had ik misschien een half uur sneller geweest, even naar het toilet met z,n allen.
Geen software ellende onderweg, wat een heerlijke auto is het dan toch!
Werkt hier goed met de Easee. Maar ook hier wordt de led dan rood/push melding in de app over laadproblemen. Opzich logisch, de auto wil laden maar krijgt geen stroom. Dat betekent (hier) echter niet dat hij zodra de laadpaal wel stroom gaat geven niet alsnog start en gewoon netjes laad zoals je verwacht.Brains schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:02:
Met welke (thuis)lader laden jullie op? Ik heb een Alfen Single Pro in eigen beheer met de meest recente firmware. De vorige auto’s laadde probleemloos, maar de Q6 blijft maar meldingen geven en zojuist zelfs het auto alarm. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik alleen in de modi green en comfort heb geprobeerd.
Eergisteren startte de laad sessie wel op, maar binnen 10 minuten meerdere meldingen over laad problemen en uiteindelijk wordt de sessie vanuit de auto gestopt: de knop onder de klep kleurt rood.
Zojuist de auto aan de lader gehangen, met de lader in green mode en die gaat nu nog niets doen, pas als de zon begint te schijnen. Maar binnen enkele seconden gaat de Audi uit de laadstand en de status kleurt weer rood.
Is er iemand waarbij zonnestroom laden wel werk en zo ja, met welke lader?
Met de Peblar geen problemen ook. Behalve de al genoemde kwaal (designfout wat mij betreft) dat als de paal geen stroom geeft de auto dat als fout ziet. Maar zodra de paal later aan gaat begint hij wel gewoon met laden.Brains schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:02:
Met welke (thuis)lader laden jullie op? Ik heb een Alfen Single Pro in eigen beheer met de meest recente firmware. De vorige auto’s laadde probleemloos, maar de Q6 blijft maar meldingen geven en zojuist zelfs het auto alarm. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik alleen in de modi green en comfort heb geprobeerd.
Eergisteren startte de laad sessie wel op, maar binnen 10 minuten meerdere meldingen over laad problemen en uiteindelijk wordt de sessie vanuit de auto gestopt: de knop onder de klep kleurt rood.
Zojuist de auto aan de lader gehangen, met de lader in green mode en die gaat nu nog niets doen, pas als de zon begint te schijnen. Maar binnen enkele seconden gaat de Audi uit de laadstand en de status kleurt weer rood.
Is er iemand waarbij zonnestroom laden wel werk en zo ja, met welke lader?
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Ik heb dezelfde Peblar, maar geen gemopper van de Q6 (modeljaar 2025). Misschien ligt het aan de firmware van Peblar of Q6? De Q6 staat op direct laden zonder beperking, Peblar ook maximale ampères.Hammetje schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:53:
Net als @Alamo hier een Peblar. Zelf heb ik de business variant.
Werkt heel erg goed. 'Puur zonneladen' doet wat dat zegt, als de auto niet gebruikt wordt overdag, staat ie daarmee aan de lader. De auto moppert wel als de Peblar wegens te weinig zonneopbrengst geen stroom doorgeeft aan de Audi, maar blijft binnen dezelfde sessie wel werken als bijvoorbeeld na de nacht in de ochtend weer zonneproductie is - dan wordt de auto daar gewoon verder mee opgeladen.
Op direct laden geeft de auto geen melding nee.TinusH777 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:22:
[...]
Ik heb dezelfde Peblar, maar geen gemopper van de Q6 (modeljaar 2025). Misschien ligt het aan de firmware van Peblar of Q6? De Q6 staat op direct laden zonder beperking, Peblar ook maximale ampères.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
[ Voor 19% gewijzigd door Brains op 13-08-2026 12:08 ]
Ik heb "onbeperkt" instelling op de Audi en "Puur Zonladen" met de Peblar.Hammetje schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:49:
[...]
Op direct laden geeft de auto geen melding nee.
Maar op 'Puur Zonneladen' heb je dus wel een beperking - de auto snapt die beperking niet, die roept dan 'Storing in laadsysteem'. Is wat mij betreft logisch verklaarbaar, al had het netter geweest als de auto daar niet over gezeurd had ;-).
De Q6 is een Schrödinger kat: hij geeft bij mij alleen deze foutmelding als je de Audi app opstart.Hammetje schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:49:
[...]
Op direct laden geeft de auto geen melding nee.
Maar op 'Puur Zonneladen' heb je dus wel een beperking - de auto snapt die beperking niet, die roept dan 'Storing in laadsysteem'. Is wat mij betreft logisch verklaarbaar, al had het netter geweest als de auto daar niet over gezeurd had ;-).
Dat doet hij toch alleen als er een auto in je dode hoek zit?TinusH777 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:03:
Vraagje over lane assist.
Ik kom uit een Ford Focus met lane assist ( en adaptive cruise control, verkeerherkenning, alle fratsen die de Audi ook heeft).
De lane assist in de Ford stuurt niet bij als je de richtingaanwijzer aan doet.
De Q6 trekt aan het stuur, ondanks dat ik de richtingaanwijzer aan heb.
Is daar wat aan te doen? Of moet ik me erbij neerleggen dat een Ford (met software uit 2020, 50% van de aanschafprijs Q6) nog steeds vooruit loopt op Audi?
NopeJTHZZ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:41:
[...]
Dat doet hij toch alleen als er een auto in je dode hoek zit?
Klopt, en niet "comfort" knipperen hij moet echt "aan"Hammetje schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:37:
Bij mij vond ik het ook wennen. Je moet echt richtingaanwijzer aan hebben voordat je stuurt. Doe je dat niet, begin je dus al langzaam met opschuiven en tik je dan pas de richtingaanwijzer aan, dan stuurt de auto terug.
Dat komt omdat van de EU sinds 2024 bij alle nieuwe auto's Lane-Assist aan MOET staan bij het starten van de motor. Dus ja, jouw Ford uit 2020 hoeft dat niet aan, dus trekt niet aan het stuur...TinusH777 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:03:
Vraagje over lane assist.
Ik kom uit een Ford Focus met lane assist ( en adaptive cruise control, verkeerherkenning, alle fratsen die de Audi ook heeft).
De lane assist in de Ford stuurt niet bij als je de richtingaanwijzer aan doet.
De Q6 trekt aan het stuur, ondanks dat ik de richtingaanwijzer aan heb.
Is daar wat aan te doen? Of moet ik me erbij neerleggen dat een Ford (met software uit 2020, 50% van de aanschafprijs Q6) nog steeds vooruit loopt op Audi?
[ Voor 7% gewijzigd door Guitarist op 15-08-2026 11:20 ]
http://www.brianesselbrugge.nl
Dit is inderdaad ook hoe ik het doe. Eerst snelheidswaarschuwingen en Lane assist uit.Guitarist schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
Dat komt omdat van de EU sinds 2024 bij alle nieuwe auto's Lane-Assist aan MOET staan bij het starten van de motor. Dus ja, jouw Ford uit 2020 hoeft dat niet aan, dus trekt niet aan het stuur...
Het eerste wat ik doe als ik in de auto stap.
1 ingedrukt houden totdat 2 OFF zegt (2 á 3 seconden?)
Daarna 3 in drukken om het piepje van de snelheidswaarschuwing uit te zetten...
(als je 3 ingedrukt houdt kun je kiezen wat deze knop doet...)
Het liefste zou ik zien dat je met 3 de Lane assist én de snelheidswaarschuwing uit kan zetten, maar helaas kan het maar 1 functie tegelijkertijd... [Afbeelding]
(p.s. 2 zit op de laatste software versie iets lager, op de onderste rij...)
edit: en als je 1 kort indrukt tijdens cruisecrontrol is hij alleen nog adaptive cruisecontrol, dus kun je ook 'normaal' sturen. Dit kun je zien aan de groene (of witte als hij geen lijnen ziet) pijlen die verwijdenen naast de auto op je scherm voor je.
Onjuist.Guitarist schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
Dat komt omdat van de EU sinds 2024 bij alle nieuwe auto's Lane-Assist aan MOET staan bij het starten van de motor. Dus ja, jouw Ford uit 2020 hoeft dat niet aan, dus trekt niet aan het stuur...
Het liefste zou ik zien dat je met 3 de Lane assist én de snelheidswaarschuwing uit kan zetten, maar helaas kan het maar 1 functie tegelijkertijd... [Afbeelding]
edit: en als je 1 kort indrukt tijdens cruisecrontrol is hij alleen nog adaptive cruisecontrol, dus kun je ook 'normaal' sturen. Dit kun je zien aan de groene (of witte als hij geen lijnen ziet) pijlen die verwijdenen naast de auto op je scherm voor je.
Je kan onder het knopje naast het parkeren vijf "favorieten" plaatsen, dan kan je met 1 x drukken naar die vijf opties en die op het scherm aan of uitzetten.Guitarist schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
[ Voor 19% gewijzigd door Alamo op 17-08-2026 21:15 ]
Ik heb inshared ook gezien, goede premie inderdaad. Maar ze keren niet uit bij diefstal als: “Als uw Auto niet het alarmsysteem had, dat wij met u hebben afgesproken. Of dit alarmsysteem niet was ingeschakeld.” Via de site kan ik niet achterhalen wat ze willen afspreken over het alarmsysteem.GewoonNico schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:19:
Ik heb uiteindelijk via Independer bij InShared een verzekering afgesloten (gewoon klasse 3). Geen extra gadgets en abonnementen nodig en ruim €100 goedkoper dan via Audi zelf. All risk + 3 jaar nieuwwaarde regeling mits elk jaar het alarm wordt gekeurd (anders nieuwwaarde -3%)
Het belangrijkste is gewicht (omvang schade) en vermogen (risico op schade).Alamo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:13:
Voor zover ik weet is de nieuwwaarde wel van invloed op wat de eisen zijn. Dus de ene A6 is de andere niet, wat verzekering betreft.edit:
Ik moest ook een peilzender laten installeren.
[ Voor 5% gewijzigd door TinusH777 op 17-08-2026 22:38 ]
Nee, maar ik herken het wel na een vakantie naar Italië over slechtere wegen.rickjehh schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:22:
Is er iemand al naar de dealer geweest voor het zacht resonerende geluid in (lijkt) de deurstijl bij het bestuurdersportier? Ik hoor daar iets heel licht rammelen/resoneren met name als de weg meer oneffenheden bevat. Ik kan nog niet goed vinden waar het geluid exact zit.
Dit zijn natuurlijk geen fijne berichten voor rijders die veel geld hebben neergelegd en een premium beleving willen ervaren. Ik kan mij echter aansluiten bij jouw bevindingen. Zelf heb ik slechts ervaring met Volvo en Polestar maar ik kan aangeven dat die merken het adaptive gedeelte vele malen beter onder controle hebben.TinusH777 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:57:
[...]
De Q6 is een Schrödinger kat: hij geeft bij mij alleen deze foutmelding als je de Audi app opstart.
Een golfbal heeft ook verbeterde aerodynamica tov een gladde bal.....sebassie1980 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:15:
Vandaag de auto ingeleverd voor hagelschadeherstel. 153 deuken (!). Je vraagt je af of dat aantallen zijn met zoveel invloed op de aerodynamica dat je het gaat merken in het verbruik...
De update KD2* is geïnstalleerd op mijn A6 Sportback e-tron maar de aparte bluetooth verbinding naar het bijrijdersscherm is er niet voor versie 2025 eigenaren. Jammer maar helaas.Brooky schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:41:
[...]
Hoe stel je dit in? Benieuwd of het op de KD2* ook zit.
Behalve een extreem tempratuursverschil of hele lange stilstand kan ik niets verzinnen. Kijk het de komende ritten aan, wellicht is het een incident.Capacitor schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:01:
Hier ook InShared gekozen vanwege het ontbreken van een voertuigvolgsysteem. OHRA is een stuk goedkoper maar eiste ook een klasse 4 of 5. Zou ook aan de nieuwwaarde kunnen liggen van ~95k.
Ander puntje:
Vorige week ging de SoC opeens hard achteruit tijdens het rijden. De rit in de afbeelding hieronder kostte opeens 33 procentpunt batterij (van 74 naar 41). Later stapte ik weer in en stond het percentage weer op 48%.
Ook het opladen daarna kostte minder kWh’s dan je zou mogen verwachten op basis van de SoC.
Ik heb een paar dagen daarvoor van 25% naar 80% geladen en er is maar 38kWh geladen. Erg bijzonder gezien het feit dat ik het grote accupakket heb. Dat zou inhouden dat mijn accu nog maar effectief 70kWh beschikbaar heeft…
Iemand dit al eens eerder gehad? Is die SoC te kalibreren? Dit gedrag is nieuw. Hiervoor heeft het zo’n 5k km prima gewerkt.
[Afbeelding]
Exact hetzelfde heb ik begin deze week ook gehad. Bij mijn vrouw en mij: Audi ringen. Mijn zoon had wel gewoon de afbeelding van de auto.rickjehh schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:42:
Ik heb sinds een paar dagen geen afbeeldingen van mijn auto meer in de app. Enkel Audi ringen en bij de galerij staat niets meer. Elke keer weer een verrassing welke bugs er de volgende keer optreden
Audi A6 E-tron Avant S edition
Het voordeel van het hoger eigengewicht kan ik me voorstellen, maar waarom is de hoogte van de auto hier een voordeel?J-Rey schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:29:
Ook met aanhanger er achter geen centje pijn. Hierbij merk je wel het hoge eigen gewicht van de auto in zijn voordeel en de hoogte. Zeker in vergelijk met mijn vorige auto (Audi A4 Avant)
Thnx voor deze tip want dit heeft het bij mij opgelost!Martijn77 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:21:
[...]
Exact hetzelfde heb ik begin deze week ook gehad. Bij mijn vrouw en mij: Audi ringen. Mijn zoon had wel gewoon de afbeelding van de auto.
Oplossing bij mij: uitloggen en opnieuw inloggen.
Voornamelijk hoogte van de trekhaak zelf i.c.m. bijvoorbeeld een tandemasser. Bij mijn A4 moest je de aanhangerkoppeling echt naar beneden duwen om aan te koppelen, hierdoor "trekt" de aanhanger continu aan de trekhaakkogel.Andrehj schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:42:
[...]
Het voordeel van het hoger eigengewicht kan ik me voorstellen, maar waarom is de hoogte van de auto hier een voordeel?
Had ik ook. Uitloggen in de App en weer inloggen lost dit op. Althans bij mij 🫣rickjehh schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:42:
Ik heb sinds een paar dagen geen afbeeldingen van mijn auto meer in de app. Enkel Audi ringen en bij de galerij staat niets meer. Elke keer weer een verrassing welke bugs er de volgende keer optreden
Dat heb ik altijd wel, de ene keer extremer dan de andere keer.Rickrebr schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:46:
Nu onderweg naar noorwegen. Wat ik raar vind en me best wel stoort is dat de auto vanochtend opgeladen was tot 100% auto gaf aan 465km maar 5 min later zakte dat met 100km tot 360. Iemand een idee waarom de auto dit doet?
[ Voor 37% gewijzigd door Wasbeer2006 op 22-08-2026 12:17 ]
Hij houdt een gemiddelde bij aan de hand van jouw rijstijl. Trek je altijd met max power op, rij je standaard 130, dan gaat je verwachte range naar beneden. Rij je altijd heel erg netjes, in efficiency mode, dan gaat je verwachte range omhoog.Rickrebr schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:46:
Nu onderweg naar noorwegen. Wat ik raar vind en me best wel stoort is dat de auto vanochtend opgeladen was tot 100% auto gaf aan 465km maar 5 min later zakte dat met 100km tot 360. Iemand een idee waarom de auto dit doet?
Zit dat er bij een A6 dan niet al jaren standaard in? Dit zit al 15 jaar in mijn Skoda... Dan mag je toch verwachten dat Audi dat ook heeft?fwinters schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:37:
De update bevalt me, 7 dingen vallen me op:
1. de rechterspiegel draait automatisch naar beneden voor stoeprand visie als ik de wagen in achteruit zet - heel handig
Ik rij altijd gewoon rustig in efficiency, er zit ook verder niks op de auto/trekhaak. Enigste zijn koffers in de auto. Daarom vind ik het zo raar dat die in een keer de range die ik normaal op 80% heb nu maar heb op 100%.Guitarist schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:13:
[...]
Hij houdt een gemiddelde bij aan de hand van jouw rijstijl. Trek je altijd met max power op, rij je standaard 130, dan gaat je verwachte range naar beneden. Rij je altijd heel erg netjes, in efficiency mode, dan gaat je verwachte range omhoog.
Maar is je verwachte range heel hoog maar ga je ineens met een aanhanger of dakkoffer rijden, dan stelt Audi de verwachte range gedurende de rit naar beneden bij aan de hand van het gebruik.
Er zit inderdaad zoiets in. Zodra je instapt gaat hij naar je persoonlijke range via het profiel. Zodra je een route instelt, past hij de range nog een keer aan naar gelang de route, dus als je een route met veel snelweg in het buitenland hebt, dan gaat je range lager zijn dan wanneer de route over binnendoorweggetjes gaat. Op zich zit het best slim in elkaar maar het kan verwarrend zijn want de range verandert eigenlijk twee keer: bij instappen en dan bij instellen route.Guitarist schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:13:
[...]
Hij houdt een gemiddelde bij aan de hand van jouw rijstijl. Trek je altijd met max power op, rij je standaard 130, dan gaat je verwachte range naar beneden. Rij je altijd heel erg netjes, in efficiency mode, dan gaat je verwachte range omhoog.
Maar is je verwachte range heel hoog maar ga je ineens met een aanhanger of dakkoffer rijden, dan stelt Audi de verwachte range gedurende de rit naar beneden bij aan de hand van het gebruik.
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 22-08-2026 13:20 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
waarvan de eerste 650 in iest meer dan 5 uur.
465km zonder actieve route gepland, 360km met een geplande route misschien?Rickrebr schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:46:
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Anker SOLIX Solarbank Max AC (7kWh) | OnePlus 15 16/512GB | Xbox Series X
Kun je ook zeggen wat er wordt meegenomen als ik instap? Op de bank in de huiskamer zegt de app bijv 520km en dan stap je in zonder geplande route en zakt het naar bijv 490. Dan route invoeren en het verandert weer, die snap ik. Maar die tussenstap is iets met persoonlijk profiel maar misschien ook accutemperatuur?MK_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:45:
[...]
465km zonder actieve route gepland, 360km met een geplande route misschien?
Range-on-route gaat uit van de reguliere traffic flow qua snelheid, over de grens is dat dan ~130km/h op de snelwegen i.p.v ~100km/h. Heeft impact op de verwachte range
Ik kwam met 123 gem bij Brussel aan met 2x een 15 minuten laden, dus zal inderdaad een half uurtje langer zijn met het laden. Maargoed je kan dus gewoon echt vlot rijden en langzaam rijden is dus zeker niet sneller.MLLL schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:30:
[...]
waarvan de eerste 650 in iest meer dan 5 uur.
Dit lijkt mij bijna onmogelijk, een gemiddelde van 130km/u is al vrij hoog en dat zonder laden...
Wisselend, heenweg naar het werk altijd snelweg ongv 20km en terugweg soms binnendoor.pietje63 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:57:
Ik denk dat het grote verschil idd komt door de gekozen route. Rijd je normaal veel binnendoor en nu een route met veel snelweg?
Ja dat zou kunnen maar alsnog vreemd. Nederland 105km gereden en duitsland 115-120km.MK_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:45:
[...]
465km zonder actieve route gepland, 360km met een geplande route misschien?
Range-on-route gaat uit van de reguliere traffic flow qua snelheid, over de grens is dat dan ~130km/h op de snelwegen i.p.v ~100km/h. Heeft impact op de verwachte range
[ Voor 22% gewijzigd door JTHZZ op 22-08-2026 21:55 ]
Hoe dat exact zit durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed dat het inderdaad weer een State of Charge vs State of Energy verschilletje gaat zijn, bijvoorbeeld door accutemperatuur inderdaad minder SoE beschikbaar vindt dan dat je a.d.h.v de SoC zou verwachten. De app krijgt puur de SoC door, en dan krijg je a.d.h.v een theoretische SoE (SoC * netto max accucapateit) de range indicatie. De auto gebruikt dan SoE om diezelfde berekening te doen.JTHZZ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:28:
[...]
Kun je ook zeggen wat er wordt meegenomen als ik instap? Op de bank in de huiskamer zegt de app bijv 520km en dan stap je in zonder geplande route en zakt het naar bijv 490. Dan route invoeren en het verandert weer, die snap ik. Maar die tussenstap is iets met persoonlijk profiel maar misschien ook accutemperatuur?
Klopt, maar dat weten we op voorhand in de berekening nietRickrebr schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:06:
[...]
Ja dat zou kunnen maar alsnog vreemd. Nederland 105km gereden en duitsland 115-120km.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Anker SOLIX Solarbank Max AC (7kWh) | OnePlus 15 16/512GB | Xbox Series X
Jep, ik loop hier nu ook sinds een week of twee tegenaan. Mijn SoC loopt veel harder terug dan je mag verwachten. Mijn rit van zojuist kostte volgens de app ruim 21kWh, maar de SoC is met 36% gezakt. Ik heb ook de grote accu.Alamo schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:24:
Heb nu iets nieuws dat ik niet eerder heb gezien…
Vanmiddag auto aan de laadpaal (thuis) gezet met 26%. Laaddoel 85%, gehaald. 59% erbij dus, en heb een 94,9kWh batterij.
Nou zegt de laadpaal dat er 43kWh is geladen.
Dat kan natuurlijk niet allemaal kloppen. Ben geneigd de laadpaal te geloven. Dus dan was aanvangspercentage van 26% onjuist, of hij is nu eigenlijk geen 85%, of allebei.
Anderen al zoiets meegemaakt? Ik volgens mij nog nooit.
Kan met calibratie te maken hebben. Laadt eens tot 100%.Capacitor schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:48:
[...]
Jep, ik loop hier nu ook sinds een week of twee tegenaan. Mijn SoC loopt veel harder terug dan je mag verwachten. Mijn rit van zojuist kostte volgens de app ruim 21kWh, maar de SoC is met 36% gezakt. Ik heb ook de grote accu.
Met laden heb ik ook hetzelfde als jij. De auto zit met minder kWh’s weer vol dan je mag verwachten op basis van het percentage.
Zijn er in mijn ogen dus twee mogelijkheden: de SoC is consequent fout of de accu is in één keer zwaar gedegradeerd.
Wat me vandaag ook nog opviel: bij een percentage van 80% gaat er ongeveer een procent vanaf bij iedere 5,5/6km. Vanaf 55% gaat er een procent vanaf bij iedere 3km. Erg vreemd gedrag want mijn verbruik blijft constant of is zelfs iets dalend.
Ik denk dat ik maandag de dealer ga bellen hiervoor, want het begint erg irritant te worden.
Dankje voor de toelichting. Maakt het wel een stuk duidelijker. Mijn simpele brein denkt gewoon mijn all time gemiddelde is 18kwh dus rond de 400-450km als je alles bij elkaar optelt.Klopt, maar dat weten we op voorhand in de berekening niet
Als je dat blijft doen, zul je ook zien dat je geprojecteerde range minder snel afneemt n.a.v de afgelegde kilometers. En mogelijks dat je zelf een aangepast laadplan krijgt.
Wij krijgen van een auto een consumptie matrix, auxilary verbruik (airco, opladers, stoelverwarming, schermen etc), driving profile etc door. Dat wordt dan gemapt op reguliere speedprofiles die bekend zijn voor iedere weg. Tevens wordt er rekening gehouden met hoogteverschillen. Daar rolt dan een geprojecteerd verbruik uit, voor wanneer je rijdt zoals de gemiddelde rijder (e.g met het gros van het verkeer mee rijden) accuraat is.