• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:05
Ik heb een A6 Avant met kleine accu en denk in de winter bij een graad of 5 is de range bij 120/130 op de snelweg zo’n 300-320km denk ik. Is er een specifieke reden waarom je een A6 overweegt samen met een iX3 en een EX60 en geen Q6? Ik vind de iX3 en EX60 overigens echt spuuglelijk maar dat is uiteraard smaak ;)

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-03 19:38
Q6 kan ook. Echter via lease gebonden aan vooraf geconfigureerde modellen en Q6 pakt wat ongunstiger uit.

En laden 20-80-% bij koud weer? Dat was bij de Q4 nog al zwak punt zonder voorverwarmen.

Lees hier dat de meesten op zich tevreden zij over de auto op wat bugs in de software na 😊

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:25
b17b schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:03:
[...]

Met de Q4 haal ik 260 km bij vries weer. Maar idd was mijn inschatting ook al. De grote accu is fors duurder echter dan zou ik eerder een iX3 overwegen.
Bij de A6 is dat verschil voor de grote accu 7000€ en bij de Q6 5000€. Zo extreem is dat niet. Volgens mij is een iX3 overigens fors duurder dan een A6. Snap sowieso niet zo goed hoe je die twee kunt vergelijken. Maar goed, dit is niet het elektrische auto topic en daarnaast leest je bericht niet alsof je serieus de Audi overweegt.

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-03 19:38
JTHZZ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Bij de A6 is dat verschil voor de grote accu 7000€ en bij de Q6 5000€. Zo extreem is dat niet. Volgens mij is een iX3 overigens fors duurder dan een A6. Snap sowieso niet zo goed hoe je die twee kunt vergelijken. Maar goed, dit is niet het elektrische auto topic en daarnaast leest je bericht niet alsof je serieus de Audi overweegt.
Vind de Audi’s mooier. En rijd al 10 jaar Audi. Maar constateer ook de een Audi anno nu geen Audi van 10 jaar geleden is. Uiteindelijk speelt ook value for money. Ja de iX3 is duurder, maar dat wordt de Audi ook als je hem aankleedt en niet de basisversie gaat rijden.

Verder eens dit is een Audi topic maar lees wat gemengde reacties. Misschien wat biased omdat mijn Q4 ook veel software bugs had en heeft.

• iX3-2022
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:20
b17b schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:49:
Ik lees even mee al. Rij nu een Q4 etron uit 2021 en een A6 etron is een van de kandidaten voor opvolging dit jaar.

Tevreden Audi rijder? Mwah… ik overweeg ook een iX3 of EX60. Te meer omdat via onze lease deze goed uitgerust kunnen worden.

De Audi dan? Met sline en wat opties al snel vergeljjkbaar of duurder dan bovengenoemde. Voor mezelf mag het max 700 euro worden. Bijtelling en eigen bijdrage.

Concrete vraag; wat is de winter range van de kleine accu bij snelweg km? Haal ik 400km? Bij 120-130 km/h
Ik heb een wintersport rit achter de rug met een volgeladen auto, 4 man, winterbanden op 21” en een snelheid tussen de 130 en de 140 km/h. Verbruik was 21.4. Temperatuur lag rond de 4 a 5 graden en heb naast goed weer ook regen gehad. Was een rit van 950km met 3 laad stops van max 15 minuten. Ik heb er al met al 1.5 uur korter over gereden dan met mijn vorige iX3.
Ja er zijn soms wat issues met de a6 maar wat een monster op lange ritten.

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03 09:24
Precies, de enige uitdaging was de juiste laadplekken vinden in het hoogseizoen, maar dat is met elke elektrische auto.

• Wasbeer2006
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:21
Met de A6 kleine accu redde ik pas 340km met een 110 a 120 km/h en 2 graden.
En dat was echt van 100 naar 1%

Het gaat nu echt heel hard omhoog, zeker in de middag als de accu warmer is.
Heb al ritten onder de 16kw/100 gehad.

• Wasbeer2006
b17b schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:25:
Q6 kan ook. Echter via lease gebonden aan vooraf geconfigureerde modellen en Q6 pakt wat ongunstiger uit.

En laden 20-80-% bij koud weer? Dat was bij de Q4 nog al zwak punt zonder voorverwarmen.

Lees hier dat de meesten op zich tevreden zij over de auto op wat bugs in de software na 😊
Ik vind de A6 qua auto echt subliem, het comfort, onderstel, rust echt heerlijk wel met luchtvering. Zonder is ie ook prima maar wat sportiever rijden kom je snel op de grens. Comfort is ook dan heel hoog.

De EX60 is wel echt flink voordeliger daar hoeft bijna geen optie meer op, maar de P6 heeft ook geen grote accu en de auto is minder aero en volvo staat niet bekend om zuinige electro motoren. Maar vooral de stoelen bij Volvo zijn echt next level, dat haalt de Audi bij lange na niet, enige nadeel. ze zijn goed daar niet van maar niet zoals bij Volvo. IX3 is leuk op papier dat rijbereik, maar reken gewoon de kw/100 van je Q4

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-03 21:36
Hebben jullie bij bovenstaande actieradius ook een warmtepomp in de wagen? Was niet standaard bij Audi toch?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
rogiertw schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:00:
Hebben jullie bij bovenstaande actieradius ook een warmtepomp in de wagen? Was niet standaard bij Audi toch?
Alle PPE auto's hebben een warmtepomp (dus ja is standaard bij de A6/Q6 e-tron)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Wasbeer2006
rogiertw schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:00:
Dat scheelt wel maar ook niet heel veel.

Als het een 500watt per uur is dan is het veel. Echter heeft dat dus veek meer effect in stadsverkeer dan op de snelweg.

@MK_ weet het misschien, maar ik gok dat de auto tussen de 800 en 1400watt per uur gebruikt voor andere systemen buiten het rijden dus. Extremen uitgelsoten bij heel veel koude of hete warme ritjes.

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:34
Zojuist opgeschrikt, het inbraakalarm van de auto ging af.

Er was niet ingebroken, auto stond in de garage geparkeerd. Na ontgrendelen nu kan de auto met geen mogelijkheid meer worden afgesloten...

Iemand ervaring hiermee?

• pvdveen1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:18
Joost075 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:11:
Zojuist opgeschrikt, het inbraakalarm van de auto ging af.

Er was niet ingebroken, auto stond in de garage geparkeerd. Na ontgrendelen nu kan de auto met geen mogelijkheid meer worden afgesloten...

Iemand ervaring hiermee?
Ja bekend probleem waar ze bij mijn garage geen oplossing voor hebben of een oorzaak kunnen vinden....

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Wasbeer2006 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:04:
[...]

Dat scheelt wel maar ook niet heel veel.

Als het een 500watt per uur is dan is het veel. Echter heeft dat dus veek meer effect in stadsverkeer dan op de snelweg.

@MK_ weet het misschien, maar ik gok dat de auto tussen de 800 en 1400watt per uur gebruikt voor andere systemen buiten het rijden dus. Extremen uitgelsoten bij heel veel koude of hete warme ritjes.
V.z.i.w hebben we geen specifieke waarde voor "comfort consumers", maar wel "auxilary power". Dat is naast zaken als de klimaatregeling, ook stroom voor stoelverwarming, schermen, massage, opladers, sfeerverlichitng, koplampen etc. Deze varieert inderdaad ergens tussen 500W en 1250W meestal.

Ik rijd trouwens meestal met de ventilatorsnelheid of "Gentle" en AC op Eco, anders blaast hij me te hard wat ik niet fijn vind. Maar ook daarmee is het goed comfortabel te houden.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Eventueel ook interessant: afgelopen vrijdag met de A6 Avant e-tron en de Q6 e-tron achter elkaar een rondje NL-DE-NL gedaan. Identiek dezelfde verkeersomstandigheden, identiek dezelfde snelheden (we reden immers samen, 150km/h waar mogelijk in DE). Beide auto's nog op winterbanden, A6 21" Audi Sport RS velgen (245/40 R 21 & 275/35 R 21) en Q6 20" Audi Sport velgen (255/50 R 20 & 285/45 R 20).

De A6 e-tron had een gemiddeld verbruik neergezet van 17.1kWh/100km. De Q6 e-tron 21.0kWh/100km. De A6 was dus 18.5% zuiniger (of de Q6 22.8% minder zuiniger).

Lage auto's for the win 8)

• Wasbeer2006
Intressant inderdaad. Ik zei pas tegen een collega die perse de A6 of Q6 met grote accu wilde. Dat ik verwachte dat de A6 met kleine accu bijna net zover als de Q6 met grote accu komt.

Ik heb klimaat ook vaak in "zacht" staan hooguit midden. Ik vind het dan ook veel prettiger

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-03 15:51
Wasbeer2006 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:49:
Intressant inderdaad. Ik zei pas tegen een collega die perse de A6 of Q6 met grote accu wilde. Dat ik verwachte dat de A6 met kleine accu bijna net zover als de Q6 met grote accu komt.

Ik heb klimaat ook vaak in "zacht" staan hooguit midden. Ik vind het dan ook veel prettiger
Ik had eigenlijk niet anders verwacht, en sta er ook niet van op te kijken dat de A6 veel zuiniger is dan de Q6.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat dit alleen relevant is voor de zakelijke rijder die echt range nodig heeft per dag, en/of de werkgever die de kosten laag wil houden (dus zo zuinig mogelijk).

Als ik voor mijzelf spreek als (toekomstige) particuliere rijder van de Q6, gaat het mij niet primair om de zuinigheid, maar meer om de looks en praktische mogelijkheden..
Ik heb heel veel overcapaciteit qua zonnepanelen, een flinke thuisaccu en een DC lader die ook V2H/V2G ondersteunt in de toekomst.
Ik rij amper grote afstanden (en dat ik dus niet thuis kan laden), en met mijn huidige setup boeit het mij dus niet of ik 17KW/100km rij of 25KW/100km.. Ik laad hem toch wel 8-9 maanden per jaar gratis op met zonnestroom die ik over heb.

Maar ik snap de mensen die hele dagen op de weg zitten en elke KW nodig hebben om niet tussendoor te hoeven laden.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

verstappen33 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Ik had eigenlijk niet anders verwacht, en sta er ook niet van op te kijken dat de A6 veel zuiniger is dan de Q6.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat dit alleen relevant is voor de zakelijke rijder die echt range nodig heeft per dag, en/of de werkgever die de kosten laag wil houden (dus zo zuinig mogelijk).

Als ik voor mijzelf spreek als (toekomstige) particuliere rijder van de Q6, gaat het mij niet primair om de zuinigheid, maar meer om de looks en praktische mogelijkheden..
Ik heb heel veel overcapaciteit qua zonnepanelen, een flinke thuisaccu en een DC lader die ook V2H/V2G ondersteunt in de toekomst.
Ik rij amper grote afstanden (en dat ik dus niet thuis kan laden), en met mijn huidige setup boeit het mij dus niet of ik 17KW/100km rij of 25KW/100km.. Ik laad hem toch wel 8-9 maanden per jaar gratis op met zonnestroom die ik over heb.

Maar ik snap de mensen die hele dagen op de weg zitten en elke KW nodig hebben om niet tussendoor te hoeven laden.
Nou boeit dat verbruik mij ook niet bijzonder veel. Maar voor vakantie is het rijbereik wel een belangrijke factor. Waar bij mij de standaard accu van de a6 voldoende is, zou ik bij de Q6 echt de grotere accu willen hebben.

Door het prijs verschil van a6 met standaard accu en q6 met performance, is de keuze op de a6 gevallen. (voor de prijswijziging)

.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-03 15:51
AkroBatik schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Nou boeit dat verbruik mij ook niet bijzonder veel. Maar voor vakantie is het rijbereik wel een belangrijke factor. Waar bij mij de standaard accu van de a6 voldoende is, zou ik bij de Q6 echt de grotere accu willen hebben.

Door het prijs verschil van a6 met standaard accu en q6 met performance, is de keuze op de a6 gevallen. (voor de prijswijziging)
Vakantie is voor mij sowieso ontspanning, ook de reis ernaar toe, ik heb straks 400-450km rijbereik verwacht ik op de snelweg, ik stop toch wel elke 2-3 uur, en vind het geen probleem om dan bij te laden voor 15-20 minuten om de accu weer op 80% of hoger te krijgen.

Ik ga komende zomer naar midden Frankrijk (880km) ik reken op sowieso 3-4 stops qua normale pauzes, en dan kan ik prima de auto laden, ik heb zelf nooit het gevoel dat ik snel over wil zijn en dus uren achter elkaar door moet rijden.

Maarja dat is 1, misschien 2x per jaar, de rest rij ik 98% van de tijd in een straal van 150km, dus geen gedoe met laden onderweg.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Wasbeer2006
Bij mij ook hoor. In 4 maanden 1x aan de lader onderweg.
Voor de vakantie ha dik de grote accu wel fijn gevonden, maar los dat het niet paste in het leasebudget had ik het voor de bijtelling ook niet gedaan 12K was het afgelopen zomer.

• Hupsel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-03 18:06
Vandaag uit het niets een remingreep, totaal onverwacht en niks aan de hand voor me op de weg (zelfs geen vogel of ander dier). Schrok me wezenloos, gelukkig was de snelheid 15/20 km/u

• pvdveen1
Krijg net een mail van Audi charging (Elli). In de nieuwste gebruikersvoorwaarden staat dat je de audi laadpas alleen voor prive gebruik is. Dus niet zakelijk. Op de site van Audi vindt je hier helemaal niks over. Toch wel bijzonder dat Audi een laadpas aanbiedt die alleen voor prive gebruik is.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19

pietje63

RTFM

@Hupsel wellicht door de mist? Ik hoorde een tesla rijder daar over klagen, dacht toen aan gebruik camera’s op. LiDAR..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• rickjehh
Ik heb sinds vorige week de zomerbanden er weer op. Het zijn de af-fabriek zomerbanden van Falken (e.ziex). Ik vind dat er echt ontzettend veel geluid van die banden komt, met name bij hogere snelheden (90+ km/u) en uiteraard deels afhankelijk van het wegdek. Het is een relatief hoog geluid vind ik ook. Meer mensen met deze band die dit herkennen? Of mensen met een ander merk zomerband die dit geluid niet herkennen en geen last hebben van het rolgeluid? Ik overweeg namelijk om via mijn werkgever een vriendelijk maar dringend verzoek te sturen om er een stillere band op te leggen. Maar dan moet het wel zin hebben :)

• liber!
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 09:36
Helaas herkenbaar @rickjehh. Ik heb de auto sinds vorige week, en merk ook veel geluid met de standaard Michelin 20" zomerbanden.

• Naafets88
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:56
rickjehh schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:43:
Ik heb sinds vorige week de zomerbanden er weer op. Het zijn de af-fabriek zomerbanden van Falken (e.ziex). Ik vind dat er echt ontzettend veel geluid van die banden komt, met name bij hogere snelheden (90+ km/u) en uiteraard deels afhankelijk van het wegdek. Het is een relatief hoog geluid vind ik ook. Meer mensen met deze band die dit herkennen? Of mensen met een ander merk zomerband die dit geluid niet herkennen en geen last hebben van het rolgeluid? Ik overweeg namelijk om via mijn werkgever een vriendelijk maar dringend verzoek te sturen om er een stillere band op te leggen. Maar dan moet het wel zin hebben :)
Ik heb maar een week met de Falken's gereden, maar merkte meteen dat mijn winterbanden een pak 'stiller' zijn dan de Falken's, worden volgende maand er terug opgelegd. Ben benieuwd

Zie je een verschil in het verbruik?

Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM

• rickjehh
Naafets88 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Ik heb maar een week met de Falken's gereden, maar merkte meteen dat mijn winterbanden een pak 'stiller' zijn dan de Falken's, worden volgende maand er terug opgelegd. Ben benieuwd

Zie je een verschil in het verbruik?
Dit is ook mijn ervaring. Mijn winterbanden waren echt veel stiller dan de Falkens. Helaas weet ik niet meer welk merk winterband ik erop had liggen. Verbruik is zeker wel minder, scheelt gemiddeld zo’n 3 kWh/100km denk ik. Van ~22 kWh naar ~19 kWh. Ik rij op snelweg redelijk door ~120 km/u.

• rickjehh
liber! schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:52:
Helaas herkenbaar @rickjehh. Ik heb de auto sinds vorige week, en merk ook veel geluid met de standaard Michelin 20" zomerbanden.
Welke Michelin heb je erop liggen? Ik heb wat op internet gezocht en oa de Michelin Pro Sport EV, Michelin Primacy 4 en Bridgestone Turanza 6 worden genoemd als goede alternatieven die stiller zijn.

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:26
rickjehh schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:20:
[...]
Welke Michelin heb je erop liggen? Ik heb wat op internet gezocht en oa de Michelin Pro Sport EV, Michelin Primacy 4 en Bridgestone Turanza 6 worden genoemd als goede alternatieven die stiller zijn.
N=1, maar ik heb sinds een paar dagen mijn zomerbanden er weer onder liggen (Bridgestone Turanza) en die maken echt meer geluid dan mijn winterbanden (Pirelli Scorpion). Mijn zomerbanden zijn ook breder dan de winterbanden, helpt vast ook niet. Overigens is bij mijn vorige auto ervaring precies hetzelfde: winterbanden stiller dan zomer.

Verschil in verbruik vind ik lastig iets over te zeggen. Veel temperatuurwisselingen afgelopen tijd.

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
Alamo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:32:
[...]

N=1, maar ik heb sinds een paar dagen mijn zomerbanden er weer onder liggen (Bridgestone Turanza) en die maken echt meer geluid dan mijn winterbanden (Pirelli Scorpion). Mijn zomerbanden zijn ook breder dan de winterbanden, helpt vast ook niet. Overigens is bij mijn vorige auto ervaring precies hetzelfde: winterbanden stiller dan zomer.

Verschil in verbruik vind ik lastig iets over te zeggen. Veel temperatuurwisselingen afgelopen tijd.
Geen Q6/A6, maar de Bridgestone Turanza's onder mijn vorige Q4 waren ook echt extreem luidruchtig. Hadden ook meerdere mensen last van. Later Conti's gekregen en probleem was meteen verholpen.

• M4tthijs
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-03 14:17
Alamo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:32:
[...]

Same here. onder mijn Q8 e-tron heb ik ook Turanza's gehad, maar deze waren verre van stil te noemen! De Alenza's, die ik er er later op heb gehad, waren iets beter.

[ Voor 0% gewijzigd door M4tthijs op 10-03-2026 16:39 . Reden: * moeilijk typt ]

• tzzz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:14
Ik zie geen apart accessoire topic dus daarom even hier. Ik ben op zoek naar een goede plek om een wireless charger, bijvoorbeeld de https://www.smartphonehoe...loze-autolader-zwart.html te bevestigen. De ingebouwde lader vind ik niet fijn, heeft iemand hier ervaringen mee? Hij zou bijv. in het ventilatierooster kunnen of in de bekerhouder

• jkottier
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:11
tzzz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:16:
Ik zie geen apart accessoire topic dus daarom even hier. Ik ben op zoek naar een goede plek om een wireless charger, bijvoorbeeld de https://www.smartphonehoe...loze-autolader-zwart.html te bevestigen. De ingebouwde lader vind ik niet fijn, heeft iemand hier ervaringen mee? Hij zou bijv. in het ventilatierooster kunnen of in de bekerhouder
De standaard draadloze lader gebruik ik ook niet; ber er ook geen fan van.

Mijn ervaring met dergelijke ventilatieroosterdingen is niet zo best, een telefoon kan best zwaar zijn en het rooster is er niet echt op berekend.

Ik heb 2 van deze (magsafe) laders https://a.aliexpress.com/_EzwVDtS die voor de standaard lader staan. De laders zijn met elkaar verbonden aan de achterkant met een kunstof plaat zodat ze niet omvallen. Ik ga ze nog een keer vastplakken aan de onderkant maar voor nu werkt dit prima.

Volvo XC40 P8 (MY20) | Audi A6 Avant e-tron Quattro S edition Performance

• Hupsel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-03 18:06
pietje63 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:27:
@Hupsel wellicht door de mist? Ik hoorde een tesla rijder daar over klagen, dacht toen aan gebruik camera’s op. LiDAR..
Nope, gewoon midden op de dag in het centrum van het dorp waar ik woon. Geen wolkje aan de lucht ☁️

En de draadloze lader gebruik ik ook niet, raar systeem vind ik het ook met die klem.

[ Voor 11% gewijzigd door Hupsel op 11-03-2026 07:24 ]

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:36
jkottier schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:06:
[...]

De standaard draadloze lader gebruik ik ook niet; ber er ook geen fan van.

Mijn ervaring met dergelijke ventilatieroosterdingen is niet zo best, een telefoon kan best zwaar zijn en het rooster is er niet echt op berekend.

Ik heb 2 van deze (magsafe) laders https://a.aliexpress.com/_EzwVDtS die voor de standaard lader staan. De laders zijn met elkaar verbonden aan de achterkant met een kunstof plaat zodat ze niet omvallen. Ik ga ze nog een keer vastplakken aan de onderkant maar voor nu werkt dit prima.
Heb je een foto hoe dit eruit ziet toevallig? Hoe ze die standaard lader hebben geplaatst kan ik ook niet bij met mijn hoofd.

• Wasbeer2006
rickjehh schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Dit is ook mijn ervaring. Mijn winterbanden waren echt veel stiller dan de Falkens. Helaas weet ik niet meer welk merk winterband ik erop had liggen. Verbruik is zeker wel minder, scheelt gemiddeld zo’n 3 kWh/100km denk ik. Van ~22 kWh naar ~19 kWh. Ik rij op snelweg redelijk door ~120 km/u.
Vaak zijn winterbanden ook net ff 1db minder luidruchtig.
Maar er is nog iets, wegdek. Het zomerrubber is harder en gevoeliger voor wat ruwer asphalt en dan maken ze meer geluid dan de veel zachter winterbanden.

Nieuwe banden zijn altijd stiller en zomerband met 3mm is nog minder stil dan een nieuwe, ook weer door bovenstaande. Ik heb de PS EV, wel echt dikke prima met grip. De hele winter ook echt zat grip, afgezonderd van de sneeuw natuurlijk.

Ik denk niet dat het 15% scheelt, dat zal ook de tempratuur zijn. Vandaar ook weer raar gisteren kom ik thuis met 16.8kw/100, vanmiddag zelfde rit 19kw/100. Zit echt veel verscil in die paar graden

• Wasbeer2006
liber! schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:52:
Kijk ook even nnaar je bandenspanningen, die bandenboer gooit er vaal zo even 3 of meer bar in. Zet hem op de aanbevolen spanning ik dacht 2.4 voor en 2.6 achter voor de 83kw avant (voor elk type band gelijk)

• metalpro2021
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-03 23:11
Ik denk niet dat het 15% scheelt, dat zal ook de tempratuur zijn. Vandaar ook weer raar gisteren kom ik thuis met 16.8kw/100, vanmiddag zelfde rit 19kw/100. Zit echt veel verscil in die paar graden
Logoritmische schalen zijn ook vaak tegen-intuïtief qua voorspelbaarheid:
Wikipedia: Enkellogaritmische weergave

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 09:43

CoolHead621

Enjoy every moment

tzzz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:16:
Volgens mij past dit niet omdat de bladen te ver naar achteren zitten bij de Audi

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

• jkottier
Rickrebr schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:15:
[...]

Heb je een foto hoe dit eruit ziet toevallig? Hoe ze die standaard lader hebben geplaatst kan ik ook niet bij met mijn hoofd.
Zeker, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgtrIIpqQd1FX0Fxv5o3-tL5KkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDGEUqPS47AMuSTznGG7Kj7R.jpg?f=fotoalbum_large

De voet van de lader is met een usb-c kabel van 25 cm met haakse stekkers verbonden. Daarmee is de voet wel iets dieper dan de beschikbare ruimte. Ik wil er nog een keer een nette 3D print of zo voor laten printen ter vervanging van de zwarte hobbyplaat van de HORNBACH maar ja dan moet ik eerst een soort mal zien te maken.

• Rickrebr
jkottier schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:36:
[...]

Zeker, [Afbeelding]

De voet van de lader is met een usb-c kabel van 25 cm met haakse stekkers verbonden. Daarmee is de voet wel iets dieper dan de beschikbare ruimte. Ik wil er nog een keer een nette 3D print of zo voor laten printen ter vervanging van de zwarte hobbyplaat van de HORNBACH maar ja dan moet ik eerst een soort mal zien te maken.
Dat is wel beter zo! ik heb een 3D printer alleen geen 3D scanner, mocht iemand een scanner hebben die van die ruimte een scan kan maken dan kunnen we iets ontwerpen en printen.

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-03 10:47
Ik las op Reddit dat de Q6 ‘26 modellen nu geleverd worden met software 06.02.01/C. Dat is een flinke stap in versienummer.

Dit is de software met o.a. nieuwe UI, full (CarPlay) map op cockpit scherm.

• Wasbeer2006
Klopt gisteren had Audi op YT ook alle nieuwe tutorials gepost over dit nieuwe systeem.
https://www.youtube.com/p...BABkkuOvF4W185F6wxWjcokA0

Het ziet er overzichtelijker uit. Het middenscherm is netjes. Maar de Virtual cockpit valt me extreem tegen. Het wit/grijze vind ik niet echt mooi.

Daarnaast snap ik niet dat wat ik 10 jaar geleden in een passat als virtual cockpit had, dat nu niet kan en met de nieuwe versie ook niet. Veel info is dubbel of het kan kan juist niet.

• Pepehv
Pepehv schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:04:
[...]

Ze hebben een andere wielenset geprobeerd en daarmee was het geluid weg. Dealer geeft mijn winterbanden (21" Michelin Pilot Alpin 5 SUV) daarmee de schuld.

Probleem is echter dat ze hiermee het type velgen dat ik heb nog niet hebben uitgesloten. De monteur gaf bij de proefrit namelijk aan dat vanwege de verschillende luchtaanzuigende werking het type velg ook invloed kan hebben op (bij)geluiden.

Ik wacht de zomerwissel even af. Wordt vervolgd.
Zonmerwissel gehad. Nu op de originele Bridgestones.

Zoemende geluid niet weg, wel op andere snelheden hoorbaar (85-100kmph) en iets minder luid. What now…

• Wasbeer2006
ik heb nog geen tijd gevonden, maar ik wilde een keer de luchtgaten afplakken in de bumper, maar of dat helpt.
Bij constante snelheid is het bij mij bijna niet hoorbaar

• liber!
ik ben aan het kijken om de wielkasten te naisoleren, iemand ervaring mee?

• Wasbeer2006
liber! schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:16:
ik ben aan het kijken om de wielkasten te naisoleren, iemand ervaring mee?
Purschuin :-), nee grapje.

Ik zou dat niet doen. er zit best wat aero in die auto en wart zijn de koelwegen? die dreun gaat niet met isolatie weg.

Heb al vaker gezegd een is een combo, van aero met type velgen en mogelijk banden. Al denk ik dat banden er veel minder mee te maken hebben, natuurlijk zal een zomerband iets minder dreunen door de dichte structuur en minder proefiel en de net iets andere maat kan schelen. Een andere band zou toevallig kunnen helpen, maar het ligt niet aan de band, maar aan de luchtstroom.

Dat klinkt misschien vreemd, maar anders zouden de banden bij elke auto dreunen en dat doen ze niet.

• liber!
Je hebt speciale "matten" die je binnen de wielkasten kleeft, dit houdt wel wat rolgeluiden tegen:
https://www.akoestiekwink...uigen/wielkasten-isoleren

Op zich houdt dit geen airflow tegen (want best langs de binnenkant van de wielkast).

• iX3-2022
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:20
Wasbeer2006 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:23:
Klopt gisteren had Audi op YT ook alle nieuwe tutorials gepost over dit nieuwe systeem.
https://www.youtube.com/p...BABkkuOvF4W185F6wxWjcokA0

Het ziet er overzichtelijker uit. Het middenscherm is netjes. Maar de Virtual cockpit valt me extreem tegen. Het wit/grijze vind ik niet echt mooi.

Daarnaast snap ik niet dat wat ik 10 jaar geleden in een passat als virtual cockpit had, dat nu niet kan en met de nieuwe versie ook niet. Veel info is dubbel of het kan kan juist niet.
Maar wel weer een tijdsaanduiding op het midden scherm 😉

• Pepehv
Wasbeer2006 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Purschuin :-), nee grapje.

Ik zou dat niet doen. er zit best wat aero in die auto en wart zijn de koelwegen? die dreun gaat niet met isolatie weg.

Heb al vaker gezegd een is een combo, van aero met type velgen en mogelijk banden. Al denk ik dat banden er veel minder mee te maken hebben, natuurlijk zal een zomerband iets minder dreunen door de dichte structuur en minder proefiel en de net iets andere maat kan schelen. Een andere band zou toevallig kunnen helpen, maar het ligt niet aan de band, maar aan de luchtstroom.

Dat klinkt misschien vreemd, maar anders zouden de banden bij elke auto dreunen en dat doen ze niet.
Als je toch gaat knutselen.... https://www.e-tronforum.c...ost_id=101677#post-101677 probeer dit ook direct even ! :+

• jkottier
Rickrebr schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Dat is wel beter zo! ik heb een 3D printer alleen geen 3D scanner, mocht iemand een scanner hebben die van die ruimte een scan kan maken dan kunnen we iets ontwerpen en printen.
Dat zou echt fantastisch zijn, en dan is ook een simpelere magsafe lader te integreren. Schijnt dat je met een iPhone Pro (vanaf iPhone 12) met LiDAR ook 3D scans kunt maken maar heb zelf een gewone iPhone.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:49

mb1

Vandaag eens proegereden met de A6 etron 2025.
In de hoofdschermen deed alles wat ik er van verwachte.
Viel me op dat toen ik rechts zat en op het scherm voor de passagier zat te spelen na een zoekactie in het handboek plotseling en Duitstalige manual voor m'n neus had....
Dit terwijl alles gewoon op Nederlands staat...

• Rickrebr
jkottier schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:55:
[...]

Dat zou echt fantastisch zijn, en dan is ook een simpelere magsafe lader te integreren. Schijnt dat je met een iPhone Pro (vanaf iPhone 12) met LiDAR ook 3D scans kunt maken maar heb zelf een gewone iPhone.
Ah, ik heb een 15 pro. ik zal dit weekend is kijken of ik dat vakje met LIDAR kan scannen.

• sp00f3r
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-03 12:17

sp00f3r

“Ik hou van hobbies”

Pepehv schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:27:
Ik las op Reddit dat de Q6 ‘26 modellen nu geleverd worden met software 06.02.01/C. Dat is een flinke stap in versienummer.

Dit is de software met o.a. nieuwe UI, full (CarPlay) map op cockpit scherm.
Is er iets van een kans dat deze software ook naar bestaande A6/Q6 modellen komt? Of heb ik met mijn eind-december ‘25 geleverde A6 SB dikke pech…

• Pepehv
sp00f3r schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:33:
[...]

Is er iets van een kans dat deze software ook naar bestaande A6/Q6 modellen komt? Of heb ik met mijn eind-december ‘25 geleverde A6 SB dikke pech…
Dat weet niemand zeker... (behalve @MK_ misschien ;))

• pietje63

pietje63

RTFM

Ik wil de auto graag zoveel mogelijk laden op momenten dat de stroom goedkoop is

Basis scenario: ik kom thuis van werk, plug de auto in, maar het laden start pas om 22u.

Ik had het volgende ingesteld
- laadlocatie thuis voorkeur van 22u-6u

Maar om 22u gebeurde er niets. In de app stond "wachten op timer". Volgens chatgpt moest er ook een vertrektijd ingesteld staan. Deze toegevoegd, maar met beperkt resultaat.. Ook het vervroegen van de vertrektijd tot een moment dat hij niet meer genoeg tijd had, was onvoldoende om hem aan het laden te krijgen.

In de app selecteren van 'directe start' startte het laden evenmin.

Omdat het inmiddels bedtijd was, heb ik kabel even uit laadpaal gehaald, en opnieuw verbonden icm direct laden en toen ging hij wel netjes laden.

Vraag: zou het volgende moeten werken
- Laadlocatie instellen op voorkeur 22u-6u
- Instellen standaard vertrektijd om 6u30 (zonder voorverwarmen, want meestal gaan we pas 7u30)
==> hij laadt automatisch in de nacht
- als we een keer wel eerder wegmoeten 'direct laden' selecteren in de app

Alternatief is wellicht eea via HomeAssistant configureren, maar dan is de WAF wat minder

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Wasbeer2006
pietje63 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:29:
Ik wil de auto graag zoveel mogelijk laden op momenten dat de stroom goedkoop is

Basis scenario: ik kom thuis van werk, plug de auto in, maar het laden start pas om 22u.

Maar om 22u gebeurde er niets. In de app stond "wachten op timer". Volgens chatgpt moest er ook een vertrektijd ingesteld staan. Deze toegevoegd, maar met beperkt resultaat.. Ook het vervroegen van de vertrektijd tot een moment dat hij niet meer genoeg tijd had, was onvoldoende om hem aan het laden te krijgen.

Omdat het inmiddels bedtijd was, heb ik kabel even uit laadpaal gehaald, en opnieuw verbonden icm direct laden en toen ging hij wel netjes laden.

- Instellen standaard vertrektijd om 6u30 (zonder voorverwarmen, want meestal gaan we pas 7u30)

Alternatief is wellicht eea via HomeAssistant configureren, maar dan is de WAF wat minder
Vertrektijd instellen. doe ik ook om 6u, dan laad je goedkoop.
Heb ik nu een keer of 20 gedaan schat ik, 1x ging het mis :-)

Stel het los in van het voorverwarmen, ik zou het voorverwarmen ook niet gebruiken persoonlijk. Dat doet ie bijna nooit tijdens het opladen omdat bij het laden vaak een 15 a 20 minuten eerder klaar is dan op het tijdstip.

Moet je dan wel elke keer handmatig doen, maargoed, prima!

Ik heb nog een ladar liggen die ik nog moet ophangen die ook zonnestroom only kan bij een overschoot van 1.4kw totaal, dus in mijn geval 0,5kw per fase. Een deze dagen wil ik die gaan ophangen en kijken of dat ook werkt om hem bv er standaard aan te hangen en dan te laten laden als die overschoot er is.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Pepehv schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:21:
[...]
Dat weet niemand zeker... (behalve @MK_ misschien ;))
Is voor mij ook niet helemaal duidelijk.

Om mezelf hier te quoten:
MK_ in "Het grote Audi A6 & Q6 e-tron topic"
Om alle auto's software matig naar MY2026 te krijgen is v.z.i.w alle modules softwarematig (dus geen hardware) updaten. Sommige modules zijn vrij vanzelfsprekend, maar HCP1 (= "motor"management) is dat wat minder voor de hand liggend, en zijn er v.z.i.w maar een paar wereldwijd die dat doen. Maar goed, misschien is mijn informatie ondertussen ook weer outdated.

"Het probleem" is niet dat je bijvoorbeeld enkel HCP3 (infotainment) en HCP5 (gateway) kan updaten zonder alle andere modules te updaten, bepaalde zaken werken dan gewoon niet meer aangezien interfaces zijn aangepast.

• pietje63

pietje63

RTFM

Wasbeer2006 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:19:
[...]

Vertrektijd instellen. doe ik ook om 6u, dan laad je goedkoop.
Heb ik nu een keer of 20 gedaan schat ik, 1x ging het mis :-)

Stel het los in van het voorverwarmen, ik zou het voorverwarmen ook niet gebruiken persoonlijk. Dat doet ie bijna nooit tijdens het opladen omdat bij het laden vaak een 15 a 20 minuten eerder klaar is dan op het tijdstip.

Moet je dan wel elke keer handmatig doen, maargoed, prima!
Je stelt de vertrektijd handmatig in en niet als terugkerend (niet met timer dagelijks)?

• Beze90210
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:52
pietje63 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:29:

Precies zoals wij het nu al enkele maanden doen. De wagen schat dan zelf in op basis van batterijlading wanneer en met welke snelheid hij moet laden. De software gaat er steeds vanuit dat de wagen pas stopt met laden rond je vertrekuur, kwestie van warme batterij te hebben. Dus kan goed zijn dat die niet direct start met laden om 22h.

Voordeel is dat je capaciteitspiek dus ook lager is dan wanneer je directe start laden zou kiezen.

Enige wat we wel soms voorhebben is dat hij zijn 80% laaddoel niet heeft bereikt. Vooral als we andere verbruikers in de nacht hebben, de wagen zijn algoritme geraakt dan in de war blijkbaar. Ook als we eens 1 keer op 100% instellen dan lijkt het algoritme het niet te begrijpen, alsof de wagen "leert" uit verschillende laadperiodes en niet om kan met een plotse verandering.

• Wasbeer2006
pietje63 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:07:
[...]

Je stelt de vertrektijd handmatig in en niet als terugkerend (niet met timer dagelijks)?
Klopt, ja er staat wel een standaard tijd in van 6 en 7u en die klik ik dan elke keer aan als ik ga laden.
Voorverwarmen doe ik alleen als er ijs op de ruit zit, beetje fris vind ik altijd wel lekker wakker worden.

• Wasbeer2006
Beze90210 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:49:
[...]

Precies zoals wij het nu al enkele maanden doen. De wagen schat dan zelf in op basis van batterijlading wanneer en met welke snelheid hij moet laden. De software gaat er steeds vanuit dat de wagen pas stopt met laden rond je vertrekuur, kwestie van warme batterij te hebben. Dus kan goed zijn dat die niet direct start met laden om 22h.

Voordeel is dat je capaciteitspiek dus ook lager is dan wanneer je directe start laden zou kiezen.

Enige wat we wel soms voorhebben is dat hij zijn 80% laaddoel niet heeft bereikt. Vooral als we andere verbruikers in de nacht hebben, de wagen zijn algoritme geraakt dan in de war blijkbaar. Ook als we eens 1 keer op 100% instellen dan lijkt het algoritme het niet te begrijpen, alsof de wagen "leert" uit verschillende laadperiodes en niet om kan met een plotse verandering.
Die snap ik niet helemaal. Volgens mij warmt de accu helemaal niet op, behalve bij een geplande snellaad stop.

Je hebt waarschijnlijk een beperking in je installatie of een 22Kw lader die je vol aanzet?
Ik heb mijn lader op 12A per fase gezet 8KW, dat heb je dat probleem nooit.

11Kw is voor een 3x25 installatie best wel veel, zeker als ik een keer moet laden rond etenstijd en mijn vrouw ook nog ff met een oven en kkokplaat bezig is. Toen ik op 11kw laade heb ik toch een aantal keren pieken van 16 a 17kw gezien. Nu kan je dat met loadbalancing oplossen, maar op 8Kw, loop ik nooit tegen een loadbalancing probleem aan. Je ladentijden zijn dan ook veel beter te voorspellen

• JTHZZ
Wasbeer2006 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:17:
[...]

Die snap ik niet helemaal. Volgens mij warmt de accu helemaal niet op, behalve bij een geplande snellaad stop.

Je hebt waarschijnlijk een beperking in je installatie of een 22Kw lader die je vol aanzet?

11Kw is voor een 3x25 installatie best wel veel, zeker als ik een keer moet laden rond etenstijd en mijn vrouw ook nog ff met een oven en kkokplaat bezig is. Toen ik op 11kw laade heb ik toch een aantal keren pieken van 16 a 17kw gezien. Nu kan je dat met loadbalancing oplossen, maar op 8Kw, loop ik nooit tegen een loadbalancing probleem aan. Je ladentijden zijn dan ook veel beter te voorspellen
De accu warmt van het 11kW laden een paar graden op dus als je net na het opladen vertrekt is je temp iets hoger. Zul je in de praktijk weinig van merken.
Ik heb overigens ook 3x25A en laad altijd met 11kW. Load balancing zie ik zelden inschakelen. Ik zie hem heel af en toe naar 3x15A ipv 3x16A schakelen maar verder niet. Dus het zal erg afhangen van je verbruikers.

• Wasbeer2006
Het kan net schelen natuurlijk, je ziet het verbruik binnen een paar graden buitentempratuur ook enorm toe/afnemen. Andere kant bij rijden warmt bij mij de accu met normaal gebruik niet op. Gezien de ontlaad snelheid (rijden) hoger is dan de laadsnelheid is de vraag of er stijging is, misschien scheelt het net ff 2 of 3 graden.

Alleen rond het avond eten heb ik een keer hele hoge waardes gezien, ovens, kookplaat en dan op kamers ook nog schermen aan, maar je moet goed je best doen, ook met 11kw laden om het vol te krijgen.

• Beze90210
Wasbeer2006 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:17:
[...]

Ik weet niet precies wat er achter zit maar de wagen houdt echt rekening met de batterijlading en de vertrektijd. Hij begint daarvan afhankelijk met laden en ook de laadpiek is aangepast. Als ik hel op direct laden zet dan trekt ie constant 9 kw, bij snachtsbladen op vertrektijd wisselt dat tussen de 5 a 6 kw.

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-03 12:44
Ik heb een automatisatie gebouwd in HomeAssistant.
Omdat je via de API weinig tot niets kan sturen mbt laden/laadsnelheid, was dit mijn aanpak:
-ik heb een domme laadpaal, dus kon daar niets aan sturen. Insteken is laden.
-als ik thuiskwam, detecteerde HA dat en zette die het laaddoel op 25% via de API
-insteken van de kabel, en typisch begon ie dan niet te laden
-ik monitorde in HA constant hoeveel overschot ik had
-als die overschot voldoende was, gebruikte ik de API om het laaddoel op 100% te zetten. dan begon het laden
-als het verbruik te hoog was, zette ik het laaddoel opnieuw op 25%

Dit werkte allemaal wel oké, totdat ik problemen kreeg met de Audi app (geen updates meer, niet meer mogelijk om vanop afstand te kunnen sluiten etc). De dealer wist het niet, Audi support wist het niet. Ik heb online een Reddit sub gevonden waar ze zeiden dat je tijdelijk geblokt kon worden als je de API te vaak gebruikte.
Heb dan HA integratie uitgezet en 3 dagen later deed de app het weer... Is er een verband, ik weet het niet. Maar sindsdien is de zon wat afwezig geweest en heb ik niet meer aan "gratis laden" proberen te doen.

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-03 13:21
Ik heb sinds een paar dagen de Audi Q6 in bezit. Nu vroeg ik mij af hoe jullie het MMI touchscreen reinigen? Ik vind niet direct een ‘reinigings modus’ terug (zoals mijn Polestar 2 wel had) waardoor het touchscreen onbedoelde input krijgt wanneer ik er met een doekje over veeg. Zie ik iets over het hoofd?

• Rickrebr
Mocht iemand originele 21 inch multispaak velgen zoeken, ik heb een topic op V&A waar ik ze verkoop.

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:39
Misschien een gevalletje RTFM, maar ik kan het daar in ieder geval niet vinden; ik heb al een aantal keren gehad dat als de wisselstrook (bijv A6 - A1) gesloten is, mijn navigatie denkt dat de hele snelweg is afgesloten en pakt hij een alternatieve route. Zojuist weer gehad, alternatieve route genegeerd en de snelweg was echt open :)

Herkennen anderen dit en hebben jullie wellicht een oplossing?

• Kipsel
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:14
Afgelopen zaterdag heb ik een lange rit gemaakt en aan het begin kreeg ik de volgende foutmeldingen:
- Afbuigassistent achter storting;
- Assistent voor kruisend verkeer achter storing;
- Uitstapwaarschuwing storing;
- Audi side assist storing;
- Adaptieve rij assistent storing.
De meldingen gaan niet weg. Een gevolg is dat ook de cruise control niet werkt. Normaal gesproken heb ik wel vaker meldingen maar die gaan na enkele kilometers weg. De camera's en sensoren zijn schoon. Ik meen hier ook anderen over gehoord te hebben maar ik heb geen oplossing gezien? Ik ga met de garage bellen of ze er naar kunnen kijken. Erg frustrerend dat je niet op de auto kunt vertrouwen.

• Alamo
Kipsel schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:18:
Afgelopen zaterdag heb ik een lange rit gemaakt en aan het begin kreeg ik de volgende foutmeldingen:
De meldingen gaan niet weg. Een gevolg is dat ook de cruise control niet werkt. Normaal gesproken heb ik wel vaker meldingen maar die gaan na enkele kilometers weg. De camera's en sensoren zijn schoon. Ik meen hier ook anderen over gehoord te hebben maar ik heb geen oplossing gezien? Ik ga met de garage bellen of ze er naar kunnen kijken. Erg frustrerend dat je niet op de auto kunt vertrouwen.
Ik had dit. Is bij mij opgelost (of 'gewoon' weggegaan) na installatie van update KD2 (3.10). Ben er zelf niet in geslaagd het weg te krijgen. Heeft idd niets te maken met hoe schoon of vies je sensoren zijn. Hij wil/kan de input van de radar (1 voor, 2 achter) niet meer verwerken. Deze hulpsystemen gebruiken die input.

Omdat het even duurde voordat ik terecht kon bij de garage werd de limiter m'n beste vriend... die deed het nog wel.

Hoop dat je dealer het makkelijk kan fixen!

• Alamo
Today I learned: als je de sluitknop op de sleutel of de deursensor vasthoudt bij het afsluiten, dan gaan niet alleen de ramen en schuifdak dicht, maar ook het rolgordijn (Q6). Wel geduld nodig want duurt lang ;)

• Alamo
Kipsel schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:18:
Trouwens, let op, je parkeersensor vóór gaat ook niet aan waarschijnlijk. Die leunt eerst op radar om afstand te bepalen, en als de camera's op het scherm komen gaan de sensoren pas werken. Je kan het wel altijd inschakelen met de parkeer/cameraknop. Ze doen het namelijk wel.

• WerkelijkP8ig
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-03 10:43
Turbotrent schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:56:
Ik heb sinds een paar dagen de Audi Q6 in bezit. Nu vroeg ik mij af hoe jullie het MMI touchscreen reinigen? Ik vind niet direct een ‘reinigings modus’ terug (zoals mijn Polestar 2 wel had) waardoor het touchscreen onbedoelde input krijgt wanneer ik er met een doekje over veeg. Zie ik iets over het hoofd?
De volumeknop op de middentunnel ingedrukt houden voor een paar seconden. Dan krijg je de optie reiniging op het scherm.

• Beze90210
Alamo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Ik had dit. Is bij mij opgelost (of 'gewoon' weggegaan) na installatie van update KD2 (3.10). Ben er zelf niet in geslaagd het weg te krijgen. Heeft idd niets te maken met hoe schoon of vies je sensoren zijn. Hij wil/kan de input van de radar (1 voor, 2 achter) niet meer verwerken. Deze hulpsystemen gebruiken die input.

Omdat het even duurde voordat ik terecht kon bij de garage werd de limiter m'n beste vriend... die deed het nog wel.

desondanks KD2 update blijven wij het toch deze meldingen nog heel af en toe (paar keer per week) volledig random krijgen. Vervelend en een nieuw garagebezoek is enkel tijdverlies want eigenlijk hebben ze ook geen oplossing voorhanden momenteel. Je bent dus nodeloos tijd en je wagen weer even kwijt voor niet meer dan een reset zonder enige zekerheid dat de problemen vervolgens niet weer verschijnen.

Als ze heel eerlijk zijn bij Audi dan geven ze toe dat het wachten is op een volgende zomer update in de hoop om deze issues definitief te verhelpen.

• pvdveen1
Beze90210 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:56:
[...]
desondanks KD2 update blijven wij het toch deze meldingen nog heel af en toe (paar keer per week) volledig random krijgen. Vervelend en een nieuw garagebezoek is enkel tijdverlies want eigenlijk hebben ze ook geen oplossing voorhanden momenteel. Je bent dus nodeloos tijd en je wagen weer even kwijt voor niet meer dan een reset zonder enige zekerheid dat de problemen vervolgens niet weer verschijnen.

Als ze heel eerlijk zijn bij Audi dan geven ze toe dat het wachten is op een volgende zomer update in de hoop om deze issues definitief te verhelpen.
Ik had/heb hetzelfde probleem. Na de KD2 update waren de meeste storingen wel weg. Maar als ik een langere rit heb dan na ongeveer een half uur kwam de melding " bestuurdershulpsystemen: momenteel beperkt beschikbaar. systemen worden in waarschuwingsgeheugen lopend bijgewerkt". Deze melding kwam 10-20 keer per uur :? . Hiervoor is weer een blijkbaar een andere update beschikbaar.Waarvoor de auto weer Deze update is ook geïnstalleerd waarvoor de auto weer naar de garage moest. De hoeveelheid foutmeldingen zijn nu een stuk minder maar bij lange ritten nog 1-2 keer per uur. Nieuwe melding gemaakt bij de dealer en ze gaan contact opnemen met duitsland.
Ik heb het vermoeden dat de controller na 30 minuten warm is en dan fout begint te geven.
Wel bijzonder dat er blijkbaar (nieuwe) updates zijn die niet in KD2 zitten. Zo blijven we bezig.
Maar na de KD2 update is het wel een goed bruikbare auto die geweldig rijdt.

• Kipsel
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:14
Alamo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Dank voor je snelle reactie! Helaas heeft de dealer pas over 5 weken tijd. De tip met de limiter ga ik gebruiken de komende tijd!

• Alamo
WerkelijkP8ig schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:53:
[...]

De volumeknop op de middentunnel ingedrukt houden voor een paar seconden. Dan krijg je de optie reiniging op het scherm.
Hee, dit heb ik niet... Als ik dat doe krijg ik twee knoppen: "Beeldscherm uitsch." en "Bijrijdersdisplay uit" :X

• Wasbeer2006
Bij mij hetzelfde, nouja uit zou ook moeten werken toch

• Naafets88
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:56
Gisteren mijn wagen binnengestoken voor voornamelijk het gerammel achteraan + mijn speakers dat af een toe een vreemde toon geven.

Ook even aangehaald dat ik soms de gekende foutmeldingen krijg dat de sensoren niet goed werken, waardoor de camera's en cruise control en dergelijke niet werkt.

Na controle blijkt dat mijn camera's elkaar tegen werken door foute communicatie waardoor die foutmeldingen erop komen, wagen zou +- 2 dagen binnen moeten om dat te synchroniseren. Bij andere klanten heeft dat geholpen bij dezelfde foutmeldingen. Misschien kan dit bij anderen ook helpen?

Ze verwachtend ook de volgende update ergens in Q2 dit jaar, ik sta alvast op de lijst voor een melding te krijgen als de update voor mijn wagen er is.

Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:59
Ik ben opzoek naar een andere auto, een occasion ev (bouwjaar vanaf 2024). Ik ben nu de reviews/fora aan het lezen van bijvoorbeeld de polestar 4 en de a6 etron. Maar ik word hier niet blij van, er worden zoveel (voornamelijk software) problemen gemeld. Zijn echt alle ev's zo slecht?

• JTHZZ
De EasyPark app is nu ook aan de App Store toegevoegd. Hiermee kun je in de auto een parkeeractie starten en heel handig is dat de parkeeractie automatisch wordt gestopt bij wegrijden. Je kunt hem dus niet meer vergeten om uit te zetten.
Wel goed om te zien dat het app aanbod nog in ontwikkeling is.

• S-vd-S
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:28
robb. schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:57:
Ik ben opzoek naar een andere auto, een occasion ev (bouwjaar vanaf 2024). Ik ben nu de reviews/fora aan het lezen van bijvoorbeeld de polestar 4 en de a6 etron. Maar ik word hier niet blij van, er worden zoveel (voornamelijk software) problemen gemeld. Zijn echt alle ev's zo slecht?
Wij rijden sinds eind oktober de a6 etron Avant. Inmiddels 16000 km zonder problemen. Weggereden uit de showroom en zelfs geen contact meer gehad met de dealer. Hopen dat dit zo blijft.

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:52
Brooky schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:09:
[...]

Met de voorloop Q6 op 18 inch velgen zowel met zomerbanden als met winterbanden geen geluid van de voorkant.

Nu met de nieuwe Q6 met 20 inch velgen en winterbanden (Hankook icept evo3 suv) echt een bak herrie van de voorkant. Ik ben nogal gevoelig voor zulk soort herrie, maar nu was het zelfs mijn vrouw die het ook opmerkte.

Hij is afgeleverd op zomerbanden (na 2 dagen gewisseld voor winterbanden) en na aflevering en rit naar huis geen herrie opgemerkt. Ik hoop dus nog steeds dat het aan de winterbanden ligt. 17 maart kan ik een update geven, dan gaan de zomerbanden er weer onder.
Update 17-3 na wisseling terug naar zomerbanden Bridgestone Turanza T005. Geluid/herrie is op eerste gehoor/test gelukkig verdwenen. Nog wat meer ritjes maken op verschillende snelheden om het zeker te weten, maar ben blij dat het waarschijnlijk weg is. Nu nog kijken hoe we het voor komende winter gaan oplossen.

• Rickrebr
Zijn er mensen hier die 20 inch zomerbanden op hun a6 avant hebben? zou je misschien een foto kunnen delen hoe dit eruit ziet? Ik heb zelf 21 maar vind dit toch te hobbelig.

• S-vd-S
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1F9uBvl5KVRMxo1vYyBAweGk3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWT9NGpl7ABm8dbVA22OGQFi.jpg?f=fotoalbum_large

• Christje71
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19-03 09:42
Bovenstaande foto lijkt precies op mijn A6 welke ik volgende week kan ophalen. Zelfde kleur, wielen, s-line, chroom accenten. Geïmporteerd uit Duitsland. Ik kon de kleur siambeige met S-line pakket, 100kwh accu, HUD en trekhaak in Nederland niet vinden voor acceptabele prijs.

Ik zou graag naar de 21" wielen gaan, verlagen en misschien de chroom accenten zwart maken qua looks maar dat komt nog wel. Mocht Rickrebr nog mooi setje 21" wielen hebben om te ruilen, post maar een foto.

• Rickrebr
Christje71 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:11:
Bovenstaande foto lijkt precies op mijn A6 welke ik volgende week kan ophalen. Zelfde kleur, wielen, s-line, chroom accenten. Geïmporteerd uit Duitsland. Ik kon de kleur siambeige met S-line pakket, 100kwh accu, HUD en trekhaak in Nederland niet vinden voor acceptabele prijs.

Ik zou graag naar de 21" wielen gaan, verlagen en misschien de chroom accenten zwart maken qua looks maar dat komt nog wel. Mocht Rickrebr nog mooi setje 21" wielen hebben om te ruilen, post maar een foto.
Ik wil juist terug naar 20 inch vanwege rij comfort en bereik. Nu dat ik mijn 21 inch t.o.v. de 20 inch winterset eronder heb liggen merk ik dat verbruik stuk slechter is geworden. Ik ben van plan om de GMP ultravinity X in zwart gepolijst te halen.

Mijn velgen heb ik in V&A gezet.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik vind dat nog steeds veel te plat (@Rickrebr ). Waarom ga je niet voor 19"? Dat is veel betaalbaarder, comfortabeler en minder gevoelig voor stoeprandschade en schade door gaten in het wegdek.
Jammer alleen dat er in 19" niet af-fabriek een beetje mooie ontwerpen leverbaar zijn. Dat is echt een gemiste kans.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 18-03-2026 11:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Rickrebr
Andrehj schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Ik vind dat nog steeds veel te plat (@Rickrebr ). Waarom ga je niet voor 19"? Dat is veel betaalbaarder, comfortabeler en minder gevoelig voor stoeprandschade en schade door gaten in het wegdek.
Jammer alleen dat er in 19" niet af-fabriek een beetje mooie ontwerpen leverbaar zijn. Dat is echt een gemiste kans.
Hoe bedoel je plat?

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Band hoogte.

The best is yet to come

• WerkelijkP8ig
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-03 10:43
Alamo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:29:
[...]

Hee, dit heb ik niet... Als ik dat doe krijg ik twee knoppen: "Beeldscherm uitsch." en "Bijrijdersdisplay uit" :X
Als het scherm uit staat kun je deze toch schoonmaken? 8)7 :D

• Alamo
WerkelijkP8ig schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:36:
[...]

Als het scherm uit staat kun je deze toch schoonmaken? 8)7 :D
Ja, was het maar zo'n feest... zodra je het scherm aanraakt gaat hij namelijk direct weer aan. Het is echt geen schoonmaakfunctie.

• wouter5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:13
Ik vind de Audi app echt een gedrocht. Vaak zijn de meest recente gegevens van een uur of meer geleden of geeft hij foutmeldingen dat de voertuigstatus niet kan worden opgeroepen. Ook aanpassen van laaddoel of het aanzetten van de voorverwarming verlopen erg traag.

• Wasbeer2006
Rickrebr schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:19:
Zijn er mensen hier die 20 inch zomerbanden op hun a6 avant hebben? zou je misschien een foto kunnen delen hoe dit eruit ziet? Ik heb zelf 21 maar vind dit toch te hobbelig.
Halverwege de pagina. Het grote Audi A6 & Q6 e-tron topic

Maar als je het te bonkerig vind ga dan naar 19, tussen 20 en 21 zit bijna geen verschil.
En pak dan een comfort band en geen sportband, die vaak worden geleverd op de 20 en 21"

Kijk ook naar je bandenspanning, garages, zeker bij een wissel winter naar zomer, knallen er vaak 3 bar of meer in terwijl voor alle maten 2.4 voor en 2.6 achter de aanbevolen spanning is en als je nooit boven de 150 komt zou ik best nog 2 a 3 tiende durven zakken

• Wasbeer2006
Andrehj schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Ik moet wel zeggen dat ik hem met mijn 20" net ff te tam vind. Ook de 20" velgen springen er niet uit.
Alleen de 21" vind ik mooi en dan vooral de duurste variant en de diamant cut.

• Wasbeer2006
Christje71 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:11:

Verlagen, had er dan een met luchtvering genomen, dan sla je drie vliegen in 1 klap. 2,5cm lager en hoog als je wilt. Op de laagste stand raak je snel iets van een vluchtheuvel of in/uitrit. Verlagen kan je fluiten naar je garantie als er al sets te verkrijgen zijn. Audi geeft zelf aan niet een sportonderstel aan te bieden voor bescherming van de accu dat de auto niet te laag licht namelijk...

• Rickrebr
Wasbeer2006 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Halverwege de pagina. Het grote Audi A6 & Q6 e-tron topic

Maar als je het te bonkerig vind ga dan naar 19, tussen 20 en 21 zit bijna geen verschil.
En pak dan een comfort band en geen sportband, die vaak worden geleverd op de 20 en 21"

Kijk ook naar je bandenspanning, garages, zeker bij een wissel winter naar zomer, knallen er vaak 3 bar of meer in terwijl voor alle maten 2.4 voor en 2.6 achter de aanbevolen spanning is en als je nooit boven de 150 komt zou ik best nog 2 a 3 tiende durven zakken
Dat er geen verschil in zit ben ik het totaal niet mee eens, mijn winterset reed veel comfortabeler als de zomerset. Ook het verbruik was een stuk beter met de winterset terwijl ik dat niet had verwacht.

• Wasbeer2006
Rickrebr schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Dat er geen verschil in zit ben ik het totaal niet mee eens, mijn winterset reed veel comfortabeler als de zomerset. Ook het verbruik was een stuk beter met de winterset terwijl ik dat niet had verwacht.
Ja omdat een winterband een veel zachtere wang heeft en zachter rubber met meer profieldiepte.

En weet je de bandenspanning met de winterbanden en de zomerbanden??
20 en 21 met dezelfde band ga je niet veel van merken, wel iets, maar niet het verschil wat je nu tussen zomer en winter ervaart, max de helft.

• Rickrebr
Wasbeer2006 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:31:
[...]

Ja omdat een winterband een veel zachtere wang heeft en zachter rubber met meer profieldiepte.

En weet je de bandenspanning met de winterbanden en de zomerbanden??
20 en 21 met dezelfde band ga je niet veel van merken, wel iets, maar niet het verschil wat je nu tussen zomer en winter ervaart, max de helft.
Geen idee, zal van het weekend is controleren.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste