Voor wie van auto detailing houd, ik heb vorige week mijn Audi volledig laten detailen.
YouTube: Full Detail of an Audi A6 - Wash, Polish & Coating
zorgeloosict schreef op maandag 22 december 2025 @ 06:17:
Gisteren eerste lange rit gemaakt met de a6 etron avant
Heerlijke reis auto maar een paar dingen kwam ik niet uit
* spiegelverwarming / ontwasseming lijkt onmogelijk aan te zetten, heb je hiervoor winterpakket of stuur verwarming als optie voor nodig? Druppels op de spiegels hebben er 250km op gezeten en waren daardoor onbruikbaar.
* kun je het elektrische ruimteschip geluid uitzetten in de cabine, dit lijkt via de speakers in het interieur te komen.
* accu voor verwarmen / voorbereiden voor snelladen lijkt niks te doen, had dit 15 min voor aankomst bij Total energies 300kw paal deze bestemming gekozen en het laden ging niet vlotter als 100kw, ben er naar toe genavigeerd via de Audi Navi
Iemand tips?
Wat heeft dat gekost als ik vragen mag?Rickrebr schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:14:
Voor wie van auto detailing houd, ik heb vorige week mijn Audi volledig laten detailen.
Ik heb zelf ook de ervaring met de spiegels. Gister gelezen dat de verwarming van de spiegels gekoppeld is aan de achterruitverwarming. Nog niet uitgeprobeerd maar FYIzorgeloosict schreef op maandag 22 december 2025 @ 06:17:
Gisteren eerste lange rit gemaakt met de a6 etron avant
Heerlijke reis auto maar een paar dingen kwam ik niet uit
* spiegelverwarming / ontwasseming lijkt onmogelijk aan te zetten, heb je hiervoor winterpakket of stuur verwarming als optie voor nodig? Druppels op de spiegels hebben er 250km op gezeten en waren daardoor onbruikbaar.
* kun je het elektrische ruimteschip geluid uitzetten in de cabine, dit lijkt via de speakers in het interieur te komen.
* accu voor verwarmen / voorbereiden voor snelladen lijkt niks te doen, had dit 15 min voor aankomst bij Total energies 300kw paal deze bestemming gekozen en het laden ging niet vlotter als 100kw, ben er naar toe genavigeerd via de Audi Navi
Iemand tips?
Rond de 2300, er zijn uiteraard goedkopere opties maar bij hem weet ik wat ik krijg door de videos bijvoorbeeld. En geen onzin marketing zoals 7-9 jaar coating garantie blabla want dat is sowieso onzin.bobloblaw schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:38:
[...]
Wat heeft dat gekost als ik vragen mag?
Ik kijk hem ook vaak heel erg mooi! Soort meditatie fimpjes!Rickrebr schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:52:
[...]
Rond de 2300, er zijn uiteraard goedkopere opties maar bij hem weet ik wat ik krijg door de videos bijvoorbeeld. En geen onzin marketing zoals 7-9 jaar coating garantie blabla want dat is sowieso onzin.
Dit, in versie 3.10.00/c is het icon voor de achterruit verwarming aangepast dat ook een spiegeltje erin verwerkt zit.nblik schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:43:
[...]
Ik heb zelf ook de ervaring met de spiegels. Gister gelezen dat de verwarming van de spiegels gekoppeld is aan de achterruitverwarming. Nog niet uitgeprobeerd maar FYI
Is dit ook als je geen winterpakket of stuurverwarming hebt?Teknix1982 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:18:
[...]
Dit, in versie 3.10.00/c is het icon voor de achterruit verwarming aangepast dat ook een spiegeltje erin verwerkt zit.
Durf ik niet te zeggen, ik heb dat winterpakket wel.zorgeloosict schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:28:
[...]
Is dit ook als je geen winterpakket of stuurverwarming hebt?
Ben namelijk bang dat ik gewoon een buitenspiegel heb zonder verwarming erin
Dit geldt voor elke A6/Q6, achterruitverwarming aan = spiegelverwarming aan, ongeacht de opties waarover de auto beschikt.zorgeloosict schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:28:
[...]
Is dit ook als je geen winterpakket of stuurverwarming hebt?
Ben namelijk bang dat ik gewoon een buitenspiegel heb zonder verwarming erin
[ Voor 6% gewijzigd door GZL op 22-12-2025 11:43 ]
Omdat je met een voorverwarmde batterij je bereik maximaliseert. Bij mijn weten richting 10% winst nabij het vriespuntWasbeer2006 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:01:
Waarom zou je thuis de batterij aan de paal willen voorverwarmen?
Hier heb ik ook last van. Heel irritant. Nog geen oorzaak danwel oplossing voor gevonden.Ik zag trouwens in dit draadje langskomen dat de radio soms wegvalt. Bij mij is dat alleen als Carplay met Flitsmeister (op m'n telefoon) aanstaat. De Flitsmeister berichten zijn bij mij om de een of andere reden via Carplay niet te horen, maar ze zijn er wel, en onderbreken tijdelijk de radio.
Ik had een Volkswagen Polo uit 2013.. die kon dat wel gewoon... Heb nu zelf een Tesla en die heeft het ook gekoppeld aan de achterruitverwarming. Voelt raar.. een downgrade tov een auto van 12 jaar oud die ongeveer 25k kostte nieuw...Wasbeer2006 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:53:
Is al eerder een draadje over geweest, kennelijk bestaan er auto's waar je dit los kan regelen.
Ik heb ze nog nooit gehad, achteruit verwarming aan is altijd spiegelverwarming aan. Dit staat ook in het symbool
/f/image/byjGnbKUxHgERwXNYUPVn6zr.png?f=fotoalbum_large)
Tijd geleden precies hetzelfde gehad. Heb de 12V accupool uiteindelijk maar los gehaald en er weer op gezet om de wagen te herstarten. Dit heeft dit probleem opgelost en ook gelijk het probleem met het blokkeren van het deurslot bij het openen.MaikDuif1981 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:32:
Hopelijk heeft iemand hier een oplossing. Ik krijg het al sinds een week niet meer voor elkaar om via de MyAudi app de SOC van de accu in te zien, en bijvoorbeeld of er geladen wordt. Onderstaand plaatje is al een week frozen en ik krijg het niet voor elkaar om de sync. weer te herstellen.
Bij mij kan ik ze ook los aanzetten, heb wel het winterpakket.Wasbeer2006 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:53:
Is al eerder een draadje over geweest, kennelijk bestaan er auto's waar je dit los kan regelen.
Ik heb ze nog nooit gehad, achteruit verwarming aan is altijd spiegelverwarming aan. Dit staat ook in het symbool
Volvo XC40 P8 (MY20) | Audi A6 Avant e-tron Quattro S edition Performance
Hier had ik ook last van, maar na het aanpassen van de Bluetooth settings naar A2DP in de Flitsmeister app werkt het wel gewoon:sebassie1980 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:34:
…
Ik zag trouwens in dit draadje langskomen dat de radio soms wegvalt. Bij mij is dat alleen als Carplay met Flitsmeister (op m'n telefoon) aanstaat. De Flitsmeister berichten zijn bij mij om de een of andere reden via Carplay niet te horen, maar ze zijn er wel, en onderbreken tijdelijk de radio.
Herkenbaar, snap ook niet waarom deze zo is gepositioneerd én waarom het geen MacSafe lader is. Voor de niet iPhone gebruikers werkt dan een metalen ring prima om de telefoon op de lader te “plakken”.sebassie1980 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:34:
…
Sinds ik een nieuw, dun plastic hoesje op m'n foon heb wil hij niet goed laden in het laadvak -- terwijl het hoesje vrijwel identiek is aan m'n vorige.
Hoe lang is lang? :-) Onze kids zijn nu nog 11, maar er komt een tijd...Gerardvhgn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:07:
Kleine update, voor ons was het oordeel dat de achterbank en beenruimte echt ondermaats is voor lange pubers.
Inmiddels een ID7 Tourer Pro Limited besteld 👌🏻
Dit soort uitspraken verdienen wel een nuance....Gerardvhgn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:07:
Kleine update, voor ons was het oordeel dat de achterbank en beenruimte echt ondermaats is voor lange pubers.
Inmiddels een ID7 Tourer Pro Limited besteld 👌🏻
Ik heb een Macan aangeschaft met 3 jonge kinderen. 4-9-12 . Totdat de oudste 16-17 is en tot 1.80m gaat dit prima. De jongste zit nog in een kinderstoeltje en de middelste zit in het midden.Finwe schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:14:
[...]
Hoe lang is lang? :-) Onze kids zijn nu nog 11, maar er komt een tijd...
:strip_exif()/f/image/t8eiPCU66ufLPshW2HCEmnWp.jpg?f=fotoalbum_large)
pvdveen1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:04:
[...]
Tijd geleden precies hetzelfde gehad. Heb de 12V accupool uiteindelijk maar los gehaald en er weer op gezet om de wagen te herstarten. Dit heeft dit probleem opgelost en ook gelijk het probleem met het blokkeren van het deurslot bij het openen.
De dames zijn 14 en 16, vooral die van 16 heeft lange benen. Is 1,76. Hebben afgelopen 4 jaar de Q4 gehad waardoor ze goed heeft gezeten. Dat ze in een station minder zou gaan zitten, was te verwachten. En ja, het zou in de Avant best kunnen.. maar ik vind comfort voor hun belangrijker dan de looks van een auto. Scheelt ook een hoop mogelijk gemiep op een lange rit door EuropaFinwe schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:14:
[...]
Hoe lang is lang? :-) Onze kids zijn nu nog 11, maar er komt een tijd...
De nuance hierop is dat een ID.7 geen SUV is. Iedereen zo zijn eigen smaak en ervaring.Wasbeer2006 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:35:
[...]
Dit soort uitspraken verdienen wel een nuance....
De ruimte is heel gangbaar in dit segment. De v90 en I5 zijn niet veel anders.
Het enige echte voordeel van een SUV is de ruimte en zitcomfort op de achterbank. En als je het zelf fijn vind om hoog te zitten natuurlijk.
Gelukkig weten we inmiddels beter en kunnen en doen we tegenwoordig verstandigerGeeMoney schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:38:
[...]
Ik heb een Macan aangeschaft met 3 jonge kinderen. 4-9-12 . Totdat de oudste 16-17 is en tot 1.80m gaat dit prima. De jongste zit nog in een kinderstoeltje en de middelste zit in het midden.
Ze zitten al in een knappe nieuwe wagen zeg ik altijd, pappa zat vroeger met zijn 5-en in een 3-deurs Opel Kadett zonder airco met 2 paffende ouders voorin.
#luxeproblemen
Heb inderdaad nog gekeken naar de Q6 en door laten rekenen. Hoewel hij (letterlijk) 400 euro duurder was in fiscale waarde, was de LM onverbiddelijk: hij past niet..Wasbeer2006 schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:10:
[...]
Maar...... kijk dan ook naar de Q6, deze is goedkoper geworden en nu goedkoper dan de A6 ook in de lease!
Dan ben je helemaal klaar natuurlijk.
Ik wil toch even mijn ervaring betreffende het zitcomfort delen. Wij hebben een a6 Avant Advanced Edition met standaard stoelen. Handmatig. Het klassieke design van de stoelen gecombineerd met het parelmoerkleurige beige leer sprak ons aan. Gecombineerd met olijfhout en Siam Beige van buiten. De stoelen zitten echt wel heel goed hoor maar de hoek van de zitting is niet verstelbaar. En de stoel was aan de voorzijde ècht te laag. Ik heb dat opgelost door aan de voorzijde tussen de rail en vloer drie ringen te plaatsen, en daardoor de zitting met 5mm te verhogen. Een wereld van verschil. Echt waar. Nou zat ik van de week zelf een uurtje achterin maar ook dat irriteerde na een tijdje.... wat een vreemde zithouding. Ik trok de zitting van de achterbank aan de voorzijde omhoog uit de "vergrendeling" een cm of 5/6 denk ik, en kwam tot de conclusie dat dat het zitcomfort zeer ten goede komt! Ik heb nu bij de Action twee tocht deurrollen gehaald in het zwart, en daar de ruimte mee opgevuld zodat de bank mooi draagt, en je er niets van ziet. De zitting zit aan de achterzijde overigens gewoon vast hoor. Heel gek misschien dat dat "moet" bij zo'n dure wagen maar hij is nu wèl naar ons zin! ( ik denk dat de zitting zo vlak is om een vlakke laadvloer te creëren bij neergeklapte bank)Gerardvhgn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:12:
[...]
De dames zijn 14 en 16, vooral die van 16 heeft lange benen. Is 1,76. Hebben afgelopen 4 jaar de Q4 gehad waardoor ze goed heeft gezeten. Dat ze in een station minder zou gaan zitten, was te verwachten. En ja, het zou in de Avant best kunnen.. maar ik vind comfort voor hun belangrijker dan de looks van een auto. Scheelt ook een hoop mogelijk gemiep op een lange rit door Europa
Ik heb een A6 sportback advanced. Handmatige stoelverstelling en in elk geval aan de bestuurderszijde linksvoor zit een hendel waarmee je de zithoek kunt verstellen / kantelen. Misschien ontbreekt deze kantelfunctie dan weer bij de electrische (upgrade tech plus) stoelverstellingWasbeer2006 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:38:
Dat de standaard A6 geen kantelbare stoel heeft vind ik wel echt een verkeerde bezuiniging. Ik zou liever hebben dat de kofferbak niet electrisch is oid.
Jawel daar ook, je kan die elektrische knoppen op verschillende manieren behandelen, kantelen, trekken, duwen, verlagen, verhogen... Dat werkt best handig eens je het begrijpt.MaikDuif1981 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:52:
[...]
Ik heb een A6 sportback advanced. Handmatige stoelverstelling en in elk geval aan de bestuurderszijde linksvoor zit een hendel waarmee je de zithoek kunt verstellen / kantelen. Misschien ontbreekt deze kantelfunctie dan weer bij de electrische (upgrade tech plus) stoelverstelling
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Dat bouttype noem je geen Torx, maar XZN. In het Duits noemen ze die ook wel Vielzahn (oftewel veeltand).S-vd-S schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:21:
12 kantige torx, maat 10.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nope, besparen is het thema.Hupsel schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:24:
Zit er niet gewoon zo’n optie (zoals in onderstaande foto uit mijn Q4) op het paneel in de deur op de A6 voor de spiegelverwarming?? Ik heb overigens het winterpakket..
Nog 2 weken wachten op mijn nieuwe na de terugstuuractie (en hopelijk nog op kenteken dit jaar)
Dit is in de Q4:
[Afbeelding]
Ik ook niet. Vind het bij vw’s maar irritant dat als je spiegelverwarming aanzet, dat je hem handmatig weer moet uitzetten. En als je achteruit rijdt werkt je stoeprand instelling niet meer.JTHZZ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:19:
In de meeste auto’s is achterruitverwarming met spiegelverwarming gekoppeld. Ik snap het probleem niet zo.
.
Audi A6 E-tron Avant S edition
Normaliter auto met start/stop knop uitzetten en vervolgens op het scherm kiezen voor laadklep openen (rechts of links). Handmatig op klep duwen kan ook maar gaat iets minder makkelijker.fuchs schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:05:
Ik heb mijn Q6 nu twee dagen. Fantastische auto, loopt als een zonnetje. Echter toen ik net voor de eerste keer ging laden ging het laadklepje (rechtsachter) niet open. Na een paar keer proberen, auto vergrendelen, ontgrendelen, weer proberen, ging hij uiteindelijk open. Stomme vraag: wat is de juiste manier? Ik kwam thuis aan, iedereen uitgestapt, naar binnen, auto op slot. Ik dacht: hang hem eens aan de lader. Auto ontgrendeld, op het klepje duwen, niks. Uiteindelijk toch gelukt. Doe ik iets verkeerd?
Volgens mij is stoppen en de deur opendoen of op P drukken voldoende. Er verschijnt dan een pop-up met een aantal opties waaronder laadklep openen. Maar ikzelf druk altijd op het klepje.Jope3 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:04:
[...]
Normaliter auto met start/stop knop uitzetten en vervolgens op het scherm kiezen voor laadklep openen (rechts of links). Handmatig op klep duwen kan ook maar gaat iets minder makkelijker.
[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 25-12-2025 10:18 ]
[ Voor 44% gewijzigd door rickjehh op 25-12-2025 22:36 ]
Enige oplossing hierop is in de auto zelf een laadlocatie instellen en laadsnelheid halveren. Dat is helaas het enige wat tot nu toe in de buurt komt. Bij mij laadt hij dan ongeveer op 5,5 kWh. Zo probeer ik vooral zomers zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken.rickjehh schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:38:
Vandaag thuis met opladen stopt hij er echt om de haverklap mee. Laadpaal geeft melding met code 302, in de foutcodelijst van de laadpaal zie ik de volgende beschrijving: “veiligheidsmaatregel, voertuig neemt meer stroom af dan is toegestaan / heeft de stroomafname niet op tijd verminderd volgens de norm IEC 61851.” Meer mensen die dit herkennen of ben ik de enige?
Als ik vervolgens handmatig het laadpercentage aanpas in de app dan start hij het opladen opnieuw en gaat het weer even goed.
Met Tesla echt 0,0 problemen gehad met de laadpaal thuis maar met de Audi is het laadgedrag echt super onvoorspelbaar. Hij heeft het namelijk ook al meerdere keren zonder problemen goed gedaan dus het is lastig te reproduceren. Anders maar eens contact opnemen met de serviceafdeling van de laadpaal of zij iets kunnen uitlezen. Laatst al bij de dealer geweest en die kon iig geen storingen vinden in de logs van de auto.
Toevoeging: wij hebben ook twee hybride warmtepompen op het dak staan die samen met deze kou zo’n 3kWh stroom vragen op piekmomenten maar dat wisselt natuurlijk regelmatig afhankelijk van hoe hard ze moeten werken. Longshot maar wellicht kan de Audi minder goed met plotselinge schommelingen in toegestane maximale afname van stroom omgaan die vanuit de laadpaal wordt gecommuniceerd naar de auto en past hij de gevraagde hoeveelheid stroom op die wisselmomenten qua piekbelasting te laat aan. Zou iig de foutmelding op de laadpaal verklaren. Handmatig kunnen instellen van het aantal Ampere net als bij Tesla zou dan wel een uitkomst zijn…
Dat lijkt met sterk met torx 10..... dat is M3.... Ik denk eerder 40.S-vd-S schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:21:
12 kantige torx, maat 10.
Dat was meer omdat iemand anders ringen onde de rail had gemonteert. Electrisch is de stoel prima verstelbaar. Ik mis een memory aan de bijrijders kant en 2 aan de rijders kant is wat weinig.MaikDuif1981 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:52:
[...]
Ik heb een A6 sportback advanced. Handmatige stoelverstelling en in elk geval aan de bestuurderszijde linksvoor zit een hendel waarmee je de zithoek kunt verstellen / kantelen. Misschien ontbreekt deze kantelfunctie dan weer bij de electrische (upgrade tech plus) stoelverstelling
Zoals ik hierboven al schreef, dit is geen Torx, maar XZN. En dan zal de maat XZN 10 best kloppen.Wasbeer2006 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:29:
Dat lijkt met sterk met torx 10..... dat is M3.... Ik denk eerder 40.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij de accuspaarfunctie staat dat de auto indien nodig de accu aclimatiseert. Kennlijk vind de auto dat bij -3 niet nodig.Dinictus208 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:42:
Waarom is er geen optie om je accu voor te verwarmen, gewoon zelf. Als je een laadstop inplant gaat hij wel verwarmen maar dat zie je nergens. Mijn id buzz laat het mij gewoon allemaal zelf regelen. Ik vind het maar skeer.
Ik heb nu een lader die de overschoot aan zonnestroom in de auto laad. Mits er 1.4kw overshoot is.Remmyveen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:37:
[...]
Enige oplossing hierop is in de auto zelf een laadlocatie instellen en laadsnelheid halveren. Dat is helaas het enige wat tot nu toe in de buurt komt. Bij mij laadt hij dan ongeveer op 5,5 kWh. Zo probeer ik vooral zomers zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken.
Wat je hier denk ik test, is het algoritme van de warmtepomp. Bij korte stukjes geldt dat de meeste energie naar het verwarmen van de cabine gaat. Ook als je geen km rijdt en dus het km verbruik omhoog laat schieten.Wasbeer2006 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:39:
[...]
Bij de accuspaarfunctie staat dat de auto indien nodig de accu aclimatiseert. Kennlijk vind de auto dat bij -3 niet nodig.
De vraag is of het nodig is? gezien de tempratuur vand e accu -3 was en na 60km -2. De weerstand is dan dus ook gewoon niet heel hoog. Is het gebruik bij dit type wel hoger?
Wat ik nog niet getest heb... als je de navigatie instelt en de auto weet dat ie bv 60km gaat rijden, warmt ie de accu dan wel op?
Wat mij wel opvalt is het soms extreme verschil in verbruik.
Vorige week.
Heenweg werk 56km, 93km/h gemiddeld, 5.5 graden 7u ochtend, accu 4 graden einde 5 - gem 21.8kw/100
Terugweg werk 56km, 92km/h gemiddeld 6.5 graden 15u middag accu 5 graden einde 7 gen 17.8kw/100
Enige dingen die ik me kan bedenken wind, maar die was matig 3bft.
2 op ongunstige punten moeten remmen en optrekken. Maar dit scheelt wel heel veel.
Nu net met -3, 10km gereden 2 stops, stukje snelweg en stad. 32kw/100. Ik snap het geen gunstig stukje. Andere kant mijn V60 had ook gewoon op 10l /100km gestaan na deze rit, dus in verhouding nog slechter dan de A6.
Ik merkte afgelopen week dat hij met 30 minuten tijd de accu van 5 naar 17 graden verwarmde voor het snelladen. Vervolgens kreeg ik 130 kWh. Had toch iets meer opwarming en snelheid gewild.Wasbeer2006 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:39:
[...]
Bij de accuspaarfunctie staat dat de auto indien nodig de accu aclimatiseert. Kennlijk vind de auto dat bij -3 niet nodig.
De vraag is of het nodig is? gezien de tempratuur vand e accu -3 was en na 60km -2. De weerstand is dan dus ook gewoon niet heel hoog. Is het gebruik bij dit type wel hoger?
Wat ik nog niet getest heb... als je de navigatie instelt en de auto weet dat ie bv 60km gaat rijden, warmt ie de accu dan wel op?
Wat mij wel opvalt is het soms extreme verschil in verbruik.
Vorige week.
Heenweg werk 56km, 93km/h gemiddeld, 5.5 graden 7u ochtend, accu 4 graden einde 5 - gem 21.8kw/100
Terugweg werk 56km, 92km/h gemiddeld 6.5 graden 15u middag accu 5 graden einde 7 gen 17.8kw/100
Enige dingen die ik me kan bedenken wind, maar die was matig 3bft.
2 op ongunstige punten moeten remmen en optrekken. Maar dit scheelt wel heel veel.
Nu net met -3, 10km gereden 2 stops, stukje snelweg en stad. 32kw/100. Ik snap het geen gunstig stukje. Andere kant mijn V60 had ook gewoon op 10l /100km gestaan na deze rit, dus in verhouding nog slechter dan de A6.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Ah top, dat is in ieder geval een manier om te zorgen dat hij niet teveel stroom vraagt bij piekmomenten. Dank voor deze tip dat ga ik proberen overmorgen als we weer thuis zijn.Remmyveen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:37:
[...]
Enige oplossing hierop is in de auto zelf een laadlocatie instellen en laadsnelheid halveren. Dat is helaas het enige wat tot nu toe in de buurt komt. Bij mij laadt hij dan ongeveer op 5,5 kWh. Zo probeer ik vooral zomers zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken.
Binnenverlichting is enkel aan i.c.m de buitenverlichting aan.fuchs schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:20:
De binnenverlichting ging tijdens mijn laatste rit uit, heb ik hier iets verkeerd ingesteld of gaat dat vanzelf bij veel zon? Als ik wissel van kleur gaat ‘ie aan in de gewenste kleur maar na een paar seconden gaat ‘ie uit. Ook de indicatoren als ik het knipperlicht gebruik doen dan niks.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Dank voor de reactie, ik had inderdaad de buitenverlichting niet aan.MK_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:01:
[...]
Binnenverlichting is enkel aan i.c.m de buitenverlichting aan.
Als het goed is kan je ook instellen dat hij een “verhoogde compatibiliteit” (oid) moet ondersteunen. Wellicht werkt het dan wel normaal?rickjehh schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:38:
Vandaag thuis met opladen stopt hij er echt om de haverklap mee. Laadpaal geeft melding met code 302, in de foutcodelijst van de laadpaal zie ik de volgende beschrijving: “veiligheidsmaatregel, voertuig neemt meer stroom af dan is toegestaan / heeft de stroomafname niet op tijd verminderd volgens de norm IEC 61851.” Meer mensen die dit herkennen of ben ik de enige?
Als ik vervolgens handmatig het laadpercentage aanpas in de app dan start hij het opladen opnieuw en gaat het weer even goed.
Met Tesla echt 0,0 problemen gehad met de laadpaal thuis maar met de Audi is het laadgedrag echt super onvoorspelbaar. Hij heeft het namelijk ook al meerdere keren zonder problemen goed gedaan dus het is lastig te reproduceren. Anders maar eens contact opnemen met de serviceafdeling van de laadpaal of zij iets kunnen uitlezen. Laatst al bij de dealer geweest en die kon iig geen storingen vinden in de logs van de auto.
Toevoeging: wij hebben ook twee hybride warmtepompen op het dak staan die samen met deze kou zo’n 3kWh stroom vragen op piekmomenten maar dat wisselt natuurlijk regelmatig afhankelijk van hoe hard ze moeten werken. Longshot maar wellicht kan de Audi minder goed met plotselinge schommelingen in toegestane maximale afname van stroom omgaan die vanuit de laadpaal wordt gecommuniceerd naar de auto en past hij de gevraagde hoeveelheid stroom op die wisselmomenten qua piekbelasting te laat aan. Zou iig de foutmelding op de laadpaal verklaren. Handmatig kunnen instellen van het aantal Ampere net als bij Tesla zou dan wel een uitkomst zijn…
.
Dat zal de lader zijn geweest, denk ik, Zelf heb ik een keer de stop pas 5 of 6 minuten vooraf ingesteld en ben op 14 graden gaan laden deed gewoon 190kw voor de 83kw. Had je de spaarstand aanstaan, ik heb het idee dat deze meer doet dan staat uitgelegd.Dinictus208 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:45:
[...]
Ik merkte afgelopen week dat hij met 30 minuten tijd de accu van 5 naar 17 graden verwarmde voor het snelladen. Vervolgens kreeg ik 130 kWh. Had toch iets meer opwarming en snelheid gewild.
Hier ook andere ervaring. Afgelopen zondag +/- kwartier voor laadstop op snellader laten navigeren, gemiddeld geladen met 161kW van 6%->53%.Dinictus208 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:45:
[...]
Ik merkte afgelopen week dat hij met 30 minuten tijd de accu van 5 naar 17 graden verwarmde voor het snelladen. Vervolgens kreeg ik 130 kWh. Had toch iets meer opwarming en snelheid gewild.
[ Voor 3% gewijzigd door Joost075 op 27-12-2025 21:55 ]
[ Voor 4% gewijzigd door fwinters op 28-12-2025 11:38 ]
Heb dezelfde spec en sinds een dag of 5 in bezit. Tot nu toe 21.85 kWh/100km over 556 km.fwinters schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:32:
Ondertussen 10.000 km gereden met de wagen (A6 Sportback 83 kW), verbruik is nu gemiddeld 16,9 kWh, zeer mooi! Dit is indrukwekkend!
[ Voor 31% gewijzigd door JTHZZ op 28-12-2025 16:48 ]
Met zomerbanden was het vandaag wel minder geweest qua verbruik maar het is niet alsof ik met 140 over de linkerbaan scheurJTHZZ schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:45:
22,6 is best hoog voor een A6. Ik kom met Q6 SB bij deze temperatuur makkelijk onder de 20. Dus ik heb wel een beeld bij dat ‘rij graag een beetje door’
Hier trouwens geen enkele software issue tot nu toe (fingers crossed).
Voor 400km uit de 83kWh/76kWh accu moet je een verbruik van 19 halen. Ik denk dat dat haalbaar is met efficiëncy mode, AC op eco en <110km/h maar op de autobahn ga ik toch automatisch iets harder rijden..
[ Voor 9% gewijzigd door rickjehh op 28-12-2025 18:25 ]
Exact dat. Ik rij ook graag een beetje door. De auto vanaf 1-12 in mijn bezit: 4144 km - 21,41 kWh/100 km. 21 inch en winterbanden. Voor mij prima.rickjehh schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:28:
Ik heb ook een 83kWh A6 (Avant) en ik acht 400km alleen realistisch bij warmere temperaturen, zeker niet bij deze kou met winterbanden. Moet wel zeggen ik dat vandaag, met een rit van 130km en gemiddelde snelheid van 93km/u, een verbruik van 22,6 best netjes vond. Temperatuur lag rond de 5 graden.
Ligt natuurlijk ook heel erg aan hoe je rijdt. Ik rij wel graag een beetje door.
Audi A6 E-tron Avant S edition
Ik zit nu op 4.141 kmMartijn77 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:28:
[...]
Exact dat. Ik rij ook graag een beetje door. De auto vanaf 1-12 in mijn bezit: 4144 km - 21,41 kWh/100 km. 21 inch en winterbanden. Voor mij prima.
In de zomer haal ik gemakkelijk 500 km. Ik denk dat als ik 'm tot 0% leeg rijd, 535 km moet lukken. Nu denk ik dat ik 400 km wel haal in de vrieskou. Mijn wltp opgave is 620 km. Ik rijd de wagen sinds 4 augustus.sp00f3r schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:08:
[...]
Ben benieuwd wat er na die rit (en met deze lage temperaturen) als verbruik genoteerd zal staan. Hoop wel dat ik minimaal 400km kan halen uit een volle 83 kWh accu en dan in de zomer misschien zelfs 500km? Over welke periode heb je die 10k km gereden? @fwinters
Met de Q6 bij 5 graden buiten “makkelijk” onder de 20kWh/100km? Ik zou dan graag eens je rij gegevens zien en of je voor verwarmd bent begonnen en je cabine temp settings. Makkelijk lijkt mij alleen mogelijk met een lage gemiddelde snelheid en cabine temp en achter wagens plakken? En welke velgen heb je?JTHZZ schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:45:
22,6 is best hoog voor een A6. Ik kom met Q6 SB bij deze temperatuur makkelijk onder de 20. Dus ik heb wel een beeld bij dat ‘rij graag een beetje door’
Hier trouwens geen enkele software issue tot nu toe (fingers crossed).
Voor 400km uit de 83kWh/76kWh accu moet je een verbruik van 19 halen. Ik denk dat dat haalbaar is met efficiëncy mode, AC op eco en <110km/h maar op de autobahn ga ik toch automatisch iets harder rijden..
[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 28-12-2025 23:06 ]
Ik zou hier zelf ver van wegblijven. Als je zelf aan je stoel gaat rommelen denk ik dat je garantie vervalt. Zo lang er niets aan de hand is, is dat geen probleem. Maar na een ongeval zou je wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.Remmyveen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:59:
Het verschil in het kunnen veranderen van de zithoek zit hem volgens mij tussen de standaard en sportstoelen. Hier heb ik ook te snel overheen gekeken bij het bestellen. Weet je zo welke torx maar gebruikt wordt bij de schroeven van de voorstoelen? Hetgeen met de ringen vind ik een super idee!
A6 of Q6 en performance of niet? En zit de tijd om te laden in die 10u06?Naafets88 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:25:
Gisteren de terugrit van Valloire naar huis gedaan!
Een kleine 1000km, tegenwind, koud, 3 personen en vol met skimateriaal, zie verbruik onderstaand.
Het “frustrerende” was dat veel laadpalen 400V zijn, waardoor de laadtijd toch wat oploopt! Ook hoe kan ik de voorgestelde laadstop weigeren? In mijn BMW was dit vrij simpel, ook zou er een optie zijn om te kiezen of er korte of lange laadstops zouden moeten zijn! Ipv stops van minder dan 10min.
Voor de rest zeer aangename en comfortabele rit, had het verbruik lager verwacht, maar de huidige omstandigheden waren alles behalve ideaal.
[Afbeelding]
A6 83kWh met 19” wielen.bobloblaw schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:14:
[...]
A6 of Q6 en performance of niet? En zit de tijd om te laden in die 10u06?
Heb de mijne oa gekocht om wintersport frustraties met Tesla op te lossen dus dit klinkt veelbelovend :-)
Bedankt voor je opmerking. Ik wil bij deze ook niemand aanmoedigen dit soort aanpassingen zelf te doen. Maar voor de zithouding is het voor mij beter. Dat dan weer wel.WerkelijkP8ig schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:18:
[...]
Ik zou hier zelf ver van wegblijven. Als je zelf aan je stoel gaat rommelen denk ik dat je garantie vervalt. Zo lang er niets aan de hand is, is dat geen probleem. Maar na een ongeval zou je wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.
Krijg je dan niet de opmerking dat de E-tron routeplanner uitgeschakeld zal worden?Wasbeer2006 schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:59:
@Naafets88 Als je het volledige navi scherm op hebt staan kun je link 1/3 uitklappen, dan de laadstop aanklikken en verwijderen en dan pakt ie devolgende. Het beste is dat de biijrijder steeds een laadstop plant die jij wilt.
Zet dan laadpunten op je kaart aan, dan kan je ze simpel aanklikken.
Ik vind het verbruik ook prima. Je hebt het behoorlijk zelf in de hand boven de 115 a 120 gaat het hard, maarja dat is met benzine ook zo.
Welke auto heb je? Het maakt voor het verbruik nogal wat uit of je een gestroomde A6 hatchback hebt, of een Q6 met de luchtweerstand van een bushokje...Naafets88 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:25:
Gisteren de terugrit van Valloire naar huis gedaan!
Een kleine 1000km, tegenwind, koud, 3 personen en vol met skimateriaal, zie verbruik onderstaand.
Het “frustrerende” was dat veel laadpalen 400V zijn, waardoor de laadtijd toch wat oploopt! Ook hoe kan ik de voorgestelde laadstop weigeren? In mijn BMW was dit vrij simpel, ook zou er een optie zijn om te kiezen of er korte of lange laadstops zouden moeten zijn! Ipv stops van minder dan 10min.
Voor de rest zeer aangename en comfortabele rit, had het verbruik lager verwacht, maar de huidige omstandigheden waren alles behalve ideaal.
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2025 11:17 ]
Vandaag bij temperaturen variërend tussen -0.5 en +0.5 haalde ik 21.3kWh/100km met 21 graden cabinetemp, twee lange stukken en 5-6 korte stukjes tussendoor, dus niet optimaal. Dit is met 19 inch en het is een Q6 Sportback dus niet SUV. 106-107 op de snelweg en gewoon met verkeer mee, niet achter vrachtwagens oid.GeeMoney schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:02:
[...]
Met de Q6 bij 5 graden buiten “makkelijk” onder de 20kWh/100km? Ik zou dan graag eens je rij gegevens zien en of je voor verwarmd bent begonnen en je cabine temp settings. Makkelijk lijkt mij alleen mogelijk met een lage gemiddelde snelheid en cabine temp en achter wagens plakken? En welke velgen heb je?
Ik vond mijn Macan (Turbo) al zeer netjes, vandaag rond de 3 graden 21,8kWh/100km over 240km en gemiddeld 87km/h . (110 op de cruise) wel op 22” en zomer banden en cabine op 21,5 met stoelverwarming op 1 en carrosserie is nagenoeg gelijk aan de Q6. Maar makkelijk onder de 20 is wel een statement denk ik.
:strip_exif()/f/image/Lrqy5NblNDjPdzZ1K4NznbUK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door JTHZZ op 29-12-2025 14:38 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Wasbeer2006 op 29-12-2025 15:15 ]
Zou hem niet kopen. Na monteren valt het net na de eerste hobbel eruit. Strak aantrekken van de banden maakt geen verschil. Ook de Audi dealer was niet in staat om hem zodanig gemonteerd te krijgen dat hij bleef hangen. Blijkbaar nooit getest, vergelijkbaar met de software……Brooky schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:30:
[Afbeelding]
Iemand toevallig al after-market het scheidingsnet gevonden voor de Audi Q6? (Of artikelnummer).
Oh echt? Thanks voor de tip.QWW schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:37:
[...]
Zou hem niet kopen. Na monteren valt het net na de eerste hobbel eruit. Strak aantrekken van de banden maakt geen verschil. Ook de Audi dealer was niet in staat om hem zodanig gemonteerd te krijgen dat hij bleef hangen. Blijkbaar nooit getest, vergelijkbaar met de software……
Dank, en nu is het wel duidelijk waardoor je verbruik dus zo laag isJTHZZ schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:58:
[...]
Vandaag bij temperaturen variërend tussen -0.5 en +0.5 haalde ik 21.3kWh/100km met 21 graden cabinetemp, twee lange stukken en 5-6 korte stukjes tussendoor, dus niet optimaal. Dit is met 19 inch en het is een Q6 Sportback dus niet SUV. 106-107 op de snelweg en gewoon met verkeer mee, niet achter vrachtwagens oid.
Tijdje terug met 5-6graden haalde ik 17.8kWh, wel met iets minder snelweg dan vandaag.
Dus een A6 moet helemaal prima onder de 20 kunnen lijkt me, die is een stuk platter dan de Q.
[Afbeelding]
Eerdere rit:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 29-12-2025 21:22 ]
Helemaal prima als je me niet gelooft. Maar ik verwacht dat als ik onder de 18kWh zit bij 5 graden ik ook met wat meer snelwegaandeel onder de 20 blijf. En vandaag bij 0 graden was het 80% snelweg met 105-110km/u. De lage gemiddelde snelheid kwam door meerdere korte stukjes op lage snelheid waarbij de auto overigens weer helemaal was afgekoeld. Het gemiddelde verbruik liep nog steeds terug totdat ik thuis was. Op een 100% snelwegtraject zul je hoger uitkomen en als je 120 of harder gaat rijden helemaal. Maar mijn punt was dat ik >22 voor een A6 hoog vind. En ik zie hier nu ook meerdere nog lagere A6 verbruikscijfers langskomen dus ik denk dat het allemaal best aardig klopt. Ik ben in ieder geval prima tevreden ermee en rij op langere ritten makkelijk onder de 20.GeeMoney schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:21:
[...]
Dank, en nu is het wel duidelijk waardoor je verbruik dus zo laag is.
Je gemiddelde snelheid is namelijk erg laag. Ondanks je cruise snelheid. (Die van mij lag op 87km/h)
Daarom durf ik dus wel te stellen dat als je echt dicht tegen de toegestane snelweg snelheid een traject aflegt tegen de vrieskou aan dat "makkelijk" onder de 20kWh/100km in ieder geval niet de norm is.
Daarnaast heb je inderdaad een Sportback maar de Macan heeft dezelfde vorm. Je rijdt weliswaar op 19" en dat zal wel aardig wat schelen want ik heb sportieve 22" velgen.
[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 30-12-2025 07:10 ]
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
De prijs is inderdaad flink onderuit gegaan. Het lijkt wel een TeslaFinwe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:06:
[...]
Volgens mij is de Audi configurator van de Q6 ook al aangepast, een aantal opties (zoals HUD) zijn uitgesplitst. Ken de A6 configurator niet zo goed, dus weet niet of die ook veranderd is.
Ja maar een Y is toch geen verglijk voor een A6, pak een S, dat is hetzelfde segment als de A6.rickjehh schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:16:
Ik vind het verbruik ok maar niet fantastisch dus hoeven we het wat mij betreft ook niet te romantiseren en vergelijken met benzine verbruik. Met mijn Model Y Performance had ik over 120k kilometers een gemiddeld verbruik van 18.8kWh/100km en reed ik op de snelweg altijd 130 overdag en ‘s avonds ~150, een stuk harder dan nu met de Audi omdat die uitnodigt tot meer ontspannen rijden. En ook een SUV t.o.v. Avant nu.
Ik vind het alles overziend acceptabel maar ben niet onder de indruk in positieve zin.
[ Voor 4% gewijzigd door Wasbeer2006 op 30-12-2025 14:19 ]
[ Voor 13% gewijzigd door sp00f3r op 30-12-2025 20:52 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq