Dat is toch helemaal niet meer aan de orde nu? Als je nu een auto nieuw koopt ben je over 4 jaar +/- de helft kwijt van je geld. Dat is bij Audi (en Tesla) niet anders.JTHZZ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:51:
Haha, je weet wat er met de restwaarde van Tesla’s is gebeurd de afgelopen jaren na alle forse prijsverlagingen van Elon? Ik wens je veel succes.
Dit is een observatie die ik tijdens mijn reis heb gedaan.
Ik ben twee weken geleden met mijn inmiddels één jaar oude Audi Q6 (softwareversie 3.10.00/C) vanuit Nederland via België, Luxemburg en Frankrijk naar Spanje gereden.
In Nederland krijg ik bijna elke tien minuten de bekende melding. Naarmate ik verder richting het zuiden reed, nam het aantal meldingen steeds verder af. Sinds ik in Spanje ben, heb ik de melding zelfs geen enkele keer meer gezien en ik ben hier al meer dan 2 weken.
Op basis van deze observatie krijg ik de indruk dat de melding mogelijk verband houdt met de connectiviteit of netwerkverbinding, en niet zozeer met een probleem van de auto zelf. Uiteraard is dit slechts een observatie en geen harde conclusie.
Ik ben twee weken geleden met mijn inmiddels één jaar oude Audi Q6 (softwareversie 3.10.00/C) vanuit Nederland via België, Luxemburg en Frankrijk naar Spanje gereden.
In Nederland krijg ik bijna elke tien minuten de bekende melding. Naarmate ik verder richting het zuiden reed, nam het aantal meldingen steeds verder af. Sinds ik in Spanje ben, heb ik de melding zelfs geen enkele keer meer gezien en ik ben hier al meer dan 2 weken.
Op basis van deze observatie krijg ik de indruk dat de melding mogelijk verband houdt met de connectiviteit of netwerkverbinding, en niet zozeer met een probleem van de auto zelf. Uiteraard is dit slechts een observatie en geen harde conclusie.
Even op de temperatuur van de bijrijder tikken.Naafets88 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:13:
Als ik alleen in de wagen stapt gaat mijn zone enkel klimatiseren, kan ik dat uitschakelen? Danig de volledige wagen dit doet?
in de winter is het ok voor mij, maar in de zomer wil ik toch de volledige wagen gekoeld hebben.
Vind niks in de manual, misschien de verkeerde zoekfuncties?
Lastig, als ie duurder wordt of er gaat wat af heb ik nog nooit meer hoeven te betalen.b17b schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:43:
Nou laatste keer Audi hoor. Configuratie kan niet meer gewijzigd worden. Voor de goede orde: Advanced heeft nu 2k meer opties én 2k goedkoper. Dus praat je over "4k waarde".
Dealer gaat nog na of de nieuwe uitrustig toch niet al meegenomen is/wordt.
Wat zijn jullie gedachten? Ik snep dat je een auto bestelt tegen de dan geldende prijs en uitrusting maar als 2 weken later en de uitrusting verbetert en de prijs omlaag gaat... Volgende keer Chinees/Tesla ben je van die pakket ellende in ieder geval af.
Probleem is ze zitten zo met die pakketten te klooien en dat is PON voor de goede orde niet Audi. Ik had met tech pro eigenlijk alles besteld juni 2025, nu is daar van alles uit wat je los moet kopen. 2 maanden namijn bestelling is dat gewijzigd en mijn uitvoering zou nu een 4 a 5k duurder zijn.
De opties ja lastig,maar die prijs verlaging zou ik wel redelijk vinden. Maar dat is gewoon een mening. Volgens mij zijn er voor een dealer altijd opties. Is het lease of prive/zakelijke koop?
De e-days (a 2k) zijn sinds 30 juni voorbij, dus jouw nadeel is 2k als je voor die datum hebt besteld.b17b schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:43:
Nou laatste keer Audi hoor. Configuratie kan niet meer gewijzigd worden. Voor de goede orde: Advanced heeft nu 2k meer opties én 2k goedkoper. Dus praat je over "4k waarde".
Dealer gaat nog na of de nieuwe uitrustig toch niet al meegenomen is/wordt.
Wat zijn jullie gedachten? Ik snep dat je een auto bestelt tegen de dan geldende prijs en uitrusting maar als 2 weken later en de uitrusting verbetert en de prijs omlaag gaat... Volgende keer Chinees/Tesla ben je van die pakket ellende in ieder geval af.
Gaat om zakelijke lease.
Nee met edays heeft het niks van doen. Op 23 juli heeft Audi aangekondigd de uitrusting te wijzigen en de prijs te verlagen.
Echt wel balen. En snap dat het de importeur is.
Nee met edays heeft het niks van doen. Op 23 juli heeft Audi aangekondigd de uitrusting te wijzigen en de prijs te verlagen.
Echt wel balen. En snap dat het de importeur is.
Het leek erop dat hij naar een ander merk wilde overstappen vanwege een prijsverlaging of verandering. Dat gebeurt continu in de EV wereld met Tesla in de lead. Het enige wat anders is is dat je bij de Duitse merken een lange optielijst hebt maar voor het prijsbeleid maakt dat weinig verschil.Inspired schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:31:
[...]
Dat is toch helemaal niet meer aan de orde nu? Als je nu een auto nieuw koopt ben je over 4 jaar +/- de helft kwijt van je geld. Dat is bij Audi (en Tesla) niet anders.
Ik doelde op de flinke verlagingen van (ik meen) jaartje of 2 terug bij Tesla. Dat gaf een flinke hit op de restwaarde voor veel mensen. En daarna volgen dan ook andere merken met verlagingen om concurrerend te blijven.
overigens ben ik het wel volledig eens dat al die extra’s en pakketten echt achterhaald zijn. Wat ik vorig jaar moest aanvinken om alleen maar elektrisch verstelbare stoelen te krijgen was echt idioot.
[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 27-07-2026 17:03 ]
Kan ik wel insteken op moment van registratie de lagere fiscale waarde? Wanneer wordt fiscale waarde bepaald en per welke datum?
Bij Tesla krijg je een prijsverlaging gewoon bij een lopende bestelling. Dat is waar hij op doelde denk ik. Bij traditionele merken is het doorgaans jammer maar helaas.JTHZZ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:01:
[...]
Het leek erop dat hij naar een ander merk wilde overstappen vanwege een prijsverlaging of verandering. Dat gebeurt continu in de EV wereld met Tesla in de lead. Het enige wat anders is is dat je bij de Duitse merken een lange optielijst hebt maar voor het prijsbeleid maakt dat weinig verschil.
Ik doelde op de flinke verlagingen van (ik meen) jaartje of 2 terug bij Tesla. Dat gaf een flinke hit op de restwaarde voor veel mensen. En daarna volgen dan ook andere merken met verlagingen om concurrerend te blijven.
overigens ben ik het wel volledig eens dat al die extra’s en pakketten echt achterhaald zijn. Wat ik vorig jaar moest aanvinken om alleen maar elektrisch verstelbare stoelen te krijgen was echt idioot.
Klopt, de helft dan de nieuwwaarde van dat moment. Dus als dezelfde Q6 dan nieuw 60k kost, dan is die van jou 30k waard, ookal heb je er 4 jaar geleden 80k voor betaald.Inspired schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:31:
[...]
Dat is toch helemaal niet meer aan de orde nu? Als je nu een auto nieuw koopt ben je over 4 jaar +/- de helft kwijt van je geld. Dat is bij Audi (en Tesla) niet anders.
Mijn Q6 heb ik gistermiddag ingeleverd en vanmiddag alweer opgehaald. Auto is volledig bijgewerkt, de update is goed geinstalleerd en dit is een beetje het maximale wat ze nu kunnen doen. De auto draait dus op KD2* (03.11.00/C), sinds die tijd:
1 x storing gehad parkeerhulpsystemen, midden op de snelweg. Verdween automatisch, al gedurende de rit.
1 x storing lane assistant gehad. Verdween na auto verlaten en weer opnieuw betreden van de auto.
Meerdere keren dat de achterklep niet wilde sluiten. Wanneer ik op de knop druk om de klep dicht te doen, krijg ik dan een pieptoon te horen. Achterklep zelf beweegt niet. Vaak na een keer of 3-4 wil de klep dan ineens wel sluiten.
Talloze keren de 'bijrijdershulpsystemen beperkt beschikbaar' meldingen gezien. Ik vind ze gruwelijk irritant, maar dit heeft blijkbaar te maken met het feit dat de auto gegevens ophaalt en tijdens het verwerken ervan, er 'een' systeem het even niet doet. Zou geen storing zijn, meer een informatie melding.
Dealer kan nu weinig meer voor mij doen. Ze adviseren een juridische procedure, door ze in gebreke te stellen, zodat de auto naar PON kan. Dealer gaf zelf al aan dat dit weinig kans van slagen heeft, omdat de storingen niet (meer) terug te vinden zijn in het geheugen en dat die meldingen over bijrijdershulpsystemen dus geen storing is, maar een informatie melding.
De dealer meldde mij ook vrolijk dat de volgende grote update (KD4) gepland staat voor Q4 '27. Ja, toedeloe, daar ga ik niet op wachten. Ik heb afgesproken dat ik nu een maand lang alle meldingen ga bijhouden in een soort logboek, daar foto's van probeer te maken (leuk, tijdens het autorijden.....) en dan een 'sanitycheck' doe of mijn klachten terecht zijn (of, dat ik gewoon een zeikerd ben). Laten we het zo zeggen; wat mij betreft start ik deze juridische procedure om ervoor te zorgen dat Audi deze auto volledig goed krijgt (wat ik zelf inschat als onmogelijk, gezien de k*t software), ofwel ze de auto terugnemen en ze een 2026 model leveren - de dealer noemde zelf al dat de versie met de scrollwieltjes terug op het stuur een stuk betrouwbaarder zou zijn. Ik wil prima in een Audi blijven rijden, mits deze maar wel normaal functioneert.
/rant.
1 x storing gehad parkeerhulpsystemen, midden op de snelweg. Verdween automatisch, al gedurende de rit.
1 x storing lane assistant gehad. Verdween na auto verlaten en weer opnieuw betreden van de auto.
Meerdere keren dat de achterklep niet wilde sluiten. Wanneer ik op de knop druk om de klep dicht te doen, krijg ik dan een pieptoon te horen. Achterklep zelf beweegt niet. Vaak na een keer of 3-4 wil de klep dan ineens wel sluiten.
Talloze keren de 'bijrijdershulpsystemen beperkt beschikbaar' meldingen gezien. Ik vind ze gruwelijk irritant, maar dit heeft blijkbaar te maken met het feit dat de auto gegevens ophaalt en tijdens het verwerken ervan, er 'een' systeem het even niet doet. Zou geen storing zijn, meer een informatie melding.
Dealer kan nu weinig meer voor mij doen. Ze adviseren een juridische procedure, door ze in gebreke te stellen, zodat de auto naar PON kan. Dealer gaf zelf al aan dat dit weinig kans van slagen heeft, omdat de storingen niet (meer) terug te vinden zijn in het geheugen en dat die meldingen over bijrijdershulpsystemen dus geen storing is, maar een informatie melding.
De dealer meldde mij ook vrolijk dat de volgende grote update (KD4) gepland staat voor Q4 '27. Ja, toedeloe, daar ga ik niet op wachten. Ik heb afgesproken dat ik nu een maand lang alle meldingen ga bijhouden in een soort logboek, daar foto's van probeer te maken (leuk, tijdens het autorijden.....) en dan een 'sanitycheck' doe of mijn klachten terecht zijn (of, dat ik gewoon een zeikerd ben). Laten we het zo zeggen; wat mij betreft start ik deze juridische procedure om ervoor te zorgen dat Audi deze auto volledig goed krijgt (wat ik zelf inschat als onmogelijk, gezien de k*t software), ofwel ze de auto terugnemen en ze een 2026 model leveren - de dealer noemde zelf al dat de versie met de scrollwieltjes terug op het stuur een stuk betrouwbaarder zou zijn. Ik wil prima in een Audi blijven rijden, mits deze maar wel normaal functioneert.
/rant.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Je post is minder positief dan gehoopt… hoop dat het je lukt.Hammetje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:18:
Dit stukje hierboven triggerde me want ik had dit toevallig laatst. Iemand anders drukte op de klepsluitknop in de klep. Alleen piepjes, geen beweging. Meermaals. Ik stond op meter of 2 met sleutel in m’n broekzak. Ik liep er zelf op af, drukte op dezelfde knop en hij sloot meteen, zonder piepjes. Sleutel was te ver weg.
Ik gebruik geen digitale sleutel, enkel de normale. Zou dit een verklaring kunnen zijn bij jou?
Dat doe ik, maar het zou toch makkelijk zijn dat je dit kan uitzetten? Ook voor achteraan?fuchs schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:20:
[...]
Even op de temperatuur van de bijrijder tikken.
Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM
Zowel digitale sleutel hier in gebruik, als eigenlijk altijd de Audi sleutel bij me. Het zou best wel eens kunnen dat bij enkele keren ik te ver van de auto stond, terwijl mijn vrouw de klep dicht wilde doen. Maar, ik weet zeker dat ik het ook zelf heb gehad terwijl ik met de sleutel in mijn zak bij de auto stond en zelf de klep bediende.Alamo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:50:
[...]
Je post is minder positief dan gehoopt… hoop dat het je lukt.
Dit stukje hierboven triggerde me want ik had dit toevallig laatst. Iemand anders drukte op de klepsluitknop in de klep. Alleen piepjes, geen beweging. Meermaals. Ik stond op meter of 2 met sleutel in m’n broekzak. Ik liep er zelf op af, drukte op dezelfde knop en hij sloot meteen, zonder piepjes. Sleutel was te ver weg.
Ik gebruik geen digitale sleutel, enkel de normale. Zou dit een verklaring kunnen zijn bij jou?
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Ai, die van mij krijgt nu de update en ik hoopte erop dat alles nu verholpen zou zijn maar jouw post brengt weinig hoop. Vanmorgen bij inname auto nog even met de dealer gepraat. Die gaf aan dat men op internet wat minder zuur moet doen en meer focus hebben op de belangrijkste dingen in het leven en dat is geen auto. Ik zei al, is dit nu echt jouw reactie op al die problemen die men ervaart? Tuurlijk zijn mensen met klachten vocaler op een forum dan de mensen die geen problemen hebben maar je kunt toch niet ontkennen dat de auto slechte software heeft?? Dat moest ie toch eigenlijk wel toegeven maar het is toch zo onbelangrijk. Ik zei, ik snap wat je probeert te zeggen maar het is geen goedkope auto he. Dat moest ie wel toegeven……Hammetje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:18:
Mijn Q6 heb ik gistermiddag ingeleverd en vanmiddag alweer opgehaald. Auto is volledig bijgewerkt, de update is goed geinstalleerd en dit is een beetje het maximale wat ze nu kunnen doen. De auto draait dus op KD2* (03.11.00/C), sinds die tijd:
/rant.
Mij update naar KD2* was ook minder succesvol dan gehoopt..
Veel meer "informatie meldingen", vooral in gebieden waar ik nog niet ben geweest, hier in de regio/stad waar ik vaker rij dan krijg ik de meldingen niet meer, dus grote kans dat hij dat wel in het geheugen bij houdt.
Verder 3-4x problemen met mijn laadpoorten gehad, kreeg dan de melding in het scherm dat een laadpoort niet beschikbaar was en ik de dealer moest contacteren, maar beide laadpoorten werken prima..
Op vakantie had ik 2x dat er iemand naast mij ging rijden op de snelweg en begon te toeteren en te wijzen, bleek mijn laadklep open te staan..
Ik heb dit afgelopen 3-4 weken nu 3x gehad.. Ook het openen/sluiten van de klep gaat steeds vaker problematischer. Gemeld bij de dealer, die heeft het genoteerd als bug in de software, maar kan op dit moment niets doen, enige wat ik moet doen is controleren of die wel goed sluit na het laden, soms sluit die niet helemaal goed (als in vastklikken) en dan kan de software in de war raken en hem weer willen openen als het "contact" verbreekt. Als ik daar een patroon in ga vinden dan meld ik mij weer bij de dealer en moeten ze de klep maar eens goed nakijken of alles wel goed opent/sluit.
Verder eigenlijk geen storingen or rariteiten meer gehad. (afkloppen).
Veel meer "informatie meldingen", vooral in gebieden waar ik nog niet ben geweest, hier in de regio/stad waar ik vaker rij dan krijg ik de meldingen niet meer, dus grote kans dat hij dat wel in het geheugen bij houdt.
Verder 3-4x problemen met mijn laadpoorten gehad, kreeg dan de melding in het scherm dat een laadpoort niet beschikbaar was en ik de dealer moest contacteren, maar beide laadpoorten werken prima..
Op vakantie had ik 2x dat er iemand naast mij ging rijden op de snelweg en begon te toeteren en te wijzen, bleek mijn laadklep open te staan..
Ik heb dit afgelopen 3-4 weken nu 3x gehad.. Ook het openen/sluiten van de klep gaat steeds vaker problematischer. Gemeld bij de dealer, die heeft het genoteerd als bug in de software, maar kan op dit moment niets doen, enige wat ik moet doen is controleren of die wel goed sluit na het laden, soms sluit die niet helemaal goed (als in vastklikken) en dan kan de software in de war raken en hem weer willen openen als het "contact" verbreekt. Als ik daar een patroon in ga vinden dan meld ik mij weer bij de dealer en moeten ze de klep maar eens goed nakijken of alles wel goed opent/sluit.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Voor mij is bovenstaande zeer herkenbaar. Ik heb dan ook een week na de update contact opgenomen met mijn leasemaatschappij met mijn resterende klachten.verstappen33 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:19:
Mij update naar KD2* was ook minder succesvol dan gehoopt..
Hierin heeft de leasemaatschappij de toezegging gegeven dat de auto terug gaat naar Audi, en het contract ontbonden wordt. Daarmee lever ik de auto in de komende weken in.
Ik hoop dat de rest geniet van de auto, hij heeft ook vele prettige aspecten maar mijn exemplaar zit vol (software) fouten waarvan de dealer na een ruim jaar niet in staat is gebleken deze te herstellen.
[ Voor 5% gewijzigd door SMEG op 29-07-2026 11:31 ]
Hoe bestaat het hé? Alsof je een f*cking broodje kaas hebt gekocht... En hoe schofterig dan zo'n reactie dat mensen zoveel zeuren. Echt, die kerel heeft het niet begrepen.Teknix1982 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:10:
[...]
Ai, die van mij krijgt nu de update en ik hoopte erop dat alles nu verholpen zou zijn maar jouw post brengt weinig hoop. Vanmorgen bij inname auto nog even met de dealer gepraat. Die gaf aan dat men op internet wat minder zuur moet doen en meer focus hebben op de belangrijkste dingen in het leven en dat is geen auto. Ik zei al, is dit nu echt jouw reactie op al die problemen die men ervaart? Tuurlijk zijn mensen met klachten vocaler op een forum dan de mensen die geen problemen hebben maar je kunt toch niet ontkennen dat de auto slechte software heeft?? Dat moest ie toch eigenlijk wel toegeven maar het is toch zo onbelangrijk. Ik zei, ik snap wat je probeert te zeggen maar het is geen goedkope auto he. Dat moest ie wel toegeven……
Fijn dat je die mogelijkheid hebt..SMEG schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:12:
[...]
Voor mij is bovenstaande zeer herkenbaar. Ik heb dan ook een week na de update contact opgenomen met mijn leasemaatschappij met mijn resterende klachten.
Hierin heeft de leasemaatschappij de toezegging gegeven dat de auto terug gaat naar Audi, en het contract ontbonden wordt. Daarmee lever ik de auto in de komende weken in.
Ik heb hem particulier gekocht, ik ben wel zeer tevreden over de auto zelf, het zit en rijdt fantastisch.. Tot nu toe kan ik me nog wel over die "meldingen" heen zetten, maar ik hoop dat ze nog wel een keer met een goede update komen later dit jaar.
Juridisch getouwtrek heb ik weinig zin in, want dat kan ook maanden duren en inmiddels komen er meer kilometers op de auto en krijg ik waarschijnlijk alsnog de afschrijving voor mijn kiezen.
Ik heb onder de Q6 de standaard glanzend gedraaide 20" velgen van de S-edition zitten. Nu lees ik dit bij de configurator van Audi bij deze velgen:
Betekent dat die velgen eraf moeten in de winterperiode? Hoe gaan jullie daarmee om? Beetje jammer als ik over 3 jaar wit uitgeslagen vlekken heb zitten op die velgen....Glanzend gedraaide, glanzend gefreesde, gepolijste en gedeeltelijk gepolijste lichtmetalen velgen zijn niet winterbestendig.
Op zich zou ik het wel goed vinden als hier wat meer ervaringen, tips en handigheidjes worden gedeeld ipv het zoveelste verhaal over allerlei software problemen. Ik hoop dat ik toch niet de enige Q6/A6 rijder ben die geen problemen met de auto ervaart. Ik snap dat het soms oplucht om even lekker te ranten als je al die problemen hebt en het is absoluut niet acceptabel, maar er is toch meer dan alleen die problemen zou ik zeggen.
Ik heb bijv laatst de adaptieve regeneratie ontdekt. Dus je zet hem in D en als dat adaptieve aan staat wordt er bijv voor een rotonde automatisch wat sterkere regen toegepast. Ik was OPD gewend (B..) maar ik vind dit eigenlijk nog fijner rijden omdat je op de snelweg wel gewoon lekker uitrolt bij gas los. Als je naar rechts swipet op je scherm zie je het schuifje meteen staan.
Ik heb bijv laatst de adaptieve regeneratie ontdekt. Dus je zet hem in D en als dat adaptieve aan staat wordt er bijv voor een rotonde automatisch wat sterkere regen toegepast. Ik was OPD gewend (B..) maar ik vind dit eigenlijk nog fijner rijden omdat je op de snelweg wel gewoon lekker uitrolt bij gas los. Als je naar rechts swipet op je scherm zie je het schuifje meteen staan.
[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 29-07-2026 13:09 ]
Die heb ik ook aan staan, hele fijn feature, maar soms regenereert die iets te snel als je het gas los laat en eigenlijk eerst nog een beetje wilt uitrollen..JTHZZ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:07:
Op zich zou ik het wel goed vinden als hier wat meer ervaringen, tips en handigheidjes worden gedeeld ipv het zoveelste verhaal over allerlei software problemen. Ik hoop dat ik toch niet de enige Q6/A6 rijder ben die geen problemen met de auto ervaart. Ik snap dat het soms oplucht om even lekker te ranten als je al die problemen hebt en het is absoluut niet acceptabel, maar er is toch meer dan alleen die problemen zou ik zeggen.
Naast de software dingetjes ben ik uitermate tevreden over mijn SQ6, Sportief wanneer het moet, maar eigenlijk is het een heerlijke tourwagen voor de lange afstanden..
Stoelen zijn perfect, en ik stap eigenlijk zonder vermoeidheid of gebroken rug uit de wagen na 2-3 uur rijden (of zelfs een hele dag richting Frankrijk).
En de spraakbesturing is ook heel fijn als je weet hoe je bepaalde dingen moet aanroepen, geen noodzaak meer om op de MMI zelf dingen in te typen of aan te passen.
Al is de "luister assistentie" wel heel gevoelig op bepaalde stemmen, ik had laatst een kind in de auto met een vrij hoge kinderstem en daar sloeg de voicecontrol steeds op aan..
Zet je luisterfunctie uit, dan heb je nog een doel voor dat knopje op je stuurverstappen33 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:18:
[...]
Die heb ik ook aan staan, hele fijn feature, maar soms regenereert die iets te snel als je het gas los laat en eigenlijk eerst nog een beetje wilt uitrollen..
Naast de software dingetjes ben ik uitermate tevreden over mijn SQ6, Sportief wanneer het moet, maar eigenlijk is het een heerlijke tourwagen voor de lange afstanden..
Stoelen zijn perfect, en ik stap eigenlijk zonder vermoeidheid of gebroken rug uit de wagen na 2-3 uur rijden (of zelfs een hele dag richting Frankrijk).
En de spraakbesturing is ook heel fijn als je weet hoe je bepaalde dingen moet aanroepen, geen noodzaak meer om op de MMI zelf dingen in te typen of aan te passen.
Al is de "luister assistentie" wel heel gevoelig op bepaalde stemmen, ik had laatst een kind in de auto met een vrij hoge kinderstem en daar sloeg de voicecontrol steeds op aan..
.
Nou kreeg einde middag het telefoontje waar ik niet op hoopte, de update is niet volledig gelukt en er zijn nog steeds storingen in de auto. Hij moet overnachten daar omdat ze verder onderzoek moeten doen. Ze hoopten dat de auto “volledig van het stroom te halen” de storingen oplossen. Zo niet, moeten ze verder kijken. Fingers crossed.Hammetje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:14:
[...]
Hoe bestaat het hé? Alsof je een f*cking broodje kaas hebt gekocht... En hoe schofterig dan zo'n reactie dat mensen zoveel zeuren. Echt, die kerel heeft het niet begrepen.
Op zich snap ik jouw wens en normaliter ontstaat zoiets ook organisch wanneer de meeste gebruikers tevreden zijn. Blijkbaar leeft er onder de tweakers groep Q6/A6 eigenaren een andere behoefte.JTHZZ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:07:
Het is gewoon geen platform waarmee je zo kan rijden en dat is raar voor een auto.
Je moet echt goed weten hoe zaken werken en bedoeld zijn. Het halve topic staat ook vol RTFM zaken en hele logische zaken die mensen een probleem vinden maar dat niet zijn.
Ik zou dan ook aanraden lees de manual, zonder had ik waarschijnlijk gestrand op de vakantie reis afgelopen weeken en dat vind ik ansich belachelijk, je moet zo in kunnen stappen en kunnen gaan rijden.
Maar het helpt dus wel als je die leest.
Ik heb ook realtief weinig problemen gehad, maar wel de ergste op de vakantie reizen en dat geeft toch extra stress, dat ie voor de deur een keer niet laad, vervelend maar niet meer dan dat, maar onderweg op doorreis is het met volle auto en het gezin wel bijzonder irritant.
Je moet echt goed weten hoe zaken werken en bedoeld zijn. Het halve topic staat ook vol RTFM zaken en hele logische zaken die mensen een probleem vinden maar dat niet zijn.
Ik zou dan ook aanraden lees de manual, zonder had ik waarschijnlijk gestrand op de vakantie reis afgelopen weeken en dat vind ik ansich belachelijk, je moet zo in kunnen stappen en kunnen gaan rijden.
Maar het helpt dus wel als je die leest.
Ik heb ook realtief weinig problemen gehad, maar wel de ergste op de vakantie reizen en dat geeft toch extra stress, dat ie voor de deur een keer niet laad, vervelend maar niet meer dan dat, maar onderweg op doorreis is het met volle auto en het gezin wel bijzonder irritant.
Andere vraag dan: hoe hebben de mensen hier hun Drive Select “Individual” ingesteld staan, en waarom? Ik heb de SQ6 nu 10 maanden en blijf toch elke keer een andere default setup kiezen
Nu zit ik op:
Van de hulpsystemen instelling heb ik maar slecht door wat er verandert, eerlijk gezegd.
Nu zit ik op:
- Stuurinrichting: balanced
- Luchtvering/demping: dynamic *
- Klank: comfort
- Hulpsystemen: balanced
- Cockpit: efficiency
Van de hulpsystemen instelling heb ik maar slecht door wat er verandert, eerlijk gezegd.
Ik ben blij dat ik die zooi niet meer heb.Alamo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:46:
Andere vraag dan: hoe hebben de mensen hier hun Drive Select “Individual” ingesteld staan, en waarom? Ik heb de SQ6 nu 10 maanden en blijf toch elke keer een andere default setup kiezen![]()
Nu zit ik op:* ik wil de auto zo laag mogelijk hebben (ook bij stilstand) omdat ik me er nog steeds niet helemaal bij heb neergelegd dat ik voor een SUV ben gezwicht
![]()
Je wordt er onrustig van steeds dat gewissel , als een auto goed ontwikkeld is zijn al die instellingen sowieso niet nodig.
Mijn afspraak voor update is verschoven naar september ergens. Nu ik deze verhalen lees denk ik er serieus over na om de afspraak te cancellen. Ik heb wel eens foutmeldingen dat bepaalde functies niet meer werken maar de auto is eigenlijk prima. Ik heb dus echt geen zin in verslechtering door problemen met de kofferbak en dergelijke.
Bij mij voornamelijk efficiëncy. Alleen hulpsyatem op dynamic. Volgens mij accelereert hij dan beter, klopt dat?Alamo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:46:
Andere vraag dan: hoe hebben de mensen hier hun Drive Select “Individual” ingesteld staan, en waarom? Ik heb de SQ6 nu 10 maanden en blijf toch elke keer een andere default setup kiezen![]()
Nu zit ik op:* ik wil de auto zo laag mogelijk hebben (ook bij stilstand) omdat ik me er nog steeds niet helemaal bij heb neergelegd dat ik voor een SUV ben gezwicht
![]()
Die klank wil ik uit eigenlijk. Heb geen EV om vervolgens alsnog naar motorgeuid te moeten luisteren..
ben wel benieuwd wat dat was?Wasbeer2006 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:06:
Het is gewoon geen platform waarmee je zo kan rijden en dat is raar voor een auto.
Luchtvering die op aanhanger wordt gezet door de auto als je met een fietsendragen rijdt. Bij mij ging. Eerst melding luchtvering beperkt beschikbaar, dat klopt dat is by design.
Daarna een gele melding service opzoeken. Bij het uitzetten van de aanhanger optie, die je ook moet weten te vinden, ging de luchtvering weer in de nromale stand. Die optie moets ik elke keer bij herstarten uitzetten.
Is de ronde variant midden in het cockpit dashboard (uit de foto's) een instelling of behoort dat nog tot de oude software (of 2025 model)? Ik heb nu een A6 S-line van juni 2026. Zie geen instelling om deze optie te kiezen.Wasbeer2006 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:29:
[...]
Ik heb er foto's van gemaakt dat was op de eerste rit, ook de eerste kilometers met een fietsendrager. Met de Audi routeplanner aan ging dus de actieradius ongeveer door 2.
Gisteren heb ik het weer geprobeert en was de afwijking met routeplanner aan maar 20km. Heel apart, misschien het lerend vermogen?
(het laden werkt sindsdien ook gewoon weer perfect en andere meldingen heb ik ook niet)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarnaast is het verbruik gewoon heel goed. ik heb over 1400 kilometer naar zuid frankrijk met een racefiets achterop en uiteraard volle bagage vrijwel geen file in dit drukke weekend, behalve parijs. Continu de maximum snelheid gereden 115 of 135, soms even 150 en daarbij kom ik net onder de 20kw/100 uit. Gemmidelde gisteren zelf 115km/h over bij 300 km.
Het blijft zo jammer van de software problemen. Het is zo'n ongelofelijk fijne auto, ook zeker op dit soort lange ritten.
Maar hoe zou je dan zijn gestrand?Wasbeer2006 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:56:
[...]
Luchtvering die op aanhanger wordt gezet door de auto als je met een fietsendragen rijdt. Bij mij ging. Eerst melding luchtvering beperkt beschikbaar, dat klopt dat is by design.
Daarna een gele melding service opzoeken. Bij het uitzetten van de aanhanger optie, die je ook moet weten te vinden, ging de luchtvering weer in de nromale stand. Die optie moets ik elke keer bij herstarten uitzetten.
Omdat je als je een storingsmelding krijgt met 'Service opzoeken' je niet comfortabel en zonder stress lange ritten wilt maken?
Bijzonder dat ik steeds maar weer allerlei software issues lees op dit forum terwijl ik die totaal niet heb. Mijn auto draait op 3.11 zonder problemen.
2025 model 3.10 softwaredbalgobind schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:42:
[...]
Is de ronde variant midden in het cockpit dashboard (uit de foto's) een instelling of behoort dat nog tot de oude software (of 2025 model)? Ik heb nu een A6 S-line van juni 2026. Zie geen instelling om deze optie te kiezen.
Nouja als er staat zsm service opzoek en je ziet het streepje blijven hangen tussen twee hoogtes, dan had ik niet lekker 1400km gaan rijden.
Gestrand was meer omdat ik midden in Frankrijk ging laden en de auto aangaf storing hoogvoltsysteem. Beide poorten geprobeert, langszaam, snel steeds de melding. Toen dacht ik als we nu de auto afsluiten en minimaal 50 meter verder lopen en dan een kwartier wachten. Dat werkte eerst niet, maar toen bedacht ik me dat de reserve sleutel nog in de auto lag, toen weer gedaan en daarna werkte het laden weer.
Maar het hele punt je gaat gewoon niet lekker relaxed onderweg.
Ik heb ook geen problemen in NL gehad, alleen op beide vakanties, maar dat is vooral irritant.
Ben vandaag door de dealer gebeld dat ik mijn Q6 volgende week op kan halen.
Kwam dit topic pas tegen nadat ik de auto besteld had. Ben toch enigszins bezorgd voor de problemen. Bij mijn vorige 2 elektrische auto’s al voldoende problemen gehad en bij beide al eens de batterij vervangen gehad.
Het 2026 model zou verbeterde software moeten hebben. Wat ik zo zie bij degene met problemen is dat allemaal bij een 2025 model. Of zijn er ook forumleden met een 2026 model met bijzondere meldingen.
Kwam dit topic pas tegen nadat ik de auto besteld had. Ben toch enigszins bezorgd voor de problemen. Bij mijn vorige 2 elektrische auto’s al voldoende problemen gehad en bij beide al eens de batterij vervangen gehad.
Het 2026 model zou verbeterde software moeten hebben. Wat ik zo zie bij degene met problemen is dat allemaal bij een 2025 model. Of zijn er ook forumleden met een 2026 model met bijzondere meldingen.
Ja, het is het internet hè. Het kleinste percentage schreeuwt het hardst. Als iedereen die blij is met zijn A6/Q6 hier elke dag zou posten hoe blij ze met de auto zijn zouden we denk ik inmiddels in topic #523 zittenBrains schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:01:
edit: p.s. ik ben heel erg blij met mijn A6!
[ Voor 3% gewijzigd door Guitarist op 31-07-2026 20:18 ]
http://www.brianesselbrugge.nl
Mijn dealer meldde me dat ze ook 2026 modellen met problemen binnenkrijgen.Brains schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:01:
Geen idee of het waar is, maar hij gaf ook aan dat het laatste model (+/- vanaf 3 mnd terug) met scrollwieltjes op het stuur een stuk betrouwbaarder zou zijn. Nogmaals, geen ervaring mee - ik hoop dat jij die versie krijgt ;-).
Na het ophalen van de auto afgelopen dinsdag, waarbij de dealer aangaf weinig meer te kunnen doen dan wachten op nieuwe software vanuit Audi, heb ik ~400km gereden. Frapante? 0 meldingen gehad (*klopt af*)...
Tegen beter weten in heb ik vrijdag een Q6 gekocht uit 2025 met de laatste software.Brains schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:01:
Tot dus ver geen rare meldingen en hij krijgt heerlijk!
Ik krijg alleen de telefoon niet aangesloten als sleutel: ik moet een hoofdapparaat aansluiten!? Alleen die knop "hoofdapparaat aansluiten" is gedeactiveerd...
Wanneer heb je die besteld? Ik heb eerste week juni besteld, en ben zeer benieuwd wanneer die komt.Brains schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:01:
Dit heb ik ook gehad. In de auto uitloggen op je account (en verwijderen als dat gaat?) en ook in de app je auto verwijderen. Dan kan je opnieuw starten alsof het een nieuwe auto is in het aanmeldproces. Dan lukte het bij mij wel.TinusH777 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:
Ik krijg alleen de telefoon niet aangesloten als sleutel: ik moet een hoofdapparaat aansluiten!? Alleen die knop "hoofdapparaat aansluiten" is gedeactiveerd...
Ik heb een A6 sportback model 2026. En een tevreden gebruiker. Geen gekke meldingen.
Als ik vertrek en de vooruit is aangeslagen, dan krijg ik de eerste minuut ofzo de melding dat een aantal systemen niet werken. Maar zodra de camera terug een goed zicht heeft, verdwijnen die vanzelf.
Op 28-5 heb ik getekend, de offerte is op 22-5 gemaakt. De geplande levering was toen al 31-7, dus daar komen ze goed bij in de buurt ook als ze mijn vertraging met tekenen meenemen!djvdgalien schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:39:
[...]
Wanneer heb je die besteld? Ik heb eerste week juni besteld, en ben zeer benieuwd wanneer die komt.
Wilde zelf rond deze tijd eens gaan bellen of ze een productie of leverdatum hadden, maar ze waren me al voor.
Vond mijn huidige auto eigenlijk nog wel goed en zat niet echt op te wachten. Maar nu kan de nieuwe niet snel genoeg komen
En bovendien: andere auto’s zijn zeker ook niet foutmeldingvrij! Het is allemaal een kwestie van perspectief…Guitarist schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:16:
[...]
Ja, het is het internet hè. Het kleinste percentage schreeuwt het hardst. Als iedereen die blij is mijn zijn A6/Q6 hier elke dag zou posten hoe blij ze met de auto zijn zouden we denk ik inmiddels in topic #523 zitten![]()
edit: p.s. ik ben heel erg blij met mijn A6!
99% van de tijd ben ik dolblij met mijn SQ6!
Ah mooi, dan duurt die van mij ook niet lang meer.Brains schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:46:
[...]
Op 28-5 heb ik getekend, de offerte is op 22-5 gemaakt. De geplande levering was toen al 31-7, dus daar komen ze goed bij in de buurt ook als ze mijn vertraging met tekenen meenemen!
Wilde zelf rond deze tijd eens gaan bellen gaan bellen of ze een productie of leverdatum hadden, maar ze waren me al voor.
Vond mijn huidige auto eigenlijk nog wel goed en zat niet echt op te wachten. Maar nu kan de nieuwe niet snel genoeg komen
Meer mensen last van het feit dat de actieradius in de app blijft hangen. Auto is 80% vol maar de app blijft hangen op 59%. Geeft ook niet aan dat de auto aan het laden is. Auto is verbonden met zowel 5G als wifi.
De afgelopen dagen met een 12-25 Q6 met KD2* software en luchtvering 1660km afgelegd naar Toscane. Wederom een comfortabele reisauto: veel 130-140 gereden en dan schieten de km’s onder je vandaan. Geen gekke softwaremeldingen (klopt af).
Ik zou alleen graag net een wat betere laadplanner hebben met filter voor voorkeuren. Nu stuurt de navigatie je soms naar een bepaalde paal zonder faciliteiten, terwijl op 3km een uitgestorven Ionity laadplein met 12 palen en een Burger King ernaast staat.
Ik zou alleen graag net een wat betere laadplanner hebben met filter voor voorkeuren. Nu stuurt de navigatie je soms naar een bepaalde paal zonder faciliteiten, terwijl op 3km een uitgestorven Ionity laadplein met 12 palen en een Burger King ernaast staat.
De app heeft af en toe wat kuren. Mijn zoon heeft de app ook, met mijn auto gekoppeld.Flying Blue schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:50:
Meer mensen last van het feit dat de actieradius in de app blijft hangen. Auto is 80% vol maar de app blijft hangen op 59%. Geeft ook niet aan dat de auto aan het laden is. Auto is verbonden met zowel 5G als wifi.
Regelmatig update de app bij mij niet en bij hem wel of anderom, terwijl ie naast mij zit.
Goede nieuws, 1 doet het er altijd wel. Wat bij mij ook wel werkt, kijk in de app van de tag/pas waarmee je laad, die is bij mij nagenoeg realtime, onderweg wel handig
Ja dat moet he zelf even op de kaart kijken, via de app kan je wel je laadaanbieders instellen, of dat in de auto werkt als je de route erheen stuurt heb ik nooit geprobeert.Brooky schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:05:
De afgelopen dagen met een 12-25 Q6 met KD2* software en luchtvering 1660km afgelegd naar Toscane. Wederom een comfortabele reisauto: veel 130-140 gereden en dan schieten de km’s onder je vandaan. Geen gekke softwaremeldingen (klopt af).
In de auto kan ik ook aanbieder selecteren.Wasbeer2006 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:51:
[...]
Ja dat moet he zelf even op de kaart kijken, via de app kan je wel je laadaanbieders instellen, of dat in de auto werkt als je de route erheen stuurt heb ik nooit geprobeert.
The best is yet to come
Die feature is pas toegevoegd in CL46 (MY2026 auto's) en zat niet in CL43 (originele software).Dean Martin schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:25:
[...]
In de auto kan ik ook aanbieder selecteren.
Ik heb ooit gehoord dat het de bedoeling was om het ook in CL43 toe te voegen. Of dat ook daadwerkelijk gebeurd is durf ik niet te zeggen.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Anker SOLIX Solarbank Max AC (7kWh) | OnePlus 15 16/512GB | Xbox Series X
Tijd voor mijn "One year" review!
Exact vandaag heb ik de A6 e-tron Sportback 83 kWh 1 jaar in bezit.
Eerst de gegevens:
- Sportback versie met WLTP range 620 km dankzij de 19" platinagrijze aero velgen
- Kleur: plasmablauw metallic met beige lederen interieur
- Opties: panoramadak, upgrade matrix LED koplampen, B&O 3D audio systeem, alle assistance upgrades, bijrijdersscherm, extra airbags, verduisterde ruiten rondom...
- Niet voorzien: luchtvering en geventileerde stoelen
De (gemiddelde) cijfers na een jaar:
- Afstand gereden: afgerond 21000 km
- Verbruik: 16.9 kWh/100 km
- Snelheid: 55 km/h
Review:
Ik heb bewust gekozen voor de 83 kWh batterij versie, omdat de 95 kWh toen maar liefst 12.000 EUR meer kostte! Bovendien zou die in de praktijk slechts ca. 110 km praktische range meer geven, omdat de wagen zwaarder zou worden en dus meer zou verbruiken. Dat was me die 12.000 EUR absoluut niet waard.
En ik heb gelijk gekregen, toch in mijn use case.
Ik haal in de zomer gemakkelijk 500 km praktische range! Over het gehele jaar blijf ik zelfs onder de 17 kWh/100 km, iets waar ik niet op gerekend had. De velgen, hoewel niet de allermooiste, doen hier echt wel een bijdrage.
Over de wagen: deze rijdt geweldig! De adaptieve springveren zijn voldoende sportief en comfortabel, ik mis een luchtvering niet. Ook deze optie heb ik niet genomen omdat kennissen aangaven dat deze bij Audi nogal slijtgevoelig zijn en bijzonder duur om te herstellen na de garantie van slechts 3 jaren. De verlichting, het geluidssysteem, de stilte van het interieur, de robuuste afwerking, het is een prachtige wagen. Ook mijn vrouw, die de GPS bedient op het 2de scherm (dus ja, ik vind dit een leuke feature) is heel tevreden. Mijn 3 kinderen (2 grote tieners, 1 6-jarige) zitten comfortabel tesamen op de brede achterbank en hebben veel ruimtegevoel door het panoramadak. Ik mis de luchtvering dus niet, maar ook niet de geventileerde stoelen door het lichte interieur (minder heet in de zon) & de standkoeling.
Helaas valt de positieve ervaring voor een deel in het water door de abominable staat van de software. Toegegeven, ik rijd nog op de originele software 3.01. Op 17 augustus wordt de wagen uiteindelijk geüpdatet na een mislukte poging in juli. De problemen die ik vandaag ervaar: koffer die niet volledig opent of sluit, geluid en/of scherm vallen soms weg, foutmeldingen allerlei, digitale sleutel reageert soms helemaal niet, interieuralarm gaat af zonder reden, valse bandenspanningsmeldingen... (Ik ben al blij dat ik geen digitale spiegels heb, ze dragen enorm weinig bij aan de range, kosten enorm veel bij schade, en stel je voor dat daar de schermen ook van uitvallen...) Ik ben benieuwd naar de update, maar het is duidelijk: zij die hun Q6 of A6 e-tron al een jaar in bezit hebben, zijn de beta-testers van deze nieuwe software. Foei Audi!
Ik hink dus op 2 benen als het over mijn wagen gaat en wat ik er van vind.
Enerzijds is de machine AF! Prachtige looks, mooi interieur (hoewel er veel plastics zijn), geweldige rij-ervaring met meer dan voldoende power!
Anderzijds is er de software, die is teleurstellend.
En als ik dan zie hoe de versies na mijn versie nog eens kleinere schermweergaven hebben weet ik het wel: dit is mijn laatste Audi, maar ik ga er van genieten zo lang ik er mee blijf rijden.
Exact vandaag heb ik de A6 e-tron Sportback 83 kWh 1 jaar in bezit.
Eerst de gegevens:
- Sportback versie met WLTP range 620 km dankzij de 19" platinagrijze aero velgen
- Kleur: plasmablauw metallic met beige lederen interieur
- Opties: panoramadak, upgrade matrix LED koplampen, B&O 3D audio systeem, alle assistance upgrades, bijrijdersscherm, extra airbags, verduisterde ruiten rondom...
- Niet voorzien: luchtvering en geventileerde stoelen
De (gemiddelde) cijfers na een jaar:
- Afstand gereden: afgerond 21000 km
- Verbruik: 16.9 kWh/100 km
- Snelheid: 55 km/h
Review:
Ik heb bewust gekozen voor de 83 kWh batterij versie, omdat de 95 kWh toen maar liefst 12.000 EUR meer kostte! Bovendien zou die in de praktijk slechts ca. 110 km praktische range meer geven, omdat de wagen zwaarder zou worden en dus meer zou verbruiken. Dat was me die 12.000 EUR absoluut niet waard.
En ik heb gelijk gekregen, toch in mijn use case.
Ik haal in de zomer gemakkelijk 500 km praktische range! Over het gehele jaar blijf ik zelfs onder de 17 kWh/100 km, iets waar ik niet op gerekend had. De velgen, hoewel niet de allermooiste, doen hier echt wel een bijdrage.
Over de wagen: deze rijdt geweldig! De adaptieve springveren zijn voldoende sportief en comfortabel, ik mis een luchtvering niet. Ook deze optie heb ik niet genomen omdat kennissen aangaven dat deze bij Audi nogal slijtgevoelig zijn en bijzonder duur om te herstellen na de garantie van slechts 3 jaren. De verlichting, het geluidssysteem, de stilte van het interieur, de robuuste afwerking, het is een prachtige wagen. Ook mijn vrouw, die de GPS bedient op het 2de scherm (dus ja, ik vind dit een leuke feature) is heel tevreden. Mijn 3 kinderen (2 grote tieners, 1 6-jarige) zitten comfortabel tesamen op de brede achterbank en hebben veel ruimtegevoel door het panoramadak. Ik mis de luchtvering dus niet, maar ook niet de geventileerde stoelen door het lichte interieur (minder heet in de zon) & de standkoeling.
Helaas valt de positieve ervaring voor een deel in het water door de abominable staat van de software. Toegegeven, ik rijd nog op de originele software 3.01. Op 17 augustus wordt de wagen uiteindelijk geüpdatet na een mislukte poging in juli. De problemen die ik vandaag ervaar: koffer die niet volledig opent of sluit, geluid en/of scherm vallen soms weg, foutmeldingen allerlei, digitale sleutel reageert soms helemaal niet, interieuralarm gaat af zonder reden, valse bandenspanningsmeldingen... (Ik ben al blij dat ik geen digitale spiegels heb, ze dragen enorm weinig bij aan de range, kosten enorm veel bij schade, en stel je voor dat daar de schermen ook van uitvallen...) Ik ben benieuwd naar de update, maar het is duidelijk: zij die hun Q6 of A6 e-tron al een jaar in bezit hebben, zijn de beta-testers van deze nieuwe software. Foei Audi!
Ik hink dus op 2 benen als het over mijn wagen gaat en wat ik er van vind.
Enerzijds is de machine AF! Prachtige looks, mooi interieur (hoewel er veel plastics zijn), geweldige rij-ervaring met meer dan voldoende power!
Anderzijds is er de software, die is teleurstellend.
En als ik dan zie hoe de versies na mijn versie nog eens kleinere schermweergaven hebben weet ik het wel: dit is mijn laatste Audi, maar ik ga er van genieten zo lang ik er mee blijf rijden.
[ Voor 3% gewijzigd door fwinters op 03-08-2026 10:17 ]
Ik reageer even heel specifiek op jouw verder goed geschreven review, maar heb je toevallig iets in je OBD poort hangen? Ik heb namelijk ook een auto uit de VAG-stal en als ik iets in m'n OBD poort heb hangen wat probeert te communiceren (bijvoorbeeld een dongle van een leasemaatschappij, of een uitleestooltje) terwijl de auto op slot staat gaat gelijk het alarm af. Dit heeft me echt een goeie week gekost om uit te vogelen dat dit het probleem was. Reden is dat de auto 'ziet' dat er communicatie plaatsvindt over de kabels terwijl dit niet zou moeten/mogen, want de auto staat namelijk op slot.fwinters schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:09:
interieuralarm gaat af zonder reden,
Nee, het alarm is ook niet steeds, ik heb het op een jaar tijd een 10-tal keer meegemaakt. Ik sluit de auto, en meteen begint het alarm, of na een paar uren begint het alarm. Er zal dus een valse interieurdetectie zijn. De software update die gepland staat zou dit effectief oplossen.kaanmijo schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:19:
[...]
Ik reageer even heel specifiek op jouw verder goed geschreven review, maar heb je toevallig iets in je OBD poort hangen? Ik heb namelijk ook een auto uit de VAG-stal en als ik iets in m'n OBD poort heb hangen wat probeert te communiceren (bijvoorbeeld een dongle van een leasemaatschappij, of een uitleestooltje) terwijl de auto op slot staat gaat gelijk het alarm af. Dit heeft me echt een goeie week gekost om uit te vogelen dat dit het probleem was. Reden is dat de auto 'ziet' dat er communicatie plaatsvindt over de kabels terwijl dit niet zou moeten/mogen, want de auto staat namelijk op slot.
Heen en terug naar Noord-Italië, beide keren twee laadstops (A6 avant quattro). Heen aanzienlijk trager door drukte, zelfs een keer 45min volledig stilstaan met airco bij 35C. Terug betere doorstroming, maar hard rijden weegt blijkbaar zwaarder dan regelmatig filerijden. Bizar hoe comfortabel de auto nog voelt bij 200km/h
Grensovergang bij Boxmeer is een aanrader.
![]() | ![]() |
In dit topic komt het regelmatig voor dat er geklaagd wordt over de software problemen. Ik ervaar(de) deze ook, dus ik heb daar behoorlijk aan bijgedragen. Ik denk ook dat dat in dit topic terecht is. Toch lees ik hier en daar een ondertoon dat de mensen die deze softwareproblemen niet hebben als hinderlijk ervaren - ik kan me daar niet zo goed in vinden. De hoeveelheid berijders van een A6/Q6 die software problemen ervaren ligt dermate hoog, dat mijns inziens dit juist in dit hoofdtopic besproken zou moeten worden.
Dat gezegd hebbende; ik heb vorige week dinsdagmiddag mijn Q6 opgehaald, omdat ik - ondanks de update naar KD2* - nog steeds veel problemen ervaarde. Denk aan een achterklep die niet altijd wilde sluiten, de berijdershulpsysteem meldingen en zelfs tot 2 x aan toe een storing. Ondanks dat de dealer zegt dat ze én geen afwijkingen hebben kunnen vinden én dat ze niets aan de auto hebben uitgevoerd, heb ik de afgelopen week over zo'n 750km geen enkele melding gezien. De auto rijdt heerlijk en ik begin inmiddels weer een glimlach te krijgen als ik naar de auto loop. Kortom; dat logboek wat ik wil gaan bijhouden - die is leeg - ik hoop dat dat zo blijft.
Dat gezegd hebbende; ik heb vorige week dinsdagmiddag mijn Q6 opgehaald, omdat ik - ondanks de update naar KD2* - nog steeds veel problemen ervaarde. Denk aan een achterklep die niet altijd wilde sluiten, de berijdershulpsysteem meldingen en zelfs tot 2 x aan toe een storing. Ondanks dat de dealer zegt dat ze én geen afwijkingen hebben kunnen vinden én dat ze niets aan de auto hebben uitgevoerd, heb ik de afgelopen week over zo'n 750km geen enkele melding gezien. De auto rijdt heerlijk en ik begin inmiddels weer een glimlach te krijgen als ik naar de auto loop. Kortom; dat logboek wat ik wil gaan bijhouden - die is leeg - ik hoop dat dat zo blijft.
Op 5 juni jl heb ik nieuwe software gekregen. Sinds deze dag geen meldingen meer gehad. Wel af en toe de bekende melding “bijwerken van de systemen”. Tot gisteren op de terugweg vanuit Normandië. Toen waren de auto, navigatie en de hulpsystemen “even” de weg kwijt. Elke keer met aanklikken van de cruise-control kreeg ik de melding “bijwerken systemen” in beeld en maakte de navigatie vreemde keuzes. Cruisecontrol uit en een reset van het MMi systeem bij een laadstop heeft het “probleem” opgelost. Bij mijn vorige auto (Polestar 2) had ik af en toe ook wel eens een bugje. Reset en weer door. En zo hebben we de afgelopen twee weken behoorlijk wat kilometers gereden. En dat ging perfect! Heerlijke reisauto. En twee tevreden pubers op de achterbank. Normandie heen en terug zonder problemen.
Audi A6 E-tron Avant S edition
Bij onze a6 Avant beginnen met deze hitte de B en C stijl bekleding te vervormen. Ze trekken krom en veranderen niet meer als het afkoelt. Er zijn bovenaan de lijsten door de spanning deukjes door de spanning in het kunsstof en ook een verticale streep. Staat hèèl goedkoop... hebben meer berijders hier problemen mee?
:no_upscale():strip_exif()/f/image/PubComHJ6UDsTqDEp68mWXGE.avif?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/5MhDNrhKDdUzZFCHK0b5IxYA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rvNBinLuapx27R0tELBphJkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1WP62hh5ChZ6wTk4Hs6bdsFf.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/PubComHJ6UDsTqDEp68mWXGE.avif?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/5MhDNrhKDdUzZFCHK0b5IxYA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rvNBinLuapx27R0tELBphJkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1WP62hh5ChZ6wTk4Hs6bdsFf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb op de Q6 18 inch velgen vervangen door 20 inch velgen van de S-Line. Die zijn 3 cm breder. In theorie verbruikt dat meer, kortere range, volgens de AI assistenten.
Heeft iemand in de praktijk ervaren wat dat scheelt? Als iemand zijn 19" wil ruilen voor mijn flitsende nagenoeg nieuwe 20", dan heb ik daar wel oren naar, overigens. Met de kleine accu kom ik liever iets verder dan met meer uitstraling.
Heeft iemand in de praktijk ervaren wat dat scheelt? Als iemand zijn 19" wil ruilen voor mijn flitsende nagenoeg nieuwe 20", dan heb ik daar wel oren naar, overigens. Met de kleine accu kom ik liever iets verder dan met meer uitstraling.
Gaat het om zomer, winter, all season banden? En heb je foto van de velg?TinusH777 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:41:
Ik heb op de Q6 18 inch velgen vervangen door 20 inch velgen van de S-Line. Die zijn 3 cm breder. In theorie verbruikt dat meer, kortere range, volgens de AI assistenten.
Zomerbanden. Zie deze link en Specs van AudiAlamo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:19:
[...]
Gaat het om zomer, winter, all season banden? En heb je foto van de velg?
Ja, dat kromtrekken heb ik ook. Ik zag het toevallig toen de wagen gisteren in de rij stond voor de hagelschadescanner. (Ja, tientallen putjes op dak en motorkap van die hagel een paar weken geleden...)S-vd-S schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:25:
Bij onze a6 Avant beginnen met deze hitte de B en C stijl bekleding te vervormen. Ze trekken krom en veranderen niet meer als het afkoelt. Er zijn bovenaan de lijsten door de spanning deukjes door de spanning in het kunsstof en ook een verticale streep. Staat hèèl goedkoop... hebben meer berijders hier problemen mee?
Eén jaar met de Audi Q6 e-tron: geweldige auto, teleurstellende software
Vandaag heb ik mijn Audi Q6 e-tron 83 kWh precies één jaar in bezit. In dat jaar heb ik ongeveer 30.000 kilometer gereden, waardoor ik inmiddels een behoorlijk compleet beeld heb van de sterke én zwakke kanten van de auto.Mijn configuratie
Ik rijd in een zwarte Audi Q6 e-tron S edition met een opgegeven WLTP-actieradius van 620 kilometer. De auto is onder andere uitgerust met:- 21-inch 5-Y-spaakvelgen;
- Matrix LED-koplampen;
- alle beschikbare assistentiepakketten;
- een bijrijdersscherm;
- extra airbags;
- luchtvering;
- sportstoelen.
De cijfers na één jaar
Na ongeveer 30.000 kilometer zijn dit de gemiddelden:- Gemiddeld verbruik: 20,38 kWh per 100 kilometer;
- Gemiddelde snelheid: 59 km/u;
- Totaal gereden afstand: circa 30.000 kilometer.
Wat bevalt goed?
Om met het positieve te beginnen: als auto is de Q6 e-tron een mooie en fijne auto. Hij ziet er zowel vanbinnen als vanbuiten prachtig uit en heeft een moderne, hoogwaardige uitstraling.De sportstoelen zijn erg comfortabel en bieden goede ondersteuning. Ook de luchtvering draagt veel bij aan het rijcomfort. De auto rijdt stil, krachtig en ontspannen. Het interieur is uitstekend geïsoleerd en ook het geluidssysteem maakt indruk.
De afwerking voelt over het algemeen degelijk en robuust aan, al wordt er in het interieur naar mijn smaak wel behoorlijk veel kunststof gebruikt. De interieurverlichting versterkt de luxe uitstraling en er zijn nog voldoende fysieke knoppen aanwezig (nog wel teveel), wat ik persoonlijk prettiger vind dan wanneer alles via een touchscreen moet worden bediend.
Daarnaast is het mogelijk om apps, zoals Aximote, rechtstreeks in de auto te installeren. Dat biedt interessante mogelijkheden, al is de praktische meerwaarde nog niet altijd even groot.
Waar laat de Q6 e-tron steken vallen?
De grootste teleurstelling is zonder twijfel de software. De navigatie ziet er verouderd uit en is bovendien niet altijd accuraat. Ook de algemene bediening is onnodig ingewikkeld. Voor eenvoudige instellingen moet je soms door meerdere menu’s navigeren.Het bijrijdersscherm is aardig om te laten zien, maar in de praktijk vraag ik mij regelmatig af wat de echte toegevoegde waarde ervan is.
Daarnaast worden persoonlijke profielinstellingen nooit onthouden. Ook de verplichte Europese veiligheidswaarschuwingen en assistentiemeldingen zijn behoorlijk irritant, zeker omdat je sommige instellingen na iedere rit opnieuw moet aanpassen.
De Audi-app is eveneens onbetrouwbaar. Regelmatig wordt de status van de auto bij mij niet bijgewerkt, terwijl mijn partner naast mij in dezelfde auto wél actuele informatie ziet — of precies andersom. Dat maakt de app onvoorspelbaar en vermindert het vertrouwen erin.
Storingen en problemen
Naast de matige software-ervaring heb ik verschillende technische problemen ervaren:- De achterklep opent of sluit soms niet volledig;
- Het geluid en/of het centrale scherm valt incidenteel weg;
- Er verschijnen regelmatig uiteenlopende foutmeldingen;
- De digitale sleutel reageert soms helemaal niet;
- Het interieuralarm gaat zonder duidelijke reden af;
- De auto geeft soms onterechte waarschuwingen over de bandenspanning.
Conclusie
Ik ben wat dubbel over mijn Q6 e-tron.Aan de ene kant is het gewoon een indrukwekkende auto. Hij ziet er fantastisch uit, heeft een mooi interieur en rijdt echt geweldig. Aan vermogen geen gebrek en alles voelt comfortabel en verfijnd aan. De stoelen zitten heerlijk, de luchtvering doet uitstekend zijn werk, het is aangenaam stil aan boord en de verlichting en het audiosysteem maken iedere rit nét wat specialer. Het is een auto waar je met plezier in stapt, of je nu even naar de supermarkt rijdt of een lange rit voor de boeg hebt.
Anderzijds is er de software, en die is ronduit teleurstellend. De gebrekkige betrouwbaarheid, foutmeldingen, verouderde navigatie en onvoorspelbare app trekken een enorme wissel op de totale ervaring. Zo sterk zelfs dat ik serieus overweeg om hierna geen Audi meer te nemen.
Over mijn dealer in Amsterdam heb ik niets dan lof. Daar word ik goed geholpen en serieus genomen. Audi als merk geeft mij dat gevoel helaas niet. Problemen blijven bestaan en een structurele oplossing lijkt uit te blijven.
Audi verliest marktaandeel. Wanneer klanten die veel geld uitgeven aan een premiumauto zich niet gehoord voelen, vind ik dat eerlijk gezegd niet zo vreemd.
Ik heb nu al een week bij elke rit de meldingen:
Audi Adaptive Light: Storing! Zie instructieboekje
Grootlichtassistent: Storing! Zie instructieboekje
Voorheen gingen meldingen vanzelf wel weg maar deze blijven elke keer terugkomen als ik instap en wil wegrijden. Over drie weken krijg ik de update, ben benieuwd..
Voorheen gingen meldingen vanzelf wel weg maar deze blijven elke keer terugkomen als ik instap en wil wegrijden. Over drie weken krijg ik de update, ben benieuwd..
We zijn inmiddels een dikke week verder, de overnachting heeft niet geholpen. De auto blijft vol storingen zitten. Aankomende woensdag weer naar de dealer, ze hebben een nieuwe SOS module besteld die de problemen moeten verhelpen. Het zou gaan om mogelijk een hardware probleem dus. Kofferbak is de afgelopen week wel telkens goed open gegaan, dat is in ieder geval iets. Nu hopen dat die module de rest oplost zodat ik ook weer van de auto kan genieten. Want lekker rijden doet ie wel!Teknix1982 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:04:
[...]
Nou kreeg einde middag het telefoontje waar ik niet op hoopte, de update is niet volledig gelukt en er zijn nog steeds storingen in de auto. Hij moet overnachten daar omdat ze verder onderzoek moeten doen. Ze hoopten dat de auto “volledig van het stroom te halen” de storingen oplossen. Zo niet, moeten ze verder kijken. Fingers crossed.
Dat was voor mij de reden om langs de dealer te gaan. De storing bleef maar terugkomen. Na de update is de storing verdwenen en niet meer teruggekomen.fuchs schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:16:
Ik heb nu al een week bij elke rit de meldingen:
Audi A6 E-tron Avant S edition
Ik heb een Belgische offerte voor een Audi A6 Avant Corporate S e-tron, modeljaar 2027, met Pack Technology Plus.
In de offerte staat bij dit pakket expliciet “360°-omgevingscamera’s”. In de configurator bestaat daarnaast echter ook een duurdere versie met “3D en 360°-omgevingscamera’s” (KA6/Technology Pro).
Voor mij is vooral het echte vogelperspectief belangrijk: een samengesteld beeld van bovenaf waarop de volledige auto en de ruimte links en rechts zichtbaar zijn. De vrij draaibare 3D-weergave heb ik niet per se nodig.
Kan iemand met een A6 e-tron en Technology Plus, zonder Technology Pro, bevestigen:
In de offerte staat bij dit pakket expliciet “360°-omgevingscamera’s”. In de configurator bestaat daarnaast echter ook een duurdere versie met “3D en 360°-omgevingscamera’s” (KA6/Technology Pro).
Voor mij is vooral het echte vogelperspectief belangrijk: een samengesteld beeld van bovenaf waarop de volledige auto en de ruimte links en rechts zichtbaar zijn. De vrij draaibare 3D-weergave heb ik niet per se nodig.
Kan iemand met een A6 e-tron en Technology Plus, zonder Technology Pro, bevestigen:
- Krijg je bij het parkeren een volledig 360°-bovenaanzicht van de auto?
- Kun je dat tegelijk met het voor- of achteruitrijbeeld tonen?
- Is alleen de via touch draaibare/zoombare 3D-weergave voorbehouden aan het Technology Pro pakket?
Nee niet specifiek dit probleem, maar wel dat de raamstrips loskomen - dat is een bekend probleem. Gewoon even langs dealer die vervangt het.S-vd-S schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze ochtend toevallig gekeken en zag ook dat ze 'loskomen' hier.Pepehv schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:23:
[...]
Nee niet specifiek dit probleem, maar wel dat de raamstrips loskomen - dat is een bekend probleem. Gewoon even langs dealer die vervangt het.
Binnenkort dan maar eens een mailen
Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM
Interessant hoe verschillend de ervaringen kunnen zijn. Ik zit op 25000km en een groot deel van je verhaal ervaar ik heel anders. Maar mijn Q6 heeft niet al die problemen.
Ik ben wel oprecht benieuwd wat je aan de navigatie verouderd vindt. Voor mij is het echt een van de beste systemen die ik in een auto heb gezien. Betere rijstrookbegeleiding dan Google Maps, betere routering en altijd de nieuwste wegen op de kaarten. Soms stuurt hij je iets te snel van de snelweg af ivm file maar dat kan ook aan de snel veranderende filesituatie liggen. En ik wil nog die update dat je laadaanbieders kunt filteren.
Ik ben nieuw op dit forum en heb onlangs besloten om een A6 Avant quattro te bestellen. Nu schrik ik eerlijk gezegd wel een beetje van alle negatieve verhalen over de softwareproblemen.
Ik ben daarom benieuwd of de nieuwe A6 e-hybrid ook last heeft van dit soort softwareproblemen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben daarom benieuwd of de nieuwe A6 e-hybrid ook last heeft van dit soort softwareproblemen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik denk vooral dat de UI uistraling verouderd is. Het is een volledig nieuw systeem, maar bij de 2024-2025 auto's is de UI gemaakt om te lijken op die van bestaande modellen. Pas met het nieuwe systeem (CL46, MY2026) is de vernieuwde UI gekomen.JTHZZ schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:31:
[...]
Interessant hoe verschillend de ervaringen kunnen zijn. Ik zit op 25000km en een groot deel van je verhaal ervaar ik heel anders. Maar mijn Q6 heeft niet al die problemen.
Ik ben wel oprecht benieuwd wat je aan de navigatie verouderd vindt. Voor mij is het echt een van de beste systemen die ik in een auto heb gezien. Betere rijstrookbegeleiding dan Google Maps, betere routering en altijd de nieuwste wegen op de kaarten. Soms stuurt hij je iets te snel van de snelweg af ivm file maar dat kan ook aan de snel veranderende filesituatie liggen. En ik wil nog die update dat je laadaanbieders kunt filteren.
Maar dat is niet navigatie specifiek maar het gehele systeem eigenlijk.
Waarom Audi destijds besloten heeft om een hele UI te ontwikkelen om die vervolgens binnen 2 jaar volledig overhoop te gooien is me nog altijd een raadsel
Zit dezelfde software in. Maar MY2026/CL46 auto's zijn wat dat betreft een stuk stabieler. Als je nu een auto besteld krijg je die software.Denvermeulen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:48:
Ik ben nieuw op dit forum en heb onlangs besloten om een A6 Avant quattro te bestellen. Nu schrik ik eerlijk gezegd wel een beetje van alle negatieve verhalen over de softwareproblemen.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Anker SOLIX Solarbank Max AC (7kWh) | OnePlus 15 16/512GB | Xbox Series X
'Mijn soort' kan moeilijk elke dag posten dat ze geen/ nauwelijks problemen ervarenDenvermeulen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:48:
Audi A6 Avant e-tron 210kW
Ik rij een 24 Q6, heb deze week de update gekregen naar de laatste versie maar heb nog steeds de oude MMI interface. Weet iemand of de nieuwe interface ook gaat komen naar de 24/25 modellen?
V.z.i.w nietArCadE schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:41:
Ik rij een 24 Q6, heb deze week de update gekregen naar de laatste versie maar heb nog steeds de oude MMI interface. Weet iemand of de nieuwe interface ook gaat komen naar de 24/25 modellen?
PADIpro schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:08:
Ik rijd in een zwarte Audi Q6 e-tron S edition met een opgegeven WLTP-actieradius van 620 kilometer. De auto is onder andere uitgerust met:
Duidelijke review!
- 21-inch 5-Y-spaakvelgen;
Ik kan me eigenlijk amper voorstellen dat jouw combinatie (accupakket + 21 inch wielen) een WLTP van 620 oplevert? iets hierboven nog een 1-jaars-review met 83kWh en 19 inch en die heeft het ook over 620km WLTP... kan niet allebei waar zijn?
Vandaag mijn 2024 SQ6 weer opgehaald, nu met KD2*. Inderdaad te herkennen aan het nieuwe piepje bij inschakelen van de achteruit. (Opvallend: de versie in m'n app is nog niet bijgewerkt maar in de auto wel.)
Bij mij laat een sierlijst rechts achter vlakbij de achterklep beetje los, (valt nog erg mee maar het is te zien), en reactie was dat dit niet onder garantie valt omdat het niet aan te tonen is waar het door komt. Lekker dan. Niet veel kosten maar ik vind dit eigenlijk garantiewerk op een auto die 2 jaar terug van de band rolde.
Medewerker wist me nog te vertellen dat de update bij mij goed ging maar een andere Q6 een weekendje mocht blijven want die was helemaal vastgelopen. Ze hebben er ontzettend veel ellende mee gehad, deze software, gaf hij toe (andere collega heeft halfjaar geleden dus goeie pokerface opgezet tegen me). In 50% van de gevallen gaat een update niet in 1 keer goed. Let wel, dit gaat over de oude A6/Q6'en die geen OTA hebben.
Als pleister op den software-wonde kreeg ik een Audi-paraplu
(wel een mooie)
Komende weken weinig kilometers gepland dus de verbeteringen in de software kan ik nog even niet bevestigen verder.
Bij mij laat een sierlijst rechts achter vlakbij de achterklep beetje los, (valt nog erg mee maar het is te zien), en reactie was dat dit niet onder garantie valt omdat het niet aan te tonen is waar het door komt. Lekker dan. Niet veel kosten maar ik vind dit eigenlijk garantiewerk op een auto die 2 jaar terug van de band rolde.
Medewerker wist me nog te vertellen dat de update bij mij goed ging maar een andere Q6 een weekendje mocht blijven want die was helemaal vastgelopen. Ze hebben er ontzettend veel ellende mee gehad, deze software, gaf hij toe (andere collega heeft halfjaar geleden dus goeie pokerface opgezet tegen me). In 50% van de gevallen gaat een update niet in 1 keer goed. Let wel, dit gaat over de oude A6/Q6'en die geen OTA hebben.
Als pleister op den software-wonde kreeg ik een Audi-paraplu
Komende weken weinig kilometers gepland dus de verbeteringen in de software kan ik nog even niet bevestigen verder.
Als je iemand bij de Audi dealer treft die aangeeft dat er geen software problemen waren/zijn bij de A6/Q6 etron, dan liegt diegene gewoon. Bij mij wist de telefoniste/receptioniste van Audi Utrecht gewoon de foutmeldingen op te noemen uit haar hoofd.Alamo schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:12:
[...]
[...]
Duidelijke review!
Ik kan me eigenlijk amper voorstellen dat jouw combinatie (accupakket + 21 inch wielen) een WLTP van 620 oplevert? iets hierboven nog een 1-jaars-review met 83kWh en 19 inch en die heeft het ook over 620km WLTP... kan niet allebei waar zijn?
Mijn nieuwe A6 etron wordt over twee weken geleverd. Ik heb de garantievoorwaarden nog eens goed gelezen, en begrijp dat er enkel 2 jaar volledige fabrieksgarantie opzit. De auto krijgt wel ook de zgn e-care, maar dat gaat met name over onderhoud en pechhulp de eerste 5 jaar. Wat is jullie verwachting / ervaring met deze toch wel beperkte garantie tov andere ev merken?
Je krijgt 4 jaar garantie. https://www.audi.nl/nl/audi-service/garantie/djvdgalien schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:54:
Mijn nieuwe A6 etron wordt over twee weken geleverd. Ik heb de garantievoorwaarden nog eens goed gelezen, en begrijp dat er enkel 2 jaar volledige fabrieksgarantie opzit. De auto krijgt wel ook de zgn e-care, maar dat gaat met name over onderhoud en pechhulp de eerste 5 jaar. Wat is jullie verwachting / ervaring met deze toch wel beperkte garantie tov andere ev merken?
Er zit 2 jaar extra garantie op voor EV' gebouwd ná 2021 (zie brochure).
Daar lees ik juist dat de 2 jaar extra garantie niet voor EV’s geldt.
[ Voor 70% gewijzigd door djvdgalien op 08-08-2026 20:55 ]
@TinusH777 In die brochure staat nou juist:
"De 2 jaar extra garantie is niet van toepassing op elektrische voertuigen van Audi."
Blijkbaar heeft Audi (en VW trouwens ook) alleen voldoende vertrouwen in hun ICE modellen...
"De 2 jaar extra garantie is niet van toepassing op elektrische voertuigen van Audi."
Blijkbaar heeft Audi (en VW trouwens ook) alleen voldoende vertrouwen in hun ICE modellen...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik snap niet waarom die WLTP überhaupt gebruik wordt, die geeft nooit de range aan die eigenlijk de auto heeft. Was bij de Tesla niet en zeker niet bij de Audi. Door de 21” wielen gaat er bij het starten van de auto er altijd dik 40km van de range af.Alamo schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:12:
[...]
[...]
Duidelijke review!
Wat ik vooral verouderd vind, is de UI. Als ik die vergelijk met Apple Maps of de navigatie van Tesla, dan vind ik dat de Audi-navigatie qua uitstraling echt achterloopt.MK_ schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:31:
[...]
Ik denk vooral dat de UI uistraling verouderd is. Het is een volledig nieuw systeem, maar bij de 2024-2025 auto's is de UI gemaakt om te lijken op die van bestaande modellen. Pas met het nieuwe systeem (CL46, MY2026) is de vernieuwde UI gekomen.
Maar dat is niet navigatie specifiek maar het gehele systeem eigenlijk.
Waarom Audi destijds besloten heeft om een hele UI te ontwikkelen om die vervolgens binnen 2 jaar volledig overhoop te gooien is me nog altijd een raadsel![]()
[...]
Zit dezelfde software in. Maar MY2026/CL46 auto's zijn wat dat betreft een stuk stabieler. Als je nu een auto besteld krijg je die software.
Daarnaast is het kaartmateriaal niet altijd up-to-date. Zeker na een rit van zo’n 1.600 km merk je dat behoorlijk.
Ook vind ik de bediening tijdens lange ritten niet erg intuïtief. Je moet regelmatig extra handelingen uitvoeren om de informatie te zien die op dat moment juist het meest relevant is. Stel dat je tijdens een lange rit acht keer moet laden, dan wil je in één oogopslag kunnen zien hoe laat je bij de volgende laadstop aankomt. Nu moet je daarvoor telkens weer iets op het scherm aanklikken.
Juist dit soort dingen zorgen ervoor dat het systeem voor mij niet alleen verouderd oogt, maar ook minder intuïtief aanvoelt dan bijvoorbeeld Apple Maps of Tesla.
In de garantievoorwaarden staat daar weer niets over in. Terwijl wel daar wel specifiek de 8 jaar garantie op de batterij staat beschreven.Andrehj schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:57:
@TinusH777 In die brochure staat nou juist:
Je hoeft je niet zo druk te maken, want als er iets substantieels kapot gaat, dan haal je de rechtsbijstand erbij. Je leest veel over gekke electronische meldingen bij de EV's van VAG, maar geen melt-down van de techniek.
Rechtsbijstand kan idd, maar is toch weer extra gezeik en rompslomp. Raar dat bijvoorbeeld defecte luchtvering bij ICE auto’s 4 jaar garantie heeft en bij EV 2 jaar…
Klopt. Bmw, Volvo, Mercedes, Polestar geven ook maar 2 jaar. Kia, Toyota, Lexus geven een premiumgarantie van 10 jaar.djvdgalien schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:38:
Rechtsbijstand kan idd, maar is toch weer extra gezeik en rompslomp. Raar dat bijvoorbeeld defecte luchtvering bij ICE auto’s 4 jaar garantie heeft en bij EV 2 jaar…
Audi, BMW enz zijn luxeproducten, persee betrouwbare producten.
Deze auto 's worden normaal gesproken geleased en leasemaatschappijen vinden 5 jaar gratis onderhoud fijner dan 2 jaar extra garantie.
T.a.v. de garantie, dit gaat over fabrieksgarantie toch? Daarnaast heb je gewoon recht op een degelijk product en dat is de verantwoordelijkheid van de dealer.
In de praktijk is dat wel gedoe.. heb ik zelfs ervaren met mijn auto van een paar maanden auto waarbij de stuurbekrachtiging kapot was. Hierbij was er een vertraging in de reparatie doordat de dealer met VAG moest afstemmen over de garantie.
Mijn ervaring met Pon/ Volkswagen is overigens prima. Dus ook los van het feit dat ik lease, daar wel vertrouwen in
In de praktijk is dat wel gedoe.. heb ik zelfs ervaren met mijn auto van een paar maanden auto waarbij de stuurbekrachtiging kapot was. Hierbij was er een vertraging in de reparatie doordat de dealer met VAG moest afstemmen over de garantie.
Mijn ervaring met Pon/ Volkswagen is overigens prima. Dus ook los van het feit dat ik lease, daar wel vertrouwen in
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Over de service van PON lees ik ook veel wisselende ervaringen. Ze zouden de garanties afkopen bij de VAG fabrieken, waardoor goedkopere inkoop, maar ook ondermaatse service naar NL VAG dealers en rijders. Teveel lezen = teveel info = teveel gepieker. Laten we maar hopen er niet (veel) gebruik van te hoeven maken.
Met lease heb je hier idd weinig last van (qua kosten iig).
Met lease heb je hier idd weinig last van (qua kosten iig).
Die haal je echt wel, tenminste met mijn A6 83kw op 20 inch heb ik regelmatig ritten met 14kw/100km en lager ook als het 25 graden of warmer is. Moet je je aan de max snelheid houden en veel coasten of recupereren.PADIpro schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:00:
[...]
Ik snap niet waarom die WLTP überhaupt gebruik wordt, die geeft nooit de range aan die eigenlijk de auto heeft. Was bij de Tesla niet en zeker niet bij de Audi. Door de 21” wielen gaat er bij het starten van de auto er altijd dik 40km van de range af.
Op uitsluitend 80km wegen heb ik wel eens hoog in de 12 gehad. Meestal is het uiteraard meer, maar dat komt puur door gebruik.
Op de vakantie rit rijd ik gewoon harder morgen 1000km voor de boeg dat zal wel 20 of hoger worden met een fiets achterop en als het lager is heb ik waarschijnlijk veel file.
Ik heb deze vakantie bij snelladen al een aantal keren 220kw zien staan en dat houd ie dan gewoon ook van 20 tot ver in de 30% vast daarna daalt ie ietsje.
Ja er is genoeg te klagen maar op verbruik en laadsnelheid is weinig af te dingen. 600km met 1 korte laadstop (vol gestart) terwijl ik gewoon 150-160km/u door Duitsland crosste. 19” wielen 83kWh accu.
[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 09-08-2026 21:07 ]
Ik heb dezelfde ervaring. 400 kW lader en het liefst alleen gebruik maken ervan, helpt wel. (Inmiddels km: 28000)JTHZZ schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:06:
Ja er is genoeg te klagen maar op verbruik en laadsnelheid is weinig af te dingen. 600km met 1 korte laadstop (vol gestart) terwijl ik gewoon 150-160km/u door Duitsland crosste. 19” wielen 83kWh accu.
De Q6 komt een stuk minder ver met 83kw. De Q6 20" heeft banden van 285 breed, 19" heeft 255 breed, vandaar de 10% extra verbruik bij. 20". Het model is ook een stuk hoger, 14kw/100km ga ik niet zien op de Q6.Wasbeer2006 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:20:
[...]
Die haal je echt wel, tenminste met mijn A6 83kw op 20 inch heb ik regelmatig ritten met 14kw/100km en lager ook als het 25 graden of warmer is. Moet je je aan de max snelheid houden en veel coasten of recupereren.
Op uitsluitend 80km wegen heb ik wel eens hoog in de 12 gehad. Meestal is het uiteraard meer, maar dat komt puur door gebruik.
Op de vakantie rit rijd ik gewoon harder morgen 1000km voor de boeg dat zal wel 20 of hoger worden met een fiets achterop en als het lager is heb ik waarschijnlijk veel file.
Ik heb deze vakantie bij snelladen al een aantal keren 220kw zien staan en dat houd ie dan gewoon ook van 20 tot ver in de 30% vast daarna daalt ie ietsje.
Je vergeet nog de slechtere Cw-waarde.TinusH777 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:57:
De Q6 komt een stuk minder ver met 83kw. De Q6 20" heeft banden van 285 breed, 19" heeft 255 breed, vandaar de 10% extra verbruik bij. 20". Het model is ook een stuk hoger, 14kw/100km ga ik niet zien op de Q6.
Een A6 Sportback zit op 0.21, en een Q6 op 0.28.
En een A6 is 1m49 hoog, terwijl de Q6 ca 1m67 hoog is.
Ook in de breedte is de Q6 nog 1% groter.
De combinatie van die drie zorgt ervoor dat de luchtweerstand van de Q6 maar liefst (0.28/0.21 * 167/149 * 1.01) -1 = 51% hoger is!
Op de snelweg zal een Q6 dus ook 51% meer verbruiken dan een A6 sportback, waardoor de bruikbare range bij 130 km/h maar ca 2/3 is.
Een hoge auto heeft echt nadelen...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat bedoelde ook met 'hoger'. Qua verbruik zijn de Q6 en A6 niet te vergelijken. De A6 is de betere EV voor lange afstanden en meer value-for-money.Andrehj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:26:
[...]
Je vergeet nog de slechtere Cw-waarde.
Een A6 Sportback zit op 0.21, en een Q6 op 0.28.
En een A6 is 1m49 hoog, terwijl de Q6 ca 1m67 hoog is.
Ook in de breedte is de Q6 nog 1% groter.
De combinatie van die drie zorgt ervoor dat de luchtweerstand van de Q6 maar liefst (0.28/0.21 * 167/149 * 1.01) -1 = 51% hoger is!
Op de snelweg zal een Q6 dus ook 51% meer verbruiken dan een A6 sportback, waardoor de bruikbare range bij 130 km/h maar ca 2/3 is.
Een hoge auto heeft echt nadelen...
Efficiënte van een A6 met 20" kun je niet doorvertalen naar de Q6, dat was mijn punt. Ik denk dat de Q6 83kw een voldoende range heeft t.o.v. mijn plaspauzes. De kosten zitten in de afschrijving, niet in het stroomverbruik.
Ik heb een Q6 sportback met 19” en die haalt op goede dagen echt wel 14kWh/100km, maar dat is niet op de snelweg. De SB is natuurlijk iets gestroomlijnder dan de SUV maar even hoog. Mijn ervaring is ca 15-16 op de Nederlandse snelweg, 18-19 op 120-130km/u. Dat is dus tussen de 400-500km range met 83kWh accu, wat ik voor zo’n hoge auto echt niet verkeerd vind. Als ik 600km over de Duitse autobahn kan scheuren met 1 laadstop van 18-19 minuten, dan is ook de Q6 (i.i.g. de SB) een prima auto voor lange afstanden.
Maar goed, heel veel hangt ook af van belading, windrichting, hoogteverschil etc dus altijd lastig vergelijken.
Maar goed, heel veel hangt ook af van belading, windrichting, hoogteverschil etc dus altijd lastig vergelijken.
[ Voor 27% gewijzigd door JTHZZ op 10-08-2026 11:17 ]
:strip_exif()/f/image/FiTMbNfALx56hkFSs19Hvdo2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hqm0G3dMDGQxHEflrv43fHyD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ckcQf43DPM0IFjAeznrikW7a.jpg?f=fotoalbum_large)