Apple CarPlay werkt en ik kan muziek luisteren via de Spotify app. Het systeem blijft niet op de Audi ringen hangen maar in het instrumentarium achter het stuur en dan de rechterkant ervan blijft de melding “telefoon/mediacentrum/navigatie wordt geïnitialiseerd” geven. Op het multimediascherm kan ik ook niet van radiozender wisselen en de mmi knop in de middenconsole doet niets.MK_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:56:
[...]
Hoe bedoel je "Infotainmentsysteem blijft hangen tijdens het initialiseren" maar "CarPlay werkte dan weer wel"? Als in, in de achtergrond hoorde je CarPlay muziek bijvoorbeeld, maar op het scherm zag je nog altijd de Audi ringen van initialisatie?
Puur voor mijn beeldvorming, dan kan ik het probleem proberen te plaatsen. Als die Audi ringen blijven staan, lijkt het mij een HCP5 (= gateway voor de overige componenten) die in ene bepaalde state blijft hangen.
Hmm dat is wel opvallend. Long press MMI knop werkte ook niet? Dat zou een Force restart moeten geven.rickjehh schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:29:
[...]
Apple CarPlay werkt en ik kan muziek luisteren via de Spotify app. Het systeem blijft niet op de Audi ringen hangen maar in het instrumentarium achter het stuur en dan de rechterkant ervan blijft de melding “telefoon/mediacentrum/navigatie wordt geïnitialiseerd” geven. Op het multimediascherm kan ik ook niet van radiozender wisselen en de mmi knop in de middenconsole doet niets.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Toen dit gebeurde wist ik nog niet dat herstarten via de MMI knop kon. De volgende keer dat het plaatsvindt zal ik dit proberen.MK_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:39:
[...]
Hmm dat is wel opvallend. Long press MMI knop werkte ook niet? Dat zou een Force restart moeten geven.
@metalpro2021 Ik denk dat jouw conclusie best eens de waarheid kan zijn, ik heb twee kleine dingen gehad die na aan en uit weer werkte. Maar dat idee heb ik ook, dat wat je ook doet de hele auto ermee bezig is.
Teveel geintegreerd wat niet zou hoeven. Er zitten ook wat overdreven zaken in. Instellingen die elkaar beïnvloeden. Voor de week 50 update verwacht mijn dealer dat ie wel een half dagje mag blijven. Ik denk dat ik daar even geen early adapter van ga zijn als het bij mij hierbij blijft.
Nu leek de V60 soms kaal maar wat erin zat gebruikte ik ook. Hier zitten instellingen waarvan ik me afvraag of iemand het ooit gebruikt.
Teveel geintegreerd wat niet zou hoeven. Er zitten ook wat overdreven zaken in. Instellingen die elkaar beïnvloeden. Voor de week 50 update verwacht mijn dealer dat ie wel een half dagje mag blijven. Ik denk dat ik daar even geen early adapter van ga zijn als het bij mij hierbij blijft.
Nu leek de V60 soms kaal maar wat erin zat gebruikte ik ook. Hier zitten instellingen waarvan ik me afvraag of iemand het ooit gebruikt.
Ik ben op dit moment bezig met een a6 uit voorraad, zodat hij nog dit jaar op kenteken gezet kan worden. Goede uitvoering, precies wat ik zoek, helaas heeft deze wel virtuele spiegels. Heeft iemand hier inmiddels wat langere ervaring mee en zo ja, wat is die ervaring?
.
Heb daarmee getest, vond het vreselijk onaangenaam.AkroBatik schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:27:
Ik ben op dit moment bezig met een a6 uit voorraad, zodat hij nog dit jaar op kenteken gezet kan worden. Goede uitvoering, precies wat ik zoek, helaas heeft deze wel virtuele spiegels. Heeft iemand hier inmiddels wat langere ervaring mee en zo ja, wat is die ervaring?
De youtube reviews zijn niet zo heel enthousiast, vooral als je wat ouder bent omdat refocusen van ver naar dichtbij lastiger is. Ben je jong(er) met goeie ogen zou ik het overwegen.AkroBatik schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:27:
Ik heb er een proefrit mee gereden. Ik vond het helemaal niks. De dealer raadde het zelf ook af en ik vind ze spuuglelijk maar dat is persoonlijkAkroBatik schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:27:
Ik heb er ook met getest en vond het totaal niet aangenaam, uiteraard altijd persoonlijke mening
Ik was stiekem meer op zoek naar mensen die ze wel hebben en langere tijd gebruiken
.
Mag ik eerlijk zijn? Niet doen! Ga je spijt van krijgen. Heel onaangenaam en onhandig in gebruik. Weet je wanneer je in een spiegel een net ander zicht wil? Dan beweeg je je hoofd zodat je ogen via de spiegel links of rechts een ander punt in het zicht brengen. Dat werkt niet meer en is megafrustrerend! En oh man als daar een spiegel kapot gaat of beschadigd geraakt. Duizend euro voor 1 spiegel te vervangen! Crazy...AkroBatik schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:27:
Weet iemand wat die Audi Kofferrandbescherming is? Onderdeel van het Pack Business Plus.
Is dat een folie of de uitrolbare “mat”
2 vragen:
- Kan je de spiegelverwarming tegelijk inschakelen met de voorklimatisering? (handmatig of via de timer). Vind het prettig als de spiegels zijn ontdooit als ik vertrek. Ik kan hier geen instelling voor vinden. Alternatief altijd aan is ook prima.
- Kan je uitschakelen dat de drive mode automatisch naar efficiency plus gaat bij een lage SOC?
- Kan je de spiegelverwarming tegelijk inschakelen met de voorklimatisering? (handmatig of via de timer). Vind het prettig als de spiegels zijn ontdooit als ik vertrek. Ik kan hier geen instelling voor vinden. Alternatief altijd aan is ook prima.
- Kan je uitschakelen dat de drive mode automatisch naar efficiency plus gaat bij een lage SOC?
Ok, nieuw hier..
Heb een Q6 in bestelling staan:
S- edition
Mythoszwart metallic
Velgen 22” Style 27 (dealer optie)
Akoestisch glas voorportieren
Assistentiepakket Veiligheid
Audi Phone Box
Bumpers volledig in carrosseriekleur
Comfortpakket pro
Geen model- en vermogensaand.
Glazen panoramadak
LTE-ondersteuning Phone box
MMI experience pro
Rood gespoten remzadels
S line zwart leder-kunstleder
Tech pro
Trekhaak, mechanisch draaibaar
Warmtewerend glas donker tint
Ik ga er blanco in, rij nu nog een A6 2.0 diesel. Eerste ervaring met een EV. Laden, Carplay, navigatie, digitale sleutel, gebruikersprofielen, ik spring gewoon in het diepe. Ben benieuwd, ook na het lezen van alle softwareproblemen…
Heb een Q6 in bestelling staan:
S- edition
Mythoszwart metallic
Velgen 22” Style 27 (dealer optie)
Akoestisch glas voorportieren
Assistentiepakket Veiligheid
Audi Phone Box
Bumpers volledig in carrosseriekleur
Comfortpakket pro
Geen model- en vermogensaand.
Glazen panoramadak
LTE-ondersteuning Phone box
MMI experience pro
Rood gespoten remzadels
S line zwart leder-kunstleder
Tech pro
Trekhaak, mechanisch draaibaar
Warmtewerend glas donker tint
Ik ga er blanco in, rij nu nog een A6 2.0 diesel. Eerste ervaring met een EV. Laden, Carplay, navigatie, digitale sleutel, gebruikersprofielen, ik spring gewoon in het diepe. Ben benieuwd, ook na het lezen van alle softwareproblemen…
Onze A6 e-tron heeft het, zoals te zien op de foto hier:AkroBatik schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:27:
MK_ in "Het grote Audi A6 & Q6 e-tron topic"
Ondertussen heb ik er 12k km mee afgelegd, en ik vind het niet verkeerd
Ik zou de auto er niet op laten staan
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Dit zijn de 21” RS wielen. Staan in de configurator. Voor 245 achter 275. Bij deze maten heb je gewoon niet meer veel band over. Denk dat de foto ook niet helemaal de breedte van de band tov velg laat zien.Andrehj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:26:
[...]
Erg jammer. Maar wat voor velgen zijn dit? Welke breedte bij welke bandenmaat? Want die lijken te breed voor de banden die er om liggen. Normaliter bolt de band wat buiten de velg, waardoor je dit soort stoeprandschade veel minder makkelijk krijgt.
De uitrolbare mat met harde segmenten.Naafets88 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:56:
Weet iemand wat die Audi Kofferrandbescherming is? Onderdeel van het Pack Business Plus.
Ik heb er de proefrit mee gedaan. Was er niet enthousiast over, maar als het verder de juiste uitvoering is zou ik hem zeker niet laten staan. De normal spiegels moet ik ook aan wennen, vrij klein in verhouding tot mijn V60, die waren veel overizhtelijker.
Door die optie ben je natuurlijk wel meteen een stuk voordeel aan bijtelling kwijt.
Door die optie ben je natuurlijk wel meteen een stuk voordeel aan bijtelling kwijt.
Ondanks dat ik het niks vond tijdens de proefrit denk ik ook dat ik hem er niet om had laten staan als de rest van de uitvoering zou zijn wat ik zocht. Ik ben verder erg enthousiast na de eerste 600km. De auto nodigt echt uit tot comfortabel cruisen en voelt op de een of andere manier als een kleine huiskamer. Het is ook overduidelijk stiller aan boord als in mijn Model Y.
Op de eerste vraag zou ik ook graag een antwoord willen.Pimmr schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:57:
2 vragen:
Op de tweede vraag is het antwoord: nee, je komt niet van die bemoeizucht af, maar je kunt wel door op tijd "OK" te drukken op de popup, zorgen dat hij niet naar de Eco stand gaat. (override dus)
Zou ook wel een beetje vreemd zijn als dat niet zo zou zijn, zo'n Audi kost minimaal 20.000 euro meer.rickjehh schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:58:
Het is ook overduidelijk stiller aan boord als in mijn Model Y.
Eens maar dat zegt me tegenwoordig niet zoveel meerMLLL schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:48:
[...]
Zou ook wel een beetje vreemd zijn als dat niet zo zou zijn, zo'n Audi kost minimaal 20.000 euro meer.
Ik ben er sinds kort achter dat je je spiegel verwarming kunt aanzetten door de achterruit verwarming te activeren. Dit moet helaas handmatig.metalpro2021 schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:55:
[...]
Op de eerste vraag zou ik ook graag een antwoord willen.
Op de tweede vraag is het antwoord: nee, je komt niet van die bemoeizucht af, maar je kunt wel door op tijd "OK" te drukken op de popup, zorgen dat hij niet naar de Eco stand gaat. (override dus)
Haha lol, ik ken weinig auto,s waar dat niet zo is. Dit is vrijwel altijd gekoppeld. Wellicht bij bepaalde merken juist niet dat kan natuurlijk. Ik mis vooral het instellen van de dimmende spiegels.
Nu 1000km wat "getest" met de drive modi (ik heb ook de luchtvering)
Stuur op balanced, is verruit de fijnste - comfort is veel te licht, dynamic onnodig direct
Recuperatie. De automatische stand is nu na een paar dagen verrassend fijn.
B mode vind ik te, ik kan me voorstellen als je bv een tesla gewend bent of mini dat je hem nog te zacht vind. Het is een echte one pedal drive.
In D mode met 1 blokje recuperatie rijd de auto ook fijn, zeker met sportief rijden, door het lichte afremmen houd je wat meer druk op de voorwielen waardoor de hele auto stabieler voelt. Stand 2, ja dan zou ik persoonlijk naar B gaan. De automatische stand moet je even vertrouwen, ik zou zeggen ga er even mee rijden en merk wat ie doet, maar oa afremmen voor een bocht en ook op de voorganger en coaster als het een recht stuk is,
Voor de rest vind ik het rempedaal wat te hoog zitten, ik moet echt mijn voet optillen in de V60 kon ik opzij en slacht een beetje omhoog, ik weet het veiliger......
Maar het is echt een fijne auto, zoals gezegd een huiskamer kan ik me wel in vinden. De ruimte voorin is heerlijk.
Nu 1000km wat "getest" met de drive modi (ik heb ook de luchtvering)
Stuur op balanced, is verruit de fijnste - comfort is veel te licht, dynamic onnodig direct
Recuperatie. De automatische stand is nu na een paar dagen verrassend fijn.
B mode vind ik te, ik kan me voorstellen als je bv een tesla gewend bent of mini dat je hem nog te zacht vind. Het is een echte one pedal drive.
In D mode met 1 blokje recuperatie rijd de auto ook fijn, zeker met sportief rijden, door het lichte afremmen houd je wat meer druk op de voorwielen waardoor de hele auto stabieler voelt. Stand 2, ja dan zou ik persoonlijk naar B gaan. De automatische stand moet je even vertrouwen, ik zou zeggen ga er even mee rijden en merk wat ie doet, maar oa afremmen voor een bocht en ook op de voorganger en coaster als het een recht stuk is,
Voor de rest vind ik het rempedaal wat te hoog zitten, ik moet echt mijn voet optillen in de V60 kon ik opzij en slacht een beetje omhoog, ik weet het veiliger......
Maar het is echt een fijne auto, zoals gezegd een huiskamer kan ik me wel in vinden. De ruimte voorin is heerlijk.
Toen ik afgelopen week ergens in de ochtend mijn auto voorverwarmde vanuit de app was de achterruitverwarming wel aan toen ik naar buiten liep. Wellicht doet hij dan de spiegels automatisch mee?Shr3d schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:43:
[...]
Ik ben er sinds kort achter dat je je spiegel verwarming kunt aanzetten door de achterruit verwarming te activeren. Dit moet helaas handmatig.
Zaterdag geprobeerd Audi Q6 aan publieke lader te leggen met ANWB laadpas.
Kreeg laadfout.
Paar keer geprobeerd maar kreeg niet geactiveerd.
Had nog genoeg % over, dus niet geladen.
Thuisgekomen aan lader gelegd (Volt time One 11kw).
Ging dan steeds van laden (ca 8 a 9 kw) naar 0.
Audi app ging dan steeds van laden naar laden gepauzeerd.
De volt time app gaf dan aan “wachten op stroom”
Echter, er werd maar ca 1500W afgenomen, daar kan het dus niet aan liggen
Vreemd was dat de Audi app aangaf nog 1 min tot 80% terwijl de accu op iets van 40% stond.
Vandaag laad percentage van 80% naar 85% gezet.
Weer thuis aan de lader. Zelfde probleem.
Even gewacht en laadpoort aan bijrijderskant gebruikt.
Eerst zelfde euvel (laden ‘ niet laden en weer laden etc).
Nu lijkt het goed te gaan.
Geen idee wat dit veroorzaakt.
Morgen op t werk nog maar eens aan de lader leggen en kijken wat dat doet.
En beidde poorten testen.
Jullie ideeen ?
Kreeg laadfout.
Paar keer geprobeerd maar kreeg niet geactiveerd.
Had nog genoeg % over, dus niet geladen.
Thuisgekomen aan lader gelegd (Volt time One 11kw).
Ging dan steeds van laden (ca 8 a 9 kw) naar 0.
Audi app ging dan steeds van laden naar laden gepauzeerd.
De volt time app gaf dan aan “wachten op stroom”
Echter, er werd maar ca 1500W afgenomen, daar kan het dus niet aan liggen
Vreemd was dat de Audi app aangaf nog 1 min tot 80% terwijl de accu op iets van 40% stond.
Vandaag laad percentage van 80% naar 85% gezet.
Weer thuis aan de lader. Zelfde probleem.
Even gewacht en laadpoort aan bijrijderskant gebruikt.
Eerst zelfde euvel (laden ‘ niet laden en weer laden etc).
Nu lijkt het goed te gaan.
Geen idee wat dit veroorzaakt.
Morgen op t werk nog maar eens aan de lader leggen en kijken wat dat doet.
En beidde poorten testen.
Jullie ideeen ?
Uiteraard doet ie dat. Het symbool op je scherm is toch ook van een spiegel en het achteraam.rickjehh schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:59:
[...]
Toen ik afgelopen week ergens in de ochtend mijn auto voorverwarmde vanuit de app was de achterruitverwarming wel aan toen ik naar buiten liep. Wellicht doet hij dan de spiegels automatisch mee?
Nu heb ik de laatste vijf auto,s spiegelverwarming, van Frans, Japans, zweeds en duitse makelaardij en ik heb het nooit anders gezien.
Welke merk heeft dit gescheiden dan?
Audi E-tron, die zit bij de spiegel bediening in de bestuurders portier. Ook bij mijn VW Tiguan was dat het geval.Wasbeer2006 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:35:
[...]
Uiteraard doet ie dat. Het symbool op je scherm is toch ook van een spiegel en het achteraam.
Nu heb ik de laatste vijf auto,s spiegelverwarming, van Frans, Japans, zweeds en duitse makelaardij en ik heb het nooit anders gezien.
Ik heb echt geen idee wat je hiermee bedoelt. Ik heb het over voorverwarmen van de auto via de app, niet als ik erin zit? Ik doel er dus op dat de auto zelf heeft besloten de achterruitverwarming te activeren bij het voorverwarmen, want dat kan je in de app niet eens aangeven. En daarmee wilde ik weer aangeven (als mogelijk antwoord op de gestelde vraag en opmerking over handmatig instellen) dat hij dan wellicht ook de spiegels vanzelf verwarmt. Heb ik zelf niet op gelet of dat zo is overigens.Wasbeer2006 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:35:
[...]
Uiteraard doet ie dat. Het symbool op je scherm is toch ook van een spiegel en het achteraam.
Bij de Q4 heb ik een optie genaamd "Ruitverwarming" waarbij ik dat kan selecteren. Geen idee of dat een optie is of niet (Is een huur/aanloopwagen).rickjehh schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:45:
[...]
Ik heb echt geen idee wat je hiermee bedoelt. Ik heb het over voorverwarmen van de auto via de app, niet als ik erin zit? Ik doel er dus op dat de auto zelf heeft besloten de achterruitverwarming te activeren bij het voorverwarmen, want dat kan je in de app niet eens aangeven. En daarmee wilde ik weer aangeven (als mogelijk antwoord op de gestelde vraag en opmerking over handmatig instellen) dat hij dan wellicht ook de spiegels vanzelf verwarmt. Heb ik zelf niet op gelet of dat zo is overigens.
Bij mijn vorige wagen (BMW I5) kon ik gewoon voorverwarmen, maar niet kiezen welke temperatuur, zetelverwarming, ramen/spiegels, ...
Volvo pakte onder de 10 graden standaard mijn ingestelde stoel en stuurverwarming.
Ik heb het hele systeem al drie keer doorgelopen maar wat ik niet kan vinden is een instelling voor de stoelverwarming. Wat ik wil is dat deze bij het opnieuw starten/instappen weer op "0" staat en niet in de laatste stand van bv vanmorgen.
Wat ik wel heb gevonden is de oranje lampen in je spiegels minder fel gezet, die staan standaard echt fel vind ik persoonlijk. Er zitten echt veel te veel functies op.
Ik heb het hele systeem al drie keer doorgelopen maar wat ik niet kan vinden is een instelling voor de stoelverwarming. Wat ik wil is dat deze bij het opnieuw starten/instappen weer op "0" staat en niet in de laatste stand van bv vanmorgen.
Wat ik wel heb gevonden is de oranje lampen in je spiegels minder fel gezet, die staan standaard echt fel vind ik persoonlijk. Er zitten echt veel te veel functies op.
Zover ik begrijp zijn er twee situaties mogelijk die het inschakelen van de stuur/stoel -verwarming en climate control bepalen voordat de auto gestart wordt en waarbij een instelling het gedrag kan wijzigen:Wasbeer2006 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:52:
Volvo pakte onder de 10 graden standaard mijn ingestelde stoel en stuurverwarming.
1. Functie klimaatregeling starten na ontgrendeling: Door het inschakelen van deze functie op het MMI in de auto zal de auto de laatst gebruikte instellingen resumeren nadat de auto is ontgrendeld (maar er nog niemand op de bestuurdersstoel is gaan zitten).
2. Start van klimaatregeling vanuit de app: Wanneer de auto wordt voorverwarmd/gekoeld vanuit de app is het mogelijk een streeftemperatuur aan te geven. Maar daarnaast ook de 'Comfort-klimaatregeling'. Door deze in te schakelen (en te kiezen voor welke zitplaatsen dit moet gebeuren) wordt de klimaatregeling en eventueel stuur en stoelverwarming ingeschakeld, dit gebeurd onafhankelijk van de instellingen die tijdens de laatste rit zijn gehanteerd. Nadat er iemand op de bestuurdersstoel is gaan zitten worden de laatste instellingen vanuit het profiel gehanteerd.
Daarmee is het naar mijn weten niet mogelijk de stoelverwarming standaard weer uit te schakelen, maar het is wel mogelijk om het gedrag voordat je gaat zitten op de bestuurdersstoel te beïnvloeden.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Nou, ik heb mijn a6 (S-edition, 80Kw met nog wat extra's zoals leer en donker glas) inmiddels een week. Ik rijd al en jaar of 5 elektrisch, dus voor mij is dat geen overstap - zelfs al een aantal keer een elektrische auto gehuurd ook na een vlucht voor werk. Ik rijd ook nog regelmatig in huurauto's ivm internationaal werk.
Oordeel na een weekje en ca 1000 km: fijne auto, rustig, ruim en er is goed over het hele ontwerp van de cockpit nagedacht.
Pluspunten:
- Stoelen - echt heel comfortabel
- De ronde, grote schermen met alle info en navigatie, echt prettig om direct vanuit te kunnen bellen, navigeren, carplay werkt goed etc. Heel veel beter tov XC40, Polestar, Enyaq en andere auto's
- Geluid - de auto is echt lekker stil. Je hoort wat banden en wind, that's it. Maar mijn volvo was ook aardig stil - deze auto is denk ik de stilste tot zo ver. Stereo is okay/goed maar zeker niet top.
- De twee AC laders links en rechts, dat maakt het makkelijk parkerene/laden en de auto is mooi symmetrisch.
- Kofferbak is heel goed 'bereikbaar', door het gebruikte ontwerp. Prettiger dan ik had verwaxcht
- Het hele S- stuur, gevoel van alles als rijder is wel echt premium en dat is lekker
- De acc/auto pilot werkt erg prettig, beter dan welke auto tot nu toe waarin ik heb gereden. Smooth, rustig, niet overdreven voorzichtig (volvo) or zenuwachtig tussen de lijnen pingpongen.
- Geluid is prima, ik was een beetje bang voor matige sound omdat ik geen B&O kon kiezen (want in een veel te duur pakket). Het helpt enorm om spotify lossless te luisteren - dat zorgt er voor dat de wat mindere EQ in de audi niet zo duidelijk te horen is. Ik heb sowieso mijn playlists lossless gedownload en dat maakte een flink verschil met het variabele streamen van mijn vrouw.
Minpunten
- Toch wat krap achterin gek genoeg. Ik kom van een XC40 en heb ook een tijd een Skoda Enyaq gereden als voorloop. Daar was meer ruimte achterin door de hogere zit.
- Nog een paar gekke foutjes met de ACC, hij wilde niet aan want er zou een deur open staan (was echt niet zo).
- Geen stuurverwarming, HUD en de B&O audio waren echt wel heel duur, net als het feit dat een modelletje groter met de dikkere accu net niet in het leasebudget paste. En ik rijd de hoogste klasse. Nu gaat het qua range allemaal niets uitmaken en de auto heeft genoeg power. Maar in die zin is hij wel duur.
- Het feit dat je moet betalen voor gekleurd licht in de 'sfeerverlichting' vind ik idioot en dat ga ik dus ook echt niet doen. Dat hele idee van dit soort extra's mag van mij volledig uitgebannen worden. En vind het ook echt niet passen bij een dergelijke premium auto. Het is een auto van 80k, daar horen geen verborgen kosten bij wmbt.
- Ik mis een vakje voor mijn zonnebril! Elke auto zou dit moeten hebben, bijna geen enkele heeft dit standaard ergens handig weggewerkt.
Al met al rijd ik met veel plezier. De auto rijdt heel rustig en comfortabel maar is toch lekker rap, 140 rijden voelt zeker niet als 140 - nog minder dan mijn vorige auto's. En al helemaal niet als een ICE. Hij doet het op de snelweg erg goed, in de stad is hij wel wat 'groot' en is de draaicirkel ook flink. Dat is nog wel wat wennen. Ik mis de luchtvering niet, auto is echt prima afgeveerd. En ook de achterwielaandrijving ipv de 4x4 die ik had voel ik eigenlijk niets van.
Ik heb daytona grey. Dat was de mooiste kleur. En mijn grote klacht bij alle 'premium' auto's is dat er qua kleur echt geen reet te beleven valt. Alles is zwart, grijs, wit, dofblauw, poepbruin (okay, die kleur is al even minder populair) of beige. Een paar leuke kleuren blauw, groen, rood, allemaal niet mogelijk. Het hoeft echt geen kermis te worden en rood past misschien niet zo goed bij deze auto. maar blauw of groen hadden hem echt wel gestaand.
Oordeel na een weekje en ca 1000 km: fijne auto, rustig, ruim en er is goed over het hele ontwerp van de cockpit nagedacht.
Pluspunten:
- De ronde, grote schermen met alle info en navigatie, echt prettig om direct vanuit te kunnen bellen, navigeren, carplay werkt goed etc. Heel veel beter tov XC40, Polestar, Enyaq en andere auto's
- Geluid - de auto is echt lekker stil. Je hoort wat banden en wind, that's it. Maar mijn volvo was ook aardig stil - deze auto is denk ik de stilste tot zo ver. Stereo is okay/goed maar zeker niet top.
- De twee AC laders links en rechts, dat maakt het makkelijk parkerene/laden en de auto is mooi symmetrisch.
- Kofferbak is heel goed 'bereikbaar', door het gebruikte ontwerp. Prettiger dan ik had verwaxcht
- Het hele S- stuur, gevoel van alles als rijder is wel echt premium en dat is lekker
- De acc/auto pilot werkt erg prettig, beter dan welke auto tot nu toe waarin ik heb gereden. Smooth, rustig, niet overdreven voorzichtig (volvo) or zenuwachtig tussen de lijnen pingpongen.
- Geluid is prima, ik was een beetje bang voor matige sound omdat ik geen B&O kon kiezen (want in een veel te duur pakket). Het helpt enorm om spotify lossless te luisteren - dat zorgt er voor dat de wat mindere EQ in de audi niet zo duidelijk te horen is. Ik heb sowieso mijn playlists lossless gedownload en dat maakte een flink verschil met het variabele streamen van mijn vrouw.
Minpunten
- Toch wat krap achterin gek genoeg. Ik kom van een XC40 en heb ook een tijd een Skoda Enyaq gereden als voorloop. Daar was meer ruimte achterin door de hogere zit.
- Nog een paar gekke foutjes met de ACC, hij wilde niet aan want er zou een deur open staan (was echt niet zo).
- Geen stuurverwarming, HUD en de B&O audio waren echt wel heel duur, net als het feit dat een modelletje groter met de dikkere accu net niet in het leasebudget paste. En ik rijd de hoogste klasse. Nu gaat het qua range allemaal niets uitmaken en de auto heeft genoeg power. Maar in die zin is hij wel duur.
- Het feit dat je moet betalen voor gekleurd licht in de 'sfeerverlichting' vind ik idioot en dat ga ik dus ook echt niet doen. Dat hele idee van dit soort extra's mag van mij volledig uitgebannen worden. En vind het ook echt niet passen bij een dergelijke premium auto. Het is een auto van 80k, daar horen geen verborgen kosten bij wmbt.
- Ik mis een vakje voor mijn zonnebril! Elke auto zou dit moeten hebben, bijna geen enkele heeft dit standaard ergens handig weggewerkt.
Al met al rijd ik met veel plezier. De auto rijdt heel rustig en comfortabel maar is toch lekker rap, 140 rijden voelt zeker niet als 140 - nog minder dan mijn vorige auto's. En al helemaal niet als een ICE. Hij doet het op de snelweg erg goed, in de stad is hij wel wat 'groot' en is de draaicirkel ook flink. Dat is nog wel wat wennen. Ik mis de luchtvering niet, auto is echt prima afgeveerd. En ook de achterwielaandrijving ipv de 4x4 die ik had voel ik eigenlijk niets van.
Ik heb daytona grey. Dat was de mooiste kleur. En mijn grote klacht bij alle 'premium' auto's is dat er qua kleur echt geen reet te beleven valt. Alles is zwart, grijs, wit, dofblauw, poepbruin (okay, die kleur is al even minder populair) of beige. Een paar leuke kleuren blauw, groen, rood, allemaal niet mogelijk. Het hoeft echt geen kermis te worden en rood past misschien niet zo goed bij deze auto. maar blauw of groen hadden hem echt wel gestaand.
Ook ik vond ze onhandig tijdens de proefrit, maar misschien moet je eraan wennen. Ik ben zelf vrij lang en dan is de kijkhoek voor links wel een probleem. Rechts was eigenlijk prima.rickjehh schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:54:
[...]
Ik heb er een proefrit mee gereden. Ik vond het helemaal niks. De dealer raadde het zelf ook af en ik vind ze spuuglelijk maar dat is persoonlijk
Wat ik vooral lastig zou vinden is linkerspiegel, ik beweeg met mijn hoofd om de field of view wat te veranderen en dat gaat niet met zo'n camera. Daarnaast is het geen vrachtwagen met allerlei grote dode hoeken.
Ik zou de auto er niet voor laten staan overigens, als hij verder mooi of zelfs wat leuker is aangekleed dan ik had gewild...
Ik irriteer me overigens nu al mateloos aan de slechte software. Ik heb het idee dat met name bij wisselen van gebruiker er van alles misgaat. Dan blijft het systeem gewoon hangen tijdens initialiseren of hij geeft zelfs meldingen alsof de auto nog helemaal ingesteld moet worden. Mijn vrouw wilde net wegrijden en we zijn 10 minuten bezig geweest om ervoor te zorgen dat ze met haar gebruiker en instellingen kon vertrekken. Ik hoop dat dit soort problemen met die grote software worden verholpen.
Hier geen last van gehad. Mogelijk zijn beide sleutels en telefoons in de auto - als je jouw account als leidend hebt ingesteld dan kiest de auto volgens mij jou altijd als bestuurder als je met die sleutel/telefoon in de auto zit.rickjehh schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:14:
Ik irriteer me overigens nu al mateloos aan de slechte software. Ik heb het idee dat met name bij wisselen van gebruiker er van alles misgaat. Dan blijft het systeem gewoon hangen tijdens initialiseren of hij geeft zelfs meldingen alsof de auto nog helemaal ingesteld moet worden. Mijn vrouw wilde net wegrijden en we zijn 10 minuten bezig geweest om ervoor te zorgen dat ze met haar gebruiker en instellingen kon vertrekken. Ik hoop dat dit soort problemen met die grote software worden verholpen.
Dealer vertelde dat de sleutel niet uniek was en niet gekoppeld aan gebruiker, maar dat het via de app/telefoon ging. Wat ik vreemd vond. Aan de andere kant - als je de telefoon in het clipje doet dan kun je er ook de digitale sleutel mee instellen etc.
Mijn auto vertelt me wel elke keer dat hij gebruiker x pakt en of ik wil wisselen van gebruiker. Maar dat kun je dan gewoon negeren. Ben op zich wel benieuwd hoe dit voor jou uitpakt.
Software vind ik zelf overigens tien keer beter dan toen ik 5j geleden die eerste volvo xc40 had.. dat was echt een gedoe met myvolvo en het niet kunnen ontkoppelen en koppelen van de app etc. Ervaring is wel dat dit met updates vaak wel goed opgelost wordt. Software blijft in auto's imho wel echt een zwak punt.
[ Voor 3% gewijzigd door Spanky79 op 19-11-2025 10:25 ]
Deze storingen heb ik ook gehad. De dealer heeft een/de gateway vervangen en tot nu toe lijkt het goed te gaan (heb hem gisteren opgehaald).WerkelijkP8ig schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:02:
[...]
Ik heb proefgereden in een A6 met luchtvering, wel echt heerlijk. Maar vond en vind de 40,- extra per maand bijtelling het niet waard.
Zelf inmiddels een week onderweg met de A6, een kleine 1200 km op de teller. Blijft een prachtige wagen. Maar sinds vandaag wel de eerste storingen: Adaptive light storing, grootlicht storing, lane assist storing, verkeersteken storing, noodgevalassistent storing, rijassistent storing etc.. iemand ervaring met een reset of gaan we weer terug naar de dealer..
20 jaar terug was je benieuwd hoe een auto rijd, nu niet meer. We vinden de software belangrijk. Waarbij dan vervolgens zoveel opties zitten, dat niemand mij hier van zijn eigen auto kan vertellen hoe die is ingesteld.
Is dat veiligheid? Nou bij mij niet meer er zitten wel 80 tot 100 instellingen voor veiligheid op. Slaat helemaal nergens op.
Audi maakt nu de best rijdende gezins EV en misschien wel de best rijdende Audi naast een aantal RS modellen en we klagen over materialen onder het gezichtsveld en terrecht over de veel te complexe software.
Maar dat Audi een auto maakt die puur door grip en dynamica 30X veiliger is dan de gemiddelde SUV en zeker chinese troep raakt op de achtergrond. Waar zijn we dan eigenlijk mee bezig?
Is dat veiligheid? Nou bij mij niet meer er zitten wel 80 tot 100 instellingen voor veiligheid op. Slaat helemaal nergens op.
Audi maakt nu de best rijdende gezins EV en misschien wel de best rijdende Audi naast een aantal RS modellen en we klagen over materialen onder het gezichtsveld en terrecht over de veel te complexe software.
Maar dat Audi een auto maakt die puur door grip en dynamica 30X veiliger is dan de gemiddelde SUV en zeker chinese troep raakt op de achtergrond. Waar zijn we dan eigenlijk mee bezig?
Dit is wel een interessante take. We denken ook na over een Q6 of A6, maar online lees je eigenlijk alleen maar klachten van mensen over het interieur - dat het zo achteruit is gegaan vergeleken met vorige generaties. Maar als je kijkt naar wat de auto wel allemaal goed doet, dan zit het bij alle echt belangrijke dingen wel goed.Wasbeer2006 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:39:
20 jaar terug was je benieuwd hoe een auto rijd, nu niet meer. We vinden de software belangrijk. Waarbij dan vervolgens zoveel opties zitten, dat niemand mij hier van zijn eigen auto kan vertellen hoe die is ingesteld.
Overigens vind ik de klachten over de software wel terecht - het feit dat je voor updates nog naar een dealer moet, en je die ook nog moet overtuigen om updates te installeren, vind ik toch wel een groot nadeel.
Ik heb drie jaar in de vorige generatie e-tron SUV gereden met virtuele spiegels. Zonder problemen. Ja het is even wennen, maar als je er 1 keer aan gewend bent, is het echt fijn. Vooral bij nat weer, en in het donker zie je gewoon veel meer.AkroBatik schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:27:
Rij nu een bijna een maand in de A6 e-tron zonder camera spiegels, en mijn eerste reactie was dat de "gewone" spiegels kleiner zijn, en je daardoor minder omgeving ziet dan de digitale spiegels.
Wat mijn ervaring betreft, dus absoluut geen reden om de auto daarom te laten staan. Sterker nog, misschien wel een plus.
[ Voor 19% gewijzigd door M4tthijs op 19-11-2025 13:21 . Reden: * moeilijk typt ]
Met die laatste alinea ben ik het volledig eens hoor. Maar de software is echt factoren slechter dan wat ik gewend was in mijn Tesla. Ik vind het ongelooflijk dat een auto van 80k de meest basale zaken als gebruikers toevoegen, wisselen van gebruiker etc niet goed voor elkaar heeft en dat iedereen weer andere issues en problemen heeft. Daar is voor geen enkele autofabrikant een excuus voor, of het nou Chinese rommel is of een premium Duits merk. Dat moet gewoon werken.Wasbeer2006 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:39:
Kwaliteit is erg subjectief. Ik heb aardig wat reviews gezien en kan er eigenlijk geen een vinden waar niet geklaagd wordt over de kwaliteit van het interieur. Of dat nou Skoda, Bmw, VW, Renault, Stelantis of Volvo is, het is allemaal hetzelfde. Met de nuance dat de prijs belangrijk schijnt te zijn. Bij Skoda wordt hard plastic toegestaan, maar bij Audi wordt hetzelfde plastic niet toegestaan. Ik ben helaas nog geen auto tegengekomen die geen hard plastic heeft. (Wellicht A8, 7-serie, S klasse, echter heb ik me hier niet in verdiept ivm andere zwaarwegende bezwaren voor deze categorieFinwe schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:02:
[...]
Dit is wel een interessante take. We denken ook na over een Q6 of A6, maar online lees je eigenlijk alleen maar klachten van mensen over het interieur - dat het zo achteruit is gegaan vergeleken met vorige generaties. Maar als je kijkt naar wat de auto wel allemaal goed doet, dan zit het bij alle echt belangrijke dingen wel goed.
Overigens vind ik de klachten over de software wel terecht - het feit dat je voor updates nog naar een dealer moet, en je die ook nog moet overtuigen om updates te installeren, vind ik toch wel een groot nadeel.
Dank allen voor de feedback over de spiegels. Ik zie veel feedback van mensen die dit kort geprobeerd hebben, (journalisten, proefritten etc) maar weinig van echte eigenaren. We gaan het meemaken, hoe het ons gaat bevallen
.
Ik vind het commentaar op het interieur sterk overdreven. Ik zie als ik rijd geen hard plastic, er zit een klein beetje onderin de deuren, that's it. Piano black, mooi? Ik vind het wel besmettelijk maar lelijk is het niet wmbt. Ik ben zelf best te spreken over het interieur van mijn a6. Zelfde geldt voor de knoppen - heerlijk dat ik gewoon controle heb over de belangrijkste zaken zonder diep de menu's in te moeten.
Voor mij is het gezeur over interieur een teken dat de rest eigenlijk gewoon goed voor elkaar is. Trouwens - de meeste moderne auto's, zeker elektrische, rijden gewoonweg prima. Ze zouden toch eens moeten vergelijken met onze allerleerst opel corsa 1.4i 'sport'. Man wat vonden we dat luxe. Maar op alle vlakken compleet onvergelijkbaar veel slechter dan welke EV ook.
Voor mij is het gezeur over interieur een teken dat de rest eigenlijk gewoon goed voor elkaar is. Trouwens - de meeste moderne auto's, zeker elektrische, rijden gewoonweg prima. Ze zouden toch eens moeten vergelijken met onze allerleerst opel corsa 1.4i 'sport'. Man wat vonden we dat luxe. Maar op alle vlakken compleet onvergelijkbaar veel slechter dan welke EV ook.
Mooie review, benieuwd of dit ook geldt voor de q6…Spanky79 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:51:
Nou, ik heb mijn a6 (S-edition, 80Kw met nog wat extra's zoals leer en donker glas) inmiddels een week. Ik rijd al en jaar of 5 elektrisch, dus voor mij is dat geen overstap - zelfs al een aantal keer een elektrische auto gehuurd ook na een vlucht voor werk. Ik rijd ook nog regelmatig in huurauto's ivm internationaal werk.
Pluspunten:
Minpunten
Zojuist een belletje gehad van de dealer in Duitsland: volgende week mag ik mijn Q6 Sportback Performance al ophalen 🎉. Besteld op 25 september, dus met een levertijd van ongeveer twee maanden ging dat redelijk snel. Op 5 december staat de import gepland.
Ik vind het Sportback-model echt supergaaf en de kids (8 en 4) zijn voorlopig toch nog niet "te groot".
Waarom Duitsland? Ik kon er garantie bijkopen tot 5 jaar en de dealer deed een heel scherp aanbod. In ruil hiervoor heb ik weliswaar geen 5 jaar onderhoud inclusief, maar ik heb toch direct de knoop doorgehakt.
:strip_exif()/f/image/TPJJNo5qIOLdM8GjnRIFH5iT.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld van de Q6. Ik heb gekozen voor 20" velgen voor optimaal comfort en bereik.
Configuratie: https://www.audi.de/AQ25DX2M
Ik vind het Sportback-model echt supergaaf en de kids (8 en 4) zijn voorlopig toch nog niet "te groot".
Waarom Duitsland? Ik kon er garantie bijkopen tot 5 jaar en de dealer deed een heel scherp aanbod. In ruil hiervoor heb ik weliswaar geen 5 jaar onderhoud inclusief, maar ik heb toch direct de knoop doorgehakt.
:strip_exif()/f/image/TPJJNo5qIOLdM8GjnRIFH5iT.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld van de Q6. Ik heb gekozen voor 20" velgen voor optimaal comfort en bereik.
Configuratie: https://www.audi.de/AQ25DX2M
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 17:07
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Spanky79 kwaliteit van interieur is subject realiseer ik mij, maar toen ik ging kijken was ik negatief verrast. Plastic in de deur onderin is echt hard. En de bak zelf is niet gevoerd. Die grote knoppen (met subknoppen) in de deur is ook een bak plastic. Pianolak in het midden is inderdaad ook smaak: ik vind het goedkoop ogen. Bij een auto die je met wat opties zou op ruim 80k klikt had ik meer verwacht
Hier nog 11 nachtjes slapen !
Maar ga mijn Q4 ook wel missen eerlijk gezegd, al is een A6 wel vooruitgang.
Heeft iemand al eens geprobeerd 2 laadkabels aan te sluiten?
Maar ga mijn Q4 ook wel missen eerlijk gezegd, al is een A6 wel vooruitgang.
Heeft iemand al eens geprobeerd 2 laadkabels aan te sluiten?
Als je een laadluikje open hebt staan, en je wil de andere openen... gaat de eerste eerst dicht.Hupsel schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:24:
Heeft iemand al eens geprobeerd 2 laadkabels aan te sluiten?![]()
Dus dat kan niet (tenzij je het forceert, en dan is boem vast ho).
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Voor de Home-Assitant gebruikers onder ons: https://github.com/audiconnect/audi_connect_ha
Huidige versie: 1.17.3 Is ook compatible met de A6 / Q6
Huidige versie: 1.17.3 Is ook compatible met de A6 / Q6
The audiconnect component provides an integration with the Audi Connect cloud service. It adds presence detection, sensors such as range, mileage, and fuel level, and provides car actions such as locking/unlocking and setting the pre-heater.
Dat pianolak is inderdaad echt smaak. Ik vind het niet vreselijk. En eerlijk? Als je er even in rijdt - ben je dat zo vergeten. Mijn vorige auto had ook vrij veel van dat pianolak spul.. Een heel premium volvo. En ook die had hard plastic onderin.We Are Borg schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:34:
@Spanky79 kwaliteit van interieur is subject realiseer ik mij, maar toen ik ging kijken was ik negatief verrast. Plastic in de deur onderin is echt hard. En de bak zelf is niet gevoerd. Die grote knoppen (met subknoppen) in de deur is ook een bak plastic. Pianolak in het midden is inderdaad ook smaak: ik vind het goedkoop ogen. Bij een auto die je met wat opties zou op ruim 80k klikt had ik meer verwacht
Misschien ben ik gewoon een makkelijke klant. Ik ben dik tevreden tot nu toe. Maar dit is mijn eerste audi.
Ik denk dat veel wel hetzelfde zal zijn, voor mij is vooral de cockpit echt een pluspunt. Het rijdt en werkt gewoon vrij natuurlijk.fuchs schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:49:
[...]
Mooie review, benieuwd of dit ook geldt voor de q6…
Het rijgedrag zal vast iets anders zijn, maar ook dan - er zal toch wel veel overeenkomst in zitten denk ik.
Uiteindelijk is er heel veel smaak. Objectief gezien zijn het fantastische auto's op vrijwel elk punt. Er is in mijn ogen echt goed nagedacht over gebruiksgemak en het rijden van veel kilometers voor zakelijke gebruikers. Ik vind dat heel fijn.
Wagen is maandag afgezet bij de dealer, gisteren al eens gaan bekijken!
Ik kan niet wachten. Ofwel eind deze week of begin volgende week oppikken.
Komende maand al een 5000km gepland, meteen een goede test!
Ik kan niet wachten. Ofwel eind deze week of begin volgende week oppikken.
Komende maand al een 5000km gepland, meteen een goede test!
Voor de liefhebber: ik heb hier nog een ongeopende set König XG-12 Pro 265 liggen. Gekocht voor een geplande wintertrip met de Q6 e-tron, maar uiteindelijk niet nodig. Mocht iemand binnen dit topic interesse hebben, stuur me dan even een PM.
Wat is iedereen zijn ervaring met de MMI navigatie?
Is deze goed genoeg, ook qua updates en live verkeer, om dagelijks te gebruiken en daarmee to profiteren van optimale integratie (HUD, laadadvies, bat. pre heating)?
Is deze goed genoeg, ook qua updates en live verkeer, om dagelijks te gebruiken en daarmee to profiteren van optimale integratie (HUD, laadadvies, bat. pre heating)?
ik vind hem goed bruikbaar. Een enkele keer een creatieve route als er file is.Pepehv schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:32:
Ben ook aan het uitkijken voor een nieuwe A6 Sportback en heb al met veel interesse meegelezen in dit topic. Dankzij jullie (en de proefrit met een avant) is de adaptatieve luchtvering waarschijnlijk al een optie die ik aanvink. Gezien die in het tech pro pak zit heb ineens ook een goed uitgeruste wagen.
Heeft er iemand ervaring met de phone box en de LTE-versterker? Is dit 'nodig' om goed te kunnen bellen en 5G verbinding te hebben (teamscalls). Ik heb dat vandaag niet in mijn A5 en eigenlijk altijd goed bereik.
Heeft er iemand ervaring met de phone box en de LTE-versterker? Is dit 'nodig' om goed te kunnen bellen en 5G verbinding te hebben (teamscalls). Ik heb dat vandaag niet in mijn A5 en eigenlijk altijd goed bereik.
Ik vertrouw al jaren op een bepaald merk navigatie, omdat dat gewoon al die tijd beter was dan de rest. Vooral kwa verkeer en routebegeleiding.Pepehv schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:32:
Mijn ervaring met deze (Audi A6) navigatie dat hij het heel netjes doet voor dagelijks verkeer. Al praat ze wat veel... dat wil ik nog zien te minderen.
Geen idee nog hoe houdbaar dit is.
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Ik heb een Sportback zonder adaptieve luchtvering en dat bevalt me prima, ik heb echt niet meer instellingen nodig, dit is precies goed voor mij.
De phone box heb ik ook, maar die gebruik ik dus niet meer omdat ik geen melding krijg bij het uitstappen en dus al een paar keer mij telefoon vergeten. De dealer kon het niet oplossen dus misschien hoort dat zo, maar dat werkt voor mij niet. Teams calls werken prima met de telefoon op een houder.
De phone box heb ik ook, maar die gebruik ik dus niet meer omdat ik geen melding krijg bij het uitstappen en dus al een paar keer mij telefoon vergeten. De dealer kon het niet oplossen dus misschien hoort dat zo, maar dat werkt voor mij niet. Teams calls werken prima met de telefoon op een houder.
Prima te gebruiken en goed geïntegreerdPepehv schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:32:
Genoemde zaken werkt allemaal, kaart update 1x/maand.
Als het goed is, is er een "Compact" voice setting. Dan krijg je niet alle follow instructies, maar 1x een "prepare" instructie en de "now" instructie.Theuno schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:50:
[...]
Ik vertrouw al jaren op een bepaald merk navigatie, omdat dat gewoon al die tijd beter was dan de rest. Vooral kwa verkeer en routebegeleiding.
Mijn ervaring met deze (Audi A6) navigatie dat hij het heel netjes doet voor dagelijks verkeer. Al praat ze wat veel... dat wil ik nog zien te minderen.
Geen idee nog hoe houdbaar dit is.
Normaal zou hij je wel een melding moeten geven als je uitstapt en er nog een telefoon in de lader ligt ("Your smartphone is still in the vehicle")cderooij schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:33:
Ik heb een Sportback zonder adaptieve luchtvering en dat bevalt me prima, ik heb echt niet meer instellingen nodig, dit is precies goed voor mij.
Is de trigger daarvoor de draadloze lader die 'm detecteert?MK_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:25:
Normaal zou hij je wel een melding moeten geven als je uitstapt en er nog een telefoon in de lader ligt ("Your smartphone is still in the vehicle")
Dat, of een bekabelde CarPlay/Android Auto connectie.Alamo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:28:
[...]
Is de trigger daarvoor de draadloze lader die 'm detecteert?
Puur een telefoon ergens in het voertuig triggert geen waarschuwing voor je telefoon.
Ik vergeet de telefoon regelmatig op de lader maar krijg bij mijn Q6 nooit een melding. Ik kan mijn auto niet op slot doen middels de touch sensor op de hendel omdat mijn telefoon ook mijn digitale sleutel is en dan weigert de auto op slot te gaan. Maar meldingen zie ik nooit.MK_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:30:
[...]
Dat, of een bekabelde CarPlay/Android Auto connectie.
Puur een telefoon ergens in het voertuig triggert geen waarschuwing voor je telefoon.
Hmm zou een audio waarschuwing moeten zijn...Teknix1982 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:43:
[...]
Ik vergeet de telefoon regelmatig op de lader maar krijg bij mijn Q6 nooit een melding. Ik kan mijn auto niet op slot doen middels de touch sensor op de hendel omdat mijn telefoon ook mijn digitale sleutel is en dan weigert de auto op slot te gaan. Maar meldingen zie ik nooit.
Ik hoor hem i.i.g in onze auto's
Heb ik ook, zal wel zo horen.pvdveen1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:41:
Bij mij brandt het rode lampje van de de trekhaak schakelaar continue. Is dit normaal?
Aangezien ik mijn Apple Watch ook gekoppeld hebt kan ik de auto gewoon op slot doen.Teknix1982 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:43:
[...]
Ik vergeet de telefoon regelmatig op de lader maar krijg bij mijn Q6 nooit een melding. Ik kan mijn auto niet op slot doen middels de touch sensor op de hendel omdat mijn telefoon ook mijn digitale sleutel is en dan weigert de auto op slot te gaan. Maar meldingen zie ik nooit.
De laad melding staat aan en CarPlay werkt ook prima, de telefoon wordt herkent in de phone box maar geen melding (ik heb trouwens de laatste software (KD2)
Ik heb nog steeds issues met opladen thuis. 6 jaar lang zonder problemen mijn Tesla’s opgeladen maar sinds ik de Audi heb zie ik vreemd gedrag. Het opladen wordt meerdere keren onderbroken, soms gaat het proces ineens vanzelf verder maar op enig moment lijkt het alsof de auto in diepe slaap gaat en het opladen daarmee ook permanent stopt. Het laadproces gaat pas weer verder als ik bijv via de app het laadpercentage aanpas, zodat ik de auto forceer uit slaapstand te komen. Herkent iemand dit?
Herken ik persoonlijk niet. Opladen van mijn Q6 gaat eigenlijk erg goed.
Waar ik me wel aan irriteer is dat de opladen met timer functie niet betrouwbaar is. Ik heb regelmatig dat als ik om 7 uur de auto moet (en de timer, inclusief klimatiseren) ook om 7 uur heb staan, het laaddoel nog niet is gehaald. Dat had ik met mijn Model 3 uit 2020 niet.... Zelfs een half uur speling is te krap, ik zet de timer nu een uur eerder dan ik weg moet. Geen heel groot probleem, met die grote accu kom ik toch wel vaak heen en terug, maar toch.
Waar ik me wel aan irriteer is dat de opladen met timer functie niet betrouwbaar is. Ik heb regelmatig dat als ik om 7 uur de auto moet (en de timer, inclusief klimatiseren) ook om 7 uur heb staan, het laaddoel nog niet is gehaald. Dat had ik met mijn Model 3 uit 2020 niet.... Zelfs een half uur speling is te krap, ik zet de timer nu een uur eerder dan ik weg moet. Geen heel groot probleem, met die grote accu kom ik toch wel vaak heen en terug, maar toch.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Ik heb de avant proefgereden met schroef veertjes. Maar juist voor de luchtvering gekozen.witje_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:47:
Ben ook aan het uitkijken voor een nieuwe A6 Sportback en heb al met veel interesse meegelezen in dit topic. Dankzij jullie (en de proefrit met een avant) is de adaptatieve luchtvering waarschijnlijk al een optie die ik aanvink. Gezien die in het tech pro pak zit heb ineens ook een goed uitgeruste wagen.
Optisch staat de luchtvering beter met normale veren staat ie echt hoog
Het comfort en rijgedrag is ook gewoon heel goed met het normal onderdstel. Echter als je over de 80% gaat wordt ie achter heel vaag en hij kan wat nerveus worden bij rechtuit op de snelweg.
Het is net hoe je shopt, kan je vanuit de budget de auto niet met luchtvering rijden, laat hem dan zeker niet staan, maar kan het vink die optie dan als eerste aan, het is de optie met het grootste verschil in nog een stap extra comfort.
De optie daarna, kon helaas niet meer bij mij, zijn de dure stoelen. Ik vind de S line stoelen met leer prima, maar wel een stap terug tov de V60.
Ik heb echt perfect ontvangst zonder de phonebox, teams, telefoon, alles. telefoon geluid is echt heel goed, maar dat was slecht in de V60
Vraag:
Kan je Google maps ook je laadstops laten bepalen? dan wel neemt ie dat automatisch van de auto over of gaat dat alleen met de auto navi.
Nee, enkel ingebouwde navigatie.Wasbeer2006 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:43:
[...]
Vraag:
Kan je Google maps ook je laadstops laten bepalen? dan wel neemt ie dat automatisch van de auto over of gaat dat alleen met de auto navi.
Vanmorgen met de vrieskou de auto dus netjes ontdooid op de timer, behalve de spiegels die waren nog dicht gevroren.. Als iemand hier nog een oplossing voor heeft hou ik me aanbevolen, want dat vind ik echt een gemis!
Dan nog een Enyaq functie die ik volgens mij mis, welcome lighting, dus bij benadering van de wagen het voor en achterlicht aan. Niet te vinden tussen de settings?
Verder ben ik benieuwd of iemand al een goed passende telefoon houder voor de A6 kan aanbevelen, behalve de Brodit (want die vind ik wel heel bulky...)
Dan nog een Enyaq functie die ik volgens mij mis, welcome lighting, dus bij benadering van de wagen het voor en achterlicht aan. Niet te vinden tussen de settings?
Verder ben ik benieuwd of iemand al een goed passende telefoon houder voor de A6 kan aanbevelen, behalve de Brodit (want die vind ik wel heel bulky...)
Dat is gek, ik had de timer ook ingesteld voor 7.25 uur en toen ik iets over half acht bij de auto kwam was keurig alles ontdooid inclusief spiegels bij mijn Q6. Ik heb dan weer een probleem met de repeterende timer instellen, die lukken telkens niet. Enkelvoudige timer wel.Pimmr schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:42:
Vanmorgen met de vrieskou de auto dus netjes ontdooid op de timer, behalve de spiegels die waren nog dicht gevroren.. Als iemand hier nog een oplossing voor heeft hou ik me aanbevolen, want dat vind ik echt een gemis!
Daarnaast deed dit keer ook de carplay ineens niet goed meer. De software is echt triest. Het lijkt wel of het geschreven is door een stel eerste jaars studenten die een POC mochten maken. Ben erg benieuwd of ze deze software uberhaupt in de buurt van werkbaar kunnen krijgen. Inmiddels gaat er geen dag voorbij dat er niet ergens een foutmelding of vastloper op zit.
[ Voor 0% gewijzigd door Teknix1982 op 21-11-2025 20:02 . Reden: typo ]
Dat heb ik dan niet, maar het is softwarevgeschreven door en voor ontwikkelaars lijkt het wel.
Het aantal instelling is ook veel te veel en onnodig
1 groepeer dat veel overzichtelijker;
2 ga zeker 50% van de opties eruit halen en combineer er een aantal.
Bij mij werkt de comming home verlichting overgens wel, hier is een instelling voor, maar waar........ dat weet ik dus niet meer omdat het er veel te veel zijn.
Hoe vinden mensen de automatische recuperatie? stiekem vind ik dat best een fijne stand en ik denk ook de meest zuinige.
Het aantal instelling is ook veel te veel en onnodig
1 groepeer dat veel overzichtelijker;
2 ga zeker 50% van de opties eruit halen en combineer er een aantal.
Bij mij werkt de comming home verlichting overgens wel, hier is een instelling voor, maar waar........ dat weet ik dus niet meer omdat het er veel te veel zijn.
Hoe vinden mensen de automatische recuperatie? stiekem vind ik dat best een fijne stand en ik denk ook de meest zuinige.
Ondertussen de eerste kilometers op de wagen.
2 keer proberen snelladen en ik geraak maar aan 120kW laadsnelheid, iemand een idee hoe dit komt?
Sot was telkens rond de 20-30% bij start?
2 keer proberen snelladen en ik geraak maar aan 120kW laadsnelheid, iemand een idee hoe dit komt?
Ik heb de auto anderhalve maand, dacht bij het wegrijden “laat ik het eens proberen” en heb sindsdien geen behoefte gehad om het uit te zetten. Vind het erg prettig.Wasbeer2006 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:17:
Voor mij herkenbaar. Performance is wisselend.Naafets88 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:19:
Hmmm ok, had ik eig niet verwacht! Online nochtans veel positieve zaken over gezien/gelezensynx6 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:18:
[...]
Voor mij herkenbaar. Performance is wisselend.
Ik vind het moeilijk om in te schatten wat er gaat gebeuren, heb liever altijd hetzelfde van “afremming”Alamo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:23:
[...]
Ik heb de auto anderhalve maand, dacht bij het wegrijden “laat ik het eens proberen” en heb sindsdien geen behoefte gehad om het uit te zetten. Vind het erg prettig.
De snellaadsnelheid uit de folder halen auto's alleen bij erg specifieke condities, als alles meezit:Naafets88 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:19:
- SoC rond de 10% oid
- Temperatuur van de accu moet precies goed zijn.
- De lader moet voldoende vermogen hebben (misschien zijn er wel teveel mensen tegelijk aan het laden).
- En de software moet ook nog een goede dag hebben.
Het is net zoiets als met de WLTP verbruiken, die haal je ook bijna nooit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je moet een snellaadstop wel inplannen, dan wordt de accu verwarmt.
Ik zie op bijna elk yt filmpje waardes van ruim boven de 200 met de performance.
Ik zie op bijna elk yt filmpje waardes van ruim boven de 200 met de performance.
True. Echter de software moet dit allemaal oplossen behalve hoeveel mensen simultaan willen laden. Bij mijn vorige ev ging dit soepeler.Andrehj schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:29:
[...]
De snellaadsnelheid uit de folder halen auto's alleen bij erg specifieke condities, als alles meezit:In de Auto Motor und Sport staan bijna elke uitgave wel mooie grafiekjes van de laadsnelheid van geteste EV's, daarin kun je dit mooi aflezen.
- SoC rond de 10% oid
- De lader moet voldoende vermogen hebben (misschien zijn er wel teveel mensen tegelijk aan het laden).
Heb zelf een tijd met een BMW I5 touring gereden en de piek was hoger, constante was wel lager.Andrehj schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:29:
[...]
De snellaadsnelheid uit de folder halen auto's alleen bij erg specifieke condities, als alles meezit:In de Auto Motor und Sport staan bijna elke uitgave wel mooie grafiekjes van de laadsnelheid van geteste EV's, daarin kun je dit mooi aflezen.
- SoC rond de 10% oid
Gister mijn Audi A6 e-tron opgehaald. Het is de 100 kWh variant met een hele set aan opties. Ik ben er heel blij mee. Actieradius lijkt wat tegen te vallen maar het is natuurlijk nu wel rond het vriespunt en ik heb alleen nog korte ritjes gemaakt om hem even uit te proberen waarbij het verbruik hoger ligt, Er zijn een paar dingen waar ik niet uit kom dus wellicht kan iemand die ook zo’n auto heeft even meedenken?
- Er schijnt standaard een auto hold functie op te zitten maar hoe werkt die? Bij mijn vorige auto was ik gewend om mijn voet gewoon van de rem te halen voor het stoplicht, kan dit bij de Audi ook?
- Bandenspanning kan ik nergens aflezen, bij de opties lijkt er wel iets van bandenspannning weergave te zijn maar ik kan dat nergens vinden in het systeem.
- Tot slot heb ik mijn iPhone als sleutel geïnstalleerd. Ik kreeg toen de melding dat ie automatisch op slot zou gaan als ik zou weglopen. Dus zonder met je vinger op het sloticoontje op het portier te drukken. Maar dit werkt niet. Mis ik dan toch een optie?
- Er schijnt standaard een auto hold functie op te zitten maar hoe werkt die? Bij mijn vorige auto was ik gewend om mijn voet gewoon van de rem te halen voor het stoplicht, kan dit bij de Audi ook?
- Bandenspanning kan ik nergens aflezen, bij de opties lijkt er wel iets van bandenspannning weergave te zijn maar ik kan dat nergens vinden in het systeem.
- Tot slot heb ik mijn iPhone als sleutel geïnstalleerd. Ik kreeg toen de melding dat ie automatisch op slot zou gaan als ik zou weglopen. Dus zonder met je vinger op het sloticoontje op het portier te drukken. Maar dit werkt niet. Mis ik dan toch een optie?
[ Voor 74% gewijzigd door Davides82 op 22-11-2025 19:01 ]
Ook met alle live consumptie waarden van de auto? Pre-conditionering? V.z.i.w zit die interface er niet in.
Ik vind 'm topWasbeer2006 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:17:
Met de software van het laden heb ik tot op heden weinig gemerkt. Ik haal de 270kW vaak, en zelfs laadsessies tot 287kW gehad.synx6 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:17:
[...]
True. Echter de software moet dit allemaal oplossen behalve hoeveel mensen simultaan willen laden. Bij mijn vorige ev ging dit soepeler.
In de D-stand na stilstand iets verder de rem intrappen, dan komt er Hold in je bestuurders scherm te staan en is auto-hold actief. B-stand gaat dat automatisch met One Pedal Drive.Davides82 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:51:
Bandenspanning is een indirect systeem dus zonder sensoren in de ventielen maar door gebruik van de ABS sensoren wordt verschil in rotatie vastgesteld. M.a.w.: een absolute bandendruk is niet beschikbaar.Davides82 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:51:
- Bandenspanning kan ik nergens aflezen, bij de opties lijkt er wel iets van bandenspannning weergave te zijn maar ik kan dat nergens vinden in het systeem
[ Voor 53% gewijzigd door JTHZZ op 22-11-2025 20:58 ]
Even zitten googlen en vermoedelijk waren de laders waar ik aan het laden was 400V vanwaar de lagere snelheid?
Waren allebei wat oudere modellen, volgende week eens bij Fastned of Ionity testen
Waren allebei wat oudere modellen, volgende week eens bij Fastned of Ionity testen
[ Voor 4% gewijzigd door Naafets88 op 22-11-2025 21:07 ]
Ik heb vandaag stuk gereden in de kou met recent verwisselde winterbanden. Verbruik viel wat tegen, maar met name de berekening van de actieradius heb ik mij over verbaasd. In navigatie werd gemeld dat ik met exact 0% thuis zou komen. Ik heb er de nodige waarschuwingen voor gehad, maar links onderin had ik bij thuiskomst nog 9% batterij over, met een rijbereik van 0km. Vanuit de tesla ben ik erg gewend op percentages te Rijden, maar de boordcomputer vond ik nu erg onsamenhangend. Alles gelukkig goed gegaan, maar ik ben benieuwd wat nu de realiteit is. Heb ik net geluk gehad of had ik werkelijk nog 9% over (km of 40)… (83kwh model)
Ik heb deze instelling nog niet aangezet maar ik rij standaard in de B voor OPD. Dat ben ik al jaren gewend door de Tesla. Doet de automatische recuperatie nog iets extra’s icm de B-stand?Alamo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:23:
[...]
Ik heb de auto anderhalve maand, dacht bij het wegrijden “laat ik het eens proberen” en heb sindsdien geen behoefte gehad om het uit te zetten. Vind het erg prettig.
Dat kan natuurlijk. Maar ik denk als je reeel gaat kijken het wel mee valt.Remmyveen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:20:
Ik heb vandaag stuk gereden in de kou met recent verwisselde winterbanden. Verbruik viel wat tegen, maar met name de berekening van de actieradius heb ik mij over verbaasd. In navigatie werd gemeld dat ik met exact 0% thuis zou komen. Ik heb er de nodige waarschuwingen voor gehad, maar links onderin had ik bij thuiskomst nog 9% batterij over, met een rijbereik van 0km. Vanuit de tesla ben ik erg gewend op percentages te Rijden, maar de boordcomputer vond ik nu erg onsamenhangend. Alles gelukkig goed gegaan, maar ik ben benieuwd wat nu de realiteit is. Heb ik net geluk gehad of had ik werkelijk nog 9% over (km of 40)… (83kwh model)
Daar zit volgens mij de crux bij heel veel EV geklaag over range.
Mijn eigen voorbeeld. Met de V60 reed ik in de allergunstigste omstandigheden 4.8L per 100km.
Dat in de zomervakantie rustig op de weg en je redelijk aan de maximum snelheid houden 105 a 110.
In de winter had ik op dezelde stukken met winterbanden vaak 6.7 a 6.8L per 100km.
Als je dat gaat omrekenen is dat een meer verbruik van 40% bij slechte koude omstandigheden.
Ik heb de 83KW en deze week 4 ritjes van 56km en daarbij allemaal stukjes van 10 a 20km met koud veel stilstaan en file en ik red dan op een volle accu 100 naar 0% 345km. Ik vind dat echt erg netjes!
Ik zou bijna zeggen wat had je/we dan gedacht met de 100Kw betekend dat een 420 a 430. dat lijkt me heel redelijk en bijna exact overeen komen met het verschil met een brandstof auto.
Daarnaast winterbanden. Ik heb die troep niet meer. Als je op wintersport gaat moet je wel. Maar hier in het westen van het land gewoon niet nodig. Ik heb vrijdag bij 2 graden en nat de PS EV eens aan de tand gevoeld en ik heb nog nooit zoveel grip gehad in deze omstandigheden. De zomerbanden van nu zijn ook bij koude tempraturen veel en veel beter dan weinterbanden. Op sneeuw is het evident, maar voor die max 5 dagen per jaar 150 dagen op veel slechtere banden rijden...... ik zou het eens overwegen. Er zijn best omstandigheden in NL waarin het een keuze is zuiden en oosten en als je naar Duitsland gaat ed.
Afgelopen maandag is 'ie geleverd. Fantastische wagen. Veel gehad aan alle tips in dit draadje, bedankt!
Zoals sommige anderen al melden is het verbruik wel pittig. Huidige temperaturen spelen vast een rol, en de Quattro vast ook een beetje (afgaand op ev-database). Maar menig ritje zonder snelweg zit hier op 20-25 kWh/100km, dat lijkt hoger dan wat jullie behalen? Ondanks vrij rustig optrekken, efficiency modus, geen AC/stoelverwarming, handmatig recupereren, en de vering die bij 80+ (?) netjes automatisch omlaag gaat. Na 100% laden en voorverwarmen geeft 'ie ongeveer 450km range aan.
De vering handmatig verhogen is trouwens wel top in een woonwijk met nare drempels. Head-up display voor navigatie is ook tof. Verder nog geen software-issues gehad, maar ik heb nog geen lange ritten gemaakt.
Zoals sommige anderen al melden is het verbruik wel pittig. Huidige temperaturen spelen vast een rol, en de Quattro vast ook een beetje (afgaand op ev-database). Maar menig ritje zonder snelweg zit hier op 20-25 kWh/100km, dat lijkt hoger dan wat jullie behalen? Ondanks vrij rustig optrekken, efficiency modus, geen AC/stoelverwarming, handmatig recupereren, en de vering die bij 80+ (?) netjes automatisch omlaag gaat. Na 100% laden en voorverwarmen geeft 'ie ongeveer 450km range aan.
De vering handmatig verhogen is trouwens wel top in een woonwijk met nare drempels. Head-up display voor navigatie is ook tof. Verder nog geen software-issues gehad, maar ik heb nog geen lange ritten gemaakt.
Elk ritje begint met het opwarmen van het accupakket. Dus als je telkens korte ritten van minder dan 50km rijdt, gaat er heel veel energie verloren. Van het rijden wordt de accu nauwelijks warm dus het moet allemaal met actieve verwarming. Als je op een volle accu 400km haalt kun je daar dus in de winter niet 10 ritjes van 40km mee maken. Wel 1 lange rit,
Conclusie: het verbruik op een kort ritje is niet maatgevend voor je range als je echt een lange rit gaat maken.
Conclusie: het verbruik op een kort ritje is niet maatgevend voor je range als je echt een lange rit gaat maken.
Heb er nooit iets over gelezen in handleidingen, maar het lijkt me dat dat “slimme” recupereren vervalt als je naar B gaat. Je bent met B immers helemaal zelf in control.rickjehh schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:03:
[...]
Ik heb deze instelling nog niet aangezet maar ik rij standaard in de B voor OPD. Dat ben ik al jaren gewend door de Tesla. Doet de automatische recuperatie nog iets extra’s icm de B-stand?
Ik kom ook van een Tesla, en B versus D met auto-recuperatie (en/of die slim afremmen stand hoe die ook heet) heeft allebei zo z’n voordelen. Vooral buiten de stad vind ik D lekkerder. Met het coasten leidt D m.i. ook vaker tot rustiger rijgedrag voor je passagiers (met B moet je daar wat meer je best voor doen).
Bedankt voor deze conclusie, maar ik maak al gebruik van voorverwarming.JTHZZ schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:39:
Elk ritje begint met het opwarmen van het accupakket. Dus als je telkens korte ritten van minder dan 50km rijdt, gaat er heel veel energie verloren. Van het rijden wordt de accu nauwelijks warm dus het moet allemaal met actieve verwarming. Als je op een volle accu 400km haalt kun je daar dus in de winter niet 10 ritjes van 40km mee maken. Wel 1 lange rit,
maar ik maak al gebruik van voorverwarming van het interieur .sebassie1980 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:10:
[...]
Bedankt voor deze conclusie, maar ik maak al gebruik van voorverwarming.
Dat is iets anders.
Nu nog betere koffie...
Op internet staan wat tegenstrijdige berichten, maar
- heeft de A6 een internet bundel (standaard)?
- kun je zelf een simkaart in de auto plaatsen? Om onbeperkt gebruik te kunnen maken van spotify e.d.
- kun je zelf een simkaart in de auto plaatsen? Om onbeperkt gebruik te kunnen maken van spotify e.d.
Polestar 2 Launch edition 2021 | Audi A6 E-tron Avant in bestelling
In m'n bevindingen vanmorgen noemde ik voorverwarming in de context van het bereik van 450km. Dat gaat dan natuurlijk niet over voorverwarming van het interieur.. 😉Theuno schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:22:
[...]
maar ik maak al gebruik van voorverwarming van het interieur .
Dat is iets anders.
Ben benieuwd naar andermans bevindingen t.a.v. verbruik en bereik bij deze weersomstandigheden, gezien onze wintersportplannen 😎
Heb m'n A6 SB 83kWh nu sinds begin oktober; was toen nog redelijk najaarsweer en haalde op mijn dagelijkse snelwegritten van ca 250-300 km (op ACC rond 107km/u), tussen de 15-16kWh/100km. Een enkele keer zelfs slechts rond 14kWh/100 verbruikt op een snelwegrit. Nu zijn de winterbanden gemonteerd en haal ik met de lagere temperaturen van afgelopen dagen tussen 16,5 en 18kWh/100km.sebassie1980 schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:46:
[...]
In m'n bevindingen vanmorgen noemde ik voorverwarming in de context van het bereik van 450km. Dat gaat dan natuurlijk niet over voorverwarming van het interieur.. 😉
Ben benieuwd naar andermans bevindingen t.a.v. verbruik en bereik bij deze weersomstandigheden, gezien onze wintersportplannen 😎
Al met al keurig vind ik.
Wat tegenviel: twee weken terug met m'n gesloten trailer (totaalgewicht met lading ca 900kg) kwam het verbruik niet onder 31kWh/100km bij 95km/u. M'n vorige Polestar 2 deed dat beter (ca 28kWh/100km).
Er zit een Esim in, niet vervangbaar volgens mij.Martijn77 schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:42:
Op internet staan wat tegenstrijdige berichten, maar
Je krijgt er een datapakket bij van 3GB/maand voor de eerste 3 jaar. Wel eerst activeren in de app of MMI.
De luchtvering heeft voorgeprogrammeerde standen die je (helaas) niet kan aanpssen.sebassie1980 schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:26:
Afgelopen maandag is 'ie geleverd. Fantastische wagen. Veel gehad aan alle tips in dit draadje, bedankt!
We handmatig in de rijmodi
In dymanic staat ie standaard op -1
In comfort op 0, handmatig naar +2 te brengen inderdaad top in woonwijken of bij slecht wegdek. De A6 ligt en laag en heeft een behoorlijk overhang, dus je raakt snel iets.
In effinciency staat ie standaard op 0, bij even boven de 80 naar -1 en boven de 130 naar -2.
De -2 is nooit standaard in te stellen.
Ik vind 450km echt heel netjes. Iedere situatie is anders, maar reken met dit weer 1 op 5 en in gunstige omstandigheden 1 op 6. Maak het niet moelijker dan het is. Met stadsverkeer kwam ik met de V60 ook niet onder de 1 op 10 a 12. Dat is bijna 2x WLTP!
Het waait zeker in het westen altijd en niet zo zachtjes ook vergleken met de rest van de wereld. Dat scheelt soweiso al een procent of 5 a 10. Met de koud is naast het verwarmen ook de luchtweerstand veel hoger. 5 graden tov 25 graden is 8% luchtweerstand, dat is echt heel veel!
[ Voor 16% gewijzigd door Wasbeer2006 op 24-11-2025 10:36 ]