c.schryvers schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:33:
Aha interessant. P2 overstappers! :-)
Hebben jullie ervaring met langere routes met de A/Q6 icm de ingebouwde navigatie?
We hebben veel software issues met de P2, maar langere routes plannen is fantastisch. Op voorhand thuis plannen, en verschijnen mooi ofwel in google maps, ofwel in ABRP native in de wagen. Je kan perfect instellen welke merken van laders je al dan niet wilt, hoeveel % bij vertrek en bij aankomst, hoeveel tijd om te eten etc etc.
Daar heb ik het gevoel dat het Audi systeem wat meer basic is... Geen google maps, geen ABRP, ook al is het Android gebaseerd?
Vooral het kiezen van merk laadstation is zeer handig. Wij proberen steeds Tesla laders te gebruiken wegens goedkoper, minder storingen en betere ligging.
Ik heb mee ontwikkeld aan het navigatiesysteem, dus dat is perfect
Maar alle gekheid op een stokje, ik weet niet precies welke software momenteel uitgeleverd wordt op de auto's. De laatste keer dat ik in een productieauto nakeek zat er software op van CW24 2024. Maar dat is al een tijdje terug, als het goed is zijn er updates geweest.
Naar mijn mening is de routeplanner goed. Via de app kan vantevoren een route gepland worden, maar ook in de auto zelf. Lange routes worden gewoon snel inclusief laadstops berekend. Voor iedere laadstop staat dan van hoeveel tot hoeveel je moet laden, en hoe lang dat duurt. Je kan in het algemeen een minimale arrival SoC instellen voor ieder laadstation (dus niet per laadstation), en een minimale arrival SoC voor op de bestemming.
Afhankelijk van welke software op de auto's zit nu, zitten er verschillende features op. De originele software had als ik het juist herinner een "Prefer Audi Charging" option, waarmee je laadstations kon prefereren binnen het Audi Charging network. Dat is praktisch alles behalve Tesla

In een latere versie van de software zit dat je CPO's kan preferen, avoiden, specifieke charging stations avoiden etc. Er komt nog software met je zogenoemde "staying time" wat denk ik overeen komt met je "hoeveel tijd om te eten".
Dat laatste is sowieso nog niet gereleased, al de rest is wel geleverd maar of die software ondertussen naar de eindgebruiker is uitgevoerd durf ik niet te zeggen.
Ik vind Tesla Superchargers persoonlijk vaak op B/C-tier locaties liggen