12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Vind ik heel eerlijk gezegd niet heel spannend, waarom word ik daar zo veelvuldig over geïnformeerd?MK_ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:40:
[...]
Die melding komt met OTA kaartupdates wanneer bepaalde componenten voor regios gedownload worden, zoals bijvoorbeeld lane building blocks/HD maps en terrain model.
Heb je een route gepland met de ingebouwde navigatie, dan worden ze gedownload along route. Rijdt je zonder, dan worden ze gedownload wanneer je in de buurt van de regio komt.
Normaliter is die melding enkel als je huidige regio geupdate wordt. Je kaartdata (HD maps) en camera werken namelijk samen. Daarom kan het zijn dat zaken mogelijk beperkt beschikbaar zijn. Impact op de standaard ACC en lane centering heeft het niet, maar mogelijks wel op auto regen bij kruisingen etc.
Wat mij ook opviel is dat zodra je de grens overgaat, de wifi/hotspot eruit klapt (want ander land, andere hotspot regels?)
Gevolg, Android auto sluit ook af. Het zorgt best voor vervelende en gevaarlijke situaties. Stel je voor je gaat de grens over bij Como, druk verkeer, grenscontrole, splitsingen, op en afritten, je moet echt even goed opletten. Vervolgens AA klapt eruit, kinderen die zeuren over de weggevallen muziek, je eigen navi die wegvalt en je probeert aan de praat te krijgen want splitsing komt eraan en ondertussen probeer je te hyper focussen want de verkeerssituatie vraagt erom.
Als laatst, puntje over de navi. Op zich werkt hij prima, ook met laadstops. Echter zodra de accu vol was, toch naar Google Maps geswitcht. Tussen Karlsruhe en Basel kun je via de A5 (Duitsland) of A35 (Frankrijk) rijden. De Duitsland route is zo veel comfortabeler, echter zodra er 1 min. vertraging is dan reroute de navi je opeens via Frankrijk en zelfs als je vervolgens "de afslag mist" , blijft hij je langdurig terugsturen via Frankrijk. Je moet de navi dan echt opnieuw starten voordat hij begrijpt wat je wilt. Bij de minste of geringste file stuurt hij je binnendoor. Ik zou graag zien dat er een volledige her-calculatie van de route wordt gedaan wanneer je afwijkt en er een minimale vertraging moet zijn van 5 of 10 min voordat hij naar alternatieven gaat zoeken.
Verder vind ik het een heerlijke auto, ik zou hem niet willen inruilen. Maar de staat van de software is en blijft na de update matig, het zorgt voor onnodig veel afleiding terwijl het je zou moeten ondersteunen.
Is toch met je mobiel niet anders, dat je verbinding even weg is bij de grens? Die hotspot loopt via een 5G verbinding dus logisch dat dat bij de grens even stopt. Gevaarlijke situatie vind ik nogal overdreven. En als je dat echt vindt kun je dus beter de ingebouwde navigatie gebruiken, die blijft gewoon werken.GewoonNico schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:28:
[...]
Wat mij ook opviel is dat zodra je de grens overgaat, de wifi/hotspot eruit klapt (want ander land, andere hotspot regels?)
Gevolg, Android auto sluit ook af. Het zorgt best voor vervelende en gevaarlijke situaties. Stel je voor je gaat de grens over bij Como, druk verkeer, grenscontrole, splitsingen, op en afritten, je moet echt even goed opletten. Vervolgens AA klapt eruit, kinderen die zeuren over de weggevallen muziek, je eigen navi die wegvalt en je probeert aan de praat te krijgen want splitsing komt eraan en ondertussen probeer je te hyper focussen want de verkeerssituatie vraagt erom.
Als laatst, puntje over de navi. Op zich werkt hij prima, ook met laadstops. Echter zodra de accu vol was, toch naar Google Maps geswitcht. Tussen Karlsruhe en Basel kun je via de A5 (Duitsland) of A35 (Frankrijk) rijden. De Duitsland route is zo veel comfortabeler, echter zodra er 1 min. vertraging is dan reroute de navi je opeens via Frankrijk en zelfs als je vervolgens "de afslag mist" , blijft hij je langdurig terugsturen via Frankrijk. Je moet de navi dan echt opnieuw starten voordat hij begrijpt wat je wilt. Bij de minste of geringste file stuurt hij je binnendoor. Ik zou graag zien dat er een volledige her-calculatie van de route wordt gedaan wanneer je afwijkt en er een minimale vertraging moet zijn van 5 of 10 min voordat hij naar alternatieven gaat zoeken.
Verder vind ik het een heerlijke auto, ik zou hem niet willen inruilen. Maar de staat van de software is en blijft na de update matig, het zorgt voor onnodig veel afleiding terwijl het je zou moeten ondersteunen.
Overigens vind ik die erg goed en op punten zelfs beter dan Google Maps, bijv met rijstrookindicatie of waar file op je route staat. Google laat je juist te lang op de snelweg en je rijdt zomaar een file in. Maar goed, navigatie is net als smartphones, de één zweert bij Waze en de ander bij Apple Maps en weer een ander bij Google. Audi heeft wat mij betreft de beste ingebouwde navigatie die ik tot nu toe gehad heb. Volvo, BMW, Mercedes, Kia, allemaal slechter wat mij betreft.
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 12-07-2026 11:51 ]
Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Het gaat er niet zozeer om dat wifi of 5G eventjes wegvalt, de hele wifi module wordt geconfigureerd waardoor Android auto afsluit. In mijn ervaring duurt 3-5 min voordat je weer "up and running" bent met navi en audio.JTHZZ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:49:
[...]
Is toch met je mobiel niet anders, dat je verbinding even weg is bij de grens? Die hotspot loopt via een 5G verbinding dus logisch dat dat bij de grens even stopt. Gevaarlijke situatie vind ik nogal overdreven. En als je dat echt vindt kun je dus beter de ingebouwde navigatie gebruiken, die blijft gewoon werken.
Elk kwartier of half uur is wel veel, zoveel update regions zijn er ook helemaal niet. Maar ja, zonder actieve route wordt de volgende regio pas gedownload bij het binnen rijden van die regio. En als dan het proces opnieuw gestart wordt, krijg je wel opnieuw een melding. Wat an sich ook logisch is, want op dat moment is het systeem opnieuw beperkt.GewoonNico schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:28:
[...]
Vind ik heel eerlijk gezegd niet heel spannend, waarom word ik daar zo veelvuldig over geïnformeerd?
Klopt, dat is per design. Duitsland heeft vrij stricte regelgeving rondom draadloze communicatie in voertuigen. Dat de configuratie wordt daadwerkelijk aangepast n.a.v lokale wetgeving.Wat mij ook opviel is dat zodra je de grens overgaat, de wifi/hotspot eruit klapt (want ander land, andere hotspot regels?)
Opnieuw: per designAls laatst, puntje over de navi. Op zich werkt hij prima, ook met laadstops. Echter zodra de accu vol was, toch naar Google Maps geswitcht. Tussen Karlsruhe en Basel kun je via de A5 (Duitsland) of A35 (Frankrijk) rijden. De Duitsland route is zo veel comfortabeler, echter zodra er 1 min. vertraging is dan reroute de navi je opeens via Frankrijk en zelfs als je vervolgens "de afslag mist" , blijft hij je langdurig terugsturen via Frankrijk. Je moet de navi dan echt opnieuw starten voordat hij begrijpt wat je wilt. Bij de minste of geringste file stuurt hij je binnendoor. Ik zou graag zien dat er een volledige her-calculatie van de route wordt gedaan wanneer je afwijkt en er een minimale vertraging moet zijn van 5 of 10 min voordat hij naar alternatieven gaat zoeken.
Ik kan de volledige navigatie specificaties opsommen, maar in een notendop:
- Automatische route-update iedere 5 minuten: die kijkt of er een snellere route beschikbaar is onafhankelijk van of je eigen verkeerssituatie aangepast is. Deze moet wel een bepaalde regels voldoen (o.a minstens 5 minuten sneller of 10% bij korte routes)
- Wanneer er verkeer op de route verschijnt: direct route up-date triggeren
- Deviation: 1e stap is een fast-back-to-route (e.g terug leiden naar de actieve route). Daarna kan het route-update systeem er in springen als er een snellere route is.
- 3 deviations achter elkaar: herberekening van de route
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
De auto is vrijwel nieuw:
- Eerste toelating: 13-01-2026
- Kilometerstand: ongeveer 5.000 km
Enkele praktijkgegevens:
- Kortetermijnverbruik: 17,8 kWh/100 km
- Voorbeelden van ritten:
- 93 km → 17,4 kWh/100 km
- 85 km → 18,6 kWh/100 km
- 51 km → 17,8 kWh/100 km
- Rijsnelheid:
- heen ongeveer 105 km/u
- terug ongeveer 120 km/u
- Buitentemperatuur ongeveer 27°C
- Airco stond uit (alleen ventilator op medium)
- 86% → 419 km
- 73% → 330 km
- 60% → 276 km
- 41% → 181 km
- 29% → 128 km
Nog iets wat mij opviel:
Ik reed een dag:
- vertrek 80%
- thuiskomst 40%
- afstand ongeveer 190 km
Als ik uitga van ongeveer 95 kWh bruikbare accucapaciteit, zou 40 procentpunt accuverbruik ongeveer 38 kWh moeten zijn. Er lijkt dus ongeveer 5-6 kWh verschil te zitten tussen het geregistreerde energieverbruik en de afname van het accupercentage.
Mijn vragen zijn:
- Is het normaal dat de A6 e-tron zo conservatief is met de resterende actieradius?
- Meet de ritregistratie alleen het aandrijfverbruik of ook accukoeling, batterijconditionering en overige hoogvoltverbruikers?
- Hebben andere A6 e-tron-rijders vergelijkbare ervaringen met het verschil tussen kWh-verbruik en accupercentage?
- Welke praktijkactieradius halen jullie op 20” of 21” wielen bij 100-120 km/u?
Goedemorgen,
Wegens een openstaande terugroepactie op uw Audi Q6 met kenteken xxx-xx-x is mij gevraagd samen met u een afspraak hiervoor in te plannen.
Het gaat hierbij om terugroepactie met code 06K2, dit is een omvangrijke software update.
Wij plannen momenteel vanaf maandag 03-08-2026, graag hoor ik welke dag voor u het beste schikt.
Omdat het een update betreft adviseer ik om er niet op te blijven wachten.
Op de dag van de afspraak kunnen wij kosteloos, los van de brandstof, vervangend vervoer voor u inzetten.
Wilt u hier gebruik van maken?
Ik hoor graag van u!
Met vriendelijke groet,
xxx xxxxxx
Service Adviseur
050 853 73 09
Century Audi Groningen
ik had gevonden dat je de vergrendelknop op de bestuurdersdeur ingedrukt moet houden tot de alarmlichten knipperen, maar dat lijkt niet te werken. Iemand?
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Als je de auto uit zet even vinkje "interieurbewaking" uitzetten.Hammetje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:05:
Weet iemand hier hoe je het alarm van de Q6 uitzet? Afgelopen jaar 2 x boot naar Texel gepakt, auto alarm bleef afgaan door de schommelingen van de boot. Vanavond pak ik de ferry naar Hull, het zou erg handig zijn als het alarm niet de hele nacht afgaat.
ik had gevonden dat je de vergrendelknop op de bestuurdersdeur ingedrukt moet houden tot de alarmlichten knipperen, maar dat lijkt niet te werken. Iemand?
http://www.brianesselbrugge.nl
Q6 en niet A6 hier, maar een deel van de verklaring is volgens mij:Flying Blue schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:49:
Sinds kort rijd ik een Audi A6 Avant e-tron Performance (100 kWh, 21” Somerset velgen) en ik ben benieuwd of andere eigenaren hetzelfde ervaren.
De auto is vrijwel nieuw:Wat mij opvalt is dat het gemiddelde energieverbruik erg netjes lijkt, maar dat de voorspelde actieradius relatief laag blijft.
Enkele praktijkgegevens:Toch geeft de auto regelmatig de volgende actieradius aan:
- Rijsnelheid:
- heen ongeveer 105 km/u
Dat komt neer op een voorspeld totaalbereik van ongeveer 440-460 km, terwijl ik op basis van het gemeten verbruik eerder rond de 520 km uitkom.
- 86% → 419 km
- 73% → 330 km
- 60% → 276 km
- 41% → 181 km
- 29% → 128 km
Nog iets wat mij opviel:
Ik reed een dag:Volgens de ritregistratie is daarbij ongeveer 32 kWh verbruikt.
- vertrek 80%
- thuiskomst 40%
Als ik uitga van ongeveer 95 kWh bruikbare accucapaciteit, zou 40 procentpunt accuverbruik ongeveer 38 kWh moeten zijn. Er lijkt dus ongeveer 5-6 kWh verschil te zitten tussen het geregistreerde energieverbruik en de afname van het accupercentage.
Mijn vragen zijn:Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere A6 e-tron-rijders voordat ik eventueel de dealer vraag om de SoH, bruikbare accucapaciteit en BMS/SoC-kalibratie te controleren.
- Is het normaal dat de A6 e-tron zo conservatief is met de resterende actieradius?
- Meet de ritregistratie alleen het aandrijfverbruik of ook accukoeling, batterijconditionering en overige hoogvoltverbruikers?
- Hebben andere A6 e-tron-rijders vergelijkbare ervaringen met het verschil tussen kWh-verbruik en accupercentage?
- Het batterijpercentageverloop is misschien niet lineair. Volgens mij zei Bjorn Nyland op YouTube ook een keer zoiets over deze auto's. M.a.w. 30-40% is niet hetzelfde aantal kWh als 80-90%. Geen idee wat daar de rationale achter zou zijn...
- Je resterende actieradius past zich aan als je wel of niet navigeert. Doe maar eens een bestemming in de (ingebouwde) navi, en verwijder dan de bestemming weer. Je range past zich direct aan.
- In het topic is al meermaals besproken dat het verwachte laadpercentage waar je mee arriveert (ingebouwde navi dus) significant kan afwijken. Kan zo 3-6% lager zijn dan waar je uiteindelijk mee arriveert (ongeacht buitentemperatuur in mijn ervaring).
Dealer gaf aan dat (in ieder geval voor mijn generatie) de digitale sleutel niet meer beschikbaar komt vanuit Audi.
Aha, dit verklaart wel het e.e.a! Die 'niet beschikbaar' meldingen krijg ik met name op wegen waar onlangs (of nog steeds) aan gewerkt wordt.MK_ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:09:
[...]
Elk kwartier of half uur is wel veel, zoveel update regions zijn er ook helemaal niet. Maar ja, zonder actieve route wordt de volgende regio pas gedownload bij het binnen rijden van die regio. En als dan het proces opnieuw gestart wordt, krijg je wel opnieuw een melding. Wat an sich ook logisch is, want op dat moment is het systeem opnieuw beperkt.
[...]
Klopt, dat is per design. Duitsland heeft vrij stricte regelgeving rondom draadloze communicatie in voertuigen. Dat de configuratie wordt daadwerkelijk aangepast n.a.v lokale wetgeving.
[...]
Opnieuw: per design
Ik kan de volledige navigatie specificaties opsommen, maar in een notendop:Eventueel kan je automatische routeaanpassing ook uitschakelen. In dat geval wisselt hij niet automatisch, maar krijg je een melding wanneer een betere route beschikbaar is (minstens 5 minuten sneller, decision point moet <10 km liggen van je huidige positie). Maar die pop-up kan je negeren.
- Automatische route-update iedere 5 minuten: die kijkt of er een snellere route beschikbaar is onafhankelijk van of je eigen verkeerssituatie aangepast is. Deze moet wel een bepaalde regels voldoen (o.a minstens 5 minuten sneller of 10% bij korte routes)
- Wanneer er verkeer op de route verschijnt: direct route up-date triggeren
- Deviation: 1e stap is een fast-back-to-route (e.g terug leiden naar de actieve route). Daarna kan het route-update systeem er in springen als er een snellere route is.
- 3 deviations achter elkaar: herberekening van de route
Ik snap dat je als autofabrikant de bestuurder wil informeren dat bepaalde hulpsystemen niet werken. Probleem is denk ik meer de manier waarop. De melding vertelt niet wat er precies niet werkt, en je weet ook niet goed wanneer de melding niet meer van toepassing is. Daarnaast is het gewoon irritant als je dat geluidje elke keer krijgt. Ik krijg 'm ook echt wel vaker dan eens per 5 minuten, bijvoorbeeld op de A9 bij Amstelveen. Het is gewoon niet zo goeie UX op deze manier.
Helaas zijn de voornoemde kaartwijzigingen nog steeds niet in m'n auto beland. Kaart-updates lijken wel te werken want ik zie in de auto dat hij recent kaartupdates heeft gehad (laatste update is nooit langer dan 2 weken geleden denk ik).MK_ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:16:
[...]
De kaart on-board wordt 1x/maand geupdate normaliter. Dus ik zou verwachten dat het dan in de komende Map-update er in zit.
Weet je of dat proces van updaten van kaarten nog goed loopt misschien?
PBmakooy schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:22:
[...]
Dit is Tweakers toch? waar we verwachten dat mensen die wat vragen zelf al wat ingelezen hebben dus ja ik heb de afgelopen pagina's gelezen![]()
Had al gepost dat ik een Mustang Mach-E heb hier en aan het kijken was voor een Q6. De Mach-E is ook niet foutloos en zat, zeker aan het begin, vol met kinderziektes waar er na 5 jaar nog steeds enkele in zitten.
Afgelopen week op vakantie geweest naar Frankrijk, (1700km gereden)..verstappen33 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:11:
Ik heb ook een werkplaats bezoek ingepland op 24 juni voor de upgrade naar 3.11.
Moesten jullie betalen voor de upgrade of was dit service
Ik heb sinds de update naar KD* (3.11) veel meer storingen..
Systemen blijven wel werken, maar ik heb echt wel elke 15-30 minuten de melding gehad dat bestuurder hulpsystemen niet beschikbaar zijn, of dat de recht laadpoort een storing heeft en ik alleen links de poort kan gebruiken..
Echt mooie bagger, ik had met 3.10 veel minder problemen en had eigenlijk gehoopt nu probleem vrij te zijn..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Dat verklaart een hoop! Ik rij bijna altijd met ingebouwde navigatie en heb deze melding, nu een maand na de update, nooit meer gezien, terwijl hier veel mensen aangeven dat ze deze nogsteeds ontvangen. Ik vermoed dat die dan Carplay/Android auto gebruiken ipv de ingebouwde navi.MK_ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:40:
[...]
Die melding komt met OTA kaartupdates wanneer bepaalde componenten voor regios gedownload worden, zoals bijvoorbeeld lane building blocks/HD maps en terrain model.
Heb je een route gepland met de ingebouwde navigatie, dan worden ze gedownload along route. Rijdt je zonder, dan worden ze gedownload wanneer je in de buurt van de regio komt.
Normaliter is die melding enkel als je huidige regio geupdate wordt. Je kaartdata (HD maps) en camera werken namelijk samen. Daarom kan het zijn dat zaken mogelijk beperkt beschikbaar zijn. Impact op de standaard ACC en lane centering heeft het niet, maar mogelijks wel op auto regen bij kruisingen etc.
.
Nog iemand hetzelfde voor?
Die meldingen zijn bij mij geminderd, zie uitleg MK waarom het gebeurd!verstappen33 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:42:
[...]
Afgelopen week op vakantie geweest naar Frankrijk, (1700km gereden)..
Ik heb sinds de update naar KD* (3.11) veel meer storingen..![]()
Systemen blijven wel werken, maar ik heb echt wel elke 15-30 minuten de melding gehad dat bestuurder hulpsystemen niet beschikbaar zijn, of dat de recht laadpoort een storing heeft en ik alleen links de poort kan gebruiken..
Echt mooie bagger, ik had met 3.10 veel minder problemen en had eigenlijk gehoopt nu probleem vrij te zijn..
Die rechte laadpoort storing heb ik ook gehad tijdens mijn rit naar het zuiden. Dag erna wel weg
Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM
Het is af en toe wat lastig te doorgronden.Flying Blue schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:49:
Sinds kort rijd ik een Audi A6 Avant e-tron Performance (100 kWh, 21” Somerset velgen) en ik ben benieuwd of andere eigenaren hetzelfde ervaren.
De auto is vrijwel nieuw:Wat mij opvalt is dat het gemiddelde energieverbruik erg netjes lijkt, maar dat de voorspelde actieradius relatief laag blijft.
Enkele praktijkgegevens:Toch geeft de auto regelmatig de volgende actieradius aan:
- Rijsnelheid:
- heen ongeveer 105 km/u
Dat komt neer op een voorspeld totaalbereik van ongeveer 440-460 km, terwijl ik op basis van het gemeten verbruik eerder rond de 520 km uitkom.
- 86% → 419 km
- 73% → 330 km
- 60% → 276 km
- 41% → 181 km
- 29% → 128 km
Nog iets wat mij opviel:
Ik reed een dag:Volgens de ritregistratie is daarbij ongeveer 32 kWh verbruikt.
- vertrek 80%
- thuiskomst 40%
Mijn vragen zijn:Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere A6 e-tron-rijders voordat ik eventueel de dealer vraag om de SoH, bruikbare accucapaciteit en BMS/SoC-kalibratie te controleren.
Mijn ervaring is dat de kilometers echt heel goed kloppen en dat neem ik dan ook als uitgangspunt. % is gewoon lastiger omdat dit ook tempratuur afhankelijk is.
Ik laad vaak snachts tot 80% op een warme dag stap ik dan bv in om 10u en dan heb ik 81 of 82% accu. Andersom ook.
Het verbruik is heel netjes zeker met deze tempraturen. Ik rijd met de 83kw en 20" zomerbanden.
De meest ongunstige maand, januari was het verbruik 20.3 nu de afgelopen maand 15.8, nagenoeg dezelfde ritten. Ik rijd echt niet rustig gewoon hetzelfde als met een brandstof auto.
Volgende week naar frankrijk met een fiets achterop, ben benieuwd. Denk dat het wel meevalt. fiets steekt verwacht ik bijna niet buiten de auto, hooguit het zadel boven de auto
Hier zelfde telefoon en zelfde probleem. Heel eerlijk was ik in de veronderstelling dat die qi laders in auto's nooit werken, in mijn Polestar hiervoor werkte dat namelijk ook al niet. Maar misschien ligt het dus wel aan de telefoon, dat zou goedkoper op te lossen zijn.liber! schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:56:
Ik heb sinds vandaag een nieuwe gsm, de Google Pixel 10 Pro (qi2), maar ik krijg nu heel de tijd de melding vreemd voorwerp in de lader op de auto wanneer ik draadloos probeer te laden in de phone box. Mijn vorige gsm, een Samsung S22 Ultra (merkbaar hoger en breder) had dit zelden. Ook als ik best goed kijk om het logo te aligneren blijft het issue.
Probeer eens zonder (of ander) hoesje.Pasman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Hier zelfde telefoon en zelfde probleem. Heel eerlijk was ik in de veronderstelling dat die qi laders in auto's nooit werken, in mijn Polestar hiervoor werkte dat namelijk ook al niet. Maar misschien ligt het dus wel aan de telefoon, dat zou goedkoper op te lossen zijn.
.
Ik heb zitten kijken, maar kan die uitleg zo even niet vinden.Naafets88 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 06:56:
[...]
Die meldingen zijn bij mij geminderd, zie uitleg MK waarom het gebeurd!
Die rechte laadpoort storing heb ik ook gehad tijdens mijn rit naar het zuiden. Dag erna wel weg
Mijn verbruik met mijn SQ6 naar midden Frankrijk vorige week was op de heenweg 22.1kwh per 100km.
Op de terugweg 23.5kwh/100km.
Dit met een vol geladen wagen en een zeer grote dakkoffer van ruim 600L.
Zonder koffer op het dak rij ik hier in NL rond de 20kwh/100km, dus niet heel ontevereden..
Totaal aan snelladen 213 euro kwijt geweest onderweg (Totaal 1700km, met 100% vertrokken, en met 15% weer thuis gekomen).
Met mijn vorige benzine auto had ik ruim 300 euro aan brandstofkosten gehad. Dus qua kosten ook zeer tevreden..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik zit al in team geen hoesje. Hij doet het eerst even wel, maar daarna wordt hij te warm en krijg ik die melding.
Vreemd, hij zou gekoeld moeten zijn. Doet de ventilator het welPasman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:03:
[...]
Ik zit al in team geen hoesje. Hij doet het eerst even wel, maar daarna wordt hij te warm en krijg ik die melding.
.
Ik had precies hetzelfde. Ik heb een iPhone 15 Pro Max met een MagSafe hoesje. In zo'n hoesje zit een coil om je telefoon magnetisch vast te houden tijdens het laden, echter in de Audi zorgde dit voornamelijk voor frustraties. Het hoesje is onlangs kapot gegaan en aangezien ik toch binnenkort een andere telefoon ga bestellen, probeer ik het even zonder een hoesje.liber! schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:56:
Ik heb sinds vandaag een nieuwe gsm, de Google Pixel 10 Pro (qi2), maar ik krijg nu heel de tijd de melding vreemd voorwerp in de lader op de auto wanneer ik draadloos probeer te laden in de phone box. Mijn vorige gsm, een Samsung S22 Ultra (merkbaar hoger en breder) had dit zelden. Ook als ik best goed kijk om het logo te aligneren blijft het issue.
Nu treedt de foutmelding vrijwel nooit op, dus het ligt waarschijnlijk aan de positie van de oplaadcoil in je telefoon en spelen de afmetingen van je telefoon hierin ook een rol.
De rit naar Spanje verliep vrijwel vlekkeloos. Afgezien van de vele meldingen dat instellingen of gegevens in het geheugen worden opgeslagen, heb ik eigenlijk geen problemen ondervonden. Los van het feit dat ik tijdens het rijden al het geluid kwijt wat, geen radio, geen geluid bij knipperlicht etc. Parkeren en ff uitzetten en probleem opgelost.
Het laden ging prima en behoorlijk snel, al moesten we soms even wachten voordat er een laadplek vrij was.
Tijdens de reis had ik een Motion XXL-dakkoffer op de auto. Daardoor liep het verbruik op tot ongeveer 24 kWh per 100 kilometer. Na aankomst heb ik de dakkoffer direct verwijderd, maar het verbruik blijft hier nog steeds opvallend hoog. In Nederland rijd ik normaal gesproken rond de 18 kWh per 100 kilometer. Ik vermoed dat de extreme warmte hier ook een negatieve invloed heeft op de actieradius en het energieverbruik.
Wat mij daarnaast opvalt, is dat het verbruik dat in de Audi-app wordt weergegeven altijd lager lijkt te zijn dan het verbruik dat ik in de auto zelf zie.
O.M.G. Is het verwachtingspatroon van een Audi tegenwoordig al zo ver gezakt dat je al deze software-issues normaal bent gaan vinden en een rit met al die problemen "vrijwel vlekkeloos" noemt?PADIpro schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:29:
De rit naar Spanje verliep vrijwel vlekkeloos. Afgezien van de vele meldingen dat instellingen of gegevens in het geheugen worden opgeslagen, heb ik eigenlijk geen problemen ondervonden. Los van het feit dat ik tijdens het rijden al het geluid kwijt wat, geen radio, geen geluid bij knipperlicht etc. Parkeren en ff uitzetten en probleem opgelost.
Soms ben ik toch heel erg blij met mijn 15 jaar oude auto, waarin alles altijd gewoon werkt. Geen foutmeldingen, geen uitvallend geluid. Gewoon rijden, zonder software-problemen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het enige irritante gongetje dat ik krijg is als het ruitensproeierniveau te laag is en heel af en toe dat de acc niet werkt omdat er sneeuw opzit.Andrehj schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:57:
[...]
O.M.G. Is het verwachtingspatroon van een Audi tegenwoordig al zo ver gezakt dat je al deze software-issues normaal bent gaan vinden en een rit met al die problemen "vrijwel vlekkeloos" noemt?![]()
Soms ben ik toch heel erg blij met mijn 15 jaar oude auto, waarin alles altijd gewoon werkt. Geen foutmeldingen, geen uitvallend geluid. Gewoon rijden, zonder software-problemen.
14 jarige auto, ik zit aan de goede kant
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Volvo had hun eigen sensus systeem, daar heb ik 4 jaar mee in een V60 gereden, was dat het beste systeem, nee, maar alles werkte en was overzichtelijk.
Het enige wat ik met die auto heb gehad is dat ie na 2 weken niet meer deed accupool los en weer vast en verder nooit een enkele foutmelding gehad. Met het nieuwe Volvo google systeem is dat wel anders, dat is ook een paar jaar ellende geweest, niet bij iedereen maar wel veel.
Ik moet het even afkloppen maar sinds begin mei geen enkele foutmelding gehad met de 3.10. Sta ook niet perse te springen voor 3.11. Wel bestuurderssystemen worden bijgewerkt, maar heel af en toe en een paar keer dat de hulpsystemen niet werkte maar dat is bij mij veelal een terrechte melding! Je start in de ochtend en de auto is helemaal beslagen, dan krijg je logischer wijs die melding omdat de camara geen zicht heeft.
Heb je de upgrade al gedaan?Hammetje schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:44:
Ik ben het helemaal eens met @Andrehj. Ik vind het van de zotten. Vandaag weer; van de boot (Hull) naar 3 uur diep in Engeland, de melding over ‘Berijdershulpsystemen beperkt beschikbaar’ zeker een keer of 8 gekregen. Op mijn vorige klacht van 2,5 week geleden heeft de dealer helemaal niet gereageerd, dus daar gaat deze week een pittige mail overheen.
.
Ja, ik draai 3.11.00/C al sinds 9 juni. Is er een verbetering merkbaar? Ja. Zijn de meldingen nog steeds in overvloed aanwezig? Helaas; ja.
De dealer heeft inmiddels gereageerd. Ik ga een afspraak met ze inplannen om uitgebreid alle klachten te bespreken en kijken wel perspectief ze kunnen bieden.
Overigens gebruik ik alleen nog maar digital key, dus wel raar dat die er niet zou zijn voor modeljaar 2025..
En gebruik je dan de ingebouwde Navi?Hammetje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:48:
[...]
Ja, ik draai 3.11.00/C al sinds 9 juni. Is er een verbetering merkbaar? Ja. Zijn de meldingen nog steeds in overvloed aanwezig? Helaas; ja.
De dealer heeft inmiddels gereageerd. Ik ga een afspraak met ze inplannen om uitgebreid alle klachten te bespreken en kijken wel perspectief ze kunnen bieden.
Na de update half juni heb ik de melding precies 0 keer gehad. Ik gebruik altijd de ingebouwde Navi, wat dus overeen lijkt te komen met wat @MK_ aangeeft.
.
Ze hebben bij Audi het lek nog niet boven maar er is enige verbetering. Maar het is werkelijk te triest voor woorden dat een merk als Audi er zo lang over doet om deze fouten op te lossen. En ik ben bang dat er ook geen prioriteit voor deze software meer is omdat ze inmiddels zijn overgestapt op een andere leverancier.
Zowel ingebouwde navigatie als CarPlay. De trip eergisteren met 8 x de berijdershulpsystemen melding was met ingebouwde navigatie aan. Ik zie ze ook regelmatig als ik CarPlay gebruik.AkroBatik schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:53:
[...]
En gebruik je dan de ingebouwde Navi?
Na de update half juni heb ik de melding precies 0 keer gehad. Ik gebruik altijd de ingebouwde Navi, wat dus overeen lijkt te komen met wat @MK_ aangeeft.
Afloop: de auto heeft drie weken bij de dealer gestaan. De auto kon op dat moment niet geüpdatet worden. Na het volledig doorlopen van de auto kwam eruit dat één van de modules de geest had gegeven. Die module is vervangen en daarna is de auto geüpdatet naar KD2.M4tthijs schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:34:
Nou, ik ben blijkbaar ook aan de beurt... A6 e-tron Avant 2025
[...]
Inmiddels zit ik vast in de gastmodus en is de auto een hoop opties kwijt:
[...]
Huidige status: na een aantal weken rijden werkt het meeste naar behoren. Wel komt de melding "Berijdershulpsystemen beperkt beschikbaar" regelmatig terug, en verschijnen er veelvuldig meldingen dat instellingen of gegevens in het geheugen worden opgeslagen, inderdaad zowel bij de ingebouwde navigatie als bij CarPlay. Ook zie ik deze melding geregeld tijdens het gebruik van CarPlay, zonder gebruik van de ingebouwde navi. Zelfs een keer stilstaand bij een stoplicht. Ook is de adaptive cruisecontrol er meermaals mee gestopt tijdens het rijden.
Bij mij is het na de moduvervanging en de update naar KD2 iets beter, maar opgelost is het duidelijk nog niet. Zeker zolang de melding "Berijdershulpsystemen beperkt beschikbaar" met enige regelmaat blijft terugkomen, incl. zeer irritante auditieve terugkoppeling.
[ Voor 97% gewijzigd door M4tthijs op 16-07-2026 11:04 ]
Meen je dat i.v.m. het audiosysteem? Want daar ben ik eigenlijk heel boos over. Dan heb je het B&O systeem en klinkt het inderdaad als een goedkoop speakersysteem. Na aanschaf van de functie store uitbreiding die het audiopakket "Sound functions package" is het geluid plots waanzinnig beter en dat dit nu net betalend is voor een dure audio upgrade?! Deze "upgrade" zou eerst en vooral niet nodig mogen zijn (ik heb 4 weken geleden die testmaand geactiveerd) en zou al helemaal gratis moeten zijn! Ik heb de wagen vandaag binnengebracht voor de KD2* upgrade dus ben heel benieuwd.pvdveen1 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:16:
als je B&O in je auto hebt dan is 3.11 een hele verbetering. Eindelijk klinkt de audio niet meer als een transistor radio. Nog wel een aantal keren de bestuurder hulpsystemen melding gehad. Maar het waarschuwingsgeluidje is nu niet meer dominant. En belangrijker geen enkele keer is de ACC ermee gestopt als deze melding verschijnt.
Ze hebben bij Audi het lek nog niet boven maar er is enige verbetering. Maar het is werkelijk te triest voor woorden dat een merk als Audi er zo lang over doet om deze fouten op te lossen. En ik ben bang dat er ook geen prioriteit voor deze software meer is omdat ze inmiddels zijn overgestapt op een andere leverancier.
Edit: je hebt gelijk, ik heb het even online nagezocht.
Hier is het overzicht van alle audio-gerelateerde verbeteringen op een rij:
1. Akoestische herprogrammering (EQ-profiel)
- Warmere basisklank: De equalizer-curven van de DSP (Digital Signal Processing) zijn volledig opnieuw afgesteld. De kille, schelle en vlakke klank uit 3.01 is vervangen door een dieper, voller en meer gebalanceerd geluidsbeeld.
- Dynamische bascorrectie: De fysieke woofers worden nu efficiënter aangestuurd, waardoor de bas ook op lage volumes strakker en minder bonkig klinkt.
2. Systeemgeluiden en 'Chimes' (Geïntroduceerd in 3.11)
- Aangenamere waarschuwingsgongs: De harde, indringende en soms schrikbarende pieptonen van de parkeersensoren, de snelheidslimietwaarschuwing en de Adaptieve Cruise Control (ACC) zijn vervangen door zachtere 'chimes'.
3. Stabiliteit en Bugfixes (Entertainment)
- Geen audio-uitval meer: In versie 3.01 viel het geluid na een korte tussenstop soms volledig weg, of deden alleen de tweeters het nog. De audiomodule (Module 5F) crasht niet meer, wat zorgt voor een stabiele opstartcyclus.
- 3D-audio geheugen: Het systeem onthoudt nu je surround-voorkeuren. In eerdere versies sprong de 3D-instelling bij elke startcyclus willekeurig terug naar de basiswaarde.
- Geoptimaliseerde Surround Processing: De bug die ervoor zorgde dat muziek via de surround-modus muf, hol of kunstmatig galmend klonk, is volledig gladgestreken.
4. Bron- en connectiviteit-upgrades
- Hogere Bluetooth- & Wi-Fi-bitrate: De draadloze datastroom voor Apple CarPlay en Android Auto is geoptimaliseerd. Hierdoor komt muziek met aanzienlijk minder compressie bij de versterker aan, wat zorgt voor direct hoorbare detailwinst.
- DAB+ en Radio stabiliteit: Het schakelen tussen verschillende radio- en streamingbronnen verloopt zonder volumepieken of haperingen.
- Bluetooth hoofdtelefoon ondersteuning (Vanaf 3.11): Passagiers kunnen nu draadloze hoofdtelefoons rechtstreeks aan het MMI koppelen om audio te luisteren, onafhankelijk van wat er over de Bang & Olufsen-speakers klinkt.
[ Voor 47% gewijzigd door fwinters op 16-07-2026 11:56 ]
Sinds vanmorgen. Afgelopen dagen af en toe. Maar nu geen gegevens meer en de melding “update in behandeling”IndigoX schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:43:
Nog iemand met problemen met de app de afgelopen dagen? Klimatisering op afstand doet het niet meer, batterijpercentage klopt niet, ...
Audi A6 E-tron Avant S edition
Update naar KD2* is mislukt, kon zelfs niet starten. Ze kregen de wagen zelfs niet uitgelezen! Blijkbaar een kapotte 'regelunit', is besteld, ETA onbekend... Professioneel 😲fwinters schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:44:
[...]
Meen je dat i.v.m. het audiosysteem? Want daar ben ik eigenlijk heel boos over. Dan heb je het B&O systeem en klinkt het inderdaad als een goedkoop speakersysteem. Na aanschaf van de functie store uitbreiding die het audiopakket "Sound functions package" is het geluid plots waanzinnig beter en dat dit nu net betalend is voor een dure audio upgrade?! Deze "upgrade" zou eerst en vooral niet nodig mogen zijn (ik heb 4 weken geleden die testmaand geactiveerd) en zou al helemaal gratis moeten zijn! Ik heb de wagen vandaag binnengebracht voor de KD2* upgrade dus ben heel benieuwd.
Hier is het overzicht van alle audio-gerelateerde verbeteringen op een rij:1. Akoestische herprogrammering (EQ-profiel)
- Warmere basisklank: De equalizer-curven van de DSP (Digital Signal Processing) zijn volledig opnieuw afgesteld. De kille, schelle en vlakke klank uit 3.01 is vervangen door een dieper, voller en meer gebalanceerd geluidsbeeld.
- Dynamische bascorrectie: De fysieke woofers worden nu efficiënter aangestuurd, waardoor de bas ook op lage volumes strakker en minder bonkig klinkt.
- Aangenamere waarschuwingsgongs: De harde, indringende en soms schrikbarende pieptonen van de parkeersensoren, de snelheidslimietwaarschuwing en de Adaptieve Cruise Control (ACC) zijn vervangen door zachtere 'chimes'.
- Geen audio-uitval meer: In versie 3.01 viel het geluid na een korte tussenstop soms volledig weg, of deden alleen de tweeters het nog. De audiomodule (Module 5F) crasht niet meer, wat zorgt voor een stabiele opstartcyclus.
- 3D-audio geheugen: Het systeem onthoudt nu je surround-voorkeuren. In eerdere versies sprong de 3D-instelling bij elke startcyclus willekeurig terug naar de basiswaarde.
- Geoptimaliseerde Surround Processing: De bug die ervoor zorgde dat muziek via de surround-modus muf, hol of kunstmatig galmend klonk, is volledig gladgestreken.
- Hogere Bluetooth- & Wi-Fi-bitrate: De draadloze datastroom voor Apple CarPlay en Android Auto is geoptimaliseerd. Hierdoor komt muziek met aanzienlijk minder compressie bij de versterker aan, wat zorgt voor direct hoorbare detailwinst.
- DAB+ en Radio stabiliteit: Het schakelen tussen verschillende radio- en streamingbronnen verloopt zonder volumepieken of haperingen.
- Bluetooth hoofdtelefoon ondersteuning (Vanaf 3.11): Passagiers kunnen nu draadloze hoofdtelefoons rechtstreeks aan het MMI koppelen om audio te luisteren, onafhankelijk van wat er over de Bang & Olufsen-speakers klinkt.
- Adaptive Rijassistent niet beschikbaar. Zie instructieboekje
- Noodgeval Assistent momenteel beperkt beschikbaar. Zie instructieboekje
- Verkeersgebaseerde snelheidswaarschuwing uitgeschakeld. (daar hoef ik dan weer niet voor in het instructieboekje te kijken)
:strip_exif()/f/image/kfhHgcLQ1JvEyURggtVlsXHZ.gif?f=fotoalbum_large)
In overleg met mijn wederhelft vandaag de knoop doorgehakt: Zodra de mogelijkheid zich aandient, verkoop ik hem.
[ Voor 7% gewijzigd door M4tthijs op 16-07-2026 18:58 ]
Hier idem. Sterkte. De eerste voorstellen die ik kreeg waren 48-51k. Auto is eind deze maand 1 jaar oud…. 35k afschrijving, auw. Voor mij laatste keer Audi.M4tthijs schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:55:
...en vandaag weer raak. 100km gereden:[Afbeelding]
- Adaptive Rijassistent niet beschikbaar. Zie instructieboekje
- Noodgeval Assistent momenteel beperkt beschikbaar. Zie instructieboekje
- Verkeersgebaseerde snelheidswaarschuwing uitgeschakeld.
In overleg met mijn wederhelft vandaag de knoop doorgehakt: Zodra de mogelijkheid zich aandient, verkoop ik hem.
Sta niet perse te springen ik heb namelijk al twee maanden geen enkele melding gehad. (Ja paar keer de dat de boel wordt bijgewerkt, maar thats it. Ben benieuwd
Wat is de bron hiervan? Wat geldt voor de b&o en wat niet? De koptelefoon bv zou top ziijn.fwinters schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:44:
[...]
Meen je dat i.v.m. het audiosysteem? Want daar ben ik eigenlijk heel boos over. Dan heb je het B&O systeem en klinkt het inderdaad als een goedkoop speakersysteem. Na aanschaf van de functie store uitbreiding die het audiopakket "Sound functions package" is het geluid plots waanzinnig beter en dat dit nu net betalend is voor een dure audio upgrade?! Deze "upgrade" zou eerst en vooral niet nodig mogen zijn (ik heb 4 weken geleden die testmaand geactiveerd) en zou al helemaal gratis moeten zijn! Ik heb de wagen vandaag binnengebracht voor de KD2* upgrade dus ben heel benieuwd.
Hier is het overzicht van alle audio-gerelateerde verbeteringen op een rij:1. Akoestische herprogrammering (EQ-profiel)
Enige wat ik over bovestaande kan vinden is:
wees voorzichtig met deze tekst. Het heeft alle kenmerken van een AI-gegenereerd antwoord dat plausibel klinkt, maar niet op verifieerbare feiten is gebaseerd (dit wordt ook wel "hallucinatie" genoemd)
[ Voor 4% gewijzigd door AkroBatik op 16-07-2026 23:53 ]
.
Heb op stukken uit je tekst gegoogeld, maar kan niet vinden waar je dit hebt gevonden. Heb je een linkje?fwinters schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:44:
[...]
Koptelefoon werkt. Ik heb een facelift versie en daar kan dit.AkroBatik schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:00:
[...]
Wat is de bron hiervan? Wat geldt voor de b&o en wat niet? De koptelefoon bv zou top ziijn.
Enige wat ik over bovestaande kan vinden is:
[...]
The best is yet to come
Hoe stel je dit in? Benieuwd of het op de KD2* ook zit.Dean Martin schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:33:
[...]
Koptelefoon werkt. Ik heb een facelift versie en daar kan dit.
Of dat dus al dan niet werkt weet ik nog niet, aangezien de update mislukt is.
Ik ga vandaag een officiële ingebrekestelling naar de dealer & d'Ieteren sturen want ik verwacht een compensatie voor het feit dat ik als betatester gebruikt ben voor deze modellenreeks.
De 2025 versie van de A6-etron was simpelweg niet klaar. Het aantal ongemakken en beta problemen is ongezien en getuigt van een diep disrespect naar klanten die puur als FFF gebruikt worden: Find Fuck and Forget.
Echter in mijn ogen is de actieve rijassistent nog veel nerveuzer geworden. Is dit voor meer mensen herkenbaar?
Voor de update was het systeem niet betrouwbaar, en heeft het mij bij een rijweg met dubbele lijnen in het midden wel eens in tegemoetkomend verkeer gestuurd. Maar na deze update is het in 3x rijden al 2x voorgekomen dat de auto mij actief de zijkant van een vrachtwagen in heeft gestuurd. De omstandigheden waren: bij het inhalen van een vrachtwagen op de A2 draait de auto het stuur compleet onverwacht richting de vrachtwagen. Enkel door direct tegensturen heb ik een ongeluk voorkomen. Ook wanneer wegen smaller worden bij wegwerkzaamheden detecteert de auto plots dat ik aan beide kanten de rijstrook bijna over ga (zonder knipperlicht), dit was niet het geval. En besluit de auto dat het stuur omgooien in de richting de vangrail de beste optie is. Ook hier was direct tegensturen nodig om een ongeluk te voorkomen.
Eerder heb ik mij juist afzijdig gehouden op dit forum om geen te negatief beeld te schetsen van dit voertuig, maar het exemplaar wat ik heb ik ronduit gevaarlijk.
Wat is van de rijassistent nu vind is dat ie teveel naar rechts rijd. Logisch op een 80km weg, maar niet op een snelweg. Ook kan je hem niet plaatsen, dus bv zelf meer naar links en dan "vastzetten"
Het blijft natuurlijk wel een hulpsysteem he. Ik vind ook echt dat het hiermee moet stoppen en dat het bij tesla en ook bij de 2026 modellen van diverse merken veel te ver gaat.
lees het topic eens door gaat alleen over die *&^ software (waarvan veel regelgevings). Terwijl het een van de best rijdende EV op de markt is voor, alles meegenomen en slim geconfigureerd ook niet teveel geld.
We doen het onszelf ook wel een beetje aan he! Want als we niet 10 verschillende kleuren lampjes kunnen configuren laten we een auto staan en kopen een chinees, bij wijze van, jullie snappen me hoop ik,
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 10:20
Ik weet dat jouw model weinig / geen issues heeft, dus logisch dat jij er gelukkiger mee bent. Een van de best rijdende EVs op de markt is natuurlijk zeer persoonlijk.Wasbeer2006 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:36:
lees het topic eens door gaat alleen over die *&^ software (waarvan veel regelgevings). Terwijl het een van de best rijdende EV op de markt is voor, alles meegenomen en slim geconfigureerd ook niet teveel geld.
Zelf heb ik de A6 nu een maandje (tijdelijke auto gelukkig). De auto qua design buitenkant (smaak): erg goed gelukt. En als de deur dichtgooit van de auto dan weet je: Audi heeft dit goed voor elkaar. Auto rijdt vind ik ook erg goed. Maar verder: interieur is echt Audi onwaardig afgewerkt (goedkoop plastic rondom de deurhendel, pianoplastic was in de aanbieding). Het scherm vond ik de grootste tegenvaller: met genoeg lichtinval zie je heel duidelijk de twee losse schermen, waarbij de schermen niet eens dezelfde hoogte hebben. Een enorme berg aan plastic bezzel moet het doen lijken dat het 1 groot scherm is: weer de goedkope oplossing. Geen gevoerde bakken in de deur, hard plastic op de bovenkant. Audio is zeer ondermaats. Je merkt gewoon dat Audi heeft gezocht naar besparingen: erg zonde
En dan de software: bij het ophalen cruise control aan willen zetten. Nop, want de gordel zou niet vast zijn. Geluid instellen qua focus (voor of alle) werkt 9 van de 10 keer niet. Continue meldingen over privacy, bijwerken navigatie, etc die terug blijven komen bij elke start (ondanks dat ik een bestuurdersprofiel heb ingesteld). Digitale sleutel staat als optie in het scherm om in te stellen: Audi zegt werkt niet meer, dus doen we niks aan. Soms werkt de app qua klimaat starten wel, maar soms ook weer niet. Kan doorgaan maar het topic staat vol met voorbeelden.
Qua software en afwerking zijn andere merken inmiddels verder (zal niet vergelijken met andere merken, hier offtopic). Goed compleet geconfigureerd (want Audi) gaat de auto zo naar de 80 a 100k. Ik heb met plezier Audi gereden in het verleden. En had graag een A6/Q6 op de stoep gezet, maar niet met deze afwerking en software.
[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 18-07-2026 07:45 ]
Ik ben heel tevreden met mijn Q6, geen enkele rare melding (3.10), geen gekke ingrepen en het rijdt fantastisch. En ga je een keer een lange rit maken dan zul je de laadsnelheid en laag verbruik kunnen waarderen.Eergisteren stond ik naast een Model 3 te laden bij een Duitse snellader. Die zat bij 52% al ruim onder de 100kW… dat doet de Audi stukken beter.
Ik snap die discussie over het interieur ook niet echt. Ik heb geen vergelijk met 20 jaar geleden maar ik sluit me volledig bij jou aan. Ik krijg juist heel erg veel complimenten ook over de binnenkant (en idd ook het scherm). Zat laatst bij iemand in de auto die zo’n Kia EV3 rijdt, nou ik kan je vertellen dat mijn A6 (gelukkig maar) veel stiller is en veel minder gekraak in het interieur heeft.JTHZZ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:55:
Iedereen die instapt is onder de indruk van het scherm en dat hele verhaal met twee schermen en plastic is me nog nooit opgevallen. En welke auto heeft gevoerde deurbakken? Voor mij ook niet echt een belangrijjk punt. Ja er zit plastic hier en daar maar dat geldt voor heel heel veel, ook duurdere auto’s. Zeker piano ellende is erg ‘in de mode’.
Ik ben heel tevreden met mijn Q6, geen enkele rare melding (3.10), geen gekke ingrepen en het rijdt fantastisch. En ga je een keer een lange rit maken dan zul je de laadsnelheid en laag verbruik kunnen waarderen.Eergisteren stond ik naast een Model 3 te laden bij een Duitse snellader. Die zat bij 52% al ruim onder de 100kW… dat doet de Audi stukken beter.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 10:20
Audi heeft zelf aangegeven inderdaad bespaart te hebben op de afwerking dus dat lijkt mij een zeer objectieve bron:
https://www.motor1.com/ne...s-interior-quality-worse/
Ik deel puur mijn ervaring nu ik de auto een maand heb: ik vind de kwaliteit ondermaatsCommunication at Audi, was unusually open in his self-criticism and said to journalists present when asked: "We have certainly been better in terms of quality in the past, but we will get there again." He added that the demands of customers and the media on Audi quality had perhaps been slightly underestimated.
[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 18-07-2026 08:48 ]
Het interieur zie ik natuurlijk ook. Het is minder dan vroeger, absoluut 100% mee eens. Zat vd week foto,s van mijn passat uit 2017 en dat zag er echt goed uit/beter.We Are Borg schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:46:
Dat je er zelf tevreden mee bent is uiteraard prima: hoe je de kwaliteit ervaart is in bepaalde mate ook persoonlijk. Maar als je objectief kijkt zie je echt wel lui design / afwerking. Naast de deurhendel zit een blanco afdekplaat waar eerst de knop voor de vergrendeling zat. Dat je dat niet qua design goed oplost kan ik mij aan ergeren voor een auto die zoveel kost.
Audi heeft zelf aangegeven inderdaad bespaart te hebben op de afwerking dus dat lijkt mij een zeer objectieve bron:
https://www.motor1.com/ne...s-interior-quality-worse/
[...]
Ik deel puur mijn ervaring nu ik de auto een maand heb: ik vind de kwaliteit ondermaats
De schermen, wat ik erg vind is dat je geen virtual cockpit hebt, dat was mooi. Dat mis ik misschien wel het meest, dat zou de hele beleving veranderen en meer batterij optie met bv apps van derde.
Het harde plastic onder het midden helemaal mee eens ook. Maar is het afwijkend van de concurrentie, heb je in de ix3 gezeten, glc, ex60. Dat is op detail anders, maar Volvo was top, maar dit is te minimalistisch (smaak) BMW, ernstige tegenvaller in het geheel. GLC alleen mooi als je er 20k aan opties en hyperscreen aanvinkt. Eigenlijk is alleen de zeekr 001 van binnen mooier.
Als audi dat gaat doen en andere merken dan worden de gaten met chinezen en volvo veel te groot! Ik heb nu voor 74k een sline met tech pro. Het enige wat ik niet heb is mmi+. En wat smaak opties. Dat is gewoon niet veel geld voor zo,n auto een i5 kost 14k meer een eqe 18k.
Let wel dat de problemen die een behoorlijk grote groep heeft ik ook echt niet normaal vind en sommige levensgevaarlijk! Maar de foutmeldingen die geen foutmeldingen zijn worden nog wel eens door elkaar gehaald.
Ik vind het ook Audi onwaardig, laat dat helder zijn! Maar een deel van de kritiek is meehuilen met de volven in het bus, ga eens bij de concurrentie kijken.
Dat snap ik, echter impliceert bovenstaande update dat die ook voor oudere modellen beschikbaar zou zijn naar de update.Dean Martin schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:33:
[...]
Koptelefoon werkt. Ik heb een facelift versie en daar kan dit.
Hoe kan je dit instellen? Dan kan ik checken of het bij mij ook werkt.
.
[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 18-07-2026 10:16 ]
Uit m'n hoofd (ben op vakantie zonder auto) via het bijrijdersscherm -> instellingen -> verbindingen.AkroBatik schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:52:
[...]
Dat snap ik, echter impliceert bovenstaande update dat die ook voor oudere modellen beschikbaar zou zijn naar de update.
Hoe kan je dit instellen? Dan kan ik checken of het bij mij ook werkt.
The best is yet to come
Vraagje mbt de geheugen van de electrische stoel van de berijder. Krijgen jullie de melding dat een zitpositie is opgeslagen bij het opslaan? Ik krijg de melding als ik een positie wilt opslaan (drukken op set en dan 1 of 2): Druk op 1 of 2 om de positie op te slaan. Dus niet echt dat de instellingen zijn opgeslagen.
En het komt vaak voor dat ik in een week 2 a 3 keer op 1 moet drukken om mijn zitpositie te krijgen zonder dat er iemand anders in mijn auto heeft gezeten.
Alvast dank.
Q6 quattro MY25
Efficiency mode. Airco wel van eco afgehaald. Maximale snelheid gereden, soms even wat harder.
- Bereik als heel goed ervaren (verbruik vaak tussen 18-22Kwh). Moest vaker stoppen voor de kinderen dan laden. Op een gegeven moment ruim 4.5 uur door kunnen rijden (toen ze sliepen). Echt anders dan mijn vorige Volvo XC40 P8.
- Grotendeels op Audi Nav gereden ivm laadstops. Ik werd op prima laadpunten afgezet. Hij had mij 1x wel een stukje door mogen laten rijden toen het aantal beschikbare laders op de locatie snel terugliep.
- Omleidingen Google Maps superieur. Op drukke punten of bij een omleid suggestie van Audi Nav regelmatig even naar Gmaps geschakeld. Audi stuurt je m.i. te snel van de snelweg.
- Laden gaat echt super snel. Af en toe bij de buren gekeken en kwamen niet in de buurt van de Q6.
- Adaptive Cruisecontrol veel kunnen gebruiken. Werkt met name prettig op de brede tolwegen.
- 1x valse bandenspanningsmelding gekregen. Toch ff spannend met volle auto en lange reis. Erg vervelen dat je niet vanuit MMI de Bar kan uitlezen per band, of minimaal de verdachte band kan zien. Na controle bij luchtpomp bleek alles in orde. Temperatuur?
- Comfort in auto super. Ook achterin.
Al met al dik tevreden.
Zelfde met dezelfde GSM. Ik gebruik bedraad laden in de wagen...liber! schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:56:
Zelfde bij mij. Melding met een instructie in beeld. Geen bevestiging van opslaan in beeld, maar wél een piepje. Dat is volgens mij de indicatie dat het opslaan voltooid is.dbalgobind schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:50:
Goededag mede Audi berijders,
Vraagje mbt de geheugen van de electrische stoel van de berijder. Krijgen jullie de melding dat een zitpositie is opgeslagen bij het opslaan? Ik krijg de melding als ik een positie wilt opslaan (drukken op set en dan 1 of 2): Druk op 1 of 2 om de positie op te slaan. Dus niet echt dat de instellingen zijn opgeslagen.
En het komt vaak voor dat ik in een week 2 a 3 keer op 1 moet drukken om mijn zitpositie te krijgen zonder dat er iemand anders in mijn auto heeft gezeten.
Alvast dank.
/f/image/8Q6Aa2w2yIbozDi7OuWcr5AX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UfC586fq7qahIFmKM5c2RAQH.png?f=fotoalbum_large)
Dit is dan de A6 e-tron Performance in Corporate S met trekhaak voor de komende 5 jaar.
Ik ben er net geen en terug mee naar Frankrijk geweest. Verbruik met 3 fietsen op de drager was 25kwh/100km. Ik reed steeds de maximaal toegelaten snelheid +5 op de teller, nagenoeg altijd op balanced.
Snelladen is een verademing tov mijn vorige iX3, maar wat een lawaai dat ie maakt bij het snelladen (in een omgeving van 35°C). Op de terugrit ben ik vertrokken met 45% en met 2 laadstops tot 80-85% thuis geraakt. Het lijkt mij wel dat laders soms last hebben als er een tweede wagen aan de zuil komt hangen (dan daalt het laden) of de tweede wagen vertrekt (idem), dus tijdens het snelladen checkte ik de app geregeld om te controleren dat het laden nog verder ging.
Onderweg 2x ACC uitgevallen, na enkele minuten kan je die weer aanzetten. Ter plaatse 1x storing (deur open) en 1x reset van de koffer moeten doen.
Voor de rest een comfortabele rit. De wagen lijkt mij iets stiller dan de vorige ix3. In snellere bochten blijf je wel voelen dat het een zware wagen is.
JTHZZ schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:11:
Die fietsendrager hakt er lelijk in! Staken de fietsen ver boven de auto uit ?
/f/image/J5LRVibUnyqYor3Fy53LwSRW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sXrSSArgjoIQLOdVQWU28UQM.png?f=fotoalbum_large)
De luchtstroom was zeker verstoord. Als je er racefietsen gaat opzetten zal het wel wat beter zijn vermoed ik. Zeker de e-bike is nogal lang en steekt dan ook links-rechts uit.
Die thule dragers staan veel te hoog. Ik ga het vrijdag met een racefiets doen, maak wel een foto.xjs678qr schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:34:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De luchtstroom was zeker verstoord. Als je er racefietsen gaat opzetten zal het wel wat beter zijn vermoed ik. Zeker de e-bike is nogal lang en steekt dan ook links-rechts uit.
Ik wilde nog een veel langere drager kopen, maar uiteindelijk niet gedaan. De reden dat de thule wat hoger staan is dat je carbon velgen niet smelten van de uitlaatwarmte, maarja die hebben we niet meer.
De foto vertekend wel hoor, want zo zag het er bij mij op een V60 niet eens uit. De foto vanaf de voorkant auto is beter kloppend.
Ik hoop niet dat het 25kw wordt, dat zou 20% extra zijn, kan ik me haast niet voorstellen. Mijn V60 ging net een 10% meer verbuiken en dat was met 3 MTB,s nu gaat de racer mee.
[ Voor 8% gewijzigd door Wasbeer2006 op 22-07-2026 08:52 ]
[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 22-07-2026 09:10 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja het verschilt natuurlijk per auto. Hang heel erg van de luchtstroom en windrichting af. Heb wel een hele aerodynamische fiets maar dat werkt dwars op de auto wat minder :-)Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:40:
@Wasbeer2006 Mijn ervaring met een benzineauto (station) is dat de fietsen achterop voor een meerverbruik van ca 10 - 15% zorgen. Zeker niet verwaarloosbaar dus. Bij een nog wat beter gestroomlijnde EV zal het zeker niet minder zijn.
Mijn passat diesel ging van 1 op 20 normaal naar 1 op 13 in vakantie trim met dakkoffer. De V60 ging van 1 op 18 naar een 1 op 14 in vakantietrim met dakkoffer en fietsen
Nu zonder dakkoffer en met maar 1 racefiets, ben benieuwd. De avant loopt natuurlijk wel schuin af dat is een groot nadeel de V60 was veel rechter
Dat de stoel soms niet teruggaat heb ik al in 3 audi's gehad. In de Q7, de etron en nu in de A6.dbalgobind schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:50:
Goededag mede Audi berijders,
Alvast dank.
Ik zie er geen patroon in, maar het komt bij mij ook soms voor.
The best is yet to come
Ik heb de auto inmiddels al ruim 2 weken terug.Theuno schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:53:
[...]
Vandaag nam de dealer contact op. Ze hadden de stuurbekrachtiging weer aan de gang, maar de storing bleef. En dus moeten ze van de fabriek een nieuw stuurhuis monteren... levertijd 2 werkdagen, en dan nog wachten tot ze die kunnen plaatsen.
We wachten weer verder af.
Naast het nieuwe stuurhuis, zit er ook de nieuwe software in.
Ik ben weer heel blij met deze auto, zoveel fijner als de tijdelijke auto's. Ook heb ik geen problemen meer gezien, laten we dat volhouden
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Het kán twee dagen duren, soms lukt het, als je hem vroeg brengt binnen 1 dag! Die van mij kon ik dezelfde dag weer ophalen! (Pon Center Utrecht)fuchs schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:37:
Ik heb ook een afspraak gemaakt voor de update, ze vertelden mij dat hiervoor een terugroepactie is. Na mijn vakantie gaat ‘ie naar de garage, duurt twee dagen. Ik hoop dat hierdoor de storingsmeldingen en het uitschakelen van de hulpsystemen wegblijven. Auto bevalt verder ontzettend goed maar ik betaal geen hoop geld voor een auto waarvan de hulpsystemen het om de haverklap (1 op 4 ritten) niet doen.
Bij mij was het nog geen halve dag. Denk dat dat het ook afhangt van de huidige software waarvan hij geupdate moet worden.Guitarist schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:43:
[...]
Het kán twee dagen duren, soms lukt het, als je hem vroeg brengt binnen 1 dag! Die van mij kon ik dezelfde dag weer ophalen! (Pon Center Utrecht)
.
De foto achter had ik vooral genomen om mij te herinneren hoe ik de fietsen moest plaatsen voor de terugrit :-)Wasbeer2006 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:50:
[...]
Die thule dragers staan veel te hoog. Ik ga het vrijdag met een racefiets doen, maak wel een foto.
Ik wilde nog een veel langere drager kopen, maar uiteindelijk niet gedaan. De reden dat de thule wat hoger staan is dat je carbon velgen niet smelten van de uitlaatwarmte, maarja die hebben we niet meer.
De foto vertekend wel hoor, want zo zag het er bij mij op een V60 niet eens uit. De foto vanaf de voorkant auto is beter kloppend.
Ik hoop niet dat het 25kw wordt, dat zou 20% extra zijn, kan ik me haast niet voorstellen. Mijn V60 ging net een 10% meer verbuiken en dat was met 3 MTB,s nu gaat de racer mee.
Ik heb hier al meer lokaal rond gereden met 1 fiets (gravel), dan is het meerverbruik niet zo groot.
Ik meld me even. 9 juli bevestiging van de LM voor bestelling van een Etron Avant Advanced. NU lees ik vandaag op Autoweek dat de basisuitrusting verbeterd is met o.a. TechPlus wat inhoudt matrix LED en omgevingscamera's. Meteen LM gebeld en ze zouden met dealer gaan checken.
Mag toch hopen dta ik die uitrustig ook krijg....
Don't hold your breath..b17b schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:12:
Hi allen,
Ik meld me even. 9 juli bevestiging van de LM voor bestelling van een Etron Avant Advanced. NU lees ik vandaag op Autoweek dat de basisuitrusting verbeterd is met o.a. TechPlus wat inhoudt matrix LED en omgevingscamera's. Meteen LM gebeld en ze zouden met dealer gaan checken.
Ik wacht ook nog op de 6K korting in 2025 verwerkt in het leasebedrag. Dit soort zaken steken LM dus gewoon in hun eigen zak....
Hmm, ik hoop het van harte voor je...Misschien handig dat je zelf je contactpersoon bij de dealer belt om het na te vragen. Als de bestelling eruit is gegaan en bij het productieproces ligt...wordt het denk ik moeilijk.b17b schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:12:
Hi allen,
Toch niet de e-days kortingen?metalpro2021 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:19:
[...]
Don't hold your breath..
Ik wacht ook nog op de 6K korting in 2025 verwerkt in het leasebedrag. Dit soort zaken steken LM dus gewoon in hun eigen zak....
Hoop het van harte. Met name de 360 gr camera's maken het wel een aangename upgrade.
The old:
The new:
:strip_exif()/f/image/jR8rKi3iXovwTkORYIpZUJDn.jpg?f=fotoalbum_large)
Had ook proefgereden in een Macan. Maar ik was de bodemloze put die elke Porsche badge zo'n heeft een beetje zat en besloot voor de zuster te gaan. Veel meer bang for your buck, zelfde onderstel. Macan reed wel uitstekend. Hoop deze ook.
Wat denken jullie. Goed gedaan? Of ga ik jankend de Panamera missen. Het geluid van de 2.9 twin turbo met open pijpjes ga ik zeker missen iig, maar dat is evident met de overstap naar EV. So be it, er komt ooit nog wel een keer een 911 voor in het weekend.
"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -
Weet niet of ik je moet feliciteren maar hopelijk heb je de nieuwste software die wat irritante bugs wegneemt en je een goed, heerlijke, rijdende SQ6 tot je beschikking hebt. Ik heb nu een SB A6 S-Line van bijna 4 weken oud (dus ook met de toen nieuwste sw bij aflevering) maar loop nu ook tegen vervelende (bekende) issues aan.MacDokie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:19:
Nou. Gisteren de stap gezet naar mijn eerste EV. Go big or go home dacht ik. Dus heb mijn Panamera 4 Hybrid ingeruild op een Audi SQ6.
The old:
[Afbeelding]
The new:
[Afbeelding]
Had ook proefgereden in een Macan. Maar ik was de bodemloze put die elke Porsche badge zo'n heeft een beetje zat en besloot voor de zuster te gaan. Veel meer bang for your buck, zelfde onderstel. Macan reed wel uitstekend. Hoop deze ook.
Wat denken jullie. Goed gedaan? Of ga ik jankend de Panamera missen. Het geluid van de 2.9 twin turbo met open pijpjes ga ik zeker missen iig, maar dat is evident met de overstap naar EV. So be it, er komt ooit nog wel een keer een 911 voor in het weekend.
[ Voor 100% gewijzigd door dbalgobind op 24-07-2026 19:33 ]
De Macan ligt wel strakker op de weg dan de Q6... Voordat ik zelf voor de A6 ging 2x een Taycan, 2x een Macan en een Q6 gereden. Daarvan vond ik de Q6 wel het minste en het Macan het lekkerste... En inderdaad, de berekening voor Porsche zou zo'n 40 tot 60% duurder zijn door hogere prijzen banden, bijtelling, afschrijving etc... Desalniettemin wel een hele vette bak. En je gaat veel goedkoper uit zijn dan met de PorscheMacDokie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:19:
Nou. Gisteren de stap gezet naar mijn eerste EV. Go big or go home dacht ik. Dus heb mijn Panamera 4 Hybrid ingeruild op een Audi SQ6.
The old:
[Afbeelding]
The new:
[Afbeelding]
De Q6 rijdt fantastisch; of het in de buurt komt van jouw panamera weet ik niet.MacDokie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:19:
The old:
[Afbeelding]
The new:
[Afbeelding]
Zelf had ik wel met je willen onderhandelen over een ruil tegen mijn Q6. ;-).
in de winter is het ok voor mij, maar in de zomer wil ik toch de volledige wagen gekoeld hebben.
Vind niks in de manual, misschien de verkeerde zoekfuncties?
Nergens een melding van gezien, maar zie ook in mijn app de 10 GB staandbalgobind schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:35:
Klopt het dat het datapakket van 3 naar 10 GB is geupgrade? Ik zie in mijn opslag op mijn.audi dat ik 10 GB per maand heb.
Een paar dingen die opvallen:
- Zoals genoemd verbeterde “chime” voor maximum snelheidsoverschrijding. Wel vreemd dat diezelfde chime gebruikt wordt voor collision warning - alleen dan hoger volume. Had van mij wel oude toon mogen blijven of iets wat meer agressiefs.
- Helaas 1x foutmelding dat ACC niet aan wilde omdat deuren openstonden… Had ik voor deze update ook 2x gehad en gehoopte dat dit opgelost was. Ga ik melden bij dealer.
- CarPlay wilde gisteren niet aan en was al onderweg. Telefoon airplane mode On/Off hielp niet, maar zag toen (voor mij) nieuw menu als je op hoofd scherm naar links swiped. Heb hier die drie verbindings icoontjes UIT/AAN gezet en CarPlay kwam er gelijk in:
Niet helemaal OK nog dus, maar een betere work-around dan uitstappen en auto Uit/Aan. Bij zat op die swipe helemaal naar links eerst die digitale Audi Assistent.- Moest inderdaad digital key in wallet op iPhone weer installeren en dat ging (in tegenstelling tot wat ik soms hier lees) prima. Auto openen en wegrijden met alleen telefoon in lader houder werkt. Reageert allemaal iets langzamer dan reguliere sleutel.
- Lane assist lijkt inderdaad minder agressief op 60 wegen, maar nog niet helemaal zeker hoe groot het verschil is.
- Ga er verder vanuit dat achterklep issue is opgelost. Nog niet gehad iig en met vorige versie 2-3 keer.
Deze is hem trouwens:
[ Voor 9% gewijzigd door sp00f3r op 25-07-2026 15:25 ]
Hoop dat ze die er bij mij ook direct op zetten!sp00f3r schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:54:
Sinds begin deze week ook versie 03.11.00/C geïnstalleerd gekregen.
Een paar dingen die opvallen:Sinds Dec’25 nu 16k km gereden met een A6 SB 83 kWh en 17.8 kWh/100km met 52 km/u avg. Nog steeds erg tevreden!
- Zoals genoemd verbeterde “chime” voor maximum snelheidsoverschrijding. Wel vreemd dat diezelfde chime gebruikt wordt voor collision warning - alleen dan hoger volume. Had van mij wel oude toon mogen blijven of iets wat meer agressiefs.
- Helaas 1x foutmelding dat ACC niet aan wilde omdat deuren openstonden… Had ik voor deze update ook 2x gehad en gehoopte dat dit opgelost was. Ga ik melden bij dealer.
- CarPlay wilde gisteren niet aan en was al onderweg. Telefoon airplane mode On/Off hielp niet, maar zag toen (voor mij) nieuw menu als je op hoofd scherm naar links swiped. Heb hier die drie verbindings icoontjes UIT/AAN gezet en CarPlay kwam er gelijk in:
- [Afbeelding] Niet helemaal OK nog dus, maar een betere work-around dan uitstappen en auto Uit/Aan. Bij zat op die swipe helemaal naar links eerst die digitale Audi Assistent.
- Moest inderdaad digital key in wallet op iPhone weer installeren en dat ging (in tegenstelling tot wat ik soms hier lees) prima. Auto openen en wegrijden met alleen telefoon in lader houder werkt. Reageert allemaal iets langzamer dan reguliere sleutel.
- Lane assist lijkt inderdaad minder agressief op 60 wegen, maar nog niet helemaal zeker hoe groot het verschil is.
- Ga er verder vanuit dat achterklep issue is opgelost. Nog niet gehad iig en met vorige versie 2-3 keer.
edit:[Afbeelding]
Deze is hem trouwens:
"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -
Thuis voor het eerst de fietsendragen erop. Meteen de melding luchtvering beperkt beschikbaar, blijf hangen net boven de laagste setting. daarna meteen geel, zoek de werkplaats op. Nu had ik gelukkig de menu's gemasterd en ergens gezien dat je een luchtvering voor aanhanger optie hebt, die uitgezet en inmiddels 1200km daar geeb probleem mee gehad, maar die setting met je elke keer uitzetten bij intstappen, krijg elke keer meteen de witte melding. laat ik na de vakantie wel naar kijken.
Dan de routeplanner omdat er iets op de trekhaak zit halveert ie ongeveer meteen de actieradius als je de audi navi aanzet, heel apart, dat is dus heel vervelend want dan gaat ie 2x zoveel laadstops inplannen en ook voorbereiden, terwijl mijn verbruik over 1200km "slechts" 20,5kw/100km is met stukken gewoon 145 op de tol en een gemiddelde vandaag van 109km/h met 10 minuutjes file. (en dus een racefiets achterop en volle auto) @MK_ jij enig idee waarom de auto dit doet.
Maar dan het echte probleem. Vandaag de eerste keer laden, laadstoring rechter aansluiten, 3 laders verder precies hetzelfde...... toen dacht ik dat wordt bellen, nog de linker geprobeert maar hetzelfde. Gebeld, audi dealers geen monteurs dus dan, ik kon nog 150km naar een punt toerijden en dan maandag naar de audi dealer in frankrijk. Toen dacht ik als ik dan toch mijn weekend kwijt ben, gooi ik hem bij de mac neer en ik probeer het nog 1x en ja hoor na twee uur klooien en bellen werkte het. Fan maar echt wachten tot ie op 98% stond zodat ik zeker wist dat ik het hotel ging halen. Hier net werkte alles weer en weer tot 98% zodat ik morgen de camping haal, maar fijn voelt het niet.......
Heel vervelend, ik kan dus niet direct ergens anders parkeren met een afgeplakte ruit.
Software is nog de 03.10.00/C.
De S versie hebben anders afgestelde luchtvering, die is nog even een fractie strakker/harder/anders dan de normale A en QGuitarist schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:48:
[...]
De Macan ligt wel strakker op de weg dan de Q6... Voordat ik zelf voor de A6 ging 2x een Taycan, 2x een Macan en een Q6 gereden. Daarvan vond ik de Q6 wel het minste en het Macan het lekkerste... En inderdaad, de berekening voor Porsche zou zo'n 40 tot 60% duurder zijn door hogere prijzen banden, bijtelling, afschrijving etc... Desalniettemin wel een hele vette bak. En je gaat veel goedkoper uit zijn dan met de Porsche
Hmm dat is wel interessant. Voor zover ik weet wordt er bij de huidige software (zowel de eerste lichtingen als MY2026 auto's) geen specifieke rekening gehouden met iets aan de trekhaak in de navigatie software specifiek. Ik weet dat daar pas recentelijk een feature voor is geweest.Wasbeer2006 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:57:
Dan de routeplanner omdat er iets op de trekhaak zit halveert ie ongeveer meteen de actieradius als je de audi navi aanzet, heel apart, dat is dus heel vervelend want dan gaat ie 2x zoveel laadstops inplannen en ook voorbereiden, terwijl mijn verbruik over 1200km "slechts" 20,5kw/100km is met stukken gewoon 145 op de tol en een gemiddelde vandaag van 109km/h met 10 minuutjes file. (en dus een racefiets achterop en volle auto) @MK_ jij enig idee waarom de auto dit doet.
Maar misschien houdt de auto zelf wel nog een los consumptie model bij voor wanneer er iets aan de trekhaak hangt. Wij doen puur onze berekeningen a.d.h.v het consumptie model dat wij ontvangen van de drivetrain unit.
Nu ik er over nadenk, grote kans dat het consumptiemodel an sich gelijk blijft, maar dat hij een "Driving Profile Factor" doorgeeft van 1.5-2.0 i.p.v de gebruikelijke waardes rond de 1.0 (afhankelijk van driving mode en weer). Dat zou dit gedrag wel kunnen verklaren.
Maar nee, ik durf het helaas niet met zekerheid te zeggen. Zonder een actieve route, is de getoonde range dan nu ook opeens veel lager of dat niet? Of enkel pas als een actieve route? Deed hij wel zijn laadplanning aanpassen zodra hij zag dat je met een veel te hoge SoC aan zou komen bij de lader?