Het grote Audi A6 & Q6 e-tron topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:08

SeatRider

Hips don't lie

Ik overweeg de aanschaf van een Q6. Eerder in dit topic schreef iemand dat deze in Zweden behoorlijk veel goedkoper is te verkrijgen. Nu is de BPM voor een BEV fixed op € 667, waardoor het al gauw loont de auto uit een ander EU land te halen.

En als er voor de dealer bijna geen moeite voor nodig is (auto bestellen aan de hand van Audi code, en ik regel zelf transport en import wel) is er misschien ook nog wel een nette korting te bedingen.

Wat mis ik hier?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

SeatRider schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:01:
Ik overweeg de aanschaf van een Q6. Eerder in dit topic schreef iemand dat deze in Zweden behoorlijk veel goedkoper is te verkrijgen. Nu is de BPM voor een BEV fixed op € 667, waardoor het al gauw loont de auto uit een ander EU land te halen.

En als er voor de dealer bijna geen moeite voor nodig is (auto bestellen aan de hand van Audi code, en ik regel zelf transport en import wel) is er misschien ook nog wel een nette korting te bedingen.

Wat mis ik hier?
Wat is "behoorlijk veel"? Maar je mist niets. Je zou hem in Zweden moeten kopen en dan laten afleveren zonder daar op kenteken laten zetten en dan zelf importeren Nederland in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Snow_King schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Wat is "behoorlijk veel"? Maar je mist niets. Je zou hem in Zweden moeten kopen en dan laten afleveren zonder daar op kenteken laten zetten en dan zelf importeren Nederland in.
Passat1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:02:
Wat mij overigens ook opviel, is dat de Nederlandse prijs relatief vrij hoog lijkt te zijn. In NL kost de avant, advanced edition, performance, tech plus, sportstoelen, trekhaak 88.000 EUR. Als ik op audi.se kijk, hebben ze in Zweden een Proline-versie met deze opties (komt niet helemaal overeen, want geen lederen bekleding, maar wel grotendeels) voor 819.000 SEK, ofwel ca. 72.500 EUR. Dit is zonder de 667 EUR BPM, maar wel met 25% btw ipv 21% btw. Wellicht wordt de Proline binnenkort ook hier geintroduceerd, dat zou de wagen dan wel weer wat aantrekkelijker maken :)
Dit gaat dan over de A6, maar een verschil van 88k - 72,5k = 15,5k (= bijna 18%) lijkt me de moeite waard. Ik heb overigens nu via-via een dealer in Duitsland benaderd met de vraag of ze bereid zijn een hoge(re) korting te geven in ruil voor verder geen gezeik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Inmiddels reactie van een Audi dealer in DE: Zij hebben instructies om geen auto's te verkopen bestemd voor export, die jonger zijn dan 6 mnd of minder dan 6000 km hebben gereden. Dat is geen Europees beleid (sterker, dat gaat in tegen de principes van vrije handel) maar een regel die Audi aan de dealers oplegt. Dit blokkadebeleid wordt door veel premium merken gevoerd, in veel EU landen.

Blijft over de optie om tegen een jong gebruikte aan te lopen die toevallig helemaal naar mijn zin is, of schimmigere constructies met lokale tussenhandelaren.

Dat verklaart iig waarom dit niet massaal wordt gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passat1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:19
SeatRider schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:36:
Inmiddels reactie van een Audi dealer in DE: Zij hebben instructies om geen auto's te verkopen bestemd voor export, die jonger zijn dan 6 mnd of minder dan 6000 km hebben gereden. Dat is geen Europees beleid (sterker, dat gaat in tegen de principes van vrije handel) maar een regel die Audi aan de dealers oplegt. Dit blokkadebeleid wordt door veel premium merken gevoerd, in veel EU landen.

Blijft over de optie om tegen een jong gebruikte aan te lopen die toevallig helemaal naar mijn zin is, of schimmigere constructies met lokale tussenhandelaren.

Dank voor het terugkoppelen! Dat zal dan hetzelfde zijn in Zweden, ze willen de blijkbaar hogere marge in Nederland behouden.

Ik vond het teveel gedoe om de wagen te importeren (door Denemarken en Duitsland heen op een oplegger). Ik heb besloten een (vrijwel full options) VW ID7 PRO S Limited Edition Tourer te bestellen. Toegegeven, lang niet zo fraai als de A6, mijn autohart gaat er niet sneller van kloppen, maar wel een stuk beter voor de persoonlijke financien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:21
SeatRider schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:36:

Kan ik me voorstellen, ik werk bij een dochterbedrijf van een groot LT transportbedrijf en met trucks werkt dit net zo. Anders zou je wel heel makkelijk kunnen handelen... Kan je de dealers hier passeren en zo een grijze stoet hier importeren en doorverkopen :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pwain
  • Niet online
Audia6etron schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:31:
Wie weet of je aan het derde bijrijdersscherm een draadloze koptelefoon kan koppelen?
Mijn dealer wist me te vertellen dat dit met een toekomstige update mogelijk zou zijn.

Geen idee of hij mij gewoon iets wou wijsmaken om toch zeker te verkopen. 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmyveen
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:52
Ik heb inmiddels ook de basisversie van de A6 besteld. Wat ik als autofiel eigenlijk een beetje jammer vind is dat de auto op stalen veren hoger staat dan op luchtvering. Weten jullie of er een mogelijkheid is deze bij te stellen naar beneden? (Met de huidige schroefveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Remmyveen schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:51:
Ik heb inmiddels ook de basisversie van de A6 besteld. Wat ik als autofiel eigenlijk een beetje jammer vind is dat de auto op stalen veren hoger staat dan op luchtvering. Weten jullie of er een mogelijkheid is deze bij te stellen naar beneden? (Met de huidige schroefveren)
Zijn het überhaupt schroefveren?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:21
Dat gaat natuurlijk niet. Dan moet je de auto voor en achter zwaarder beladen (niet aan te raden), of verlagingsveren (met bijbehorende schokdempers!) monteren.
Overigens zou ik de auto mooi op de standaard hoogte laten. Dat is veel praktischer. Denk aan inritten van parkeergarages, het nemen van verkeersdrempels of het oprijden van een veerpont.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-07 15:19
Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:50:
[...]

Dat gaat natuurlijk niet. Dan moet je de auto voor en achter zwaarder beladen (niet aan te raden), of verlagingsveren (met bijbehorende schokdempers!) monteren.
Overigens zou ik de auto mooi op de standaard hoogte laten. Dat is veel praktischer. Denk aan inritten van parkeergarages, het nemen van verkeersdrempels of het oprijden van een veerpont.
Ja dit inderdaad. Ik heb de versie met luchtvering en mijn grootste irritatie is hoe laag hij staat bij drempels en parkeergarages. Ja je kunt hem 'liften' in het menu, maar dat is veel te traag om tijdens een rit (net) voor een drempel te doen. Helaas ook geen slimmigheidjes ontdekt om hem te laten onthouden op sommige veelbezochte plekken te liften, en ook geen sensor die het aan ziet komen en automatisch lift. Ik moet echt héél langzaam over drempels om de grond niet te raken, dat was bij m'n vorige auto (Polestar 2) echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:15
Torrentus schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:49:
[...]
Ja dit inderdaad. Ik heb de versie met luchtvering en mijn grootste irritatie is hoe laag hij staat bij drempels en parkeergarages. Ja je kunt hem 'liften' in het menu, maar dat is veel te traag om tijdens een rit (net) voor een drempel te doen. Helaas ook geen slimmigheidjes ontdekt om hem te laten onthouden op sommige veelbezochte plekken te liften, en ook geen sensor die het aan ziet komen en automatisch lift. Ik moet echt héél langzaam over drempels om de grond niet te raken, dat was bij m'n vorige auto (Polestar 2) echt anders.
Kan je de luchtvering niet standaard al op verschillende hoogtes zetten dan?

Mijn Taycan stel ik in op normaal (wat al redelijk laag is voor vervelende drempels), laag of nog lager. En daarnaast een lift functie (met geheugen gelukkig, want heb zo'n vervelende drempel in de straat). Daarnaast merk ik dat de demping ook verschil maakt. Op normaal zachter, dus raak je eerder een drempel dan als je hem op sport hebt staan.

Het is hoe dan ook oppassen, want de Polestar 2 ligt juist relatief hoog vanwege het ontwerp en daarmee hoef je nooit op te letten.

Ik ben er desondanks wel blij mee, vind die hoog op de poten EV look helemaal niets bij een normale auto - de i4 heeft daar ook zo'n last van.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eddegroot
  • Laatst online: 12-07 19:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22S0eSN4OXNRnMbotDSj9LMC4FY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbaU0aC3LPPjeqOr3FwTcVbA.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag opgehaald. Het transport vanaf de fabriek naar de dealer nam wat meer tijd in beslag dan verwacht maar het was het wachten waard 😇

1e indruk is positief 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fwinters
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 11:42
Deze schroefveren zijn niet in hoogte instelbaar, maar buiten dat zijn ook deze adaptief en de hoogte is eigenlijk ideaal qua instap en uitstap. De site https://electrichasgoneaudi.net/ is heel interessant, bevat zeer veel details over alle E-tron modellen van Audi.

De ophangingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3c_QAT9CpI6IVwgqWV4kwcC9iEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QWb7dKGF7fCWZz7Hl7WY0xMx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:00

delorean7

Let's take the Aston toni

Heeft er iemand een filmpje of beeld van een A6 met 'normale' LED verlichting zoals in het advanced pakket? Uiteraard alleen maar OLED/full option beelden te zien - maar ik heb ruzie met de CFO hier, dus zit even te bedenken of ik iets moet besparen of op de blaren moet gaan zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07 09:24
Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van de Audi A6 E-tron en loop tegen iets vreemds aan waar ik maar niet uit kom.

Omdat ik zelf wil bepalen op welk tijdstip de auto mag gaan laden aan mijn thuis laadpaal, gebruik ik de 'laadlocatie' functie. Daar stel ik een voorkeurstijdstip in en verbind de auto aan de lader.

Daar komt het probleem, ik heb het idee dat dit soms niet werkt. Gisteren kwam ik met 5% accupercentage over thuis en stelde in dat de auto de volgende ochtend moest gaan laden en niet op het piekmoment. De tijd stelde ik in de auto in en niet via de app (die trouwens ook niet echt lekker werkt)

Na een uur zag ik dat de auto gewoon was gaan laden terwijl alle instellingen goed staan. Ik heb de stekker maar uit de auto gehaald maar dit is verre van ideaal. Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen en eventueel een oplossing hebben? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

delorean7 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:03:
Heeft er iemand een filmpje of beeld van een A6 met 'normale' LED verlichting zoals in het advanced pakket? Uiteraard alleen maar OLED/full option beelden te zien - maar ik heb ruzie met de CFO hier, dus zit even te bedenken of ik iets moet besparen of op de blaren moet gaan zitten :D
Ah, je kan zelf op de animatie knop drukken in de configurator - als je dan de achtergrond aanpast naar nacht krijg je een goed beeld hoe de LED pro optie eruit ziet (dus niet OLED).

7k extra voor stoel ventilatie en OLED achterlichten ga ik er niet doorheen krijgen.

Mooi zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Laatst online: 08:13
delorean7 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:03:
Voorkant of achterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Achterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutsorgeloos
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-07 14:57
fwinters schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Klopt, toch maar vreemd dat het allemaal zo vaag blijft...
Nog steeds geen zicht op een nieuwe leveringsdatum hier. De brandblusser zou speciaal ontworpen zijn om onder de passagiersstoel te passen en het is wachten tot deze specifieke blusser bij de importeur geleverd wordt. Men kan onmogelijk een concrete datum geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fwinters
woutsorgeloos schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 06:42:
[...]

Nog steeds geen zicht op een nieuwe leveringsdatum hier. De brandblusser zou speciaal ontworpen zijn om onder de passagiersstoel te passen en het is wachten tot deze specifieke blusser bij de importeur geleverd wordt. Men kan onmogelijk een concrete datum geven.
Hier hetzelfde. De wagen staat ondertussen al meer dan een maand vast in Kortenberg. Triestig. Ik heb gisteren de vraag gesteld naar meer info; de reactie blijft uit... Ik vrees dat een uitlevering in juni niet meer realistisch is. Dit is geen reclame voor Audi, wat een amateurisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audia6e
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11-07 15:38
Wanneer hebben jullie besteld? Tegen mij vertelden ze dat er elke week leveringen gingen zijn met first in first out principe dus eerder besteld is eerder dat de auto wordt geleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fwinters
Audia6e schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:21:
Wanneer hebben jullie besteld? Tegen mij vertelden ze dat er elke week leveringen gingen zijn met first in first out principe dus eerder besteld is eerder dat de auto wordt geleverd
Eerste helft maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutsorgeloos
Audia6e schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:21:
Wij hebben besteld in de eerste week van april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutsorgeloos
fwinters schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:11:
[...]

Hier hetzelfde. De wagen staat ondertussen al meer dan een maand vast in Kortenberg. Triestig. Ik heb gisteren de vraag gesteld naar meer info; de reactie blijft uit... Ik vrees dat een uitlevering in juni niet meer realistisch is. Dit is geen reclame voor Audi, wat een amateurisme.
Als particulier kan je terugvallen op artikels 2.2 en 2.3 van de algemene voorwaarden, waarin opgenomen is dat de leveringsdatum op de bestelbon van strikte toepassing is.
Verderop in de voorwaarden wordt dit aangepast voor professionele klanten. Die lijken dus net wat minder klant te zijn voor Audi en worden zo dan ook behandeld gezien men zelfs weigert om een nieuwe datum op te geven…
Of zijn er onder jullie particuliere kopers die dezelfde ‘premium’ behandeling krijgen? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audia6e
woutsorgeloos schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:21:
[...]

Wij hebben besteld in de eerste week van april.
Ik heb in januari besteld en hij zou komende week geleverd moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fwinters
Audia6e schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Dat klinkt goed voor je! Als ik dan de lijn doortrek, zal juni voor mij alleszins hoogstwaarschijnlijk niet meer lukken. 2 maanden later besteld, zal wel betekenen dat de wagen weken later dan de jouwe uitgeleverd wordt.

[Update]: vandaag nog gebeld met de dealer, ze weten zelfs niet meteen wanneer de wagen arriveert in de concessie. Dit wordt door D'Ieteren pas enkele dagen voor aankomst gecommuniceerd door het dossier van de wagen op te sturen.
Meteen na het bellen volgende een communicatie per mail: "Deze wagen staat nog geblokkeerd op EK omwille van de brandblusser. Deze zal normaal in de volgende batch vrijgegeven worden, afhankelijk van wanneer de volgende lading brandblussers aan ons bezorgd wordt vanuit Audi AG. Bedankt voor je begrip."

[ Voor 41% gewijzigd door fwinters op 17-06-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutsorgeloos
Audia6e schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Is levering komende week bevestigd door de dealer of de leveringsdatum op je bestelbon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audia6e
woutsorgeloos schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:57:
[...]

Is levering komende week bevestigd door de dealer of de leveringsdatum op je bestelbon?
Dit is wat dealer vorige week kon vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
als je mij je 06 nummer Dm't dan stuur ik je een filmpje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:10

MLLL

Palm Treo 650

Wel ironisch dat een elektrische auto niet uitgeleverd wordt door een brandblussertje die een klein keukenbrandje amper de baas kan, laat staan een brandende EV.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vee4
  • Laatst online: 14:37
woutsorgeloos schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 06:42:
[...]

Mij hadden ze verteld dat het lithium-brandblussers moeten zijn en dat het probleem was. Mijn wagen "zou" onderweg zijn naar de garage. Maar dat is ook al een week dat ze elke dag "morgen" zeggen (d'ieteren tegen de garage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vee4
  • Laatst online: 14:37
Besteld eerste helft maart en die was al gepland voor een maand geleden? Mijn wagen is besteld in november en was gepland voor begin mei. De auto "zou" nu onderweg zijn naar de garage, maar er wordt al sinds het begin gezegd "volgende week"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutsorgeloos
Vee4 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:08:
[...]

Besteld eerste helft maart en die was al gepland voor een maand geleden? Mijn wagen is besteld in november en was gepland voor begin mei. De auto "zou" nu onderweg zijn naar de garage, maar er wordt al sinds het begin gezegd "volgende week"
De onze is mondeling besteld voorlaatste week van maart (vermoedelijk dan reeds door de dealer doorgegeven aan Audi) en ondertekend eerste week van april. Uiterste leveringsdatum was 12 juni. Op 22 mei was hij bij d’Ieteren, dus zonder brandblusser-saga hadden ze deze datum netjes gehaald…
Als een aantal onder jullie nu melding krijgen dat de levering volgende week zou plaatsvinden, neem ik aan dat de oplossing er is en het ‘gewoon’ kwestie is van de achterstand weg te werken… Op hoop van zegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fwinters
Vee4 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:08:
[...]

Ja besteld eerste helft maart en levering zou toen vastgelegd zijn op eerste week juni. De wagen is al sinds 18 mei bij D'Ieteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutsorgeloos
woutsorgeloos schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:21:
[...]

De onze is mondeling besteld voorlaatste week van maart (vermoedelijk dan reeds door de dealer doorgegeven aan Audi) en ondertekend eerste week van april. Uiterste leveringsdatum was 12 juni. Op 22 mei was hij bij d’Ieteren, dus zonder brandblusser-saga hadden ze deze datum netjes gehaald…
Als een aantal onder jullie nu melding krijgen dat de levering volgende week zou plaatsvinden, neem ik aan dat de oplossing er is en het ‘gewoon’ kwestie is van de achterstand weg te werken… Op hoop van zegen.
Net nog bericht gekregen dat onze wagen bij de volgende batch zou zitten die wordt vrijgegeven, maar ze wachten nog op een nieuwe lading brandblussers die van bij Audi zouden moeten komen. Wanneer deze lading verwacht wordt, weet men niet…
Ik lees tussen de regels dat er dus al een lading brandblussers tot bij d’Ieteren geraakt is en (vermoedelijk) ook al geïnstalleerd werd. Dit maakt dat een eerste batch toch al vrijgegeven zou moeten zijn… iemand die dat kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:09
Dat met die brandblussers is toch alleen een Belgisch probleem, of is dat ook in Nederland ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutsorgeloos
JTHZZ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:41:
Dat met die brandblussers is toch alleen een Belgisch probleem, of is dat ook in Nederland ?
Enkel België. Een belgenmop dus 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Vandaag een proefrit gemaakt in een A6 Avant en een Q6. Allebei heerlijk gereden en mooi uitgevoerd! Wij zijn geen SUV fans dus neigen naar een Q6 Sportback. Maar we twijfelen omdat de A6 Sportback een veel rationelere keus is: goedkoper, lager verbruik en maar iets minder ruimte. Dus voor de (in onze ogen) mooiste gaan of toch voor meer opties en range? Meer mensen die voor hetzelfde dilemma staan?

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 21-06-2025 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:32
JTHZZ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:53:
Vandaag een proefrit gemaakt in een A6 Avant en een Q6. Allebei heerlijk gereden en mooi uitgevoerd! Wij zijn geen SUV fans dus neigen naar een Q6 Sportback. Maar we twijfelen omdat de A6 Sportback een veel rationelere keus is: goedkoper, lager verbruik en maar iets minder ruimte. Dus voor de (in onze ogen) mooiste gaan of toch voor meer opties en range? Meer mensen die voor hetzelfde dilemma staan?
Geen SUV fan en dan voor een Q serie gaan, que?
Dan is toch de gewone A6 de optie?

Ik snap zelf die vraag naar de Sportback juist niet op de Q series.
Je wilt dus voor een SUV gaan maar wilt dan niet de ruimte die daar normaal gesproken bij komt want je neemt een aflopende daklijn :p .

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 21-06-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
GeeMoney schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:20:
[...]

Geen SUV fan en dan voor een Q serie gaan, que?
Dan is toch de gewone A6 de optie?

Ik snap zelf die vraag naar de Sportback juist niet op de Q series.
Je wilt dus voor een SUV gaan maar wilt dan niet de ruimte die daar normaal gesproken bij komt want je neemt een aflopende daklijn :p .
Goede challenge! Had ik misschien even moeten verduidelijken. Geen SUV-fan slaat bij ons meer op de looks, niet op hoog of laag zitten. SUV vinden we gewoon niet echt mooi (maar vast heel praktisch). Van alle carosserievarianten vinden we de Q sportback duidelijk de mooiste. Maar omdat een hoge instap voor ons niet veel toevoegt en de range en prijs van een A sportback beter is, is dat rationeel de betere keus. Maar ziet er een stuk minder sportief uit dan een Q.. en we zijn op auto gebied niet heel rationeel ;).
Maar ja, smaken verschillen en ik voel me af en toe de enige op de wereld die een SUV-vorm of station niet mooi vindt.

En mag ik even ranten dat Audi elektrisch verstelbare stoelen pas in de S edition of in een duur pakket aanbiedt? Niet van deze tijd!

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 22-06-2025 06:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
JTHZZ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 06:52:
[...]

Goede challenge! Had ik misschien even moeten verduidelijken. Geen SUV-fan slaat bij ons meer op de looks, niet op hoog of laag zitten. SUV vinden we gewoon niet echt mooi (maar vast heel praktisch). Van alle carosserievarianten vinden we de Q sportback duidelijk de mooiste. Maar omdat een hoge instap voor ons niet veel toevoegt en de range en prijs van een A sportback beter is, is dat rationeel de betere keus. Maar ziet er een stuk minder sportief uit dan een Q.. en we zijn op auto gebied niet heel rationeel ;).
Maar ja, smaken verschillen en ik voel me af en toe de enige op de wereld die een SUV-vorm of station niet mooi vindt.

En mag ik even ranten dat Audi elektrisch verstelbare stoelen pas in de S edition of in een duur pakket aanbiedt? Niet van deze tijd!
Ik zou dan toch echt voor de normale A6 gaan en dan dus het S pakket erop nemen inclusief elektrische stoelen. Dan smoelt hij toch wel redelijk sportief hoor. Win-Win-Win. Zuiniger, goedkoper, elektrische stoelen :9 .
Sportback op de Q serie vind ik persoonlijk raar maar ieder zijn ding :)

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 22-06-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ik mag ook een nieuwe auto uitzoeken ter vervanging van mijn huidige BMW iX3. Afgelopen weekend proefgereden in een ID7, leek op papier een mooie kandidaat met veel bang voor de buck. Maar dit voelde toch wel als een stap achteruit t.o.v. de auto die ik nu rijd, en minder premium. Aangezien de i5 qua budget al was afgevallen, toch maar even bij de Audi dealer binnengelopen met het idee op naar de A6 te gaan kijken.

Zowel in de Q6 als in de A6 gezeten, en beide mooie auto's. De kofferruimte van de Q6 en het feit dat deze nog een 'ouderwets' dakje heeft wat open kan vond ik zo op het eerste gezicht wel een groot voordeel. Dus hiervan ook een offerte laten maken. Ik heb nog wel wat vragen waar jullie wellicht mee kunnen helpen?

Ik heb op mijn huidige auto een adaptive cruise control welke ervoor zorgt dat de auto binnen de lijntjes blijft, netjes remt en ook tot stilstand kan komen en weer automatisch wegrijd. Bij de audi's zie ik zowel "Adaptive cruise control", "Adaptive cruise control met stop en go" en "Adaptive cruise assist plus". Even gezocht, maar kan zo niet de verschillen vinden hiertussen?

Verder hoe is jullie ervaring met one-pedal drive? Bij mijn BMW zorgt dit ervoor dat ik de rem alleen voor noodgevallen hoef te gebruiken, ideaal. Bij de ID7 merkte ik dat hij b.v. niet tot stilstand kwam, en ik het laatste stuk alsnog moest remmen. Matig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
jeeedeee schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:32:
Ik heb op mijn huidige auto een adaptive cruise control welke ervoor zorgt dat de auto binnen de lijntjes blijft, netjes remt en ook tot stilstand kan komen en weer automatisch wegrijd. Bij de audi's zie ik zowel "Adaptive cruise control", "Adaptive cruise control met stop en go" en "Adaptive cruise assist plus". Even gezocht, maar kan zo niet de verschillen vinden hiertussen?
V.z.i.w zijn er 2 varianten:
  • Adaptive cruise control: standaard ACC (voor zover ik weet met stop&go), standaard lane keeping assist (ping-pong tussen de lijnen)
  • Adaptive cruise assist plus: bovenstaande + actieve lane centering
Die laatste is dus waarschijnlijk de variant die je zoekt.
Verder hoe is jullie ervaring met one-pedal drive? Bij mijn BMW zorgt dit ervoor dat ik de rem alleen voor noodgevallen hoef te gebruiken, ideaal. Bij de ID7 merkte ik dat hij b.v. niet tot stilstand kwam, en ik het laatste stuk alsnog moest remmen. Matig ...
B-modus gaat compleet tot stilstand :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
MK_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:29:
[...]

• Adaptive cruise control: standaard ACC (voor zover ik weet met stop&go), standaard lane keeping assist (ping-pong tussen de lijnen)
Die laatste is dus waarschijnlijk de variant die je zoekt.
Die je dus wel pas in het Tech pro pakket van 4000€ krijgt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalpro2021
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:59
JTHZZ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:39:
[...]

Die je dus wel pas in het Tech pro pakket van 4000€ krijgt :(
De "kleine" batterij A6 etron sportback die ik sinds vorige week rijd heeft tech PLUS (want geen soft close, OLED achterlicht e.d.) maar WEL lane centering en stop&go traffic support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
metalpro2021 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:31:
[...]

De "kleine" batterij A6 etron sportback die ik sinds vorige week rijd heeft tech PLUS (want geen soft close, OLED achterlicht e.d.) maar WEL lane centering en stop&go traffic support.
Ja is alleen bij de Q6 dat het in dat dure pakket zit. Bij de A6 is het vreemd genoeg anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xonk
  • Laatst online: 24-06 10:35
Heb volgend issue bij a6 avant etron:
Het bijrijdersscherm gaat in standby (zwart) als ik begin te rijden, het geluid blijft wel gewoon doorgaan. Tijdens rijden moet dit toch gewoon zichtbaar zijn voor de passagier en enkel zwart voor bestuurder?
Is dit een of andere setting? Zelf vind ik niet meteen iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
xonk schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:13:
Heb volgend issue bij a6 avant etron:
Het bijrijdersscherm gaat in standby (zwart) als ik begin te rijden, het geluid blijft wel gewoon doorgaan. Tijdens rijden moet dit toch gewoon zichtbaar zijn voor de passagier en enkel zwart voor bestuurder?
Is dit een of andere setting? Zelf vind ik niet meteen iets.
Ja, zo werkt dat bij mij wel.. alleen in bepaalde apps of in zijn geheel zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xonk
Torrentus schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:40:
[...]

Ja, zo werkt dat bij mij wel.. alleen in bepaalde apps of in zijn geheel zwart?
Bij elke app lijkt het tot nu toe - navigatie, YouTube, Spotify
Scherm verandert bij rijden naar "standby scherm" - de setting om standby scherm aan te passen vind ik wel maar in dat menu zie ik verder niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:19
Ik heb een paar maanden mijn Q6, maar het komt regelmatig voor dat de auto mijn telefoon niet vindt, of beter gezegd verlies nadat ik bij huis wegrijdt en hij naar 4G/5G overstapt, dan komt de verbinding in 10-20% van de ritten niet terug.

Heeft iemand anders hier last van of ervaring mee?

Erg vervelend zo, ik bel nogal eens onderweg en dat gaat soms helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
xonk schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:07:
[...]

Bij elke app lijkt het tot nu toe - navigatie, YouTube, Spotify
Scherm verandert bij rijden naar "standby scherm" - de setting om standby scherm aan te passen vind ik wel maar in dat menu zie ik verder niets
Zit er wel iemand in de passagiersstoel dan? Kan me voorstellen dat dat beïnvloedt of hij standby scherm toont of inhoud? En is met een druk op het standby scherm de standby dan niet weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xonk
Torrentus schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:16:
[...]

Zit er wel iemand in de passagiersstoel dan? Kan me voorstellen dat dat beïnvloedt of hij standby scherm toont of inhoud? En is met een druk op het standby scherm de standby dan niet weg?
Mijn zoon zat in de passagierstoel, zou toch verwachten dat een ~20kg voldoende zou moeten zijn. Scherm bleef in standby tot ik stopte met rijden, zelfs al bleef hij erop tikken, geluid van zijn YouTube filmpje bleef wel gewoon verderlopen. Toen ik het zelf testte met navigatie zat er wel niemand op de passagiersstoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmyveen
  • Laatst online: 11:52
metalpro2021 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:31:
[...]

Is het niet zo dat de tech plus upgrade de A6 de doorlopende lampen heeft achter? Of is er dan nog een andere step up naar de OLED achterverlichting?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fwinters
GeeMoney schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:14:
[...]

Ik zou dan toch echt voor de normale A6 gaan en dan dus het S pakket erop nemen inclusief elektrische stoelen. Dan smoelt hij toch wel redelijk sportief hoor. Win-Win-Win. Zuiniger, goedkoper, elektrische stoelen :9 .
Sportback op de Q serie vind ik persoonlijk raar maar ieder zijn ding :)
Daar ben het helemaal mee eens, als je voor een Sportback wil gaan kies dan de A6. Rijdt fijner, is wendbaarder, zuiniger en sportiever. Die Sportback SUV's van Audi heb ik nooit begrepen, is een onnatuurlijke kruising in mijn ogen (geldt ook voor BMW, ik vind die even X modellen: X2, X4... ook niet mooi).

[ Voor 5% gewijzigd door fwinters op 25-06-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutsorgeloos
woutsorgeloos schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:02:
[...]

Net nog bericht gekregen dat onze wagen bij de volgende batch zou zitten die wordt vrijgegeven, maar ze wachten nog op een nieuwe lading brandblussers die van bij Audi zouden moeten komen. Wanneer deze lading verwacht wordt, weet men niet…
Ik lees tussen de regels dat er dus al een lading brandblussers tot bij d’Ieteren geraakt is en (vermoedelijk) ook al geïnstalleerd werd. Dit maakt dat een eerste batch toch al vrijgegeven zou moeten zijn… iemand die dat kan bevestigen?
Iemand (uit België) bij wie de a6 e tron deze week geleverd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:33
Wesnam schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:43:

Daar komt het probleem, ik heb het idee dat dit soms niet werkt. Gisteren kwam ik met 5% accupercentage over thuis en stelde in dat de auto de volgende ochtend moest gaan laden en niet op het piekmoment. De tijd stelde ik in de auto in en niet via de app (die trouwens ook niet echt lekker werkt)

Na een uur zag ik dat de auto gewoon was gaan laden terwijl alle instellingen goed staan. Ik heb de stekker maar uit de auto gehaald maar dit is verre van ideaal. Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen en eventueel een oplossing hebben? Alvast dank!
Ik heb hetzelfde met mijn Q6. Er is een instelling dat als acculading <20% is deze altijd gaat laden tot 20%, daarna stopt hij en wordt de planning gevolgd. Volgens mij is dit een EV (VAG?) eigenschap, want de elektrische Skoda van mijn vrouw heeft dit ook. Bij haar kan ik dit percentage in de app aanpassen, bij de Audi nog niet gezocht, maar dat zal ergens in het menu verstopt zijn vermoed ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
fwinters schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:42:
[...]

Daar ben het helemaal mee eens, als je voor een Sportback wil gaan kies dan de A6. Rijdt fijner, is wendbaarder, zuiniger en sportiever. Die Sportback SUV's van Audi heb ik nooit begrepen, is een onnatuurlijke kruising in mijn ogen (geldt ook voor BMW, ik vind die even X modellen: X2, X4... ook niet mooi).
Het is wel duidelijk wat de algemene mening is :)
Maar over smaak valt niet te twisten en ik vind de Q6 sportback er stoer uitzien. Dus deze staat nu in bestelling, helaas wel met wat minder opties dan de A6, maar toch maar besloten het gevoel te volgen :P De optionele frunk is ook als accessoire verkrijgbaar. Nog steeds belachelijk dat die niet standaard is bij de Q (en wel bij de A)

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 28-06-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
Happy Man 2013 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:05:
[...]

Ik heb hetzelfde met mijn Q6. Er is een instelling dat als acculading <20% is deze altijd gaat laden tot 20%, daarna stopt hij en wordt de planning gevolgd. Volgens mij is dit een EV (VAG?) eigenschap, want de elektrische Skoda van mijn vrouw heeft dit ook. Bij haar kan ik dit percentage in de app aanpassen, bij de Audi nog niet gezocht, maar dat zal ergens in het menu verstopt zijn vermoed ik.
Kan ook in de app. Als hij aan de lader hangt naar rechts swipen, klikken op de laadcirkel en dan kan je het doelpercentage aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy Man 2013
T7D_Sneezy schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:17:
[...]

Kan ook in de app. Als hij aan de lader hangt naar rechts swipen, klikken op de laadcirkel en dan kan je het doelpercentage aanpassen.
Volgens mij is dat het laaddoel, of je maximaal tot bijv 80% of 100% wilt laden. Er zit ook een minimum grens in, dus onder de 20% laadt hij sowieso. Ongeacht wat de timer instellingen zijn. Aanpassing van de 20% instelling heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy Man 2013
MK_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:29:
[...]

Toen ik ging bestellen was dit ook totaal niet duidelijk. Dealer kon daar ook weinig over zeggen, maar mijn ervaring is wat je hier beschrijft.

Wat is jullie ervaring met de assist plus? Ik vind dat hij zijn taak soms iets te serieus neemt, vooral als ACC niet ingeschakeld is. Bij baan verwisselen, zeker bij file, drukt hij mij menigmaal terug naar de oorspronkelijke baan. Merk dat ik het vaak zelfs helemaal uitschakel omdat het tegen het extreme aan zit. Volgens mij heb ik geen instelling gezien waarbij je de nauwkeurigheid van centering kan instellen. Bij ingeschakelde ACC is het top, want hij centreert de auto perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Happy Man 2013 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Toen ik ging bestellen was dit ook totaal niet duidelijk. Dealer kon daar ook weinig over zeggen, maar mijn ervaring is wat je hier beschrijft.

Wat is jullie ervaring met de assist plus? Ik vind dat hij zijn taak soms iets te serieus neemt, vooral als ACC niet ingeschakeld is. Bij baan verwisselen, zeker bij file, drukt hij mij menigmaal terug naar de oorspronkelijke baan. Merk dat ik het vaak zelfs helemaal uitschakel omdat het tegen het extreme aan zit. Volgens mij heb ik geen instelling gezien waarbij je de nauwkeurigheid van centering kan instellen. Bij ingeschakelde ACC is het top, want hij centreert de auto perfect!
Dan gebruik je waarschijnlijk je knipper niet goed.
Mijn ervaring is dat het verrassend goed werkt eigenlijk mits je dus wel je richtingaanwijzer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 09:05
Vorige week een half uurtje proef gereden met de Q6 Etron.
Alles was prima, maar bij het samenstellen ben ik toch erg teleurgesteld geraakt.
Een 4 wiel aandrijving (Quatro) begin bij 85.000 euro!
Bij een Porsche Macan 4 begint het vanaf 90.000 euro. Nu ga ik waarschijnlijk geen Porsche nemen, maar toch....

Daarnaast is al dat pianolak een enorme afknapper. Dat is gewoon budgetspul wat je in de goedkopere chinese auto's krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-07 21:16
Ik heb afgelopen maandag mijn Q6 opgehaald. Helaas voor korte duur. Auto kan geen verbinding maken met internet dus zeer beperkt in alle mogelijkheden. Auto staat als sinds vrijdag bij de dealer te wachten op een nieuwe internet module, Uiterst teleurstellend. Koop je een auto van €80k en de meest basic zaken zijn niet op orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jope3
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:24
PADIpro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:05:
Ik heb afgelopen maandag mijn Q6 opgehaald. Helaas voor korte duur. Auto kan geen verbinding maken met internet dus zeer beperkt in alle mogelijkheden. Auto staat als sinds vrijdag bij de dealer te wachten op een nieuwe internet module, Uiterst teleurstellend. Koop je een auto van €80k en de meest basic zaken zijn niet op orde.
Ik rij mijn Q6 vanaf febr. 2025. Auto rijdt fantastisch. Laden gaat supersnel tot 250. Maar alles met verbinding, internet, app, draadloos CarPlay is gewoon superslecht. Inderdaad Audi onwaardig en zeker in mijn geval voor een auto van 78k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fwinters
JTHZZ schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Het is wel duidelijk wat de algemene mening is :)
Maar over smaak valt niet te twisten en ik vind de Q6 sportback er stoer uitzien. Dus deze staat nu in bestelling, helaas wel met wat minder opties dan de A6, maar toch maar besloten het gevoel te volgen :P De optionele frunk is ook als accessoire verkrijgbaar. Nog steeds belachelijk dat die niet standaard is bij de Q (en wel bij de A)
Zo is het! Smaken verschillen en maar goed ook :P
Proficiat met je bestelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kx22 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:35:
Vorige week een half uurtje proef gereden met de Q6 Etron.
Alles was prima, maar bij het samenstellen ben ik toch erg teleurgesteld geraakt.
Een 4 wiel aandrijving (Quatro) begin bij 85.000 euro!
Bij een Porsche Macan 4 begint het vanaf 90.000 euro. Nu ga ik waarschijnlijk geen Porsche nemen, maar toch....

Daarnaast is al dat pianolak een enorme afknapper. Dat is gewoon budgetspul wat je in de goedkopere chinese auto's krijgt.
Verschil is natuurlijk dat die Porsche daar pas bij begint en je letterlijk je ramen nog moet open slingeren (bij wijze van) en die Q6 zo goed als vol aangekleed is.
Ben zelf aan het kijken naar beiden maar ik tik gewoon 38k aan opties aan op die Macan, nog meer opties dan bij een Audi :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:14
Jope3 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:10:
[...]

Ik rij mijn Q6 vanaf febr. 2025. Auto rijdt fantastisch. Laden gaat supersnel tot 250. Maar alles met verbinding, internet, app, draadloos CarPlay is gewoon superslecht. Inderdaad Audi onwaardig en zeker in mijn geval voor een auto van 78k.
Is dit bekend bij Audi? Als in; heb jij dit ook gemeld bij de dealer?

Mijn Q6 is dit weekend in productie gegaan, dealer had aangegeven eind augustus/ begin september te kunnen leveren - maar het lijkt me met deze productiestart dat, dat eerder wordt?
Anyhoe - elke auto kan zijn kinderziektes hebben. Mijn vorige leasebak, een Tesla Model 3 schrok van de schaduw van viaducten en van vrachtverkeer op de rechterbaan, dat is - gelukkig - in de jaren beter geworden.
Het lijkt mij dat een Audi toch wel regelmatig software updates pushed?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
  • Laatst online: 12:07
Jope3 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:10:
[...]

Interessant, hier geen issues met de A6 wbt internet/carplay of gebruik van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07 09:24
Happy Man 2013 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Volgens mij is dat het laaddoel, of je maximaal tot bijv 80% of 100% wilt laden. Er zit ook een minimum grens in, dus onder de 20% laadt hij sowieso. Ongeacht wat de timer instellingen zijn. Aanpassing van de 20% instelling heb ik nog niet kunnen vinden.
Thanks, dat dacht ik al maar wist het niet zeker. Ben er ook niet zeker van dat ie stopt bij 20%, dat moet ik nog eens testen. Wel irritant dat je niet zelf kunt bepalen wanneer hij begint met laden, ook onder de 20%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jope3
Hammetje schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:53:
[...]

Uiteraard gemeld maar ze verwachten pas eind dit jaar een grote update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sourceror
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-06 22:39
Hi allen,

Heb sinds vorige week de A6 S-Line Sportback.

Heb sindsdien regelmatig dat hij de sleutel(s) niet herkend. Beide keyfobs en telefoon niet. Vaak betekend dat 5 minuten met een zwart scherm rijden met de melding dat hij het profiel probeert te laden en daarna naar Guest mode gaat.

Soms blijven alle schermen zwart en reageert niets en kan ik niet rijden. Uitstappen, 5 minuten wachten en opnieuw proberen is dan de oplossing.

Hebben jullie dit ook gemerkt? Hints/tips?

P.S. Toch bijzonder, komende uit mijn 2e Tesla is de software hier toch erg slecht en weinig doorgetest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• QWW
  • Laatst online: 15:23

QWW

Jope3 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Uiteraard gemeld maar ze verwachten pas eind dit jaar een grote update.
Heb een Q6 van 2 maanden oud. Een heerlijke reisauto, maar alles op het gebied van software is dramatisch:
- data verbinding werkt niet
- digitale sleutel werkt niet
- navigatie loopt vast
- plug & charge werkt niet
- alarm gaat af op de meeste gekke momenten
- soms krijg je de auto niet op slot
- soms krijg je de auto niet van slot
- etc, etc

Dealer kan er niks aan doen, enkel wachten tot grote update in het najaar. Dealer geeft wel aan dat ze momenteel erg grote problemen ervaren nu er meer Q6’s op de weg komen.
Ook Pon gebeld, zij geven aan dat ze nog niet gehoord hebben dat er grote problemen zouden zijn 🙄. Ik heb ze aangeboden om in gesprek te gaan met mijn dealer zodat ze kennis uit de praktijk kunnen ophalen. Dat weigert Pon. Niet helemaal wat je verwacht bij een Audi van 86K…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jope3
QWW schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:42:
[...]

Heb een Q6 van 2 maanden oud. Een heerlijke reisauto, maar alles op het gebied van software is dramatisch:
- data verbinding werkt niet
- digitale sleutel werkt niet
- navigatie loopt vast
- plug & charge werkt niet
- alarm gaat af op de meeste gekke momenten
- soms krijg je de auto niet op slot
- soms krijg je de auto niet van slot
- etc, etc

Dealer kan er niks aan doen, enkel wachten tot grote update in het najaar. Dealer geeft wel aan dat ze momenteel erg grote problemen ervaren nu er meer Q6’s op de weg komen.
Ook Pon gebeld, zij geven aan dat ze nog niet gehoord hebben dat er grote problemen zouden zijn 🙄. Ik heb ze aangeboden om in gesprek te gaan met mijn dealer zodat ze kennis uit de praktijk kunnen ophalen. Dat weigert Pon. Niet helemaal wat je verwacht bij een Audi van 86K…
Pon hoort nooit van de problemen terwijl de dealers dit soort zaken wel in de Audi registers kunnen lezen. Heel vreemd. Eerst bij de Q4 en nu ook bij de Q6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben benieuwd, ik kan mijn Q6 morgen ophalen. Heeft even geduurd maar het is zover. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy Man 2013
GeeMoney schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Dan gebruik je waarschijnlijk je knipper niet goed.
Haha, ja dat ligt voor de hand, maar die wordt netjes gebruikt. Zolang side-assist aangeeft dat er iemand naast je zit kan je knipperen wat je wil, de auto blijft je terugduwen en moet je er echt “doorheen” sturen. Bij normaal verkeer heb je niet vaak de side-assist melding, maar bij file of invoegen des te meer. Ik zet het vaak handmatig uit, net zoals de rear-collision, rear-seat, etc. waarschuwingen. Vind de vele storingen en hoog-sensitiviteit van alle sensoren erg storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metalpro2021
Happy Man 2013 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Haha, ja dat ligt voor de hand, maar die wordt netjes gebruikt. Zolang side-assist aangeeft dat er iemand naast je zit kan je knipperen wat je wil, de auto blijft je terugduwen en moet je er echt “doorheen” sturen. Bij normaal verkeer heb je niet vaak de side-assist melding, maar bij file of invoegen des te meer. Ik zet het vaak handmatig uit, net zoals de rear-collision, rear-seat, etc. waarschuwingen. Vind de vele storingen en hoog-sensitiviteit van alle sensoren erg storend.
Alleen invoegen als het 'gat' groot genoeg is. Ik heb mijn rijstijl inmiddels aangepast (niet alleen door de Audi) en dat bevalt (inmiddels) prima. Incidenteel 'duw ik hem' door de weerstand, maar niet meer structureel. Ik denk dat ik een betere chauffeur ben geworden ;) En ik rijd wel stevig door overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-07 11:49
Hammetje schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:53:
[...]

Mijn Q6 is dit weekend in productie gegaan, dealer had aangegeven eind augustus/ begin september te kunnen leveren - maar het lijkt me met deze productiestart dat, dat eerder wordt?
Anyhoe - elke auto kan zijn kinderziektes hebben. Mijn vorige leasebak, een Tesla Model 3 schrok van de schaduw van viaducten en van vrachtverkeer op de rechterbaan, dat is - gelukkig - in de jaren beter geworden.
Het lijkt mij dat een Audi toch wel regelmatig software updates pushed?
Verwacht niet te veel van Audi, ik heb in 2021 een nieuwe Q4 gekocht voor 70K. Updates, en het goed laten werken van de auto is een en al ellende vanuit Audi, tot en met de dag van vandaag.

Vorig jaar april stond ik bij de Audi dealer voor een inruilvoorstel voor een Q6. Ik kreeg 30K inruil bij een km stand van 75K km.

Ik heb gezegd dat ze wel wat meer mogen doen gezien ik mijn nek weer uit wilde steken om ambassadeur te spelen voor hun nieuwe troef.

Uiteraard geen water bij de wijn, dus heb ze vriendelijk bedankt voor hun nieuwe Q6.

Heb de Q4 gezien de treurige waarde maar aan mijn vrouw privé gegeven, en zelf een Q5 hybride gekocht.

Nog steeds doet de Q4 vaak niet wat hij had gemoeten (laadsnelheid, entertainment, storingen buiten garantie die €€ kosten).

Toch vond ik de Q6 nog steeds interessant en ik volg onder andere dit topic. Als ik dan lees dat er 15 maanden na release nog van die onzinnige software problemen rondhobbelen terwijl ze al ervaring met die dingen hebben vanaf de eerste e-tron, kan ik alleen maar concluderen dat ze het gewoon niet kunnen en het niet voor elkaar hebben als moderne auto bouwer.

Erg jammer, want ik vond en vind Audi nog steeds een prachtmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metalpro2021
sourceror schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:39:
Hi allen,

Heb sinds vorige week de A6 S-Line Sportback.

Heb sindsdien regelmatig dat hij de sleutel(s) niet herkend. Beide keyfobs en telefoon niet. Vaak betekend dat 5 minuten met een zwart scherm rijden met de melding dat hij het profiel probeert te laden en daarna naar Guest mode gaat.

Soms blijven alle schermen zwart en reageert niets en kan ik niet rijden. Uitstappen, 5 minuten wachten en opnieuw proberen is dan de oplossing.

Hebben jullie dit ook gemerkt? Hints/tips?

P.S. Toch bijzonder, komende uit mijn 2e Tesla is de software hier toch erg slecht en weinig doorgetest.
Hier ook a6 sportsback.:
Geen problemen zoals jij beschrijft (gelukkig). Digitale sleutel wel ingesteld (na een hoop gedoe met connectiviteit) mar gebruikn deze niet.

Mijn vermoeden van de oorzaak van deze problemen: 1. niet goed getest in soms online / soms offline scenario's. Er zit een zwakke lte 3g sim modem in 2. Om aan de gdpr te voldoen, moeten er heel veel vinkjes aangezet worden. Sommige functies zetten deze vinkjes (onder meer uit privacy) uit, waardoor er onverwachte dingen gebeuren. Toen ik dit eenmaal wist, check ik altijd even deze vinkjes na het aan of uitzetten van features. En warempel : op.de.a6 levert dit voorspelbaar gedrag op ! En de vergelijking met tesla er is 1 vinkjes met privacy: all your bases belong to us. Of we daar nu blij mee.moeten zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafets88
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:59
Hey Allen,

Momenteel door het veranderen van werk aan het kijken naar de A6 en Q6.

Initieel gingen we eventueel voor de Q6, maar na het testrijden waren we geschrokken hoe hard de ophanging is?

De ophanging was een standaard ophanging, hoe ervaren jullie deze? Velgen waren 19”

De A6 daarin met 21” en S-ophanging was zeer aangenaam, gelijkaardig tov mijn I5 Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ik rijd sinds vorige week in de Q6 quattro s edition met tech pro, comfort pro, mmi pro enz. Deze auto rijdt echt geweldig. Het adaptieve onderstel is fijn en de assistentie pakketten doen in mijn beleving goed hun werk. Hiervoor 7 jaar tesla, taycan, tavascan en i8 gehad maar persoonlijk is dit by far de fijnste auto. Tenminste, heb nog maar 750km ermee gereden maar geniet van elke kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafets88
Teknix1982 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:41:
Ik rijd sinds vorige week in de Q6 quattro s edition met tech pro, comfort pro, mmi pro enz. Deze auto rijdt echt geweldig. Het adaptieve onderstel is fijn en de assistentie pakketten doen in mijn beleving goed hun werk. Hiervoor 7 jaar tesla, taycan, tavascan en i8 gehad maar persoonlijk is dit by far de fijnste auto. Tenminste, heb nog maar 750km ermee gereden maar geniet van elke kilometer.
Adaptieve is de sport of luchtvering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Luchtvering, in de app kun je de volledige uitrusting van de auto zien en zo staat het omschreven. Zie techniek en veiligheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWEtH1MJJztQhPak-Zg0yQjwibA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yoPtbW53aHfFCouPpaifqnJ7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door Teknix1982 op 07-07-2025 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafets88
Teknix1982 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:09:
Luchtvering, in de app kun je de volledige uitrusting van de auto zien en zo staat het omschreven. Zie techniek en veiligheid.

[Afbeelding]
Bedankt! Ik heb een offerte binnen gegeven en even afwachten of het binnen budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.schryvers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-07 13:39
Hallo allemaal! Ben zelf ook aan het twijfelen voor een A6 e-tron.
We hebben momenteel al een Polestar 2, die op zich geweldig rijdt, maar tal van software problemen heeft die maar niet opgelost geraken.
Dus de problemen die hierboven aangehaald worden doen mij wel wat twijfelen.
Zijn er ook A/Q6 rijders die geen software problemen ondervinden in dit topic? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
c.schryvers schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:02:
Hallo allemaal! Ben zelf ook aan het twijfelen voor een A6 e-tron.
We hebben momenteel al een Polestar 2, die op zich geweldig rijdt, maar tal van software problemen heeft die maar niet opgelost geraken.
Dus de problemen die hierboven aangehaald worden doen mij wel wat twijfelen.
Zijn er ook A/Q6 rijders die geen software problemen ondervinden in dit topic? :-)
Ja, ik ben er een :) Géén softwareproblemen, kwam ook van een Polestar 2 en het is een verademing vergeleken met de trage reactietijd van de PS2 (die door de jaren heen steeds wat trager werd). Ook deze Audi's zijn gebaseerd op Android Automotive, al zijn ze verder gecustomized dan Polestar gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ik ervaar ook weinig problemen met mijn Q6 tot nu toe. Zoals ik hierboven al eerder aanhaalde is het voor mij de fijnste auto die ik gereden heb. Tesla is qua software een stukje beter in mijn optiek maar de software van de Q6 voldoet prima. Heb hem nog maar 750km dus misschien veranderd mijn ervaring nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbeer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-07 10:20
Goedemiddag,

nou hier ook een Polestar 2 rijder die de overstap naar de A6 e-tron maakt. Sportback in de basis Edition uitvoering; want met Malpelo-lak, sportstoelen en trekhaak was het leasebudget op ;-)

Belangrijkste overweging voor de A6 is het trekken van onze caravan (1500kg), waardoor veel andere Europese merken/modellen afvielen. Shortlist was nog een keer Polestar 2 (maar dan zit ik straks 10 jaar in dezelfde auto), BMW i4 (maar veel te krappe passagiersruimte en -uitstap) en de A6.

Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.schryvers
Aha interessant. P2 overstappers! :-)

Hebben jullie ervaring met langere routes met de A/Q6 icm de ingebouwde navigatie?
We hebben veel software issues met de P2, maar langere routes plannen is fantastisch. Op voorhand thuis plannen, en verschijnen mooi ofwel in google maps, ofwel in ABRP native in de wagen. Je kan perfect instellen welke merken van laders je al dan niet wilt, hoeveel % bij vertrek en bij aankomst, hoeveel tijd om te eten etc etc.

Daar heb ik het gevoel dat het Audi systeem wat meer basic is... Geen google maps, geen ABRP, ook al is het Android gebaseerd?

Vooral het kiezen van merk laadstation is zeer handig. Wij proberen steeds Tesla laders te gebruiken wegens goedkoper, minder storingen en betere ligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafets88
Ondertussen hier verder zitten kijken en zou naar de A6 E-Tron Avant willen gaan.

Wel zonder de performance pack, mensen hier ervaring mee?
Mijn huidige I5 Touring haalt ongeveer dezelfde range op papier

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
c.schryvers schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:33:
Aha interessant. P2 overstappers! :-)

Hebben jullie ervaring met langere routes met de A/Q6 icm de ingebouwde navigatie?
We hebben veel software issues met de P2, maar langere routes plannen is fantastisch. Op voorhand thuis plannen, en verschijnen mooi ofwel in google maps, ofwel in ABRP native in de wagen. Je kan perfect instellen welke merken van laders je al dan niet wilt, hoeveel % bij vertrek en bij aankomst, hoeveel tijd om te eten etc etc.

Daar heb ik het gevoel dat het Audi systeem wat meer basic is... Geen google maps, geen ABRP, ook al is het Android gebaseerd?

Vooral het kiezen van merk laadstation is zeer handig. Wij proberen steeds Tesla laders te gebruiken wegens goedkoper, minder storingen en betere ligging.
Ik heb mee ontwikkeld aan het navigatiesysteem, dus dat is perfect :D

Maar alle gekheid op een stokje, ik weet niet precies welke software momenteel uitgeleverd wordt op de auto's. De laatste keer dat ik in een productieauto nakeek zat er software op van CW24 2024. Maar dat is al een tijdje terug, als het goed is zijn er updates geweest.

Naar mijn mening is de routeplanner goed. Via de app kan vantevoren een route gepland worden, maar ook in de auto zelf. Lange routes worden gewoon snel inclusief laadstops berekend. Voor iedere laadstop staat dan van hoeveel tot hoeveel je moet laden, en hoe lang dat duurt. Je kan in het algemeen een minimale arrival SoC instellen voor ieder laadstation (dus niet per laadstation), en een minimale arrival SoC voor op de bestemming.

Afhankelijk van welke software op de auto's zit nu, zitten er verschillende features op. De originele software had als ik het juist herinner een "Prefer Audi Charging" option, waarmee je laadstations kon prefereren binnen het Audi Charging network. Dat is praktisch alles behalve Tesla :+ In een latere versie van de software zit dat je CPO's kan preferen, avoiden, specifieke charging stations avoiden etc. Er komt nog software met je zogenoemde "staying time" wat denk ik overeen komt met je "hoeveel tijd om te eten".

Dat laatste is sowieso nog niet gereleased, al de rest is wel geleverd maar of die software ondertussen naar de eindgebruiker is uitgevoerd durf ik niet te zeggen.

Ik vind Tesla Superchargers persoonlijk vaak op B/C-tier locaties liggen :X

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.schryvers
Merci, super nuttige info!

De Tesla laders die wij gebruikten was steeds bij een hotel, in een industrie gebied, ... Waar je rustig iets kan drinken. In tegenstelling tot de chaotische sfeer aan een standaard pomp langs de autostrade. Waar dan nog eens vaak de laders achteraf bijgezet zijn, waardoor je het hele station 2x moet rondrijden voor je aan de laadpalen geraakt. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
c.schryvers schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:54:
Merci, super nuttige info!

De Tesla laders die wij gebruikten was steeds bij een hotel, in een industrie gebied, ... Waar je rustig iets kan drinken. In tegenstelling tot de chaotische sfeer aan een standaard pomp langs de autostrade. Waar dan nog eens vaak de laders achteraf bijgezet zijn, waardoor je het hele station 2x moet rondrijden voor je aan de laadpalen geraakt. :*)
De mensen in dit topic hebben toch geen behoefte aan tesla laders? Die kunnen geen 800V dus met een A6/Q6 kun je beter een Allego, EnBw, Ionity of Fastned pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Als je trouwens vaker een snellader bezoekt, is een Audi Charging abonnement nieteens een gekke optie:
https://www.audi.nl/nl/el...he-auto/onderweg-opladen/

Maandelijks opzegbaar, en voor €0.39/kWh laden bij een Ionity is helemaal niet gek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
MK_ schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:47:
Als je trouwens vaker een snellader bezoekt, is een Audi Charging abonnement nieteens een gekke optie:
https://www.audi.nl/nl/el...he-auto/onderweg-opladen/

Maandelijks opzegbaar, en voor €0.39/kWh laden bij een Ionity is helemaal niet gek!
En bij mij waren de eerste 12 maanden gratis op de een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Torrentus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:00:
[...]

En bij mij waren de eerste 12 maanden gratis op de een of andere manier.
Klopt :)
Voor klanten met een Audi charging pro-abonnement en een volledig elektrische Audi (in eigendom of geleased) is het abonnement het eerste jaar gratis. Na een jaar bent u het reguliere maandtarief verschuldigd. Deze aanbieding geldt alleen voor het eerste abonnement dat wordt afgesloten en is niet overdraagbaar. Voorwaarde is een auto van het huidige of vorige modeljaar. Bij het afsluiten van een abonnement wordt deze aanbieding van AUDI AG in de myAudi-app getoond aan de hoofdgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.schryvers
JTHZZ schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:58:
[...]

De mensen in dit topic hebben toch geen behoefte aan tesla laders? Die kunnen geen 800V dus met een A6/Q6 kun je beter een Allego, EnBw, Ionity of Fastned pakken!
Tesla komt uit op 35 cent / kWh. Dus nog iets goedkoper dan Ionity / Audi precies. Maar idd langzamer.
Tot nu toe met de P2 was 800V nog niet echt aan de orde. Maar met een A6 wordt dat inderdaad misschien wel de moeite. Merci voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

JTHZZ schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:58:
[...]

De SuperChargers V4 van Tesla is wel 800V: nieuws: Tesla onthult Supercharger V4-laadkasten met laadvermogens tot 500kW ...
De nieuwe V4-laadkasten ondersteunen volgens Tesla voertuigen met 400V tot 1000V. Daarmee kunnen ondersteunde auto's hogere laadvermogens halen dan met de V3-opladers.
Wel zal het nog even duren voordat alles vervangen is, maar Tesla gaat dus ook 800V overal ondersteunen.

Ik verwacht dat in 2026 Tesla ook wel zijn nieuwe S en X zal presenteren met 800V packs.

Ik overweeg nog steeds een S6 te kopen, maar mijn Model S uit 2018 doet het gewoon nog te goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
De huidige V4 kunnen het nog niet en die nieuwe laadkasten zijn nog niet geplaatst. Tesla loopt op snellaadgebied ondertussen een beetje achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalpro2021
Een geluidswerend voorruit vraag: klopt dit? (Audi a6 etron sportback) Stuk "isolatieplastic" houdt halverwege op. Zowel bij voorruit bereider als passagier voor. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zoYLmolcRo2Ga39A48J7EV5W70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnaHRI3yg7n9qXwZ6RhVmH2w.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 Laatste