• Wasbeer2006
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:29
wouter5 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:56:
Ik heb juist AA wireless uitgeschakeld (op telefoon) dus dat werkt alleen nog maar USB. Vind dat toch een pak stabieler.

Ik heb alleen dat Android Auto soms gewoon niet werkt tot ik de MMI herstart (lang de volume draaiknop induwen) en dan werkt het weer voor even.

Binnen twee weken gaat mijn Q6 binnen voor de update. Heb niet vaak foutmeldingen, maar die koffer die onvolledig opent is vreselijk irritant. Fingers crossed dat ik niet slechter af ben dan nu :)
Dat kan ook prima, nadeel is als je ook je muziek via AA laat afspelen de kwaliteit nooit "cd" kwaliteit of lossless wordt maar altijd onder de 320kb/s blijft, dat is ook de reden dat ik het draadloos doe.

Voor korte ritten is dat soweiso fijn, voor langere ritten vond ik de kabel ook prima #luxe problemen.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:18
Wasbeer2006 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

Dat kan ook prima, nadeel is als je ook je muziek via AA laat afspelen de kwaliteit nooit "cd" kwaliteit of lossless wordt maar altijd onder de 320kb/s blijft, dat is ook de reden dat ik het draadloos doe.

Voor korte ritten is dat soweiso fijn, voor langere ritten vond ik de kabel ook prima #luxe problemen.
Bij draadloos AA gebruikt de telefoon continue een wifi datastroom. Dat is een stroomvreter en verwarmt de telefoon.
Draadloos opladen gaat niet snel en verwarmt de telefoon ook extra op. Helemaal als die in een hoesje zit.
Mijn telefoon trekt dat niet: wordt te heet en verbruikt meer stroom dan het draadloos laden toevoegt.
Daarom gebruik ik ook een kabeltje voor lange afstanden, wel zo goed voor de levensduur van de accu van mijn telefoon.

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 16:56
Capacitor schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:19:
Ik kan Aximote niet eens downloaden in de store…
Staat niet tussen de beschikbare apps
Was mij ook opgevallen. Hij staat niet meer in de lijst met applicaties en ook niet bij mijn geïnstalleerde apps, terwijl ik hem wel gewoon op mijn homescreen zie staan. Ik ga even een bericht posten naar Aximote. Ik doe mee aan hun bètaprogramma, dus wellicht kunnen zij aangeven wat er aan de hand is.

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:43
Voor de geinteresseerden hierbij mijn eerste ervaringen met dagelijks gebruik van mijn nieuwe Audi A6 Avant e-tron Preformance S-edition:
Besteld begin juni, geproduceerd op 14-7, opgehaald bij de dealer op 19-8, best vlot allemaal dus. Kom uit een BMW G31 530d, die na 350k kilometers zeer trouwe dienst het veld mocht ruimen.
Mijn eerste eigen nieuwe auto. Hoewel ik eerst op zoek was naar een occasion, was ik huiverig voor een modeljaar 2025 of 2026 vanwege de vele horrorverhalen. Daarom toch gekozen voor nieuw, in de hoop dat dit (grotendeels) verholpen zou zijn. Modeljaar 2027 heeft nieuwe hardware en nieuwe software en de (weinige) reviews waren positief(er). Maar het blijft dus in zekere zin een gok.
Nu zo'n 2000km mee gereden zonder 1 enkele error, so far so good dus.
Alle rijhulpsystemen bijna wel geprobeerd, waarvan ik alleen de adaptieve cruisecontrol actief gebruik, de overige eigenlijk niet. De automatische recuperatie werkt echt perfect, en staat standaard aan. Lane departure warning, die bij elke herstart weer aangaat, zet ik eenvoudig via een lange druk op een van de stuurhendels altijd uit. Het "wegvolgsysteem" werkt redelijk maar zwabbert toch licht, staat daarom uit (en blijft uit na herstart). De overige vind ik niet storend of staan standaard uit (en blijven uit).
De luchtvering is fijn, maar helaas blijft de eigen voorkeursinstelling van drivemode na herstart niet actief, de auto vervalt altijd in de "balanced" mode, op zich ook een prima instelling. De Dynamische instelling hou ik niet van vanwege de e-sound, beetje overdreven naar mijn smaak. Via de programmeerbare favorietenknop op het stuur is mijn voorkeurs drive mode makkelijk te selecteren.
De Audi Drive Select vind ik hierbij onnodig en irritant: In bijvoorbeeld Comfort mode, schakelt de auto in een (iets) snel genomen bocht over op Dynamic, om kort erna op het rechte stuk weer op Comfort over te schakelen. Deze gebruik ik dus tot nog toe niet. Schijnt zich aan te kunnen passen aan rijgedrag en gekozen drive mode, later nog maar eens proberen.
De schermen zijn overzichtelijk en makkelijk te bedienen. Het passagiersscherm is voor mij niet nodig (maar zat op pakket). Maar misschien leuk voor kinderen voorin. Ook handig is het selecteerbare info veld in de cockpit mbt de mogelijke max. laadsnelheid op basis van de accutemperatuur. Dus geen misverstanden meer over waarom de 270kw laadsnelheid niet wordt gehaald. Het cockpitscherm had wel iets aantrekkelijker gemogen, maar is overzichtelijk en duidelijk. Helaas laten Waze en Google Maps (indien actief in Carplay) de afslagen (en andere routeinfo) hierin niet zien, deze verschijnen alleen in het grote display. De laadplanner in de Audi routeplanner heb ik nog niet geprobeerd.
Het standaard geluid is redelijk. Met een abonnement(!) op het Geluidfunctiepakket wordt het een heel stuk beter. Virtueel surroundgeluid is naar mijn mening overbodig. De integratie van Spotify en Tunein radio apps zijn goed. Alleen als de radio uit is, is er een heel klein kraakje vanuit nabij de C-stijlen te horen wanneer langzaam over klinkers wordt gereden. Moet ik nog eens goed naar kijken, maar is niet heel storend. Verder geen kraakjes en piepjes op de verschillende wegdekken en bij verschillende snelheden.
Gemiddeld verbruik 17,8kWh/100km bij een gemiddelde snelheid van 82km/u. Ik rij gewoon vlot met het verkeer mee als een "gewone" auto, vaak iets te hard, en na 19:00 ook gewoon 138km/u.
Tot nog toe vind ik het een geweldig mooie, degelijke, lekker rijdende auto.

• Wasbeer2006
TinusH777 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Bij draadloos AA gebruikt de telefoon continue een wifi datastroom. Dat is een stroomvreter en verwarmt de telefoon.
Draadloos opladen gaat niet snel en verwarmt de telefoon ook extra op. Helemaal als die in een hoesje zit.
Mijn telefoon trekt dat niet: wordt te heet en verbruikt meer stroom dan het draadloos laden toevoegt.
Daarom gebruik ik ook een kabeltje voor lange afstanden, wel zo goed voor de levensduur van de accu van mijn telefoon.
Volgens mij trekt geen enkele telefoon dat iig niet de S23, S25 en S26. Maar het vreemde blijftvdat het per rit verschillend is. Op vakantie was mijn telefoon na 8 uur gewoon leeg op de heenreis en dag twee zat er nog 40% in, dan kijk ik in de batterij gegevens en zie ik er niets uitspringen.

• Wasbeer2006
djvdgalien schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:27:
Voor de geinteresseerden hierbij mijn eerste ervaringen met dagelijks gebruik van mijn nieuwe Audi A6 Avant e-tron Preformance S-edition:
Besteld begin juni, geproduceerd op 14-7, opgehaald bij de dealer op 19-8, best vlot allemaal dus. Kom uit een BMW G31 530d, die na 350k kilometers zeer trouwe dienst het veld mocht ruimen.
Mijn eerste eigen nieuwe auto. Hoewel ik eerst op zoek was naar een occasion, was ik huiverig voor een modeljaar 2025 of 2026 vanwege de vele horrorverhalen. Daarom toch gekozen voor nieuw, in de hoop dat dit (grotendeels) verholpen zou zijn. Modeljaar 2027 heeft nieuwe hardware en nieuwe software en de (weinige) reviews waren positief(er). Maar het blijft dus in zekere zin een gok.
Nu zo'n 2000km mee gereden zonder 1 enkele error, so far so good dus.
Alle rijhulpsystemen bijna wel geprobeerd, waarvan ik alleen de adaptieve cruisecontrol actief gebruik, de overige eigenlijk niet. De automatische recuperatie werkt echt perfect, en staat standaard aan. Lane departure warning, die bij elke herstart weer aangaat, zet ik eenvoudig via een lange druk op een van de stuurhendels altijd uit. Het "wegvolgsysteem" werkt redelijk maar zwabbert toch licht, staat daarom uit (en blijft uit na herstart). De overige vind ik niet storend of staan standaard uit (en blijven uit).
De luchtvering is fijn, maar helaas blijft de eigen voorkeursinstelling van drivemode na herstart niet actief, de auto vervalt altijd in de "balanced" mode, op zich ook een prima instelling. De Dynamische instelling hou ik niet van vanwege de e-sound, beetje overdreven naar mijn smaak. Via de programmeerbare favorietenknop op het stuur is mijn voorkeurs drive mode makkelijk te selecteren.
De Audi Drive Select vind ik hierbij onnodig en irritant: In bijvoorbeeld Comfort mode, schakelt de auto in een (iets) snel genomen bocht over op Dynamic, om kort erna op het rechte stuk weer op Comfort over te schakelen. Deze gebruik ik dus tot nog toe niet. Schijnt zich aan te kunnen passen aan rijgedrag en gekozen drive mode, later nog maar eens proberen.
De schermen zijn overzichtelijk en makkelijk te bedienen. Het passagiersscherm is voor mij niet nodig (maar zat op pakket). Maar misschien leuk voor kinderen voorin. Ook handig is het selecteerbare info veld in de cockpit mbt de mogelijke max. laadsnelheid op basis van de accutemperatuur. Dus geen misverstanden meer over waarom de 270kw laadsnelheid niet wordt gehaald. Het cockpitscherm had wel iets aantrekkelijker gemogen, maar is overzichtelijk en duidelijk. Helaas laten Waze en Google Maps (indien actief in Carplay) de afslagen (en andere routeinfo) hierin niet zien, deze verschijnen alleen in het grote display. De laadplanner in de Audi routeplanner heb ik nog niet geprobeerd.
Het standaard geluid is redelijk. Met een abonnement(!) op het Geluidfunctiepakket wordt het een heel stuk beter. Virtueel surroundgeluid is naar mijn mening overbodig. De integratie van Spotify en Tunein radio apps zijn goed. Alleen als de radio uit is, is er een heel klein kraakje vanuit nabij de C-stijlen te horen wanneer langzaam over klinkers wordt gereden. Moet ik nog eens goed naar kijken, maar is niet heel storend. Verder geen kraakjes en piepjes op de verschillende wegdekken en bij verschillende snelheden.
Gemiddeld verbruik 17,8kWh/100km bij een gemiddelde snelheid van 82km/u. Ik rij gewoon vlot met het verkeer mee als een "gewone" auto, vaak iets te hard, en na 19:00 ook gewoon 138km/u.
Tot nog toe vind ik het een geweldig mooie, degelijke, lekker rijdende auto.
Apart, ik heb een 2025 november geleverd. De drivemode gaat bij het starten altijd in individual en past zich nooit aan tijdens het rijden. (Behalve als ik dat wil uiteraard) . Je kan je balanced mode aanpassen dan wordt ie individual bij de 2025 iig.

Dat de virtual cockpit mist is inderdaad ronduit een schande een van DE Audi usp,s.

In het rechterdeel van het linker scherm krijg ik wel de afslagen te zien van de via AA gekozen navigatie app.

Voor de rest heb ik soortgelijke ervaring. Top auto als de software irritatie wegblijft en ik heb er weinig last van. Twee keer op vakantie dat dan weer wel.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:57
Wasbeer2006 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

Apart, ik heb een 2025 november geleverd. De drivemode gaat bij het starten altijd in individual en past zich nooit aan tijdens het rijden. (Behalve als ik dat wil uiteraard) . Je kan je balanced mode aanpassen dan wordt ie individual bij de 2025 iig.

Dat de virtual cockpit mist is inderdaad ronduit een schande een van DE Audi usp,s.

In het rechterdeel van het linker scherm krijg ik wel de afslagen te zien van de via AA gekozen navigatie app.

Voor de rest heb ik soortgelijke ervaring. Top auto als de software irritatie wegblijft en ik heb er weinig last van. Twee keer op vakantie dat dan weer wel.
Balanced en individual is hetzelfde. Als in; als je het rijprofiel niet aanpast, dan heet dat profiel balanced. Als je het profiel aanpast naar je persoonlijke voorkeuren, dan gaat hij individual heten. Dat is dus normaal.

Ik heb alles op comfort gezet omdat ik ook niet van rijprofiel wilde wisselen. Mijn individual profiel is dus anders dan die van een ander.

@djvdgalien ; even het standaard profiel aanpassen naar jouw wensen, dan start ie voortaan standaard met individual ipv balanced met jouw eigen voorkeuren.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• djvdgalien
Het menu en de mogelijkheden voor de rijmodus zijn bij mij (mj2027) dan echt anders dan bij jullie (mj2025/2026). Ik kan kiezen tussen balanced, dynamic, comfort, efficiency, efficiency + en individual. Alleen als ik individual selecteer heb ik een extra icoontje dat aangeeft dat ik deze kan configureren. Bij iedere herstart van de auto wordt automatisch balanced weer geselecteerd. Dit klopt ook met de beschrijving in de handleiding.

• Wasbeer2006
Ja en de 2025 selecteert automatisch individuel (of balanced als je niets hebt aangepast).

Was ik heel blij mee en het voordeel van een ev, brandstof auto,s gaan vanwege de regelgeving standaard op eco of een afgeleide naam.

Ik heb als je eco en eco + als twee rekent vijf standen en dus geen aparte balanced.

• Tazmanian
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:17
djvdgalien schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:08:
Het menu en de mogelijkheden voor de rijmodus zijn bij mij (mj2027) dan echt anders dan bij jullie (mj2025/2026). Ik kan kiezen tussen balanced, dynamic, comfort, efficiency, efficiency + en individual. Alleen als ik individual selecteer heb ik een extra icoontje dat aangeeft dat ik deze kan configureren. Bij iedere herstart van de auto wordt automatisch balanced weer geselecteerd. Dit klopt ook met de beschrijving in de handleiding.
Klopt, hier is dit ook zo. (Q6 van April 2026)

Jammer dat het niet in te stellen is. Zou ook graag telkens willen starten in Individual.

• Naafets88
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-09 12:43
PADIpro schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:18:
[...]

Was mij ook opgevallen. Hij staat niet meer in de lijst met applicaties en ook niet bij mijn geïnstalleerde apps, terwijl ik hem wel gewoon op mijn homescreen zie staan. Ik ga even een bericht posten naar Aximote. Ik doe mee aan hun bètaprogramma, dus wellicht kunnen zij aangeven wat er aan de hand is.
Ben al even in contact met hun erover. Is hier al sinds midden juli, wat praktisch de eerste jammer genoeg. Fout ligt bij Audi, maar Aximote krijgt amper feedback

Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 16:50
Tazmanian schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Klopt, hier is dit ook zo. (Q6 van April 2026)

Jammer dat het niet in te stellen is. Zou ook graag telkens willen starten in Individual.
Goh, gekke verandering tov eerdere modeljaar. Ik lees wel dat je een rijmodus kunt koppelen aan de sneltoets op het stuur? Dat zou ik dan doen, er vanuitgaande dat de snelheidspiep met een altijd toegankelijke knop op het scherm kan…

• dbalgobind
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:03
Alamo schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:46:
[...]

Goh, gekke verandering tov eerdere modeljaar. Ik lees wel dat je een rijmodus kunt koppelen aan de sneltoets op het stuur? Dat zou ik dan doen, er vanuitgaande dat de snelheidspiep met een altijd toegankelijke knop op het scherm kan…
Dat kan toch in de "shortcut" balk aan de linkerkant van het MMI scherm (of bij het meldingenscherm waar ook de BT, WIF, etc icoontjes staan. Dit is wel 2x klikken).

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
dbalgobind schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Dat kan toch in de "shortcut" balk aan de linkerkant van het MMI scherm (of bij het meldingenscherm waar ook de BT, WIF, etc icoontjes staan. Dit is wel 2x klikken).
Dat is de rijmodus ook. Drive select - keuze.
Ik vind het ook irritant dat niet de laatst geselecteerde word onthouden.

Bij mijn vorige Q8 e-tron was dit wel zo, en moet wel zeggen dat ik nu vaker van rijmodus wissel dan ik voorheen ooit gedaan heb, puur omdat 'ie deze niet onthoudt.

[ Voor 27% gewijzigd door Dean Martin op 31-08-2026 13:25 ]

The best is yet to come

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:31

ArCadE

No banana available

Ik rij er een van okt 24, en die heb ik in mijn profiel op individual staan. Deze staat ook steeds weer geselecteerd als ik mijn profiel kies nadat er met een ander profiel is gereden.

• Wasbeer2006
Ja maar dat werkt dus niet bij de 2026 modellen/grijze software.

Wel bij de oude zwarte software. Is er toch nog iets beter aan de 2025 software -:) maargoed je hebt toch sowieso de fysieke drive select toets, dus waarom een snelkoppeling maken.

Ook kan je hem in het homescherm waar je die drie vakjes hebt slecteren als een tegel.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik heb bij mijn q6 bij de laad modus niet meer de optie opladen voor vertrektijd. Ik heb wel een timer aangemaakt en deze is ook actief, heb em verwijderd en weer toegevoegd, maar heb alleen als optie directe start.

Gekke is, ik heb ook een Q4, zelfde app en daar is de optie wel.

Stop chasing the dream, you're already living it

• jkottier
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:08
djvdgalien schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:27:
...
Ook handig is het selecteerbare info veld in de cockpit mbt de mogelijke max. laadsnelheid op basis van de accutemperatuur. Dus geen misverstanden meer over waarom de 270kw laadsnelheid niet wordt gehaald.
...
Als je (ruim van te voren) een laadstop inpland via de Audi nav gaat de auto de accu voorverwarmen. Dat werkt prima voor mij. Met de Electra laadstations in Italië heb ik tot nu toe de beste ervaring. Daar haalde ik geregeld meer dan 275kW.
...
Helaas laten Waze en Google Maps (indien actief in Carplay) de afslagen (en andere routeinfo) hierin niet zien, deze verschijnen alleen in het grote display.
...
Ik heb geen ervaring met Waze voor navigatie maar wel met Google Maps en Applie Maps via Carplay.

Beiden werken bij mij. Echter na een update iOS op m'n iPhone wil het wel eens gebeuren dat het niet meer werkt met Goole Maps, maar Apple Maps werkt tot nu toe eigenlijk altijd (afkloppen ;-) )
Het duurt voor Google Maps dan soms wel enkele updates voordat het weer werkt.

Het is dus zeker niet persé een Audi-ding. Apple Carplay vs Google Maps speelt zeer zeker een rol is mijn ervaring.

Wat bij mij soms gebeurd is dat als het dan gewoon een tijd werkt het soms in een keer ook zonder updates niet meer werkt. Herstarten van de telefoon wil dan nog wel eens helpen.
En het kan zomaar dat als je na een laad/koffiepauze weer verder rijdt dat het ook weer werkt.

Volvo XC40 P8 (MY20) | Audi A6 Avant e-tron Quattro S edition Performance

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Zojuist terug van een roadtrip door Noorwegen. Echt een top auto om langs die fjorden te rijden en in de bergen, ligt er goed op de weg.

Het laden onderweg was ook super snel, ondanks dat ik niet de 225kw heb aangetikt duurde het nooit langer als 20 min om van 20 naar 80% te gaan. In de meeste gevallen waren wij te langzaam terwijl de auto al klaar was.

Het verbruik, dit valt mij toch wel enorm tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxGex777O5415e1WfgKqYbDP6M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAtTgP2cR7djqHtjlpN8ePvx.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was op de terug weg vanuit het noordelijkse puntje van Denemarken naar Den Bosch. Cruise control eigenlijk de hele weg op 120 gehouden. Op de heenweg hadden wij een overnachting in flensburg om dan door te rijden naar noord Denemarken. Op dit stuk kreeg ik het verbruik niet onder de 20,5 wat ik ook deed, het was zonnig weer rond de 20 graden. Wat me nog het meest irriteert is dat Audi zo veel verschillende variabelen heeft ingebouwd die de range berekenen ,en je daar niet echt zelf invloed op hebt om dit te beïnvloeden.

Wanneer ik de auto oplaad tot 100% verwacht ik toch wel eigenlijk het minimale aan bereik wat wordt weergegeven op ev database 440km maar dit getal heb ik nog geen een keer gezien sinds ik de auto heb (naja 1 keer op de heenweg in de app maar zodra je de auto instapt gaat er 100km vanaf), ondanks dat ik wel altijd zo zuinig mogelijk probeer te rijden. Dat je de WLTP niet haalt, snap ik ook wel. Maar wanneer ik de auto tot 100% laad en de auto laat een bereik zien van 365km in de zomer, dan wringt dit toch wel behoorlijk bij mij. Geen idee hoe dit bij andere is of dat er misschien iets niet goed is met de batterij.

Wat me ook opvalt is dat mijn gemiddeld verbruik 18,1kWh/100km niet is veranderd naar de trip van gisteren, die dus bijna 1000km op 19,1 kWh/100 km was. Ik had verwacht dat dit getal omhoog zou gaan.

• sebassie1980
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:08
Welke uitvoering heb je? Met mijn A6 had ik vanuit Italië dezelfde gemiddelde snelheid (94 km/h) en een lager verbruik (17,4 kWh/100km), ondanks forse uitschieters in snelheid (1 à 2 uur 180-200 km/h gereden).

En, schuin oog naar weatherunderground history: kan het kloppen dat je in Duitsland en Denemarken (deels) windkracht 4 (schuin) tegen had?

• Rickrebr
  • Nu online
sebassie1980 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:28:
Welke uitvoering heb je? Met mijn A6 had ik vanuit Italië dezelfde gemiddelde snelheid (94 km/h) en een lager verbruik (17,4 kWh/100km), ondanks forse uitschieters in snelheid (1 à 2 uur 180-200 km/h gereden).

En, schuin oog naar weatherunderground history: kan het kloppen dat je in Duitsland en Denemarken (deels) windkracht 4 (schuin) tegen had?
Avant 83 variant met 21 inch velgen. Wanneer gisteren of op de heenweg?

• dbalgobind
Rickrebr schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:17:
Zojuist terug van een roadtrip door Noorwegen. Echt een top auto om langs die fjorden te rijden en in de bergen, ligt er goed op de weg.

Het laden onderweg was ook super snel, ondanks dat ik niet de 225kw heb aangetikt duurde het nooit langer als 20 min om van 20 naar 80% te gaan. In de meeste gevallen waren wij te langzaam terwijl de auto al klaar was.

[Afbeelding]

Dit was op de terug weg vanuit het noordelijkse puntje van Denemarken naar Den Bosch. Cruise control eigenlijk de hele weg op 120 gehouden. Op de heenweg hadden wij een overnachting in flensburg om dan door te rijden naar noord Denemarken. Op dit stuk kreeg ik het verbruik niet onder de 20,5 wat ik ook deed, het was zonnig weer rond de 20 graden. Wat me nog het meest irriteert is dat Audi zo veel verschillende variabelen heeft ingebouwd die de range berekenen ,en je daar niet echt zelf invloed op hebt om dit te beïnvloeden.

Wanneer ik de auto oplaad tot 100% verwacht ik toch wel eigenlijk het minimale aan bereik wat wordt weergegeven op ev database 440km maar dit getal heb ik nog geen een keer gezien sinds ik de auto heb (naja 1 keer op de heenweg in de app maar zodra je de auto instapt gaat er 100km vanaf), ondanks dat ik wel altijd zo zuinig mogelijk probeer te rijden. Dat je de WLTP niet haalt, snap ik ook wel. Maar wanneer ik de auto tot 100% laad en de auto laat een bereik zien van 365km in de zomer, dan wringt dit toch wel behoorlijk bij mij. Geen idee hoe dit bij andere is of dat er misschien iets niet goed is met de batterij.

Wat me ook opvalt is dat mijn gemiddeld verbruik 18,1kWh/100km niet is veranderd naar de trip van gisteren, die dus bijna 1000km op 19,1 kWh/100 km was. Ik had verwacht dat dit getal omhoog zou gaan.
Vreemd . Bij mij schommelt dat tussen 440 - 475 km bij 100%. Daar gaat geen 100 km af bij het wegrijden. Ik rij de A6 SB BJ2026 83KW.

• Rickrebr
  • Nu online
dbalgobind schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:42:
[...]

Vreemd . Bij mij schommelt dat tussen 440 - 475 km bij 100%. Daar gaat geen 100 km af bij het wegrijden. Ik rij de A6 SB BJ2026 83KW.
De SB is wel efficienter als de avant maar ik vind het verschil nog steeds erg groot. Vanochtend de auto opgeladen tot 80% en de auto geeft aan 275km...

• woutsorgeloos
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-09 08:30
Rickrebr schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:42:
[...]

Onderschat de impact van de velgen op het bereik niet. Ik noteer verbruikscijfers gelijk aan de jouwe (of zelfs hoger, maar dat ligt vermoedelijk aan de zwaardere batterij)

• dbalgobind
woutsorgeloos schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:24:
[...]

Onderschat de impact van de velgen op het bereik niet. Ik noteer verbruikscijfers gelijk aan de jouwe (of zelfs hoger, maar dat ligt vermoedelijk aan de zwaardere batterij)
ook de 21 inch velgen.

• dbalgobind
Rickrebr schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:47:
[...]

De SB is wel efficienter als de avant maar ik vind het verschil nog steeds erg groot. Vanochtend de auto opgeladen tot 80% en de auto geeft aan 275km...
Reden genoeg om naar de dealer te gaan. Mogelijk een zelfde probleem als mijn collega. Software gaf 100% aan maar in werkelijkheid laadde deze tot 80%. Was wel een Q4 maar ze konden het niet fixen. En het bereik toen van de A4 was al niet hoog..

• Rickrebr
  • Nu online
woutsorgeloos schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:24:
[...]

Ja ik vind dit een lastige, ene zegt dat het aan de velg kan liggen en andere bijvoorbeeld op motor-talk dat de velg ma een paar % scheelt.
dbalgobind schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:09:
[...]

Reden genoeg om naar de dealer te gaan. Mogelijk een zelfde probleem als mijn collega. Software gaf 100% aan maar in werkelijkheid laadde deze tot 80%. Was wel een Q4 maar ze konden het niet fixen. En het bereik toen van de A4 was al niet hoog..
Ja ik ga morgen langs de dealer om te kijken of ze een analyse kunnen doen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rickrebr schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:17:

[Afbeelding]

Dit was op de terug weg vanuit het noordelijkse puntje van Denemarken naar Den Bosch. Cruise control eigenlijk de hele weg op 120 gehouden. Op de heenweg hadden wij een overnachting in flensburg om dan door te rijden naar noord Denemarken. Op dit stuk kreeg ik het verbruik niet onder de 20,5 wat ik ook deed, het was zonnig weer rond de 20 graden.

Je vergeet de invloed van de wind. Het waaide vandaag en gisteren behoorlijk hard uit het zuid-westen, rond de 8 m/s oftewel bijna 30 km/h. Je reed dus niet met 120 km/h tegen de wind in, maar met bijna 150... Dat scheelt nogal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Wasbeer2006
21 inch scheelt echt niet zo heel veel. Als 19 naar 21" een procent of 3 a 4 scheelt is het veel.

Er zijn twee hele grote factoren voor verbruik en dat is koud en snelheid/luchtweerstand, de rest gewicht, airco/verwarming dat is in de marge.

De wind die genoemd wordt, dat is een 20 a 28km/h, dat kan je onegveer verglijken met een 8 a 10km/h in snelheid van de auto bij een 100 a 110 km/h.

Ik vind het gebruik gezien je gemiddelde snelheid niet heel raar. Ik had 22.x thuis met 107km/h gemiddeld over ook 950km. 83kw met een fiets achterop. en met 124 gemiddeld tot brussel was het 25kw.

• Rickrebr
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:03:
[...]

Je vergeet de invloed van de wind. Het waaide vandaag en gisteren behoorlijk hard uit het zuid-westen, rond de 8 m/s oftewel bijna 30 km/h. Je reed dus niet met 120 km/h tegen de wind in, maar met bijna 150... Dat scheelt nogal.
Ja dat zal er zeker mee te maken hebben.
Wasbeer2006 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:16:
21 inch scheelt echt niet zo heel veel. Als 19 naar 21" een procent of 3 a 4 scheelt is het veel.

Er zijn twee hele grote factoren voor verbruik en dat is koud en snelheid/luchtweerstand, de rest gewicht, airco/verwarming dat is in de marge.

De wind die genoemd wordt, dat is een 20 a 28km/h, dat kan je onegveer verglijken met een 8 a 10km/h in snelheid van de auto bij een 100 a 110 km/h.

Ik vind het gebruik gezien je gemiddelde snelheid niet heel raar. Ik had 22.x thuis met 107km/h gemiddeld over ook 950km. 83kw met een fiets achterop. en met 124 gemiddeld tot brussel was het 25kw.
Airco af en toe aan. Bij mij staat die altijd op 21 eco zacht.

ik wil het toch nog wel even verduidelijken wat mij vooral dwars zit en dat is die berekening van de range. Ik vind dat als ik de auto tot 100% laad deze niet 360km moet laten zien, vooral niet in de zomer. Ik rijd toch niet langer als 3 uur aan een stuk zonder pauze en dat gaat prima zo maar het is gewoon een principe kwestie en mijn gevoel dat dit niet correct is. Of zoals vanochtend tot 80% laden en maar 275km zien staan.

Maar goed, ik ga morgen langs de dealer om te kijken of ze de accu kunnen testen.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:01
Laat je vooral niet afschepen met een of ander verhaal dat verbruik van allerlei dingen afhankelijk is. Ik heb deze zomer met mijn Q6 nog geen range onder 400km gezien bij 100%, gaat eerder richting 500 en record is 520 ofzoiets. Wel 19inch en Sportback maar dan nog, Q6 is een stuk hoger dus meer luchtweerstand.

• Wasbeer2006
Rickrebr schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:38:
[...]

Ja dat zal er zeker mee te maken hebben.

[...]

Airco af en toe aan. Bij mij staat die altijd op 21 eco zacht.

ik wil het toch nog wel even verduidelijken wat mij vooral dwars zit en dat is die berekening van de range. Ik vind dat als ik de auto tot 100% laad deze niet 360km moet laten zien, vooral niet in de zomer. Ik rijd toch niet langer als 3 uur aan een stuk zonder pauze en dat gaat prima zo maar het is gewoon een principe kwestie en mijn gevoel dat dit niet correct is. Of zoals vanochtend tot 80% laden en maar 275km zien staan.

Maar goed, ik ga morgen langs de dealer om te kijken of ze de accu kunnen testen.
Ik heb bij 80% bv nu 416km range staan en in de winter staat ie dan meestal op 320 oid bij 80%. Waarbij 416 dan weer best wel veel is echter de hele week lekker file gereden en dat is superzuinig natuurlijk

Hij doet echt wel een berekening op basis van meedere factoren, maar jouw getallen klinken inderdaad te laag.

• xonk
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-09 17:21
Mijn A6 avant is sinds half augustus een verlichte kerstboom van error meldingen:

-Verkeersbordherkenning werkt niet

-Persoonlijk profiel laadt pas na 2-3 minuten in de wagen te zitten

-Error in verband met privacyinstellingen die niet kunnen overgedragen worden

-MyAudi app synced ook niet meer sindsdien

Volgens de dealer kan dit allemaal opgelost worden met installeren van laatste update maar hij heeft pas ruimte vanaf half oktober...Is er geen optie om die update zelf te uploaden naar de wagen?

Volgens mijn wagen is mijn huidge versie 03.01.00 / C en zijn er geen updates beschikbaar.

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-09 13:25

GZL

xonk schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:34:
Mijn A6 avant is sinds half augustus een verlichte kerstboom van error meldingen:

-Verkeersbordherkenning werkt niet

-Persoonlijk profiel laadt pas na 2-3 minuten in de wagen te zitten

-Error in verband met privacyinstellingen die niet kunnen overgedragen worden

-MyAudi app synced ook niet meer sindsdien

Volgens de dealer kan dit allemaal opgelost worden met installeren van laatste update maar hij heeft pas ruimte vanaf half oktober...Is er geen optie om die update zelf te uploaden naar de wagen?

Volgens mijn wagen is mijn huidge versie 03.01.00 / C en zijn er geen updates beschikbaar.
Nee, dat kun je zeker niet zelf doen.

Overigens is de versie 03.01.00 wel een oude versie. De app geeft aan dat er geen update beschikbaar is, maar dan gaat het over OTA update. In de garage kunnen ze updaten naar versie 03.10.00 en een vervolg met 03.11.00.

Ik kan mij niet voorstellen dat de Audi-dealer voor deze problematiek geen ruimte wil/kan maken. Ik zou nogmaals bellen met de dealer om te horen wat er mogelijk is. Over welke dealer hebben wij het?

• xonk
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-09 17:21
GZL schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:48:
[...]

Nee, dat kun je zeker niet zelf doen.

Overigens is de versie 03.01.00 wel een oude versie. De app geeft aan dat er geen update beschikbaar is, maar dan gaat het over OTA update. In de garage kunnen ze updaten naar versie 03.10.00 en een vervolg met 03.11.00.

Ik kan mij niet voorstellen dat de Audi-dealer voor deze problematiek geen ruimte wil/kan maken. Ik zou nogmaals bellen met de dealer om te horen wat er mogelijk is. Over welke dealer hebben wij het?
Audi A&M België, 2 dichtstbijzijnde vestigingen gecontacteerd en vroegste van beide was half oktober. Update zou 1-2 dagen in beslag nemen.

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 10:23
Wasbeer2006 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:24:
[...]

Ik heb bij 80% bv nu 416km range staan en in de winter staat ie dan meestal op 320 oid bij 80%. Waarbij 416 dan weer best wel veel is echter de hele week lekker file gereden en dat is superzuinig natuurlijk
Welke accu en maat velgen heb je? Ik kom in de zomer met m’n 83kWh en 20 inch niet verder dan 380/390km op de teller bij 100%. Terwijl ik op basis van m’n gem (zomer)verbruik van 18.5-19kWh/100km hoger zou moeten uitkomen

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-09 21:18
Rickrebr schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:42:
[...]

Ik vind/vond de range ook zeer laag (Q6 Sportback performance 21”), laatste maand heb ik hem op efficiency staan ipv balanced. Op eens van de een op andere dag sprong de range behoorlijk naar boven. Zit nu op ca 420km bij 80%. Wellicht een tip om dat eens een tijd te proberen.

QUATT DUO (V1) + ALL ELECTRIC / 4 X HW PIB / AUDI Q6 SPORTBACK / HOMEY / 10200 WP PV

• Rickrebr
  • Nu online
MartindM schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:04:
[...]

Ik vind/vond de range ook zeer laag (Q6 Sportback performance 21”), laatste maand heb ik hem op efficiency staan ipv balanced. Op eens van de een op andere dag sprong de range behoorlijk naar boven. Zit nu op ca 420km bij 80%. Wellicht een tip om dat eens een tijd te proberen.
Zal dat eens proberen bedankt. Ik heb hem nu op individueel staan met alleen sturen op comfort de rest efficiency. Heb al voor maandag een afspraak staan bij de garage om te onderzoeken of er een probleem is.

• Wasbeer2006
Happy Man 2013 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:44:
[...]

Welke accu en maat velgen heb je? Ik kom in de zomer met m’n 83kWh en 20 inch niet verder dan 380/390km op de teller bij 100%. Terwijl ik op basis van m’n gem (zomer)verbruik van 18.5-19kWh/100km hoger zou moeten uitkomen
Bewust even opgelet de laaste twee dagen. Ik heb de 83kw. 20" pilotl sport ev, luchtvering. Die laatste kan zeler bij wind best wat schelen. Even de situatie van de laatste twee dagen.

Gisteren naar 80% geleden volgens de app 416km range. Stap vanmorgen in de auto 367km

Twee ritten vandaag gereden van 8 tot 9 van rdam naar Leersum en om 12u weer terug. Cruise waar het kon op 120. Ochtend met windkracht 2 a 2,5 mee 17.1 kw/100km gem 83. Terug windkracht 4 tegen 18.7kw/100km gem 85.

• Chris!6
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 12-09 19:54
Vraagje: ik zie dat de Q6 nu af fabriek een laadmogelijkheid biedt van 22KW ipv 11KW. Mijn thuislader kan dit al aan, nu de auto nog. Weet iemand of dit achteraf up te graden is?

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:04
xonk schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:42:
[...]

Audi A&M België, 2 dichtstbijzijnde vestigingen gecontacteerd en vroegste van beide was half oktober. Update zou 1-2 dagen in beslag nemen.
op deze manier kan ik ook wel factuurtjes sturen. 1-2 dagen voor een softwarematige update is echt bizar :o

• Wasbeer2006
Chris!6 schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:05:
Vraagje: ik zie dat de Q6 nu af fabriek een laadmogelijkheid biedt van 22KW ipv 11KW. Mijn thuislader kan dit al aan, nu de auto nog. Weet iemand of dit achteraf up te graden is?
Maar waarschijnlijk je aansluiting niet (3×25a) + je huidige gebruik staat het systeem continu te loadbalancen. Daarnaast hoe dik is je kabel en hoe is je laadgroep afgezekerd?

Dan nog de vraag waarom zou je dat willen? Persoonlijk heb ik de lader op 12A , 8.1 kw is dat. Heb je nu vaak dat je een lege accu hebt en na 4 uur weer vol wegmoet?

Of de auto het kan na de upgrade geen idee.

• TinusH777
Chris!6 schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:05:
Je stroomaansluiting is waarschijnlijk 3 x 25A: dat is iets meer dan 17kWh max. Je kunt ook 3x35A aanvragen, maar je wilt niet weten wat dat kost per jaar.

• JTHZZ
Volgens mij was de vraag of het geupgrade kan worden en dat is een nee, want het is meer dan software alleen.

• Chris!6
  • Laatst online: 12-09 19:54
Ik heb idd een 3x25A aansluiting. De reden is dat ik idd soms snel moet laden thuis.

Maar los van mijn reden: vereist het een hardwarematige aanpassing?

En is er ook al ergens zicht op V2H? Ik las dat de Q6 er op is voorbereid. Zou een welkome optie zijn.

• Wasbeer2006
V2H kan technsich op het PPE platform, echter dient de software daarvoor te worden aangepast.

Echte V2H moet je ladar ook ondersteunen

Een veel groter probleem is regelgeving. Dat willen we natuurlijk niet in NL, we hebben veel liever dat je het miljeu nog meer belast met een zinloze thuisaccu, want stel je voor dat de leaserijder zijn auto vrijdag middag volgooid aan een snellader en vervolgens het weekend gratis stroom heeft. ( overigens makkelijk te ondervangen in diezelfde lader die V2H ondersteunt, maargoed)

Er zijn wel auto's waarin je een 230v wcd kan nemen. Er zijn ook stekkers die je in de oplaadpoort stopt met aan het uiteinde een 230v aansluiting, dan kan je het inderdaad ongezien doen en die opties zijn er dus wel dat vind ik dan wel heel grappig

• TIHACON Comm V
  • Laatst online: 14-09 20:41
dit jaar dien ik nog een nieuwe wagen te bestellen en ik denk aan een Audi S6 etron. Zijn er nog kinderziekten of zijn deze voorbij?

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:33
Voorbereid is leuk, maar voordat ze iets vrijgeven… de nieuwe Q4 kan wel direct iets van 230v voeden.

Had zelf ook gehoopt dat mijn nieuwe auto V2H kon, maar de Q6 en Ex60 zijn alleen voorbereid en de Ix3 kan het alleen het de DC lader en abonnement van BMW.

Had zelf gehoopt dat ik minder problemen met de Q6 zou hebben dan met mijn vorige auto. Maar binnen een maand al een waslijst aan veiligheidsmeldingen als ik de auto aan zet, net push notificaties en al. En als je auto uit zet… alles weer weg een geen historie in de auto of de app.

• djvdgalien
TIHACON Comm V schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:18:
dit jaar dien ik nog een nieuwe wagen te bestellen en ik denk aan een Audi S6 etron. Zijn er nog kinderziekten of zijn deze voorbij?
4000km in een A6 etron Avant mj2027 zonder ook maar 1 foutmelding.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 22:20

pietje63

RTFM

ik heb vorige week de volgende mail van Pon gehad
Beste Audi-rijder,
Wij hebben vastgesteld dat er voor uw Audi A6 Avant e-tron (C1) met kenteken xxx en chassisnummer xxx één of meer kosteloze verbeteringen beschikbaar zijn.
Deze verbetering(en) willen wij graag voor u uitvoeren en daarom verzoeken wij u om een afspraak in onze werkplaats te maken. U kunt eenvoudig online een afspraak inplannen via onderstaande knop.

meer met deze mail? De software update naar 3.11 wordt niet gepusht toch (ik draai 3.10.00/c en de app noemt dit nog ' up to date' )

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Kipsel
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 16:44
pietje63 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:39:

[...]

meer met deze mail? De software update naar 3.11 wordt niet gepusht toch (ik draai 3.10.00/c en de app noemt dit nog ' up to date' )
Ik heb dezelfde mail gehad en draai ook 3.10.00/c. Ik heb nog geen contact opgenomen met de dealer.

• Dean Martin
  • Niet online
djvdgalien schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:48:
[...]

4000km in een A6 etron Avant mj2027 zonder ook maar 1 foutmelding.
Idem (sportback).

The best is yet to come

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:08

[...]

Ik heb geen mail gehad maar heb vandaag mijn auto naar de dealer gebracht voor een storing aan de centrale deurvergrendeling. Ze gaven aan dat er een terugroepactie op zat en dat er ook een software-update wordt uitgevoerd. Zit nu op 3.10 en zal dus naar 3.11 gaan.
Bouwjaar 2025.

• Alamo
Mijn aankomstpercentage van de navi is stuk :+

Opgeladen naar 100%. Route van 60km ingepland, verwachte aankomst met 100% :) Route gereden, aangekomen met 89%... verwachte aankomst nog steeds 100% :) Sindsdien nog 3 ritten van verschillende lengte maar constant een aankomstpercentage dat op of boven de huidige acculading zit. (e-tron routeplanner staat overigens uit, dus er zitten geen verborgen laadstops in.)

Toevallig volgende week naar garage dus ga ze vragen hier meteen ook maar eens naar te kijken...

(ik draai overigens 3.11 en heb dit probleem niet eerder gehad, auto uit 2024)

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Alamo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:31:

Opgeladen naar 100%. Route van 60km ingepland, verwachte aankomst met 100% :) Route gereden, aangekomen met 89%... verwachte aankomst nog steeds 100% :) Sindsdien nog 3 ritten van verschillende lengte maar constant een aankomstpercentage dat op of boven de huidige acculading zit. (e-tron routeplanner staat overigens uit, dus er zitten geen verborgen laadstops in.)

Toevallig volgende week naar garage dus ga ze vragen hier meteen ook maar eens naar te kijken...

Gek genoeg ervaar ik het tegenovergestelde, mijn aankomstpercentage was altijd afwijkend maar sinds een paar weken ineens spot on. Max afwijking 1% maar vaker gewoon 0% afwijking. Draai op 3.11 en auto Q6 juli 2025.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:48

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Teknix1982 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:16:
[...]

Gek genoeg ervaar ik het tegenovergestelde, mijn aankomstpercentage was altijd afwijkend maar sinds een paar weken ineens spot on. Max afwijking 1% maar vaker gewoon 0% afwijking. Draai op 3.11 en auto Q6 juli 2025.
Dat is by design: MK_ in "Het grote Audi A6 & Q6 e-tron topic"

Met de huidige temperaturen is de daadwerkelijk beschikbare stroom optimaal, vandaar geen verliezen. In de winter zal je zien dat dit gat weer groter wordt.

.

• M4tthijs
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:35

Heel herkenbaar, die (top)software. Ik had vanochtend met mijn A6 e-tron Weer een nieuwe ervaring erbij.

Vertrok met 64% SoC voor een ritje van 50 km. Bij aankomst gaf hij nog maar 15% aan: een drop van 49% op zo'n stukje! Terwijl het werkelijke verbruik op het scherm gewoon een nette 18,0 kWh/100 km was (ongeveer 9 kWh aan fysieke stroom).

Hopend dat het de (top)software was die de fout in ging, en niet dat de accu naar zijn grootje was, heb ik de auto aan de paal gehangen om naar 100% te laden. Er ging maar krap 40 kWh in. Hij was dus lang niet leeg, puur een flinke kalibratiefout.

Mijn Guess-O-Meter is er nu nog steeds van van de leg, en door die fantoomdaling dacht de auto dat ik over die 50 km ruim 74 kWh/100 km had weggestookt.

Na het laden stond het bereik op 100% dan ook op een schamele 310 km. Inmiddels heb ik er weer 47 km op zitten met een werkelijk verbruik van 13,0 kWh/100 km (accu pas 8% gezakt).
Over beide ritten samen is mijn werkelijke gemiddelde verbruik dus 15,6 kWh/100 k, daar hoort eigenlijk zo'n 450 km bereik bij.

Die percentages en voorspellingen slaan soms dus echt nergens op. Goed dat je ermee naar de dealer gaat, ik ga voor deze BMS-hik ook maar eens aan de bel trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door M4tthijs op 10-09-2026 17:31 ]

• dbalgobind
Afgelopen weken 5 ingrepen van de Audi A6 SB gehad. 3x gordel ingrepen uit het niets, aardige aanslag(je) op de borstkas en 2 noodassistentie ingrepen (met remmen) bij mijn zoon en mij waarna het leek of de auto zichzelf naar de zijkant wilde 'begeleiden'. Ik heb nog tegen kunnen sturen maar bij mijn zoon, door de schrikreactie, niet op tijd maar pas een paar seconden later kunnen terugsturen. In alle situaties niks aan de hand en geen auto's in de buurt (we reden ook pas een paar minuten in de auto). De dealer vond dat ook verontrustend en a.s. maandag wordt deze uitgelezen en onderzocht. Herkennen ander collega rijders dit ook?

• Wasbeer2006

[...]

Ik ben begin jullie gebeld door de dealer voor de update die nu op 2 okt staat gepland.

Behalve in mei 2 uur (op een vakantie rit) geen acc en lane en in de zomervakantie 2 uur een laadfout hoogvoltsysteem heb ik in vier maanden en 15000m geen foutmeldingen gehad.

Maarja het laad probleem op vakantie zorgt wel voor stress natuurlijk, maar puut naar de meldingen kijkend heb ik weinig tot geen problemen

• sp00f3r
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:27

sp00f3r

“Ik hou van hobbies”

Nu ben ik toch wel benieuwd...

Heb sinds vrijdag een gele waarschuwing "proactieve inzittendenbescherming" storing. Ondanks een wasbeurt (vieze sensoren?) vanochtend andermaal deze storing, en alleen die.

Zonet de dealer gebeld en ze wisten me te vertellen dat er nog een grote update voor mij gepland staat? Ik zei dat ik in juli ook geweest ben voor een update. Die zie ik zelfs in de Audi app terug als service action 06K2 en heb nu dus ook 03.11.00/C draaien op de A6 e-tron SB.

Zijn er na 03.11.00/C nog meer updates uitgekomen of zijn ze bij de dealer in de war?? Ik mag maandag a.s. komen. We zullen zien.

• Dean Martin
  • Niet online
sp00f3r schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:43:
Nu ben ik toch wel benieuwd...

Heb sinds vrijdag een gele waarschuwing "proactieve inzittendenbescherming" storing. Ondanks een wasbeurt (vieze sensoren?) vanochtend andermaal deze storing, en alleen die.

Zonet de dealer gebeld en ze wisten me te vertellen dat er nog een grote update voor mij gepland staat? Ik zei dat ik in juli ook geweest ben voor een update. Die zie ik zelfs in de Audi app terug als service action 06K2 en heb nu dus ook 03.11.00/C draaien op de A6 e-tron SB.

Zijn er na 03.11.00/C nog meer updates uitgekomen of zijn ze bij de dealer in de war?? Ik mag maandag a.s. komen. We zullen zien.
Ik heb 06.11.01/C via OTA.

The best is yet to come

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:33
Die melding heb ik sinds woensdag. De dealer gaf ook aan om de sensoren even schoon te maken, maar dat hielp niet.

Bij de melding krijg ik nog een lijstje van andere veiligheidswaarschuwingen, over noodoproep, noodstop en het automatisch grootlicht. Bij 2 meldingen staat ook dat ik de garage op moet zoeken, daar kreeg ik van het weekend ook mail over dat ik de garage op moest zoeken.

De dame aan te telefoon deed nogal loconiek en vroeg ik een huurauto wilde tijdens het onderzoek! Maar na een maand had ik deze service niet verwacht.

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 13:28
Vanmorgen had ik op het MMI scherm van mijn Q6 MY25 de MY27 cockpit CarPlay projectie... het kan dus wel! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyyr9CcETSUjTtkpQYZU6rnLrRo=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/M7Bh2FL63G8DqzfZt83Bj6pR.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92oHBW0G0SUu1k3-Q4DKG8S-O60=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/t4O1CwDQggTN8XuREFWG8Aoq.gif?f=fotoalbum_large

• Alamo
Pepehv schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:33:
Vanmorgen had ik op het MMI scherm van mijn Q6 MY25 de MY27 cockpit CarPlay projectie... het kan dus wel! ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ha, hoe dan! 8)7

De nieuwe UI mogen ze houden... ik viel juist voor de zoveel mogelijk zwarte UI die i.c.m. OLED goed wegviel in het geheel. Maar de onderliggende nieuwe software zou ik wel willen ja. (Maar ik reken er zeker niet op.)

• wouter5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-09 23:17
Q6 (05/25) vanochtend naar de garage gebracht voor een software update (de gekende euvels). Bellen ze me juist op dat er een bepaald "elektrisch regeltoestel" stuk is. Dit “toestel” staat in backorder bij Audi. Ik ben mijn auto dus mogelijks een week tot zelfs 2 maanden kwijt... Fml. Ik zou wel een vervangwagen krijgen (Q4).

Update 15/09: het zou nu uiteindelijk een twee weekjes moeten duren. Tegen 02/10 zou ik auto terug moeten hebben. Ondertussen wel een Q8 als vervangwagen gekregen :)

[ Voor 28% gewijzigd door wouter5 op 15-09-2026 15:11 ]

• sp00f3r
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:27

sp00f3r

“Ik hou van hobbies”

Denk dat het bij vooral ook om een misverstand gaat. Uit de bevestigen e-mail:
U heeft aangegeven te komen voor de volgende werkzaamheden:
  • 06K2 0099
  • 01510040 Software-update
  • 01510010 Installatie + wachttijd, incl. acculader aansluiten Voorschrift uit APOS gebruiken
  • Storing in de Audi met de melding Pro actieve inzittende bescherming. Oranje melding met poppetje in de gordel en cirkel er om heen
ik heb die 06K2 dus al, tenzij die 0099 nog iets extra’s is. Hoe het ook zij, het probleem is de storing. Die moeten ze oplossen.

Heb een MY25, dus dat soort updates gaan niet OTA.

• GP_2009
  • Laatst online: 19-09 10:38
Hi, ik ben op zoek naar een nieuwe leaseauto. Qua uiterlijk spreken ons de Audi's het meeste aan. Proefgereden in de A6 Avant. Mooie auto, reed fijn, maar de kinderen vonden het achterin niet zo prettig zitten door de hoek die je maakt met je benen. In de Q6 hebben we nog niet gereden, maar aangezien ze heel ongunstig geprijsd zijn in de lease zou ik hier uitkomen bij de 83kWh accu (in s-edition uitvoering).

Mijn vraag is echter aan welke range moet ik hier denken in de winter/ zomer? Als ik ev-database.org bekijk kom ik uit op vergelijkbare cijfers met de iX3 LCI die ik nu rij. In de zomer een range van ca. 440km, in de winter rond de 350km. Nu ben ik daar op zich wel aan gewend, maar 100km extra zou wel fijn zijn onderweg naar Italië al laadt de Q6 wel sneller dan de iX3. Ik heb gezocht op dit forum ("bereik") maar geen echt antwoord kunnen vinden.

• JTHZZ
Tja dat hangt van heel veel dingen af. Rij je in Nederland of in het buitenland, rij je korte of lange ritten, vekgenmaat, quattro of s? Rij je standaard 120 of hou je je aan de limiet?.Ik haal in de zomer met Q6 Sportback rond de 480km maar er zijn er hier ook die niet verder dan 350km komen. Vergeleken met andere auto’s met soortgelijke stroomlijn vind ik de Audi erg zuinig.

• jkottier
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:08
GP_2009 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:10:
…Mooie auto, reed fijn, maar de kinderen vonden het achterin niet zo prettig zitten door de hoek die je maakt met je benen. In de Q6 hebben we nog niet gereden, maar aangezien ze heel ongunstig geprijsd zijn in de lease zou ik hier uitkomen bij de 83kWh accu (in s-edition uitvoering).
….
Interessant, ga vooral de Q6 eens rijden, ik heb beiden op één dag gereden met het gezin en mijn bijna jongvolwassenen gaven echt de voorkeur aan de zitpositie van de A6 boven die van de Q6.
Juist omdat de zithoek prettiger was in de A6. Zij zaten juist rechterop in de Q6, aldus de experts 😉
GP_2009 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:10:
Mijn vraag is echter aan welke range moet ik hier denken in de winter/ zomer? Als ik ev-database.org bekijk kom ik uit op vergelijkbare cijfers met de iX3 LCI die ik nu rij. In de zomer een range van ca. 440km, in de winter rond de 350km. Nu ben ik daar op zich wel aan gewend, maar 100km extra zou wel fijn zijn onderweg naar Italië al laadt de Q6 wel sneller dan de iX3. Ik heb gezocht op dit forum ("bereik") maar geen echt antwoord kunnen vinden.
Ik heb de Quattro met 21 inch en 100kW. Tijdens de rit naar Italië heen en weer deze zomer was eerder dat het tijd was voor een stop omdat we daar aan toe waren dan dat de range daar om vroeg. Het voorverwarmen van de accu door het volgende laadstation in te stellen in de NAV werkt echt goed. Dat helpt ook bij zomerse temperaturen en maakt echt een verschil in de te halen laadsnelheid.

Het laden gaat dan zo snel dat als iedereen klaar is om een bak koffie te gaan pakken dat de auto al weer 80% geladen is. Een heel verschil tov de XC40 P8 die ik gewend was.

Overigens ook daar vond ik de relaxte manier van reizen met een stop om de 2 uur ook geen last maar een lekker moment om even de benen te stekken, een bak koffie te halen etc. En die was ook in 20-30 min weer op 80%. Je moet je er ook echt gewoon op instellen.

En laadstress? Ik zal wel extreem veel geluk hebben gehad de keren naar Portugal, Spanje, Frankrijk en Italië in het hoogseizoen want dit heb ik de afgelopen 6 jaar nog niet meegemaakt (afkloppen).

Mijn advies:
800V is een echte pré, geen must. Kies het grootst mogelijke accu pakket dan kun je nog voor leuke opties gaan die wellicht ten koste gaan van je bereik maar die het rijplezier/gemak vergroten. Mits dat natuurlijk binnen je budget valt.

Volvo XC40 P8 (MY20) | Audi A6 Avant e-tron Quattro S edition Performance

• GP_2009
JTHZZ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:49:
Tja dat hangt van heel veel dingen af. Rij je in Nederland of in het buitenland, rij je korte of lange ritten, vekgenmaat, quattro of s? Rij je standaard 120 of hou je je aan de limiet?.Ik haal in de zomer met Q6 Sportback rond de 480km maar er zijn er hier ook die niet verder dan 350km komen. Vergeleken met andere auto’s met soortgelijke stroomlijn vind ik de Audi erg zuinig.
Ik rij zowel in Nederland als in het buitenland. Zomervakantie doorgaans naar Italië, maar geregeld in Duitsland en België. Meestal ook wel 1x per jaar naar Parijs. Woon-werk is ca. 50km enkele reis. Dan rij ik meestal 110km/u. Op vakantie houd ik met de elektrische auto de maximumsnelheid aan. Daarbij houd ik soms nog wel rekening met het warm worden van de accu. Zo haal ik ruim 400km met de iX3. Hiervoor had ik een e-tron 55 die iets minder bereik had maar wel sneller laadde.

• GP_2009
jkottier schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:19:
[...]

Interessant, ga vooral de Q6 eens rijden, ik heb beiden op één dag gereden met het gezin en mijn bijna jongvolwassenen gaven echt de voorkeur aan de zitpositie van de A6 boven die van de Q6.
Juist omdat de zithoek prettiger was in de A6. Zij zaten juist rechterop in de Q6, aldus de experts 😉

[...]

Ik heb de Quattro met 21 inch en 100kW. Tijdens de rit naar Italië heen en weer deze zomer was eerder dat het tijd was voor een stop omdat we daar aan toe waren dan dat de range daar om vroeg. Het voorverwarmen van de accu door het volgende laadstation in te stellen in de NAV werkt echt goed. Dat helpt ook bij zomerse temperaturen en maakt echt een verschil in de te halen laadsnelheid.

Het laden gaat dan zo snel dat als iedereen klaar is om een bak koffie te gaan pakken dat de auto al weer 80% geladen is. Een heel verschil tov de XC40 P8 die ik gewend was.

Overigens ook daar vond ik de relaxte manier van reizen met een stop om de 2 uur ook geen last maar een lekker moment om even de benen te stekken, een bak koffie te halen etc. En die was ook in 20-30 min weer op 80%. Je moet je er ook echt gewoon op instellen.

En laadstress? Ik zal wel extreem veel geluk hebben gehad de keren naar Portugal, Spanje, Frankrijk en Italië in het hoogseizoen want dit heb ik de afgelopen 6 jaar nog niet meegemaakt (afkloppen).

Mijn advies:
800V is een echte pré, geen must. Kies het grootst mogelijke accu pakket dan kun je nog voor leuke opties gaan die wellicht ten koste gaan van je bereik maar die het rijplezier/gemak vergroten. Mits dat natuurlijk binnen je budget valt.
Bedankt. Ik zal eens gaan proefrijden met de Q6. Hier vinden ze het rechtop zitten waarschijnlijk wel prettig, denk ik dan. We hebben er drie maar de breedte was geen probleem. Wel kun je in de A6 niet goed met je voeten onder de voorstoelen. Wat dat betreft vind ik de zitpositie in de ID.7 wel beter, ondanks dat het ook een stationwagen is (althans, geen SUV).

We zijn ondertussen goed gewend aan het elektrisch rijden. Navigatie in de e-tron werkte fijn, beter dan nu in de iX3 die zich niet aanpast gedurende de rit qua laadstations. Ik vind zelf om de 2u net wat kort maar ben het met je eens dat het veel meer ontspannen rijden is. De iX3 laadt minder snel dan de e-tron. Dat merk je nu wel en zal met de A6/ Q6 weer een wereld van verschil zijn. Ik vond het rijden in een lage auto qua rijbeleving wel weer een stuk beter. Een fly-over op snelheid nemen voelt veel stabieler dan in een SUV.

• JTHZZ
GP_2009 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:50:
[...]

Ik rij zowel in Nederland als in het buitenland. Zomervakantie doorgaans naar Italië, maar geregeld in Duitsland en België. Meestal ook wel 1x per jaar naar Parijs. Woon-werk is ca. 50km enkele reis. Dan rij ik meestal 110km/u. Op vakantie houd ik met de elektrische auto de maximumsnelheid aan. Daarbij houd ik soms nog wel rekening met het warm worden van de accu. Zo haal ik ruim 400km met de iX3. Hiervoor had ik een e-tron 55 die iets minder bereik had maar wel sneller laadde.
In Nederland haal je dan wel 450km+ en in het buitenland ga je naar 19kWh bij snelheden 120-130 dus rond de 400km. Althans met de Sportback, de SUV zal iets slechter presteren op verbruik.

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:12
Ik krijg as we speak de KD2 a.k.a 3.11 update! Ik ben benieuwd of ik nu niet langer als een clowntje elke ochtend en middag alle deuren open en dicht moet doen. De achterklep moet callibreren (omdat deze niet meer helemaal open gaat en dan ook niet meer sluit) en de kerstboom aan meldingen en waarschuwingen van tijd tot tijd. Daarnaast heb ik (wanneer het 20gr + is) last van een trilling/krakend geluid links boven in het deur/dak paneel hopelijk kunnen ze dat ook oplossen. Zodat ik eindelijk kan genieten van de A6 ipv deze het liefst in de vangrail te rijden.

• WesleyZ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 21:13
Een vraag voor trekhaakbezitters: zijn er mensen die deze achteraf als accessoires hebben laten monteren en dus buiten de bijtelling blijft (fiscaal) voor zowel Q6 als A6 geeft dealer aan dat dit niet mogelijk, echter staan deze wel als accessoires vermeld in de prijslijst.

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
WesleyZ schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:19:
Een vraag voor trekhaakbezitters: zijn er mensen die deze achteraf als accessoires hebben laten monteren en dus buiten de bijtelling blijft (fiscaal) voor zowel Q6 als A6 geeft dealer aan dat dit niet mogelijk, echter staan deze wel als accessoires vermeld in de prijslijst.
Heb je al op “trekhaak” gezocht in dit topic? Ja, er zijn mensen die dit met succes hebben laten doen. Sommige mensen geven ook aan dat hun dealer dit niet wilde doen. Mijn ervaring toen ik de Q6 in 10-2025 bestelde bij Audi Den Haag: ze zouden het wel doen, maar liever niet ivm eventuele software problemen. Prijs was toen €1800 ongeveer.

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:58
WesleyZ schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:19:
Ik heb de orginele, uitklapbare trekhaak op mijn A6 laten monteren bij Pon. (Zakelijk, dus voordeliger....) Was €1834,93 inc. de BTW.

http://www.brianesselbrugge.nl

• Wasbeer2006
Bij mij wilde ze het, bestelling juli 2025, niet doen. Hadden op dat moment al een jaar ellende om er een werkend te krijgen onder 2x een Q6. Maar wellicht kan het nu wel.

Wel duur zeg 1800 euro. Wordt echt steeds gekker die prijzen.

• Wasbeer2006
GP_2009 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 00:00:
[...]

Bedankt. Ik zal eens gaan proefrijden met de Q6. Hier vinden ze het rechtop zitten waarschijnlijk wel prettig, denk ik dan. We hebben er drie maar de breedte was geen probleem. Wel kun je in de A6 niet goed met je voeten onder de voorstoelen. Wat dat betreft vind ik de zitpositie in de ID.7 wel beter, ondanks dat het ook een stationwagen is (althans, geen SUV).

We zijn ondertussen goed gewend aan het elektrisch rijden. Navigatie in de e-tron werkte fijn, beter dan nu in de iX3 die zich niet aanpast gedurende de rit qua laadstations. Ik vind zelf om de 2u net wat kort maar ben het met je eens dat het veel meer ontspannen rijden is. De iX3 laadt minder snel dan de e-tron. Dat merk je nu wel en zal met de A6/ Q6 weer een wereld van verschil zijn. Ik vond het rijden in een lage auto qua rijbeleving wel weer een stuk beter. Een fly-over op snelheid nemen voelt veel stabieler dan in een SUV.
Ik heb paar pagina's terug vrij uitgebreid mijn vakantie ritten beschreven kijk daar maar eens.

Je moet jezelf afvragen, wil je zo kort mogelijke reistijd of zo min mogelijk stops. Ik stop bij wat hogere snelheden gewoon elke twee uur, bakje erbij even toilet en weer verder vaak als bij 75 a 80%

Ik laad onderweg zelden meer dan 80% dat kost namelijk echt tijd en wat scheelt een grote accu op 1000km, 1 stop.....

• sebassie1980
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:08
Ook de update gehad deze week, duurde 1,5 dag. De nieuwe geluidseffecten zijn niet best zeg, hoe verzin je het. Wel ook verbetering gezien: tot dusver geen meldingen, en de achterklep reageert beter op voetbewegingen. Oja, en een gratis Audi paraplu vanwege de terugroepactie :P

• djvdgalien
Ik wilde het geluidspakket verlengen, maar zowel in de iOS app als ook in de auto zelf is de winkel niet beschikbaar of loopt vast. Meer mensen hier last van en gebeurt dit vaker? Mj1027 A6

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:12
MChellinga schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:55:
Ik krijg as we speak de KD2 a.k.a 3.11 update! Ik ben benieuwd of ik nu niet langer als een clowntje elke ochtend en middag alle deuren open en dicht moet doen. De achterklep moet callibreren (omdat deze niet meer helemaal open gaat en dan ook niet meer sluit) en de kerstboom aan meldingen en waarschuwingen van tijd tot tijd. Daarnaast heb ik (wanneer het 20gr + is) last van een trilling/krakend geluid links boven in het deur/dak paneel hopelijk kunnen ze dat ook oplossen. Zodat ik eindelijk kan genieten van de A6 ipv deze het liefst in de vangrail te rijden.
Op de terugweg van de dealer alweer 2x melding gehad over dat "er iets niet beschikbaar is" moe maker deze auto

• Hammetje
MChellinga schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:16:
[...]

Op de terugweg van de dealer alweer 2x melding gehad over dat "er iets niet beschikbaar is" moe maker deze auto
Je kunt controleren 'wat' er niet beschikbaar is.

Open het menu > wagen > service > toon alle meldingen.

Bij mijn Q6 is het specifiek de adaptieve cruise control die beperkt beschikbaar is. Die meldingen krijg ik alleen als ik daadwerkelijk cruise control aan heb staan. Ik krijg ze bij wegwerkzaamheden (gele lijnen, borden - kan ik prima mee leven), maar ook regelmatig op gewoon een keurige 'normale' weg. Ik ga binnenkort hiermee naar de dealer om dit systeem na te laten kijken.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Wasbeer2006
djvdgalien schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:59:
Ik wilde het geluidspakket verlengen, maar zowel in de iOS app als ook in de auto zelf is de winkel niet beschikbaar of loopt vast. Meer mensen hier last van en gebeurt dit vaker? Mj1027 A6
Heb ik een paar keer gehad het afgelopen jaar, keer of drie dat het niet werkte.

je kan nog proberen in te loggen via de duitse site

• Wasbeer2006
MChellinga schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:16:
[...]

MM ik vraag me steeds meer af of ik de update wel wil. Met de 3.10 eigenlijk al maanden geen foutmeldingen. Alleen de terechte meldingen (die sommige als foutmelding verwarren)

• djvdgalien
Wasbeer2006 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:23:
[...]

Heb ik een paar keer gehad het afgelopen jaar, keer of drie dat het niet werkte.

je kan nog proberen in te loggen via de duitse site
Uiteindelijk gelukt via PC. Maar kon alleen betalen met creditcard.

• GP_2009
Wasbeer2006 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:38:
[...]

Ik heb paar pagina's terug vrij uitgebreid mijn vakantie ritten beschreven kijk daar maar eens.

Je moet jezelf afvragen, wil je zo kort mogelijke reistijd of zo min mogelijk stops. Ik stop bij wat hogere snelheden gewoon elke twee uur, bakje erbij even toilet en weer verder vaak als bij 75 a 80%

Ik laad onderweg zelden meer dan 80% dat kost namelijk echt tijd en wat scheelt een grote accu op 1000km, 1 stop.....
Die heb ik gelezen inderdaad. Liefst wil ik natuurlijk allebei. Die eerste stop is nu prima, terugweg Italië na 325km eerste keer opgeladen (met 100% vertrokken). Daarna om de ca. 2u. Daar zou ik liefst nog een uurtje door kunnen rijden. Ik ben nu met 3 stops naar huis gereden (1.000km). Dat had er vooral mee te maken dat je in Zwitserland amper verbruik hebt, het goed warm was en we via Frankrijk zijn gereden vanwege de drukte in Duitsland. Maar dat was ook net aan. De BMW is in verhouding, wat ik lees, zuiniger dan de Q6. Dus denk dat me dat met de kleine accu niet gelukt was. De Q6 is minder efficient. We hadden nu de eerste stop wel meer dan 80% geladen. Dat kwam overigens omdat de stop langer duurde (ontbijt). Maar doorgaans tot 80% idd.

Het liefst had ik dus uiteraard de performance versie gehad qua bereik, maar dat gaat hem niet worden. Dus even goed nadenken wat we willen. Meer bereik is natuurlijk heel fijn. Van de andere kant, hij laadt wel sneller dan de BMW nu. En ik weet ook dat ik er maar 2-3x per jaar last van heb.

[ Voor 10% gewijzigd door GP_2009 op 18-09-2026 10:29 ]

• Wasbeer2006
GP_2009 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:26:
[...]

Die heb ik gelezen inderdaad. Liefst wil ik natuurlijk allebei. Die eerste stop is nu prima, terugweg Italië na 325km eerste keer opgeladen (met 100% vertrokken). Daarna om de ca. 2u. Daar zou ik liefst nog een uurtje door kunnen rijden. Ik ben nu met 3 stops naar huis gereden (1.000km). Dat had er vooral mee te maken dat je in Zwitserland amper verbruik hebt, het goed warm was en we via Frankrijk zijn gereden vanwege de drukte in Duitsland. Maar dat was ook net aan. De BMW is in verhouding, wat ik lees, zuiniger dan de Q6. Dus denk dat me dat met de kleine accu niet gelukt was. De Q6 is minder efficient. We hadden nu de eerste stop wel meer dan 80% geladen. Dat kwam overigens omdat de stop langer duurde (ontbijt). Maar doorgaans tot 80% idd.

Het liefst had ik dus uiteraard de performance versie gehad qua bereik, maar dat gaat hem niet worden. Dus even goed nadenken wat we willen. Meer bereik is natuurlijk heel fijn. Van de andere kant, hij laadt wel sneller dan de BMW nu. En ik weet ook dat ik er maar 2-3x per jaar last van heb.
Toen ik bestelde was de grote accu 12k duurder, ook al had het gekund in de lease had ik het niet gedaan. Het is nu een stuk minder 6k dacht ik?

En hoe ik dan reken, je hebt op een 1000km bij vol weg 1 stop extra met de kleine accu. Heb je daarvoor het bedrag over?

Persoonlijk vind ik dat er een limiet moet komen op capaciteit, de IX5 die al naar 140kw gaat. Zorg dat het laadnetwerk in Europa net zo wordt als in Frankrijk en de Nordics, dat is veel belangrijker en scheelt schaarse, dure grondstoffen.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik heb een a6 Sportback met standaard accu en heb geen spijt dat ik de grotere accu niet heb genomen.

Met het relatief lage verbruik en hoge laadsnelheden is dit echt meer dan prima. Afgelopen zomer 750 KM in 1 stuk gereden met 2 x 12 minuten plassen en ~140 op de Péage

Met de winter en in Duitsland is het misschien een ander verhaal. Maar voor mij was het meer de afweging, SUV -> grote accu, SB of Avant -> kleinere accu volstaat.

Hiervoor had ik een ID.4 met 400v en 77KW (vergelijkbare accu grote dus) en een WLTP van 500KM en die vond ik echt te kort schieten. De 20% extra voor de A6 + het snelle laden + de adequate laadplanneing is echt een gamechanger.

.

• dbalgobind
AkroBatik schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:04:
Ik heb een a6 Sportback met standaard accu en heb geen spijt dat ik de grotere accu niet heb genomen.

Met het relatief lage verbruik en hoge laadsnelheden is dit echt meer dan prima. Afgelopen zomer 750 KM in 1 stuk gereden met 2 x 12 minuten plassen en ~140 op de Péage

Met de winter en in Duitsland is het misschien een ander verhaal. Maar voor mij was het meer de afweging, SUV -> grote accu, SB of Avant -> kleinere accu volstaat.

Hiervoor had ik een ID.4 met 400v en 77KW (vergelijkbare accu grote dus) en een WLTP van 500KM en die vond ik echt te kort schieten. De 20% extra voor de A6 + het snelle laden + de adequate laadplanneing is echt een gamechanger.
bij 2x 12 min. plassen de A6 wel aan de lader geplugt?

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

dbalgobind schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:36:
[...]

bij 2x 12 min. plassen de A6 wel aan de lader geplugt?
haha ja uiteraard :D

.

• dbalgobind
Dan snap ik de 750 KM ;)

• GP_2009
Wasbeer2006 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:49:
[...]

Toen ik bestelde was de grote accu 12k duurder, ook al had het gekund in de lease had ik het niet gedaan. Het is nu een stuk minder 6k dacht ik?

En hoe ik dan reken, je hebt op een 1000km bij vol weg 1 stop extra met de kleine accu. Heb je daarvoor het bedrag over?

Persoonlijk vind ik dat er een limiet moet komen op capaciteit, de IX5 die al naar 140kw gaat. Zorg dat het laadnetwerk in Europa net zo wordt als in Frankrijk en de Nordics, dat is veel belangrijker en scheelt schaarse, dure grondstoffen.
Het verschil in prijs is nu een stuk kleiner inderdaad. Verder eens met het 1x extra laden. Voordeel zou verder nog zijn dat je in 1x naar Parijs kan rijden vs. met tussenstop maar ook dat doe ik niet maandelijks.

Heb wel eens ergens gelezen dat bij een ideale laadinfrastructuur een bereik van ca 400km voldoende is. Ik zou ook niet weten wat je met een 140kWh accu moet. Wat wel nog meespeelt is dat ik voor hetzelfde geld een GLC met 600km WLTP kan kiezen. Daar heb ik ook in proefgereden. Reed van alle auto's die we hebben geprobeerd het beste, vonden wij. Liet me denken aan de e-tron 55 die ik hiervoor had. Dat is voor mij nog steeds de referentie op het gebied van comfort.

[ Voor 13% gewijzigd door GP_2009 op 18-09-2026 21:33 ]

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

GP_2009 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:26:
[...]

Het verschil in prijs is nu een stuk kleiner inderdaad. Verder eens met het 1x extra laden. Voordeel zou verder nog zijn dat je in 1x naar Parijs kan rijden vs. met tussenstop maar ook dat doe ik niet maandelijks.

Heb wel eens ergens gelezen dat bij een ideale laadinfrastructuur een bereik van ca 400km voldoende is. Ik zou ook niet weten wat je met een 140kWh accu moet. Wat wel nog meespeelt is dat ik voor hetzelfde geld een GLC met 600km WLTP kan kiezen. Daar heb ik ook in proefgereden. Reed van alle auto's die we hebben geprobeerd het beste, vonden wij. Liet me denken aan de e-tron 55 die ik hiervoor had. Dat is voor mij nog steeds de referentie op het gebied van comfort.
In 1 keer door naar Parijs is ook relatief. Vanaf Breda is dat een stuk makkelijker dan vanaf Groningen ;)

Persoonlijk, omgeving Den Haag, zou ik 1 keer laden voor 9 minuten. Het lijkt me niet ongezond om op een rit van 4 uur en 45 minuten (inclusief laden) een kleine pauze in te lassen.

.

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 10:23
Hebben jullie van de week ook een melding in de myAudi app gekregen dat je je moest identificeren om “de installatie af te sluiten”? Gebruik de app (en Q6) nu bijna 2 jaar en dit niet eerder gehad. Toen ik mijn paspoort/rijbewijs nummer moest invullen heb ik geannuleerd. Sindsdien geen melding meer gezien. Heel bijzonder.

• liber!
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 12:08
Ik heb de Audi A6 e-tron Sportback Performance 2025 sinds maart en heb nu volgende verbruikscijfers:
  • 16118km
  • 60km/h gemiddeld
  • 17,26 kWh/100km
Op een ruit die niet meer naar boven wou, en bandenspanningswaarschuwingen (telkens in Duitsland) na geen problemen gehad.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:41
Ik haak ook aan bij dit draadje. Ik rij nu 2 jaar en 80K km naar volle tevredenheid in een ID.7 Tourer Pro Business met alle toeters en bellen die er waren erop. De A6 E-Tron kwam kort nadat ik mijn ID.7 in ontvangst nam op de markt. Sindsdien fan van de A6 Sportback (de Avant vind ik minder geslaagd door de D-stijl en dat doorlopende lijntje). Dus die Sportback staat op plek 1 als opvolger straks. Mooi de tijd om hier mee te lezen over de plus- en minpunten.
In Coronatijd en daarna de oorlog in Oekraïne heb ik na bestellen 1,5 jaar op een Q4 E-Tron zitten wachten die toen nog steeds een onbekende levertijd en samenstelling had (kabelbomenfabriek gebombardeerd etc) en die heb ik uiteindelijk vanwege de levertijd gecanceld voor een volle EV6. Achteraf wel spijt van.

Catch my drift?

• TinusH777
Happy Man 2013 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:01:
Hebben jullie van de week ook een melding in de myAudi app gekregen dat je je moest identificeren om “de installatie af te sluiten”? Gebruik de app (en Q6) nu bijna 2 jaar en dit niet eerder gehad. Toen ik mijn paspoort/rijbewijs nummer moest invullen heb ik geannuleerd. Sindsdien geen melding meer gezien. Heel bijzonder.
Had ik ook deze week. Melding genegeerd en het is nu verdwenen...

• Hammetje
TinusH777 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:54:
[...]

Had ik ook deze week. Melding genegeerd en het is nu verdwenen...
Had ik ook. Dacht dat het met m'n telefoon OS upgrade te maken had, ik kreeg m namelijk voor het eerst te zien nadat ik iOS 27 had geinstalleerd. Toevalligheidje denk ik dan?

• Alamo

Dealer had dit niet eerder gehoord en ze wisten eigenlijk ook niet wat ze ermee aan moesten en konden het dus niet oplossen.

Sinds vandaag doet ie t opeens weer goed zonder verandering van mijn (laad)gedrag. Het zal wel. Hopen dat het niet nog eens gebeurt.

• Wasbeer2006
Alamo schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:57:
[...]

Dealer had dit niet eerder gehoord en ze wisten eigenlijk ook niet wat ze ermee aan moesten en konden het dus niet oplossen.

Sinds vandaag doet ie t opeens weer goed zonder verandering van mijn (laad)gedrag. Het zal wel. Hopen dat het niet nog eens gebeurt.
Enige wat ik zou doen is zeg eens in de twee maanden tot 100% laden, mocht je dat nog niet doen.

Dan nog is het raar gedrag hoor, maar dat kan helpen.
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste