djvdgalien schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:27:
Voor de geinteresseerden hierbij mijn eerste ervaringen met dagelijks gebruik van mijn nieuwe Audi A6 Avant e-tron Preformance S-edition:
Besteld begin juni, geproduceerd op 14-7, opgehaald bij de dealer op 19-8, best vlot allemaal dus. Kom uit een BMW G31 530d, die na 350k kilometers zeer trouwe dienst het veld mocht ruimen.
Mijn eerste eigen nieuwe auto. Hoewel ik eerst op zoek was naar een occasion, was ik huiverig voor een modeljaar 2025 of 2026 vanwege de vele horrorverhalen. Daarom toch gekozen voor nieuw, in de hoop dat dit (grotendeels) verholpen zou zijn. Modeljaar 2027 heeft nieuwe hardware en nieuwe software en de (weinige) reviews waren positief(er). Maar het blijft dus in zekere zin een gok.
Nu zo'n 2000km mee gereden zonder 1 enkele error, so far so good dus.
Alle rijhulpsystemen bijna wel geprobeerd, waarvan ik alleen de adaptieve cruisecontrol actief gebruik, de overige eigenlijk niet. De automatische recuperatie werkt echt perfect, en staat standaard aan. Lane departure warning, die bij elke herstart weer aangaat, zet ik eenvoudig via een lange druk op een van de stuurhendels altijd uit. Het "wegvolgsysteem" werkt redelijk maar zwabbert toch licht, staat daarom uit (en blijft uit na herstart). De overige vind ik niet storend of staan standaard uit (en blijven uit).
De luchtvering is fijn, maar helaas blijft de eigen voorkeursinstelling van drivemode na herstart niet actief, de auto vervalt altijd in de "balanced" mode, op zich ook een prima instelling. De Dynamische instelling hou ik niet van vanwege de e-sound, beetje overdreven naar mijn smaak. Via de programmeerbare favorietenknop op het stuur is mijn voorkeurs drive mode makkelijk te selecteren.
De Audi Drive Select vind ik hierbij onnodig en irritant: In bijvoorbeeld Comfort mode, schakelt de auto in een (iets) snel genomen bocht over op Dynamic, om kort erna op het rechte stuk weer op Comfort over te schakelen. Deze gebruik ik dus tot nog toe niet. Schijnt zich aan te kunnen passen aan rijgedrag en gekozen drive mode, later nog maar eens proberen.
De schermen zijn overzichtelijk en makkelijk te bedienen. Het passagiersscherm is voor mij niet nodig (maar zat op pakket). Maar misschien leuk voor kinderen voorin. Ook handig is het selecteerbare info veld in de cockpit mbt de mogelijke max. laadsnelheid op basis van de accutemperatuur. Dus geen misverstanden meer over waarom de 270kw laadsnelheid niet wordt gehaald. Het cockpitscherm had wel iets aantrekkelijker gemogen, maar is overzichtelijk en duidelijk. Helaas laten Waze en Google Maps (indien actief in Carplay) de afslagen (en andere routeinfo) hierin niet zien, deze verschijnen alleen in het grote display. De laadplanner in de Audi routeplanner heb ik nog niet geprobeerd.
Het standaard geluid is redelijk. Met een abonnement(!) op het Geluidfunctiepakket wordt het een heel stuk beter. Virtueel surroundgeluid is naar mijn mening overbodig. De integratie van Spotify en Tunein radio apps zijn goed. Alleen als de radio uit is, is er een heel klein kraakje vanuit nabij de C-stijlen te horen wanneer langzaam over klinkers wordt gereden. Moet ik nog eens goed naar kijken, maar is niet heel storend. Verder geen kraakjes en piepjes op de verschillende wegdekken en bij verschillende snelheden.
Gemiddeld verbruik 17,8kWh/100km bij een gemiddelde snelheid van 82km/u. Ik rij gewoon vlot met het verkeer mee als een "gewone" auto, vaak iets te hard, en na 19:00 ook gewoon 138km/u.
Tot nog toe vind ik het een geweldig mooie, degelijke, lekker rijdende auto.