• Xaser1985
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:30
goede avond,

ik sta op het punt een a6 etron corporate S te bestellen.
deze heeft standaard 20 inch wielen, pack winter, pack platinum,.... echter geen luchtvering.

is dat iets wat een must is op deze wagen? enkele vrienden van mij beweren dat dat een must is.
ik kom van een Tiguan R-line, en hebben nog kodiaq sportline (van mijn vrouw) ook geen van beide heeft luchtvering.

wat zijn jullie ervaringen hieromtrent?

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Xaser1985 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:46:
goede avond,

deze heeft standaard 20 inch wielen, pack winter, pack platinum,.... echter geen luchtvering.

is dat iets wat een must is op deze wagen? enkele vrienden van mij beweren dat dat een must is.
ik kom van een Tiguan R-line, en hebben nog kodiaq sportline (van mijn vrouw) ook geen van beide heeft luchtvering.

Dat is persoonlijk. Voor mij is het absoluut een must op een wagen.

The best is yet to come

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:44
goede avond,

Ik heb proefgereden in beide varianten, de uitvoering met normale veren rijdt ook super, maar je merkt wel dat het gewicht van de auto veel invloed heeft in de bochten, met luchtvering gaat die net wat strakker door de bochten.
Ook met oneffenheden in de weg worden door de luchtvering bijna helemaal weg gefilterd.

Is het een must?? Nee, tenzij je echt goede vering en demping wilt hebben. Zonder luchtvering zal je op 95% van de wegen in NL weinig tot geen verschil voelen als je wat rustiger rijdt.
Rijd je wat sportiever of over slechter wegdek dan is luchtvering echt wel een nice to have..

Gelukkig heb ik er niet over na hoeven te denken, mijn uitvoering was er alleen maar met luchtvering

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Dean Martin
  • Niet online
verstappen33 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:47:
[...]

Ik heb proefgereden in beide varianten, de uitvoering met normale veren rijdt ook super, maar je merkt wel dat het gewicht van de auto veel invloed heeft in de bochten, met luchtvering gaat die net wat strakker door de bochten.
Ook met oneffenheden in de weg worden door de luchtvering bijna helemaal weg gefilterd.

Is het een must?? Nee, tenzij je echt goede vering en demping wilt hebben. Zonder luchtvering zal je op 95% van de wegen in NL weinig tot geen verschil voelen als je wat rustiger rijdt.
Rijd je wat sportiever of over slechter wegdek dan is luchtvering echt wel een nice to have..

Gelukkig heb ik er niet over na hoeven te denken, mijn uitvoering was er alleen maar met luchtvering
Ik ben geen sportieve rijder, maar juist qua comfort voegt luchtvering behoorlijk wat toe. Zelfs al bij het nemen van drempels bijvoorbeeld.

The best is yet to come

• Hupsel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-04 12:46
Op mijn bestelde voorraadauto was er geen luchtvering geconfigureerd

Ik had op mijn (verkeerd afgeleverde) A6 luchtvering, 2 dagen mee gereden.. Rijdt het beter / comfortabeler? Ja uiteraard..
Mis ik het in de versie zonder luchtvering? Nee, absoluut niet. De auto rijdt fantastisch (ik rij sportief en kom van de Q4 en daarvoor een Mercedes GLA, dit is echt een stuk beter).

Maar ja, als je gaat vergelijken met luchtvering dan is metluchtvering uiteraard een stuk fijner.

• Wasbeer2006
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:19
goede avond,

De A6 is alleen met normaal onderstel te leveren, niet een conventioneel sportonderstel. Ze kiezen meteen voor de luchtvering. Audi geeft aan dat ze hem met schoefveren niet lager leggen om de accu te beschermen.

Ik heb de luchtvering en hier bewust voor gekozen. Proefgereden met de schroefveren.
Het hangt sterk af van je rijstijl. Rijd jij normaal en nooit op meer dan 80% van de capaciteit van het onderstel dan merk je er niet veel van.

Ga je wel eens wat verder dan is de luchtvering wel steeds belangrijker.

Kan je de auto helemaal zelf configureren zou ik na de S line optie als eerste de luchtvering aankruisen. Maar had ik bij mij echt niet gepast had ik de auto er ook niet om laten staan.

Het standaard onderstel is de afstelling comfort met de luchtvering. het zit aan de softe kant van het spectrum. Maar ik vond het ook wel gewoon heel goed.

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Veranderd er ook daadwerkelijk iets als je de drive select op comfort zet tov efficient bijvoorbeeld?

• Kipsel
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 19:39
Rickrebr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:27:
Veranderd er ook daadwerkelijk iets als je de drive select op comfort zet tov efficient bijvoorbeeld?
Ja in efficient gaat de auto op de snelweg omlaag vanwege een lagere luchtweerstand. In comfort blijft hij op de standaard rijhoogte (dus comfortabeler). Afhankelijk van het typewegdek of je het merkt, in Nederland zijn de snelwegen natuurlijk goed.

• Dean Martin
  • Niet online
Edit; foutje.

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 09-04-2026 16:12 ]

The best is yet to come

• MaikDuif1981
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-04 15:27
AkroBatik schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:39:
Wellicht staat je inparkeer functie aan. Je kan instellen dat die automatisch aan gaat, dan zie je idd geen 360. Probeer eens op het bovenste zwarte vlakje te drukken aan de linker kant (icoontje met het stuurtje) misschien krijg je de 360 graden camera weer te zien. Anders kan je ook proberen met je vingers uit te zoomen op het grote camera beeld.

De rijstrook wisseling zou moeten werken. Led-licht in de spiegel en op je dashboard. Staat deze niet uit?

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCW2CgAiaKq2euHc_sIQyYjVLgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZEtbFPLhOF4LrYH6FvICrzz.jpg?f=fotoalbum_large
Ik bedoel het zicht naast de auto op het linkergedeelte van het scherm(zie pijltjes). Ik krijg het niet voor elkaar om die camera’s te laten werken met het achteruitrijden / parkeren. Voorheen heeft dit wel gewerkt, iemand nog ideeën?

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:32
MaikDuif1981 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:01:
[...]

[Afbeelding]
Ik bedoel het zicht naast de auto op het linkergedeelte van het scherm(zie pijltjes). Ik krijg het niet voor elkaar om die camera’s te laten werken met het achteruitrijden / parkeren. Voorheen heeft dit wel gewerkt, iemand nog ideeën?
Dit zou betekenen dat je spiegels 'ingeklapt' zijn. Volgens de auto dan... paar keer in- en uitklappen met de knopjes?

• Wasbeer2006
Met de luchtvering, die gaat op balanced ipv comfort of dynamic. Maar verander van hoogte standaard tm 80, -1 tm 120 a 130 en daarboven -2cm
Het pedaal word langer en zwaarder en de acceleratie wordt veel langer onder het pedaal

Opzich besteen prettige stand. Mijn individual is alles efficient behalve onderstel op dynamic

[ Voor 7% gewijzigd door Wasbeer2006 op 09-04-2026 21:44 ]

• Rickrebr
  • Nu online
Wasbeer2006 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:43:
[...]

Met de luchtvering, die gaat op balanced ipv comfort of dynamic. Maar verander van hoogte standaard tm 80, -1 tm 120 a 130 en daarboven -2cm
Het pedaal word langer en zwaarder en de acceleratie wordt veel langer onder het pedaal

Opzich besteen prettige stand. Mijn individual is alles efficient behalve onderstel op dynamic
En zonder luchtvering?

• Xaser1985
ik heb de stockwagen genomen die voor mij het beste uitgerust was. eentje zonder luchtvering wel... echter liggen hier falkens onder, waarvan ik hier weinig goeds lees? deze kan ik nog laten aanpassen. maar naar welke kan ik best deze laten omzetten?

• Alamo
Alamo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:44:
Ik zit met SQ6 21 inch op 22,41kWh/100km vanaf 6 oktober tot nu. 12k kilometer. Voor wat het waard is natuurlijk, als je het soort ritten (lengte, snelheid) niet kent :)
Gisteren m’n meest efficiënte (haha) rit sinds ik de auto heb denk ik: spitsrijden 125km, 17,8kWh/100km, gemiddeld 55km/u :+

• Johnbeer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:07
Voor de liefhebbers van cijfers:

Eergisteren een rit van in totaal 431km, veel snelweg met ook best wat file, maar op de terugweg gecruisd met 118km/u. Gemiddeld verbruik volgens de app die dag: 14,9kWh

Ik kon met een volle acculading op die reisafstand van 431 km best gemakkelijk thuiskomen, maar wilde graag een keer snelladen: van 20% naar 40% acculading piekte het laadvermogen bij 209kWh en daalde langzaam tot 183kWh bij 40% acculading.

Betreft A6 SB 83kWh, 19"

• Wasbeer2006
Hetzelfde uitgezonder de luchtvering, wat je kan instellen is:
-Stuur --> Comfort, Balanced en Dynamic
-Aandrijflijn --> Idem
-Display --> Idem
-Geluid --> Idem

Het is nu een losse optie in de configurator. Ik zou hem altijd nemen.
Bizar dat het nu een aparte optie is

• MaikDuif1981
Alamo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:02:
[...]

Dit zou betekenen dat je spiegels 'ingeklapt' zijn. Volgens de auto dan... paar keer in- en uitklappen met de knopjes?
Bizar, maar het werkt inderdaad wel! Thanks 🙈Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mC7nU3WjmsybOcbAD99E0UqTE-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9d3BpKyFvcWr8MzohmN2FEjh.jpg?f=fotoalbum_large

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 08:20

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Johnbeer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:26:
Voor de liefhebbers van cijfers:

Eergisteren een rit van in totaal 431km, veel snelweg met ook best wat file, maar op de terugweg gecruisd met 118km/u. Gemiddeld verbruik volgens de app die dag: 14,9kWh

Ik kon met een volle acculading op die reisafstand van 431 km best gemakkelijk thuiskomen, maar wilde graag een keer snelladen: van 20% naar 40% acculading piekte het laadvermogen bij 209kWh en daalde langzaam tot 183kWh bij 40% acculading.

Betreft A6 SB 83kWh, 19"
Niet slecht. Ik kom enkel in de buurt van dit soort waarden met 104 Kmh max. Wel op 20" winterbanden.

afgelopen woensdag:

67Km
avg speed: 73kmh
14.2 KWh/100km

[ Voor 4% gewijzigd door AkroBatik op 10-04-2026 10:47 ]

.

• Wasbeer2006
Ik merk dat de auto vrij inconsistent kan zijn. Zeker op korte ritten.

Ik kijk gewoon naar mijn gemiddelde per maand/periode. Dan sluit je veel variabelen uit.
Als je niet extreem remt of optrekt is een lagere gemiddelde snelheid gewoon gunstiger.
File naar het werk verbruik ik veel minder dan filevrij.

Filevrij kom ik met circa 90 gemiddeld aan en met file rond de 65, dat is veel zuiniger
Het zit vooral in je gemiddelde snelheid als je het op dat speciefieke tijdstip bekijkt

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:05
Ik kan het verbruik aardig met de temperatuur matchen. In de ochtend is het nu nog koud dus dan ietsje hoger, later op de dag kom ik nu met de Q6 SB 19 inch op 16-17kWh en als de temperatuur naar 20 graden gaat zelfs 15 met uitschieters naar 14. Ik vind het verbruik echt positief. Maar ik rij op de snelweg overdag niet harder dan 107-108. En als ik zo om me heen kijk op de snelweg, ben ik daarin de uitzondering..

• Naafets88
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:19
Nog mensen die last hebben van reflectie in het raam vooraan van de A6?

Voornamelijk als de zon op het “Bang & Olufsen” logo zit en ook het heads-up display frame?

Iemand een oplossing daarvoor?

Soms is het zelf verblindend door de zon?

Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:11
Naafets88 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:37:
Nog mensen die last hebben van reflectie in het raam vooraan van de A6?

Voornamelijk als de zon op het “Bang & Olufsen” logo zit en ook het heads-up display frame?

Iemand een oplossing daarvoor?

Soms is het zelf verblindend door de zon?
Niet uit de voorruit, wel van het glimmende deel waar het bijrijdersscherm zou kunnen zitten. Dat weerkaatst ook best in het gezicht.

• Naafets88
Joost075 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:30:
[...]

Niet uit de voorruit, wel van het glimmende deel waar het bijrijdersscherm zou kunnen zitten. Dat weerkaatst ook best in het gezicht.
Daar heb ik een matte ppf op laten leggen, geen last meer van!

• Naafets88
Vandaag een rit vanuit Oostenrijk naar BE gedaan.

Temperatuur tussen 3 graden tot 23 graden, met de winterbanden. 3 personen en volgeladen met ons skigerief.

In DE cruise control op 135, tenzij een lagere snelheid verplicht was. In BE 125, tot voor Brussel een gemiddelde van 100km/u met verbruik van 19,9

Toch onder de indruk van het verbruik, de vorige wagen (BMW I5) kwam vorig jaar niet in de buurt met gelijkaardige omstandigheden.

Laatste 70km een klein half uurtje in de file gestaan.

Echt wel een aangename rit gehad! Enkel het “irritante gebiep” om de 5-10 min moet toch opgelost raken en eens kijken voor een oplossing voor de weerkaatsing in het raam vooraan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQeG2vglMCxiJqkwKc-7HH5P0Ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMulAhnQYRkZDB9ot8INQ8aF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Naafets88 op 11-04-2026 19:28 ]

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:15
Wat helpt bij dit soort problemen is de zekering tijdelijk verwijderen. De zekeringen vind je onderin, bij de beenruimte van de bijrijder. Op de afbeelding heb ik dit aangegeven: links (geel gemarkeerd) zie je het tangetje waarmee je de zekering eruit kunt halen. In rij 3 zit op positie 9 de zekering die je tijdelijk moet verwijderen. En wacht zeker 15 min met het terugplaatsen.

https://tweakers.net/i/gu...duIVWV8B.png?f=user_large
MChellinga schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben deze auto inmiddels zo godvergeten zat he! Elke dag weer wat nieuws

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

JTHZZ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:36:
Ik kan het verbruik aardig met de temperatuur matchen. In de ochtend is het nu nog koud dus dan ietsje hoger, later op de dag kom ik nu met de Q6 SB 19 inch op 16-17kWh en als de temperatuur naar 20 graden gaat zelfs 15 met uitschieters naar 14. Ik vind het verbruik echt positief. Maar ik rij op de snelweg overdag niet harder dan 107-108. En als ik zo om me heen kijk op de snelweg, ben ik daarin de uitzondering..
Hoe bedoel je de uitzondering? De meeste mensen die een vergelijkbare snelheid rijden, rijden voor of achter je :+

.

• Rickrebr
  • Nu online
Nou bij mij gaat het ook lekker om de trekhaak werkend te krijgen.
Alles is gemonteerd alleen krijgen ze de trekhaak niet in de software toegevoegd....

• Wasbeer2006
Rickrebr schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:43:
Nou bij mij gaat het ook lekker om de trekhaak werkend te krijgen.
Alles is gemonteerd alleen krijgen ze de trekhaak niet in de software toegevoegd....
Dat was toch bekend, dat het niet gaat lukken / ze er een enorm probleem mee hebben.
Voor mijn dealer was het een no go een trekhaak achteraf. Ging die expliciet niet doen.

• Rickrebr
  • Nu online
Wasbeer2006 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:25:
[...]

Dat was toch bekend, dat het niet gaat lukken / ze er een enorm probleem mee hebben.
Voor mijn dealer was het een no go een trekhaak achteraf. Ging die expliciet niet doen.
Hoezo was dat bekend? hier in het topic eerder had ook gewoon prima een trekhaak laten installeren door de dealer.

Maar goed ik heb ze verteld dat ze de auto maar eerst moeten updaten naar 03.10 (ik zit op 03.01)

https://www.reddit.com/r/...ch_install/?show=original

Duitsland gaf aan eerst de auto te updaten.

[ Voor 23% gewijzigd door Rickrebr op 13-04-2026 15:43 ]

• liber!
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:36
Vandaag ~420km gereden, stuk België, Nederland en Duitsland.
- 21,6kWh/100km, vooral door de stukken 170 in Duitsland.

Wat een heerlijke auto om lange ritten mee te doen.

• Wasbeer2006
Rickrebr schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:26:
[...]

Hoezo was dat bekend? hier in het topic eerder had ook gewoon prima een trekhaak laten installeren door de dealer.

Maar goed ik heb ze verteld dat ze de auto maar eerst moeten updaten naar 03.10 (ik zit op 03.01)

https://www.reddit.com/r/...ch_install/?show=original

Duitsland gaf aan eerst de auto te updaten.
Ja maar ook dat het niet lukt of is gelukt. Ik hoop dat het lukt na de update 3.10 is nu toch wel gangbaar.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Wasbeer2006 schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:00:
[...]

Ja maar ook dat het niet lukt of is gelukt. Ik hoop dat het lukt na de update 3.10 is nu toch wel gangbaar.
Zoals meerdere malen aangegeven, hier werkt het prima. Dealer geinstalleerd maar idd met 3.10.

Pic or it didn’t happen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDdz3vfzpSzBe2nyj8mFztGfUH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFLbkckRjt6K6EQVlwR44yKz.jpg?f=fotoalbum_large
Wasbeer2006 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:25:
[...]

Ik heb het idee dat dit meer een comissie verhaal is. Bij de volkswagen (zelfde dealer) ook naar gevraagd en daar was het echt een no-go en moest hij af-fabriek besteld worden, ondanks de negatieve impact op bijtelling. Bij de Audi, voorraad model, was het echt geen discussie.

[ Voor 28% gewijzigd door AkroBatik op 14-04-2026 09:39 ]

.

• Xaser1985
Dit is de mijne,

Met een beetje geluk rij ik ermee rond eind deze week/begin volgende week.

Corporate S 210kw
-pack platinum
-shadow look
-pack technology plus
-pack mmi

Ik ben zeer benieuwd…. Ik lees hier veel positief maar ook negatief… 😅

• Xaser1985
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oICd55S2uMRYITVULACKqaukUcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtIx5cmth8BqobjqzH0BsQ9W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkgRHYl5R_nQY7y7cHQxDJNhjwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOp00eNzhOvSqTAogNmy8kfV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZYKNfcCjWTy_Vsn-NKudz_GUtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfCiyflRNlz4gEumHmrtAZbP.jpg?f=fotoalbum_large

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:20

pietje63

RTFM

@Xaser1985 gefeliciteerd!
Weet je toevallig welke dakdragers het zijn? Moet nog een setje op de kop tikken :)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Rickrebr
  • Nu online
AkroBatik schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:33:
[...]

Zoals meerdere malen aangegeven, hier werkt het prima. Dealer geinstalleerd maar idd met 3.10.

Pic or it didn’t happen:

[Afbeelding]

[...]

Ik heb het idee dat dit meer een comissie verhaal is. Bij de volkswagen (zelfde dealer) ook naar gevraagd en daar was het echt een no-go en moest hij af-fabriek besteld worden, ondanks de negatieve impact op bijtelling. Bij de Audi, voorraad model, was het echt geen discussie.
Bij mij werkt het nu ook!

• Svekke1986
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16-04 06:48
Goeiemorgen,

Ik deel eventjes mijn verhaal over mijn Audi Q6 e-tron One Grey Performance Edition:
In het begin was het fijn rijden met deze wagen, maar na verloop van tijd werd het volledige dashboard en de MMI gewoon zwart met enkel nog waarschuwingslampjes die werkten. Enkele keren is de software geüpdatet/opnieuw geïnstalleerd maar de problemen bleven dezelfde. Ondertussen staat mijn wagen al sinds 30/01/2026 (2,5 maanden dus) te wachten in de garage op herstelling omdat Audi de software om mijn probleem op te lossen nog aan het schrijven is. De update werd mij beloofd op het einde van Q1 2026, jammer genoeg is er tot op heden geen enkel vooruitzicht op wanneer mijn wagen eindelijk hersteld zal kunnen worden. Verder wil ik meedelen dat ik over de garage waar de auto staat geen klagen heb, zij hebben een gratis vervangwagen aangeboden om mij uit de nood te helpen.
De manier waarop Audi Belgium/D'ieteren daarentegen omgaat met dit probleem vind ik alles behalve correct. Onbegrijpelijk dat een wagen van een premium merk en meer dan 100k dit soort problemen heeft. Ondertussen moet ik gewoon de leasing en de verzekering blijven betalen voor een wagen die al maanden stilstaat.
Bij deze twijfel ik dus ook om ooit nog voor Audi te kiezen, voorsprong door techniek is hier toch niet meteen de volledige waarheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrrvhXHxk0XHJ0e1UaAVlhaWWZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Em89B7gtuy5NoirOaVlCYPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aydgbHWSB-sNd8MLUEEjZrywRRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXHcWSBHVTdxKQBhdKvIs4KN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Svekke1986 op 15-04-2026 10:36 . Reden: Uitlijning afbeeldingen ]

• joopkw70
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-04 17:15
Van het ene op andere moment werkte CarPlay bij mijn A6 niet meer. Na een paar dagen spontaan weer wel.
Maar nu hapert het DAB radio signaal en ook spotify via CarPlay. Lijkt dus op een slecht werkende internetverbinding.
Iemand bekend met dit issue?

• mee007
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-04 14:01
Svekke1986 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:35:
Goeiemorgen,

Ik deel eventjes mijn verhaal over mijn Audi Q6 e-tron One Grey Performance Edition:
In het begin was het fijn rijden met deze wagen, maar na verloop van tijd werd het volledige dashboard en de MMI gewoon zwart met enkel nog waarschuwingslampjes die werkten. Enkele keren is de software geüpdatet/opnieuw geïnstalleerd maar de problemen bleven dezelfde. Ondertussen staat mijn wagen al sinds 30/01/2026 (2,5 maanden dus) te wachten in de garage op herstelling omdat Audi de software om mijn probleem op te lossen nog aan het schrijven is. De update werd mij beloofd op het einde van Q1 2026, jammer genoeg is er tot op heden geen enkel vooruitzicht op wanneer mijn wagen eindelijk hersteld zal kunnen worden. Verder wil ik meedelen dat ik over de garage waar de auto staat geen klagen heb, zij hebben een gratis vervangwagen aangeboden om mij uit de nood te helpen.
De manier waarop Audi Belgium/D'ieteren daarentegen omgaat met dit probleem vind ik alles behalve correct. Onbegrijpelijk dat een wagen van een premium merk en meer dan 100k dit soort problemen heeft. Ondertussen moet ik gewoon de leasing en de verzekering blijven betalen voor een wagen die al maanden stilstaat.
Bij deze twijfel ik dus ook om ooit nog voor Audi te kiezen, voorsprong door techniek is hier toch niet meteen de volledige waarheid.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een vervelend verhaal! Helaas zelfde categorie verhaal gehad. M'n A6 etron 6 weken kwijt omdat een software update niet wou lukken...bizar

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
joopkw70 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:40:
Van het ene op andere moment werkte CarPlay bij mijn A6 niet meer. Na een paar dagen spontaan weer wel.
Maar nu hapert het DAB radio signaal en ook spotify via CarPlay. Lijkt dus op een slecht werkende internetverbinding.
DAB werkt niet via internet, maar haal je (net als FM) uit de lucht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Hupsel
joopkw70 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:40:
Mijn Carplay (met name Spotify) werkt momenteel ook niet soepel sinds eergisteren... app start wel op maar muziek speelt niet af, Kan ook aan mijn KPN liggen, er waren wat storingen met 5G internet. De in-car Spotify app werkt wel gewoon.

Auto staat momenteel te laden overigens... Net de audi app geupdate.. er gebeurd helemaal niks meer in de app (niet via 5g of wifi). Het Audi logo in het begin scherm wordt alleen maar getoond op mijn telefoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJPqimhnqAd37xNyI4zh1uO70C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpHzSMDjyPaJFDKzevE3gNr1.jpg?f=fotoalbum_large

de app doet nog steeds niks...

[ Voor 22% gewijzigd door Hupsel op 16-04-2026 08:52 ]

• joopkw70
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-04 17:15
Hupsel schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:15:
[...]

Mijn Carplay (met name Spotify) werkt momenteel ook niet soepel sinds eergisteren... app start wel op maar muziek speelt niet af, Kan ook aan mijn KPN liggen, er waren wat storingen met 5G internet. De in-car Spotify app werkt wel gewoon.

Auto staat momenteel te laden overigens... Net de audi app geupdate.. er gebeurd helemaal niks meer in de app (niet via 5g of wifi). Het Audi logo in het begin scherm wordt alleen maar getoond op mijn telefoon.
[Afbeelding]
Typische is dat ik het probleem ook met DAN van auto zelf heb

• Wasbeer2006
DAB, dat is echt overrated..... Dat heeft in geen een auto bij mij echt goed gewerkt.
Altijd haperingen, passat, V60 en eigenlijk is de A6 nog het beste.

Soms "spoelt" ie ineens 5 seconden achteruit (nooit vooruit).
Gebeurt 1x per rit oid.

CP en AA heeft vooral met draadloos te maken, bedraad is er geen enkel probleem, behalve dat de muziek apps geen CD kwaliteit of hoger afspelen.

Dat is lastig aan de auto te linken kan wel, maar dat zijn zoveel variabelen.
Ik heb met de app totaal geen problemen op android en mijn vrouw ook niet.

• Hupsel
Ik heb ook nooit problemen met de app, tot een paar dagen geleden. Hij start niet eens op…

Al mijn software is up to date

Update oplossing: App (iOS) en alle gegevens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Was voor het eerst sinds 5 jaar Audi

[ Voor 47% gewijzigd door Hupsel op 16-04-2026 18:35 ]

• iX3-2022
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-04 13:40
Wasbeer2006 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:57:
DAB, dat is echt overrated..... Dat heeft in geen een auto bij mij echt goed gewerkt.
Altijd haperingen, passat, V60 en eigenlijk is de A6 nog het beste.

Soms "spoelt" ie ineens 5 seconden achteruit (nooit vooruit).
Gebeurt 1x per rit oid.

CP en AA heeft vooral met draadloos te maken, bedraad is er geen enkel probleem, behalve dat de muziek apps geen CD kwaliteit of hoger afspelen.

Dat is lastig aan de auto te linken kan wel, maar dat zijn zoveel variabelen.
Ik heb met de app totaal geen problemen op android en mijn vrouw ook niet.
Als die in jouw beleving achteruit spoelt, moet je even kijken bij de zender of er ipv DAB geen Web staat. Ik had laatst ook opeens tijdens het luisteren dat ik een paar seconden terugging. Bleek dat die overgegaan was van DAB naar Web vanwege slecht signaal.

• Revres
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 13:45
iX3-2022 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:13:
[...]

Als die in jouw beleving achteruit spoelt, moet je even kijken bij de zender of er ipv DAB geen Web staat. Ik had laatst ook opeens tijdens het luisteren dat ik een paar seconden terugging. Bleek dat die overgegaan was van DAB naar Web vanwege slecht signaal.
Heb ik ook dagelijks. En altijd op dezelfde plek, moet je maar eens op letten. Bij mij is het als ik onder een brug door rijd, een lager gelegen stuk weg onder een spoorbrug. Mijn theorie is hij verliest even signaal en schakelt naar een ander kanaal of zoals jij aangeeft iets van web(?) of zo. Geen idee, maar soms duurt het zelfs meer dan 5 seconden.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Ja, dat is inderdaad wisselen tussen DAB en WEB. Als je radio opent (dat je zender fullscreen staat), zie je rechtsboven ook welk medium hij gebruikt.

Online tracking kan je uitschakelen: Radio -> Instellingen -> Online station tracking

Tussen DAB en online zit een verschil, online is meestal trager. Het grappige is dat als je naar een tijdelijke zender luistert zoals "Sky Radio Christmas", dat die online en via DAB niet kloppen. DAB heeft dan netjes Christmas, online heeft dan Sky 00s&10s. Dus als hij dan wisselt tussen de 2 heb je opeens compleet andere muziek _o-

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

MK_ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:57:
Ja, dat is inderdaad wisselen tussen DAB en WEB. Als je radio opent (dat je zender fullscreen staat), zie je rechtsboven ook welk medium hij gebruikt.

Online tracking kan je uitschakelen: Radio -> Instellingen -> Online station tracking

Tussen DAB en online zit een verschil, online is meestal trager. Het grappige is dat als je naar een tijdelijke zender luistert zoals "Sky Radio Christmas", dat die online en via DAB niet kloppen. DAB heeft dan netjes Christmas, online heeft dan Sky 00s&10s. Dus als hij dan wisselt tussen de 2 heb je opeens compleet andere muziek _o-
Bij mijn vorige volkswagen was de bitrate van de online versie wel zo laag dat het echt een kwelling was. Is dit ook zo bij Audi? Nooit echt geprobeerd.

.

• Wasbeer2006
Hij doet het ook meestal op een bepaald punt op de snelweg.

Een vraag: Als je geen winterpakket hebt en je zet de klimatisering aan terwijl het buiten 30 graden is, gaat ie dan koelen? of blijft ie lekker verwarmen. Ik vrees het laatste omdat ie met warmte ook geen tempratuur doet

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Wasbeer2006 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:20:

Een vraag: Als je geen winterpakket hebt en je zet de klimatisering aan terwijl het buiten 30 graden is, gaat ie dan koelen? of blijft ie lekker verwarmen. Ik vrees het laatste omdat ie met warmte ook geen tempratuur doet
Wat ik begrijp is dat hij gewoon de temperatuur overneemt van de ingestelde climate control. Met winterpakket kan je de temperatuur op afstand bepalen.

.

• Johnbeer
Wasbeer2006 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:20:

Gisteren de klimaatfunctie aangezet terwijl ik binnen was en de auto vol in de zon stond. Bij instappen in de auto was deze heerlijk gekoeld, zonder Winterpakket.

• verstappen33
Gisteren schrok ik mij rot, ik reed op de cruise control in de stad (50kmh).
Er vloog een fietser voor mij de straat over, ik zag hem aankomen en ik zag geen gevaar, maar de auto dacht er anders over. :X

Die dacht dat ik er vol op zou klappen en ging keihard in de rem terwijl de fietser al lang aan de overkant was...

Ongeval detectie is een mooie feature, maar damn als je het niet verwacht (omdat er geen gevaar was) dan schrik je je rot..

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:47
verstappen33 schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:59:
Gisteren schrok ik mij rot, ik reed op de cruise control in de stad (50kmh).
Er vloog een fietser voor mij de straat over, ik zag hem aankomen en ik zag geen gevaar, maar de auto dacht er anders over. :X

Die dacht dat ik er vol op zou klappen en ging keihard in de rem terwijl de fietser al lang aan de overkant was...

Ongeval detectie is een mooie feature, maar damn als je het niet verwacht (omdat er geen gevaar was) dan schrik je je rot..
Helaas herkenbaar. Ik had dit zelfs zonder cruise control; een fietser dacht hartje Utrecht even vlak voor mijn auto over te steken. Technisch had het gepast, maar de Audi dacht daar anders over.....Klapte behoorlijk hard met mijn hand tegen het stuur. Leuk hé, al die hulpsystemen....

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Revres
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 13:45
Gisteren nog, reed met 2 km/u achteruit de oprit af, auto dacht dat ik op de heg aan de overkant ging botsen. Hond en vriendin schrokken zich kapot.

• metalpro2021
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:18
Revres schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:53:
Gisteren nog, reed met 2 km/u achteruit de oprit af, auto dacht dat ik op de heg aan de overkant ging botsen. Hond en vriendin schrokken zich kapot.
De auto is, net zoals de Duitse volksaard, risicoavers. Als er ook maar een kleine kans op risico is, wordt het niet gedaan.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Het valt mij ook op dat de parkeersensoren op de camera's reageren ipv de ultrasoon sensoren. Ik krijg regelmatig een flatline als ik met de bumper over de stoep wil parkeren, omdat de auto denkt dat ik vol op de stoeprand ga crashen.

.

• SMEG
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-04 11:31
Hammetje schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:41:
[...]

Helaas herkenbaar. Ik had dit zelfs zonder cruise control; een fietser dacht hartje Utrecht even vlak voor mijn auto over te steken. Technisch had het gepast, maar de Audi dacht daar anders over.....Klapte behoorlijk hard met mijn hand tegen het stuur. Leuk hé, al die hulpsystemen....
Ik heb dit ook regelmatig, een voetganger die op 15 meter afstand voorbij wandelt en niet eens in de buurt komt. Volledig op de rem.

Het meest opzienbarende was toen ik vorige week lekker in de zon met het dakje open voor een stoplicht stond. Niets aan de hand, auto: GEVAAR U HEEFT EEN ONGELUK. Resultaat: Raam dicht, gordel aangespannen, Spotify uit en een vrij harde piep.

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Al eerder genoemd maar ik krijg dit ook zonder cruiste control. het gebeurt heel soms maar het komt dus wel eens voor.

• MaikDuif1981
Heeft er iemand al een dakkoffer gekocht voor een Audi A6 etron sportback?

Ik heb deze dakdragers van thule besteld.

Ik zoek een dakkoffer waarin ook een opblaasbare SUP meekan. Onze vriend ChatGPT komt met de volgende top 3.
  • Beste allround: Thule Motion 3 L
  • Beste ruim zonder lomp te worden: Hapro Zenith 8.6
  • Beste functionele alternatief: Thule Force 3 L
Mocht iemand een dakkoffer hebben die ik zou kunnen overnemen (en die past uiteraard) houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

• Wasbeer2006
AkroBatik schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:19:
Het valt mij ook op dat de parkeersensoren op de camera's reageren ipv de ultrasoon sensoren. Ik krijg regelmatig een flatline als ik met de bumper over de stoep wil parkeren, omdat de auto denkt dat ik vol op de stoeprand ga crashen.
Heel soms heb ik het inderdaad. Maar ik vind toch heel dat parkeer gedoe erg overated.

In mijn vorige V60 had ik wegens chip tekort alleen parkeersensoren achter, gewoon zelf kijken.
Nu piept er altijd wel wat en rijd je toch door of je kijkt net naar het verkeerde hoekje. Waar moet je in vredesnaam parkeren sensoren aan de voorkant voor hebben.

Het 360 kan wel handig zijn dat je midden in je vak staat, maar dat gebruikt bijna niemand :-)

• Christje71
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21-04 10:10
Afgelopen weekend met de caravan ( 1800 kg ) op pad geweest naar Limburg. Dat rijdt wel goed zeg heuveltje op en af. Bergaf even de flippers achter het stuur gebruiken om wat meer te remmen op de motor. Op de snelweg rond de 90 km gereden. Door het hogere gewicht van de auto ( 2260 kg ) voelt de combinatie fijn aan.
Van de zomer met de caravan naar Frankrijk. Moet alleen nog wel even uitzoeken waar ik goed met de caravan aangekoppeld kan laden. Ik zag dat ABRP deze optie heeft onder abonnement. Iemand daar al ervaring mee?

Vorige week had ik een afspraak bij Cobra suspension in Utrecht voor het aanmeten van verlagingsveren. Mijn auto werd gebruikt om proto-type veren aan te meten. Over ca. 6 weken wordt de verlagings set ( -3cm) er onder gebouwd. Dat staat de auto mooier op z'n wielen. Ik heb aan gegeven dat ik zo veel mogelijk comfort wil behouden met een iets lagere auto. Ze gaven aan dat er ook een andere audi a6 etron lang kwam voor aanmeten van veren die iets lager gaat ( - 4/5 cm ). Daarbij wordt de vering wel wat stugger gaf medewerker aan. Wordt vervolgd.

• Wasbeer2006
Het zal ongetwijfeld met de juiste wielen heel gaaf staan. Maar als je naar 4 a 5cm gaat rijd je echt je blokken onder de voorbumper uit. Of je moet die blokken eronder uit halen.

3cm zou moeten gaan. de luchtvering staat 18mm lager aan de voorkant en 25mm aan de achterkant in 0 modus. In dynamic en eco gaat de auto nog een keer -10mm en boven de 130 nog een keer -10.
In dynamic is goed te rijden maar ik raak met enige regelmaat wel de grond met de blokken en ik rijd echt rustig over drempels. Maar het gaat zeker heel goed rijden en mooi staan.

Ik twijfel steeds over spoorverbreders, de wielen staan behoorlijk naar binnen. Dat geeft de auto een iets minder dikke uitstraling. Ik vind dat zeker bij mijn eigen auto met de 20" wielen niet heel mooi staan en hoe lager die staat hoe meer het opvalt.

• verstappen33
Wasbeer2006 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:24:
[...]

Heel soms heb ik het inderdaad. Maar ik vind toch heel dat parkeer gedoe erg overated.

In mijn vorige V60 had ik wegens chip tekort alleen parkeersensoren achter, gewoon zelf kijken.
Nu piept er altijd wel wat en rijd je toch door of je kijkt net naar het verkeerde hoekje. Waar moet je in vredesnaam parkeren sensoren aan de voorkant voor hebben.

Het 360 kan wel handig zijn dat je midden in je vak staat, maar dat gebruikt bijna niemand :-)
Ik zou niet meer zonder kunnen :+

Ik heb al jaren een achteruitrij camera en sensoren voor/achter in mijn auto's, ik ben zo gewend geraakt aan het inparkeren met deze hulpmiddelen dat het zonder deze dingen soms best een uitdaging is.

Ook in de Q6 vind ik het heerlijk met de 360 camera, en ook de camera aan de voorkant is wel fijn, met zo'n dikke neus ervoor vind ik het soms best lastig om de afstand in te schatten (binnen 50cm).
360 camera geeft netjes de afstand tot het object aan en icm de camera kan ik prima inparkeren..

• Christje71
Hoi Wasbeer, ik heb net even gekeken naar de blokken maar zie alleen voor het linker en rechter voorwiel een soort van wigvorm zitten welke bedoelt is om de luchtstroom rond de voorwielen te verbeteren. Deze zijn van zacht rubber welke je makkelijk met je hand kunt induwen. Dat zal geen probleem zijn mocht deze een klein beetje afslijten verwacht ik.

• Christje71
De 360 graden camera en camera's voor en achter met sensoren zijn inderdaad erg fijn. Ook met aanpikken caravan handig waarmee je de auto op de cm nauwkeurig kunt wegzetten om aan te koppelen.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Aangezien mijn vorige auto een SUV was en dan nu de A6, kan ik niet voorstellen dat het fijn is om de auto nog verder te verlagen. Ik zit nu al met regelmaat aan de grond. Ook de overhang boven stoepen maken het inparkeren van 5 meter aan auto niet echt makkelijker.

Ik word oud denk ik

[ Voor 4% gewijzigd door AkroBatik op 21-04-2026 10:19 ]

.

• Wasbeer2006
Christje71 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:06:
Hoi Wasbeer, ik heb net even gekeken naar de blokken maar zie alleen voor het linker en rechter voorwiel een soort van wigvorm zitten welke bedoelt is om de luchtstroom rond de voorwielen te verbeteren. Deze zijn van zacht rubber welke je makkelijk met je hand kunt induwen. Dat zal geen probleem zijn mocht deze een klein beetje afslijten verwacht ik.
Nee zeker niet daar zijn ze ook voor en ter bescherming dat je niet meteen de voorlip raakt.
Ik vind het ook wel fijn dat ze er zitten "waarschuwings blokjes"

• Xaser1985
Heeft er nog iemand problemen met draadloze CarPlay in de Audi A6 e-tron?

Bij mij werkte het eerst perfect, maar sinds kort verbindt hij niet meer of heel onstabiel. Soms blijft hij hangen op “verbinden”, soms helemaal niks.

Ik vermoed dat het te maken heeft met de digitale sleutel in Apple Wallet (die constant via Bluetooth actief is en misschien stoort), maar ben daar niet 100% zeker van.

Wat ik al geprobeerd heb:
- iPhone en auto opnieuw opgestart
- toestel opnieuw gekoppeld
- Bluetooth/WiFi reset

Nog altijd hetzelfde probleem…

👉 Heeft iemand dit ook gehad?
👉 Is dit effectief die digitale sleutel die stoort?
👉 Of ligt het eerder aan MMI/software?

Alle tips welkom 🙏

• Wasbeer2006
Als je denkt dat het de BT is, zet die dan uit en kijk of CP dan wel goed werkt.
Werkt waarschijnlijk alleen je telefoon niet, maar je spotify ed wel, want die gaan via wifi

• iX3-2022
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-04 13:40
Christje71 schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:45:
Afgelopen weekend met de caravan ( 1800 kg ) op pad geweest naar Limburg. Dat rijdt wel goed zeg heuveltje op en af. Bergaf even de flippers achter het stuur gebruiken om wat meer te remmen op de motor. Op de snelweg rond de 90 km gereden. Door het hogere gewicht van de auto ( 2260 kg ) voelt de combinatie fijn aan.
Van de zomer met de caravan naar Frankrijk. Moet alleen nog wel even uitzoeken waar ik goed met de caravan aangekoppeld kan laden. Ik zag dat ABRP deze optie heeft onder abonnement. Iemand daar al ervaring mee?

Vorige week had ik een afspraak bij Cobra suspension in Utrecht voor het aanmeten van verlagingsveren. Mijn auto werd gebruikt om proto-type veren aan te meten. Over ca. 6 weken wordt de verlagings set ( -3cm) er onder gebouwd. Dat staat de auto mooier op z'n wielen. Ik heb aan gegeven dat ik zo veel mogelijk comfort wil behouden met een iets lagere auto. Ze gaven aan dat er ook een andere audi a6 etron lang kwam voor aanmeten van veren die iets lager gaat ( - 4/5 cm ). Daarbij wordt de vering wel wat stugger gaf medewerker aan. Wordt vervolgd.
Rijd jij een Siam Beige Avant? Heb vrijdag iemand zien rijden met deze combinatie en een caravan. Mijn vrouw zei op dat moment “hey, een caravan kan nu ook nu we een trekhaak hebben”. Dankjewel 🫣🤣

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

iX3-2022 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:55:
[...]

Rijd jij een Siam Beige Avant? Heb vrijdag iemand zien rijden met deze combinatie en een caravan. Mijn vrouw zei op dat moment “hey, een caravan kan nu ook nu we een trekhaak hebben”. Dankjewel 🫣🤣
Er wordt bewust niet over het vebruik gesproken :D

Ik kan geen caravan rijden. Op de virtual mirrors passen geen caravan spiegels :D

.

• nblik
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:54
Xaser1985 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:19:

Bij mij werkte het eerst perfect, maar sinds kort verbindt hij niet meer of heel onstabiel. Soms blijft hij hangen op “verbinden”, soms helemaal niks.

Ik vermoed dat het te maken heeft met de digitale sleutel in Apple Wallet (die constant via Bluetooth actief is en misschien stoort), maar ben daar niet 100% zeker van.

- Bluetooth/WiFi reset

Alle tips welkom 🙏
Ik gebruik de digitale key niet maar ervaar wel hetzelfde probleem. MMI een zetje geven (fysieke volume knop lang ingedrukt houden) lost het bij mij op. Soms moet ik dit 2 keer per week doen maar het komt ook voor dat het een maand zonder problemen werkt…

• JTHZZ
iX3-2022 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:55:
[...]

Moet je wel nog even E achter B halen als je die nog niet hebt. Met een B rijbewijs mag je er nog geen 900kg achter hangen. TMM van de A6 is al zo’n 2650-2700kg

• Beamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 14:20

Beamer

Return of the legend

Iemand recent een Avant besteld en geleverd gekregen wat doet de levertijd momenteel? 3-4 maanden?

25 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:21

CoolHead621

Enjoy every moment

Christje71 schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:45:

Welke caravan spiegels heb jij?

Ik merk dat er veel niet zo fijn passen op de spiegels van de A6...
verbruik werd ergens gevraagd..
Mijn caravan is 1300KG en ik had een verbruik van 30kWh per 100km...
Was wel bij redelijk wind tegen ;)
Dus ik gok bij goed weer op 25kWh tot 30kWh

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:32
Wij zijn gisteren met onze A6 Avant naar Duitsland gereden voor onze meivakantie: 2 volwassenen en 2 kinderen en volle kofferbak. Verbruik over kleine 900km: 21,7kWh/100km. Overal toegestane snelheid gereden en ‘s ochtends om 5:00 vertrokken. Was nog redelijk frisjes gister ook.

• JTHZZ
rickjehh schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:16:
Overal toegestane snelheid gereden en ‘s ochtends om 5:00 vertrokken.
Dus gewoon 210 op de Autobahn?
Vind je verbruik nogal hoog, want ik kom deze dagen op langere stukken niet echt boven de 17 en in de middag richting 15 en dat is met een Q6 SB. Maar kan dus met gereden snelheid te maken hebben.

• rickjehh
JTHZZ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:02:
[...]

Vind je verbruik nogal hoog, want ik kom deze dagen op langere stukken niet echt boven de 17 en in de middag richting 15 en dat is met een Q6 SB. Maar kan dus met gereden snelheid te maken hebben.
Nee haha, Max 130 gereden. Gemiddelde snelheid over de gehele afstand was 99 km/u. Als ik in m’n eentje in de auto zit haal ik ook de 17/18 wel met lente temperaturen, maar niet met een volgepakte auto, 4 personen en een temperatuur die in Duitsland constant rond de 12-13 graden lag met een koude wind. Daarnaast is het ook erg glooiend op de autobahn, daar zal het ook mee te maken hebben.

• Martijn77
  • Laatst online: 18:46
rickjehh schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:48:
[...]

Nee haha, Max 130 gereden. Gemiddelde snelheid over de gehele afstand was 99 km/u. Als ik in m’n eentje in de auto zit haal ik ook de 17/18 wel met lente temperaturen, maar niet met een volgepakte auto, 4 personen en een temperatuur die in Duitsland constant rond de 12-13 graden lag met een koude wind. Daarnaast is het ook erg glooiend op de autobahn, daar zal het ook mee te maken hebben.
Wij zijn 18-04 in de nacht vertrokken. Ook door Duitsland, twee volwassenen en twee kinderen. Kofferbak vol. Gemiddeld 92 km/uur gereden. Gemiddeld verbruik 25,9. Na overnachting verder doorgereden naar Kroatië. Overdag en met hogere temperaturen. Gemiddeld 82 km/uur gereden en een verbruik van gemiddeld 19.

Maar met het snelle laden onderweg verloopt de reis lekker soepel. Groot verschil met de Polestar 2 (qua laden).

Audi A6 E-tron Avant S edition

• rickjehh
Martijn77 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:52:
[...]

Wij zijn 18-04 in de nacht vertrokken. Ook door Duitsland, twee volwassenen en twee kinderen. Kofferbak vol. Gemiddeld 92 km/uur gereden. Gemiddeld verbruik 25,9. Na overnachting verder doorgereden naar Kroatië. Overdag en met hogere temperaturen. Gemiddeld 82 km/uur gereden en een verbruik van gemiddeld 19.

Maar met het snelle laden onderweg verloopt de reis lekker soepel. Groot verschil met de Polestar 2 (qua laden).
Klinkt vergelijkbaar als mijn ervaring. Helemaal eens overigens hoe soepel de reis verloopt door het snelle laden. Wij hadden meerdere malen onze koffie nog niet eens op terwijl we al verder konden :) hij houdt die hoge laadsnelheid echt lang vast.

• Dean Martin
  • Niet online
Rijden jullie nog steeds louter op de Audi navi, wanneer het op laadstops aankomt? Geen gekke dingen meegemaakt?

The best is yet to come

• Martijn77
  • Laatst online: 18:46
Dean Martin schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:16:
Rijden jullie nog steeds louter op de Audi navi, wanneer het op laadstops aankomt? Geen gekke dingen meegemaakt?
Vanaf het moment dat ik de auto heb (december 2025), alleen gebruik gemaakt van de Audi navigatie. Zonder problemen. Op basis van de actuele situatie past de Audi de planning aan. Laadstops altijd prima en op goede locaties. Sinds december meerdere lange reizen gemaakt.

Audi A6 E-tron Avant S edition

• JTHZZ
Hij heeft er zin in vandaag, met zo’n range! (Kleine accu 19”)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3lS8ooy-S3UGXhyzcn_Ho7pXJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOh3h7oW5W53WiZpLdvs2q4X.jpg?f=fotoalbum_large

• rickjehh
Ik rij ook volledig op de Audi navigatie. Werkt perfect ook met de laadstops. Vandaag doorgereden naar Oostenrijk. Rit van 150km tegen 16,5kWh/100km met een gemiddelde snelheid van 80 km/u door alle tunnels en werkzaamheden. Maar met hogere temperaturen is de A6 echt efficiënt.

• Mbakker7
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:57
Xaser1985 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:19:

- Bluetooth/WiFi reset

Alle tips welkom 🙏
Bij mij zorgde de verbinding met het thuis wifi netwerk voor problemen. Na het uitschakelen van de wifi in de auto waren bij mij de problemen verholpen.

Overigens kreeg ik deze week bij de Audi dealer te horen dat ze zijn gestopt met de digital key voor iOS, gaven er verder geen reden voor maar ik kon niet worden toegevoegd.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Mbakker7 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:41:
[...]

Bij mij zorgde de verbinding met het thuis wifi netwerk voor problemen. Na het uitschakelen van de wifi in de auto waren bij mij de problemen verholpen.

Overigens kreeg ik deze week bij de Audi dealer te horen dat ze zijn gestopt met de digital key voor iOS, gaven er verder geen reden voor maar ik kon niet worden toegevoegd.
Toch raar die digital key. Tegen aanraden van veel mensen in dit topic stond de dealer er op dat we dit instelde bij de aflevering. Dit is nu bijna 4 maanden geleden en heeft al die tijd echt zonder problemen gewerkt.

.

• JTHZZ
AkroBatik schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:20:
[...]

Toch raar die digital key. Tegen aanraden van veel mensen in dit topic stond de dealer er op dat we dit instelde bij de aflevering. Dit is nu bijna 4 maanden geleden en heeft al die tijd echt zonder problemen gewerkt.
Same here, ik gebruik de fysieke sleutel niet meer. Werkt altijd, gewoon op iOS.

• Alamo
Bij mij is het onmogelijk om het in te stellen, het lijkt te zijn uitgezet (en is altijd zo geweest).

Ik had erg veel software-problemen (terug te lezen in dit topic) en sindsdien, ook op aanraden van dit topic en andere plekken, gebruik ik geen draadloze CarPlay meer. Sindsdien geen issues meer. Gelukkig ben ik altijd voorstander van zoveel mogelijk ingebouwde software gebruiken (navi, Spotify), dus heb er geen moeite mee. M'n vriendin gebruikt wel CarPlay, maar altijd bedraad.

Nu is het een soort bijgeloof geworden en als we alles zo blijven doen zal het blijven werken :+

• fwinters
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:07
Ondertussen heb ik de wagen (A6 SB) 9 maanden en vind ik toch wel bijzonder spijtig en eigenlijk schandalig anno 2026 dat de wagen enerzijds zo goed is en magnifiek rijdt maar de software zo ondermaats en onbetrouwbaar is. Ik heb nog geen stop bij de dealer gedaan want ik wacht op de grote Q2 2026 update. Maar wat ik van fouten heb zien passeren tart de verbeelding. Zwarte schermen, geluid valt uit, deuren openen niet, koffer blijft hangen bij openen, sperregens van foutmeldingen tijdens het rijden, herhaaldelijke fouten die om de 5 seconden oppoppen omdat iets niet opstart, verbindingsproblemen, UWB valt uit waardoor de smartphone plots niet meer functioneert als key... Het houdt niet op. Altijd 'herstelt' het zich maar het is amateuristisch en je schaamt je dood wanneer je passagiers mee neemt die er mee beginnen te lachen. Audi onwaardig. Als dit zo blijft dan maak ik er een dossier van en mogen ze de auto komen opladen.

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
AkroBatik schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:20:
[...]

Mijn eerste problemen met de digital key kwamen na een maand of 4. Ik dacht ook, ik zal wel geluk hebben totdat ik na een dag schiermonnikoog weer bij de auto kwam. Niets noppes nada. Pas na 15 min herstelde het. Maand ging het goed en toen bij de winkel en toen lukte niets meer, kon ik lopend naar huis.. sindsdien durf ik het niet meer aan.

• wouter5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:09
Ik heb voorlopig met mijn Q6 (05/25) nog geen grote problemen gehad. Af en toe eens een kleine error, maar nog niets onoverkomelijks. Ik houd mijn hart vast voor het eerste onderhoud en de bijhorende software update. De software is echt wel de achilleshiel van deze auto's. Ook belachelijk dat er al bepaalde nieuwe features niet meer worden voorzien voor een auto van nog geen jaar oud.

• Wasbeer2006
JTHZZ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:02:
[...]

Nou ik had 23kw/100km, wel een 15 minuten volgas en toch wel een uurtje 150 a 160 maar dan rijd je hem binnen een 45 a 50 minuten 70% eruit

50kw/100km aan ongeveer bij 215 en bij 150 a 170 tussen de 30 en 35. Heel normaal lijkt me.
En de rest rijd veel zachter met een ev, ben niet 1x door een ev ingehaald in 1000km tot nu toe.

Tot een 135 op de teller zat ik vandaag over 500km op een 21.7kw heel erg netjes voor deze auto

Goed ga je met een brandstof auto 215 rijden zijn er ook niet veel die het langer dan 2 uur uithouden. Je komt er gewoon op dat je met de klejne accur een "tank" hebt van 25 liter en met de grote 30.

Laden is super, nooit boven de 180 gezien maar 70% lading duurde resp een keer 22min, 25 min en 23min.
Vanmiddag van 11 naar 91% 29 minuten en boven de 80 zakt het rap van een 80kw naar 50kw

Wat vooral irritant is dat mij app bijna 6 maanden feilloos werkt en sinds gisteren niet meer en juist nu wil ik hem gebruiken, heb het idee dat het kwam door een parkeergarage en daar de laadstatus opvragen maar kan toeval zijn.

Het comfort is werkelijk fantastisch zo gped dat eigenlijk 130 a 140 wel de minimale snelheid is om het gevoel te hebben een beete te rijden. Het lekkerste vind ik een 150 a 160. Boven de 200 gaat ook, maar dan ga je te hard voor de rest, de Duitsers rijden ook niet meer zo hard

[ Voor 9% gewijzigd door Wasbeer2006 op 25-04-2026 19:49 ]

• Johnbeer
Eerder deze week:
ik loop na een afspraak richting m'n A6 maar de portieren reageren niet meer op de sleutel, de auto gaat dus niet open. De richtingaanwijzers in de spiegels knipperen wel, maar dat is het dan ook. Na 20 minuten (en net een lokale Audi-dealer aan de telefoon) ja hoor, de auto opent zich. Ik eindig het gesprek met de dealer in de verwachting dat ik mijn weg kan vervolgen. Helaas. De auto start niet en geeft alle denkbare foutmeldingen achter elkaar op het scherm. Dus Audi maar weer bellen. Die praten me door een harde reset (Rempedaal-gaspedaal-startknop tegelijk 10 seconden induwen). En ja, de auto komt weer tot leven. De Audi dealer zat 500m verderop dus ze vroegen me om toch maar even langs te komen. Daar bleken alle noodvergrendelingen (de "klosjes aan touwtjes") buiten alle 4 de deurgrepen te bungelen. De monteur heeft ze weer netjes teruggestopt en ik ben goed thuisgekomen.

Die monteur adviseerde nog wel een software update, maar mijn eigen dealer gaf desgevraagd aan dat voor mijn auto nog geen update klaar staat (nu nog 03.01.00/C). Over 3 weken gaan ze er naar kijken, evenals naar de waas van rode pixels in het scherm en het naar rechts trekken bij accelaratie. Ben benieuwd...

• Naafets88
Na de recent3 aangename trips met de wagen (De A6 rijdt echt zeer aangenaam), toch terug meer en meer dezelfde foutmeldingen gekregen waarbij de ondersteuningssystemen terug uitvielen.

Nu gisteren op kantoor stap ik in de wagen, rij 100 meter en opeens een volledige hoop foutmeldingen waaronder ook fouten op de hoogspanning.

De wagen zelf schokt 3 keer hard en dan een noodstop.

Uitgeschakeld en weer aangezet.

Mij gedraaid en de garage telefonisch net nog kunnen bereiken, aangezien de fouten weg waren gaven ze het advies om toch te rijden (enkel sales mensen nog aanwezig). Ik draai mij om en meteen hetzelfde.

Gelukkig geen wagen achter mij

Dus dan maar de pechverhelping gebeld en de wagen laten takelen.

Hij moest dinsdag sowieso terug binnen.

Iemand gelijkaardige ervaringen? Wat zou hiervan de oorzaak zijn?

• Rickrebr
  • Nu online
Net na een lange trip geladen bij een fastned 400kw lader 15% bij aankomst maar de snelheid ging niet boven de 131 kw. Meer mensen hier ervaring mee?

• metalpro2021
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:18
Rickrebr schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:08:
Net na een lange trip geladen bij een fastned 400kw lader 15% bij aankomst maar de snelheid ging niet boven de 131 kw. Meer mensen hier ervaring mee?
1. Deelde je de fastned lader? Zo ja, max 200kw
2. Navigeerde je via de audi navigator naar de chargelocatie (dus niet zomaar op de kaart) zo nee, dan is je batterij mogelijk niet voorgeconditioneerd. (Juiste temperatuur)
3. Was je batterij op de juiste temperatuur? (Rond de 20 graden) Dit kun je zien als je in de MMI naar het laadscherm gaat.
4. Was de lader een 800volt of een 400volt lader? 800 volt is eigenlijk nodig voor optimaal gebruik.

In alle andere.gevallen ben je.overgelaten aan de batterij goden.

[ Voor 7% gewijzigd door metalpro2021 op 26-04-2026 17:13 ]

• Rickrebr
  • Nu online
metalpro2021 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:12:
[...]

1. Deelde je de fastned lader? Zo ja, max 200kw
2. Navigeerde je via de audi navigator naar de chargelocatie (dus niet zomaar op de kaart) zo nee, dan is je batterij mogelijk niet voorgeconditioneerd. (Juiste temperatuur)
3. Was je batterij op de juiste temperatuur? (Rond de 20 graden) Dit kun je zien als je in de MMI naar het laadscherm gaat.
4. Was de lader een 800volt of een 400volt lader? 800 volt is eigenlijk nodig voor optimaal gebruik.

In alle andere.gevallen ben je.overgelaten aan de batterij goden.
1.Nee
2.Ja automatisch via de audi navigatie
3. Temperatuur was hoog rond de 35 graden (ik vermoed dat dit het was)
4. Volgens mij 800volt, alles boven 350 kw is 800 volt dacht ik.

• JTHZZ
Rickrebr schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:19:
[...]

1.Nee
2.Ja automatisch via de audi navigatie
3. Temperatuur was hoog rond de 35 graden (ik vermoed dat dit het was)
4. Volgens mij 800volt, alles boven 350 kw is 800 volt dacht ik.
35 graden is idd iets te warm maar zou niet zo’n desastreuze impact moeten hebben. Alle laders boven 200kW, Tesla uitgezonderd, zijn 800V want CCS gaat in principe niet boven 500A. Dus of het was een glitch van de auto of het was iets met de lader. Mijn ervaring is eigenlijk dat je met bovenstaand scenario gewoon de maximum snelheid (220-230 of 270kW) haalt. Maar goed, niet altijd dus blijkbaar. Lastig om terug te filmen wat het bij jou was.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 26-04-2026 18:57 ]

• Rickrebr
  • Nu online
JTHZZ schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:55:
[...]

35 graden is idd iets te warm maar zou niet zo’n desastreuze impact moeten hebben. Alle laders boven 200kW, Tesla uitgezonderd, zijn 800V want CCS gaat in principe niet boven 500A. Dus of het was een glitch van de auto of het was iets met de lader. Mijn ervaring is eigenlijk dat je met bovenstaand scenario gewoon de maximum snelheid (220-230 of 270kW) haalt. Maar goed, niet altijd dus blijkbaar. Lastig om terug te filmen wat het bij jou was.
Ik denk dat er iets met de auto was dan want na de eerste 5 minuten heb ik geprobeerd te laden bij de voorste lader maar die gaf een stekkerfout van de laadpaal zelf. Vervolgens bij een andere geprobeerd en die bleef ook hangen op 131 kW.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste