Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter

Welkom in het grote Audi A6 Sportback/Avant e-tron en Q6 SUV/Sportback e-tron topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgmOqn3MUuoQWlEjrUyajfE8Mnw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2SomnlBYDom1Y3p4nHcYl2Xc.jpg?f=user_large
Welkom
Welkom in het topic voor de Audi A6 Sportback/Avant e-tron en Audi Q6 SUV/Sportback e-tron!

De modellen staan op het Premium Platform Electric, ook wel PPE genoemd. Dit platform is in samenwerking met Porsche ontwikkeld en beschikt over een 800V architectuur. In de basis beschikt het platform over achterwielaandrijving, al is vierwielaandrijving (quattro) uiteraard mogelijk.

Snelladen gebeurt met maximaal 270kW afhankelijk van de uitvoering, waarmee ongeacht de uitvoering en accu in 21 minuten van 10% naar 80% geladen kan worden. AC laden gebeurt vooralsnog met een 11kW (3-fasen). In de toekomst zal een 22kW optie beschikbaar worden.

De Q6 e-tron werd in maart 2024 aangekondigd en de eerste modellen zijn ondertussen uitgeleverd. De Q6 Sportback e-tron is reeds te bestellen en zal vanaf april 2025 uitgeleverd worden.

De A6 e-tron werd in juli 2024 aangekondigd en de eerste modellen worden ondertussen uitgeleverd.
Uitvoeringen & prijzen
Consumentenadviesprijs (incl. rijklaarmaakkosten) per 1 januari 2025:
Audi A6 e-tron
Model en uitvoeringVermogenAccuSportbackAvant
A6 e-tron edition286 pk83 kWh€ 63.990€ 65.490
A6 e-tron performance edition367 pk100 kWh€ 75.990€ 77.490
A6 e-tron quattro edition428 pk100 kWh€ 79.990€ 81.490
A6 e-tron Advanced edition286 pk83 kWh€ 67.990€ 69.490
A6 e-tron performance Advanced edition367 pk100 kWh€ 79.990€ 81.490
A6 e-tron quattro Advanced edition428 pk100 kWh€ 83.990€ 85.490
A6 e-tron S edition286 pk83 kWh€ 71.990€ 73.490
A6 e-tron performance S edition367 pk100 kWh€ 83.990€ 85.490
A6 e-tron quattro S edition428 pk100 kWh€ 87.990€ 89.490
S6 e-tron503 pk100 kWh€ 99.990€ 101.490

Kort samengevat:
  • Vanafprijs A6 e-tron edition: €63.990
  • Avant: +€1.500
  • e-tron performance: +€12.000 t.o.v e-tron
  • e-tron quattro: +€4.000 t.o.v e-tron performance
  • Advanced edition: +€4.000 t.o.v edition
  • S edition: +€4.000 t.o.v Advanced edition
Snelladen:
  • A6 e-tron: 210kW
  • A6 e-tron performance: 270kW
  • A6 e-tron quattro: 270kW
Audi A6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Model en uitvoeringVermogenAccuSUVSportback
Q6 e-tron edition252 pk83 kWh€ 65.990€ 67.990
Q6 e-tron performance edition306 pk100 kWh€ 69.990€ 71.990
Q6 e-tron quattro edition388 pk100 kWh€ 73.990€ 75.990
Q6 e-tron Advanced edition252 pk83 kWh€ 71.990€ 73.990
Q6 e-tron performance Advanced edition306 pk100 kWh€ 75.990€ 77.990
Q6 e-tron quattro Advanced edition388 pk100 kWh€ 79.990€ 81.990
Q6 e-tron S edition252 pk83 kWh€ 77.990€ 79.990
Q6 e-tron performance S edition306 pk100 kWh€ 81.990€ 83.990
Q6 e-tron quattro S edition388 pk100 kWh€ 85.990€ 87.990
SQ6 e-tron490 pk100 kWh€ 99.990€ 101.990

Kort samengevat:
  • Vanafprijs Q6 e-tron edition: €65.990
  • Sportback: +€2.000
  • e-tron performance: +€4.000 t.o.v e-tron
  • e-tron quattro: +€4.000 t.o.v e-tron performance
  • Advanced edition: +€6.000 t.o.v edition
  • S edition: +€6.000 t.o.v Advanced edition
Snelladen:
  • Q6 e-tron: 225kW
  • Q6 e-tron performance: 260kW
  • Q6 e-tron quattro: 270kW
Audi Q6 e-tron

Bij de lancering van de Q6 e-tron SUV was er een gelimiteerde Launch edition beschikbaar:
Model en uitvoeringVermogenAccuSUV
Q6 e-tron Launch edition252 pk83 kWh€ 69.950
Q6 e-tron performance Launch edition306 pk100 kWh€ 75.950

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Aangezien er voor ieder merk/model EV ondertussen wel een apart topic bestaat, mag van de nieuwe Audi modellen op het PPE platform geen topic ontbreken!

Zelf heb ik er geen in bezit/besteld

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMEG
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:35
Heel fijn dat dit forum is aangemaakt.

Zelf heb ik een Q6 Launch edition performance besteld (lease) waarvan de levering is uitgesteld en nu eind februari gepland staat.

De versie die ik besteld heb is de Q6 Performance Launch Edition met de volgende opties:
- Plasma Blauw
- Tech Pro
- MMI Experience Pro
- Exterieurpakket zwart
- 20" velgen 5 arms (die standaard zijn op de s-edition)
- Zwart leren sportspoelen
- Hoofdsteunluidsprekers
- Panoramadak

Momenteel hoor ik veel gemengde verhalen over de auto. Enkelen zijn heel positief, terwijl veel andere reviewers het maar een saaie auto met veel bugs vinden. Voor degene die hem al hebben hoor ik graag wat jullie indruk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:35
SMEG schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:41:
Momenteel hoor ik veel gemengde verhalen over de auto. Enkelen zijn heel positief, terwijl veel andere reviewers het maar een saaie auto met veel bugs vinden. Voor degene die hem al hebben hoor ik graag wat jullie indruk is?
Ik heb hem nog niet. Wel proefgereden en vond het een fijne comfortabele auto. Snap wel dat men het enigszins saai vindt. Ben na de proefrit ook wat reviews ed gaan lezen en kijken en daardoor toch wel wat minder enthousiast geworden. Aardig wat bugs en efficiëntie valt ook tegen.

Nog niet over uit dus. Maar ik heb sowieso nog even.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KeepitMagic
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05 06:52
Ik had een tijd lang de Q6 op nummer 1 staan als leaseauto. Later toen de A6 gelanceerd werd was het stuivertje wisselen met de Q6 en leek het de A6 Avant te worden.... maar, ze zijn het beide niet geworden. Waarom niet?

Q6: Prachtige auto, indien je hem in de gewenste configuratie kan bestellen. S-Line was voor mij al geen optie helaas. Toen bleek de Advanced variant met trekhaak, sportstoelen met leer/kunstleer en MMI pro hetgeen wat ik kon kiezen. De kleur kon ik niet meer aanpassen en ik moet zeggen dat ik de magneetgrijs icm de standaard advanced velgen te weinig sexines vindt hebben dat deze dus afgevallen is.

A6: Hier kon ik eingelijk alles wel aanvinken wat ik wilde (dus wel een S-line met leuke velgen). Enige wat ik nog wilde was hem in het echt zien. Prachtige auto, maar qua ruimtebeleving voor mij niet A6-waardig. Ook kon ik niet de grote batterij kiezen.

In het algemeen is de prijs/optie/kwaliteitsverhouding bij Audi E-tron modellen vind ik scheef. De optielijst is zo lang dat voordat je een echt mooi uitgeruste auto hebt staan je met gemak 80 a 90 duizend Euro verder bent.

Wat is het dan wel geworden? Een Polestar 4 met alle pakketten erop. Dit was eerder voor mij geen optie want geen achterruit (raar) en zal wel niet ruim zijn, maar zo daar heb ik mij op vergist! Wat een ruimte auto is dat! En prachtig afgewerkt. Geweldige range en dat voor onder de 70 duizend euro.

Ik heb het process de tijd gegeven en mijn onderbuik stuurde mij deze kant op. Dan weet ik dat ik voor mijzelf goed zit. De Audi's zijn nog steeds prachtige auto's, maar voor mij klopte het allemaal net niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:19

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Mooi een nieuw topic voor deze modellen: volgens mij was daar ook vraag naar :)

Mijn (korte) ervaring: ik vind het een prachtige auto. Stond op mijn eerste plek voor een nieuwe lease. Vanwege twee punten toch afgevallen: de reviews spreken van veel bugs in het entertainment en hulpsystemen. Tuurlijk kan dat opgelost worden met updates, maar ik dat kan best lang duren (kijk naar de q4 bijv). Die gok nemen heb ik overwogen, maar mijn gewenste configuratie tikte de 100k aan. Dat is een flinke bijtelling.

Op die combinatie ben ik afgehaakt. Dan nog: als ik de auto zie rijden (zeldzaam) dan blijf ik het een mooie auto vinden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fritss
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-03 17:03
Ik rij nu 3 maanden in een Q6 Quattro S edition. Inderdaad sluit ik me aan bij eerdere schrijvers, een dubbel gevoel. Ik heb hem uit de folder gekocht en dit zou een top auto zijn. En ja het is een mooie auto met veel ruimte. Veel verder kom ik eigenlijk niet. Ik kom uit een XC40 en dacht in de Q6 een klasse hoger uit te komen. Maar dat valt flink tegen. Nu al 2 keer de auto een hele dag weggebracht voor een software update. Wat er verbeterd is door de update: ik heb geen idee. Qua rij comfort vind ik het zeer matig, de auto stuitert alsof de schokbrekers veel te stijf zijn, het rijgeluid van de auto en van andere weggebruikers is ronduit storend zeker als je in een tunnel rijdt. Dan valt het geluid van de Dab radio weg en lijkt het alsof de vrachtwagen naast je dubbel zo hard binnen te komen alsof de onderzijdes van de autoportieren open staan. 's Morgens bij het wegdraaien vanaf de parkeerplaats schuift de auto over de voorbanden heen, een naar geluid en heel de auto schokt. De bandenspanning is conform fabrieksopgave, bij navraag bij de Audi krijg je de opmerking, ja het is even niet anders, het is een grote zware auto. De klimaat start via de app werkt niet, ook daar heeft Audi geen oplossing voor. Alleen als de auto net geopend is geweest of als laadkabel aan de auto zit en aan het opladen is, dan start hij wel. Tot slot, als je rijdt dan zit je prima, zolang je op een mooie vlakke weg rijdt. Of mijn volgende auto weer een Audi wordt, op dit moment zeg ik NEE. Duidelijk geen voorsprong door techniek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FlipModeNL
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:44
Heb je de dealer al gevraagd of de transport blokken wel verwijderd zijn? Ik zou er eens op aandringen om de auto op de brug te laten checken daarop. Ik zeg bewust op de brug, want je ziet ze niet altijd goed als je het even snel op de parkeerplaats bij de dealer laat checken. Ik heb een jaar met een Enyaq gereden op transportblokken. Na 3 keer aangeven dat een onderstel echt niet zo hard kon zijn hebben ze hem eindelijk op de brug gezet. Wat bleek daar…

[ Voor 5% gewijzigd door FlipModeNL op 03-02-2025 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:40
@KeepitMagic

Gefeliciteerd met de Polestar 4.
Zeker met alle pakketten erop, een ontzettend gave bak en veel waar voor je geld.
Tijdens de proefrit voelde ik me letterlijk als een koning. Het interieur, echt hoogstaand mooi afgewerkt met uitstekende stoelen.

Uiteindelijk ben ik toch voor de meer sportieve BMW i4 gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 11:02
Denk dat deze auto in de minderheid gaat zijn in het straatbeeld, maar ik ben overstag gegaan en heb (blind) de A6 Sportback e-tron Advanced Edition besteld in het Malpelo met als enige extra optie de sportstoelen.

Waarom? Ik rij nu een A5 Sportback en die bevalt me uitstekend, vanuit het lease perspectief moet ik nu voor een volledig elektrische auto kiezen en ik was al gecharmeerd van alle foto's van de A6 etron een paar jaar geleden. Ik heb wel andere auto's een kans gegeven zoals de Polestar 4, Zeekr 001, Audi Q4 etron en BMW i4.

De reden voor de A6 was eigenlijk de nieuwe 800 volt architectuur (sneller laden in theorie) met groter bereik tov de concurrentie. Al had ik eigenlijk willen wachten op de facelift van de Q4 of van Skoda Enyag, maar helaas was daar geen tijd meer voor.

In april wordt de auto geleverd, dus ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-05 21:27
Glorix Jim schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:10:
Denk dat deze auto in de minderheid gaat zijn in het straatbeeld, maar ik ben overstag gegaan en heb (blind) de A6 Sportback e-tron Advanced Edition besteld in het Malpelo met als enige extra optie de sportstoelen.

Waarom? Ik rij nu een A5 Sportback en die bevalt me uitstekend, vanuit het lease perspectief moet ik nu voor een volledig elektrische auto kiezen en ik was al gecharmeerd van alle foto's van de A6 etron een paar jaar geleden. Ik heb wel andere auto's een kans gegeven zoals de Polestar 4, Zeekr 001, Audi Q4 etron en BMW i4.

De reden voor de A6 was eigenlijk de nieuwe 800 volt architectuur (sneller laden in theorie) met groter bereik tov de concurrentie. Al had ik eigenlijk willen wachten op de facelift van de Q4 of van Skoda Enyag, maar helaas was daar geen tijd meer voor.

In april wordt de auto geleverd, dus ben benieuwd! :)
Interessant. Ik twijfel tussen deze (zelfde opties als jij) en de P4.. Rijd nu een Q4, die prima bevalt.
P4 verbruik en software issues schrikken me beetje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:40

De reden voor de A6 was eigenlijk de nieuwe 800 volt architectuur (sneller laden in theorie) met groter bereik tov de concurrentie.
De uitvoering met kleinere accu laadt (op dit moment) niet veel sneller op dan bv. een BMW i4 e40 (400 volt).

Is het mogelijk en reëel dat d.m.v. bijvoorbeeld een software update de laadsnelheid verhoogd gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
sbin schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:38:
[...]

Interessant. Ik twijfel tussen deze (zelfde opties als jij) en de P4.. Rijd nu een Q4, die prima bevalt.
P4 verbruik en software issues schrikken me beetje af.
Zeekr en P4 reden prima, maar in de Zeekr kon ik niet snel wennen aan de navigatie al zag de auto er van binnen wel goed uit. P4 idem, maar daarvan viel de HUD tijdens het rijden uit (en kreeg ik niet meer aan) en de achteruitkijkspiegel was wennen (vooral ook omdat ik m'n dochter mee had, die achterin ging zitten en dan in die spiegel EN haar te zien EN een geprojecteerd beeld, ging niet goed in m'n hoofd :)).

Die ervaring, samen met de reacties op het forum hier over de P4 en Zeekr, heb ik maar besloten om het niet te doen (net zoals jij nu terughoudend bent).

Qua leaseprijs is de P4 en Zeekr wel aantrekkelijk (ws meer marge op de auto) dan de A6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
SjakieZulu schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:03:
[...]

De uitvoering met kleinere accu laadt (op dit moment) niet veel sneller op dan bv. een BMW i4 e40 (400 volt).

Is het mogelijk en reëel dat d.m.v. bijvoorbeeld een software update de laadsnelheid verhoogd gaat worden?
Daar hoop ik op ;) Zoals ik zei, in theorie zou het mogelijk moeten zijn om sneller te laden icm groter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Glorix Jim schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:48:
[...]

Zeekr en P4 reden prima, maar in de Zeekr kon ik niet snel wennen aan de navigatie al zag de auto er van binnen wel goed uit. P4 idem, maar daarvan viel de HUD tijdens het rijden uit (en kreeg ik niet meer aan) en de achteruitkijkspiegel was wennen (vooral ook omdat ik m'n dochter mee had, die achterin ging zitten en dan in die spiegel EN haar te zien EN een geprojecteerd beeld, ging niet goed in m'n hoofd :)).

Die ervaring, samen met de reacties op het forum hier over de P4 en Zeekr, heb ik maar besloten om het niet te doen (net zoals jij nu terughoudend bent).

Qua leaseprijs is de P4 en Zeekr wel aantrekkelijk (ws meer marge op de auto) dan de A6.
Ach ik heb nog even voor ik moet bestellen. Als de P4 dan niet verbeterd is dan gaan we eens kijken of de A6 past :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
sbin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Ach ik heb nog even voor ik moet bestellen. Als de P4 dan niet verbeterd is dan gaan we eens kijken of de A6 past :-)
Of hou de Q4 in de gaten, die krijgt binnenkort een facelift (net zoals de Enyaq die gekregen heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Glorix Jim schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Of hou de Q4 in de gaten, die krijgt binnenkort een facelift (net zoals de Enyaq die gekregen heeft)
Nah, 4 jaar Q4 is genoeg geweest, prima auto overigens ondanks wat software issues in het begion en niet helemaal Audi waardige interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:00
Glorix Jim schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Die zal qua techniek een batterij net zoals de Enyaq geen upgrade krijgen, wat ik bij de Enyaq ook een tegenvaller vond. A6 en Q6 zitten op het 800v platform, wat laden toch een stuk sneller maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passat1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:37
Ik heb afgelopen week de A6 Avant bekeken bij de dealer in Utrecht (een grijze S-edition). Een aantal dingen die mij opvielen:

- Het design van buiten vond ik persoonlijk wat druk en plastic-achtig aan de voorkant. Eigenlijk vond ik het een beetje tegenvallen vs. de foto's.
- Toen ik het voorportier open deed, en de laagstaande zon recht op de deur scheen, was wel heel duidelijk dat alles onder de armsteun hard (goedkoop) plastic is.
- De zitpositie is goed, de sportstoelen (optie) bieden ook goede steun en zijn goed in te stellen. Top!
- Het zicht is wel matig, mede door het hoge scherm en gevoelsmatig lage daklijn.
- Het wat complexe design van buiten is ook binnen, met veel kleine iconen op het scherm, hier en daar wat pianolak (wat bij ons meteen krast) en veel verschillende design-elementen.
- De achterbank is niet comfortabel voor iemand van mijn lengte (1.85). De hoofdruimte is goed, maar de beenruimte en zithoek niet. Hier had ik ook meer van verwacht gezien de lengte van de wagen. De Zeekr 001 en VW ID7 (beiden ook ca. 5m lengte) doen dit beter. En zowel de 001 als ID7 hebben naar mijn mening ook een betere interieurafwerking/hoogwaardigere materialen.

Ik had al met al wat meer verwacht van de audi, gelet op het bedrag. Maar misschien is het ook zo dat als je eenmaal 1 ding ziet, je wat sneller ook de andere minpunten ziet. De techniek van de audi is wel een stap beter dan van zijn concurrenten, qua range en snelladen, en volgens de reviews is het rijcomfort hoog. Wellicht is de software ook wel een hele stap beter. Ik twijfel zelf nog of ik een proefrit overweeg.

Wat mij overigens ook opviel, is dat de Nederlandse prijs relatief vrij hoog lijkt te zijn. In NL kost de avant, advanced edition, performance, tech plus, sportstoelen, trekhaak 88.000 EUR. Als ik op audi.se kijk, hebben ze in Zweden een Proline-versie met deze opties (komt niet helemaal overeen, want geen lederen bekleding, maar wel grotendeels) voor 819.000 SEK, ofwel ca. 72.500 EUR. Dit is zonder de 667 EUR BPM, maar wel met 25% btw ipv 21% btw. Wellicht wordt de Proline binnenkort ook hier geintroduceerd, dat zou de wagen dan wel weer wat aantrekkelijker maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Passat1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:02:
Ik heb afgelopen week de A6 Avant bekeken bij de dealer in Utrecht (een grijze S-edition). Een aantal dingen die mij opvielen:

- Het design van buiten vond ik persoonlijk wat druk en plastic-achtig aan de voorkant. Eigenlijk vond ik het een beetje tegenvallen vs. de foto's.
- Toen ik het voorportier open deed, en de laagstaande zon recht op de deur scheen, was wel heel duidelijk dat alles onder de armsteun hard (goedkoop) plastic is.
- De zitpositie is goed, de sportstoelen (optie) bieden ook goede steun en zijn goed in te stellen. Top!
- Het zicht is wel matig, mede door het hoge scherm en gevoelsmatig lage daklijn.
- Het wat complexe design van buiten is ook binnen, met veel kleine iconen op het scherm, hier en daar wat pianolak (wat bij ons meteen krast) en veel verschillende design-elementen.
- De achterbank is niet comfortabel voor iemand van mijn lengte (1.85). De hoofdruimte is goed, maar de beenruimte en zithoek niet. Hier had ik ook meer van verwacht gezien de lengte van de wagen. De Zeekr 001 en VW ID7 (beiden ook ca. 5m lengte) doen dit beter. En zowel de 001 als ID7 hebben naar mijn mening ook een betere interieurafwerking/hoogwaardigere materialen.

Ik had al met al wat meer verwacht van de audi, gelet op het bedrag. Maar misschien is het ook zo dat als je eenmaal 1 ding ziet, je wat sneller ook de andere minpunten ziet. De techniek van de audi is wel een stap beter dan van zijn concurrenten, qua range en snelladen, en volgens de reviews is het rijcomfort hoog. Wellicht is de software ook wel een hele stap beter. Ik twijfel zelf nog of ik een proefrit overweeg.

Wat mij overigens ook opviel, is dat de Nederlandse prijs relatief vrij hoog lijkt te zijn. In NL kost de avant, advanced edition, performance, tech plus, sportstoelen, trekhaak 88.000 EUR. Als ik op audi.se kijk, hebben ze in Zweden een Proline-versie met deze opties (komt niet helemaal overeen, want geen lederen bekleding, maar wel grotendeels) voor 819.000 SEK, ofwel ca. 72.500 EUR. Dit is zonder de 667 EUR BPM, maar wel met 25% btw ipv 21% btw. Wellicht wordt de Proline binnenkort ook hier geintroduceerd, dat zou de wagen dan wel weer wat aantrekkelijker maken :)
Ik vind het opvallend rustig in dit draadje. Ik herken wel een boel van wat ik hier teruglees overigens, uit de periode dat ik moest kiezen tussen een kale Audi Q4 of een Enyaq sportline met alles erop en eraan. Qua interieur is de Skoda dan echt veel meer premium, zeker op de achterbank was het erg armoedig in Audi, en inderdaad veel goedkoop plastic Ook het front was een groot stuk plastic, en daarvan een heleboel ook niet eens meegespoten, ik hoop dat ze daar wel iets van hebben geleerd bij Audi.

De Audi A6 etron is dus al wel in de showroom te bezichtigen? Zijn er ook al proefritten te maken en staan er al auto's ook op kenteken in NL? In de straat hier staat al enige tijd een Q6 in een leuke uitvoering voor 90k euro's, maar de A6 heb ik nog helemaal niet gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:58
Er is er voor mij een onderweg; A6 Sportback Quattro. Orderbevestiging vermeldde eind Maart. Er staan er volgens mij zo'n 150 op kenteken inmiddels in Nederland, maar zou me niet verbazen als het grootste gedeelte daarvan bij dealers staat.

800V techniek i.c.m de range zijn voor mij doorslaggevende factoren geweest. Rijd nu een Polestar 2. Gek op die auto en het merk, maar Polestar 4 ook proefgereden, en dat was voor mij niet wat ik zocht. Te groot, lomp en indirect. En.. 400V; dat is echt zonde.

Audi is aan de dure kant natuurlijk, maar tikt voor mij ogenschijnlijk wel alle boxjes. Proefrit in de Q6 gedaan en in de auto gezeten op Zandvoort. Ik vind het interieur i.t.t. tot anderen hier wel erg mooi en hoogwaardig afgewerkt. De gemotoriseerde laadpoorten hadden van mij niet gehoeven; lijkt me echt iets dat in no-time kapot gaat en waarschijnlijk erg duur is om te vervangen.

Ben benieuwd hoe 'soepel' Android Automotive gaat zijn bij Audi. Bij Polestar tevreden over, ondanks redelijk verouderde hardware in die auto, maar bij Audi is het met de Q6/A6 ook een eerste keer, dus hopelijk niet te veel kinderziektes..

Björn heeft een hele reeks informatieve (en positieve!) filmpjes over de A6/S6 online gezet recent trouwens:

YouTube: Picking up Audi S6 e-tron Avant
YouTube: Audi S6 e-tron Avant headlights test
YouTube: Audi S6 e-tron Avant range test
YouTube: Audi S6 e-tron Avant banana box test
YouTube: Audi S6 e-tron Avant trip to Hemsedal
YouTube: Audi S6 e-tron Avant acceleration and noise test

[ Voor 31% gewijzigd door Torrentus op 17-02-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
JustTrying schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:24:
[...]

De Audi A6 etron is dus al wel in de showroom te bezichtigen? Zijn er ook al proefritten te maken en staan er al auto's ook op kenteken in NL? In de straat hier staat al enige tijd een Q6 in een leuke uitvoering voor 90k euro's, maar de A6 heb ik nog helemaal niet gezien.
Volgens dealer (Van Mossel) is alleen de Avant te bezichtigen momenteel. Die heb ik idd in showroom zien staan, volgende week proefrit. Mooie auto, technisch weer helemaal up-to-date met 800V en snel laden. Ik vind het interieur - ondanks pianolak - ook erg geslaagd. Dit was wel een full option S edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Toen ik 3 weken terug bij Van den Udenhout (Eindhoven) was met de 2018 e-tron, hadden ze een S6 Avant e-tron staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyccKJFFijI0RGK336xIPF-Ig_w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SLTKxSdbv4Wk0oA4WZMY0hfd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritss
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-03 17:03
Vorige week 2 Michelin crossclimate banden voor laten plaatsen. Dat is een goede oplossing tegen het over de banden glijden en stuiteren van de auto tijdens manouvreren. Vind hem ook wat rustiger qua geluid en wat soepeler veren. Voor mij geen Pirelli banden meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
MK_ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:01:
Toen ik 3 weken terug bij Van den Udenhout (Eindhoven) was met de 2018 e-tron, hadden ze een S6 Avant e-tron staan:
[Afbeelding]
De versie die je nooit gaat rijden, wel leuk om naar te kijken, maar niet om een goed beeld te krijgen van je toekomstige leaseauto onder de 80k :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scott223
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-05 22:36
Ik rij nu een polestar 2 waar ik heel blij mee ben. heb zojuist een A6 e-tron avant advanced edition besteld, daytona grey met een paar extra's (sportstoelen, warmtewerende ruiten, niets heel spannends). mijn inziens een goede degelijke familie auto, met een modern platform met snelle laadopties voor als we naar italie rijden.

ben benieuwd! met name hoe goed de het computer systeem werkt en de afwerking van het interieur. leverdatum begin mei, will keep you posted!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloempot6
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-05 21:41
Eerder deze maand een proefrit gemaakt met de A6 e-tron. Wilde heel graag dat dit mijn volgende auto zou worden (er zijn immers niet veel EV-stationwagens beschikbaar), maar het gaat hem helaas toch niet worden. Hoofdzakelijk omdat:
• Het verlichte Audi-logo niet uit de optielijst te halen of uit te zetten is.
• De binnenruimte beperkter is dan verwacht voor een auto met deze afmetingen.
• Digital Key pas met een latere software-update beschikbaar komt. De dealer wist niet te vertellen wanneer dit zou zijn.
• Het interieur erg Spartaans aanvoelt. Met in het bijzonder de touchknoppen, pianolak en het versnellings"pookje").
• Met de opties die ik wil, de prijs al snel >80keur uitkomt.
• Toen ik de showroom uitliep en hem naast de uitlopende A6 zag staan, viel toch wel op dat het een stuk minder fraai en imposant model is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Bjl4OGCAkqAHJNC5KrZRRx5bIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YhXsbkK6ak0kSqLBGIof2QX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
bloempot6 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:24:
Eerder deze maand een proefrit gemaakt met de A6 e-tron. Wilde heel graag dat dit mijn volgende auto zou worden (er zijn immers niet veel EV-stationwagens beschikbaar), maar het gaat hem helaas toch niet worden. Hoofdzakelijk omdat:
• Digital Key pas met een latere software-update beschikbaar komt. De dealer wist niet te vertellen wanneer dit zou zijn.
• Het interieur erg Spartaans aanvoelt. Met in het bijzonder de touchknoppen, pianolak en het versnellings"pookje").
• Toen ik de showroom uitliep en hem naast de uitlopende A6 zag staan, viel toch wel op dat het een stuk minder fraai en imposant model is.

[Afbeelding]
Heel eerlijk gezegd vind ik de auto op de foto en ook niet echt uitzien als een auto van 80k. Ik denk dat ik de 'oude' A6 avant ook mooier vind dan deze, die toch wel weer wat meer kunststof heeft. Binnenkort toch eens bij de dealer binnenlopen en kijken wat mn gevoel zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloempot6
Eens. En deze specifieke demo-auto is zelfs 101k.

[ Voor 6% gewijzigd door bloempot6 op 19-02-2025 19:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ik snap dan ook niet waarom bijna alle demo auto's zwart op zwart op zwart zijn. Zwarte exterieurkleur, zwarte accenten, zwarte velgen... configureer hem anders, dan staat er best wel een dijk van een auto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFYEpqKN0bk6_vP0_Jl0qbWRl9k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ntNToqXp3RTyQKzkCZsvGQXJ.jpg?f=user_large
Al ben ik zelf meer fan van Plasmablauw

[ Voor 5% gewijzigd door MK_ op 19-02-2025 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:21

PauseBreak

derp!

Nou ja, op zich is dat leuk he maar als je dan doorrijdt naar de Skoda dealer en in een Superb instapt dan is dat een veel hoogwaardigere beleving dan in deze generatie A6. En ja, die Superb is geen BEV maar dat doet er even niet toe. Gaat erom wat je ervaart als je het ding ziet staan en instapt. En dat doet die Skoda beter.

Voor mij is de A6/Q6 dus ook afgevallen. Men vraagt wel een premiumprijs maar levert geen premiumproduct. Als ik tegen veel harde plastics aan wil kijken dan kan ik beter een goedkopere auto leasen.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
PauseBreak schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:57:
Nou ja, op zich is dat leuk he maar als je dan doorrijdt naar de Skoda dealer en in een Superb instapt dan is dat een veel hoogwaardigere beleving dan in deze generatie A6. En ja, die Superb is geen BEV maar dat doet er even niet toe. Gaat erom wat je ervaart als je het ding ziet staan en instapt. En dat doet die Skoda beter.

Voor mij is de A6/Q6 dus ook afgevallen. Men vraagt wel een premiumprijs maar levert geen premiumproduct. Als ik tegen veel harde plastics aan wil kijken dan kan ik beter een goedkopere auto leasen.
\

Precies dat was mijn ervaring met Audi Q4, instapversie voor 55k destijds, en dezelfde techniek in een Enyaq met grote accu, en sportlineuitvoering, ook voor 55k. De keuze was toen heel snel gemaakt. Waarom zou je zo graag naar die 4 ringen kijken ipv in een fatsoenlijk uitgevoerde auto rondrijden? Audi moet echt op gaan passen. Wanneer ze echt premium willen zijn, zou ik allereerst eens beginnen met al het plastic aan de binnen en buitenkant te verwijderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• theran
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:22
Ik dacht dit forum over Audi ging, maar ik lees allemaal berichten van mensen die geen Audi willen....

Ik vind de A6 Avant een prachtige auto met een mooi stuk techniek en heb dan ook deze aangeschaft. Ik kom van een Volvo XC40 P8 af. Met bruin interieur en techpro pakket, want luchtvering

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sldy74S2_0KOufYqKQv3Uk7tLh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t9llPKkAitWWw95ZiNqi3kte.png?f=fotoalbum_large

Nu wachten op begin juni!

[ Voor 5% gewijzigd door theran op 20-02-2025 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloempot6
theran schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:14:
Ik dacht dit forum over Audi ging, maar ik lees allemaal berichten van mensen die geen Audi willen....

Ik vind de A6 Avant een prachtige auto met een mooi stuk techniek en heb dan ook deze aangeschaft. Ik kom van een Volvo XC40 P8 af. Met bruin interieur en techpro pakket, want luchtvering

[Afbeelding]

Mooie wagen. Geniet er van!
JustTrying schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:54:
[...]
\

Precies dat was mijn ervaring met Audi Q4, instapversie voor 55k destijds, en dezelfde techniek in een Enyaq met grote accu, en sportlineuitvoering, ook voor 55k. De keuze was toen heel snel gemaakt. Waarom zou je zo graag naar die 4 ringen kijken ipv in een fatsoenlijk uitgevoerde auto rondrijden? Audi moet echt op gaan passen. Wanneer ze echt premium willen zijn, zou ik allereerst eens beginnen met al het plastic aan de binnen en buitenkant te verwijderen.
Het blijft toch wel een bijzonder concept dat sommige mensen blijkbaar bereid zijn om meer te betalen voor een bepaald merk/logo. Maar gelukkig is iedereen anders.

• sbin
bloempot6 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:13:

Het blijft toch wel een bijzonder concept dat sommige mensen blijkbaar bereid zijn om meer te betalen voor een bepaald merk/logo. Maar gelukkig is iedereen anders.
Tja, ik heb de Q4 gekozen omdat ik die gewoon een stuk mooier vond, met name het dashboard/interieur. Dus ja.. Iedereen is verschillend. Het Enyaq dashboard met mini instrumentenpaneel vond ik helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim

[Afbeelding]

Nice! Ook Malpelo blauw.. mooie kleur! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scott223
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-05 22:36
....
Dank voor de info! hoe zeker weet je dit eerste punt? ik zag er gister eentje rijden in zandvoort en die had geen verlicht audi logo achter, en ik ook in het filmpje dat eerder gepost is zie je op minuut 23:28 dat het audi logo niet verlicht is? groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:53
Torrentus schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:37:
Er is er voor mij een onderweg; A6 Sportback Quattro. Orderbevestiging vermeldde eind Maart. Er staan er volgens mij zo'n 150 op kenteken inmiddels in Nederland, maar zou me niet verbazen als het grootste gedeelte daarvan bij dealers staat.

800V techniek i.c.m de range zijn voor mij doorslaggevende factoren geweest. Rijd nu een Polestar 2. Gek op die auto en het merk, maar Polestar 4 ook proefgereden, en dat was voor mij niet wat ik zocht. Te groot, lomp en indirect. En.. 400V; dat is echt zonde.

Audi is aan de dure kant natuurlijk, maar tikt voor mij ogenschijnlijk wel alle boxjes. Proefrit in de Q6 gedaan en in de auto gezeten op Zandvoort. Ik vind het interieur i.t.t. tot anderen hier wel erg mooi en hoogwaardig afgewerkt. De gemotoriseerde laadpoorten hadden van mij niet gehoeven; lijkt me echt iets dat in no-time kapot gaat en waarschijnlijk erg duur is om te vervangen.

Ben benieuwd hoe 'soepel' Android Automotive gaat zijn bij Audi. Bij Polestar tevreden over, ondanks redelijk verouderde hardware in die auto, maar bij Audi is het met de Q6/A6 ook een eerste keer, dus hopelijk niet te veel kinderziektes..

Björn heeft een hele reeks informatieve (en positieve!) filmpjes over de A6/S6 online gezet recent trouwens:

YouTube: Picking up Audi S6 e-tron Avant
YouTube: Audi S6 e-tron Avant headlights test
YouTube: Audi S6 e-tron Avant range test
YouTube: Audi S6 e-tron Avant trip to Hemsedal
YouTube: Audi S6 e-tron Avant acceleration and noise test
Nuttige YouTube filmpjes! Hier enorm in twijfel over de A6 etron of de VW ID7, beide gisteren gereden. Beide rijden erg goed maar toen ik in de Audi stapte was ik eigenlijk wel soort van verkocht maar ja de prijs….!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glorix Jim
Herkenbaar.. het is een keus tussen emotie vs gezond verstand.. helaas is 't bij mij naar de emotie gegaan met als 'excuus' : moet er toch 4j mee rijden, wil een grijns op m'n gezicht hebben als ik de auto zie en er in stap, etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
Glorix Jim schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:42:
Herkenbaar.. het is een keus tussen emotie vs gezond verstand.. helaas is 't bij mij naar de emotie gegaan met als 'excuus' : moet er toch 4j mee rijden, wil een grijns op m'n gezicht hebben als ik de auto zie en er in stap, etc ;)
En dan begint het gepuzzel, welke pakketen wel en welke niet. Zit nu te twijfelen tussen Tech Pro en MMI experience. Laatste heb ik vooral zelf heel veel plezier van. Luchtvering ben ik nu niet gewend (rij nu enyaq) en vrijdag in een A6 etron gereden zonder luchtvering en reed ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
Rick2506 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:05:
[...]

En dan begint het gepuzzel, welke pakketen wel en welke niet. Zit nu te twijfelen tussen Tech Pro en MMI experience. Laatste heb ik vooral zelf heel veel plezier van. Luchtvering ben ik nu niet gewend (rij nu enyaq) en vrijdag in een A6 etron gereden zonder luchtvering en reed ook prima.
Ik zou voor de mmi experience gaan qua keus.
Dus het wordt sowieso een s-line neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
Glorix Jim schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:50:
[...]

Ik zou voor de mmi experience gaan qua keus.
Dus het wordt sowieso een s-line neem ik aan?
S-line-20” velgen-sportstoelen leder/stof-warmtewerend glas-trekhaak en verder dus mmi experience of tech plus waarbij ik neig naar de eerste, zwart of daytona grijs. Zie alleen dat telefoonvak met inductielader optioneel is, beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
Rick2506 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:24:
[...]

S-line-20” velgen-sportstoelen leder/stof-warmtewerend glas-trekhaak en verder dus mmi experience of tech plus waarbij ik neig naar de eerste, zwart of daytona grijs. Zie alleen dat telefoonvak met inductielader optioneel is, beetje jammer.
Die laatste zit standaard op de S line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMEG
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:35
Ik rij nu een weekje in de Q6 waarbij ik zowel de MMI Experience als Tech Pro heb gekozen. Als ik zou moeten kiezen tussen de twee zou ik voor de MMI Experience gaan, het HUD is wel erg fijn en de lampjes zijn leuk.

Verder wel veel storingen en bijvoorbeeld ook een passagiersairbag die niet werkt. Daarmee gaan we nog terug. Maar hij rijdt wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
SMEG schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:30:
Ik rij nu een weekje in de Q6 waarbij ik zowel de MMI Experience als Tech Pro heb gekozen. Als ik zou moeten kiezen tussen de twee zou ik voor de MMI Experience gaan, het HUD is wel erg fijn en de lampjes zijn leuk.

Verder wel veel storingen en bijvoorbeeld ook een passagiersairbag die niet werkt. Daarmee gaan we nog terug. Maar hij rijdt wel lekker.
Oké dank je wel! Ja ik ga inmiddels vooralsnog ook voor de MMI experience. Jammer van de storingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrel
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 15:10
SMEG schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:30:

Hier ook een al bij al tevreden Q6 rijder. Heb hem nu bijna 3 weken en ik kreeg ook de melding van passagiersairbag die net werkt + nog heel wat andere meldingen ivm veiligheidssysteem. Dan maar eens bij de Dealer geweest en daar staat hij nu tot het eind van de week. Buiten deze, heb ik nog geen andere meldingen gekregen.

De HUD is inderdaad aangenaam, maar ik zou zeker gaan voor de luchtvering, hiermee rijdt hij ook echt soepel, Het verbuik krijg ik wel moeilijk onder de 25kw/100Km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:45

[Afbeelding]

Vreemd, ik lees vooral berichten van mensen die graag wel een Audi zouden willen, maar dan wel eentje die voldoet aan de verwachtingen geschept door de prijs, waar de kwaliteitsbeleving aansluit op de reputatie die het merk de afgelopen 30 jaar heeft opgebouwd, in plaats van dat hier op alle fronten afbreuk aan wordt gedaan.

De enige reden waarom de A6 E-Tron alsnog op m'n shortlist staat is niet omdat ik overtuigd ben van de interieurkwaliteit van dit model, die ligt namelijk een beetje op het niveau van m'n 1-Serie BMW van 15 jaar geleden. Maar aangezien de concurrentie in hetzelfde bedje ziek is en de "Verscheißifikation" van de Duitse merken nogal universeel is in hun collectieve drang de merkwaarden tot de laatste cent kapot te sparen, is ook dit model nog altijd de overweging waard.

Dat het interieurniveau dat van een A3 eigenlijk niet weet te ontspringen, doet sowieso verder niks af van de overige kwaliteiten die het model wel of niet kan hebben. Heb er helaas nog niet mee kunnen rijden, maar qua NVH heb ik namelijk wel erg goede dingen gelezen. En qua laadtijden / range is het ook meer dan in orde. Er valt dus dus een hoop te zeggen voor de A6 Etron.

Ik rijd nu een Mercedes EQE, ook niet bepaald hoogstaand qua materiaalgebruik met z'n bij Playmobil op maat gemaakte luchtroosters en opplakknopjeslijst op het beeldscherm, maar de nieuwe A6 E-tron doet mij me eerder content voelen met de Benz, dan dat ik terstond jaloers word.

Verder is het een beetje de vraag wat de Audi in de basisuitrusting doet. Ik vind al deze modellen echt heel duur zodra er wat opties op komen te zitten. Normaalgesproken is een audioupgrade een harde eis voor mij. Maar vanwege pakketbinding zit je zo aan de 5400 Euro extra. Ook ben ik best benieuwd naar het standaard onderstel. Want adaptieve dempers, zoals op de ID7 voor een kleine meerprijs te krijgen, vind je niet op de A6. Je hangt meteen aan een 8000 Euro pakket vast voor het luchtonderstel. Dan is het dus afwachten wat de basis doet. Op mijn EQE is luchtvering eigenlijk een noodzakelijkheid, zo nerveus hoe de standaarddemping is afgesteld.

Een hoop geklaag, maar niet onterecht als je dit alles afzet tegen de prijzen die men durft te vragen. Prijzen die vroeger gerechtvaardigd werden met de luxe van het individueel kunnen samenstellen van je model, maar waar je tegenwoordig dus alsnog aan pakketten gebonden bent voor individuele opties, alsof het een 25k EUR Toyota betreft. En een basiskwaliteit die dus niet aansluit op wat eigenlijk de merkbeleving zou moeten zijn.

Anyway, mooi stuk techniek. Ik kan jouw keuze erg goed begrijpen. Ook het feit dat er nog mooie kleuren te kiezen zijn, zowel qua interieur als exterieur, kan ik erg waarderen. Hij blijft dus op de shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
Morrel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Hier ook een al bij al tevreden Q6 rijder. Heb hem nu bijna 3 weken en ik kreeg ook de melding van passagiersairbag die net werkt + nog heel wat andere meldingen ivm veiligheidssysteem. Dan maar eens bij de Dealer geweest en daar staat hij nu tot het eind van de week. Buiten deze, heb ik nog geen andere meldingen gekregen.

De HUD is inderdaad aangenaam, maar ik zou zeker gaan voor de luchtvering, hiermee rijdt hij ook echt soepel, Het verbuik krijg ik wel moeilijk onder de 25kw/100Km
Mooi hoe smaken verschillen! De 1 zweert bij luchtvering en de ander hecht veel meer waarde aan geluid etc! Vraagje voor de kenners hier, is de standaard audio slecht of ook gewoon prima te doen? Ik ben geen audiofiel maar heb gereden in een auto met B&O en zelfs ik kan horen dat dat heel goed en mooi is maar vroeg mij af hoe het met de standaard zit, iemand een mening/idee hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 10:45

[Afbeelding]
Hangt er wel vanaf wat je wilt. Dit 800V platform heeft tegenover de (toch wel ruimere ID.7 Tourer) zeker voordelen, vooral met lange ritten. Ik denk dat dit een van de eerste EV;s gaat zijn die ook met hogere snelheden probleemloos wintersportvakanties zal kunnen doen. (zonder dat de eindtijd hetzelfde blijft) :+

De Q6 doet dat al aardig, maar een SUV formfactor is met een EV gewoon niet logisch, je hebt veel meer luchtweerstand en dat blijft problematisch als de energieopslag de beperkende factor is (i.c.m. de 'beperkte'laadsnelheid) - als je het recht tegenover een plastic bak parkeert waar je dinosap ingutst :P

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
Leuk, een topic dedicated voor de A6/Q6! Hier sinds november vorig jaar een Audi Q6 e-tron Launch edition (performance 100 kWh) in Daytona grijs.

Vele uurtjes besteed in de configurator en uiteindelijk de volgende extra's gekozen bovenop de launch edition:
- Tech Pro (MMI-bijrijdersscherm, OLED achterlichten, luchtvering)
- Glazen panoramadak
- Exterieurpakket zwart
- Akoestisch glas in de voorportieren
- Warmtewerend glas, donker getint
- Audi Phone Box

Ik had graag ook het Bang & Olufsen Premium Sound System gehad maar daarvoor moet het complete MMI experience pro pakket van EUR 4.5k worden geselecteerd en dat werd me toch echt te gek. De audio zou ik graag nog upgraden (maar ben ook redelijk audiofiel).

In december de update gekregen (03.01.00/C). Software functioneert prima op 1 issue na waarbij auto ineens op 1/3e van de snelheid laadde en ADAS niet werkte (zelfde computer klaarblijkelijk, stond in een soort limp mode) waarvoor de auto terug is geweest naar de garage.

Over het algemeen ben ik erg tevreden, de auto rijdt goddelijk met het adaptieve onderstel met luchtvering (maar ik kom dan ook van een Model 3). Dit is ook echt veel meer auto en ik ben ook tevreden met het interieur. Het interieur van de i5 bijvoorbeeld vond ik wat gimmicky en plastic, ik vond die van de i4 bijvoorbeeld veel mooier dan de i5 (maar te klein helaas).

Wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8HLPk-5hFr2_4-3ScVQ9z4Nbq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFZBpRnyZNeXPSt6tBYkSg4v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0Ws-CMvotQ5znNCZnN7b9c8lYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rH4YxBHFHnSCvcCyragfgkPX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb6OKu72ub0zk_jMtpvRs6adspM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbcuIk8nsAfDOD2zoDrjMbqA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQSXTNrnx-b109IQzVX30xfPNZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjQrXI6unlgcngr46Qa6Y3N3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalpro2021
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:27
Nog een mening : ik heb bewust in de a6 ZONDER luchtvering gereden (Haarlem) en is mij positief bevallen. Dus pro pakket niet genomen. (Wel plus en MMI pro voor geluid) Ik rijd nu een ford mustang mach e AWD en ga nu voor de A6 sportback instapper maar wel advanced en MMI.20" wielen.Heel bewuste keuze. Levering 2e week juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
Maandag ontvang ik offerte voor A6 avant S-edition met winterpakket, MMI pro, tech plus, sportstoelen, warmtewerend glas en trekhaak! Kleur daytona grijs. Hopelijk kan de bestelling komende week de deur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:50
Ik was gisteren bij de dealer om te kijken naar de A6 Avant, maar die was helaas onderweg voor een proefrit.

In de showroom stond wel een Q6 en een dinosap-A6 Avant. Paar vragen daarover ter vergelijk, ik hoop dat mensen hier een referentiekader hebben voor me:
  • ik vond de beenruimte achterin best tegenvallen in de Q6. Achter mezelf gaan zitten (ben 1,86) en zat met m’n knieën tegen de voorstoel. Is dit anders bij de A6?
  • ook de diepte van de achterbak viel me niet mee. Is dit anders bij de A6?
  • De (uitgaande) benzine-A6 was veel ruimer achterin
  • De Q6 had geen zittingverlenging, de A6 wel. Is dit een optie bij de A6 e-tron?
Samengevat was ik niet onder de indruk van het afwerkingsniveau van de Q6 maar wel van de uitgaande A6… schrok ik een beetje van. De A6 die daar stond was wel een duurdere uitvoering maar de Q6 was wel een Advanced dus niet helemaal basis. Is dit puur toe te schrijven aan uitvoeringsniveaus of is dit een gevalletje besparen door Audi?

Net als een aantal anderen vind ik de uitgebreide MMI wat te gortig. Wil het liefst twee proefritten doen om het verschil tussen de normale en luchtvering te voelen. Als ik door de optielijst heen ga kom ik gauw op 96k uit :X komend vanaf een Model 3 is dat wel even slikken.

Proefritten voor de A6 e-tron zaten helemaal volgeboekt dus er is interesse genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick2506
Alamo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:30:
Ik was gisteren bij de dealer om te kijken naar de A6 Avant, maar die was helaas onderweg voor een proefrit.

In de showroom stond wel een Q6 en een dinosap-A6 Avant. Paar vragen daarover ter vergelijk, ik hoop dat mensen hier een referentiekader hebben voor me:
  • ik vond de beenruimte achterin best tegenvallen in de Q6. Achter mezelf gaan zitten (ben 1,86) en zat met m’n knieën tegen de voorstoel. Is dit anders bij de A6?
  • ook de diepte van de achterbak viel me niet mee. Is dit anders bij de A6?
  • De (uitgaande) benzine-A6 was veel ruimer achterin
  • De Q6 had geen zittingverlenging, de A6 wel. Is dit een optie bij de A6 e-tron?
Samengevat was ik niet onder de indruk van het afwerkingsniveau van de Q6 maar wel van de uitgaande A6… schrok ik een beetje van. De A6 die daar stond was wel een duurdere uitvoering maar de Q6 was wel een Advanced dus niet helemaal basis. Is dit puur toe te schrijven aan uitvoeringsniveaus of is dit een gevalletje besparen door Audi?

Net als een aantal anderen vind ik de uitgebreide MMI wat te gortig. Wil het liefst twee proefritten doen om het verschil tussen de normale en luchtvering te voelen. Als ik door de optielijst heen ga kom ik gauw op 96k uit :X komend vanaf een Model 3 is dat wel even slikken.

Proefritten voor de A6 e-tron zaten helemaal volgeboekt dus er is interesse genoeg :)
Ik ben geen expert en kan alleen delen wat ik ervan vond! Beenruimte in de A6 etron vond ik niet tegenvallen en ik ben 186, niet te vergelijken met de ID7. Er is overigens afgelopen week een nieuwe brandstof A6 beschikbaar gekomen op de site van Audi. Verlengde zitting is volgens mij beschikbaar met sportstoelen. Ik heb zelf niet gekozen voor de luchtvering maar juist voor de MMI pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
PauseBreak schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:57:
Helemaal mee eens. Ik zou graag zien dat Skoda in een toekomstige BEV Superb deze techniek integreert. Dus:
  • Station of hatchback met lage Cw-waarde én een klein frontaal oppervlak zodat de totale luchtweerstand laag is.
  • WLTP range > 700 km
  • Accu rond de 100 kWh
  • Geschikt voor 4 personen, voorin van 2 meter lang, achterin minimaal 1m90.
  • Mag een caravan van 1600 kg trekken (dus niet die idioot lage trekgewichten van het MEB platform).
We rijden nu zo'n 13 jaar in een Superb 2. Die kan nog wel wat jaartjes mee, maar daarna zou zoiets een mooie opvolger zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glorix Jim
Andrehj schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Helemaal mee eens. Ik zou graag zien dat Skoda in een toekomstige BEV Superb deze techniek integreert. Dus:
  • Station of hatchback met lage Cw-waarde én een klein frontaal oppervlak zodat de totale luchtweerstand laag is.
  • WLTP range > 700 km
  • Accu rond de 100 kWh
  • Mag een caravan van 1600 kg trekken (dus niet die idioot lage trekgewichten van het MEB platform).
We rijden nu zo'n 13 jaar in een Superb 2. Die kan nog wel wat jaartjes mee, maar daarna zou zoiets een mooie opvolger zijn.
Zit er aan te komen bij Skoda.. geen idee of het afwerkingsniveau hetzelfde is, maar er komt in ieder geval een elektrische station aan bij Skoda zie https://www.skoda.nl/modellen/toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:56

De reden voor de A6 was eigenlijk de nieuwe 800 volt architectuur (sneller laden in theorie) met groter bereik tov de concurrentie.
JustTrying schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:31:
A6 en Q6 zitten op het 800v platform, wat laden toch een stuk sneller maakt.
[b]barta123 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:39:[b]
Hangt er wel vanaf wat je wilt. Dit 800V platform heeft tegenover de (toch wel ruimere ID.7 Tourer) zeker voordelen, vooral met lange ritten.
Meteen even een multiquote omdat dit door het hele topic steeds terugkomt. :)
De A/Q6 performance heeft met z’n 100 kWh accu en op 800V idd een voordeel qua laadsnelheid.
De 75kWh heeft dat al niet meer. 225kW is niet baanbrekend tov de 400V concurrentie.

De achilleshiel van deze auto’s is echter het laden op 400V.
Ze zeggen dat hij dan even snel laadt door in 2x400 modus te laden, maar in de praktijk valt dat erg tegen en haalt het 100kWh model slechts 120-140kW.
Grosso modo de helft dus, niet onverwacht gezien 400 ook de helft van 800 is. ;)

Zie mn post in het ID.7 topic met onderbouwende links van o.a. Björn Nyland:
Puppetmaster in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Het aanbod van 400V palen is veel groter dan dat van 800V palen. Waarschijnlijk gaat dat in de toekomst wel toenemen?
De 400V wagens laden aan 800V palen ook net zo snel als aan 400V palen, itt de 800V wagens vice versa.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
offtopic:
[quote]Glorix Jim schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:37:
Zit er aan te komen bij Skoda.. geen idee of het afwerkingsniveau hetzelfde is, maar er komt in ieder geval een elektrische station aan bij Skoda zie https://www.skoda.nl/modellen/toekomst[/quote]
Ik hoop dat het goed komt, maar ben bang dat ze deze op basis van de ID7 ontwikkelen, met het zelfde achterlijk lage trekgewicht.
Overigens kan het nog erger: Een Mercedes EQE (toch de concurrent van de Audi's van dit topic) mag maar 750 kg 8)7 trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 09-03-2025 12:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shr3d
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit topic ga ik volgen, bezitter sinds November vorig jaar van de Audi Q6 e-tron quattro S edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
Puppetmaster schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:47:
[...]

[...]

[...]

[...]

Meteen even een multiquote omdat dit door het hele topic steeds terugkomt. :)
De A/Q6 performance heeft met z’n 100 kWh accu en op 800V idd een voordeel qua laadsnelheid.
De 75kWh heeft dat al niet meer. 225kW is niet baanbrekend tov de 400V concurrentie.

De achilleshiel van deze auto’s is echter het laden op 400V.
Ze zeggen dat hij dan even snel laadt door in 2x400 modus te laden, maar in de praktijk valt dat erg tegen en haalt het 100kWh model slechts 120-140kW.
Grosso modo de helft dus, niet onverwacht gezien 400 ook de helft van 800 is. ;)

Zie mn post in het ID.7 topic met onderbouwende links van o.a. Björn Nyland:
Puppetmaster in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Het aanbod van 400V palen is veel groter dan dat van 800V palen. Waarschijnlijk gaat dat in de toekomst wel toenemen?
De 400V wagens laden aan 800V palen ook net zo snel als aan 400V palen, itt de 800V wagens vice versa.
Wellicht dat we die 800V structuur ook de tijd moeten geven om te ontwikkelen? Het MEB platform laad ook niet met 200kW, die blijft ook steken op 180kW en dat voor een relatieve periode. Maar die 225kW voor het PPE platform is ook niet over de gehele laadcurve inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:54

Snow_King

Konijn is stoer!

Torrentus schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:37:

Ik rijd nu al 12 jaar Tesla, in 2013 mijn eerste Model S gekocht. Heb nu denk ik ongeveer 500.000km 100% elektrische gereden. 2x Model S, 1x Model Y en 1x Model X gekocht, maar voor mij is nu het Tesla feestje over.

De 800V techniek van Audi en de range die de A6/Q6 leveren vind ik doorslaggevend dat ik Audi nu overweg. Ik ga vanmiddag dan ook bij Wealer in Venlo een proefrit maken in beide modellen. Of ik ga bestellen weet ik nog niet, maar de Audi techniek lijkt nu wel goed.

Ik zou eventueel een S6 Avant of SQ6 overwege, maar het heeft allemaal geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Puppetmaster schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:47:
[...]

In mijn persoonlijke ervaring is het aanbod aan 800V laadpalen best wel groot; alle nieuwe laadpalen die geplaatst worden bij Ionity en Fastned zijn 800V, en er wordt ook al aardig wat vervangen. Op langere reizen is het ook 'makkelijk' om zo te rijden dat je uitkomt bij 800V laders. Maar; ik rijd vooral heen en weer tussen de alpen en Nederland, dus ik kan me goed voorstellen dat het in andere regio's minder goed voor elkaar is. :).

Enfin; ook met 400V nut de Audi de paal dus bijna volledig uit (die zijn doorgaans tot rond de 150kW).

Ik vond deze laadcurve online:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_-JNGWMIahKW1r3IQkyf8gpKzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qquSqdnQvnGXU8MFvSiUbjWT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Torrentus op 10-03-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Rick2506 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:48:
[...]

Wellicht dat we die 800V structuur ook de tijd moeten geven om te ontwikkelen? Het MEB platform laad ook niet met 200kW, die blijft ook steken op 180kW en dat voor een relatieve periode. Maar die 225kW voor het PPE platform is ook niet over de gehele laadcurve inderdaad.
De ID.7 pro S (86kWh netto) heeft een pack cellen extra en doet daardoor 200kw voor een best aardige periode.
Het verschil met de 225kW PPE (75kWh netto accu) is verwaarloosbaar, maar dan aan alle palen. Niet alleen aan 800V. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Torrentus schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:46:
[...]
Enfin; ook met 400V nut de Audi de paal dus bijna volledig uit (die zijn doorgaans tot rond de 150kW).

Ik vond deze laadcurve online:[Afbeelding]
400V palen kunnen max 200kW volgens CCS.
TSC’s 250kW omdat tesla 625A toelaat ipv 500A.
Daar komt bij dat dit de curve is van het 100kWh pakket met max 275kW.
Ik zou graag de curve zien van het 75kWh pakket met max 225kW op 400V.
Ik vermoed dat die maar 110-120 kW haalt?
Das dan wel magertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Sidenote;
Ik ben er van overtuigd dat 800V auto’s de toekomst gaan hebben.
Alleen vind ik de specs van de huidige 800V 75kWh PPE wagens niet overtuigend tov 400V concurrenten (op prijs en segment).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rick2506
Puppetmaster schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:14:
[...]

400V palen kunnen max 200kW volgens CCS.
TSC’s 250kW omdat tesla 625A toelaat ipv 500A.
Daar komt bij dat dit de curve is van het 100kWh pakket met max 275kW.
Ik zou graag de curve zien van het 75kWh pakket met max 225kW op 400V.
Ik vermoed dat die maar 110-120 kW haalt?
Das dan wel magertjes.
https://evkx.net/models/a...ingcurve/chart/?battery=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalpro2021
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:27
Dat valt niet tegen. Ik zie mogelijkheden voor het BMS om het 200 plateau nog wat langer vast te kunnen houden tot 80. (Na software optimalisaties de komende jaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Andrehj schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:04:
[...]

• WLTP range > 700 km
  • Accu rond de 100 kWh
Met caravan, dan mag ie ook 800V architectuur hebben... forget about it denk ik (800V van PPE platform Audi)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Thnx!
Hij doet het op 400V boven (mijn) verwachting goed! Lijkt wel identiek aan het 100kWh pakket, erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Shr3d schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:06:
Dit topic ga ik volgen, bezitter sinds November vorig jaar van de Audi Q6 e-tron quattro S edition.
Vandaag proefrit gemaakt in de A6, maar ik neig toch naar een S6.

Hoe veel is er anno 2025 nog te onderhandelen over de prijs bij een nieuwe Audi? Ik zou van Tesla afkomen, daar zat 0,0% aan ruimte. Hoe werkt zoiets bij Audi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Snow_King schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:48:
[...]

Vandaag proefrit gemaakt in de A6, maar ik neig toch naar een S6.

Hoe veel is er anno 2025 nog te onderhandelen over de prijs bij een nieuwe Audi? Ik zou van Tesla afkomen, daar zat 0,0% aan ruimte. Hoe werkt zoiets bij Audi?
Mijn ervaring; 3-4% - als gevolg van een goede bestaande relatie met de dealer. Niet veel meer, vanwege agentschapmodel tegenwoordig. Was vroeger meer. Maar ook benieuwd of anderen meer korting hebben weten te krijgen. Waarom de S6 ipv de A6? Puur de performance? Ik ben zelf voor de A6 Quattro gegaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Torrentus op 10-03-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Torrentus schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Mijn ervaring; 3-4% - als gevolg van een goede bestaande relatie met de dealer. Niet veel meer, vanwege agentschapmodel tegenwoordig. Was vroeger meer. Maar ook benieuwd of anderen meer korting hebben weten te krijgen. Waarom de S6 ipv de A6? Puur de performance? Ik ben zelf voor de A6 Quattro gegaan.
Dank!

De S6 is inderdaad performance en omdat hier eigenlijk alle opties al op zitten die ik zou aanvinken. Ik moet nog even vergelijken tussen de twee. Dit vind ik wel een nadeel aan Audi: De optie hel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Snow_King schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Dank!

De S6 is inderdaad performance en omdat hier eigenlijk alle opties al op zitten die ik zou aanvinken. Ik moet nog even vergelijken tussen de twee. Dit vind ik wel een nadeel aan Audi: De optie hel!
Hahaha, nouja jij kan er ten minste eentje betalen! Ik hoef de winkel niet eens in te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

@Torrentus: Als ik een A6 Quattro leuk aankleed zit ik op 105k, de S6 zit op 115k. Dat is 9% duurder en in absolute euro's een hoop geld.

Ik moet nog eens goed nadenken OF ik het doe en OF het dan een S6 of A6 wordt.
barta123 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:25:
[...]

Hahaha, nouja jij kan er ten minste eentje betalen! Ik hoef de winkel niet eens in te lopen...
Ik ben mij zeker bewust dat een A6/S6 niet voor iedereen een mogelijkheid is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:50
Rick2506 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Beenruimte in de A6 etron vond ik niet tegenvallen en ik ben 186, niet te vergelijken met de ID7.
Dank! Bedoel je hiermee dat de ID7 ruimer of juist krapper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Snow_King schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:37:
@Torrentus: Als ik een A6 Quattro leuk aankleed zit ik op 105k, de S6 zit op 115k. Dat is 9% duurder en in absolute euro's een hoop geld.

Ik moet nog eens goed nadenken OF ik het doe en OF het dan een S6 of A6 wordt.
Voor mij kwam een identiek gespecificeerde A6 Quattro Sportback inderdaad ook circa 10K lager uit als de S6, en dat vond ik persoonlijk die 20 km/h extra topsnelheid en de nóg snellere acceleratie niet waard, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Je kunt ook betogen dat een S6 misschien een betere restwaarde heeft. Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
Alamo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:34:
[...]

Beenruimte in de id7 is meer maar met de voorstoel op mijn lengte afgesteld kon ik nog prima achterin de a6 zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Alamo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:34:
[...]

S6 Avant E-tron banana box test:

ID.7 Tourer banana box test:

YouTube: VW ID7 Tourer Pro banana box test

ID.7 Tourer: 11 normaal 26 bank plat
A6 Avant: 9 normaal 22 met bank plat.

Dus qua interieur is de ID.7 Tourer veel ruimer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
Torrentus schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:29:
[...]

In de lease was er niks mogelijk in ieder geval. Viel me ook op dat da A6 duurder was, qua leaseprijs, dan de rest van mijn lijstje wat door de dealer zou komen vanwege de 'scherpe' prijs van de A6 (ten opzichte van de P4, I5, I4, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-05 15:36
barta123 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:11:
[...]

S6 Avant E-tron banana box test:

ID.7 Tourer banana box test:

YouTube: VW ID7 Tourer Pro banana box test

ID.7 Tourer: 11 normaal 26 bank plat
A6 Avant: 9 normaal 22 met bank plat.

Dus qua interieur is de ID.7 Tourer veel ruimer...
Die banana box test is niet heilig. De Audi heeft nog een frunk die de id7 niet heeft. Daar past geen bananendoos in maar is wel extra ruimte. Daarnaast heeft de ID7 zijn achterbank wat schuiner staan wat hier toevallig goed uitkwam, maar wat niet in alle gevallen gaat helpen met wat je wilt transporteren.
Het scheelt in de officiële getallen 40 liter kofferbakruimte en de Audi heeft nog 27 liter frunk die de VW niet heeft. Dus echt groot is het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
JTHZZ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Die banana box test is niet heilig. De Audi heeft nog een frunk die de id7 niet heeft. Daar past geen bananendoos in maar is wel extra ruimte. Daarnaast heeft de ID7 zijn achterbank wat schuiner staan wat hier toevallig goed uitkwam, maar wat niet in alle gevallen gaat helpen met wat je wilt transporteren.
Het scheelt in de officiële getallen 40 liter kofferbakruimte en de Audi heeft nog 27 liter frunk die de VW niet heeft. Dus echt groot is het verschil niet.
De ID.7 heeft wel meer binnenruimte. De A6 op het PPE platform met 800V architectuur is de veel meer potente langeafstandsauto... Dus het is maar net waar je eisen en wensen liggen :)

Ruimte zal die A6 Avant voor de meesten onder ons genoeg hebben. En de A6 E-tron Avant kan meer trekken dan de ID.7. Lijkt me ook niet verkeerd :) 2100kg is al een nette aanhanger :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ook een ordinaire TVP. Nu een e-tron 55. Ben aan het oriënteren voor een A6 sportback S edition.
Ga pas begin volgend jaar rijden, maar gezien de ellende vorig jaar met Audi en leveringen wil ik niet al te lang wachten met bestellen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:35
Dean Martin schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:04:
Ook een ordinaire TVP. Nu een e-tron 55. Ben aan het oriënteren voor een A6 sportback S edition.
Ga pas begin volgend jaar rijden, maar gezien de ellende vorig jaar met Audi en leveringen wil ik niet al te lang wachten met bestellen.
Levertijd is vooralsnog erg kort, maand of 2-3.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:23:
[...]

Levertijd is vooralsnog erg kort, maand of 2-3.
Hoorde het. Heb ook geen haast, maar kan maar geregeld zijn (ook omdat er momenteel intern wat gedoe is over de verhoging van het budget voor EV's. Besteld is besteld ;) )

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Dean Martin schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:04:
Mij werd maandag verteld dat het ongeveer 6 weken is op dit moment, maar ze verwachten dat het oploopt naar 12 weken zodra de orders binnen beginnen te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Net een mooie zwarte A6 e-tron sportsback besteld. Ben benieuwd. Heb hem helemaal standaard gehouden verder. Tis wel mooi zo ;)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
Dinictus208 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:18:
Net een mooie zwarte A6 e-tron sportsback besteld. Ben benieuwd. Heb hem helemaal standaard gehouden verder. Tis wel mooi zo ;)
Ik zat heel erg te dubben.. wel of geen S line.. of gewoon Advanced... of kaal en dan losse opties.. :D
Maar gefeliciteerd! Al een leverdatum gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Glorix Jim schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:19:
[...]

Ik zat heel erg te dubben.. wel of geen S line.. of gewoon Advanced... of kaal en dan losse opties.. :D
Maar gefeliciteerd! Al een leverdatum gekregen?
Thanx. Met wat opties erbij gaat de prijs rap omhoog. Ik vond het wel mooi zo. Ik rij vrij zakelijk dus ik zit er alleen in. (voelt een beetje over de top moet ik zeggen)

Zodra ik een leverdatum heb laat ik het even weten hier.

[ Voor 20% gewijzigd door Dinictus208 op 12-03-2025 14:19 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Wat inside informatie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMzu_Nl7b8rDa7whdgMd1fp5xfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1I3r6UGcHtx6xnMrF4tYwCXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
Zou leuke optie zijn om de auto vanuit de fabriek op te halen als tegemoetkoming? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:09
Ik lees hier rustig mee, mag over een paar maanden een nieuwe lease auto bestellen en de A6 Avant/ID.7 staan hoog op de lijst. Ik rijd prive een 60kwh EV en daar heb ik nu in de winter net 300km bereik mee.

Deze test YouTube: Audi A6 Avant E-Tron - REAL World Range, Charging & Cabin Noise! (El... geeft toch wel aan dat ondanks 2/3 meer accu capaciteit je in de winter max 350km range overhoud als je 123km/u gaat rijden. Dus dat word toch ook om de 2uur rijden laden met de wintersport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Surfroy01 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:45:
...toch wel aan dat ondanks 2/3 meer accu capaciteit je in de winter max 350km range overhoud als je 123km/u gaat rijden. Dus dat word toch ook om de 2uur rijden laden met de wintersport.
Dat is eerder om de drie uur dan, toch? Als je vol vertrekt kun je dus onder deze condities met één keer volladen 700 kilometer afleggen. Ik moet ca. 900 naar mijn wintersportbestemming, en verwacht die eigenlijk wel in 2 korte of één lange laadsessie te kunnen gaan halen. Ik eet altijd onderweg (met kinderen) en dat gaat niet sneller dan in 45-55 minuten, dus dan laadt de auto van bijna 0 weeer naar ergens in de 90% verwacht ik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SDal
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-05 17:17
Ik ben sinds een kleine 2 weken in het bezit van een Audi A6 etron Avant. Na 5 jaar in de (Q8) etron was het tijd voor een nieuwe lease auto. De auto’s zijn totaal anders in wegligging, rijgedrag maar ook het infotainment is compleet nieuw. Tot op heden ben ik erg content met de keuze.

Mijn belangrijkste overwegingen voor een Audi A6 etron avant zijn range (efficiency) en snelladen (800v).

Andere auto’s op het lijstje:

BMW I5 Touring mooie auto maar voor mij een te beperkte accu grote (range) en snelladen van 10-80% 30min+
Zeekr oo1 afgevallen omdat ik het nog niet aandurfde qua merk, service, storingen e.d
KIA EV9, grote auto, veel ruimte maar zoals ook met de etron verwacht ik een hoog verbruik dus ook met grote accu bereik beperkt, met name vakantie ritten.
Volvo EX90, is ook net nieuwe maar uitvoering in RWD niet heel vlot en ook hierbij een hoog verbruik. Auto weegt geloof ik 2750 kg.

Op dit moment zit het verbruik van de auto rond de 19 á 20kWh en ik denk in de zomer dat 16-17kWh realistisch is wat een bereik van circa 560-600 km moet geven.
Verder ligt de auto strak op de weg. Vering is wel wat stug, zeker in vergelijking met de luchtvering in de etron maar voor mij niet storend. Eerste Audi met achterwiel aandrijving wat hem we een stukje dynamischer maakt. Nogmaals tot nu toe zeer tevreden en geen storingen.

Uitvoering:
S edition Performance
Magneetgrijs
Leer (wit/grijs)
Tech Plus
21 inch
Winterpakket
Trekhaak
e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2lQxZDngYuYk-Scs3DRsje7H2g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kBO0gbcMW1Jq2fhNWOCTl0yl.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DqP0VtgaqeXLD01osx8EVCQkcg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/itp944qQnSSC8gnjL9JuwHFM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:09
Torrentus schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Dat is eerder om de drie uur dan, toch? Als je vol vertrekt kun je dus onder deze condities met één keer volladen 700 kilometer afleggen. Ik moet ca. 900 naar mijn wintersportbestemming, en verwacht die eigenlijk wel in 2 korte of één lange laadsessie te kunnen gaan halen. Ik eet altijd onderweg (met kinderen) en dat gaat niet sneller dan in 45-55 minuten, dus dan laadt de auto van bijna 0 weeer naar ergens in de 90% verwacht ik.
Die 350km is bij 100% lading, meestal verbruik je 70-80% (tot 100% laden duurt vaak het langst dus bij 80 ga je weer de weg op. Dat houd dan in 250-280 echte km's in de winter naar de wintersport, dan kom ik toch echt aan de 2 uur max. Wat op zich prima te doen is.

Zomer zal wel aanzienlijk beter zijn dan denk ik dat je makkelijk 500-600km op een lading kunt halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brechtdk
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-05 23:08
Ik rijd intussen met een A6 sportback performance. Heel tevreden 👌. Vreemde positie van brandblusser, dealer gaat die terug weghalen. Blijkbaar wordt die zo geplaatst door d’ieteren. Ik kom uit een A6 C8 en ik vind dit toch wel een upgrade in veel aspecten. Ja, de glossy black panelen laten snel vingerafdrukken zien, maar het dashbord zit beter in elkaar en in tegenstelling tot de C8 kraakt hier niks. De wegligging is een stuk beter. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULdrbknZ0U5MhYgzOihZ7jGTGGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NFlUoSpKzR110luMOKXS7lb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKrXpeKMc1RDp4oGaIZnIwrtV_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjPTc9tKdhQ2jYJPITSY0RC1.jpg?f=fotoalbum_large

Zitpositie is ook hoger dan de A6 C8, best wel aangenaam.

Verder niks van storingen of bugs, intussen uitvoerig getest en naar mijn gevoel is alles zo rock-solid als mijn vorige audi’s.

Enige minpunt is een geluid van wat lijkt op een kleine fan of een transformator uit het dashboard. Ik dacht eerst aan de koeling van de MMI, maar het gaat weg bij het uitschakelen van de verwarming/koeling. Dus ik vermoed dat het afkomstig is van een kleine fan bij de interieur temperatuursensor. Ik rijd wel vaak met radio uit in stilte… dus ik ben hierover wellicht kritisch 😅.

Ik zou de wagen zeker aanraden, mijn collega rijdt met een Taycan en was bij het rijden met deze auto ook wel onder de indruk.

[ Voor 44% gewijzigd door brechtdk op 13-03-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
barta123 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:23:
[...]

De A6 op het PPE platform met 800V architectuur is de veel meer potente langeafstandsauto...
Mwoa, valt ook wel mee.
Als je de 75kWh A6 tegenover de ID.7 pro S zet, wat prijstechnisch de beste match is, krijg je dit:

One stop range (EV-database):
A6: 587km
ID7: 600km

10-80
A6: 22min
ID7: 26 min

WLTP
A6: 627
ID7: 709

Geen wereldschokkende verschillen m.i.

De 100kWh versie is wel duidelijk beter voor lange afstanden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
brechtdk schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:46:
Enige minpunt is een geluid van wat lijkt op een kleine fan of een transformator uit het dashboard. Ik dacht eerst aan de koeling van de MMI, maar het gaat weg bij het uitschakelen van de verwarming/koeling. Dus ik vermoed dat het afkomstig is van een kleine fan bij de interieur temperatuursensor. Ik rijd wel vaak met radio uit in stilte… dus ik ben hierover wellicht kritisch 😅.
Mooie wagen 👍🏼

Grappig, dat had ik tijdens een proefrit ook. :)
Heb me er toen niet in verdiept of er iets aan te doen was.
Hoop voor je dat je het uit kunt (laten?) zetten?
Of hopelijk een je er snel aan. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Puppetmaster op 13-03-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Puppetmaster schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Mwoa, valt ook wel mee.
Als je de 75kWh A6 tegenover de ID.7 pro S zet, wat prijstechnisch de beste match is, krijg je dit:

One stop range (EV-database):
A6: 587km
ID7: 600km

10-80
A6: 22min
ID7: 26 min

WLTP
A6: 627
ID7: 709

Geen wereldschokkende verschillen m.i.

De 100kWh versie is wel duidelijk beter voor lange afstanden. :)
Ik zei ook de 800V variant. de 75kWh variant is 400V als ik het goed heb. Dus dat is waarschijnlijk gewoon een fractioneel beter uitgevoerde ID.7. Die 800V variant met 100kWh is gewoon een heel ander niveau.

Beetje de CLA die Mercedes-Benz heeft onthuld, 320kW!! snelladen met 85kWh, 770km WLTP. Dat is zijn echt stevige getallen! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
barta123 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 23:41:
[...]

Ik zei ook de 800V variant. de 75kWh variant is 400V als ik het goed heb. Dus dat is waarschijnlijk gewoon een fractioneel beter uitgevoerde ID.7. Die 800V variant met 100kWh is gewoon een heel ander niveau.
Nee, de 75kWh is ook 800V, maar omdat dat pack minder cellen heeft van dezelfde architectuur, kan hij naar verhouding minder vermogen kwijt.
Beetje de CLA die Mercedes-Benz heeft onthuld, 320kW!! snelladen met 85kWh, 770km WLTP. Dat is zijn echt stevige getallen! :9
Die pakken het idd beter aan dan Audi, mooie specs!
Alleen een beetje een kleine auto… :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipsel
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:50
Mooi om de Sportback nu ook al te zien. Ik begreep van de dealer dat eerst Avants geproduceerd zouden worden en later (week 14?) pas gestart zou worden met de productie van de Sportback. Heeft iemand de Sportback al bij de dealer zien staan?

Ik heb in november een A6 Sportback e-tron S edition in Daytonagrijs besteld. Opties:
- 21 inch velgen
- Winterpakket
- Tech pro
- Privacy glas
- Phone box

Net als anderen hier had ik graag B&O pakket gehad maar het totale pakket werd me net even te gek.
Pagina: 1 2 3 Laatste