fwinters schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:44:
[...]
Meen je dat i.v.m. het audiosysteem? Want daar ben ik eigenlijk heel boos over. Dan heb je het B&O systeem en klinkt het inderdaad als een goedkoop speakersysteem. Na aanschaf van de functie store uitbreiding die het audiopakket "Sound functions package" is het geluid plots waanzinnig beter en dat dit nu net betalend is voor een dure audio upgrade?! Deze "upgrade" zou eerst en vooral niet nodig mogen zijn (ik heb 4 weken geleden die testmaand geactiveerd) en zou al helemaal gratis moeten zijn! Ik heb de wagen vandaag binnengebracht voor de KD2* upgrade dus ben heel benieuwd.
Edit: je hebt gelijk, ik heb het even online nagezocht.
Hier is het overzicht van alle audio-gerelateerde verbeteringen op een rij:
1. Akoestische herprogrammering (EQ-profiel)
- Warmere basisklank: De equalizer-curven van de DSP (Digital Signal Processing) zijn volledig opnieuw afgesteld. De kille, schelle en vlakke klank uit 3.01 is vervangen door een dieper, voller en meer gebalanceerd geluidsbeeld.
- Dynamische bascorrectie: De fysieke woofers worden nu efficiënter aangestuurd, waardoor de bas ook op lage volumes strakker en minder bonkig klinkt.
2. Systeemgeluiden en 'Chimes' (Geïntroduceerd in 3.11)
- Aangenamere waarschuwingsgongs: De harde, indringende en soms schrikbarende pieptonen van de parkeersensoren, de snelheidslimietwaarschuwing en de Adaptieve Cruise Control (ACC) zijn vervangen door zachtere 'chimes'.
3. Stabiliteit en Bugfixes (Entertainment)
- Geen audio-uitval meer: In versie 3.01 viel het geluid na een korte tussenstop soms volledig weg, of deden alleen de tweeters het nog. De audiomodule (Module 5F) crasht niet meer, wat zorgt voor een stabiele opstartcyclus.
- 3D-audio geheugen: Het systeem onthoudt nu je surround-voorkeuren. In eerdere versies sprong de 3D-instelling bij elke startcyclus willekeurig terug naar de basiswaarde.
- Geoptimaliseerde Surround Processing: De bug die ervoor zorgde dat muziek via de surround-modus muf, hol of kunstmatig galmend klonk, is volledig gladgestreken.
4. Bron- en connectiviteit-upgrades
- Hogere Bluetooth- & Wi-Fi-bitrate: De draadloze datastroom voor Apple CarPlay en Android Auto is geoptimaliseerd. Hierdoor komt muziek met aanzienlijk minder compressie bij de versterker aan, wat zorgt voor direct hoorbare detailwinst.
- DAB+ en Radio stabiliteit: Het schakelen tussen verschillende radio- en streamingbronnen verloopt zonder volumepieken of haperingen.
- Bluetooth hoofdtelefoon ondersteuning (Vanaf 3.11): Passagiers kunnen nu draadloze hoofdtelefoons rechtstreeks aan het MMI koppelen om audio te luisteren, onafhankelijk van wat er over de Bang & Olufsen-speakers klinkt.
Wat is de bron hiervan? Wat geldt voor de b&o en wat niet? De koptelefoon bv zou top ziijn.
Enige wat ik over bovestaande kan vinden is:
wees voorzichtig met deze tekst. Het heeft alle kenmerken van een AI-gegenereerd antwoord dat plausibel klinkt, maar niet op verifieerbare feiten is gebaseerd (dit wordt ook wel "hallucinatie" genoemd)
[
Voor 4% gewijzigd door
AkroBatik op 16-07-2026 23:53
]
.