• Wasbeer2006
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20:19
Ik ben vandaag gebeld voor de upgrade, eind september wordt die uitgevoerd.

Sta niet perse te springen ik heb namelijk al twee maanden geen enkele melding gehad. (Ja paar keer de dat de boel wordt bijgewerkt, maar thats it. Ben benieuwd

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-08 13:49

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

fwinters schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:44:
[...]

Meen je dat i.v.m. het audiosysteem? Want daar ben ik eigenlijk heel boos over. Dan heb je het B&O systeem en klinkt het inderdaad als een goedkoop speakersysteem. Na aanschaf van de functie store uitbreiding die het audiopakket "Sound functions package" is het geluid plots waanzinnig beter en dat dit nu net betalend is voor een dure audio upgrade?! Deze "upgrade" zou eerst en vooral niet nodig mogen zijn (ik heb 4 weken geleden die testmaand geactiveerd) en zou al helemaal gratis moeten zijn! Ik heb de wagen vandaag binnengebracht voor de KD2* upgrade dus ben heel benieuwd.

Edit: je hebt gelijk, ik heb het even online nagezocht.
Hier is het overzicht van alle audio-gerelateerde verbeteringen op een rij:
1. Akoestische herprogrammering (EQ-profiel)
  • Warmere basisklank: De equalizer-curven van de DSP (Digital Signal Processing) zijn volledig opnieuw afgesteld. De kille, schelle en vlakke klank uit 3.01 is vervangen door een dieper, voller en meer gebalanceerd geluidsbeeld.
  • Dynamische bascorrectie: De fysieke woofers worden nu efficiënter aangestuurd, waardoor de bas ook op lage volumes strakker en minder bonkig klinkt.
2. Systeemgeluiden en 'Chimes' (Geïntroduceerd in 3.11)
  • Aangenamere waarschuwingsgongs: De harde, indringende en soms schrikbarende pieptonen van de parkeersensoren, de snelheidslimietwaarschuwing en de Adaptieve Cruise Control (ACC) zijn vervangen door zachtere 'chimes'.
3. Stabiliteit en Bugfixes (Entertainment)
  • Geen audio-uitval meer: In versie 3.01 viel het geluid na een korte tussenstop soms volledig weg, of deden alleen de tweeters het nog. De audiomodule (Module 5F) crasht niet meer, wat zorgt voor een stabiele opstartcyclus.
  • 3D-audio geheugen: Het systeem onthoudt nu je surround-voorkeuren. In eerdere versies sprong de 3D-instelling bij elke startcyclus willekeurig terug naar de basiswaarde.
  • Geoptimaliseerde Surround Processing: De bug die ervoor zorgde dat muziek via de surround-modus muf, hol of kunstmatig galmend klonk, is volledig gladgestreken.
4. Bron- en connectiviteit-upgrades
  • Hogere Bluetooth- & Wi-Fi-bitrate: De draadloze datastroom voor Apple CarPlay en Android Auto is geoptimaliseerd. Hierdoor komt muziek met aanzienlijk minder compressie bij de versterker aan, wat zorgt voor direct hoorbare detailwinst.
  • DAB+ en Radio stabiliteit: Het schakelen tussen verschillende radio- en streamingbronnen verloopt zonder volumepieken of haperingen.
  • Bluetooth hoofdtelefoon ondersteuning (Vanaf 3.11): Passagiers kunnen nu draadloze hoofdtelefoons rechtstreeks aan het MMI koppelen om audio te luisteren, onafhankelijk van wat er over de Bang & Olufsen-speakers klinkt.
Wat is de bron hiervan? Wat geldt voor de b&o en wat niet? De koptelefoon bv zou top ziijn.

Enige wat ik over bovestaande kan vinden is:
wees voorzichtig met deze tekst. Het heeft alle kenmerken van een AI-gegenereerd antwoord dat plausibel klinkt, maar niet op verifieerbare feiten is gebaseerd (dit wordt ook wel "hallucinatie" genoemd)

[ Voor 4% gewijzigd door AkroBatik op 16-07-2026 23:53 ]

.

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:04
fwinters schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:44:
[...]

Meen je dat i.v.m. het audiosysteem? Want daar ben ik eigenlijk heel boos over. Dan heb je het B&O systeem en klinkt het inderdaad als een goedkoop speakersysteem. Na aanschaf van de functie store uitbreiding die het audiopakket "Sound functions package" is het geluid plots waanzinnig beter en dat dit nu net betalend is voor een dure audio upgrade?! Deze "upgrade" zou eerst en vooral niet nodig mogen zijn (ik heb 4 weken geleden die testmaand geactiveerd) en zou al helemaal gratis moeten zijn! Ik heb de wagen vandaag binnengebracht voor de KD2* upgrade dus ben heel benieuwd.

Edit: je hebt gelijk, ik heb het even online nagezocht.
Hier is het overzicht van alle audio-gerelateerde verbeteringen op een rij:
1. Akoestische herprogrammering (EQ-profiel)
  • Warmere basisklank: De equalizer-curven van de DSP (Digital Signal Processing) zijn volledig opnieuw afgesteld. De kille, schelle en vlakke klank uit 3.01 is vervangen door een dieper, voller en meer gebalanceerd geluidsbeeld.
  • Dynamische bascorrectie: De fysieke woofers worden nu efficiënter aangestuurd, waardoor de bas ook op lage volumes strakker en minder bonkig klinkt.
2. Systeemgeluiden en 'Chimes' (Geïntroduceerd in 3.11)
  • Aangenamere waarschuwingsgongs: De harde, indringende en soms schrikbarende pieptonen van de parkeersensoren, de snelheidslimietwaarschuwing en de Adaptieve Cruise Control (ACC) zijn vervangen door zachtere 'chimes'.
3. Stabiliteit en Bugfixes (Entertainment)
  • Geen audio-uitval meer: In versie 3.01 viel het geluid na een korte tussenstop soms volledig weg, of deden alleen de tweeters het nog. De audiomodule (Module 5F) crasht niet meer, wat zorgt voor een stabiele opstartcyclus.
  • 3D-audio geheugen: Het systeem onthoudt nu je surround-voorkeuren. In eerdere versies sprong de 3D-instelling bij elke startcyclus willekeurig terug naar de basiswaarde.
  • Geoptimaliseerde Surround Processing: De bug die ervoor zorgde dat muziek via de surround-modus muf, hol of kunstmatig galmend klonk, is volledig gladgestreken.
4. Bron- en connectiviteit-upgrades
  • Hogere Bluetooth- & Wi-Fi-bitrate: De draadloze datastroom voor Apple CarPlay en Android Auto is geoptimaliseerd. Hierdoor komt muziek met aanzienlijk minder compressie bij de versterker aan, wat zorgt voor direct hoorbare detailwinst.
  • DAB+ en Radio stabiliteit: Het schakelen tussen verschillende radio- en streamingbronnen verloopt zonder volumepieken of haperingen.
  • Bluetooth hoofdtelefoon ondersteuning (Vanaf 3.11): Passagiers kunnen nu draadloze hoofdtelefoons rechtstreeks aan het MMI koppelen om audio te luisteren, onafhankelijk van wat er over de Bang & Olufsen-speakers klinkt.
Heb op stukken uit je tekst gegoogeld, maar kan niet vinden waar je dit hebt gevonden. Heb je een linkje?

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
AkroBatik schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:00:
[...]

Wat is de bron hiervan? Wat geldt voor de b&o en wat niet? De koptelefoon bv zou top ziijn.

Enige wat ik over bovestaande kan vinden is:

[...]
Koptelefoon werkt. Ik heb een facelift versie en daar kan dit.

The best is yet to come

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34
Dean Martin schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:33:
[...]

Hoe stel je dit in? Benieuwd of het op de KD2* ook zit.

• fwinters
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:16
Ja, correct, over de bluetooth hoofdtelefoon had ik een linkje, maar vind 'm niet direct terug.
Of dat dus al dan niet werkt weet ik nog niet, aangezien de update mislukt is.
Ik ga vandaag een officiële ingebrekestelling naar de dealer & d'Ieteren sturen want ik verwacht een compensatie voor het feit dat ik als betatester gebruikt ben voor deze modellenreeks.
De 2025 versie van de A6-etron was simpelweg niet klaar. Het aantal ongemakken en beta problemen is ongezien en getuigt van een diep disrespect naar klanten die puur als FFF gebruikt worden: Find Fuck and Forget.

• SMEG
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:05
Mijn Q6 heeft afgelopen week de KD2 update gekregen. Hierin valt het echt op dat er stappen zijn gezet: minder meldingen, en een beter geluid uit de B&O audio.

Echter in mijn ogen is de actieve rijassistent nog veel nerveuzer geworden. Is dit voor meer mensen herkenbaar?

Voor de update was het systeem niet betrouwbaar, en heeft het mij bij een rijweg met dubbele lijnen in het midden wel eens in tegemoetkomend verkeer gestuurd. Maar na deze update is het in 3x rijden al 2x voorgekomen dat de auto mij actief de zijkant van een vrachtwagen in heeft gestuurd. De omstandigheden waren: bij het inhalen van een vrachtwagen op de A2 draait de auto het stuur compleet onverwacht richting de vrachtwagen. Enkel door direct tegensturen heb ik een ongeluk voorkomen. Ook wanneer wegen smaller worden bij wegwerkzaamheden detecteert de auto plots dat ik aan beide kanten de rijstrook bijna over ga (zonder knipperlicht), dit was niet het geval. En besluit de auto dat het stuur omgooien in de richting de vangrail de beste optie is. Ook hier was direct tegensturen nodig om een ongeluk te voorkomen.

Eerder heb ik mij juist afzijdig gehouden op dit forum om geen te negatief beeld te schetsen van dit voertuig, maar het exemplaar wat ik heb ik ronduit gevaarlijk.

• Wasbeer2006
Nouja zoals ik bovenaan als schreef ik heb nu bijna geen meldingen.

Wat is van de rijassistent nu vind is dat ie teveel naar rechts rijd. Logisch op een 80km weg, maar niet op een snelweg. Ook kan je hem niet plaatsen, dus bv zelf meer naar links en dan "vastzetten"

Het blijft natuurlijk wel een hulpsysteem he. Ik vind ook echt dat het hiermee moet stoppen en dat het bij tesla en ook bij de 2026 modellen van diverse merken veel te ver gaat.

lees het topic eens door gaat alleen over die *&^ software (waarvan veel regelgevings). Terwijl het een van de best rijdende EV op de markt is voor, alles meegenomen en slim geconfigureerd ook niet teveel geld.

We doen het onszelf ook wel een beetje aan he! Want als we niet 10 verschillende kleuren lampjes kunnen configuren laten we een auto staan en kopen een chinees, bij wijze van, jullie snappen me hoop ik,

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Wasbeer2006 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:36:
lees het topic eens door gaat alleen over die *&^ software (waarvan veel regelgevings). Terwijl het een van de best rijdende EV op de markt is voor, alles meegenomen en slim geconfigureerd ook niet teveel geld.
Ik weet dat jouw model weinig / geen issues heeft, dus logisch dat jij er gelukkiger mee bent. Een van de best rijdende EVs op de markt is natuurlijk zeer persoonlijk.

Zelf heb ik de A6 nu een maandje (tijdelijke auto gelukkig). De auto qua design buitenkant (smaak): erg goed gelukt. En als de deur dichtgooit van de auto dan weet je: Audi heeft dit goed voor elkaar. Auto rijdt vind ik ook erg goed. Maar verder: interieur is echt Audi onwaardig afgewerkt (goedkoop plastic rondom de deurhendel, pianoplastic was in de aanbieding). Het scherm vond ik de grootste tegenvaller: met genoeg lichtinval zie je heel duidelijk de twee losse schermen, waarbij de schermen niet eens dezelfde hoogte hebben. Een enorme berg aan plastic bezzel moet het doen lijken dat het 1 groot scherm is: weer de goedkope oplossing. Geen gevoerde bakken in de deur, hard plastic op de bovenkant. Audio is zeer ondermaats. Je merkt gewoon dat Audi heeft gezocht naar besparingen: erg zonde :)

En dan de software: bij het ophalen cruise control aan willen zetten. Nop, want de gordel zou niet vast zijn. Geluid instellen qua focus (voor of alle) werkt 9 van de 10 keer niet. Continue meldingen over privacy, bijwerken navigatie, etc die terug blijven komen bij elke start (ondanks dat ik een bestuurdersprofiel heb ingesteld). Digitale sleutel staat als optie in het scherm om in te stellen: Audi zegt werkt niet meer, dus doen we niks aan. Soms werkt de app qua klimaat starten wel, maar soms ook weer niet. Kan doorgaan maar het topic staat vol met voorbeelden.

Qua software en afwerking zijn andere merken inmiddels verder (zal niet vergelijken met andere merken, hier offtopic). Goed compleet geconfigureerd (want Audi) gaat de auto zo naar de 80 a 100k. Ik heb met plezier Audi gereden in het verleden. En had graag een A6/Q6 op de stoep gezet, maar niet met deze afwerking en software.

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 18-07-2026 07:45 ]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:37
Iedereen die instapt is onder de indruk van het scherm en dat hele verhaal met twee schermen en plastic is me nog nooit opgevallen. En welke auto heeft gevoerde deurbakken? Voor mij ook niet echt een belangrijjk punt. Ja er zit plastic hier en daar maar dat geldt voor heel heel veel, ook duurdere auto’s. Zeker piano ellende is erg ‘in de mode’.

Ik ben heel tevreden met mijn Q6, geen enkele rare melding (3.10), geen gekke ingrepen en het rijdt fantastisch. En ga je een keer een lange rit maken dan zul je de laadsnelheid en laag verbruik kunnen waarderen.Eergisteren stond ik naast een Model 3 te laden bij een Duitse snellader. Die zat bij 52% al ruim onder de 100kW… dat doet de Audi stukken beter.

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-07 23:36
JTHZZ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:55:
Iedereen die instapt is onder de indruk van het scherm en dat hele verhaal met twee schermen en plastic is me nog nooit opgevallen. En welke auto heeft gevoerde deurbakken? Voor mij ook niet echt een belangrijjk punt. Ja er zit plastic hier en daar maar dat geldt voor heel heel veel, ook duurdere auto’s. Zeker piano ellende is erg ‘in de mode’.

Ik ben heel tevreden met mijn Q6, geen enkele rare melding (3.10), geen gekke ingrepen en het rijdt fantastisch. En ga je een keer een lange rit maken dan zul je de laadsnelheid en laag verbruik kunnen waarderen.Eergisteren stond ik naast een Model 3 te laden bij een Duitse snellader. Die zat bij 52% al ruim onder de 100kW… dat doet de Audi stukken beter.
Ik snap die discussie over het interieur ook niet echt. Ik heb geen vergelijk met 20 jaar geleden maar ik sluit me volledig bij jou aan. Ik krijg juist heel erg veel complimenten ook over de binnenkant (en idd ook het scherm). Zat laatst bij iemand in de auto die zo’n Kia EV3 rijdt, nou ik kan je vertellen dat mijn A6 (gelukkig maar) veel stiller is en veel minder gekraak in het interieur heeft.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dat je er zelf tevreden mee bent is uiteraard prima: hoe je de kwaliteit ervaart is in bepaalde mate ook persoonlijk. Maar als je objectief kijkt zie je echt wel lui design / afwerking. Naast de deurhendel zit een blanco afdekplaat waar eerst de knop voor de vergrendeling zat. Dat je dat niet qua design goed oplost kan ik mij aan ergeren voor een auto die zoveel kost.

Audi heeft zelf aangegeven inderdaad bespaart te hebben op de afwerking dus dat lijkt mij een zeer objectieve bron:

https://www.motor1.com/ne...s-interior-quality-worse/
Communication at Audi, was unusually open in his self-criticism and said to journalists present when asked: "We have certainly been better in terms of quality in the past, but we will get there again." He added that the demands of customers and the media on Audi quality had perhaps been slightly underestimated.
Ik deel puur mijn ervaring nu ik de auto een maand heb: ik vind de kwaliteit ondermaats :)

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 18-07-2026 08:48 ]

• Wasbeer2006
We Are Borg schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:46:
Dat je er zelf tevreden mee bent is uiteraard prima: hoe je de kwaliteit ervaart is in bepaalde mate ook persoonlijk. Maar als je objectief kijkt zie je echt wel lui design / afwerking. Naast de deurhendel zit een blanco afdekplaat waar eerst de knop voor de vergrendeling zat. Dat je dat niet qua design goed oplost kan ik mij aan ergeren voor een auto die zoveel kost.

Audi heeft zelf aangegeven inderdaad bespaart te hebben op de afwerking dus dat lijkt mij een zeer objectieve bron:

https://www.motor1.com/ne...s-interior-quality-worse/

[...]

Ik deel puur mijn ervaring nu ik de auto een maand heb: ik vind de kwaliteit ondermaats :)
Het interieur zie ik natuurlijk ook. Het is minder dan vroeger, absoluut 100% mee eens. Zat vd week foto,s van mijn passat uit 2017 en dat zag er echt goed uit/beter.

De schermen, wat ik erg vind is dat je geen virtual cockpit hebt, dat was mooi. Dat mis ik misschien wel het meest, dat zou de hele beleving veranderen en meer batterij optie met bv apps van derde.

Het harde plastic onder het midden helemaal mee eens ook. Maar is het afwijkend van de concurrentie, heb je in de ix3 gezeten, glc, ex60. Dat is op detail anders, maar Volvo was top, maar dit is te minimalistisch (smaak) BMW, ernstige tegenvaller in het geheel. GLC alleen mooi als je er 20k aan opties en hyperscreen aanvinkt. Eigenlijk is alleen de zeekr 001 van binnen mooier.

Als audi dat gaat doen en andere merken dan worden de gaten met chinezen en volvo veel te groot! Ik heb nu voor 74k een sline met tech pro. Het enige wat ik niet heb is mmi+. En wat smaak opties. Dat is gewoon niet veel geld voor zo,n auto een i5 kost 14k meer een eqe 18k.

Let wel dat de problemen die een behoorlijk grote groep heeft ik ook echt niet normaal vind en sommige levensgevaarlijk! Maar de foutmeldingen die geen foutmeldingen zijn worden nog wel eens door elkaar gehaald.

Ik vind het ook Audi onwaardig, laat dat helder zijn! Maar een deel van de kritiek is meehuilen met de volven in het bus, ga eens bij de concurrentie kijken.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Dean Martin schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:33:
[...]

Dat snap ik, echter impliceert bovenstaande update dat die ook voor oudere modellen beschikbaar zou zijn naar de update.

Hoe kan je dit instellen? Dan kan ik checken of het bij mij ook werkt.

.

• JTHZZ
Dat besparen op interieur zie je tegenwoordig bij alle merken om EVs toch nog betaalbaar te houden en dan is het de kunst dat te doen zonder dat het meteen een slechte ervaring is bij het instappen. Ik vind dat Audi dat goed heeft gedaan. Ook dat kapje waar je het over hebt: totaal niet opvallend voor mij. En bijv de stilte en rust tijdens het rijden ligt echt voor op veel andere EVs waar ik in heb gezeten. Dus laten we het erop houden dat iedereen op andere dingen let..

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 18-07-2026 10:16 ]

• Dean Martin
  • Niet online
AkroBatik schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:52:
[...]

Dat snap ik, echter impliceert bovenstaande update dat die ook voor oudere modellen beschikbaar zou zijn naar de update.

Hoe kan je dit instellen? Dan kan ik checken of het bij mij ook werkt.
Uit m'n hoofd (ben op vakantie zonder auto) via het bijrijdersscherm -> instellingen -> verbindingen.

The best is yet to come

• dbalgobind
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 05-08 14:46
Goededag mede Audi berijders,

Vraagje mbt de geheugen van de electrische stoel van de berijder. Krijgen jullie de melding dat een zitpositie is opgeslagen bij het opslaan? Ik krijg de melding als ik een positie wilt opslaan (drukken op set en dan 1 of 2): Druk op 1 of 2 om de positie op te slaan. Dus niet echt dat de instellingen zijn opgeslagen.

En het komt vaak voor dat ik in een week 2 a 3 keer op 1 moet drukken om mijn zitpositie te krijgen zonder dat er iemand anders in mijn auto heeft gezeten.

Alvast dank.

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-08 15:01
Nederland - Toscane

Q6 quattro MY25

Efficiency mode. Airco wel van eco afgehaald. Maximale snelheid gereden, soms even wat harder.

- Bereik als heel goed ervaren (verbruik vaak tussen 18-22Kwh). Moest vaker stoppen voor de kinderen dan laden. Op een gegeven moment ruim 4.5 uur door kunnen rijden (toen ze sliepen). Echt anders dan mijn vorige Volvo XC40 P8.

- Grotendeels op Audi Nav gereden ivm laadstops. Ik werd op prima laadpunten afgezet. Hij had mij 1x wel een stukje door mogen laten rijden toen het aantal beschikbare laders op de locatie snel terugliep.

- Omleidingen Google Maps superieur. Op drukke punten of bij een omleid suggestie van Audi Nav regelmatig even naar Gmaps geschakeld. Audi stuurt je m.i. te snel van de snelweg.

- Laden gaat echt super snel. Af en toe bij de buren gekeken en kwamen niet in de buurt van de Q6.

- Adaptive Cruisecontrol veel kunnen gebruiken. Werkt met name prettig op de brede tolwegen.

- 1x valse bandenspanningsmelding gekregen. Toch ff spannend met volle auto en lange reis. Erg vervelen dat je niet vanuit MMI de Bar kan uitlezen per band, of minimaal de verdachte band kan zien. Na controle bij luchtpomp bleek alles in orde. Temperatuur?

- Comfort in auto super. Ook achterin.

Al met al dik tevreden.

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-08 12:52
liber! schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:56:
Ik heb sinds vandaag een nieuwe gsm, de Google Pixel 10 Pro (qi2), maar ik krijg nu heel de tijd de melding vreemd voorwerp in de lader op de auto wanneer ik draadloos probeer te laden in de phone box. Mijn vorige gsm, een Samsung S22 Ultra (merkbaar hoger en breder) had dit zelden. Ook als ik best goed kijk om het logo te aligneren blijft het issue.

Nog iemand hetzelfde voor?
Zelfde met dezelfde GSM. Ik gebruik bedraad laden in de wagen...

• Alamo
dbalgobind schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:50:

Vraagje mbt de geheugen van de electrische stoel van de berijder. Krijgen jullie de melding dat een zitpositie is opgeslagen bij het opslaan? Ik krijg de melding als ik een positie wilt opslaan (drukken op set en dan 1 of 2): Druk op 1 of 2 om de positie op te slaan. Dus niet echt dat de instellingen zijn opgeslagen.

En het komt vaak voor dat ik in een week 2 a 3 keer op 1 moet drukken om mijn zitpositie te krijgen zonder dat er iemand anders in mijn auto heeft gezeten.

Alvast dank.
Zelfde bij mij. Melding met een instructie in beeld. Geen bevestiging van opslaan in beeld, maar wél een piepje. Dat is volgens mij de indicatie dat het opslaan voltooid is.

• xjs678qr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NOx1r4QJnDotIYqRPZJMz22mBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Q6Aa2w2yIbozDi7OuWcr5AX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-83Va7M8w2AsZHSenIhZJfv2Tx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfC586fq7qahIFmKM5c2RAQH.png?f=fotoalbum_large

Dit is dan de A6 e-tron Performance in Corporate S met trekhaak voor de komende 5 jaar.

Ik ben er net geen en terug mee naar Frankrijk geweest. Verbruik met 3 fietsen op de drager was 25kwh/100km. Ik reed steeds de maximaal toegelaten snelheid +5 op de teller, nagenoeg altijd op balanced.

Snelladen is een verademing tov mijn vorige iX3, maar wat een lawaai dat ie maakt bij het snelladen (in een omgeving van 35°C). Op de terugrit ben ik vertrokken met 45% en met 2 laadstops tot 80-85% thuis geraakt. Het lijkt mij wel dat laders soms last hebben als er een tweede wagen aan de zuil komt hangen (dan daalt het laden) of de tweede wagen vertrekt (idem), dus tijdens het snelladen checkte ik de app geregeld om te controleren dat het laden nog verder ging.

Onderweg 2x ACC uitgevallen, na enkele minuten kan je die weer aanzetten. Ter plaatse 1x storing (deur open) en 1x reset van de koffer moeten doen.

Voor de rest een comfortabele rit. De wagen lijkt mij iets stiller dan de vorige ix3. In snellere bochten blijf je wel voelen dat het een zware wagen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbV8emojpZXp4A6kz1XlrP6yq0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQFLrvI2B5MlPpB7YO2Lg50F.jpg?f=fotoalbum_large

• JTHZZ
Die fietsendrager hakt er lelijk in! Staken de fietsen ver boven de auto uit ?

• xjs678qr
JTHZZ schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:11:
Die fietsendrager hakt er lelijk in! Staken de fietsen ver boven de auto uit ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWYtaLjqAohCtbGV8dmLPWv7O3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5LRVibUnyqYor3Fy53LwSRW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prkGyytWltH5YzMC_7B2nyZrFjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sXrSSArgjoIQLOdVQWU28UQM.png?f=fotoalbum_large

De luchtstroom was zeker verstoord. Als je er racefietsen gaat opzetten zal het wel wat beter zijn vermoed ik. Zeker de e-bike is nogal lang en steekt dan ook links-rechts uit.

• Wasbeer2006
xjs678qr schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De luchtstroom was zeker verstoord. Als je er racefietsen gaat opzetten zal het wel wat beter zijn vermoed ik. Zeker de e-bike is nogal lang en steekt dan ook links-rechts uit.
Die thule dragers staan veel te hoog. Ik ga het vrijdag met een racefiets doen, maak wel een foto.

Ik wilde nog een veel langere drager kopen, maar uiteindelijk niet gedaan. De reden dat de thule wat hoger staan is dat je carbon velgen niet smelten van de uitlaatwarmte, maarja die hebben we niet meer.

De foto vertekend wel hoor, want zo zag het er bij mij op een V60 niet eens uit. De foto vanaf de voorkant auto is beter kloppend.

Ik hoop niet dat het 25kw wordt, dat zou 20% extra zijn, kan ik me haast niet voorstellen. Mijn V60 ging net een 10% meer verbuiken en dat was met 3 MTB,s nu gaat de racer mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Wasbeer2006 op 22-07-2026 08:52 ]

• JTHZZ
Mijn ervaring is ook met een ‘lage’ auto dat uitstekende fietsen inderdaad de luchtstroom verstoren en daarmee flink impact hebben op verbruik. Een ‘hoge’ auto waar de fietsen achter blijven heeft hier veel minder last van. Maar die heeft natuurlijk in de basis al een hoger verbruik vanwege de stroomlijn. Daarom lees je ook zulke verschillen tussen de ervaringen met een fietsendrager. A6 of Q6 en het type fiets achterop maken in deze een verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 22-07-2026 09:10 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Wasbeer2006 Mijn ervaring met een benzineauto (station) is dat de fietsen achterop voor een meerverbruik van ca 10 - 15% zorgen. Zeker niet verwaarloosbaar dus. Bij een nog wat beter gestroomlijnde EV zal het zeker niet minder zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Wasbeer2006
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:40:
@Wasbeer2006 Mijn ervaring met een benzineauto (station) is dat de fietsen achterop voor een meerverbruik van ca 10 - 15% zorgen. Zeker niet verwaarloosbaar dus. Bij een nog wat beter gestroomlijnde EV zal het zeker niet minder zijn.
Ja het verschilt natuurlijk per auto. Hang heel erg van de luchtstroom en windrichting af. Heb wel een hele aerodynamische fiets maar dat werkt dwars op de auto wat minder :-)

Mijn passat diesel ging van 1 op 20 normaal naar 1 op 13 in vakantie trim met dakkoffer. De V60 ging van 1 op 18 naar een 1 op 14 in vakantietrim met dakkoffer en fietsen

Nu zonder dakkoffer en met maar 1 racefiets, ben benieuwd. De avant loopt natuurlijk wel schuin af dat is een groot nadeel de V60 was veel rechter

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:44
De dealer heeft inmiddels gereageerd op mijn klachten. Ik mag de auto komende week inleveren, ik krijg dan vervangend vervoer. Ze gaan kijken wat ze kunnen fixen a.h.v. mijn klachten. Ze geven zelf al aan dat ze afhankelijk zijn vanuit Audi zelf voor de software updates, ik heb er dus een hard hoofd in wat er gefixt kan worden. Ik hou jullie op de hoogte.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Dean Martin
  • Niet online
dbalgobind schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:50:

Alvast dank.
Dat de stoel soms niet teruggaat heb ik al in 3 audi's gehad. In de Q7, de etron en nu in de A6.

Ik zie er geen patroon in, maar het komt bij mij ook soms voor.

The best is yet to come

• fuchs
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:46
Ik heb ook een afspraak gemaakt voor de update, ze vertelden mij dat hiervoor een terugroepactie is. Na mijn vakantie gaat ‘ie naar de garage, duurt twee dagen. Ik hoop dat hierdoor de storingsmeldingen en het uitschakelen van de hulpsystemen wegblijven. Auto bevalt verder ontzettend goed maar ik betaal geen hoop geld voor een auto waarvan de hulpsystemen het om de haverklap (1 op 4 ritten) niet doen.

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 20:55

Theuno

Da Devil Crew

Theuno schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Vandaag nam de dealer contact op. Ze hadden de stuurbekrachtiging weer aan de gang, maar de storing bleef. En dus moeten ze van de fabriek een nieuw stuurhuis monteren... levertijd 2 werkdagen, en dan nog wachten tot ze die kunnen plaatsen.

We wachten weer verder af.
Ik heb de auto inmiddels al ruim 2 weken terug.

Naast het nieuwe stuurhuis, zit er ook de nieuwe software in.
Ik ben weer heel blij met deze auto, zoveel fijner als de tijdelijke auto's. Ook heb ik geen problemen meer gezien, laten we dat volhouden 8)

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:12
fuchs schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:37:
Ik heb ook een afspraak gemaakt voor de update, ze vertelden mij dat hiervoor een terugroepactie is. Na mijn vakantie gaat ‘ie naar de garage, duurt twee dagen. Ik hoop dat hierdoor de storingsmeldingen en het uitschakelen van de hulpsystemen wegblijven. Auto bevalt verder ontzettend goed maar ik betaal geen hoop geld voor een auto waarvan de hulpsystemen het om de haverklap (1 op 4 ritten) niet doen.
Het kán twee dagen duren, soms lukt het, als je hem vroeg brengt binnen 1 dag! Die van mij kon ik dezelfde dag weer ophalen! (Pon Center Utrecht)

http://www.brianesselbrugge.nl

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Guitarist schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:43:
[...]

Het kán twee dagen duren, soms lukt het, als je hem vroeg brengt binnen 1 dag! Die van mij kon ik dezelfde dag weer ophalen! (Pon Center Utrecht)
Bij mij was het nog geen halve dag. Denk dat dat het ook afhangt van de huidige software waarvan hij geupdate moet worden.

.

• xjs678qr
Wasbeer2006 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:50:
[...]

Die thule dragers staan veel te hoog. Ik ga het vrijdag met een racefiets doen, maak wel een foto.

Ik wilde nog een veel langere drager kopen, maar uiteindelijk niet gedaan. De reden dat de thule wat hoger staan is dat je carbon velgen niet smelten van de uitlaatwarmte, maarja die hebben we niet meer.

De foto vertekend wel hoor, want zo zag het er bij mij op een V60 niet eens uit. De foto vanaf de voorkant auto is beter kloppend.

Ik hoop niet dat het 25kw wordt, dat zou 20% extra zijn, kan ik me haast niet voorstellen. Mijn V60 ging net een 10% meer verbuiken en dat was met 3 MTB,s nu gaat de racer mee.
De foto achter had ik vooral genomen om mij te herinneren hoe ik de fietsen moest plaatsen voor de terugrit :-)

Ik heb hier al meer lokaal rond gereden met 1 fiets (gravel), dan is het meerverbruik niet zo groot.

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-08 08:00
Hi allen,

Ik meld me even. 9 juli bevestiging van de LM voor bestelling van een Etron Avant Advanced. NU lees ik vandaag op Autoweek dat de basisuitrusting verbeterd is met o.a. TechPlus wat inhoudt matrix LED en omgevingscamera's. Meteen LM gebeld en ze zouden met dealer gaan checken.

Mag toch hopen dta ik die uitrustig ook krijg....

• metalpro2021
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:50
b17b schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:12:
Hi allen,

Ik meld me even. 9 juli bevestiging van de LM voor bestelling van een Etron Avant Advanced. NU lees ik vandaag op Autoweek dat de basisuitrusting verbeterd is met o.a. TechPlus wat inhoudt matrix LED en omgevingscamera's. Meteen LM gebeld en ze zouden met dealer gaan checken.

Don't hold your breath..

Ik wacht ook nog op de 6K korting in 2025 verwerkt in het leasebedrag. Dit soort zaken steken LM dus gewoon in hun eigen zak....

• dbalgobind
b17b schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:12:
Hi allen,

Hmm, ik hoop het van harte voor je...Misschien handig dat je zelf je contactpersoon bij de dealer belt om het na te vragen. Als de bestelling eruit is gegaan en bij het productieproces ligt...wordt het denk ik moeilijk.

• dbalgobind
metalpro2021 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:19:
[...]

Don't hold your breath..

Ik wacht ook nog op de 6K korting in 2025 verwerkt in het leasebedrag. Dit soort zaken steken LM dus gewoon in hun eigen zak....
Toch niet de e-days kortingen?

• b17b
Heb nog geen productiedatum oid. LM gaat nu dealer contacteren.

Hoop het van harte. Met name de 360 gr camera's maken het wel een aangename upgrade.

• metalpro2021
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:50
dbalgobind schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:57:
[...]

Toch niet de e-days kortingen?
Yep. Die

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 22:47
Nou. Gisteren de stap gezet naar mijn eerste EV. Go big or go home dacht ik. Dus heb mijn Panamera 4 Hybrid ingeruild op een Audi SQ6.

The old:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJtqeQM6jmJvu7IZL3I_kO_ZbM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJvCT0WIeY5TiGhX2gegQwFJ.jpg?f=fotoalbum_large

The new:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktBOaH4L33yeimZr7bC2_hkw_nE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR8rKi3iXovwTkORYIpZUJDn.jpg?f=fotoalbum_large

Had ook proefgereden in een Macan. Maar ik was de bodemloze put die elke Porsche badge zo'n heeft een beetje zat en besloot voor de zuster te gaan. Veel meer bang for your buck, zelfde onderstel. Macan reed wel uitstekend. Hoop deze ook.

Wat denken jullie. Goed gedaan? Of ga ik jankend de Panamera missen. Het geluid van de 2.9 twin turbo met open pijpjes ga ik zeker missen iig, maar dat is evident met de overstap naar EV. So be it, er komt ooit nog wel een keer een 911 voor in het weekend.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• dbalgobind
MacDokie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:19:
Nou. Gisteren de stap gezet naar mijn eerste EV. Go big or go home dacht ik. Dus heb mijn Panamera 4 Hybrid ingeruild op een Audi SQ6.

The old:

[Afbeelding]

The new:

[Afbeelding]

Had ook proefgereden in een Macan. Maar ik was de bodemloze put die elke Porsche badge zo'n heeft een beetje zat en besloot voor de zuster te gaan. Veel meer bang for your buck, zelfde onderstel. Macan reed wel uitstekend. Hoop deze ook.

Wat denken jullie. Goed gedaan? Of ga ik jankend de Panamera missen. Het geluid van de 2.9 twin turbo met open pijpjes ga ik zeker missen iig, maar dat is evident met de overstap naar EV. So be it, er komt ooit nog wel een keer een 911 voor in het weekend.
Weet niet of ik je moet feliciteren maar hopelijk heb je de nieuwste software die wat irritante bugs wegneemt en je een goed, heerlijke, rijdende SQ6 tot je beschikking hebt. Ik heb nu een SB A6 S-Line van bijna 4 weken oud (dus ook met de toen nieuwste sw bij aflevering) maar loop nu ook tegen vervelende (bekende) issues aan.

• dbalgobind
.

[ Voor 100% gewijzigd door dbalgobind op 24-07-2026 19:33 ]

• dbalgobind
Klopt het dat het datapakket van 3 naar 10 GB is geupgrade? Ik zie in mijn opslag op mijn.audi dat ik 10 GB per maand heb.

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:12

The old:

[Afbeelding]

The new:

[Afbeelding]

De Macan ligt wel strakker op de weg dan de Q6... Voordat ik zelf voor de A6 ging 2x een Taycan, 2x een Macan en een Q6 gereden. Daarvan vond ik de Q6 wel het minste en het Macan het lekkerste... En inderdaad, de berekening voor Porsche zou zo'n 40 tot 60% duurder zijn door hogere prijzen banden, bijtelling, afschrijving etc... Desalniettemin wel een hele vette bak. En je gaat veel goedkoper uit zijn dan met de Porsche

http://www.brianesselbrugge.nl

• Hammetje

The old:

[Afbeelding]

The new:

[Afbeelding]

De Q6 rijdt fantastisch; of het in de buurt komt van jouw panamera weet ik niet.

Zelf had ik wel met je willen onderhandelen over een ruil tegen mijn Q6. ;-).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Naafets88
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:37
Als ik alleen in de wagen stapt gaat mijn zone enkel klimatiseren, kan ik dat uitschakelen? Danig de volledige wagen dit doet?

in de winter is het ok voor mij, maar in de zomer wil ik toch de volledige wagen gekoeld hebben.

Vind niks in de manual, misschien de verkeerde zoekfuncties?

Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM

• Naafets88
dbalgobind schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:35:
Klopt het dat het datapakket van 3 naar 10 GB is geupgrade? Ik zie in mijn opslag op mijn.audi dat ik 10 GB per maand heb.
Nergens een melding van gezien, maar zie ook in mijn app de 10 GB staan

• sp00f3r
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:23

sp00f3r

“Ik hou van hobbies”

Sinds begin deze week ook versie 03.11.00/C geïnstalleerd gekregen.

Een paar dingen die opvallen:
  • Zoals genoemd verbeterde “chime” voor maximum snelheidsoverschrijding. Wel vreemd dat diezelfde chime gebruikt wordt voor collision warning - alleen dan hoger volume. Had van mij wel oude toon mogen blijven of iets wat meer agressiefs.
  • Helaas 1x foutmelding dat ACC niet aan wilde omdat deuren openstonden… Had ik voor deze update ook 2x gehad en gehoopte dat dit opgelost was. Ga ik melden bij dealer.
  • CarPlay wilde gisteren niet aan en was al onderweg. Telefoon airplane mode On/Off hielp niet, maar zag toen (voor mij) nieuw menu als je op hoofd scherm naar links swiped. Heb hier die drie verbindings icoontjes UIT/AAN gezet en CarPlay kwam er gelijk in:
  • Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DrsvFbqmi33rtFpT6H-fyGRooo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSxvzprg4WjcsbLBQCLVAiXz.jpg?f=fotoalbum_large Niet helemaal OK nog dus, maar een betere work-around dan uitstappen en auto Uit/Aan. Bij zat op die swipe helemaal naar links eerst die digitale Audi Assistent.
  • Moest inderdaad digital key in wallet op iPhone weer installeren en dat ging (in tegenstelling tot wat ik soms hier lees) prima. Auto openen en wegrijden met alleen telefoon in lader houder werkt. Reageert allemaal iets langzamer dan reguliere sleutel.
  • Lane assist lijkt inderdaad minder agressief op 60 wegen, maar nog niet helemaal zeker hoe groot het verschil is.
  • Ga er verder vanuit dat achterklep issue is opgelost. Nog niet gehad iig en met vorige versie 2-3 keer.
Sinds Dec’25 nu 16k km gereden met een A6 SB 83 kWh en 17.8 kWh/100km met 52 km/u avg. Nog steeds erg tevreden!
edit:
Deze is hem trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbhovrL8vesucYsrBcXFVqkWa90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1H26FdLwZDugj9cdXNMXhdyg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door sp00f3r op 25-07-2026 15:25 ]

• MacDokie
sp00f3r schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:54:
Sinds begin deze week ook versie 03.11.00/C geïnstalleerd gekregen.

Een paar dingen die opvallen:
  • Zoals genoemd verbeterde “chime” voor maximum snelheidsoverschrijding. Wel vreemd dat diezelfde chime gebruikt wordt voor collision warning - alleen dan hoger volume. Had van mij wel oude toon mogen blijven of iets wat meer agressiefs.
  • Helaas 1x foutmelding dat ACC niet aan wilde omdat deuren openstonden… Had ik voor deze update ook 2x gehad en gehoopte dat dit opgelost was. Ga ik melden bij dealer.
  • CarPlay wilde gisteren niet aan en was al onderweg. Telefoon airplane mode On/Off hielp niet, maar zag toen (voor mij) nieuw menu als je op hoofd scherm naar links swiped. Heb hier die drie verbindings icoontjes UIT/AAN gezet en CarPlay kwam er gelijk in:
  • [Afbeelding] Niet helemaal OK nog dus, maar een betere work-around dan uitstappen en auto Uit/Aan. Bij zat op die swipe helemaal naar links eerst die digitale Audi Assistent.
  • Moest inderdaad digital key in wallet op iPhone weer installeren en dat ging (in tegenstelling tot wat ik soms hier lees) prima. Auto openen en wegrijden met alleen telefoon in lader houder werkt. Reageert allemaal iets langzamer dan reguliere sleutel.
  • Lane assist lijkt inderdaad minder agressief op 60 wegen, maar nog niet helemaal zeker hoe groot het verschil is.
  • Ga er verder vanuit dat achterklep issue is opgelost. Nog niet gehad iig en met vorige versie 2-3 keer.
Sinds Dec’25 nu 16k km gereden met een A6 SB 83 kWh en 17.8 kWh/100km met 52 km/u avg. Nog steeds erg tevreden!
edit:
Deze is hem trouwens:
[Afbeelding]
Hoop dat ze die er bij mij ook direct op zetten!

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Wasbeer2006
Na 8 maanden redelijk storing vrij te hebben gereden is het bij mij ook toegeslagen..... uiteraard als je onderweg op vakantie bent.

Thuis voor het eerst de fietsendragen erop. Meteen de melding luchtvering beperkt beschikbaar, blijf hangen net boven de laagste setting. daarna meteen geel, zoek de werkplaats op. Nu had ik gelukkig de menu's gemasterd en ergens gezien dat je een luchtvering voor aanhanger optie hebt, die uitgezet en inmiddels 1200km daar geeb probleem mee gehad, maar die setting met je elke keer uitzetten bij intstappen, krijg elke keer meteen de witte melding. laat ik na de vakantie wel naar kijken.

Dan de routeplanner omdat er iets op de trekhaak zit halveert ie ongeveer meteen de actieradius als je de audi navi aanzet, heel apart, dat is dus heel vervelend want dan gaat ie 2x zoveel laadstops inplannen en ook voorbereiden, terwijl mijn verbruik over 1200km "slechts" 20,5kw/100km is met stukken gewoon 145 op de tol en een gemiddelde vandaag van 109km/h met 10 minuutjes file. (en dus een racefiets achterop en volle auto) @MK_ jij enig idee waarom de auto dit doet.

Maar dan het echte probleem. Vandaag de eerste keer laden, laadstoring rechter aansluiten, 3 laders verder precies hetzelfde...... toen dacht ik dat wordt bellen, nog de linker geprobeert maar hetzelfde. Gebeld, audi dealers geen monteurs dus dan, ik kon nog 150km naar een punt toerijden en dan maandag naar de audi dealer in frankrijk. Toen dacht ik als ik dan toch mijn weekend kwijt ben, gooi ik hem bij de mac neer en ik probeer het nog 1x en ja hoor na twee uur klooien en bellen werkte het. Fan maar echt wachten tot ie op 98% stond zodat ik zeker wist dat ik het hotel ging halen. Hier net werkte alles weer en weer tot 98% zodat ik morgen de camping haal, maar fijn voelt het niet.......

• liber!
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:05
Hier nu het probleem dat het raam langs passagierskant vooraan niet meer dicht gaat (ervoor ook wel al enkele keren gehad dat het niet naar beneden wou). Ik heb Audi Assistance gebeld, maar deze stuurden enkel VAB (generieke pechverhelping) die er enkel een folietje over plakten.

Heel vervelend, ik kan dus niet direct ergens anders parkeren met een afgeplakte ruit.

Software is nog de 03.10.00/C.

• Wasbeer2006
Guitarist schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:48:
[...]

De Macan ligt wel strakker op de weg dan de Q6... Voordat ik zelf voor de A6 ging 2x een Taycan, 2x een Macan en een Q6 gereden. Daarvan vond ik de Q6 wel het minste en het Macan het lekkerste... En inderdaad, de berekening voor Porsche zou zo'n 40 tot 60% duurder zijn door hogere prijzen banden, bijtelling, afschrijving etc... Desalniettemin wel een hele vette bak. En je gaat veel goedkoper uit zijn dan met de Porsche
De S versie hebben anders afgestelde luchtvering, die is nog even een fractie strakker/harder/anders dan de normale A en Q

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Wasbeer2006 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:57:
Dan de routeplanner omdat er iets op de trekhaak zit halveert ie ongeveer meteen de actieradius als je de audi navi aanzet, heel apart, dat is dus heel vervelend want dan gaat ie 2x zoveel laadstops inplannen en ook voorbereiden, terwijl mijn verbruik over 1200km "slechts" 20,5kw/100km is met stukken gewoon 145 op de tol en een gemiddelde vandaag van 109km/h met 10 minuutjes file. (en dus een racefiets achterop en volle auto) @MK_ jij enig idee waarom de auto dit doet.
Hmm dat is wel interessant. Voor zover ik weet wordt er bij de huidige software (zowel de eerste lichtingen als MY2026 auto's) geen specifieke rekening gehouden met iets aan de trekhaak in de navigatie software specifiek. Ik weet dat daar pas recentelijk een feature voor is geweest.

Maar misschien houdt de auto zelf wel nog een los consumptie model bij voor wanneer er iets aan de trekhaak hangt. Wij doen puur onze berekeningen a.d.h.v het consumptie model dat wij ontvangen van de drivetrain unit.

Nu ik er over nadenk, grote kans dat het consumptiemodel an sich gelijk blijft, maar dat hij een "Driving Profile Factor" doorgeeft van 1.5-2.0 i.p.v de gebruikelijke waardes rond de 1.0 (afhankelijk van driving mode en weer). Dat zou dit gedrag wel kunnen verklaren.

Maar nee, ik durf het helaas niet met zekerheid te zeggen. Zonder een actieve route, is de getoonde range dan nu ook opeens veel lager of dat niet? Of enkel pas als een actieve route? Deed hij wel zijn laadplanning aanpassen zodra hij zag dat je met een veel te hoge SoC aan zou komen bij de lader?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• MacDokie
Hammetje schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:49:
[...]

De Q6 rijdt fantastisch; of het in de buurt komt van jouw panamera weet ik niet.

Zelf had ik wel met je willen onderhandelen over een ruil tegen mijn Q6. ;-).
Qua rijden: nee, de Panamera is de best sturende GT waar ik tot nu toe in gereden heb.

Qua onderhandelen: elektromotor revisie gehad (onder garantie +~15k) . Nieuwe CV as moeten laten plaatsen ivm scheur in koppeling (4k, geen garantie meer), beurtje 1800 euro, 4 nieuwe P-Zero’s voor de zomer 1860 euro en dan nog een beetje afschrijving, 40k in 20 maanden.

Wat biedt je voor de Panamera? 🤪

Edit; I know, if you can’t stand the heat, stay out of the kitchen. De keuken nu dus ook maar uitgelopen. Kan het prima betalen, maar wil je het betalen…nee.

[ Voor 11% gewijzigd door MacDokie op 26-07-2026 12:59 ]

• Alamo

The old:

[Afbeelding]

The new:

[Afbeelding]

Fijne kilometers gewenst! Ik ben met name erg benieuwd naar je vergelijking tussen de Macan en de SQ6. Dat is de enige die een beetje in Porsches vaarwater dit qua prijsstelling en ben wel benieuwd of ik (als SQ6 rijder) de volgende keer toch beter ook bij Porsche kan gaan kijken…

• Wasbeer2006
MK_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:58:
[...]

Hmm dat is wel interessant. Voor zover ik weet wordt er bij de huidige software (zowel de eerste lichtingen als MY2026 auto's) geen specifieke rekening gehouden met iets aan de trekhaak in de navigatie software specifiek. Ik weet dat daar pas recentelijk een feature voor is geweest.

Maar misschien houdt de auto zelf wel nog een los consumptie model bij voor wanneer er iets aan de trekhaak hangt. Wij doen puur onze berekeningen a.d.h.v het consumptie model dat wij ontvangen van de drivetrain unit.

Nu ik er over nadenk, grote kans dat het consumptiemodel an sich gelijk blijft, maar dat hij een "Driving Profile Factor" doorgeeft van 1.5-2.0 i.p.v de gebruikelijke waardes rond de 1.0 (afhankelijk van driving mode en weer). Dat zou dit gedrag wel kunnen verklaren.

Maar nee, ik durf het helaas niet met zekerheid te zeggen. Zonder een actieve route, is de getoonde range dan nu ook opeens veel lager of dat niet? Of enkel pas als een actieve route? Deed hij wel zijn laadplanning aanpassen zodra hij zag dat je met een veel te hoge SoC aan zou komen bij de lader?
Ik heb er foto's van gemaakt dat was op de eerste rit, ook de eerste kilometers met een fietsendrager. Met de Audi routeplanner aan ging dus de actieradius ongeveer door 2.

Gisteren heb ik het weer geprobeert en was de afwijking met routeplanner aan maar 20km. Heel apart, misschien het lerend vermogen?

(het laden werkt sindsdien ook gewoon weer perfect en andere meldingen heb ik ook niet)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fR1kGkXp/20260724-120157.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mDL4JGXW/20260724-120145.jpg

Daarnaast is het verbruik gewoon heel goed. ik heb over 1400 kilometer naar zuid frankrijk met een racefiets achterop en uiteraard volle bagage vrijwel geen file in dit drukke weekend, behalve parijs. Continu de maximum snelheid gereden 115 of 135, soms even 150 en daarbij kom ik net onder de 20kw/100 uit. Gemmidelde gisteren zelf 115km/h over bij 300 km.

Het blijft zo jammer van de software problemen. Het is zo'n ongelofelijk fijne auto, ook zeker op dit soort lange ritten.

[ Voor 12% gewijzigd door Wasbeer2006 op 27-07-2026 07:39 ]

• Naafets88
Gisteren een trip gedaan van een 1150km van Zuid-Frankrijk naar BE met de A6 Touring

Redelijk wat wind gehad en toch 19.9 kWh/100 km gehaald als gemiddelde wat ik zeer sterk vind.

Vorig jaar met een I5 Touring dezelfde trip gedaan met minder wind en zat aan 22 a 23 kWh/100km

Ook veruit de meest comfortabele trip ooit achter de rug, effe klein probleempje in het begin met mijn geluid gehad in het begin, maar herstelde zichzelf na 10min.

Enkel de befaamde melding een paar keer gekregen, maar al veel minder als bij 03.10. Wel merkte ik op dat ik het meestal krijg als ik eens wegkijk.

Lane assist af en toe eens getest, maar vond ik zeer zenuwachtig en naar rechts trekkend.

Voor de rest wat een wagen, niks van rugklachten, zeer comfortabel, gewoonweg een echte “cruiser”

• b17b
Nou laatste keer Audi hoor. Configuratie kan niet meer gewijzigd worden. Voor de goede orde: Advanced heeft nu 2k meer opties én 2k goedkoper. Dus praat je over "4k waarde".

Dealer gaat nog na of de nieuwe uitrustig toch niet al meegenomen is/wordt.

Wat zijn jullie gedachten? Ik snep dat je een auto bestelt tegen de dan geldende prijs en uitrusting maar als 2 weken later en de uitrusting verbetert en de prijs omlaag gaat... Volgende keer Chinees/Tesla ben je van die pakket ellende in ieder geval af.

• JTHZZ
Haha, je weet wat er met de restwaarde van Tesla’s is gebeurd de afgelopen jaren na alle forse prijsverlagingen van Elon? Ik wens je veel succes.

• JTHZZ
Naafets88 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:59:
Enkel de befaamde melding een paar keer gekregen, maar al veel minder als bij 03.10. Wel merkte ik op dat ik het meestal krijg als ik eens wegkijk.
wat is de ‘befaamde’ melding ? Want ik krijg geen vreemde meldingen en ik heb 3.10

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:20
JTHZZ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:51:
Haha, je weet wat er met de restwaarde van Tesla’s is gebeurd de afgelopen jaren na alle forse prijsverlagingen van Elon? Ik wens je veel succes.
Dat is toch helemaal niet meer aan de orde nu? Als je nu een auto nieuw koopt ben je over 4 jaar +/- de helft kwijt van je geld. Dat is bij Audi (en Tesla) niet anders.

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-08 09:53
Dit is een observatie die ik tijdens mijn reis heb gedaan.

Ik ben twee weken geleden met mijn inmiddels één jaar oude Audi Q6 (softwareversie 3.10.00/C) vanuit Nederland via België, Luxemburg en Frankrijk naar Spanje gereden.

In Nederland krijg ik bijna elke tien minuten de bekende melding. Naarmate ik verder richting het zuiden reed, nam het aantal meldingen steeds verder af. Sinds ik in Spanje ben, heb ik de melding zelfs geen enkele keer meer gezien en ik ben hier al meer dan 2 weken.

Op basis van deze observatie krijg ik de indruk dat de melding mogelijk verband houdt met de connectiviteit of netwerkverbinding, en niet zozeer met een probleem van de auto zelf. Uiteraard is dit slechts een observatie en geen harde conclusie.

• fuchs
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:46
Naafets88 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:13:
Als ik alleen in de wagen stapt gaat mijn zone enkel klimatiseren, kan ik dat uitschakelen? Danig de volledige wagen dit doet?

in de winter is het ok voor mij, maar in de zomer wil ik toch de volledige wagen gekoeld hebben.

Vind niks in de manual, misschien de verkeerde zoekfuncties?
Even op de temperatuur van de bijrijder tikken.

• Wasbeer2006
b17b schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:43:
Nou laatste keer Audi hoor. Configuratie kan niet meer gewijzigd worden. Voor de goede orde: Advanced heeft nu 2k meer opties én 2k goedkoper. Dus praat je over "4k waarde".

Wat zijn jullie gedachten? Ik snep dat je een auto bestelt tegen de dan geldende prijs en uitrusting maar als 2 weken later en de uitrusting verbetert en de prijs omlaag gaat... Volgende keer Chinees/Tesla ben je van die pakket ellende in ieder geval af.
Lastig, als ie duurder wordt of er gaat wat af heb ik nog nooit meer hoeven te betalen.

Probleem is ze zitten zo met die pakketten te klooien en dat is PON voor de goede orde niet Audi. Ik had met tech pro eigenlijk alles besteld juni 2025, nu is daar van alles uit wat je los moet kopen. 2 maanden namijn bestelling is dat gewijzigd en mijn uitvoering zou nu een 4 a 5k duurder zijn.

De opties ja lastig,maar die prijs verlaging zou ik wel redelijk vinden. Maar dat is gewoon een mening. Volgens mij zijn er voor een dealer altijd opties. Is het lease of prive/zakelijke koop?

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:33
b17b schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:43:

De e-days (a 2k) zijn sinds 30 juni voorbij, dus jouw nadeel is 2k als je voor die datum hebt besteld.

• b17b
Gaat om zakelijke lease.

Nee met edays heeft het niks van doen. Op 23 juli heeft Audi aangekondigd de uitrusting te wijzigen en de prijs te verlagen.

Echt wel balen. En snap dat het de importeur is.

• JTHZZ
Inspired schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:31:
[...]

Dat is toch helemaal niet meer aan de orde nu? Als je nu een auto nieuw koopt ben je over 4 jaar +/- de helft kwijt van je geld. Dat is bij Audi (en Tesla) niet anders.
Het leek erop dat hij naar een ander merk wilde overstappen vanwege een prijsverlaging of verandering. Dat gebeurt continu in de EV wereld met Tesla in de lead. Het enige wat anders is is dat je bij de Duitse merken een lange optielijst hebt maar voor het prijsbeleid maakt dat weinig verschil.

Ik doelde op de flinke verlagingen van (ik meen) jaartje of 2 terug bij Tesla. Dat gaf een flinke hit op de restwaarde voor veel mensen. En daarna volgen dan ook andere merken met verlagingen om concurrerend te blijven.

overigens ben ik het wel volledig eens dat al die extra’s en pakketten echt achterhaald zijn. Wat ik vorig jaar moest aanvinken om alleen maar elektrisch verstelbare stoelen te krijgen was echt idioot.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 27-07-2026 17:03 ]

• b17b
Kan ik wel insteken op moment van registratie de lagere fiscale waarde? Wanneer wordt fiscale waarde bepaald en per welke datum?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:20
JTHZZ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:01:
[...]

Het leek erop dat hij naar een ander merk wilde overstappen vanwege een prijsverlaging of verandering. Dat gebeurt continu in de EV wereld met Tesla in de lead. Het enige wat anders is is dat je bij de Duitse merken een lange optielijst hebt maar voor het prijsbeleid maakt dat weinig verschil.

Ik doelde op de flinke verlagingen van (ik meen) jaartje of 2 terug bij Tesla. Dat gaf een flinke hit op de restwaarde voor veel mensen. En daarna volgen dan ook andere merken met verlagingen om concurrerend te blijven.

overigens ben ik het wel volledig eens dat al die extra’s en pakketten echt achterhaald zijn. Wat ik vorig jaar moest aanvinken om alleen maar elektrisch verstelbare stoelen te krijgen was echt idioot.
Bij Tesla krijg je een prijsverlaging gewoon bij een lopende bestelling. Dat is waar hij op doelde denk ik. Bij traditionele merken is het doorgaans jammer maar helaas.

• JTHZZ
Dat dan weer wel inderdaad

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:24
Inspired schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:31:
[...]

Klopt, de helft dan de nieuwwaarde van dat moment. Dus als dezelfde Q6 dan nieuw 60k kost, dan is die van jou 30k waard, ookal heb je er 4 jaar geleden 80k voor betaald.

• Hammetje
Mijn Q6 heb ik gistermiddag ingeleverd en vanmiddag alweer opgehaald. Auto is volledig bijgewerkt, de update is goed geinstalleerd en dit is een beetje het maximale wat ze nu kunnen doen. De auto draait dus op KD2* (03.11.00/C), sinds die tijd:
1 x storing gehad parkeerhulpsystemen, midden op de snelweg. Verdween automatisch, al gedurende de rit.
1 x storing lane assistant gehad. Verdween na auto verlaten en weer opnieuw betreden van de auto.

Meerdere keren dat de achterklep niet wilde sluiten. Wanneer ik op de knop druk om de klep dicht te doen, krijg ik dan een pieptoon te horen. Achterklep zelf beweegt niet. Vaak na een keer of 3-4 wil de klep dan ineens wel sluiten.

Talloze keren de 'bijrijdershulpsystemen beperkt beschikbaar' meldingen gezien. Ik vind ze gruwelijk irritant, maar dit heeft blijkbaar te maken met het feit dat de auto gegevens ophaalt en tijdens het verwerken ervan, er 'een' systeem het even niet doet. Zou geen storing zijn, meer een informatie melding.

Dealer kan nu weinig meer voor mij doen. Ze adviseren een juridische procedure, door ze in gebreke te stellen, zodat de auto naar PON kan. Dealer gaf zelf al aan dat dit weinig kans van slagen heeft, omdat de storingen niet (meer) terug te vinden zijn in het geheugen en dat die meldingen over bijrijdershulpsystemen dus geen storing is, maar een informatie melding.

De dealer meldde mij ook vrolijk dat de volgende grote update (KD4) gepland staat voor Q4 '27. Ja, toedeloe, daar ga ik niet op wachten. Ik heb afgesproken dat ik nu een maand lang alle meldingen ga bijhouden in een soort logboek, daar foto's van probeer te maken (leuk, tijdens het autorijden.....) en dan een 'sanitycheck' doe of mijn klachten terecht zijn (of, dat ik gewoon een zeikerd ben). Laten we het zo zeggen; wat mij betreft start ik deze juridische procedure om ervoor te zorgen dat Audi deze auto volledig goed krijgt (wat ik zelf inschat als onmogelijk, gezien de k*t software), ofwel ze de auto terugnemen en ze een 2026 model leveren - de dealer noemde zelf al dat de versie met de scrollwieltjes terug op het stuur een stuk betrouwbaarder zou zijn. Ik wil prima in een Audi blijven rijden, mits deze maar wel normaal functioneert.

/rant.

• Alamo
Hammetje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:18:

Meerdere keren dat de achterklep niet wilde sluiten. Wanneer ik op de knop druk om de klep dicht te doen, krijg ik dan een pieptoon te horen. Achterklep zelf beweegt niet. Vaak na een keer of 3-4 wil de klep dan ineens wel sluiten.
Je post is minder positief dan gehoopt… hoop dat het je lukt.

Dit stukje hierboven triggerde me want ik had dit toevallig laatst. Iemand anders drukte op de klepsluitknop in de klep. Alleen piepjes, geen beweging. Meermaals. Ik stond op meter of 2 met sleutel in m’n broekzak. Ik liep er zelf op af, drukte op dezelfde knop en hij sloot meteen, zonder piepjes. Sleutel was te ver weg.

Ik gebruik geen digitale sleutel, enkel de normale. Zou dit een verklaring kunnen zijn bij jou?

• Naafets88
fuchs schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Even op de temperatuur van de bijrijder tikken.
Dat doe ik, maar het zou toch makkelijk zijn dat je dit kan uitzetten? Ook voor achteraan?

• Hammetje
Alamo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:50:
[...]

Je post is minder positief dan gehoopt… hoop dat het je lukt.

Dit stukje hierboven triggerde me want ik had dit toevallig laatst. Iemand anders drukte op de klepsluitknop in de klep. Alleen piepjes, geen beweging. Meermaals. Ik stond op meter of 2 met sleutel in m’n broekzak. Ik liep er zelf op af, drukte op dezelfde knop en hij sloot meteen, zonder piepjes. Sleutel was te ver weg.

Ik gebruik geen digitale sleutel, enkel de normale. Zou dit een verklaring kunnen zijn bij jou?
Zowel digitale sleutel hier in gebruik, als eigenlijk altijd de Audi sleutel bij me. Het zou best wel eens kunnen dat bij enkele keren ik te ver van de auto stond, terwijl mijn vrouw de klep dicht wilde doen. Maar, ik weet zeker dat ik het ook zelf heb gehad terwijl ik met de sleutel in mijn zak bij de auto stond en zelf de klep bediende.

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hammetje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:18:
Mijn Q6 heb ik gistermiddag ingeleverd en vanmiddag alweer opgehaald. Auto is volledig bijgewerkt, de update is goed geinstalleerd en dit is een beetje het maximale wat ze nu kunnen doen. De auto draait dus op KD2* (03.11.00/C), sinds die tijd:
1 x storing gehad parkeerhulpsystemen, midden op de snelweg. Verdween automatisch, al gedurende de rit.
1 x storing lane assistant gehad. Verdween na auto verlaten en weer opnieuw betreden van de auto.

Talloze keren de 'bijrijdershulpsystemen beperkt beschikbaar' meldingen gezien. Ik vind ze gruwelijk irritant, maar dit heeft blijkbaar te maken met het feit dat de auto gegevens ophaalt en tijdens het verwerken ervan, er 'een' systeem het even niet doet. Zou geen storing zijn, meer een informatie melding.

Dealer kan nu weinig meer voor mij doen. Ze adviseren een juridische procedure, door ze in gebreke te stellen, zodat de auto naar PON kan. Dealer gaf zelf al aan dat dit weinig kans van slagen heeft, omdat de storingen niet (meer) terug te vinden zijn in het geheugen en dat die meldingen over bijrijdershulpsystemen dus geen storing is, maar een informatie melding.

De dealer meldde mij ook vrolijk dat de volgende grote update (KD4) gepland staat voor Q4 '27. Ja, toedeloe, daar ga ik niet op wachten. Ik heb afgesproken dat ik nu een maand lang alle meldingen ga bijhouden in een soort logboek, daar foto's van probeer te maken (leuk, tijdens het autorijden.....) en dan een 'sanitycheck' doe of mijn klachten terecht zijn (of, dat ik gewoon een zeikerd ben). Laten we het zo zeggen; wat mij betreft start ik deze juridische procedure om ervoor te zorgen dat Audi deze auto volledig goed krijgt (wat ik zelf inschat als onmogelijk, gezien de k*t software), ofwel ze de auto terugnemen en ze een 2026 model leveren - de dealer noemde zelf al dat de versie met de scrollwieltjes terug op het stuur een stuk betrouwbaarder zou zijn. Ik wil prima in een Audi blijven rijden, mits deze maar wel normaal functioneert.

/rant.
Ai, die van mij krijgt nu de update en ik hoopte erop dat alles nu verholpen zou zijn maar jouw post brengt weinig hoop. Vanmorgen bij inname auto nog even met de dealer gepraat. Die gaf aan dat men op internet wat minder zuur moet doen en meer focus hebben op de belangrijkste dingen in het leven en dat is geen auto. Ik zei al, is dit nu echt jouw reactie op al die problemen die men ervaart? Tuurlijk zijn mensen met klachten vocaler op een forum dan de mensen die geen problemen hebben maar je kunt toch niet ontkennen dat de auto slechte software heeft?? Dat moest ie toch eigenlijk wel toegeven maar het is toch zo onbelangrijk. Ik zei, ik snap wat je probeert te zeggen maar het is geen goedkope auto he. Dat moest ie wel toegeven……

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-07 11:32
Mij update naar KD2* was ook minder succesvol dan gehoopt..

Veel meer "informatie meldingen", vooral in gebieden waar ik nog niet ben geweest, hier in de regio/stad waar ik vaker rij dan krijg ik de meldingen niet meer, dus grote kans dat hij dat wel in het geheugen bij houdt.

Verder 3-4x problemen met mijn laadpoorten gehad, kreeg dan de melding in het scherm dat een laadpoort niet beschikbaar was en ik de dealer moest contacteren, maar beide laadpoorten werken prima..

Op vakantie had ik 2x dat er iemand naast mij ging rijden op de snelweg en begon te toeteren en te wijzen, bleek mijn laadklep open te staan..

Ik heb dit afgelopen 3-4 weken nu 3x gehad.. Ook het openen/sluiten van de klep gaat steeds vaker problematischer. Gemeld bij de dealer, die heeft het genoteerd als bug in de software, maar kan op dit moment niets doen, enige wat ik moet doen is controleren of die wel goed sluit na het laden, soms sluit die niet helemaal goed (als in vastklikken) en dan kan de software in de war raken en hem weer willen openen als het "contact" verbreekt. Als ik daar een patroon in ga vinden dan meld ik mij weer bij de dealer en moeten ze de klep maar eens goed nakijken of alles wel goed opent/sluit.

Verder eigenlijk geen storingen or rariteiten meer gehad. (afkloppen).

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• SMEG
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:05
verstappen33 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:19:
Mij update naar KD2* was ook minder succesvol dan gehoopt..

Veel meer "informatie meldingen", vooral in gebieden waar ik nog niet ben geweest, hier in de regio/stad waar ik vaker rij dan krijg ik de meldingen niet meer, dus grote kans dat hij dat wel in het geheugen bij houdt.

Verder 3-4x problemen met mijn laadpoorten gehad, kreeg dan de melding in het scherm dat een laadpoort niet beschikbaar was en ik de dealer moest contacteren, maar beide laadpoorten werken prima..

Op vakantie had ik 2x dat er iemand naast mij ging rijden op de snelweg en begon te toeteren en te wijzen, bleek mijn laadklep open te staan..

Ik heb dit afgelopen 3-4 weken nu 3x gehad.. Ook het openen/sluiten van de klep gaat steeds vaker problematischer. Gemeld bij de dealer, die heeft het genoteerd als bug in de software, maar kan op dit moment niets doen, enige wat ik moet doen is controleren of die wel goed sluit na het laden, soms sluit die niet helemaal goed (als in vastklikken) en dan kan de software in de war raken en hem weer willen openen als het "contact" verbreekt. Als ik daar een patroon in ga vinden dan meld ik mij weer bij de dealer en moeten ze de klep maar eens goed nakijken of alles wel goed opent/sluit.

Verder eigenlijk geen storingen or rariteiten meer gehad. (afkloppen).
Voor mij is bovenstaande zeer herkenbaar. Ik heb dan ook een week na de update contact opgenomen met mijn leasemaatschappij met mijn resterende klachten.

Hierin heeft de leasemaatschappij de toezegging gegeven dat de auto terug gaat naar Audi, en het contract ontbonden wordt. Daarmee lever ik de auto in de komende weken in.

Ik hoop dat de rest geniet van de auto, hij heeft ook vele prettige aspecten maar mijn exemplaar zit vol (software) fouten waarvan de dealer na een ruim jaar niet in staat is gebleken deze te herstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door SMEG op 29-07-2026 11:31 ]

• Hammetje
Teknix1982 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:10:
[...]

Ai, die van mij krijgt nu de update en ik hoopte erop dat alles nu verholpen zou zijn maar jouw post brengt weinig hoop. Vanmorgen bij inname auto nog even met de dealer gepraat. Die gaf aan dat men op internet wat minder zuur moet doen en meer focus hebben op de belangrijkste dingen in het leven en dat is geen auto. Ik zei al, is dit nu echt jouw reactie op al die problemen die men ervaart? Tuurlijk zijn mensen met klachten vocaler op een forum dan de mensen die geen problemen hebben maar je kunt toch niet ontkennen dat de auto slechte software heeft?? Dat moest ie toch eigenlijk wel toegeven maar het is toch zo onbelangrijk. Ik zei, ik snap wat je probeert te zeggen maar het is geen goedkope auto he. Dat moest ie wel toegeven……
Hoe bestaat het hé? Alsof je een f*cking broodje kaas hebt gekocht... En hoe schofterig dan zo'n reactie dat mensen zoveel zeuren. Echt, die kerel heeft het niet begrepen.

• verstappen33
SMEG schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:12:
[...]

Voor mij is bovenstaande zeer herkenbaar. Ik heb dan ook een week na de update contact opgenomen met mijn leasemaatschappij met mijn resterende klachten.

Hierin heeft de leasemaatschappij de toezegging gegeven dat de auto terug gaat naar Audi, en het contract ontbonden wordt. Daarmee lever ik de auto in de komende weken in.
Fijn dat je die mogelijkheid hebt..

Ik heb hem particulier gekocht, ik ben wel zeer tevreden over de auto zelf, het zit en rijdt fantastisch.. Tot nu toe kan ik me nog wel over die "meldingen" heen zetten, maar ik hoop dat ze nog wel een keer met een goede update komen later dit jaar.

Juridisch getouwtrek heb ik weinig zin in, want dat kan ook maanden duren en inmiddels komen er meer kilometers op de auto en krijg ik waarschijnlijk alsnog de afschrijving voor mijn kiezen.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:24
Ik heb onder de Q6 de standaard glanzend gedraaide 20" velgen van de S-edition zitten. Nu lees ik dit bij de configurator van Audi bij deze velgen:
Glanzend gedraaide, glanzend gefreesde, gepolijste en gedeeltelijk gepolijste lichtmetalen velgen zijn niet winterbestendig.
Betekent dat die velgen eraf moeten in de winterperiode? Hoe gaan jullie daarmee om? Beetje jammer als ik over 3 jaar wit uitgeslagen vlekken heb zitten op die velgen....

• JTHZZ
Op zich zou ik het wel goed vinden als hier wat meer ervaringen, tips en handigheidjes worden gedeeld ipv het zoveelste verhaal over allerlei software problemen. Ik hoop dat ik toch niet de enige Q6/A6 rijder ben die geen problemen met de auto ervaart. Ik snap dat het soms oplucht om even lekker te ranten als je al die problemen hebt en het is absoluut niet acceptabel, maar er is toch meer dan alleen die problemen zou ik zeggen.

Ik heb bijv laatst de adaptieve regeneratie ontdekt. Dus je zet hem in D en als dat adaptieve aan staat wordt er bijv voor een rotonde automatisch wat sterkere regen toegepast. Ik was OPD gewend (B..) maar ik vind dit eigenlijk nog fijner rijden omdat je op de snelweg wel gewoon lekker uitrolt bij gas los. Als je naar rechts swipet op je scherm zie je het schuifje meteen staan.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 29-07-2026 13:09 ]

• verstappen33
JTHZZ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:07:
Op zich zou ik het wel goed vinden als hier wat meer ervaringen, tips en handigheidjes worden gedeeld ipv het zoveelste verhaal over allerlei software problemen. Ik hoop dat ik toch niet de enige Q6/A6 rijder ben die geen problemen met de auto ervaart. Ik snap dat het soms oplucht om even lekker te ranten als je al die problemen hebt en het is absoluut niet acceptabel, maar er is toch meer dan alleen die problemen zou ik zeggen.

Ik heb bijv laatst de adaptieve regeneratie ontdekt. Dus je zet hem in D en als dat adaptieve aan staat wordt er bijv voor een rotonde automatisch wat sterkere regen toegepast. Ik was OPD gewend (B..) maar ik vind dit eigenlijk nog fijner rijden omdat je op de snelweg wel gewoon lekker uitrolt bij gas los. Als je naar rechts swipet op je scherm zie je het schuifje meteen staan.
Die heb ik ook aan staan, hele fijn feature, maar soms regenereert die iets te snel als je het gas los laat en eigenlijk eerst nog een beetje wilt uitrollen..

Naast de software dingetjes ben ik uitermate tevreden over mijn SQ6, Sportief wanneer het moet, maar eigenlijk is het een heerlijke tourwagen voor de lange afstanden..

Stoelen zijn perfect, en ik stap eigenlijk zonder vermoeidheid of gebroken rug uit de wagen na 2-3 uur rijden (of zelfs een hele dag richting Frankrijk).

En de spraakbesturing is ook heel fijn als je weet hoe je bepaalde dingen moet aanroepen, geen noodzaak meer om op de MMI zelf dingen in te typen of aan te passen.

Al is de "luister assistentie" wel heel gevoelig op bepaalde stemmen, ik had laatst een kind in de auto met een vrij hoge kinderstem en daar sloeg de voicecontrol steeds op aan.. :+

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

verstappen33 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Die heb ik ook aan staan, hele fijn feature, maar soms regenereert die iets te snel als je het gas los laat en eigenlijk eerst nog een beetje wilt uitrollen..

Naast de software dingetjes ben ik uitermate tevreden over mijn SQ6, Sportief wanneer het moet, maar eigenlijk is het een heerlijke tourwagen voor de lange afstanden..

Stoelen zijn perfect, en ik stap eigenlijk zonder vermoeidheid of gebroken rug uit de wagen na 2-3 uur rijden (of zelfs een hele dag richting Frankrijk).

En de spraakbesturing is ook heel fijn als je weet hoe je bepaalde dingen moet aanroepen, geen noodzaak meer om op de MMI zelf dingen in te typen of aan te passen.

Al is de "luister assistentie" wel heel gevoelig op bepaalde stemmen, ik had laatst een kind in de auto met een vrij hoge kinderstem en daar sloeg de voicecontrol steeds op aan.. :+
Zet je luisterfunctie uit, dan heb je nog een doel voor dat knopje op je stuur ;)

.

• Teknix1982
  • Niet online
Hammetje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:14:
[...]

Hoe bestaat het hé? Alsof je een f*cking broodje kaas hebt gekocht... En hoe schofterig dan zo'n reactie dat mensen zoveel zeuren. Echt, die kerel heeft het niet begrepen.
Nou kreeg einde middag het telefoontje waar ik niet op hoopte, de update is niet volledig gelukt en er zijn nog steeds storingen in de auto. Hij moet overnachten daar omdat ze verder onderzoek moeten doen. Ze hoopten dat de auto “volledig van het stroom te halen” de storingen oplossen. Zo niet, moeten ze verder kijken. Fingers crossed.

• Teknix1982
  • Niet online
JTHZZ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:07:
Op zich snap ik jouw wens en normaliter ontstaat zoiets ook organisch wanneer de meeste gebruikers tevreden zijn. Blijkbaar leeft er onder de tweakers groep Q6/A6 eigenaren een andere behoefte.

• Wasbeer2006
Het is gewoon geen platform waarmee je zo kan rijden en dat is raar voor een auto.

Je moet echt goed weten hoe zaken werken en bedoeld zijn. Het halve topic staat ook vol RTFM zaken en hele logische zaken die mensen een probleem vinden maar dat niet zijn.

Ik zou dan ook aanraden lees de manual, zonder had ik waarschijnlijk gestrand op de vakantie reis afgelopen weeken en dat vind ik ansich belachelijk, je moet zo in kunnen stappen en kunnen gaan rijden.

Maar het helpt dus wel als je die leest.

Ik heb ook realtief weinig problemen gehad, maar wel de ergste op de vakantie reizen en dat geeft toch extra stress, dat ie voor de deur een keer niet laad, vervelend maar niet meer dan dat, maar onderweg op doorreis is het met volle auto en het gezin wel bijzonder irritant.

• Alamo
Andere vraag dan: hoe hebben de mensen hier hun Drive Select “Individual” ingesteld staan, en waarom? Ik heb de SQ6 nu 10 maanden en blijf toch elke keer een andere default setup kiezen :)

Nu zit ik op:
  • Stuurinrichting: balanced
  • Luchtvering/demping: dynamic *
  • Klank: comfort
  • Hulpsystemen: balanced
  • Cockpit: efficiency
* ik wil de auto zo laag mogelijk hebben (ook bij stilstand) omdat ik me er nog steeds niet helemaal bij heb neergelegd dat ik voor een SUV ben gezwicht :X

Van de hulpsystemen instelling heb ik maar slecht door wat er verandert, eerlijk gezegd.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:11

MLLL

Palm Treo 650

Alamo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:46:
Andere vraag dan: hoe hebben de mensen hier hun Drive Select “Individual” ingesteld staan, en waarom? Ik heb de SQ6 nu 10 maanden en blijf toch elke keer een andere default setup kiezen :)

Nu zit ik op:
* ik wil de auto zo laag mogelijk hebben (ook bij stilstand) omdat ik me er nog steeds niet helemaal bij heb neergelegd dat ik voor een SUV ben gezwicht :X

Van de hulpsystemen instelling heb ik maar slecht door wat er verandert, eerlijk gezegd.
Ik ben blij dat ik die zooi niet meer heb.

Je wordt er onrustig van steeds dat gewissel , als een auto goed ontwikkeld is zijn al die instellingen sowieso niet nodig.

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mijn afspraak voor update is verschoven naar september ergens. Nu ik deze verhalen lees denk ik er serieus over na om de afspraak te cancellen. Ik heb wel eens foutmeldingen dat bepaalde functies niet meer werken maar de auto is eigenlijk prima. Ik heb dus echt geen zin in verslechtering door problemen met de kofferbak en dergelijke.

• JTHZZ
Alamo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:46:

Nu zit ik op:

Bij mij voornamelijk efficiëncy. Alleen hulpsyatem op dynamic. Volgens mij accelereert hij dan beter, klopt dat?

Die klank wil ik uit eigenlijk. Heb geen EV om vervolgens alsnog naar motorgeuid te moeten luisteren..

• JTHZZ
Wasbeer2006 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:06:
Het is gewoon geen platform waarmee je zo kan rijden en dat is raar voor een auto.

Je moet echt goed weten hoe zaken werken en bedoeld zijn. Het halve topic staat ook vol RTFM zaken en hele logische zaken die mensen een probleem vinden maar dat niet zijn.

Ik zou dan ook aanraden lees de manual, zonder had ik waarschijnlijk gestrand op de vakantie reis afgelopen weeken en dat vind ik ansich belachelijk, je moet zo in kunnen stappen en kunnen gaan rijden.
ben wel benieuwd wat dat was?

• Wasbeer2006
JTHZZ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:50:
[...]

ben wel benieuwd wat dat was?
Luchtvering die op aanhanger wordt gezet door de auto als je met een fietsendragen rijdt. Bij mij ging. Eerst melding luchtvering beperkt beschikbaar, dat klopt dat is by design.

Daarna een gele melding service opzoeken. Bij het uitzetten van de aanhanger optie, die je ook moet weten te vinden, ging de luchtvering weer in de nromale stand. Die optie moets ik elke keer bij herstarten uitzetten.

• dbalgobind
Wasbeer2006 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:29:
[...]

Ik heb er foto's van gemaakt dat was op de eerste rit, ook de eerste kilometers met een fietsendrager. Met de Audi routeplanner aan ging dus de actieradius ongeveer door 2.

Gisteren heb ik het weer geprobeert en was de afwijking met routeplanner aan maar 20km. Heel apart, misschien het lerend vermogen?

(het laden werkt sindsdien ook gewoon weer perfect en andere meldingen heb ik ook niet)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarnaast is het verbruik gewoon heel goed. ik heb over 1400 kilometer naar zuid frankrijk met een racefiets achterop en uiteraard volle bagage vrijwel geen file in dit drukke weekend, behalve parijs. Continu de maximum snelheid gereden 115 of 135, soms even 150 en daarbij kom ik net onder de 20kw/100 uit. Gemmidelde gisteren zelf 115km/h over bij 300 km.

Het blijft zo jammer van de software problemen. Het is zo'n ongelofelijk fijne auto, ook zeker op dit soort lange ritten.
Is de ronde variant midden in het cockpit dashboard (uit de foto's) een instelling of behoort dat nog tot de oude software (of 2025 model)? Ik heb nu een A6 S-line van juni 2026. Zie geen instelling om deze optie te kiezen.

• JTHZZ
Wasbeer2006 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Luchtvering die op aanhanger wordt gezet door de auto als je met een fietsendragen rijdt. Bij mij ging. Eerst melding luchtvering beperkt beschikbaar, dat klopt dat is by design.

Daarna een gele melding service opzoeken. Bij het uitzetten van de aanhanger optie, die je ook moet weten te vinden, ging de luchtvering weer in de nromale stand. Die optie moets ik elke keer bij herstarten uitzetten.
Maar hoe zou je dan zijn gestrand?

• Hammetje
JTHZZ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Omdat je als je een storingsmelding krijgt met 'Service opzoeken' je niet comfortabel en zonder stress lange ritten wilt maken?

• Christje71
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 05-08 14:39
Bijzonder dat ik steeds maar weer allerlei software issues lees op dit forum terwijl ik die totaal niet heb. Mijn auto draait op 3.11 zonder problemen.

• Wasbeer2006
dbalgobind schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:42:
[...]

Is de ronde variant midden in het cockpit dashboard (uit de foto's) een instelling of behoort dat nog tot de oude software (of 2025 model)? Ik heb nu een A6 S-line van juni 2026. Zie geen instelling om deze optie te kiezen.
2025 model 3.10 software

• Wasbeer2006
JTHZZ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Nouja als er staat zsm service opzoek en je ziet het streepje blijven hangen tussen twee hoogtes, dan had ik niet lekker 1400km gaan rijden.

Gestrand was meer omdat ik midden in Frankrijk ging laden en de auto aangaf storing hoogvoltsysteem. Beide poorten geprobeert, langszaam, snel steeds de melding. Toen dacht ik als we nu de auto afsluiten en minimaal 50 meter verder lopen en dan een kwartier wachten. Dat werkte eerst niet, maar toen bedacht ik me dat de reserve sleutel nog in de auto lag, toen weer gedaan en daarna werkte het laden weer.

Maar het hele punt je gaat gewoon niet lekker relaxed onderweg.

Ik heb ook geen problemen in NL gehad, alleen op beide vakanties, maar dat is vooral irritant.
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste