• sebassie1980
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-07 21:35
Voorheen kon ik via de app altijd de status van de auto zien: locatie, batterij % etc.

Sinds een paar dagen is het regelmatig niet in te zien, met op meerdere plekken een schildje met de tooltip dat je daarvoor de privacysettings in de MMI moet deactiveren. Maar die settings staan allemaal niet bijzonder ingesteld en zijn trouwens ook niet gewijzigd.

Iemand die dit herkent?

• dbalgobind
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:57
sebassie1980 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:12:
Voorheen kon ik via de app altijd de status van de auto zien: locatie, batterij % etc.

Sinds een paar dagen is het regelmatig niet in te zien, met op meerdere plekken een schildje met de tooltip dat je daarvoor de privacysettings in de MMI moet deactiveren. Maar die settings staan allemaal niet bijzonder ingesteld en zijn trouwens ook niet gewijzigd.

Iemand die dit herkent?
Ik heb het 2 keer gehad. Na opnieuw inloggen was het weer uit te lezen. Maar kijk ook naar de App Aximote. Installeer deze via de Audi Store in de auto als ook via de play of Apple store op je mobiel. Binnen deze app lees je ook gegevens uit van de Audi (op sommige onderdelen meer dan in de My Audi App).

• Tazmanian
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04:31
sebassie1980 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:12:

Iemand die dit herkent?
Ik heb exact hetzelfde probleem sinds deze week.

Het lost telkens op als ik de auto heb gebruikt en enkele uren verliest de app precies weer de verbinding.

En inderdaad dezelfde melding i.v.m. de privacy settings maar zijn ook niet gewijzigd.

Ik zie nu hier dat de app op 26/06 is geüpdatet, zou het daar mee te maken hebben?

Ik heb mij nu eens volledig uitgelogd, app opnieuw geïnstalleerd en ingelogd, hopelijk lost dit het op.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:37
Pimmr schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:19:
Iets wat mij tot op heden niet is gelukt, misschien zie ik wat over het hoofd maar hoe kan je youtube etc gebruik laten maken van je telefoon hotspot/bundel ipv de inbegrepen Vodafone bundel?
Mag ik vragen waarom je dat zou willen? Ik krijg die gratis bundel met geen mogelijkheid op.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Pimmr schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:41:
[...]

Ik heb geprobeerd om dat te doen, maar mijn telefoon hotspot verschijnt dus niet in de lijst van de auto als ik deze aan zet. Maar als je bevestigd dat dat bij jou zo werkt ga ik het nog eens proberen.
Bedraad aansluiten.

The best is yet to come

• fwinters
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:10
Wat ik sinds enkele dagen aan de hand heb is dat de instaphulp en uitstaphulp in tegengestelde richting werkt! De stoel schuift naar voor ipv naar achter. Wat kan ik hier aan doen? Zijn er nog mensen die dit al ervaren hebben?

• pietew
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:53
Onlangs een Audi A6 Avant e-tron Corporate kunnen testen. Best onder de indruk… al begon de kofferklep meteen een eigen leven te leiden. 😅 Ze sloot niet goed en ging ook niet helemaal open, terwijl ik de hoogste stand had ingesteld. Goede eerste indruk dus. 😉

Ik ben ondertussen wat aan het configureren, maar ik zit nog met een paar vragen:
  • Is Adaptive Cruise Control eigenlijk standaard, inclusief fileassistent Stop & Go?
  • Is het bagageafdekzeil standaard automatisch?
  • Is smartphone draadloos laden standaard?
  • Is voorverwarmen/-koelen via de app standaard, of heb je daarvoor het Winter Pack nodig?
Alle tips of ervaringen van eigenaars zijn meer dan welkom. Bedankt!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-07 07:57
JTHZZ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:45:
[...]

Mag ik vragen waarom je dat zou willen? Ik krijg die gratis bundel met geen mogelijkheid op.
Geen kinderen in de auto?

• JTHZZ
Pimmr schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:26:
[...]

Geen kinderen in de auto?
Zeker wel! Maar is er dus serieus een mogelijkheid die op te krijgen ? Heel veel streamen op het bijrijderscherm ofzo?

• Wasbeer2006
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23-07 09:05
JTHZZ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:40:
[...]

Zeker wel! Maar is er dus serieus een mogelijkheid die op te krijgen ? Heel veel streamen op het bijrijderscherm ofzo?
Ik begrijp ook niet hoe het werkt, elke maand max 50mb van de bundel af ook met streamen, dus op een of andere manier pakt ie dat automatisch. Ik heb mijn telefoon nooit als hotspot staan, dan dus mogelijk via de wifi.

• Wasbeer2006
pietew schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 00:19:
Onlangs een Audi A6 Avant e-tron Corporate kunnen testen. Best onder de indruk… al begon de kofferklep meteen een eigen leven te leiden. 😅 Ze sloot niet goed en ging ook niet helemaal open, terwijl ik de hoogste stand had ingesteld. Goede eerste indruk dus. 😉

Ik ben ondertussen wat aan het configureren, maar ik zit nog met een paar vragen:
  • Is Adaptive Cruise Control eigenlijk standaard, inclusief fileassistent Stop & Go?
  • Is het bagageafdekzeil standaard automatisch?
  • Is smartphone draadloos laden standaard?
  • Is voorverwarmen/-koelen via de app standaard, of heb je daarvoor het Winter Pack nodig?
Alle tips of ervaringen van eigenaars zijn meer dan welkom. Bedankt!
1- Volgens mij wel of je moet echt een hele kale hebben

2- Ja

3- Ja, maar het werkt niet best, iig niet als je een samsung in een hoesje hebt zitten

4- Ja, maar zonder winterpakket doet ie koelen of verwarmen al naar gelang de tempratuur op de ingestelde temp. Met het winterpakket kan je meer instellen.

• Pimmr
Wasbeer2006 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:59:

[...]

Ik begrijp ook niet hoe het werkt, elke maand max 50mb van de bundel af ook met streamen, dus op een of andere manier pakt ie dat automatisch. Ik heb mijn telefoon nooit als hotspot staan, dan dus mogelijk via de wifi.
De verklaring zal zijn dat het mij op de een of andere manier niet lukt on de auto gebruik te laten maken van mijn telefoon bundel. Maar als ik het goed begrijp is het enige wat daarvoor nodig is de telefoon bedraad aansluiten? Ik volg niet helemaal hoe dat dan werkt. Het lijkt mij dat dat alleen maar via de telefoon wifi hotspot kan.

[ Voor 33% gewijzigd door Pimmr op 04-07-2026 20:33 ]

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27

Theuno

Da Devil Crew

Pimmr schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:32:
[...]

De verklaring zal zijn dat het mij op de een of andere manier niet lukt on de auto gebruik te laten maken van mijn telefoon bundel. Maar als ik het goed begrijp is het enige wat daarvoor nodig is de telefoon bedraad aansluiten? Ik volg niet helemaal hoe dat dan werkt. Het lijkt mij dat dat alleen maar via de telefoon wifi hotspot kan.
Bij mij werkt dit gewoon per wifi.

Ik maak een hotspot op mijn telefoon, je audi kan daarmee verbindingen. En dan kan je zonder audi bundel naar YouTube kijken, of Disney+, etc..

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Dean Martin
  • Niet online
Maar als je telefoon draadloos is verbonden met carplay, kun je je telefoon niet als wifi hotspot gebruiken. Daarom moet je je telefoon bedraad aansluiten en vervolgens kun je deze als hotspot instellen. Via automatisering op de iPhone kun je regelen dat je een hotspot aanzet zodra er verbinding wordt gemaakt met het voertuig.

The best is yet to come

• Wasbeer2006
Dean Martin schreef op zondag 5 juli 2026 @ 07:47:
Maar als je telefoon draadloos is verbonden met carplay, kun je je telefoon niet als wifi hotspot gebruiken. Daarom moet je je telefoon bedraad aansluiten en vervolgens kun je deze als hotspot instellen. Via automatisering op de iPhone kun je regelen dat je een hotspot aanzet zodra er verbinding wordt gemaakt met het voertuig.
Dat vraag ik me dus af......

Ik gebruik AA draadloos er ik gebruik de databundel uit de auto nauwelijks. Ga het wel eens testen met YT van de week met mijn zoon

Met draadloos AA of CP gebruik je zowel BT als Wifi. Zou het dan niet gewoon over wifi gaan? Anders zou je zeggen inderdaad via de hotspot maar die grbuikt dan ook wifi vanuit je auto. Dus dan zou je telefoon dus een soort heen en terug verbonden zijn via wifi op een ander "kanaal" weet ik wat.

Hebben we geen IT'er hier die het even uit kan leggen :-)

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Maar als je telefoon draadloos is verbonden met carplay, kun je je telefoon niet als wifi hotspot gebruiken.
Dit werk bij mij anders prima: zowel draadloos CarPlay als hotspot via mijn iPhone tegelijk.

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:35
Hoe is de betrouwbaarheid inmiddels van zowel de oudere als nieuwere a6 en q6 auto's na de recente updates?

• Pimmr
Zo lijkt het inderdaad, heb nu de telefoon bedraad verbonden met AA en de auto verbonden met de telefoon hotspot. Zal eens in de gaten houden of de databundel van de auto niet meer aangesproken wordt.

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:34
robb. schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:43:
Hoe is de betrouwbaarheid inmiddels van zowel de oudere als nieuwere a6 en q6 auto's na de recente updates?
Voor de update naar 03.11 elke dag foutmeldingen. Sinds de update geen foutmeldingen meer gehad. Inmiddels een maandje de nieuwe software erop.

Audi A6 E-tron Avant S edition

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:35
Martijn77 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:36:
[...]

Voor de update naar 03.11 elke dag foutmeldingen. Sinds de update geen foutmeldingen meer gehad. Inmiddels een maandje de nieuwe software erop.
Klinkt hoopvol!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:21

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Mocht het niet lukken om te verbinden met de hotspot, probeer dan Maximaliseer Compatibiliteit aan te zetten.

Hier ook een geupdate a6 SB en ben erg tevreden over de update.

- Geheugen meldigen zijn sterk afgenomen/verdwenen. Vandaag weer 250 km zonder melding
- Kofferklep nog steeds erg gevoelig (gaat snel weer terug omhoog als er een plastic tas tegen de klep aanzit), maar werkt nu goed, en trekt hem mooi in het slot als hij toch weer open gaat.
- Adaptive cruise control werkt niet ivm geopende deur, is ook niet meer voorgekomen.
- Ik heb het idee dat de actieve cruise control de auto beter in het midden houdt bij een dubbele doorgetrokken streep.
- Gratis paraplu voor het ongemak, altijd top!

Alleen de autosleutel op mn telefoon werkte niet echt (goed) meer, maar is inmiddels ook weer top na het herinstalleren van de sleutel.

Het nieuwe geluid bij inschakelen van achteruit of overschrijding snelheidslimiet is geen upgrade.

[ Voor 14% gewijzigd door AkroBatik op 06-07-2026 00:36 ]

.

• Dean Martin
  • Niet online
Brooky schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:19:
[...]

Dit werk bij mij anders prima: zowel draadloos CarPlay als hotspot via mijn iPhone tegelijk.
Zover ik weet is dat met een iPhone technisch onmogelijk. Hoe heb je dit gedaan kunnen krijgen?

The best is yet to come

• MaikDuif1981
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-07 20:18
Dean Martin schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:25:
[...]

Zover ik weet is dat met een iPhone technisch onmogelijk. Hoe heb je dit gedaan kunnen krijgen?
Bij mij werkt het ook prima, altijd CarPlay en de HotSpot aanstaan. Ik moet overigens wel bijna dagelijks de hotspot in de auto aanzetten (die staat dan ineens weer uitgeschakeld) voordat de hotspot ingeschakeld kan worden (via automatiseringen op de iPhone ingesteld).

Ik heb vandaag de update installatie naar 3.11 dus ik ben zeer benieuwd of de storingen dan verholpen zullen zijn!

• Dean Martin
  • Niet online
MaikDuif1981 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:05:
[...]

Bij mij werkt het ook prima, altijd CarPlay en de HotSpot aanstaan. Ik moet overigens wel bijna dagelijks de hotspot in de auto aanzetten (die staat dan ineens weer uitgeschakeld) voordat de hotspot ingeschakeld kan worden (via automatiseringen op de iPhone ingesteld).

Ik heb vandaag de update installatie naar 3.11 dus ik ben zeer benieuwd of de storingen dan verholpen zullen zijn!
Okay, bijzonder.
Ik dacht echt dat dit niet kon: https://discussions.apple.com/thread/255371398?sortBy=rank

The best is yet to come

• Wasbeer2006
[...]

Met AA kan dit ook niet. Het is gewoon technsich onmogelijk.

Wat wel kan is dat de data van je telefoon wordt gebruikt als deze gekoppeld is via AA en CP ook draadloos via datzelfde wifi signaal loop

• fwinters
Update naar KD2* staat gepland voor 16 juli... Fingers crossed 🤞

Ik ga op dat moment de aandachtspunten nog eens herhalen.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:31
Bij de één lijken de meldingen grotendeels te verdwijnen met KD2* / 03.11, bij mij zie ik ze af en toe nog steeds. Eerlijk - het aantal meldingen is sterk afgenomen, maar ze komen nog steeds voor bij mijn Q6 uit juli '25. De berijdershulpsystemen de afgelopen 4000km (met 3.11) denk ik een keer of 5 gezien. De achterklep heeft het nog één keer vervelend gedaan (die wilde pas sluiten na 3 x op de knop gedrukt te hebben) en wel 2 x een gare storing gehad. 1 storingsmelding ging over lane-assist niet beschikbaar, 1 storingsmelding ging over parkeerhulp niet beschikbaar. Beide midden op de snelweg, beide automatisch verdwenen na auto te hebben vergrendeld en ontgrendeld.

Dit is mijn eerste Audi en ben eigenlijk ook wel bang dat dit de laatste is. Weg doen is geen optie, daar pak ik alleen mijn eigen portomonee mee - maar zuur vind ik dit wel.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Brooky
  • Nu online
[...]

Niks bijzonders voor gedaan, connect met Audi via wifi en als die connectie gedaan is start de iPhone automatisch de hotspot. De Audi connect dan weer met die net gestarte hotspot.

• Brooky
  • Nu online
Ik zie op Reddit dat de eerste Q6 ‘26 modellen een OTA update krijgen:

https://www.reddit.com/r/AudiQ6/s/6I37fcemgz

• GewoonNico
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-07 21:19
AkroBatik schreef op maandag 6 juli 2026 @ 00:31:
Het nieuwe geluid bij inschakelen van achteruit of overschrijding snelheidslimiet is geen upgrade.
Dat ben ik met je eens. Het klinkt alsof een kind van 3 met het vuistje op een valse piano slaat.

• Naafets88
  • Registratie: Januari 2014
Voorlopig na de update vorige week zeer tevreden! Uiteraard hout vasthouden!

De auto is nu echt een topper om eerlijk te zijn. Aankomende week een trip van 1100km gepland, ik ben benieuwd!

Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM

• MaikDuif1981
Ik heb gisteren ook de KD2* / 03.11 update laten uitvoeren. Tot nu toe valt mij vooral op dat de waarschuwingsgeluiden anders zijn (of dat positief is weet ik nog niet). Daarna nog wel de digitale sleutel opnieuw moeten instellen, maar dit is een fluitje van een cent.

Over een paar weken op vakantie naar Denemarken/Zweden, daarna kan ik pas met zekerheid vaststellen of de update zijn werk heeft gedaan 8)

• Flying Blue
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:33
Ervaringen met achteraf een dashcam inbouwen op een A6 etron? Zoja, iemand tips waar je dit goed en netjes kan laten uitvoeren?

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:30
Flying Blue schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:41:
Ervaringen met achteraf een dashcam inbouwen op een A6 etron? Zoja, iemand tips waar je dit goed en netjes kan laten uitvoeren?
Als je terugzoekt in dit topic zie je dat er wel wat mensen zijn die dit zelf hebben gedaan. Kan me niet herinneren dat mensen het hebben laten doen.

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:43
Vrijdag op vakantie met de Q6. Gaan ruim 4000 km rijden dus ben benieuwd. Op 7 augustus krijg ik KD2* / 03.11. Ben benieuwd

• JTHZZ
Kun je gewoon een afspraak plannen voor die update of moet je echt een lijstje met problemen hebben (want die heb ik niet..)

• Wasbeer2006
Flying Blue schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:41:
Ik heb het zelf gedaan fitcamx geplaats. Als je even de tijd neemt niet moeilijk

• S-vd-S
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 10:44
Wat ik met het warme weer ontzettend vervelend vindt is de balk met led tussen dashboard en voorruit die erg nare kraken produceert en knispert bij temperatuurwisselingen.. is ook nog eens niets aan te doen. Heel verkeerde materiaalkeuze in een verder superstille wagen. Heb begrepen dat dashboard er uit moet om het te demonteren. Hoe achterlijk is dat!

• Brooky
  • Nu online
JTHZZ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:54:
Kun je gewoon een afspraak plannen voor die update of moet je echt een lijstje met problemen hebben (want die heb ik niet..)
Bij mij (Audi Utrecht) was de magische klacht waardoor ik de update kreeg het niet goed functioneren van de kofferbak. Bij de andere klachten die ik opnoemde (de foutmeldingen mbt hulpsystemen die het niet deden in de Q6), vonden ze het niet genoeg voor een update.

Trouwens nu 2 weken de KD2* update op de Q6 van 12-2025 en tot nu toe geen foutmeldingen meer. Toch wel regelmatig dat dit gebeurde.

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-07 21:13
Brooky schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:12:
[...]

Bij mij (Audi Utrecht) was de magische klacht waardoor ik de update kreeg het niet goed functioneren van de kofferbak. Bij de andere klachten die ik opnoemde (de foutmeldingen mbt hulpsystemen die het niet deden in de Q6), vonden ze het niet genoeg voor een update.

Trouwens nu 2 weken de KD2* update op de Q6 van 12-2025 en tot nu toe geen foutmeldingen meer. Toch wel regelmatig dat dit gebeurde.
Ik las ergens dat de KD2* update niet zozeer de storingen in de modules oplossen, maar dat ze hebben gezorgd dat de software er niet meer over klaagt 🥹

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:19
Pepehv schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:46:
[...]

Ik las ergens dat de KD2* update niet zozeer de storingen in de modules oplossen, maar dat ze hebben gezorgd dat de software er niet meer over klaagt 🥹
"ik las ergens" ...

http://www.brianesselbrugge.nl

• fwinters
Pepehv schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:46:
[...]

Dat is niet correct, men heeft gewerkt aan de verwerking van de communicatie tussen de centrale hub en alle sensoren enz. Dat liep vaak mis waardoor er foutmeldingen ontstonden. Nutteloze foutmeldingen.

Daarnaast is inderdaad het kofferprobleem ook mijn trigger geweest, dat ben ik dus echt beu dat die de helft van de tijd maar deels opent. Soms reageert zelfs de knop niet terwijl de wagen niet vergrendeld is. Opnieuw dat communicatieprobleem!

Mijn update is er over een week, en ja, ik kijk er wel naar uit.

• Hammetje
Op reddit lees ik dat de '26 modellen (of een aantal daarvan) OTA updates krijgen. Zeker een ilusie om te hopen dat dit naar de '25 modellen komt?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb sinds gisteren ineens 3 gele meldingen die niet meer weggaan. Zelfs niet na een nacht. Dit heb ik nog niet eerder gehad. 3.10 versie

Er staat continu in beeld:

Waarschuwingsmelding: Noodoproepfunctie: storing! Functie beperkt beschikbaar. Binnenkort service opzoeken a.u.b.

Waarschuwingsmelding: Afstandwaarschuwing: nu niet beschikbaar. zie instuctieboekje

Waarschuwingsmelding: Veiligheidssysteem: storing! Service opzoeken a.u.b.

Zijn anderen die dit ook gehad hebben? Heb Century al gebeld, ik moet even langskomen maar hadden nu geen tijd....

• PADIpro
Teknix1982 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:54:
Ik heb sinds gisteren ineens 3 gele meldingen die niet meer weggaan. Zelfs niet na een nacht. Dit heb ik nog niet eerder gehad. 3.10 versie

Er staat continu in beeld:

Waarschuwingsmelding: Noodoproepfunctie: storing! Functie beperkt beschikbaar. Binnenkort service opzoeken a.u.b.

Waarschuwingsmelding: Afstandwaarschuwing: nu niet beschikbaar. zie instuctieboekje

Waarschuwingsmelding: Veiligheidssysteem: storing! Service opzoeken a.u.b.

Zijn anderen die dit ook gehad hebben? Heb Century al gebeld, ik moet even langskomen maar hadden nu geen tijd....
Heb ik ook gehad. Zekering negen eruit halen voor 15 min lost bij mij altijd het probleem op. Zoek in het forum op zekering en dan zie je een post van mij die uitleg hoe je dit moet doen.

• M4tthijs
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:12
PADIpro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Zekering negen eruit halen voor 15 min lost bij mij altijd het probleem op.
Het blijft een noodgreep. Het reset het systeem en haalt de storing weg, maar de oorzaak los je er niet mee op. En dat je überhaupt zekeringen moet trekken om het weg te krijgen, vind ik voor welke auto dan ook eigenlijk niet kunnen

Komt het terug, dan zou ik het echt verder laten uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door M4tthijs op 10-07-2026 12:10 ]

• Naafets88
Net 800km achter de rug met de nieuwe update

Wat een verademing!

Enkal kan ik niet meer laden via de rechterpoort. Iemand een oplossing?

• Dean Martin
  • Niet online
Iemand een oplossing voor het niet automatisch laten openen van de achterklep wanneer je de auto afspuit?

De sleutel verder weg leggen is niet altijd een optie.

The best is yet to come

• Wasbeer2006
Sleutel in z'on speciaal afgeschermd zakje doen?

Ik leg hem verder weg, maar dat moet wel kunnen natuurlijk.

• makooy
  • Laatst online: 18:21
Zit te kijken voor een Q6 uit 11/2025. Zijn er daarmee zaken die anders zijn als een gloednieuwe of zaken waar ik rekening mee moet houden?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• Hammetje
makooy schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:08:
Zit te kijken voor een Q6 uit 11/2025. Zijn er daarmee zaken die anders zijn als een gloednieuwe of zaken waar ik rekening mee moet houden?
Gezien deze vraag, heb je vermoedelijk niet de moeite genomen het topic door te lezen. Heel eerlijk; doe jezelf een plezier en lees je hier uitgebreid in over de Q6 uit '25.

Hier alvast mijn ongezouten mening;
Ik heb een Q6 uit juli '25, met de meest recente software (KD2* / 03.11) en ik zou deze auto met de kennis van nu, niet kopen. Als ik er op een fatsoenlijke manier vanaf kan, dan grijp ik die kans.

• makooy
  • Laatst online: 18:21
Hammetje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Gezien deze vraag, heb je vermoedelijk niet de moeite genomen het topic door te lezen. Heel eerlijk; doe jezelf een plezier en lees je hier uitgebreid in over de Q6 uit '25.

Hier alvast mijn ongezouten mening;
Ik heb een Q6 uit juli '25, met de meest recente software (KD2* / 03.11) en ik zou deze auto met de kennis van nu, niet kopen. Als ik er op een fatsoenlijke manier vanaf kan, dan grijp ik die kans.
Dit is Tweakers toch? waar we verwachten dat mensen die wat vragen zelf al wat ingelezen hebben dus ja ik heb de afgelopen pagina's gelezen ;)

Had al gepost dat ik een Mustang Mach-E heb hier en aan het kijken was voor een Q6. De Mach-E is ook niet foutloos en zat, zeker aan het begin, vol met kinderziektes waar er na 5 jaar nog steeds enkele in zitten.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• GewoonNico
Dean Martin schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 04:18:
Iemand een oplossing voor het niet automatisch laten openen van de achterklep wanneer je de auto afspuit?

De sleutel verder weg leggen is niet altijd een optie.
Je kunt de sleutel in de middenconsole leggen. Dan kun je de auto prima wassen zonder dat de achterklep opengaat.

Gister 1300 km gereden naar Italië, Q6 SB Performance 20" 4-seizoen, volgepakt en met 2 kids. 20,4 kWh en 79km/h gem. Veel 130+ gereden, in Zwitserland aan de snelheid gehouden +1uur file bij Gotthard en daar lag het verbruik op 17kwh/100km.

Ik heb de KD2* update laten installeren maar blijf veelvuldig meldingen krijgen. In plaats van de 5 afzonderlijke meldingen is het er nu één "Bestuurdershulpsystemen momenteel beperkt beschikbaar. Systemen worden in waarschuwingsgeheugen lopend bijgewerkt" melding elk kwartier/half uur gezien, op sommige stukken elke minuut. Echter heb ik geen beperking van de assistentie systemen gemerkt. Het geluidje dat er bij hoort is gelukkig minder irritant.

• Hammetje
GewoonNico schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:44:
[...]

Je kunt de sleutel in de middenconsole leggen. Dan kun je de auto prima wassen zonder dat de achterklep opengaat.

Gister 1300 km gereden naar Italië, Q6 SB Performance 20" 4-seizoen, volgepakt en met 2 kids. 20,4 kWh en 79km/h gem. Veel 130+ gereden, in Zwitserland aan de snelheid gehouden +1uur file bij Gotthard en daar lag het verbruik op 17kwh/100km.

Ik heb de KD2* update laten installeren maar blijf veelvuldig meldingen krijgen. In plaats van de 5 afzonderlijke meldingen is het er nu één "Bestuurdershulpsystemen momenteel beperkt beschikbaar. Systemen worden in waarschuwingsgeheugen lopend bijgewerkt" melding elk kwartier/half uur gezien, op sommige stukken elke minuut. Echter heb ik geen beperking van de assistentie systemen gemerkt. Het geluidje dat er bij hoort is gelukkig minder irritant.
Geniet van je vakantie!

De meldingen die je noemt krijg ik ook regelmatig nog. Wat bij mij wil helpen is om de sensor in de bumper onder de kentekenplaat (dat scan gedeelte) schoon te maken. Daar komt soms best wat zooi af. Wellicht goed om zelf even te proberen om te kijken of het daarna ‘ineens’ minder is qua meldingen.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Bestuurdershulpsystemen momenteel beperkt beschikbaar. Systemen worden in waarschuwingsgeheugen lopend bijgewerkt.
Die melding komt met OTA kaartupdates wanneer bepaalde componenten voor regios gedownload worden, zoals bijvoorbeeld lane building blocks/HD maps en terrain model.

Heb je een route gepland met de ingebouwde navigatie, dan worden ze gedownload along route. Rijdt je zonder, dan worden ze gedownload wanneer je in de buurt van de regio komt.

Normaliter is die melding enkel als je huidige regio geupdate wordt. Je kaartdata (HD maps) en camera werken namelijk samen. Daarom kan het zijn dat zaken mogelijk beperkt beschikbaar zijn. Impact op de standaard ACC en lane centering heeft het niet, maar mogelijks wel op auto regen bij kruisingen etc.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• GewoonNico
MK_ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Die melding komt met OTA kaartupdates wanneer bepaalde componenten voor regios gedownload worden, zoals bijvoorbeeld lane building blocks/HD maps en terrain model.

Heb je een route gepland met de ingebouwde navigatie, dan worden ze gedownload along route. Rijdt je zonder, dan worden ze gedownload wanneer je in de buurt van de regio komt.

Normaliter is die melding enkel als je huidige regio geupdate wordt. Je kaartdata (HD maps) en camera werken namelijk samen. Daarom kan het zijn dat zaken mogelijk beperkt beschikbaar zijn. Impact op de standaard ACC en lane centering heeft het niet, maar mogelijks wel op auto regen bij kruisingen etc.
Vind ik heel eerlijk gezegd niet heel spannend, waarom word ik daar zo veelvuldig over geïnformeerd?

Wat mij ook opviel is dat zodra je de grens overgaat, de wifi/hotspot eruit klapt (want ander land, andere hotspot regels?)

Gevolg, Android auto sluit ook af. Het zorgt best voor vervelende en gevaarlijke situaties. Stel je voor je gaat de grens over bij Como, druk verkeer, grenscontrole, splitsingen, op en afritten, je moet echt even goed opletten. Vervolgens AA klapt eruit, kinderen die zeuren over de weggevallen muziek, je eigen navi die wegvalt en je probeert aan de praat te krijgen want splitsing komt eraan en ondertussen probeer je te hyper focussen want de verkeerssituatie vraagt erom.

Als laatst, puntje over de navi. Op zich werkt hij prima, ook met laadstops. Echter zodra de accu vol was, toch naar Google Maps geswitcht. Tussen Karlsruhe en Basel kun je via de A5 (Duitsland) of A35 (Frankrijk) rijden. De Duitsland route is zo veel comfortabeler, echter zodra er 1 min. vertraging is dan reroute de navi je opeens via Frankrijk en zelfs als je vervolgens "de afslag mist" , blijft hij je langdurig terugsturen via Frankrijk. Je moet de navi dan echt opnieuw starten voordat hij begrijpt wat je wilt. Bij de minste of geringste file stuurt hij je binnendoor. Ik zou graag zien dat er een volledige her-calculatie van de route wordt gedaan wanneer je afwijkt en er een minimale vertraging moet zijn van 5 of 10 min voordat hij naar alternatieven gaat zoeken.

Verder vind ik het een heerlijke auto, ik zou hem niet willen inruilen. Maar de staat van de software is en blijft na de update matig, het zorgt voor onnodig veel afleiding terwijl het je zou moeten ondersteunen.

• JTHZZ
GewoonNico schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Wat mij ook opviel is dat zodra je de grens overgaat, de wifi/hotspot eruit klapt (want ander land, andere hotspot regels?)

Gevolg, Android auto sluit ook af. Het zorgt best voor vervelende en gevaarlijke situaties. Stel je voor je gaat de grens over bij Como, druk verkeer, grenscontrole, splitsingen, op en afritten, je moet echt even goed opletten. Vervolgens AA klapt eruit, kinderen die zeuren over de weggevallen muziek, je eigen navi die wegvalt en je probeert aan de praat te krijgen want splitsing komt eraan en ondertussen probeer je te hyper focussen want de verkeerssituatie vraagt erom.

Als laatst, puntje over de navi. Op zich werkt hij prima, ook met laadstops. Echter zodra de accu vol was, toch naar Google Maps geswitcht. Tussen Karlsruhe en Basel kun je via de A5 (Duitsland) of A35 (Frankrijk) rijden. De Duitsland route is zo veel comfortabeler, echter zodra er 1 min. vertraging is dan reroute de navi je opeens via Frankrijk en zelfs als je vervolgens "de afslag mist" , blijft hij je langdurig terugsturen via Frankrijk. Je moet de navi dan echt opnieuw starten voordat hij begrijpt wat je wilt. Bij de minste of geringste file stuurt hij je binnendoor. Ik zou graag zien dat er een volledige her-calculatie van de route wordt gedaan wanneer je afwijkt en er een minimale vertraging moet zijn van 5 of 10 min voordat hij naar alternatieven gaat zoeken.

Verder vind ik het een heerlijke auto, ik zou hem niet willen inruilen. Maar de staat van de software is en blijft na de update matig, het zorgt voor onnodig veel afleiding terwijl het je zou moeten ondersteunen.
Is toch met je mobiel niet anders, dat je verbinding even weg is bij de grens? Die hotspot loopt via een 5G verbinding dus logisch dat dat bij de grens even stopt. Gevaarlijke situatie vind ik nogal overdreven. En als je dat echt vindt kun je dus beter de ingebouwde navigatie gebruiken, die blijft gewoon werken.

Overigens vind ik die erg goed en op punten zelfs beter dan Google Maps, bijv met rijstrookindicatie of waar file op je route staat. Google laat je juist te lang op de snelweg en je rijdt zomaar een file in. Maar goed, navigatie is net als smartphones, de één zweert bij Waze en de ander bij Apple Maps en weer een ander bij Google. Audi heeft wat mij betreft de beste ingebouwde navigatie die ik tot nu toe gehad heb. Volvo, BMW, Mercedes, Kia, allemaal slechter wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 12-07-2026 11:51 ]

• GewoonNico
JTHZZ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Is toch met je mobiel niet anders, dat je verbinding even weg is bij de grens? Die hotspot loopt via een 5G verbinding dus logisch dat dat bij de grens even stopt. Gevaarlijke situatie vind ik nogal overdreven. En als je dat echt vindt kun je dus beter de ingebouwde navigatie gebruiken, die blijft gewoon werken.
Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Het gaat er niet zozeer om dat wifi of 5G eventjes wegvalt, de hele wifi module wordt geconfigureerd waardoor Android auto afsluit. In mijn ervaring duurt 3-5 min voordat je weer "up and running" bent met navi en audio.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
GewoonNico schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:28:
[...]
Vind ik heel eerlijk gezegd niet heel spannend, waarom word ik daar zo veelvuldig over geïnformeerd?
Elk kwartier of half uur is wel veel, zoveel update regions zijn er ook helemaal niet. Maar ja, zonder actieve route wordt de volgende regio pas gedownload bij het binnen rijden van die regio. En als dan het proces opnieuw gestart wordt, krijg je wel opnieuw een melding. Wat an sich ook logisch is, want op dat moment is het systeem opnieuw beperkt.
Klopt, dat is per design. Duitsland heeft vrij stricte regelgeving rondom draadloze communicatie in voertuigen. Dat de configuratie wordt daadwerkelijk aangepast n.a.v lokale wetgeving.
Opnieuw: per design ;)

Ik kan de volledige navigatie specificaties opsommen, maar in een notendop:
  • Automatische route-update iedere 5 minuten: die kijkt of er een snellere route beschikbaar is onafhankelijk van of je eigen verkeerssituatie aangepast is. Deze moet wel een bepaalde regels voldoen (o.a minstens 5 minuten sneller of 10% bij korte routes)
  • Wanneer er verkeer op de route verschijnt: direct route up-date triggeren
  • Deviation: 1e stap is een fast-back-to-route (e.g terug leiden naar de actieve route). Daarna kan het route-update systeem er in springen als er een snellere route is.
  • 3 deviations achter elkaar: herberekening van de route
Eventueel kan je automatische routeaanpassing ook uitschakelen. In dat geval wisselt hij niet automatisch, maar krijg je een melding wanneer een betere route beschikbaar is (minstens 5 minuten sneller, decision point moet <10 km liggen van je huidige positie). Maar die pop-up kan je negeren.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Flying Blue
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:33
Sinds kort rijd ik een Audi A6 Avant e-tron Performance (100 kWh, 21” Somerset velgen) en ik ben benieuwd of andere eigenaren hetzelfde ervaren.

De auto is vrijwel nieuw:
  • Eerste toelating: 13-01-2026
  • Kilometerstand: ongeveer 5.000 km
Wat mij opvalt is dat het gemiddelde energieverbruik erg netjes lijkt, maar dat de voorspelde actieradius relatief laag blijft.

Enkele praktijkgegevens:
  • Kortetermijnverbruik: 17,8 kWh/100 km
  • Voorbeelden van ritten:
    • 93 km → 17,4 kWh/100 km
    • 85 km → 18,6 kWh/100 km
    • 51 km → 17,8 kWh/100 km
  • Rijsnelheid:
    • heen ongeveer 105 km/u
    • terug ongeveer 120 km/u
  • Buitentemperatuur ongeveer 27°C
  • Airco stond uit (alleen ventilator op medium)
Toch geeft de auto regelmatig de volgende actieradius aan:
  • 86% → 419 km
  • 73% → 330 km
  • 60% → 276 km
  • 41% → 181 km
  • 29% → 128 km
Dat komt neer op een voorspeld totaalbereik van ongeveer 440-460 km, terwijl ik op basis van het gemeten verbruik eerder rond de 520 km uitkom.

Nog iets wat mij opviel:

Ik reed een dag:
  • vertrek 80%
  • thuiskomst 40%
  • afstand ongeveer 190 km
Volgens de ritregistratie is daarbij ongeveer 32 kWh verbruikt.

Als ik uitga van ongeveer 95 kWh bruikbare accucapaciteit, zou 40 procentpunt accuverbruik ongeveer 38 kWh moeten zijn. Er lijkt dus ongeveer 5-6 kWh verschil te zitten tussen het geregistreerde energieverbruik en de afname van het accupercentage.

Mijn vragen zijn:
  1. Is het normaal dat de A6 e-tron zo conservatief is met de resterende actieradius?
  2. Meet de ritregistratie alleen het aandrijfverbruik of ook accukoeling, batterijconditionering en overige hoogvoltverbruikers?
  3. Hebben andere A6 e-tron-rijders vergelijkbare ervaringen met het verschil tussen kWh-verbruik en accupercentage?
  4. Welke praktijkactieradius halen jullie op 20” of 21” wielen bij 100-120 km/u?
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere A6 e-tron-rijders voordat ik eventueel de dealer vraag om de SoH, bruikbare accucapaciteit en BMS/SoC-kalibratie te controleren.

• Teknix1982
  • Niet online
Nou ben benieuwd....
Goedemorgen,

Wegens een openstaande terugroepactie op uw Audi Q6 met kenteken xxx-xx-x is mij gevraagd samen met u een afspraak hiervoor in te plannen.

Het gaat hierbij om terugroepactie met code 06K2, dit is een omvangrijke software update.

Wij plannen momenteel vanaf maandag 03-08-2026, graag hoor ik welke dag voor u het beste schikt.

Omdat het een update betreft adviseer ik om er niet op te blijven wachten.

Op de dag van de afspraak kunnen wij kosteloos, los van de brandstof, vervangend vervoer voor u inzetten.

Wilt u hier gebruik van maken?

Ik hoor graag van u!

Met vriendelijke groet,

xxx xxxxxx

Service Adviseur

050 853 73 09

Century Audi Groningen

• Hammetje
Weet iemand hier hoe je het alarm van de Q6 uitzet? Afgelopen jaar 2 x boot naar Texel gepakt, auto alarm bleef afgaan door de schommelingen van de boot. Vanavond pak ik de ferry naar Hull, het zou erg handig zijn als het alarm niet de hele nacht afgaat.

ik had gevonden dat je de vergrendelknop op de bestuurdersdeur ingedrukt moet houden tot de alarmlichten knipperen, maar dat lijkt niet te werken. Iemand?

• dbalgobind
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:57
Goedemorgen, iemand ervaring met "Audi Themawereld" uit de Function on Demand store? Geeft dat toegevoegd waarde aan of voor je digitale interieur?

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:19
Hammetje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:05:
Weet iemand hier hoe je het alarm van de Q6 uitzet? Afgelopen jaar 2 x boot naar Texel gepakt, auto alarm bleef afgaan door de schommelingen van de boot. Vanavond pak ik de ferry naar Hull, het zou erg handig zijn als het alarm niet de hele nacht afgaat.

ik had gevonden dat je de vergrendelknop op de bestuurdersdeur ingedrukt moet houden tot de alarmlichten knipperen, maar dat lijkt niet te werken. Iemand?
Als je de auto uit zet even vinkje "interieurbewaking" uitzetten.

http://www.brianesselbrugge.nl

• Alamo
Flying Blue schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:49:
Sinds kort rijd ik een Audi A6 Avant e-tron Performance (100 kWh, 21” Somerset velgen) en ik ben benieuwd of andere eigenaren hetzelfde ervaren.

Wat mij opvalt is dat het gemiddelde energieverbruik erg netjes lijkt, maar dat de voorspelde actieradius relatief laag blijft.

Enkele praktijkgegevens:
  • Rijsnelheid:
    • heen ongeveer 105 km/u
  • 86% → 419 km
  • 73% → 330 km
  • 60% → 276 km
  • 41% → 181 km
  • 29% → 128 km
Dat komt neer op een voorspeld totaalbereik van ongeveer 440-460 km, terwijl ik op basis van het gemeten verbruik eerder rond de 520 km uitkom.

Nog iets wat mij opviel:

Ik reed een dag:
  • vertrek 80%
  • thuiskomst 40%

Als ik uitga van ongeveer 95 kWh bruikbare accucapaciteit, zou 40 procentpunt accuverbruik ongeveer 38 kWh moeten zijn. Er lijkt dus ongeveer 5-6 kWh verschil te zitten tussen het geregistreerde energieverbruik en de afname van het accupercentage.

Mijn vragen zijn:
  1. Is het normaal dat de A6 e-tron zo conservatief is met de resterende actieradius?
  2. Meet de ritregistratie alleen het aandrijfverbruik of ook accukoeling, batterijconditionering en overige hoogvoltverbruikers?
  3. Hebben andere A6 e-tron-rijders vergelijkbare ervaringen met het verschil tussen kWh-verbruik en accupercentage?
  4. Welke praktijkactieradius halen jullie op 20” of 21” wielen bij 100-120 km/u?
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere A6 e-tron-rijders voordat ik eventueel de dealer vraag om de SoH, bruikbare accucapaciteit en BMS/SoC-kalibratie te controleren.
Q6 en niet A6 hier, maar een deel van de verklaring is volgens mij:
  • Het batterijpercentageverloop is misschien niet lineair. Volgens mij zei Bjorn Nyland op YouTube ook een keer zoiets over deze auto's. M.a.w. 30-40% is niet hetzelfde aantal kWh als 80-90%. Geen idee wat daar de rationale achter zou zijn...
  • Je resterende actieradius past zich aan als je wel of niet navigeert. Doe maar eens een bestemming in de (ingebouwde) navi, en verwijder dan de bestemming weer. Je range past zich direct aan.
  • In het topic is al meermaals besproken dat het verwachte laadpercentage waar je mee arriveert (ingebouwde navi dus) significant kan afwijken. Kan zo 3-6% lager zijn dan waar je uiteindelijk mee arriveert (ongeacht buitentemperatuur in mijn ervaring).
Maar ik snap wat je meldt hoor; ik heb zelf ook moeite om 'm goed rond te rekenen.

• Alamo
3-8 kan ik terecht bij de dealer voor reguliere afspraak en dan zal KD2* er ook op gaan bij mijn auto uit 2024. Ben heel benieuwd, zou fijn zijn als de hoeveelheid foutmeldingen nog wat verder daalt.

Dealer gaf aan dat (in ieder geval voor mijn generatie) de digitale sleutel niet meer beschikbaar komt vanuit Audi.

• Alamo
MK_ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:09:
[...]

Elk kwartier of half uur is wel veel, zoveel update regions zijn er ook helemaal niet. Maar ja, zonder actieve route wordt de volgende regio pas gedownload bij het binnen rijden van die regio. En als dan het proces opnieuw gestart wordt, krijg je wel opnieuw een melding. Wat an sich ook logisch is, want op dat moment is het systeem opnieuw beperkt.

[...]

Klopt, dat is per design. Duitsland heeft vrij stricte regelgeving rondom draadloze communicatie in voertuigen. Dat de configuratie wordt daadwerkelijk aangepast n.a.v lokale wetgeving.

[...]

Opnieuw: per design ;)

Ik kan de volledige navigatie specificaties opsommen, maar in een notendop:
  • Automatische route-update iedere 5 minuten: die kijkt of er een snellere route beschikbaar is onafhankelijk van of je eigen verkeerssituatie aangepast is. Deze moet wel een bepaalde regels voldoen (o.a minstens 5 minuten sneller of 10% bij korte routes)
  • Wanneer er verkeer op de route verschijnt: direct route up-date triggeren
  • Deviation: 1e stap is een fast-back-to-route (e.g terug leiden naar de actieve route). Daarna kan het route-update systeem er in springen als er een snellere route is.
  • 3 deviations achter elkaar: herberekening van de route
Eventueel kan je automatische routeaanpassing ook uitschakelen. In dat geval wisselt hij niet automatisch, maar krijg je een melding wanneer een betere route beschikbaar is (minstens 5 minuten sneller, decision point moet <10 km liggen van je huidige positie). Maar die pop-up kan je negeren.
Aha, dit verklaart wel het e.e.a! Die 'niet beschikbaar' meldingen krijg ik met name op wegen waar onlangs (of nog steeds) aan gewerkt wordt.

Ik snap dat je als autofabrikant de bestuurder wil informeren dat bepaalde hulpsystemen niet werken. Probleem is denk ik meer de manier waarop. De melding vertelt niet wat er precies niet werkt, en je weet ook niet goed wanneer de melding niet meer van toepassing is. Daarnaast is het gewoon irritant als je dat geluidje elke keer krijgt. Ik krijg 'm ook echt wel vaker dan eens per 5 minuten, bijvoorbeeld op de A9 bij Amstelveen. Het is gewoon niet zo goeie UX op deze manier.

• Alamo
MK_ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:16:
[...]

De kaart on-board wordt 1x/maand geupdate normaliter. Dus ik zou verwachten dat het dan in de komende Map-update er in zit.
Helaas zijn de voornoemde kaartwijzigingen nog steeds niet in m'n auto beland. Kaart-updates lijken wel te werken want ik zie in de auto dat hij recent kaartupdates heeft gehad (laatste update is nooit langer dan 2 weken geleden denk ik).

Weet je of dat proces van updaten van kaarten nog goed loopt misschien?

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59

ArCadE

No banana available

makooy schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:22:
[...]

Dit is Tweakers toch? waar we verwachten dat mensen die wat vragen zelf al wat ingelezen hebben dus ja ik heb de afgelopen pagina's gelezen ;)

Had al gepost dat ik een Mustang Mach-E heb hier en aan het kijken was voor een Q6. De Mach-E is ook niet foutloos en zat, zeker aan het begin, vol met kinderziektes waar er na 5 jaar nog steeds enkele in zitten.
PB

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:43
verstappen33 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:11:
Ik heb ook een werkplaats bezoek ingepland op 24 juni voor de upgrade naar 3.11.

Moesten jullie betalen voor de upgrade of was dit service
Afgelopen week op vakantie geweest naar Frankrijk, (1700km gereden)..

Ik heb sinds de update naar KD* (3.11) veel meer storingen.. -O-

Systemen blijven wel werken, maar ik heb echt wel elke 15-30 minuten de melding gehad dat bestuurder hulpsystemen niet beschikbaar zijn, of dat de recht laadpoort een storing heeft en ik alleen links de poort kan gebruiken..

Echt mooie bagger, ik had met 3.10 veel minder problemen en had eigenlijk gehoopt nu probleem vrij te zijn..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

MK_ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Dat verklaart een hoop! Ik rij bijna altijd met ingebouwde navigatie en heb deze melding, nu een maand na de update, nooit meer gezien, terwijl hier veel mensen aangeven dat ze deze nogsteeds ontvangen. Ik vermoed dat die dan Carplay/Android auto gebruiken ipv de ingebouwde navi.

.

• liber!
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:03
Ik heb sinds vandaag een nieuwe gsm, de Google Pixel 10 Pro (qi2), maar ik krijg nu heel de tijd de melding vreemd voorwerp in de lader op de auto wanneer ik draadloos probeer te laden in de phone box. Mijn vorige gsm, een Samsung S22 Ultra (merkbaar hoger en breder) had dit zelden. Ook als ik best goed kijk om het logo te aligneren blijft het issue.

Nog iemand hetzelfde voor?

• Naafets88
verstappen33 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:42:
[...]

Afgelopen week op vakantie geweest naar Frankrijk, (1700km gereden)..

Ik heb sinds de update naar KD* (3.11) veel meer storingen.. -O-

Systemen blijven wel werken, maar ik heb echt wel elke 15-30 minuten de melding gehad dat bestuurder hulpsystemen niet beschikbaar zijn, of dat de recht laadpoort een storing heeft en ik alleen links de poort kan gebruiken..

Echt mooie bagger, ik had met 3.10 veel minder problemen en had eigenlijk gehoopt nu probleem vrij te zijn..
Die meldingen zijn bij mij geminderd, zie uitleg MK waarom het gebeurd!

Die rechte laadpoort storing heb ik ook gehad tijdens mijn rit naar het zuiden. Dag erna wel weg

• Wasbeer2006
Flying Blue schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:49:

Enkele praktijkgegevens:
  • Rijsnelheid:
    • heen ongeveer 105 km/u
  • 86% → 419 km
  • 73% → 330 km
  • 60% → 276 km
  • 41% → 181 km
  • 29% → 128 km

Nog iets wat mij opviel:

Ik reed een dag:
  • vertrek 80%
  • thuiskomst 40%

Mijn vragen zijn:
Het is af en toe wat lastig te doorgronden.

Mijn ervaring is dat de kilometers echt heel goed kloppen en dat neem ik dan ook als uitgangspunt. % is gewoon lastiger omdat dit ook tempratuur afhankelijk is.

Ik laad vaak snachts tot 80% op een warme dag stap ik dan bv in om 10u en dan heb ik 81 of 82% accu. Andersom ook.

Het verbruik is heel netjes zeker met deze tempraturen. Ik rijd met de 83kw en 20" zomerbanden.

De meest ongunstige maand, januari was het verbruik 20.3 nu de afgelopen maand 15.8, nagenoeg dezelfde ritten. Ik rijd echt niet rustig gewoon hetzelfde als met een brandstof auto.

Volgende week naar frankrijk met een fiets achterop, ben benieuwd. Denk dat het wel meevalt. fiets steekt verwacht ik bijna niet buiten de auto, hooguit het zadel boven de auto

• Pasman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:44
liber! schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:56:
Ik heb sinds vandaag een nieuwe gsm, de Google Pixel 10 Pro (qi2), maar ik krijg nu heel de tijd de melding vreemd voorwerp in de lader op de auto wanneer ik draadloos probeer te laden in de phone box. Mijn vorige gsm, een Samsung S22 Ultra (merkbaar hoger en breder) had dit zelden. Ook als ik best goed kijk om het logo te aligneren blijft het issue.

Hier zelfde telefoon en zelfde probleem. Heel eerlijk was ik in de veronderstelling dat die qi laders in auto's nooit werken, in mijn Polestar hiervoor werkte dat namelijk ook al niet. Maar misschien ligt het dus wel aan de telefoon, dat zou goedkoper op te lossen zijn.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Pasman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Hier zelfde telefoon en zelfde probleem. Heel eerlijk was ik in de veronderstelling dat die qi laders in auto's nooit werken, in mijn Polestar hiervoor werkte dat namelijk ook al niet. Maar misschien ligt het dus wel aan de telefoon, dat zou goedkoper op te lossen zijn.
Probeer eens zonder (of ander) hoesje.

.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:43
Naafets88 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 06:56:
[...]

Die meldingen zijn bij mij geminderd, zie uitleg MK waarom het gebeurd!

Die rechte laadpoort storing heb ik ook gehad tijdens mijn rit naar het zuiden. Dag erna wel weg
Ik heb zitten kijken, maar kan die uitleg zo even niet vinden.

Mijn verbruik met mijn SQ6 naar midden Frankrijk vorige week was op de heenweg 22.1kwh per 100km.

Op de terugweg 23.5kwh/100km.
Dit met een vol geladen wagen en een zeer grote dakkoffer van ruim 600L.

Zonder koffer op het dak rij ik hier in NL rond de 20kwh/100km, dus niet heel ontevereden..

Totaal aan snelladen 213 euro kwijt geweest onderweg (Totaal 1700km, met 100% vertrokken, en met 15% weer thuis gekomen).

Met mijn vorige benzine auto had ik ruim 300 euro aan brandstofkosten gehad. Dus qua kosten ook zeer tevreden..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Pasman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:44
AkroBatik schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Probeer eens zonder (of ander) hoesje.
Ik zit al in team geen hoesje. Hij doet het eerst even wel, maar daarna wordt hij te warm en krijg ik die melding.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Pasman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:03:
[...]

Ik zit al in team geen hoesje. Hij doet het eerst even wel, maar daarna wordt hij te warm en krijg ik die melding.
Vreemd, hij zou gekoeld moeten zijn. Doet de ventilator het wel :D

.

• MaikDuif1981
liber! schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:56:

Ik had precies hetzelfde. Ik heb een iPhone 15 Pro Max met een MagSafe hoesje. In zo'n hoesje zit een coil om je telefoon magnetisch vast te houden tijdens het laden, echter in de Audi zorgde dit voornamelijk voor frustraties. Het hoesje is onlangs kapot gegaan en aangezien ik toch binnenkort een andere telefoon ga bestellen, probeer ik het even zonder een hoesje.

Nu treedt de foutmelding vrijwel nooit op, dus het ligt waarschijnlijk aan de positie van de oplaadcoil in je telefoon en spelen de afmetingen van je telefoon hierin ook een rol.

• PADIpro
Vandaag compleet verrast! Deze week ben ik met de Audi naar Spanje gereden en ik dacht halverwege mijn databundel al op te hebben. Maar tot mijn grote verbazing had ik 10 GB extra data van Audi ontvangen. Een leuke verrassing!

De rit naar Spanje verliep vrijwel vlekkeloos. Afgezien van de vele meldingen dat instellingen of gegevens in het geheugen worden opgeslagen, heb ik eigenlijk geen problemen ondervonden. Los van het feit dat ik tijdens het rijden al het geluid kwijt wat, geen radio, geen geluid bij knipperlicht etc. Parkeren en ff uitzetten en probleem opgelost.

Het laden ging prima en behoorlijk snel, al moesten we soms even wachten voordat er een laadplek vrij was.

Tijdens de reis had ik een Motion XXL-dakkoffer op de auto. Daardoor liep het verbruik op tot ongeveer 24 kWh per 100 kilometer. Na aankomst heb ik de dakkoffer direct verwijderd, maar het verbruik blijft hier nog steeds opvallend hoog. In Nederland rijd ik normaal gesproken rond de 18 kWh per 100 kilometer. Ik vermoed dat de extreme warmte hier ook een negatieve invloed heeft op de actieradius en het energieverbruik.

Wat mij daarnaast opvalt, is dat het verbruik dat in de Audi-app wordt weergegeven altijd lager lijkt te zijn dan het verbruik dat ik in de auto zelf zie.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
PADIpro schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:29:
De rit naar Spanje verliep vrijwel vlekkeloos. Afgezien van de vele meldingen dat instellingen of gegevens in het geheugen worden opgeslagen, heb ik eigenlijk geen problemen ondervonden. Los van het feit dat ik tijdens het rijden al het geluid kwijt wat, geen radio, geen geluid bij knipperlicht etc. Parkeren en ff uitzetten en probleem opgelost.
O.M.G. Is het verwachtingspatroon van een Audi tegenwoordig al zo ver gezakt dat je al deze software-issues normaal bent gaan vinden en een rit met al die problemen "vrijwel vlekkeloos" noemt? 8)7
Soms ben ik toch heel erg blij met mijn 15 jaar oude auto, waarin alles altijd gewoon werkt. Geen foutmeldingen, geen uitvallend geluid. Gewoon rijden, zonder software-problemen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:39

MLLL

Palm Treo 650

Andrehj schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:57:
[...]

O.M.G. Is het verwachtingspatroon van een Audi tegenwoordig al zo ver gezakt dat je al deze software-issues normaal bent gaan vinden en een rit met al die problemen "vrijwel vlekkeloos" noemt? 8)7
Soms ben ik toch heel erg blij met mijn 15 jaar oude auto, waarin alles altijd gewoon werkt. Geen foutmeldingen, geen uitvallend geluid. Gewoon rijden, zonder software-problemen.
Het enige irritante gongetje dat ik krijg is als het ruitensproeierniveau te laag is en heel af en toe dat de acc niet werkt omdat er sneeuw opzit.

14 jarige auto, ik zit aan de goede kant _/-\o_

• Hammetje
Ik ben het helemaal eens met @Andrehj. Ik vind het van de zotten. Vandaag weer; van de boot (Hull) naar 3 uur diep in Engeland, de melding over ‘Berijdershulpsystemen beperkt beschikbaar’ zeker een keer of 8 gekregen. Op mijn vorige klacht van 2,5 week geleden heeft de dealer helemaal niet gereageerd, dus daar gaat deze week een pittige mail overheen.

• Wasbeer2006
De ellende is begonnen met het integreren van teveel systemen, bij elk merk, laten we daar ook eerlijk over zijn.

Volvo had hun eigen sensus systeem, daar heb ik 4 jaar mee in een V60 gereden, was dat het beste systeem, nee, maar alles werkte en was overzichtelijk.

Het enige wat ik met die auto heb gehad is dat ie na 2 weken niet meer deed accupool los en weer vast en verder nooit een enkele foutmelding gehad. Met het nieuwe Volvo google systeem is dat wel anders, dat is ook een paar jaar ellende geweest, niet bij iedereen maar wel veel.

Ik moet het even afkloppen maar sinds begin mei geen enkele foutmelding gehad met de 3.10. Sta ook niet perse te springen voor 3.11. Wel bestuurderssystemen worden bijgewerkt, maar heel af en toe en een paar keer dat de hulpsystemen niet werkte maar dat is bij mij veelal een terrechte melding! Je start in de ochtend en de auto is helemaal beslagen, dan krijg je logischer wijs die melding omdat de camara geen zicht heeft.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Hammetje schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:44:
Ik ben het helemaal eens met @Andrehj. Ik vind het van de zotten. Vandaag weer; van de boot (Hull) naar 3 uur diep in Engeland, de melding over ‘Berijdershulpsystemen beperkt beschikbaar’ zeker een keer of 8 gekregen. Op mijn vorige klacht van 2,5 week geleden heeft de dealer helemaal niet gereageerd, dus daar gaat deze week een pittige mail overheen.
Heb je de upgrade al gedaan?

.

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 11:59
Nog iemand met problemen met de app de afgelopen dagen? Klimatisering op afstand doet het niet meer, batterijpercentage klopt niet, ...

• Hammetje
AkroBatik schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:54:
[...]

Heb je de upgrade al gedaan?
Ja, ik draai 3.11.00/C al sinds 9 juni. Is er een verbetering merkbaar? Ja. Zijn de meldingen nog steeds in overvloed aanwezig? Helaas; ja.

De dealer heeft inmiddels gereageerd. Ik ga een afspraak met ze inplannen om uitgebreid alle klachten te bespreken en kijken wel perspectief ze kunnen bieden.

• JTHZZ
Hier nog steeds nul rare foutmeldingen en alles werkt behalve de kofferbak die ik eens per week ofzo moet herkalibreren. Dat zou met 3.11 opgelost zijn maar ik twijfel of ik dan geen nieuwe issues introduceer..

Overigens gebruik ik alleen nog maar digital key, dus wel raar dat die er niet zou zijn voor modeljaar 2025..

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Hammetje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:48:
[...]

Ja, ik draai 3.11.00/C al sinds 9 juni. Is er een verbetering merkbaar? Ja. Zijn de meldingen nog steeds in overvloed aanwezig? Helaas; ja.

De dealer heeft inmiddels gereageerd. Ik ga een afspraak met ze inplannen om uitgebreid alle klachten te bespreken en kijken wel perspectief ze kunnen bieden.
En gebruik je dan de ingebouwde Navi?

Na de update half juni heb ik de melding precies 0 keer gehad. Ik gebruik altijd de ingebouwde Navi, wat dus overeen lijkt te komen met wat @MK_ aangeeft.

.

• pvdveen1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-07 12:02
als je B&O in je auto hebt dan is 3.11 een hele verbetering. Eindelijk klinkt de audio niet meer als een transistor radio. Nog wel een aantal keren de bestuurder hulpsystemen melding gehad. Maar het waarschuwingsgeluidje is nu niet meer dominant. En belangrijker geen enkele keer is de ACC ermee gestopt als deze melding verschijnt.

Ze hebben bij Audi het lek nog niet boven maar er is enige verbetering. Maar het is werkelijk te triest voor woorden dat een merk als Audi er zo lang over doet om deze fouten op te lossen. En ik ben bang dat er ook geen prioriteit voor deze software meer is omdat ze inmiddels zijn overgestapt op een andere leverancier.

• Hammetje
AkroBatik schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:53:
[...]

En gebruik je dan de ingebouwde Navi?

Na de update half juni heb ik de melding precies 0 keer gehad. Ik gebruik altijd de ingebouwde Navi, wat dus overeen lijkt te komen met wat @MK_ aangeeft.
Zowel ingebouwde navigatie als CarPlay. De trip eergisteren met 8 x de berijdershulpsystemen melding was met ingebouwde navigatie aan. Ik zie ze ook regelmatig als ik CarPlay gebruik.

• M4tthijs
M4tthijs schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:34:
Nou, ik ben blijkbaar ook aan de beurt... A6 e-tron Avant 2025
[...]
Inmiddels zit ik vast in de gastmodus en is de auto een hoop opties kwijt:
[...]
Afloop: de auto heeft drie weken bij de dealer gestaan. De auto kon op dat moment niet geüpdatet worden. Na het volledig doorlopen van de auto kwam eruit dat één van de modules de geest had gegeven. Die module is vervangen en daarna is de auto geüpdatet naar KD2.

Huidige status: na een aantal weken rijden werkt het meeste naar behoren. Wel komt de melding "Berijdershulpsystemen beperkt beschikbaar" regelmatig terug, en verschijnen er veelvuldig meldingen dat instellingen of gegevens in het geheugen worden opgeslagen, inderdaad zowel bij de ingebouwde navigatie als bij CarPlay. Ook zie ik deze melding geregeld tijdens het gebruik van CarPlay, zonder gebruik van de ingebouwde navi. Zelfs een keer stilstaand bij een stoplicht. Ook is de adaptive cruisecontrol er meermaals mee gestopt tijdens het rijden.

Bij mij is het na de moduvervanging en de update naar KD2 iets beter, maar opgelost is het duidelijk nog niet. Zeker zolang de melding "Berijdershulpsystemen beperkt beschikbaar" met enige regelmaat blijft terugkomen, incl. zeer irritante auditieve terugkoppeling.

• M4tthijs
8)7 dubbbel post

[ Voor 97% gewijzigd door M4tthijs op 16-07-2026 11:04 ]

• fwinters
pvdveen1 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:16:
als je B&O in je auto hebt dan is 3.11 een hele verbetering. Eindelijk klinkt de audio niet meer als een transistor radio. Nog wel een aantal keren de bestuurder hulpsystemen melding gehad. Maar het waarschuwingsgeluidje is nu niet meer dominant. En belangrijker geen enkele keer is de ACC ermee gestopt als deze melding verschijnt.

Ze hebben bij Audi het lek nog niet boven maar er is enige verbetering. Maar het is werkelijk te triest voor woorden dat een merk als Audi er zo lang over doet om deze fouten op te lossen. En ik ben bang dat er ook geen prioriteit voor deze software meer is omdat ze inmiddels zijn overgestapt op een andere leverancier.
Meen je dat i.v.m. het audiosysteem? Want daar ben ik eigenlijk heel boos over. Dan heb je het B&O systeem en klinkt het inderdaad als een goedkoop speakersysteem. Na aanschaf van de functie store uitbreiding die het audiopakket "Sound functions package" is het geluid plots waanzinnig beter en dat dit nu net betalend is voor een dure audio upgrade?! Deze "upgrade" zou eerst en vooral niet nodig mogen zijn (ik heb 4 weken geleden die testmaand geactiveerd) en zou al helemaal gratis moeten zijn! Ik heb de wagen vandaag binnengebracht voor de KD2* upgrade dus ben heel benieuwd.

Edit: je hebt gelijk, ik heb het even online nagezocht.
Hier is het overzicht van alle audio-gerelateerde verbeteringen op een rij:
1. Akoestische herprogrammering (EQ-profiel)
  • Warmere basisklank: De equalizer-curven van de DSP (Digital Signal Processing) zijn volledig opnieuw afgesteld. De kille, schelle en vlakke klank uit 3.01 is vervangen door een dieper, voller en meer gebalanceerd geluidsbeeld.
  • Dynamische bascorrectie: De fysieke woofers worden nu efficiënter aangestuurd, waardoor de bas ook op lage volumes strakker en minder bonkig klinkt.
2. Systeemgeluiden en 'Chimes' (Geïntroduceerd in 3.11)
  • Aangenamere waarschuwingsgongs: De harde, indringende en soms schrikbarende pieptonen van de parkeersensoren, de snelheidslimietwaarschuwing en de Adaptieve Cruise Control (ACC) zijn vervangen door zachtere 'chimes'.
3. Stabiliteit en Bugfixes (Entertainment)
  • Geen audio-uitval meer: In versie 3.01 viel het geluid na een korte tussenstop soms volledig weg, of deden alleen de tweeters het nog. De audiomodule (Module 5F) crasht niet meer, wat zorgt voor een stabiele opstartcyclus.
  • 3D-audio geheugen: Het systeem onthoudt nu je surround-voorkeuren. In eerdere versies sprong de 3D-instelling bij elke startcyclus willekeurig terug naar de basiswaarde.
  • Geoptimaliseerde Surround Processing: De bug die ervoor zorgde dat muziek via de surround-modus muf, hol of kunstmatig galmend klonk, is volledig gladgestreken.
4. Bron- en connectiviteit-upgrades
  • Hogere Bluetooth- & Wi-Fi-bitrate: De draadloze datastroom voor Apple CarPlay en Android Auto is geoptimaliseerd. Hierdoor komt muziek met aanzienlijk minder compressie bij de versterker aan, wat zorgt voor direct hoorbare detailwinst.
  • DAB+ en Radio stabiliteit: Het schakelen tussen verschillende radio- en streamingbronnen verloopt zonder volumepieken of haperingen.
  • Bluetooth hoofdtelefoon ondersteuning (Vanaf 3.11): Passagiers kunnen nu draadloze hoofdtelefoons rechtstreeks aan het MMI koppelen om audio te luisteren, onafhankelijk van wat er over de Bang & Olufsen-speakers klinkt.

[ Voor 47% gewijzigd door fwinters op 16-07-2026 11:56 ]

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:34
IndigoX schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:43:
Nog iemand met problemen met de app de afgelopen dagen? Klimatisering op afstand doet het niet meer, batterijpercentage klopt niet, ...
Sinds vanmorgen. Afgelopen dagen af en toe. Maar nu geen gegevens meer en de melding “update in behandeling”

Audi A6 E-tron Avant S edition

• fwinters
fwinters schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:44:
[...]

Meen je dat i.v.m. het audiosysteem? Want daar ben ik eigenlijk heel boos over. Dan heb je het B&O systeem en klinkt het inderdaad als een goedkoop speakersysteem. Na aanschaf van de functie store uitbreiding die het audiopakket "Sound functions package" is het geluid plots waanzinnig beter en dat dit nu net betalend is voor een dure audio upgrade?! Deze "upgrade" zou eerst en vooral niet nodig mogen zijn (ik heb 4 weken geleden die testmaand geactiveerd) en zou al helemaal gratis moeten zijn! Ik heb de wagen vandaag binnengebracht voor de KD2* upgrade dus ben heel benieuwd.

Edit: je hebt gelijk, ik heb het even online nagezocht.
Hier is het overzicht van alle audio-gerelateerde verbeteringen op een rij:
1. Akoestische herprogrammering (EQ-profiel)
  • Warmere basisklank: De equalizer-curven van de DSP (Digital Signal Processing) zijn volledig opnieuw afgesteld. De kille, schelle en vlakke klank uit 3.01 is vervangen door een dieper, voller en meer gebalanceerd geluidsbeeld.
  • Dynamische bascorrectie: De fysieke woofers worden nu efficiënter aangestuurd, waardoor de bas ook op lage volumes strakker en minder bonkig klinkt.
2. Systeemgeluiden en 'Chimes' (Geïntroduceerd in 3.11)
  • Aangenamere waarschuwingsgongs: De harde, indringende en soms schrikbarende pieptonen van de parkeersensoren, de snelheidslimietwaarschuwing en de Adaptieve Cruise Control (ACC) zijn vervangen door zachtere 'chimes'.
3. Stabiliteit en Bugfixes (Entertainment)
  • Geen audio-uitval meer: In versie 3.01 viel het geluid na een korte tussenstop soms volledig weg, of deden alleen de tweeters het nog. De audiomodule (Module 5F) crasht niet meer, wat zorgt voor een stabiele opstartcyclus.
  • 3D-audio geheugen: Het systeem onthoudt nu je surround-voorkeuren. In eerdere versies sprong de 3D-instelling bij elke startcyclus willekeurig terug naar de basiswaarde.
  • Geoptimaliseerde Surround Processing: De bug die ervoor zorgde dat muziek via de surround-modus muf, hol of kunstmatig galmend klonk, is volledig gladgestreken.
4. Bron- en connectiviteit-upgrades
  • Hogere Bluetooth- & Wi-Fi-bitrate: De draadloze datastroom voor Apple CarPlay en Android Auto is geoptimaliseerd. Hierdoor komt muziek met aanzienlijk minder compressie bij de versterker aan, wat zorgt voor direct hoorbare detailwinst.
  • DAB+ en Radio stabiliteit: Het schakelen tussen verschillende radio- en streamingbronnen verloopt zonder volumepieken of haperingen.
  • Bluetooth hoofdtelefoon ondersteuning (Vanaf 3.11): Passagiers kunnen nu draadloze hoofdtelefoons rechtstreeks aan het MMI koppelen om audio te luisteren, onafhankelijk van wat er over de Bang & Olufsen-speakers klinkt.
Update naar KD2* is mislukt, kon zelfs niet starten. Ze kregen de wagen zelfs niet uitgelezen! Blijkbaar een kapotte 'regelunit', is besteld, ETA onbekend... Professioneel 😲

• M4tthijs
...en vandaag weer raak. 100km gereden:
  • Adaptive Rijassistent niet beschikbaar. Zie instructieboekje
  • Noodgeval Assistent momenteel beperkt beschikbaar. Zie instructieboekje
  • Verkeersgebaseerde snelheidswaarschuwing uitgeschakeld. (daar hoef ik dan weer niet voor in het instructieboekje te kijken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSlb0ST8AHZc9T-bMdOvAM07urc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/kfhHgcLQ1JvEyURggtVlsXHZ.gif?f=fotoalbum_large

In overleg met mijn wederhelft vandaag de knoop doorgehakt: Zodra de mogelijkheid zich aandient, verkoop ik hem.

[ Voor 7% gewijzigd door M4tthijs op 16-07-2026 18:58 ]

• Hammetje
M4tthijs schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:55:
...en vandaag weer raak. 100km gereden:
  • Adaptive Rijassistent niet beschikbaar. Zie instructieboekje
  • Noodgeval Assistent momenteel beperkt beschikbaar. Zie instructieboekje
  • Verkeersgebaseerde snelheidswaarschuwing uitgeschakeld.
[Afbeelding]

In overleg met mijn wederhelft vandaag de knoop doorgehakt: Zodra de mogelijkheid zich aandient, verkoop ik hem.
Hier idem. Sterkte. De eerste voorstellen die ik kreeg waren 48-51k. Auto is eind deze maand 1 jaar oud…. 35k afschrijving, auw. Voor mij laatste keer Audi.

• Teknix1982
  • Niet online
Ik wacht 3.11 nog even af maar heb er weinig vertrouwen meer in. Als het hierna niet opgelost is ga ik er ook werk van maken om van de auto af te komen. Het is echt een lachertje wat ze met deze auto gepresteerd hebben.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste