MK_ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:40:
[...]
Die melding komt met OTA kaartupdates wanneer bepaalde componenten voor regios gedownload worden, zoals bijvoorbeeld lane building blocks/HD maps en terrain model.
Heb je een route gepland met de ingebouwde navigatie, dan worden ze gedownload along route. Rijdt je zonder, dan worden ze gedownload wanneer je in de buurt van de regio komt.
Normaliter is die melding enkel als je huidige regio geupdate wordt. Je kaartdata (HD maps) en camera werken namelijk samen. Daarom kan het zijn dat zaken mogelijk beperkt beschikbaar zijn. Impact op de standaard ACC en lane centering heeft het niet, maar mogelijks wel op auto regen bij kruisingen etc.
Vind ik heel eerlijk gezegd niet heel spannend, waarom word ik daar zo veelvuldig over geïnformeerd?
Wat mij ook opviel is dat zodra je de grens overgaat, de wifi/hotspot eruit klapt (want ander land, andere hotspot regels?)
Gevolg, Android auto sluit ook af. Het zorgt best voor vervelende en gevaarlijke situaties. Stel je voor je gaat de grens over bij Como, druk verkeer, grenscontrole, splitsingen, op en afritten, je moet echt even goed opletten. Vervolgens AA klapt eruit, kinderen die zeuren over de weggevallen muziek, je eigen navi die wegvalt en je probeert aan de praat te krijgen want splitsing komt eraan en ondertussen probeer je te hyper focussen want de verkeerssituatie vraagt erom.
Als laatst, puntje over de navi. Op zich werkt hij prima, ook met laadstops. Echter zodra de accu vol was, toch naar Google Maps geswitcht. Tussen Karlsruhe en Basel kun je via de A5 (Duitsland) of A35 (Frankrijk) rijden. De Duitsland route is zo veel comfortabeler, echter zodra er 1 min. vertraging is dan reroute de navi je opeens via Frankrijk en zelfs als je vervolgens "de afslag mist" , blijft hij je langdurig terugsturen via Frankrijk. Je moet de navi dan echt opnieuw starten voordat hij begrijpt wat je wilt. Bij de minste of geringste file stuurt hij je binnendoor. Ik zou graag zien dat er een volledige her-calculatie van de route wordt gedaan wanneer je afwijkt en er een minimale vertraging moet zijn van 5 of 10 min voordat hij naar alternatieven gaat zoeken.
Verder vind ik het een heerlijke auto, ik zou hem niet willen inruilen. Maar de staat van de software is en blijft na de update matig, het zorgt voor onnodig veel afleiding terwijl het je zou moeten ondersteunen.