Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FireSon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:39
Vandaag onder het werk, het laden een beetje in de gaten gehouden ;) Door de wisselende omstadigheden was dat wel interessant en daarbij een paar fouten van het distribueren van de stroom over meerdere hypers gevonden. Dit had ook invloed op de manual mode.

Daarnaast heb ik ook een eerste poging gedaan om een stroommeter voor het laden/ontladen te maken.

Staat allemaal in release 36...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:19
FireSon schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:47:
Vandaag onder het werk, het laden een beetje in de gaten gehouden ;) Door de wisselende omstadigheden was dat wel interessant en daarbij een paar fouten van het distribueren van de stroom over meerdere hypers gevonden. Dit had ook invloed op de manual mode.

Daarnaast heb ik ook een eerste poging gedaan om een stroommeter voor het laden/ontladen te maken.

Bij mij draaid .35 perfect zie geen problemen:), moet nog in de automation mijn EV lader zetten.
zodat de zendure batterijen nooit kan leegtrekken als deze vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:51
Ik heb zojuist alles ingesteld in HA. Ik wilde even proberen of hij ook goed reageert op mijn HW P1 meter.

Echter ik verbruik nu 400+ watt en de zendure blijft gewoon opladen.

De app zegt "Currently in Smart Mode"

Ik heb wel een oude meter die elke 5s een update doorgeeft, weet niet of dat een probleem is.

Heb ook geprobeerd de integratie opnieuw te laden en opnieuw in te stellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9jZi-e-Ho9-LlvsMnRJ5lH0e3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zukpEEMMnsnCGuwODLfYr0zC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFkWQ3VnpaG4KQgGndbTS8NXGFo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RGyhe7kzQigLAvBoTEyS7Lqx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmlQs3O_xoy0-QjNcf7XU9ZhYSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CwA4O56MLRldgN6wNtKzYl0L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Je kunt het beste eerst nog een keer HA opstarten. Het blijkt best vaak de eerste keer niet gelijk (goed) te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
Zojuist gedaan, maar lijkt nog niet te werken.

Zou het kunnen dat die zich eerst tot 100% wilt volladen? Ik kreeg in het begin wel een calibratie melding maar die is nu nergens meer te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
*knip*
Andere behaviour op het moment

[ Voor 112% gewijzigd door Hemera op 18-04-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:40
De eerste keer opstarten is wat ik begreep gelijk calibreren. Dus dan is het logisch dat eerst de batterij naar 100% gebracht gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Helaas 2 bevroren Hypers én het probleem is weer terug waarbij de Hyper met de laagste SoC een lager vermogen aangeboden krijgt dan die met de hoogste SoC, die nu het meeste vermogen aangeboden krijgt in NOM modus. Heb dus nu Hypers met:
  • 26% laadt met 80 Watt
  • 31% laadt met 184 Watt
  • 34% laadt met 188 Watt
  • 39% laadt met 360+ Watt
Die toewijzing verwacht je bij het ontladen, bij het laden juist andersom? Was een tijdje geleden volgens mij juist opgelost.

Daarnaast wordt niet de volledige teruglevering opgepakt terwijl er nog wel ruimte voor is. Heb met de 2400 AC het overschot dat alsnog werd teruggeleverd handmatig opgevangen, terwijl de Hypers niet eens ieder met 600+ Watt aan het laden waren, zonde.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:15

DJN

Ik had juist weer een bevroren Hyper met versie 35. Lijkt vooral vaak mijn 2e Hyper te betreffen. Dat is de Hyper die wanneer ik cluster in Zendure app wanneer Hypers op 1 fase zitten de 'master' Hyper is (overige 2 dan slaaf).
Ga nu 36 proberen. Mooi dat Zendure geactiveerd lijkt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
Het lijkt erop dat ik het nu werkend heb, het ontladen reageert nu op de P1 meter. Echter lijkt hij inderdaad zoals Taro al opmerkte een deel niet te gebruiken. Het maximum is ingesteld op 600 watt.
Onderstaande screenshot laat zien dat hij nog zeker 100+ watt extra zou kunnen teruggeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4yB1-FWLmSh-6GEVmLp7lzgLyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SPumxrDSfQaybkPpwm7W0sLY.png?f=fotoalbum_large

Ook nog even verbruikers uitgezet en dan zakt die mee terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyKE1qJwZe7yIQxxGIQJIcv9pzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xxGvNIi2jUGFp3489PoTREAy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Hemera op 18-04-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@FireSon Ik zie dat je bij .36 nu ook lokale MQTT gegevens kunt opgeven, moet je bij de MQTT server alleen een IP-adres opgeven of ook de poort? En nog een protocol ervoor? Wat is dus het gewenste format?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
@Taro ja dat klopt, ik ben bezig met de lokale MQTT oplossing :)

Ik heb al gevonden hoe je kunt weten welk device bij welk bluetooth device hoort. De volgende stap is het omzetten van de devices naar de lokale MQTT server. Hiervoor heb je alle 'nieuwe' input nodig die in versie 36 zitten. Het wordt alleen wel snel complex, dus ik ben nog wat zoekende naar de juiste manier waarop je e.e.a kunt configureren. Ik weet ook niet of alle devices wel op die manier te configureren zijn.
Het is dus work in progress.
Ik heb daar eigenlijk een aparte branch voor maar deze is 'per ongeluk' gemerged. Moet even kijken of ik het er weer even uit haal tot alles werkt. Anders is het wel wat verwarrend :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Helaas 2 bevroren Hypers én het probleem is weer terug waarbij de Hyper met de laagste SoC een lager vermogen aangeboden krijgt dan die met de hoogste SoC, die nu het meeste vermogen aangeboden krijgt in NOM modus. Heb dus nu Hypers met:
26% laadt met 80 Watt
31% laadt met 184 Watt
34% laadt met 188 Watt
39% laadt met 360+ Watt
@Taro was dit met versie 35? Ik dacht dat ik dat gefikst had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

FireSon schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:34:
[...]

@Taro was dit met versie 35? Ik dacht dat ik dat gefikst had...
36 volgens mij, aangezien het na je .36 aankondiging was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

FireSon schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:33:
@Taro ja dat klopt, ik ben bezig met de lokale MQTT oplossing :)

Ik heb al gevonden hoe je kunt weten welk device bij welk bluetooth device hoort. De volgende stap is het omzetten van de devices naar de lokale MQTT server. Hiervoor heb je alle 'nieuwe' input nodig die in versie 36 zitten. Het wordt alleen wel snel complex, dus ik ben nog wat zoekende naar de juiste manier waarop je e.e.a kunt configureren. Ik weet ook niet of alle devices wel op die manier te configureren zijn.
Het is dus work in progress.
Ik heb daar eigenlijk een aparte branch voor maar deze is 'per ongeluk' gemerged. Moet even kijken of ik het er weer even uit haal tot alles werkt. Anders is het wel wat verwarrend :?
Helder, maar stel dat je het er in laat zitten, welk format wordt dan voor de MQTT server gehanteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@FireSon complimenten voor de laatste releases! Dit keer gewoon via HACS up update gedrukt en na restart ging alles keurig verder zoals ervoor! Integratie begint echt steeds stabieler te worden zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
Taro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:14:
[...]
Helder, maar stel dat je het er in laat zitten, welk format wordt dan voor de MQTT server gehanteerd?
Ik heb een manier gevonden om een mqtt verbinding binnen HA op te zetten, zonder al deze settings. Moet het nog wel testen ;) Hoe minder instellingen hoe beter! De oorpronkelijke gedachte was het adres + poort. Maar dat is nu waarschijnlijk niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
Ik zie af en toe de opmerking voorbij vliegen dat de 2400 AC niet via HA aangestuurd kan worden. Is dit omdat de integratie nog gebouwd moet worden of omdat de nieuwe solarflows zo afgeschermd zijn dat ze niet via HA aangestuurd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

jordyc schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:18:
Ik zie af en toe de opmerking voorbij vliegen dat de 2400 AC niet via HA aangestuurd kan worden. Is dit omdat de integratie nog gebouwd moet worden of omdat de nieuwe solarflows zo afgeschermd zijn dat ze niet via HA aangestuurd kunnen worden?
De 2400 AC komt niet in MQTT op de radar en daarom kan je de productcode niet zien/aanleveren, maar er ook geen commando's op de huidige manier heen sturen.

Voor de SF800 en SF800 Pro geldt overigens hetzelfde. De Hyper, Ace, AIO & HUB komen wél langs in MQTT. Blijkbaar doen ze de aansturing via een andere route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dus ook oppassen dan met updaten Hypers, want kan goed zijn dat die dan ook naar zenki gaan en wellicht niet meer via HA te bedienen zijn....

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

mrme12345 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:38:
Dus ook oppassen dan met updaten Hypers, want kan goed zijn dat die dan ook naar zenki gaan en wellicht niet meer via HA te bedienen zijn....
Inderdaad, zou wel een domper zijn. Daarom zit ik mijn elektricien ook achter de broek om de Zendure Smart 3CT meter snel te installeren, zodat als de Hypers in mei aan HEMS/ZENKI AI worden toegevoegd ik een back-up optie heb met lokale aansturing. Hopelijk weet die AI welke strategie ik wil hanteren, want ik ben nu superblij met wat er via HA kan. Als de huidige situatie 100% stabiel en lokaal draait is het voor mij perfect, daar moeten ze allemaal afblijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
Het probleem is dat je niet weet welke deviceKey deze devices hebben. Daardoor kun je in mqtt je niet subscriben aan de gebruikelijke topics, en zie je geen berichten. Maar waarschijnlijk kunnen we die wel via bluetooth of de Zendure App achterhalen. Ik begreep wel dat Zendure een aantal API wil dichtzetten. Degene die HA nu gebruikt zouden ze echter open laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
ai, dat is wel een serieuze domper, ik had gehoopt alles via HA zelf aan elkaar te kunnen knopen en sturen. Hopelijk worden de nieuwe systemen dan in de nabije toekomst toch opengesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal

Heb vandaag na +-3,5 dagen een "frozen hyper gehad" met versie 35.

Om dit te resetten was even wat uitzoek werk, bleef 1 hyper in smart mode staan.
Wat het snelste ging om de "frozen hyper" te resetten was de HACS intregatie te verwijderen en daarna in de app de hyper op smart modes te zetten en weer terug op manuel mode.

Heb nu de 36 geinstalleerd wat ik hier zag dat je wat meer kon invullen, mqtt en je wifi gegevens.
Heb hier niks ingevuld.

Is de wifi gegevens nodig voor de intregatie? heb nu alles lopen zonder het in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:42:
[...]

Inderdaad, zou wel een domper zijn. Daarom zit ik mijn elektricien ook achter de broek om de Zendure Smart 3CT meter snel te installeren, zodat als de Hypers in mei aan HEMS/ZENKI AI worden toegevoegd ik een back-up optie heb met lokale aansturing. Hopelijk weet die AI welke strategie ik wil hanteren, want ik ben nu superblij met wat er via HA kan. Als de huidige situatie 100% stabiel en lokaal draait is het voor mij perfect, daar moeten ze allemaal afblijven...
Ik ben nieuwsgierig ;)

"Zendure Smart 3CT meter" ? zie deze nergens:)
Je hebt toch al een shelly 3 fasen meter waarom heb je dan deze nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

FireSon schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:02:
Het probleem is dat je niet weet welke deviceKey deze devices hebben. Daardoor kun je in mqtt je niet subscriben aan de gebruikelijke topics, en zie je geen berichten. Maar waarschijnlijk kunnen we die wel via bluetooth of de Zendure App achterhalen. Ik begreep wel dat Zendure een aantal API wil dichtzetten. Degene die HA nu gebruikt zouden ze echter open laten staan.
Heb je die key toevallig al bij ze opgevraagd? Zal ik dat doen? Of heeft dat geen nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bikkelreal schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:37:
[...]

Ik ben nieuwsgierig ;)

"Zendure Smart 3CT meter" ? zie deze nergens:)
Je hebt toch al een shelly 3 fasen meter waarom heb je dan deze nodig?
Die werd vorige week gewoon ineens zonder aankondiging bezorgd vanuit Zendure... Net als 2 extra bi-facial zonnepanelen en 2 sets zonnepaneelhouders, behorende bij de SolarFlow 800 vermoed ik.

Zendure stuurt mij nooit Track & Trace codes en kondigt ook niet altijd alles aan. Als het goed is krijg ik binnen 1-2 weken de SolarFlow 800 Pro binnen en de P1-meter verwacht ik ook snel te ontvangen.

De Smart CT meter maakt lokale communicatie mogelijk incl. ZenLink en dan heb je dus de Shelly niet meer nodig.

Ik vermoed dat Zendure met HEMS/ZENKI AI en de P1/CT-meters op 100% lokale communicatie afkoerst waardoor je geen internetverbinding (en dus voor hen ook lagere serverkosten) nodig hebt, maar het is vanuit marketing ook een mooie move. Als ZENKI AI straks hetzelfde kan als de HA integratie is dat mooi, maar ik vermoed dat ik 100% alles zelf automatiseren en bepalen verkies boven AI die nooit kan beoordelen wat je eigen agenda is.

Hopelijk dus gewoon de HA ondersteuning voortzetten of liever dus nog uitbreiden en het zelf in de hand kunnen houden, maar dan wel lokaal ipv via cloud :)

Edit, zie hier: Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic" & Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 20-04-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Het lijkt er bij mij op dat sinds de laatste update de smart matching wel erg traag reageert. Ik heb de hele ochtend al dat de accu aan het laden is met bijv 300 tot 1000W terwijl ik dan netto toch nog 200 tot 500W stroom afneem. De matching loopt dan wel door maar gaat erg traag in stapjes van 5 a 10W. Dit was eerder veel meer gematched. Heb de Hyper al even van de stroom afgehad en de integratie herladen maar het geeft weinig verbetering.

Kan het zijn dat hier wat aangepast is dat niet lekker werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ja, hier ging zojuist de oven aan, zag ineens in Home Assistant dat er 2500 Watt van het net werd afgenomen terwijl het NOM zou moeten zijn. Smart mode stond aan, Hypers inactief. HA opnieuw opgestart, Off -> Smart mode geprobeerd, automatisering nagelopen. Uiteindelijk was het enige dat werkt: Manual mode, waarde invoeren, daarna Smart mode activeren en nu draait het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

En helaas weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VO0hxPXoD74MfWz6zWnqgFlglac=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SISOs5KTALUTZsgv555a9tHs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzbF2UU5AygPnZ3U25Z9LDOxt0w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mVzOk8OfYEZsRxJSgd81Znob.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Ik had dat net zelf ook. Dacht eerst dat het aan een bevroren hyper lag. Bijna dezelde acties gedaan als Taro en daarnee reageerde alles wel weer snel. Ik zal kijken of ik iets kan vinden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Het lijkt erop dat de 2400 AC devicekey is gevonden :)

* Taro zit te duimen en hoopt dat @FireSon er iets mee kan....

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 21-04-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

En ik zie de Solarflow 800 nu ook... Nice.

Betekent wel dat je anders om zult moeten gaan met je primaire en secundaire account. En ik beheer ook voor een familielid een ACE1500 via mijn login, hoop niet dat mijn HA integratie nu bij hem thuis zijn ACE gaat aansturen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Laatst online: 18:31
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:11:
Het lijkt erop dat de 2400 AC devicekey is gevonden :)

* Taro zit te duimen en hoopt dat @FireSon er iets mee kan....
Kan je hier meer over uitwijden? Hoe heb je het voor elkaar gekregen? Of via eventuele bronnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

geert1992 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:15:
[...]

Kan je hier meer over uitwijden? Hoe heb je het voor elkaar gekregen? Of via eventuele bronnen?
De SF800 en 2400AC kan je niet als device met je secundaire account delen, alleen als onderdeel van je HEMS huishouden, maar daar komen ze niet uit naar voren. Maar als je met je primaire account inlogt in Home Assistant komen ze wel naar voren :) Hadden we natuurlijk eerder kunnen verzinnen, gelukkig was @FireSon scherp. Dus heb hem zojuist de devicekey gestuurd.

Aangezien ik de SF800 data nu ook allemaal zie heb ik er wel vertrouwen in dat het voor de 2400 AC ook te regelen is, er komt een mooie JSON langs met inhoud, dus komt goed.

De productkey lijkt te zijn: BC8B7F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik sta op het punt om 2-3 extra AB3000X bij te bestellen, als ik zeker weet dat dit werkt druk ik op de knop :)

Mocht dit niet werken, dan blijf ik vooralsnog bij de Hypers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:24:
[...]

De SF800 en 2400AC kan je niet als device met je secundaire account delen, alleen als onderdeel van je HEMS huishouden, maar daar komen ze niet uit naar voren. Maar als je met je primaire account inlogt in Home Assistant komen ze wel naar voren :) Hadden we natuurlijk eerder kunnen verzinnen, gelukkig was @FireSon scherp. Dus heb hem zojuist de devicekey gestuurd.

Aangezien ik de SF800 data nu ook allemaal zie heb ik er wel vertrouwen in dat het voor de 2400 AC ook te regelen is, er komt een mooie JSON langs met inhoud, dus komt goed.

De devicekey lijkt te zijn: BC8B7F.
Klinkt logisch.... Soms hoeft het niet zo moeilijk te zijn! Keep up the good work.

Benieuwd of je ze wel kan gaan bedienen van een 2e account, omdat je die niet kan delen, toch?

Of misschien kan fireson een methode vinden waardoor je niet elke keer (opnieuw) hoeft aan te melden in de app.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 21-04-2025 17:09 . Reden: Taro: Productkey aangepast ipv privé devicekey... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

geert1992 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:29:
[...]

Klinkt logisch.... Soms hoeft het niet zo moeilijk te zijn! Keep up the good work.

Benieuwd of je ze wel kan gaan bedienen van een 2e account, omdat je die niet kan delen, toch?

Of misschien kan fireson een methode vinden waardoor je niet elke keer (opnieuw) hoeft aan te melden in de app.
Ben nu in de App ingelogd met mijn secundaire account en in HA met mijn primaire account. Als ze via MQTT kunnen worden aangestuurd dan kan ik mogelijk weer wisselen, maar dat gaan we spoedig zien.

Hopelijk zit FireSon niet aan een enorm grote Paasbrunch en heeft ie zo ff tijd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:53
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:24:
[...]

De devicekey lijkt te zijn: ......
Oh dat is mooi nieuws! Dan hebben we de 2400AC hopelijk snel in HA zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Mediacj schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:43:
[...]

Oh dat is mooi nieuws! Dan hebben we de 2400AC hopelijk snel in HA zitten!
-knip-

[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 21-04-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
@Taro Nice!! Dat is goed nieuws :) Waarschijnlijk werkt de mqtt communicatie dan ook wel. Het is wel jammer dat je niet meer een eenvoudige manier hebt om al je devices op een eenvoudige manier op te halen met je secundaire account. Zal kijken of het of we ze ook op een andere manier kunnen vinden!

@Taro Kun je met je primaire account dan ook alle properties van de SF2400? Kun je kijken of de andere dingen werken zoals limit input/output ed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

FireSon schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:08:
@Taro Kun je met je primaire account dan ook alle properties van de SF2400? Kun je kijken of de andere dingen werken zoals limit input/output ed?
Ja, als jij ervoor zorgt dat die ondersteund wordt dmv een pre-release ga ik vandaag testen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireSon
Het andere goede nieuws is dat ik waarschijnlijk een manier heb gevonden om bevroren hypers weer te ontdooien ;) Moet het nog wel iets verder onderzoeken maar het ziet er veel belovend uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
FireSon schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:08:
@Taro Nice!! Dat is goed nieuws :) Waarschijnlijk werkt de mqtt communicatie dan ook wel. Het is wel jammer dat je niet meer een eenvoudige manier hebt om al je devices op een eenvoudige manier op te halen met je secundaire account. Zal kijken of het of we ze ook op een andere manier kunnen vinden!

Als het zinvol is kan ik later vandaag ook op een 2400AC testen, laat maar weten als ik iets kan bijdragen of aanleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mediacj schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:16:
[...]

Als het zinvol is kan ik later vandaag ook op een 2400AC testen, laat maar weten als ik iets kan bijdragen of aanleveren?
Check, jij ziet ook productkey: BC8B7F ? Ik had hierboven een devicekey staan, maar die is waarschijnlijk van mijn eigen apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:38:
[...]

Check, jij ziet ook productkey: BC8B7F ? Ik had hierboven een devicekey staan, maar die is waarschijnlijk van mijn eigen apparaat...
Ben nu niet thuis helaas, zal later vandaag eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:38:
[...]

Ja ik heb het getest en inderdaad zie ik ook BC8B7F als productkey :) met alle gerelateerde informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:42
Taro schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:24:
[...]

Die werd vorige week gewoon ineens zonder aankondiging bezorgd vanuit Zendure... Net als 2 extra bi-facial zonnepanelen en 2 sets zonnepaneelhouders, behorende bij de SolarFlow 800 vermoed ik.

Zendure stuurt mij nooit Track & Trace codes en kondigt ook niet altijd alles aan. Als het goed is krijg ik binnen 1-2 weken de SolarFlow 800 Pro binnen en de P1-meter verwacht ik ook snel te ontvangen.

De Smart CT meter maakt lokale communicatie mogelijk incl. ZenLink en dan heb je dus de Shelly niet meer nodig.

Ik vermoed dat Zendure met HEMS/ZENKI AI en de P1/CT-meters op 100% lokale communicatie afkoerst waardoor je geen internetverbinding (en dus voor hen ook lagere serverkosten) nodig hebt, maar het is vanuit marketing ook een mooie move. Als ZENKI AI straks hetzelfde kan als de HA integratie is dat mooi, maar ik vermoed dat ik 100% alles zelf automatiseren en bepalen verkies boven AI die nooit kan beoordelen wat je eigen agenda is.

Hopelijk dus gewoon de HA ondersteuning voortzetten of liever dus nog uitbreiden en het zelf in de hand kunnen houden, maar dan wel lokaal ipv via cloud :)

Edit, zie hier: Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic" & Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Hier was gequote week 3; "The Solar Flow 2400 AC, Solar Flow 800 Pro and P1 is available now in our warehouse. Could you confirm me the consignee information so that we can arrange for you?" :)

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De 2400 AC werkt nu ook in Home Assistant (pre-release), thx @FireSon _/-\o_ d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVCFCozf8XuLqmn34YKHzhrQQxQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MPuti4fhAeACP7PeYBX2IPdh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-kfJhuesvC9M5hsuEK-keSiMV8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7qQn3SHPnFcjkfUYtCidfkIy.png?f=fotoalbum_large

Nu de Smart mode testen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 21-04-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

2400 AC handmatig laden/ontladen werkt, maar Smart mode zo te zien nog niet. Even de logging induiken en delen, hopelijk is dat ook te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Taro schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:24:
[...]

Ik heb op moment één HW PiB en de lokale API is voor mij echt een voorwaarde. Helaas bij de HW PiB nog wel read-only. Ik hou de ontwikkelingen hier ook in de gaten want op zich zou ik wel een overstap overwegen (vooral bij meer capaciteit is Zendure goedkoper, meer bang-for-the-buck), maar de omweg via de cloud is voor mij echt een no-go, ook al werkt het (zo nu en dan, stabiliteit laat te wensen over zo te lezen) wel.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@FireSon Hierbij wat feedback icm 2400 AC:

auto_model ontbreekt, wel is er ac_smart_mode.

Eenheden:
  1. Batterijtemperatuur wordt nu als 3011 ipv vermoedelijk 30,11 weergegeven.
  2. Current wordt nu als: 6.553,2 A weergegeven, een beetje hoog
En er is inderdaad iets mbt een ventilator beschikbaar, actieve koeling is dan zoals eerder ergens benoemd waarschijnlijk mogelijk via de aansluiting aan de rechterkant.

Hierbij alle waardes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iy71FfQOoUWNa-1SbhWwEV-ho78=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tO1b5T9CoZrVxq2TLCJH5k89.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/godIRV-xhX3vvkn3N9H2-497Q3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uRV0naynVGSwtfJu3TvzhJ0w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm4JBypGFmTTCIYLZbJq3yDbh9E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6z0eytzRHJcYXpLHFFyazLbg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeumSEgk_bOwTmMnQ_4CXMJgWF8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/waNEcfXVy5xLIzNy8yjA0204.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Kan ik ergens iets zien van de communicatie tussen HA en Zendure? Ik heb dit weekend de add-on geïnstalleerd en wat automatiseringen gebouwd (bij overproductie en auto niet aan de laadpaal overschakelen naar Smart mode, dat werk). Werkte in eerste instantie goed, maar later niet meer. De Hyper reageert dan helemaal niet meer op commando's vanuit HA, handmatig in de integratie of vanuit de automatisering. De banner met Smart Mode in de Zendure-app is dan ook weg. Enige oplossing is om dan de integratie opnieuw te laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Bra-Jo op 22-04-2025 12:43 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bra-Jo Je kunt de debug logging aanzetten en dan de logs volgen.

Freezende Hypers komen helaas nog regelmatig voor, FireSon heeft volgens mij een vermoeden waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Taro Ah tnx! Dacht dat het met mijn n00b automatiseringen te maken zou kunnen hebben, hopelijk bieden de logs of Fireson uitsluitsel. :)

@Sander Dat was mijn idee inderdaad ook, KISS. Ik denk dat ik dat redelijk gedaan heb (pas omschakelen na minimaal een minuut statusverandering om niet op elk wolkje te reageren, bijvoorbeeld). Toch nog een keer extra onder de loep nemen maar.

[ Voor 47% gewijzigd door Bra-Jo op 22-04-2025 14:05 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Bra-Jo schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:35:
@Taro Ah tnx! Dacht dat het met mijn n00b automatiseringen te maken zou kunnen hebben, hopelijk bieden de logs of Fireson uitsluitsel. :)
Ik heb zelf gemerkt dat minder aansturen en commands sturen naar de integratie/hyper in HASS het geheel een stuk stabieler maatk dan wanneer ik een X aantal restarts van Homeassistant doe (bijv gisterochtend na een upgrade van HA zelf) die dan ook weer de smart mode opnieuw proberen te zetten (automation na startup) etc.

Na alles even op off, 10 mins wachten en toen weer smart mode starten ging alles goed. Ik heb zelf het idee dat er mogelijk een rate-limiting aanschiet bij Zendure op sommige momenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Ik gebruik vooralsnog versie 33, die levert bij mij om één of andere reden minste problemen 😀

@Taro @FireSon Al gelukt om AC 2400 dmv smart matching te besturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DJN schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:08:
Ik gebruik vooralsnog versie 33, die levert bij mij om één of andere reden minste problemen 😀

@Taro @FireSon Al gelukt om AC 2400 dmv smart matching te besturen?
Nee, sterker nog, heb het idee dat ik de laatste paar dagen ook de Hypers iedere keer weer moet motiveren om zich aan het schema te houden. NOM wijkt ook constant 100-200 Watt af als het al start. En begin van de middag handmatig het laden maar aangezet. Er zit iets niet helemaal lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Taro schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:15:
[...]

Nee, sterker nog, heb het idee dat ik de laatste paar dagen ook de Hypers iedere keer weer moet motiveren om zich aan het schema te houden. NOM wijkt ook constant 100-200 Watt af als het al start. En begin van de middag handmatig het laden maar aangezet. Er zit iets niet helemaal lekker...
Hier ook raar gedrag nu. Na een reset na mijn eerdere vraag deed ie het een uur of twee prima, en sindsdien verrekt ie het om met meer dan 82 watt op te laden, terwijl er 2kW overschot is. :/

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@FireSon De laatste dagen gaat een en ander niet zo lekker, nu doet NOM het wederom niet, ze staan gewoon allemaal te idlen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2E3T8dxUbjaU5uWlQEIAgeKff8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EMZn8I5sxw6pfk6ymAVVHW5C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Integratie herladen, springen nu wel in slimme mode, maar op de een of andere manier pakken ze niet lekker door om echt tot 0 te komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWaQxq0HoqJfsNsWT7e2TpOlyNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSJ4akzFUK1TxaiLzfRbqLqP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Handmatig 2500 ingesteld, dat werkt wel. Oven sprong toevallig ook uit en zonnepanelen leveren nog prima terug, dus nu even het verbruik van dit uurtje in de laatste 5 minuten goedmaken :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AnYsR08Hr3pqhGMFhKCjexkOAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9nCGt29rnNqiH8vN0m9YeGY8.png?f=fotoalbum_large

Over 1 minuut draait de automatisering weer, benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@FireSon Kan het zijn dat als 1 van de Hypers nog via DC zonnestroom binnenkrijgt dat dat niet wordt meegenomen in de berekening? Zie de rood omcirkelde waarde vs netafname, daar zit uiteraard iets verschil tussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6huHmm0I0x40wfo8y__5q1SRzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m6il4fHeVJmEs4r1PbIB5b8I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

En nu zou ik verwachten dat ze weer naar 98% zouden opladen ivm terugleveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFGfPLG-qi5CCMyqs0M2FowToFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BWnXIALCSZdxRpvSfa1gcXS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mhm, even naar mijn secundaire account gewisseld, integratie herladen, Home Assistant herladen. Alles zou op maximale export moeten staan, gaat de een terugleveren en de ander laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXzOOF8XG2bz-aCP8xnWyRPzGx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p4K3oEWJZKsjJHP0AlA5XWNt.png?f=fotoalbum_large

Dus nu maar handmatig op uitvoer gezet en dat werkt wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLaPzRb7p1VLyKmMifwCWfH_GuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Hq7Odn6KWZNKdU8ckejiK5X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ItsiIGwqw5yhW7BN8rMhO6351M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W33mt4dvPscDK45RqsVxHQVT.png?f=fotoalbum_large

Waarom is de temperatuur altijd ,95 graden @FireSon ?
Ik weet niet wie dat heeft bedacht, maar die persoon haat afgeronde getallen zo ook mijn brein. 8)7

En is de TS misschien verouderd? Misschien tijd voor een duidelijke uitleg over hoe je de integratie van @FireSon configureert?

Ik kwam trouwens al een mooie site tegen met een heldere uitleg. Misschien kunnen we die persoon benaderen om te vragen of we zijn uitleg mogen gebruiken. 😄

[ Voor 30% gewijzigd door geert1992 op 22-04-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:08
Taro schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:41:
@FireSon De laatste dagen gaat een en ander niet zo lekker, nu doet NOM het wederom niet, ze staan gewoon allemaal te idlen:
[Afbeelding]
Heb hier last van hetzelfde, gister integratie weer herstart, toen tijdje NOM kunnen draaien en uit het niets besloot 1 van de 2 hypers te gaan slapen en de andere bleef de helft aan W terug leveren.

Net nog weer herstart, nu springt de 2e ook weer bij. Dus de logica lijkt te werken, echter raakt hij af en toe de weg kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Dobey schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:52:
[...]

Heb hier last van hetzelfde, gister integratie weer herstart, toen tijdje NOM kunnen draaien en uit het niets besloot 1 van de 2 hypers te gaan slapen en de andere bleef de helft aan W terug leveren.

Net nog weer herstart, nu springt de 2e ook weer bij. Dus de logica lijkt te werken, echter raakt hij af en toe de weg kwijt.
Hier vannacht netjes tijdens 1 goedkoop uurtje bijgeladen, staat nu weer NOM te draaien, maar wel met -200 Watt t/m -275 Watt ipv 0.

De Hyper met 2 DC panelen is sowieso een dingetje, die is wat tegendraads. Ga de accu's straks wel even op de SF800/HUB2000 aansluiten, kijken of het dan beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zojuist weer even een log met FireSon gedeeld. Mocht je tegen problemen aanlopen:
  • Ga naar de Zendure integratie
  • Zet debug-logging aan
  • Laat bijv. 1 minuut lopen
  • Zet debug-logging uit
  • Er wordt een log gedownload
  • Check of er geen persoonlijke zaken in staan (e-mailadres, naam Wifi netwerk)
  • Stuur hem even een berichtje
Nu niet met 100'en tegelijk doen, wacht eerst even de volgende update af, maar uiteindelijk heeft hij niets aan screenshots. In de logs staan berekeningen en alleen dan kan hij achterhalen wat er evt. verkeerd gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mediacj
En is de TS misschien verouderd? Misschien tijd voor een duidelijke uitleg over hoe je de integratie van @FireSon configureert?

Ik kwam trouwens al een mooie site tegen met een heldere uitleg. Misschien kunnen we die persoon benaderen om te vragen of we zijn uitleg mogen gebruiken. 😄
Ik heb jullie allebei als mede-auteur toegevoegd aan dit topic, dus @geert1992, leef je uit en maak er iets moois van 😄

Voor mij werkt de laatste versie verder probleemloos maar dat zit hem met name in dat ik enkel via eigen scripts aanstuur. @FireSon nogmaals bedankt voor al je werk!

[ Voor 16% gewijzigd door Mediacj op 23-04-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 23:38
Taro schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:07:
Mhm, even naar mijn secundaire account gewisseld, integratie herladen, Home Assistant herladen. Alles zou op maximale export moeten staan, gaat de een terugleveren en de ander laden:
Zou je toevallig de yaml willen delen van die stroomprijsgrafiekjes? Die wil ik ook graag zo op m'n dashboard hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

avdwerf schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:41:
[...]

Zou je toevallig de yaml willen delen van die stroomprijsgrafiekjes? Die wil ik ook graag zo op m'n dashboard hebben.
Ja, zie: Taro in "Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 21:21
geert1992 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:25:
[Afbeelding]

Waarom is de temperatuur altijd ,95 graden @FireSon ?
Ik weet niet wie dat heeft bedacht, maar die persoon haat afgeronde getallen zo ook mijn brein. 8)7

Hier staat een uitleg hoe je Zendure kunt toevoegen aan Home Assistant.

Misschien iets om toe te voegen aan de startpost? @Mediacj @geert1992 @FireSon

[ Voor 4% gewijzigd door wautah91 op 23-04-2025 15:02 ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
wautah91 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:01:
[...]

Hier staat een uitleg hoe je Zendure kunt toevoegen aan Home Assistant.

Misschien iets om toe te voegen aan de startpost? @Mediacj @geert1992 @FireSon
https://iotdomotica.nl/tu...tant-integration-tutorial

Deze staat bij de github van @FireSon vermeld, en lijkt mij een prima basis voor een uitleg voor de TS.

[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 23-04-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweetyvogel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:49
geert1992 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:51:
[...]

https://iotdomotica.nl/tu...tant-integration-tutorial

Deze staat bij de github van @FireSon vermeld, en lijkt mij een prima basis voor een uitleg voor de TS.
in versie1.0.36 is de vraagstelling iets anders en github is daar nog niet op aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEkXN8b93e-K7Yt_jYqisffqlHk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/31QGELqwDoMStGxin0uZJIJD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

tweetyvogel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:46:
[...]

in versie1.0.36 is de vraagstelling iets anders

[Afbeelding]
Klopt, FireSon heeft al aangegeven dat je die extra opties niet hoeft in te vullen en ze er eigenlijk nog niet in zouden moeten zitten. Relevant zijn: username, password en de sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
Dat klopt, deze wordt binnenkort echt gebruikt.
Hiermee kunnen dan ook 'bevroren' hypers automatisch worden 'ontdooit' het enige wat dan wel nodig is om dat te kunnen doen is een bluetooth verbinding vanuit HA met de devices.
Het volgende wat op de planning staat is volledig lokaal werken :) vandaar al deze settings...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweetyvogel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:49
Taro schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:48:
[...]

Klopt, FireSon heeft al aangegeven dat je die extra opties niet hoeft in te vullen en ze er eigenlijk nog niet in zouden moeten zitten. Relevant zijn: username, password en de sensor.
top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
FireSon schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:02:
Dat klopt, deze wordt binnenkort echt gebruikt.
Hiermee kunnen dan ook 'bevroren' hypers automatisch worden 'ontdooit' het enige wat dan wel nodig is om dat te kunnen doen is een bluetooth verbinding vanuit HA met de devices.
Het volgende wat op de planning staat is volledig lokaal werken :) vandaar al deze settings...
Heb jij (of @Taro of @geert1992 ) misschien al een automation gemaakt om de 'freeze' te detecteren en evt op te lossen? Ik heb wat experimentjes gedaan maar het is nog wat hit/miss of het werkt. met name omdat het 'unfreeze' hier soms mis gaat. Bijv de 0 lag de afgelopen uren op -300 hier tot een restart van HA. Integratie herladen, manual mode, AC Input/output had allemaal geen zin. Pas na restart van HA ging alles weer keurig verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@FireSon .37b werkt hier niet goed, integratie kan niet geladen worden. Even oppassen met upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Sander schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:57:
[...]

Heb jij (of @Taro of @geert1992 ) misschien al een automation gemaakt om de 'freeze' te detecteren en evt op te lossen? Ik heb wat experimentjes gedaan maar het is nog wat hit/miss of het werkt. met name omdat het 'unfreeze' hier soms mis gaat. Bijv de 0 lag de afgelopen uren op -300 hier tot een restart van HA. Integratie herladen, manual mode, AC Input/output had allemaal geen zin. Pas na restart van HA ging alles weer keurig verder.
Ik deed dit voorheen door de Delta sensor in de gaten te houden. Als die gedurende 5 minuten hoger dan 50 was kreeg ik een melding op mijn telefoon. Die sensor is inmiddels niet meer beschikbaar, dus nu een kwestie van zelf opmerken en dan werkt hier niets anders dan de Hyper stroomloos maken.

Heb begrepen dat de achterliggende oorzaak bekend is, de vraag is of ze het op kunnen lossen, is mogelijk een firmware upgrade voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
Taro schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 07:39:
@FireSon .37b werkt hier niet goed, integratie kan niet geladen worden. Even oppassen met upgraden.
Ik zag het, is gefikst in .38 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@FireSon Het draait hier vandaag met inmiddels .39 incl. cluster fix weer een stuk beter dan de afgelopen periode, bedankt.

Ben nu voornamelijk benieuwd naar de mogelijkheden van de 2400 AC. Heb al aan Zendure gevraagd of die ook gedeeld kan worden met een secundair account, maar het belangrijkste vind ik persoonlijk of de nieuwe productlijn (SF800, SF800Pro, 2400AC) überhaupt via Smart Matching kan worden aangestuurd. Kan je hier al meer over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@FireSon Handmatig laden startte niet automatisch, na een integratie restart én HA restart + opnieuw draaien integratie helaas weer niets. Toen handmatig gekozen en 4800 ingevuld en nu levert ie pas terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N6P_vr17WWDGBogEjQ4ImkXbVE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/novf96Wh9cjfCBgI54ARmAz8.png?f=user_large

Daarnaast zie ik in .40 nog 2x Zendure Manager in de integratie sinds .38/.39:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ESu-5wYXMQ8VwSQD6GtHHNFXHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bpz1tKljXlVF4v2C5GKzXt0b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

@Taro Inmiddels versie 40, daarbij geen 2x manager meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DJN schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:09:
@Taro Inmiddels versie 40, daarbij geen 2x manager meer.
Ik bedoelde .40, heb in .40 nog steeds 2x Zendure Manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Ah, dat is inderdaad 1 teveel ;)
Ik heb er 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd (30 seconden werk) en nu nog maar 1x Zendure Manager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDYYkceIBubeZ_Q-EvtrHvVR1Mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ucXbeZHVegTgcBTsGFYxbAG.png?f=fotoalbum_large

Het went, denk dat ik dit al wel 100x heb gedaan (voornamelijk testen hoor ;) ).

Zou mooi zijn als het een keer 100% stabiel wordt door de medewerking van Zendure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zucht, en nu herkent ie de Hypers, SoC, etc. niet meer...

Volgens mij wordt er veel te snel en vaak gereleased, de kwaliteit moet echt omhoog. Terug naar .39.

Een paar weken geleden werkte het allemaal prima, af en toe even een Hyper resetten was het enige. Nu gaat het echt alle kanten op.

[ Voor 34% gewijzigd door Taro op 26-04-2025 22:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:43:
Zucht, en nu herkent ie de Hypers, SoC, etc. niet meer...

Volgens mij wordt er veel te snel en vaak gereleased, de kwaliteit moet echt omhoog. Terug naar .39.

Een paar weken geleden werkte het allemaal prima, af en toe even een Hyper resetten was het enige. Nu gaat het echt alle kanten op.
Ik begrijp je frustratie en je hoop dat alle updates goed verlopen. Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat het werk dat @FireSon doet, volledig op vrijwillige basis is en niet als een betaalde baan. Dat verdient naar mijn mening ons begrip en respect.

Dit is overigens absoluut niet bedoeld als persoonlijke kritiek. Ook jouw inzet, kennis en hulp zijn van grote waarde, en ik wil graag benadrukken hoeveel ik dat persoonlijk waardeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

geert1992 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:04:
[...]

Ik begrijp je frustratie en je hoop dat alle updates goed verlopen. Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat het werk dat @FireSon doet, volledig op vrijwillige basis is en niet als een betaalde baan. Dat verdient naar mijn mening ons begrip en respect.

Dit is overigens absoluut niet bedoeld als persoonlijke kritiek. Ook jouw inzet, kennis en hulp zijn van grote waarde, en ik wil graag benadrukken hoeveel ik dat persoonlijk waardeer.
Eens en ik waardeer wat @FireSon doet, dat weet hij ook, elkaar laatst ook even gesproken. Maar zit de laatste 1-2 weken dusdanig veel handmatig bij te sturen dat ik vooral op zoek ben naar stabiliteit. Iedere release wordt iets opgelost, maar stopt iets anders met werken, er is veel regressie. Er zijn nu ook meerdere mensen die aan de releases meewerken en dan wordt Quality Assurance een erg belangrijk iets. Daarnaast is communicatie ook belangrijk. Zoals bijv. uitleg rondom het toevoegen van Clusters, ineens verschijnen van WiFi en MQTT invulopties, etc.

Ineens is er een 2e Zendure Manager, start de integratie niet meer op, werken de clusters niet meer. Er wordt te vaak en snel gereleased. En ik heb een complexe set-up, dat helpt ook niet mee.

Eigenlijk wil ik maar 1 ding: Een automatisering die 100% van de tijd werkt. En daar heeft Zendure zelf ook een aandel in mbt freezes. En daarom kijk ik ook wel/niet richting 2400 ac, ik kijk even de kat uit de boom mbt HEMS, Home Assistant, etc. voordat ik verder investeer.

[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 26-04-2025 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:12:
[...]

Eens en ik waardeer wat @FireSon doet, dat weet hij ook, elkaar laatst ook even gesproken. Maar zit de laatste 1-2 weken dusdanig veel handmatig bij te sturen dat ik vooral op zoek ben naar stabiliteit. Iedere release wordt iets opgelost, maar stopt iets anders met werken, er is veel regressie. Er zijn nu ook meerdere mensen die aan de releases meewerken en dan wordt Quality Assurance een erg belangrijk iets. Daarnaast is communicatie ook belangrijk. Zoals bijv. uitleg rondom het toevoegen van Clusters, ineens verschijnen van WiFi en MQTT invulopties, etc.

Ineens is er een 2e Zendure Manager, start de integratie niet meer op, werken de clusters niet meer. Er wordt te vaak en snel gereleased. En ik heb een complexe set-up, dat helpt ook niet mee.

Eigenlijk wil ik maar 1 ding: Een automatisering die 100% van de tijd werkt. En daar heeft Zendure zelf ook een aandel in mbt freezes. En daarom kijk ik ook wel/niet richting 2400 ac, ik kijk even de kat uit de boom mbt HEMS, Home Assistant, etc. voordat ik verder investeer.
Persoonlijk denk ik dat het werken met releases en pre-releases nog verder verbeterd kan worden. Nieuwe features zou hij in de pre-releases kunnen introduceren, terwijl hij de definitieve releases vooral gebruiken om bestaande problemen op te lossen. Zoals eerder genoemd, denk ik dat alle input die hier wordt gedeeld van grote waarde is.

Just my 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJN

DJN

Begrijp reactie van @Taro wel ergens, vermoedelijk mede gebaseerd op de complexiteit van zijn systeem.

Ik ben nog immer blij met het werk van @FireSon en zijn knechten :) Bijzonder fijn om bv de laadgrenzen van de Hypers in 1x via een script aan te kunnen passen, via een script de accu's leeg te kunnen pompen tot een bepaalde grens of tijd om vervolgens weer vanzelf in NOM modus te gaan en ook de 'cluster' aansturing terwijl de Hypers ieder op hun eigen fase zitten zodat de fase belasting wordt verdeeld als ik veel opwek / verbruik middels 3 fase PV en/of 3 fase laadpaal voor EV.

Wel typisch geval van 2 stappen vooruit en 1 weer terug. Als ik thuis ben kost het mij niet veel werk om probleem met integratie op te lossen. Als ik weinig tijd heb of langer weg ben gebruik ik integratie niet maar zet ik de Hypers op 1 fase en cluster ik ze via Zendure app en draai ik NOM met de EcoTracker P1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

geert1992 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:43:
[...]

Persoonlijk denk ik dat het werken met releases en pre-releases nog verder verbeterd kan worden. Nieuwe features zouden we in de pre-releases kunnen introduceren, terwijl we de definitieve releases vooral gebruiken om bestaande problemen op te lossen. Zoals eerder genoemd, denk ik dat alle input die hier wordt gedeeld van grote waarde is.

Just my 2 cents.
Klopt, pre-releases worden té snel major releases met tegelijkertijd ineens nieuwe functionaliteit erin. Dat kan met 10 early adopters, maar niet met een groot publiek. Een beta channel is dan handig, daar doe ik dan ook graag aan mee, maar als er een nieuwe major release is ga ik er van uit dat die ook werkt. Waarbij ik er overigens ook wel mee kan omgaan als daar af en toe een bug in zit (zit al 20+ jaar in de software ontwikkeling, dus weet hoe het leven werkt).

Ik heb hier laatst 45 minuten besteed aan het ombouwen van een automatisering door een nieuwe >.28 release, daarna moest ik noodgedwongen terug naar een eerdere versie (<28), was ik weer 45 minuten kwijt, maar kon de automatisering tussendoor niet opslaan en kon pas weer een kopie maken met .28 en moest dus bij de upgrade naar .32+ weer alle devices en waardes ombouwen. Daar begon de frustratie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FireSon
Tsja het is goed te begrijpen dat als iets gewerkt heeft en daarna niet meer, er enige frustratie ontstaat. Tegelijkertijd is het ook een 'work in progress', met alle bijkomende problemen. Zolang de communicatie met de Hyper2000 niet stabiel is, kun je, naar mijn idee, de software niet in 'productie' zetten. De meeste effort van de laatste weken zit in die communicatie en troubleshooting. Ik heb Zendure kunnen aantonen wat het probleem is, en een fiks gevonden hoe hier 'tijdelijk' omheen gewerkt kan worden. Dus is er duidelijk progressie geboekt!
Doordat steeds meer gebruikers de integratie ontdekken, komen er veel verzoeken, pull requesten binnen, die heel vaak van grote toegevoegde waarde zijn. Zoals bijvoorbeeld de SF2400AC of andere Zendure Devices. Dat geeft wat extra kans op verstoringen, maar het is ook enthosiasme wat ik graag zou willen aanmoedigen.
Als laatste merk je dat op bepaalde systemen, het opstarten van de integratie niet (altijd) vlekkeloos verloopt. Dat zijn compleze zaken, want je weet niet (gemakkelijk) wat er daar precies gebeurt, of het eventueel met de hardware te maken heeft, en of de 'nieuwe' versie echt het probleem is, of dat dan het probleem zich in de oude versie ook voordoet. Het zal misschien niet helpen, maar bij mij draait de NOM al een maand lang zonder problemen (buten de bevroren hypers!).

Mijn doel is een stabiele versie in mei. Dat kan met meer en minder releases en pre-releases. Op de weg daar naar toe kan het zijn dat dingen veranderen, en soms door een (mijn) fout even een keer niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Heb sinds vanmorgen .40 draaien, moest wat kleine dingen aanpassen in de automatisering (uniq id`s)
Draait tot nu toe soepel,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ipv .40 schoon installeren nu .39 -> .40 upgrade uitgevoerd en NOM doet het icm 4 Hypers nu prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDjn3fsfbv7zwomv3fX2TbHHbsQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/huWdoftBG6phmlkrrsr9TAZq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:48
Ik heb van het weekeind .40 uitgebreid getest. Zowel op een HA test systeem en volledige nieuwe installatie op mijn "productie" HA systeem. (Uiteraard niet gelijktijdig)
De cluster configuratie laat zich af en toe zien, soms pas na een herstart en is dan in tegenstelling tot vorige versies wel juist ingesteld. Maar na een herstart kan de sensor ook weer ineens verdwenen zijn.
In de test had ik wat issues het oppakken van het juiste gebruikte vermogen en de operation manager ging soms een eigen leven leiden.
Toch maar een volledige herinstallatie uitgevoerd op mijn HA systeem en dat leek in eerste instantie goed te werken. Totdat overdag smart matching was geactiveerd door hoog verbruik van de wasmachine, nadat deze klaar was kreeg ik deze met geen mogelijkheid weer terug naar uit. De batterijen worden dan vollebak vanuit het net én zonnepanelen geladen ;-(
Dit soort issue heb ik met .28 helemaal geen last van, dit is voor mij nog steeds de meest stabiele versie , ook zonde freezes van de Hyper.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
pjeterinfo schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:20:
De cluster configuratie laat zich af en toe zien, soms pas na een herstart en is dan in tegenstelling tot vorige versies wel juist ingesteld. Maar na een herstart kan de sensor ook weer ineens verdwenen zijn.
In de test had ik wat issues het oppakken van het juiste gebruikte vermogen en de operation manager ging soms een eigen leven leiden.
Toch maar een volledige herinstallatie uitgevoerd op mijn HA systeem en dat leek in eerste instantie goed te werken. Totdat overdag smart matching was geactiveerd door hoog verbruik van de wasmachine, nadat deze klaar was kreeg ik deze met geen mogelijkheid weer terug naar uit. De batterijen worden dan vollebak vanuit het net én zonnepanelen geladen ;-(
Dit soort issue heb ik met .28 helemaal geen last van, dit is voor mij nog steeds de meest stabiele versie , ook zonde freezes van de Hyper.
Er zat/zit een vrij grote bug in het 'unloaden' van de integratie. Eigenlijk worden de devices niet verwijderd, maar elke keer gedupliceerd. Hierdoor zie jij af en toe de cluster configuratie, omdat deze select alleen bij meerdere devices getoond wordt.
Dit veroorzaakt ook problemen bij smartmatching omdat een device dan 'dubbel' meedoet in de berekening voor de verdeling en uiteraard maar 1x levert. Daarnaast werd de mqtt connectie niet 'netjes' afgesloten waardoor er misschien wel 2 regelingen tegelijkertijd actief zijn. Ik kan dat niet controleren, maar erg handig was het in ieder geval niet! Met deze kennis, verklaard het ook de logging die ik van @Taro heb gekregen.

Ook deze logging kwam hierdoor vaak voor:
2025-04-28 09:40:48.140 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.select] Platform zendure_ha does not generate unique IDs.

Dat versie 28 beter lijkt te werken is niet zo raar, daar 'regelt' de integratie veel minder vaak (max 1x per 5 seconden of minder). In mijn situatie moet ik ongeveer 1x per 2 dagen mijn hypers 'ontdooien'. En nu regelt de hyper afhankelijk van de aanvraag veel sneller (max. 3 seconden).

Dat je de hyper niet in 'off' kon krijgen, klinkt als een 'freeze', hoe kreeg je ze daar weer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:48
FireSon schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:51:
[...]

Er zat/zit een vrij grote bug in het 'unloaden' van de integratie. Eigenlijk worden de devices niet verwijderd, maar elke keer gedupliceerd. Hierdoor zie jij af en toe de cluster configuratie, omdat deze select alleen bij meerdere devices getoond wordt.
Dit veroorzaakt ook problemen bij smartmatching omdat een device dan 'dubbel' meedoet in de berekening voor de verdeling en uiteraard maar 1x levert. Daarnaast werd de mqtt connectie niet 'netjes' afgesloten waardoor er misschien wel 2 regelingen tegelijkertijd actief zijn. Ik kan dat niet controleren, maar erg handig was het in ieder geval niet! Met deze kennis, verklaard het ook de logging die ik van @Taro heb gekregen.

Ook deze logging kwam hierdoor vaak voor:
2025-04-28 09:40:48.140 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.select] Platform zendure_ha does not generate unique IDs.

Dat versie 28 beter lijkt te werken is niet zo raar, daar 'regelt' de integratie veel minder vaak (max 1x per 5 seconden of minder). In mijn situatie moet ik ongeveer 1x per 2 dagen mijn hypers 'ontdooien'. En nu regelt de hyper afhankelijk van de aanvraag veel sneller (max. 3 seconden).

Dat je de hyper niet in 'off' kon krijgen, klinkt als een 'freeze', hoe kreeg je ze daar weer uit?
Dat verklaard inderdaad wat zaken waar ik tegen aanloop. En betwijfel of het wel een freeze was, ik zal vanavond nog even door de loggings gaan die heb ik namelijk nog wel.

Ik weet niet precies wat het heeft opgelost ik wilde de situatie zo snel mogelijk oplossen.
Er is een 10sec reset uitgevoerd, volledig uitgeschakeld en gelijktijdig ook de integratie volledig verwijderd en .28 geïnstalleerd.

intentionally left blank

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste