Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:04

DJN

Hier werkt alles vooralsnog ook goed en smart matching lijkt nu ook stabieler 💪👊🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Werkte goed wanneer mijn 3 Hypers op dezelfde fase. Na verdeling over de fases problemen met smart matching

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:27
DJN schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:26:
Werkte goed wanneer mijn 3 Hypers op dezelfde fase. Na verdeling over de fases problemen met smart matching
Wat was/is het probleem?
Zelf heb ik het gisteren getest, met succes.
Vanochtend nogmaals getest en zie nu dat maar 1 hyper in ct mode gaat, de ander blijft staan op idle.

Meerdere keren aan en uit gezet, zonder succes. Ook manual smart matching lijkt problemen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJN

DJN

geert1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:01:
[...]

Wat was/is het probleem?
Zelf heb ik het gisteren getest, met succes.
Vanochtend nogmaals getest en zie nu dat maar 1 hyper in ct mode gaat, de ander blijft staan op idle.

Meerdere keren aan en uit gezet, zonder succes. Ook manual smart matching lijkt problemen te hebben.
Ik heb hetzelfde probleem. Er reageert er 1 maar diegene die reageert wisselt soms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
DJN schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Er reageert er 1 maar diegene die reageert wisselt soms
Weet je toevallig ook of je gemakkelijk terug kan naar .28? Of krijg je dan weer allemaal andere entiteiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
geert1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:29:
[...]

Weet je toevallig ook of je gemakkelijk terug kan naar .28? Of krijg je dan weer allemaal andere entiteiten?
Ben gisteren ook naar 28 teruggegaan, pas de 2e poging lukte nadat ik de integratie ook volledig uit HACS had verwijderd. Daarna had ik gewoon de eerdere entiteiten beschikbaar.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:22
De Hyper2000 werkt hier boven verwachting goed met de HA integratie.
Boven een verbruik van -200 schakelt met een automation de smart mode aan en bij het laden vul ik mijn panelen voorlopig tot 200W aan met de overige zonnestroom aan. Op basis van de Solar Forecast intergratie ga ik dit ook verder verbeteren voor de dagen dat de gekoppelde panelen niet voldoende leveren.

Vraagje, wat is de operation mode stand om de gekoppelde panelen bij 100% batterij naar het net te laten leveren? Dat is iets wat ik nog niet goed voor elkaar krijg. Ondanks dat het in de app wel is toegestaan.

En klopt het dat 1.0.29 momenteel nog niet lokaal werkt? Ik heb de sensor localState=0 en ik zie in de de vertaling de mogelijkheid om een mqtt server te configureren maar die optie heb ik bij de configuratie nog niet gehad, klopt dat?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:23:
[...]

Ben gisteren ook naar 28 teruggegaan, pas de 2e poging lukte nadat ik de integratie ook volledig uit HACS had verwijderd. Daarna had ik gewoon de eerdere entiteiten beschikbaar.
Ik heb het zojuist even getest, en het blijkt inderdaad dat wanneer ik terugga naar versie .28, de oude entiteiten weer zichtbaar zijn.
@FireSon Kun je aangeven welke versie leidend is, en daarmee ook welke entiteiten aangehouden moeten worden? Oftewel, pas je het weer aan bij de -non pre release- .29?

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 06-04-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:03
geert1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:55:
[...]
@FireSon Kun je aangeven welke versie leidend is, en daarmee ook welke entiteiten aangehouden moeten worden? Oftewel, pas je het weer aan bij de -non pre release- .29?
Nee ik ga door met versie 29. Het is een vrij ingrijpende release vanwege de lokale communicatie en wijzigingen in de smart matching en vertalingen. Ik heb net een 2e pre-release gemaakt. Misschien kun je die ook even testen.

Misschien heb ik het ergens gemist maar welke entiteiten missen? De naamgevingen zijn behoorlijk gewijzigd, met name vanwege het vertaalbaar maken van de namen. Het kan goed zijn dat ze nu 'gewoon' anders heten. De entity_id zou wel hetzelfde moeten zijn. Een voorbeeld is packState die heet nu "Battery State" de entity id is nogsteeds xxxx_pack_state...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
FireSon schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:31:
[...]

Nee ik ga door met versie 29. Het is een vrij ingrijpende release vanwege de lokale communicatie en wijzigingen in de smart matching en vertalingen. Ik heb net een 2e pre-release gemaakt. Misschien kun je die ook even testen.

Misschien heb ik het ergens gemist maar welke entiteiten missen? De naamgevingen zijn behoorlijk gewijzigd, met name vanwege het vertaalbaar maken van de namen. Het kan goed zijn dat ze nu 'gewoon' anders heten. De entity_id zou wel hetzelfde moeten zijn. Een voorbeeld is packState die heet nu "Battery State" de entity id is nogsteeds xxxx_pack_state...
Allereerst wil ik even benoemd hebben dat ik heel blij ben met je werk!
Mis alleen nog een knop genaamd donatie, in je integratie^^.

Zelf mis ik geen entiteiten, maar kreeg dus allemaal nieuwe naast de oude bestaande(werden grijs).
Als ik nu "terug" ga naar .28 heb ik hetzelfde. Inmiddels opgelost door de oude te verwijderen.
Ook de upgrade naar 29-2 ging goed, geen dubbele entiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Eens met opmerking Geert1992 mbt werk van FireSon! Echt heel fijn dat je dit ontwikkelt!

Mbt versie 29-2. Manueel werkt. Slimme matching leidt bij mij niet tot activatie van deze modus, mode van de Hypers verandert niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Thanks ;)

Dat is op zich wel bijzonder want voor de aansturing worden dezelfde commando's gebruikt. Kun je een keer schakelen tussen off/manual/off/smart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Blijft hetzelfde, uit en manueel werken. Slim doet niets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJen9q-H6YtsPqBMcVRjMs2dM1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p7b5EaLsChPynHpPmZe5tBhD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLXDr_1suu3EoTJ4Xg8nfCRAiM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/egNe0SQItz5CO9Wn7c3VS9Ig.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kt9h4JwGIAHXOeZt8vGrPFTFV4k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d8kAZyLIyRTx9YMdG6WzXDoM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
@FireSon Bij mij werkt de smart matching in 29-2 ook niet. Alleen omschakelen naar manual power laat in de app slimme modus zien.
off ==> manual power : in app slimme modus
manual power ==> off : in app uit.
off ==> smart matching : in app geen reaktie
manual power ==> smart matching : in app nog steeds slimme modus maar batterij levert niet.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hier nu 4 Hypers die via HA op AC ontladen zijn gezet, in de app zie ik het juiste vermogen staan en de juiste stand, maar er gebeurt gewoon helemaal niets. Versie .28.

Ben ik de enige?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlfSHDun95BOOVHMfD3hRNpXpKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mAtjVUwE89DLVbX7dbsSeZah.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNQu-1Uo4bFP45TZuxUq6Rm0KDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vbQLNvATXXayyyFMj8uYzACX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Taro op 07-04-2025 21:13 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ydJg_hSB9cTXs_yBix_tm6_qDQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fXMo8L1luYotoDzA0KAIlhyY.png?f=user_large

Vandaag viel mij op dat de hyper in bypass mode ging, zonder zonnepanelen. Dit gebeurde nadat ik het output vermogen terug op 0 had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@FireSon Kan je hier iets mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDBRz0KDf0ZQiwq7Y4lHETlNIHc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NPXqdy2AAZj68M6qguvNSiou.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Stond vandaag een update voor de Shelly Pro 3EM klaar, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Dat het protocol is gewijzigd om ze mee aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zendure integratie uiteindelijk helemaal verwijderd, alle Hypers even fysiek ontkoppeld, versie 28 opnieuw geïnstalleerd en werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 21:11
Hier net 1.0.29 geïnstalleerd en alles opnieuw gekoppeld. Benieuwd of smart matching nu wel meegaat met de hoeveelheid die de panelen terug leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
@Dobey bij mij is in 1.0.28 het terugleveren van panelen gekoppeld aan de Hyper niet afhankelijk van de smart matching.
Als de input limit 0 is gaat alles rechtstreeks de batterij in. In de ochtend vul ik met een automation het opladen een beetje aan. Dus zodra input limt verhoogt wordt is dat de hoeveelheid stroom die extra aan de batterij wordt geleverd. Dit om straks op wat donkere dagen de accu toch vol te krijgen met stroom uit mijn overige panelen.

Helaas moet ik wel handmatig de AC uitgang aanzetten as de batterij vol is om de zonnestroom op het net te zetten. Dit is in 1.0.29-2 wel te automatiseren , maar voor mij werkt de smart matching in 1.0.29-2 helaas helemaal niet.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
pjeterinfo schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:00:
@Dobey bij mij is in 1.0.28 het terugleveren van panelen gekoppeld aan de Hyper niet afhankelijk van de smart matching.
Als de input limit 0 is gaat alles rechtstreeks de batterij in. In de ochtend vul ik met een automation het opladen een beetje aan. Dus zodra input limt verhoogt wordt is dat de hoeveelheid stroom die extra aan de batterij wordt geleverd. Dit om straks op wat donkere dagen de accu toch vol te krijgen met stroom uit mijn overige panelen.

Helaas moet ik wel handmatig de AC uitgang aanzetten as de batterij vol is om de zonnestroom op het net te zetten. Dit is in 1.0.29-2 wel te automatiseren , maar voor mij werkt de smart matching in 1.0.29-2 helaas helemaal niet.
Grappig hier had ik gek gedrag met 1.0.28, als in 1200W laden terwijl panelen hooguit 600W leverden. Nu zie ik met 1.0.29 dat er in de avond geleverd wordt aat we verbruiken, in plaats van per hyper 400W continue.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FireSon
Er is een nieuwe versie uit van de integratie :) De release notes staan hieronder.

Je moet wel de configuratie weggooien en opnieuw aanmaken!

A lot of effort has been put into the stability of the communication with the Zendure devices. This was very hard to find out since the devices just seem to 'freeze'. Very frequently I had to completely reset them. Unfortunately there is no way to find out what the cause of the problem is. Therefore I have reduced the communication frequency as much as possible, and wait much longer for the devices to reach their setpoint. The last two days I did not have a problem, so any feedback on that would greatly be appriciated!

Removed the phases, since the Zendure cluster is much better. The ZenLink Cluster is still not supported, but a similar way of working is added which also can handle other Zendure devices as well. See readme for more info on this subject

Translation of the entity names. The key for the translation is the snakecase of the Zendure property name. (this means that acMode becomes ac_mode)

Traslation now available in multiple languages 👍

Fixed a bug in the charging power distribution.

Fixed bug with the AC mode selector

Added a setup tutorial

Improved the readme thanks to @sheyden

Fix initialisation of none-Hyper2000 devices

Added SolarFlow AIO ZY but still a work in progress!

ZendureManager operation mode is now persisted, after reboot it should have the same value

Decreased the amount of debug logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
@FireSon ik heb zojuist de update weer teruggedraait naar 1.0.28.
Ac mode selector werkt in 1.0.29 maar smartmatching start geen teruglevering bij energy vebruik van de ingestelde P1 meter.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Vreemd, bij mij doet hij het wel goed. Kun je de configuratie nog een keer verwijderen en weer toevoegen? Als het dan nog niet werkt een paar keer wisselen tussen off/manual en smart? Staan de devices op Smart Matching?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJN

DJN

pjeterinfo schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:14:
@FireSon ik heb zojuist de update weer teruggedraait naar 1.0.28.
Ac mode selector werkt in 1.0.29 maar smartmatching start geen teruglevering bij energy vebruik van de ingestelde P1 meter.
Bij mij ook niet in eerste instantie. Je moet echter nog per Hyper de cluster settings invullen. Daarna werkt smart matching bij mij wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuLhz-KfuRbAY7uDqde6sVXEz5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etOx8NZRIgKRs2Dm0SeDRzaw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01:27
DJN schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:52:
[...]

Bij mij ook niet in eerste instantie. Je moet echter nog per Hyper de cluster settings invullen. Daarna werkt smart matching bij mij wel.

[Afbeelding]
Bij mij werkt het niet ben ook weer terug naar .28
Ik heb 3 Hypers in cluster, heb alle instellingen geprobeerd, welke instelling moet deze dan staan bij 3 Hypers in 1 cluster?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJN

DJN

Ik heb ze nu in Zendure app ontclusterd en in HA aangegeven dat ze allemaal op eigen circuit/fase zitten. Smart matching gebruikt ze bij mij nu alle 3 en werkt. Eerst ff kijken of dit blijft werken, dan later naar andere cluster settings kijken in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
DJN schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:00:
Ik heb ze nu in Zendure app ontclusterd en in HA aangegeven dat ze allemaal op eigen circuit/fase zitten. Smart matching gebruikt ze bij mij nu alle 3 en werkt. Eerst ff kijken of dit blijft werken, dan later naar andere cluster settings kijken in HA
Dit had ik ook geprobeerd, maar had eerst wat anders gedaan, mischien was hij in de war.
Morgen weer ff proberen, thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
@Bikkelreal Er zijn wel wat meer gebruikers die het niet (direct) werkend krijgen! Ik weet (nog) niet waar dat aa ligt.

In de readme Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C197XtfgDkAn0zMPI-ljtUmrDfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S0lFjrnq3dBf2zwePA68ut9d.png?f=fotoalbum_large

In bovenstaand voorbeeld zitten Zen05 en Zen66 samen in 1 cluster. Je moet 1 van de devices die samen in een cluster zitten configureren met het juiste cluster type (800, 1200 of 2400) de andere die in hetzelfde cluster zitten moet je configureren met "Part of XXXX cluster".

Er zitten best veel beperkingen aan de mogelijkheden binnen HA om dynamische lijstjes in zo'n dropdown te krijgen. Dit was de optie waarbij het nog enigsinds logich is (hoop ik) :)

Alle devices zonder correcte cluster doen niet mee bij de ZendureManager

[ Voor 3% gewijzigd door FireSon op 11-04-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
FireSon schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:04:
@Bikkelreal Er zijn wel wat meer gebruikers die het niet (direct) werkend krijgen! Ik weet (nog) niet waar dat aa ligt.

In de readme [Afbeelding]

In bovenstaand voorbeeld zitten Zen05 en Zen66 samen in 1 cluster. Je moet 1 van de devices die samen in een cluster zitten configureren met het juiste cluster type (800, 1200 of 2400) de andere die in hetzelfde cluster zitten moet je configureren met "Part of XXXX cluster".

Er zitten best veel beperkingen aan de mogelijkheden binnen HA om dynamische lijstjes in zo'n dropdown te krijgen. Dit was de optie waarbij het nog enigsinds logich is (hoop ik) :)
Deze had ik ook geprobeerd, mischien wel teveel verschillende dingen achter elkaar ingesteld , morgen weer proberen.
Thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

FireSon schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:04:

In de readme [Afbeelding]

Alle devices zonder correcte cluster doen niet mee bij de ZendureManager
Ah, ik ben ook weer terug naar .28 gegaan, want ik had beide apparaten op dezelfde fase naar elkaar verwezen als cluster ipv 1 als cluster type aan te merken en de ander daar aan toe te kennen. Een goede toelichting bij iedere release is wel belangrijk, als ik of anderen daarmee kunnen helpen hoor ik het graag.

Aangezien ik best wel een complexe set-up heb kost het mij iedere keer heel veel tijd om alles om te zetten en werkend te krijgen, terwijl ik wel graag naar .29 wil omdat ik nu iedere ochtend minimaal 1, maar soms 2 Hypers fysiek van de accustapel moet tillen terwijl ik vlak daarvoor de stekker uit het stopcontact heb gehaald.

.29 is hier dus heel welkom.

Voor de volledigheid, nu incl. 2400 AC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPv3kAQl9pU-57Tz-yfQAbqPJu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nlYQG704S9oxh4jslWCIK5H.jpg?f=fotoalbum_large

En dan buiten nog een AIO2400, HUB2000+APS800 met 1xAB2000 & 1xAB2000S en 1x Solarflow 800, waar ik morgen 1 van die AB2000(S) heen verhuis. Daarnaast nog een 5e Hyper spare liggen en een ACE1500. Over 2 weken een Solarflow Pro 800 incoming. Dus het is best wel ingrijpend om iedere keer alles weer om te zetten naar de nieuwe device id's enzo. Maar desondanks superblij met deze oplossing @FireSon, ondanks de freezes ben ik al heel blij met .28. Als blijkt dat .29 bij iedereen verder goed werkt doe ik nogmaals een poging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
FireSon schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:22:
Vreemd, bij mij doet hij het wel goed. Kun je de configuratie nog een keer verwijderen en weer toevoegen? Als het dan nog niet werkt een paar keer wisselen tussen off/manual en smart? Staan de devices op Smart Matching?
Nogmaals geprobeerd met 1.0.30, zelfde resultaat. In de app zie je wel dat de Hyper naar slimme modes gaat maar hij ontlaad niet.
Op manual werkt dit wel, uiteraard dan een vast ingesteld vermogen.
Ik heb overigens 1 hyper dus de opmerkingen of het cluster gaan hier denk ik niet op?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Smart matching liep vrij snel mis. Eén van de Hypers bevroor en had harde reset nodig. Ook wisselende reactie op opdrachten in algemeen, smart matching doet niet altijd wat en uit dan ook geen reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 21:44
@FireSon ik heb je integratie overigens vermeld in ons review van de Zendure unit; zal die bij volgende reviews wat dieper meenemen als je dat goed vindt?

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Silent Hunter schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:13:
@FireSon ik heb je integratie overigens vermeld in ons review van de Zendure unit; zal die bij volgende reviews wat dieper meenemen als je dat goed vindt?
Ja super leuk!! Waar kan ik die review vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
DJN schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:00:
Smart matching liep vrij snel mis. Eén van de Hypers bevroor en had harde reset nodig. Ook wisselende reactie op opdrachten in algemeen, smart matching doet niet altijd wat en uit dan ook geen reactie
Het lijkt erop dat e.e.a. te maken heeft met het 'herladen' of verwijderen en opnieuw toevoegen van de integratie. Nadat je dat gedaan hebt staan er erg veen errors in de log in de trand van: cannot have a translation key for unit of measurement before being added to the entity platform
Wanneer je HA daarna opnieuw opstart doet hij het bij mij wel 'gewoon'. Ik ben nu aan het uitzoeken wat hier de oorzaak van is.

De integratie heeft bij mij vannacht zonder problemen gedraaid. Ik heb al 3 dagen geen hyper te hoeven resetten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireSon
Ik heb het probleem gevonden van het opstarten en gefikst in release 31. Deze fouten stonden dan heel vaak in de logging:
cannot have a translation key for unit of measurement before being added to the entity platform
home assistant platform zendure_ha does not generate unique ids
Het had te maken met het asynchrone opstarten van HA en dat Zendure apparaten wel heel vaak dezelfde property rapporteren. Door de "Herlaad" optie bij de integratie kon ik het reproduceren.
Maar goed, hij start nu goed op bij mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
Ik zal straks weer een poging wagen, alhoewel ik de input/output mode probleem heb opgelost door hiervoor de iobroker oplossing te gebruiken.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

FireSon schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:31:
Ik heb het probleem gevonden van het opstarten en gefikst in release 31. Deze fouten stonden dan heel vaak in de logging:

[...]

[...]

Het had te maken met het asynchrone opstarten van HA en dat Zendure apparaten wel heel vaak dezelfde property rapporteren. Door de "Herlaad" optie bij de integratie kon ik het reproduceren.
Maar goed, hij start nu goed op bij mij ;)
Ben benieuwd, ga proberen

So far, so good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Versie 31 heeft vannacht gedraaid zonder problemen! 🤩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hier ook de update van .28 naar .31 gewaagd. Dit dupliceerde alle entities na restart, dus toen alles weer verwijderd en opnieuw toegevoegd. Ik denk goed om te kijken of er een mogelijkheid is dit te ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DJN schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:07:
Versie 31 heeft vannacht gedraaid zonder problemen! 🤩
Welke set-up heb je? Ik wil ook weer een poging gaan wagen, maar heb pas vanavond echt tijd ervoor te gaan zitten. Als iedereen verder aangeeft dat het goed werkt ga ik ook overstappen naar #31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Taro schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:57:
[...]

Welke set-up heb je? Ik wil ook weer een poging gaan wagen, maar heb pas vanavond echt tijd ervoor te gaan zitten. Als iedereen verder aangeeft dat het goed werkt ga ik ook overstappen naar #31.
Ik heb 3 Hypers. Versie 31. Zojuist echter weer een freeze van 1 vd Hypers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DJN schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:30:
[...]

Ik heb 3 Hypers. Versie 31. Zojuist echter weer een freeze van 1 vd Hypers
Ok, dan wacht ik nog even :)

Hier nu 2 dagen geen freezes met .28 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-05 21:01
Ik vermoed dat het kan, maar kan het in de posts op deze pagina niet terugvinden (ik heb de hyper ook nog niet binnen om te proberen).

Ik heb home assistant draaien, laat daar bijv. Mijn warmtepomp en/of boiler starten op moment van veel overproductie etc.

Als de hyper binnen is, in de HEMS AI goed werkt, wil ik de Zendure app met de Everhome P1/Zendure P1 laten werken.

Ik wil dan via home assistant de waarde’s van Zendure uitlezen, maar NIET sturen. Het sturen wil ik aan Zendure AI overlaten (althans, in het begin, kijken hoe het bevalt).

Kan je via de @FireSon integratie ook alleen lezen, zonder de Zendure software aansturing te ‘’vernaggelen/blokkeren/foute dingen te laten doen’’?

[ Voor 3% gewijzigd door MartinMid op 13-04-2025 11:29 ]

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
MartinMid schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:28:
Ik vermoed dat het kan, maar kan het in de posts op deze pagina niet terugvinden (ik heb de hyper ook nog niet binnen om te proberen).

Ik heb home assistant draaien, laat daar bijv. Mijn warmtepomp en/of boiler starten op moment van veel overproductie etc.

Als de hyper binnen is, in de HEMS AI goed werkt, wil ik de Zendure app met de Everhome P1/Zendure P1 laten werken.

Ik wil dan via home assistant de waarde’s van Zendure uitlezen, maar NIET sturen. Het sturen wil ik aan Zendure AI overlaten (althans, in het begin, kijken hoe het bevalt).

Kan je via de @FireSon integratie ook alleen lezen, zonder de Zendure software aansturing te ‘’vernaggelen/blokkeren/foute dingen te laten doen’’?
Dat kan, als je niet aan de knoppen zit lees je alleen de sensoren/status uit.

Maar als je HA laat bepalen of de warmtepomp of boiler draait wil je dit ook zelf kunnen regelen voor de Hyper?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
FireSon schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:43:
Er is een nieuwe versie uit van de integratie :) De release notes staan hieronder.

A lot of effort has been put into the stability of the communication with the Zendure devices. This was very hard to find out since the devices just seem to 'freeze'. Very frequently I had to completely reset them. Unfortunately there is no way to find out what the cause of the problem is. Therefore I have reduced the communication frequency as much as possible, and wait much longer for the devices to reach their setpoint. The last two days I did not have a problem, so any feedback on that would greatly be appriciated!

Removed the phases, since the Zendure cluster is much better. The ZenLink Cluster is still not supported, but a similar way of working is added which also can handle other Zendure devices as well. See readme for more info on this subject

Translation of the entity names. The key for the translation is the snakecase of the Zendure property name. (this means that acMode becomes ac_mode)

Added a setup tutorial

ZendureManager operation mode is now persisted, after reboot it should have the same value

Ik heb net de 1.0.32 geinstaleerd en alles werk nu :) thx

Ik heb af en toe in de logs wat fout meldingen dit kan gebeuren als ik switch van operation mode

Dit opgelost door alles te verwijderen en opnieuw te installeren i.p.v. updaten van .31 -> .32

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxkDdqK7MmBZSnyGvYnu_5ytO8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcjBacehEGNAKcM7NbmXo3Bd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBaZmdUHHrQJHcrRe-cZNOfwrq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLu6oXm415Z1LXTtR7TVebta.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twQUgtxUjT5Pgva8utbinGaFzCU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tjSkyvahgDcHbN0qokvmYNEG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
FireSon schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:43:

Added a setup tutorial

Een vraag over Smart Mode, op mijn P1 meter heb ik een negatieve waarde en de batterijen laden, maar waarom niet meer of zit er een vertraging in, weet niet hoe het berekend is.

Dit opgelost door alles te verwijderen en opnieuw te installeren i.p.v. updaten van .31 -> .32
tweede foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxloIHCIIvu3-tfuDybmQ64_zE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5kJgBeoeLAJTUR4AdTgeSxc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfiBlpRovnF6iWnJsFW5BT5MmU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/latrbhoU6SuNm7aKY60YW8xq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Bikkelreal op 13-04-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-05 21:01
pjeterinfo schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:43:
[...]

Dat kan, als je niet aan de knoppen zit lees je alleen de sensoren/status uit.

Maar als je HA laat bepalen of de warmtepomp of boiler draait wil je dit ook zelf kunnen regelen voor de Hyper?
In principe wel. Maar ben voor mijn werk vaak in buitenland. Als mijn logica in home assistant dan niet goed gaat, kan ik ha de flows uitzetten en de HEMs ai aan. Hoeft vrouwlief er niet naar te kijken en kan ik het later als ik tijd heb aanpassen

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
Heb hier het gekke gedrag dat ze beide op standby staan. Heb dat nog niet eerder gehad en durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het na de upgrade 1.0.31 kwam, maar daar lijkt het wel op.

Is dat wat valt onder de noemer: “freeze”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Zojuist versie 0.32 geïnstalleerd:
De oude versie heb ik verwijderd en de nieuwste versie geïnstalleerd.

Echter, ik krijg NOM niet goed werkend. Hij schakelt wel naar de smart mode, maar vervolgens gebeurt er niets.

Het enige dat enigszins werkt, is wanneer ik beide Hypers naar elkaar laat verwijzen in de "Device Cluster". Dan begint één van de twee de ontladen. Ook als ik kies dat ze een eigen fase of circuit hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door geert1992 op 13-04-2025 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
Naar elkaar laten verwijzen is niet de bedoeling!! Wanneer je 2 apparaten op 1 fase zet moet 1 de 'cluster XXXwatt' worden en de ander daar een onderdeel van zijn = "Part of YYYYY cluster".
Dan zou het geheel moeten gaan werken. Er zit een kleine vertraging op want voor het overschakelen tussen laden-idle-ontladen zit 15 seconden uit mijn hoofd. Wanneer het niet goed gaat, moet je de debug logging even aanzetten en kijken wat er door de integratie gelogt wordt. Dat helpt bij het vinden van het probleem!

Sinds ik vanaf woensdag deze aansturing ben gaan testen heb ik geen 'freeze' meer gehad! Een freeze is dat de hyper2000 niet meer reageert. In de app lijkt dat nog wel zo, maar alle coomando's die hebben geen resultaat meer, en na een timeout krijg je een foutmelding. Meestal lukt het weer door de hyper aan en uit te zetten maar soms moet hij 10 minuten van de stroom af voor hij weer goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf7GJkOn3qC09p9Rc9Igc-2F93U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1TOB4lmdnlBimIZBDq6Lmp4R.png?f=fotoalbum_large

Dat weet ik, maar heb omdat ik het niet werkend kreeg alles geprobeerd.

Hierbij de instelling, en een deel van de log.

2025-04-13 21:47:26.334 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.devices.hyper2000] Update power L_Hyper2000 => no action
2025-04-13 21:47:26.334 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.devices.hyper2000] Update power L_Hyper2000 => no action

[ Voor 22% gewijzigd door geert1992 op 13-04-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Inmiddels de nieuwste versie gedownload, nu lijkt NOM het goed te doen.
@Dobey Misschien lost dit jouw probleem ook wel op?

[ Voor 27% gewijzigd door geert1992 op 14-04-2025 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bikkelreal
geert1992 schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:51:
Net ook 1.0.33 geinstalleerd, wel eerst alles verwijderd, getest en werkt bij mij 3 Hypers niet in cluster:)
Laat hem vanavond lopen in smartmode, daarna automation maken in Homeassistant zodat ik niet iederedag in de app alles moet instellen:)

Kunnen men 3 Hypers eindelijk van 1 fasen af (cluster), zodat ze op elk op een eigen fasen kunnen met deze intregatie en nul op de meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9Qc-FOgTCgONfqsUA7FzWoo7zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILXno1d3z0HY6y58eek80YOy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXlNndLMFNUpFTNSD6oFwibHZcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwcLAYTgc4ICxkZFtzE5SlbS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Bikkelreal op 14-04-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
geert1992 schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:51:
Heb hem net geinstalleerd, maar ze blijven op standby staan. Net ook een shelly plug gekoppeld en op die manier een sensor based energy plan gestart. Dit lijkt niks te doen, ze blijven op standby staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Dobey schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:33:
[...]

Heb hem net geinstalleerd, maar ze blijven op standby staan. Net ook een shelly plug gekoppeld en op die manier een sensor based energy plan gestart. Dit lijkt niks te doen, ze blijven op standby staan
Raar, hoe ziet je setup eruit? Heb je meerdere hypers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
geert1992 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:11:
[...]

Raar, hoe ziet je setup eruit? Heb je meerdere hypers?
Ja 2 met 3 accu’s. Beide op een eigen fase. Heb net nogmaals de integratie verwijderd, hypers uit de app, stekker uit stop contact en van de accu’s gehaald. Halfuur laten liggen, weer op de accu’s gezet, stekker in het stop contact, gekoppeld in de app en ze springen direct naar ontladen. 8)7

Integratie opnieuw geconfigureerd. Staan nu beide standby, maar dat kan goed omdat de zonnepanelen nu nog net het huis voorzien

[ Voor 12% gewijzigd door Dobey op 14-04-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Dobey schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:22:
[...]

Ja 2 met 3 accu’s. Beide op een eigen fase. Heb net nogmaals de integratie verwijderd, hypers uit de app, stekker uit stop contact en van de accu’s gehaald. Halfuur laten liggen, weer op de accu’s gezet, stekker in het stop contact, gekoppeld in de app en ze springen direct naar ontladen. 8)7
Aah fijn! Wat heb je nu anders gedaan dan de eerdere keren? Achja, hij doet het weer dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
geert1992 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:26:
[...]

Aah fijn! Wat heb je nu anders gedaan dan de eerdere keren? Achja, hij doet het weer dus?
Hooguit langer van het stroom af gehad. Maar blijft een vreemd iets.

Overigens is verbruik van het huis nu 100W en ze staan nog standby.

Verbruik inmiddels omhoog en nu springen ze bij dus dat lijkt goed te gaan. Al gaat hij wel door tot 800W per hyper, ook al is het verbruik stuk lager.

[ Voor 18% gewijzigd door Dobey op 14-04-2025 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireSon
Ik heb wat opstart problemen verholpen in versie 34. Het initialiseren ging niet in alle gevallen helemaal goed...Hopelijk is het hiermee gefikst!

Voor wat betreft het 'bevriezen' van de hyper2000, ik heb een testje gedaan waarbij ik een hyper elke 2 seconden een ander setpoint gaf, af en toe naar 0 liet gaan en daarna weer liet opladen. Dat werkte eigenlijk allemaal vlekkeloos. Hij reageert bijzonder snel op grote stroom verschillen! Moet eerlijk zeggen dat ik daar wel van onder de indruk was. Dat heb ik ongeveer 6 uur volgehouden zonder enig probleem. Vervolgens werd mijn EV aangesloten om op te laden, waardoor alle hypers naar 800 gingen en binnen no time (15 minuten) reageerden ze niet meer. Daarna heb ik ze gerest, en deden ze het allemaal braaf gedurende 2 uur...Het was wel een record, drie hypers op 1 dag :?

Is dit misschien ook iets wat jullie herkennen? Ik heb het al eens eerder gehad dat ze bevroren bij maximale belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-05 16:09
Geen idee of het een relatie heeft maar ik zie bij mijn hyper regelmatig dat hij verbinding kwijt is met de cloud (of de cloud met de hyper). Dacht eerst aan slechte wifi maar dat is het niet. Zie afbeelding, helemaal onderaan waar b.v. de soc telkens naar 0 gaat en dan weer een waarde geeft. HA krijgt dan ook geen data meer terwijl de shelly vrolijk doorwerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzxTRpmMbqiRxRwVhClvsWAF_to=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7PTWcbAhgsKXNJw8c91BqXl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door debruina16 op 15-04-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
FireSon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:43:
Ik heb wat opstart problemen verholpen in versie 34. Het initialiseren ging niet in alle gevallen helemaal goed...Hopelijk is het hiermee gefikst!

Voor wat betreft het 'bevriezen' van de hyper2000, ik heb een testje gedaan waarbij ik een hyper elke 2 seconden een ander setpoint gaf, af en toe naar 0 liet gaan en daarna weer liet opladen. Dat werkte eigenlijk allemaal vlekkeloos. Hij reageert bijzonder snel op grote stroom verschillen! Moet eerlijk zeggen dat ik daar wel van onder de indruk was. Dat heb ik ongeveer 6 uur volgehouden zonder enig probleem. Vervolgens werd mijn EV aangesloten om op te laden, waardoor alle hypers naar 800 gingen en binnen no time (15 minuten) reageerden ze niet meer. Daarna heb ik ze gerest, en deden ze het allemaal braaf gedurende 2 uur...Het was wel een record, drie hypers op 1 dag :?

Is dit misschien ook iets wat jullie herkennen? Ik heb het al eens eerder gehad dat ze bevroren bij maximale belasting.
Die heb ik nog niet gehad. Wel dat ze standby stonden voor 2 dagen, uiteindelijk hyper tijdje van de accu's afgehad en sinds dat moment werkt het weer.

Opladen ging vandaag mooi geleidelijk, zie wel dat mijn inverse max power nu (ineens) op 100W staat en de limit output kan ik ook maar tot maximaal 100W zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBlqGgNZ4-zZB3Vq05FB1Ln3APw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l83JuatW8z5wGB1UxDqJbjEp.png?f=user_large

Binnen de app alles op 0 gezet, dus vreemd gedrag. Dat is iets wat niet direct aan de integratie ligt natuurlijk eerder aan hoe die dingen zich gedragen.

Nevermind probleem zat op de stoel.

[ Voor 6% gewijzigd door Dobey op 15-04-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

FireSon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:43:

Nee, geen freeze gehad bij maximale belasting. Ik heb zojuist ook geupdate naar 34. Afkloppen maar heb al 2 dagen geen freeze gehad, volgens mij vanaf versie 32 al niet meer _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX7lzC7uOqenhUOyyoRsZiCa420=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nCgqt8fVuZf1wIUEjz2btGAs.png?f=fotoalbum_large
Bezig met het testen van NOM, maar ik heb af en toe wat kleine 😅 uitschieters. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Ik draai momenteel op versie .34.

Begin van de avond zag ik 'm ook ineens op volle kracht laden, dus het lijkt beide kanten op te kunnen. Alleen dat moment heb ik net gemist.

[ Voor 21% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vanavond overgestapt op .34, clusters ingesteld (AIO & HUB op dezelfde voor nu, weet niet of dat handig/slim is omdat ze op andere fases zitten), maar het lijkt te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAG-byLrCNzjHloHiPvQaRIFXzk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7nhkdGDtpdHWS5Za9WLLLwNh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2x6EwFTcotdWS5w0PNRPlty9CE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bd9ohIsd8dnXHpaF0ubqsvcw.png?f=user_large

@FireSon Ik heb Hyper 1 & 2 in een fase met 2400 gezet, Hyper 3 & 4 in een fase met 2400. De 2400AC zit op de andere fase, maar herkent ie natuurlijk nog niet. De AIO en HUB zitten ieder op een andere fase, de ACE niet aangesloten. Hoe stel ik nu het beste de AIO en HUB in, welke optie kan ik bij ieder kiezen, moest alles nou altijd in een cluster zitten of is "Device has its own circuit or phase" dan voor beide de beste optie? Of ken ik de HUB toe aan het Hyper 3 cluster (zelfde fase) en AIO "Device has its own circuit or phase"? Zie ook de bovenste afbeelding met de verdeling per fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dobey
geert1992 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:50:
[Afbeelding]
Bezig met het testen van NOM, maar ik heb af en toe wat kleine 😅 uitschieters. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Ik draai momenteel op versie .34.

Begin van de avond zag ik 'm ook ineens op volle kracht laden, dus het lijkt beide kanten op te kunnen. Alleen dat moment heb ik net gemist.
Sinds vanochtend ineens dat ze beide 800W ontladen. Tot ergens half 7 ging het perfect. Geen idee waarom ze dat nu zo uit het niets doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wueu7Zl3lo0jIOepVhXIC5MpvzM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mYNOVqO4y6wfrTZQLvUfNIxo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Dobey schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:12:
[...]

Sinds vanochtend ineens dat ze beide 800W ontladen. Tot ergens half 7 ging het perfect. Geen idee waarom ze dat nu zo uit het niets doen.
[Afbeelding]
Is 800 je limit? Of was dit een random getal waar hij op bleef hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hier t/m 7:00 NOM, daarna begonnen de Hypers netjes met terugleveren ivm 2 dure uren en de AIO en HUB springen zo hopelijk ook bij (vertraging ivm micro-omvormers). Zag vannacht wel een paar pieken waar de 4 Hypers het samen niet trokken, nog even uitgezocht, dat was de vaatwasser. OF de Hypers gingen ieder niet tot de max, of de vaatwasser heeft 4x1200+400 = 5200 Watt gevraagd wat ik mij niet voor kan stellen en ook niet via die enkele stekker zou mogen. Daar ging dus iets niet goed, dat ga ik vandaag even in de gaten houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImzICkuJTOkbbR5j6-CDumZgcMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6QxKPgu0bXJH3cvtIjmlAEX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dobey
geert1992 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:19:
[...]

Is 800 je limit? Of was dit een random getal waar hij op bleef hangen?
Dat is wat is ingesteld als limit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:24:
Hier t/m 7:00 NOM, daarna begonnen de Hypers netjes met terugleveren ivm 2 dure uren en de AIO en HUB springen zo hopelijk ook bij (vertraging ivm micro-omvormers). Zag vannacht wel een paar pieken waar de 4 Hypers het samen niet trokken, nog even uitgezocht, dat was de vaatwasser. OF de Hypers gingen ieder niet tot de max, of de vaatwasser heeft 4x1200+400 = 5200 Watt gevraagd wat ik mij niet voor kan stellen en ook niet via die enkele stekker zou mogen. Daar ging dus iets niet goed, dat ga ik vandaag even in de gaten houden.
[Afbeelding]
Was dat ook jouw ingestelde limiet? Ik denk dat hij nu uit smart matching gaat en overschakelt op de handmatige invoer/uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

geert1992 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:45:
[...]

Was dat ook jouw ingestelde limiet? Ik denk dat hij nu uit smart matching gaat en overschakelt op de handmatige invoer/uitvoer.
Welke limiet bedoel je? Want ik heb die op 2400 per cluster van 2 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:58:
[...]

Welke limiet bedoel je? Want ik heb die op 2400 per cluster van 2 gezet.
Was je handmatige output vermogen toevallig 5200 watt bij elkaar opgeteld toen de NOM ontspoorde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
Heb de integratie vanochtend in zijn geheel weer moeten verwijderen.. Ze hebben staan ontladen tot 10%, daarna ging verbruik de min in, echter opladen gebeurde niet.. Alles opgeruimd, weer toegevoegd en nu staan ze weer te laden.

Overigens staan ze wel meer te laden dan dat ik nu terug lever, gaat nog niet helemaal zoals verwacht

[ Voor 18% gewijzigd door Dobey op 16-04-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

geert1992 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:05:
[...]

Was je handmatige output vermogen toevallig 5200 watt bij elkaar opgeteld toen de NOM ontspoorde?
Ik had geen handmatig output vermogen ingesteld, gezien het NOM betrof op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:55:
[...]

Ik had geen handmatig output vermogen ingesteld, gezien het NOM betrof op dat moment.
Je limits staan op 0 als je NOM draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

geert1992 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:33:
[...]

Je limits staan op 0 als je NOM draait?
Ja, in mijn automation worden zowel input limit als output limit voor ieder apparaat automatisch op 0 ingesteld als NOM wordt geactiveerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 16-04-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbotony
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-05 14:23
Weet iemand hier wat nu precies de grootste wijziging is in de laatse versie van de integratie van Fireson?

Ik gebruik nu nog versie 1.0.28 en die werkt prima voor zover ik kan zien.

In hoeverre is de laatste versie nu local en/of cloud-onafhankelijk? Ik lees dat er vooral heel veel is gewijzigd, entities nu anders heten en meer devices worden ondersteund, maar wat er functioneel nu precies veranderd is ontgaat me nog.

Vermoedelijk is dit allemaal nodig om uiteindelijk bij een volledig cloud onafhankelijke integratie te komen en ik hoop van harte dat dat ook gaat lukken, maar ik heb nog geen idee hoe dichtbij de laatste versie is en of het nog steeds reeel is dat dit gaat lukken.

Heeft iemand meer info?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
turbotony schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:22:
Weet iemand hier wat nu precies de grootste wijziging is in de laatse versie van de integratie van Fireson?

Ik gebruik nu nog versie 1.0.28 en die werkt prima voor zover ik kan zien.

In hoeverre is de laatste versie nu local en/of cloud-onafhankelijk? Ik lees dat er vooral heel veel is gewijzigd, entities nu anders heten en meer devices worden ondersteund, maar wat er functioneel nu precies veranderd is ontgaat me nog.

Vermoedelijk is dit allemaal nodig om uiteindelijk bij een volledig cloud onafhankelijke integratie te komen en ik hoop van harte dat dat ook gaat lukken, maar ik heb nog geen idee hoe dichtbij de laatste versie is en of het nog steeds reeel is dat dit gaat lukken.

Heeft iemand meer info?

Alvast bedankt!
Zou nog even wachten tot de bug eruit is, nu kan hij uit het niets gaan laden/ontladen bij NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mhm, smart optie geactiveerd door de automatisering, maar alles staat te idlen :(

Edit: HA opnieuw opgestart, automatisering opnieuw gedraaid + trace gecontroleerd. Even de manual mode geselecteerd, 4800 ingevuld, toen ging de boel na enige tijd aan de bak, nu weer Smart matching geselecteerd en NOM lijkt weer te werken.

Helaas is .34 nog niet stabiel.

Edit 2: Helaas alles weer idle. Toch maar weer even de app aanslingeren.

Ben wel benieuwd naar HEMS, als die ook de Hyper 2000 gaat ondersteunen en de Zendure 3-fase kWh meter is ingebouwd, of je dan via ZENKI/HEMS ook ongeveer hetzelfde kunt bereiken als met de HA integratie.

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 16-04-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
Taro schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:45:
Mhm, smart optie geactiveerd door de automatisering, maar alles staat te idlen :(

Edit: HA opnieuw opgestart, automatisering opnieuw gedraaid + trace gecontroleerd. Even de manual mode geselecteerd, 4800 ingevuld, toen ging de boel na enige tijd aan de bak, nu weer Smart matching geselecteerd en NOM lijkt weer te werken.

Ben wel benieuwd naar HEMS, als die ook de Hyper 2000 gaat ondersteunen en de Zendure 3-fase kWh meter is ingebouwd, of je dan via ZENKI/HEMS ook ongeveer hetzelfde kunt bereiken als met de HA integratie.
Hier stonden ze uit het niets weer 1200W per stuk te laden. Het leek gister goed te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Dobey schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:34:
[...]

Hier stonden ze uit het niets weer 1200W per stuk te laden. Het leek gister goed te werken
Zojuist een uurtje NOM gedraaid. Ditmaal geen afwijkingen waargenomen, ondanks dat er meerdere verbruikers aan stonden met de nodige schommelingen. De integratie reageerde vlot en volgde het vermogen snel.

Hopelijk weet @FireSon de huidige problemen te tackelen.
De integratie krijgt steeds meer vorm en er steeds meer sensoren en mogelijkheden bij, kutgw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
@geert1992 @Dobey Het zou heel erg helpen als je zo'n situatie hebt, om dan even de debug logging aan te zetten en deze een paar minuten te laten lopen. Wanneer je dan de debug logging uitzet wordt automatisch een logfile gedownload.In deze file staan wat zaken waardoor ik kan vaststellen wat er precies gebeurt en wat dat veroorzaakt. Als je me een PM stuurt geef ik je mijn email adres en dan kun je die file naar mij mailen.
Dat vesneld hopelijk het proces :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
FireSon schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:52:
@geert1992 @Dobey Het zou heel erg helpen als je zo'n situatie hebt, om dan even de debug logging aan te zetten en deze een paar minuten te laten lopen. Wanneer je dan de debug logging uitzet wordt automatisch een logfile gedownload.In deze file staan wat zaken waardoor ik kan vaststellen wat er precies gebeurt en wat dat veroorzaakt. Als je me een PM stuurt geef ik je mijn email adres en dan kun je die file naar mij mailen.
Dat vesneld hopelijk het proces :)
Bij de update is de debugmodus automatisch uitgeschakeld, en ik was vergeten die weer aan te zetten. Toen ik het zojuist opnieuw testte, werkte alles naar behoren. Ik neem contact met je op als het probleem zich opnieuw voordoet.

Nogmaals, fijn dat je dit op je neemt. Ik mis alleen nog een donatie knop, al zag ik wel een "buy Fireson a coffee" yml bestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon

Morgen komt er een item op youtube door iemand die dat kennekijk vaker doet. Hij was vrij vasthoudend over de koffie ;) en daarom heb ik maar een sponsering knop op de Github pagina toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPBFRi6PxY-3B2eN3-gXJWl9OOI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lNYobjjVmrHvJhiu1BdNPKej.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireSon
Ik heb een kleine update gedaan met versie 35.

- Using the smart matching; a setpoint of 0, will keep the device in smart mode. This rules out the 'standard input or output' setting kicking in, which resulted in unexpected results.
- Removed wait delay for device to reach the setpoint, before the next update to the device was sent. According to Zendure this is not neccesary
- Prevent duplicate registration of entities by the integration

Net even een testje met het koffiezetapparaat gedaan, en dat zag er hoopgevend uit super snelle reactie op een wijziging in verbruik :)

Zoals gezegd, als je iets ziet wat niet klopt graag even een logfile maken en opsturen, dan komen we er wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
FireSon schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:44:
Ik heb een kleine update gedaan met versie 35.

- Using the smart matching; a setpoint of 0, will keep the device in smart mode. This rules out the 'standard input or output' setting kicking in, which resulted in unexpected results.
- Removed wait delay for device to reach the setpoint, before the next update to the device was sent. According to Zendure this is not neccesary
- Prevent duplicate registration of entities by the integration

Net even een testje met het koffiezetapparaat gedaan, en dat zag er hoopgevend uit super snelle reactie op een wijziging in verbruik :)

Zoals gezegd, als je iets ziet wat niet klopt graag even een logfile maken en opsturen, dan komen we er wel 8)
Lekker bezig! Gelijk even updaten.
Over koffie gesproken, hopelijk is de kop koffie overgekomen;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
@geert1992 hij smaakt voortreffelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
@FireSon hier ook update gedownload. Zal debug logging aanzetten als het weer voorkomt. Momenteel staat de auto te laden en zie dat hij nu 1600W vanuit de accu’s trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:45:

Ik heb hier alles draaien vanaf gisteren en de laatste update gedaan zonder problemen.
Maar ik gebruik niet de "Zendure Manager Operation Mode" Manuel Power. reden is als ik dit gebruikte in het verleden ging het fout.

Mijn automation voor manuel laden, doe ik d.m.v "Zendure Manager Operation Mode" Off. en daarna Operation mode te selecteren (input mode) en dan de limiet in te stellen.

Ik heb ze niet meer in cluster staan "Device has its own circuit"

Als het vandaag nog goed gaat kan ik eindelijk de drie hypers op 3 fasen zetten:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpKcYG_RSrogMDBWhomK4sGc634=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ver7vX6JhxAauByAjMBBAkIU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bikkelreal op 17-04-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:58
Gister geupdatet van v27 of 28 waarin eigenlijk alles perfect werkte voor mij naar v35 waarin ik nu een gekke keuze zie in de smartmatching:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Re2p6QdkBiRvom-r9s_f---32Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D4bC4GRUhsPpzqOfE2ndxZc4.png?f=user_large

Waarom wordt er gekozen voor laden met 1200 W terwijl er al zoveel verbruik is?

AC mode staat op input, maar als ik die op output zet, gaat hij volle bak ontladen.

NOM is eigenlijk beide, maar op welke stand moet AC mode dan staan? Als ik 'm dan weer op off zet en dan weer op slimme matching gaat hij wel naar NOM.

Met andere woorden, met welke stappen moet je overstappen tussen de verschillende modi? Doe je dan ook nog iets met je limieten, AC mode en manual power?

Wat ik in mijn automation nu doe:

Als goedkoop
- output limiet -> set 0
- input limiet -> set 1200
- AC mode -> set input
- manual power -> set -1200
- bedrijfsmodus optie -> set manual

Als duur
- output limiet -> set 800
- input limiet -> set 0
- AC mode -> set output
- manual power -> set 800

Als nup-op-mtere
- AC mode -> (geen verandering)
- bedrijfsmodus optie -> set smart

sinds de overstap naar v35 heb ik die ac mode veranderingen ingevoegd, dat was eerder niet nodig, maar klopt dit?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bikkelreal
wautah91 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:58:
Gister geupdatet van v27 of 28 waarin eigenlijk alles perfect werkte voor mij naar v35 waarin ik nu een gekke keuze zie in de smartmatching:

[Afbeelding]

Waarom wordt er gekozen voor laden met 1200 W terwijl er al zoveel verbruik is?

AC mode staat op input, maar als ik die op output zet, gaat hij volle bak ontladen.

NOM is eigenlijk beide, maar op welke stand moet AC mode dan staan? Als ik 'm dan weer op off zet en dan weer op slimme matching gaat hij wel naar NOM.

Met andere woorden, met welke stappen moet je overstappen tussen de verschillende modi? Doe je dan ook nog iets met je limieten, AC mode en manual power?

Wat ik in mijn automation nu doe:

Als goedkoop
- output limiet -> set 0
- AC mode -> set input
- manual power -> set -1200

Als duur
- input limiet -> set 0
- AC mode -> set output
- manual power -> set 800

Als nup-op-mtere

sinds de overstap naar v35 heb ik die ac mode veranderingen ingevoegd, dat was eerder niet nodig, maar klopt dit?
Wat ik zou doen:, op deze manier doe ik het en werkt, heb andere automatiseringen maar aansturing blijft gelijk.

Als goedkoop
- output limiet -> set 0
- AC mode -> set input
- manual power "geen waarde"
- bedrijfsmodus optie -> set Off

Als duur
- input limiet -> set 0
- AC mode -> set output
- manual power -> "geen waarde"
- bedrijfsmodus optie -> set Off

Als nup-op-mtere
- output limiet -> set 0
- input limiet -> set 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bikkelreal schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:26:
[...]

Ik heb hier alles draaien vanaf gisteren en de laatste update gedaan zonder problemen.
Maar ik gebruik niet de "Zendure Manager Operation Mode" Manuel Power. reden is als ik dit gebruikte in het verleden ging het fout.

Mijn automation voor manuel laden, doe ik d.m.v "Zendure Manager Operation Mode" Off. en daarna Operation mode te selecteren (input mode) en dan de limiet in te stellen.

Ik heb ze niet meer in cluster staan "Device has its own circuit"

Als het vandaag nog goed gaat kan ik eindelijk de drie hypers op 3 fasen zetten:)

[Afbeelding]
Ik gebruik idd ook niet de manual mode, maar stuur iedere Hyper afzonderlijk aan met Input limit en Output limit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
YouTube: Wie du alle Zendure Geräte 🔋 ins Home Assistant integrieren kannst ☀️

Denk dat je deze video bedoelde @FireSon ?

Vermoed dat het snel gaat als duitsers aandacht besteden aan je integratie, gezien Zendure daar al langer aan de weg timmert.

[ Voor 27% gewijzigd door geert1992 op 17-04-2025 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
Dat klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Zal hem nog even bekijken, dat energie dashboard dat hij behandelt, is ook wel grappig om op te zetten.

Er is ook een filmpje met een Frans man die een mqtt verbinding opzet, als je nog meer publiciteit wil zou je die misschien kunnen benaderen.

[ Voor 26% gewijzigd door geert1992 op 17-04-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:42
Hij noemt je bij naam, dat is prima echter pakt hij wel de views en de centjes die daarbij horen. Jij hebt het werk eraan. Persoonlijk vind ik dat wat krom. Wat je ermee kunt weet ik niet maar vindt het even tenenkrommend. Je levert goed werk!. Ik lees mee.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FireSon
Er is ook een filmpje met een Frans man die een mqtt verbinding opzet, als je nog meer publiciteit wil zou je die misschien kunnen benaderen.
Ik heb er niet om gevraagd, hij had de integratie kennelijk zelf gevonden ;) Voor mij is het belangrijker dat e.e.a. stabiel gaat worden dan de centjes. d:)b En, om eerlijk te zijn, kan ik het slaapgebrek al redelijk compenseren met extra koffie :*)
Gisteren heb ik de development omgeving zover gekregen dat je 'normaal' kunt debuggen met breakpoints e.d. en dat maakt het zoeken van fouten echt veel gemakkelijker. Heb nog wat kleine foutjes gevonden en zal vandaag nog een nieuwe release maken.

Inmiddels draait de integratie ook bij Zendure zelf, heb ik begrepen. Dus hopelijk kunnen zij wat doen aan de 'frozen' hypers!! Ze monitoren mijn hypers nu ook op zoek naar het achterliggende probleem. Erg blij dat ze het serieus nemen. Tegelijkertijd toch maar begonnen met de 'lokale' mqtt server, ik hecht toch ook wel aan mijn eigen privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

FireSon schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:48:
[...]

Ik heb er niet om gevraagd, hij had de integratie kennelijk zelf gevonden ;) Voor mij is het belangrijker dat e.e.a. stabiel gaat worden dan de centjes. d:)b En, om eerlijk te zijn, kan ik het slaapgebrek al redelijk compenseren met extra koffie :*)
Gisteren heb ik de development omgeving zover gekregen dat je 'normaal' kunt debuggen met breakpoints e.d. en dat maakt het zoeken van fouten echt veel gemakkelijker. Heb nog wat kleine foutjes gevonden en zal vandaag nog een nieuwe release maken.

Inmiddels draait de integratie ook bij Zendure zelf, heb ik begrepen. Dus hopelijk kunnen zij wat doen aan de 'frozen' hypers!! Ze monitoren mijn hypers nu ook op zoek naar het achterliggende probleem. Erg blij dat ze het serieus nemen. Tegelijkertijd toch maar begonnen met de 'lokale' mqtt server, ik hecht toch ook wel aan mijn eigen privacy.
Hier geen frozen Hypers meer gezien en zowel gisteren als vandaag werkt alles prima na de laatste update. Enige is dat de AIO constant aangeeft in Slimme modus te staan en 's avonds moet worden omgezet naar handmatige uitvoer, aangezien je met de integratie niet de modus van de AIO kunt bepalen. Aangezien de AIO niet AC kan laden stuur ik alleen op output limit met 0 of hogere waarde. En door de micro-omvormer reageert ie heel traag op stoppen/starten, dus die laat je bij voorkeur gewoon op een vaste output waarde staan ipv deze dynamisch aan te passen op basis van de load.

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste