Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 19:39
FireSon schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:51:
[...]
Dat je de hyper niet in 'off' kon krijgen, klinkt als een 'freeze', hoe kreeg je ze daar weer uit?
Als dit de definitie is van een 'freeze' dan heb ik ze dus soms ook.

Het gebeurt volgens mij bij mij als de automation de hyper wil gaan laden of ontladen nadat hij in slimme matching staat. De automation zet de ac mode op in of uitvoer, dan past hij de limieten aan en zet de bedrijfsmode op uit. Soms begint de hyper dan niet te laden of ontladen, terwijl de instellingen op het dashboard dan wel goed staan.

Als zich dat voordoet, kan ik de hyper dan weer laten reageren door 'm op slimme matching te zetten even te wachten totdat de waarde bij laden of ontladen begint op te lopen en dan zet ik de bedrijfsmode weer op uit. Dan neemt hij de waarde van de limiet over (dat weet ik niet zeker of hij het limiet pakt maar ik schakel alleen naar 800 of 1200W en dat doet hij dan ook)

Ik zit nu te denken, heeft de SoC er iets mee te maken? Als die bereikt is, moet je 'm misschien uitzetten in plaats van op slimme matching laten staan?

Ik heb nog nooit een reset of de stroom van de hyper afgehaald, dus als dit hierboven een freeze is, kun je dit proberen. ;)

Ik zag deze nog foutcode langskomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: custom_components.zendure_ha.zendurermanager
Bron: custom_components/zendure_ha/zendurermanager.py:229
integratie: Zendure Home assistant Integration (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 18:57:09 (1 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 18:57:09

'utf-8' codec can't decode byte 0xf8 in position 0: invalid start byte

[ Voor 18% gewijzigd door wautah91 op 28-04-2025 20:21 ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:32
FireSon schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:51:
[...]

Er zat/zit een vrij grote bug in het 'unloaden' van de integratie. Eigenlijk worden de devices niet verwijderd, maar elke keer gedupliceerd. Hierdoor zie jij af en toe de cluster configuratie, omdat deze select alleen bij meerdere devices getoond wordt.
Dit veroorzaakt ook problemen bij smartmatching omdat een device dan 'dubbel' meedoet in de berekening voor de verdeling en uiteraard maar 1x levert. Daarnaast werd de mqtt connectie niet 'netjes' afgesloten waardoor er misschien wel 2 regelingen tegelijkertijd actief zijn. Ik kan dat niet controleren, maar erg handig was het in ieder geval niet! Met deze kennis, verklaard het ook de logging die ik van @Taro heb gekregen.

Ook deze logging kwam hierdoor vaak voor:
2025-04-28 09:40:48.140 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.select] Platform zendure_ha does not generate unique IDs.

Dat versie 28 beter lijkt te werken is niet zo raar, daar 'regelt' de integratie veel minder vaak (max 1x per 5 seconden of minder). In mijn situatie moet ik ongeveer 1x per 2 dagen mijn hypers 'ontdooien'. En nu regelt de hyper afhankelijk van de aanvraag veel sneller (max. 3 seconden).

Dat je de hyper niet in 'off' kon krijgen, klinkt als een 'freeze', hoe kreeg je ze daar weer uit?
Bij mij werkt .40 versie perfect.:) bedankt voor deze integratie.

Heb nu de "smart matching" zo werkend dat ik deze alleen kan laten laden,ontladen of normaal werkend kan kiezen, wel makkelijk als de stroom prijs niet goedkoop is en dat je dan niet de batterijen wil opladen met zonnestroom en toch nul op de meter hebt.

Als ik switch van modes doet de automation altijd eerst even de "Operation mode" op Off zetten

Heb nu 12 automations en 24 Helpers alleen voor de batterijen:).
Alles zit erin nu in en alles draait nu automatisch voor elke dag geen of wel zon,prijs of EV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-UeZXTeNUFa0CoHIZ70H28tjqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pyH3wFUfB73eHtJnbeAeLYl9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wFBvMXwyTPZhx90qo7Vn8Pr4Z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZqavx0VcBGymbY6uWQWoWCX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bikkelreal schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:56:
[...]
Heb nu de "smart matching" zo werkend dat ik deze alleen kan laten laden,ontladen of normaal werkend kan kiezen, wel makkelijk als de stroom prijs niet goedkoop is en dat je dan niet de batterijen wil opladen met zonnestroom en toch nul op de meter hebt.
Daar zat ik ook nog over na te denken: Charge only & Discharge only. Kan je die delen?
Als ik switch van modes doet de automation altijd eerst even de "Operation mode" op Off zetten
Heb je daar ook nog een vertraging tussen zitten? Of direct na elkaar?
Heb nu 12 automations en 24 Helpers alleen voor de batterijen:).
Alles zit erin nu in en alles draait nu automatisch voor elke dag geen of wel zon,prijs of EV.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker bezig d:)b

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:44:
[...]

Daar zat ik ook nog over na te denken: Charge only & Discharge only. Kan je die delen?

[...]

Heb je daar ook nog een vertraging tussen zitten? Of direct na elkaar?

[...]

Lekker bezig d:)b
Zit een vertraging in: "Off" zetten dan 10 sec wachten tot volgende opdracht bv smart.

" Charge only & Discharge only" heb ik met alleen helpers gedaan.

Ik heb een Power meter voor de batterijen aangemaakt deze vul je in de integratie.
En met een Dropdown helper maak je de keuze, deze kun je in de automations gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuDx-C3dwblCMjxn8Iap-I2J25c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G2KVcc4SkU3rdyEoYevK7caH.jpg?f=user_large

"sensor.power_meter_for_battery"
  • {% if is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Normal')%}
  • {{ states('sensor.power_positive_and_negative') }}
  • {% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Charging')%}
  • {{ states('sensor.power_negative') }}
  • {% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Discharging')%}
  • {{ states('sensor.power_positive') }}
  • {% else %}
  • 0
  • {% endif %}
Dan de Helpers:(P1 meter is mijn power meter van homewizzard)

"sensor.power_positive_and_negative"
  • {{ states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power')|float(0)+1 }}
"sensor.power_negative"
  • {% if states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) < 0 %}
  • {% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) > 0 and states('sensor.battery_input_total') | float(0) != 0 %}
  • {% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) > 0 and states('sensor.battery_input_total') | float(0) == 0 %}
  • {{ [ states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power')|float(0)+1, 0] | min }}
  • {% else %}
  • 0
  • {% endif %}
"sensor.power_positive"
  • {% if states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) > 0 %}
  • {% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) < 0 and states('sensor.battery_output_total') | float(0) != 0 %}
  • {% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) < 0 and states('sensor.battery_output_total') | float(0) == 0 %}
  • {{ [ states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power')|float(0)+1, 0] | max }}
  • {% else %}
  • 0
  • {% endif %}
Die +1 is gewoon 1 Wat meer die kun je weg laten.
De sensor battery input/output total is een helper die de battery input of output optelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tx1ZntMy8-KR3kkK-069SlGb5QM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8jI4L8ZH51sbxD7aH1nENkW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 20:02
Bikkelreal schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:05:
[...]

Zit een vertraging in: "Off" zetten dan 10 sec wachten tot volgende opdracht bv smart.

" Charge only & Discharge only" heb ik met alleen helpers gedaan.

Ik heb een Power meter voor de batterijen aangemaakt deze vul je in de integratie.
En met een Dropdown helper maak je de keuze, deze kun je in de automations gebruiken.

[Afbeelding]

"sensor.power_meter_for_battery"
  • {% if is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Normal')%}
  • {{ states('sensor.power_positive_and_negative') }}
  • {% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Charging')%}
  • {{ states('sensor.power_negative') }}
  • {% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Discharging')%}
  • {{ states('sensor.power_positive') }}
  • {% else %}
  • 0
  • {% endif %}
Dan de Helpers:(P1 meter is mijn power meter van homewizzard)

"sensor.power_positive_and_negative"
"sensor.power_negative"
  • {% if states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) < 0 %}
  • {% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) > 0 and states('sensor.battery_input_total') | float(0) != 0 %}
  • {% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) > 0 and states('sensor.battery_input_total') | float(0) == 0 %}
  • {{ [ states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power')|float(0)+1, 0] | min }}
  • {% else %}
  • 0
  • {% endif %}
"sensor.power_positive"
  • {% if states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) > 0 %}
  • {% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) < 0 and states('sensor.battery_output_total') | float(0) != 0 %}
  • {% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) < 0 and states('sensor.battery_output_total') | float(0) == 0 %}
  • {{ [ states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power')|float(0)+1, 0] | max }}
  • {% else %}
  • 0
  • {% endif %}
Die +1 is gewoon 1 Wat meer die kun je weg laten.
De sensor battery input/output total is een helper die de battery input of output optelt.

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Gebruik je in de automations dan het pulldown menu? Ik ben ook nog zoekende naar de trigger.. Want meest ideale is dat je kan triggeren op basis van de negatieve of positieve waarde die je meter geeft.

Heb nu met regelmaat het euvel dat hij in avond volledig staat te ontladen met 800W per hyper terwijl verbruik bijvoorbeeld 250W is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Dobey schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:20:
[...]

Dat ziet er goed uit. Gebruik je in de automations dan het pulldown menu? Ik ben ook nog zoekende naar de trigger.. Want meest ideale is dat je kan triggeren op basis van de negatieve of positieve waarde die je meter geeft.

Heb nu met regelmaat het euvel dat hij in avond volledig staat te ontladen met 800W per hyper terwijl verbruik bijvoorbeeld 250W is.
Ja dat doe ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtCk6C6imO98EMiVtXC-GqtwinU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xll5EQAQgB699ApJfBlbtC41.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Ik moet hier de laatste paar dagen voor het wisselen van een mode Home Assistant helemaal opnieuw opstarten. 3 uur geleden ging die al niet automatisch naar export en nu niet automatisch naar NOM. Dus maar weer opnieuw opstarten. Duimen dat een betere stabiliteit mogelijk is, of ik moet terug naar 3 Hypers en dat eens proberen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 20:02
Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:07:
Ik moet hier de laatste paar dagen voor het wisselen van een mode Home Assistant helemaal opnieuw opstarten. 3 uur geleden ging die al niet automatisch naar export en nu niet automatisch naar NOM. Dus maar weer opnieuw opstarten. Duimen dat een betere stabiliteit mogelijk is, of ik moet terug naar 3 Hypers en dat eens proberen.
Moet hier ook regelmatig herstarten dan geven beide hypers unknown, herstart van integratie helpt niet, alleen volledige herstart van HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Dobey schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:50:
[...]

Moet hier ook regelmatig herstarten dan geven beide hypers unknown, herstart van integratie helpt niet, alleen volledige herstart van HA
Inderdaad, in 1 op de 2-3 gevallen zie je wel bijv. accuvoltages verschijnen, maar niet de SoC van de Hypers en dan moet je nogmaals opnieuw opstarten.

Ik zie activiteit op GitHUB, hopelijk spoedig een mooie nieuwe versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
En nu staan ze op NOM, koffiezetapparaat ging aan en blijven ze allemaal ineens op -370 Watt hangen.

Heb er nu een 2e 2400AC bij, ik moet dus iets gaan doen met de fase/groep verdeling en denk dat 3 Hypers met 4x AB2000S een aantrekkelijke optie boven 4x Hyper met 3x AB2000S wordt. Alleen is dat extra vermogen wel handig voor momenten zoals morgen met zelfs negatieve tarieven. Maar goed, als ze dan onbedoeld staan te idlen heb je er ook weer niets aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik waardeer het werk van Fireson enorm, maar ik geef het voorlopig op met deze integratie. Afgelopen anderhalf uur 101 dingen geprobeerd, maar het werkt gewoon niet. Soms wordt er niks van de waardes weergegeven (bv SOC), soms wel. Soms schakelen mijn automatiseringen wel, soms niet. Maar wat ik ook doe, handmatig of geautomatiseerd, met of zonder reload of volledige HA-herstart, de Hyper reageert totaal niet. Alleen als ik in de app zelf iets wijzig, wordt het opgepikt.
Ik wacht wel op de P1-meter van Zendure. ;(

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heel herkenbaar wat ik hier lees, maar het geinige is sinds ik vorige week hier zelf ook vrij gefrustreerd over was werkt het nu al weer een aantal dagen goed. Ben wel bewust blijven hangen op versie .36 voor nu en zal pas weer gaan upgraden als ik ook wat tijd over heb om eraan te besteden.

Los daarvan ben ik nu ook aan het kijken om elke van de automations zoals @Bikkelreal ze heeft gemaakt te gaan nabouwen. Omdat we onze EV zoveel mogelijk willen laden op zon en EVCC nog niet de Zendure batterij actief aanstuurt (en ook niet weet dat bijv de auto een paar uur later weer weg gaat) wil ik daar toch wat meer controle op.

Een andere feature die voor mij handig zou zijn is het 'vertragen' van het opladen (of ontladen) dmv een limit op wattage terwijl ik wel in smart modus blijf. Is er al iemand die dat voor elkaar heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
wautah91 schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:58:
[...]

Als dit de definitie is van een 'freeze' dan heb ik ze dus soms ook.

Het gebeurt volgens mij bij mij als de automation de hyper wil gaan laden of ontladen nadat hij in slimme matching staat. De automation zet de ac mode op in of uitvoer, dan past hij de limieten aan en zet de bedrijfsmode op uit. Soms begint de hyper dan niet te laden of ontladen, terwijl de instellingen op het dashboard dan wel goed staan.

Als zich dat voordoet, kan ik de hyper dan weer laten reageren door 'm op slimme matching te zetten even te wachten totdat de waarde bij laden of ontladen begint op te lopen en dan zet ik de bedrijfsmode weer op uit. Dan neemt hij de waarde van de limiet over (dat weet ik niet zeker of hij het limiet pakt maar ik schakel alleen naar 800 of 1200W en dat doet hij dan ook)

Ik zit nu te denken, heeft de SoC er iets mee te maken? Als die bereikt is, moet je 'm misschien uitzetten in plaats van op slimme matching laten staan?

Ik heb nog nooit een reset of de stroom van de hyper afgehaald, dus als dit hierboven een freeze is, kun je dit proberen. ;)

Ik zag deze nog foutcode langskomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: custom_components.zendure_ha.zendurermanager
Bron: custom_components/zendure_ha/zendurermanager.py:229
integratie: Zendure Home assistant Integration (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 18:57:09 (1 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 18:57:09

'utf-8' codec can't decode byte 0xf8 in position 0: invalid start byte
Na eergister dit verhaal getypt te hebben, gister toch mijn eerste freeze meegemaakt. Ik heb de WiFi verbinding opnieuw ingesteld en toen werkte alles weer. Wel zelf de fout gemaakt het apparaat 'Hyper 2000' te noemen in plaats van 'Hyper2000' zoals ik 'm altijd genoemd had. Alle automatiseringen stuk :o

Toen maar gelijk de stap genomen over te stappen naar 0.40. Automatiseringen aangepast en sindsdien draait het weer als een zonnetje. Goed werk @FireSon !

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 22:06
Sinds gister ook hyper binnen met 1 batterij (2e komt vlg. week), en in Home Assistant gehangen met @FireSon integratie. Werkt perfect voor nu.

Wat me opviel:
- De Hyper ging na een half uur rommelen (zelf 800 watt ontladen, laden etc.), volledige opladen naar 100%.
Hij stond op 60% uit de doos, heeft 1,8kwh gebruikt om op 100% te komen. Waarschijnlijk was de State-out-of-box niet goed.

- In HA krijg ik 2 temperaturen
Battery 1 Maximum temperature: 27,95
Battery Temperature 40,95
Heb ik het dan juist als ik denk dat Battery 1: De echte batterij is.
De Battery: de Hyper zelf?

- Battery 1 power staat nu op: 603 wat
Battery input: 634 (dit cijfer wijzigt wat per seconde tussen 590 en 644. )
Wat is het verschil hiertussen?

(Grid input power en Battery input lijken gelijk te zijn)

alvast bedankt!

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
MartinMid schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:45:
Wat me opviel:
- De Hyper ging na een half uur rommelen (zelf 800 watt ontladen, laden etc.), volledige opladen naar 100%.
Hij stond op 60% uit de doos, heeft 1,8kwh gebruikt om op 100% te komen. Waarschijnlijk was de State-out-of-box niet goed.
Ik denk dat dit de Auto-Calibration was, kan je checken in de geschiedenis van de soc_status sensor
- In HA krijg ik 2 temperaturen
Battery 1 Maximum temperature: 27,95
Battery Temperature 40,95
Heb ik het dan juist als ik denk dat Battery 1: De echte batterij is.
De Battery: de Hyper zelf?
Bij mij zie ik een 'Hyper 2000 Batterijtemperatuur' met als sensornaam 'hyper_2000_hyper_tmp' dus dat zal idd de temperatuur van de Hyper zijn. De Battery 1 (en 2) Maximum temperature is inderdaad de huidige temperatuur van de batterijen, dat komt ook overeen met de gegevens in de Zendure app.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FireSon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 22:09
Zojuist een pre-release gemaakt van versie 41, met (redelijk) uitgebreide release notes.

De nadruk ligt op de stabiliteit van de reload/restart/reconfigure issues. Het zou helpen, om feedback te krijgen of er 'vreemde' logging or 'errors' gemeld worden die met de integratie te maken hebben. Dus meerdere keren herstarten, opnieuw configureren en verwijderen en toevoegen werkt bij mij vlekkeloos. Vanwege andere (sneller/langzamere) hardware zou het misschien bij jullie anders kunnen zijn, maar het zou helpen om te horen wat er dan eventueel niet goed gaat.

Het andere in deze release is een wijziging (versimpeling) in de stroom distributie. Het lastige hierbij is dat wanneer de devices niet goed meer reageren (communiceren) dit niets met de regeling te maken heeft, maar met de communicatie. Zelf heb ik ook regelmatig gezien dat het 'bevriezen' van een hyper, begint bij grotere stroom veranderingen. In deze versie zit ook de mogelijkheid om via bluetooth de devices te resetten. Hij probeert dat als er 5 minuten geen communicatie is geweest, en er een bluetooth device gevonden wordt het betreffende device.

Dit is de eerste stap naar een lokale MQTT server, vandaar dat ook alle benodigde settings ingevoerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@FireSon Gisteravond de nieuwe versie geïnstalleerd, helaas inmiddels alweer 4x opnieuw op moeten starten. Ik ga even proberen of de HA Bluetooth proxy die ik heb ook kan zenden, dan zal ik die MQTT route ook testen en daarvoor de proxy even in de garage hangen.

Voor de volledigheid: De oplossing/oorzaak voor dit probleem ligt bij Zendure, daar ben ik mij van bewust. Ik ga 2 accu's naar buiten verplaatsen en de ander bij de andere stapels erop zetten, zodat ik 3x ipv 4x Hyper in dit account heb. Hopelijk helpt dat ook.

Bedankt voor al je tijd en inzet, wordt gewaardeerd. En als ik mijn frustraties uit dan komt dat omdat ik gewoon enthousiast ben en het hier thuis direct invloed heeft op de stroomrekening. Soms zijn er even wat handmatige handelingen nodig, maar dat eindigt dan zoals gisteren wel in dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNXllB3yX69CJ6IYfhQVPJdEuSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8muGZn9zisf5HEYZIucmKg8e.jpg?f=fotoalbum_large

Dus keep up the good work! Had geen tijd om logs te verzamelen, maar denk dat het voor jou ook pas nut heeft als ik dat met een Hyper minder doe, anders moeten we voor de zoveelste keer dezelfde conclusie trekken waar jij geen invloed op hebt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Taro schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:18:
@FireSon Gisteravond de nieuwe versie geïnstalleerd, helaas inmiddels alweer 4x opnieuw op moeten starten. Ik ga even proberen of de HA Bluetooth proxy die ik heb ook kan zenden, dan zal ik die MQTT route ook testen en daarvoor de proxy even in de garage hangen.

Voor de volledigheid: De oplossing/oorzaak voor dit probleem ligt bij Zendure, daar ben ik mij van bewust. Ik ga 2 accu's naar buiten verplaatsen en de ander bij de andere stapels erop zetten, zodat ik 3x ipv 4x Hyper in dit account heb. Hopelijk helpt dat ook.

Bedankt voor al je tijd en inzet, wordt gewaardeerd. En als ik mijn frustraties uit dan komt dat omdat ik gewoon enthousiast ben en het hier thuis direct invloed heeft op de stroomrekening.
Top, ik snap het en dat is geen probleem :) wel een mooi resultaat!!

Als je zegt al weer 4x opnieuw moeten opstarten, wat bedoel je dan precies? De hypers of de integratie? In de afgelopen tijd waren er 'meerdere' stabiliteits problemen. De frozen hypers, waar ik niet zoveel aan kan doen. Daarnaast waren er wat meldinging dat de integratie niet goed ging regelen, en dat bij herstarten van HA het (soms) weer ging werken.Dat laatste heb ik geprobeerd te fiksen, dus die zou eigenlijk niet voor moeten komen, vandaar de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
FireSon schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:25:
[...]
Als je zegt al weer 4x opnieuw moeten opstarten, wat bedoel je dan precies? De hypers of de integratie? In de afgelopen tijd waren er 'meerdere' stabiliteits problemen. De frozen hypers, waar ik niet zoveel aan kan doen. Daarnaast waren er wat meldinging dat de integratie niet goed ging regelen, en dat bij herstarten van HA het (soms) weer ging werken.Dat laatste heb ik geprobeerd te fiksen, dus die zou eigenlijk niet voor moeten komen, vandaar de vraag...
Heel Home Assistant opnieuw opstarten. Ook vanochtend 2 Hypers los moeten koppelen. Herladen van de integratie had dan geen effect.

Maar ik heb het zojuist omgebouwd naar 3 stapels van 4 Hypers (het regent, dus niet 2 accu's naar buiten verplaatst ;) ). Nu even de fasedetectie afwachten, HA opnieuw opstarten en dan kijken of het met 3x Hyper ipv 4x Hyper beter loopt. Als er nu nog iets niet goed gaat zal ik wel weer even wat logs delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGoose
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-09 15:28
Ik draai zelf de integratie alleen om uit te lezen, NOM etc doe ik via de app. De integratie werkt dan wel feilloos, het gaat zo te zien dus echt verkeerd als je ook gaat aansturen via HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaGoose schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:02:
Ik draai zelf de integratie alleen om uit te lezen, NOM etc doe ik via de app. De integratie werkt dan wel feilloos, het gaat zo te zien dus echt verkeerd als je ook gaat aansturen via HA.
Ik stuur echter wel alles aan vanuit de integratie en dat gaat ook feilloos, dus ik denk dat het een combinatie is van de verschillende soorten hardware en hoeveel je ervan hebt waar de integratie van @FireSon allemaal rekening mee moet houden. Dat is gewoon heel complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Helaas met 3 Hypers in het account zojuist ook heel HA weer opnieuw moeten opstarten voordat de ingestelde export opstartte.

Merk wel dat een enkele frozen Hyper vaak weer iets gaat doen als je een smart CT/Plug mode activeert. Maar als ze allemaal niet reageren dan zit er maar 1 ding op. Zal de logging activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
NOM mode zou moeten beginnen, ze bleven volledig exporteren. Van alles gedaan, NOM start. Maar gezien de 2400AC's nog aan het ontladen waren gewisseld naar Off. Alles bleef gewoon doordraaien, dus de Hypers bleven door de 2400AC's laden. Integratie uitgezet, alles bleef op NOM. Integratie verwijderd en ze blijven nog steeds op basis van NOM laden. Ik haal ze er wel fysiek af. Logs opgestuurd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Mhm, ik kon via de App de AC mode ook helemaal niet meer bedienen, ook na ze fysiek van de stapel te hebben opgetild en de integratie stond uit. Ze beven maar laden. Even per stuk via de App de slimme mode geactiveerd en daarna uitgezet, dat werkt wel en nu staan ze stand-by. Stuur ze morgen wel even via de App aan. Helaas werkt deze versie niet beter voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

DaGoose schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:02:
Hier ben ik wel benieuwd naar. Hoe kun je de waardes vanuit HA rechtstreeks in de app krijgen? Enige smart-opties die ik in de app zie, zijn dmv de bekende Shelly-oplossing.

Kon het toch niet laten, vanavond de hele integratie verwijderd vanuit HACS en opnieuw geïnstalleerd. Daarna ging het een tijdje goed, maar later toch weer dat hij bleef hangen, continu 46w laden terwijl er een overschot van 2kW was. Alleen op te lossen door net zoals Taro heel HA te herstarten. Met het verschil dat het bij mij niet aan de complexiteit zal liggen, ik heb maar één Hyper met 2 accu's.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Bra-Jo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:53:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar. Hoe kun je de waardes vanuit HA rechtstreeks in de app krijgen? Enige smart-opties die ik in de app zie, zijn dmv de bekende Shelly-oplossing.
Hij bedoelt dat de HA integratie op Off staat, zodat de waardes wel in HA zichtbaar zijn. Maar bedienen dus via de App en niet via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Taro schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:55:
[...]

Hij bedoelt dat de HA integratie op Off staat, zodat de waardes wel in HA zichtbaar zijn. Maar bedienen dus via de App en niet via HA.
Tnx, dat idee had ik :)
Maar NOM/Smart via de app kan toch alleen maar met een P1 of Shelly?
/blond

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:05

DJN

Probeer de lokale MQTT aan de praat te krijgen. Via MQTT explorer kan ik mijn 3 Hypers zien. Wat moet ik bij de integratie invullen bij Lokale MQTT broker? Zijn er verder specifieke home assistant instellingen nodig voor lokale MQTT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireSon
@DJN Sorry maar lokale MQTT werkt nog niet. Maar ik ben er bijna ;)
De huidige settings zijn al wel correct, maar worden op dit moment alleen gebruikt voor het resetten van devices.

Ik vul zelf bij de mqtt server het ip adres in van mijn MQTT server.
Verder ben ik er nog niet helemaal uit hoe het te doen met de authenticatie. Waarschijnlijk is het meest eenvoudig om anonymous access toe te staan. De devices loggen namelijk in met dezelfde credentials als bij de Zendure cloud. Hoe je aan deze credentials komt is nog redelijk ingewikkeld.Of die credentials nooit veranderen is ook maar de vraag. Voor de rest is het redelijk helder denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrt0URE8byHsn0Y5-w1pkN5BBTQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UYBu5uJEOIxFGcNoZqpCeqHu.png?f=user_large

Omdat het omschakelen via bluetooth verloopt, moet ik ook kijken hoe dat het eenvoudigste te managen is voor gebruikers, zeker als je meerder devices hebt is het wel prettig om te zien of het device 'lokaal' of in de cloud verbonden is. Het leek me wel goed om ook 'lokale' devices wel nog met de cloud te verbinden zodat de Zendure App nog steeds werkt. Hiervoor worden de cloud commando's doorgestuurd naar de lokale mqtt server. Dat werkt vrij eenvoudig en ook alleen maar wanneer je de app gebruikt. Hoe het gaat met firmware updates is iets wat ik dan ook nog moet uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

@FireSon Als ik bij het ip adres het adres van mijn home-assistant device invoer dan krijg ik een foutmelding in bovenstaand veld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Is dat bij de eerste keer dat je een configuratie toevoegd? Ik heb zojuist pre-4 gemaakt om dat probleem op te lossen. In pre-3 kun je het beste eerst de configuratie toevoegen zonder lokale mqtt en daarna alsnog via reconfigurate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJN

DJN

FireSon schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:46:
Is dat bij de eerste keer dat je een configuratie toevoegd? Ik heb zojuist pre-4 gemaakt om dat probleem op te lossen. In pre-3 kun je het beste eerst de configuratie toevoegen zonder lokale mqtt en daarna alsnog via reconfigurate
Gaat nu goed bij pre-4 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

@FireSon Hoe werkt ontdooien in de praktijk? Heb mijn home assistant green met bluetooth adapter nu in ruimte van Hypers gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
Als het goed is merk je er (bijna) niets van. Wanneer een device langer dan 5 minuten niets van zich heeft laten horen, wordt geprobeerd om via bluetooth verbinding te maken. Uit de beschikbare bluetooth informatie kun je namelijk afleiden om welk device het gaat.
Vervolgens wordt via bluetooth de mqtt server aangepast, 1x naar lokaal en daarna naar de cloud. Als dit lukt, meldt het device zich 'gewoon' weer :) en doet weer mee bij de verdeling in manual power of smart matching...
Voor het wijzigen van de mqtt server zijn de wifi gegevens nodig!

[ Voor 6% gewijzigd door FireSon op 03-05-2025 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Pre-4 is zojuist automatisch naar laden gewisseld. Ook Off en NOM/Smart werken goed. Heb inmiddels de MQTT ook ingericht. Bluetooth Proxy naar de garage verplaatst, nu wachten op de eerste freeze en kijken wat er dan gebeurt, mits je dat dan überhaupt nog merkt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:52
-knip, verkeerde topic 8)7 -

[ Voor 118% gewijzigd door geert1992 op 03-05-2025 14:39 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
NOM netjes gestart.... En werkt op dit moment zelfs naast ZENKI AI met 2x2400AC+2xSF800 incl. 2xAB2000(S).

Bij lage waardes alleen de 2x 2400AC op Fase A & C (In zicht 3-fase kWh meter) en 2x SF800 op Fase A & Fase B (Buiten zicht, niet via HW 3-fase kWh meter). Bij hogere waardes springen de 3 Hypers bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPTPVg6V8YBSjyXDcJnZ5fR6v9E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3mt3Ms4lP4fdcYaplGBuj8XA.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 03-05-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

zojuist een freeze onder 41-pre4. Hyper die bevroren was stond in zendure app als off line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Vooralsnog werkt alles hier nog steeds prima. Morgenochtend benieuwd of ik na NOM ook een freezer heb, doorgaans wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Werkt nog steeds, nu gewisseld naar maximaal laden ivm 100% zondag run. Had alleen verwacht dat ze nog zouden wachten met laden en nu niets zouden doen, dus moest ff de tracering induiken. Dat komt vanuit Cheapest Hours integratie die meerdere uren met hetzelfde tarief tegenkomt en dus heeft besloten dat het huidige uur onder de 6 goedkoopste uren vandaag valt.

Helemaal prima. Weet alleen niet of er dus door Bluetooth via MQTT is ingegrepen of niet, kan je niet terugzien, maar dit is in ieder geval alweer vele malen beter dan de versie van een paar dagen geleden _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireSon
Top! Ik zal voor het off-line zijn van de devices nog een binary switch toevoegen zodat je in HA terug kunt kijken dat het is voorgekomen. Maar dan wordt het langzaamaan tijd voor versie 41 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
FireSon schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:31:
Top! Ik zal voor het off-line zijn van de devices nog een binary switch toevoegen zodat je in HA terug kunt kijken dat het is voorgekomen. Maar dan wordt het langzaamaan tijd voor versie 41 :)
Graag, heb de BT Proxy liever ergens anders in huis :)

En enig zicht op mogelijkheden voor smart mode icm 2400ac? Liever een stabiel werkende versie zonder 2400ac support, dus focus vooral daar op, maar ben wel benieuwd of jij/jullie opties voor smart ondersteuning zien, al is het alleen via het primaire account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FireSon schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:31:
Of misschien nog mooier een counter, dan weet je hoe vaak het is voorgekomen en op welk moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:00
Bij mij is tot nu toe .41-pre4 prima in orde.Schakelt zonder problemen smart mode met en zonder hulp van de zonnepanelen. AC-output start ook zoals het hoort de bypass van panelen naar het net als de batterijen vol zijn.
Top!

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
@FireSon Ik zie dat je ook bijhoudt hoeveel kW er is geladen en ontladen. Zou je ook een RTE kunnen toevoegen? Het lijkt me leuk om dat bij te kunnen houden en zo het verloop te kunnen volgen.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Zojuist leek een Hyper 2000 bevroren te zijn, na een NOM actie bleef die 1+ uur lang precies 42 Watt terugleveren. Maar na het opnieuw draaien van de automation met een aanpassing erin pakte die de draad weer op en is nu van 98% weer naar 100% aan het laden gezien er nog steeds overschot is.

24+ uur zonder interventie, Home Assistant of integratie herstart. Volgens mij ook zonder Bluetooth tussenkomst. Heb de logs even met FireSon gedeeld, misschien kan ie er nog iets uithalen.

So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
geert1992 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:52:
@FireSon Ik zie dat je ook bijhoudt hoeveel kW er is geladen en ontladen. Zou je ook een RTE kunnen toevoegen? Het lijkt me leuk om dat bij te kunnen houden en zo het verloop te kunnen volgen.
Dat zou een erg goede toevoeging zijn inderdaad. Wel belangrijk om die alleen te actualiseren als hetzelfde percentage weer wordt aangetikt om te voorkomen dat de waarde tussendoor alle kanten op springt. Dat speelt vooral de eerste weken, na enige tijd gaat alles op de grote hoop en dan speelt dat minder. Maar misinterpretaties moet je voorkomen. Je zou dit bijv. alleen op 100% kunnen actualiseren, want alles daaronder geeft ruimte voor afwijkingen ivm karakteristieken van een LFP accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
En terugleveren is ook automatisch gestart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbQDmil7orDm3cngzWahGhPANds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tirlwR1EIMfpVPEuiHA3fSWm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@FireSon Lekker bezig!

Zojuist netjes gestart met NOM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBReAOdGKIagjX4-2Nw5bDrUraU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q3gCMXenz15NZgUWdz7EqVgW.png?f=fotoalbum_large

En ondertussen staan de anderen stand-by:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN49CiCX89OL_5xrtF7qLnyUtNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8meM1frWmlayHQAYbrJRsvV4.jpg?f=fotoalbum_large

Op naar morgen nog een dag zonder freezes. En hopelijk kunnen ook snel de 2400AC & SF800 slim in HA worden aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:00
Met .41-pre4 nu een freeze. Hij heeft heel de nacht staan ontladen met een vast vermogen, de battery staat nog op 82% vast.
Reageerd nergens meer op, ook niet na het resetten en na het net loskoppelen en weer aansluiten.

In zie wat logging mbt bluetooth, moet je daar in HA nog iets voor configuren? Ik heb een active bluetooth integratie middels een bluetooth proxy, maar lijkt dus niets te doen.

Nu de esp32 wat dichterbij de Hyper geplaatst, en nu toch een reset :) , Hyper is weer online.

code:
1
2
3
[32m2025-05-05 07:10:13.664 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.zenduredevice] Reset mqtt to Local Hyper 2000[0m
[32m2025-05-05 07:10:13.664 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.zenduredevice] Update BLE mqtt Hyper 2000 => 172.16.1.123[0m
[32m2025-05-05 07:10:13.664 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.zenduredevice] BLE command: Hyper 2000   enz....

[ Voor 39% gewijzigd door pjeterinfo op 05-05-2025 07:21 ]

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Nice!!
Het lijkt er inderdaad op dat de Bluetooth verbinding niet altijd goed werkt als het device te ver weg staat. Had hetzelfde bij mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Heb deze 1.0.40 versie al een week lopen zonder problemen doet het perfect,
durf straks niet meer te updaten:)

Heb deze week wel men Orbi vervangen in een 770 serie, voor een stabielere wi-fi

[ Voor 27% gewijzigd door Bikkelreal op 05-05-2025 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Hier Home Assistant en de integratie ook nog geen enkele keer opnieuw opgestart en ook nog geen Hypers spanningsloos hoeven te maken of op te tillen. Op naar dag 4!

Vanavond een paar uurtjes samen met @FireSon naar de Smart Mode van de 2400AC gekeken. Heb hem toegang gegeven tot een 2400AC en die kon hij bedienen. Nadeel zal wel zijn dat je met je primaire account in Home Assistant moet inloggen. Testen kan pas goed met de volgende pre-release, maar er zit vooruitgang in. De SF800 volgt dan ook. Stay tuned :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Taro schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:17:
Hier Home Assistant en de integratie ook nog geen enkele keer opnieuw opgestart en ook nog geen Hypers spanningsloos hoeven te maken of op te tillen. Op naar dag 4!

Vanavond een paar uurtjes samen met @FireSon naar de Smart Mode van de 2400AC gekeken. Heb hem toegang gegeven tot een 2400AC en die kon hij bedienen. Nadeel zal wel zijn dat je met je primaire account in Home Assistant moet inloggen. Testen kan pas goed met de volgende pre-release, maar er zit vooruitgang in. De SF800 volgt dan ook. Stay tuned :Y
Wij hebben bij Zendure ook al verzoek neergelegd om ook voor de 2400 AC en SF 800 (pro) de functionaliteit van shared account te introduceren. En daar zouden ze naar gaan kijken. Hopelijk komt dat dus binnen een paar maanden.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Helaas toch Home Assistant opnieuw moeten opstarten, maar wel met een goede reden ;)

.41 pre 5 geïnstalleerd incl. alpha SF800 & 2400AC ondersteuning. De 2400AC ontlaadt met het ingestelde vermogen via de automatisering. De SF800 maar met -200 ipv de ingestelde -400, maar is ondertussen ook nog via PV aan het laden. Daar moeten we nog even verder induiken.

Handmatige export mode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fePqc7hUDhSnl3yEoJ19f2sLkiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rht5YjNZ4JU4HCtn7J8TEZFW.png?f=fotoalbum_large

Om 22:00 start NOM, maar daar gaan we natuurlijk niet op wachten :)

NOM handmatig gestart, in eerste instantie te weinig afname om alle apparaten te starten, dus maar even het koffiezetapparaat en de TV aangezet et voila (Let niet op de 20 Wat ingaand bij de SF800, dat zijn de 2 direct aangesloten panelen die nog 20 Watt opwekken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nBM5SMJUa_W8-molkAE27m33Ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HZ5PhABeI4WtAoaNRWgIf5O8.png?f=fotoalbum_large

Hier is zichtbaar dat de SF800 ook mee doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwRCX05AH6IT0aNV_Z2GJH2JdM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyg2r3chaVX2BLyLjC7pqITy.png?f=fotoalbum_large

Ik kijk het de rest van de avond nog even aan, maar Smart Mode lijkt vooralsnog te werken voor de SF800 en 2400AC :)

@FireSon Lekker bezig :) Paar aandachtspunten:
  • "Batterijprogramma" is niet beschikbaar, je kunt de Slimme mode dus niet weergeven. Wel zie ik Smartmode = 1, kan je daar iets mee?
  • De temperatuur heeft geen scheidingsteken.
  • De AB2000 (zonder S) bestaat ook.
  • De AB3000 moet AB3000X worden.
Een aantal andere variabelen verdienen waarschijnlijk ook nog verbetering in weergave, maar dat komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Op maximale export wisselt de SF800 heel snel af tussen verschillende vermogens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJ0gnaQzjxR_n5ajS9E2CvkOgx4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CPuev1Igv8uxGrmrJ1hmAXOy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZrutArg3PnI0nE8gMkTBRF6RN4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1RBC97T0QyPUmQNhYHT1Usdr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_dcDwJLMEZ0G-k0YLwFzkIi4BE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/01xayZw0Db9uik2ivwFL4WM5.png?f=user_large

Terwijl de 2400AC heel stabiel op de max blijft draaien.

Wil dit eigenlijk nog een keer met 2x 2400AC zonder Hypers en SF800's testen, maar met 36 ct/kWh eerst even maximaal terugleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Interessant, bij maximaal ontladen zie je een zigzag door de SF800. Daarna om 22:00 NOM gestart en nog steeds een relatief grote fluctuatie. Inmiddels is de 2400AC leeg en zie je vanaf 22:31 een mooie vlakke lijn, de SF800 doet nu constant 200 Watt en wisselt niet meer.

Denk persoonlijk dat het er ook mee te maken heeft dat we met ongeveer 800 Watt verbruik net tussen de inzet van 3, 4 of 5 devices aan schurken. Volgens mij wordt per 200 Watt een device bijgeschakeld @FireSon? Nu met 4 devices moeten ze allemaal iets opschalen ipv dat er regelmatig een 5e device in-/uitgeschakeld wordt, zou dat tot een vlakkere lijn en dus betere NOM kunnen leiden? Grote kans dat je met 5 devices op 1100+ Watt verbruik ook weer een mooie vlakke lijn krijgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Af9zvwe_m0znAsdprN_udU95Qf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gf0wv4YCNxPk05D7ELoPms6p.png?f=fotoalbum_large

Ga morgenavond denk ik even NOM testen met 2x 2400AC, of 3x Hyper en 2x 2400AC, zonder SF800. Dan de dag erna 2x2400AC zonder Hypers. Ik moet gewoon weten wat het beste resultaat geeft :)

Edit: Wordt ineens weer rafeliger, logs gedeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wwOmp9MO1xvBpM--tt7G00mE3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2nhnMGHzYg8nad2LGeZpBYDT.png?f=fotoalbum_large

Edit 2: Na een HA reboot wordt NOM weer beter, maar de SF800 lijkt wel binair en flipt al heel snel terug naar 200 Watt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_BiEYBKT2X3KGEhIPgF3fKXnjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cw8D8ofO621fLfVCac4VNxSc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 06-05-2025 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Draai nu als test al zo'n 16 uur de "slimme matching" mode binnen de pre 5 release en dat gaat allemaal heel netjes en stabiel! Heb nog geen rare dingen gezien.

Ik werk met tweemaal een hyper 2000 en een 2400AC.

Bedankt @FireSon!

EDIT: 2 uur later toch iets vreemds, de matching is opeens helemaal gestopt. Het lijkt echter geen freeze want daarna kon ik nog gewoon alle batterijen laad-opdrachten sturen.

[ Voor 33% gewijzigd door Mediacj op 07-05-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Hier de SF800 uit het account gehaald en nu 3x Hyper en 2x 2400AC op NOM staan de hele dag. Ging eerst niet helemaal goed, ik was vergeten 2400AC - 1 aan een clusterconfiguratie toe te voegen... Dus 3x stroom eraf, etc. Maar na het toevoegen aan een cluster draait het vooralsnog prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqoLC5fVoZSJ40Wy4gqdGx26Kpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eb6XzfCfsWg4W2lptyfmBi7V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Weet trouwens iemand hoe je de EcoTracker P1 ook in Home Assistant kunt krijgen? Die lijkt sneller te reageren dan de Shelly, wil ik ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Springt ook netjes naar ontladen. Vanmiddag met maar 3 kW afname van het net de auto met 11 kW geladen terwijl de 2400AC's niet eens mee deden. Als die vol zijn én de extra accu's binnen zijn moet ik die 11 kW volledig uit de accu's kunnen halen, maar dan zit ik met 3600 Watt/groep/fase wel aan de max. @FireSon Is het nog een optie om een Cluster type van 3600 Watt aan te maken bovenop de 2400? Dan kan je een Hyper en 2400AC combineren.

Oven aan, 2 PC's aan en werkt prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XdAWFSIvGxSZlXAkfTDgPz8yL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/baN4Ih37W2MP2SAtngAhkWs2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TF4qBBzC8oHcvVStvrQbqILaQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KDD2GNutTLnvA5MCa75sPCnh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJN

DJN

Taro schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:05:
Weet trouwens iemand hoe je de EcoTracker P1 ook in Home Assistant kunt krijgen? Die lijkt sneller te reageren dan de Shelly, wil ik ook eens proberen.
Volgens mij heb ik het destijds zo gedaan.

https://selbstbau-pv.de/b...56tB6vS86AkX_bbU-IVQCEl8S

Ecotracker im Home Assistant anzeigen
In diesem Artikel geht es darum, wie man den aktuellen Verbrauch, Bezug und Einspeisung, der im Ecotracker angezeigt wird übers Home Assistant auslesen kann.

Voraussetzungen:
Lokaler HTTP-Server im Ecotracker aktiviert (Siehe hier: Everhome Ecotracker einrichten)
Ein Addon wie z.B. File Editor im Home Assistant, damit man auf Dateien zugreifen kann

Durchführung
Über den File Editor in die configuration.yaml navigieren

Auf „Ecotracker Code“ klicken, alles davon kopieren und in die configuration.yaml einfügen

Ecotracker Code
Im Code steht „resource: http://[IP]/v1/json“. Da wo [IP] steht, muss die IP deines Ecotrackers drinstehen (ohne die eckigen Klammern). Da würde dann z.B. „resource: http://192.168.4.23/v1/json“ stehen

Home Assistant neu starten

Es sollten nun neue Entitäten aufgetaucht sein, die den Hausverbrauch, den Bezug und die Einspeisung anzeigen. Diese kannst du nun deinem Dashboard hinzufügen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
DJN schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Volgens mij heb ik het destijds zo gedaan.

https://selbstbau-pv.de/b...56tB6vS86AkX_bbU-IVQCEl8S

Ecotracker im Home Assistant anzeigen
In diesem Artikel geht es darum, wie man den aktuellen Verbrauch, Bezug und Einspeisung, der im Ecotracker angezeigt wird übers Home Assistant auslesen kann.

Voraussetzungen:
Lokaler HTTP-Server im Ecotracker aktiviert (Siehe hier: Everhome Ecotracker einrichten)
Ein Addon wie z.B. File Editor im Home Assistant, damit man auf Dateien zugreifen kann

Durchführung
Über den File Editor in die configuration.yaml navigieren

Auf „Ecotracker Code“ klicken, alles davon kopieren und in die configuration.yaml einfügen

Ecotracker Code
Im Code steht „resource: http://[IP]/v1/json“. Da wo [IP] steht, muss die IP deines Ecotrackers drinstehen (ohne die eckigen Klammern). Da würde dann z.B. „resource: http://192.168.4.23/v1/json“ stehen

Home Assistant neu starten

Es sollten nun neue Entitäten aufgetaucht sein, die den Hausverbrauch, den Bezug und die Einspeisung anzeigen. Diese kannst du nun deinem Dashboard hinzufügen
Bedankt, werkt!

Heb de interval naar 1 seconde gezet, dan update die (visueel) iedere 1 seconde, veel vaker dan de Shelly. Eens kijken of de NOM mooier wordt gezien die door de vele updates dichter bij het daadwerkelijke gebruik zit.

Samengevat: HTTP server bij de Ecotracker aanzetten via de App en daarna in Configuration.yaml toevoegen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
rest:
    resource: http://<IPADRESECOTRACKERHIER>/v1/json
    scan_interval: 1
    sensor:
      - name: "ecotracker"
        json_attributes:
          - "power"
          - "energyCounterIn"
          - "energyCounterOut"

template:
  - sensor:
    - name: "Ecotracker actueel verbruik"
      device_class: "power"
      state_class: "measurement"
      unit_of_measurement: "W"
      state: >
            {{ state_attr('sensor.ecotracker', 'power') }}
    - name: "Ecotracker import"
      device_class: "energy"
      state_class: "total_increasing"
      unit_of_measurement: "kWh"
            {{ state_attr('sensor.ecotracker', 'energyCounterIn') | default(0) | float / 1000 | round(2) }}
    - name: "Ecotracker export"
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: "energy"
      state_class: "total_increasing"
            {{ state_attr('sensor.ecotracker', 'energyCounterOut') | default(0) | float / 1000 | round(2) }}

Edit: Zie hier een voorbeeld van het verschil tussen Shelly Pro 3EM (boven) en Ecotracker P1 (onder): Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 07-05-2025 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
De SolarFlow 800 Pro devicekey aan @FireSon doorgegeven, wordt hopelijk ook spoedig in Home Assistant ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Zojuist pre6 geinstalleerd maar geeft bij mij problemen. Verbinding met mosquitto broker wordt verbroken (logboek mosquitto broker disconnected, not authorised) en hyper(s) gaan offline in zendure app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Ik zag in pre6 dat er ondersteuning is toegevoegd voor de SF Pro 800. Dat is mooi, dank @fireson ik zie hem echter nog niet verschijnen als ik die versie hanteer. @taro jij al wel?

[ Voor 4% gewijzigd door mrme12345 op 10-05-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
DJN schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:49:
Zojuist pre6 geinstalleerd maar geeft bij mij problemen. Verbinding met mosquitto broker wordt verbroken (logboek mosquitto broker disconnected, not authorised) en hyper(s) gaan offline in zendure app.
mrme12345 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:51:
Ik zag in pre6 dat er ondersteuning is toegevoegd voor de SF Pro 800. Dat is mooi, dank @fireson ik zie hem echter nog niet verschijnen als ik die versie hanteer. @taro jij al wel?
Lokale Mqtt is echt heel erg lastig om in 1x goed te krijgen :? Als het niet werkt kun je de optie 'Use Mosquitto MQTT AddOn' uit zetten en dan zou hij 'gewoon' moeten werken zoals voorheen. Op github https://github.com/FireSon/Zendure-HA/issues/219 zijn er ook al een aantal users mee aan de slag :) Bij mij heb ik het nu 2 dagen draaien zonder problemen >:)

De SF800Pro heb ik toegevoegd met de info van @Taro op zich zou dat redelijk recht tot recht aan moeten werken. Je zou even de debug logging aan kunnen zetten, HA restarten en kijken of je info van de S800Pro in de logging ziet staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
FireSon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:10:
[...]

[...]

De SF800Pro heb ik toegevoegd met de info van @Taro op zich zou dat redelijk recht tot recht aan moeten werken. Je zou even de debug logging aan kunnen zetten, HA restarten en kijken of je info van de S800Pro in de logging ziet staan...
Gedaan en krijg terug dat de SF 800 Pro not supported is:

2025-05-10 11:15:47.153 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.zendurermanager] Adding device: SolarFlow 800 Pro
2025-05-10 11:15:47.153 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.zendurermanager] Data: {'id': , 'deviceKey': '', 'snNumber': '', 'name': 'SolarFlow 800 Pro', 'productId': 81, 'productKey': '', 'onlineFlag': '00601', 'productName': 'SolarFlow 800 Pro', 'wifiStatus': True, 'blueState': False, 'fourGStatus': False, 'isShareFlag': '00602', 'input': False, 'output': False, 'electricity': 73, 'hasPack': True, 'restState': 0, 'upsMode': False, 'upgradeStatusDes': '', 'productType': 22, 'deviceType': 3, 'upgradeStatus': {}, 'bindId': 0, 'bindStatus': 0, 'batteryCode': '', 'packList': [], 'inputPower': 0, 'outputPower': 0, 'slowChargePower': 0, 'temperature': 0, 'temperatureUnit': 0, 'remainOutTime': 0, 'bindType': 0, 'seriesMode': 0, 'parallelMode': 0, 'networkType': 0, 'standard': 'O', 'isSwitch': False, 'url': '', 'remainOil': 0, 'genMode': 0, 'shortCode': 'EA1', 'phaseCheck': 0, 'pass': 0, 'clusterList': [], 'clusterNotice': False, 'nodeStatus': 0, 'clusterId': None, 'phase': None, 'reverseState': 0, 'meterId': 0, 'hemsId': 0}
2025-05-10 11:15:47.153 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.zendurermanager] Device SolarFlow 800 Pro is not supported!

Wil je dat ik op github daar een issue voor aan maak? Of heb je hier voldoende aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
Nee dit is genoeg :) Je kunt info zoals je deviceId en SnNumber beter niet delen, ik probeer ze al in de logging te vervangen door de naam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
FireSon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:27:
Nee dit is genoeg :) Je kunt info zoals je deviceId en SnNumber beter niet delen, ik probeer ze al in de logging te vervangen door de naam ;)
Ja klopt iets te snel geplakt, maar verwijderd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
Heb het gefikst! Zit in de volgende release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
FireSon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
Heb het gefikst! Zit in de volgende release
Geweldig, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Instellen van lokale mqtt lukt vooralsnog niet. met MQTT explorer zie ik mijn Hypers en bij bluetooth apparaten zie ik mijn hypers ook staan.

Ik begrijp dit niet goed:
Go to Settings/People/Users.
There should be users with the same name as the deviceId of all your devices, and one zendureMqtt user. These are necessary in order to connect to the mosquitto broker. If you are familiar with Mqtt Explorer you can add an additional user here and try to connect to mosquitto. You can restart the addon, or HA one more time to make sure all is working properly with the addon.

Kan iemand die dit snapt uitleg geven hoe lokale mqtt in te stellen?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
Dit werkt alleen als je BLUETOOTH verbinding hebt met je devices! Zonder bluetooth kun je niet de Mqtt server veranderen. Dit kun je controleren door de debug logging van de integratie aan te zetten en dan een herstart te doen. Wanneer je de debuglogging daarna weeer uitzet krijg je een file die automatisch gedownload wordt. Daarin kun je zoeken naar ZenE1 dat is be bluetooth naam van je Zendure device. Als die niet gevonden wordt kun je niet verder!!

Je moet naar dit scherm navigeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KVZdwsrMTXRtXoMImo28pM2kmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/23k6Dunz5vmaYnZhKkbhKKOA.png?f=fotoalbum_large

Dat is Settings daarna People en dan het tweede tabje Users zoals in het screenshot... Daar Moet je controleren of er extra users zijn aangemaakt met exact dezelfde naam als de deviceId van jouw zendure devices. Wanneer ze er zijn is het in pricipe OK.

Daarna moet je bij de logging van Mosquitto kijken of de users ingelogt blijven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpLHfqUw3Ddjc64CmgLlvLY5S_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b5P3Ingjq6WnKRZUAcuajbEZ.png?f=fotoalbum_large
Als het goed is zie je hier dezelfde deviceId's die ook als gebruiker zijn toegevoegd... Wanneer ze direct weer disconnecten is het goed om HA even te restarten.

Wanneer er geen connecties zichtbaar zijn moet je een MqttReset doorvoeren van je device:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H77SkFIeDte9m1I58SxNyntwHTM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bpRLhgp7a5L7i88ZZqBzoWbb.png?f=user_large
Je klikt hierop en dan gaat de switch aan en na een tijdje weer uit. Dit kub je meerdere keren doen, bij mij werkt het na 1x maar soms 2x klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

1. Bij bluetooth worden de ZenE1 devices herkend
2. Extra users zijn aangemaakt (bij kenmerken actief aan, alleen lokale toegang aan, beheerder uit)
3. Bij logging Mosquitto staat dit:
025-05-10 12:47:22: New connection from 192.168.68.67:63052 on port 1883.
2025-05-10 12:47:22: Client xxxxx disconnected, not authorised.
Na resetten mqtt geen effect, in zendure app zie ik wel van alles gebeuren, wisselend offline en bluetooth symbool, standby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Ahh dan ben je er bijna. Misschien kun je mosquitto nog een keer herstarten? Zonder authorisatie gaat er niets werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Herstarten van mosquitto geeft direct weer deze continue meldingen:

2025-05-10 13:31:18: New connection from 192.168.68.67:59508 on port 1883.
2025-05-10 13:31:18: Client a disconnected, not authorised.
2025-05-10 13:31:18: New connection from 192.168.68.101:61685 on port 1883.
2025-05-10 13:31:18: Client b disconnected, not authorised.
2025-05-10 13:31:18: New connection from 192.168.68.89:58122 on port 1883.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Ik had dat in het begin ook, weet niet meer wat ik gedaan heb om dat op te lossen. Misschien HA een keer rebooten? Het is duidelijke een Mosquitto probleem dat hij de authorisatie niet voor elkaar krijgt.
Als je MQTT explorer heb, kun je ook zelf een extar user toevoegen, en daarmee met mqtt explorer inloggen, da isoleer je het probleem een beetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Ja, heb ook gevoel dat ik er bijna ben.... rebooten heeft geen effect.

1. Hoef je bij aangemaakte users niets bij wachtwoord oid in te vullen of te veranderen?
2. Wat bedoel je precies met je laatste punt? met mqtt explorer inloggen? Wat moet vul je dan in bij host, username en password?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

@FireSon Dank wederom voor je hulp. Ik moet nu weg, ga er later mee verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
probleempje, wie weet de oplossing?

Hyper 2000 draait 2 weken met NOM via de @FireSon integratie. Vannacht om 4 uur opeens vlakke lijn.
Info in HA verdwenen. (Als in : not available).
HA opnieuw opgestart.

hij ziet nu wel het % per battterij, maar niet het totaal %.
Van de batterijen is alle info zichtbaar (laadniveau, voltage per batterij, temperatuur etc.) maar alle info die met de hyper te maken hebben: Onbekend (not available).

In Zendure app, kan ik wel handmatig laad/ontlaad aanzetten.

HA integratie; 1.0.40
HA: 2025.4.4
Zendure hyper master firmware; 2.2.14
Ac firmware: 2.1.12
Zenlink firmware; 3.1.14

[ Voor 11% gewijzigd door MartinMid op 10-05-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MartinMid schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:41:
probleempje, wie weet de oplossing?

Hyper 2000 draait 2 weken met NOM via de @FireSon integratie. Vannacht om 4 uur opeens vlakke lijn.
Info in HA verdwenen. (Als in : not available).
HA opnieuw opgestart.

hij ziet nu wel het % per battterij, maar niet het totaal %.
Van de batterijen is alle info zichtbaar (laadniveau, voltage per batterij, temperatuur etc.) maar alle info die met de hyper te maken hebben: Onbekend (not available).

In Zendure app, kan ik wel handmatig laad/ontlaad aanzetten.

HA integratie; 1.0.40
HA: 2025.4.4
Zendure hyper master firmware; 2.2.14
Ac firmware: 2.1.12
Zenlink firmware; 3.1.14
Dit is de zgn freeze waar hier veel over gesproken wordt… op te lossen door stekker eruit en de hyper loshalen van de stapel accu’s voor een minuutje of 5 en dan weer aansluiten, dan pakt hij hem weer netjes op.

Na een hele frustrerende week waarin we meerdere dagen los van elkaar weg waren met iedere keer bevroren hyper (ging ervoor ook weken goed dus ik snapte er niks van!), de pre-5 firmware met lokale BT reset geprobeerd en sindsdien geen last meer van dit euvel gehad langer dan 5 mins op rij (waarna hij de reset via BT doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
Sander schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:49:
[...]

Dit is de zgn freeze waar hier veel over gesproken wordt… op te lossen door stekker eruit en de hyper loshalen van de stapel accu’s voor een minuutje of 5 en dan weer aansluiten, dan pakt hij hem weer netjes op.

Na een hele frustrerende week waarin we meerdere dagen los van elkaar weg waren met iedere keer bevroren hyper (ging ervoor ook weken goed dus ik snapte er niks van!), de pre-5 firmware met lokale BT reset geprobeerd en sindsdien geen last meer van dit euvel gehad langer dan 5 mins op rij (waarna hij de reset via BT doet)
Ik dacht al zo iets. had vanmorgen al de hyper uit de stroom, en 1 minuutje los gehad van de accu.
Via de Zendure app werkte alles, maar via home assistant miste ik een aantal waardes.

Maar…… zojuist HA geupdate naar 2025.5.1: en alles werkt weer.

Ik heb geen BT in mijn HA / en geen bereik met bt naar de hyper, en dat is wel nodig voor de mqqt als ik het zo lees? Moet dat stuk nog een keer goed nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Heb lokale mqtt inmiddels aan de praat, veel dank @FireSon !!
Als de data van een hyper na updaten integratie niet direct kan worden gelezen leidt mqttreset tot snelle herkenning van de hyper. Merk dat de gegevens van een accu in HA soms blijven hangen, bv grid input power geeft nog 1200W aan en accupercentage 82% terwijl accu al gestopt is met opladen en inmiddels vol is. Na opnieuw opstarten van HA dan wel juiste data weer in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@FireSon Kan je de temp weergave van o.a. de 2400AC aanpassen? Er ontbreekt een komma:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Deu3rLn_AuMvwRePl1my2OdetY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I9X99y0n6XEvSuFfjqAVGI8S.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
@Taro Dit is de correcte waarde. In de oudere versies zat een verkeerde conversie waardoor er onterecht een aantal decimalen werd getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
FireSon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:15:
@Taro Dit is de correcte waarde. In de oudere versies zat een verkeerde conversie waardoor er onterecht een aantal decimalen werd getoond.
Voor de zekerheid, ik heb het over de "3281" bij de 2400AC rechtsboven. Bij de Hypers lijkt het mij prima zoals het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Ahh scherp die had ik niet gezien :) Ik denk dat je de configuratie nog een keer moet verwijderen em toevoegen, zodat die juist geconfigureerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
FireSon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:46:
Ahh scherp die had ik niet gezien :) Ik denk dat je de configuratie nog een keer moet verwijderen em toevoegen, zodat die juist geconfigureerd wordt.
Dat heb ik de afgelopen periode al heel vaak gedaan en ik heb dit punt ook al vaker gemeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireSon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:46:
Bij mij staat hij ook zo weergeven, dus zonder komma en 4 cijfers, ook na het opnieuw installeren van de integratie. Verder geeft de entity geen grafiek weer bij meer informatie maar een geschiedenisbalk. Alvast bedankt voor je moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
@FireSon Zou het mogelijk zijn om een RTE berekening toe te voegen aan je integratie?

[ Voor 192% gewijzigd door geert1992 op 15-05-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Helaas voor de 3-4e ochtend op rij HA opnieuw op moeten starten omdat NOM niet automatisch start. Eergisteren ook 2 Hypers die ik 3-4x op heb moeten tillen en gisteren een 2400 AC die tegensputterde.

Als de andere 2x 2400 AC binnen zijn toch maar overwegen om af te schalen met Hypers en daarmee het aantal omvormers in HA terug te brengen naar 3.

Nou kan ik alleen nog niet met zekerheid zeggen dat de 2400 AC net als de Hyper 2000 dus een communicatiebuffer probleem heeft, want die reageert nog wel op een handmatige instelling. En allemaal gaan ze weer werken als je even een slimme mode in de app selecteert die wordt getriggerd door prijs of CT-meter/stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
En moet hem nu voor de 3e keer vandaag helaas weer opnieuw opstarten. Zat er iets in de laatste pre-release dat dit kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:31:
En moet hem nu voor de 3e keer vandaag helaas weer opnieuw opstarten. Zat er iets in de laatste pre-release dat dit kan veroorzaken?
Ik heb nergens last van ik draai nog steeds 1.0.40 al weken.

heb de zendure Hypers2000 op een Iot netwerk 2.4 Ghz (geen 5Ghz) met goede verbindings snelheid en lage ping, mischien heeft het daarmee te maken?

Ik laat tegenwoordig mijn zendure apparten op smart matching mode staan.
ik doe alles met een manupulatie op de Power meter voor de batterij.

{% if is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Normal')%}
{{ states('sensor.power_positive_and_negative') }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Charging')%}
{{ states('sensor.power_negative') }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Discharging')%}
{{ states('sensor.power_positive') }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Manuel Discharging')%}
{{ 3300 - states('sensor.battery_output_total')|float(0) }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Manuel Charging')%}
{{ -3000 + states('sensor.battery_input_total')|float(0) }}
{% else %}
0
{% endif %}

Batterijen blijven met manuel discharging hierdoor bij alle 3 de hypers op dezelfde % staan.

[ Voor 51% gewijzigd door Bikkelreal op 16-05-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Bikkelreal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:33:
[...]

Ik heb nergens last van ik draai nog steeds 1.0.40 al weken.

heb de zendure Hypers2000 op een Iot netwerk 2.4 Ghz (geen 5Ghz) met goede verbindings snelheid en lage ping, mischien heeft het daarmee te maken?

Ik laat tegenwoordig mijn zendure apparten op smart matching mode staan.
ik doe alles met een manupulatie op de Power meter voor de batterij.

{% if is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Normal')%}
{{ states('sensor.power_positive_and_negative') }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Charging')%}
{{ states('sensor.power_negative') }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Discharging')%}
{{ states('sensor.power_positive') }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Manuel Discharging')%}
{{ 3300 - states('sensor.battery_output_total')|float(0) }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Manuel Charging')%}
{{ -3000 + states('sensor.battery_input_total')|float(0) }}
{% else %}
0
{% endif %}
Hier hangt een Ubiquiti AP direct naast de Hypers (de SolarEdge omvormer even weggeknipt om @peterbier niet te triggeren ;) ), gekoppeld aan 1 GBit Ubiquiti switches en 1 GBit internet, dus dat kan het niet zijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MweX1AaHY-iLkVUEyAqFAj3S5MQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qyid1aUgns3Vco5722un2SMY.png?f=fotoalbum_large

En als ik ze in een slimme mode zet OF HA herstart doen ze het direct weer. Ik kan nog wel een 2.4 GHz netwerk voor ze aanmaken, zal ik direct wel even doen. Wil uiteindelijk alles uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Hier hangt een Ubiquiti AP direct naast de Hypers (de SolarEdge omvormer even weggeknipt om @peterbier niet te triggeren ;) ), gekoppeld aan 1 GBit Ubiquiti switches en 1 GBit internet, dus dat kan het niet zijn):
[Afbeelding]

En als ik ze in een slimme mode zet OF HA herstart doen ze het direct weer. Ik kan nog wel een 2.4 GHz netwerk voor ze aanmaken, zal ik direct wel even doen. Wil uiteindelijk alles uitsluiten.
Ik heb zelf een keer gehad dat 1 van de hypers niet meer reageerde tijdje geleden merkte dat die op de 5Ghz zat en de andere 2.4ghz, hierdoor heb ik nu alle 3 op de 2.4 zitten tot nu toe geen probleem meer gehad.
Of dit de oorzaak was weet ik niet maar tot nu toe loopt alles gesmeerd:)

"En als ik ze in een slimme mode zet "

Bij mij staan ze altijd in de Smart Matching Mode ik gebruik de manuel mode niet en ook niet de Hyper limits
Doe alles met manupulatie op de power meter.

Hij laat bij de goedkoopste 5 uur met zonne energie, als er niet genoeg is schakeld hij over naar manuel gemanupuleerd, heb de laatste tijd van deze grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mab-HH64z1GRwdmsRMVuTHmnGW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uYIEPH2XhpMrbaAKqXM8jE4c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Bikkelreal op 16-05-2025 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Bikkelreal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb zelf een keer gehad dat 1 van de hypers niet meer reageerde tijdje geleden merkte dat die op de 5Ghz zat en de andere 2.4ghz, hierdoor heb ik nu alle 3 op de 2.4 zitten tot nu toe geen probleem meer gehad.
Of dit de oorzaak was weet ik niet maar tot nu toe loopt alles gesmeerd:)
Ze zaten op een 2.4/5 GHz SSID, nu een eigen Zendure SSID met alleen 2.4 aangemaakt en ze allemaal overgezet. Hopelijk helpt dat.
"En als ik ze in een slimme mode zet "

Bij mij staan ze altijd in de Smart Matching Mode ik gebruik de manuel mode niet en ook niet de Hyper limits
Doe alles met manupulatie op de power meter.
Daarmee bedoel ik: Naar de App gaan, slimme mode: Starten, na 1 seconde stoppen. En dan luisteren ze weer in HA. Ik bedoel dus niet het starten van de Slimme matching in HA, maar in de App.
Hij laat bij de goedkoopste 5 uur met zonne energie, als er niet genoeg is schakeld hij over naar manuel gemanupuleerd, heb de laatste tijd van deze grafieken.

[Afbeelding]
Nice :)

Als de HA aansturing stabiel is wil ik dat voor heel juni ook zien te realiseren als test.

De volgende optie is dat ik mijn HA server in de garage erbij zet. Heb vorige week al een extra Ubiquiti switch gekocht om in de garage te plaatsen zodat dat kan. Als het morgen weer mis gaat is dat de volgende stap en dan enable ik local MQTT + Bluetooth om ze weer wakker te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:51:
[...]

[Afbeelding]

Mag ik dan wel commentaar geven? Snel voordat @peterbier het heeft opgemerkt: Zomaar een stekker in een stopcontact steken, terwijl daar ook een thuisbatterij op is aangesloten? Dat kan echt gevaarlijk zijn. 8)7 >:) >:) >:) >:)

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 16-05-2025 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
geert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:44:
[...]

Mag ik commentaar geven? Zomaar een stekker in een stopcontact steken, terwijl daar ook een thuisbatterij op is aangesloten? Dat kan echt gevaarlijk zijn. 8)7 >:) >:) >:) >:)
Gevaarlijk voor een 100% correcte RTE bedoel je toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:45:
[...]

Gevaarlijk voor een 100% correcte RTE bedoel je toch? ;)
Gevaarlijk voor de pietje-precies types die overal wat van moeten vinden, toch? 😉 (zoals ik 8)7 )

Morgen de HW plugs ertussen uit, daar gaat mijn data :X, straks een HW 3 fase meter, erg blij mee!

Overigens, hoeveel werk zou het zijn om jouw integratie voor Home Assistant om te zetten naar een versie voor Homey? Ik vraag dit uit nieuwsgierigheid, als leek.

[ Voor 33% gewijzigd door geert1992 op 16-05-2025 22:50 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.