[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.421.594 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:07
duvekot schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:15:
[...]

Je tekent voor alles naar waarheid te hebben ingevuld ..dus als je Facebook/Instagram/X accounts hebt .maar niet opgegeven ... Dan heb je het niet naar waarheid ingevuld ..met alle mogelijke gevolgen van dien.
Nee, dat is niet zo. Ga hem zelf maar eens invullen, en lees goed wat er staat. Dan zie je dat dat niet is hoe het werkt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Zo, inmiddels weer beschikbaar bij Arte.TV een aantal uiterst relevante, en zeer toegankelijke, documentaires.

USA: Rise of the Radical Right.
How did the radical right reach the mainstream of American politics? This documentary shows how over forty years, an organised minority has lobbied to gain key influence in the judiciary, the media and in politics, culminating in the return of Donald Trump as presidential candidate in 2024.
Capitalism in America - The Cult of Wealth
From the Gilded Age to the present day, the history of modern America has been one of wealth and power concentrated into the hands of a few families with enormous fortunes. In three episodes, this documentary tells the story of American capitalism over 150 years: From Rockefeller to present day plutocrats, Elon Musk, Jeff Bezos, Steve Jobs, via the Wall Street Crash of 1929 and the subprime crisis of 2007.
Aanraders.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

NiGeLaToR schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:05:

Dat is interessant omdat macht ook samenhangt met geld en Trump met name dat deel enorm lijkt te slopen.
Nee hoor. Ze “halen” het simpelweg ergens anders vandaan. Namelijk (indirect) bij de Amerikaanse burger. Kenmerk van autoritaire figuren, dictators, is dat ze jatten van de eigen bevolking.

Zie Poetin. Zie Orbán. Zie Maduro.

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 20-03-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

duvekot schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:45:
Om die illegale grensoverschrijdingen tegen te gaan hebben ze nu een nieuwe optie bedacht.

Ze stellen voor om direct achter de grens een militair terrein aan te leggen/aan te wijzen .. een soort heel langgerekte militaire basis. En als iemand dan illegaal op dat terrein komt dan heb je dus "ingebroken" op een militaire basis.

Zie dit artikel van de Washington Post met meer details:

Trump team makes plans for military to hold migrants at border

[...]
Ik ben benieuwd wat de hoge rechters zeggen, waarschijnlijk dat er geen omgevingsvergunning is voor de basis ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Makaja schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:53:
[...]

Nee, ik ben daar niet bang voor, want wat willen ze doen: mijn Nederlandstalige Whatsapp doorzoeken? Zijn ze mooi even zoet mee, want ik zit in tig appgroepen. Succes met vertalen!

Bovendien is het percentage dat doorzocht wordt bijzonder klein. En het gaat er nu juist om, dat mijn zoon en ik graag New York eens willen ervaren. Dat omzetten naar Canada is dus niet wat het doel is.

Of ik het wel of niet eens ben met Trump staat hier los van, in zoverre dat ik wel een mening heb, maar desondanks er een keer geweest wil zijn, voordat dat écht onmogelijk of risicovol wordt.
Voorspelling: de amerikaanse "ai"-industrie gaat een contract krijgen om het allemaal door te spitten, inclusief vertaling. Ik acht de kans zelfs niet zo gering dat ze nu al google translate gebruiken.

Gaat nog leuk worden, gegeven het foutenpercentage dat inherent is aan die technologie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44
dawg schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:09:
[...]

Nee hoor. Ze “halen” het simpelweg ergens anders vandaan. Namelijk (indirect) bij de Amerikaanse burger. Kenmerk van autoritaire figuren, dictators, is dat ze jatten van de eigen bevolking.

Zie Poetin. Zie Orbán. Zie Maduro.
Amerikanen hebben een keuze te maken - maar het momentum lijkt daar om het presidentsschap om te zetten in een permanente zetel.

Overigens hebben we in de EU niet veel betere kaarten als het gaat om democratie en de invloed van ontspoord kapitalisme en de invloed van geld op de politiek.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mekkieboek schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:21:
[...]

Hoho, dat was meer om de mensen binnen te houden, dit is het omgekeerde. Maar wel even treurig ja.
En jij dacht ze hun economisch reservoir waar wel geld zit om te melken weg gaan laten lopen? 8)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

NiGeLaToR schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:34:
[...]

Amerikanen hebben een keuze te maken - maar het momentum lijkt daar om het presidentsschap om te zetten in een permanente zetel.

Overigens hebben we in de EU niet veel betere kaarten als het gaat om democratie en de invloed van ontspoord kapitalisme en de invloed van geld op de politiek.
Amerikanen hebben de keuze al gemaakt. En daarmee zichzelf op termijn in de eigen voet geschoten. Maar goed.

Ik denk dat de Unie de afgelopen jaren heel goed heeft opgelet en gekeken. Dat blijkt eigenlijk wel uit het feit dat Georgescu in Roemenië is uitgesloten van deelname aan de verkiezingen. Servië, weliswaar kandidaat voor lidmaatschap, zag honderdduizenden mensen demonstreren tegen de autoritaire grip van Vucic. In Polen verloor PiS. Orban in Hongarije verliest aan populariteit ten gunste van Magyar. Oekraïne die vecht voor democratie. Fico in Slowakije enigszins inbindt, is de indruk. Ik ben het dus niet met u eens als u zegt dat de Europese democratieën slechte kaarten hebben. Het grootste probleem van de Unie op dit moment is Nederland, onze coalitie.

Geld heeft natuurlijk altijd invloed. Maar het is goed te zien dat de Unie erg in aan het zetten is op regulering en rapportageverplichtingen (bijvoorbeeld bij de CSDD Directive - zie topic over de Unie) welke vaak overgaan in wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Voorspelling: de amerikaanse "ai"-industrie gaat een contract krijgen om het allemaal door te spitten, inclusief vertaling. Ik acht de kans zelfs niet zo gering dat ze nu al google translate gebruiken.

Gaat nog leuk worden, gegeven het foutenpercentage dat inherent is aan die technologie.
Als het om inhoud gaat dan moet Meta wel eerst die data vangen. Ik denk eerder dat we te maken krijgen met AI die op jouw apparaat content checkt dan dat het op de server gebeurt.
Dit was namelijk iets wat Apple wilde introduceren: CSAM

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:03
Makaja schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:53:
[...]

Nee, ik ben daar niet bang voor, want wat willen ze doen: mijn Nederlandstalige Whatsapp doorzoeken? Zijn ze mooi even zoet mee, want ik zit in tig appgroepen. Succes met vertalen!

Bovendien is het percentage dat doorzocht wordt bijzonder klein. En het gaat er nu juist om, dat mijn zoon en ik graag New York eens willen ervaren. Dat omzetten naar Canada is dus niet wat het doel is.

Of ik het wel of niet eens ben met Trump staat hier los van, in zoverre dat ik wel een mening heb, maar desondanks er een keer geweest wil zijn, voordat dat écht onmogelijk of risicovol wordt.
Dan ben je wellicht al te laat.

De kans dat je de sjaak bent is misschien niet zo groot, maar de genoemde voorbeelden laten wel zien dat ook toeristen uit (tot voor kort?) bevriende landen zomaar uren, dagen of weken in de gevangenis kunnen verdwijnen als ze ooit iets vervelends over Trump en/of de VS hebben gezegd.

Het is niet meer alleen Mohamed uit Karachi die dit risico loopt, maar ook Jacques uit Toulouse, of Kees uit Nieuwegein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 09:58

nwagenaar

God, root. What's the differen

NiGeLaToR schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:19:
[...]
Nuance is wel dat de drie gearresteerde Duitsers via de zuidelijke grens over land de VS binnen wilden komen.
Ongeacht hoe je de US in gaat, dat lijkt niet uite maken uitmaken: het lijkt erop dat er echt sprake is van algemeen beleid aangezien er ook berichten zijn dat Europese staatsburgers zijn gedetained en-of zijn teruggestuurd bij de Canadese grens en-of bij aankomst op het vliegveld.
[...]
Het feit dat ze geweigerd worden en vastgezet is wel bizar. Stuur ze dan terug of naar huis?
Terugsturen is niet altijd direct mogelijk (wellicht omdat het volgende vliegtuig pas een dag later gaat of gewoon volgeboekt is).

Ik vermoed dat de US momenteel bezig is met een een afschrikbeleid waar toevallig ook Europese staatsburgers mee te maken hebben gehad.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nwagenaar schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Ongeacht hoe je de US in gaat, dat lijkt niet uite maken uitmaken: het lijkt erop dat er echt sprake is van algemeen beleid aangezien er ook berichten zijn dat Europese staatsburgers zijn gedetained en-of zijn teruggestuurd bij de Canadese grens en-of bij aankomst op het vliegveld.

[...]

Terugsturen is niet altijd direct mogelijk (wellicht omdat het volgende vliegtuig pas een dag later gaat of gewoon volgeboekt is).

Ik vermoed dat de US momenteel bezig is met een een afschrikbeleid waar toevallig ook Europese staatsburgers mee te maken hebben gehad.
Het lijkt er meer op dat de lijn van uitzondering voor Europese relaties op aanwezige beleidsruimte verwijderd is, of dat de reguliere lijnen botweg uniform toegepast worden.

Dat lever het effect op van afschrikking, absoluut. Maar het is wel de moeite waard om er eens over na te denken wat dus al reguliere lijnen waren.

Weer zo’n gevoelige toets van realiteit daar versus beeldvorming hier.

Als persoonlijke noot, vanochtend kreeg ik mee dat een Spaanse kennis werkzaam bij Europol, bij aankomst voor werkbezoek aan de VS weggeleid is voor verhoor. Nu wordt daar via wegen absoluut op ingezet voor resolutie, maar dat soort perikelen waren gekend wanneer er iemand uit Zuid-Amerika bij zo’n conferentie kwam, of uit Kazachstan, maar absoluut niet voor Europeanen. Het is maar een voorbeeld, nog steeds uitzondering, maar er is geen realiteit meer van prioritaire relaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Maar dat is denk ik ook de reden dat (grootschalige) protesten vooralsnog uitblijven. We zien eigenlijk sadopopulisme in actie; er zijn anderen die slechter behandeld worden. Momenteel betreft het dus vooral wetenschappers, lhbti+, migranten en niet-Amerikanen.

Er komt uiteraard een moment dat ook de bevolking de pijn zal voelen, de vraag is of - en hoe - men dan in opstand komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dawg schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:13:
Maar dat is denk ik ook de reden dat (grootschalige) protesten vooralsnog uitblijven. We zien eigenlijk sadopopulisme in actie; er zijn anderen die slechter behandeld worden. Momenteel betreft het dus vooral wetenschappers, lhbti+, en niet-Amerikanen.

Er komt uiteraard een moment dat ook de bevolking de pijn zal voelen, de vraag is of - en hoe - men dan in opstand komt.
Niet om hard te zijn, maar we kunnen nu al weten hoe dat loopt bij huidige trends en dynamica. Immers, meer dan een derde van de bevolking is inmiddels al decennia lang afgesneden, afgeschreven, volledig onderhevig aan toepassingen van sadopopulisme.

En wat zijn daar de resultaten van voor potentieel van (massa) mobilisatie?

Onderschat niet de gevoelige maar reële dynamiek van hypernormalisatie - dat is niet enkel systemisch zo, dat is ook cultuur-maatschappelijk functioneel geïntegreerd.

Ik drijf het even op de spits: if you're poor it's your own fault. If you're not a success story, that's your choice.

Toevoeging daarbij is te vinden in de ontwikkelingen van victim blaming en targeting methods - niet hoe men bij een ICE iemand aanpakt, maar de achterliggende strategie van narrative warfare. Zie bijvoorbeeld hoe extreem rechts antisemitisme gebruikt als splijtzwam gericht op links / progressief / traditioneel conservatief.

Ik kan het helaas zo snel niet vinden, de Guardian heeft daar recent nog een heel inzichtelijk exposé over uitgewerkt, die technieken bij die toepassing.

Enfin, massa mobilisatie? Ik zie vooralsnog geen variabelen met potentieel daarvoor. Vergeet ook niet, dit was het land waar de selectorale en electorale geodemografie geen krimp gaf toen Nixon de National Guard losliet op campussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

nwagenaar schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Vind het echt te kort door de bocht. Bij eigenlijk alle Duitse gevallen zit er wel een luchtje aan het verhaal van de degene die vast zit.

Als jij aan de Mexicaanse grens verteld, met alle gear mee, dat je in LA met iemand gaat werken, dan heb je gewoon een probleem. Als dat je vriendin zegt:
“I mean, she was coming to work, but not really for money,”
Dan had je vorig jaar ook een probleem gehad. Ben benieuwd naar de cijfers en of het echt vaker gebeurt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
PWM schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Vind het echt te kort door de bocht. Bij eigenlijk alle Duitse gevallen zit er wel een luchtje aan het verhaal van de degene die vast zit.

Als jij aan de Mexicaanse grens verteld, met alle gear mee, dat je in LA met iemand gaat werken, dan heb je gewoon een probleem. Als dat je vriendin zegt:

[...]

Dan had je vorig jaar ook een probleem gehad. Ben benieuwd naar de cijfers en of het echt vaker gebeurt.
Maar wat is nu het vraagstuk? Er is altijd een luchtje te vinden. Altijd. Niet enkel omdat het een non-conforme dynamiek is daar, randje toxisch, maar omdat perfectie botweg niet bestaat.

Iemand vult een formulier verkeerd in. De HR manager vergeet een document bij te voegen. De collega heeft een "grapje" uitgehaald met sociale media uiting. Je bent in het verleden student geweest en lid van Greenpeace. En ja, er is altijd wel een luchtje aan te hangen. Nobody is innocent if I say so.

We kennen de dynamica van autoritarisme. Of we die erkennen, dat is een volgende vraag.

Dit is geen oefening in "wat is mis met iemand". Waarmee ik niet zeg dat hier geen analyse bij zit, ik merk wel op dat we hier heel makkelijk kunnen struikelen in faciliterend gedrag. Immers, de lijnen daar waren al wat ze ook nu zijn. Maar nu lopen ook wij er tegen aan.

Gaat het dan over de vraag wat bij persoon X fout is? Of gaat het over wat daar de lijn is?

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 20-03-2025 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Een Franse professor:

This French professor was denied entry to U.S. after phone messages found on phone that are critical of trump. Travel to the U.S. has become dangerous.

Dianne Dupuis (@iamfreetobeme.bsky.social) 20 maart 2025

Een Canadese vrouw (2 weekjes in isolement):

Do not travel to the fascist US. www.theguardian.com/us-news/2025...

T. Ryan Gregory 🇨🇦 (@tryangregory.bsky.social) 20 maart 2025

Lijstje:

[Bluesky: https://bsky.app/profile/jennydee.bsky.social/post/3lkkfo44de22l]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60KsajSPv_AgQEdPbpV5DnvGbCQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/95AWpFrm2HWNX53IUTl4SyHo.png?f=fotoalbum_large

Kweenie of het nog incidenten zijn :+

Edit:

Well, now Comicon dot com is telling folks it's not safe to travel to the US for cons or book tours. A lot of folks are going to start making the same trip cancellation call that Hyun Sook and I did.

Ryan Estrada (@ryanestrada.com) 19 maart 2025

Britse auteur zat ook vast, blijkbaar.

Edit:

Een student uit Frankrijk:

18. French scholar coming for conference 🇫🇷 Denied entry and deported for anti-Trump views expressed on social media. 🚨 HT @profpech.bsky.social

Cas Mudde (@casmudde.bsky.social) 19 maart 2025

Hee, er zit een nummer aan, iemand heeft al een lijstje gemaakt:

I decided to start a #thread 🧵 of stories about legal residents and tourists being (illegally) arrested, detained and/or deported by the Trump regime. I'll only post stories from serious sources, as rumors and conspiracies are really not needed in this authoritarian moment.

Cas Mudde (@casmudde.bsky.social) 15 maart 2025

Zit op nr 20, met een Trump-fan:

20. Naturalized U.S. citizen Detained and released (His love for Trump hurt)

Cas Mudde (@casmudde.bsky.social) 20 maart 2025

Als ICE als reden kritiek op Trump geeft ist wellicht wel een helder verhaal, maargoed, kan toeval zijn natuurlijk :X

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-03-2025 15:54 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Virtuozzo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Maar wat is nu het vraagstuk?
Nouja, in dit geval is enkel de vraag of het daadwerkelijk vaker gebeurt dan voor Trump. Of dat we er nu aandacht voor hebben.

Het is niet zo dat voor januari 2025 Homeland Security niet scherp was op mensen die met Visum/ESTA binnenkwamen onder valse voorwendselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
PWM schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:48:
[...]

Nouja, in dit geval is enkel de vraag of het daadwerkelijk vaker gebeurt dan voor Trump. Of dat we er nu aandacht voor hebben.

Het is niet zo dat voor januari 2025 Homeland Security niet scherp was op mensen die met Visum/ESTA binnenkwamen onder valse voorwendselen.
Hmm, denk dat we inmiddels wel voorbij dit punt zijn - normaliter als je zonder knappe reden wekenlang een Europeaan vasthoudt in de VS is het ook gewoon nieuws, net als nu. Dus ik zeg: google het en kijk hoever je komt.

ICE zelf rapporteert tot en met sept 2024 en gezien de ontwikkelingen nu verwacht ik geen betrouwbare cijfers meer van ICE helaas.

PS; hoe vaak heeft een land als Duitsland het reisadvies aangepast? Gok dat die dat niet doen om een paar suffe toeristen die hun zooi niet voor elkaar hadden.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-03-2025 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

In begrijp de reflex, maar hier ligt wel iets op de loer waar we ten aanzien van die andere club van autoritarisme, het Kremlin, al menige hoge prijs voor betaald hebben vanuit het telkens focussen op detail en procedure (versus het voorop stellen van de Big Picture).

Nogmaals, verklaarbare en begrijpelijk menselijke reflex, maar hij is niet zonder prijs.

Zelfs wanneer sprake is van uitzonderingen is er nog steeds sprake van effect. Hoe meer genormaliseerd dat wordt, des te groter de ruimte voor toepassing ervan als mechanisme van pressie.

Dit soort perikelen vraagt om een serieuze oefening in omdenken. Wij zien de VS nog steeds conform onze cumulatieve beeldvorming. Maar hoe gaan we hier om met dit soort perikelen wanneer het om een “land” gaat waar we wel erkenning van realiteit en potentieel van escalatie hebben?

Nu ja, dat weten we. De grote ondernemingen sturen niet iemand naar een failed of captured state zonder gedegen briefing en voorbereiding. De slimme ondernemingen controleren ook of hun mensen zaken serieus nemen, voorzien ook in informatie of zelfs training ten aanzien van pressie en beïnvloeding toolboxen.

Bij de VS hebben we dat eigenlijk nog nooit gedaan. Elders wel. Daar hebben we het niet over wat fout is met degene die er uitgepikt wordt, daar hebben we het over de reële risico’s en zowel potentieel als realiteit van hellend vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

NiGeLaToR schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:56:
[...]

Hmm, denk dat we inmiddels wel voorbij dit punt zijn - normaliter als je zonder knappe reden wekenlang een Europeaan vasthoudt in de VS is het ook gewoon nieuws, net als nu. Dus ik zeg: google het en kijk hoever je komt.

ICE zelf rapporteert tot en met sept 2024 en gezien de ontwikkelingen nu verwacht ik geen betrouwbare cijfers meer van ICE helaas.

PS; hoe vaak heeft een land als Duitsland het reisadvies aangepast? Gok dat die dat niet doen om een paar suffe toeristen die hun zooi niet voor elkaar hadden.
Jan-Sep:

Nederland 84
Duitsland 180
Frankrijk 150
UK: 550
Italie: 400
Spanje: 700

Uniek is het in ieder geval niet :p

Ik ga er volgende week weer heen, met mijn vrouw op een enkeltje (retour ticket is apart). Die zal wel een SSSS krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

[...]

Ik ben wel zo goed als 100% zeker dat er voor Trump geen mensen zijn geweigerd omdat ze kritisch waren op (het beleid van) een zittende President en-of één van zijn medewerkers.

En ja, het kan zijn dat er meer aandacht voor is. Maar gezien de hoeveelheid incidenten heb ik eerder het idee dat het gewoon (afschrikwerkend) beleid is.

Voor Trump heb ik een 3-tal verhalen gehoord van mensen die inderdaad geweigerd waren op het vliegveld omdat ze in feite hadden gelogen op de vragenlijst voor de aanvraag van een Visum/ESTA (bij het punt drugsgebruik, het gebruik van cannabis/XTC wordt hier anders geintepreteerd dan in de US bijvoorbeeld); maar die hebben niet dagen of weken doorgebracht in een detentiecentrum, die konden wachten in een ruimte totdat hun retourvlucht mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
PWM schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Jan-Sep:

Nederland 84
Duitsland 180
Frankrijk 150
UK: 550
Italie: 400
Spanje: 700

Uniek is het in ieder geval niet :p

Ik ga er volgende week weer heen, met mijn vrouw op een enkeltje (retour ticket is apart). Die zal wel een SSSS krijgen.
Waren dat weigeringen of weken-vast-zitten gevallen?

Dat mensen geweigerd worden verbaast mij niet, maar dat ze weken vastgehouden worden is iets wat ik niet zovaak hoorde/las.

Maargoed, snap dat je comfort zoekt met je trip erheen en denk dat als je gewoon profiel hebt het wel losloopt. Mijn vrouw krijgt altijd SSSS die kant op, al werkt ze voor een Duits bedrijf dus die zal even niet meer hoeven/mogen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24

Yucon

*broem*

nwagenaar schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:01:
[...]
(bij het punt drugsgebruik, het gebruik van cannabis/XTC wordt hier anders geintepreteerd dan in de US bijvoorbeeld)
Hoe bedoel je dit precies? Ik heb me wel eens afgevraagd hoe dat nu precies werkt.. als iedereen die ooit een jointje gerookt heeft dat daar aankruist wordt het knap vol in die wachtruimte. Omgekeerd lijkt me dat je ook keihard afgerekend wordt op een eigen vrije interpretatie mocht men daarachter komen.

En wat betreft dat laatste heb ik het idee dat er best veel mensen zijn die verwachten de kans toch maar klein is dat men iets uit de grote berg data kan vissen. Maar dat is natuurlijk ijdele hoop als je er een AI scanner op afstuurt. Zelfs een vrij primitieve AI tool is al capabel genoeg om een aardige samenvatting van het sentiment van iemands social media te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

NiGeLaToR schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:05:
[...]
Waren dat weigeringen of weken-vast-zitten gevallen?

Dat mensen geweigerd worden verbaast mij niet, maar dat ze weken vastgehouden worden is iets wat ik niet zovaak hoorde/las.

Maargoed, snap dat je comfort zoekt met je trip erheen en denk dat als je gewoon profiel hebt het wel losloopt. Mijn vrouw krijgt altijd SSSS die kant op, al werkt ze voor een Duits bedrijf dus die zal even niet meer hoeven/mogen :+
Volgens dezelfde query in 2024, 311 arrestaties:

* 34 gearresteerd als gevolg van immigration violation
* 103 gearresteerd voor pending charges
* 174 gearresteerd voor criminal convictions

De vraag is in hoeverre dat weigeringen voorheen ook resulteerde in een tripje naar een ICE-locatie. Ik vermoed van niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Walz also speculates Trump could adopt another move from the authoritarian playbook—and try to anoint one of his three sons as his White House successor. Read more 👇

The Daily Beast (@thedailybeast.bsky.social) 20 maart 2025
Gov. Tim Walz fears that one of President Donald Trump’s next moves will be to deter opposition by arresting a political opponent.

“It’s going to get very dark,” the former Democratic Party vice-presidential nominee told CNN.

Walz also speculates that the president could adopt another move from the authoritarian playbook and try to anoint one of his three sons as his White House successor.
Is dit speculeren of voorspellen?
nwagenaar schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Volgens dezelfde query in 2024, 311 arrestaties:

* 34 gearresteerd als gevolg van immigration violation
* 103 gearresteerd voor pending charges
* 174 gearresteerd voor criminal convictions

De vraag is in hoeverre dat weigeringen voorheen ook resulteerde in een tripje naar een ICE-locatie. Ik vermoed van niet..
Plus dat er helder bij staat dat ze iets illegaals gedaan hebben of hadden en dat geldt voor de huidige arrestaties ook - als je kritiek op Trump criminaliseert.

[ Voor 35% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-03-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:18
Er is te weinig verzet, we staan erbij en kijken er naar. Zeker ook de Amerikanen zelf, de ene helft heeft vol de cool aid gedronken en de andere helft steekt de kop in het zand.

Helaas, dit is wel over voorlopig. De massa demonstraties ten tijde van Vietnam en de oorlog aldaar gaan we hiervoor voorlopig niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Yucon schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:08:
[...]
Hoe bedoel je dit precies? Ik heb me wel eens afgevraagd hoe dat nu precies werkt.. als iedereen die ooit een jointje gerookt heeft dat daar aankruist wordt het knap vol in die wachtruimte. Omgekeerd lijkt me dat je ook keihard afgerekend wordt op een eigen vrije interpretatie mocht men daarachter komen.
Een vraag op de aanvraag is volgens mij of je een keer de wet hebt overtreden met het bezitten, gebruik, etc van illegale drugs (het is voor mij een enorme tijd geweest dat ik die aanvraag heb gedaan).

Wij zijn wat progressiever als het gaat om het gebruik van cannabis en-of andere middelen waar je in Nederland niet direct voor wordt gestraft. Officieel is het de wet overtreden (want ja, het is een gedoogbeleid) maar dat wordt niet als zodanig gezien. Dus er zijn meer dan genoeg die hier "Nee" op invullen terwijl ze zeker wel een of meerdere jointje(s) hebben gerookt bijvoorbeeld.

Enkele jaren terug (na 9/11) had een bekende in mijn sociale bubbel aangegeven "Nee" bij deze vraag terwijl ie zou vliegen naar Houston/Texas meende ik.

Deze bekende werd na te zijn geland extra gecheckt en die vroegen dus ook of hij meerdere joints had gerookt en-of dat nog deed. Ja had ie gezegd. Gevolg was dat ie de US niet mocht binnenkomen.

Nu moet ik wel aangeven dat die persoon er ook uitzag als iemand die 24/7 in de coffeeshop rondhing, maar dat terzijde :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:15
Rock bottom en dan nog een stukje lager.

.Volgende stap is: een Foto van Trump aan elke lantaarnpaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Tens op 20-03-2025 16:48 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:09:
[Embed]

[...]

Is dit speculeren of voorspellen?
Nja, er heeft iemand een film/docu gemaakt waar dat voorbij komt, met de bedoeling een waarschuwing af te geven, vanuit het extrapoleren welke visies dominant zijn bij de verschillende primaire vectoren - dus van techbros tot corporatisten / private intelligence tot zeloten.

Pijnlijk genoeg is de film juist gruwelijk populair binnen clubs van techbros als lichtend voorbeeld van fantastische toekomst 8)7

2073

Where to watch

Korte review hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 20-03-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je vraagt je af hoe JFK jr. dit gaat uitleggen zodra het op zijn bord komt (pun not intended, maar onvermijdelijk).

‘Don’t call it zombie deer disease’: scientists warn of ‘global crisis’ as infections spread across the US.
CWD is not caused by bacteria or a virus, but by “prions”: abnormal, transmissible pathogenic agents that are difficult to destroy. Prions have demonstrated an ability to remain activated in soils for many years, infecting animals that come in contact with contaminated areas where they have been shed via urination, defecation, saliva and decomposition when an animal dies. Analysis by the US Geological Survey has shown that numerous carcasses of hunted animals, many probably contaminated with CWD, are transported across state lines, accelerating the scope of prion dispersal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:06

Amphiebietje

In de blubber

Virtuozzo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:22:

Onderschat niet de gevoelige maar reële dynamiek van hypernormalisatie - dat is niet enkel systemisch zo, dat is ook cultuur-maatschappelijk functioneel geïntegreerd.

Ik drijf het even op de spits: if you're poor it's your own fault. If you're not a success story, that's your choice.
Inmiddels heb ik daar een mooi voorbeeld van gezien aan de andere kant van het politiek spectrum, van iemand die op de Democraten stemt en continu over de zeik raakt over de gevolgen van Trump's beslissingen voor transgenders, die vervolgens doodleuk de Ice gaat lopen verdedigen met argumenten als "Als je de wet heel strikt neemt, staan ze volledig in hun recht" waarbij hij compleet voorbijgaat aan de aspecten van vrije meningsuiting, ethisch handelen, en procedures correct volgen die onder de hak van de Ice worden vermorzeld. |:(

Alsof iets enkel een probleem is als het de eigen groep treft, en als het een andere minderheid betreft is het plots helemaal oké. Dat zulk hypocriet gedrag vervolgens verdere degradatie faciliteert voor de eigen minderheid, komt gewoon niet bij ze op. :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:03
Virtuozzo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:04:
Je vraagt je af hoe JFK jr. dit gaat uitleggen zodra het op zijn bord komt (pun not intended, maar onvermijdelijk).

‘Don’t call it zombie deer disease’: scientists warn of ‘global crisis’ as infections spread across the US.

[...]
offtopic:
RFK, toch?

Super easy, barely a problem: "genoeg levertraan eten, misschien chloor injecteren, sowieso zal de ziekte voornamelijk buitenlanders treffen en die zijn we sowieso liever kwijt dan rijk dus dat lost zichzelf mooi op zo."

Dat, of gewoon helemaal negeren. Gewoon niet over hebben. Wie gaat er naar vragen, de pers? Wie gaat er informatie over verspreiden, de (social) media?

Er is geen probleem, we zijn altijd goed bevriend geweest met het Russische volk en we zijn altijd in oorlog geweest met Europa.

Trouwens, "zombie deer" klinkt als het vervolg op "cocain bear" dus hoe erg kan het nou helemaal zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door migchiell op 20-03-2025 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Virtuozzo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:04:

[...]
Zullen we wel verschil merken wanneer die ziekte de Amerikaanse regering bereikt? })

Maar zo wordt de bingo-kaart voor de volgende pandemie bij de mens wel steeds langer:

- Vogelgriep
- Mazelen
- Mpox
- AIDS/HIV revival
- CWD

waarbij de constante factor "mogelijk gemaakt door het Trump-regime" is. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yup. Maar ja, hij profileert zich als opvolger van die, en niet van R - die was namelijk nogal anti Organised Crime.
Super easy, barely a problem: "genoeg levertraan eten, misschien chloor injecteren, sowieso zal de ziekte voornamelijk buitenlanders treffen en die zijn we sowieso liever kwijt dan rijk dus dat lost zichzelf mooi op zo."

Dat, of gewoon helemaal negeren. Gewoon niet over hebben. Wie gaat er naar vragen, de pers? Wie gaat er informatie over verspreiden, de (social) media?

Er is geen probleem, we zijn altijd goed bevriend geweest met het Russische volk en we zijn altijd in oorlog geweest met Europa.

Trouwens, "zombie deer" klinkt als het vervolg op "cocain bear" dus hoe erg kan het nou helemaal zijn?
Ja, hou op, als je puur kijkt naar narratieven van hypernormalisatie, dan is alles de revue al gepasseerd en is niets nog een schok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:52
Ik lees dit topic zo af en toe eens wat door, het valt me dan op dat er regelmatig de opmerking valt in de trend van, was het maar 2029.

Het lijkt me toch wel overduidelijk dat ook na 2029 Trump direct of indirect aan de macht blijft, alles wordt nu al instelling gebracht om de democratie van de USA te ondermijnen, ik denk dat het onomkeerbaar is, alleen als het leger in een soort van opstand komt dan zal er iets veranderen, de Trump trein is vertrokken en die laat zich niet meer stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ramrodwillem schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:20:
Ik lees dit topic zo af en toe eens wat door, het valt me dan op dat er regelmatig de opmerking valt in de trend van, was het maar 2029.

Het lijkt me toch wel overduidelijk dat ook na 2029 Trump direct of indirect aan de macht blijft, alles wordt nu al instelling gebracht om de democratie van de USA te ondermijnen, ik denk dat het onomkeerbaar is, alleen als het leger in een soort van opstand komt dan zal er iets veranderen, de Trump trein is vertrokken en die laat zich niet meer stoppen.
Ongetwijfeld dat men een Kim Jung Un scenario wel ziet zitten en dat Trump Jr straks het stokje overneemt. Ze zullen het denk ik echt gaan proberen, of het ze ook daadwerkelijk gaat lukken moet ik nog zien. Dat zal toch echt enorm veel weerstand moeten opwekken bij tenminste de helft van het land, zou je denken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Amphiebietje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:52:
[...]

Inmiddels heb ik daar een mooi voorbeeld van gezien aan de andere kant van het politiek spectrum, van iemand die op de Democraten stemt en continu over de zeik raakt over de gevolgen van Trump's beslissingen voor transgenders, die vervolgens doodleuk de Ice gaat lopen verdedigen met argumenten als "Als je de wet heel strikt neemt, staan ze volledig in hun recht" waarbij hij compleet voorbijgaat aan de aspecten van vrije meningsuiting, ethisch handelen, en procedures correct volgen die onder de hak van de Ice worden vermorzeld. |:(

Alsof iets enkel een probleem is als het de eigen groep treft, en als het een andere minderheid betreft is het plots helemaal oké. Dat zulk hypocriet gedrag vervolgens verdere degradatie faciliteert voor de eigen minderheid, komt gewoon niet bij ze op. :F
Nee, het komt niet bij ze op. Maar nu ga ik toch even hard zijn.

Hoe zit dat hier?

Kijk, wij kijken van buiten naar binnen met het voordeel dat we gebruik kunnen maken van observatie, meting, analyse en rapportage die niet beperkt is tot het informatie ecosysteem van wat we observeren.

Draai nu de spies eens om. Welke gedragsdynamica zie je in het Nederlandse, hoe zit het daar met informatie ecosysteem, en waar zit het punt van observatie - in de soep, of daarbuiten?

We moeten heel goed beseffen dat de basale uitdaging voor ons hier het leren van de fouten daar is, aangezien wij hun lijnen volgen en we kunnen zien dat precies dat nogal bruut haaks staat op eigen belangen.

Het drama in de VS is een spiegel voor ons hier, thuis.

Dit is uiterst gevoelig, want we kijken als mensen niet graag in een spiegel wanneer die ons voorgehouden wordt. We zijn het wel aan ons zelf verplicht. Als je kinderen hebt al helemaal.

Wie hier meegelezen heeft over de jaren heen heeft inmiddels redelijk inzicht in hoe wat als conform en normaal gezien werd de aanjager was van de ruimte voor extreem en radicaal, en zich zelf daarbij ontpopte als al lang overgenomen te zijn door extreem en radicaal. Van het naast zich neerleggen van beslissingen van de Circuit Courts over milieu, dividendbelasting, wealth tax, financiële producten, structuren van controle en toezicht helemaal door tot aan mantra als markt en pseudo-ondernemerschap.

Zet het eens op een tijdlijn van kwesties en gedrag daarbij.

Nederland loopt louter 4 - 6 jaar achter.

We hebben hier, binnen de setting en gedragsdynamiek van dit forum, een luxe positie bij observatie van de VS. Bij de spiegel ligt dar een stuk moeilijker, ook daarin verschillen onze uitdagingen hier niet van de uitdagingen daar.

Ik besef dat het niet vanzelfsprekend is, ook dat het gevoelig is, juist in de segmenten en strata van onze samenleving waar het om toestemmingsprocessen van autoritarisme gaat - vanuit het internaliseren van narratieven, ideologie, geloofsartikelen, die op fundamenten en hoekstenen gestoeld zijn die op zijn minst problematisch intrinsieke kwetsbaarheid voor predisposities van autoritarisme ingebouwd hebben.

Het is echt geen verkeerde oefening, of dat nu hier als burger is, elders als ondernemer of journalist, bestuurder of wat dan ook (het is immers wie je kent wat van belang is bij propageren ten gunste van correctie en weerstand), om wanneer we de VS observeren en bespreken ook eens rustig de lessen te extrapoleren voor condities, gedrag en structuren hier.

Zoals het er nu voor staat kunnen enkel de VS de aanwezige koers corrigeren. Gaat het fout, dan wordt het een klassiek geval van de historische constante van het niet uit consolidatie van autoritarisme komen op eigen kracht. De vraag is dan hoe wij er dan voor staan.

Dat gaat niet over de vraag of wij hen dan kunnen ondersteunen in verzet en herstel. Maar of wij dan op kunnen boksen tegen wat in dat scenario dan extreem hongerig hyperparasitisme is, tot de tanden bewapend, zonder enig moreel kader of concept van recht of rechtsorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazuka schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:31:
[...]

Ongetwijfeld dat men een Kim Jung Un scenario wel ziet zitten en dat Trump Jr straks het stokje overneemt. Ze zullen het denk ik echt gaan proberen, of het ze ook daadwerkelijk gaat lukken moet ik nog zien. Dat zal toch echt enorm veel weerstand moeten opwekken bij tenminste de helft van het land, zou je denken.
Hoeveel van bevolking is relevant, in die zin dat het gewicht kan toepassen.

De vraag is ongemakkelijk, want het is een confrontatie tussen ons beeld van de VS, en de realiteit op de grond en in hun systemen. Veel van hun bevolking is botweg uitgesloten van wegen tot participatie, laat staan pressie of correctie.

Dat is helaas logisch, want het is geen electoraal systeem. Dat is het al decennia niet meer. Het is een selectoraal systeem - de enige relevante strata in de VS zijn de spreekwoordelijke 1 - 3%. En ja, daar zit ook nog een zijverkenning bij, mensen zijn programmeerbaar als groepsdynamica. Hier liggen nogal wat confrontaties voor ons, vanuit het volgen van lijnen daar.

Wat we op dit moment zien komt heel pijnlijk overeen met scenario mapping en extrapolaties al gedaan in de jaren ‘70 en ‘80. Zelfs conservatieve instellingen trokken nog aan de bel tot aan 2019 - inmiddels niet meer, zelfs een Krein staat onder extreme druk, en in de VS is als puntje bij paaltje komt iedereen extreem kwetsbaar voor het dreigement van de Rat Race als je toekomst.

Dat stuk van hem van toen is interessant om vanuit huidige kennis eens onder de loep te leggen:

The Real Class War
by Julius Krein

Zet dat naast deze publicatie van Nils Gilman, The Twin Insurgency.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

In ander nieuws, leek gisteren de regering zich afzijdig te houden met het idee om Amerikaanse wetenschappers richting Nederland te halen, gebeurt het alsnog:
Kabinet trekt miljoenen uit om Amerikaanse wetenschappers naar Nederland te halen
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws...pers-naar-nederland-halen

Officieel gezien is het natuurlijk niet gericht op alleen Amerikaanse wetenschappers, maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nwagenaar schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:52:
In ander nieuws, leek gisteren de regering zich afzijdig te houden met het idee om Amerikaanse wetenschappers richting Nederland te halen, gebeurt het alsnog:

[...]

Officieel gezien is het natuurlijk niet gericht op alleen Amerikaanse wetenschappers, maar toch..
Tot zover het idee om te leren van de fouten daar, en te investeren in uitdagingen hier …

Ik begrijp waar idee en concept vandaan komen, maar weet wat je binnenhaalt. En dan ligt er nog de primaire discrepantie tussen Amerikaanse dynamica van onderzoek, er zijn verdomd goede redenen waarom men daar kennis moet importeren. Het land is in te hoge mate niet langer scheppend, al heel lang, in tegenstelling tot hier.

Maar hier breken we wel nog steeds rustig de strata van R&D af, ten gunste van raamwerken van iteratieve ontwikkeling, wat nu precies weer zo’n voorbeeld is van overnemen van lijnen.

Terwijl het onderwijs hier wel wat flinke stimuli nodig heeft, gezien alle alarmbellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

@Virtuozzo Positief puntje: Inmiddels schat ik in dat zo'n 75% van jouw literatuurlijstje aan de hand van de boekhandels van Den Haag kan worden ingezameld, zo recht uit het schap, en ik krijg de indruk dat er tractie is om meer beschikbaar te gaan maken.

Ook in mijn omgeving merk ik dat er wat diversificatie van bronnen optreedt, met meer mensen die de weg vinden naar media met goede analyses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:38
Ondertussen rondom ICE/Deportatie:

Administration officials believe a Trump order allows immigration agents to enter homes without warrants.
Last week, Mr. Trump quietly signed a proclamation invoking the law, known as the Alien Enemies Act of 1798. It grants him the authority to remove from the United States foreign citizens he has designated as “alien enemies” in the cases of war or an invasion.

Senior lawyers at the Justice Department view that language, combined with the historical use of the law, to mean that the government does not need a warrant to enter a home or premises to search for people believed to be members of that gang, according to two officials familiar with the new policy.
Dus zo ben je thuis ook niet meer veilig ...

En er is nog steeds geen nieuws over de deadline voor de overheid om helderheid te verschaffen over de vluchten naar El Salvador. Het kan dat ze het wel gedeeld hebben .. maar onder de vlag van "staatsgeheim" niet openbaar gaan maken.

Wie weet komt er later vanavond nog wat nieuws los .. morgen is er sowieso de inhoudelijke behandeling van de rechtzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amphiebietje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:12:
@Virtuozzo Positief puntje: Inmiddels schat ik in dat zo'n 75% van jouw literatuurlijstje aan de hand van de boekhandels van Den Haag kan worden ingezameld, zo recht uit het schap, en ik krijg de indruk dat er tractie is om meer beschikbaar te gaan maken.

Ook in mijn omgeving merk ik dat er wat diversificatie van bronnen optreedt, met meer mensen die de weg vinden naar media met goede analyses.
Weet je, het zou extreem nuttig zijn wanneer media die bovengenoemde spiegel eens op zouden pakken - als er iets is wat journalistiek kan, dan is het die toepassing zonder het over te laten komen als het voorhouden van die spiegel.

Zelfs de talkshows zouden daar wat mee kunnen doen, nodig Gilman eens uit, of een Soshana Zuboff, of een H.C. Richardson - mensen die al Cassandra’s waren toen de Amerikanen al in de valstrik zaten, maar dus ook mensen die heel goed kunnen uitleggen waar de valstrikken hier zitten. Immers, dezelfde lijnen. Maar goed, domein van Elite Capture dat, nul kans dus - totdat voorwerk gedaan wordt. Het grootste taboe is dat het om dezelfde lijnen gaat.

En dan komt het toch weer uit bij journalistiek in de marge wat netwerkt in eigen sector terwijl het verhaal reconstrueert.

Ik kan een De Groene, zeker na de recente artikelen die heel dicht in de buurt van Big Picture Perspecrief kwamen, uitstekend dat werk van Gilman onder de loep zien leggen. Hoe is al dit mogelijk? Waar gaat het naar toe?

Nou, dat kan prima uitgewerkt worden door eerlijk te zijn over hoe het mogelijk gemaakt werd. De Nederlander is slim genoeg en egocentrisch genoeg om de parallellen dan te zien. Zeker, er ligt wel een uitdaging van aanpassing linguïstiek. Het kan niet langer in passieve vorm van neutraliteit. Objectiviteit, absoluut. Maar taal is een wapen. Zo wordt het tegen ons gebruikt. Dan is het ook beschikbaar als schild.

En als men bij de Groene dan gaat netwerken, aan tafel zit met redacteuren, dan mag ook wel uitgewerkt worden hoe spijtig het is dat een NRC nu gekoppeld is met een NYT. Dan mag een FTM de disfuncties van een Haberman eens doorspitten - prikkels voor bewustzijn.

Natuurlijk is bovenstaande scenario ter illustratie, maar de essentiële functies en invalshoeken zouden meer opgenomen moeten worden. De lijn is immers hellend vlak.

Het is een ruimte die men in de VS niet benut heeft. Wederom die valstrik van het niet uitvoeren van die toets van conform / non-conform / toxisch. Ik heb genoeg mensen in media ontmoet daar die met de handen in het haar zaten bij hun bewustwordingsproces. Immers, het kwam te laat, de ruimte om hun vak uit te oefenen conform basale opdracht die media dragen in een bestel en open samenleving, die was weg.

Ruimte niet enkel voor hun werk conform die opdracht, maar ook voor dat netwerken. Bij een NewRepublic zat de redactie behoorlijk stuk, want men kon al te lang geen verbindingen meer leggen met andere media zonder dat dit via PR & Advisory functies liep. Atomisering, toegepast. En hoe? Niet eens georganiseerd, maar organisch, evolutionair, vanuit denken gestoeld op wat genomen werd als modern en geoptimaliseerd, maar wat onder de streep hen afhankelijk maakte.

En ja, ik heb ook met genoeg aan tafel gezeten om te moeten erkennen dat journalisten en redacteuren ook gewoon mensen zijn, en dat er genoeg zijn die te diep in hypernormalisatie zitten. En ja, genoeg die precies doen, dan maar, waar Timothy D. Snyder zo tegen waarschuwde. Obeying in Advance.

Ik heb het al opgemerkt, er is veel te leren. En er is bittere noodzaak daartoe. De vraag is niet zozeer of wij hier kunnen leren. Maar of we het op tijd willen leren.

Dat is wat in de VS fout gegaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amphiebietje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:12:
Ik ken een ondernemer met een boekenwinkel die een gaatje ontdekt heeft 8) Hij maakt primers van papers en boeken, verkoopt die aan ondernemers in zijn netwerk die diep in handel met de VS (en elders) zitten, vanuit de casus dat als ondernemer je moet weten waar ontwikkelingen vandaan komen wil je uit kunnen werken waar je uitdagingen komen te liggen daarbij.

Maar goed, Duitse ondernemer. In Nederland ben ik het nog niet tegengekomen, maar daar is het concept van primers pur sang een zeldzaam iets.

Saillant detail, in de laatste weken nieuwe clientèle. Journalisten.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 20-03-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:42
Als ik met mensen spreek over deze situatie dan merk ik wel de gemeenschappelijke bezorgdheid. Maar als ik met wat ik begrijp uit dit topic probeer uit te leggen dat het doel is om de samenleving/democratie volledig kapot te maken dan merk ik toch nog steeds dat de mensen mij niet geloven.

Er is nog altijd het geloof dat er een soort van plan achter zit om tot een efficiëntere democratie te komen. Dat het grotendeels gaat om besparen en schulden verminderen, en wie kan daar nu tegen zijn?

Er is gebrek aan de juiste taal en woorden om het gevaar duidelijk en begrijpbaar over te brengen zodat het echt binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
duvekot schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:04:
Vandaag werd bekend dat alle immigranten die naar Guantanamo gebracht waren allemaal weer terug gehaald zijn 🤔
https://thehill.com/polic...ntanamo-migrants-flights/
Ze schijnen nu in Louisiana opgevangen te zijn
En vandaag zijn er weer mensen naar Guantanamo gebracht .. en het zijn volgens de regering Trump leden van de TdA .. dus ipv ze uit te zetten .. brengen ze deze nu naar Guantanamo.

Trump Administration Sends a New Group of Migrants to Guantánamo Bay
Officials have said most of the people sent to the U.S. base are members of a Venezuelan gang but have not offered evidence to support that claim.
De bepaling of je lid bent van TdA schijnt ook vrij makkelijk te zijn .. als je een tatoeage hebt die op een manier gelinkt kan worden naar TdA is al voldoende.
A third immigrant was identified as being a member of the gang because of a tattoo on his left hand of a rose with paper money as its petals. But according to a sworn declaration filed by the man’s sister, the tattoo had no connection to a gang.

“He had that tattoo done in Aug. 2024 in Arlington, Tex., because he thought it looked cool,” the sister wrote.
bron: https://www.nytimes.com/l...-venezuela-tren-de-aragua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

duvekot schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:28:
[...]

De bepaling of je lid bent van TdA schijnt ook vrij makkelijk te zijn .. als je een tatoeage hebt die op een manier gelinkt kan worden naar TdA is al voldoende.
Er is een lijst van tattoo's, waaronder die, waarbij je inderdaad gelinkt word aan TdA. Dat is wel ingesteld onder Biden

https://www.newsweek.com/...oos-border-patrol-2007684

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wozmro schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:11:
Als ik met mensen spreek over deze situatie dan merk ik wel de gemeenschappelijke bezorgdheid. Maar als ik met wat ik begrijp uit dit topic probeer uit te leggen dat het doel is om de samenleving/democratie volledig kapot te maken dan merk ik toch nog steeds dat de mensen mij niet geloven.

Er is nog altijd het geloof dat er een soort van plan achter zit om tot een efficiëntere democratie te komen. Dat het grotendeels gaat om besparen en schulden verminderen, en wie kan daar nu tegen zijn?

Er is gebrek aan de juiste taal en woorden om het gevaar duidelijk en begrijpbaar over te brengen zodat het echt binnenkomt.
Die reactie is verklaarbaar. Als ik het heel eenvoudig moet weergeven, mensen reageren vanuit een perceptie die gevormd is vanuit een streven weg van demos cratos naar oligarchie wat dat streven lang goed verpakt heeft gehad in narratieven en concepten die mensen lieten geloven in wat indirect zou zorgen voor juist de afbraak vereist om te komen tot oligarchie.

Het is iets om stil bij te staan. Zie dat essay van Gilman. Het huidige drama is product van meerdere trends die samen zijn gekomen. En een van de meest kritieke daarvan zit hem nu juist in wat achter de marketing zit die we gekocht hebben.

De Koude Oorlog was voorbij. Waarom is sociale democratie nog nodig? De markt is toch perfect? We kunnen optimaliseren, iedereen is een individu en kan dus alles! Het huishoudboekje! Never mind the Tax Gap, taboe. Austerity als facilitair mechanisme van herordening - wat worden we boos bij groeiende condities, maar! Huishoudboekje! We kennen de narratieven, de ideologieën, we denken echter nog niet er over na of die wel reële basis hebben of zelfs maar of ze misbruikt worden - want we hebben ze gekocht, onderdeel van eigen geloofsgedrag en identiteit gemaakt. Effectief dat probleem van hypernormalisatie.

Dat heeft ons kwetsbaar gemaakt voor wat altijd volgt wanneer we in de mechanismen van beschaving ruimte laten of scheppen voor wat in essentie grensoverschrijdend gedrag is. Ongeacht gradatie, variant, focus, dynamiek, maar dat is de essentie. Ruimte voor disfuncties.

Dat is waar onderzoeken in sociologie, Anthropologie en economie hier voorbij gekomen de afgelopen jaren op wijzen. In academische zin wisten we al wat zou volgen, en waarom. Het drama van de VS is het praktische bewijs op tafel. We denken echter dat het een andere tafel is, we weten niet dat het ontwerp en de fabrikant en de vooral de mode en het gedrag erbij hetzelfde zijn.

Plus, complicatie, exceptionalisme. We zijn altijd beter dan de ander. In het Nederlandse zir dat bijzonder diep. Saillant, net als in de VS.

Dus, een trend vanuit netwerkcorruptie en strata van semi-oligarchie, een trend van wat we deviant globalization noemen (disfuncties buiten bestel, zich voedend met bestel, konden economies of scale effecten bewerkstelligen en dus zelfs landen overnemen), dat zijn de basis condities waar vervolgens bijzonder gestoorde figuren en bijzonder gestoord denken gericht gebruik van gemaakt heeft. Organisch, georganiseerd, consumptief, maar gebruik.

Volgende complicatie, dat denken en die figuren zijn dermate gestoord dat ze voldoen aan alle vereisten van classificaties van cultisme. Daar hebben we niet enkel een gebrekkig beeld bij, we zien het als crazy. Dat is het ook. De reflex is dan om er weg van te kijken, want het kan niet zijn. Maar dat crazy is berekenend. Zie die documentaire eerder gelinkt over Rise of the Extreem Right nu weer op Arte beschikbaar. Cultisme. Crazy -> we ignore the calculating part.

Hoe leg je dit aan mensen uit? Op zich is het niet moeilijk, alle kennis is beschikbaar. Alle toetsing van die kennis ook. Maar, het is een bibliotheek vol, en mensen willen het hapklaar. Prima, media zouden dat hapklaar kunnen maken. Maar wat ze niet kunnen is dat probleem van hypernormalisatie breken. Dat kan enkel als product van relatie tussen burger en media.

En dan wordt het hard. De VS zijn het praktische bewijs op tafel. Dan zal dat hier als dusdanig ook op tafel gelegd moeten worden. Wordt dat gedaan, dan is basaal egocentrisme redelijk voldoende om “dat” niet te willen. Dan heb je de basis voor een bewustwordingsproces wat resonantie heeft met de beschikbare ruimte (voldoende) en tijd (te weinig).

Mensen kunnen pas de realiteit erkennen wanneer ze op korte afstand het verschil tussen perceptie en realiteit zien bij scenario van pijn op kortere afstand. Ik wil niet dat we dat hier krijgen -> impuls. Ik wil af van wat ons op het pad naar die shit houdt -> impuls. Je kan niet iedereen die hele bibliotheek in het hoofd duwen, je zal wel moeten doen wat bij cycli van autoritarisme altijd de eerste en meest kritieke vereiste is. Big Picture bewustzijn. Dat begint bij eigenbelang. De spiegel is daarbij gereedschap, maar mag niet herkenbaar zijn als spiegel.

Dat is een kunst. Historisch gezien is dat de forte van mensen die de pen hanteren. Daar ligt een taak. En dat hanteren van die pen heeft in ons bestel juist ook rol en functie.

Combineren dus. Voor synergie. Als individuen in eigen kringen is het een equivalent van exact dat, functioneren als signaal met verhaal, consistent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Wozmro schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:11:

Ik heb dit eerder gezegd, maar ik gebruik tegenwoordig Nazi Duitsland en Hitler als vergelijkingsmateriaal... Hitler heeft ook goede dingen gedaan zoals een goede infrastructuur en meer besteedbaar inkomen.

Het is een soort shock therapy, maar het helpt soms wel, ook om een zaadje te planten.

Want daarna praten mensen erover dat Trump niet zò slecht als Hitler was, maar daarmee is de vergelijking met Hitler er wel.

Taal is een wapen.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
duvekot schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:37:
En er is nog steeds geen nieuws over de deadline voor de overheid om helderheid te verschaffen over de vluchten naar El Salvador. Het kan dat ze het wel gedeeld hebben .. maar onder de vlag van "staatsgeheim" niet openbaar gaan maken.

Wie weet komt er later vanavond nog wat nieuws los .. morgen is er sowieso de inhoudelijke behandeling van de rechtzaak.
En idd .. ze denken er over om het staatsgeheim te maken ..
“The Government again evaded its obligations,” Boasberg wrote, noting that the filing from the ICE official included the same information about the flights.

“This is woefully insufficient. To begin, the Government cannot proffer a regional ICE official to attest to Cabinet-level discussions of the state-secrets privilege,” wrote Boasberg, an appointee of former President Obama.

He ordered the Trump administration to provide an update from someone directly involved in the discussions by Friday.
bron: https://thehill.com/regul...elan-deportation-flights/

Ik ben benieuwd hoe dat morgen er aan toe gaat ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
cleef schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:08:
[...]

Ik heb dit eerder gezegd, maar ik gebruik tegenwoordig Nazi Duitsland en Hitler als vergelijkingsmateriaal... Hitler heeft ook goede dingen gedaan zoals een goede infrastructuur en meer besteedbaar inkomen.

Het is een soort shock therapy, maar het helpt soms wel, ook om een zaadje te planten.

Want daarna praten mensen erover dat Trump niet zò slecht als Hitler was, maar daarmee is de vergelijking met Hitler er wel.

Taal is een wapen.
Taal is een wapen, een schild, of gereedschap. Het wordt absoluut als wapen gebruikt, te zelden als schuld, maar helemaal nauwelijks als gereedschap.

Wat mij dan door het hoofd gaat is dat het streven bij cycli van autoritarisme altijd rust op drie kritieke vereisten:

0. Stuurbaarheid van gedrag.
1. Conflictdynamiek
2. Toestemming

In die volgorde, en item 0 is de basis, de arena, de hefboom. Setting and mechanism alike.

Mensen kunnen wakker worden van schokken. Ze kunnen er echter ook juist door wegkijken. Ik heb zo mijn twijfel bij focus die binnen dat item 1 resonantie heeft. Het komt te makkelijk in de buurt van het spelbord van autoritarisme betreden. Het lijkt een shortcut, maar wel een waar we een prijs voor betalen.

Immers, waar we mee te maken hebben heeft geleerd van waarom Nazisme faalde in zijn streven. Als we enkel dat draaiboek dus op tafel leggen, is ons gedrag richting te geven.

We zitten met een toxische synergie, wanneer we ons op een aspect daarvan richten, bijvoorbeeld een trend of een vector of een actor, is ons gedrag nog steeds richting te geven.

Het is moeilijk een expertisepunt te vinden wat de uitdaging niet complex maakt, uiterst frustrerend, maar de observaties zijn valide. Het is niet zoals XYZ, het is een moderne adaptatie die er al zo lang zit als een kanker dat we zien dat waar we vaak in geloven juist vector van de ziekte is.

Dan komt het toch weer neer op het omdenken van niet eerst detail, maar eerst big picture, en het zien te stimuleren van denken wat impuls krijgt om de condities, de kwetsbaarheden, te verwijderen.

Dat is vaak maatwerk in sociale kring. Wat voor de een werkt is contraproductief voor de ander. Het is een vereist proces, de burger ís kritiek signaalmechanisme, maar het kan niet zonder dat media debat - collectieve perceptie en stimuli voor basaal gedrag.

Zoals Karen Stenner al lang geleden schreef, language is a weapon, but when it is used as a sword using it as only a shield in defense is bound to fail, unless language is first and foremost used to repair, to build.

Als terzijde, Hitler heeft die infrastructuur niet gebouwd 8) En dat besteedbaar inkomen, zie Hjalmar Schacht, dat werd bewust mogelijk gemaakt door het scheppen van een verborgen schuld die de garantie deed scheppen voor het enkel kunnen dempen van de put met plundering. Oorlog. Bewust ontwerp.

Wat dat aangaat, hou goed ook op dat drama van stablecoin en crypto reserve. Het reputation laundering van Schacht gaat gestaag door. En de conceptuele basis van wat Schacht mee kwam is dezelfde als waar nu over gesproken wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 20-03-2025 22:23 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
[...]

Beetje offtopic wellicht. Als geschiedenis liefhebber voel ik mij toch geroepen om een linkje te droppen. https://isgeschiedenis.nl...n-hitler-en-zijn-autobahn

Vergelijk met het heden zou zijn: Biden administratie maakt de plannen voor een project en gaat ermee aan de slag. Vervolgens zegt Trump dat hij alles heeft gedaan en claimt alle credits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Virtuozzo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Taal is een wapen, een schild, of gereedschap. Het wordt absoluut als wapen gebruikt, te zelden als schuld, maar helemaal nauwelijks als gereedschap.

Wat mij dan door het hoofd gaat is dat het streven bij cycli van autoritarisme altijd rust op drie kritieke vereisten:

0. Stuurbaarheid van gedrag.
1. Conflictdynamiek
2. Toestemming

In die volgorde, en item 0 is de basis, de arena, de hefboom. Setting and mechanism alike.

Mensen kunnen wakker worden van schokken. Ze kunnen er echter ook juist door wegkijken. Ik heb zo mijn twijfel bij focus die binnen dat item 1 resonantie heeft. Het komt te makkelijk in de buurt van het spelbord van autoritarisme betreden. Het lijkt een shortcut, maar wel een waar we een prijs voor betalen.

Immers, waar we mee te maken hebben heeft geleerd van waarom Nazisme faalde in zijn streven. Als we enkel dat draaiboek dus op tafel leggen, is ons gedrag richting te geven.

We zitten met een toxische synergie, wanneer we ons op een aspect daarvan richten, bijvoorbeeld een trend of een vector of een actor, is ons gedrag nog steeds richting te geven.

Het is moeilijk een expertisepunt te vinden wat de uitdaging niet complex maakt, uiterst frustrerend, maar de observaties zijn valide. Het is niet zoals XYZ, het is een moderne adaptatie die er al zo lang zit als een kanker dat we zien dat waar we vaak in geloven juist vector van de ziekte is.

Dan komt het toch weer neer op het omdenken van niet eerst detail, maar eerst big picture, en het zien te stimuleren van denken wat impuls krijgt om de condities, de kwetsbaarheden, te verwijderen.

Dat is vaak maatwerk in sociale kring. Wat voor de een werkt is contraproductief voor de ander. Het is een vereist proces, de burger ís kritiek signaalmechanisme, maar het kan niet zonder dat media debat - collectieve perceptie en stimuli voor basaal gedrag.

Zoals Karen Stenner al lang geleden schreef, language is a weapon, but when it is used as a sword using it as only a shield in defense is bound to fail, unless language is first and foremost used to repair, to build.

Als terzijde, Hitler heeft die infrastructuur niet gebouwd 8) En dat besteedbaar inkomen, zie Hjalmar Schacht, dat werd bewust mogelijk gemaakt door het scheppen van een verborgen schuld die de garantie deed scheppen voor het enkel kunnen dempen van de put met plundering. Oorlog. Bewust ontwerp.

Wat dat aangaat, hou goed ook op dat drama van stablecoin en crypto reserve. Het reputation laundering van Schacht gaat gestaag door. En de conceptuele basis van wat Schacht mee kwam is dezelfde als waar nu over gesproken wordt.
Bedankt voor de terechte aanvullingen. Ik was wat kort door de bocht en de vergelijking die ik maak is zeker niet een die direct en/of bij iedereen kan.

Dit moet je aanvoelen. Het is eerder dat als je op een punt in het gesprek komt dat iemand vast zit in narratief dat het soms nodig is om harde vergelijkingen te maken. Maar je moet mensen zeker meenemen in het verhaal.

Doe aan story telling, neem mensen mee in compassie (voorbeeld: vreselijk wat Trump met/voor bevolkingsgroep x,y,z doet, waarom zou die dit doen? Wat zit hierachter? Kan hij dit allemaal alleen? Etc etc).

Maar inderdaad, voel wanneer je wat kan zeggen en blijf ook vooral oprecht. Gisteren op Belgische tv stuk over Zelenski gezien en wat ervoor gezorgd heeft dat hij voor elkaar heeft gekregen wat die voor elkaar heeft gekregen bij andere landen is, door mij samenvattend, storytelling en oprechtheid.

Maar goed uiteindelijk is het belangrijk om ook gesprekken maar aan te gaan tot een bepaald punt, maak geen vriendschappen kapot, behoud ze en geef informatie/kennis over.

Wie weet waar het uiteindelijk land en wat iemand ermee doet. Alles wat helpt om de publieke opinie te draaien helpt.

Ik ben ook hier en daar met mijn schoonvader in gesprek, die Trump /Putin vreselijk eng vind en een gevaar voor eu veiligheid, maar die wel consequent pvv stemt al jaren. Langzaamaan ben ik de parallellen tussen een Trump en een Wilders aan het introduceren. O.a. vriendjes met Rusland. En dat we moeten oppassen dat we niet dezelfde kant op gaan, want de koude oorlog/echte oorlog met Rusland moeten we nooit meer willen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Taal is een wapen.
Dat is onjuist.
  1. Als je Wikipedia: Autobahn (zie kopje 1930s) doorleest dan lees je dat de aanleg van infrastructuur een vorm van dwangarbeid was en propaganda.
  2. De meer besteedbaar inkomen was vooral het gevolg dat mensen langer moesten werken (zie Wikipedia: Economy of Nazi Germany). Echter het uurloon bleef hetzelfde.
De reden waarom dat veel mensen dit toch geloven is omdat Hitler een meester in propaganda was en dat wanneer je amerikanen vraag naar "German Efficiency" ze vooral de "Nazi efficiency" bedoelen omdat ze de geschiedenis van Duitsland niet kennen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Bedankt voor de correcties met mijn vergelijking, ik was me van het inkomen bewust waar dit door komt. Overigens van de infrastructuur niet helemaal, dus dat is altijd goed om te weten.

Mijn voorbeelden zijn misschien niet correct, maar er zijn vast ook andere dingen te noemen. Het gaat me er vooral om, om mensen een herkenbare (extreme en duidelijke) vergelijking te geven en die te laten overdenken, wanneer dit nodig is. Daar zijn misschien wel betere voorbeelden voor, maar gaat misschien wat offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]Want daarna praten mensen erover dat Trump niet zò slecht als Hitler was, maar daarmee is de vergelijking met Hitler er wel.
Het schaamteloze (en domheid) is dat in de VS men dan blijkbaar gaat denken dat Hitler blijkbaar niet zo'n kwaaie jongen was als men dacht en zelfs dat de beste man verkeerd is afgeschilderd.

Het absolute kwaad wordt gewoon weggerelativeerd. Rechters willen impeachen vanwege ongewenste uitspraken? Geen enkel probleem voor justitie, parlement en senaat. Maar weinig media die daarover schrijft enzovoort. En zo zie je zelfs quotes van Hitler in praktijk gebracht worden, als je de leugen maar vaak genoeg herhaalt wordt het vanzelf waarheid.

Dat de VS economische zelfmoord pleegt is dan niet zo heel erg eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

cleef schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:44:
Bedankt voor de correcties met mijn vergelijking, ik was me van het inkomen bewust waar dit door komt. Overigens van de infrastructuur niet helemaal, dus dat is altijd goed om te weten.

Mijn voorbeelden zijn misschien niet correct, maar er zijn vast ook andere dingen te noemen. Het gaat me er vooral om, om mensen een herkenbare (extreme en duidelijke) vergelijking te geven en die te laten overdenken, wanneer dit nodig is. Daar zijn misschien wel betere voorbeelden voor, maar gaat misschien wat offtopic.
Geen probleem, en ook ik heb die fout in het verleden gemaakt.

Wel nog twee tips (die handig zijn in de discussie met je schoonvader):
  1. Bij het kiezen van vergelijkingsmateriaal is het vaak verstandig om te weten hoe groot de kans is dat jij of je discussiepartner er naast kan zitten. Ik controleer regelmatig of mijn vergelijking juist is en het is gewoon pijnlijk hoe vaak ik zinnen moet verwijderen.
  2. Iets vergelijken gaat vaak alleen als je een relatieve hoge mate van onjuistheid toestaat. En ik ga mijn eigen tip negeren om een voorbeeld te maken: Mannen en vrouwen vergelijken kleuren op een andere manier.
Een vergelijking maken doe je vooral om, zoals je zelf ook aangeeft, direct iets herkenbaars te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39
nwagenaar schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:52:

[...]

Punt is wel dat het gewoon uit het onderwijs budget moet komen en maar een schamele paar miljoen is. Niks extra geld, bij een ministerie dat al onder de kaasschaaf ligt.

Trump oefent nu ook druk uit op de Fed voor een lagere rentestand.
https://al24news.com/en/t...s-amid-economic-concerns/
De Fed is bij wet een onafhankelijke instantie die immuun zou moeten zijn voor politieke druk.
Welke andere halve dictator richt al een tijd zijn land ten gronde door politiek bepaalde rentestanden? Turkije...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:00
wildhagen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:38:
[...]

AD Liveblog (https://www.bndestem.nl/b...erwijs-opheffen~a8070050/)

WTF? Ministerie van Onderwijs opheffen? Het wordt steeds idioter met die gast.... :X
Het heeft iets langer geduurd, maar daar is het decreet dan:

Trump ondertekent decreet dat einde moet maken aan ministerie van Onderwijs

https://www.nu.nl/verkiez...sterie-van-onderwijs.html
President Donald Trump heeft donderdag een decreet ondertekend dat een einde moet maken aan het Amerikaanse ministerie van Onderwijs. Trump wil zo de staten de volledige bevoegdheid geven om het onderwijs vorm te geven.

Het decreet geeft onderwijsminister Linda McMahon de opdracht om het proces in gang te zetten. Om het ministerie definitief af te schaffen, heeft Trump nog de steun van het Congres nodig.
(...)
Als het daadwerkelijk wordt afgeschaft, komt de zeggenschap over het onderwijs volledig bij de staten te liggen. De federale overheid heeft er dan niets meer mee te maken.
(...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

skimine schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:37:
[...]

Het heeft iets langer geduurd, maar daar is het decreet dan:

Trump ondertekent decreet dat einde moet maken aan ministerie van Onderwijs

https://www.nu.nl/verkiez...sterie-van-onderwijs.html

[...]
Ik las dat artikel ook op nu.nl, en moest meteen denken aan wat we hier in Nederland hebben gedaan in 2015 met de decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten zoals jeugdzorg en langdurige zorg aan zieken en ouderen. Het resultaat was dat de overheidsuitgaven naar beneden gingen, maar de gemeenten deze kosten moesten dragen. Het gevolg was dus dat de gemeenten de belastingen verhoogden of andere uitgaven verlaagden om deze nieuwe taak te bekostigen.

Ik verwacht daarom dat in Amerika het vergelijkbaar zal lopen en de staten ineens extra kosten moeten maken. Uiteindelijk blijft die rekening het zelfde (of zelfs hoger) en zal men als burger er financieel niet veel mee opschieten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:46:
[...]

Ik verwacht daarom dat in Amerika het vergelijkbaar zal lopen en de staten ineens extra kosten moeten maken. Uiteindelijk blijft die rekening het zelfde (of zelfs hoger) en zal men als burger er financieel niet veel mee opschieten.
Met het verschil dat men in de VS een "right for home education" kent.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/Homeschool_education_by_state.webp/1920px-Homeschool_education_by_state.webp.png

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Homeschooled_students_in_the_United_States.webp/2560px-Homeschooled_students_in_the_United_States.webp.png

Op weg naar de 4 miljoen (!). Die rekening zal daarom waarschijnlijk wat indirecter aankomen. Komt voor de mensen die weer terug willen gaan naar de oude tijden goed uit, want wat je niet kan zien (in deze situatie dus de kosten) kun je niet geloven. Met uiteraard een enkele uitzondering.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:24

Killjoy

Klingon lawn products

[...]

Ik las dat artikel ook op nu.nl, en moest meteen denken aan wat we hier in Nederland hebben gedaan in 2015 met de decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten zoals jeugdzorg en langdurige zorg aan zieken en ouderen. Het resultaat was dat de overheidsuitgaven naar beneden gingen, maar de gemeenten deze kosten moesten dragen. Het gevolg was dus dat de gemeenten de belastingen verhoogden of andere uitgaven verlaagden om deze nieuwe taak te bekostigen.

Ik ga even niet naar een bron zoeken, maar het departement of education heeft als belangrijke taak om het onderwijs te financieren in minderbedeelde staten. Daarvoor betalen de staten die economisch sterk zijn. Nu is het geen toeval dat van die staten er maar een republikeins is. Met de afschaffing van het Departement of Education zal er voor die arme staten een duale keuze zijn. 1) bezuinigen op het onderwijs of 2) andere financiers zoeken. Driemaal raden wie van beide scenarios profiteren.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-09 16:52

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Dus trump is stap voor stap de hele overheid aan het ontmantelen. De rechters worden ook tegengesproken.
Niet heel vreemd aangezien hij de overheid van de VS verantwoordelijk acht voor zijn verlies in 2020.
Bovendien zit zo'n overheid en justitie alleen maar in de weg wanneer je een eigen dictatuur wil beginnen.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:56
Homeschooling is natuurlijk ook grotendeels een conservatieve aangelegenheid. Ook zie je al langer dat de conservatieve staten bezig zijn publiek onderwijs te ontmantelen.
Er zijn al flink wat staten, toevallig niet nagenoeg allemaal rood, die een voucher systeem hebben waarbij de staat dus toeslagen verleend aan ouders die hun kinderen naar privé scholen sturen. Ook weer gedragen door het idee dat public education "broken and too woke" is, maar ipv geld te investeren om dat op te lossen, sturen we het geld liever naar ongecontroleerde privé instituten, want dan hoeven we tenminste niks te leren over zaken die niet in ons straatje passen. The bubble...
Eén van de redenen dat in vorig jaar gekozen heb voor dual citizenship. Men vroeg mij wel eens waarom ik dat zou willen gezien de moeite en de bijkomende kosten, maar dit is precies de reden.
Dat wil niet zeggen dat we op termijn niet alsnog onze biezen pakken met deze idioterie, maar toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het Pentagon gaat miljardair en adviseur van president Donald Trump Elon Musk inlichten over de plannen van het Amerikaanse leger voor een eventuele oorlog met China. Dit hebben twee Amerikaanse functionarissen donderdag gezegd tegen The New York Times gezegd, meldt de krant.

Het Pentagon gaat miljardair en adviseur van president Donald Trump Elon Musk inlichten over de plannen van het Amerikaanse leger voor een eventuele oorlog met China. Dit hebben twee Amerikaanse functionarissen donderdag gezegd tegen The New York Times gezegd, meldt de krant.

Volgens The New York Times zijn operationele plannen voor grote gebeurtenissen zoals een eventuele oorlog met China uiterst moeilijk te begrijpen voor mensen zonder grondige ervaring in militaire planning. Daarbij ontstaat volgens de krant mogelijk een belangenconflict voor Musk omdat hij als baas van autobouwer Tesla financiële belangen heeft in China en met zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX diensten levert aan het Pentagon.

De reden waarom Musk toegang krijgt tot de informatie is onduidelijk. Hij heeft geen rol in het Amerikaanse militaire apparaat en adviseert Trump niet over militaire zaken met betrekking tot China. Mogelijk houdt het verband met Musks taskforce voor overheidsefficiëntie (DOGE), die ook in het budget van het Pentagon wil bezuinigen, aldus The New York Times.
Bron: https://www.bndestem.nl/b...orlog-met-china~a7a0108a/

Zitten hier ook (tien)duizenden ontslagen bij Defensie aan te komen om alles efficiënter te maken, zoals bij eerdere ministeries?

Of eventueel zelfs een sluiting van het gehele ministerie, net zoals bij Education gebeurt?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

We weten dat RFK jr een voorstander is van het opbouwen van immuniteit ipv inenting. Dus Immuniteit opbouwen door het virus te laten doorgaan geldt ook bij dieren, toch?
De Amerikaanse minister van Volksgezondheid Robert F. Kennedy Jr. denkt erover om de vogelgriep (H5N1) zijn gang te laten gaan in pluimveebedrijven. Bedoeling is om te kijken of sommige kippen immuun zijn. Wetenschappers waarschuwen dat het een ‘desastreus idee’ is.
Bron: https://www.destentor.nl/...desastreus-idee~a61789cf/

Het virus laten rondlopen maakt de kans aanzienlijk groter dat het ook gaat muteren naar andere dieren en-of uiteindelijk de mens.

De uitbraak van de vogelgriep heeft al gevolgen voor de voorraad van eieren in de US (lees: de aanzienlijke verhoging). Nog een saillant detail is dat de vogelgriep al is gevonden in zoogdieren (onder andere runderen) en aangezien dat American Beef behoorlijk wordt gezien als belangrijk (zeker in republikeinse staten) vermoed ik dat dit de volgende industrie gaat worden dat te maken krijgt met problemen als dit idee daadwerkelijk werkelijkheid gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De Amerikaanse minister van Justitie Pam Bondi zegt dat mensen die Tesla's vernielen hard zullen worden aangepakt. Ze kondigde aan dat drie mensen zijn aangeklaagd voor aanvallen op de elektrische auto's en oplaadstations.

,,Laat dit een waarschuwing zijn", stelt Bondi. ,,Als je meedoet aan deze golf van binnenlands terrorisme tegen Tesla-eigendommen zal het ministerie van Justitie je achter de tralies zetten."

Sinds Elon Musk, de eigenaar van Tesla, een politieke bondgenoot is geworden van president Donald Trump zijn de auto's vaker het doelwit van vandalisme. Een van de drie die nu wordt aangeklaagd schreef bijvoorbeeld een beledigende opmerking over Trump op een laadstation en stak dat daarna in brand.

Het is niet bekend wat de exacte aanklachten zijn, maar het ministerie heeft wel bekendgemaakt dat de verdachten celstraffen tussen vijf en twintig jaar kunnen krijgen. Trump heeft eerder gezegd dat de vandalen vervolgd zouden worden voor terrorisme.
AD Liveblog (https://www.bndestem.nl/b...arschuwing-zijn~a8070050/)

Typerend dat dit alleen geld voor mensen die iets tegen auto's/dealers van het merk Tesla doen, dat dat zelfs als terrorisme gezien wordt ipv vandalisme. Bij andere automerken mag dit blijkbaar wel gewoon, of wordt het iig minder zwaar bestraft en al helemaal niet als terrorisme, hooguit als vandalisme.

Zal er zeker absoluut he-le-maal niks mee te maken hebben dat Musk dikke maatjes met Trump is?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
wildhagen schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:27:
[...]

AD Liveblog (https://www.bndestem.nl/b...arschuwing-zijn~a8070050/)

Typerend dat dit alleen geld voor mensen die iets tegen auto's/dealers van het merk Tesla doen, dat dat zelfs als terrorisme gezien wordt ipv vandalisme. Bij andere automerken mag dit blijkbaar wel gewoon, of wordt het iig minder zwaar bestraft en al helemaal niet als terrorisme, hooguit als vandalisme.

Zal er zeker absoluut he-le-maal niks mee te maken hebben dat Musk dikke maatjes met Trump is?
Mja, als ik jou nu een klap geef is het mishandeling. Als jij volgend jaar minister bent en ik geef je een klap dan zal dat toch anders gezien worden (en mogelijk gestraft) dan een simpele klap maar eerder als een soort 'politieke aanslag'.

Niet raar dus dat het anders wordt gezien.

Het verbaast mij wel dat je weinig tegengas hoort uit zijn bedrijf. Geen idee of dat angst is of dat het personeel en de raad achter Musk staan hierin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Killjoy schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 01:04:
[...]
Ik ga even niet naar een bron zoeken, maar het departement of education heeft als belangrijke taak om het onderwijs te financieren in minderbedeelde staten. Daarvoor betalen de staten die economisch sterk zijn. Nu is het geen toeval dat van die staten er maar een republikeins is. Met de afschaffing van het Departement of Education zal er voor die arme staten een duale keuze zijn. 1) bezuinigen op het onderwijs of 2) andere financiers zoeken. Driemaal raden wie van beide scenarios profiteren.
De grootste uitgaven van deze ministerie is het faciliteren in financial aid met het idee om ook minder bedeelden toegang te geven tot opleidingen na high school. Iets wat de republikeinen al sinds de oprichting een doorn in hun oog is.

Ik vermoed dat de progressievere staten (die over het algemeen rijker zijn) dit zullen voortzetten in een bepaalde manier, maar effectief gaat het ervoor zorgen dat niet iedereen toegang krijgt tot hogere educatie; studeren in de US is enorm prijzig en door het wegvallen van deze ministerie is de kans zeer groot dat bepaalde groepen van minder bedeelden niet verder gaan komen dan High School.

Dat komt aan de ene kant goed uit, immers Trump heeft aangegeven om zoveel mogelijk (ongedocumenteerde) migranten te deporteren en iemand moet deze werkzaamheden overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
President schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:31:
[...]

Mja, als ik jou nu een klap geef is het mishandeling. Als jij volgend jaar minister bent en ik geef je een klap dan zal dat toch anders gezien worden (en mogelijk gestraft) dan een simpele klap maar eerder als een soort 'politieke aanslag'.
Voor wat betreft de laadstations heb je een punt. Musk is overigens géén minister. Echter, er is er maar één van die drie die daarvoor vervolgd worden.

Het gaat bij die andere 2 ook om beschadigingen van individuele Tesla auto's wat als terrorisme gezien (en vervolgd) wordt. En die zijn géén eigendom van het bedrijf maar van particulieren (of lease etc).

En dan heb ik zoiets van, waarom wordt het vernielen van een individuele Tesla-auto als terorrisme gezien, en het vernielen van een auto van een ander merk op zijn hoogst als vandalisme?

Dat stinkt een beetje en riekt naar vriendjespolitiek.
Het verbaast mij wel dat je weinig tegengas hoort uit zijn bedrijf. Geen idee of dat angst is of dat het personeel en de raad achter Musk staan hierin
Dat vind ik niet verbazend, als je ziet hoe schandalig Musk met zijn personeel omgaat (en mensen in zijn algemeen). Al jarenlang, is niet nieuw.

Hij heeft al vaker laten zien dat hij je, als je kritiek op hem uit wat hem niet zint, niet schroomt om zo iemand compleet kapot te maken en zwart te maken met van alles en nog wat. Zie de Pedo Guy-affaire destijds.

En zeker met bovenstaande, als ze kritiek op Tesla (en dus Musk) nu ook al als terrorisme gaan zien, zouden ze die werknemers met kritiek ook als terrorist kunnen gaan wegzetten en vervolgen.

Ik kan me voorstellen dat zo'n werknemer daar niet écht op zit te wachten in deze tijd...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:34

boesOne

meuh

Totale onzin om de term terrorisme uit de kast te trekken voor vandalisme. Dit riekt niet alleen naar vriendjespolitiek, dit is machtsmisbruik en intimidatie. Laten we aub niet doen of dit begrijpelijk, normaal of wat dan ook is. Dit is machtsmisbruik van een corrupt ministerie.

Ten tweede, de democratie en rechtsorde worden gesloopt. Wat voor middelen heeft ''het volk'' om zijn ongenoegen te laten blijken? Moeten ze braaf op hun rug gaan liggen terwijl ze genaaid worden door Musk en Trump of zou er hier en daar wat weerstand komen, hoe ineffectief dat ook is op deze manier. Heck, ik zou verwachten dat op den duur het volk alles in de hens steekt op de manier waarop ze nu genaaid worden. Opstand tegen de tyrannie. Rellen. Het regime houdt zich niet aan de regels, dus waarom wij wel?

[ Voor 49% gewijzigd door boesOne op 21-03-2025 07:29 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Pro-Democraten advocaten bedrijf gaat diensten ter waarde van 40 miljoen dollar leveren aan regering Trump voor ondersteuning van diens policies in ruil voor het opheffen van een executive order tegen het bedrijf:

https://www.theguardian.c...xecutive-order-paul-weiss

Tot zover het tonen van ruggengraat. Eigenlijk hoop ik dat dit bedrijf gewoon wordt genoemd voor wat het is: een stel collaborateurs met een crimineel regime.

Verder kunnen ze nu natuurlijk vervolgd worden wegens omkoping.

[ Voor 3% gewijzigd door Amphiebietje op 21-03-2025 07:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Resolutie in het congres:
The document states that Ukraine's borders, established in 1991, remain Ukrainian - regardless of Russia's illegal military occupation, political manipulations, or attempts at forced annexation.
Zelfs al zou het aangenomen worden zal de MAGA koning het wel negeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2b1lYww6bgnuCi4GOmSURtjESGE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wc0r35YIG8VxfpYrE93ZLFH4.jpg?f=user_large

[Twitter: https://x.com/wartranslated/status/1902775802791342099]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 14:16
wildhagen schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 04:54:
[...]

Bron: https://www.bndestem.nl/b...orlog-met-china~a7a0108a/

Zitten hier ook (tien)duizenden ontslagen bij Defensie aan te komen om alles efficiënter te maken, zoals bij eerdere ministeries?

Of eventueel zelfs een sluiting van het gehele ministerie, net zoals bij Education gebeurt?
Verbaasd me dat hier niet meer aandacht voor is. Dit is de volgende stap die je al zag aankomen. Trump's staatsgreep is pas compleet als hij ook het leger onder controle heeft.

Denk dat Hegseth te weinig meters maakt / kan maken, dus nu wordt het tijd voor plan B. Stort het leger in een kansloze oorlog, zodat ze geen oog meer hebben voor binnenlandse dynamiek.

Bijkomend voordeel is dat je alle kansloze,, arme jonge mannen de gehaktmolen in kunt sturen zodat zij niet in opstand komen. De formule die zijn grote voorbeeld Putin ook hanteert.

Ben heel benieuwd welk flinterdun excuus er gaat komen om die oorlog te starten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Morrar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:07:
[...]

Verbaasd me dat hier niet meer aandacht voor is. Dit is de volgende stap die je al zag aankomen. Trump's staatsgreep is pas compleet als hij ook het leger onder controle heeft.

Denk dat Hegseth te weinig meters maakt / kan maken, dus nu wordt het tijd voor plan B. Stort het leger in een kansloze oorlog, zodat ze geen oog meer hebben voor binnenlandse dynamiek.

Bijkomend voordeel is dat je alle kansloze,, arme jonge mannen de gehaktmolen in kunt sturen zodat zij niet in opstand komen. De formule die zijn grote voorbeeld Putin ook hanteert.

Ben heel benieuwd welk flinterdun excuus er gaat komen om die oorlog te starten.
...en daarna blijkt dat al die waarschuwingen over de gevoeligheid van de Amerikaanse infrastructuur voor digitale infiltratie vanuit China spot-on waren, en wordt de VS op afstand platgelegd. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:18
Morrar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:07:
[...]

Zodra hij Europa heeft verdeeld met Poetin gaat hij Europa binnen. Zonder enig excuus overigens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:16
En de eerste invloed door de heffingen:
Meer dan 600 staalworkers in Iron Range verliezen hun baan doordat de auto-industrie bestellingen vermindert vanwege de importtarieven van Trump. Cleveland-Cliffs, de grootste ijzerertsoperator in Minnesota, legt zijn activiteiten in Hibbing en Virginia stil.
Bron: X-acccount Kirsten Verdel. Het staat in haar dagelijkse link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 22:22

hneel

denkt er het zijne van

DevWouter schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:38:
[...]

Dat is onjuist.
  1. Als je Wikipedia: Autobahn (zie kopje 1930s) doorleest dan lees je dat de aanleg van infrastructuur een vorm van dwangarbeid was en propaganda.
  2. De meer besteedbaar inkomen was vooral het gevolg dat mensen langer moesten werken (zie Wikipedia: Economy of Nazi Germany). Echter het uurloon bleef hetzelfde.
De reden waarom dat veel mensen dit toch geloven is omdat Hitler een meester in propaganda was en dat wanneer je amerikanen vraag naar "German Efficiency" ze vooral de "Nazi efficiency" bedoelen omdat ze de geschiedenis van Duitsland niet kennen.
offtopic:
Toch als kanttekening: in die tijd gingen heel wat nederlandse arbeiders vrijwillig aan de slag bij de bunkerbouw. Niet omdat ze zo pro-duits waren, maar puur uit armoede. Het loon wat ze bij de boeren kregen was nauwlijks genoeg om het hoofd boven water te houden. Bij de bunkerbouw verdienden ze al snel het dubbele.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Afbraak is het punt. Vanuit het verlengde van dominant denken. Onder de mantel van ideologie.

Dezelfde lijnen, enkel wat achter lopen op de curve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Realone schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 02:24:
Homeschooling is natuurlijk ook grotendeels een conservatieve aangelegenheid. Ook zie je al langer dat de conservatieve staten bezig zijn publiek onderwijs te ontmantelen.
Er zijn al flink wat staten, toevallig niet nagenoeg allemaal rood, die een voucher systeem hebben waarbij de staat dus toeslagen verleend aan ouders die hun kinderen naar privé scholen sturen. Ook weer gedragen door het idee dat public education "broken and too woke" is, maar ipv geld te investeren om dat op te lossen, sturen we het geld liever naar ongecontroleerde privé instituten, want dan hoeven we tenminste niks te leren over zaken die niet in ons straatje passen. The bubble...
Door de bank genomen staat homeschooling gelijk aan indoctrinatie. Er is een enorm fundament voor enablement bij beschikbaar, maar als je naar de invulling van curricula kijkt … het is schrikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
[...]

Tegelijkertijd is een Amerikaanse staat nog praktisch een volwaardig land. Met eigen grondwet, regering, wetten, belastinginkomsten, etc. en natuurlijk qua bewonersaantal. Zelfs de kleinste staat Wyoming heeft nog net geen 600.000 inwoners.

Waar een Nederlandse gemeente volledig afhankelijk is van de overheid, qua wetten, regels, taken en inkomsten (WOZ, parkeerinkomsten en nog wat daargelaten).
Virtuozzo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Door de bank genomen staat homeschooling gelijk aan indoctrinatie. Er is een enorm fundament voor enablement bij beschikbaar, maar als je naar de invulling van curricula kijkt … het is schrikken.
Daar maak ik me ook het meeste zorgen over, les geven is echt een vak en op school leer je meer dan alleen feitjes / lezen / rekenen maar ook functioneren in een andere omgeving met andere regels/normen dan thuis, en sociale interactie met mensen uit een ander gezin / bubble.
Plus dat homeschooling ook vereist dat iemand thuis is. In de VS hebben zat mensen al 2 inkomens (al dan niet meerdere banen) nodig om rond te komen.

Men gaat bij de beeldvorming uit van een upper middle class gezin in een plattelandsdorpje waar de man 150k/jaar verdient en de vrouw thuis kan blijven met de kinderen.
Het feit dat 80% in steden woont en het median inkomen 90k is, maakt dat dat niet klopt.
En de armsten wonen in met name rode staten:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Median_Household_Income_per_County_as_of_2021_according_to_the_USDA_Economic_Research_Service_Final_Ver.png

[ Voor 33% gewijzigd door DropjesLover op 21-03-2025 09:44 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
Amphiebietje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:51:
Pro-Democraten advocaten bedrijf gaat diensten ter waarde van 40 miljoen dollar leveren aan regering Trump voor ondersteuning van diens policies in ruil voor het opheffen van een executive order tegen het bedrijf:

Tot zover het tonen van ruggengraat. Eigenlijk hoop ik dat dit bedrijf gewoon wordt genoemd voor wat het is: een stel collaborateurs met een crimineel regime.

Over deze strategie stond gisteren een interessante column van Heleen Mees in de Volkskrant:
Gevraagd naar president Donald Trump, haalde een New Yorkse galeriehouder op de kunstbeurs Tefaf zijn schouders op. Hij had verschillende vrienden die hun leven lang met hem te maken hadden gehad in de New Yorkse vastgoedwereld, en daar was Trump ook altijd superagressief geweest. Als hij een gebouw wilde kopen, deed Trump niet gewoon een bod, maar spande eerst rechtszaken aan tegen de eigenaar.

Dan claimde Trump bijvoorbeeld dat hij recht had op de lucht boven het gebouw. Als zijn prooi na een aantal processen uitgeput in de touwen hing, sloeg Trump toe. Zo moest je, aldus de galeriehouder, ook de invoertarieven zien die elke economische logica tarten. Het gaat Trump niet om die invoertarieven, hij gebruikt de tarieven om zijn tegenstanders eronder te krijgen.

Het is slechts een van de manieren waarop Trump zijn opponenten probeert te breken. Zo diende hij tegen verschillende mediaorganisaties smaadklachten in. Met succes. ABC News en Meta hebben de rechtszaken voor tientallen miljoenen dollars geschikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
nwagenaar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:09:
We weten dat RFK jr een voorstander is van het opbouwen van immuniteit ipv inenting. Dus Immuniteit opbouwen door het virus te laten doorgaan geldt ook bij dieren, toch?

[...]

Het virus laten rondlopen maakt de kans aanzienlijk groter dat het ook gaat muteren naar andere dieren en-of uiteindelijk de mens.

De uitbraak van de vogelgriep heeft al gevolgen voor de voorraad van eieren in de US (lees: de aanzienlijke verhoging). Nog een saillant detail is dat de vogelgriep al is gevonden in zoogdieren (onder andere runderen) en aangezien dat American Beef behoorlijk wordt gezien als belangrijk (zeker in republikeinse staten) vermoed ik dat dit de volgende industrie gaat worden dat te maken krijgt met problemen als dit idee daadwerkelijk werkelijkheid gaat worden.
Ach, "wetenschap is maar een mening" zal binnen team Trump wel de gangbare houding zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Amphiebietje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:51:

Vanuit moreel standpunt snap ik je standpunt, vanuit praktisch standpunt begrijp ik hun keuze maar al te goed.

Een contract met de (federale) overheid - helemaal als het gaat om jurdische diensten - zijn goud geld waard.

En via een Executive Order heeft Trump hun in de hoek gedreven, daarbij gezien de manier hoe Trump nu omgaat met rechterlijke uitspraken verwacht ik dat ze eieren voor hun geld hebben gekozen want uiteindelijk moet er wel geld verdiend worden.

Mafiosi praktijken ten top en effectief de manier hoe Trump handelt (helaas).
olafmol schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:03:
[...]
Ach, "wetenschap is maar een mening" zal binnen team Trump wel de gangbare houding zijn.
Gezien zijn vorige regeringsperiode ten tijde van COVID-19 weten we al dat wetenschap zelfs minder dan een mening is...

[ Voor 12% gewijzigd door nwagenaar op 21-03-2025 10:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 02:01

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
olafmol schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:02:
[...]

Over deze strategie stond gisteren een interessante column van Heleen Mees in de Volkskrant:

[...]
Het heeft aardige overeenkomsten met hoe Rusland ook te werk gaat met onderhandelen: eis de meest onzinnige en verbeeldingstartende zaken, ga overal een probleem van maken en eindig uiteindelijk met meer dan waarmee je begon, gewoon door te blijven zeuren en jengelen.

Maar dat is het probleem niet uiteindelijk: het probleem is dat een congress het toestaat, accepteert en zelfs toejuicht. Het probleem is dat ook een Schumert erin mee gaat door dan toch maar voor een hemelstergende begroting te stemmen ('want anders is de schade nog erger': https://www.cbsnews.com/n...25-senate-democrats-vote/), terwijl het gewoon een gijzeling is waar je naar kijkt. Men beweegt alleen maar mee, zonder daadwerkelijk iets te doen en dan blijf je maar ruimte geven aan deze manier van 'onderhandelen' (als je het al zo wilt noemen, de facto is het gewoon een ordinaire shake down).

Men lijkt niet door te hebben dat deze shortterm appeasements / 'obey in advance'-taktieken simpelweg niet werken: je beperkt de schade niet, je stelt het simpelweg uit terwijl je Trump nog meer macht geeft en de grenzen weer verder opschuiven. Men zit nu dus op het punt dat als je een begroting maakt naast je sloopwerkzaamheden, waarbij je niemand van de oppositie zelfs maar de schijn van inspraak geeft, men toch helpt het door het congress te krijgen als enkele democraten maar geloven dat er anders nog meer kapot gemaakt gaat worden.

Je moet nooit buigen voor een schoolyardbully, nooit. Doe je dat wel, dan gaat de ellende alleen maar groter worden. Die mensen uit de vastgoedwereld leken dat niet te snappen, de mensen in de politiek lijken het niet te snappen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik zie dat wat anders. Er zijn altijd acteurs geweest in de VS die autocratisch qua insteek waren. Wat er veranderd is echter is motivatie. Er is altijd een balans tussen plicht en hebzucht. Traditioneel woog plicht zwaarder dan hebzucht. Maar momenteel is het duidelijk bij de overheid aan beide zijdes dat de graai tijd is begonnen. Als jij ziet dat jouw collegas hun slaatje slaan doe jij dat waarschijnlijk ook. Het zijn moedwillige verraders geworden omdat hebzucht boven plicht is gekomen. De senaat en het huis zijn als gevolg daarvan corrupte meelopers van het regiem.

Er is verbazing dat senaat, huis en democraten zo weinig weerstand bieden. Die verbazing is niet nodig; het is tijd om te graaien. Dus dat doen ze en zo komt Trump ermee weg. Ik vermoed dat juridisch het systeem ook tandeloos is.

Dus tenzij het leger of het volk direct ingrijpt is de democratie dood en ik vermoed dat het dat is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 14:16
Auredium schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:36:
Dus tenzij het leger of het volk direct ingrijpt is de democratie dood en ik vermoed dat het dat is.
Inderdaad, ik denk ook dat voor vrijwel iedereen an sich meebuigen nu veel meer opportuun is dan weerstand bieden, maar voor het collectief is het wel funest. Maar ja, wil jij degene zijn die straks een Navalny-tje doet als Trump zijn strafkampen ingericht heeft...

Het leger lijkt me ook de laatste strohalm, maar de berichtgeving van vandaag laat zien dat men daarmee ook al met een plan B bezig is.

Aan de positievere kant; het besef lijkt ook bij overheden in te dalen dat de VS definitief verloren zijn en dat we moeten scheiden. Bij ons wordt inmiddels openlijk gesproken over terugdraaien van Cloud migraties. Ook met contacten in / reizen naar de VS is men inmiddels veel terughoudender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 02:01

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
@Auredium zonder de motivatie per lid te bekijken, dan krijg je mogelijk dat punt van jou er nog bij (al is motivatie van mensen moeilijk te peilen, het gedrag benoemen is eenvoudiger). Maar ook daar gaat de vlieger op dat het enorm shortterm denken is als je denkt te kunnen gaan graaien: bij die vorm van samenleving waar men daar naartoe lijkt te gaan zul je als 'have' voortdurend over je schouder mogen kijken. Een 'might makes right' impliceert namelijk ook dat iedereen om je heen mee aan het spelen is in het 'game of thrones'-spel.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wozmro
nwagenaar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:09:

[...]

Eigenlijk is dit toch een enorm risico, ook voor Europa/de rest van de wereld.

RFK Jr wil het virus zijn ding laten doen in een populatie van miljoenen dicht op elkaar gepakte zwakke dieren met weinig genetische diversiteit.

En daarbovenop zullen ze er zelf niet over communiceren naar de buitenwereld want er is zogezegd niets aan de hand en de overheidsdiensten zijn gesaneerd.

Eigenlijk is dit biologische oorlogsvoering. Europa zou vandaag de grenzen moeten sluiten voor alles wat Amerikaans is. Mensen en goederen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Auredium schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:36:
Ik zie dat wat anders. Er zijn altijd acteurs geweest in de VS die autocratisch qua insteek waren. Wat er veranderd is echter is motivatie. Er is altijd een balans tussen plicht en hebzucht. Traditioneel woog plicht zwaarder dan hebzucht. Maar momenteel is het duidelijk bij de overheid aan beide zijdes dat de graai tijd is begonnen. Als jij ziet dat jouw collegas hun slaatje slaan doe jij dat waarschijnlijk ook. Het zijn moedwillige verraders geworden omdat hebzucht boven plicht is gekomen. De senaat en het huis zijn als gevolg daarvan corrupte meelopers van het regiem.

Er is verbazing dat senaat, huis en democraten zo weinig weerstand bieden. Die verbazing is niet nodig; het is tijd om te graaien. Dus dat doen ze en zo komt Trump ermee weg. Ik vermoed dat juridisch het systeem ook tandeloos is.

Sociopathic Society: A People's Sociology of the United States
Charles Derber introduces and vividly explains the idea of a sociopathic society and why the idea has become necessary to understand today s world.Sociopathic society is rooted in governments and economies, not psychiatry. The book offers a new sociology of societies organized around antisocial values, which ultimately lead to societal and planetary self-destruction. Most of the sociopathic behaviors are perfectly legal and are perpetrated by governments, financial institutions, and corporate capitalism.Focusing on the United States, Derber connects the dots of Wall Street meltdown, guns and murder, uninhibited greed, the 1% and the 99%, a new crisis of unemployable surplus people, Hurricane Sandy and global warming, cheating scandals, and more including the war on democracy itself.Although the book brings together a breathtaking set of stories of a system run wild, it also offers hope, showing pathways for confronting and avoiding the many ways a society can commit sociocide.
Conservatism’s Long Secret Journey: From Medievalism to Fascism
An examination of conservatism as a resurgent and even dominant ideology, politics, and dis-course primarily in America and the Islamic world, to some degree in Great Britain, and to a less-er extent in Western Europe and other modern societies since the 1980s. It investigates and uncovers what conservatism has so successfully kept as its best secret and mystery, its root and its ultimate outcome, especially in America in contrast to Europe where it has not been so successful. The book rediscovers the point of origin and destination, namely the genesis and end-point of conservatism. It explores and detects the root, ‘golden past’ of conservatism in a different light or rather darkness, and diagnoses and predicts the destiny, ultimate future of conservatism in the same way. It reveals conservatism as the ‘child’ of the tyrannical, irrational past and the ‘parent’ of the totalitarian, anti-rational present and future. By uncovering its long hidden journey be-tween these two points, this book renders conservatism’s best kept into the worst kept by analogy to the emperor’s clothes.
Begint het allemaal duidelijk te worden?

Corner Stone of toxicity through predispostions -> Narratives -> Masking -> Cultural Engineering -> Effect driven Conditions

Insert Chaotic Actor.

Presto. Van Gingrich terug tot Weyrich en verder terug tot Birch en de Goldbugs, hun scripts zijn in elk opzicht reëel. Heb je dan een kleine kring die volstrekt gestoord maar georganiseerd is, dan doen de reflexen van conformisme en geloofsgedrag de rest.

Ons gedrag is de arena, én de hefboom.

Bij dit soort dynamiek van netwerkfenomenen maakt het op gegeven moment niet langer uit wat organisch is, wat georganiseerd is, er komt vanzelf een samenloop van effecten waardoor de klassieke gedragskaders van netwerkcorruptie die aan de basis liggen van elke cyclus van autoritarisme zelfversterkend worden.

Gigantische rode vlag voor het Nederlandse, maar dit terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Eigenlijk is dit biologische oorlogsvoering. Europa zou vandaag de grenzen moeten sluiten voor alles wat Amerikaans is. Mensen en goederen.
Ja, dan doe je dat op 00:00 morgen, en direct om 00:05 kondigt Trump dan importheffingen van 100 procent (of een complete boycot) aan op alle Europese artikelen en legt effectief onze economie plat. Want Europa speelt vals en wil niks uit de VS afnemen.

Of hij dreigt met annexatie van Europa, a la Canada, Mexico, Groenland, Panama-kanaal etc.

Lijkt me ook suboptimaal qua uitkomst voor ons zeg maar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!
wildhagen schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Ja, dan doe je dat op 00:00 morgen, en direct om 00:05 kondigt Trump dan importheffingen van 100 procent (of een complete boycot) aan op alle Europese artikelen en legt effectief onze economie plat. Want Europa speelt vals en wil niks uit de VS afnemen.

Of hij dreigt met annexatie van Europa, a la Canada, Mexico, Groenland, Panama-kanaal etc.

Enkel reageren en volgen op het spel van actoren van autoritarisme is een gruwelijk hellend vlak. Het is wat ze nodig hebben, reactief gedrag wordt immers bij pressie altijd reactant gedrag.

We gaan voorbij aan hoe zwak men daar staat, en hoe krampachtig men weg moet blijven van het normale, conforme spelbord van beschaving - want daar gaat men onderuit.

Dwing actoren van autoritarisme tot het weg stappen van hun spelbord en laat ze aldus vooruit struikelen in reactief gedrag en hun reflex tot reactant gedrag blijft beheersbaar.

Doe je dat niet, dan zijn zij degenen die ruimte kunnen scheppen om zelf te vullen. En dat houdt niet op. Immers, zero sum, existentieel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
wildhagen schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Suboptimaal is het zeker, dat klopt.

En daar bovenop heb je ook nog eens de preventieparadox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
olafmol schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:02:
[...]

[...]
Eigenlijk is dus de eerste stap om al gelijk het spelletje niet mee te spelen.
Want de rechtszaken van Trump zijn zo ridicuul dat wanneer je je daar met een zelfde (dure) advocatenleger tegen gaat verweren je inderdaad leeg loopt. Terwijl je tegen zijn bizarre claims echt geen leger nodig hebt, maar dat dat wel de reflex is.
Al zijn rechtszaken tegen de verkiezingen van 2019 zijn ook gefaald bij gebrek aan concreet bewijs.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DropjesLover schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:35:
[...]

Eigenlijk is dus de eerste stap om al gelijk het spelletje niet mee te spelen.
Want de rechtszaken van Trump zijn zo ridicuul dat wanneer je je daar met een zelfde (dure) advocatenleger tegen gaat verweren je inderdaad leeg loopt. Terwijl je tegen zijn bizarre claims echt geen leger nodig hebt, maar dat dat wel de reflex is.
Al zijn rechtszaken tegen de verkiezingen van 2019 zijn ook gefaald bij gebrek aan concreet bewijs.
Trump heeft altijd misbruik gemaakt van het conformisme en geloofsgedrag in reguliere samenleving, het toegepast accelerationisme bij de storm van rechtszaken als middel tot pressie - en zelf zich enkel aan eigen spelbord houden.

Het staat me even niet meer precies bij wanneer het was, maar er is slechts een dergelijk geval waar hij de plank volledig mis sloeg. Dat ging om - zoals altijd - een conflict over vastgoed en aanbesteding met, nu ja, nogal saillante figuren, en daar liep hij tegen een kliek uit Kazachstan aan. Die dwongen hem op het normale spelbord, en vervolgens confronteerden ze hem met hun veel grotere gewicht in het grijze en zwarte circuit. Trump gaf zich volledig over. Daarna beginnen zijn avonturen in Kazachstan, met de aluminium boeren, de weg naar de Trump Tower in Moskou en zo voorts en zo verder.

De crux zit hem in zijn draaiboek. Hij doet altijd hetzelfde. Hij speelt de spreekwoordelijke "heel" alsof het worstelen is, zaait storm en chaos, propageert ruis voor accelerationisme, en laat tegenstanders zich vastbijten in reactie.

Dat werkt zolang als de tegenstander hapt of reageert. Wie opzij stapt en hem vooruit laat struikelen, dan wringt Trump zich in bochten om te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Trump takes questions:
Two parties will very soon reach a complete ceasefire, and then begin to discuss the issue of territories (!), - Trump
Nieuwe insteek zo te zien, wapenstilstand zonder verdere toezeggingen?

En een stukje logica...
Force Ukraine to the negotiating table by cutting aid and intel, leaving them extremely vulnerable: Yes

Allowing Russia to continue their missiles strikes on Ukraine without imposing sanctions or any form of consequences: Yes

Because they are fighting each other.
🇺🇸 Trump claimed once again that he is the world's greatest dealmaker, announcing that the US, Ukraine, and Russia have outlined the "contours" of a settlement deal. Speaking with his signature bravado, he insisted that under his leadership, a full ceasefire would be reached very soon, followed by negotiations on territorial issues. "Nobody makes deals like I do," Trump boasted, suggesting that his approach was already bringing the warring sides closer to an agreement.

[ Voor 31% gewijzigd door Tens op 21-03-2025 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wat een zootje, ik krijg niet de indruk dat Trump en z'n leger van vastgoed jongens, foxnews commentatoren, merchandise verkopers enig idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Straks met Poetin aan tafel zittende een recept voor een complete afgang wat Trump vast de meest fantastische deal zal noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Ondertussen in de rechtbank van rechter Boasberg

De rechter is niet echt gecharmeerd van de reactie van de overheid ...
Entering the 75-minute hearing Friday, Boasberg appeared frustrated, telling Deputy Assistant Attorney General Drew Ensign at the onset that the recent filings included “intemperate, disrespectful language” he couldn’t recall ever seeing before from the federal government.
En ook het proces voordat de Venezolaanen uitgezet werden vind de rechter verdacht.
“Why was this proclamation essentially signed in the dark on Friday night or early Saturday morning, and then these people rushed onto planes? It seems to me the only reason to do that is you know it’s a problem and you want to get them out of the country before a suit is filed,” the judge told the government.
En hij lijkt het grotendeels eens te zijn met de ACLU
Boasberg at many points seemed to agree with Gelernt [ACLU], describing the use of the Alien Enemies Act as “problematic.”

“I agree that all the ramifications with this are incredibly troublesome, problematic and concerning,” he said, calling it an “unprecedented and expanded view” of the Alien Enemies Act.

“I agree this is a long way from the heartland of the act.”
Dus ik denk dat we al weten waar dit heengaat ...
Bron: https://thehill.com/regul...nistration-alien-enemies/

Het is sowieso geen fijne dag voor Trump in de rechtbank:
A federal appeals court on Friday denied the Trump administration’s request that agencies hold off on reinstating thousands of fired probationary workers. A federal district court in Maryland recently ordered that 17 federal agencies reinstate fired probationary employees. The next hearing in that case is set for Wednesday. The appellate judges said that because the next hearing is so soon, there is no need to grant the government’s request.
Bron: https://www.nytimes.com/l...32-5cf0-83d9-28f233a2df4e

En dan ook nog dat "lek" over het bezoek van Elon aan het Pentagon .. waardoor het nu lijkt alsof ze in "damage control" modus zitten .. en aan alle kanten ontkennen dat er met Elon over China gesproken zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Net als Trump zei nooit van project 2025 gehoord te hebben..
Pagina: 1 ... 83 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.