Das het zichtbare deel... De minder zichtbare puppet masters zijn vervelender.BadRespawn schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Trump is alleen maar het gezicht, de publieke stem en de hand die ondertekent. Beslissingen worden niet door hem genomen maar oa door de miljardairs die direct achter hem zaten tijdens de inhuldiging. (uniek bij Trump; normaal gesproken zitten daar de ministers, maar die komen bij Trump op de 2e plaats)
Nu betreft dan mooi de tijd om wel eigen kernwapens te ontwikkelen, alvast even voorsorteren dat de VS in de toekomst mogelijke vijanden zijn.emeralda schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:09:
[...]
De Amerikanen wilden niet dat Europese landen kernwapens zouden ontwikkelen. Ze bedachten toen een deal: wij zetten kernwapens neer op jullie grondgebied.
Je moet niet vergeten dat na de tweede wereldoorlog de Europese landen niet direct vrienden waren.
Meer kernwapens heeft weinig nut.Jorah_Newstone schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:06:
[...]
Nu betreft dan mooi de tijd om wel eigen kernwapens te ontwikkelen, alvast even voorsorteren dat de VS in de toekomst mogelijke vijanden zijn.
Er staat het en der al genoeg om ons allemaal uit te roeien.
Het plan van Frankrijk om de lasten wat te delen lijkt me nuttiger.
Het niet zo zichtbare deel: Peter Thiel, kan je zien als de mentor van Elon Musk. Uit die hoek komen vast wel ideeën. Musk doet het publieke deel, Thiel hoor je niemand over maar is zeker wel betrokken.MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:02:
[...]
Das het zichtbare deel... De minder zichtbare puppet masters zijn vervelender.
Ja, maar hij is dus wel het gezicht!BadRespawn schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Trump is alleen maar het gezicht, de publieke stem en de hand die ondertekent. Beslissingen worden niet door hem genomen maar oa door de miljardairs die direct achter hem zaten tijdens de inhuldiging. (uniek bij Trump; normaal gesproken zitten daar de ministers, maar die komen bij Trump op de 2e plaats)
De optimist in mij wil denken dat de mensen zichzelf voor de gek hebben gehouden. Dat de cognitieve dissonantie die ontstaat door het willen stemmen op de republikeinse partij en het daarom 'moeten' stemmen op zo'n figuur zo groot was, dat ze dan maar de overtuiging hebben overgenomen dat hij geschikt is voor de rol.
De pessimist in mij denkt dat een significant deel gewoonweg niet in staat zijn deze momenten te herkennen voor wat ze zijn. Om te weten hoe idioot de dingen zijn die hij uitkraamt, moet je zelf wel slim genoeg zijn. Met andere woorden, de pessimist in mij vreest dat veel van die mensen dommer zijn dan hij al dacht.
Ik snap overigens ook wel dat er genoeg tussen zitten die zich op de vlakte houden en gewoon republikeins stemmen omdat ze dat gedachtegoed delen. Ik heb het meer over de groep die zo gek is van de persoon.
Trump heeft vooral veel geleerd van Roy Cohn in de jaren 70 en 80. Daar komt zijn manier van altijd ontkennen en in de aanval gaan vandaan.Jorah_Newstone schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:08:
[...]
Het niet zo zichtbare deel: Peter Thiel, kan je zien als de mentor van Elon Musk. Uit die hoek komen vast wel ideeën. Musk doet het publieke deel, Thiel hoor je niemand over maar is zeker wel betrokken.
Zoals wel eens gezegd wordt, bedenk hoe slim de gemiddelde persoon is en bedenk dan dat de helft dommer is en je hebt je antwoord vrees ik.Patriot schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:17:
[...]
De pessimist in mij denkt dat een significant deel gewoonweg niet in staat zijn deze momenten te herkennen voor wat ze zijn. Om te weten hoe idioot de dingen zijn die hij uitkraamt, moet je zelf wel slim genoeg zijn. Met andere woorden, de pessimist in mij vreest dat veel van die mensen dommer zijn dan hij al dacht.
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
*knip* we zijn een discussie topic, s.v.p. geen meme'sMorelleth schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:27:
[...]
Zoals wel eens gezegd wordt, bedenk hoe slim de gemiddelde persoon is en bedenk dan dat de helft dommer is en je hebt je antwoord vrees ik.
[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 08-02-2025 00:41 ]
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Diezelfde perikelen kom je bij elke toepassing van geloofsgedrag tegen, met bijbehorende concentraties.DevWouter schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:05:
[...]
offtopic:
Want de VS is zo groot dat het 9, 6 of 4 verschillende tijdzones kent zal niemand gelijktijdig aan het ontbijt zitten
Wat is de christelijke equivelant van de Islamitisch sharia politie?
Overigens op een iets serieuzer notitie (want emotioneel kan ik politiek VS niet meer serieus nemen ondanks dat ik het intellectueel nog wel doe) kwam ik het volgende artikel tegen uit 2015:
[...]
(nadruk van mij)
En nu begrijp ik waarom de republikeinen zo zwaar inzetten op geloof.
Ideologie. Subversion mythos. Etc.
Dit is op geen enkele wijze beperkt tot de VS. Zafirovski heeft gelijk, het zit al ingebouwd voor predisposities in de basis narratieven. En dus is het pad elke keer hetzelfde.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ik denk dat Trump en co heel goed weten hoe 'dom' mensen zijn. Ze hoeven ook niet allemaal dom te zijn: al met al heeft ca 1/3 vd kiesgerechtigden Trump gestemd (en 1/3 heeft helemaal niet gestemd). Een deel vd Trump stemmers uit eigenbelang en heel wel bewust van het spel dat hij speelt. Dat eigenbelang loopt zeer uiteen van fanatiek Evangelisme t/m neonazie.Patriot schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:17:
[...]
Ja, maar hij is dus wel het gezicht!
...Met andere woorden, de pessimist in mij vreest dat veel van die mensen dommer zijn dan hij al dacht.
Ik snap overigens ook wel dat er genoeg tussen zitten die zich op de vlakte houden en gewoon republikeins stemmen omdat ze dat gedachtegoed delen. Ik heb het meer over de groep die zo gek is van de persoon.
De rest is gevallen voor het idee dat Trump ze gaat redden van het corrupte establishment. Ik weet uit eigen ervaring dat daar mensen tussen zitten die best slim zijn en zelfs politiek links leunen, maar weinig politiek-actueel en -historisch besef hebben (zij het genoeg om te weten dat er wel eea mis met de liberaal-kapitalistische gevestigde orde en -samenleving).
En het zal vanwege Thiel zijn dat ten midden van anti-allerij-minderheden, anti-homo niet een ding is.Jorah_Newstone schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:08:
[...]
Het niet zo zichtbare deel: Peter Thiel, kan je zien als de mentor van Elon Musk. Uit die hoek komen vast wel ideeën. Musk doet het publieke deel, Thiel hoor je niemand over maar is zeker wel betrokken.
Wat mij ook opvalt is dat een deel van de Democratische kiezers oprecht niet door lijkt te hebben dat ze effectief niet tegen de methode van Trump/Musk zijn omdat de kiezers hetzelfde willen doen als Trump/Musk maar dan met wat labeltjes verwisseld, d.w.z. iedereen die niet denkt zoals zijzelf de mond snoeren.Patriot schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:17:
Die groep Democratische kiezers is de groep die straks kan worden omgepraat richting het ondersteunen van fascistische maatregelen.
Dan ben je naar mijn mening ook ideologisch gehersenspoeld.
Even los van of ik het inhoudelijk volledig met je eens ben, is er mijns inziens een groot verschil. Waar jij het nu over hebt is veel complexer vergeleken met de zaken waar ik het over heb. Hoe die situaties ontstaan, welke nuances er spelen en wat je er tegen doet zijn wel een beetje de complexere vraagstukken waar je nog een behoorlijke discussie over kan voeren. Over het gewauwel tijdens het national prayer breakfast kan dat eigenlijk niet.Amphiebietje schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:02:
[...]
Wat mij ook opvalt is dat een deel van de Democratische kiezers oprecht niet door lijkt te hebben dat ze effectief niet tegen de methode van Trump/Musk zijn omdat de kiezers hetzelfde willen doen als Trump/Musk maar dan met wat labeltjes verwisseld, d.w.z. iedereen die niet denkt zoals zijzelf de mond snoeren.
Die groep Democratische kiezers is de groep die straks kan worden omgepraat richting het ondersteunen van fascistische maatregelen.
Dan ben je naar mijn mening ook ideologisch gehersenspoeld.
Even los van het feit dat dat soort discussies nog wel willen ontstaan, maar ik moet de eerste die dan in mijn ogen nog behoorlijk te noemen is nog tegenkomen.
Ik denk dat we meer op 1 lijn zitten dan je denkt.Patriot schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:19:
[...]
Even los van of ik het inhoudelijk volledig met je eens ben, is er mijns inziens een groot verschil. Waar jij het nu over hebt is veel complexer vergeleken met de zaken waar ik het over heb. Hoe die situaties ontstaan, welke nuances er spelen en wat je er tegen doet zijn wel een beetje de complexere vraagstukken waar je nog een behoorlijke discussie over kan voeren. Over het gewauwel tijdens het national prayer breakfast kan dat eigenlijk niet.
Even los van het feit dat dat soort discussies nog wel willen ontstaan, maar ik moet de eerste die dan in mijn ogen nog behoorlijk te noemen is nog tegenkomen.
Wat ik bedoel zijn namelijk uitspraken die kwa stupiditeit overeen komen met wat Trump/Musk zeggen, maar dan met iets andere labels, d.w.z. ze zijn even onlogisch en intolerant, maar van toepassing op een andere groep.
Dat opent vervolgens de deur voor het volgende:
Fascist: "Hee, we zijn het niet helemaal met jullie eens, maar we geven jullie wel gelijk dat Groep X weg moet."
Dwaas: "Goed idee, we werken met jullie samen."
later...
Fascist: "Wij hebben Groep X afgevoerd. Tijd om Dwaas af te voeren."
Dwaas: *shocked*
Terwijl natuurlijk iedereen die niet enorm stupide is dat van mijlenver kon zien aankomen...
Ik snap uberhaubt niet waarom Duitsland nog niet tegen Musk gezegd heeft dat ie zijn gezicht niet meer in Duitsland hoeft te laten zien. En zijn nieuwe Tesla fabriek daar sluiten.P-Rock schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:08:
Zou grappig zijn als het ICC nu een arrestatiebevel voor Trump en Musk zou bekendmaken.
Een rechtsstaat met vrijheid van meningsuiting heeft zo zijn nadelen. Ik zie niet waarom we dat onder de bus moeten gooien voor een sujet zoals Musk.FastFred schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:11:
[...]
Ik snap uberhaubt niet waarom Duitsland nog niet tegen Musk gezegd heeft dat ie zijn gezicht niet meer in Duitsland hoeft te laten zien. En zijn nieuwe Tesla fabriek daar sluiten.
Die rechtsstaat met een vrijheid van meningsuiting heeft ook zijn grenzen.HEY_DUDE schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:15:
[...]
Een rechtsstaat met vrijheid van meningsuiting heeft zo zijn nadelen. Ik zie niet waarom we dat onder de bus moeten gooien voor een sujet zoals Musk.
In Duitsland is één van die grenzen om openlijk een Nazi-groet te plegen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Omdat wij (* de EU, ICC, NAVO, individuele landen) dat beeld zelf gecreerd hebben door de afgelopen 15-20 jaar overal alleen maar 'foei' over te roepen en met wat halfbakken sancties te komen.MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:15:
[...]
Gezien ze sowieso niet gearresteerd gaan worden bekrachtigt het alleen maar het beeld dat ze een papieren tijger zonder slagkracht zijn. Precies de reden om het niet te doen.
offtopic:
Rusland, China, de VS, iedereen lapt (inter)nationale regels aan hun laars en wij (*) zeggen 'foei'. We moeten harder zijn, veel harder: Musk mag niet meer op Europees of minstens Duits grondgebied komen vanwege zijn Hitler groet, de Duitse Tesla fabriek wordt gesloten en als het moet gaat daar volgende week nog de sloopkogel door, de pijplijn met Russische olie en gas wordt afgedopt op de grens en als landen in het Oostblok zoals Roemenië niet mee willen werken dan zorgen we wel dat ze mee werken. Schepen die verdacht worden deel te nemen aan de schaduwvloot of van/naar Rusland varen wordt toegang ontzegt tot de internationale wateren in Scandinavië en de Zwarte Zee komen ze niet meer uit. Als Polen of een ander land Netanyahu niet willen arresteren so what? We hebben toch open grenzen, we sturen zelf wel een arrestatieteam en wat mariniers. Gaat Amerika nog gekkere sprongen maken? Prima, alle Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verbannen uit Europees luchtruim.
De tijd voor slap gedoe is over, dat is het al jaren en we worden uitgelachen.
Rusland, China, de VS, iedereen lapt (inter)nationale regels aan hun laars en wij (*) zeggen 'foei'. We moeten harder zijn, veel harder: Musk mag niet meer op Europees of minstens Duits grondgebied komen vanwege zijn Hitler groet, de Duitse Tesla fabriek wordt gesloten en als het moet gaat daar volgende week nog de sloopkogel door, de pijplijn met Russische olie en gas wordt afgedopt op de grens en als landen in het Oostblok zoals Roemenië niet mee willen werken dan zorgen we wel dat ze mee werken. Schepen die verdacht worden deel te nemen aan de schaduwvloot of van/naar Rusland varen wordt toegang ontzegt tot de internationale wateren in Scandinavië en de Zwarte Zee komen ze niet meer uit. Als Polen of een ander land Netanyahu niet willen arresteren so what? We hebben toch open grenzen, we sturen zelf wel een arrestatieteam en wat mariniers. Gaat Amerika nog gekkere sprongen maken? Prima, alle Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verbannen uit Europees luchtruim.
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 07-02-2025 19:32 ]
Er staan in Duitsland gewoon gevangenis straffen op het tekenen van swastika's, het brengen van de Hitler groet, etc.HEY_DUDE schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:15:
[...]
Een rechtsstaat met vrijheid van meningsuiting heeft zo zijn nadelen. Ik zie niet waarom we dat onder de bus moeten gooien voor een sujet zoals Musk.
De laatste Time magazine:

Members of Congress denied access to Department of Education
Bizar dat Musk en zijn DOGE scriptkiddies zo naar binnen gelaten worden, maar gekozen politici wordt wederom de toegang ontzegd tot een overheidsinstelling. Klinkt als een coup.
Members of Congress denied access to Department of Education
Bizar dat Musk en zijn DOGE scriptkiddies zo naar binnen gelaten worden, maar gekozen politici wordt wederom de toegang ontzegd tot een overheidsinstelling. Klinkt als een coup.
Tsjah... Grote woorden...FastFred schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:29:
[...]
Omdat wij (* de EU, ICC, NAVO, individuele landen) dat beeld zelf gecreerd hebben door de afgelopen 15-20 jaar overal alleen maar 'foei' over te roepen en met wat halfbakken sancties te komen.
offtopic:
Maar wel volledig gebaseerd op een -blijkbaar niet bestaand- groepsgevoel en drang naar rechtvaardigheid.
De internationale rechtsorde bestaat bij de gratie van de landen die zich eraan houden. Maar dat blijkt nou net van los zand aan elkaar te hangen.
De EU heeft de laatste decennia volledig geparasiteerd op de afschrikking van de VS. Achteraf de verkeerde gok. It was fun while it lasted.
"los zand" zoals dit?MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:42:
[...]
Tsjah... Grote woorden...
Maar wel volledig gebaseerd op een -blijkbaar niet bestaand- groepsgevoel en drang naar rechtvaardigheid.
De internationale rechtsorde bestaat bij de gratie van de landen die zich eraan houden. Maar dat blijkt nou net van los zand aan elkaar te hangen.
De EU heeft de laatste decennia volledig geparasiteerd op de afschrikking van de VS. Achteraf de verkeerde gok. It was fun while it lasted.
https://www.theguardian.c...mp-sanctions-on-its-staff
79 landen die zich uitspreken tegen Trump's ICC sancties, inclusief namen die je er niet direct op zou verwachten omdat ze zelf hun zaken niet erg netjes op orde hebben.
Zeker maar dan is er eerst nog een aanklacht, rechter, proces etc. Wij laten politici niet zomaar maatregelen tegen een persoon of bedrijf opleggen. In tegenstelling tot andere meer fascistisch ingerichte landen.Stoney3K schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:28:
[...]
Die rechtsstaat met een vrijheid van meningsuiting heeft ook zijn grenzen.
Ik begrijp gewoon echt niet wat er gebeurt en waarom er niet harder gereageerd wordt vanuit ALLE partijen in Amerika die democratie wel een goed idee vinden.user109731 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:36:
[[URL="https://cdn.bsky.app/im
Waarom wordt er niet geduwd en getrokken om toch binnen te komen? Soms moet je de boel escaleren om de juiste aandacht te krijgen, of ben ik dan de simpele boer?
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Grappig dat je George Carlin erbij haalt.
Die was wars van politiek. Een overtuigd niet-stemmer. Voor vrijheid van meningsuiting. Ik mis hem.
[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 08-02-2025 00:43 ]
Zozo... Ze spreken zich uit...Amphiebietje schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:46:
[...]
"los zand" zoals dit?
https://www.theguardian.c...mp-sanctions-on-its-staff
79 landen die zich uitspreken tegen Trump's ICC sancties, inclusief namen die je er niet direct op zou verwachten omdat ze zelf hun zaken niet erg netjes op orde hebben.
En nu?
Goed... Geluk bij een ongeluk is dat ze nu een common enemy hebben in de VS. Schept een band.
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 07-02-2025 20:11 ]
En als Musk in Duitsland een nazigroet doet dan zal de Duitse Justitie daar hopelijk ook op reageren. Maar die nazigroet in de VS daar kan de Duitse justitie niets tegen doen (en is afaik in de VS ook toegestaan helaas).Stoney3K schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:28:
[...]
Die rechtsstaat met een vrijheid van meningsuiting heeft ook zijn grenzen.
Heb je hier een bron voor met meer details?k995 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:40:
[...]
Net zoals vorige keer heeft ze haar huwelijkscotnract heronderhandeld voor meer geld & baron volledig opgenomen in de erfenis in ruil was ze meer aanwezig tijdens zijn campagne.
Nu dat de campagne gedaan is kan ze terug op de achtergornd verdwijnen tenzij trump natuurlijk met meer geld over de brug komt.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Wars van politiek, terwijl zo'n uitspraak alles te maken heeft met politiek. Ik moet de eerste stand-up comedian of cabaretier nog zien die niets met politiek te maken heeft. Politiek is een onderdeel van onze samenleving. Dat maakt de samenleving politiek, en stand-ups & cabaretiers hebben altijd betrekking op wat er leeft in de samenleving.Fornoo schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:55:
[...]
Grappig dat je George Carlin erbij haalt.
Die was wars van politiek. Een overtuigd niet-stemmer. Voor vrijheid van meningsuiting. Ik mis hem.
Men kan en mag kritisch zijn op bepaalde politieke ideeën, bepaalde politici, politieke partijen. Zelfs allemaal! Maar wars van politiek zijn als stand-up of cabaretier, dat gaat niet. Dan heb je immers dusdanig gebrek aan lol in je werk, dat je iets anders gaat doen. Het is net zoiets als een mensenhater die leiding geeft aan een land. Zo iemand kan dat nooit lang volhouden; immers het land is van de mensen, en de leider heeft een diepgewortelde hekel aan ze.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
German civil activists win victory in election case against Musk's X
Volgende week Wiesbaden Ramstein overleg. Pete H. is erbij, maar het VK heeft de leiding.
Stap 1: first they ignore you. Guilty as sin & contempt of court. Men gaat proberen het fascisme verder te verspreiden hier in Europa. Duitsland is daarbij een prime target.The Berlin district court issued its ruling in response to an urgent filing brought earlier this week by two civil rights groups who said they need the data to let them track misinformation and disinformation ahead of Germany's February 23 national election.
"Waiting any longer for access to the data would undermine the applicants' research project since the period immediately before the election is crucial," the court said in a ruling seen by Reuters.
X had not responded to a court request for information, the court added, ordering the company to bear the 6,000 euro ($6,200) cost of proceedings.
Volgende week Wiesbaden Ramstein overleg. Pete H. is erbij, maar het VK heeft de leiding.
Announcing the Data.gov Archive
Post is van 6 Feb van het 'Library innovation team lab van Harvard'.
Nou moet het volgende misschien in een apart topic maar toch.
Zijn er hier mensen die deze of andere data gebackup'ed hebben? Ik ben daar nieuwsgierig naar. Want ik ben een beetje bang voor het innocent bystander effect.
Ik heb hier nog wat HDDs liggen van 1 (x4) TB, 4 (x3) TB, en 6 (x1) TB. Zal even zoeken zijn. Kan er max 3 extra aansluiten. Is niet genoeg voor 16 TB. Ik heb wel interesse om een dataset te bewaren (offline, om W te besparen), zelfs met JBOD (snapraid/mergerfs), maar dan moet deze passen. In een always-on situatie zou het interessant kunnen zijn om slechts een deel te bezitten, bijvoorbeeld middels BitTorrent.
Post is van 6 Feb van het 'Library innovation team lab van Harvard'.
Nou moet het volgende misschien in een apart topic maar toch.
Zijn er hier mensen die deze of andere data gebackup'ed hebben? Ik ben daar nieuwsgierig naar. Want ik ben een beetje bang voor het innocent bystander effect.
Ik heb hier nog wat HDDs liggen van 1 (x4) TB, 4 (x3) TB, en 6 (x1) TB. Zal even zoeken zijn. Kan er max 3 extra aansluiten. Is niet genoeg voor 16 TB. Ik heb wel interesse om een dataset te bewaren (offline, om W te besparen), zelfs met JBOD (snapraid/mergerfs), maar dan moet deze passen. In een always-on situatie zou het interessant kunnen zijn om slechts een deel te bezitten, bijvoorbeeld middels BitTorrent.
Vvmu betekent niet dat alles mag. Smaad en laster zou je ook een mening kunnen noemen maar is toch verboden.HEY_DUDE schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:15:
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door Frame164 op 07-02-2025 22:45 ]
Vrijheid van meningsuiting is nooit ongelimiteerd.Frame164 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:45:
[...]
Vvmu betekent niet dat alles mag. Smaad en laster zou je ook een mening kunnen noemen maar is toch verboden.
Wie is Pete H.? En wat zijn de gevolgen die jij voorziet omdat het VK de leiding heeft?Jerie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:07:
German civil activists win victory in election case against Musk's X
[...]
Stap 1: first they ignore you. Guilty as sin & contempt of court. Men gaat proberen het fascisme verder te verspreiden hier in Europa. Duitsland is daarbij een prime target.
Anonieme brief van een FBI-agent die dreigt ontslagen te worden als vergeldingsactie van Trump omdat hij ook de J6 insurrectie onderzocht:
Uncommon Sense was a Common Vice
Those with knowledge of the United States Marine Corps will recognize the irony of this title. I wish its words were not true, but as I write this, I believe they are.
Currently, there is an effort to cull a significant number of career Special Agents from the Federal Bureau of Investigation. This is an unthinkable action that will gravely undermine the security of the nation well beyond what many of our citizens are aware. For those seeking to raise their awareness, I offer this vignette, free of political bias or moral judgment. It is not about any one person, but an amalgamation of multiple FBI Special Agents.
I am the coach of your child’s soccer team. I sit next to you on occasion in religious devotion. I am a member of the PTA. With friends, you celebrated my birthday. I collected your mail and took out your trash while you were away from home. I played a round of golf with you. I am a veteran. I am the average neighbor in your community. This is who you see and know. However, there is a part of my life that is a mystery to you, and prompts a natural curiosity about my profession.
This is the quiet side of me that you do not know: I orchestrated a clandestine operation to secure the release of an allied soldier held captive by the Taliban. I prevented an ISIS terrorist from boarding a commercial aircraft. I spent 3 months listening to phone intercepts in real time to gather evidence needed to dismantle a violent drug gang. I recruited a source to provide critical intelligence on Russian military activities in Africa. I rescued a citizen being tortured to near death by members of an Outlaw Motorcycle Gang. I interceded and stopped a juvenile planning to conduct a school shooting. I spent multiple years monitoring the activities of deep cover foreign intelligence officers, leading to their arrest and deportation. I endured extensive hardship to infiltrate a global child trafficking organization. I have been shot in the line of duty.
Something else about me, I was assigned to investigate a potential crime. Like all previous cases I have investigated, this one met every legal standard of predication and procedure. Without bias, I upheld my oath to this country and the Constitution and collected the facts. I collected the facts in a manner to neither prove innocence nor guilt, but to arrive at resolution.
I am now sitting in my home, listening to my children play and laugh in the backyard, oblivious to the prospect that their father may be fired in a few days. Fired for conducting a legally authorized investigation. Fired for doing the job that he was hired to do. I have to wonder, when I am gone, who will do the quiet work that is behind the facade of your average neighbor?
Bron: CNN.com
Pete Hegseth wellicht...marapuru schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:03:
[...]
Wie is Pete H.? En wat zijn de gevolgen die jij voorziet omdat het VK de leiding heeft?
Zeer goed geschreven en uitermate raak.P-Rock schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:05:
Anonieme brief van een FBI-agent die dreigt ontslagen te worden als vergeldingsactie van Trump omdat hij ook de J6 insurrectie onderzocht:
[...]
offtopic:
hopelijk is het niet nodig, maar ergens voel ik zo’n brief in NL ook wel aankomen. Uiteraard met een iets andere content en verspreider, maar toch…
hopelijk is het niet nodig, maar ergens voel ik zo’n brief in NL ook wel aankomen. Uiteraard met een iets andere content en verspreider, maar toch…
Pete Hegseth. Verdachten moet je achternaam van afkorten, en in het soevereine hoofd van de republiek van @Jerie is hij verdachte.marapuru schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:03:
[...]
Wie is Pete H.? En wat zijn de gevolgen die jij voorziet omdat het VK de leiding heeft?
(
Ik heb eigenlijk geen idee wat de gevolgen gaan zijn. Er zijn mensen die daar waarschijnlijk veel meer zinnige prospecten over kunnen bieden.
Dat gezegd hebbende: MOD UK heeft kundige updates over situatie UA; ze hebben een goede informatiepositie. Ik ben blij dat iemand die eigenlijk niet wil niet de leiding heeft; zo iemand kan de boel (al dan niet bewust) te makkelijk traineren. Toch zijn we wel afhankelijk van VS qua SIGINT, intelligence satellite, en (van belang in UA) Starlink. Qua drones doet UA het inmiddels sterk, ze doen nu ook veel met fiber drones; drones die aan kilometers glasvezel hangen. Uiteindelijk is hoe je het ook wendt of keert de VS = NATO en NATO = VS. Je kunt de VS niet 1,2,3 compenseren. Al helemaal niet als ze je backstabben. En daar zie ik Trump helaas voor aan. In dat geval is een informatiepositie binnen de huidige NAVO voor hem nog handig.
Staffer Previously Fired From Cybersecurity Company for Leaking Secrets
Het betreft Edward Coristine:
Het betreft Edward Coristine:
Hij is nog maar net niet meer een jongetje, dus hij moet zich nog bewijzen, en dat zou hij misschien best kunnen in een toekomst. Maar nu? Op deze positie? Totaal onverantwoord.“Edward has been terminated for leaking internal information to the competitors,” a message from June 2022 about the termination seen by Bloomberg News reads. “This is unacceptable and there is zero tolerance for this.”
Incredibly, Bloomberg reports that Coristine bragged on Discord about retaining his access to the company not long after being dismissed. The teenager reportedly said that he had “access to every single machine” at Path Network, but said, “I never exploited it because it’s just not me.”
Trump Air Force nominee arranged satellite contract in manner that favored Musk's SpaceX, sources say
Old boys network 101President Donald Trump's nominee as Air Force Secretary, currently a top official at the national spy satellite agency, arranged a multibillion-dollar contract solicitation in a way that favored Elon Musk's SpaceX, according to seven people familiar with the contract.
The claims come as Meink, an engineer and former military officer who has served as principal deputy director of the NRO since 2020, awaits confirmation for his nomination to lead the Air Force. His nomination, two of the people told Reuters, followed a recommendation from Musk, the billionaire entrepreneur turned Trump advisor who has influenced White House appointments and caused uproar over potential conflicts of interest because his various companies, including SpaceX, conduct extensive business with the federal government.
Het blijft opvallend hoe weinig scheiding er is qua machten in Amerika qua trias politica, wat eigenlijk al begint met politieke benoemingen van rechters, tot op het hoogste niveau. Tot eigenlijk nu de recente uitspraak van het hooggerechtshof die immuniteit geeft aan voor de hoogste positie van de uitvoerende macht het presidentschap.P-Rock schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:05:
Dit alles zorgde er eigenlijk al voor dat de uitvoerende macht steeds meer op de stoel kan zitten van de rechtelijke macht. Versmelting van uitvoerende en juridische pijlers schept condities voor misbruik, waarvoor er eigenlijk geen z.g.n. checks en balances meer bestaan. Macht over de juridische pijler is een kwestie van nemen.
En dat schept dus de condities die gebruikt kunnen worden in een autocratie, want in een autocratie is er geen scheiding der machten. Een transformatie daartoe gaat makkelijk als die condities al aanwezig zijn.
Zo'n wraakactie/purge van ambtenaren van justitie past in dat patroon, aangezien justitie eigenlijk al voor een groot gedeelte gepolitiseerd was. Dat Trump dit kan doen was omdat de condities er al voor aanwezig waren.
Je zag hierin de fout de democraten gemaakt hebben met de politieke benoeming van Garland, de vervolging van de couppoging van Trump was of de democraten het nu wilden of niet al sowieso een politieke kwestie, althans qua perceptie. Dat was geen keuze, dat wordt gewoon afgedwongen door het systeem.
En dat is de belangrijkste les in een democratie, de tegenstanders ervan houden zich op geen enkele manier niet aan de regels, maar wijzen mensen die wel achter de democratie/rechtstaat staan op hun eigen regels. Dat is een totaal oneerlijk speelveld.
Als de democratie op het spel staat dan zou democratische handelen altijd boven het volgen van regels of 'decorum' moeten gaan. Biden had Garland gewoon moeten vervangen door iemand die bereid is de pijlers van de democratie te handhaven via justitie. Een couppoging is niet democratisch.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
@defiant tegelijkertijd is de vraag; hoe is dit elders geregeld? Ook hier geldt; veel van de zaken die je noemt blijven in stand bij gratie van het meewerken van de uitvoerenden.
Het is belangrijk om te weten dat wat in de VS gebeurd veel lastiger is door te voeren in de EU (En Musk is hier inmiddels ook achter). Wij hebben democratieen die bestaan uit meerdere partijen en een bevolking die moeilijker in hard links en rechts te polariseren is.MikeyMan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:02:
@defiant tegelijkertijd is de vraag; hoe is dit elders geregeld? Ook hier geldt; veel van de zaken die je noemt blijven in stand bij gratie van het meewerken van de uitvoerenden.
Musk heeft geprobeerd AfD groot te maken (En probeerd dit nog steeds) maar is erachter gekomen dat het multi-partijenstelsel en de coalitieregeringen effectief de gehele macht van AfD ernstig beperkt. In de VS is het vrij makkelijk alleenheerser te worden als partij. Je hebt de president; het huis en de senaat nodig in handen van 1 partij en je bent effectief klaar. In EU landen is het veel lastiger omdat je altijd te maken hebt met coalities. Dus zelfs als jouw partij wint zullen ze water bij de wijn moeten doen voor coalitiepartijen of meemaken hoe de regering valt.
Dat wilt niet zeggen dat het niet fout kan gaan in de EU. Kijk maar naar Hongarije en Orban. Maar Orban's macht is niet zo absoluut. Hongarije is nu al aan het veranderen door interne en externe druk en Orbans dagen zijn waarschijnlijk getelt. In de VS is het maar de vraag of het nog kan veranderen. Er is in de VS een serieuze kans dat voor de komende decennia er enkel 'Republikeinse' kandidaten aan de macht komen.
Je kunt overigens Trumps geblaat internationaal het beste negeren. De wereld doet feitelijk het juiste 'nee' zeggen en verder gaan. Het internationale geblaat is er enkel om af te lijden van wat er op nationaal niveau wordt gedaan. Nu heeft dat nu ook in een leuk stukje verwoord. ( https://www.nu.nl/verkiez...enaren-te-lijf-in-vs.html ) Dit geeft aan dat iedereen weet welke bal ze de ogen op moeten houden.
De grote verliezer van Trump is de gewone bevolking. Maar de MAGA stemmers zullen enkel Trumps acties zien aan de grens. Die zullen zich niet afvragen waarom hun tandartskosten niet meer worden vergoed of de rijken nog rijker aan het worden zijn. Die zullen de schuld van duurder brood alsnog bij Biden leggen en wat mopperen over de prijs van de eitjes en hoe slecht de Democraten zijn voor het veroorzaken ervan. Waarom? Social media verteld hun dat en inmiddels zingt mainstream media in de VS hetzelfde verhaaltje.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ik vermoed dat, maar weet niet zeker of, het volgende net zo gaat eindigen als Amerikaans Gaza:
https://www.theguardian.c...rudeau-trump-canada-annex
Ofwel, Trump zal moeten terugstribbelen als de Republikeinse senatoren er op wijzen dat dat Amerikaanse boots on the ground betekent, en dat ze dat niet kunnen verkopen aan hun achterban.
Ofwel, Trump zal moeten terugstribbelen als de Republikeinse senatoren er op wijzen dat dat Amerikaanse boots on the ground betekent, en dat ze dat niet kunnen verkopen aan hun achterban.
Dit is dan wel weer iets wat een minimale glimlach tevoorschijn doet toveren:Amphiebietje schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:31:
Ik vermoed dat, maar weet niet zeker of, het volgende net zo gaat eindigen als Amerikaans Gaza:
Trump brengt zo groepen bij elkaar dmv een opvallend Russisch aanvoelende strategie (als in: Putin zorgt dat landen binnen Europa meer met elkaar optrekken).In Quebec, where provincial sovereigntists have experienced a surge in popularity, the number of people calling for a referendum on the province’s secession has dropped.
[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 08-02-2025 09:45 ]
Dat zit wel Schnorr.
Röhm was ook gay. Thiel komt vanzelf aan de beurt, als de overige minderheden zijn gemarginaliseerd, verbannen of erger.BadRespawn schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:51:
[...]
En het zal vanwege Thiel zijn dat ten midden van anti-allerij-minderheden, anti-homo niet een ding is.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
How Japan sparked Trump's 40-year love affair with tariffs
BBC opent vandaag met een achtergrondartikel over waar Trump's liefde voor importheffingen vandaan komt. Zou het je verbazen als het racistisch ressentiment is?
BBC opent vandaag met een achtergrondartikel over waar Trump's liefde voor importheffingen vandaan komt. Zou het je verbazen als het racistisch ressentiment is?
Uitstekend artikel over hoe Trump maar blijft vasthouden aan een naïef beeld van internationale handel."He had a tremendous resentment for Japan," says Barbara Res, a former executive vice-president at the Trump Organization.
He watched with jealousy as Japanese businessmen were viewed as geniuses, she says. He felt America wasn't getting enough in return for assisting its ally Japan with military defence.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Het is een prachtige en rake brief, maar wie leest dit en wie trekt zich de boodschap ervan aan?P-Rock schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:05:
[...]
CNN bijvoorbeeld bericht wel over deze brief, maar aan de “rechterzijde” op Fox News niets over deze brief. Evenmin op bijv DailyWire en WSJ.
De boodschap zal waarschijnlijk niet of nauwelijks overkomen bij de groep aan wie hij eigenlijk gericht is.
Catch a smile out there!
Is de brief gericht aan die groep, of is de brief gericht op het opwekken van vechtlust?Glenfiddich schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:57:
[...]
De boodschap zal waarschijnlijk niet of nauwelijks overkomen bij de groep aan wie hij eigenlijk gericht is.
Dat zit wel Schnorr.
Tja.Glenfiddich schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:57:
Het is een prachtige en rake brief, maar wie leest dit en wie trekt zich de boodschap ervan aan?
CNN bijvoorbeeld bericht wel over deze brief, maar aan de “rechterzijde” op Fox News niets over deze brief. Evenmin op bijv DailyWire en WSJ.
Ik denk dat je hier precies weergeeft wat er mis is met het medialandschap in de VS. Mensen leven in bubbels. Je kunt miljardair worden met dat concept. Je kunt President worden met dat concept. En de bubbels zullen alleen nog maar verder verzuilen, ben ik bang voor.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
*knip* s.v.p. geen meta-discussie oordeel over het topic zelf of deelnemers.
[ Voor 89% gewijzigd door defiant op 08-02-2025 13:17 ]
Ik snap je sentiment. En ik kan niet voor anderen spreken.
Maar, ik wijs je er graag op dat er zaken zijn die hij doet die wel degelijk gigantisch schadelijk zijn, en voor heel veel mensen - soms dodelijk - effect zal hebben. Als je die voorbeelden wil, dan deel ik ze graag. Als je de lijnen van het effect doortrekt, dan ziet het er allemaal ook best bleek uit.
Als je het in historisch perspectief plaatst, zul je terug moeten naar de jaren '20 of '30 om zulke kwaadaardigheid aan te treffen in het Witte Huis. Dat zijn tijden waar nauwelijks iemand naar terug verlangt denk ik.
Je moet er ook een beetje mee uitkijken de zaak te normaliseren omdat dit op dit moment nu eenmaal de politieke realiteit is in de VS.
Maar - als je het anders ziet, dan mag je dat wat mij betreft ook best delen.
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 08-02-2025 13:19 ]
Wat Trump en co doen is verontrustend alleen al omdat de manier en omvang zonder precedent zijn.
WTF Is DOGE Doing in Department in Charge of Nuclear Weapons?
The Department of Energy tried to clarify why DOGE staffers suddenly got some I.T. access to a department that oversees the U.S. nuclear stockpile.
February 7, 2025
https://newrepublic.com/p...epartment-nuclear-weapons
CNN reports that Luke Farritor, 23, whose previous work experience consists of an internship at Musk’s company SpaceX was granted access by Energy Secretary Chris Wright Wednesday. The department’s legal counsel and chief information offices, which govern I.T. and cybersecurity, “said this is a bad idea,” according to a source who spoke with CNN, given that Farritor hadn’t received a standard background check.
“He’s not cleared to be in DOE, on our systems. None of those things have been done,” said the unnamed source.
While Farrior was only granted access to basic I.T., including email and Microsoft 365, according to CNN’s sources, the report still rang alarm bells as the agency is in charge of the country’s nuclear arsenal, among other aspects of American energy policy and production.
The Department of Energy tried to clarify why DOGE staffers suddenly got some I.T. access to a department that oversees the U.S. nuclear stockpile.
February 7, 2025
CNN reports that Luke Farritor, 23, whose previous work experience consists of an internship at Musk’s company SpaceX was granted access by Energy Secretary Chris Wright Wednesday. The department’s legal counsel and chief information offices, which govern I.T. and cybersecurity, “said this is a bad idea,” according to a source who spoke with CNN, given that Farritor hadn’t received a standard background check.
“He’s not cleared to be in DOE, on our systems. None of those things have been done,” said the unnamed source.
While Farrior was only granted access to basic I.T., including email and Microsoft 365, according to CNN’s sources, the report still rang alarm bells as the agency is in charge of the country’s nuclear arsenal, among other aspects of American energy policy and production.
De ironie is dat je nazisme en omverwerping van democratie benadrukt terwijl de discussie hier doorgaans roofkapitalisme en fascisme probeert te duiden.
Op de lange termijn blijft die democratie waarschijnlijk "gewoon" bestaan, maar stemmen gaan steeds meer op dezelfde manier (dus: irrelevante stellingen doen) naar verkiesbare personen met fascistisch gedachtengoed.
Jij ziet jezelf met bovenstaande uitspraak waarschijnlijk als normaal, terwijl "normaal" (voor de wiskundigen onder ons, maar taalkundig komt het voor zover ik weet redelijk overeen) eigenlijk een gemiddelde uit een groep is.
Dat gemiddelde laat je verschuiven door te bagatelliseren waar veelvuldig bewijs voor bestaat. Namelijk: fascisme wordt aangejaagd door een overhellende combinatie van rijken / bedrijven die steeds meer willen / mensen of bedrijven die preventief meegaan / enz., naast de "useful idiots" zoals Trump.
Voila, overton in actie.
[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 08-02-2025 13:19 ]
Dat zit wel Schnorr.
In welke bubbel is het wel normaal om als president van Amerika te zeggen dat Canada maar geannexeerd moet worden omdat 'dat beter voor Amerika is'??
Teveel voorbeelden die niet uit een bubbel komen maar gewoon uit de mond van de president he..?

[ Voor 30% gewijzigd door defiant op 08-02-2025 13:19 ]
Ik sta open voor voorbeelden van (aangekondigd) beleid waar Trump’s compassie en naastenliefde uit blijkt. Tot die tijd blijf ik lekker in m’n anti-democratie alles-moet-kapot bubbel.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Tsja, maar hij heeft wel de schijn tegen zich:
- Heeft een staatsgreep proberen te plegen (gelukkig mislukt)
- Omringt zich met mensen die de fascistische ideologie aanhangen (denk aan Musk, en nog anderen in zijn kring)
- Benoemt mensen met gewelddadige neigingen (naar hun partner of anderen) als bewindspersoon
- is een vrouwenhater (zie zijn uitspraak "Grab them by the pussy, they will like it!" etc).
- Doet wel héél erg aan vriendjespolitiek
- Tolereert geen enkele tegenspraak (doe je dat wel -> ontslag)
- Negeert wetten en het Congres, en regeert by decree.
- Komt verkiezingsbeloften niet na (denk aan vrede in Oekraïne binnen 24 uur etc)
- Heeft een bijzonder slecht trackrecord uit zijn eerste termijn
Dan moet je ook niet zo raar opkijken dat mensen niet meteen lopen te juichen voor zo'n figuur.
[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 08-02-2025 13:19 ]
Virussen? Scan ze hier!
Of überhaupt beleid...EvaluationCopy schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:48:
Ik sta open voor voorbeelden van (aangekondigd) beleid waar Trump’s compassie en naastenliefde uit blijkt. Tot die tijd blijf ik lekker in m’n anti-democratie alles-moet-kapot bubbel.
Bubble is natuurlijk ook "OMG Trump investeert 500 miljard in AI/datacenters" terwijl het "alleen" een feestje van ondertekening in het witte huis is. Of een soortement van leedvermaak van "Canada/Mexico heeft het goed gepland en geeft niet toe de US/Trump is de grote verliezer" terwijl iedereen verliezer is. Het sentiment in dit topic is duidelijk (en terecht), en alles wat daar binnen valt wordt soms voor zoete koek geslikt. Dat is pretty much een bubble.
Wat Trump doet is al gek genoeg zonder de hele rumour mill en er ook maar bij te halen en de onderbuik te voeden.
Wat Trump doet is al gek genoeg zonder de hele rumour mill en er ook maar bij te halen en de onderbuik te voeden.
Ik denk dat je het omdraait. Juist Trump doet extreme dingen waar mensen op reageren:
- 6 januari. Vervolgens zo'n 1500 criminelen die daaraan deelnamen gratie verlenen, ze bestempelen als helden en slachtoffers. Dit zijn mensen die o.a. met geweld politiemensen hebben aangevallen.
- Heffingen voor bondgenoten Canada en Mexico. Zelfs de WSJ van Murdoch noemde dat The Dumbest Trade War in History.
- Het gepraat over annexeren van Canada en Groenland (??).
- Gaza-strook willen overnemen en de Palestijnen verhuizen naar elders.
- Musk en DOGE loslaten op overheidsinstanties. USAID wordt op eigen houtje tijdens het weekend afgebroken. Data wordt gekopieerd naar eigen servers zonder enig toezicht of proces.
- De kruistocht tegen DEI terwijl hij zelf de meest ongekwalificeerde mensen aanstelt. Types als Hegseth zijn objectief gezien slechte keuzes.
- Het geflirt met neo-nazis door o.a. Musk op twitter en in Duitsland is niet te ontkennen.
- ...
[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 08-02-2025 13:19 ]
Fox News is het propagandakanaal van MAGA, dus daar zul je dit soort dingen niet snel tegenkomen.Glenfiddich schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:57:
[...]
Het is een prachtige en rake brief, maar wie leest dit en wie trekt zich de boodschap ervan aan?
Bovendien is het als nieuwsbron ook totaal niet serieus te nemen. Ze kunnen het beter Fox Lies noemen.
Mensen zijn bang om vergelijkingen te maken met de opgang van de NSDAP naar WO2 en andere fascistische regimes, maar dat is toch echt wat we hier zien gebeuren, en hoe langer we onze kop in het zand blijven steken des te minder we er iets tegen kunnen doen...user109731 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:04:
[...]
Ik denk dat je het omdraait. Juist Trump doet extreme dingen waar mensen op reageren:Eerder in dit topic heeft iemand een lijst met kenmerken van fascisme gepost en eigenlijk elk punt zag en zie je terug bij Trump.
- 6 januari. Vervolgens zo'n 1500 criminelen die daaraan deelnamen gratie verlenen, ze bestempelen als helden en slachtoffers. Dit zijn mensen die o.a. met geweld politiemensen hebben aangevallen.
- Heffingen voor bondgenoten Canada en Mexico. Zelfs de WSJ van Murdoch noemde dat The Dumbest Trade War in History.
- Het gepraat over annexeren van Canada en Groenland (??).
- Gaza-strook willen overnemen en de Palestijnen verhuizen naar elders.
- Musk en DOGE loslaten op overheidsinstanties. USAID wordt op eigen houtje tijdens het weekend afgebroken. Data wordt gekopieerd naar eigen servers zonder enig toezicht of proces.
- De kruistocht tegen DEI terwijl hij zelf de meest ongekwalificeerde mensen aanstelt. Types als Hegseth zijn objectief gezien slechte keuzes.
- Het geflirt met neo-nazis van o.a. Musk op twitter en in Duitsland.
- ...
De moeder aller lijsten is die van Umberto Eco, in zijn pamflet Oerfascismeuser109731 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:04:
Eerder in dit topic heeft iemand een lijst met kenmerken van fascisme gepost en eigenlijk elk punt zag en zie je terug bij Trump.
- "The cult of tradition", characterized by cultural syncretism, even at the risk of internal contradiction. When all truth has already been revealed by tradition, no new learning can occur, only further interpretation and refinement.
- "The rejection of modernism", which views the rationalistic development of Western culture since the Enlightenment as a descent into depravity. Eco distinguishes this from a rejection of superficial technological advancement, as many fascist regimes cite their industrial potency as proof of the vitality of their system.
- "The cult of action for action's sake", which dictates that action is of value in itself and should be taken without intellectual reflection. This, says Eco, is connected with anti-intellectualism and irrationalism, and often manifests in attacks on modern culture and science.
- "Disagreement is treason" – fascism devalues intellectual discourse and critical reasoning as barriers to action, as well as out of fear that such analysis will expose the contradictions embodied in a syncretistic faith.
- "Fear of difference", which fascism seeks to exploit and exacerbate, often in the form of racism or an appeal against foreigners and immigrants.
- "Appeal to a frustrated middle class", fearing economic pressure from the demands and aspirations of lower social groups.
- "Obsession with a plot" and the hyping-up of an enemy threat. This often combines an appeal to xenophobia with a fear of disloyalty and sabotage from marginalized groups living within the society. Eco also cites Pat Robertson's book The New World Order as a prominent example of a plot obsession.
- Fascist societies rhetorically cast their enemies as "at the same time too strong and too weak". On the one hand, fascists play up the power of certain disfavored elites to encourage in their followers a sense of grievance and humiliation. On the other hand, fascist leaders point to the decadence of those elites as proof of their ultimate feebleness in the face of an overwhelming popular will.
- "Pacifism is trafficking with the enemy" because "life is permanent warfare" – there must always be an enemy to fight. Both fascist Germany under Hitler and Italy under Mussolini worked first to organize and clean up their respective countries and then build the war machines that they later intended to and did use, despite Germany being under restrictions of the Versailles treaty to not build a military force. This principle leads to a fundamental contradiction within fascism: the incompatibility of ultimate triumph with perpetual war.
- "Contempt for the weak", which is uncomfortably married to a chauvinistic popular elitism, in which every member of society is superior to outsiders by virtue of belonging to the in-group. Eco sees in these attitudes the root of a deep tension in the fundamentally hierarchical structure of fascist polities, as they encourage leaders to despise their underlings, up to the ultimate leader, who holds the whole country in contempt for having allowed him to overtake it by force.
- "Everybody is educated to become a hero", which leads to the embrace of a cult of death. As Eco observes, "[t]he Ur-Fascist hero is impatient to die. In his impatience, he more frequently sends other people to death."
- "Machismo", which sublimates the difficult work of permanent war and heroism into the sexual sphere. Fascists thus hold "both disdain for women and intolerance and condemnation of nonstandard sexual habits, from chastity to homosexuality".
- "Selective populism" – the people, conceived monolithically, have a common will, distinct from and superior to the viewpoint of any individual. As no mass of people can ever be truly unanimous, the leader holds himself out as the interpreter of the popular will (though truly he alone dictates it). Fascists use this concept to delegitimize democratic institutions they accuse of "no longer represent[ing] the voice of the people".
- "Newspeak" – fascism employs and promotes an impoverished vocabulary in order to limit critical reasoning.
Alle 14.Helixes schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:21:
[...]
De moeder aller lijsten is die van Umberto Eco, in zijn pamflet OerfascismeIedereen z'n eigen telling, maar bij mij scoort Trump zeker 12.
- "The cult of tradition", characterized by cultural syncretism, even at the risk of internal contradiction. When all truth has already been revealed by tradition, no new learning can occur, only further interpretation and refinement.
- "The rejection of modernism", which views the rationalistic development of Western culture since the Enlightenment as a descent into depravity. Eco distinguishes this from a rejection of superficial technological advancement, as many fascist regimes cite their industrial potency as proof of the vitality of their system.
- "The cult of action for action's sake", which dictates that action is of value in itself and should be taken without intellectual reflection. This, says Eco, is connected with anti-intellectualism and irrationalism, and often manifests in attacks on modern culture and science.
- "Disagreement is treason" – fascism devalues intellectual discourse and critical reasoning as barriers to action, as well as out of fear that such analysis will expose the contradictions embodied in a syncretistic faith.
- "Fear of difference", which fascism seeks to exploit and exacerbate, often in the form of racism or an appeal against foreigners and immigrants.
- "Appeal to a frustrated middle class", fearing economic pressure from the demands and aspirations of lower social groups.
- "Obsession with a plot" and the hyping-up of an enemy threat. This often combines an appeal to xenophobia with a fear of disloyalty and sabotage from marginalized groups living within the society. Eco also cites Pat Robertson's book The New World Order as a prominent example of a plot obsession.
- Fascist societies rhetorically cast their enemies as "at the same time too strong and too weak". On the one hand, fascists play up the power of certain disfavored elites to encourage in their followers a sense of grievance and humiliation. On the other hand, fascist leaders point to the decadence of those elites as proof of their ultimate feebleness in the face of an overwhelming popular will.
- "Pacifism is trafficking with the enemy" because "life is permanent warfare" – there must always be an enemy to fight. Both fascist Germany under Hitler and Italy under Mussolini worked first to organize and clean up their respective countries and then build the war machines that they later intended to and did use, despite Germany being under restrictions of the Versailles treaty to not build a military force. This principle leads to a fundamental contradiction within fascism: the incompatibility of ultimate triumph with perpetual war.
- "Contempt for the weak", which is uncomfortably married to a chauvinistic popular elitism, in which every member of society is superior to outsiders by virtue of belonging to the in-group. Eco sees in these attitudes the root of a deep tension in the fundamentally hierarchical structure of fascist polities, as they encourage leaders to despise their underlings, up to the ultimate leader, who holds the whole country in contempt for having allowed him to overtake it by force.
- "Everybody is educated to become a hero", which leads to the embrace of a cult of death. As Eco observes, "[t]he Ur-Fascist hero is impatient to die. In his impatience, he more frequently sends other people to death."
- "Machismo", which sublimates the difficult work of permanent war and heroism into the sexual sphere. Fascists thus hold "both disdain for women and intolerance and condemnation of nonstandard sexual habits, from chastity to homosexuality".
- "Selective populism" – the people, conceived monolithically, have a common will, distinct from and superior to the viewpoint of any individual. As no mass of people can ever be truly unanimous, the leader holds himself out as the interpreter of the popular will (though truly he alone dictates it). Fascists use this concept to delegitimize democratic institutions they accuse of "no longer represent[ing] the voice of the people".
- "Newspeak" – fascism employs and promotes an impoverished vocabulary in order to limit critical reasoning.

Ik denk dat er elementen van alle 14 wel herkenbaar zijn in de bredere beweging rond Trump. Maar, voorlopig mis ik nog punt 9 en 11.
Op dit moment stelt Trump zich op als vredesduif, hoezeer ik hem niet geloof in zijn ultieme commitment daaraan (dat kan altijd nog als hij zijn Nobelprijs binnen heeft).
De indoctrinatie in de richting van gewelddadigheid zoals we dat bijvoorbeeld wel hebben gezien in Duitsland of Italië, of, nu, Rusland, zie ik nog niet direct.
11 hurkt heel dicht op "Je bent zelf 100% verantwoordelijk voor je succes en moet succesvol zijn". Echter, dat is niet iets dat Trump zegt, maar iets dat is ingebakken in de Amerikaanse samenleving en dat actief wordt geexporteerd als deel van liberaal kapitalisme.Helixes schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:34:
[...]
Ik denk dat er elementen van alle 14 wel herkenbaar zijn in de bredere beweging rond Trump. Maar, voorlopig mis ik nog punt 9 en 11.
Op dit moment stelt Trump zich op als vredesduif, hoezeer ik hem niet geloof in zijn ultieme commitment daaraan (dat kan altijd nog als hij zijn Nobelprijs binnen heeft).
De indoctrinatie in de richting van gewelddadigheid zoals we dat bijvoorbeeld wel hebben gezien in Duitsland of Italië, of, nu, Rusland, zie ik nog niet direct.
Dit lijkt me ook nog eens verontrustend omdat we niet weten wat er verder met die informatie gebeurd. Musk en Trump zeggen dat ze dit doen om de overheid efficiënter te laten opereren. Maar wie zegt dat die ongescreende medewerkers bv. geen data verkopen aan buitenlandse statelijke actoren zoals Rusland of China? Het is natuurlijk speculatie, maar de houding van Trump en met name Musk richting die twee landen zie ik niet bepaald als vijandig. En dan heeft Musk ook nog grote zakelijke belangen in China.BadRespawn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:43:
Wat Trump en co doen is verontrustend alleen al omdat de manier en omvang zonder precedent zijn.
February 7, 2025
Die arme blanke zuid-afrikaners die gediscrimineerd worden

https://nos.nl/artikel/25...nwege-rassendiscriminatie
Zal Elon's invloed wel achter zitten. Ik ben blij dat die nooit president kan worden daar.
PS Ik heb de hele Shell boycot nog meegemaakt dus dit komt nogal lachwekkend over.

https://nos.nl/artikel/25...nwege-rassendiscriminatie
Zal Elon's invloed wel achter zitten. Ik ben blij dat die nooit president kan worden daar.
PS Ik heb de hele Shell boycot nog meegemaakt dus dit komt nogal lachwekkend over.
[ Voor 33% gewijzigd door Llopigat op 08-02-2025 13:52 ]
En hopelijk blijft punt 11 zo lang mogelijk weg -> dat voelt voor mij het point-of-no-return. Zodra het gaat draaien om martelaarschap dan bewijst de geschiedenis volgens mij dat dit altijd met massaal geweld gepaard gaat.Helixes schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:34:
[...]
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different
Trump Youth is inderdaad het laatste stadium, maar goed.BakkerM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:51:
En hopelijk blijft punt 11 zo lang mogelijk weg -> dat voelt voor mij het point-of-no-return. Zodra het gaat draaien om martelaarschap dan bewijst de geschiedenis volgens mij dat dit altijd met massaal geweld gepaard gaat.
Dan is het allemaal al veel te laat.
Trump is absoluut geen vredesduif in zijn acties, dat is een beeld dat hij alleen graag neerzet.Helixes schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:34:
[...]
Tijdens zijn eerste termijn heeft hij zich ondanks zijn beloftes uit geen enkele oorlog teruggetrokken, Afghanistan liet hij aan Biden over. Onder zijn bewind werd er alleen maar meer gebombardeerd. Onder andere bijvoorbeeld de Mother of all Bombs, de zwaarste conventionele bom die op dat moment bestond. Hij maakte ruzie met allerlei dictators. Trok zich terug uit de Iran-deal, en non-proliferatieverdragen zonder vervanging daarvoor. Liet een Iraanse generaal vermoorden met een dronestrike in Irak.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Verwijderd
Trump is zeker wel een duif:Spookelo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:07:
[...]
Trump is absoluut geen vredesduif in zijn acties, dat is een beeld dat hij alleen graag neerzet.
Tijdens zijn eerste termijn heeft hij zich ondanks zijn beloftes uit geen enkele oorlog teruggetrokken, Afghanistan liet hij aan Biden over. Onder zijn bewind werd er alleen maar meer gebombardeerd. Onder andere bijvoorbeeld de Mother of all Bombs, de zwaarste conventionele bom die op dat moment bestond. Hij maakte ruzie met allerlei dictators. Trok zich terug uit de Iran-deal, en non-proliferatieverdragen zonder vervanging daarvoor. Liet een Iraanse generaal vermoorden met een dronestrike in Irak.
"Arguing with an idiot is like playing chess with a pigeon. It’ll just knock over all the pieces, shit on the board, and strut about like it’s won anyway."
Nee, je kunt het er over hebben. Zo heeft hij Panama de-facto met een invasie gedreigd. Groenland, Canada, en Gaza min of meer idem dito.Spookelo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:07:
Trump is absoluut geen vredesduif in zijn acties, dat is een beeld dat hij alleen graag neerzet.
Maar zijn campagne, zijn platform, is er eentje van vredelievendheid. Wat je vaak ziet is dat fascisten op een populistische manier de oorlog prediken, en dat doet Trump - vooralsnog - niet. Voorlopig lijkt hij ook voor te sorteren op een Nobelprijs.
Het ICC in Den Haag raakt mogelijk toegang tot Azure kwijt na sancties van Trump tegen het ICC:
https://www.theguardian.c...r-israeli-arrest-warrants
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Eigenlijk zou dit een les moeten zijn voor de EU; men zou - in het kader van brede onafhankelijkheid - moeten beginnen met het migreren naar OSS.Real schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:19:
Het ICC in Den Haag raakt mogelijk toegang tot Azure kwijt na sancties van Trump tegen het ICC:
Verwijderd
Ik hoop het niet voor het ICC, ik hoop het wel voor de EU om zo sneller onze afhankelijkheid af te bouwen.Real schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:19:
Dit dus…dawg schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:23:
[...]
Eigenlijk zou dit een les moeten zijn voor de EU; men zou - in het kader van brede onafhankelijkheid - moeten beginnen met het migreren naar OSS.
in dit geval vraag ik mij wel af of het zo’n vaart zal lopen. Ik neem aan dat het ICC een contract heeft met een Europese tak (legal entity) van Microsoft, en dat ook de data (voor zover bekend) binnen de EU is opgeslagen.
Amerikanen hebben een sterke traditie bijzonder hard te zijn in dit soort situaties. Feitelijk kunen ze ieder bedrijf, dat op welke manier dan ook aan Amerikaanse infrastructuur raakt, dwingen iets te doen of te laten. Dat geldt dus niet alleen voor Microsoft.renegrunn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:27:
Dit dus…
in dit geval vraag ik mij wel af of het zo’n vaart zal lopen. Ik neem aan dat het ICC een contract heeft met een Europese tak (legal entity) van Microsoft, en dat ook de data (voor zover bekend) binnen de EU is opgeslagen.
Dat zou ook best kunnen gelden voor SAP, bijvoorbeeld.
Ook al zou het niet zo’n vaart lopen, als de EU echt strategisch onafhankelijk wil zijn, wat men zelf bij monde van Von Der Leyen uitspreekt, dan hoort daar naar mijn mening ook de overgang naar open source bij.renegrunn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:27:
[...]
Dit dus…
En men moet vaart maken met de uitvoering & handhaving van de DMA, DSA, en de nog komende DFA. Niet zwichten voor de dreigementen van JD Vance.
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 08-02-2025 14:33 ]
Heb je vergelijke voorbeelden uit het verleden?Helixes schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:30:
[...]
Amerikanen hebben een sterke traditie bijzonder hard te zijn in dit soort situaties. Feitelijk kunen ze ieder bedrijf, dat op welke manier dan ook aan Amerikaanse infrastructuur raakt, dwingen iets te doen of te laten. Dat geldt dus niet alleen voor Microsoft.
Dat zou ook best kunnen gelden voor SAP, bijvoorbeeld.
En SAP is Duits? Of bedoel je dit anders.
Zonder meer, maar dit geldt wat mij betreft voor alle hoeken van de industrie.dawg schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:33:
[...]
Ook al zou het niet zo’n vaart lopen, als de EU echt strategisch onafhankelijk wil zijn, wat men zelf bij monde van Von Der Leyen uitspreekt, dan hoort daar naar mijn mening ook de overgang naar open source bij.
En men moet vaart maken met de uitvoering & handhaving van de DMA, DSA, en de nog komende DFA. Niet zwichten voor de dreigementen van JD Vance.
[ Voor 34% gewijzigd door renegrunn op 08-02-2025 14:34 ]
Dat, of in ieder geval Europese diensten.dawg schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:23:
[...]
Eigenlijk zou dit een les moeten zijn voor de EU; men zou - in het kader van brede onafhankelijkheid - moeten beginnen met het migreren naar OSS.
Dat eerste is precies het punt. Oorlog is niet populair, dus predikt Trump in zijn rallies vrede. In zijn acties bedreigt hij andere landen, stelt invasies en zelfs een etnische zuivering voor. En in zijn eerste termijn dus intensivering van bombardementen in Afghanistan, Yemen en zo verder.Helixes schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:14:
[...]
Nee, je kunt het er over hebben. Zo heeft hij Panama de-facto met een invasie gedreigd. Groenland, Canada, en Gaza min of meer idem dito.
Maar zijn campagne, zijn platform, is er eentje van vredelievendheid. Wat je vaak ziet is dat fascisten op een populistische manier de oorlog prediken, en dat doet Trump - vooralsnog - niet. Voorlopig lijkt hij ook voor te sorteren op een Nobelprijs.
En laten we niet zijn geweldadige couppoging vergeten...
Airbus vs Boeing is het eerste waar ik dan aan moet denken.renegrunn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:34:
[...]
Heb je vergelijke voorbeelden uit het verleden?
Niet alleen de dreiging van sancties maar ook strategisch subsidiëren.
Dat zit wel Schnorr.
De corona-app heeft laten zien dat we dat prima kunnen. Vanaf de ontwikkeling was het geheel behoorlijk open en transparant, gemaakt met OSS.
Dan moeten we niet de fout maken dit uit te besteden aan de Centrics van deze wereld.
De beste voorbeelden komen denk ik uit het tijdperk van het terrorisme - hoewel ze me concreet even ontschieten. Maar, voor een goed recent voorbeeld kun je kijken naar Chinese banken, die keihard gesanctioneerd worden door de VS wanneer ze handelen met Rusland. De VS heeft niets te zeggen over die Chinese banken - maar dwingt ze dus wel hun handen af te houden van de Russische economie.renegrunn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:34:
Heb je vergelijke voorbeelden uit het verleden?
En SAP is Duits? Of bedoel je dit anders.
Sowieso is het niet zo dat SAP geen activiteiten in de VS heeft. Integendeel.
De activiteiten bij ASML zijn dan imho ook wel een goed voorbeeld.Helixes schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:56:
[...]
Maar, voor een goed recent voorbeeld kun je kijken naar Chinese banken, die keihard gesanctioneerd worden door de VS wanneer ze handelen met Rusland. De VS heeft niets te zeggen over die Chinese banken - maar dwingt ze dus wel hun handen af te houden van de Russische economie.
In dat geval komt het door wederzijdse afhankelijkheden, maar het is de VS die beslist.
Dat zit wel Schnorr.
Met Centric noem je wel even iets, zeg. Er zijn voldoende grote Europese bedrijven die de liquide middelen hebben om een cloud uit te rollen. Zelfs die nu een cloud hebben. Ook al zijn die misschien relatief klein (OVH en Hetzner zijn wat mij betreft zelf niet klein).dawg schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:41:
[...]
De corona-app heeft laten zien dat we dat prima kunnen. Vanaf de ontwikkeling was het geheel behoorlijk open en transparant, gemaakt met OSS.
Dan moeten we niet de fout maken dit uit te besteden aan de Centrics van deze wereld.
Zie ook in deze context: nieuws: VAE en Frankrijk gaan tientallen miljarden euro's in AI-datacenter in...
Wat mij betreft donderen we als het er op aankomt Microsoft uit hun datacenter hier bij Middenmeer. Dat mag onze ID doen aan de hand van choke points naar het data center tegelijk af te sluiten. Vervolgens kun je die hardware verkopen, hergebruiken, of analyseren. Dat gaat misschien ver, maar wie kaatst kan de bal verwachten, en FAMAG heeft kleur bekend. DSA en AVG hebben ze niets mee. Dat slappe hap reageren om bang te zijn voor escalatie hebben we op termijn niets aan.
[ Voor 12% gewijzigd door Jerie op 08-02-2025 15:13 ]
Okee, ik moest er nog even induiken. Maar, de verre rijkweidte van de jurisdictie van de VS gaat wel heel erg ver hier.Stukfruit schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:02:
De activiteiten bij ASML zijn dan imho ook wel een goed voorbeeld.
In dat geval komt het door wederzijdse afhankelijkheden, maar het is de VS die beslist.
De TransTel-zaak
Hoe gek wil je het hebben? Het is niet lastig in te zien hoe dit principe geweaponized kan worden door Trump, als hij dat wil.On July 27, 2017, the U.S. Treasury Department’s Office of Foreign Assets Control (“OFAC”) announced a $12 million settlement with CSE Global Limited (“CSE Global”) and its subsidiary, CSE TransTel Pte. Ltd. (“TransTel”), which are both based in Singapore.
TransTel entered into contracts to install telecommunications equipment for several Iranian energy projects. According to the settlement, TransTel apparently violated U.S. sanctions by using its U.S. dollar account at a Singapore-based bank to make over $11 million in payments to various third-party vendors—including several Iranian companies—that were providing goods and services in connection with the Iranian contracts. These payments (which did not indicate their relation to Iran) were processed through the U.S. financial system and caused multiple financial institutions to violate U.S. sanctions by engaging in the prohibited exportation of financial services (i.e., processing U.S. dollar payments) from the United States to Iran or for the benefit of Iran.
Het juridische kader ervoor is de Foreign Corrupt Practices Act.
[ Voor 22% gewijzigd door Helixes op 08-02-2025 15:18 ]
Bovendien zijn die er ook al. Scaleway is ook niet klein en heeft al een cloud a la Amazon, betalen per uur enzo. Is nog een stuk goedkoper dan AWS ook. En veel van hun diensten zijn 1:1 compatible qua API.Jerie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:05:
[...]
Met Centric noem je wel even iets, zeg. Er zijn voldoende grote Europese bedrijven die de liquide middelen hebben om een cloud uit te rollen. Zelfs die nu een cloud hebben. Ook al zijn die misschien relatief klein (OVH en Hetzner zijn wat mij betreft zelf niet klein).
Wat ik zie is dat ook zakelijk veel te snel naar Amazon wordt gegrepen want "best in class". En gewoon niet verder wordt gekeken dan de neus lang is. Ook op het werk zien we dat. Nou zijn wij ook een multinational dus een van de vereisten is dat het overal ter wereld beschikbaar is, en daar zijn EU clouds niet goed in. Maar voor EU overheden zou dat niet echt uit moeten maken.
En zo goed vind ik AWS helemaal niet. Hun diensten portfolio is een puinhoop. Tig diensten die ongeveer hetzelfde doen, totaal ondoorzichtige prijsstructuren, elke dienst voelt aan alsof het door een totaal verschillend bedrijf is ontwikkeld. Maarja "nobody ever got fired for buying IBM".
Hopelijk laat deze situatie men toch eens de ogen openen voor Europese alternatieven. Komt er tenminste nog iets goeds uit dit alles. Maar er wordt gewoon veel te vaak geroepen van "we hebben hier niks".
[ Voor 8% gewijzigd door Llopigat op 08-02-2025 15:39 ]
Dat zou geweldig nieuws zijn zeg. Dan worden organisaties eens eindelijk wakker dat je niet je oren moet laten hangen naar Microsoft minded/gesubsidieerde consultancy bedrijven (zoals een Wortell o.a.).Real schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:19:
Dit zou een prachtig voorbeeld zijn voor organisaties in Europa om niet zomaar te vertrouwen op de grote cloudpartijen uit de VS. Natuurlijk geeft Microsoft veel lock-in voordelen als je Azure gebruikt i.c.m. hun Enterprise software oplossingen.
Alternatieven voor datacenters zijn er wel op Europees grondgebied zonder de Amerikaanse lock-in, zoals een OVH. Andere optie zou kunnen zijn 'cages' bij partijen zoals Equinix (ja, Amerikaans maar rackspace in cages zou nog kunnen).
En onze Rijksoverheid heeft nog de ODC's dacht ik.
Deze australische politieker wind er geen doekjes om !
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Post dan even wat meer details, zo is het meer een linkdrop.C00P schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:28:
Mocht dat gebeuren, dan moet Microsoft in de EU de boodschap krijgen dat ze kunnen kiezen: Of zich afsplitsen van het Amerikaanse moederbedrijf, of geen opdrachten meer krijgen.Real schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:19:
Geloof ik best dat er Greens zijn die zich uit durven te spreken. Geeft misschien hoop, en ik waardeer het dat je het deelt, maar ik koop er niks voor. Centrumrechts (liberalen, christenen) moet wereldwijd wakker worden en inzien dat er een groot probleem is (en dat reikt verder dan enkel VS). Centrumrechts is een groot, relevant machtsblok dat in diverse landen heult met radicaal- en extreemrechts, of waar radicaal- en extreemrechts zelfs de macht heeft. Voorbeelden: Nederland, België, Hongarije, Italië, Slowakije, Zuid-Korea, en voorheen Polen. Voorbeelden waar het fout dreigt te gaan: Duitsland en Frankrijk. Toch kan de methode die Nederland toepast (extreemrechts laten regeren binnen een coalitie) werken om hun hun facade (gebrek aan oplossingen voor problemen is een rode lijn binnen de radicale vleugels van rechts) te laten doen vallen. Tot nu toe ben ik nog niet onder de indruk van hoe het schouwspel zich in Nederland afspeelt (behalve dat men kundig heeft weten te omzeilen dat PVV teveel machtsposities verkreeg; denk hierbij aan Binnenlandse Zaken). Maar we hebben nog geen nieuwe verkiezingen gehad.C00P schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:28:
Ik kwam onderstaande compilatie van MSNBC nog tegen vandaag van rapportages over recente ontwikkelingen rond de Amerikaanse politiek. Het interview met rep Jahana Hayes (D), de context is dat ze bij de deur van het ministerie van onderwijs geweigerd werd om een gesprek aan te gaan met de directeur-generaal daar.
Setback to Trump, ‘President Musk’ USAID plan: Trump’s First 100 Days - Day 19 | MSNBC Highlights
Het gaat dus voornamelijk over de financiering van public schools. Het idee is dat al dat geld dan maar via het voucher-systeem naar private intstellingen moet gaan (dat is een heel oud Republikeins idee) - maar dus ten kost van de miljoenen kinderen die afhankelijk zijn van openbaar onderwijs. En, concludeert Hayes - dat kan allemaal best, maar zoveel plaatsen zijn er helemaal niet binnen het private systeem.
Dat gaat dus onherroepelijk ten koste van de onderkant van de samenleving. Die kunnen ineens hun kinderen niet meer naar school sturen. En, toen kwam de gedachte bij mij op: Is dat wel heel erg MAGA? Hoe ga je een land weer groots maken wanneer - zeg - een kwart van de bevolking geen geld heeft om hun kinderen naar school te sturen?
Maar toen had ik een andere gedachte: Wat ga je dan doen met die gehele verloren generatie? Welnu. Trump wil dus opnieuw maakindustrie vestigen in de VS. Komt dat even goed uit! Bovendien hebben die laag van de bevolking die afhankelijk is van openbaar onderwijs een relatieve oververtegenwoordiging van minderheden. Komt dat even goed uit!
Of, je stuurt ze het leger in. Dat komt vast ook goed uit.
Je kunt zeggen dat het kaalstrippen van de overheid geen plan heeft. Maar, ik denk dat dat gewoonweg niet waar is. Het is een herschaping van de VS in een de-facto klassenmaatschappij, en dat is - mede - het doel.
Setback to Trump, ‘President Musk’ USAID plan: Trump’s First 100 Days - Day 19 | MSNBC Highlights
Het gaat dus voornamelijk over de financiering van public schools. Het idee is dat al dat geld dan maar via het voucher-systeem naar private intstellingen moet gaan (dat is een heel oud Republikeins idee) - maar dus ten kost van de miljoenen kinderen die afhankelijk zijn van openbaar onderwijs. En, concludeert Hayes - dat kan allemaal best, maar zoveel plaatsen zijn er helemaal niet binnen het private systeem.
Dat gaat dus onherroepelijk ten koste van de onderkant van de samenleving. Die kunnen ineens hun kinderen niet meer naar school sturen. En, toen kwam de gedachte bij mij op: Is dat wel heel erg MAGA? Hoe ga je een land weer groots maken wanneer - zeg - een kwart van de bevolking geen geld heeft om hun kinderen naar school te sturen?
Maar toen had ik een andere gedachte: Wat ga je dan doen met die gehele verloren generatie? Welnu. Trump wil dus opnieuw maakindustrie vestigen in de VS. Komt dat even goed uit! Bovendien hebben die laag van de bevolking die afhankelijk is van openbaar onderwijs een relatieve oververtegenwoordiging van minderheden. Komt dat even goed uit!
Je kunt zeggen dat het kaalstrippen van de overheid geen plan heeft. Maar, ik denk dat dat gewoonweg niet waar is. Het is een herschaping van de VS in een de-facto klassenmaatschappij, en dat is - mede - het doel.
[ Voor 3% gewijzigd door Helixes op 08-02-2025 17:23 ]
Do not die for your country, make the other die for hisBakkerM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:51:
[...]
En hopelijk blijft punt 11 zo lang mogelijk weg -> dat voelt voor mij het point-of-no-return. Zodra het gaat draaien om martelaarschap dan bewijst de geschiedenis volgens mij dat dit altijd met massaal geweld gepaard gaat.
Ook de -jugend is weer prima terug in de samenleving gekomen. Dat valt wel mee.
Veel MAGA's, conservatieven en Republikeinen neigen al enorm naar home schooling. Dat past er ook wel bij dan...Helixes schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:09:
Ik kwam onderstaande compilatie van MSNBC nog tegen vandaag van rapportages over recente ontwikkelingen rond de Amerikaanse politiek. Het interview met rep Jahana Hayes (D), de context is dat ze bij de deur van het ministerie van onderwijs geweigerd werd om een gesprek aan te gaan met de directeur-generaal daar.
Al is lesgeven en didactische vaardigheden een vak apart, wat zeker een hoop potentieel verloren zal laten gaan.
De fout is eigenlijk om het in dollars te doen.Helixes schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:09:
[...]
Okee, ik moest er nog even induiken. Maar, de verre rijkweidte van de jurisdictie van de VS gaat wel heel erg ver hier.
De TransTel-zaak
[...]
Hoe gek wil je het hebben? Het is niet lastig in te zien hoe dit principe geweaponized kan worden door Trump, als hij dat wil.
Het juridische kader ervoor is de Foreign Corrupt Practices Act.
In euro's via Europese banken alwas het geen probleem.
[ Voor 79% gewijzigd door DropjesLover op 08-02-2025 18:01 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Scientists globally are racing to save vital health databases taken down amid Trump chaos
07 February 2025
https://www.nature.com/articles/d41586-025-00374-y?ut
The mass-archiving effort is in response to the US Centers for Disease Control and Prevention removing some of its web pages.
Last Thursday, 30 January, bioinformatician Niema Moshiri received a late-night message from a long-time collaborator urging him to back up the website of the United States Centers for Disease Control and Prevention (CDC). At the time, rumours had been circulating that the public-health agency, which tracks disease outbreaks and makes its data publicly available, would start removing pages from its website, in response to executive orders issued by President Donald Trump directing government departments to take down public information on gender and diversity.
...
In the past week, some US federal government websites containing important data sets and information on public health and demographics, such as global programmes to combat HIV and national surveys of chronic disease, have been taken down. Some have been reinstated, others not. “It was kind of shocking to me that they would just delete pages willy-nilly,” says Moshiri.
07 February 2025
The mass-archiving effort is in response to the US Centers for Disease Control and Prevention removing some of its web pages.
Last Thursday, 30 January, bioinformatician Niema Moshiri received a late-night message from a long-time collaborator urging him to back up the website of the United States Centers for Disease Control and Prevention (CDC). At the time, rumours had been circulating that the public-health agency, which tracks disease outbreaks and makes its data publicly available, would start removing pages from its website, in response to executive orders issued by President Donald Trump directing government departments to take down public information on gender and diversity.
...
In the past week, some US federal government websites containing important data sets and information on public health and demographics, such as global programmes to combat HIV and national surveys of chronic disease, have been taken down. Some have been reinstated, others not. “It was kind of shocking to me that they would just delete pages willy-nilly,” says Moshiri.
Zie Jerie in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek" voor een effort om de boel te archiveren. Al kwam @bulle bas hier al eerder mee: bulle bas in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek"BadRespawn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:28:
Scientists globally are racing to save vital health databases taken down amid Trump chaos
07 February 2025
...
Ik kan me ook iets herinneren van k8s om de boel te archiveren en te uploaden naar Archive.org.
Mocht iemand nog andere projecten kennen dan hoor ik het graag.
Ik zit ook te wachten totdat de NVD plat gaat: https://nvd.nist.gov/
Dat gaat wel weer wat gezeik opleveren, al zijn er gelukkig ook wel beperkt alternatieven tegenwoordig.
Elke keer als er gezeik over het schuldenplafond komt is dat ding weer plat. En het is toch weer zo'm service die aan de wereld wordt verleend, dus die zal Elon wel weg willen hebben. Scheelt weer een miljoen dollar ofzo.
Dat gaat wel weer wat gezeik opleveren, al zijn er gelukkig ook wel beperkt alternatieven tegenwoordig.
Elke keer als er gezeik over het schuldenplafond komt is dat ding weer plat. En het is toch weer zo'm service die aan de wereld wordt verleend, dus die zal Elon wel weg willen hebben. Scheelt weer een miljoen dollar ofzo.
[ Voor 39% gewijzigd door Caelorum op 08-02-2025 19:04 ]
Het volgende slachtoffer is het CFPB:
https://www.commondreams.org/news/musk-cfpb
https://www.commondreams....e-treasury-payment-system
Over de jongeren die Musk overal naartoe stuurt is inmiddels bekend dat ze eigenlijk niet eens geschikt zijn om bij de AH te werken. En ze doen graag aan oplichting:
Learned from the best, I guess.
https://www.commondreams.org/news/musk-cfpb
Na een ontslag:Numerous outlets—including Wired and Punchbowl News—confirmed that the DOGE personnel had been granted access to CFPB offices and databases. Politico, citing people familiar with the developments, also reported the three individuals had been added as "senior advisers" to the agency.
Gelukkig begint er tegenstand te komen:Former Labor Secretary Robert Reich noted that DOGE's targeting of the CFPB comes days after Trump dismissed former Director Rohit Chopra.
https://www.commondreams....e-treasury-payment-system
Helaas is in de TRO (link) weinig te vinden over hoe dit gehandhaafd zou moeten worden. Hoe weet je of de data verwijderd is?In an emergency order that followed from a lawsuit filed by 19 state attorneys general on Friday, U.S. District Judge Paul A. Engelmayer said the Treasury Dept., in addition to suspending Musk and his team from access, must "immediately destroy any and all copies of material downloaded from the Treasury Department's records and systems, if any."
Over de jongeren die Musk overal naartoe stuurt is inmiddels bekend dat ze eigenlijk niet eens geschikt zijn om bij de AH te werken. En ze doen graag aan oplichting:
Another of the DOGE Six, Gavin Kliger, has a substack and in response to the Wired article wrote a paywalled post titled “Why DOGE” with a $1k a month subscription price ($10k annual). The post is blank. pic.twitter.com/AI0IXx0pI3
— Josiah Neeley 🇺🇸 (@jneeley78) 3 februari 2025
Learned from the best, I guess.
Dat zit wel Schnorr.
Dit topic is gesloten.
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.