Helixes schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:32:
[...]
Ik herken dat niet helemaal. Als ik het goed begrijp hadden zowel Mexico als Canada al plannen op de acties uit te voeren die nu naar consessies zijn omgetornd. Nu denk ik dat voor beide geldt dat ze wel geïnspireerd zijn door Trump's verkiezing - maar hoe dan ook is het ogenschijnlijke onderhandelingsresultaat voor Trump nul.
Natuurlijk geldt daarbij wel de proviso dat de tarieven niet van de baan zijn - maar opgeschort. En dat is zo. Maar, het is mijn interpretatie dat Trump, en niet Canada of Mexico, hier als de grote verliezer uitkomt.
In vele van deze discussies wordt er vanuit gegaan dat Amerikanen een Europese gedachtengang hebben. Dat hebben ze dus niet. De kijk van
de Amerikaan is anders, gericht op succes en de verliezers hebben pech; daarnaast gaat het eigenrecht boven de rechten van de samenleving (komt voort uit relatief recent koloniaal overlevingsverleden; bijvoorbeeld wapenbezit = is recht op zelfverdediging). Ik vermoed dat
de Amerikaan echt met respect naar Trump kijkt, zelfs een deel van de Democraten. Hij is de "new sheriff in town" en hij bepaalt, laat meteen zien dat hij er is, schiet om zich heen en er wordt geluisterd (of acties nu eerder waren ingezet of niet, ze worden nu zichtbaar effectief). Hij is de baas [punt].
Als Democraat doe je nu niets, je houdt je mond en kijkt, observeert, absorbeert en bereid je voor op latere acties. Nu iets doen dan wordt je slachtoffer van zijn "om zich heen schieten", laat hem maar eerst uitrazen. Velen onderschatten zijn acties, hij is een zakenman, een keihard irrationeel zakenman en legt eerst vele puzzelstukjes neer om later bijna gegarandeerd (semi of full chantage) zijn echte doel te bereiken. Heffingen zijn helemaal niet zijn doel, alleen maar een pressiemiddel. Het korte termijn doel lijkt hij aan twee landsgrenzen nu te behalen. Of dit doel ook echt effect heeft binnen de USA ... only time will tell (en ik vermoed niet eens dat dit zijn echte doel is).
Categoriseringen vanuit Europa dat hij een Hitler is, slaan daar niet echt aan. Meerdere kapiteins op één schip is in Europa normaal maar niet in de USA. Een zakenman aan de top van een imperium wordt daar gezien als echt absoluut succesvol. Wij mogen minachtend kijken naar zijn manier van werken, maar bij de Amerikanen is dit altijd al normale praktijk geweest. Als werknemer moet je luisteren naar je leidinggevende en anders opstappen, als werkgever heb je nagenoeg absolute macht. Sociale onzekerheid is daar een driver (totdat je beseft dat je er niet meer uit kunt komen). Amerikanen hebben een ander werkethos en een andere overlevingsstrategie, stop met dat tegen de Europese maatlat te leggen en probeer te kijken door hun ogen. Populistisch of niet, psychopaat of niet ... in het nu krijgt hij dingen voor elkaar en is hij resultaat gericht en dat is de Amerikaanse mentaliteit.
P.S. Ik ben niet voor of tegen deze president, dit land zit anders in elkaar dus eerlijk gezegd slaap ik er niet minder om. Wel zorgelijk dat andere spelers mee gaan in dit spel; ik had gehoopt dat Canada en Mexico de rug recht zou houden totdat de dreiging van de heffing volledig van tafel was. Maar deze president is een schaker en meester in het spel en dit doet mij vermoeden dat het geheel vooropgezet is en dat er een onbekende terugstroom is van diensten ter compensatie aan deze landen.
... gecensureerd ...