nicovdk schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:43:
Ik heb inmiddels 2 LilyGo T-CAN485s liggen, waarbij ik niet op de webserver kom.

Wanneer ik kijk naar de youtube van dennyvankleef, dan kan je via het IP-Adres naar de webserver.
Dit lukt bij mij niet. IP-adres wordt wel geregistreerd in de TPLink DECO router, maar valt niet te benaderen.
Is er iemand die een idee heeft wat hier aan de hand kan zijn??
Dat ligt eraan welke configuratie je geflashed hebt op je LilyGo. Niet alle configuraties hebben de webserver er standaard inzitten. Deze neemt nogal veel geheugen in beslag.

Daarbij, zit de LilyGo niet op een gastnetwerk?

• BeC
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-11 17:44

BeC

Goosmeister schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:51:
Ik gebruik een Marstek Venus V3 (firmware 139) samen met een Elfin TCP/IP RS485-adapter..
......
Wat me echter niet lukt, is het geforceerd laden of ontladen .....

Heeft iemand dit al eens werkend gekregen? En zo ja, hoe is dat gedaan? Ik loop hier namelijk een beetje op vast.
[Afbeelding]
Ik kon helaas niets vinden op tweakers of je hierop al een goed antwoord hebt gehad hierbij mijn tweak.
Ik heb sinds de zomer de kleine MT venus C 2.56 kwh prima werkend maar wel de CT002 digitale meter de stroomklem versie aangeschaft wat mi beter werkt.
De stroommeting klem zit om de enkel fase draad na de hoofdzekering.De 230 volt voeding vd ct002 komt van 1 weinig gebruikte stopcontact groepje.
Sinds een MT update kan je in de ct002 app de meetklem richting softwarematig omkeren als je de pijl richting vd klem er de met verkeerde kant er had omgedaan en je groepkast keurig weer gesloten had.
Leuk flex natuurlijk maar dit bied je de ook de mogelijkheid om je batterij even geforceerd op laden te krijgen door in de app de meetrichting software matig om te draaien. Werkt prima als je met 100% batterij wil beginnen om een dag laad / ontlaad profiel te analiseren.
BeC schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:17:
[...]

Ik kon helaas niets vinden op tweakers of je hierop al een goed antwoord hebt gehad hierbij mijn tweak.
Ik heb sinds de zomer de kleine MT venus C 2.56 kwh prima werkend maar wel de CT002 digitale meter de stroomklem versie aangeschaft wat mi beter werkt.
De stroommeting klem zit om de enkel fase draad na de hoofdzekering.De 230 volt voeding vd ct002 komt van 1 weinig gebruikte stopcontact groepje.
Sinds een MT update kan je in de ct002 app de meetklem richting softwarematig omkeren als je de pijl richting vd klem er de met verkeerde kant er had omgedaan en je groepkast keurig weer gesloten had.
Leuk flex natuurlijk maar dit bied je de ook de mogelijkheid om je batterij even geforceerd op laden te krijgen door in de app de meetrichting software matig om te draaien. Werkt prima als je met 100% batterij wil beginnen om een dag laad / ontlaad profiel te analiseren.
Ik vind het creatief gevonden. Maar dat werkt dus omdat de Marstek bij een belasting gaat proberen te compenseren en dan in een oneindige loop terechtkomt en zijn eigen effect alleen maar versterkt?

Ondanks dat ik het creatief vind, is het natuurlijk wel een beetje een omweg voor een probleem wat volgens mij niet bestaat. Je kunt in de app ook gewoon een tijdschema maken waarmee je de batterij handmatig oplaadt. Daarbij werkt aansturen via Modbus (waar het bericht wat jij aanhaalt over gaat) op de V3 ook gewoon prima gezien de vele reacties hier. Zijn een paar instellingen die je niet kan veranderen en sensoren die je niet kan uitlezen, maar geforceerd op- en ontladen zou gewoon aanwezig moeten zijn.

• nicovdk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-11 13:03
pascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:46:
[...]

Dat ligt eraan welke configuratie je geflashed hebt op je LilyGo. Niet alle configuraties hebben de webserver er standaard inzitten. Deze neemt nogal veel geheugen in beslag.

Daarbij, zit de LilyGo niet op een gastnetwerk?
De Lilygo zit niet op het gastnetwerk. Die staat uit.
Kan je aangeven welke configuratie er wel een webserver heeft en ik kan gebruiken.
Ben nogal een newbie op dit gebied nl
nicovdk schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:54:
[...]

De Lilygo zit niet op het gastnetwerk. Die staat uit.
Kan je aangeven welke configuratie er wel een webserver heeft en ik kan gebruiken.
Ben nogal een newbie op dit gebied nl
Het lijkt mij handiger als je aangeeft welke stappen jij gevolgd hebt dan dat ik ze allemaal ga omschrijven ;).

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:32
nicovdk schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:43:
Ik heb inmiddels 2 LilyGo T-CAN485s liggen, waarbij ik niet op de webserver kom.

Wanneer ik kijk naar de youtube van dennyvankleef, dan kan je via het IP-Adres naar de webserver.
Dit lukt bij mij niet. IP-adres wordt wel geregistreerd in de TPLink DECO router, maar valt niet te benaderen.
Is er iemand die een idee heeft wat hier aan de hand kan zijn??
Toevallig nog oude code waarbij de webserver niet aan staat (feb 2025 of zoiets).
Dit is de nieuwste:
https://github.com/Superd...ob/main/lilygo-rs485.yaml

De code zelf is heel simpel:
code:
1
web_server:

En een paar maanden daarna (24-7-2025) uitgebreid met categorien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
web_server:
  port: 80
  version: 3
  include_internal: False
#  ota: False
  local: True
  sorting_groups:
    - id: Info
      name: "Info"
      sorting_weight: -40
    - id: Control
      name: "Control"
      sorting_weight: -30
    - id: Status
      name: "Status"
      sorting_weight: -20
    - id: Diagnostic
      name: "Diagnostic"
      sorting_weight: -10

[ Voor 3% gewijzigd door superduper1969 op 07-11-2025 13:42 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:44

Tazzios

..

Ik heb al een aantal jaar de Sessy en gebruik de XOM blueprint van @PimDoos voor het ontladen en laden.
Voor de Marstek is het aansturen ten opzichte van de Sessy erg "beta" te noemen. Nu met een Lilygo met @superduper1969 esphome code gaat het gelukkig beter. Maar de eenvoudige XOM blueprint miste ik. Dus heb ik het script aangepast voor de Marstek!

Disclaimer: Zeer vers en moet nog goed getest worden.
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main

Ik heb er zelf maar 1 dus het aansturen van meerdere Marstek kan ik bijvoorbeeld niet testen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tazzios op 07-11-2025 14:29 ]

• Rooverz
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:41
@WargamingPlayer an anderen (@pascallj?

Nadat ik als "gevorderde noob" mij goed heb voorbereid om mijn Marstek via modbus te integreren in Home Assist was ik trots op de eerste start. Zelf wp1710 kabel/connector gesoldeerd, Elfin aan de praat gekregen en de software van WargamingPlayer in Home Assistant aan de praat gekregen.

Nu heb ik een vraag over de "Charge current limit en de Discharge current limit". Zijn dit waarden die je zelf kan wijzigen, of is dit read only?

Ik vraag dit omdat deze eerder beiden op 100/100 stonden (wat ik via de Bluetooth reader van rweijnen eerder heb gezien). Nu staat deze op 80 charge en 100 discharge.

Nu ben ik bang dat ik een instelling heb veranderd die nadelig kan zijn voor het gebruik van de accu. Kan iemand mij voorzien van een beetje wijsheid welke waardes ik nu zie en of dit iets is wat teruggezet moet worden (en hoe ik dat dan moet doen)?

In de laatste screenshot zie ik iets staan met 571 en waarden's van 800.00 En 1000.00 die ik koppel aan de 100/80 zoals eerder beschreven. Wat zie ik op deze screenshot?

Alvast 1000 maal dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5RLNEg6L76vaj3FHdIm3Xi9-0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtMGFtA3t2nV1RVwQuBGZrh3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDRctkx5IdDfsKX4U8_cJurlAE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXeLn9ULHdMOiptth9aR7BYU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiUlYP288wOyx5GK84lrvV1Xi8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcfGiScOzthMAQ2YsBHZOi79.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rooverz op 08-11-2025 09:11 ]

Rooverz schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:03:

Nadat ik als "gevorderde noob" mij goed heb voorbereid om mijn Marstek via modbus te integreren in Home Assist was ik trots op de eerste start. Zelf wp1710 kabel/connector gesoldeerd, Elfin aan de praat gekregen en de software van WargamingPlayer in Home Assistant aan de praat gekregen.

Nu heb ik een vraag over de "Charge current limit en de Discharge current limit". Zijn dit waarden die je zelf kan wijzigen, of is dit read only?

Ik vraag dit omdat deze eerder beiden op 100/100 stonden (wat ik via de Bluetooth reader van jaapp eerder heb gezien). Nu staat deze op 80 charge en 100 discharge.

Nu ben ik bang dat ik een instelling heb veranderd die nadelig kan zijn voor het gebruik van de accu. Kan iemand mij voorzien van een beetje wijsheid welke waardes ik nu zie en of dit iets is wat teruggezet moet worden (en hoe ik dat dan moet doen)?

Alvast 1000 maal dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze waardes kan je niet instellen en geeft alleen de maximale stroom weer die je op dat moment kan (ont)laden uit de batterij. Dit is de waarde nog voor de omvormer.

Als de batterij vol is, is de discharge limit 100 en de charge limit op 0. Als de batterij leeg is, is de discharge limit 20 (ondanks dat je niet verder kan ontladen) en de charge limit 100. In het midden zal het wel iets van 100/100 zijn. En bij iets van 95 procent lading gaat de charge limit naar 20 om het opladen te vertragen. Ook met ontladen gaat de discharge limit ergens naar 20, maar weet niet precies waar.

Je hebt er als eindgebruiker niet zo veel aan en kan er ook niets aan wijzigen. Waar die 80 vandaan komt weet ik even niet, maar je haalt toch geen 80 A op de batterij dus ook dat limiet zal je niet halen.

[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 08-11-2025 09:19 ]

• Rooverz
pascallj schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:09:
[...]

Deze waardes kan je niet instellen en geeft alleen de maximale stroom weer die je op dat moment kan (ont)laden uit de batterij. Dit is de waarde nog voor de omvormer.

Als de batterij vol is, is de discharge limit 100 en de charge limit 0 en andersom. In het midden zal het wel iets van 100/100 zijn. En bij iets van 95 procent lading gaat de charge limit naar 20 om het opladen te vertragen.

Je hebt er als eindgebruiker niet zo veel aan en kan er ook niets aan wijzigen. Waar die 80 vandaan komt weet ik even niet, maar je haalt toch geen 80 A op de batterij dus ook dat limiet zal je niet halen.
HI,

Ik zal het eens in de gaten houden, ik had al wat testen gedaan met laden en ontladen, maar zie dan deze waardes niet veranderen, maar ik zal nog wat verder tessten. Ik hoop niet dat het ergens toch invloed heeft gehad, juist dat laatste stukje laden (bij 95%) is natuurlijk belangrijk dat dit langzaam gebeurd...
Rooverz schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:18:
[...]

HI,

Ik zal het eens in de gaten houden, ik had al wat testen gedaan met laden en ontladen, maar zie dan deze waardes niet veranderen, maar ik zal nog wat verder tessten. Ik hoop niet dat het ergens toch invloed heeft gehad, juist dat laatste stukje laden (bij 95%) is natuurlijk belangrijk dat dit langzaam gebeurd...
Ik heb de uitleg iets aangepast nav geschiedenis die ik zag in mijn HA, maar maakt verder niet uit.

Overigens lijkt het erop dat je deze data uit de Bluetooth integratie haalt (die ongeparste waardes met komma's ertussen). Waarom niet gewoon via Modbus als je dat ook hebt? Daar kan je deze waardes ook zien.

• Rooverz
pascallj schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:23:
[...]

Ik heb de uitleg iets aangepast nav geschiedenis die ik zag in mijn HA, maar maakt verder niet uit.

Overigens lijkt het erop dat je deze data uit de Bluetooth integratie haalt (die ongeparste waardes met komma's ertussen). Waarom niet gewoon via Modbus als je dat ook hebt? Daar kan je deze waardes ook zien.
Ik zie nu dat de waarden wel op 100/100 staan bij 54% accu. En wist niet dat ik deze ook kon zien via modbus. Ik moet nog zoveel leren :) Heb geen technische achtergrond of in de IT, maar probeer vindt dit wel super leuk om te doen en van te leren. Ik ga dit weekend eens ontdekken wat er allemaal mogelijk is!

• Tazzios

Tazzios

..

@pascallj

Net getest en met een lilygo met ESPHome. De benaminge zijn net wat anders maar volgensmij kijk ik wel naar hetzelfde.

Ik kan het wel aanpassen en het doet precies wat je verwacht. Het limiteert de max laad/ontlaad.
forcible_charge_power op 500 gezet
max_charge_power op 200
Laden gebeurd dan met de max 200 i.p.v de ingestelde 500 zoals verwacht.
Tazzios schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:19:
[...]

@pascallj

Net getest en met een lilygo met ESPHome. De benaminge zijn net wat anders maar volgensmij kijk ik wel naar hetzelfde.

Ik kan het wel aanpassen en het doet precies wat je verwacht. Het limiteert de max laad/ontlaad.
forcible_charge_power op 500 gezet
max_charge_power op 200
Laden gebeurd dan met de max 200 i.p.v de ingestelde 500 zoals verwacht.
Dat is een andere waarde. Dat je die kan aanpassen weten we (zie de TS waar alle sturingsmogelijkheden staan uitgelegd). Dat is de manier om via Modbus de batterij te besturen.

• Tazzios

Tazzios

..

@pascallj Hoe heten die waardes bij de Elfin dan?

In de code voor de Elfin vind ik onderstaande maar dat lijkt al een tijd uit te staan.

code:
1
2
# 35011, unit16, "Marstek 1 Battery Charge Current Limit", 0.1, A
      # 35012, unit16, "Marstek 1 Battery Discharge Current Limit", 0.1, A

Andere "limit" dingen zie ik niet 1 2 3 in deze code:
https://github.com/Wargam...us_battery_1_control.yaml

• BeC

BeC

pascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:23:
[...]

Ik vind het creatief gevonden. Maar dat werkt dus omdat de Marstek bij een belasting gaat proberen te compenseren en dan in een oneindige loop terechtkomt en zijn eigen effect alleen maar versterkt?

Ondanks dat ik het creatief vind, is het natuurlijk wel een beetje een omweg voor een probleem wat volgens mij niet bestaat. Je kunt in de app ook gewoon een tijdschema maken waarmee je de batterij handmatig oplaadt. Daarbij werkt aansturen via Modbus (waar het bericht wat jij aanhaalt over gaat) op de V3 ook gewoon prima gezien de vele reacties hier. Zijn een paar instellingen die je niet kan veranderen en sensoren die je niet kan uitlezen, maar geforceerd op- en ontladen zou gewoon aanwezig moeten zijn.
Je hebt gelijk mijn idee is om de laad voorrang te beinvloeden als je op ai of zelf consumptie draait met dynamsch tarief contract.
Ik denk dat hiermee, door de stroom richting vd totale afname even software matig omtekeren, de batterij laad prioriteit geforceerd wordt naar eerst batterij laden en dan pas zelf consumeren. (op momenten dat het dyn. tarief laag is)
Ik weet niet of de ai mode tussen tijds roet in t eten gooit.
Laat maar evt weten hoe het bij jullie uitpakt.
Tazzios schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:36:

In de code voor de Elfin vind ik onderstaande maar dat lijkt al een tijd uit te staan.

code:
1
2

Die zijn het inderdaad. Maar ligt aan de configuratie van degene het wel of niet staat ingeschakeld. Ik denk dat ~WargamingPlayer het heeft uitgeschakeld omdat je er als eindgebruiker niet zo veel aan hebt.

• BeC

BeC

Rooverz schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:18:
[...]

HI,

Ja, klopt – de Marstek (LiFePO4) laadt traag van 98% naar 100% door BMS-bescherming tegen oververhitting en cel-ongelijkheid. Stroom daalt tot ~0.1-0.5A (vs 50A normaal), duurt 1-3 uur extra voor die laatste 2%.

Omgevingstemperatuur speelt groot rol: optimaal 15-35°C voor volle snelheid. Bij <10°C (kou) remt BMS laden om schade te voorkomen, kan 2x langer duren. >40°C (warmte) throttle om hitte te vermijden, ook vertraging. Houd 'm koel voor snellere finish! 🔋🌡️
BeC schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:45:
[...]

Ja, klopt – de Marstek (LiFePO4) laadt traag van 98% naar 100% door BMS-bescherming tegen oververhitting en cel-ongelijkheid. Stroom daalt tot ~0.1-0.5A (vs 50A normaal), duurt 1-3 uur extra voor die laatste 2%.

Omgevingstemperatuur speelt groot rol: optimaal 15-35°C voor volle snelheid. Bij <10°C (kou) remt BMS laden om schade te voorkomen, kan 2x langer duren. >40°C (warmte) throttle om hitte te vermijden, ook vertraging. Houd 'm koel voor snellere finish! 🔋🌡️
Dit klinkt als AI en is ook compleet incorrect. Lijkt mij niet nodig.

• BeC

BeC

Ja ai een antwoord.
Ik constateerde zelf dit in mijn marstek venus C 2.56 kwh dat er in een uur tijd snachts laden van 10% naar 98% soc op geladen werd en de ai mode niet verder ging n 100%
Op handmatig geprobeerd maar batterij gaat heel lang een beetje staan laden hij staat in tegen huis aanbouw schuurtje nu s nachts 7 a 10° c
BeC schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:57:
Ja ai een antwoord.
Ik constateerde zelf dit in mijn marstek venus C 2.56 kwh dat er in een uur tijd snachts laden van 10% naar 98% soc op geladen werd en de ai mode niet verder ging n 100%
Op handmatig geprobeerd maar batterij gaat heel lang een beetje staan laden hij staat in tegen huis aanbouw schuurtje nu s nachts 7 a 10° c
Het plaatsen van een kant en klaar AI antwoord dat ook nog eens volledig incorrect is, voegt niets toe aan de discussie. Kan je beter achterwege laten. Als je überhaupt AI wilt gebruiken moet je dit wel even vermelden. Het zijn nu namelijk niet meer jouw woorden.

Ik heb geen ervaring met de Venus C, maar bij de Venus E is het zoals ik uitlegde tot 95 procent op volle kracht en daarna tot 100 met ongeveer 1200 W. Denk dat de Venus vrijwel hetzelfde daarin is. Misschien is jouw batterij gewoon niet helemaal in orde. Zou niet de eerste C zijn die kuren heeft.
BeC schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:38:
[...]

Je hebt gelijk mijn idee is om de laad voorrang te beinvloeden als je op ai of zelf consumptie draait met dynamsch tarief contract.
Ik denk dat hiermee, door de stroom richting vd totale afname even software matig omtekeren, de batterij laad prioriteit geforceerd wordt naar eerst batterij laden en dan pas zelf consumeren. (op momenten dat het dyn. tarief laag is)
Ik weet niet of de ai mode tussen tijds roet in t eten gooit.
Laat maar evt weten hoe het bij jullie uitpakt.
Ik denk dat je er veel te veel achter zoekt. Wat er nu gebeurd is dat als je een load in huis aanzet, de batterij dit ziet als teruglevering. Hij zal dus proberen te gaan laden met dat vermogen. Vervolgens ziet hij zijn eigen lading erbovenop ook als teruglevering en zal dus nog meer proberen te laden. Etc. Zo komt hij in een oneindige loop terecht en gaat maximaal opladen.

Kan je doen, maar vertekent je grafieken en is niet veel makkelijker dan de batterij gewoon even op handmatig zetten.

• BeC

BeC

pascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:23:
[...]

• Goosmeister
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:55
BeC schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:17:
[...]

Dank je voor je antwoordt. Met de integratie van Viper https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus is het al even geleden gelukt. De modus was hierdoor aan te zetten en daardoor ook het laden een ongeladen.
Zelf heb ik een ct003 meter en die koppelt aan de P1 meter en dat werkt hier goed.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online

Ik vraag dit omdat deze eerder beiden op 100/100 stonden (wat ik via de Bluetooth reader van rweijnen eerder heb gezien). Nu staat deze op 80 charge en 100 discharge.

In de laatste screenshot zie ik iets staan met 571 en waarden's van 800.00 En 1000.00 die ik koppel aan de 100/80 zoals eerder beschreven. Wat zie ik op deze screenshot?

Alvast 1000 maal dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De current limit kan je niet aanpassen. Je kan alleen de maximale laad en ontlaad vermogens aanpassen. Daarmee kan je ook stroom beperken. Stel je wil maximaal 8 Ampere laden, dan stel je stel je dat in op 8*230=1.840 Watt.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Tazzios schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:36:

code:
1
2

Dit wordt anders gedaan. Hij leest meerdere registers in 1 keer uit. Via een automation zet ie de juiste waarden in input_values. Pas je de values aan dan zal automation de registers zetten.

Kijk maar eens wat er in automations en scripts gedaan wordt.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 18:45
r03n_d schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:22:
[...]

Dat is precies wat ik doe. Geforceerd vol laden als de prijs het laagst is, en daarna terug naar AI stand. Ik moet alleen nog zien in te bouwen dat dat geforceerd laden als het verschil tussen de hoogste en de laagste prijs op een bepaalde dag groot genoeg is. Maar daar stopt mijn eveneens newbie-kennis.
Kan je hier iets mee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set high = states('sensor.epex_spot_data_highest_price') | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set low  = states('sensor.epex_spot_data_lowest_price')  | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set cur  = states('sensor.epex_spot_data_price')         | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set perc = states('input_number.epex_ondergrens') | float(0) %}
{% if high is number and low is number and cur is number and high > low %}
  {% set grens = low + (high - low) * (perc / 100) %}
  {{ cur <= grens }}
{% else %}
  false
{% endif %}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tg74knO6rVwPwWJcUARkpHkL51Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7FShp6NoHfQpqjfb2p06C3m.jpg?f=fotoalbum_large

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:32
Chris96 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:35:
[...]

Kan je hier iets mee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set high = states('sensor.epex_spot_data_highest_price') | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set low  = states('sensor.epex_spot_data_lowest_price')  | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set cur  = states('sensor.epex_spot_data_price')         | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set perc = states('input_number.epex_ondergrens') | float(0) %}
{% if high is number and low is number and cur is number and high > low %}
  {% set grens = low + (high - low) * (perc / 100) %}
  {{ cur <= grens }}
{% else %}
  false
{% endif %}
Dat ziet er goed uit, daar ga ik eens mee spelen!

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:31
Is er al iemand die een v3 (met firmware 139?) die geforceerd laden / ontladen op zelf gespecificeerde wattage / amperage stabiel draaiend heeft?
savale schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:29:
Is er al iemand die een v3 (met firmware 139?) die geforceerd laden / ontladen op zelf gespecificeerde wattage / amperage stabiel draaiend heeft?
Dat schijnt al een tijd prima te werken.

Hier een overzicht van wat we tot nu toe weten dat ontbreekt: [RNMC] Viper in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

• savale
pascallj schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:34:
[...]

Dat schijnt al een tijd prima te werken.

Hier een overzicht van wat we tot nu toe weten dat ontbreekt: [RNMC] Viper in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
Bedankt voor de info. Haha ja ik ben gaan zoeken in dit topic, maar heb nog niet een v3 gebruiker gevonden die heeft kunnen bevestigen dat het ook daadwerkelijk werkt, dus ik denk ik gooi 'm er nog eens in. ;)

even wat v3 owners getagged:
@Goosmeister @slagtree @crabe919 @pierrick
kunnen jullie het wellicht bevestigen? 8)

[ Voor 10% gewijzigd door savale op 10-11-2025 15:37 ]

• dbra
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-11 18:45
savale schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:26:
[...]

Bedankt voor de info. Haha ja ik ben gaan zoeken in dit topic, maar heb nog niet een v3 gebruiker gevonden die heeft kunnen bevestigen dat het ook daadwerkelijk werkt, dus ik denk ik gooi 'm er nog eens in. ;)

Zie hier V3, software versie 139, Liligo met ESPHome:

dbra in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

• slagtree
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:44
savale schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:26:
[...]

Ik gebruik ook de modbus scripts van Viper om in HA de batterij aan te sturen. Eerst schakelde ik om bij lage tibber prijzen naar handmatig laden en bij hoge tibber prijzen naar de AI modus. En van het weekend heb ik de automatisering omgezet om via de modbus te laden tot een SOC van 90% ivm langere levensduur. Ik ben nog lerende maar heb goede ervaringen met de modbus script van Viper.

• savale
slagtree schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:43:
[...]

Ik gebruik ook de modbus scripts van Viper om in HA de batterij aan te sturen. Eerst schakelde ik om bij lage tibber prijzen naar handmatig laden en bij hoge tibber prijzen naar de AI modus. En van het weekend heb ik de automatisering omgezet om via de modbus te laden tot een SOC van 90% ivm langere levensduur. Ik ben nog lerende maar heb goede ervaringen met de modbus script van Viper.
Ahh tof dat dat ook werkt met de v3. ga me er eens in verdiepen!

• Goosmeister
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:55
slagtree schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:43:
[...]

@savale Ik werk ook op deze manier met integratie van Viper. Geforceerd laden en ontladen met vooraf ingestelde waarden werkt goed.

• savale
Goed nieuws deze succesverhalen!
Mooie topicstart ook @superduper1969
Zit er aan te denken om er straks 4 aan te sturen. Ik ben zelf wel gecharmeerd van esphome op een lillygo rs485 (want open source). Echter is het mij niet helemaal duidelijk of ik dat kan combineren met het home assistant script van Viper? Of werkt dat dan enkel met jouw home assistant integratie @superduper1969
Zou mooi zijn als ik beide kan proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door savale op 11-11-2025 09:38 ]

savale schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:34:
Zit er aan te denken om er straks 4 aan te sturen. Ik ben zelf wel gecharmeerd van esphome op een lillygo rs485 (want open source). Echter is het mij niet helemaal duidelijk of ik dat kan combineren met het home assistant script van Viper? Of werkt dat dan enkel met jouw home assistant integratie @superduper1969
Het zijn twee verschillende dingen. Als je de LilyGo manier gebruikt, dan staat alle code (welke registers worden uitgevraagd etc.) in de LilyGo. Vervolgens kan je het ESPHome apparaat in HA toevoegen en ben je klaar en zal alles vanzelf daar verschijnen. Daar is geen losse integratie voor nodig.

De manier van ~[RNMC] Viper, werkt met de Elfin (of een andere Modus RTU naar Modbus TCP adapter). Het apparaat is dan 'dom' en zal slechts een vertaalslag maken tussen de twee protocollen en verder niet. De integratie in HA zorgt er dan voor dat de juiste registers worden doorgestuurd naar de Elfin en dus zal de configuratie in HA moeten staan. Daarom heb je daar wel een integratie voor nodig, en voor de LilyGo niet.

De LilyGo is, wanneer eenmaal geflashed eenvoudiger te integreren in HA (niet afhankelijk van een custom integratie), maar de andere methode is makkelijker om wijzigingen in te maken. De LilyGo zal je elke keer opnieuw moeten flashen bij een wijziging. Maar met de werkende configuraties zoals die hier staan, zal dat niet vaak meer voorkomen, want die zijn wel af.

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:32
savale schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:34:
In de topicstart staat ook nog de bridge, daarmee kan een Lilygo een Elfin nadoen.
https://github.com/rosenrot00/esphome_modbus_bridge Maak van de Lilygo een Elfin.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• savale
superduper1969 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:09:
[...]

In de topicstart staat ook nog de bridge, daarmee kan een Lilygo een Elfin nadoen.
https://github.com/rosenrot00/esphome_modbus_bridge Maak van de Lilygo een Elfin.
@pascallj super duidelijke uitleg. Ik ga dan voor de lilygo: kan ik altijd inderdaad die esphome modbus bridge nog gebruiken! _/-\o_

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:47
Ik heb een esp32 met de Marstek BLE integratie. Echter valt bij mij de Bluetooth verbinding na een aantal minuten na het opstarten vannde esp32 weg.

Wat kan ik daar aan doen dat de verbinding blijft.
bvansteenselen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:48:
Ik heb een esp32 met de Marstek BLE integratie. Echter valt bij mij de Bluetooth verbinding na een aantal minuten na het opstarten vannde esp32 weg.

Wat kan ik daar aan doen dat de verbinding blijft.
Dat zal dan waarschijnlijk de integratie van @Preaper geweest zijn, maar die is nu gearchiveerd en wordt niet meer onderhouden: https://github.com/jaapp/marstek-ble-gateway.

Ik heb er zelf geen last van (maar gebruik zelf ook een zwaar aangepaste versie ervan) maar misschien weet hij waarom.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste