• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
savale schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:44:
Nice! Hier op dag 3 de firmware update v139 gekregen, maar met Elfin emulatie en VuperRNMC ook nog steeds de "Geen reactie van Unit-ID helaas"
Hij is wel powered en de aanvraag vanaf home assistant komt wel aan (zie ik in de esphome debug trace), maar geen rs485s. Zal de hwardware nog even controleren, maar ook niet 100% zeker of mijn esphome config ok is?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
esphome:
  name: lilygo2rs485bridge1
  friendly_name: LILYGO2RS485Bridge1
  min_version: 2024.11.0
  name_add_mac_suffix: false

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

# Enable/Disable logging
logger:
  level: VERBOSE
  #baud_rate: 0

# Enable Home Assistant API
api:
  password: ""

ota:
  - platform: esphome
    password: "ac66b32bb32a860377529dfcf3585979"

wifi:
  ssid: xxxxx
  password: xxx
  domain: .lan
  # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Lilygo-Rs485 Fallback Hotspot"
    password: "xxxxxxxxxx"

external_components:
  - source:
      type: git
      url: https://github.com/rosenrot00/esphome_modbus_bridge
    components: [modbus_bridge]

# Set pins required for LilyGo T-CAN485 board
output:
  - platform: gpio
    id: ENABLE_PIN # Enable the chip
    pin:
      number: GPIO19
      inverted: true

id: SE_PIN # Enable autodirection
    pin:
      number: GPIO17

id: ENABLE_5V_PIN # Enable 5V pin for RS485 chip
    pin:
      number: GPIO16

# Configure UART
uart:
  - id: uart_bus
    rx_pin: GPIO21
    tx_pin: GPIO22
    baud_rate: 115200
    data_bits: 8
    stop_bits: 1
    parity: NONE
    rx_buffer_size: 256         # min. 256 recommended; increase for very long RTU responses

modbus_bridge:
  id: mb_bridge
  uart_id: uart_bus
  tcp_port: 502               # TCP port
  tcp_poll_interval: 50       # ms between TCP polls
  tcp_client_timeout: 60000   # ms inactivity until TCP client is disconnected
  tcp_allowed_clients: 4      # clamped to minimum 1, use with care as it increases memory usage
  rtu_response_timeout: 3000  # ms, clamped internally to minimum of 10 ms)

switch:
  - platform: template
    name: "Modbus Bridge Debug"
    id: modbus_debug_switch
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF  # debug disabled by default; persists across reboots
    turn_on_action:
      - lambda: |-
          id(mb_bridge).set_debug(true);
          id(modbus_debug_switch).publish_state(true);
    turn_off_action:
      - lambda: |-
          id(mb_bridge).set_debug(false);
          id(modbus_debug_switch).publish_state(false);
Ik heb het uiteindelijk werkend gekregen door de hacks plugin te downgraden naar 2025.11.1. Daarna mijn V3 toevoegen en daarna de upgrade gedaan naar 2025.11.3 alles werkt hier prima op de tellers van kWh laden en ontladen na. Die doen het echter ook niet met de Bluetooth intergratie dus dat zal aan de firmware of BMS liggen

MT v3 | EMS 144, VNS 116, BMS 110 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@savale
Heb voor de V3 nu ook een lilygo poging gedaan
https://github.com/fonske...b/main/lilygo_mt1_v3.yaml
Zodat die compatible is met de nodered flow

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:08
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:33:
@savale
Die ga ik zeker proberen! Iets voor morgen. Eerst even spelen met de Viper versie nu die lijkt te werken!
Geforceerd laden en ontladen werkt! _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door savale op 21-11-2025 20:25 ]

• savale
cold schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:27:
[...]

Ik heb het uiteindelijk werkend gekregen door de hacks plugin te downgraden naar 2025.11.1. Daarna mijn V3 toevoegen en daarna de upgrade gedaan naar 2025.11.3 alles werkt hier prima op de tellers van kWh laden en ontladen na. Die doen het echter ook niet met de Bluetooth intergratie dus dat zal aan de firmware of BMS liggen
Dit was de truuk!

• slagtree
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-12 14:38
Vandaag was het een zonnige dag. gemerkt dat de baterij bij teruglevering de zonne energie niet oplaadt. Eerder is door marstek de frequentie verandert vanwege de Landis Gyr E350 energie meter. Ik verwacht dat de batterij niet automatis laadt door de frequentei verandering. Nu laad ik dmv tibber extended via de modbus protocol bij goedkope uren en ontlaad ik bij dure uren.

Kan ik via de modbus protocol op de negatieve energie gemeten door de P1 meter via de modbus protocol de batterij laden?

Dan kan ik ook de gratis zonne energie ook opladen.

[ Voor 5% gewijzigd door slagtree op 21-11-2025 23:26 ]

slagtree schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:25:
Vandaag was het een zonnige dag. gemerkt dat de baterij bij teruglevering de zonne energie niet oplaadt. Eerder is door marstek de frequentie verandert vanwege de Landis Gyr E350 energie meter. Ik verwacht dat de batterij niet automatis laadt door de frequentei verandering. Nu laad ik dmv tibber extended via de modbus protocol bij goedkope uren en ontlaad ik bij dure uren.

Kan ik via de modbus protocol op de negatieve energie gemeten door de P1 meter via de modbus protocol de batterij laden?

Je zal de sturing zelf moeten maken via een automatisering oid maar dan kan het een soort van.

Overigens ben je als bij Tibber zet, financieel beter uit door gewoon goedkoop in te kopen en duur te verkopen en ook je zonnestroom te verkopen, maar dat is een ander verhaal.

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-12 08:53
slagtree schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:25:

Ik zie de Tibber bridge WiFi modbus module staan op hun website. Stuur jij dan de accu's aan via de Tibber app?

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3

• dbra
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-12 17:16
tdolder schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:17:
Ik heb vandaag een V3 ontvangen van Marstek ter vervanging van een defect V2 (maakte veel lawaai tijdens vollast)
Helaas krijg ik nog een foutmelding bij toevoegen batterij: Geen reactie van Unit-ID. Controleer of het apparaat deze Unit-ID gebruikt
Ik gebruik de Elfin/ViperRNMC combi
Mijn V3 heeft firmware v122 dus gelijk maar even een upgrade aangevraagd via de app. [Afbeelding]
Mijn vermoeden is dat idd de firmware versie het probleem is. Met versie 139 heb je redelijk goede Modbus support.

• slagtree
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-12 14:38
tdolder schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:51:
[...]

Ik zie de Tibber bridge WiFi modbus module staan op hun website. Stuur jij dan de accu's aan via de Tibber app?
Nee, via HACS heb ik Tibber Extended in HA geinstalleerd. De batterij stuur ik aan via de Marstek Venus Modbus van Viper. In HA heb ik automations gemaakt om bij status goedkope uren te batterij te laden. en bij status duurdere uren te ontladen.

Ook wel intressant om via de Tibber bridge wifi modbus module de batterij te laden en te ontladen. Maar is de modbus specifiek voor de marstek batterij?

Ik wilde de zonnestroom ook in de batterij gaan opslaan maar inderdaad bij tibber zit geen teruglevering heffing. Dus ik gaat het laden bij goedkoperen uren en ontladen bij duurdere uren rekening houden met de 15% omzettingsverlies van de batterij.

• savale
Nog wel iets gevonden om rekening mee te houden (bij een v3):
Als je de lillygo aansluit op de rs485 poort en dan de accu aanzet met de knop aan de zijkant, gaat de lillygo niet aan. Als de accu al aanstaat en je plug dan de lillygo erin, gaat ie wel aan.
Met de rs485 verbonden gaat de accu overigens niet zomaar vanzelf uit, dus eenmaal aan gaat ie in principe nooit meer zomaar uit.

[ Voor 28% gewijzigd door savale op 23-11-2025 10:52 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55

Tazzios

..

savale schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:45:
@Tazzios Ik wacht nog op de firmware update van marstek... Ik dacht te beginnen met de lillygo's in bridge mode en de plugin van viper, maar anders probeer ik de config van superduper1969
Ja het continu rouleren lijkt me handig om slijtage zo laag mogelijk te houden (minimale discharge van de accu's)
Ik heb er heel veel uurtjes Vibe coding aan besteed voordat ik er achter kwam dat de automation blueprint geen variabelen kan vasthouden. 8)7 Dat is wel nodig om zo de originele soc waarde te kunnen vergelijken met de huidige waarde +/- en een hysterisch.
Wat nu wel is ingebouwd om de soc levels binnen 10% van elkaar te houden, soort vaste hysterisch.

https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints
New: Keep SOC`s within 10% of each other
New: Added minimum power
New: Added max power
Improved: removed unused parameters
Improved: changed priority offset default to day of year.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:09
Tazzios schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:53:
[...]

Ik heb er heel veel uurtjes Vibe coding aan besteed voordat ik er achter kwam dat de automation blueprint geen variabelen kan vasthouden. 8)7 Dat is wel nodig om zo de originele soc waarde te kunnen vergelijken met de huidige waarde +/- en een hysterisch.
Wat nu wel is ingebouwd om de soc levels binnen 10% van elkaar te houden, soort vaste hysterisch.

https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints
New: Keep SOC`s within 10% of each other
New: Added minimum power
New: Added max power
Improved: removed unused parameters
Improved: changed priority offset default to day of year.
Niks zo handig als helpers in HA. Je kan een helper aanmaken die je laatste state vast houd. Deze overleeft zelfs een herstart van HAz je hebt er verschillende, Boolean tot aan string en numbers.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Tazzios

Tazzios

..

@WargamingPlayer dat werd inderdaad ook voorgesteld of een script gebruiken, maar het zou dan een stuk gebruiksonvriendelijker worden dan klik op "import blueprint to my HA" knop voor maar een beetje functionaliteit. Zonder heb ik nu bijna hetzelfde voor elkaar gekregen. Extra uitdaging. :*)

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-12 08:53
tdolder schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:17:
Ik heb vandaag een V3 ontvangen van Marstek ter vervanging van een defect V2 (maakte veel lawaai tijdens vollast)
Helaas krijg ik nog een foutmelding bij toevoegen batterij: Geen reactie van Unit-ID. Controleer of het apparaat deze Unit-ID gebruikt
Ik gebruik de Elfin/ViperRNMC combi
Mijn V3 heeft firmware v122 dus gelijk maar even een upgrade aangevraagd via de app. [Afbeelding]
Vanochtend een mailtje van support. Versie 139 is beschikbaar in de app.
De meeste/belangrijkste modbus functies zitten gelukkig in 139. Ik was in eerste instantie niet zo blij met de omruiling, het was zo'n mooi setje samen ;) Ik denk dat ik de V3 maar ga ophangen zodat de grijze lijn van batterijen in ieder geval uitgelijnd is. Of sla ik nu door 8)

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3

• savale
tdolder schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:39:
[...]

Vanochtend een mailtje van support. Versie 139 is beschikbaar in de app.
De meeste/belangrijkste modbus functies zitten gelukkig in 139. Ik was in eerste instantie niet zo blij met de omruiling, het was zo'n mooi setje samen ;) Ik denk dat ik de V3 maar ga ophangen zodat de grijze lijn van batterijen in ieder geval uitgelijnd is. Of sla ik nu door 8)
Ophangen heeft ook als voordeel dat je er nog onder bij kan. Zou hem niet te hoog hangen want dan is het systeem met bijgeleverde beugeltje en m6 boutjes wel wat spannend. Draai die m6 boutjes ook goed aan. (zie mijn post zojuist in het algemene topic)

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:46
Aanpassing TS:
- 24-11-2025 Foto Lilygo<>V3 met dank aan @Tazzios
- 24-11-2025 Automatisering Blueprint https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints met dank aan @Tazzios
- 24-11-2025 Lilygo V3 https://github.com/fonske...b/main/lilygo_mt1_v3.yaml met dank aan @AUijtdehaag
- 24-11-2025 Github update: Brightness slider voor de led op de Lilygo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBb4A-uT8c7r2qFzHDz1Qfc_MgQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PE784dGu0thUXr1LGCoVwNGz.jpg?f=user_large

[ Voor 54% gewijzigd door superduper1969 op 24-11-2025 20:23 ]

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-12 14:54
Hoe is hier de ervaring van modbus/HA in vergelijking met native uit de app laten draaien?

Tot nu toe heb ik alles via self-consumption model laten draaien, AI krijg ik niet werkend.
Zit me nu te verdiepen in de modbus icm EW11 en HA

Setup (2x Marstek Venus E-v3 + Tibber). Het zou ook het eea oplossen met EVCC en de laadpaal.

Ben vooral benieuwd naar bv. het schakelen van NOM, is dit stabieler tov als MT dit zelf regelt? Hierin zie ik vooral veel +/- wisselingen.

Het enige wat me nu tegenhoud is dat ik een configure/forget oplossing wil en hier niet steeds bezig wil zijn met updates ed... :+

• superduper1969
ro3lie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:27:
Hoe is hier de ervaring van modbus/HA in vergelijking met native uit de app laten draaien?

Tot nu toe heb ik alles via self-consumption model laten draaien, AI krijg ik niet werkend.
Zit me nu te verdiepen in de modbus icm EW11 en HA

Setup (2x Marstek Venus E-v3 + Tibber). Het zou ook het eea oplossen met EVCC en de laadpaal.

Ben vooral benieuwd naar bv. het schakelen van NOM, is dit stabieler tov als MT dit zelf regelt? Hierin zie ik vooral veel +/- wisselingen.

Het enige wat me nu tegenhoud is dat ik een configure/forget oplossing wil en hier niet steeds bezig wil zijn met updates ed... :+
Er zit veel verschil in de ervaringen, met name door het type slimme meter en de polling interval 10 of 1 seconden. Bij mij draait het gewoon strak met mijn setup met SMR 5.5

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-12 14:54
superduper1969 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:53:
[...]

Er zit veel verschil in de ervaringen, met name door het type slimme meter en de polling interval 10 of 1 seconden. Bij mij draait het gewoon strak met mijn setup met SMR 5.5
Hoe lees jij de SMR uit? Via de P1 dongel van bb HW?
Zojuist 2 Lilygo’s besteld.

• savale
Morgen wordt mijn p1 meter vervangen en krijg ik ook iedere seconde een update ipv 10 sec. Lijkt mij voldoende. p1 lees ik met de dsmr home assistant plugin uit. (remote serieel p1 met een esp32).
Heb nog een vast contract lopen tot en met februari, dus heb nog alle tijd om het stabiel te krijgen. Ik ga wat dingen proberen, maar in ieder geval de blueprint van @Tazzios en de node red oplossing.

• crazymster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-12 14:32
Goedemorgen ik loopt tijdens het opnieuw flashen van mijn LilyGo met de firmware van @AUijtdehaag tegen een foutmelding aan waardoor het niet lukt . Het gaat om de versie die geschikt gemaakt is voor de Node Red koppeling in HA .Heeft iemand een idee wat er mis gaat ?

INFO ESPHome 2025.11.1
INFO Reading configuration /config/esphome/lilygo_mt1.yaml...
WARNING 'marstek_m1': Using the '_' (underscore) character in the hostname is discouraged as it can cause problems with some DHCP and local name services. For more information, see https://esphome.io/guides...rscores-in-my-device-name
INFO Generating C++ source...
INFO Setting CONFIG_LWIP_MAX_SOCKETS to 14 (registered: api=4, captive_portal=4, mdns=2, ota=1, web_server=3)
INFO Compiling app... Build path: /data/build/marstek_m1
Processing marstek_m1 (board: esp32dev; framework: espidf; platform: https://github.com/pioard.../platform-espressif32.zip)
--------------------------------------------------------------------------------
INFO Package configuration completed successfully
INFO Package configuration completed successfully
HARDWARE: ESP32 240MHz, 320KB RAM, 4MB Flash
- contrib-piohome @ 3.4.4
- framework-espidf @ 3.50501.0 (5.5.1)
- tool-cmake @ 4.0.3
- tool-esp-rom-elfs @ 2024.10.11
- tool-esptoolpy @ 5.1.0
- tool-mklittlefs @ 3.2.0
- tool-ninja @ 1.13.1
- tool-scons @ 4.40801.0 (4.8.1)
- toolchain-xtensa-esp-elf @ 14.2.0+20241119
Reading CMake configuration...
-- The C compiler identification is unknown
-- The CXX compiler identification is unknown
-- Configuring incomplete, errors occurred!

CMake Error at CMakeLists.txt:2 (include):
include could not find requested file:

/data/cache/platformio/packages/framework-espidf/tools/cmake/project.cmake

CMake Error at CMakeLists.txt:3 (project):
No CMAKE_C_COMPILER could be found.

Tell CMake where to find the compiler by setting either the environment
variable "CC" or the CMake cache entry CMAKE_C_COMPILER to the full path to
the compiler, or to the compiler name if it is in the PATH.

CMake Error at CMakeLists.txt:3 (project):
No CMAKE_CXX_COMPILER could be found.

Tell CMake where to find the compiler by setting either the environment
variable "CXX" or the CMake cache entry CMAKE_CXX_COMPILER to the full path
to the compiler, or to the compiler name if it is in the PATH.

========================== [FAILED] Took 4.33 seconds ==========================

Edit tis opgelost ik moest in HA de data opschonen in ESP , dankjewel voor de tip @superduper1969

[ Voor 3% gewijzigd door crazymster op 26-11-2025 09:37 ]

2 x Marstek Venus 5.12KW V151 CT003 V114

• superduper1969
ro3lie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:40:
[...]

Hoe lees jij de SMR uit? Via de P1 dongel van bb HW?
Zojuist 2 Lilygo’s besteld.
CT003 staat in mijn footer...

• superduper1969
Deze tip dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aAgTZ3WZ73Lu1p6hZlo0R72uxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btrE0L7RxWnx1JKLJnogo27q.jpg?f=fotoalbum_large

• KoenRa
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 28-11 16:25
Ik heb via marstek de technische tekening ontvangen van hun RS 485 poort (Marstek Venus V3). Het valt met wel op dat dit volledig het tegenovergestelde is van wat er in de foto van Tazzios staat.

Pin1 - Wit-Oranje -> B
Pin2 - Oranje -> A
Pin 4/5 - Wit-Blauw/Blauw -> -
Pin 7/8 - Wit-Bruin/Bruin -> +

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTgpk08nWm94otmmyqRwWbnvOQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPnAQC91Y5kKnXHJdt9KKieX.jpg?f=fotoalbum_large

• Tazzios

Tazzios

..

@KoenRa het werkt wel. :P
Bekijk je de stekker niet van de verkeerde kant?
KoenRa schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:38:
Ik heb via marstek de technische tekening ontvangen van hun RS 485 poort (Marstek Venus V3). Het valt met wel op dat dit volledig het tegenovergestelde is van wat er in de foto van Tazzios staat.

Pin1 - Wit-Oranje -> B
Pin2 - Oranje -> A

[Afbeelding]
Wij hebben de pin-out hier ook ooit ontvangen:

thuisbatterij in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

pascallj in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Maar zijn er toen achter gekomen dat deze niet klopt en hebben het daarom uit de TS gehaald. De pin-out die in de TS vermeld staat is correct.

[ Voor 5% gewijzigd door pascallj op 26-11-2025 12:50 ]

• KoenRa
pascallj schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:49:
[...]

Wij hebben de pin-out hier ook ooit ontvangen:

thuisbatterij in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

pascallj in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Maar zijn er toen achter gekomen dat deze niet klopt en hebben het daarom uit de TS gehaald. De pin-out die in de TS vermeld staat is correct.
Dan laat ik deze ook netjes naast mij liggen.. Bedankt voor jullie antwoord!

• Tazzios

Tazzios

..

Plaatje klopt volgens mij hoor:

Het plaatje is van de aansluiting op de Marstek, het vrouwtje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKaZe9GlIzUrVJTdjRD0lxyEiwU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2Lk7kyhM6IbLwA89VrGIIPv8.png?f=user_large

Pak er nu even een netwerkkabel bij en steek deze er (virtueel! ;) ) in. Je zult zien dat op pin1 en 2 de 2 oranje draden uitkomen.
Tazzios schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:36:
Plaatje klopt volgens mij hoor:

Het plaatje is van de aansluiting op de Marstek, het vrouwtje.
[Afbeelding]

Pak er nu even een netwerkkabel bij en steek deze er (virtueel! ;) ) in. Je zult zien dat op pin1 en 2 de 2 oranje draden uitkomen.
5V en GND zijn sowieso omgedraaid dus dat klopt al niet. Dat ga je met omdraaien ook niet oplossen, want GND zit aan de buitenkant.

Het RS485 paar klopt wel. Kleuren benoemen ze daar niet volgens mij dus daar kan je niets over zeggen.

Maar het is inderdaad niet precies het tegenovergestelde, het is alleen de stroomaansluiting die niet klopt.

• Tazzios

Tazzios

..

@pascallj inderdaad, dat had ik niet bekeken. Het RS485 A/B gecheckt deze zit ook omgewisseld.
Toch consistent. :+

• superduper1969
KoenRa schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:38:

Pin1 - Wit-Oranje -> B
Pin2 - Oranje -> A

[Afbeelding]
Ik had eerst deze tekening in de Topic Start staan, maar ik kreeg signalen dat deze niet klopt dus ik heb hem er weer afgehaald.

• savale
De pinout die in de topicstart staat werkt gewoon. De 5v en gnd zijn omgewisseld in het plaatje hierboven...

[ Voor 34% gewijzigd door savale op 26-11-2025 13:58 ]

• Tazzios

Tazzios

..

@savale wat betreft nummering wel maar + en - zijn andersom even als rs485 A en B zijn omgewisseld. Die fout maakte ik ook.
Tazzios schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:19:
@savale wat betreft nummering wel maar + en - zijn andersom even als rs485 A en B zijn omgewisseld. Die fout maakte ik ook.
Het RS485 paar klopt volgens mij wel? Het komt in elk geval wel overeen met de metingen die gedaan zijn. Heb jij het aan de andere kant van de kabel niet omgedraaid?

• Tazzios

Tazzios

..

Ik heb oranje/wit op pin1 bij de kabelstekker deze is aangesloten op A zoals in de TS ook staat.
Volgens de afbeelding zou op pin1 B moeten.

Voor de nieuwkomers ze we het met afgelopen berichten niet makkelijker hebben gemaakt. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Tazzios op 26-11-2025 14:59 ]

Tazzios schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:58:
Ik heb oranje/wit op pin1 bij de kabelstekker deze is aangesloten op A zoals in de TS ook staat.
Volgens de afbeelding zou op pin1 B moeten.

Voor de nieuwkomers ze we het met afgelopen berichten niet makkelijker hebben gemaakt. :P
Hmm ja ik zie het nu ook twee keer op de afbeeldingen. Interessant. Nouja aangezien het zowel bij de LilyGo als bij Elfin zo benoemd is, zal het wel kloppen inderdaad!

• KoenRa
ondertussen heb ik de Marstek Venus V3 draaien met de lilygo ESP32 CAN RS485 en alles komt netjes binnen in home assistant.
Bedankt allen om deze bron van informatie te delen, fantastisch werk!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-12 14:24
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:33:
@savale
Bedankt voor het maken van de YAML, heel blij mee! Ik heb de lilygo nu 2 dagen aan m'n omgeruilde V3 hangen en het lijkt allemaal goed te werken, behalve de AC Power. Als ik (geforceerd) 2500W (ont)laad, dan is de AC Power rond de 63.047W. Ik zag in de yaml
code:
1
address: 30006 #according to viper. not 32202 ? to be checked
staan, dus ik heb 32202 geprobeerd, maar dan heb ik 65.535W. Ik heb zelf de registers nog niet bekeken, maar er gaat daar nog iets niet goed :P

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

• cold
  • Niet online
newz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:41:
[...]

Bedankt voor het maken van de YAML, heel blij mee! Ik heb de lilygo nu 2 dagen aan m'n omgeruilde V3 hangen en het lijkt allemaal goed te werken, behalve de AC Power. Als ik (geforceerd) 2500W (ont)laad, dan is de AC Power rond de 63.047W. Ik zag in de yaml
code:
1
staan, dus ik heb 32202 geprobeerd, maar dan heb ik 65.535W. Ik heb zelf de registers nog niet bekeken, maar er gaat daar nog iets niet goed :P
Ik gebruik de V3 van Viper met een Elwin EW11 en die werkt perfect de registers voor AC Power is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    {
        "register": 30006,  # 37004
        "count": 1,
        "scale": 1,
        "unit": "W",
        "device_class": "power",
        "state_class": "measurement",
        "key": "ac_power",
        "enabled_by_default": True,
        "data_type": "int16",
        "precision": 0,
        "scan_interval": "high",
    },

MT v3 | EMS 144, VNS 116, BMS 110 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

newz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:41:
[...]

code:
1
Dan klopt het register wel alleen moet het een S_WORD worden. Als je 63047 interpreteert als een signed int, heb je -2489 W.

• newz
pascallj schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:11:
[...]

Dan klopt het register wel alleen moet het een S_WORD worden. Als je 63047 interpreteert als een signed int, heb je -2489 W.
Ah slim! Het is gelukt, de waardes kloppen nu wél 8)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@newz
Zo jij mij een heel groot plezier willen doen en deze ook eens testen?
https://github.com/fonske...e_rs485_v3.yaml#L817-L818

• newz
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:46:
@newz
Zo jij mij een heel groot plezier willen doen en deze ook eens testen?
https://github.com/fonske...e_rs485_v3.yaml#L817-L818
Dat werkt óók!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@newz
Dan houd ik die aan, die is gelijk aan de V12 versie, bedankt

Ik zal straks de lilygo versie aanpassen (ff druk)
Is aangepast

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2025 14:41 ]

• savale
Hier nog even met "hardware" bezig. Ga hem eens printen voor 1 pcb en dan testen. Het idee is dus voor 4 stuks in 1 behuizing. Heb het ontwerp met een define $nr_pcbs gemaakt. Zal hem delen als het af is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T02RvETj1NqUC6SNF7EfNkmgKWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFGNVmpNj1sKp9oS4CEJXnup.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOIlnGuPQ1GZ1t7sUTjw9l9Wdwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XLW2xdrnoOTdSoKmBoEbpwl6.png?f=fotoalbum_large

Ik wil het deksel PLA transparant printen. Nog even uitvogelen, maar lijkt me nice als ik de leds van de lilygo dan groen kan laten faden als de Wifi verbinding er (nog) is. en rood of oranje als er wat mis is.

update: weer een stapje verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87jJq7H6hP-kOeodLTqLh-LzM9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5tcsY120wtuPHtZQ7WTQUvd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door savale op 29-11-2025 19:03 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@savale
Toch handig dat het al in een behuizing zit ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIzsIykPvKqA9BUtvKOr5PlmMys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdcMP0EWiRxOpWEcZT631dT2.jpg?f=fotoalbum_large

Maar chapeau voor het ontwerp.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2025 13:39 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is dit het juiste plaatje voor de V3?
Er is nogal veel verwarring over als je zoekt in dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeToX6cqUNLpQk_Jp1_Eb-tZLKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjkFwwxqQUrmuh90akwHGAzC.jpg?f=fotoalbum_large

AUijtdehaag schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:14:
Is dit het juiste plaatje voor de V3?
Er is nogal veel verwarring over als je zoekt in dit topic.

[Afbeelding]
De atomkant kan je zelf het beste beoordelen, maar de rest klopt waarschijnlijk wel. Stroomvoorziening sowieso alleen A en B heb ik andersom vermeld toen, nooit commentaar gehad, maar nu blijkt dat alle afbeeldingen die geplaatst zijn, wel degelijk A en B hebben zoals jij, dus waarschijnlijk hebben veel mensen dat gewoon geprobeerd en daarna omgedraaid.

• savale
Dat is ook fraai @AUijtdehaag ! Deksel in "transparant" pla is ook klaar, dus enkel bedraden en ophangen. Hopelijk kan ik snel het eindresultaat tonen. Ik heb de bedrading uit de start gebruikt die werkte. Die is hetzelfde als wat je hierboven post. Desnoods in ieder geval eerst even inprikken en de +/- doormeten. Dan sloop je in ieder geval niks als er toch wat mis is....

• Duupje1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12 15:22
Zijn er hier nog mensen waarvan de modbus gestopt is met werken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGnPeyygeJq0xC12vj9LgjyVurU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwvhYDDD6Ix3ZCGmouQ3Rs2D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DtGR6y1VF4OdZfXBADYQxttniI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/75Zk0uqUlL2FyX1OgOHdo9FC.png?f=fotoalbum_large
is er daar een oplossing voor?
Duupje1 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:14:
Zijn er hier nog mensen waarvan de modbus gestopt is met werken?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
is er daar een oplossing voor?
Nee nog nooit last van gehad. Welke versie heb je en welke firmware draai je? Is het na het updaten van de firmware gebeurd? Al een keer helemaal opnieuw opgestart (stekker eruit, apparaat uit, tien minuten wachten)?

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:19
ik verwacht deze week mijn Marstek V3 binnen te krijgen en wil deze graag integreren in homeAssistant alsook EVCC (Zodat ik kan blokkeren dat de laadpaal stroom trekt uit de batterij).

Ik heb volgende besteld:
https://www.tinytronics.n...el-en-printplaatconnector

https://www.tinytronics.n...pment-board-can-bus-rs485

Echter ben ik door bovenstaande berichten even wat in de war. Kan er iemand bevestigen dat;

Ik volgende configuratie moet gebruiken? --> https://github.com/fonske...b/main/lilygo_mt1_v3.yaml

En de bekabeling moet aansluiten zoals te zien in onderstaande foto (Topicstarter)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTu2BU4btmGYAmtUTvdhLNi6-mI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uAk4pvSPbPKntW800C9Pv0bY.avif?f=fotoalbum_large

Dankjewel!
Michiel95 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:47:
ik verwacht deze week mijn Marstek V3 binnen te krijgen en wil deze graag integreren in homeAssistant alsook EVCC (Zodat ik kan blokkeren dat de laadpaal stroom trekt uit de batterij).

Ik heb volgende besteld:
https://www.tinytronics.n...el-en-printplaatconnector

https://www.tinytronics.n...pment-board-can-bus-rs485

Echter ben ik door bovenstaande berichten even wat in de war. Kan er iemand bevestigen dat;

Ik volgende configuratie moet gebruiken? --> https://github.com/fonske...b/main/lilygo_mt1_v3.yaml

En de bekabeling moet aansluiten zoals te zien in onderstaande foto (Topicstarter)?
[Afbeelding]

Dankjewel!
Voor de V3 heb je geen JST kabel nodig, maar een standaard netwerkkabel die je aan de andere kant afknipt en volgens jouw foto aan de LilyGo vastmaakt.

De configuratie is inderdaad 1 van de configuraties die je zou kunnen gebruiken. Hoe dat zit met EVCC durf ik niet te zeggen. Kan zijn dat je daar Modbus TCP voor nodig hebt (en dus je LilyGo beter als RS485 bridge kan gebruiken), maar je kunt het natuurlijk ook programmeren via HA.

• Duupje1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12 15:22
pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:25:
[...]

Nee nog nooit last van gehad. Welke versie heb je en welke firmware draai je? Is het na het updaten van de firmware gebeurd? Al een keer helemaal opnieuw opgestart (stekker eruit, apparaat uit, tien minuten wachten)?
Ik denk dat de update dit veroorzaakt heeft maar ben niet zeker.
en ja ik heb al alles eens een halve dag losgekoppeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLJBzBKEiWJ1jyi2Wb8rITrXfjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKbIGY6vHvOvS2Gpy420rp3T.jpg?f=fotoalbum_large

• Michiel95
pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:51:
[...]

Voor de V3 heb je geen JST kabel nodig, maar een standaard netwerkkabel die je aan de andere kant afknipt en volgens jouw foto aan de LilyGo vastmaakt.

De configuratie is inderdaad 1 van de configuraties die je zou kunnen gebruiken. Hoe dat zit met EVCC durf ik niet te zeggen. Kan zijn dat je daar Modbus TCP voor nodig hebt (en dus je LilyGo beter als RS485 bridge kan gebruiken), maar je kunt het natuurlijk ook programmeren via HA.
Dankjewel voor het antwoord! Gelukkig was die kabel maar €1.. :)

Voorlopig nog niet helemaal duidelijk voor mij hoe het dan zit met de aansluiting en wat die ‘RS485 bridge’ juist is, maar dat zal mogelijks wel duidelijker worden eenmaal ik de batterij en de lilygo in huis heb! En zoniet kom ik hier nog wel eens kijken.. :)
Duupje1 schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:07:
[...]

Ik denk dat de update dit veroorzaakt heeft maar ben niet zeker.
en ja ik heb al alles eens een halve dag losgekoppeld.
[Afbeelding]
Oh maar dat is v153, daar werkt het gegarandeerd op, dus die update blokkeert het niet bewust oid. Dat was iets waar ik even bang voor zou zijn. Draai hier al een half jaar prima op v153.
Michiel95 schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:07:
[...]

Dankjewel voor het antwoord! Gelukkig was die kabel maar €1.. :)

Voorlopig nog niet helemaal duidelijk voor mij hoe het dan zit met de aansluiting en wat die ‘RS485 bridge’ juist is, maar dat zal mogelijks wel duidelijker worden eenmaal ik de batterij en de lilygo in huis heb! En zoniet kom ik hier nog wel eens kijken.. :)
Je moet de LilyGo flashen. Dit kan je doen met de ESPHome configuratie, dan staan de registers al in de ESP zelf, integreert het direct in HA, maar werkt het ook alleen daar.

Maar je kunt het ook flashen met een bridge firmware. Die maakt dan van een bedraad Modbus protocol, naar Modbus TCP zodat het beschikbaar is op elk apparaat in je netwerk. Dan zal je de registers zelf in HA moeten zetten (maar daar zijn ook weer integraties voor), maar kan je het ook met andere apparaten benaderen zoals volgens mij EVCC (maar zal je ook daar zelf de registers moeten toevoegen).

Maar ik weet niet zeker hoe dat gaat werken als meerdere apparaten tegelijk verbinding maken of hoe dat verder werkt. Moet je even wachten op een EVCC gebruiker. Zitten er hier volgens mij een paar.

Om te beginnen is de ESPHome configuratie icm HA denk ik het makkelijkst.

• Michiel95
pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:13:
[...]

Je moet de LilyGo flashen. Dit kan je doen met de ESPHome configuratie, dan staan de registers al in de ESP zelf, integreert het direct in HA, maar werkt het ook alleen daar.

Maar je kunt het ook flashen met een bridge firmware. Die maakt dan van een bedraad Modbus protocol, naar Modbus TCP zodat het beschikbaar is op elk apparaat in je netwerk. Dan zal je de registers zelf in HA moeten zetten (maar daar zijn ook weer integraties voor), maar kan je het ook met andere apparaten benaderen zoals volgens mij EVCC (maar zal je ook daar zelf de registers moeten toevoegen).

Maar ik weet niet zeker hoe dat gaat werken als meerdere apparaten tegelijk verbinding maken of hoe dat verder werkt. Moet je even wachten op een EVCC gebruiker. Zitten er hier volgens mij een paar.

Aha, goed uitgelegd! Prioritair is in principe EVCC, wegens ik mijn EV thuisladen krijg terugbetaald van mijn werkgever wil ik natuurlijk niet dat de laadpaal stroom begint te trekken uit de marstek aangezien die voor mijn eigen verbruik moet dienen.

Als dat niet zou samengaan met HomeAssistant is dat maar zo, HA zou enkel maar dienen voor wat leuke energie-data te bundelen.

• UenJL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:24
pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:13:
[...]

Ik heb toch nog een andere vraag over bovenstaand. Waar haalt de LilyGo z'n voeding vandaan? Of is de aanname dat er POE gebruikt wordt?

Thanks.

Marstek Venus E V3 + Home Assistant

UenJL schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:54:
[...]

Ik heb toch nog een andere vraag over bovenstaand. Waar haalt de LilyGo z'n voeding vandaan? Of is de aanname dat er POE gebruikt wordt?

Thanks.
De Marstek biedt een 5V voeding aan, dus vaak wordt die gewoon gebruikt. In het geval van de V3 wordt daarvoor blauw en bruin van de netwerkkabel gebruikt (zie bovenstaande foto).

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-12 10:13
Weet iemand of en waar je in de BLE monitor het aantal totale cycli uit kunt lezen die een batterij heeft gedaan?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Sarge78 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:37:
Weet iemand of en waar je in de BLE monitor het aantal totale cycli uit kunt lezen die een batterij heeft gedaan?
Nee die metrics zitten er helaas niet in (of zo goed verborgen dat wij het nog niet gevonden hebben).

• WargamingPlayer
Sarge78 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:37:
Die zitten er niet in. Statement van de Fabrikant staat ergens in topic. Maar dit wordt niet bijgehouden in de Marstek.
De claim 6000 is gebaseerd op wat individuele cellen eventueel aan moeten kunnen.

De verklaring van Marstek is dat ze niet in staat zijn om een volledige cyclus te meten/detecteren/registreren/zien (maak keuze). 6000 is dan ook een veilig gekozen waarde.

Met 1 cyclus per dag wat normaal is, kom je ook ver na de levensduur (10 jaar uit).

[ Voor 33% gewijzigd door WargamingPlayer op 03-12-2025 18:31 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-12 19:38
savale schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:20:
[...]

NOM regelen over modbus is wat ik uiteindelijk ook wil doen. Moet kunnen, maar de regeling maken is misschien wat lastig wel, zeker met meerdere accu's. Je hebt daar ook wat keuzes / strategieën. In mijn geval met 4 accu's (wellicht laat ik de limiet op 800 watt)l denk ik aan zoiets voor de NOM regeling:
  • Gebruik 1 accu totdat deze 3 procent leger is dan de anderen
  • Gebruik volgende volste accu totdat deze even leeg is als de eerste etc....
  • Bij verbruikspieken boven 800watt: schakel de volste accu/ accu's bij
Op die manier zorg je dat je het minste verlies hebt in de omvormers en dat je accu's allemaal ongeveer even leeg raken voordat je ze weer gaat laden.
stel je limiet per accu is 800 watt: dan accu's bijschakelen
Ik zat hier ook over te denken en alvast een beetje te sparren met Gemini terwijl ik op mijn Elfin-EW11A's wacht. Maar Gemini waarschuwde dat dit mogelijk je EEPROM beschadigt als hij de settings steeds opslaat op EEPROM ipv in RAM. Ik weet niet of bekend is hoe deze gegevens worden opgeslagen, maar ik wil niet het risico lopen dat mijn accu's binnen een paar weken onbruikbaar zijn. Heeft iemand hier meer informatie over?

58x PV Enphase IQ8+, 16x PV SolarEdge, 2x PV los, 9x Marstek Venus E V3, Peugeot e-208

RefleXion schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:52:
[...]

Ik zat hier ook over te denken en alvast een beetje te sparren met Gemini terwijl ik op mijn Elfin-EW11A's wacht. Maar Gemini waarschuwde dat dit mogelijk je EEPROM beschadigt als hij de settings steeds opslaat op EEPROM ipv in RAM. Ik weet niet of bekend is hoe deze gegevens worden opgeslagen, maar ik wil niet het risico lopen dat mijn accu's binnen een paar weken onbruikbaar zijn. Heeft iemand hier meer informatie over?
Petje af voor Gemini! Ik waarschuw hier ook elke keer voor, maar ben een van de weinigen die zich daarover zorgen maakt volgens mij. We weten er niets over want Modbus is niet officieel ondersteund.

Wat je je af moet vragen is of de waarde wordt opgeslagen in Flash of RAM. Aangezien de batterij niet helemaal uit kan (of anders gezegd, we kunnen niet bewijzen dat hij helemaal uit is geweest) is het lastig om te testen. Ik heb al wel vaker aangetoond dat zelfs bij een complete reboot (dus inclusief stekker eruit), de Modbus waarde opgeslagen blijft. Het 'actie'-register staat wel altijd op stop ongeacht wat de actie was waarmee hij werd afgesloten. Dat zegt natuurlijk niet alles, kan ook gewoon betekenen dat hij het nog net overschrijft voor het afsluiten.

Sturen via de B2500 emulator, lijkt mij een veiligere keuze als je zelf een NOM sturing wilt schrijven.

• RefleXion
pascallj schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:01:
[...]

Petje af voor Gemini! Ik waarschuw hier ook elke keer voor, maar ben een van de weinigen die zich daarover zorgen maakt volgens mij. We weten er niets over want Modbus is niet officieel ondersteund.

Wat je je af moet vragen is of de waarde wordt opgeslagen in Flash of RAM. Aangezien de batterij niet helemaal uit kan (of anders gezegd, we kunnen niet bewijzen dat hij helemaal uit is geweest) is het lastig om te testen. Ik heb al wel vaker aangetoond dat zelfs bij een complete reboot (dus inclusief stekker eruit), de Modbus waarde opgeslagen blijft. Het 'actie'-register staat wel altijd op stop ongeacht wat de actie was waarmee hij werd afgesloten. Dat zegt natuurlijk niet alles, kan ook gewoon betekenen dat hij het nog net overschrijft voor het afsluiten.

Sturen via de B2500 emulator, lijkt mij een veiligere keuze als je zelf een NOM sturing wilt schrijven.
Zo lang er niets duidelijk is ga ik voor de veilig optie. NOM via de P1 meter van Marstek en uitlezen via modbus voor home assistant. Bedankt!

58x PV Enphase IQ8+, 16x PV SolarEdge, 2x PV los, 9x Marstek Venus E V3, Peugeot e-208

• savale
@pascallj
@RefleXion
Zelf niet eens over nagedacht nog (met een programmeur petje op), maar het lijkt me stug dat als je in manual mode zit dat die geforceerde laad / ontlaad waardes naar het eeprom worden geschreven: je (marstek) wil toch niet dat dat na een reboot onthouden zou worden? De maximale ontlaad / laad limieten moet je wellicht wel een beetje mee oppassen: die lijken me nog enigzins logisch om op de slaan.
Weet niet of iemand hier al NOM stuurt via modbus? Zo ja hoe lang al?
Ligt er natuurlijk aan wat er in zit, maar zeg dat een EEPROM 100k writes mee gaat. Met een gemiddelde update iedere 5 seconden zit je na 12 uur bijvoorbeeld al op meer dan 8000 writes. Dat betekend dat je met 12 dagen je EEPROM al zou kunnen slopen.... Als hier dus al iemand dit een paar maanden heeft draaien dan weet je vrij zeker dat het wel goed zit. Anders wellicht wel een goede vraag voor marstek?

[ Voor 39% gewijzigd door savale op 03-12-2025 21:25 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@savale
Ik stuur het al sinds april dit jaar op een V1 en een paar maanden later ook op een V2 aan via modbus.
Geen centje pijn.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2025 21:36 ]

• savale
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:36:
@savale
Ik stuur het al sinds april dit jaar op een V1 en een paar maanden later ook op een V2 aan via modbus.
Geen centje pijn.
Thanks! Welke update rate? Als je het al zo een lange periode hebt draaien kunnen we denk ik met heel wat zekerheid zeggen dat het niet naar het EEPROM wordt geschreven...

Nog een ander ding: als ik de accu uit zet en vervolgens weer aan start de home assistant integratie hier altijd zo op (esphome modbus brdige met viper implementatie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-Kd7fi4EZ-cuImdlDWwE2NoX0s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TtpLvxTbYXsRHlllML6tm92h.png?f=fotoalbum_large

alles op nul zeg maar. Lijkt dus helemaal niks naar EEPROM geschreven te worden... Enige dat ik niet zeker weet of deze waardes ook echt worden uitgelezen? Of dat dit enkel de waardes zijn die je er zelf in zet, want dan zegt dit nog niks. Maar dat weet @superduper1969 wel denk ik? :)

[ Voor 49% gewijzigd door savale op 03-12-2025 21:59 ]

savale schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:44:
[...]

Thanks! Welke update rate? Als je het al zo een lange periode hebt draaien kunnen we denk ik met heel wat zekerheid zeggen dat het niet naar het EEPROM wordt geschreven...

Nog een ander ding: als ik de accu uit zet en vervolgens weer aan start de home assistant integratie hier altijd zo op (esphome modbus brdige met viper implementatie):

[Afbeelding]

alles op nul zeg maar. Lijkt dus helemaal niks naar EEPROM geschreven te worden... Enige dat ik niet zeker weet of deze waardes ook echt worden uitgelezen? Of dat dit enkel de waardes zijn die je er zelf in zet, want dan zegt dit nog niks. Maar dat weet @superduper1969 wel denk ik? :)
Echt veel zegt dat niet natuurlijk, de levensduur kan heel erg variëren.

Maar zoals ik zei, ik kan het ook niet uitsluiten want je kan het apparaat niet uitzetten. Aan de andere kant is de Modbus volgens mij ook gemaakt voor externe sturing met speciale kastjes oid, dus misschien is het er wel voor gemaakt. Maar we weten het gewoon niet.

Dat alles op 0 staat ligt waarschijnlijk aan je integratie, want dat heb ik hier met de ESPHome niet. Alles wordt netjes opgeslagen en uitgelezen na een complete herstart. Alleen "Charge to SOC" staat op 0 als je die niet gebruikt hebt.

Overigens gaat Marstek hier ook geen antwoord op geven (aan ons) omdat er geen officiële ondersteuning voor Modbus is. Alle Modbus vragen worden beantwoord met de melding dat er geen support voor is.

[ Voor 7% gewijzigd door pascallj op 03-12-2025 23:31 ]

• savale
pascallj schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:19:
[...]

Echt veel zegt dat niet natuurlijk, de levensduur kan heel erg variëren.

Maar zoals ik zei, ik kan het ook niet uitsluiten want je kan het apparaat niet uitzetten. Aan de andere kant is de Modbus volgens mij ook gemaakt voor externe sturing met speciale kastjes oid, dus misschien is het er wel voor gemaakt. Maar we weten het gewoon niet.

Dat alles op 0 staat ligt waarschijnlijk aan je integratie, want dat heb ik hier met de ESPHome niet. Alles wordt netjes opgeslagen en uitgelezen na een complete herstart. Alleen "Charge to SOC" staat op 0 als je die niet gebruikt hebt.

Overigens gaat Marstek hier ook geen antwoord op geven (aan ons) omdat er geen officiële ondersteuning voor Modbus is. Alle Modbus vragen worden beantwoord met de melding dat er geen support voor is.
Dank je voor de info: kwestie van uitproberen om het gedrag van eventueel EEPROM uit te vogelen. Ik kan me ook voorstellen dat er periodiek wat wordt opgeslagen. Je gebruikt de mqtt integratie van @superduper1969 ? Ik zal eens proberen uit te vogelen of de marstek dit opslaat of esphome zelf... Het belangrijkste is het geforceerde laad / ontlaad wattage, want die pas je continu aan.
savale schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:14:
[...]

Dank je voor de info: kwestie van uitproberen om het gedrag van eventueel EEPROM uit te vogelen. Ik kan me ook voorstellen dat er periodiek wat wordt opgeslagen. Je gebruikt de mqtt integratie van @superduper1969 ? Ik zal eens proberen uit te vogelen of de marstek dit opslaat of esphome zelf... Het belangrijkste is het geforceerde laad / ontlaad wattage, want die pas je continu aan.
Nee ik gebruik gewoon een configuratie van ESPHome. Welke maakt niet zoveel uit. Maar het is niet ESPHome die dat bewaart, het is echt de batterij. Mijn ESP leest alles elke 5 seconde opnieuw uit. Maar zoals ik al zei kan het ook gewoon zijn dat hij met een herstart de laatste waarde opslaat, dus er is bijna niet achter te komen.

• savale
pascallj schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:00:
[...]

Nee ik gebruik gewoon een configuratie van ESPHome. Welke maakt niet zoveel uit. Maar het is niet ESPHome die dat bewaart, het is echt de batterij. Mijn ESP leest alles elke 5 seconde opnieuw uit. Maar zoals ik al zei kan het ook gewoon zijn dat hij met een herstart de laatste waarde opslaat, dus er is bijna niet achter te komen.
Ja zou periodiek kunnen zijn of bij een shutdown inderdaad. Kom je inderdaad niet achter zonder inside info van marstek. Ik ga er toch eens een support vraag aan wagen.
Aan de andere kant heeft @AUijtdehaag het dus al ruim een half jaar draaien. Ik denk dat je dan wel (bijna) kunt uitsluiten dat het een EEPROM write is na iedere modbus update want dat zouden echt wel al meer dan 1.000.000 EEPROM writes zijn. Implementatie technisch lijkt het me ook niet heel logisch).

Voor NOM ga ik misschien wel voor de zekerheid een backup plannetje maken, maar heb me totaal nog niet verdiept in hoe Marstek het zelf regelt en of dat uberhaupt wel werkt met 4 accu's...

Zit ook nog te denken aan een soort hybride oplossing: 1 accu laat ik gedurende de nacht geforceerd ontladen op mijn idle verbruikt (zeg 400 watt). En dan zet ik 1 accu op Marstek NOM die dan de "pieken" opvangt. Moet ik nog wel even op zoek naar een p1 splitter en even checken welke p1 dongle het beste werkt voor marstek NOM.

• RefleXion
savale schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:20:
[...]
Voor NOM ga ik misschien wel voor de zekerheid een backup plannetje maken, maar heb me totaal nog niet verdiept in hoe Marstek het zelf regelt en of dat uberhaupt wel werkt met 4 accu's...
Heb het hier met 9 accu's getest, en dat werkt prima. Als ik op de P1 meter van HomeWizzard kijk zie ik echter nog wel kleine piekjes omhoog en omlaag, maar hij kan natuurlijk niet alles voorspellen, benieuwd of het met modbus aansturing nog preciezer is (mijn slimme meter rapporteert elke seconde).

• savale
RefleXion schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:14:
[...]

Heb het hier met 9 accu's getest, en dat werkt prima. Als ik op de P1 meter van HomeWizzard kijk zie ik echter nog wel kleine piekjes omhoog en omlaag, maar hij kan natuurlijk niet alles voorspellen, benieuwd of het met modbus aansturing nog preciezer is (mijn slimme meter rapporteert elke seconde).
Mijn meter wordt nog vervangen voor 1 seconde updates via P1. Welke dongle (en splitter?) gebruik je in combinatie met die 9 accu's?

• RefleXion
savale schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:19:
[...]
Mijn meter wordt nog vervangen voor 1 seconde updates via P1. Welke dongle (en splitter?) gebruik je in combinatie met die 9 accu's?
Ik heb een HomeWizzard actieve splitter met de HomeWizzard P1 meter en de Marstek P1 meter (CT003) aan mijn slimme meter hangen. De accu's staan ingesteld op NOM met de Marstek meter als CT. Ze gaan elkaar niet opladen en lijken de meter aardig rond de nul te houden. Wat de individuele accu's doen is lastig te zien (app update niet erg snel). Vanmiddag komt de hardware binnen voor de modbus aansluiting, misschien dat ik er dan iets meer over kan vertellen.

• RefleXion
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qajzkMGDYl7eOei8jBJ8hRQ-Q7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvaXi8nonCyDgKQqPVm78STg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA6BYQlDAF2y_PnKyu4qgLuYwIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIRH8TWcG6mlyf5ML3al8i9i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmxwzSMip3-c7jSkSdHyY7yp-Hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKpEKugoqkauYhJY1Jryj8P2.jpg?f=fotoalbum_large

Met dit soort losse stekkertjes kun je heel mooie professionele aansluitkabels maken (zonder zichtbare gekleurde draadjes). Deze kabel indeling werkt bij mij op Marstek Venus E V3.

• savale
Ziet er nejtes uit, maar waar sluit je die dan weer op aan @RefleXion ?

• RefleXion
savale schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:58:
Ziet er nejtes uit, maar waar sluit je die dan weer op aan @RefleXion ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOjKglZNxJ05sxHi0px4aDkgRtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59N74f0KiUhso508nDyelSSD.jpg?f=fotoalbum_large

Elfin 11A en dan op RS485 poort van accu.

Werkt perfect met ViperRNMC/marstek_venus_modbus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itxhVwfFf_sqBMNAijOEanDZwrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDi96w3pkMIGgWs9lbjR5Dht.jpg?f=fotoalbum_large

Hangt nu wel nog allemaal los, morgen even wat dubbelzijdige tape aanschaffen!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-12 07:01
Ik probeer weer een poging te wagen om mijn 2 marstek accus aan te sturen vanuit HA.
Ik volg de instructies om m.b.t node red de accu' s aan te gaan sturen maar ik loop vast op mijn p1 meter. Ik heb een youless en ik heb een shelly pro 3em. Als ik deze meters probeer toe te voegen aan het config bestand gebeurt er niets. Als ik vervolgens begin te rommelen in dat bestand door het bovenste deel weg te halen omdat ik een 3 fasen meter heb krijg ik allerlei error meldingen. De vraag is welke meter ik hier kan gebruiken en waarom de config file dit niet pakt of moet ik echt de b2500 emulatie installeren voordat ik dit kan instellen?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• AUijtdehaag
  • Niet online
@corsat Ik gebruik gewoon mijn HW p1 wifi in de nodered flow
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# This file contains config for Home Assistant unique to your installation and should not be overwritten with each update of House Battery Control
# It should be included in the main configuration.yaml file as a `package` via `!include_dir_named` https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/.
# Use the values below as a `template` for your specific needs

template:
  - sensor:
      # Example: sensor for single-phase power meter
#      - name: "L1 Meter Power"
#        unique_id: "l1_meter_power"
#        unit_of_measurement: "W"
#        device_class: "power"
#        state_class: "measurement"
#        state: >
#          {% set consumption = states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1') | float(0) %}
#          {% set production = states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1') | float(0) %}
#          {{ (consumption - production) | round(2) }}

# House battery control | Grid power
      # Your P1 meter indicates the power drawn or returned to grid.
      # This "P1 meter power" sensor acts as an alias for you power sensing configuration and is used throughout the node-RED scripts.
      - name: "p1 meter power"
        unique_id: "p1_meter_power"
        state: "{{ states('sensor.p1_meter_active_power') }}" # << SET YOUR GRID POWER SENSOR HERE
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: "power"
        state_class: "measurement"

• RefleXion
Heb inmiddels alles draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX1q_B0zFFwvua8ZSAb-LjPVUSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tho3j02EdQK3lBaOS1C5M14g.png?f=fotoalbum_large

Met wat vibe coding ook een mooi kaartje gemaakt per accu (DM voor kopie).

In de automatische stand lijkt het vrij willekeurig welke accu's er ontladen, ik kan er in ieder geval geen patroon in ontdekken.

• corsat
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:41:
@corsat Ik gebruik gewoon mijn HW p1 wifi in de nodered flow
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# This file contains config for Home Assistant unique to your installation and should not be overwritten with each update of House Battery Control
# It should be included in the main configuration.yaml file as a `package` via `!include_dir_named` https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/.
# Use the values below as a `template` for your specific needs

template:
  - sensor:
      # Example: sensor for single-phase power meter
#      - name: "L1 Meter Power"
#        unique_id: "l1_meter_power"
#        unit_of_measurement: "W"
#        device_class: "power"
#        state_class: "measurement"
#        state: >
#          {% set consumption = states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1') | float(0) %}
#          {% set production = states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1') | float(0) %}
#          {{ (consumption - production) | round(2) }}

# House battery control | Grid power
      # Your P1 meter indicates the power drawn or returned to grid.
      # This "P1 meter power" sensor acts as an alias for you power sensing configuration and is used throughout the node-RED scripts.
      - name: "p1 meter power"
        unique_id: "p1_meter_power"
        state: "{{ states('sensor.p1_meter_active_power') }}" # << SET YOUR GRID POWER SENSOR HERE
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: "power"
        state_class: "measurement"
Ik heb geen hw p1 meter maar ik heb mijn youless p1 meter en ik heb die entiteit ingevuld in dit script maar hij start niet en dat geldt ook voor mijn Shelly pro 3em. Waarom dat bij mij niet werkt kom ik dus niet uit.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• WargamingPlayer
Inmiddels Versie 2025.12.1 van mijn Packages gepost. De oude ware breaking voor HA Core 2025.12.0.

• cthings
  • Laatst online: 06-12 19:00
Ik gebruik al een tijdje met veel plezier de lilygo RS485 met de spullies van Superduper1969 gekoppeld aan mijn HA. Het valt me wel op dat wanneer ik een automation gebruik, of bijv via de HA Rest API settings van de Marstek verander, het zo'n 15 sec duurt voordat de Marstek de wijziging oppakt. Is dat alleen bij mij zo?
Zijn er manieren om de responsetijd omhoog te krijgen? Ik heb ook een Sessy en daarbij is de reactie enkele seconden. Ik heb dan ook het idee dat het niet aan de HA ligt, maar weet niet zo goed waar ik het wel moet zoeken.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-12 12:46
RefleXion schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:30:
[...]

[Afbeelding]

Elfin 11A en dan op RS485 poort van accu.

Werkt perfect met ViperRNMC/marstek_venus_modbus.

[Afbeelding]

Hangt nu wel nog allemaal los, morgen even wat dubbelzijdige tape aanschaffen!
Mijn god 45kwh.

Even pronken zeg pfff

• WargamingPlayer
Maxwp schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 00:12:
[...]

Mijn god 45kwh.

Even pronken zeg pfff
45kWH voor minder dan € 12K.
Dat is geen gekke deal eigenlijk.

• AUijtdehaag
  • Niet online
corsat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb geen hw p1 meter maar ik heb mijn youless p1 meter en ik heb die entiteit ingevuld in dit script maar hij start niet en dat geldt ook voor mijn Shelly pro 3em. Waarom dat bij mij niet werkt kom ik dus niet uit.
En de youless geeft 1 p1 waarde zowel
positief als negatief of 2 getallen?

Ik heb geen glazen bol he?

Dat is het verschil tussen bovenste gedeelte vd code en onderste
De bovenste doet een berekening tussen twee waarden

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2025 06:06 ]

• RefleXion
WargamingPlayer schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 02:45:
[...]

45kWH voor minder dan € 12K.
Dat is geen gekke deal eigenlijk.
Zelfs maar 11,3K € (bulk korting) inclusief CT003. Terugverdiend in 4 jr bij nul op de meterstand. En 46 kWh klinkt als veel, maar zonder gas met een elektrische warmtepomp is het zo weg.

Maar beetje off topic hier.

Ik kan de accu's nu grotendeels via modbus aansturen en uitlezen, maar weet iemand of het ook mogelijk is de CT instellingen van de accu via modbus aan te passen? Ik zie het in de integratie in ieder geval niet terug.

[ Voor 7% gewijzigd door RefleXion op 05-12-2025 08:13 ]

• savale
RefleXion schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:08:
[...]

Zelfs maar 11,3K € (bulk korting) inclusief CT003. Terugverdiend in 4 jr bij nul op de meterstand. En 46 kWh klinkt als veel, maar zonder gas met een elektrische warmtepomp is het zo weg.

Maar beetje off topic hier.

Ik kan de accu's nu grotendeels via modbus aansturen en uitlezen, maar weet iemand of het ook mogelijk is de CT instellingen van de accu via modbus aan te passen? Ik zie het in de integratie in ieder geval niet terug.
Wel een te gekke opstelling heb je hoor!
CT aanpassen via modbus heb ik ook niet gezien in de viper implementatie... Heb NOM werkend met de b2500 shellpro3em emulator. (haalt info uit home assistant).
Enige wat ik niet helemaal voor elkaar krijg: stel ik forceer laden / ontladen via modbus en ik wil dan weer naar marstek NOM mode: kan dat? Hier gaat met anti-feed dan met de max discharge limit ontladen...

• RefleXion
savale schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:20:
[...]

CT aanpassen via modbus heb ik ook niet gezien in de viper implementatie... Heb NOM werkend met de b2500 shellpro3em emulator. (haalt info uit home assistant).
Enige wat ik niet helemaal voor elkaar krijg: stel ik forceer laden / ontladen via modbus en ik wil dan weer naar marstek NOM mode: kan dat? Hier gaat met anti-feed dan met de max discharge limit ontladen...
Dankje! 8)

Ja, dat kan! In home assistant "gebruikers modus optie" op anti_feed zetten. Je gebruikt niet toevallig de maximale levering op dat moment? Ik merk wel dat hij even nodig heeft om het juiste vermogen te vinden. Schommelt een paar keer en schakelt verschillende accus in en uit, maar uiteindelijk NOM.

• cold
  • Niet online
savale schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:20:
[...]

mijn default mode is de NOM, deze is dus ingeschakeld als de RS458 control mode uit staat.
als ik geen NOM wil omdat er bv geen teruglevering is en de accu heeft de minimale lading waar ik hem op wil houden
dan zet ik de RS458 control mode op Aan en de Force mode staat dan standaard op Standby.
Als de Force mode op charge of discharge staat gaat die (in RS845 control mode aan) laden of ontladen met de ingestelde max waarde.
Als de RS458 control mode dan weer uit gaat gaat de accu terug in NOM

• comfix
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-12 23:27
Weet iemand hoe het aan te pakken om via modbus 2 batterijen uit te lezen?
Ik heb de nieuwe er ook op aangesloten, ik zie dat de data telkens swappen en dus moet ik op een of andere manier de nieuwe batterij een ander slave ID geven. Ik las dat iemand dat heeft kunnen doen, maar ik heb dit niet gevonden hoe.
cthings schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:09:
Ik gebruik al een tijdje met veel plezier de lilygo RS485 met de spullies van Superduper1969 gekoppeld aan mijn HA. Het valt me wel op dat wanneer ik een automation gebruik, of bijv via de HA Rest API settings van de Marstek verander, het zo'n 15 sec duurt voordat de Marstek de wijziging oppakt. Is dat alleen bij mij zo?
Zijn er manieren om de responsetijd omhoog te krijgen? Ik heb ook een Sessy en daarbij is de reactie enkele seconden. Ik heb dan ook het idee dat het niet aan de HA ligt, maar weet niet zo goed waar ik het wel moet zoeken.
De batterij zelf kan snel genoeg reageren, het is alleen de API die te instabiel om snel te kunnen reageren. Ik denk eerlijk gezegd dat je al blij mag zijn als je stabiel en betrouwbaar de 15 seconde kan halen.

Als je bijvoorbeeld stuurt via Modbus, zie je dat de wijzigingen direct zijn.
RefleXion schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:08:
[...]

Nee dat zit er helaas niet in.
comfix schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:18:
Weet iemand hoe het aan te pakken om via modbus 2 batterijen uit te lezen?
Ik heb de nieuwe er ook op aangesloten, ik zie dat de data telkens swappen en dus moet ik op een of andere manier de nieuwe batterij een ander slave ID geven. Ik las dat iemand dat heeft kunnen doen, maar ik heb dit niet gevonden hoe.
Via Modbus adres 41100 (op de V1&2, weet niet waar het zit op de V3) kan je het slave id wijzigen. Dit zal je moeten doen als er slechts die ene batterij is aangesloten. Daarna zal je in die configuratie alles moeten dupliceren (en dus ook de naam/is veranderen), maar dan met uitvragen op adres 2.

• savale
Nu trouwens de @superduper1969 integratie gepakt voor mijn v3 firmware v139 (lilygo-rs485-3.yaml)

Die werkt wel heel fijn zeg! Net even wat betere response / overzichtelijker dan de Viper versie voor mij.
Nu is de auto even aan het opladen, maar daarna nog even een keer de NOM testen met de b2500 emulator.

[ Voor 198% gewijzigd door savale op 05-12-2025 15:25 ]

• corsat
AUijtdehaag schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 06:02:
[...]

En de youless geeft 1 p1 waarde zowel
positief als negatief of 2 getallen?

Ik heb geen glazen bol he?

Dat is het verschil tussen bovenste gedeelte vd code en onderste
De bovenste doet een berekening tussen twee waarden
De youless power geeft zowel positief als negatieve waarde. Als ik het bovenste deel weghaal krijg ik gelijk 8 error meldingen in de yaml.

savale schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:08:
Nu trouwens de @superduper1969 integratie gepakt voor mijn v3 firmware v139 (lilygo-rs485-3.yaml)

Die werkt wel heel fijn zeg! Net even wat betere response / overzichtelijker dan de Viper versie voor mij.
Nu is de auto even aan het opladen, maar daarna nog even een keer de NOM testen met de b2500 emulator.
Die '3' is niet speciaal bedoeld voor de V3, maar is eigenlijk een versie voor de V1&2 maar dan voor batterij nummer 3. Tenzij dat ondertussen anders is... Dus niet alle waardes zitten er waarschijnlijk in.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@savale
Ik zou deze v3 nemen

en daarna met deze aan de gang
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2025 15:37 ]

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste