Voor elke andere sturing dan het wijzigen van het programma moet dat inderdaad. Je kunt niet laden/ontladen via Modbus en NOM draaien tegelijk; dat zou tegenstrijdig zijn.sponsjeee schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:50:
[...]
Ik dacht dat die aan moest staan om de batterij te kunnen sturen via HA. Goede tip, ik ga testen! Bedankt.
Duidelijk, RS485 enkel voor het laden en waardes in te stellen.
Andere modus voor de rest.
Ik moet RS485 dus zoals je zegt als een extra modus zien om handmatig iets in te stellen.
Het werkt nu ook zoals ik wil in mijn HA automation, bedankt voor de info!
Andere modus voor de rest.
Ik moet RS485 dus zoals je zegt als een extra modus zien om handmatig iets in te stellen.
Het werkt nu ook zoals ik wil in mijn HA automation, bedankt voor de info!
Geweldig! Ik heb vorige week het stukje yaml van jaapp/Preaper toegevoegd aan een bestaande esp32 in esphome die dicht genoeg bij de Venus ligt en het werkte direct. Geen gedoe, gewoon direct werken.pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:41:
[...]
Op basis van dit project (althans daar ga ik vanuit) is er ondertussen ook al een Bluetooth gateway gemaakt die de data kan ophalen: https://github.com/jaapp/marstek-ble-gateway gemaakt door mede-Tweaker @Preaper. Dus het is inderdaad mogelijk om dit ook via BT te doen.
Modbus via RS485 blijft altijd de stabielste manier om data op te halen. Maar mogelijk kan je, als je een ESP32
als Modbus apparaat gebruikt, deze ook gebruiken om via Bluetooth de rest van data te laten ophalen.
Ik snap nog niet precies hoe ik vanuit deze implementatie de CT polling rate kan aanpassen, maar dat doe ik dan wel met het browser gebaseerde marstek-venus-monitor project van rweijnen.
Ik kijk evt. bij een latere firmware versie wel weer naar de API.
computer? waar? waar?
Ja dat is mooi werk van de community weer inderdaad! Ik heb er nu een losse ESP32 voor bij gelegd, maar hoop dat ik het uiteindelijk ook samen kan voegen met mijn bestaande Modbus ESP32. Echter heeft die het met 351 Modbus registers al wel redelijk zwaar momenteelEagle0 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:06:
[...]
Geweldig! Ik heb vorige week het stukje yaml van jaapp/Preaper toegevoegd aan een bestaande esp32 in esphome die dicht genoeg bij de Venus ligt en het werkte direct. Geen gedoe, gewoon direct werken.![]()
Ik snap nog niet precies hoe ik vanuit deze implementatie de CT polling rate kan aanpassen, maar dat doe ik dan wel met het browser gebaseerde marstek-venus-monitor project van rweijnen.
Sorry voor de late na-reactie; had dit gemist vandaar,leejoow schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:13:
[...]
Deze melding geeft aan dat na het compileren van de YAML naar een ESP32 binary dat deze niet via de WiFi kan worden geüpload omdat hij de module niet kan vinden. Dit kan komen omdat hij inderdaad niet gevonden wordt. Kan je ergens zien welke DHCP leases je hebt (en of de module dus inderdaad geen IP heeft)?
Verder geheel eens met @pascallj, sluit de LilyGo met een kabel aan op je laptop en installeer de module bedraad een eerste keer.
En nog een vraagje: zie je een netwerk met de naam Lilygo-Rs485 Fallback Hotspot als je zoekt naar netwerken met je telefoon?
In eerste instantie zag het erna uit dat de batterij ter ziele was, nadat ik een travel router bedraad koppelde aan e TP Link Deco X20 kreeg ik de batterij alsnog aan de praat, waarbij overigens Bluetooth wel koppelde doch de Bluetooth led Niet brandde, ra ra.
Duidelijk is me dat de Deco 20 wellicht onvoldoende wifi contact maakt, hoewel beiden op 2mtr afstand zitten
Bij dit contact liet de LilyGo nu wel info zien en ook op de PC Lilygo-Rs485 Fallback Hotspot.
Heb inmiddels Deco's met groter bereik aangeschaft die ik het weekend ga installeren en zal de TravelRouter en vast aankoppelen.
Hopelijk kom ik dan verder en constateer dat er een nieuw script voor EspHomeBuilder is en daarna komt begrijp ik eerdaags ook API om de hoek kijken.
Afijn bedankt voor de reactie...
NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V153 BMS:V215); HW P1 - 4300 pw Jinko panelen/APSystem- Kaifa 3 fase meter,) - WiFi TPLink Deco X20 - HA-Green
Kun je dan nog iets met de app doen als hij bezet is door bluetooth?Eagle0 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:06:
[...]
Geweldig! Ik heb vorige week het stukje yaml van jaapp/Preaper toegevoegd aan een bestaande esp32 in esphome die dicht genoeg bij de Venus ligt en het werkte direct. Geen gedoe, gewoon direct werken.![]()
Zoals firmware updates?
Alleen via WiFi (Cloud) en dan geen firmware updates inderdaad, maar je kan wel kijken of ze er zijn. Ik heb daar zelf een switch voor ingebouwd waarmee ik via HA de verbinding van de ESP kan laten verbreken.AUijtdehaag schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:48:
[...]
Kun je dan nog iets met de app doen als hij bezet is door bluetooth?
Zoals firmware updates?