MT Venus E V2 (v154.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh
Ok bedankt voor de hulp ik ga daar morgen verder mee aan de slag, vandaag getracht de tp link naar statisch om te zetten en toen was ik nog verder van huis, kortom alles weer terug en opnieuw geïnstalleerd met opnieuw geen Wifi koppeling wel weer de rode lLilygo ledsuperduper1969 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:00:
[...]
NeoPixelBus = Oude code, dit is 3-8-2025 gewijzigd maar maakt niet heel veel uit voor de werking.
Nieuwste code: https://github.com/Superd...ob/main/lilygo-rs485.yaml
192.168.4.1 = IP adres van de Hotspot Captive Portal, deze geeft een alternatieve methode om je Wifi in te stellen.
In mijn code is dat:
code:
1 2 3 4 # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Lilygo-Rs485 Fallback Hotspot" password: "GBDjgqkttbFLa93eFCaj"
Natuurlijk kun je GBDjgqkttbFLa93eFCaj ook vervangen door 1234 want dat tikt makkelijker weg.
Dus je zet de nieuwste code er in, complileert, zet het in de lilygo enz,enz,
Op een of andere manier mislukt de Wifi koppeling het bij jou, je krijgt foutmeldingen enz.
DAARNA pak je je telefoon, zoekt naar nieuwe netwerken, dan VIND je Lilygo-Rs485 Fallback Hotspot
Je maakt verbinding met het wachtwoord GBDjgqkttbFLa93eFCaj of als je het gewijzigd hebt met 1234.
Als je verbinding hebt open je een webbrowser op je telefoon en ga naar 192.168.4.1 en volgt daar de instructies.
https://esphome.io/components/captive_portal/
Heel even kwam op de pc de hotspot tevoorschijn
Zal morgen ook de nieuwste code erin zetten.
Fijne avond en hartelijk dank
NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V153 BMS:V215); HW P1 - 4300 pw Jinko panelen/APSystem- Kaifa 3 fase meter,) - WiFi TPLink Deco X20 - HA-Green
https://discord.gg/AERRGpQD
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-09-2025 21:15 ]
@AUijtdehaag Super bedankt, het werkt nu topAUijtdehaag schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:28:
@gho @bvansteenselen
Mijn excuses, het blijkt dat @superduper1969 geen captive_portal in zijn esphome code heeft zitten?
Hier de juiste versie (voor 2 marsteks)
https://we.tl/t-JcbJjZrrro
@djdj105
Als je een beetje met nodered om kan gaan is die code van GAEvakYD niet zo heel moeilijk.
Echter zijn alle benamingen in de code gebaseerd op de M5stack bordjes (mijn versie) en zal je dus meer moeten aan passen met een lilygo esphome code (superduper versie)
Tenzij je mijn benaming aanhoud. marstek_m1 en marstek_m2, MT1 en MT2, enz
En dan nog kunnen er enige verschillen in namen zitten (niet gecontroleerd)
Edit: er staat daar overal nog marstek voor, vind ikzelf niet handig. Wordt de naam alleen maar langer van.
Dan is het de blauwe veldjes aanpassen naar je eigen HA server en oppassen dat sommige veldjes daarna niet leeg zijn. (omdat je een andere server kiest) En je P1 meter kiezen in de nodered flow
En afhankelijk van 1-2-3 batterijen doe je bepaalde nodes disablen.
Ik heb alle HA template entities in 1 yaml staan en in /packages gezet.
Als je die yaml code wilt geef maar even een seintje.
Ja inderdaad 1 regel vergeten, staat er nu wel bij!AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:28:
@gho @bvansteenselen
Mijn excuses, het blijkt dat @superduper1969 geen captive_portal in zijn esphome code heeft zitten?
Hier de juiste versie (voor 2 marsteks)
https://we.tl/t-JcbJjZrrro
@djdj105
Als je een beetje met nodered om kan gaan is die code van GAEvakYD niet zo heel moeilijk.
Echter zijn alle benamingen in de code gebaseerd op de M5stack bordjes (mijn versie) en zal je dus meer moeten aan passen met een lilygo esphome code (superduper versie)
Tenzij je mijn benaming aanhoud. marstek_m1 en marstek_m2, MT1 en MT2, enz
En dan nog kunnen er enige verschillen in namen zitten (niet gecontroleerd)
Edit: er staat daar overal nog marstek voor, vind ikzelf niet handig. Wordt de naam alleen maar langer van.
Dan is het de blauwe veldjes aanpassen naar je eigen HA server en oppassen dat sommige veldjes daarna niet leeg zijn. (omdat je een andere server kiest) En je P1 meter kiezen in de nodered flow
En afhankelijk van 1-2-3 batterijen doe je bepaalde nodes disablen.
Ik heb alle HA template entities in 1 yaml staan en in /packages gezet.
Als je die yaml code wilt geef maar even een seintje.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ik heb een mini discord omgeving opgezet om te praten over de Node-red besturing die gemaakt is door mijn collega Bob en ik. Hopelijk mag ik een discord link delen hier:djdj105 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:57:
Ik wil me graag wat gaan bekwamen in het gebruik van Node-Red in Homeassistant en daarmee wat automatiseringen mee maken voor de Thuisaccu.
Helaas heb ik nog niet echt interessante tutorials kunnen vinden, het is vaak alleen maar basic "Hoe installeren" en dan vervolgens een lampje aansturen.
Of het is ineens heel erg complex (zoals de sturing van de Marstek gemaakt door mede tweaker @GAEvakYD ).
Ik ben dus op zoek naar iets wat daar tussen in zit.
Iemand een goede tutorial ?
https://discord.gg/ndQDrq7r
Doel is om daar wat makkelijker met elkaar door te praten over de besturing en de bijbehorende strategien. Zelf ben ik soms even een dagje niet online ivm werk.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Maar tot nu toe heb ik een aantal "strategieën" uitgewerkt in automations en die werken best okee. Die activeren vervolgens een scène waarin de juiste settings voor de accu gedaan worden zoals de control mode en max power. Het enige is dat je een aantal zaken per automation/strategie dus weer terug moet laten komen, terwijl ik via node-red hetzelfde blok weer zou kunnen gebruiken.
Nu draai ik veelal de "zomer cheapest hours+NOM in de avond". Waarbij hij in de ochtend de NOM uitzet als de het zonnig is, en dan in de 5 goedkoopste uren mag hij de accu laden. Om half 6 over op NOM, ivm koken. En dan heb ik nog een schakelaar die aangeeft of hij moet ontladen op het duurste uur (mits dat boven de 40 cent uit komt). Dat is met deze dagen best zinvol
Maar in de winter zal de strategie natuurlijk heel anders zijn, elke zonnestraal benutten en als de stroom erg goedkoop is misschien zelfs bijladen om de dure uren te kunnen opvangen.
[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 01-10-2025 08:53 ]
Ik heb met twee lilygo's op mijn marstek venus E batterijen het klaar gekregen dat ik alle gegevens in mijn home assitant green binnen krijg .Het enige wat ik nu niet binnen krijg is de realtime gegevens van 1 van de batterijen ? ik heb de twee ya
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UFN3UwokbEupCyubtsTdNAfX.jpg?f=user_large)
je hebt ze verschillende namen gegeven? Weet niet of dat gevolgen geeft voor Home Assistant maar het zou me niet verwonderenbartmoonen schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:31:
hoi ,
Ik heb met twee lilygo's op mijn marstek venus E batterijen het klaar gekregen dat ik alle gegevens in mijn home assitant green binnen krijg .Het enige wat ik nu niet binnen krijg is de realtime gegevens van 1 van de batterijen ? ik heb de twee ya[Afbeelding]ml files in de package dir gezet..
Namen in de yaml bestanden zijn al aangepast dus dat zal het niet zijn
Heb je de lilygo's al eens gewisseld? Als het werkend toestelletje op de andere batterij gegevens geeft, zal het aan de andere lilygo . Kabels eens wisselen?
[ Voor 19% gewijzigd door Kenhas op 01-10-2025 15:26 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
het probleem is niet dat ik de gegevens binnen krijg enkel de mogelijkheid om de realtime charge en discharing
Helaas alsof de duivel ermee speelt, vandaag blijf de batterij ineens hangen en deed niets meer!gho schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:05:
[...]
Ok bedankt voor de hulp ik ga daar morgen verder mee aan de slag, vandaag getracht de tp link naar statisch om te zetten en toen was ik nog verder van huis, kortom alles weer terug en opnieuw geïnstalleerd met opnieuw geen Wifi koppeling wel weer de rode lLilygo led
Heel even kwam op de pc de hotspot tevoorschijn
Zal morgen ook de nieuwste code erin zetten.
Fijne avond en hartelijk dank
Onmogelijk om de WiFi te koppelen en ook Bluetooth weigerde dienst,
Batterij uit kunnen zetten en na een halve dag een nieuwe poging geen verbindingen, bij opstarten van de batterij hoorde ik een klein tik en zag 2 bewegingen op de led en erna "dood" geen leven in te krijgen.
Kortom noppes, zoals eerder aangegeven komt de LilyGo wifi niet bij de Deco X20 binnen, wel zag ik de hotspot zowel op PC als Smart, voor wat het nu nog waard is.
Voor nu stop ik er even mee en kan niet eerder dan vrijdag opnieuw proberen...
NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V153 BMS:V215); HW P1 - 4300 pw Jinko panelen/APSystem- Kaifa 3 fase meter,) - WiFi TPLink Deco X20 - HA-Green
Kan iemand mij verder helpen hoe ik die yaml files in HA krijg en importeren van yaml dashboard? de rode items uit de beschrijving op github?AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:07:
[...]
Hier de HA yaml (voor in /packages) behorende bij de nodered github
https://we.tl/t-Iiztw8ethH
Nodered tutorials op youtube
Node red heb ik draaien al add on en ook de flows geimporteerd.
:strip_exif()/f/image/ThLf6UTGjrz3BdcaiQdMvNy7.jpg?f=fotoalbum_large)
2 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v117 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp
2 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v117 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Er is al een custom integratie beschikbaar, die is ergens hierboven geplaatst.timvanloon schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:18:
Iemand die al wat meer info heeft wanneer de integratie komt door middel van de "Open-API in HA?
Als je het hebt over degene die ik aan het maken ben, nou ja daar ben ik nog steeds mee bezig
Al richting wanneer je het af gaat maken, Kunnen we je niet sponsorenpascallj schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:21:
[...]
Er is al een custom integratie beschikbaar, die is ergens hierboven geplaatst.
Als je het hebt over degene die ik aan het maken ben, nou ja daar ben ik nog steeds mee bezig
Momenteel doe ik het in mijn vrije tijd. Helaas hebben ze bij Nabu Casa geen vacatures open staan en zelfs dan betwijfel ik of een Marstek integratie ontwikkelen bij de taken zal behoren. Het heeft een week of 2 op de plank gelegen vanwege omstandigheden, maar ben er nu weer mee bezig. Als het (of een eerste versie) af is zal ik wel kijken of er een mogelijkheid is om een kopje koffie te doneren, maar tot die tijd wil ik niet onder druk staan om het af te maken.timvanloon schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Al richting wanneer je het af gaat maken, Kunnen we je niet sponsoren?
Mocht je van plan zijn om een donatie te willen doen dat mijn uurloon dekt, stuur dan maar een PB, dan komen we er wel uit
Ik haal elke 30 seconden de "Bat.Getstatus" en "EM.Getstatus" op (API requests steeds 15 seconden uit elkaar), voor SOC, vermogen lading/ ontlading, bat.capaciteit (en later nog meer maar voor nu even een concept) en verwerk deze via Node-Red naar entiteiten (sensors) in HA.
Hierbij merk ik een paar dingen, waarvan nr2 wel erg vervelend is:
1, reeds bekend, de API antwoordt niet altijd. Ok, is overkomelijk.
2. Toeval of niet, de batterij koppeling met de CT003, die al enige tijd stabiel draaide, ging afgelopen nacht tig keer op niet-verbonden, waardoor de NOM niet meer gehaald werd.
Zou bevragen van de API hier van invloed op kunnen zijn?
MT Venus E V2 (v154.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh
Ja dit laatste heb ik inderdaad vaker gelezen. Lijkt mij geen toeval meer dan. Dat zou wel heel erg balen zijn.djdj105 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:53:
Ik heb iets gemaakt in Node-Red / HA om de Local API te benaderen (werkt aardig)
Ik haal elke 30 seconden de "Bat.Getstatus" en "EM.Getstatus" op (API requests steeds 15 seconden uit elkaar), voor SOC, vermogen lading/ ontlading, bat.capaciteit (en later nog meer maar voor nu even een concept) en verwerk deze via Node-Red naar entiteiten (sensors) in HA.
2. Toeval of niet, de batterij koppeling met de CT003, die al enige tijd stabiel draaide, ging afgelopen nacht tig keer op niet-verbonden, waardoor de NOM niet meer gehaald werd.
Nou ja dan wachten we rustig afpascallj schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:30:
[...]
Momenteel doe ik het in mijn vrije tijd. Helaas hebben ze bij Nabu Casa geen vacatures open staan en zelfs dan betwijfel ik of een Marstek integratie ontwikkelen bij de taken zal behoren. Het heeft een week of 2 op de plank gelegen vanwege omstandigheden, maar ben er nu weer mee bezig. Als het (of een eerste versie) af is zal ik wel kijken of er een mogelijkheid is om een kopje koffie te doneren, maar tot die tijd wil ik niet onder druk staan om het af te maken.
Mocht je van plan zijn om een donatie te willen doen dat mijn uurloon dekt, stuur dan maar een PB, dan komen we er wel uit

Zorg je er wel voor dat je iedere API request met een uniek, nieuw ID doet, om te voorkomen dat de MT in de war raakt?djdj105 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:53:
Ik heb iets gemaakt in Node-Red / HA om de Local API te benaderen (werkt aardig)
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Ow dat is een goeie! Daar moet ik nog ff wat op bedenken.WargamingPlayer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:45:
[...]
Zorg je er wel voor dat je iedere API request met een uniek, nieuw ID doet, om te voorkomen dat de MT in de war raakt?
Ik heb zelf een Venus E 3.0. Ik heb door support de mogelijkheid tot de API aan laten zetten.djdj105 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:53:
Het valt me op dat als ik de API te vaak benader hij niet meer reageert op verzoeken.
Ik doe het nu 1 keer per kwartier en dat lijkt vrijwel altijd antwoord te geven.
Het viel me ook op dat sommige requests, zoals Marstek.GetDevice en Wifi.GetStatus veel vaker een antwoord geven dan BAT.GetStatus en ES.GetStatus. Overigens geeft ES.GetStatus bij mij eigenlijk nooit antwoord en als er dan een antwoord komt, dan krijg ik dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| { "id": 0, "src": "VenusE 3.0-deadbeefcafe", "error": { "code": -32700, "message": "Parse error", "data": 403 } } |
Ik heb op dit moment BMS 106 en firmware v139. De nummering is blijkbaar wezenlijk anders dan die van de Venus E 2.0.
computer? waar? waar?
Bij een parse error is je request waarschijnlijk niet goed geformuleerd.Eagle0 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:01:
[...]
Ik heb zelf een Venus E 3.0. Ik heb door support de mogelijkheid tot de API aan laten zetten.
Het valt me op dat als ik de API te vaak benader hij niet meer reageert op verzoeken.
Ik doe het nu 1 keer per kwartier en dat lijkt vrijwel altijd antwoord te geven.
Het viel me ook op dat sommige requests, zoals Marstek.GetDevice en Wifi.GetStatus veel vaker een antwoord geven dan BAT.GetStatus en ES.GetStatus. Overigens geeft ES.GetStatus bij mij eigenlijk nooit antwoord en als er dan een antwoord komt, dan krijg ik dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 { "id": 0, "src": "VenusE 3.0-deadbeefcafe", "error": { "code": -32700, "message": "Parse error", "data": 403 } }
Ik heb op dit moment BMS 106 en firmware v139. De nummering is blijkbaar wezenlijk anders dan die van de Venus E 2.0.
Nu eens zien wat ik met die overvloed aan gegevens ga aanvangen
Nog beetje dashboards aanpassen met deze waardes en Hame Relay en hm2mqtt verwijderen. Ondertussen eens denken over een strategie.
Dank aan de ontwikkelaar(s). Sta er soms toch van te kijken wat mensen allemaal in elkaar kunnen boksen "voor het grote publiek"
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Ja bij gebruik van de API wordt de CT003 verbinding verbroken...djdj105 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:53:
Heb er melding van gemaakt in de feedback
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Goed om te weten, dan stop ik hier effe mee met API spelen, want dat de accu steeds op Standby gaat is slecht voor mijn Nom.SatScan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:01:
[...]
Ja bij gebruik van de API wordt de CT003 verbinding verbroken...
Dat is wel heel stellig gezegd. Ik heb gelezen dat de verbinding mogelijk minder stabiel wordt maar het is niet per definitie de een of het ander. Zijn ook mensen die het samen gebruiken waar het wel blijft werken.SatScan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:01:
[...]
Ja bij gebruik van de API wordt de CT003 verbinding verbroken...
Ik heb ontdekt dat API met verkeerde request de boel in de war kan gooien. Dat is met de CT003 welke een zelfde soort API heeft. Het is van belang om dus de juiste aanvraag te doen bij de API.pascallj schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:19:
[...]
Dat is wel heel stellig gezegd. Ik heb gelezen dat de verbinding mogelijk minder stabiel wordt maar het is niet per definitie de een of het ander. Zijn ook mensen die het samen gebruiken waar het wel blijft werken.
Wat fout gaat is bijvoorbeeld:
"Bat.Getstatus" met ID 0
"EM.Getstatus" met ID 0
Welk antwoord moet hij terug geven? Welk antwoord geeft hij terug?
De juiste volgorde is:
"Bat.Getstatus" met ID 1
"EM.Getstatus" met ID 2
Dan komen er ook twee antwoorden terug, een antwoord met 1 in ID, dat is het antwoord op de request met "1" en een antwoord op het ID = "2'". Zo kan je ook de antwoorden out of order ontvangen. Of na een timeout weet je welke je gemist hebt na bijvoorbeeld 60 seconden of andere timeout.
DE CT00x plugiun doet dat eigenlijk heel netjes, die heeft gewoon een teller in de code lijkt het.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Ik gebruik nu unieke ID's (timestamp in millisec sinds epoch). Dus geeneen request is hetzelfde.WargamingPlayer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:58:
[...]
De juiste volgorde is:
"Bat.Getstatus" met ID 1
"EM.Getstatus" met ID 2
Dan komen er ook twee antwoorden terug, een antwoord met 1 in ID, dat is het antwoord op de request met "1" en een antwoord op het ID = "2'". Zo kan je ook de antwoorden out of order ontvangen. Of na een timeout weet je welke je gemist hebt na bijvoorbeeld 60 seconden of andere timeout.
DE CT00x plugiun doet dat eigenlijk heel netjes, die heeft gewoon een teller in de code lijkt het.
Ik hou netjes minimaal 15 sec tussen twee requests.
De syntax is correct, ik krijg de verwachte respons.
Helaas gaat na een aantal requests de CT offline aldus Venus E.
Alleen weer goed te krijgen door alles te resetten.
Nice, dan zit er toch iets in de MT die niet lekker met API om kan gaan. Ik snap ook niet waarom de API via UDP werkt, maar dat is een ander verhaal. Hoewel het nu gewoon out of order kan.djdj105 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:22:
[...]
Ik gebruik nu unieke ID's (timestamp in millisec sinds epoch). Dus geeneen request is hetzelfde.
Ik hou netjes minimaal 15 sec tussen twee requests.
De syntax is correct, ik krijg de verwachte respons.
Helaas gaat na een aantal requests de CT offline aldus Venus E.
Alleen weer goed te krijgen door alles te resetten.
Heeft de API niet het probleem dat deze net zoals bij Modbus op verschillende aanvragen andere timing heeft?
Hmmmja, dat zou je verwachten, maar ik heb het exacte voorbeeld gepakt uit de API pdf:pascallj schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
Bij een parse error is je request waarschijnlijk niet goed geformuleerd.
1
| {"id": 1,"method": "ES.GetStatus","params": {"id": 0}} |
Misschien is het bij de Venus E 3.0 gewoon nog niet goed bij de v139 versie die ik heb.
Ik zag nl. ook dat bij Bat.GetStatus bij mij de bat_temp in decigraden wordt weergegeven en de bat_capacity in decaWh.
computer? waar? waar?
Nog iets wat ik ontdekt heb: Het probleem van wegvallen CT koppeling speelt ALLEEN bij de CT003.WargamingPlayer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:42:
[...]
Nice, dan zit er toch iets in de MT die niet lekker met API om kan gaan. Ik snap ook niet waarom de API via UDP werkt, maar dat is een ander verhaal. Hoewel het nu gewoon out of order kan.
Heeft de API niet het probleem dat deze net zoals bij Modbus op verschillende aanvragen andere timing heeft?
Ik heb sinds gisteravond opnieuw de B2500 Shelly EM emulatie in HA aangezet en deze als CT in de Venus geconfigureerd in plaats van de CT003.
Vanaf dat moment blijft het allemaal werken, zowel de Venus via API uitlezen als NOM draaien.
Shelly simuleren via HA werkt dan weer prima. Dat laatste heeft dan weer het issue dat het niet meer werkt van zodra de V3 aan bedraad netwerk hangt (enkel via WiFi) : https://github.com/tomquist/b2500-meter/issues/200
Afgelopen maanden deed de Marstek-v2 z’n werk, echter een Modbus aan de LilyGo mislukte telkens door uitblijven van wifi koppeling.
Na de Tplink Deco x20 te hebben gereset naar statische koppeling en weer terug viel de batterij geheel uit !!
Stekker uit de batterij en uitzetten, paar uur wachten: opnieuw opstarten en is er nu zowel geen wifi en net zomin Bluetooth verbinding meer mogelijk. (overigens Marstek Bluetooth koppelde voorheen en werden firmware updates wel uitgevoerd hoewel het lampje niet brande)
Opvallend is dat ook de CT003 totaal geen verbinding meer met de wifi maakt, de wel werkende HW P1 meter wordt echter niet geaccepteerd.
De vraag is nu is of de CT003 kapot is en/of de batterij zelf.
Zal een Travel router bestellen om te zien of de koppeling dan wel werktgho schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:48:
IN VERVOLG OP MIJN EERDERE PROGINGEN modbus koppeling met LilyGo het volgende:
Afgelopen maanden deed de Marstek-v2 z’n werk, echter een Modbus aan de LilyGo mislukte telkens door uitblijven van wifi koppeling.
Na de Tplink Deco x20 te hebben gereset naar statische koppeling en weer terug viel de batterij geheel uit !!
Stekker uit de batterij en uitzetten, paar uur wachten: opnieuw opstarten en is er nu zowel geen wifi en net zomin Bluetooth verbinding meer mogelijk. (overigens Marstek Bluetooth koppelde voorheen en werden firmware updates wel uitgevoerd hoewel het lampje niet brande)
Opvallend is dat ook de CT003 totaal geen verbinding meer met de wifi maakt, de wel werkende HW P1 meter wordt echter niet geaccepteerd.
De vraag is nu is of de CT003 kapot is en/of de batterij zelf.
En zie dat het wel al bij meerdere personenn in dit forum gelukt is.
Voor de duidelijkhijd, wil ik deze rechtstreeks integregen, en niet via Loxberry of HomeAssistance ofzo.
Dit is mijn setup:
Marstek Venus E2.0 met HomeWizert P1 beiden op wifi.
Waveshare 2channel RS485 to POE Eth adaptor. aangesloten op de RS485 van marstek
Modbus server zou aan het draaien zijn (gestest met externe software),
maar krijg geen data binnen als ik de registers uit lees in loxone.
Zou iemand zo vrijdelijk willen zijn om hier de modbus template van loxon (.LxAddon exctentie) up te loaden?
Marstek venus E2.0 - WaveshareRS485-Modbus - Loxone
Marstek style 🤪
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/S0SAMBVt56MWBxjlTLpZrK9j.jpg?f=user_large)
2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪
Een topic over Modbus integratie in HA zou ook wel interessant zijn
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Nog even wat finetunen en dan zet ik hem op GitHub. Ik laat straks een linkje achter.
2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪
22:13:25 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x8D04 no response received - removed from send queue
22:13:28 [D] [text_sensor:069] 'Marstek Inverter State': Sending state 'Unknown'
22:13:30 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x891C no response received - removed from send queue
22:13:30 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x8CA0 no response received - removed from send queue
22:13:30 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x8D04 no response received - removed from send queue
22:13:33 [D] [text_sensor:069] 'Marstek Inverter State': Sending state 'Unknown'
22:13:35 [W] [modbus:135] Modbus CRC Check failed! 7343!=7F16
22:13:35 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x7D64 no response received - removed from send queue
22:13:35 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x7DC8 no response received - removed from send queue
22:13:35 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x891C no response received - removed from send queue
[ Voor 0% gewijzigd door dbra op 04-10-2025 22:26 . Reden: Taalfout ]
Die mensen zijn er zeker. Alleen veel registers zijn veranderd of afwezig in de V3 dus het is logisch dat veel commando's niet werken of geen antwoord geven. Vandaar de foutmeldingen. We weten nog niet precies hoe het precies wel zit. Al heb ik wel gelezen dat met update v139, er weer meer registers het zouden doen? Zolang niemand een volledige scan maakt en registers blijft monitoren zoals ik toen gedaan heb met de V2 en eerder, zal het lastig zijn om een volledige configuratie te maken.dbra schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:25:
Is er sowieso iemand die de versie 3 van de batterij aan de praat heeft gekregen met de Lilygo RS485 adapter? Ik heb hem goed aangesloten, maar krijg dit soort foutmeldingen in de log (zie onder). Ik weet dat ik de Lilygo goed aangesloten heb, want als ik de A en B omdraai van de RS485 aansluitingen krijg ik een andere foutmelding. Ik zag dat iemand de V3 met de Elfin aan de praat had; kan ik die ook in Home Assistant gebruiken?
22:13:25 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x8D04 no response received - removed from send queue
22:13:28 [D] [text_sensor:069] 'Marstek Inverter State': Sending state 'Unknown'
22:13:30 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x891C no response received - removed from send queue
22:13:30 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x8CA0 no response received - removed from send queue
22:13:30 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x8D04 no response received - removed from send queue
22:13:33 [D] [text_sensor:069] 'Marstek Inverter State': Sending state 'Unknown'
22:13:35 [W] [modbus:135] Modbus CRC Check failed! 7343!=7F16
22:13:35 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x7D64 no response received - removed from send queue
22:13:35 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x7DC8 no response received - removed from send queue
22:13:35 [D] [modbus_controller:039] Modbus command to device=1 register=0x891C no response received - removed from send queue
OK, als er iemand een YAML heeft die op V3 werkt, houd ik me aanbevolen.pascallj schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:29:
[...]
Die mensen zijn er zeker. Alleen veel registers zijn veranderd of afwezig in de V3 dus het is logisch dat veel commando's niet werken of geen antwoord geven. Vandaar de foutmeldingen. We weten nog niet precies hoe het precies wel zit. Al heb ik wel gelezen dat met update v139, er weer meer registers het zouden doen? Zolang niemand een volledige scan maakt en registers blijft monitoren zoals ik toen gedaan heb met de V2 en eerder, zal het lastig zijn om een volledige configuratie te maken.
En als ik iets kan doen om de registers uit te lezen, doe ik dat graag op mijn V3.