• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 19:20
Wat is eigenlijk het minimale oplaadwattage waarop je de Marstek kunt instrueren om te beginnen met laden?
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 00:49:
Wat is eigenlijk het minimale oplaadwattage waarop je de Marstek kunt instrueren om te beginnen met laden?
Je kunt het instellen tussen de 0 en 2500 W.
GoBieN-Be schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 00:04:
Dank voor het vele werk. Ik heb een LilyGO up & running sinds deze avond.

Kunnen we de RTE waarde niet berekenen en toevoegen als sensor op de ESP?
Dit werkt voor mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  - platform: template
    name: "Marstek RTE Total"
    id: "marstek_rte_total"
    unit_of_measurement: "%"
    icon: mdi:percent
    accuracy_decimals: 1
    update_interval: 5min
    lambda: |-
      float totalcharging = id(lilygo_rs485_marstek_total_charging_energy).state;
      float totaldischarging = id(lilygo_rs485_marstek_total_discharging_energy).state;
      if (totalcharging > 0) {
        return (totaldischarging / totalcharging) * 100.0;
      } else {
        return NAN;
      }

name: "Marstek RTE Daily"
    id: "marstek_rte_daily"
    unit_of_measurement: "%"
    icon: mdi:percent
    update_interval: 5min
      float dailycharging = id(lilygo_rs485_marstek_daily_charging_energy).state;
      float dailydischarging = id(lilygo_rs485_marstek_daily_discharging_energy).state;
      if (dailycharging > 0) {
        return (dailydischarging / dailycharging) * 100.0;
      } else {
        return NAN;
      }
Dank, code erin gezet en werkt prima zo ver.
Is het ook mogelijk om per maand en per kwartaal de gegevens te verzamelen?
Zou jij de code daarop willen aanvullen?

Is handig om te monitoren wat de batterijen over langere periode doen, heb er eentje binnen en eentje buiten staan.

Maar goed dank voor het delen!

PS maand heb ik er ondertussen inzitten... nu nog per kwartaal

[ Voor 29% gewijzigd door SatScan op 14-08-2025 12:16 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:53
superduper1969 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:40:
[...]

Ik heb een plekje op Github gereserveerd om eraan te werken:https://github.com/Superd...85/tree/main/LilygoWifiV2
Had je toevallig al een opzetje voor marstek_sensors.yaml?
Die marstek_sensors.yaml bevat gewoon jouw code van de sensors, gewoon cut en paste. :-)

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bij deze weer een kleine update voor mijn onofficiële Modbus documentatie.

Twee noemenswaardige wijzigingen:
  • 3 van de 5 error/alarm/fout registers zijn toegevoegd, waarvan ik vrij zeker ben hoe ze nu zijn. Dit is onder andere gebaseerd op de originele documentatie maar zitten simpelweg op een andere plek. Aangezien mijn batterij vaak in error schiet 's nachts als deze leeg is en de errors nu daadwerkelijk ergens op slaan, heb ik het idee dat ze kloppen. Elk nadeel heb z'n voordeel zullen we maar zeggen...
  • Het register voor het herstellen naar fabrieksinstellingen is geïdentificeerd. Ik had al zo'n vermoeden dat het register daar zat, maar wilde eigenlijk mijn gegevens niet verliezen. Uiteindelijk toch maar screenshots gemaakt van alles, geprobeerd en zijn mijn vermoedens bevestigd. Dit is de variant vergelijkbaar met "Herstellen naar fabrieksinstellingen met behoud van gegevens" uit de app. Het doet dus niks met de data in de Cloud, maar reset wel alle laad- en ontlaadtotalen die je via Modbus uitleest. Verder blijven ook alle instellingen (WiFi, laad-/ontlaadvermogens) behouden (of deze zijn teruggezet vanuit de Cloud, dat durf ik niet te zeggen).
Verder heb ik vooral wat notities en observaties toegevoegd.
TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:54:
Deze code past hier beter dan in het algemene forum dus vandaar nogmaals de code om min max en delta cell spanning te zien

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
  - name: "Marstek Battery Maximum Cell Voltage"
    platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: mt
    register_type: holding
    address: 37007
    value_type: U_WORD
    unit_of_measurement: "V"
    device_class: voltage
    accuracy_decimals: 2
    state_class: measurement
    filters:
      - multiply: 0.001
    id: marstek_max_cell_voltage
    skip_updates: 10

- name: "Marstek Battery Minimum Cell Voltage"
    modbus_controller_id: mt
    address: 37008
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 2
    filters:
    id: marstek_min_cell_voltage
    skip_updates: 10

name: "Marstek Battery Cell Voltage Delta"
    accuracy_decimals: 3
      if (isnan(id(marstek_max_cell_voltage).state) || isnan(id(marstek_min_cell_voltage).state)) {
        return NAN;
      }
      return id(marstek_max_cell_voltage).state - id(marstek_min_cell_voltage).state;
super

alleen werkt het met min en max maar als ik de berekening toevoeg krijg ik volgende melding

---

INFO Reading configuration /config/esphome/lilygo-rs485.yaml...
Failed config

sensor.template: [source /config/esphome/lilygo-rs485.yaml:637]
platform: template
name: Marstek Battery Cell Voltage Delta
unit_of_measurement: V

Couldn't find ID 'Max_cell_voltage'. Please check you have defined an ID with that name in your configuration.
lambda: !lambda |-
if (isnan(id(Max_cell_voltage).state) || isnan(id(Min_cell_voltage).state)) {
return NAN;
}
return id(Max_cell_voltage).state - id(Min_cell_voltage).state; [source /config/esphome/lilygo-rs485.yaml:643]
disabled_by_default: False
force_update: False
update_interval: 60s
Couldn't find ID 'Max_cell_voltage'. Please check you have defined an ID with that name in your configuration.

Couldn't find ID 'Min_cell_voltage'. Please check you have defined an ID with that name in your configuration.

----
dit is de condig
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
 - name: "Max cell voltage"
    icon: mdi:temperature-celsius
    modbus_controller_id: marstek_venus
    value_type: S_WORD #signed 16 bit integer from 1 register = 16bit
    device_class: temperature
    accuracy_decimals: 5
    skip_updates: 5
    filters:
  - name: "Min cell voltage"
    accuracy_decimals: 5
    filters:
        return NAN;
      }
      return id(Max_cell_voltage).state - id(Min_cell_voltage).state;

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

super

alleen werkt het met min en max maar als ik de berekening toevoeg krijg ik volgende melding

---

INFO Reading configuration /config/esphome/lilygo-rs485.yaml...
Failed config

sensor.template: [source /config/esphome/lilygo-rs485.yaml:637]
platform: template
name: Marstek Battery Cell Voltage Delta
unit_of_measurement: V

lambda: !lambda |-
return NAN;
}
return id(Max_cell_voltage).state - id(Min_cell_voltage).state; [source /config/esphome/lilygo-rs485.yaml:643]
disabled_by_default: False
force_update: False
update_interval: 60s

Couldn't find ID 'Min_cell_voltage'. Please check you have defined an ID with that name in your configuration.

----
dit is de condig
-
- name: "Max cell Temperature"
address: 35010
unit_of_measurement: "°C"
filters:
- multiply: 1
- name: "Min cell Temperature"
address: 35011
unit_of_measurement: "°C"
filters:
- multiply: 1
return NAN;
}
return id(Max_cell_voltage).state - id(Min_cell_voltage).state;
Als je code plaatst is het handig om dit in [code] tags te zetten. Dan is dat een stuk beter leesbaar.

Maar jij hebt nu de code voor je min en max temperatuur geplaatst en niet voltage. Maar waarschijnlijk is het probleem dat je die entities geen ID hebt gegeven. Je moet de entities een ID geven en specifiek dit ID in de lambda aangeven.
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

Als je code plaatst is het handig om dit in [code] tags te zetten. Dan is dat een stuk beter leesbaar.

Maar jij hebt nu de code voor je min en max temperatuur geplaatst en niet voltage. Maar waarschijnlijk is het probleem dat je die entities geen ID hebt gegeven. Je moet de entities een ID geven en specifiek dit ID in de lambda aangeven.
gedaan
ziet er beter uit ja
al weer even geleden maar wist het wel 8)7
Maxwp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:47:
[...]

gedaan
ziet er beter uit ja
al weer even geleden maar wist het wel 8)7
Ziet er stukken beter uit. Maar heb je mijn suggestie geprobeerd met id's? Ik zie ze in de gewijzigde code namelijk nog niet staan. Maar weet bijna zeker dat dat je probleem oplost.
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:51:
[...]

Ziet er stukken beter uit. Maar heb je mijn suggestie geprobeerd met id's? Ik zie ze in de gewijzigde code namelijk nog niet staan. Maar weet bijna zeker dat dat je probleem oplost.
had de fout gezien en deze al aangepast zowel in de code in de post dus temp vervangen voor de voltages en ik dacht ook die ids?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:55:
[...]

had de fout gezien en deze al aangepast zowel in de code in de post dus temp vervangen voor de voltages en ik dacht ook die ids?
Ik kan het nu even lastig vergelijken, maar de device_class staat ook nog op temperature. Ik zou de code pakken voor min en max voltage zoals je die had in je configuratie, en dan bij beide een 'id' toevoegen, bv 'min_cell_voltage'. Die id's moet je dan gebruiken in de lambda code voor delta.

Kan het momenteel even niet voor je uitwerken.
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

problem solved
fout zat hem daarin dat ik die code die hier was had gekopieerd en daarna fout aangepast in HA. 8)7
lijkt nu te werken 0,145V bij 100soc
dacht dat die eerder rond de 0.010 lagen maar mogelijk is hij nu aan het balanceren?
heb net 154.215 op beide gezet na veel fails eindelijk gelukt
vreemd dacht dat er ook een 218bms was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdDG
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12-09 16:42
pascallj schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:38:
[...]

Die staat dan weer wel in de TS. En anders even terugzoeken in dit topic. Er zijn hier mensen die veel kabels gekocht hebben. Stuur ze een DM en misschien willen ze je er wel eentje opsturen.
Hier ook een Mastek gekocht, modbus gerealiseerd met oude Teltonika router.
Echter ter afwerking zoek ik nog een vrouwelijke JST XH header; uiteraard te bestellen bij ali, maar ik hoopte dat iemand hier met een bosje er 1 wil delen; even per post, tikkie+digitale postzegel ofzo.
Edit: veel reacties, ben geholpen, hartelijk dank allen!

[ Voor 4% gewijzigd door EdDG op 15-08-2025 21:28 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb je DM gestuurd.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 17:38
Kan ik de lilygo ook gebruiken zonder homeassistant?
Me ouders hebben geen homeassistant maar wel een Marstek accu en me vader wil meer op de accu kunnen instellen hij wil de Marstek niet volledig ontladen ivm copd apparaat van me moeder mocht de stroom uitvallen dan heb je de Marstek nog voor
Backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@mgiebels
Ja hoor.
Hij zend ook een webserver uit (de lilygo en de m5stack versie)

Maar als de batterij leeg is is ook de backup weg he?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2025 21:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:19:
@mgiebels
Ja hoor.
Hij zend ook een webserver uit (de lilygo en de m5stack versie)

Maar als de batterij leeg is is ook de backup weg he?
Klopt maar als je hem maar laat ontladen tot 30% ipv 11 dan heb je nog wat meer over je kan Max 30 instellen zag ik en geen 40 of 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Ik kan het toch niet echt vinden ik wil nog 40% in me accu houden voor backup mogelijkheid maar kan dat niet vinden waar ik dat instel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:45
Inmiddels mijn EW11B templates weer bijgewerkt.
Voor changelog zie:
https://github.com/WargamingPlayer/HA-Marstek-Venus-E-Modbus

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:57
Goede avond! Heb de MT nu een maand of 2 draaien via een Lilygo. Werkt perfect! Nu heb ik recent een extra meterkast gerealiseerd en heb ik wil ik de accu omzetten naar 2500 watt ontladen.

Via ESPhome kan krijg ik het echter niet voor elkaar om de "Marstek Max. Discharge Power" naar boven aan te passen. Omlaag lukt wel, dus hij verbindt wel goed.

Moet ik deze instelling via de MT app direct op de accu aanpassen? Die app doet namelijk helemaal niets meer bij mij :-) Geen idee waarom maar voordat ik dat ga uitzoeken denk ik eerst even checken of deze setting ondanks aansturing via Modbus, in de app aangepast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Marc Both schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:00:
Goede avond! Heb de MT nu een maand of 2 draaien via een Lilygo. Werkt perfect! Nu heb ik recent een extra meterkast gerealiseerd en heb ik wil ik de accu omzetten naar 2500 watt ontladen.

Via ESPhome kan krijg ik het echter niet voor elkaar om de "Marstek Max. Discharge Power" naar boven aan te passen. Omlaag lukt wel, dus hij verbindt wel goed.

Moet ik deze instelling via de MT app direct op de accu aanpassen? Die app doet namelijk helemaal niets meer bij mij :-) Geen idee waarom maar voordat ik dat ga uitzoeken denk ik eerst even checken of deze setting ondanks aansturing via Modbus, in de app aangepast moet worden.
Ik heb hem inderdaad via de app eerst op 2500Wh gezet waarna ik hem via de Modbus op iedere waarde kan instellen. Daarvoor werd hij boven de 800Wh steeds teruggezet. Schijnt ook via de modbus te kunnen (was een post over) maar ik weet even niet hoe.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
Flesym schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

Ik heb hem inderdaad via de app eerst op 2500Wh gezet waarna ik hem via de Modbus op iedere waarde kan instellen. Daarvoor werd hij boven de 800Wh steeds teruggezet. Schijnt ook via de modbus te kunnen (was een post over) maar ik weet even niet hoe.
Ik heb geen connectie meer via de accu met de app. Weet jij of een ModBus connectie en op de reguliere manier connecten via de app mogelijk is tegelijkertijd? Of zal ik de lillygo eruit moeten halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Je moet gewoon gelijktijdig connectie kunnen hebben via de app en via de modbus.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-wLcQhmaKIyhF36-yw6tnXhT1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSWTHSk6OSNsK0QE2X9iQ0cK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Flesym op 17-08-2025 11:01 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe berrouwbaar is eigenlijk de batt remaining cap ?
Die staat bij mij op een vrijwel nieuwe accu nu op 5.02 dat vind ik een snelle zak van 5.12 eigenlijk en verwachte eigenlijk iets meer dan 5.12 al reserve marge zoals je dat ook bij zonnepanelen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online

Ik heb even voor je geprobeerd door via de app de netwerkconfiguratie van 2500 W terug op 800 W te zetten.
In HA mqtt broker zie ik dat deze waarde dan aanpast: set_v
Via deze documentatie lees ik dat het klopt:
code:
1
set_v   Version set (0: 2500W version; 1: 800W version)

Nu de vraag hoe je deze via Modbus aanpast natuurlijk...
Als hij ontdekt is zou hij hier tussen moeten staan:
Onofficiele Modbus Documentatie door @pascallj
Zo te zien is het register 41010 en 0 is onbeperkt (2500 W lijkt mij)

[ Voor 13% gewijzigd door Maarten69 op 17-08-2025 13:12 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
In mijn eerste link (naar venus.md)

Zie je dat het via MQTT aangepast kan worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
hame_energy/{type}/App/{uid or mac}/ctrl

Payload:

cd=15,vs=800 - Set up 800W version
    cd=15,vs=2500 - Set up 2500W version

11.2 Receive

You will receive a message with a ret value:

ret=0 - Setting failed
    ret=1 - Setting successful

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WargamingPlayer

Via Modbus de 800W limiet er afhalen is mij nog niet gelukt. Ook niet met waarden zoals 0x55AA en 0x55BB schrijven. Hij vertikt het gewoon.
Dus is APP omzetten is het beste.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Both
Flesym schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:58:
Je moet gewoon gelijktijdig connectie kunnen hebben via de app en via de modbus.[Afbeelding]
Accu via de app omgezet. Wel weer leuk hoe brak die app soms nog is.... op mijn telefoon kon ik op mijn kop gaan staan, zag de accu wel via BT maar in de app. Ho maar. Uiteindelijk ander toestel gepakt, daar de accu 'opnieuw' toegevoegd, daarna werkte het.

Dank voor jullie tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerSus
  • Laatst online: 05-09 09:59
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een Venus E aan te schaffen en deze via Home Assistant met een Elfin EW11 te gebruiken om nul-invoeding te realiseren.
Nu heb ik gelezen dat bepaalde waarden, zoals de Power-output, soms pas na enkele minuten (tot wel 5 minuten) worden bijgewerkt. Weet iemand of dit probleem inmiddels is opgelost of nog steeds voorkomt?

Daarnaast hoor ik graag of er nog andere bekende problemen zijn met de EW11.
En tenslotte: wat is eigenlijk het belangrijkste verschil tussen de Lilygo en de EW11 in combinatie met de Venus E?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De aansturing van de accu gaat op dezelfde wijze: alle twee via modbus. Vanuit dat oogpunt zijn er dan ook geen verschillen.
Er zijn wel een hoop meer tweakers die de lilygo gebruiken en daardoor zal je mogelijk wel sneller ondersteuning kunnen krijgen als er iets niet goed loopt.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerSus
[quote]leejoow schrieb am Montag, 18. August 2025 @ 13:12: Die Batterie wird auf die gleiche Weise gesteuert: beide über modbus. Unter diesem Gesichtspunkt gibt es keine Unterschiede. Es gibt viel mehr Tweaker, die die lilygo verwenden, so dass Sie möglicherweise schneller Unterstützung erhalten, wenn etwas nicht stimmt. [/Zitat]

Bestaat het probleem nog dat de Power-weergave lang nodig heeft om bijgewerkt te worden, of is dat inmiddels opgelost?
En hoe snel zijn tegenwoordig de updatefrequenties en wat is de latentie van de waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 13:39
Ik ben een 2e lilygo aan het installeren, ik gebruik daarvoor de laatste versie van de yaml file. Ik krijg daar een foutmelding op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avk4B5t9umDsbe6Cy2dUog7Voko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PrUfXvRfi0CAzcLy6muMv9vF.png?f=fotoalbum_large

Ik heb voor mijn eerste lilygo een oudere versie van de yaml gebruikt vorige week, die werkt nog wel, ook op mijn nieuwe lilygo. Ik ben nog niet zo ervaren met ESPhome, dus graag wat hulp. Doe ik iets fout of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
trebor.ed schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:48:
Ik ben een 2e lilygo aan het installeren, ik gebruik daarvoor de laatste versie van de yaml file. Ik krijg daar een foutmelding op.

[Afbeelding]

Ik heb voor mijn eerste lilygo een oudere versie van de yaml gebruikt vorige week, die werkt nog wel, ook op mijn nieuwe lilygo. Ik ben nog niet zo ervaren met ESPhome, dus graag wat hulp. Doe ik iets fout of ?
Probleem lijkt lokaal in HA te zitten, backup terug zetten (naar 8.0) hielp niet maar na een restore terug naar nu lijkt het compilen nu ineens wel te werken. Ik vermoed iets met geheugen, blijft vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:56
VerSus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:00:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een Venus E aan te schaffen en deze via Home Assistant met een Elfin EW11 te gebruiken om nul-invoeding te realiseren.
Nu heb ik gelezen dat bepaalde waarden, zoals de Power-output, soms pas na enkele minuten (tot wel 5 minuten) worden bijgewerkt. Weet iemand of dit probleem inmiddels is opgelost of nog steeds voorkomt?

Daarnaast hoor ik graag of er nog andere bekende problemen zijn met de EW11.
En tenslotte: wat is eigenlijk het belangrijkste verschil tussen de Lilygo en de EW11 in combinatie met de Venus E?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en tips!
Ik heb dit vorige week toegevoegd aan de Topic Start bij de Elfin: Elfin wordt niet actief door mij onderhouden omdat ik niet meer kan testen

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
VerSus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:19:
[quote]leejoow schrieb am Montag, 18. August 2025 @ 13:12: Die Batterie wird auf die gleiche Weise gesteuert: beide über modbus. Unter diesem Gesichtspunkt gibt es keine Unterschiede. Es gibt viel mehr Tweaker, die die lilygo verwenden, so dass Sie möglicherweise schneller Unterstützung erhalten, wenn etwas nicht stimmt. [/Zitat]

Bestaat het probleem nog dat de Power-weergave lang nodig heeft om bijgewerkt te worden, of is dat inmiddels opgelost?
En hoe snel zijn tegenwoordig de updatefrequenties en wat is de latentie van de waarden?
Dit kan per firmware verschillen. Er zijn een aantal sensoren die er langer over doen dan de maximale tijd om een antwoord te genereren.

In de Lilygo Code staan deze benoemd met "Slow Sensor" maar dit is gebaseerd op oudere firmware.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerSus
Hallo Superduper, bedankt voor je antwoord.
Voor mij is het eigenlijk vooral belangrijk dat de Poweroutput-sensor een goede latentie heeft, omdat ik geen andere meter zoals een Shelly kan inbouwen.
Is deze sensor snel, of behoort hij ook tot de sensoren die wat trager reageren?
Misschien heeft iemand de mogelijkheid dit eens in zijn setup te bekijken?

[ Voor 13% gewijzigd door VerSus op 18-08-2025 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
trebor.ed schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:10:
[...]

Probleem lijkt lokaal in HA te zitten, backup terug zetten (naar 8.0) hielp niet maar na een restore terug naar nu lijkt het compilen nu ineens wel te werken. Ik vermoed iets met geheugen, blijft vreemd.
Een keer de esphome addon herstarten wil ook wel eens het probleem oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
VerSus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:59:
Voor mij is het eigenlijk vooral belangrijk dat de Poweroutput-sensor een goede latentie heeft, omdat ik geen andere meter zoals een Shelly kan inbouwen.
Is deze sensor snel, of behoort hij ook tot de sensoren die wat trager reageren?
Met "Poweroutput" bedoel je "Marstek AC Power"? Die heeft "skip_updates: 1". Aangezien bij mij "update_interval: 2s" staat is dat dus antwoord 1 keer per 4 seconden. De Marstek moet enige tijd hebben om te kunnen reageren op een forcible charge/discharge opdracht. Werkt bij mij in alle gevallen goed.

NB: standaard staat in de yaml van @superduper1969 "update_interval: 5s". Dus dan is het antwoord 1 keer per 10 seconden.
NB: mijn software heeft een pollingcyclus van 12 seconden aangezien ik nog een oude P1 meter heb met een update van 1 keer per 10 seconden. Dus binnen die 12 seconden heb ik al de juiste "Martek AC power" output als resultaat van de forcible charge/discharge opdracht.
NB: ik gebruik een lilygo en geen Elfin EW11

[ Voor 20% gewijzigd door JanAllElectric op 18-08-2025 23:57 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
VerSus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:59:
Je mag alles zo kort zetten als je wilt bijvoorbeeld 1 seconde.
Houd er wel rekening mee dat uitlezen van 1 sensor 20ms kan duren. Dan kunnen. 10 sensoren 2 seconden duren. Dus sensoren die je niet vaak nodig hebt kun je uitschakelen met # en onbelangrijke sensoren zoals de naam om de 500 seconden.
Ik heb het gevoel dat de Lilygo slimmer omgaat met opvolgende registers uitlezen. Ook de WebUi van de Lilygo is handiger om te tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerSus
[quote]JanAllElectric schrieb am Montag, 18. August 2025 @ 20:16: [...] Mit „Power Output“ meinen Sie „Marstek AC Power“? Es hat „skip_updates: 1“. Da ich „update_interval: 2s“ habe, ist das eine Antwort 1 Mal alle 4 Sekunden. Der Marstek muss etwas Zeit haben, um auf einen erzwungenen Ladungs-/Entladungsbefehl zu reagieren. Funktioniert bei mir in allen Fällen gut. Hinweis: Standardmäßig ist im yaml von @superduper1969 „update_interval: 5s“ angegeben. Dann lautet die Antwort also 1 Mal alle 10 Sekunden. Hinweis: Meine Software hat einen Abfragezyklus von 12 Sekunden, da ich noch ein altes P1-Messgerät mit einem Update von 1 Mal al 10 Sekunden habe. Innerhalb dieser 12 Sekunden habe ich also bereits die richtige „Martek AC power“-Ausgabe als Ergebnis des foricble-Ladegeräts/Entladebefehls. Hinweis: Ich benutze ein Lilygo und kein Elfin EW11 [/Zitat]

Ja, ik bedoel de Marstek AC Power. Ik heb al een EW11 aangeschaft en de YAML van SuperDuper geüpload. Daarin kan ik voor mij niet zien waar de instelling update_interval: 5 staat.

Wat betekent een P1-meter? Wordt daarmee een Shelly bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerSus
Kan ik deze snelheidsinstelling ook in de YAML van de EW11 aanpassen, zodat de sensoren die voor mij belangrijk zijn sneller worden uitgelezen?
Zo ja, wat moet ik hier precies aanpassen?

Bedankt nogmaals voor je hulp, @superduper1969.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
VerSus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:30:

.....

Met de P1 meter (misschien een verkeerde benaming?) bedoel ik hier de meter van de netbeheerder. De CT003 van Marstek zelf, de HW P1 meter en andere zijn hiermee gekoppeld en zijn dus niet sneller met meten dan de meter van de netbeheerder.

De CT002 van Marstek en de Shelly, die jij noemt, hebben volgens mijn eigen spoelen of zelf ampère te meten in de bekabeling. Dat is sneller, maar ook wat onnauwkeuriger.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-09 23:46
Ik heb een probleempje met HA en de berekening van de cell delta voltage waar ik niet uitkomt, wellicht dat iemand met HA kennis hier een oplossing voor weet: Situatie is Marstek met Elfin EW11 modbus adapter. Ik lees de minimum en max. voltage uit en dat gaat prima. Maar met geen mogelijkheid kan ik een template sensor maken die de delta (max - min) geeft. Code is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
  modbus:
    sensors:
        - name: "MTbat1 Max Cell Voltage"
          unique_id: mtbat1_max_cell_voltage
          slave: 1
          input_type: holding
          data_type: uint16
          scale: 0.001
          offset: 0
          precision: 3
          scan_interval: 60

- name: "MTbat1 Min Cell Voltage"
          unique_id: mtbat1_min_cell_voltage

template:
    - sensor:        
        - name: "MTbat1 Cell Delta Voltage"
          unique_id: mtbat1_cell_delta_voltage
          state: >-
            {{ states('sensor.mtbat1_max_cell_voltage')|float - states('sensor.mtbat1_min_cell_voltage')|float }}

- name: "MTbat1 Charge Cycles"
          unique_id: mtbat1_charge_cycles
            {{ ((states('sensor.mtbat1_total_charging_energy') | float ) / 5.12) | round(1) }}

De max geeft bv. 3.284 V aan, en min. is 3.280 V, maar de Delta "mtbat1_cell_delta_voltage" geeft altijd "Niet beschikbaar", wat ik ook probeer met int, float, haakjes, quotes etc. Er komt gewoon geen getal uit.
De andere template sensor, die eronder staat (Cycles) geeft zonder problemen wel de juiste waarde (b.v. 48.4 ) in het dashboard. Volgens mij zie ik iets simpels over het hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
gmj2 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:58:
Ik heb een probleempje met HA en de berekening van de cell delta voltage waar ik niet uitkomt, wellicht dat iemand met HA kennis hier een oplossing voor weet: Situatie is Marstek met Elfin EW11 modbus adapter. Ik lees de minimum en max. voltage uit en dat gaat prima. Maar met geen mogelijkheid kan ik een template sensor maken die de delta (max - min) geeft. Code is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
  modbus:
    sensors:
        - name: "MTbat1 Max Cell Voltage"
          unique_id: mtbat1_max_cell_voltage

- name: "MTbat1 Min Cell Voltage"
          unique_id: mtbat1_min_cell_voltage

template:
    - sensor:        
            {{ states('sensor.mtbat1_max_cell_voltage')|float - states('sensor.mtbat1_min_cell_voltage')|float }}

- name: "MTbat1 Charge Cycles"
          unique_id: mtbat1_charge_cycles
            {{ ((states('sensor.mtbat1_total_charging_energy') | float ) / 5.12) | round(1) }}

De max geeft bv. 3.284 V aan, en min. is 3.280 V, maar de Delta "mtbat1_cell_delta_voltage" geeft altijd "Niet beschikbaar", wat ik ook probeer met int, float, haakjes, quotes etc. Er komt gewoon geen getal uit.
De andere template sensor, die eronder staat (Cycles) geeft zonder problemen wel de juiste waarde (b.v. 48.4 ) in het dashboard. Volgens mij zie ik iets simpels over het hoofd....
Als in mijn yaml kijk staat er nog een keer | float achter. Ik neem aan om te zorgen dat de totale uitkomst ook float is.

code:
1
   {{ states('sensor.mtbat1_max_cell_voltage')|float - states('sensor.mtbat1_min_cell_voltage')|float |float }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
JanAllElectric schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:06:
[...]

Als in mijn yaml kijk staat er nog een keer | float achter. Ik neem aan om te zorgen dat de totale uitkomst ook float is.

code:
1
   {{ states('sensor.mtbat1_max_cell_voltage')|float - states('sensor.mtbat1_min_cell_voltage')|float |float }}
Meteen geprobeerd.... maar helaas, blijft "Niet beschikbaar". Maar het moet haast wel zoiets triviaals zijn, ergens een quootje of haakje teveel/te weinig o.i.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUtRmEtVV47tWaMzr1KOWoU7iB8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M25JtuFiVy46IZMKFBnRoUjn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
probeer dit eens (chatgpt) : | float(0) voorkomt fout bij unknown.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
          {% set max = states('sensor.mtbat1_max_cell_voltage') | float(0) %}
          {% set min = states('sensor.mtbat1_min_cell_voltage') | float(0) %}
          {{ (max - min) | round(3) }}

Verder (chatgpt):
Je templates zijn afhankelijk van Modbus-sensoren.
Home Assistant zorgt ervoor dat template sensoren alleen updaten bij wijziging van de afhankelijkheden.
Je hoeft dus geen scan_interval in de template te zetten.

Misschien dat beide sensoren niet tegelijk beschikbaar zijn. Nog beter dus (chatgpt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
        availability: >-
          {{ states('sensor.mtbat1_max_cell_voltage') not in ['unknown','unavailable'] 
             and states('sensor.mtbat1_min_cell_voltage') not in ['unknown','unavailable'] }}
          {% set max = states('sensor.mtbat1_max_cell_voltage') | float %}
          {% set min = states('sensor.mtbat1_min_cell_voltage') | float %}
          {{ (max - min) | round(3) }}

NB Tweakers stelt het gebruik van chatgpt niet op prijs. Sorry 8)7

[ Voor 92% gewijzigd door JanAllElectric op 19-08-2025 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
Ja, die variant had ik in eerste instantie ook (alleen met "max" en "min" als variabele, geeft altijd "0" als resultaat door "float(0)"
Ik ga er eens een nachtje over slapen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
VerSus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:35:
Kan ik deze snelheidsinstelling ook in de YAML van de EW11 aanpassen, zodat de sensoren die voor mij belangrijk zijn sneller worden uitgelezen?
Zo ja, wat moet ik hier precies aanpassen?

Bedankt nogmaals voor je hulp, @superduper1969.
De code ziet er toch echt erg leesbaar uit.
Dit is de handleiding: https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/

Scan interval is wat je wil aanpassen:
scan_interval integer (Optional, default: 15)
Update interval in seconds. scan_interval = 0 for no polling. Entities are read shortly after startup and then according to scan_interval. Remark, when restarting HA the last known value is restored.

Andere opties:
delay integer (Optional, default: 0)
Delay between write and verify.

message_wait_milliseconds integer (Optional)
Time to wait in milliseconds between requests.
Default: 30 for serial connection, 0 for all other connections.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 09:07
pascallj schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:04:
[...]
Ik onthield mij alleen van een antwoord omdat ik geen idee wat er wel en niet in de Elfin configuratie verwerkt is. De LilyGo configuratie wordt onderhouden, de Elfin configuratie volgens mij niet meer.
De Elfin inmiddels vervangen door een m5stack, en daarmee werkt het inderdaad zoals verwacht. Aangezien ik toch al esphome in mijn home assistant gebruik, is dit wat mij betreft een betere oplossing.

Ik kan nu de max discharge power waarde van de MT realtime aanpassen zodat de combinatie PV en MT nooit meer dan 16A produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
VerSus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:30:
[quote]JanAllElectric schrieb am Montag, 18. August 2025 @ 20:16: [...]
P1 meters zijn alles wat je in de P1 poort van een slimme meter kan aansluiten.
Direct ondersteund in de App:
Marstek CT003
Home Wizard P1
Ecotracker
Maar er zijn er veel meer, ook zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
Ik heb net mijn 2e Lilygo aan de praat en die draait inmiddels sinds gisteren. In HA heb ik in de package map de file marstek_venus_battery2_control.yaml gezet en alle sensors zichtbaar en die worden netjes bijgewerkt.

Echter ... de sensor My Battery2 Daily Discharging in kWh en My Battery2 Daily Charging in kWh worden niet bijgewerkt.

Dat is vreemd dus ben ik gaan zoeken en nu zie ik dat in het script marstek_venus_battery2_control.yaml staat : "sensor.lilygo_rs485-2_marstek_ac_power" terwijl mijn sensors sensor.lilygo_rs485_2_marstek_ac_power zijn genoemd.

Het blijkt dat al mijn sensors dus een "_" hebben ipv een "-".

Waar zou dat in kunnen zitten, ik kan de naam van de sensor namelijk nergens terugvinden. Hoe zou ik dat het beste kunnen wijzigen ?

update : ik heb nu het script marstek_venus_battery2_control.yaml aangepast door de sensors te hernoemen, dat werkt prima. maar dat is niet echt toekomst gericht bij script updates e.d.

[ Voor 10% gewijzigd door trebor.ed op 19-08-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mgiebels schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:56:
Ik kan het toch niet echt vinden ik wil nog 40% in me accu houden voor backup mogelijkheid maar kan dat niet vinden waar ik dat instel
De 'Discharge Cutoff Percentage' is het register waar je dit kan instellen. Als je die op 40 procent zet, zal de batterij niet verder ontladen dan 40 (39 procent). Maar zoals al vermeld, wordt dan alsnog alle ontlaadfunctionaliteit uitgeschakeld. Je kunt dan dus ook niet meer ontladen via het back-upstopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:51:
Hoe berrouwbaar is eigenlijk de batt remaining cap ?
Die staat bij mij op een vrijwel nieuwe accu nu op 5.02 dat vind ik een snelle zak van 5.12 eigenlijk en verwachte eigenlijk iets meer dan 5.12 al reserve marge zoals je dat ook bij zonnepanelen hebt.
Ik zou daar niet te veel waarde aan hechten. Ik durf niet precies te zeggen welk register je bedoelt, maar het zijn allemaal berekeningen. Er zit geen 'reserve' bij deze batterijen (anders dan dat er niet compleet tot 2,5 V ontladen wordt) en dat is ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Via Modbus de 800W limiet er afhalen is mij nog niet gelukt. Ook niet met waarden zoals 0x55AA en 0x55BB schrijven. Hij vertikt het gewoon.
Dus is APP omzetten is het beste.
Goed punt! Volgens mij heb ik alleen maar via de App de instelling veranderd en deze daarna via Modbus op dat register kunnen uitlezen, maar niet geprobeerd om ernaar te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
pascallj schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Goed punt! Volgens mij heb ik alleen maar via de App de instelling veranderd en deze daarna via Modbus op dat register kunnen uitlezen, maar niet geprobeerd om ernaar te schrijven.
Ik heb hem daarom ook uit mijn templates gehaald als switch en als read sensor toegevoegd. Kwam er wel achter dat je hem ook nog handmatig uit HA moet gooien wanneer hij uit de template is gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerSus
nheinemans schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:35:
[...]

De Elfin inmiddels vervangen door een m5stack, en daarmee werkt het inderdaad zoals verwacht. Aangezien ik toch al esphome in mijn home assistant gebruik, is dit wat mij betreft een betere oplossing.

Ik kan nu de max discharge power waarde van de MT realtime aanpassen zodat de combinatie PV en MT nooit meer dan 16A produceren.
Wat bedoel je precies met die begrenzing? Is dit een automatische functie die vanuit ESPHome wordt aangestuurd? Dus bijvoorbeeld: als je boven de drempelwaarde komt, dan wordt het ontlaadvermogen begrensd op 2000 W als vermogenslimiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Prakke
  • Laatst online: 31-08 13:33
Mijn Lilygo reload om de x tijd, soms uren.
Hoe kan ik erachter komen waarom dit is, of is dit normaal?
Na iedere reload staan de settings weer terug op default, bv de lampjes op 100%.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc Prakke op 19-08-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
Marc Prakke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:56:
Mijn Lilygo reload om de x tijd, soms uren.
Hoe kan ik erachter komen waarom dit is, of is dit normaal?
Na iedere reload staan de settings weer terug op default, bv de lampjes op 100%.
Ik zou in ieder geval de logging doorzoeken naar het moment dat ie lijkt te rebooten. Dat kan ik HA (als je dat gebruikt) of in ESPhome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Prakke
  • Laatst online: 31-08 13:33
trebor.ed schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

Ik zou in ieder geval de logging doorzoeken naar het moment dat ie lijkt te rebooten. Dat kan ik HA (als je dat gebruikt) of in ESPhome.
Ik heb geen HA, Ik gebruik Homey. kijken hoe ik de logging elders krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cthings
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-08 14:06
Hey,
ik heb sinds gister een v1.1 lilygo rs485 met daarop https://github.com/Superd...ob/main/lilygo-rs485.yaml, aangesloten op een v2 Marstek met firmware 152
Ik heb de pin aansluitingen (natuurlijk) nauwkeurige gechecked. Als de liligo start kan ik deze wel via het wifi netwerk bereiken, (webserver en esphome) maar alle waardes die via de modbus zouden moeten komen werken niet, ik krijg op alle uitvragingen van de modbus param's:
"[modbus_controller:039]: Modbus command to device=1 register=0x8926 no response received - removed from send queue"

Enig idee wat hier mis gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trebor.ed
cthings schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:02:
Hey,
ik heb sinds gister een v1.1 lilygo rs485 met daarop https://github.com/Superd...ob/main/lilygo-rs485.yaml, aangesloten op een v2 Marstek met firmware 152
Ik heb de pin aansluitingen (natuurlijk) nauwkeurige gechecked. Als de liligo start kan ik deze wel via het wifi netwerk bereiken, (webserver en esphome) maar alle waardes die via de modbus zouden moeten komen werken niet, ik krijg op alle uitvragingen van de modbus param's:
"[modbus_controller:039]: Modbus command to device=1 register=0x8926 no response received - removed from send queue"

Enig idee wat hier mis gaat?
Ik zou eerst eens kijken of alle stekkers er goed in zitten, desnoods even los halen en weer vast zetten. Het kan zijn dat een draadje net geen contact maakt als je 'm bijvoorbeeld net te ver in de schroefgaten steekt en vast schroeft. Gebruik je een krimp tang ? check dan of de draadjes goed contact maken en meet deze met een volt meter even extra door. ik hoop dat je hier wat aan hebt. (ik heb jouw uitdaging net achter de rug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurtleRuby
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-09 09:04
Iemand toevallig een linkje naar waar ik zo'n modbus connector apart kan aanschaffen (BE/NL)?

ik heb trouwens gemerkt dat de pinout en bekabeling van de bijgeleverde stekker en de in dit topic aangeboden info niet altijd kloppen. Voor de mensen met connectie problemen zou ik aanraden dus even met de multimeter de connecties na te meten ;)
Werkt hier perfect met de elfin EW11 nu de kabeltjes correct zitten.

[ Voor 63% gewijzigd door TurtleRuby op 19-08-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TurtleRuby schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:10:
Iemand toevallig een linkje naar waar ik zo'n modbus connector apart kan aanschaffen (BE/NL)?

ik heb trouwens gemerkt dat de pinout en bekabeling van de bijgeleverde stekker en de in dit topic aangeboden info niet altijd kloppen. Voor de mensen met connectie problemen zou ik aanraden dus even met de multimeter de connecties na te meten ;)
Werkt hier perfect met de elfin EW11 nu de kabeltjes correct zitten.
Wat is jouw pinout? Ik heb zo'n vermoeden dat je dan de verkeerde pinout voor jouw versie hebt aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cthings
Noob vraag wellicht, maar hoe meet je de rs485 door met een voltmeter? De 5 v snap ik, daar heb je een plus en een min. Maar wat is de plus en de min bij de rs485 poort?

8)7 Ok gewoon een 9 v batterij eraan hangen, en dan de stekkertjes van de lilygo even los en kijken of je ook 9v kan meten op de schroefjes...

[ Voor 30% gewijzigd door cthings op 19-08-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Laatst online: 03:10
ik ben na mijn vakantie met een nieuwe poging begonnen om mijn 2 marsteks te verbinden met HA dmv 2 lilygo's. 1 lilygo is aangesloten, programma zit erin, lamp brand groen maar ik kan alleen via de fallback verbinding contact krijgen, zie daar alle info via 192.168.4.1 voorbij komen maar ook de melding dat hij niet connect met mijn wifi netwerk. Ik heb een separaat 2.4ghz netwerk voor de marstek en ct003 aangemaakt en probeer de lilygo hiermee te connecten maar dat doet hij dus niet. Hoe kan ik hem toch op mijn wifi netwerk of in HA krijgen

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cthings
Ik had vandaag na een update naar de laaste esp home software ook wifi problemen.
Toevoegen van
code:
1
output_power: 8.5db

bij de wifi config heeft dat opgelost
Daarna werkt de lilygo prima met een 2.4/5 netwerk

[ Voor 12% gewijzigd door cthings op 19-08-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cthings
trebor.ed schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:26:
[...]

Ik zou eerst eens kijken of alle stekkers er goed in zitten, desnoods even los halen en weer vast zetten. Het kan zijn dat een draadje net geen contact maakt als je 'm bijvoorbeeld net te ver in de schroefgaten steekt en vast schroeft. Gebruik je een krimp tang ? check dan of de draadjes goed contact maken en meet deze met een volt meter even extra door. ik hoop dat je hier wat aan hebt. (ik heb jouw uitdaging net achter de rug)
Check dat was het! inderdaad een van de kabeltjes zat niet goed vast.. :(
thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
bij mij wilt hij gewoon niet connecten met mijn wifi netwerk en dat was blijkbaar ook mijn probleem waar ik geruime tijd mee bezig ben geweest voor mijn vakantie en daarna maar even gestopt ben. Ik heb inmiddels veel geleerd maar ik krijg helaas mijn lilygo nog niet verbonden met mijn wifi netwerk maar zie hem we via het directe ip adres de informatie verzamelen dus het werkt wel.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WargamingPlayer
superduper1969 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:31:
[...]

Ik heb dit vorige week toegevoegd aan de Topic Start bij de Elfin: Elfin wordt niet actief door mij onderhouden omdat ik niet meer kan testen
De Elfin Templates onderhoud ik zelf op mijn GitHub, ze zijn klonen van die van jou. Alleen zorg ik er voor, omdat ik meerde Marsteks heb dat wat hier over Modbus langs komt in mijn Templates zit.

https://github.com/WargamingPlayer/HA-Marstek-Venus-E-Modbus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AP9zslaWieLNFqoczhbQW8SyS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z1n7xxEjlETXQiHMUNtqB7mQ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCX5llcBzRwlDFDaQkDYsZkfs1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jtzzDeM5pcKA8tMwk6VBaK0H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 14:45
corsat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:13:
bij mij wilt hij gewoon niet connecten met mijn wifi netwerk en dat was blijkbaar ook mijn probleem waar ik geruime tijd mee bezig ben geweest voor mijn vakantie en daarna maar even gestopt ben. Ik heb inmiddels veel geleerd maar ik krijg helaas mijn lilygo nog niet verbonden met mijn wifi netwerk maar zie hem we via het directe ip adres de informatie verzamelen dus het werkt wel.
Misschien nog eens controleren of alle gegevens correct zijn?
Zie punten 2, 6 en 7 in de instructies van de TS:

2. Zorg dat in de ESP Home map ook de secrets.yaml staat met je Wifi gegevens.

6. Selecteer Edit en kopieer het deel met de api en ota encryption key en plak deze tijdelijk in Kladblok/Notepad++

7. Kopieer vervang de volledige inhoud voor de inhoud uit Github en plaats daarna het deel van de api en ota encryption key weer terug.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 09:07
VerSus schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:43:
[...]

Wat bedoel je precies met die begrenzing? Is dit een automatische functie die vanuit ESPHome wordt aangestuurd? Dus bijvoorbeeld: als je boven de drempelwaarde komt, dan wordt het ontlaadvermogen begrensd op 2000 W als vermogenslimiet
In mijn geval zit de Marstek achter een soort PV verdeler. Zowel de zonnepanelen als de Marstek hebben een eigen 16A aardlekautomaat, maar de kabel naar de meterkast is ook afgezekerd op 16A. Dat gaat goed, maar er is een kleine kans dat de Marstek met 2500W gaat ontladen op het moment dat de panelen 2200W opwekken (dat is namelijk de max van de panelen). Als dit lang genoeg duurt, schakelt de zekering in de meterkast af. Om dit te voorkomen zorgt Home Assistant ervoor dat de max discharge power waarde wordt verlaagd zodra de zonnepanelen meer dan 1180W opwekken, zodat het totaal van beiden nooit meer dan 3680W kan zijn.

En ja, ik weet dat de installatie hierdoor niet selectief is, en ik officieel de panelen en Marstek ieder op 12A moet afzekeren. Of nog beter, een dikkere kabel trekken zodat ik deze in de meterkast op 20A kan afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Hometek schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

Misschien nog eens controleren of alle gegevens correct zijn?
Zie punten 2, 6 en 7 in de instructies van de TS:

2. Zorg dat in de ESP Home map ook de secrets.yaml staat met je Wifi gegevens.

6. Selecteer Edit en kopieer het deel met de api en ota encryption key en plak deze tijdelijk in Kladblok/Notepad++

7. Kopieer vervang de volledige inhoud voor de inhoud uit Github en plaats daarna het deel van de api en ota encryption key weer terug.
Ik heb de melding dat hij niet met het wifi netwerk wil verbinden, daar hebben de api en ota toch niets mee te maken. Ik heb nu nog een 2e apart 2.4ghz netwerk aangemaakt met kanaal 1 en ga het nogmaals proberen om de lilygo op het netwerk te krijgen.
Ik heb de map secrets ook aangepast met de settings van het nieuw aangemaakte netwerk.

Ik ben nu met de 2e marstek aan de slag en na punt 7 gebruik ik install esphome via webbrowser. Als hij dan klaar is met downloaden moet ik het bestand donwloaden en via google chrome moet ik esphome web openen en dan kan ik het bestand op de lilygo flashen. Daarna loskoppelen en in de garage connect ik de lilygo, rode lamp brand eerst, daarna gaat de groene lamp aan maar kan ik alleen via de fallback contact krijgen en zie dan wel alle info van de marstek maar zie ook de failure dat hij niet verbind met mijn netwerk en dus ook niet met mijn apart aangemaakt 2.4 ghz netwerk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbupwwH0iwj0VV4hqXbCeu59mQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VF23aAyEQIuQtzTRyc03RnEO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-wZVyIMTrvvSKX4atR7j-BVNkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWkxYney2vkYUaQpJLSdidQF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-F9vOYhxlRd4FpYvLXd8ewpTwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fXTF2j4RjwezS8lQ1M5eZW9t.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door corsat op 20-08-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 14:45
corsat schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:56:
[...]
...
Ik heb de map secrets ook aangepast met de settings van het nieuw aangemaakte netwerk.
...
Zoals jij het beschrijft lijkt secrets een eigen map te hebben, maar de secrets.yaml file moet in de map ESPhome staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6lsAKA90Gk6YO06hHli-7yEJZc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yW2HvS4jIpCk7M3WgxOP5v78.png?f=user_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
aanvulling, onder config heb ik esphome staan en in die map staat de secrets Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ga5wN_vAKU44uu5gTI0oX9OyULk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qz9wX0Vc1vTMMyZnxTxsxCuS.png?f=user_large

[ Voor 70% gewijzigd door corsat op 20-08-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik denk dat ik eruit ben en weet ik wat ik fout heb gedaan bij het invoeren van de wifi gegevens. Vanavond testen en kijken of hij dan wel verbindt.
En voila, ze hangen eindelijk in mijn netwerk maar nu nog in mijn HA krijgen want er verschijnt geen melding tot nu toe na 1 uur wachten en zelf toevoegen via apparaten en instellingen / esphome en ip adres invullen werkt niet tot nu toe.

[ Voor 70% gewijzigd door corsat op 21-08-2025 18:17 ]

• corsat
De lilygo's op mijn wifi netwerk gekregen maar ze genereren een ip adres met 192.168.52.xxx en die 52 moet 1 zijn. In de lilygo2 een vast ip adres gegeven, geen resultaat, in mijn asus router de lilygo2 een vast ip adres en nu is de lilygo2 niet meer zichtbaar en krijg ik hem ook niet meer te zien in mijn netwerk, de andere lilygo1 nog wel maar ik krijg hem niet in HA omdat ook deze een 52.xxx ip adres geeft. chatgpt gevolgd en vanalles geprobeerd maar nog geen lilygo in HA. Ben ik nu de enige die zo aan het stoeien is met de lilygo's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 15:40
corsat schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:19:
De lilygo's op mijn wifi netwerk gekregen maar ze genereren een ip adres met 192.168.52.xxx en die 52 moet 1 zijn. In de lilygo2 een vast ip adres gegeven, geen resultaat, in mijn asus router de lilygo2 een vast ip adres en nu is de lilygo2 niet meer zichtbaar en krijg ik hem ook niet meer te zien in mijn netwerk, de andere lilygo1 nog wel maar ik krijg hem niet in HA omdat ook deze een 52.xxx ip adres geeft. chatgpt gevolgd en vanalles geprobeerd maar nog geen lilygo in HA. Ben ik nu de enige die zo aan het stoeien is met de lilygo's?
In je "marstek-lilygo.yaml" file het volgende opnemen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

manual_ip:
    static_ip: 192.168.1.123
    gateway: 192.168.1.1
    subnet: 255.255.255.0

Ik zou in je router alles weer terugzetten voordat je die wijzigingen deed.

[ Voor 4% gewijzigd door ajouwens op 21-08-2025 20:33 ]

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TurtleRuby
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-09 09:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW6s5D5MQ6O3mndhNjOsYhhPK9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZuEnsdcLULmwQIkPL5RjRLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlEy6yvLEy0uzalFTN8B3j7Wp5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8g0FnGkyF9jZvVH5hGj1TFEP.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze manier heb ik mijn Elfin EW11 aangesloten op mijn Marstek Venus E V2
Alles werkt perfect op deze manier.
Misschien kan het iemand helpen ;)

• corsat
ajouwens schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:31:
[...]

In je "marstek-lilygo.yaml" file het volgende opnemen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

manual_ip:
    static_ip: 192.168.1.123
    gateway: 192.168.1.1
    subnet: 255.255.255.0

Ik zou in je router alles weer terugzetten voordat je die wijzigingen deed.
Heb ik op deze manier ingevuld maar dan zie ik de lilygo niet meer in mijn netwerk, hij pakt het door mijn vaste ip adres wat ik invoer niet op, waarom niet? geen idee.

corsat schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Heb ik op deze manier ingevuld maar dan zie ik de lilygo niet meer in mijn netwerk, hij pakt het door mijn vaste ip adres wat ik invoer niet op, waarom niet? geen idee.
Gezien het feit dat je ESP's via DHCP op .52.x gezet worden en je zelf op .1.x niet meer ziet, geeft aan dat je het waarschijnlijk ergens in je netwerk moet zoeken. Heb je meerdere routers/accesspoints etc. Een ESPHome met een netwerk verbinden is net zo eenvoudig als elk ander apparaat. Als dat niet werkt zit het probleem waarschijnlijk ergens anders.

Of verbind je ze soms met een gast/IOT-netwerk soms? DIe houden er ook vaak een ander subnet op na.

[ Voor 7% gewijzigd door pascallj op 21-08-2025 22:15 ]

• corsat
ik heb een apart netwerk aangemaakt in mijn router alleen voor de lilygo's en daar zijn beiden ook mee verbonden. Dit is via mijn hoofd router. Als ik inzoom in dat netwerk zie ik beide lilygo's met een ip adres waar 52.xxx staat. Ze verbinden dus met mijn speciaal voor de lilyo's aangemaakte netwerk. Zodra ik in de lilygo een vast ip adres invoer zie ik de lilygo niet meer terug, op geen enkel netwerk en ook het ingevoerde ip adres reageert niet als ik ping. Uiteraard zit dit in mijn netwerk maar ik heb te weinig kennis om er op dit moment achter te komen wat hier nu fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
corsat schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:19:
ik heb een apart netwerk aangemaakt in mijn router alleen voor de lilygo's en daar zijn beiden ook mee verbonden. Dit is via mijn hoofd router. Als ik inzoom in dat netwerk zie ik beide lilygo's met een ip adres waar 52.xxx staat. Ze verbinden dus met mijn speciaal voor de lilyo's aangemaakte netwerk. Zodra ik in de lilygo een vast ip adres invoer zie ik de lilygo niet meer terug, op geen enkel netwerk en ook het ingevoerde ip adres reageert niet als ik ping. Uiteraard zit dit in mijn netwerk maar ik heb te weinig kennis om er op dit moment achter te komen wat hier nu fout gaat.
Dat verklaart een hoop. Je netwerk is gewoon gescheiden van de rest, daarom kan je ze niet bereiken. Dit kan met van alles te maken hebben, een verkeerd subnetmask of van alles.

Vat dit niet persoonlijk op, maar als je, zoals je zelf aangeeft, te weinig kennis hebt van netwerken om dit op te lossen, waarom maak je dan überhaupt een los netwerk? Vertrouw je de apparaten niet? Als ik jou was, zou ik de ESP's gewoon op hetzelfde netwerk hangen als waar je HA instance op zit, en het werkt waarschijnlijk direct.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corsat
ik heb het losse netwerk aangemaakt omdat ik de lilygo's niet geconnect kreeg maar je hebt mij op het goede spoor gebracht. Heb het aparte netwerk eruit gegooid en lilygo2 op mijn standaard 2.4ghz netwerk gezet en voila, een standaard ip adres en geconnect met HA inmiddels. Heeft wat moeite gekost maar het is dan eindelijk gelukt. Morgen de andere Marstek/lilygo verbinden en dan kan ik gaan optimaliseren i.s.m. mijn alfen laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
Topicstart aangepast:
- 22-8-2025 Info over HA integratie voor CT002/003 toegevoegd
- 22-8-2025 Info over Marstek-Venus-Monitor toegevoegd @bommel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:55

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

superduper1969 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:31:
Topicstart aangepast:
- 22-8-2025 Info over HA integratie voor CT002/003 toegevoegd
- 22-8-2025 Info over Marstek-Venus-Monitor toegevoegd @bommel
Mijn modbus integratie mag je ook in de TS zetten, werkt met EW11 en waarschijnlijk ook andere modbus serial to Ethernet devices.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:26
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:45:
[...]

Mijn modbus integratie mag je ook in de TS zetten, werkt met EW11 en waarschijnlijk ook andere modbus serial to Ethernet devices.
Ik heb je integratie geïnstalleerd. Werkt prima! Dank je wel.

2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerSus
[quote][RNMC] Viper schrieb am Freitag, den 22. August 2025 @ 22:45: [...] Meine modbus-Integration kann auch in den TS gestellt werden, funktioniert mit EW11 und wahrscheinlich auch mit anderen modbus-Seriell-zu-Ethernet-Geräten. [/Zitat]

Wow, gute Arbeit
Gibt es in Ihrer Programmierung auch einen Regler, der sowohl positive als auch negative Vermögenswerte übertragen kann, oder sind sie immer getrennt?

[ Voor 37% gewijzigd door VerSus op 23-08-2025 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:45:
[...]

Goed gedaan. Mooi die ontwikkelingen.

Ik heb voor de m5stack Atom s3 lite nu ook in esphome code, er een modbus tcp/ip wifi adapter van gemaakt
Linkje github

En daar werkt het nu ook op.
Hoe vaak wordt er gepolled? 30 seconden?
Voor entities waar de info gebruikt wordt voor aansturing is dat wellicht wat traag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSVTcuab8Aloj2FAHKurULzJ1L8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kER3V0wNrnvE7AVSUXMfJkUJ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2025 16:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superduper1969
Topicstart aangepast:
- 23-8-2025 Info over Elfin11 HA Integratie toegevoegd @[RNMC] Viper
- 23-8-2025 Herindeling projecten
.

Er zijn nu vele Projecten:

A: ESPHome:
- LilyGo T-Can485, dit is de modernere Wifi optie
- LilyGo T-POE-Pro, dit is de modernere Ethernet optie.
- https://github.com/Superduper1969/MarstekVenus-LilygoRS485 @superduper1969 & Tweakers Community
- https://github.com/stdioGangsta/MarstekMonitor Custom ESP met display @kaasmakert
- https://github.com/fonske...us-M5stackRS485/tree/main M5stack Atom met RS485 base door @AUijtdehaag

B: ElfinEW11:
Optie A: https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus @[RNMC] Viper
Optie B: https://github.com/WargamingPlayer/HA-Marstek-Venus-E-Modbus @WargamingPlayer
Optie C: Oude originele code https://github.com/Superduper1969/MarstekVenus-ElfinEW11

C: EVCC:
- evcc integratie door COmbi met handleiding van @Tunestwo

D: Standalone:
- https://github.com/Edzelf/venus-control door @Edzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 12:56
Ik heb zojuist de lilygo aan de praat gekregen, dank voor de duidelijke TS. Misschien is het wel nog een tipje om aan te geven dat GND moet worden aangesloten als -5V (voor de mensen met 0 ervaring hierin zoals ik).

Ik heb wel nog een vraagje. Is het mogelijk om in te stellen dat het ontladen van de batterij alleen boven een bepaalde vraag gebeurt? Dus als het ware een drempelwaarde instellen van 150 watt, en dat daar onder de batterij geen stroom teruglevert?

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
r03n_d schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:07:
Ik heb zojuist de lilygo aan de praat gekregen, dank voor de duidelijke TS. Misschien is het wel nog een tipje om aan te geven dat GND moet worden aangesloten als -5V (voor de mensen met 0 ervaring hierin zoals ik).

Ik heb wel nog een vraagje. Is het mogelijk om in te stellen dat het ontladen van de batterij alleen boven een bepaalde vraag gebeurt? Dus als het ware een drempelwaarde instellen van 150 watt, en dat daar onder de batterij geen stroom teruglevert?
Geen Data GND nodig bij RS-485

Drempelwaarde zou je kunnen maken met de B2500 HA integratie en je MT van valse informatie te voorzien
https://github.com/tomquist/b2500-meter

[ Voor 60% gewijzigd door superduper1969 op 23-08-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
superduper1969 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Geen Data GND nodig bij RS-485

Drempelwaarde zou je kunnen maken met de B2500 HA integratie en je MT van valse informatie te voorzien
https://github.com/tomquist/b2500-meter
Dank, ik ga daar in duiken.

Ik bedoel overigens de gewone GND. Niet de Data GND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
r03n_d schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Dank, ik ga daar in duiken.

Ik bedoel overigens de gewone GND. Niet de Data GND.
De gewone GND heb je nodig met de 5V als voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:17
Bij gelijkspanning, spreekt men soms van + en - maar even goed van + en GND (ground of massa).
Alhoewel GND bij gelijkspanning niet hetzelfde is als de aarding bij wisselspanning.
Verwarrende terminologie.

[ Voor 37% gewijzigd door GoBieN-Be op 23-08-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
Ik bedoel alleen dat in de TS niet benoemd wordt dat de kabel die als GND gelabeld staat op het lilygo bordje bij de "min" moet worden aangesloten. Voor iemand zonder elektrotechnische kennis zoals ik is dat iets wat m.i. nog vermeld zou kunnen worden om het iets duidelijker te maken.
Verder werkte alles direct in 1 poging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:55

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

VerSus schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:02:
[quote][RNMC] Viper schrieb am Freitag, den 22. August 2025 @ 22:45: [...] Meine modbus-Integration kann auch in den TS gestellt werden, funktioniert mit EW11 und wahrscheinlich auch mit anderen modbus-Seriell-zu-Ethernet-Geräten. [/Zitat]

Wow, gute Arbeit
Gibt es in Ihrer Programmierung auch einen Regler, der sowohl positive als auch negative Vermögenswerte übertragen kann, oder sind sie immer getrennt?
Deze zijn gescheiden, heb hiervoor gekozen omdat het 2 aparte registers zijn.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerSus
Oké, ik kan het inderdaad als template samenvoegen als ik dat wil.

[ Voor 63% gewijzigd door VerSus op 23-08-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor wie evcc modbus tcp/ip niet aan de praat krijgt met de marstek:
AUijtdehaag in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
GoBieN-Be schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:17:
Totaal off-topic:
Bij gelijkspanning, spreekt men soms van + en - maar even goed van + en GND (ground of massa).
Alhoewel GND bij gelijkspanning niet hetzelfde is als de aarding bij wisselspanning.
Verwarrende terminologie.
Het licht wat genuanceerder. We spreken over + - 0 en in heel veel electronica wordt de 0 vaak aan de GND gelegd. Dan is de GND gelijk aan 0 en aan aarde. Vandaar dat bij een geaarde stekker, aarde ook echt gewenst is. Dit om bijvoorbeeld zweven te voorkomen. Vroeger bij oude tv's kon je dat voelen door de antenne plug en de verwarming vast te pakken, kreeg je een leuke opdonder omdat de tv 0 op 110V zweefde :) tintel tintel.

Zo kon je dan ook +12V -12V en 0 krijgen bijvoorbeeld. Eigenlijk was dat dan een 220 naar 30V transformator met een 0 aftakking op de helft van de secondaire wikkeling en twee gelijkrichters, twee grote elco's en wat weerstandjes en 2 * 7812. Dan waren het eigenlijk twee 12V voedingen waarbij de 0 voor dd negatieve kant de +12V was en verbonden met de 0 van de positieve kant.

On-Topic:
Bij Modbus zijn A en B eigenlijk gewoon een + en een - waar modbus signaal op gezet wordt. De GND is de 0 en ligt qua voltage tussen de + en - in. Probleem is, dat bij de Marstek die 0 absoluut geen 0 is van de 5 V. Er kan zo maar 20V tussen de GND en de Modbus 0 staan. je moetmduz goed opletten welke je gebruikt.

[ Voor 33% gewijzigd door WargamingPlayer op 25-08-2025 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
nheinemans schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

In mijn geval zit de Marstek achter een soort PV verdeler. Zowel de zonnepanelen als de Marstek hebben een eigen 16A aardlekautomaat, maar de kabel naar de meterkast is ook afgezekerd op 16A. Dat gaat goed, maar er is een kleine kans dat de Marstek met 2500W gaat ontladen op het moment dat de panelen 2200W opwekken (dat is namelijk de max van de panelen). Als dit lang genoeg duurt, schakelt de zekering in de meterkast af. Om dit te voorkomen zorgt Home Assistant ervoor dat de max discharge power waarde wordt verlaagd zodra de zonnepanelen meer dan 1180W opwekken, zodat het totaal van beiden nooit meer dan 3680W kan zijn.

En ja, ik weet dat de installatie hierdoor niet selectief is, en ik officieel de panelen en Marstek ieder op 12A moet afzekeren. Of nog beter, een dikkere kabel trekken zodat ik deze in de meterkast op 20A kan afzekeren.
Wanneer je een enkel fase aansluiting hebt dan zou je kunnen overwegen om de 16A automaat in de meterkast te vervangen door een 25A uitvoering. Dan kan je Marstek op 2500W blijven, heb je nog 14A van de 25A over voor je zonnepanelen.

Ik heb een onderverdeelkast afgezekerd op 25A waar 3800W PV en 2 x Marstek op zit plus groep voor wassen/drogen. Tussen hoofdkast en onderverdeler nooit meer dan 22A gemeten, met twee Marsteks.

Zo ziet het er bij mij er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Zd0IZOju4UogI2mVECbExOovFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bUm0ByqGQGVctFB3YYfyHSs6.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste