MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ik ben geheel nieuw in dit avontuur. Heb de accu's nu 2 twee weken en heb de lilyboardjes net binnen.
Ik raakte geïnspireerd door de YT van Denie van Kleef, maar nu ik het stap voor stap doorloop merk ik dat de wereld er inmiddels weer heel anders uitziet.
Hij gebruikt nog de V1 accu, kopieert de instellingen van de 1e pagina, en stapt soms makkelijk over zaken die voor een first user lastig zijn.
Het zal voor jullie vast domme vragen zijn, maar ik doe toch een poging:
1. In zijn video heeft hij het over de connector en over welke kabeltjes je moet doorverbinden en welke afknippen. Inmiddels zie ik dat er 3 varianten zijn. Ik heb de Marstek V2 (met handvatten boven). Kan ik zijn handleiding op dat gebied nog gebruiken?
2. Hij refereert naar de configuratiepagina op pagina 1. Nu is daar inmiddels een Github pagina, maar daar staan lilygo-rs485.yaml, lilygo-rs485-2.yaml en lilygo-rs485-2.yaml. Welke moet ik hebben?
3. In zijn filmpje en in jullie uitleg wordt er gerefereerd naar een API en OTA. Een api in HA kan ik nog wel aanmaken, maar waar moet ik de OTA instellen. Na het editen in ESPhome was die leeg. Moet ik die ergens anders in HA aanmaken?
Naja, tot zover de dingen waar ik tegenaan liep. De kabels moeten nog binnenkomen, maar bij programmeren had ik de lilygo-rs485.yaml gepakt omdat die 1 maand oud was, maar ik liep vast bij het OTA wachtwoord.
Bij voorbaat dank.
1. In zijn video heeft hij het over de connector en over welke kabeltjes je moet doorverbinden en welke afknippen. Inmiddels zie ik dat er 3 varianten zijn. Ik heb de Marstek V2 (met handvatten boven). Kan ik zijn handleiding op dat gebied nog gebruiken?De_Sint schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:47:
Hoi,
Ik ben geheel nieuw in dit avontuur. Heb de accu's nu 2 twee weken en heb de lilyboardjes net binnen.
Ik raakte geïnspireerd door de YT van Denie van Kleef, maar nu ik het stap voor stap doorloop merk ik dat de wereld er inmiddels weer heel anders uitziet.
Hij gebruikt nog de V1 accu, kopieert de instellingen van de 1e pagina, en stapt soms makkelijk over zaken die voor een first user lastig zijn.
Het zal voor jullie vast domme vragen zijn, maar ik doe toch een poging:
1. In zijn video heeft hij het over de connector en over welke kabeltjes je moet doorverbinden en welke afknippen. Inmiddels zie ik dat er 3 varianten zijn. Ik heb de Marstek V2 (met handvatten boven). Kan ik zijn handleiding op dat gebied nog gebruiken?
2. Hij refereert naar de configuratiepagina op pagina 1. Nu is daar inmiddels een Github pagina, maar daar staan lilygo-rs485.yaml, lilygo-rs485-2.yaml en lilygo-rs485-2.yaml. Welke moet ik hebben?
3. In zijn filmpje en in jullie uitleg wordt er gerefereerd naar een API en OTA. Een api in HA kan ik nog wel aanmaken, maar waar moet ik de OTA instellen. Na het editen in ESPhome was die leeg. Moet ik die ergens anders in HA aanmaken?
Naja, tot zover de dingen waar ik tegenaan liep. De kabels moeten nog binnenkomen, maar bij programmeren had ik de lilygo-rs485.yaml gepakt omdat die 1 maand oud was, maar ik liep vast bij het OTA wachtwoord.
Bij voorbaat dank.
De TS hier is up to date die kun je het beste gebruiken en nog beter is het om zelf even na te meten.
Deze files zijn genummerd voor gebruikers met meerdere batterijen zoals ik, lilygo-rs485.yaml is de basis file
Als je de TS volgt dan zie je het in de aangemaakte yaml file zodra je de Lilygo creëert in de ESPHome builder. Even die gegevens opslaan in je notepad of kladblok.
Succes!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Hoi, Dank voor je antwoord.SatScan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:20:
[...]
Ja dat kun je, beste is om het na te meten.
Deze files zijn genummerd voor gebruikers met meerdere batterijen zoals ik, lilygo-rs485.yaml is de basis file
Als je de TS volgt dan zie je het in de aangemaakte yaml file zodra je de Lilygo creëert in de ESPHome builder. Even die gegevens opslaan in je notepad of kladblok.
Succes!
2. "Deze files zijn genummerd voor gebruikers met meerdere batterijen zoals ik, lilygo-rs485.yaml is de basis file"
Ik heb 2 Marsteks. Dit betekend dus dat voor de 2e modbus/lilygo. ik de lilygo-rs485-2.yaml moet gebruiken?
3. "Als je de TS volgt dan zie je het in de aangemaakte yaml file zodra je de Lilygo creëert in de ESPHome builder. Even die gegevens opslaan in je notepad of kladblok."
Mij mij stond bij aangemaakte Yaml file geen API en geen OTA gegevens. Had ik die ergens moeten invullen? Of betekend dit leeg is leeg dus ook niets neerzetten in de lilygo-rs485-2.yaml?
Edit: Zonet ChatGTP gevraagd en die zegt dat je zelf een wachtwoord bij API en OTA moet bedenken en dan terug flashen.
Is het echt zo simpel of moet je echt een gegenereerde API bij HA maken en daar invullen?
Dank
[ Voor 5% gewijzigd door De_Sint op 16-07-2025 20:00 ]
[
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| esphome: name: test friendly_name: Test esp32: board: esp32dev framework: type: esp-idf # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "EDM7KzDwOj1BHILnfnZ8BGNDLr/pG9xE87boVEIt5gw=" ota: - platform: esphome password: "ca78412abafe4cc57cd9dd184ae2d6b4" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Test Fallback Hotspot" password: "8kqGCW7cCq92" captive_portal: |
Die gegevens even opstaan en dan de voorbeeld yaml gebruiken en jouw gegevens erin plakken.
De fallback gegevens mag je eventueel zelf verzinnen.
[ Voor 14% gewijzigd door SatScan op 16-07-2025 21:16 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Is het dan mogelijk om de marstek venus e batterij rechtstreeks te connecteren via de modbus extensie via loxone?
Alvast bedankt.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Zoetermeer, geen Lilygo maar een esp32 bordje met een $1 rs485 converter. Wel alles in hacorsat schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:05:
Een vraag aan medetweakers, wie woont er in de omgeving Rotterdam en heeft een lilygo via ha en esphome werkend en kan ik langskomen voor uitleg hoe je dat uiteindelijk werkend heb gekregen want ik krijg mijn lilygo niet werkend ondanks het vele inlezen en uitproberen.
/f/image/Fw8WIHmvRzVdVXPS6E04gWHu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Eba4KAeT80TpnEVXfWIshkHu.png?f=fotoalbum_large)
Idem voor iemand uit Leeuwarden en omgeving.corsat schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:05:
Een vraag aan medetweakers, wie woont er in de omgeving Rotterdam en heeft een lilygo via ha en esphome werkend en kan ik langskomen voor uitleg hoe je dat uiteindelijk werkend heb gekregen want ik krijg mijn lilygo niet werkend ondanks het vele inlezen en uitproberen.
Als ik modbus adressen 32100, 37007 en 37008 uitlees, krijg ik onderstaand resultaat.pascallj schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:36:
[...]
Bij deze een vervolg m.b.t. onbekende Modbus registers.
Heb nu een aantal dagen de onbekende registers gemonitord en wat tests gedraaid en voor een hoop is nu duidelijk waar het voor dient. Helaas zijn veel registers dubbel uitgevoerd, dus aan die data hebben we niet zoveel. Heb alles gedocumenteerd in de datasheet.
Hier een overzicht van wat we tot nu toe extra weten ten opzichte van het Duravolt document, maar voor de details verwijs ik je naar de datasheet:
- Maximum cell voltage
- Minimum cell voltage
1
2
3
| 32100 [battery_voltage] => 5414 37007 [battery_maxvoltage] => 3376 37008 [battery_minvoltage] => 3356 |
Volgens mij is de eerste waarde de spanning van het volledige accupakket, dus 16 cellen in serie. Dat betekent dat de gemiddelde spanning per cell 54,14 / 16 = 3,384V is. Hoe kan de maximale spanning van een cell (modbus adres 37007) dan lager zijn?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Nog even 2 vragen.
1. Kan ik voor de 2e accu dezelfde lilygo-rs485.yaml gebruiken of moet ik lilygo-rs485-2.yaml gebruiken (ik neem aan dat alleen de verwijzingen naar name anders zijn in de andere, of zit er meer in?
2. Wat doet de marstek_venus_battery_control.yaml? En kun je zonder?
Bij voorbaat dank
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Haha heel goed opgemerkt. Leuk dat je ermee aan de slag bent gegaan! Ik heb dit inderdaad ook opgemerkt. Maar de data van min en max voltage komt overeen met de MQTT data, dus die redenering klopt denk ik wel. Er is iets mis met de Battery Total Voltage waarde.antonboonstra schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:20:
[...]
Als ik modbus adressen 32100, 37007 en 37008 uitlees, krijg ik onderstaand resultaat.
code:
1 2 3 32100 [battery_voltage] => 5414 37007 [battery_maxvoltage] => 3376 37008 [battery_minvoltage] => 3356
Volgens mij is de eerste waarde de spanning van het volledige accupakket, dus 16 cellen in serie. Dat betekent dat de gemiddelde spanning per cell 54,14 / 16 = 3,384V is. Hoe kan de maximale spanning van een cell (modbus adres 37007) dan lager zijn?
Dit gebeurde namelijk gisterochtend:
/f/image/q83RD8ip9zGoNASw4S2fmQuJ.png?f=fotoalbum_large)
De batterij stond al een tijdje op 100% (de cyclus van eergisteren kon beter naar gisteren om meer rendabel te zijn of zoiets) en sprong toen naar 99 procent, maar het voltage ging tegelijkertijd ook met 0,6 V omhoog.
En het gekke is dat de cellen na zo'n lange tijd op 100 procent gestaan te hebben wel binnen 0,003 V van elkaar uitgekomen zijn. Ondertussen weer half leeg en volgeladen en nu zit er weer 0,04 V verschil tussen, maar misschien laten ze dus de hoogste cel wat leeglopen om de rest te matchen? Dat dat stopte op 99 procent en daarom het voltage weer terug krabbelde.
Slechts ideetjes maar het is nu wel makkelijker te monitoren voor mij.
Dan beantwoord ik vraag 2: het berekent wat extra waardes die niet standaard in de batterij zitten. Je kunt prima zonder.De_Sint schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:56:
Nou, Ik heb nu 1 aan de praat. Tenminste, ik moet nog wachten op de connectors uit china, maar de 1e liligo heeft de configuratie in zich en die zijn als identiteiten zichtbaar in HA.
Nog even 2 vragen.
1. Kan ik voor de 2e accu dezelfde lilygo-rs485.yaml gebruiken of moet ik lilygo-rs485-2.yaml gebruiken (ik neem aan dat alleen de verwijzingen naar name anders zijn in de andere, of zit er meer in?
Bij voorbaat dank
Extra detail: de Lilygo krijgt zijn voeding vanuit de marstek.
Nee heb in totaal 3 batterijen, beetje lui geweest en nog niet de derde in HA app dashboard toegevoegd.tekenbord schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:26:
@JoebarRC Heb je ze beide op 1 fase? (of juist niet?) en werken ze een beetje naar behoren met elkaar?
Alles staat op een eigen fase en de PV is een 3 fase inverter dus alles werkt vrij goed.
Nog niet optimaal, de CT003 stuurt ze niet perfect in balans aan, in de ochtend zit er soms 25-30% verschil in SOC tussen de batterijen. Heb nu tijdelijk een scriptje draaien die een accu stopt als er 10% verschil in zit, maar Marstek zegt dat dit ook wordt geoptimaliseerd.
Heb nog 1.16 op de CT draaien, 1.17 hoor ik betere resultaten over
Register 32100 is waarschijnlijk de spanning die de omvormer meet. Als dit tijdens het laad proces is zal deze inderdaad iets hoger kunnen zijn ivm verliezen (kabels cq overgangen). Daarnaast zitten er altijd toleranties in Analoog-Digitaal converters. Als ik kijk hoe klein dit verschil is, te verwaarlozen.antonboonstra schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:20:
[...]
Als ik modbus adressen 32100, 37007 en 37008 uitlees, krijg ik onderstaand resultaat.
code:
1 2 3 32100 [battery_voltage] => 5414 37007 [battery_maxvoltage] => 3376 37008 [battery_minvoltage] => 3356
Tijdens het ontlaad proces zal de gezamenlijke spanning van alle cellen net iets hoger kunnen zijn dan wat de omvormer meet/binnenkrijgt. Zeker bij grote stromen.
CT3 v117 houd mijn 2 batt bijna gelijk met ontladen ondanks verschillende max ontlaad instellingen 1400w en 2000wJoebarRC schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:01:
[...]
Nee heb in totaal 3 batterijen, beetje lui geweest en nog niet de derde in HA app dashboard toegevoegd.
Alles staat op een eigen fase en de PV is een 3 fase inverter dus alles werkt vrij goed.
Nog niet optimaal, de CT003 stuurt ze niet perfect in balans aan, in de ochtend zit er soms 25-30% verschil in SOC tussen de batterijen. Heb nu tijdelijk een scriptje draaien die een accu stopt als er 10% verschil in zit, maar Marstek zegt dat dit ook wordt geoptimaliseerd.
PS zat vanmorgen 3% verschil in
PPS 18/7 vandaag zat er 10% verschil in...
[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 19-07-2025 09:56 ]
Als ik de RS485 aansluit, lijkt het dat de LiliGo opstart, echter wordt het netwerk niet actief.
Als ik de LiliGo aansluit op mijn POE Ethernet switch gaat het boardje ook aan en is bereikbaar op het netwerk. Sluit ik daarna de RS485 aan, dat gaat de Ethernet poort uit.
Ik heb daarna de +5v losgekoppeld en alles werkt dan. Ik zou niet weten waarom +5v voeding nodig is. A+B en een GND zou toch voldoende moeten zijn. Bovendien valt mij op dat het LilyGo board ook verschillende GND aansluitingen heeft waaronder DGND (data ground?). Moet deze DGND soms worden gebruikt ipv de GND?
Hier de foto van mijn aansluitingen. Iemand nog suggesties?
:strip_exif()/f/image/6rjArk0iVUhjV6UcoHV8yNyk.jpg?f=fotoalbum_large)
Marstek 5,12kWh V151 | HW V2 en Shelly PRO 3EM | Home Assistent | LilyGo T_POE_Pro RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's
Volgens mij moet je deze lilygo voeden of via Vin aansluiting of via poe, je zegt dat je een poe switch hebt dus er hoeven maar 2 draden A en B verbonden te worden.met de Marstek.Jan6 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:02:
Heb de liligo POE aangesloten op de RS485 poort, alles gecontrolleerd en aangesloten.
Als ik de RS485 aansluit, lijkt het dat de LiliGo opstart, echter wordt het netwerk niet actief.
Als ik de LiliGo aansluit op mijn POE Ethernet switch gaat het boardje ook aan en is bereikbaar op het netwerk. Sluit ik daarna de RS485 aan, dat gaat de Ethernet poort uit.
Ik heb daarna de +5v losgekoppeld en alles werkt dan. Ik zou niet weten waarom +5v voeding nodig is. A+B en een GND zou toch voldoende moeten zijn. Bovendien valt mij op dat het LilyGo board ook verschillende GND aansluitingen heeft waaronder DGND (data ground?). Moet deze DGND soms worden gebruikt ipv de GND?
[Afbeelding]
In principe kan je zelfs zonder de ground.. de afstanden zijn kort, ik heb een modbus kabel met alleen A&B naar 4 verschillende systemen van ongeveer 10m alles zonder ground.Jan6 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:02:
Heb de liligo POE aangesloten op de RS485 poort, alles gecontrolleerd en aangesloten.
[Afbeelding]
Je hebt de 5V op de 3V3 van de lilygo aangesloten voor zo ver ik zie... Dat is misschien niet zo handig. En het is inderdaad beter om dataground te gebruiken.Jan6 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:02:
[Afbeelding]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Heb dezelfde video gevolgd en na het flashen brand de rode lamp op mijn lilygo maar ik heb wel verbinding. Daarna aangesloten op mijn marstek en eerst weer een rode lamp en daarna een groene lamp en heb ik volgens mij verbinding echter er komt nog geen data binnen dus ik vermoed dat er in HA nog iets niet goed staat. Vanavond of van het weekend weer verder puzzelen.SatScan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:20:
[...]
De TS hier is up to date die kun je het beste gebruiken en nog beter is het om zelf even na te meten.
Succes!
Wat krijg je te zien in de log? En wat bedoel je juist met je krijgt nog geen data binnen? Zijn de entiteiten wel zichtbaar in HA, maar krijg je geen data? Of krijg je ook de entiteiten niet te zien?corsat schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:00:
[...]
Heb dezelfde video gevolgd en na het flashen brand de rode lamp op mijn lilygo maar ik heb wel verbinding. Daarna aangesloten op mijn marstek en eerst weer een rode lamp en daarna een groene lamp en heb ik volgens mij verbinding echter er komt nog geen data binnen dus ik vermoed dat er in HA nog iets niet goed staat. Vanavond of van het weekend weer verder puzzelen.
Mijn advies, als je de video hebt bekeken volg dan de instructie in de TS die is up to date.corsat schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:00:
[...]
Heb dezelfde video gevolgd en na het flashen brand de rode lamp op mijn lilygo maar ik heb wel verbinding. Daarna aangesloten op mijn marstek en eerst weer een rode lamp en daarna een groene lamp en heb ik volgens mij verbinding echter er komt nog geen data binnen dus ik vermoed dat er in HA nog iets niet goed staat. Vanavond of van het weekend weer verder puzzelen.
Daarnaast loop de berichten in dit topic even langs...
Alle 3 de waarden zijn op hetzelfde moment uitgelezen en dit was ook in rust, dus dat zou geen verschil moeten maken. Jouw andere uitleg zou wel eens de reden kunnen zijn. De totaalmeting komt van de omvormer en de celspanningen van het BMS. Het scheelt uiteindelijk maar 1% en dat kan best een meetfout/verschil zijn.rtlvandeven schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:28:
[...]
Register 32100 is waarschijnlijk de spanning die de omvormer meet. Als dit tijdens het laad proces is zal deze inderdaad iets hoger kunnen zijn ivm verliezen (kabels cq overgangen). Daarnaast zitten er altijd toleranties in Analoog-Digitaal converters. Als ik kijk hoe klein dit verschil is, te verwaarlozen.
Tijdens het ontlaad proces zal de gezamenlijke spanning van alle cellen net iets hoger kunnen zijn dan wat de omvormer meet/binnenkrijgt. Zeker bij grote stromen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Als je deze bedoelt: https://shop.loxone.com/nlnl/product/100124-modbus-extensionstimpyke1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:03:
Beste,
Is het dan mogelijk om de marstek venus e batterij rechtstreeks te connecteren via de modbus extensie via loxone?
Alvast bedankt.
Dan ja; dit is een universele modbus RTU (RS485) koppeling en daarmee kun je de Marstek Venus E batterij uitlezen en aansturen. Zijn wel prijzige componenten van Loxone, maar als je al in het eco-systeem zit is het wel mooi spul. Ze hebben ook een duidelijke instructievideo over modbus integratie: YouTube: Video tutorial: Modbus
[ Voor 21% gewijzigd door antonboonstra op 18-07-2025 09:46 ]
Kun je de lilygo nu lokaal benaderen?corsat schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:00:
[...]
Het ip-nummer van je lilygo in je browser invoeren.
Hi, beide bestanden zijn gewoon leesbaar in een Tekst editor of op github.De_Sint schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:56:
Nou, Ik heb nu 1 aan de praat. Tenminste, ik moet nog wachten op de connectors uit china, maar de 1e liligo heeft de configuratie in zich en die zijn als identiteiten zichtbaar in HA.
Nog even 2 vragen.
Bij voorbaat dank
Het is echt geen rocket-science
Als je niet weet wat alles betekend vraag dan aan een AI, die duwt je in de goede richting.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Alleen A+B aansluiten.Jan6 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:02:
[Afbeelding]
Wel de goede file februiken!
Dus: MarstekVenus-Lilygo-T-POE-Pro.yaml en niet lilygo-rs485.yaml.
Zag dat hier ook al extra registers waren gevonden waaronder die om de discharge limit te bekijken, schrijven hiervan was mij nog niet gelukt.
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Als je mijn post van laatst bedoelt: de discharge limit was al bekend in het Duravolt document. Deze is inderdaad niet schrijfbaar. Alle registers waar voor staat function code 0x03 kan je alleen maar lezen. Dat komt neer op alles tussen 30000 en 39999. Overigens heb je ook niet zo veel aan deze waarde, het verandert in grove stappen en is niet duidelijk wat het nu precies doet.[RNMC] Viper schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:43:
Zag dat hier ook al extra registers waren gevonden waaronder die om de discharge limit te bekijken, schrijven hiervan was mij nog niet gelukt.
Je kunt het wel ontlaadvermogen beperken naar een door jouw gekozen waarde of het ontlaadvermogen van een, via Modbus gestarte actie, instellen. Over die laatste waardes vind je in de TS meer.
Vanuit de marstek is ruim voldoende nog nooit problemen gehad ermee,Chris96 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:09:
Zijn er mensen die een externe voeding gebruiken op de lilygo? Of waarbij de voeding vanuit de marstek soms tekort schiet?
Ik krijg maar 1 entiteit te zien. De logs waren te zien tijden en na het flashen en daarna heb ik de lilygo aangesloten op de batterij. Ga vandaag of morgen verder puzzelen.blackcom schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:28:
[...]
Wat krijg je te zien in de log? En wat bedoel je juist met je krijgt nog geen data binnen? Zijn de entiteiten wel zichtbaar in HA, maar krijg je geen data? Of krijg je ook de entiteiten niet te zien?
Welke card gebruik je voor de batterij en omvormer? Wil je de config delen?JoebarRC schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:19:
[...]
Zoetermeer, geen Lilygo maar een esp32 bordje met een $1 rs485 converter. Wel alles in ha[Afbeelding]
[Afbeelding]
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Was even aanklooien om de Lilygo te programmeren met 0% ervaring en alleen een YT filmpje van Denie van Kleef als referentie.
Gelukkig door hulp van mensen hier en TS info erachter gekomen wat ik (consequent) fout deed.
15 minuten Liligo in elkaar zetten en modbus aansluiten en de data druppelde goed binnen.
Nu op naar de 2e accu aansluiten.
Thnx voor de hulp allen!!
[ Voor 4% gewijzigd door De_Sint op 19-07-2025 12:29 ]
Tenzij je iets op krachtstroom hebt draaien, maakt het verschil niet uit toch? aangezien elke fase zijn eigen groepen voorziet.JoebarRC schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:01:
[...]
Nee heb in totaal 3 batterijen, beetje lui geweest en nog niet de derde in HA app dashboard toegevoegd.
Maar dank voor de update. Denk dat het niet lang duurt voor ik de volgende 2 er ook bij haal.
Als je 3-fasen hebt en je hebt enigszins de mogelijkheid om te spreiden over de fases, is dat natuurlijk wel het beste. Zo verklein je de kans dat je hoofdzekering eruit gaat op 1 van de fases.tekenbord schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:09:
[...]
Tenzij je iets op krachtstroom hebt draaien, maakt het verschil niet uit toch? aangezien elke fase zijn eigen groepen voorziet.
Maar dank voor de update. Denk dat het niet lang duurt voor ik de volgende 2 er ook bij haal.
Je kunt echter (met een Marstek geleverde meter) prima alle batterijen op 3-fase som zetten zodat elke batterij naar elke fase kan kijken. Je levert dan misschien terug op fase 1 terwijl je gebruikt op fase 3, maar dit maakt voor je rekening niet uit. Althans, nog niet.
Maar dan ontkom je er niet aan dat je smorgens verschillende batterij levels hebt, tenzij je je nachtstroom afname ook heel goed in balans hebt
Dashboard ziet er mooi uit, zou je deze kunnen/willen delen?JoebarRC schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:19:
[...]
Zoetermeer, geen Lilygo maar een esp32 bordje met een $1 rs485 converter. Wel alles in ha[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarbij vraag ik me af wat de offgrid laden functie op je dashboard doet.
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
:strip_exif()/f/image/0fb91c2tUq9G56XBnAQyGbtc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door MsXgAmEs op 19-07-2025 19:10 ]
Ik begrijp niet helemaal goed wat er gebeurt, want voor 5u16 ongveer is het net 0 (maar iets perfect 0?). Wat er daarna gebeurt klopt inderdaad niet echt (heb je de marstek voeding van de CT003 in zitten?), Wat de Oscillaties betreft kan het voor een stuk de belasting zijn?MsXgAmEs schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:08:
Heb de Marstek nu werkend in home assistant, maar ik lijk last te hebben van oscillaties. Ik heb het programma van de Marstek gewoon ingesteld op "0 op de meter", maar er lijkt steeds een overshoot plaats te vinden. De firmware is v153 en ik gebruik trouwens de homewizard als P1 device. Is iemand hier bekend mee? Ik heb het idee dat dit optreedt sinds v153.
[Afbeelding]
Hier v151 ook HWP1 meter. Zo ziet dit er hier uit. Maar is ook niet zo betrouwbaar denk ik. Kunnen we deze waarden wel vergelijken en moeten ze gelijk lopen? Ik weet dat niet.MsXgAmEs schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:08:
Heb de Marstek nu werkend in home assistant, maar ik lijk last te hebben van oscillaties. Ik heb het programma van de Marstek gewoon ingesteld op "0 op de meter", maar er lijkt steeds een overshoot plaats te vinden. De firmware is v153 en ik gebruik trouwens de homewizard als P1 device. Is iemand hier bekend mee? Ik heb het idee dat dit optreedt sinds v153.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/2nPuwXKHGu14dBCznDn9jOOu.jpg?f=fotoalbum_large)
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik had erover gelezen dat je de HWP1 gebruikt, is deze voorzien van extra voeding? Het lijkt een zeer laag aantal metingen (welk model meter is dit?)MsXgAmEs schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:08:
[Afbeelding]
Ik ken jouw omgeving niet maar betwijfel of dit oscilleren is. Een voorbeeldje bij mij: Op fase 1 zit mijn kooktoestel en op fase 3 mijn accu (en op fase 2 en 3 ook mijn zonnepanelen). Per fase ziet dit er zo uit, je ziet de accu keurig compenseren:MsXgAmEs schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:08:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/QPM4sSzzmxrzVF3BQKEKSrOm.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar als ik naar het totaal vermogen kijk geeft dit een "oscilatie-beeld":
:strip_exif()/f/image/CGWfWvT5ifpbUZz1ntF53Z7J.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar uiteindelijk heb ik die dag maar 0,7kWh afgenomen van het net. Door alle tijdvertragingen ontstaat een heel piekerig beeld maar de werkelijkheid is dat ik dicht bij NOM blijft. Voor 17:53 was mijn accu vol, vandaar dat ik daar onder 0 ga (teruglever).
Ps. Mijn accu ontladen heb ik begrensd op 2000W
[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 20-07-2025 08:09 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
De batterij kan 2500W laden én ontladen. De reden waarom ik denk dat het oscillatie is, is vanwege het feit dat hij maximaal op- en ontlaadt. Maar die kleine oscillaties zijn ook niet lekker. Je ziet ook dat als de batterij vol zit en niets doet de power best rustig verloopt iig niet met die pieken en dalen.
Ook maar eens een nieuwe meter aanvragen... Toch een oudje met GPRS.
En waarschijnlijk geeft hij dan ook P1 data per 10 seconden door ipv iedere 1 seconde. Dat versterkt de slinger bewegingMsXgAmEs schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:14:
De meter is idd een oudje uit 2016, een Landis&Gyr E350 met DSMR 4.2. Op de P1 zit een homewizard met externe voeding, omdat de meter geen voeding heeft op de P1.
De batterij kan 2500W laden én ontladen. De reden waarom ik denk dat het oscillatie is, is vanwege het feit dat hij maximaal op- en ontlaadt. Maar die kleine oscillaties zijn ook niet lekker. Je ziet ook dat als de batterij vol zit en niets doet de power best rustig verloopt iig niet met die pieken en dalen.
Ook maar eens een nieuwe meter aanvragen... Toch een oudje met GPRS.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
/f/image/kpjo1Aw0vxty5yc5TpYarnZ6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kVYuly0VcwaEC1qa7OM9YD6B.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5pjGLknhH2YWmKULqnhOOA1S.png?f=fotoalbum_large)
Na nogmaals alle instellingen te hebben nagelopen is dit wat ik nu te zien krijg in HA, de lilygo is geconnected maar tussen HA en de lilygo is er blijkbaar geen contact. Hier loop ik dus vast en kom niet verder.
/f/image/QWtgPEUVQQqQqh5Sgm3pKv7s.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3oWLajeOvg5CJoquGtZLNBX6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door corsat op 20-07-2025 11:20 ]
Ik denk dat iedereen hier wat meer context zal voor moeten hebben. Wat lukt er juist niet? Het instellen van de lilygo in homeassistant als apparaat? Zit deze op het zelfde netwerk (zelfde VLANà?corsat schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:07:
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Na nogmaals alle instellingen te hebben nagelopen is dit wat ik nu te zien krijg in HA, de lilygo is geconnected maar tussen HA en de lilygo is er blijkbaar geen contact. Hier loop ik dus vast en kom niet verder.[Afbeelding][Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| - name: "Marstek Battery Maximum Cell Voltage" platform: modbus_controller modbus_controller_id: mt register_type: holding address: 37007 value_type: U_WORD unit_of_measurement: "V" device_class: voltage accuracy_decimals: 2 state_class: measurement filters: - multiply: 0.001 id: marstek_max_cell_voltage skip_updates: 10 - name: "Marstek Battery Minimum Cell Voltage" platform: modbus_controller modbus_controller_id: mt register_type: holding address: 37008 value_type: U_WORD unit_of_measurement: "V" device_class: voltage accuracy_decimals: 2 state_class: measurement filters: - multiply: 0.001 id: marstek_min_cell_voltage skip_updates: 10 - platform: template name: "Marstek Battery Cell Voltage Delta" unit_of_measurement: "V" device_class: voltage accuracy_decimals: 3 state_class: measurement lambda: |- if (isnan(id(marstek_max_cell_voltage).state) || isnan(id(marstek_min_cell_voltage).state)) { return NAN; } return id(marstek_max_cell_voltage).state - id(marstek_min_cell_voltage).state; |
De liliygo zit in het zelfde wifinetwerk als de marstek, maar de ene keer is de lilygo offline en daarna weer online maar in alle gevallen krijg ik de entiteiten van de marstek niet te zien.TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:38:
[...]
Ik denk dat iedereen hier wat meer context zal voor moeten hebben. Wat lukt er juist niet? Het instellen van de lilygo in homeassistant als apparaat? Zit deze op het zelfde netwerk (zelfde VLANà?
- 20-7-2025 Github Issues verwerkt
- 20-7-2025 Max, Min en Delta Battery voltage sensoren toegevoegd @TDSgame
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d43y3fGzkhN3RFOOfkSUnNs5.jpg?f=user_large)
[ Voor 44% gewijzigd door superduper1969 op 20-07-2025 22:21 ]
Voor A & B heb je geen GND nodig. A&B zijn voldoende voor data uitwisseling. Ik heb hier al een artikel over geschreven hier.Jan6 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:02:
[Afbeelding]
RS485 kan zonder GND zelfs over grote afstanden communiceren omdat het signaal tussen A & B “moduleert” om het maar zo te zeggen.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Mooi werk. Wilde er aan beginnen maar moest eerst nog even phyton leren :-)[RNMC] Viper schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:43:
Heb zelf een poging gedaan om een custom integratie te maken voor de EW11 combinatie. Suggesties of verbeteringen zijn welkom.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Ik zou aanraden om eens op het IP adres van de lilygo te kijken wat voor errors deze geeft. Ook misschien eens kijken naar de bedrading (zelf heb ik al wat problemen gehad met de witte jst connector).corsat schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:03:
[...]
De liliygo zit in het zelfde wifinetwerk als de marstek, maar de ene keer is de lilygo offline en daarna weer online maar in alle gevallen krijg ik de entiteiten van de marstek niet te zien.
Getest en het werk!superduper1969 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:19:
TS Aangepast:
- 20-7-2025 Github Issues verwerkt
- 20-7-2025 Max, Min en Delta Battery voltage sensoren toegevoegd @TDSgame
Roger that, bij mij werkt het ook. @superduper1969 , dank je voor het doorvoeren mijn github-melding over het rode lampje icm een wifi-signaal van 71dB....ik heb toch wel een paar weken lopen te denken waarom mijn lampje wisselde tussen rood en blauw, terwijjl alle data goed doorkwam.
When life gives you lemons, start a battery factory
Alleen de Scaling is nog niet goed met .0 achter de Status waarden, maar toen was het al na 23:00....
De Wifi Strength + Wifi Status is wel een nuttige controle voor veel mensen die Wifi problemen ervaren.
Maar @pascallj zal wel een Github Pull Request doen met de handigste code als hij zelf zover is.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TpS9p0lOWsYp7CGeYZVRlV89.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door superduper1969 op 21-07-2025 12:37 ]
De Signal Strength is in gehele getallen, dus accuracy_decimals: 0.superduper1969 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:35:
Ik heb uit de post van @pascallj ook al expirimenteerd met de Wifi Status, Wifi Signal Strength, BT Status en Cloud Status.
Alleen de Scaling is nog niet goed met .0 achter de Status waarden, maar toen was het al na 23:00....
De Wifi Strength + Wifi Status is wel een nuttige controle voor veel mensen die Wifi problemen ervaren.
[Afbeelding]
De status waarden moeten eigenlijk omgezet worden naar binaire sensors of naar Text Sensors als de waarde meer dan alleen 0 of 1 kan zijn. Alleen aangezien nog niet van alles bekend is wat het betekent (wat is BT status 1?) heb ik het nog niet geïmplementeerd.
Klopt, maar kan even durenMaar @pascallj zal wel een Github Pull Request doen met de handigste code als hij zelf zover is.
[ Voor 6% gewijzigd door pascallj op 21-07-2025 12:41 ]
Zijn er hier ook handige HA mensen die met de gegevens een sensor hebben over wat de besparing is voor de accu op basis van ontlading (dus W uit accu dat niet van het net is gehaald) op uurbasis ivm Dynamisch uur prijs op dat moment?
En met Nutsmeters dit doorrekenen naar dag, week, maand, jaar en ga zo maar door?
Ik heb wel het eea geprobeerd met AI, maar die stuurt me elke keer weer een andere kant op.
Bij de marstek_venus_battery2_control.yaml zie ik al een paar nutsmeters die dat doen bij discharge kWh. Maar niet icm met een prijssensor zoals bijv. sensor.entso_current_electricity_market_price (dat is toevallig mijn entso huidige marktprijs.
Als iemand al zoiets heeft en zou willen delen dan super graag. Of wellicht een noob op weg helpen.
Bvd
Vraag het hier ook eens:De_Sint schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:15:
Hoi,
Zijn er hier ook handige HA mensen die met de gegevens een sensor hebben over wat de besparing is voor de accu op basis van ontlading (dus W uit accu dat niet van het net is gehaald) op uurbasis ivm Dynamisch uur prijs op dat moment?
En met Nutsmeters dit doorrekenen naar dag, week, maand, jaar en ga zo maar door?
Ik heb wel het eea geprobeerd met AI, maar die stuurt me elke keer weer een andere kant op.
Bij de marstek_venus_battery2_control.yaml zie ik al een paar nutsmeters die dat doen bij discharge kWh. Maar niet icm met een prijssensor zoals bijv. sensor.entso_current_electricity_market_price (dat is toevallig mijn entso huidige marktprijs.
Als iemand al zoiets heeft en zou willen delen dan super graag. Of wellicht een noob op weg helpen.
Bvd
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening
9,36 kWp / South+North / Marstek Venus E / SMA STP8.0 / SMA SHM2
Voor mij is het precies hetzelfde. Daarom wil ik updaten in de hoop dat het niet de hele tijd offline zal zijn.corsat schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:03:
[...]
De liliygo zit in het zelfde wifinetwerk als de marstek, maar de ene keer is de lilygo offline en daarna weer online maar in alle gevallen krijg ik de entiteiten van de marstek niet te zien.
9,36 kWp / South+North / Marstek Venus E / SMA STP8.0 / SMA SHM2
Een esphome .bin bestand die je krijgt als je de code gecompileerd hebt.german_noob schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:43:
Hallo, ik heb de LilygoRS485 en wil graag de code bijwerken. Als ik het IP adres van de LilygoRS485 invoer staat er onderaan een OTA update functie. Welk bestand moet ik importeren?
Nu alle entiteiten bekijken en toevoegen aan een dashboard. Accu al toegevoegd aan energy distribution today. Nog genoeg te ontdekken 😀
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Ga na mijn vakantie nog een keer proberen en als het niet werkt gaat de hele zooi de vuilnisbak in, ben er ondertussen dus wel helemaal klaar mee met die stomme lilygo zooi, ha en esphome.TDSgame schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:51:
[...]
Ik zou aanraden om eens op het IP adres van de lilygo te kijken wat voor errors deze geeft. Ook misschien eens kijken naar de bedrading (zelf heb ik al wat problemen gehad met de witte jst connector).
Heel begrijpelijk dat je er even klaar mee bent — soms lijkt het alsof die dingen expres tegenwerken. Maar goed dat je het na je vakantie nog één keer probeert, met een frisse blik lukt het vaak ineens wél. En zo niet, dan heb je het in elk geval alles gegeven. Wie weet valt het dan toch nog mee.corsat schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:08:
[...]
Ga na mijn vakantie nog een keer proberen en als het niet werkt gaat de hele zooi de vuilnisbak in, ben er ondertussen dus wel helemaal klaar mee met die stomme lilygo zooi, ha en esphome.
Kijk eerst eens op je gemak Beginner's Guide to ESPHome
Dat is niet de handigste manier.german_noob schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:43:
Hallo, ik heb de LilygoRS485 en wil graag de code bijwerken. Als ik het IP adres van de LilygoRS485 invoer staat er onderaan een OTA update functie. Welk bestand moet ik importeren?
Doe dit:
:strip_exif()/f/image/2GYjFZs5szwJNlidukEdWQnD.jpg?f=fotoalbum_large)
- 22-7-2025 Wifi Signal Strength toegevoegd in de Lilygo code.
- 22-7-2025 float aangepast naar float(0) in marstek_venus_battery_control.yaml
[ Voor 41% gewijzigd door superduper1969 op 22-07-2025 01:17 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - name: "Battery Wifi Signal Strength" id: "battery_wifi_signal_strenght" platform: modbus_controller modbus_controller_id: mt register_type: holding address: 30303 value_type: U_WORD unit_of_measurement: "dBm" filters: - multiply: -1 accuracy_decimals: 0 |
MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485
Complexere aansturingen zoals WattWise, Emhass, enz. wil ik later naar gaan kijken - eerst maar eens KISS "opladen wanneer zon, ontladen wanneer donker"
Er zijn vast meer mensen die hiermee bezig zijn (geweest), maar ik kon zo snel geen kant-en-klare oplossing vinden.
Bij deze deel ik mijn (heel erg WiP) yaml voor de HA Automation.
Wat de automation doet: elke keer als er nieuwe data binnenkomt van de DSMR, past hij het (ont)laadvermogen aan aan de gemeten situatie. Daarnaast zijn er randvoorwaarden (minimale/maximale SoC, enz.).
Het omschakelen van laden naar ontladen gaat nog niet helemaal lekker (soms heeft hij een 'zetje' nodig), maar als hij eenmaal loopt, houd hij de meter redelijk op 0.
Dit is natuurlijk geen ideale situatie (bijv. DSMR maar eens in 10s data, veel meer oscillatie), maar daar krijg je wel een 'software only', 'draadloze' oplossing voor terug - geen shelly's, modbus-meters (mijn accu staat heel ergens anders en draait zelfs helemaal op een remote HA via een VPN)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
| alias: Battery marstek State-Aware Proportional Battery Control (v3) description: >- Maintains current state (charge/discharge) and adjusts power to prevent oscillation. triggers: - entity_id: sensor.electricity_meter_power_production trigger: state - entity_id: sensor.electricity_meter_power_consumption trigger: state actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ soc >= soc_high_limit or soc <= soc_low_limit }}" sequence: - if: - condition: template value_template: "{{ current_mode != 'stop' }}" then: - target: entity_id: select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge data: option: stop action: select.select_option - target: entity_id: - number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power - number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: 0 action: number.set_value - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'charge' }}" sequence: - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power data: value: >- {{ [0, [current_charge_power + net_power, max_charge_rate] | min] | max }} action: number.set_value - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'discharge' }}" sequence: - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: >- {{ [0, [current_discharge_power - net_power, max_discharge_rate] | min] | max }} action: number.set_value default: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'discharge' and current_discharge_power == 0 and net_power > dead_zone }}" sequence: - target: entity_id: select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge data: option: charge # <<<-------------- action: select.select_option - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power data: value: "{{ [net_power, max_charge_rate] | min }}" action: number.set_value - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: 0 action: number.set_value - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'charge' and current_charge_power == 0 and net_power < -dead_zone }}" sequence: - target: entity_id: select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge data: option: discharge # <<<-------------- action: select.select_option - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: "{{ [-net_power, max_discharge_rate] | min }}" action: number.set_value - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power data: value: 0 action: number.set_value mode: single variables: max_charge_rate: 2000 max_discharge_rate: 800 soc_sensor: sensor.lilygo_rs485_3_marstek_battery_state_of_charge soc_high_limit: 98 soc_low_limit: 5 dead_zone: 50 production: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_production') | float(0) * 1000 }}" consumption: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float(0) * 1000 }}" soc: "{{ states(soc_sensor) | float(0) }}" net_power: "{{ production - consumption }}" current_mode: "{{ states('select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge') }}" current_charge_power: >- {{ states('number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power') | float(0) }} current_discharge_power: >- {{ states('number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power') | float(0) }} |
Wellicht heeft iemand hier iets aan. Ik hoor het natuurlijk ook graag als hier al oplossingen voor waren...
Top, zal het effe aanpassen op GitHub.wrak schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 05:43:
@superduper1969 Dank voor alle werk dat je hierin steekt. Om de weergave van de eenheid conform "platform: wifi_signal" te laten zijn heb ik de volgende aanpassing gemaakt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - name: "Battery Wifi Signal Strength" id: "battery_wifi_signal_strenght" platform: modbus_controller modbus_controller_id: mt register_type: holding address: 30303 value_type: U_WORD unit_of_measurement: "dBm" filters: - multiply: -1 accuracy_decimals: 0
Bedankt voor het delen, kan altijd handig zijn of ter inspiratie.Kr3Kr schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:57:
Mijn Marstek ook werkend door iedereen's goede werk hier, dank! De afgelopen dagen bezig geweest om via de USB P1-meter die al aan HA hing naar een semi-NOM-situatie te komen. Dus de accu 'dom' houden, zodat ik dit voor verschillende batterijen kan hergebruiken. Niet de ingebouwde 'anti-feed'-functie gebruiken, maar via een automation de 'forcible (dis)charge'-registers aansturen.
Complexere aansturingen zoals WattWise, Emhass, enz. wil ik later naar gaan kijken - eerst maar eens KISS "opladen wanneer zon, ontladen wanneer donker"![]()
Er zijn vast meer mensen die hiermee bezig zijn (geweest), maar ik kon zo snel geen kant-en-klare oplossing vinden.
Wat de automation doet: elke keer als er nieuwe data binnenkomt van de DSMR, past hij het (ont)laadvermogen aan aan de gemeten situatie. Daarnaast zijn er randvoorwaarden (minimale/maximale SoC, enz.).
Het omschakelen van laden naar ontladen gaat nog niet helemaal lekker (soms heeft hij een 'zetje' nodig), maar als hij eenmaal loopt, houd hij de meter redelijk op 0.
Dit is natuurlijk geen ideale situatie (bijv. DSMR maar eens in 10s data, veel meer oscillatie), maar daar krijg je wel een 'software only', 'draadloze' oplossing voor terug - geen shelly's, modbus-meters (mijn accu staat heel ergens anders en draait zelfs helemaal op een remote HA via een VPN)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 alias: Battery marstek State-Aware Proportional Battery Control (v3) description: >- Maintains current state (charge/discharge) and adjusts power to prevent oscillation. triggers: - entity_id: sensor.electricity_meter_power_production trigger: state - entity_id: sensor.electricity_meter_power_consumption trigger: state actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ soc >= soc_high_limit or soc <= soc_low_limit }}" sequence: - if: - condition: template value_template: "{{ current_mode != 'stop' }}" then: - target: entity_id: select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge data: option: stop action: select.select_option - target: entity_id: - number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power - number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: 0 action: number.set_value - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'charge' }}" sequence: - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power data: value: >- {{ [0, [current_charge_power + net_power, max_charge_rate] | min] | max }} action: number.set_value - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'discharge' }}" sequence: - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: >- {{ [0, [current_discharge_power - net_power, max_discharge_rate] | min] | max }} action: number.set_value default: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'discharge' and current_discharge_power == 0 and net_power > dead_zone }}" sequence: - target: entity_id: select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge data: option: charge # <<<-------------- action: select.select_option - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power data: value: "{{ [net_power, max_charge_rate] | min }}" action: number.set_value - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: 0 action: number.set_value - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'charge' and current_charge_power == 0 and net_power < -dead_zone }}" sequence: - target: entity_id: select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge data: option: discharge # <<<-------------- action: select.select_option - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: "{{ [-net_power, max_discharge_rate] | min }}" action: number.set_value - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power data: value: 0 action: number.set_value mode: single variables: max_charge_rate: 2000 max_discharge_rate: 800 soc_sensor: sensor.lilygo_rs485_3_marstek_battery_state_of_charge soc_high_limit: 98 soc_low_limit: 5 dead_zone: 50 production: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_production') | float(0) * 1000 }}" consumption: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float(0) * 1000 }}" soc: "{{ states(soc_sensor) | float(0) }}" net_power: "{{ production - consumption }}" current_mode: "{{ states('select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge') }}" current_charge_power: >- {{ states('number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power') | float(0) }} current_discharge_power: >- {{ states('number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power') | float(0) }}
Wellicht heeft iemand hier iets aan. Ik hoor het natuurlijk ook graag als hier al oplossingen voor waren...
Misschien iets om in je achterhoofd te houden, is dat wij niet weten of het veelvoudig beschrijven van de Modbus registers zorgt voor een grote hoeveelheid schrijfacties naar het flash geheugen en de bijbehorende degradatie daarvan. Er is namelijk geen officiële Modbus documentatie.
De discussie of het wel of geen kwaad kan is hier al vaak gevoerd en wil ik zeker niet opnieuw aanwakkeren, maar we weten het gewoon niet.
@superduper1969 Gezien de steeds weer terugkerende discussie over (eventuele) degradatie flashgeheugen kan de Lilygo-yaml zo aangepast worden dat het wel elke cyclus alles leest, maar alleen schrijft als de forcibles daadwerkelijk veranderen?pascallj schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:05:
[...]
Bedankt voor het delen, kan altijd handig zijn of ter inspiratie.
Misschien iets om in je achterhoofd te houden, is dat wij niet weten of het veelvoudig beschrijven van de Modbus registers zorgt voor een grote hoeveelheid schrijfacties naar het flash geheugen en de bijbehorende degradatie daarvan. Er is namelijk geen officiële Modbus documentatie.
De discussie of het wel of geen kwaad kan is hier al vaak gevoerd en wil ik zeker niet opnieuw aanwakkeren, maar we weten het gewoon niet.
Dan kan je gewoon de yaml voor NOM blijven gebruiken en toch het aantal schrijfbewegingen naar flash verminderen.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Dat is standaard ESPHome gedrag. Een schrijfactie wordt alleen uitgevoerd bij een veranderende variabele.JanAllElectric schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:27:
[...]
@superduper1969 Gezien de steeds weer terugkerende discussie over (eventuele) degradatie flashgeheugen kan de Lilygo-yaml zo aangepast worden dat het wel elke cyclus alles leest, maar alleen schrijft als de forcibles daadwerkelijk veranderen?
Dan kan je gewoon de yaml voor NOM blijven gebruiken en toch het aantal schrijfbewegingen naar flash verminderen.
Ok. Gelukkig maar. Dat wist ik niet. Als je naar de lilygo-log kijkt lijkt dat echter niet zo.pascallj schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:29:
[...]
Dat is standaard ESPHome gedrag. Een schrijfactie wordt alleen uitgevoerd bij een veranderende variabele.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Getest en werk!superduper1969 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:05:
[...]
Top, zal het effe aanpassen op GitHub.
Topper!
Ik gebruik de configuratie van dit topic niet, maar waaraan denk je dat te zien?JanAllElectric schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:31:
[...]
Ok. Gelukkig maar. Dat wist ik niet. Als je naar de lilygo-log kijkt lijkt dat echter niet zo.
Logs zoals deze:
1
| [D][text_sensor:064]: '[...]': Sending state '0000' |
gaan over het versturen van de data van ESPHome naar HA. Alles wordt wel met elke uitvraag naar HA verstuurd.
Als je log level op 'VERBOSE' hebt staan, zie je logs zoals deze:
1
| "Sending next modbus command to device %d register 0x%02X count %d" |
Dit is zowel voor het uitvragen als voor het versturen van data. De registers worden dus wel altijd uitgevraagd of ze niet veranderd zijn, maar niet per se geschreven.
Als er een schrijfcommando verstuurt wordt, zal de batterij, indien correct geschreven, antwoorden met een 'ACK'. Alleen als je ACK's in de log ziet (bij log level 'VERBOSE'), is er een waarde veranderd en ook bevestigd door de batterij:
1
| "Command ACK 0x%X %d" |
ondertussen is mijn batterij en de waveshare RS485 - eth geïnstalleerd geraakt.
ook het uitlezen vanuit loxone is grotendeels in orde.
Ik zit enkel nog met zeer vreemde waardes voor het vermogen. Deze waardes slaan echt nergens op.
Voor de gemakkelijkheid heb ik er momenteel een homewizard socket tussen geplaatst om de meting te doen.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
alvast bedankt
/f/image/aGMtwy9cSvWDZM7XfxTcP1zp.png?f=fotoalbum_large)
MTVenus - Enphase M215 (24x)
Ik heb geen ervaring met de Waveshare danwel met Loxone, maar aan de waardes is te zien dat er iets fout gaat bij de register lengte. Ik durf even niet te zeggen wat de correcte lengte is, maar ik denk dat de 'woord-volgorde' omgedraaid moet worden. Als je ze beschouwt als 32-bit registers (volgens mij zou het ook in een 16-bit register passen) en ik zou de woord-volgorde van jouw waardes omdraaien kom ik uit op:MaGy schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:48:
Hoi
ondertussen is mijn batterij en de waveshare RS485 - eth geïnstalleerd geraakt.
ook het uitlezen vanuit loxone is grotendeels in orde.
Ik zit enkel nog met zeer vreemde waardes voor het vermogen. Deze waardes slaan echt nergens op.
Voor de gemakkelijkheid heb ik er momenteel een homewizard socket tussen geplaatst om de meting te doen.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
alvast bedankt
[Afbeelding]
AC Power: -968 Watt
Battery Power: 916 Watt
[ Voor 99% gewijzigd door SatScan op 22-07-2025 11:07 ]
Ik heb wat hulp nodig, alstublieft. Aangezien ik geen Nederlands spreek, heb ik misschien iets over het hoofd gezien. Ik heb lilygo geïnstalleerd en alles staat waar het hoort te staan in HA. Helaas kan ik niet aansturen via Modbus omdat ik de “control mode” niet kan activeren. Dan gaat de work mode naar aniti-feed. Als ik de work mode op handmatig zet, gaat de contol mode naar uitschakelen. @superduper1969 heeft erop gewezen dat het hier wordt beschreven, maar ik kan het niet vinden. Geef alstublieft de link ... Hartelijk dank
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Dat de User Work Mode van Manual naar Anti-Feed gaat bij het activeren van RS485 Control Mode is correct. Dit is slechts een probleem in de weergave. Helaas is er geen status voor 'RS485 controlled'. De control registers (Forcible (dis)charge / forcible action) werken vanaf dat moment wel gewoon. Als je daarna de User Work Mode verandert, of RS485 Control Mode uitschakelt werken deze niet meer.mueller schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:11:
Hallo,
Ik heb wat hulp nodig, alstublieft. Aangezien ik geen Nederlands spreek, heb ik misschien iets over het hoofd gezien. Ik heb lilygo geïnstalleerd en alles staat waar het hoort te staan in HA. Helaas kan ik niet aansturen via Modbus omdat ik de “control mode” niet kan activeren. Dan gaat de werkmodus naar aniti-feed. Als ik de werkmodus op handmatig zet, gaat de besturingsmodus naar uitschakelen. @superduper1969 heeft erop gewezen dat het hier wordt beschreven, maar ik kan het niet vinden. Geef alstublieft de link ... Hartelijk dank
Met het vinkje bij woordvolgorde aan te zetten klopt het, dank jepascallj schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Ik heb geen ervaring met de Waveshare danwel met Loxone, maar aan de waardes is te zien dat er iets fout gaat bij de register lengte. Ik durf even niet te zeggen wat de correcte lengte is, maar ik denk dat de 'woord-volgorde' omgedraaid moet worden. Als je ze beschouwt als 32-bit registers (volgens mij zou het ook in een 16-bit register passen) en ik zou de woord-volgorde van jouw waardes omdraaien kom ik uit op:
AC Power: -968 Watt
Battery Power: 916 Watt
dat ik dit zelf nog niet geprobeerd had

MTVenus - Enphase M215 (24x)
Translated from Topic Starter: (First Post)mueller schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:11:
Hallo,
Ik heb wat hulp nodig, alstublieft. Aangezien ik geen Nederlands spreek, heb ik misschien iets over het hoofd gezien. Ik heb lilygo geïnstalleerd en alles staat waar het hoort te staan in HA. Helaas kan ik niet aansturen via Modbus omdat ik de “control mode” niet kan activeren. Dan gaat de work mode naar aniti-feed. Als ik de work mode op handmatig zet, gaat de contol mode naar uitschakelen. @superduper1969 heeft erop gewezen dat het hier wordt beschreven, maar ik kan het niet vinden. Geef alstublieft de link ... Hartelijk dank
:strip_exif()/f/image/mGTdErs9xthsugvaMeONQAnr.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UfXaa7OaALtS17NONtIOd0wv.jpg?f=user_large)
Je hebt in de laatste update de background refresh uit gezet, is hiervoor een reden?[RNMC] Viper schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:43:
Heb zelf een poging gedaan om een custom integratie te maken voor de EW11 combinatie. Suggesties of verbeteringen zijn welkom.
Ik gebruik zelf een P1 naar usb convertortje via home assistant. Daarmee pull ik elke seconde data vanaf de p1 meter. Met de 2500 intergratie emuleer ik een Shelly pro voor de Marstek. NOM werkt hierdoor erg goed en accuraat. Soms wel eens 100Wh voor de hele dagKr3Kr schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:57:
Mijn Marstek ook werkend door iedereen's goede werk hier, dank! De afgelopen dagen bezig geweest om via de USB P1-meter die al aan HA hing naar een semi-NOM-situatie te komen. Dus de accu 'dom' houden, zodat ik dit voor verschillende batterijen kan hergebruiken. Niet de ingebouwde 'anti-feed'-functie gebruiken, maar via een automation de 'forcible (dis)charge'-registers aansturen.
Complexere aansturingen zoals WattWise, Emhass, enz. wil ik later naar gaan kijken - eerst maar eens KISS "opladen wanneer zon, ontladen wanneer donker"![]()
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 alias: Battery marstek State-Aware Proportional Battery Control (v3) description: >- Maintains current state (charge/discharge) and adjusts power to prevent oscillation. triggers: - entity_id: sensor.electricity_meter_power_production trigger: state - entity_id: sensor.electricity_meter_power_consumption trigger: state actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ soc >= soc_high_limit or soc <= soc_low_limit }}" sequence: - if: - condition: template value_template: "{{ current_mode != 'stop' }}" then: - target: entity_id: select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge data: option: stop action: select.select_option - target: entity_id: - number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power - number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: 0 action: number.set_value - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'charge' }}" sequence: - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power data: value: >- {{ [0, [current_charge_power + net_power, max_charge_rate] | min] | max }} action: number.set_value - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'discharge' }}" sequence: - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: >- {{ [0, [current_discharge_power - net_power, max_discharge_rate] | min] | max }} action: number.set_value default: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'discharge' and current_discharge_power == 0 and net_power > dead_zone }}" sequence: - target: entity_id: select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge data: option: charge # <<<-------------- action: select.select_option - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power data: value: "{{ [net_power, max_charge_rate] | min }}" action: number.set_value - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: 0 action: number.set_value - conditions: - condition: template value_template: "{{ current_mode == 'charge' and current_charge_power == 0 and net_power < -dead_zone }}" sequence: - target: entity_id: select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge data: option: discharge # <<<-------------- action: select.select_option - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power data: value: "{{ [-net_power, max_discharge_rate] | min }}" action: number.set_value - target: entity_id: number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power data: value: 0 action: number.set_value mode: single variables: max_charge_rate: 2000 max_discharge_rate: 800 soc_sensor: sensor.lilygo_rs485_3_marstek_battery_state_of_charge soc_high_limit: 98 soc_low_limit: 5 dead_zone: 50 production: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_production') | float(0) * 1000 }}" consumption: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float(0) * 1000 }}" soc: "{{ states(soc_sensor) | float(0) }}" net_power: "{{ production - consumption }}" current_mode: "{{ states('select.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_discharge') }}" current_charge_power: >- {{ states('number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_charge_power') | float(0) }} current_discharge_power: >- {{ states('number.lilygo_rs485_3_marstek_forcible_discharge_power') | float(0) }}
Bij mij lijkt het dan toch minder vlot te gaan. In de openingspost staat dat de Venus aan de Elfin ook stroom kan leveren, maar mijn Venus E v2 geeft ofwel te weinig stroom ofwel werkt mijn Elfin niet. Gebruiken jullie een aparte 5V adapter of toch enkel de RS485 poort zoals TS?tdolder schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:17:
Vandaag de Elfin EW11A ontvangen. Instellen was makkie.
Nu alle entiteiten bekijken en toevoegen aan een dashboard. Accu al toegevoegd aan energy distribution today. Nog genoeg te ontdekken 😀
Ik heb ook de Venus E v2 en de Elfin krijgt de voeding vanuit de RS485 kabel.vsander schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Bij mij lijkt het dan toch minder vlot te gaan. In de openingspost staat dat de Venus aan de Elfin ook stroom kan leveren, maar mijn Venus E v2 geeft ofwel te weinig stroom ofwel werkt mijn Elfin niet. Gebruiken jullie een aparte 5V adapter of toch enkel de RS485 poort zoals TS?
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Er is een 2 en 3 file op github.Animal schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:40:
Ik ben zelf van plan om een twee Marstek erbij te kopen.
Wat is de handigste manier om te zorgen dat beide batterijen in esp home komen. Moet ik elke entiteit wijzigen qua naam?
Daarvoor moet de wifi natuurlijk wel (goed) werken...superduper1969 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 00:46:
[...]
Dat is niet de handigste manier.
Doe dit:
[Afbeelding]
Ik heb een post hierover gemaakt waarin de Elfin uitgelegd wordt. Hij is ook compleet te voeden door de Marstek. Moet geen enkel probleem zijn.vsander schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Bij mij lijkt het dan toch minder vlot te gaan. In de openingspost staat dat de Venus aan de Elfin ook stroom kan leveren, maar mijn Venus E v2 geeft ofwel te weinig stroom ofwel werkt mijn Elfin niet. Gebruiken jullie een aparte 5V adapter of toch enkel de RS485 poort zoals TS?
WargamingPlayer in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
WargamingPlayer in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
Templates:
https://github.com/Wargam...-Venus-E-Modbus/tree/main
Op mijn Git staat ook waar je even rekening mee moet houden en welke stappen je moet doen met de Elfin.
[ Voor 5% gewijzigd door WargamingPlayer op 22-07-2025 18:20 ]
jazeker, tijdens het ombouwen naar async werkte dit deel niet goed. Dit ga ik zeker nog fixen, want voor de berekende sensoren heb je een aantal waardes nodig.WargamingPlayer schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:44:
[...]
Je hebt in de laatste update de background refresh uit gezet, is hiervoor een reden?
Zover ik kan zien is hier nog geen 3D behuizing voor.
Ik wil deze ontwerpen en de STL hier plaatsen.
Is dat ok voor jullie ?
Oeps, het staat er al. Sorry 😣
[ Voor 9% gewijzigd door LodeBo op 22-07-2025 21:16 ]
Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪
https://github.com/Wargam...-Venus-E-Modbus/tree/main
Ben overigens met belangstelling naar de Plugin van @[RNMC] Viper aan het kijken, want dat is heel veelbelovend. Moet nog even python leren om het helemaal te begrijpen. Maar wanneer die plugin klaar is, dan kan mijn werk de prullenbak in
Viper's custom Integratie.
https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus
[ Voor 9% gewijzigd door WargamingPlayer op 23-07-2025 00:21 ]