Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german_noob
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 03-07 20:08
Hallo, esphome heeft vandaag een update gehad in de Home Assistant en nu kan ik de Venus niet meer bedienen. Heeft iemand hetzelfde probleem?

9,36 kWp / South+North / Marstek Venus E / SMA STP8.0 / SMA SHM2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15:17
german_noob schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:04:
Hallo, esphome heeft vandaag een update gehad in de Home Assistant en nu kan ik de Venus niet meer bedienen. Heeft iemand hetzelfde probleem?
Neen. Hier is dat allemaal goed gegaan. Wat zeggen de log's?

MTVenus V2 V151 APP V1.6.4 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01:39
Zijn er hier al Belgen die de MT i.s.m. HA en NodeRed gebruiken?
Wil er namelijk al wat tijd in steken om het een beetje onder de knie te krijgen.
Uiteraard zoveel als mogelijk zelf opgewekte zonnestroom gebruiken maar ook peak-shaving toepassen om capaciteitstarief net onder 2500W te houden.
Zal ook i.s.m. Zendure Hyper zijn waar ik ook nog wat panelen ga aanhangen.
Wordt dus een hele uitdaging.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:19
Dolf_Tweakers schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:03:
Zijn er hier al Belgen die de MT i.s.m. HA en NodeRed gebruiken?
Wil er namelijk al wat tijd in steken om het een beetje onder de knie te krijgen.
...
Om te starten met Node-RED kan ik deze korte video's aanraden.

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-07 14:22
hallo mede tweakers,

hier zelf met een rs485 en esp32c3 een werkende integratie gedaan met de code die er al was voor esphome.

werkt prima echter nu het andere deel ik zie van alles voorbij komen voor automatiseren: nodeRED, EmHASS, custom python om wat te noemen. Nu zit ik met dynamische tibber prijzen een redelijke zelfvoorzienend op jaarbasis pv setup (18 430wp) een ev en salderen. ik merk dat de marstek vooral dat salderen met dynamische prijzen wat lastig vind en liever zelfconsumtie doet dan terugleveren op top vermogen savonds als het duur is wat door salderen nu financieel een beter idee is.

Nu vraag ik mij af wat slim is om te doen dat emHASS is redelijk complex zoals het lijkt heb even gespeeld maar vereist best wat tijd. node Red lijkt makkelijk maar net als ingebouwde automations in HA wel wat werk om op te zetten en zelf alle logica te bedenken.

Ik heb alles wel al in HA hangen de 3 hoymiles micro omvormers met opendtu mijn slimme meter met p1, de ev via laadpaal cloud met de easee intergratie en een wican maar dat vereist nog wat werk om werkende te krijgen, de entso-e prijzen met belasting, zonne verwachting voor mijn huis en dus de marstek met de rs485 en esphome. daarnaast ook redelijk wat zigbee stekkers en slimme apparaten (vaatwasser oa). ik denk dat emHass misschien wel een goede oplossing is maar weet het niet en wil graag voor ik daar nu veel tijd in steek weten of dit een goede oplossing is of dat ik beter iets anders kan doen.

Vandaar dat ik graag advies en hoe jullie dit opgelost hebben zou horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Tjalling123 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:52:
hallo mede tweakers,
...
Nu vraag ik mij af wat slim is om te doen dat emHASS is redelijk complex zoals het lijkt heb even gespeeld maar vereist best wat tijd. node Red lijkt makkelijk maar net als ingebouwde automations in HA wel wat werk om op te zetten en zelf alle logica te bedenken.
...
Vandaar dat ik graag advies en hoe jullie dit opgelost hebben zou horen.
Voor dit onderwerp is een apart topic geopend.
Daar kun je alvast wat info vinden.
Hou er rekening mee dat, ongeacht hoe je het doet, er altijd veel tijd in gaat zitten om de applicaties te leren, je systeem te testen en vervolgens over langere tijd te monitoren en bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:20
Ik heb vandaag mijn 2 lilygo printjes ontvangen en even een vraag voor de zekerheid maar ik moet ze toch zelf eerst programmeren met Arduino IDE en het programma wat hier eerder genoemd is in de openingspost.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
thnks @AUijtdehaag ok, duidelijke instructie, ga ermee aan de slag

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
Hometek schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:40:
[...]

Voor dit onderwerp is een apart topic geopend.
Daar kun je alvast wat info vinden.
Hou er rekening mee dat, ongeacht hoe je het doet, er altijd veel tijd in gaat zitten om de applicaties te leren, je systeem te testen en vervolgens over langere tijd te monitoren en bij te stellen.
hmm thanks voor de link dan zullen we nog eens goed ervoor gaan zitten en toch de boel maar opzetten met emhass denk ik. als we dan toch veel tijd erin moeten steken zal ik het ook goed hebben voor als straks de saldering eraf gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-07 19:13
Ik weet niet of meer mensen er last van hebben maar mijn CT lampje is constant uit of knippert.
Herstart heeft ook niet geholpen ik zie elke keer dan de P1 offline staan in de app maar geen idee waarom.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
mgiebels schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:09:
Ik weet niet of meer mensen er last van hebben maar mijn CT lampje is constant uit of knippert.
Herstart heeft ook niet geholpen ik zie elke keer dan de P1 offline staan in de app maar geen idee waarom.

Iemand een idee?
dat klinkt als wifi issues die dingen zijn super gevoelig slechte antenne denk ik zelf. had hier last van dat ik iot netwerk op mijn deco's heb maar ook op de asus router die het hoofd netwerk doet. bleek dat de p1 meter op de asus zat en de batterij wel netjes op de deco's en dat die niet altijd lekker wilde communiceren. maar ik zou aanraden max 1 stenen binnen muur verwijdert van een acces point en kijk eens of het dan beter wil. en even uit het stroom s nachts en uit drukken en volgende ochtend weer aan helpt soms ook (reset de wifi verbindingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Tjalling123 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:48:
[...]

dat klinkt als wifi issues die dingen zijn super gevoelig slechte antenne denk ik zelf. had hier last van dat ik iot netwerk op mijn deco's heb maar ook op de asus router die het hoofd netwerk doet. bleek dat de p1 meter op de asus zat en de batterij wel netjes op de deco's en dat die niet altijd lekker wilde communiceren. maar ik zou aanraden max 1 stenen binnen muur verwijdert van een acces point en kijk eens of het dan beter wil. en even uit het stroom s nachts en uit drukken en volgende ochtend weer aan helpt soms ook (reset de wifi verbindingen)
Ja dat denk ik ook maar ik ik wil mijn MAarstek venus op me wifi punt locken maar ik zie de apparaten niet eens op me netwerk p1 module ook niet.

Ik had dit ook al keer eerder ergens anders gelezen dat ze niet zichtbaar zijn in eigen netwerk zijn wel aangemeld maar ik zie ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
mgiebels schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Ja dat denk ik ook maar ik ik wil mijn MAarstek venus op me wifi punt locken maar ik zie de apparaten niet eens op me netwerk p1 module ook niet.

Ik had dit ook al keer eerder ergens anders gelezen dat ze niet zichtbaar zijn in eigen netwerk zijn wel aangemeld maar ik zie ze niet.
ze komen wel met een rare naam maar helemaal niet?? als in ook geen apparaat die je niet kent? en de app zegt wel dat 1 van 2 wifi heeft iniedergeval? als ze bijde wifi hebben kun je het ip van de accu vinden door bij de p1 module bij de fases waar de batterij staat op te klikken dan zie je het ip. maar als bijde in de app alleen bluetooth of geen hebben is het toch een verbinding issue dat ze er niet eens zijn dan uit een aan proberen en opnieuw toevoegen in app (ben je well de gegevens kwijt) of proberen opnieuw wifi in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Tjalling123 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:00:
[...]

ze komen wel met een rare naam maar helemaal niet?? als in ook geen apparaat die je niet kent? en de app zegt wel dat 1 van 2 wifi heeft iniedergeval? als ze bijde wifi hebben kun je het ip van de accu vinden door bij de p1 module bij de fases waar de batterij staat op te klikken dan zie je het ip. maar als bijde in de app alleen bluetooth of geen hebben is het toch een verbinding issue dat ze er niet eens zijn dan uit een aan proberen en opnieuw toevoegen in app (ben je well de gegevens kwijt) of proberen opnieuw wifi in te stellen
Ik zie in de App bij de P1 module trouwens nergens waar de batterij staat.
Ik vind het btw echt een waardeloze app die ze hebben niet gebruiks vriendelijk.

Ik gebruik nu ook de CT van me homewizard btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisLammar
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:54
Hallo iedereen,

Ik merk dat de afwijkingen van het ingesteld en werkelijk vermogen (waarschijnlijk sinds de upgrade van V151) minder groot zijn dat enkele maanden geleden (een paar procenten, ook bij lagere vermogens). In eerdere berichten had ik aangegeven dat het beter is om aan hoge vermogens te werken omdat de afwijking het kleinste was bij hoge vermogens. Maar dat was een foute conclusie. Ik heb een poging gedaan om de RTE te berekenen door het verbruikte of opgeladen vermogen te meten via een Homewizard plug en dan naar het verschil te kijken in Marstek Battery Remaining Capacity.
Een belangrijke disclaimer: de Marstek Battery Remaining Capacity is geen exact getal. Bij het ontladen aan 100W daalt deze Remaining Capacity minder snel dat de geleverde energie. Maar het geeft wel een indicatie en ik merk dat vooral bij hogere vermogens (boven de 2000W), het rendement lager is.

De gegevens staan in een spreadsheet op mijn OneDrive waar jullie via deze link aan zouden moeten kunnen https://1drv.ms/x/c/d18cb...BsxxDXVxrF3lkZkA?e=PyalPb

Idealiter zou je deze test vanuit een lege (charge) of volle (discharge) batterij moeten uitvoeren, maar ik veronderstel dat de inschattingsfout van de remaining capacity wel kan doorgetrokken worden over de verschillende testen/vermogens.

Als er iemand zich geroepen voelt om mee te testen zodat de gegevens accurater worden, wil ik graag de code delen.

3 (phase) Marstek Venus 5,12kWh V148 - HomeWizard P1 - 3 Lilygo Modbus HA Integration

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:23
Vandaag mijn Ali spullen binnen gekregen. En aan de slag gegaan:
Stap 1: plastic waterdicht bakje van Ali met zwarte wartels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubMfUf-uxUrimS3KpX10xIyWVio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nwbPg1u4VYz5WRM6YKfLyU5.jpg?f=fotoalbum_large
Stap 2: De EW11 er in. Antenne door wartel heen en waterdicht vast gezet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzZN6QJamUJ_EJJ_bImBDf4obNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTVpQXznsBUVQ8Jo3Y5PIeFe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXQNLqimRCCeFiJ8trYtv3Y3CVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Qzj89CBSof8CAXqe9oP6ztQ.jpg?f=fotoalbum_large
Stap 3: Modbus kabel gemodificeerd. Connector er af en de juiste draden Gemarkeerd:
Geel: A
Rood: B
Groen: VCC
Blauw: GND
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dked3wB2gHYubM6GYbU-K9SYQWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMpiMMrPguPU81b9R7ATQEct.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwzKfZWDnSoW_URIfeSeamjFpgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRBGs1rDjIfrS5fyvw48jHGP.jpg?f=fotoalbum_large
Stap 4: Krimpkous om Modbus kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0zSXjs5uOnDl6R2zVjf9eJ8Wxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2FtV5A4Vd7fBr5yiRrsKJa9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85Wik95W2Rxf_wQksxHOhbWWDCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPys9FM0ubIrtRCpslHOiOwm.jpg?f=fotoalbum_large
Stap 5: Modbus kabel door kleine Wartel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAhfXK_NRCOUcLdTTocv8ZFzqOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pk1PKYQ11ZLbzF6AN8lplb2s.jpg?f=fotoalbum_large
Stap 6: Strippen en adereindhulsjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CN5ZaiA5cpVcz7l_ybpRSM-YW9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ctdS3y09APYrYByhuQemkWH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrnLxruxJNPXL8qOjZnbcAmmnPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6J0KVz493kpVOw3ZVkZ0yLW.jpg?f=fotoalbum_large
Stap 6: Inbouw compleet maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrnLxruxJNPXL8qOjZnbcAmmnPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6J0KVz493kpVOw3ZVkZ0yLW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzboGJaA5RoYHKbFZi64it3vza4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qatsDHIzYknPRa0B9eLIiOTW.jpg?f=fotoalbum_large
Volgende post is aansluiten en configureren.
Doosjes, wartels, EW11 komt van Ali. Totale kosten project is € 31,00. Voor twee EW11 waterdicht.

(En even in een emmer onder water gehouden omdat dat kon om te testen of ze waterdicht zijn).

Eindresultaat (moet nog aan muur vast).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfjD_hM0F7V_WeimJ6u0sg7aN2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ti6FI7QWu74BO5JSSUxQWwEQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door WargamingPlayer op 01-07-2025 18:27 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Zoals beloofd een update:
  1. Vanuit mijn netwerk even twee IP adressen gecontroleerd op beschikbaarheid.
  2. Hierna per device geconfigureerd.
  3. Als eerste met laptop verbinden op de EW11_MACC SSID (MACC = laatste 4 octetten van MAC adres).
  4. Verbonden met 10.10.100.254 via browser.
  5. Inloggen met admin/admin.
  6. Heb als eerste de seriële instellingen gemaakt.
  7. Hierna de communicatie instellingen gedaan.
  8. Toen default wachtwoord aangepast en opnieuw ingelogd.
  9. Daarna kwam een beetje de verwarring over hoe netwerk in te stellen. Maar uiteindelijk kwam ik er achter:
  10. WAN moet DHCP op off waarna je je IP settings kan instellen. Dus WAN IP is eigenlijk je netwerk IP. In mijn geval hier dus de juiste settings gedaan.
  11. LAN settings heb ik niet aangepast.
  12. Wifi settings op STA en toen met scan mijn juiste wifi netwerk ingesteld.
  13. Nu het belangrijkste, het gaat pas werken als de stroom er af is geweest. En dat verwarde mij omdat ik hem niet kon pingen.
Hierna ben ik met de config in HA bezig geweest. Omdat ik twee Marsteks heb, netjes de instructies gevolgd, met als gevolg dat e.e.a. niet netjes werkte. Sterker nog, controle van de config werkte niet. Ik heb hierop de configuratie voor Marstek 1 genomen en de nodige aanpassingen gemaakt. De originele file komt uit: https://github.com/Superduper1969/MarstekVenus-ElfinEW11

Basis aanpassingen:
code:
1
2
3
4
MarstekVenus -> MarstekVenus1
My Battery -> Marstek 1
my_battery_ -> marstek_1_
Bij Utility meters een _1 toegevoegd.

Voor Marstek 2 heb ik het feestje herhaald:
code:
1
2
3
4
MarstekVenus -> MarstekVenus2
My Battery -> Marstek 2
my_battery_ -> marstek_2_
Bij Utility meters een _2 toegevoegd.

Uiteindelijk is opruimen gereedschap en boorsel meer werk :twk

En ze hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAXV4QNMo8nZFNXNgfOmcvS1TBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUE26RNt7Ttaih2S0mTEoC8W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door WargamingPlayer op 01-07-2025 20:26 . Reden: Yaml toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Tjalling123 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:00:
[...]

Vanavond nogmaals gekeken maar ik kom ze niet tegen.
Dacht ze gevonden te hebben had ze uitgezet maar kon gewoon blijven pingen ook ernaar dus dat waren ze niet.

En met een ipscanner zag ik ook niks heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
  • Laatst online: 17:45
Aangezien ik een noob ben wat betreft ESPHome kom ik er niet uit.
Ik had nochthans alles gedaan zoals beschreven.
Nu ben ik geeindigd met het volgende.
Api en Ota zijn verdwenen ?
Kan je de Lilygo ook resetten ?

Ok, ik heb hem nu aangesloten op de batterij en hij is online.
Ik heb de configuratie laten controleren en dat is ok.
Wifi secrets kloppen ook.

Alleeen denk ik nu dat hij achter het ip aan het zoeken is.
Waar vind ik dat ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDojtuBn4zplp7_VL3JXhPHc7lA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1skg4cJoihSKDwKnlSYODX7M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucZOf8JabwF_jCva1Ez182PaCWo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UVpuJ1KZ0ka7TbV4ySgVl3Xu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PjmP4-uwjNpuqdhhoZKkmCA00w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QOfsoqUKQmT3kImtrnoO69st.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door LodeBo op 01-07-2025 21:05 ]

Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik neem aan dat je bij punt 7 de yaml code uit het bestand dat op GitHub staat haalt en daarna die apart gezette regels bovenaan toevoegd en dan opslaan.
Ik loop nu verder vast want ik heb geen toegang meer tot mijn bestanden op de nas in ha, had
dit eerst wel via de samba addon maar krijg het niet meer werkend dus eerst uitzoeken waarom ik geen toegang meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
corsat schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Ik neem aan dat je bij punt 7 de yaml code uit het bestand dat op GitHub staat haalt en daarna die apart gezette regels bovenaan toevoegd en dan opslaan.
Ik loop nu verder vast want ik heb geen toegang meer tot mijn bestanden op de nas in ha, had
dit eerst wel via de samba addon maar krijg het niet meer werkend dus eerst uitzoeken waarom ik geen toegang meer heb.
Niet toevoegen, maar deze regels vervangen door de regels die je in punt 6 hebt opgeslagen, zodat jouw encryption key en password er in staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
api:
  encryption:
    key: "YourKeyHere"

ota:
  - platform: esphome
    password: "YourPasswordHere"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:38

Pe1dtq

It's all about electronics

Een vraag voor de 'Modbus experts'

Kan je via de Modbus parameters instellen zoals minimale en maximale AC spanning?
In mijn buurt is er een zeer grote onbalans, waar Enexis niks aandoet. Regelmatig dat er 255V aangetikt wordt, terwijl de andere 2 net boven de 240V zitten. Oorzaak is teveel zonnepanelen bij éénfase aansluitingen op 1 specifieke fase.
Daardoor zijn er inmiddels aardig wat omvormers, die niet op 253V bovengrens staan ingesteld. Illegaal maar wel begrijpelijk.

Ikzelf gebruik die fase zeer beperkt. Ons huis is de laatste op de kabel. Dat werkt ook niet echt mee.

Grt. Willart

MT Venus 2.0 3x, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:05
Pe1dtq schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:25:
Een vraag voor de 'Modbus experts'

Kan je via de Modbus parameters instellen zoals minimale en maximale AC spanning?
In mijn buurt is er een zeer grote onbalans, waar Enexis niks aandoet. Regelmatig dat er 255V aangetikt wordt, terwijl de andere 2 net boven de 240V zitten. Oorzaak is teveel zonnepanelen bij éénfase aansluitingen op 1 specifieke fase.
Daardoor zijn er inmiddels aardig wat omvormers, die niet op 253V bovengrens staan ingesteld. Illegaal maar wel begrijpelijk.

Ikzelf gebruik die fase zeer beperkt. Ons huis is de laatste op de kabel. Dat werkt ook niet echt mee.

Grt. Willart
Qua spanning is niets in te stellen. Je kunt wel kiezen uit een lijst met landcodes. Wat zou je willen instellen aan de spanning? Hopelijk niet ook dat je over die 253 heen wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:38

Pe1dtq

It's all about electronics

Ok jammer.

Ik gebruik nu een trafo en een VariAC. Noodgedwongen, anders is het echt niet bruikbaar. Zowel qua netvervuiling als de pieken.

De zonneopbrengst tijdens die periode is natuurlijk ook nodig om de 3 accu's te vullen.

Het liefst zet ik de Venus van die bewuste fase direct op het net i.p.v. voor de trafo. Maar weet nog niet wat die gaat doen dan bij 250-256V.
Ik wacht nog even tot morgen. Transformator huis heeft dan een upgrade gehad.

MT Venus 2.0 3x, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Hometek schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:52:
[...]

Niet toevoegen, maar deze regels vervangen door de regels die je in punt 6 hebt opgeslagen, zodat jouw encryption key en password er in staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
api:
  encryption:
    key: "YourKeyHere"

ota:
  - platform: esphome
    password: "YourPasswordHere"
Je kopieert toch de volledige inhoud vanuit Github naar het openstaande bestand wat via edit is geopend, plak het daar en dan kopieer uit kladblok het api en ota deel, zet je bovenaan en saved daarna het bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
corsat schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:31:
[...]
Je kopieert toch de volledige inhoud vanuit Github naar het openstaande bestand wat via edit is geopend, plak het daar en dan kopieer uit kladblok het api en ota deel, zet je bovenaan en saved daarna het bestand.
Jouw api en ota deel niet er boven zetten, maar het generieke api en ota deel van github vervangen door jouw api en ota deel, dan save.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Hometek schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:54:
[...]

Jouw api en ota deel niet er boven zetten, maar het generieke api en ota deel van github vervangen door jouw api en ota deel, dan save.
ok duidelijk. Zal het gaan aanpassen.
Ik heb inmiddels ook mijn configuration.yaml bestand aangepast maar daarna start HA niet meer op, wellicht een gevolg dat ik bovenstaande niet goed heb uitgevoerd, zal dat eerst aanpassen.
Na delete device in esphome ben ik inmiddels al uren aan het wachten op nieuwe device, heb esphome al opnieuw geïnstalleerd maar hij blijft maar rondjes draaien bij new device initialisatie, een storing?

[ Voor 17% gewijzigd door corsat op 02-07-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
corsat schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:16:
[...]
ok duidelijk. Zal het gaan aanpassen.
Ik heb inmiddels ook mijn configuration.yaml bestand aangepast maar daarna start HA niet meer op, wellicht een gevolg dat ik bovenstaande niet goed heb uitgevoerd, zal dat eerst aanpassen.
Let er vooral goed op dat het aantal spaties aan het begin van elke regel precies klopt, yaml is daar erg gevoelig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LodeBo
Heb het aan het draaien gekregen enkel dat er geen waardes binnenkomen.
Iemand een idee ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhJBnzh0rAOHXQZNoIjrAhWSrpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TofynG5gO97oSftdTJMISPXu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveb
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-07 11:50
LodeBo schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:12:
Heb het aan het draaien gekregen enkel dat er geen waardes binnenkomen.
Iemand een idee ?
[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde probleem, dus volg even mee...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFe2bg58cAM7r5v33DZ4Q8yhQWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDupfKdOz3vJLvbFvCs0yJ3Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Reveb op 02-07-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
@LodeBo @Reveb: als er geen data binnenkomt is er een verbindingsprobleem met de Marstek. Even controleren of alle kabels goed zijn aangesloten en andere even A en B omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:27:
@LodeBo @Reveb: als er geen data binnenkomt is er een verbindingsprobleem met de Marstek. Even controleren of alle kabels goed zijn aangesloten en andere even A en B omdraaien.
Kabels zitten goed, A en B verwisselt maar nog steeds geen data.
Ik heb wel gemerkt dat de led niet meer brandt op het bordje ?
Bordje stuk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
LodeBo schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:44:
[...]

Kabels zitten goed, A en B verwisselt maar nog steeds geen data.
Ik heb wel gemerkt dat de led niet meer brandt op het bordje ?
Bordje stuk ?
Mocht je LilyGo voeden vanuit de Modbus aansluiting, zou ik eerst beginnen om hem eens aan te sluiten met een losse voeding om uit te sluiten dat het met de stroomtoevoer te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Mocht je LilyGo voeden vanuit de Modbus aansluiting, zou ik eerst beginnen om hem eens aan te sluiten met een losse voeding om uit te sluiten dat het met de stroomtoevoer te maken heeft.
Ga ik morgen doen, ik meet wel 5v op de voeding vanuit de Modbus. Dat zou toch goed moeten zijn.
Bedankt voor je antwoorden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveb
[...]

Bij mij zit hij op een losse voeding. Kabeltjes eens verwisseld: zelfde resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveb
Gevonden. PEBKAC! Had de verkeerde config genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
Welke config heb je genomen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
[...]

Heb ik dus gedaan maar hetzelfde resultaat.
Ik las dat @pascallj de verkeerde config had maar welke moet je dan kiezen ? Ik heb de meest recente genomen dus bovenaan in de lijst. Doe ik dan iets verkeerd?

[ Voor 18% gewijzigd door LodeBo op 03-07-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
LodeBo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:57:
[...]

Heb ik dus gedaan maar hetzelfde resultaat.
Tsja er zit toch iets fout in of de configuratie van je ESPHome of de aansluiting met de batterij. Meer kan ik er zo niet van maken zonder meer informatie. Misschien nog eens van vooraf aan alles doorlezen en opnieuw flashen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
LodeBo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:57:
[...]

Ik las dat @pascallj de verkeerde config had maar welke moet je dan kiezen ? Ik heb de meest recente genomen dus bovenaan in de lijst. Doe ik dan iets verkeerd?
Je bedoelt Reveb denk ik, maar als je de normale LilyGo hebt, moet je de lilygo-rs485.yaml flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
pascallj schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Je bedoelt Reveb denk ik, maar als je de normale LilyGo hebt, moet je de lilygo-rs485.yaml flashen.
Ja sorry dat klopt.
Dan heb ik misschien ook de verkeerde geflasht.
Dadelijk proberen, ik kom terug. 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LodeBo
pascallj schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:03:
[...]

En ja hoor, dat was het.
Alles komt netjes binnen nu.
Dank je wel !!! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:33
Alle stappen doorlopen om de Elfin te koppelen aan HA. Bij het reloaden van de HA config krijg ik de volgende melding:

Setup of package 'marstek_venus_battery_control' failed: Integration modbus caused error: cannot import name 'FramerType' from 'pymodbus.framer' (/usr/local/lib/python3.13/site-packages/pymodbus/framer/__init__.py)

Lijkt erop alsof ik iets mis mbt modbus. Zijn er additionele integraties nodig om dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Hometek schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:25:
[...]

Let er vooral goed op dat het aantal spaties aan het begin van elke regel precies klopt, yaml is daar erg gevoelig voor.
Bij het opnieuw opstarten van HA krijg ik een enorme lijst van configuration warnings en snap niet waardoor dit komt.
Ik heb in config file de verwijzing naar packages toegepast. Daar heb ik 2 bestanden staan, het lilygo bestand met de api en ota en ik heb mijn wifi info ingevuld en daaronder staat nog heel veel info.
Dan het marstek bestand wat de template is met alle sensors.
HA krijg ik na enkele error meldingen omdat ik wifi gegevens niet goed had ingevuld en ik moest de bestandsnaam lilygo aanpassen met een underscore ipv een streepje echter een hele rij warnings. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLCFmO8_aa83bdlhZkaGynXCppg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MZyHbLJR4DsdkX3pHHPPiXUj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
corsat schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Bij het opnieuw opstarten van HA krijg ik een enorme lijst van configuration warnings en snap niet waardoor dit komt.
Ik heb in config file de verwijzing naar packages toegepast. Daar heb ik 2 bestanden staan, het lilygo bestand met de api en ota en ik heb mijn wifi info ingevuld en daaronder staat nog heel veel info.
Dan het marstek bestand wat de template is met alle sensors.
HA krijg ik na enkele error meldingen omdat ik wifi gegevens niet goed had ingevuld en ik moest de bestandsnaam lilygo aanpassen met een underscore ipv een streepje echter een hele rij warnings. [Afbeelding]
Het LilyGo bestand wordt gebruikt om ESPHome te bouwen voor de LilyGo waar dit op moet worden geflasht. Je hebt het nu in Home Assistant gezet. Het enige wat je in de map packages kan zetten (maar niet eens nodig is voor goede werking) is het venus-control yaml bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
ok, duidelijk. HA start nu gewoon op. Verder in esphome maar het genereren van de file voor downloading heb ik na ruim 30minuten maar gestopt. Daarna HA nogmaals gestart lilygo via usb verbonden aan mijn mac, via edit en install totdat hij stopte. Hoe weet ik nu dat het programma op de lilygo staat? zag niets bijzonders aan het knipperende lampje op de lilygo. Doe alles voorzichtig want heb geen ervaring en wil geen lilygo's om zeep helpen.
Moet ik overigens eerst nog drivers op de lilygo installeren of kan ik rechtstreeks vanuit Sephora het programma erop zetten?

[ Voor 50% gewijzigd door corsat op 04-07-2025 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
PisPix schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:21:
Alle stappen doorlopen om de Elfin te koppelen aan HA. Bij het reloaden van de HA config krijg ik de volgende melding:

Setup of package 'marstek_venus_battery_control' failed: Integration modbus caused error: cannot import name 'FramerType' from 'pymodbus.framer' (/usr/local/lib/python3.13/site-packages/pymodbus/framer/__init__.py)

Lijkt erop alsof ik iets mis mbt modbus. Zijn er additionele integraties nodig om dit werkend te krijgen?
Dit had niet direct te maken met de Marstek modbus integratie maar meer aan de SolarEdge modbus die nog een oudere versie van pymodbus gebruikte. Door de SolarEdge Modbus integratie te disablen ging het direct werken. Ik heb nu de SolarEdge Modbus multi gepakt, die werkt wel in combinatie met een nieuwere pymodbus versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:24
Beste mede tweakers, ik heb mijn Venus E vorige week gekocht met af fabriek firmware V1.52.
Tijdens het meten op de 485 kabel die bijgeleverd was, is de 5Volt lijn op de getwiste geel en rode draad?
Waarbij geel plus is, blijven ze nu dit wijzigen of is dit een fout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMuk-Dt3vNxaA-FcPVeAm0ZhPuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mc3M8smzHXKmfuf1VMmqzjhB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jH2rKzJlJSJK8BofXLYwQgF5wvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2b8cl9C45DAyDlV4FVn8wV21.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rdWAf9e__GQoC4TIqlLqAH0_mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZ7gxDSV4lEEkcZrfzJLy4ZU.jpg?f=fotoalbum_large

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
spattex schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:47:
Beste mede tweakers, ik heb mijn Venus E vorige week gekocht met af fabriek firmware V1.52.
Tijdens het meten op de 485 kabel die bijgeleverd was, is de 5Volt lijn op de getwiste geel en rode draad?
Waarbij geel plus is, blijven ze nu dit wijzigen of is dit een fout. Weet iemand hoe je de connector uit elkaar haalt?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat meet je op alle andere combinaties? Een spanningsverschil van 5 volt op de RS485 draden is meer dan ik verwacht, maar op zichzelf niet per se raar of zorgwekkend. De specificatie voor RS485 is qua spanning vrij ruim.

Je kunt de connector uit elkaar halen door aan de zijkant het ijzeren contactje in te drukken (voorzichtig). Je schuift dan de hele ader inclusief pin uit de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Nou ik weet het even niet meer.
Tussen getwiste draden geel en rood meet ik +/- 4.9Volt.
Tussen rood en zwart niets?
En tussen zwart en zwart (zie foto's) bijna 5.4 Volt?
Zeg het maar wie het weet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOy7NQE9ReBH15iMAgT8oBAUE-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RI3tFdYrPMs1jlg4F6DA8qqq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCWa3mq2nufEW4Ml2kVXIC1LB0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEzuvKiFHHqG4Y0B6AR5R5Kq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RA1o9mm9nIu0mNMy7m5PXpahOdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzjaYdulj39mbbbbxnS3jOXt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Ik heb de modbus integratie van @superduper1969 geinstalleerd (Dank!) maar loop nu even vast in het aansturen (HA) hiervan. Als ik het volgende wil configureren:

code:
1
2
3
4
5
6
          - action: input_number.set_value
            metadata: {}
            data:
              value: -800
            target:
              entity_id: input_number.my_battery_discharging_charging_power

Dan kan dit niet omdat ik een negatieve waarde opgeef (ontladen). De input_number.set_value accepteert alleen een getal > 0. Moet er een aparte entity gemaakt worden voor charge en discharge wellicht?

PS Mocht iemand nog zo'n AliExpress modbus kabeltje nodig hebben, ik heb er 9 over. DM me maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:07
spattex schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De kabel is misschien wel steeds anders, de stekker gelukkig niet.
pin 1 & 2 van de stekker (staan hele kleine cijfers op) is de modbus, pin 3 de ground
Dus zoals ik die foto zie is de getwiste geel/rood de A&B van de modbus.

Ik heb ook net de tweede sinds gisteren met 1.52 erop, kabel nog niet eens naar gekeken, gewoon aan pin 1&2 & 3 GND een eigen kabel gesoldeerd en gekoppeld aan de al bestaande modbus kabel naar accu 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
spattex schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan zie ik niets anders dan de V2 kabel volgens mij. Zou je gewoon veilig kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
PisPix schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:09:
Ik heb de modbus integratie van @superduper1969 geinstalleerd (Dank!) maar loop nu even vast in het aansturen (HA) hiervan. Als ik het volgende wil configureren:

code:
1
2
3
4
5
6
            data:
            target:

Dan kan dit niet omdat ik een negatieve waarde opgeef (ontladen). De input_number.set_value accepteert alleen een getal > 0. Moet er een aparte entity gemaakt worden voor charge en discharge wellicht?

PS Mocht iemand nog zo'n AliExpress modbus kabeltje nodig hebben, ik heb er 9 over. DM me maar.
Er zijn aparte entities voor charging en discharging power. Die moeten inderdaad allebei tussen 0 en 2500 in liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Succes ! Het werkt, data komt binnen op de lilygo485.
Voor diegene die de STL file zoeken die ik gebruikt heb.
https://www.printables.co...nt-ho/files#preview.P5Xjk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXyTrZRXT4XRIjyTDGDUMV4JyBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZiSJJshcpzRAj7BAWWO995u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HerEGraoysILrMTgx4e2iEgktg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlStcrm0GlNzt6SeQF7QV2qi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-tORUD8DX_5hSIJWjyweIL-b4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCM1BMLskKaYW9GF7RXaVzzO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door spattex op 04-07-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Maar nu, op naar de volgende uitdaging. Ik weet niet of hier meer Tweakers zijn die al een bestaand systeem hebben langs de Marstek.

Mijn situatie is als volgt, ik heb in een beperkte ruimte waar geen plek meer is het volgende staan.
Het hart de Victron multiplus 48/5000 gekoppeld aan 3 Pylontech accu's van 5 kWh ieder. De modbus van de Victron is gekoppeld aan HA.

Deze Victron regel ik mooi terug als ik mijn EV ga laden zodat de Pylontech's niet leeg getrokken worden. En regeld weer verder zodra mijn EV vol is dit via scripts op HA.

Omdat ik dus geen ruimte meer had vond ik de Venus wel een leuk speeltje voor erbij.

Mijn vraag is alsvolgt, ik heb ook de B2500 emu draaien op HA met de sensor van de p1 meter die op de thinclient zit waar HA op draait. Ik zie ook netjes dat het script luistert op beide poorten en emuleert de Shelly, maar de Venus ziet deze niet?

Komt dit dat het script alleen werkt met een HW P1 wifi dongle?
En mijn tweede vraag, ik zou graag de Victron sensor in HA die de critical loads doorgeeft als P1 waarde willen gebruiken voor de Venus te sturen.
Omdat de Victron volledig voeding geeft aan mijn huis en ook als backup fungeert.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik heb weinig tot geen programmeer kennis en dus afhankelijk van de meesters hier.
Alvast mijn complimenten voor de knappe koppen die dit speelgoed allemaal mogelijk maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7vXzixghUlCodnFrsyxgpZqPJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6Xp1XmLOtucOOgYewBmp6Vo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door spattex op 04-07-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
spattex schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:41:
Maar nu, op naar de volgende uitdaging. Ik weet niet of hier meer Tweakers zijn die al een bestaand systeem hebben langs de Marstek.

Mijn situatie is als volgt, ik heb in een beperkte ruimte waar geen plek meer is het volgende staan.
Het hart de Victron multiplus 48/5000 gekoppeld aan 3 Pylontech accu's van 5 kWh ieder. De modbus van de Victron is gekoppeld aan HA.

Deze Victron regel ik mooi terug als ik mijn EV ga laden zodat de Pylontech's niet leeg getrokken worden. En regeld weer verder zodra mijn EV vol is dit via scripts op HA.

Omdat ik dus geen ruimte meer had vond ik de Venus wel een leuk speeltje voor erbij.

Mijn vraag is alsvolgt, ik heb ook de B2500 emu draaien op HA met de sensor van de p1 meter die op de thinclient zit waar HA op draait. Ik zie ook netjes dat het script luistert op beide poorten en emuleert de Shelly, maar de Venus ziet deze niet?

Komt dit dat het script alleen werkt met een HW P1 wifi dongle?
En mijn tweede vraag, ik zou graag de Victron sensor in HA die de critical loads doorgeeft als P1 waarde willen gebruiken voor de Venus te sturen.
Omdat de Victron volledig voeding geeft aan mijn huis en ook als backup fungeert.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik heb weinig tot geen programmeer kennis en dus afhankelijk van de meesters hier.
Alvast mijn complimenten voor de knappe koppen die dit speelgoed allemaal mogelijk maken.
[Afbeelding]
De vraag hoe je het het beste kan combineren met de Victron laat ik even aan anderen over voor nu.

De emulator werkt met prima door een Shelly te emuleren. Heeft niet zo veel van doen met de HW P1 en ook de input sensoren zijn niet relevant. Ik weet niet hoe je infrastructuur is, maar de emulator moet wel op het hoofd netwerk zitten om zichtbaar te zijn voor de Venus. Dus als het een Docker container is, moet deze wel met --net=host gestart worden bijvoorbeeld. Misschien dat je ook poorten kan forwarden, maar dat durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
pascallj schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:55:
[...]

De vraag hoe je het het beste kan combineren met de Victron laat ik even aan anderen over voor nu.

De emulator werkt met prima door een Shelly te emuleren. Heeft niet zo veel van doen met de HW P1 en ook de input sensoren zijn niet relevant. Ik weet niet hoe je infrastructuur is, maar de emulator moet wel op het hoofd netwerk zitten om zichtbaar te zijn voor de Venus. Dus als het een Docker container is, moet deze wel met --net=host gestart worden bijvoorbeeld. Misschien dat je ook poorten kan forwarden, maar dat durf ik niet te zeggen.
Ik weet niet of het een container is, HA draait op een Thinclient met ssd. HA is gewoon bereikbaar op mijn netwerk met zijn eigen IP en via openvpn kan ik HA bekijken onderweg op de Android app.

Hmm HA zit op LAN en de Venus met de CT003 op een eigen router, maar wel in het zelfde netwerk 192.168.176.xxx

Waar zou ik dan moeten kijken waar het probleem zit, ik had in het begin de sensor gelinkt van de Victron modbus als p1 in het B2500 script, maar dat pakte hij niet.

Dit is de opstart log van het B2500 emu script.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv7z8x94q_6w3wP_mGmxAuTHpJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpO38EbyjXhaUKsV6dvQ2vhw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door spattex op 04-07-2025 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek

code:
1
2
3
4
5
6
            data:
            target:

Zoals pascallj al aangaf zijn er twee entiteiten voor laden en ontladen.

Het werkt als volgt:

Charge
1) set RS485 control mode to enable
2) set forcible charge power (0-2500)
3) set forcible charge/discharge to charge

Discharge
1) set RS485 control mode to enable
2) set forcible discharge power (0-2500)
3) set forcible charge/discharge to discharge

Stop
1) set forcible charge/discharge to stop
2) set RS485 control mode to disable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:38
spattex schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:35:
[...]

Ik weet niet of het een container is, HA draait op een Thinclient met ssd. HA is gewoon bereikbaar op mijn netwerk met zijn eigen IP en via openvpn kan ik HA bekijken onderweg op de Android app.

Hmm HA zit op LAN en de Venus met de CT003 op een eigen router, maar wel in het zelfde netwerk 192.168.176.xxx

Waar zou ik dan moeten kijken waar het probleem zit, ik had in het begin de sensor gelinkt van de Victron modbus als p1 in het B2500 script, maar dat pakte hij niet.

Dit is de opstart log van het B2500 emu script.
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je meerdere devices tegelijkertijd emuleerd? Hoe ziet je yaml configuratie eruit?
Dit werkt bij mij. Letop dat je verbruik en productie sensoren in W zijn, niet in kW

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
power_input_alias: >-
  sensor.energieverbruik_fase_l1,sensor.energieverbruik_fase_l2,sensor.energieverbruik_fase_l3
power_output_alias: >-
  sensor.energieproductie_fase_l1,sensor.energieproductie_fase_l2,sensor.energieproductie_fase_l3
poll_interval: 1
disable_absolute_values: false
device_types: shellypro3em
throttle_interval: 0
log_level: info

MTVenusV151+esp32RS485+ShellyEmulatie·18ZP 6*APS 5.9WP·EaseeHome·MG4lux2023·ThemaV 7kW+esp32RS485

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LodeBo
spattex schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:47:
Waarbij geel plus is, blijven ze nu dit wijzigen of is dit een fout.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
RS485 is een differentieel signaal dus op rood en geel meet je altijd spanning maar dit is geen voeding.
Het zijn de twee zwarte draden waar de spanning op zit. Even doormeten voor de plus en min.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07 22:16
Heb hier heel wat elektronica materiaal liggen, maar natuurlijk niks dat gelijk is aan hetgeen hier in de startpost staat. Mij dus even bezig gehouden met wat ik wel heb liggen.

- ESP32 C3 SuperMini module
- RS-485 naar RS-232 omvormer

Dat met wat draadjes aan elkaar gekoppeld en in een 3D print behuizing gestoken. De SP17 connector die bij de batterij zit heb ik hergebruikt. Je kan die uit elkaar draaien en mijn behuizing draait er ook gewoon op.
Het geheel is kleiner dat de connector van de netspanning, dus ik moet normaal geen schrik hebben dat er iets aan blijft haken en het af breekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBF6NqGZvFv5qmih8RTaNeUi8Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPIDf46Mdtn7mSebnQYqqCuT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2v_H6Bk9xYgtj1rRDkaXXorpGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMG8vVsvJGtAvyHkqcKRug4F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51dHAD54MtpegwXbaB2x1uDP2iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0b3mbP09EOi9mQbyM3bHcKmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jORVQU1aLLAqN2RwzSSM4_2K3gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwgRbAQ5sOYW5jo5sPMkBXVd.jpg?f=fotoalbum_large

3D FIles:
https://www.printables.co...nus-e-v2-modbus-connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:19
Even een klein vraagje tussendoor; Schijnbaar zit in Homeassistant 2025.7.1 een nieuwe modbus versie (3.9.x) en nu lees ik her en der dat modbus hierdoor nogal wat problemen geeft, of kan geven. Dus de vraag voordat ik op de upgrade knop druk: Heeft iemand al de laatste versie HA en werkt het met modbus (i.c.m. Elfin EW11) nog steeds stabiel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:39
Ik gebruik de M5stack voor Marstek op 2025.7.1 en deze is stabiel.

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aroha
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-07 08:53
De sensoren van mijn Lilygo zijn dikwijls niet beschikbaar in HA.
Ik gebruik de standaardoplossing uit de TS, nog iemand last van?

De wifi is een apart 2,4ghz iot netwerk op een unify dreammachine, dus dat zou alvast in orde moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:05
Aroha schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:32:

De wifi is een apart 2,4ghz iot netwerk op een unify dreammachine, dus dat zou alvast in orde moeten zijn.
Hier ook af en toe niet beschikbaar, hoeveel Db staat de wifi in de Lilygo? Schomelt bij mij tussen -60 en -75 Db wifi ontvangt Lilygo is niet goed, ik ga eens kijken of ik wifi antenne uit oude laptop kan monteren.
Maar eens ingesteld kijk ik er eigenlijk niet veel meer naar ;)

🇧🇪3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) V151, CT003 (v116) , Lilygo+HA, DM XS212,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
gmj2 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:25:
Even een klein vraagje tussendoor; Schijnbaar zit in Homeassistant 2025.7.1 een nieuwe modbus versie (3.9.x) en nu lees ik her en der dat modbus hierdoor nogal wat problemen geeft, of kan geven. Dus de vraag voordat ik op de upgrade knop druk: Heeft iemand al de laatste versie HA en werkt het met modbus (i.c.m. Elfin EW11) nog steeds stabiel?
Weet niet of het iets met elkaar te maken heeft maar sinds ESPHome update 2025.6.3 is de wifi ontvangst van de Lilygo bij mij slechter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Aroha schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:32:

Dat Lilygo sensoren niet beschikbaar zijn in HA is niet normaal.
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- zwakke wifi verbinding met router
- problemen met dynamische IP adressen
- onderbrekingen in HA zelf door andere integraties
- zwakke 5V voeding Lilygo
- hardware issues
-...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aroha
Hometek schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Dat Lilygo sensoren niet beschikbaar zijn in HA is niet normaal.
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- zwakke wifi verbinding met router
- problemen met dynamische IP adressen
- onderbrekingen in HA zelf door andere integraties
- zwakke 5V voeding Lilygo
- hardware issues
-...?
ik heb ook de indruk dat het issue zich voordoet sinds een esphome update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
tinamar schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:59:
[...]
Hier ook af en toe niet beschikbaar, hoeveel Db staat de wifi in de Lilygo? Schomelt bij mij tussen -60 en -75 Db wifi ontvangt Lilygo is niet goed, ik ga eens kijken of ik wifi antenne uit oude laptop kan monteren.
Maar eens ingesteld kijk ik er eigenlijk niet veel meer naar ;)
Ik zie bij mij ook een invloed van de batterijen zelf op het wifi signaal.

Hieronder het wifi signaal van batterij 1 en 2.
21:30 Batterij 1 gaat van auto naat manual, Batterij 2 gaat van manual naar auto
08:15 Batterij 1 gaat van manual naar auto, Batterij 2 gaat van auto naat manual
Batterij 2 staat direct bij de schakelkast en stopcontacten.
Het soms zwakke signaal van batterij 2 geeft tot nog toe geen problemen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1cdMlMIVhbJd52PXxQvISEoknk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gi3rH0OxLtvhzwgzgYP790YV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lFwK-m3B7vJ71SEYCuNpNJQxOI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EoJoyJykA0pR2duByU2xlepe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
Hier altijd NOM
Update ESPHome rond 13h en wifi verslechterd met +/- 10 dBm
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqlLYwH6IUckOofc4fSvipWEgiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wvWVOs4atgBOfVO8tIGXHF1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
die van mij zit altijd rond de -47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrziKe_L99ObX8AWcoB5MFe9xsI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ksrkLTjkc9OU3KUjdBR33muw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan oudere esphome versies installeren om iets terug opnieuw te compilen en te vergelijken.
https://github.com/khenderick/esphome-legacy-addons

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aroha
Update: "lock to access point" UIT gezet op de unifi controller

Lilygo is geconnecteerd met hetzelfde AP, maar de verbinding is stabiel nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12

code:
1
2
3
4
5
6
            data:
            target:

offtopic:
_/-\o_ O+ dankjewel!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrein86
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07 22:31
Super bedankt voor dit mooie project! Inmiddels heb ik alles up & running.

Ik vroeg me alleen af: laat iedereen de aansturing (bijvoorbeeld NOM) nu via HA lopen? Zo ja, zijn daar voorbeelden van waarop verder gebouwd kan worden? Ik kon op het forum of in de GitHub-repo niet echt iets bruikbaars vinden (of ik heb er overheen gekeken, sorry!).

Ik begrijp natuurlijk dat iedereen een andere situatie heeft. Zelf dacht ik bijvoorbeeld aan: overdag laden met overschot en ’s nachts naar NOM.

Kortom, is er iets van een NOM-automation of een voorbeeld dat als startpunt kan dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:31
Is overdag (evident) laden op overtollige zonnestroom soms niet NOM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@djrein86
Ik gebruik node red daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
Ik heb hier over na zitten denken, maar zou toch niet de NOM regeling via Modbus willen. Ik denk dat al die wijzigingen in parameters elke zoveel seconde wel een aanslag zijn op het flash geheugen. Kwam vandaag via de hame relay pagina op een MQTT API document van Marstek (voor de B2500), waarbij van alle opties die via MQTT worden gewijzigd, bij stond welke wel, en welke niet in het flash worden opgeslagen. Oftewel, er is daar dus wel over nagedacht.

Nu is dat via Modbus dus wel een beetje anders, maar totdat we weten welke parameters veilig zijn om vaak te wijzigen, zou ik dat niet doen. Mocht je zelf NOM willen regelen, ben je denk ik beter uit de B2500 emulator te gebruiken en de input waardes te manipuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
@djrein86 , Ik zou gewoon de NOM van de Marstek gebruiken. Ik heb 2 simpele triggers in HA gezet die 's ochtends de teruglever vermogen op 0 zet (maar dus wel gewoon NOM blijft doen voor het laden van de batterij) en dan rond 17:00 uur het vermogen weer op de oude waarde zet. Dus overdag alleen laden met overtollige stroom van zonnepanelen, en alleen NOM ontladen in de avond en nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
gmj2 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:54:
@djrein86 , Ik zou gewoon de NOM van de Marstek gebruiken. Ik heb 2 simpele triggers in HA gezet die 's ochtends de teruglever vermogen op 0 zet (maar dus wel gewoon NOM blijft doen voor het laden van de batterij) en dan rond 17:00 uur het vermogen weer op de oude waarde zet. Dus overdag alleen laden met overtollige stroom van zonnepanelen, en alleen NOM ontladen in de avond en nacht.
Kan je die delen? Ben wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
mgiebels schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:15:
[...]

Kan je die delen? Ben wel benieuwd
Jazeker. Als eerste, ik gebruik de Elfin EW11 modbus oplossing. Voor de power control in de martstek.yaml file zie mijn vorige post:
gmj2 in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Voor de triggers is er nog een scriptje nodig in de .yaml file onder de "SCRIPTS" sectie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    mtbat1_disable_discharge_nom:
      alias: MTbat1 set discharge power to 0
      description: Set the discharge power to 0
      icon: mdi:battery-charging-20
      sequence:
        - choose:
            - conditions:
                - condition: numeric_state
                  entity_id: input_number.mtbat1_setmax_discharging_power
                  above: -1
                  below: 801
              sequence:
                - action: modbus.write_register
                  data:
                    hub: MarstekVenus
                    address: 44003
                    slave: 1
                    value: "0"

En dan 2 automatiseringen toevoegen in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6Ts2huMELKcLIIaSHKgMBapDPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YstokY5ANqDYlf1oCPGdpWTt.png?f=fotoalbum_large

De eerste: power op 0 in de ochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9p1ohK8diMh-oLcWVso1x3fndQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SKsXVQjILrQhMevkCsEKMIDa.png?f=fotoalbum_large

En dan savonds weer instellen op de oude waarde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zRxBAjjuxv27-AYgMtDviGixN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xK2VLkUU8sZb74jFBK5uoShw.png?f=fotoalbum_large

NB: Mijn batterij zit op gedeelde groep, dus ik heb ontalden op max. 800W staan,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
gmj2 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:25:
Werkt hier zonder issues met Elfin EW11B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
Aroha schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:44:
Update: "lock to access point" UIT gezet op de unifi controller

Lilygo is geconnecteerd met hetzelfde AP, maar de verbinding is stabiel nu.
Raar maar hier ook hetzelfde gedaan op asus zenwifi xd6 en lilygo terug 10 dBm betere ontvangst :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisLammar
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:54
pascallj schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:36:
Ik heb hier over na zitten denken, maar zou toch niet de NOM regeling via Modbus willen. Ik denk dat al die wijzigingen in parameters elke zoveel seconde wel een aanslag zijn op het flash geheugen. Kwam vandaag via de hame relay pagina op een MQTT API document van Marstek (voor de B2500), waarbij van alle opties die via MQTT worden gewijzigd, bij stond welke wel, en welke niet in het flash worden opgeslagen. Oftewel, er is daar dus wel over nagedacht.

Nu is dat via Modbus dus wel een beetje anders, maar totdat we weten welke parameters veilig zijn om vaak te wijzigen, zou ik dat niet doen. Mocht je zelf NOM willen regelen, ben je denk ik beter uit de B2500 emulator te gebruiken en de input waardes te manipuleren.
Oei? Kan je dat document delen in dit forum? Ik dacht dat jij ook NOM via de Modbus regelde? Ik werk al enkele maanden met een routine (pyscript/Home Assistant) die om de 6 seconden de gegevens wijzigt en dat werkt prima. Ik ben trouwens bezig de routine te verfijnen en sneller updates uit te voeren (rekening houdende met het verwacht ingesteld vermogen en werkelijk vermogen, sneller in te spelen in wijzigingen in het totaal vermogen). Al een paar keer proef gedraaid voor 15 minuten en dat ging toch redelijk OK.

3 (phase) Marstek Venus 5,12kWh V148 - HomeWizard P1 - 3 Lilygo Modbus HA Integration

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
JorisLammar schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:39:
[...]

Oei? Kan je dat document delen in dit forum? Ik dacht dat jij ook NOM via de Modbus regelde? Ik werk al enkele maanden met een routine (pyscript/Home Assistant) die om de 6 seconden de gegevens wijzigt en dat werkt prima. Ik ben trouwens bezig de routine te verfijnen en sneller updates uit te voeren (rekening houdende met het verwacht ingesteld vermogen en werkelijk vermogen, sneller in te spelen in wijzigingen in het totaal vermogen). Al een paar keer proef gedraaid voor 15 minuten en dat ging toch redelijk OK.
Nee ik handel op dynamische contracten via Modbus. Daarvoor hoef ik alleen de 'Forcible' acties te gebruiken en die zijn hoogstwaarschijnlijk volatile, dus daarbij wordt niets opgeslagen.

Dit is de link die ik via hame-relay heb ontdekt: https://eu.hamedata.com/e...ex.html?version=2#topic11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:58
pascallj schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:36:

Beetje overbodig voorzichtig.

Ik stuur via modbus alles aan (NOM, bijkopen, kopen/verkopen) en heb -zoals je zelf beschrijft- alleen de "forcibles" nodig en die zullen volatile zijn (dus niet in het flash geheugen worden opgeslagen). Anders zou HAMAS met zijn eigen NOM-besturing hetzelfde probleem hebben 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door JanAllElectric op 07-07-2025 10:48 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
JanAllElectric schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Beetje overbodig voorzichtig.

Ik stuur via modbus alles aan (NOM, bijkopen, kopen/verkopen) en heb -zoals je zelf beschrijft- alleen de "forcibles" nodig en die zullen volatile zijn (dus niet in het flash geheugen worden opgeslagen). Anders zou HAMAS met zijn eigen NOM-besturing hetzelfde probleem hebben 8)7
Waar baseer je dat op? Heb je data over hoe het geschreven wordt naar het flash geheugen? Zo niet, kan je niet zeggen dat het 'overbodig' voorzichtig is. Fijn dat het bij jou na een klein half jaar nog werkt, maar dat zegt natuurlijk niets.

Je weet ook niet hoe andere NOM besturingen werken, wij hebben geen officiële Modbus datasheet. Misschien zijn er zowel volatile als non-volatile registers (dit is dus wel zo bij de B2500 beschreven in het document wat ik linkte). De Forcible acties zijn volatile, maar de 'Power' waardes volgens mij niet. Die heb je nodig met NOM om het aan te passen.

[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 07-07-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
En omdat bovenstaande relatief eenvoudig te testen is, heb ik Forcible Charge op 300 W gezet, Modbus losgetrokken, de Maestro uitgezet, de stekker eruit getrokken en gewacht tot hij helemaal uit was (geen Bluetooth verbinding meer).

Toen ik hem weer aanzette en Modbus weer had aangesloten, waren de Forcible instellingen gewoon nog aanwezig. Dus of de Marstek was toch niet helemaal afgesloten, of de instellingen worden gewoon opgeslagen. RS485 control was wel automatisch uitgeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spattex
Nou als het goed is, werkt hier nu alles na behoren.
Ik wil alvast iedereen bedanken die al dit moois mogelijk gemaakt hebben!

Mijn situatie nog even in het kort, ik heb reeds een Victron systeem met 15kWh. Deze regelt geheel de stroom voorziening in mijn huis en zorgt op dit moment voor 0 op de meter. Aangezien de ruimte te klein is om nog meer te plaatsen heb ik voor de Marstek gekozen omdat deze voor mij overal te plaatsen is.

Er moest een koppeling komen met de Victron, zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Volgens mij heb ik het nu voor elkaar. De Marstek wordt d.m.v. de Lilygo en modbus aangestuurd via HA. De NOM regel ik nu via de B2500 emu (werkt nu volledig) en als input gebruik ik de sensor van de Victron met de kritische belasting.

Dit omdat de Victron deze taak op zich neemt en de Marstek hier een beetje van slag raakt. Met een aantal condities in HA regel ik dat als de SOC van het Victron systeem boven de 95% en de zon opbrengst 2500W is, schakel dan de Marstek in op laden SOC met een voorlopig maximale waarde van 1500W.

Voor het ontladen van de Marstek gebruik ik de B2500 als P1 meter, maar de input sensor is die van Victron kritische belasting op L1. De condities zijn dan als volgt, als het 17 uur is geweest en de zon opbrengst is lager dan 400W en het Victron systeem heeft nog steeds 95% SOC. Dan schakel de Marstek vrij op bediening via RS485 en zet mode op anti-feed.

Er zal best nog het 1 en ander gefine tuned moeten worden, maar voor dit moment even gaan testen om te kijken of het allemaal gaat werken zoals ik het bedoeld heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO7IYVdfvSkAenNcPPm-14y5B48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbWm1S78oyhFSm7lHmwNRGUW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSQXumepEWKaRtLJiiPo7eXLpnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQLWwA3QHgnzXF8KE7GpthNP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF00fFc_bYMNNKcd9rH3gaIIH6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7nHGbf3GMkz2gZ5WZvwBS3U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door spattex op 07-07-2025 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Ik had de Lilygo wat hoger geplaatst op de Marstek zodat deze net een beter en stabiel WIFI heeft. Voorheen viel de verbinding nog wel eens weg en branden het ledje rood.

Ik moet zeggen wel een mooie toevoeging zodat je op afstand kan zien dat de verbinding intact is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HerEGraoysILrMTgx4e2iEgktg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlStcrm0GlNzt6SeQF7QV2qi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex3OvKigdoroj60Z_d4J6afoFKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bDrWiZ7JDbOlh6xZfyHYuq0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
pascallj schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Waar baseer je dat op? Heb je data over hoe het geschreven wordt naar het flash geheugen? Zo niet, kan je niet zeggen dat het 'overbodig' voorzichtig is. Fijn dat het bij jou na een klein half jaar nog werkt, maar dat zegt natuurlijk niets.

Je weet ook niet hoe andere NOM besturingen werken, wij hebben geen officiële Modbus datasheet. Misschien zijn er zowel volatile als non-volatile registers (dit is dus wel zo bij de B2500 beschreven in het document wat ik linkte). De Forcible acties zijn volatile, maar de 'Power' waardes volgens mij niet. Die heb je nodig met NOM om het aan te passen.
Je hebt bij Modbus aansturing alleen de "forcibles" nodig. Power wordt alleen uitgelezen.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
JanAllElectric schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:55:
[...]

Je hebt bij Modbus aansturing alleen de "forcibles" nodig. Power wordt alleen uitgelezen.
Ik had het over de 'Forcible (Dis)charge power' waardes. Die blijven gewoon bewaard na een reboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
pascallj schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:01:
[...]

Ik had het over de 'Forcible (Dis)charge power' waardes. Die blijven gewoon bewaard na een reboot.
Welke volatile "forcibles" blijven dan over? Dan heb je alleen nog "forcible Charge/Discharge". Daar heb je voor NOM niet voldoende aan. Maar ok. rest my case.

chatGPT:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
In een thuisaccu is de frequentie en hoeveelheid van schrijfacties meestal beperkt, bijvoorbeeld:

Gegevens    Schrijffrequentie   Omschrijving
Firmware/config Zelden  Alleen bij update of reset
Event logs (fouten, storingen)  Bij gebeurtenis Meestal paar keer per dag of week
SOC logging / metingen  Elke paar seconden – minuten    Vaak in RAM of FRAM, soms flash

📌 Goed ontworpen systemen loggen tijdelijk in RAM en schrijven pas na aggregatie of bij afsluiten naar flash.

Dan maar hopen dat de Marsteks goed ontworpen zijn O-)

[ Voor 47% gewijzigd door JanAllElectric op 07-07-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
JanAllElectric schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:09:
[...]

Je spreekt je zelf tegen in jouw eigen chats. Welke volatile "forcibles" blijven dan over? Dan heb je alleen nog "forcible Charge/Discharge". Daar heb je voor NOM niet voldoende aan. Maar ok. rest my case.
Nee niet helemaal, ben hooguit niet volledig geweest. Mijn assumptie was dat alleen Forcible Acties (Charge, Discharge, Stop) volatile was en de Forcible Power waardes niet. Maar na testen blijkt dat niets bewezen volatile is. Alles blijft bewaard na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsXgAmEs
  • Laatst online: 11-07 01:19
Ik had nog een M5stack Core2 met een IoTBase CatM extension board liggen. De RS485 pinnen kan ik niet vinden, alhoewel de handleiding zegt RX=G13 (GPIO13) en TX=G15 (GPIO15) . Heb een signal analyser aangesloten op de RX en TX met Saleae software, maar ik zie slechts ruis. Als ik het programma upload krijg ik de melding GPIO15 is een strapping pin. Heeft iemand ervaring met deze configuratie en weet wat de pinouts voor de RS485 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
MsXgAmEs schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 00:24:
Ik had nog een M5stack Core2 met een IoTBase CatM extension board liggen. De RS485 pinnen kan ik niet vinden, alhoewel de handleiding zegt RX=G13 (GPIO13) en TX=G15 (GPIO15) . Heb een signal analyser aangesloten op de RX en TX met Saleae software, maar ik zie slechts ruis. Als ik het programma upload krijg ik de melding GPIO15 is een strapping pin. Heeft iemand ervaring met deze configuratie en weet wat de pinouts voor de RS485 zijn?
Als ik de website goed lees is het G19 en G2. Staat onderaan op de pagina van het extension board een tabel waarmee je het kan pairen met de Core2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsXgAmEs
  • Laatst online: 11-07 01:19
Ja, ook al geprobeerd. G2 geeft ook de error dat het een strapping pin is. Hier is ook meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:50
superduper1969 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:35:
[...]

In de startpost staat ook een PoE-Ethernet variant van de Lilygo.
Dit lijkt me handiger tenzij je van een uitdaging houdt.
@superduper1969 Bedankt voor de uitgebreide en leerzame beschrijving.
Vooral dat bijgeleverde "standaard" modbus kabeltje van de Marstek V2 zou al een uitdaging geweest zijn.
Zal wel door een kleurenblinde in elkaar gezet zijn...

Installatie van de Pusr-DR134 was eigenlijk echt een peuleschil en in notime worden de Marstek registerwaarden geleverd in MQTT/Mosquito.

Ik gebruik echter Domoticz dus vandaar ook de eigen weg.
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste