Experia WiFi okgekeerd gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 08:33
Situatieschets:

KPN box 12 in de meterkast van het huis, diverse bedrade aansluitpunten door het huis heen.
WiFi op de laptop werkt op zich prima, ook in de geschakelde garage en de zolder van deze garage.
Op de garagezolder heb ik een hobbyruimte waar wat oude equipment staat (o.a. een winXP machine).

Soms moet deze oude zooi even aan het internet (ik weet het, niet veilig en zo). Op dit momenent los ik dat met een USB wifi adapter (802.11n) in de XP PC, echter kom ik daarmee niet rechtstreeks op de box 12 (netwerk wordt niet herkend). Als ik mijn "reserve" experia Wifi aansluit op de bovenverdieping van het huis krijg ik wel mijn Wifi netwerk op de XP machine te zien en kan ik daar ook mee verbinden. Conclusie is momenteel dat de zender in de box 12 niet sterk genoeg is voor de te overbruggen afstand. Tot zover OK en kan ik de Wifi verbinding op de XP machine in accespoint gebruiken om zo een "netwerk" op de garagezolder te creeren.

Nu is de vraag eigenlijk of ik de Experia WiFi ook onbedraad op de garagezolder kan zetten en als "Wifi-repeater" de 2 ethernet uitgangen van signaal te voorzien zodat ik de XP machine niet aan hoef te zetten?
In omgekeerde mode zoals deze eigenlijk bedoeld is. Een soort hotspot voor de ethernetpoorten van de experia Wifi. Of heeft een andere oplossing behalve een extra kabel trekken voor de momenten waar dat nodig is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
MzKzM73 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:07:
Nu is de vraag eigenlijk of ik de Experia WiFi ook onbedraad op de garagezolder kan zetten en als "Wifi-repeater" de 2 ethernet uitgangen van signaal te voorzien zodat ik de XP machine niet aan hoef te zetten?
In omgekeerde mode zoals deze eigenlijk bedoeld is. Een soort hotspot voor de ethernetpoorten van de experia Wifi. Of heeft een andere oplossing behalve een extra kabel trekken voor de momenten waar dat nodig is.
Je bedoelt een WiFi bridge?

Ethernet RJ45 draadloos aansluiten op netwerk
WiFi signaal omzetten naar RJ45
WiFi naar utp zonder extended signaal

De zwarte Experia Wifi's kunnen dat niet zelf, die werken alleen bedraad.
Gebruik ik ook wel eens om een ethernet verbinding te maken, maar meestal doe ik het via Powerline.

Andere optie is een dus een Powerline verbinding ertussen.

• MzKzM73
The_Doman schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:58:
[...]

Je bedoelt een WiFi bridge?

Ethernet RJ45 draadloos aansluiten op netwerk
WiFi signaal omzetten naar RJ45
WiFi naar utp zonder extended signaal

De zwarte Experia Wifi's kunnen dat niet zelf, die werken alleen bedraad.
Gebruik ik ook wel eens om een ethernet verbinding te maken, maar meestal doe ik het via Powerline.

Andere optie is een dus een Powerline verbinding ertussen.
Die bedoel ik blijkbaar :D

Bedenk me overigens net dat ik ook nog een KPN experiabox V8 en V10 heb liggen ergens, er staat me iets van bij dat ik die wel in bridge mode te zetten zijn. Zal dat eerst nog eens proberen alvorens ik weer een stukje "nieuwe" hardware aanschaf. Blijf het overigens vreemd vinden dat ik op de XP machine wel de halve straat kan ontvangen inclusief de bus als die langrijd, maar niet mijn eigen modem :D
Powerline blijf ik even vandaan.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:27
Staat misschien in je experiabox oude linkrates uitgeschakeld? (Bv 802.11bgn uit)

Of hij staat op kanaal 13, dat kan ook nog wel etteren

Of wifi6 uit en op op 802.11b+g+n (2.4GHz) en 802.11ac (5GHz). (Als test want is wel wat zonde)

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 12-12-2024 21:38 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• The_Doman
  • Nu online
MzKzM73 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:24:
Blijf het overigens vreemd vinden dat ik op de XP machine wel de halve straat kan ontvangen inclusief de bus als die langsrijd, maar niet mijn eigen modem :D
Ja, ik herken dat probleem wel. :)
Bij de nieuwe Sagemcom modems (KPN, Ziggo, Odido enz) is het WiFi signaal niet meer compatible/zichtbaar met bepaalde oudere Wifi adapters.
Speciaal met Realtek WiFi adapters is er geen oplossing.

Ziggo Sagemcom Wifi: Realtek adapters zien geen signaal meer
Wifi netwerk niet gevonden
Recent topic nog op Ziggo Community:
Ziggo Community: Waarom vindt Macbook netwerk niet na installatie Sagemcom modem?

Welke adapter gebruik je op die XP PC?

[ Voor 18% gewijzigd door The_Doman op 12-12-2024 22:15 ]

• MzKzM73
De Wifi linkrates had ik al even mee gespeeld, evenals de bandbreedte maar dat hielp helaas niet.

Het betreft een Realtek 8188 (CU volgens mij) maar het zou ook kunnen dat ik niet bepaald de laatste drivers geinstalleerd heb momenteel.
Maar goed, met een wifi bridge ben ik ook gewon van het probleem af en hoef ik bovendien die XP machine niet meer aan het net te houden.

• laurens0619
Ook wifi6 uitgezet? Kanaal gecontroleerd?

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 12-12-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
laurens0619 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:27:
Ook wifi6 uitgezet? Kanaal gecontroleerd?
Zekers, kanaal 1 en 5 geprobeerd, (5GHz staat op 100) op zowel 20 als 40MHz voor beide zenders.
Dadelijk nog maar eens even stoeien met andere drivers, misschien dat dat nog iets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
MzKzM73 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:22:
[...]

Zekers, kanaal 1 en 5 geprobeerd, (5GHz staat op 100) op zowel 20 als 40MHz voor beide zenders.
Dadelijk nog maar eens even stoeien met andere drivers, misschien dat dat nog iets oplevert.
en ook 802.11ax uitgezet en op 802.11ac gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
MzKzM73 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:22:
Deze topics nu bekeken?
Realtek 8188 + Sagemcom gaat niet werken, er is geen driverupdate beschikbaar!
Dat probleem speelt al jaren.
Zie ook nog dit topic met Realtek 8188/XP
Ziggo Community: Geen draadloos netwerk vindbaar (Realtek 8188)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
De KPN box 12 laat zich geen oude linkrate uitzetten, enkel nieuwe. Maar inderdaad ook geprobleerd, all the way back to 802.11b zonder resultaat helaas.

Topics reeds doorgelezen, dadelijk eens proberen met de experiaboxen of desnoods een RPi een wifi bridge te creëren voordat ik er 1 aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:36:
[...]

Deze topics nu bekeken?
Realtek 8188 + Sagemcom gaat niet werken, er is geen driverupdate beschikbaar!
Waarom "Sagemcom" benadrukken?

De compatibiliteitsissue is met Broadcom WiFi-6 NICs, zoals inderdaad door recente Sagemcom ontwerpen gebruikt worden, maar zeker niet exclusief.

Het is overigens sterk de vraag of het wel aan de Broadcom kant mis gaat: in kader van backwards compatibility stelt 802.11 (het WiFi-standaard) dat een station dat een information element in bijvoorbeeld een beacon niet herkent, dat element moet negeren. De Realtek legacy drivers herkennen eea aan WiFi-6 niet (logisch, want ze zijn van voor WiFi-6), maar in plaats van te negeren en gewoon zichtbaar maken en verbinden indien gewenst laten ze hele netwerk niet zien. Dat zou Realtek moeten fixen, maar doen ze niet want out-of-support oude meuk...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MzKzM73 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:26:
De Wifi linkrates had ik al even mee gespeeld, evenals de bandbreedte maar dat hielp helaas niet.

Het betreft een Realtek 8188 (CU volgens mij) maar het zou ook kunnen dat ik niet bepaald de laatste drivers geinstalleerd heb momenteel.
Maar goed, met een wifi bridge ben ik ook gewon van het probleem af en hoef ik bovendien die XP machine niet meer aan het net te houden.
Dat is maar de vraag. Focus ligt in dit topic op compatibility, maar begin eens met signaal. Je zei in je topicstart: "dat de zender in de box 12 niet sterk genoeg is voor de te overbruggen afstand". Dat is vanaf begande grond naar zolder helemaal niet gek. Het ligt ook niet aan de Box 12 - WiFi-apparaten zijn gebonden aan wettelijke maximale zendvermogens dus een ander apparaat op dezelfde plek zou het ook niet doen.

Je hebt op bovenverdieping (dus ongeveer halverwege tussen Box 12 en client) een Experia WiFi gehangen. Halverwege is voor het repeaten van signaal doorgaans de ideale plek (voorzover repeaten een goed idee is - je offert bandbreedte en latency op voor dekking): die Experia vangt half signaal op van de Box 12 en zendt het weer op vol signaal uit, waardoor je half signaal hebt op zolder wat genoeg is om mee te verbinden.

Stel je plaatst op zolder een bridge zonder die Experia op bovenverdieping - die zou exact even weinig signaal krijgen vanaf box 12 op benedenverdieping als je PC het nu doet. Misschien dat je een paar dBm meer kunt krijgen door met de plaatsing te spelen, maar het blijft rommelen in de uiterste marge van het signaal.

Waarom niet gewoon die Experia op bovenverdieping laten staan? Idealiter bedraad op de Box12 aangesloten, maar zelfs als repeater gaat het beter werken dan een wireless bridge op zolder zonder iets anders daartussen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
dion_b schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:36:
[...]

Dat is maar de vraag. Focus ligt in dit topic op compatibility, maar begin eens met signaal. Je zei in je topicstart: "dat de zender in de box 12 niet sterk genoeg is voor de te overbruggen afstand". Dat is vanaf begande grond naar zolder helemaal niet gek. Het ligt ook niet aan de Box 12 - WiFi-apparaten zijn gebonden aan wettelijke maximale zendvermogens dus een ander apparaat op dezelfde plek zou het ook niet doen.

Waarom niet gewoon die Experia op bovenverdieping laten staan? Idealiter bedraad op de Box12 aangesloten, maar zelfs als repeater gaat het beter werken dan een wireless bridge op zolder zonder iets anders daartussen.
Dat de zender niet sterk genoeg zou zijn was mijn eerste -wellicht wat voorbarige- conclusie, het kan net zo goed zijn dat de ontvanger niet "sterk" genoeg is. Het blijft echter wel vreemd dat hier 2 laptops en een tablet op dezelfde zolder wel gewoon het signaal kunnen vinden en de XP machine zelfs de Samsung IOT koelkast van 1 van de buren (vrijstaand) kan "zien". Dat maakt in mijn optiek het realtek -sagecom/broadcom probleem een stuk plausibeler.

Reden dat ik geen permanente verbinding wens is omdat de meeste hardware in de hobbyruimte nogal..."antiek" is en dus al jaren -zo niet decenia- geen beveiligingsupdates hebben gekregen.
Enige moderne is een NVR en die hoeft niet continue aan het internet, enkel om zo nu en dan de IPcamera's te updaten.
Voor snelheid hoeft het overigens allemaal niet, met de huidige houtje-touwtje oplossing zit ik met 30kb/s en dat werkt prima/snel genoeg voor mijn doel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je kunt ook dit kopen
https://www.action.com/nl...nk-wifi-versterker-ac750/

Kijken of het repeated 2.4ghz dan wel tevoorschijn komt
OF je gebruikt het als Wifi client, kabeltje naar je XP machine (als die ethernet aansluiting heeft en geen BNC :+)

edit:
met onder! beter eentje met utp poort erbij kopen :)
uitvoering: TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (V1/V2)

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 13-12-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
laurens0619 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:30:
Je kunt ook dit kopen
https://www.action.com/nl...nk-wifi-versterker-ac750/

Kijken of het repeated 2.4ghz dan wel tevoorschijn komt
OF je gebruikt het als Wifi client, kabeltje naar je XP machine (als die ethernet aansluiting heeft en geen BNC :+)
Een extra Repeater/AP is inderdaad dan de meeste eenvoudige oplossing.
Maar dan beter niet die genoemde RE-190 omdat deze geen LAN poort heeft en dus niet als AP/WiFi Bridge gebruikt kan worden.

Zie bijvoorbeeld dit topic waar een Repeater de oplossing was bij een ander soort compatibiliteitsprobleem:

Ziggo Community: Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?
Pagina: 1