Ziggo Sagemcom Wifi: Realtek adapters zien geen signaal meer

Pagina: 1
Acties:

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:15
Realtek Wifi adapters kunnen het Sagemcom SSID (2,4Ghz) niet meer vinden?

Bij een kennis is vorige week donderdag haar oude (witte) Ziggo smartmodem vervangen door de nieuwe Sagemcom.
Nu trof ik daar de vervelende situatie aan dat haar laptop niet meer verbonden was met Wifi.
De monteur had als “oplossing” een ("hele dure") netwerk kabel achter gelaten om hier de laptop maar mee te verbinden.

Nu is er blijkbaar een probleem met de Realtek Wifi kaart van de laptop in combinatie met het nieuwe Sagecom modem.
Het SSID van de Sagemcom is daarmee helemaal niet te vinden?
Handmatig proberen te verbinden en aanpassingen van de Wifi instellingen in het Sagecom modem hebben geen resultaat gehad.
De naburige Wifi SSID’s van (KPN/Oude Ziggo modems/AP's/versterkers etc) zijn wel prima zichtbaar.

Testen met een andere laptop en enkele USB Wifi dongles die ook toevallig op Realtek gebaseerd waren geven hetzelfde probleem:
Geen WiFi zichtbaar en geen mogelijkheid om verbinding te maken met de Sagemcom.
Het probleem heb ik ook geconstateerd op een ander adres waar ook een Sagemcom modem aanwezig was.

Het betreft hier de volgende Realtek WiFi (2,4Ghz) adapters:

RTL8188CE 802.11n PCI-E (2 laptops)
RTL8188CU 802.11n USB adapter
RTL8192CU 802.11n USB adapter

Up/downgraden van de drivers uiteraard nog geprobeerd zover dat mogelijk was, maar dat gaf geen verschil.
Er is geen geen SSID te vinden met de genoemde Realtek adapters,.
Natuurlijk zijn dit wat oudere Wifi adapters, maar waarom zouden deze nu een probleem moeten geven met de Sagecom?
Andere, niet Realtek gebaseerde zover ik kon zien, USB Wifi adapters (waaronder een stokoude van 54Mbs) en aanwezige smartphones (2,4 GHz) zien het SSID gewoon en kunnen ook normaal verbinden.
Zeer vervelend en lastig allemaal natuurlijk.

Zijn hier meer mensen tegen dit probleem aangelopen?

Zie ook nog de topics op de Ziggo Community forum:
Ziggo - Sagemcom, wifi signaal niet zichtbaar op desktop en laptop. (Realtek)
Ziggo - Sagemcom F3896LG: Realtek WiFi adapters kunnen Sagemcom SSID (2,4Ghz) niet vinden?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:54
Wifi6 (AX) al uitgezet op het modem?

Sowieso moet je dit soort shit-adapters vermijden en kiezen voor een AC of AX model. Wifi6 uitzetten is dan ook meer een lapmiddel dan een oplossing

[ Voor 67% gewijzigd door mad-dog op 17-08-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:15
mad-dog schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:04:
Sowieso moet je dit soort shit-adapters vermijden en kiezen voor een AC of AX model. Wifi6 uitzetten is dan ook meer een lapmiddel dan een oplossing
Ja natuurlijk gebruik ik zelf ook betere Wifi-adapters, maar toch zijn er nog veel van dat soort "shit adapters" in gebruik die toch probleemloos werk(t)en bij veel computers.

Als ik nu zoek op Sagemcom en Realtek zie ik dat het probleem dus ook langer bekend is bij andere providers.
Duidelijk een zwaar compatibiliteits-probleem van de Sagemcom met een hele serie oudere Realtek Wifi adapters:

T-Mobile: Netwerk niet zichtbaar op computer en laptop

KPN Forum: Toshiba Satellite ziet wifi van box12 niet
KPN forum: Oudere laptop ziet Wifi van Box 12 niet meer. Wifi 6 uitzetten werkt niet (meer)
KPN Forum: Modem is vervangen door de Wifi Manager. Oude laptop ziet nu het Wifi netwerk niet meer
En nog diverse andere zelfde topics daar.

Ook toch al langer bekend bij Ziggo blijkbaar:
Ziggo Community: Geen draadloos netwerk vindbaar
Ziggo Community: Geen WiFi zichtbaar op laptop na plaatsen Smart WiFi modem