Vrijstaand huis uit '55 verduurzamen - loop beetje vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 11:29

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
hi mede tweakers, om te beginnen een historisch moment, volgens mij is het wel twee jaar geleden sinds mn laatste post. Ik ben bezig ons huis te verduurzamen maar loop beetje vast.

Woon in een vrijstaande woning op de veluwe, woonoppervlak 200m2, bouwjaar 1955. Heeft spouwmuur isolatie, maar geen vloerisolatie, geen nok isolatie, de zoldervloer (zolder gebruiken we niet) is wel redelijk geisoleerd. Ramen zijn dubbel glas, geen HR. Kozijnen van hout. (willen we ook zo houden).

We willen een flinke slag maken met de woning en dat betekent een combinatie van zonnepanelen, (rekening houdend met plaatsing accus over paar jaar) vloerverwarming, wtw, warmtepomp (we twijfelen tussen een lucht-warmtepomp en een geothermie pomp) maar ook al het glaswerk moet vervangen worden (zit oud dubbelglas in, geen HR glas) en nok en vloeren moeten geisoleerd worden. Gaat een aardige duit kosten, dat is prima, maar ik wil ons geld graag zinvol besteden. En met zinvol bedoel ik dat het echt duurzaam moet zijn, maar bij voorkeur dus ook een redelijke ROI moet hebben, investeren in iets wat 20 jaar kost om terug te verdienen wil ik best doen, maar dan moet het wel aantoonbaar veel duurzamer zijn dan een andere optie.

Bijzondere omstandigheid is nog wel dat we midden in het bos wonen en ivm bosbeheer een onbeperkte voorraad duurzaam stookhout hebben uit eigen tuin. i.t.t. bij de meeste mensen is het stoken met hout dus wel erg aantrekkelijk. Ik stook momenteel niet met hout, gebruik het puur voor sfeer in de open haard.
We hebben 1 electrische auto en 1 benzine, die laatste gaat er over een jaartje uit en daar komt ook een volledig electrische voor terug.

Boven staan onze radiatoren allemaal in de anti vries stand en gaan alleen op bar koude dagen op standje een, de temperatuur in onze slaapkamers is rond de 14 graden normaal.

We zitten al meer dan een jaar op ons bouwdepot wat binnenkort echt aangesproken moet worden en ik merk dat ik niet echt verder kom met keuzes.
Budget is ongeveer 120k, maar daarvan gaat al plm 20k naar nieuwe beglazing.

Wat we gedaan hebben om "hulp" te krijgen is een onafhankelijke duurzaamheids adviseur ingeschakeld om een warmteverlies en een koudelast berekening te laten maken. Daar komt nu een vermogenopwekker uit van 13642 watt (74 W/m2).

Maar in een eerdere versie van zijn berekening was de uitkomst 24645 watt, omdat hij met een hele lage waarde van muurisolatie gerekend had 0,43 ipv de 2,0 die hij gebruikte in zijn nieuwe berekening. "het was hem even niet duidelijk dat er bij ons spouwmuurisolatie was toegepast". Daar schrok ik wel van.

Ik zit met een aantal concrete vragen:

:( Ik schrik van dat verschil in benodigd vermogen van de warmteopwekker. Muurisolatie aanpassing leidt praktisch tot een halvering van het benodigd vermorgen. Ik ben een leek, maar als een verschil in een zo'n variabele zo'n enorm effect heeft, wat is dan de foutmarge van zo'n berekening? is 2,0 dan een realistische waarde? Als het eigenlijk 1,5 of 2,5 is, gaat de berekening mogelijk tientallen procenten anders uitkomen. Vraag: kan ik nu op basis van die nieuwe berekening een aanstal installateurs/leveranicers benaderen en krijg ik dan zinvolle voorstellen om uit te kiezen? Ik heb gehoord dat je aan/afslaan van de unit moet voorkomen.

:> We hebben al diverse offertes om PV panelen te leggen. De aantallen die men wil plaatsen lopen enorm uiteen. Ons dak is op het zuiden gelegen, de ene partij zegt "leg gewoon al je dak vol en doe ook wat in de voortuin" een ander zegt "doe alleen het dak wat helemaal schaduwvrij is" en een andere zegt "leg een paar panelen neer en houd de rest in de zak om straks te investeren in accus met handelssysteem erachter, je kunt toch onmogelijk je totale gebruik opwekken". Drie totaal verschillende insteken. De duurzaamheids adviseur had hier een in mijn ogen heel simpel antwoord: een aantal panelen is altijd fijn en sowieso duurzaam, leg gewoon je hoofddak vol en de zijdaken niet". Klonkt niet heel wetenschappelijk maargoed.
Vraag: is een van deze de beste gedachtelijn?

:*) Een "echte" wtw in ons huis, met dus buizen naar elke ruimte wordt onbetaalbaar door het vele installatiewerk. Bovendien gaat het er bezopen uitzien, met plafonds die veel te laag worden. We zijn dus op zoek naar een soort systeem wat de warmte wel hergebruikt maar op een andere manier. Nu zijn er ook van die co2 gestuurde systemen met buitenlucht roosters per kamer, maar begreep dat er ook een nieuw soort systeem is waarbij in het trappenhuis/overloop de afzuiging plaatsvindt, en er kleppen in de binnendeuren worden geplaatst... een systeem zoals deze: Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW
Vraag: kent iemand dit en is dit inderdaad een goed idee? In dat topic lees ik slechts 1 verhaal.

Sorry voor al het geleuter maar dank voor het meedenken 8)7

[ Voor 2% gewijzigd door Tiberium op 26-11-2024 13:40 . Reden: diverse verduidelijkingen ]

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:44
Ik zou alvast beginnen met de basics en dat is zorgen dat de isolatie van je huis op orde is. Dus dak,vloer,muur isolatie en glaswerk daar bespaar je uiteindelijk de meeste energie mee.

Maar wat wil je uiteindelijk bereiken en wat is je budget lijken mij twee belangrijke factoren in het geheel :)

Ik heb zelf een huis uit 1925 laten renoveren naar A+++, maar dat heeft een flinke duit gekost. En hier was dan geen ruimte voor een centrale WTW of ventilatie oid, ook budgettechnisch niet bijv.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met twee elektrische auto's (met 15000 km/jaar per stuk) en 6 km/kWh leveren die een extra verbruik van 5000 kWh op.
Je kunt het dan behoorlijk bont maken met PV en toch nog een aardig zelfverbruik scoren, mits je regelmatig met een auto overdag thuis bent en een stuurbare laadpaal hebt. Voor terugleverboetes en einde salderen hoef je dan niet bang te zijn, die impact is waarschijnlijk voor jou beperkt.

Qua warmteverlies en inschatting voor een warmtepomp is dat altijd wel lastig in oude huizen omdat de kierdichtheid moeilijk te modelleren is.
Daarom is het populair om op basis van gasverbruik nog een sanity check te doen (koevlaas formule) maar bij houtstook is dat veel lastiger. Heb je een schatting van hoeveel kg/m3 hout je stookt?
Omgekeerd is de houtkachel een veiligheidsnet voor als de warmtepomp iets onderbemeten blijkt :)
En de hamvraag voor warmtepompgeschiktheid is niet isolatie maar afgifte.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 26-11-2024 09:07 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
In al dat geleuter ( :) ) gaat het alleen maar over investering en terugverdientijd. Door het isoleren van dat leuke boshuis maak je comfort, niet alleen voor nu maar ook nog steeds voor als je straks oud bent. In dat geisoleerde huis heb je minder houtblokken nodig om te stoken, dat scheelt werk dus je houdt tijd over voor een wandelingetje in je bos.
Wat zijn die zaken waard? Neem je dat mee in je ROI berekening? Die berekening loopt natuurlijk sowieso al moeilijker dan bij iedereen die geen gratis hout heeft om eindeloos te stoken.

Basis, isolatie van dak, gevels en vloer, zorgen voor goed glas en ga op kierenjacht en tape alles dicht.
Bij isoleren hoort ventileren, dat een kanalenstelsel in huis onmogelijk, moeilijk en lelijk is lees ik hier maar al te vaak. Maar dat is vaak beoordeeld door iemand die niet als dagelijks werk heeft om dergelijke zaken te plaatsen en dus misschien niet alle mogelijkheden ziet maar vooral onmogelijkheden.
Mocht jij nou echt één van die pechvogels zijn waar het onmogelijk, moeilijk en lelijk is bestaat er ook nog decentrale WTW, dat is al minder kanaal.

Warmtepomp, Lucht-Water is veel goedkoper dan geothermie en heeft een prima efficiency. Je zal in dat bos ook niemand storen als je eens op zondagochtend een legionella run doet en er een klein beetje geluid van dat apparaat komt buiten.

Zonnepanelen, zoveel mensen zoveel wensen. de tendens hier lijkt 'alles vol', dat is lekker roepen maar of dat uiteindelijk nou de beste keuze is dat weet nog niemand, maar dat weet ook niemand over de andere opties. Ik zou dus kijken of je panelen zo kan plaatsen dat je opbrengst wat verspreid is over de dag als belangrijkste punt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20
Ik zou voor de warmtepomp en de zonnepanelen even aparte topics maken. Dat zijn te grote onderwerpen om zo in een centraal topic te bespreken.

Voor beide onderwerpen is er al een prima sjabloon om je gauw op weg te helpen met het maken van een gedegen topicstart:
- Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
- Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

de Peer

under peer review

Geothermie? :D
Dat is onbetaalbaar voor particulieren. Je gaat geen bron boren 500 meter diep.
Ik denk dat er gewoon een W/W warmtepomp bedoeld wordt met grondboring? (10-30 m diep). Bodemwarmte.

Accu's hebben ook weinig met duurzaamheid te maken, zou ik niet doen als ik jou was.

En tsja houtstook... daar is al veel over gezegd. Financiëel wel verleidelijk als je zoveel beschikbaar hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 26-11-2024 10:36 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 17:24
Ik heb onze (begin) jaren 60 woning energieneutraal gemaakt, en dankzij de salderingregeling al volledig terugverdiend. Dit heeft mij niet heel veel geld gekost, omdat ik het over een periode van 10+ jaar heb uitgespreid. Ter inspiratie mijn stappen:

1) Spouwmuurisolatie; in ons geval twijfelen tussen parels (Gelijmd) en glaswol. Het is glaswol geworden i.v.m. de acoustische isolatie (wonen aan een drukke weg).

2) Bodemisolatie: Onze kruipruimte is maar 30 cm diep, dus we konden onze (houten) vloer niet van onderen isoleren. Onze kruipruimte (ook op de veluwe) was wel droog zand. Hierop zit een 20 cm parels gespoten.

3) Al het glaswerk vervangen met HR++ glas; Achteraf had ik liever triple glas gehad, i.v.m. lage temperatuur verwarming (warmtepomp). De 2de helft is wel met Triple glas geisoleerd.

Deze bovenstaande stappen hebben voor heel veel comfort gezorgd, en de toenmalige CV verbruik ging van 3200m3 naar 1600m3.

4) Ruimtes van slimme thermostaat (Tado) voorzien, met afwezigheid detectie. Dit leide tot ongeveer 150 m3 besparing. (we hadden al een opentherm thermostaat met weekprogramma)

5) Hierna in de woonkamer droogbouw (Speetherm) vloerverwarming aangelegd. HIerbij gekozen voor de dikke (3 cm) variant (betekende wel deuren inkorten)..

6) Lucht-Lucht warmtepompen geplaatst, in eerste instantie voor de Airco. Door alle isolatie duurde het ongeveer 5 dagen voordat de woning opwarmde in hete periodes, maar daarna bleef het ook warm binnen. (Daarnaast houden wij thuis niet van hitte, dus de luxe was zalig).

7) Zonnepanelen op het dag gelegd. Hierbij wist ik al dat stap (8) eraan kwam. Wij hebben gekozen om alles vol te leggen. Relatief (per Wp) het goedkoopst en gedacht is dat in de winter je elke kWh kan gebruiken die er is. Dan liever in de zomer teveel capaciteit.

8 ) Toen CV grote reparatie moest ondergaan: Lucht-Water warmtepomp. Dit is voor ons een relatief kleine (en daarmee zuinige) unit, die zorgt voor de basis verwarming in huis. Wanneer we het 20+ graden willen hebben, zetten we de lucht-lucht warmtepomp/airco erbij aan.

Hier ben ik niet opgehouden, maar dit waren de stappen met een positief ROI, hierna is het luxe/comfort/hobby.

Voor de zonnepanelen: Zoals gesteld kozen wij ervoor maximale capaciteit, omdat in de winter de opbrengst laag is, en we alles kunnen geburiken. Omdat de planning altijd al is geweest uiteindelijk accu's toe te voegen, is de gedachtengang dat hier geen terugverdientijd op zit, maar meer het onder controle hebben van de eigen energieprijs en idiaalistische doelstellingen. Door de combinatie hebben we een flinke rem op energieprijs schommelingen, vergelijkbaar met de oude bankspaarhypotheek; Over de lange periode ben je niet vatbaar voor marktschommelingen.

Volgende stappen geweest:

9) WTW op bovenverdieping. Wij heben op de zolder een WTW geplaatst voor de bovenverdieping, waarbij over de zolder de buizen lopen naar de kamers. Bij ons is (Door een bevriende installateur) een professionele Daikin geplaatst, deze wordt in mijn geval door Home Assistant aangestuurd a.d.h.v. CO2 en luchtvochtigheid sensoren in de bovenkamers. Beneden hebben we door "lekkage" door de schoorsteen geen mechanische ventilatie nodig. (wordt ook continue gemeten). Mocht dat wel het geval worden, dan zal een een decentrale WTW komen.

10) Op de WTW inblaasopening van de badkamer is een "Warmtebatterij" geplaatst; En warmtewisselaar aangesloten op de CV leiding. Dit maakt dit een soort van heteluchtverwarming.

11) (Net besteld) een IR paneel voor op het plafond in de badkamer.

12) Een grote (65kWh( accu in de garage (nu aan het samenstellen; Victron), waarmee ik mijn eigen verbruik en zonnepaneel opbrengst kan verschuiven, handelen op de dagkoers markt, zowel in koop als terugleveren van zonnepaneel opbrengst (overdag niets terugleveren, en in de avonduren voor het hoge tarief terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:53:
Ik denk dat er gewoon een W/W warmtepomp bedoeld wordt met grondboring? (10-30 m diep).

Accu's hebben ook weinig met duurzaamheid te maken, zou ik niet doen als ik jou was.
En tsja houtstook... daar is al veel over gezegd. Financiëel wel verleidelijk als je zoveel beschikbaar hebt.
Geothermie is inderdaad vrij onbetaalbaar, maar een W/W pomp gaat tegenwoordig wel dieper dan 30 meter hoor (onze waterbron voor tuinbewatering gaat 28 meter diep, over een paar weken boren ze een W/W-bron van 145 meter diep). Overigens nog steeds met een dramatrische terugverdientijd, daar doe je W/W niet voor. Het enige voordeel is de stilte (geen ventilerende buitenunit) en dat het nog net wat efficienter draait dan L/W. Ohja, en passief koelen.

Zoals hierboven al is gezegd, begin met isolatie. Dat hebben wij ook gedaan (vrijstaand 260m2, gevel en dak buitenzijdig geisoleerd en overal nieuwe kozijnen met triple glas) en wij hebben (ruim) genoeg aan een warmtepomp van 9kW.

Vergeet ook de ventilatie niet. Wil je naar een WTW dan zul je daarvoor de ruimte moeten hebben aan buizen.

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 26-11-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:52
Dit topic ga ik even volgen, wij hebben net een jaren 60 huis gekocht en staan voor dezelfde opgave. Qua gevelisolatie heb ik alvast de conclusie getrokken dat spouwmuur isolatie veel te weinig zoden aan de dijk zet. De spouw uit die periode is vrij smal (althans bij ons wel) dus met een voorzetwand zijn veel betere isolatiewaarden te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
de Peer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:53:
Ik denk dat er gewoon een W/W warmtepomp bedoeld wordt met grondboring? (10-30 m diep). Bodemwarmte.
Je hebt helemaal gelijk ik haal dingen door elkaar die verschillend zijn. Een andere optie de we overwogen, maar afvalt ivm initiele investering is een warmtepomp waarbij ze je tuin opengraven en er zo'n leidingstelsel als warmtewisselaar in leggen.

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
No Hands schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:44:
In al dat geleuter ( :) ) gaat het alleen maar over investering en terugverdientijd.
Wat zijn die zaken waard? Neem je dat mee in je ROI berekening? Die berekening loopt natuurlijk sowieso al moeilijker dan bij iedereen die geen gratis hout heeft om eindeloos te stoken.

Basis, isolatie van dak, gevels en vloer, zorgen voor goed glas en ga op kierenjacht en tape alles dicht.
Bij isoleren hoort ventileren, dat een kanalenstelsel in huis onmogelijk, moeilijk en lelijk is lees ik hier maar al te vaak. Maar dat is vaak beoordeeld door iemand die niet als dagelijks werk heeft om dergelijke zaken te plaatsen en dus misschien niet alle mogelijkheden ziet maar vooral onmogelijkheden.
Mocht jij nou echt één van die pechvogels zijn waar het onmogelijk, moeilijk en lelijk is bestaat er ook nog decentrale WTW, dat is al minder kanaal.

Warmtepomp, Lucht-Water is veel goedkoper dan geothermie en heeft een prima efficiency. Je zal in dat bos ook niemand storen als je eens op zondagochtend een legionella run doet en er een klein beetje geluid van dat apparaat komt buiten.

Zonnepanelen, zoveel mensen zoveel wensen. de tendens hier lijkt 'alles vol', dat is lekker roepen maar of dat uiteindelijk nou de beste keuze is dat weet nog niemand, maar dat weet ook niemand over de andere opties. Ik zou dus kijken of je panelen zo kan plaatsen dat je opbrengst wat verspreid is over de dag als belangrijkste punt.
Super goeie punten, dank. Decentrale WTW dat is toch zo'n unit als van brinks die ik linkte?
En ik schrijf idd met name over de financiele kant, maar het comfort en duurzaamheid is zeker net zo belangrijk. Als ik geld wilde verdienen met geld investeerde ik het wel anders, bedoelde meer dat het geld me niet op de rug groeit en ik wel wil kijken naar terugverdientijd, al is het alleen maar als middel om verschillende opties te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
SkyFlyer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:31:
Ik heb onze (begin) jaren 60 woning energieneutraal gemaakt, en dankzij de salderingregeling al volledig terugverdiend. Dit heeft mij niet heel veel geld gekost, omdat ik het over een periode van 10+ jaar heb uitgespreid. Ter inspiratie mijn stappen:

heel veel stappen
Nuttig en inspirerend, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:01:
Met twee elektrische auto's (met 15000 km/jaar per stuk) en 6 km/kWh leveren die een extra verbruik van 5000 kWh op.
Je kunt het dan behoorlijk bont maken met PV en toch nog een aardig zelfverbruik scoren, mits je regelmatig met een auto overdag thuis bent en een stuurbare laadpaal hebt. Voor terugleverboetes en einde salderen hoef je dan niet bang te zijn, die impact is waarschijnlijk voor jou beperkt.

Qua warmteverlies en inschatting voor een warmtepomp is dat altijd wel lastig in oude huizen omdat de kierdichtheid moeilijk te modelleren is.
Daarom is het populair om op basis van gasverbruik nog een sanity check te doen (koevlaas formule) maar bij houtstook is dat veel lastiger. Heb je een schatting van hoeveel kg/m3 hout je stookt?
Omgekeerd is de houtkachel een veiligheidsnet voor als de warmtepomp iets onderbemeten blijkt :)
En de hamvraag voor warmtepompgeschiktheid is niet isolatie maar afgifte.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
wow ik ga ik even in die koevlaas formule duiken, klinkt stom, maar nooit bij nagedacht om naar huidige gasverbruik te kijken ter referentie haha. Ik heb al 2 jaar een p1 meter draaien, dus heb al die info wel.

Oh en voor de duidelijkheid (zal startpost even verduidelijken ook) ik stook momenteel NIET met hout. Gebruik het in de open haard voor sfeer en soms op koude dagen om wat bij te verwarmen. Ik zag laatst een reclame voorbij komen van een CV ketel die je bij kon stoken met hout, ik dacht misschien is dat vanuit duurzaamheids perspectief wel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Meauses schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:02:
Ik zou alvast beginnen met de basics en dat is zorgen dat de isolatie van je huis op orde is. Dus dak,vloer,muur isolatie en glaswerk daar bespaar je uiteindelijk de meeste energie mee.

Maar wat wil je uiteindelijk bereiken en wat is je budget lijken mij twee belangrijke factoren in het geheel :)

Ik heb zelf een huis uit 1925 laten renoveren naar A+++, maar dat heeft een flinke duit gekost. En hier was dan geen ruimte voor een centrale WTW of ventilatie oid, ook budgettechnisch niet bijv.
Das indrukwekkend zeg! kun je daar iets meer over vertellen? Qua kosten en verdeling over de verschillende maatregelen? Wat ik wil bereiken is een zinvolle besteding van die 120k (startpost aangepast ter verduidelijking) om het huis zo duurzaam en comfortabel mogelijk te bewonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

de Peer

under peer review

Tiberium schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:36:
[...]

Ik zag laatst een reclame voorbij komen van een CV ketel die je bij kon stoken met hout, ik dacht misschien is dat vanuit duurzaamheids perspectief wel nuttig.
Het is bijna 2025. Je huis verwarmen met het verbranden van hout is niet iets wat je nog zou moeten willen. Het kan misschien wel goedkoop zijn, in een dichtbevolkt land als Nederland is het gewoon niet zo verstandig ivm het negatieve effect op de luchtkwaliteit.

Of het duurzaam is, is ook maar de vraag. Mogelijk wel in jouw geval.

Ik zou in jouw geval wel voor een warmtepomp met grondboring gaan denk ik, als dat mogelijk is zonder je tuin te verwoesten. En anders voor L/W of L/L warmtepompen als de de buitenunits zo kunt plaatsen dat je geen last hebt van het geluid.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 26-11-2024 13:44 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:42:
[...]

Het is bijna 2025. Je huis verwarmen met het verbranden van hout is niet iets wat je nog zou moeten willen. Het kan misschien wel goedkoop zijn, in een dichtbevolkt land als Nederland is het gewoon niet zo verstandig ivm het negatieve effect op de luchtkwaliteit.

Of het duurzaam is, is ook maar de vraag. Mogelijk wel in jouw geval.

Ik zou in jouw geval wel voor een warmtepomp met grondboring gaan denk ik, als dat mogelijk is zonder je tuin te verwoesten. En anders voor L/W of L/L warmtepompen als de de buitenunits zo kunt plaatsen dat je geen last hebt van het geluid.
Een W/W pomp met een vermogen van 12kW+ aanleggen kost de TS al snel >40k euro. Dat lijkt me op een budget van 120k niet de beste investering.

Ik zou eerst (nogmaals) focussen op isolatie en dan doorsparen voor de WTW/warmtepomp indien het geld al op gaat. (wij waren alleen aan de buitenzijdige isolatie, kozijnen/glas en zonnepanelen al 250k kwijt voor een slechts iets groter huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 17:24
Gentry schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:05:
Dit topic ga ik even volgen, wij hebben net een jaren 60 huis gekocht en staan voor dezelfde opgave. Qua gevelisolatie heb ik alvast de conclusie getrokken dat spouwmuur isolatie veel te weinig zoden aan de dijk zet. De spouw uit die periode is vrij smal (althans bij ons wel) dus met een voorzetwand zijn veel betere isolatiewaarden te halen.
Wij hebben een spouw van 5,5 cm. Uiteraard niet de waardes die je met een voorzetwand kan behalen, maar onderschat het zeker niet!

Nog vergeten toe te voegen:

Wij hebben ook de Nok geisoleerd (in de volgorde, omstreeks de periode van de warmtepomp plaatsing). Dit hebben we zelf gedaan met steenwol dekens. Daarnaast hebben we bij welke verbouwing (iedere kamer is in die 10 jaar onderhanden genomen en softboard plafond met gips vervangen)) de plafonds ook geisoleerd met steenwol.

Overigens zie ik verbazend hoge bedragen voorbij komen.

In mijn geval een vrijstaande woning van 120m2;

Warmtepomp met 300L boiler: ongeveer 9K incl subsidie
Isolatie 5k? (ongeveer)
Zonnepanelen 9.6kWp 9.6K
Vloerverwarming (zelf gelegd, waterzijdig laten aansluiten door installateur: 3k

In jouw budget range zou je nog kunnen kijken naar een houtkachel in de woonkamer die je aansluit of een buffervat samen met de Warmtepomp. I.v.m. het afschaffen van de saldering regeling kun je ook nog kijken naar heatpipes op je dak. Als je een gezamelijk buffervat (laat) maken van alle warmtebronnen, kun je die ook gebruiken als CV verwarming.

[ Voor 46% gewijzigd door SkyFlyer op 26-11-2024 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:44
Tiberium schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:38:
[...]

Das indrukwekkend zeg! kun je daar iets meer over vertellen? Qua kosten en verdeling over de verschillende maatregelen? Wat ik wil bereiken is een zinvolle besteding van die 120k (startpost aangepast ter verduidelijking) om het huis zo duurzaam en comfortabel mogelijk te bewonen.
Heb je ff? :P

Huis uit 1925 waar al 30 jaar niks aan gedaan was en ook veel niet meer in goede staat was. Dus eigenlijk zijn alleen de buitenmuren blijven staan en. de rest is compleet vernieuwd. Het huis was van mijn schoonouders en die wonen nu achter ons dus het ging ons vooral om de plek.
Het geld wat we hiervoor kwijt waren had je ongeveer wel een appartement voor kunnen kopen ergens :+
  • Nieuwe daken op huis en uitbouw + nieuwe dakopbouw + dakkapel (beide met rolluiken gezien onze orientatie op zuid)
  • Platdakisolatie in uitbouw van 12 of 13cm PIR
  • Dakisolatie huis 16cm PIR.
  • Voorzetwanden bij buitenmuren van 9cm PIR
  • Vloerisolatie tussen etages van 9cm Knauf en 12 tussen BG en 1e etage
  • Schuimbeton vloer (>60cm) met vloerverwarming
  • Op eerste etage tussenwanden met 7cm Knauf en ook zelf daar waar een stenen binnenmuur zat is voorzetwand voorgezet met 7cm Knauf
  • op eerste etage Jaga Hybrid convectoren
  • Op zolder alleen een airco
  • Elga Ace hybride warmtepomp
  • Badkamer volledig gerenoveerd met horizontale douche WTW (easydrain)(badkamer op BG)
  • HR++ glas overal (behalve bij de voordeur dan)
  • 21 zonnepanelen o.b.v. SolarEdge en 3 zelf geplaatst op schuur o.b.v. Hoymiles

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Tiberium schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:31:
[...]

Super goeie punten, dank. Decentrale WTW dat is toch zo'n unit als van brinks die ik linkte?
En ik schrijf idd met name over de financiele kant, maar het comfort en duurzaamheid is zeker net zo belangrijk. Als ik geld wilde verdienen met geld investeerde ik het wel anders, bedoelde meer dat het geld me niet op de rug groeit en ik wel wil kijken naar terugverdientijd, al is het alleen maar als middel om verschillende opties te vergelijken.
Niet te vergeten dat je met het geld dat je terugverdient weer andere dingen makkelijker aan kunt pakken. Ik heb hier het dak volgelegd met zonnepanelen waardoor de energierekening zo ver is gezakt dat ik daarmee alweer de dakisolatie heb kunnen doen (inclusief dakkapel en verbouwing van die ruimte tot een volledige kamer). Het kan dus zeker wel nuttig zijn om de terugverdientijd te bekijken, zeker als je het over zonnepanelen e.d. gaat hebben (die voegen uiteindelijk geen enkel comfort toe en alleen een besparing op de rekening.)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:13
Tiberium schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:31:
[...]

Die Brink is een centrale WTW, een decentrale WTW bestaat uit kleinere units die normaliter een apparaat per kamer hebben: Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Meestal werken door om en om lucht af te zuigen en in te blazen langs een massa die de warmte vasthoud/afgeeft.

Sommige decentrale WTW's kan je ook wel koppelen en daarmee een airflow langs meerdere kamers creëren zolang ze maar in serie staan kwa airflow (dus slaapkamer <-> hal <-> woonkamer bijv.)

Je kan overwegen om een WTW systeem (centraal of decentraal) alleen te gebruiken in ruimtes die je veel gebruikt, zoals de woonkamer en slaapkamer(s). Dat kan al veel schelen in installatiekosten.
Logeerkamers, badkamer, toilet, bijkeuken, etc., de kamers die je sporadisch gebruikt, doe je dan vraag gestuurd met normale mechanische ventilatie of door simpelweg een raampje open te zetten.
Sommige houtkachels kan je aan een CV koppelen, mits je ketel geschikt is voor 'hybride', dat kan volgens mij ook prima met een waterpomp in plaats van met een ketel. Zorg dan wel dat de houtkachel een systeem heeft dat het het water niet te heet stookt. Je krijgt dan het volgende principe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZTPk27sTkBAXlFxDbOkci0_9W8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/SDjtgYYZBkGVpidCalmtfELt.webp?f=user_large

Je hebt ook warmtepompboilers die warmte onttrekken uit een CV ring, zoals de Auer Edel Eau: Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen Dat kan leuk zijn als je nog begint met een hybride warmtepomp die niet je sanitair water verwarmd maar als je wel een houtkachel hebt die ook je CV water verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Dank voor alle reacties, super! Er zijn zoveel puzzelstukjes, maar ik kom wel tot keuzes zo: prio is dus glas vervangen en isoleren, zonnepanelen plaatsen en warmtepomp (L/W of W/W). Hoeveel voegt een balansventilatie systeem ongeveer toe qua comfort en besparing? Hebben we het dan over tientallen procenten of enkele, (uitgaande van dat eerder genoemde maatregelen genomen zijn)?

Hierbij zal het dus niet gaan om een WTW met aan/afvoer naar alle kamers, maar eerder zoiets wat ik linkte van brinks met ventilatoren boven de deuren, of wellicht zelfs nog simpeler met co2 gestuurde openingen naast/bij de ramen in de gevel (de simpelste optie zo heb ik begrepen). Heel benieuwd naar jullie tips hierop.

Pagina: 1