hi mede tweakers, om te beginnen een historisch moment, volgens mij is het wel twee jaar geleden sinds mn laatste post. Ik ben bezig ons huis te verduurzamen maar loop beetje vast.
Woon in een vrijstaande woning op de veluwe, woonoppervlak 200m2, bouwjaar 1955. Heeft spouwmuur isolatie, maar geen vloerisolatie, geen nok isolatie, de zoldervloer (zolder gebruiken we niet) is wel redelijk geisoleerd. Ramen zijn dubbel glas, geen HR. Kozijnen van hout. (willen we ook zo houden).
We willen een flinke slag maken met de woning en dat betekent een combinatie van zonnepanelen, (rekening houdend met plaatsing accus over paar jaar) vloerverwarming, wtw, warmtepomp (we twijfelen tussen een lucht-warmtepomp en een geothermie pomp) maar ook al het glaswerk moet vervangen worden (zit oud dubbelglas in, geen HR glas) en nok en vloeren moeten geisoleerd worden. Gaat een aardige duit kosten, dat is prima, maar ik wil ons geld graag zinvol besteden. En met zinvol bedoel ik dat het echt duurzaam moet zijn, maar bij voorkeur dus ook een redelijke ROI moet hebben, investeren in iets wat 20 jaar kost om terug te verdienen wil ik best doen, maar dan moet het wel aantoonbaar veel duurzamer zijn dan een andere optie.
Bijzondere omstandigheid is nog wel dat we midden in het bos wonen en ivm bosbeheer een onbeperkte voorraad duurzaam stookhout hebben uit eigen tuin. i.t.t. bij de meeste mensen is het stoken met hout dus wel erg aantrekkelijk. Ik stook momenteel niet met hout, gebruik het puur voor sfeer in de open haard.
We hebben 1 electrische auto en 1 benzine, die laatste gaat er over een jaartje uit en daar komt ook een volledig electrische voor terug.
Boven staan onze radiatoren allemaal in de anti vries stand en gaan alleen op bar koude dagen op standje een, de temperatuur in onze slaapkamers is rond de 14 graden normaal.
We zitten al meer dan een jaar op ons bouwdepot wat binnenkort echt aangesproken moet worden en ik merk dat ik niet echt verder kom met keuzes.
Budget is ongeveer 120k, maar daarvan gaat al plm 20k naar nieuwe beglazing.
Wat we gedaan hebben om "hulp" te krijgen is een onafhankelijke duurzaamheids adviseur ingeschakeld om een warmteverlies en een koudelast berekening te laten maken. Daar komt nu een vermogenopwekker uit van 13642 watt (74 W/m2).
Maar in een eerdere versie van zijn berekening was de uitkomst 24645 watt, omdat hij met een hele lage waarde van muurisolatie gerekend had 0,43 ipv de 2,0 die hij gebruikte in zijn nieuwe berekening. "het was hem even niet duidelijk dat er bij ons spouwmuurisolatie was toegepast". Daar schrok ik wel van.
Ik zit met een aantal concrete vragen:
Ik schrik van dat verschil in benodigd vermogen van de warmteopwekker. Muurisolatie aanpassing leidt praktisch tot een halvering van het benodigd vermorgen. Ik ben een leek, maar als een verschil in een zo'n variabele zo'n enorm effect heeft, wat is dan de foutmarge van zo'n berekening? is 2,0 dan een realistische waarde? Als het eigenlijk 1,5 of 2,5 is, gaat de berekening mogelijk tientallen procenten anders uitkomen. Vraag: kan ik nu op basis van die nieuwe berekening een aanstal installateurs/leveranicers benaderen en krijg ik dan zinvolle voorstellen om uit te kiezen? Ik heb gehoord dat je aan/afslaan van de unit moet voorkomen.
We hebben al diverse offertes om PV panelen te leggen. De aantallen die men wil plaatsen lopen enorm uiteen. Ons dak is op het zuiden gelegen, de ene partij zegt "leg gewoon al je dak vol en doe ook wat in de voortuin" een ander zegt "doe alleen het dak wat helemaal schaduwvrij is" en een andere zegt "leg een paar panelen neer en houd de rest in de zak om straks te investeren in accus met handelssysteem erachter, je kunt toch onmogelijk je totale gebruik opwekken". Drie totaal verschillende insteken. De duurzaamheids adviseur had hier een in mijn ogen heel simpel antwoord: een aantal panelen is altijd fijn en sowieso duurzaam, leg gewoon je hoofddak vol en de zijdaken niet". Klonkt niet heel wetenschappelijk maargoed.
Vraag: is een van deze de beste gedachtelijn?
Een "echte" wtw in ons huis, met dus buizen naar elke ruimte wordt onbetaalbaar door het vele installatiewerk. Bovendien gaat het er bezopen uitzien, met plafonds die veel te laag worden. We zijn dus op zoek naar een soort systeem wat de warmte wel hergebruikt maar op een andere manier. Nu zijn er ook van die co2 gestuurde systemen met buitenlucht roosters per kamer, maar begreep dat er ook een nieuw soort systeem is waarbij in het trappenhuis/overloop de afzuiging plaatsvindt, en er kleppen in de binnendeuren worden geplaatst... een systeem zoals deze: Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW
Vraag: kent iemand dit en is dit inderdaad een goed idee? In dat topic lees ik slechts 1 verhaal.
Sorry voor al het geleuter maar dank voor het meedenken
Woon in een vrijstaande woning op de veluwe, woonoppervlak 200m2, bouwjaar 1955. Heeft spouwmuur isolatie, maar geen vloerisolatie, geen nok isolatie, de zoldervloer (zolder gebruiken we niet) is wel redelijk geisoleerd. Ramen zijn dubbel glas, geen HR. Kozijnen van hout. (willen we ook zo houden).
We willen een flinke slag maken met de woning en dat betekent een combinatie van zonnepanelen, (rekening houdend met plaatsing accus over paar jaar) vloerverwarming, wtw, warmtepomp (we twijfelen tussen een lucht-warmtepomp en een geothermie pomp) maar ook al het glaswerk moet vervangen worden (zit oud dubbelglas in, geen HR glas) en nok en vloeren moeten geisoleerd worden. Gaat een aardige duit kosten, dat is prima, maar ik wil ons geld graag zinvol besteden. En met zinvol bedoel ik dat het echt duurzaam moet zijn, maar bij voorkeur dus ook een redelijke ROI moet hebben, investeren in iets wat 20 jaar kost om terug te verdienen wil ik best doen, maar dan moet het wel aantoonbaar veel duurzamer zijn dan een andere optie.
Bijzondere omstandigheid is nog wel dat we midden in het bos wonen en ivm bosbeheer een onbeperkte voorraad duurzaam stookhout hebben uit eigen tuin. i.t.t. bij de meeste mensen is het stoken met hout dus wel erg aantrekkelijk. Ik stook momenteel niet met hout, gebruik het puur voor sfeer in de open haard.
We hebben 1 electrische auto en 1 benzine, die laatste gaat er over een jaartje uit en daar komt ook een volledig electrische voor terug.
Boven staan onze radiatoren allemaal in de anti vries stand en gaan alleen op bar koude dagen op standje een, de temperatuur in onze slaapkamers is rond de 14 graden normaal.
We zitten al meer dan een jaar op ons bouwdepot wat binnenkort echt aangesproken moet worden en ik merk dat ik niet echt verder kom met keuzes.
Budget is ongeveer 120k, maar daarvan gaat al plm 20k naar nieuwe beglazing.
Wat we gedaan hebben om "hulp" te krijgen is een onafhankelijke duurzaamheids adviseur ingeschakeld om een warmteverlies en een koudelast berekening te laten maken. Daar komt nu een vermogenopwekker uit van 13642 watt (74 W/m2).
Maar in een eerdere versie van zijn berekening was de uitkomst 24645 watt, omdat hij met een hele lage waarde van muurisolatie gerekend had 0,43 ipv de 2,0 die hij gebruikte in zijn nieuwe berekening. "het was hem even niet duidelijk dat er bij ons spouwmuurisolatie was toegepast". Daar schrok ik wel van.
Ik zit met een aantal concrete vragen:
Vraag: is een van deze de beste gedachtelijn?
Vraag: kent iemand dit en is dit inderdaad een goed idee? In dat topic lees ik slechts 1 verhaal.
Sorry voor al het geleuter maar dank voor het meedenken

[ Voor 2% gewijzigd door Tiberium op 26-11-2024 13:40 . Reden: diverse verduidelijkingen ]
"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"