Endurance/Sportscar race topic 2025 editie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
PatrickC schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:51:
De link naar sim racen kwam hier gisteren even voorbij en hoe die gebruikt worden om te trainen.
Erik van Haren schreef gisteren dat Lulham zich de laatste tijd alleen op simracen richtte en dat hij van daaruit door Max is geholpen naar real life racing. Niets meer niets minder. Wat hij voor zijn simcarrière heeft gedaan maakt voor het verhaal nu even weinig uit.

Nu ben ik persoonlijk niet zo'n fan van Van Haren (hij kan je nog niet eens bedanken als je een foutje in de tekst meldt), maar dat stond in zijn artikel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:11

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

jan390 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:33:
Het veld ligt inderdaad dichter bij elkaar, maar het is, mijns inziens, niet eerlijker.
Ferrari staat ruimschoots bovenaan en wint veel, Toyota komt niet eens meer in de buurt van het podium.
Vandaag zien we ineens Peugeot en Alpine vooraan.
Voor mij is dit jaar teleurstellend. Het gaat niet (meer) om het hebben van een goede auto/goed coureur, maar om het hebben van de beste BOP.
Dat is dus wel iets waar Verstappen rekening mee houden moet zodra de 24hr races dichterbij komen. Leuk dat hij tussendoor (misschien) een 4, 6 of 12 uur race wint en snelste rondes rijdt maar dan kan dat zeker invloed hebben op de BOP van de 24 uurs race die er achteraan komt. Het is helaas vrij normaal dat men in de laatste race al wat gaat sandbaggen en niet meer voluit gaat om te voorkomen dat ze de 24 uur met een negatieve BOP van start gaan. Als Max iedereen op een hoop rijdt gaan de Ferrari teams (Frikadelli/Rinaldi, Squadra Corsa etc) hem dat niet in dank afnemen. Dus daar begint al vroeg een strategisch spelletje.

De BOP is een raar fenomeen mi. want waarom brengt een fabrikant nog verbeterde versie uit van hun wagen? Voorbeeld, na de Ferrari 488 kwamen ze met de 296... maar zeker in de overgangsfase reden soms nog beide auto's op de baan en met de BOP worden ze gewoon allemaal competitief gemaakt. De 296 gaat niet ineens 3 seconden per ronde sneller zijn. En dan komt ook de politiek weer meekijken want stel je voor dat zo'n oude 488 ineens vóór de 296 staat of wint? :X

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:06
Alfa Novanta schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:57:
[...]
De BOP is een raar fenomeen mi. want waarom brengt een fabrikant nog verbeterde versie uit van hun wagen? Voorbeeld, na de Ferrari 488 kwamen ze met de 296... maar zeker in de overgangsfase reden soms nog beide auto's op de baan en met de BOP worden ze gewoon allemaal competitief gemaakt. De 296 gaat niet ineens 3 seconden per ronde sneller zijn. En dan komt ook de politiek weer meekijken want stel je voor dat zo'n oude 488 ineens vóór de 296 staat of wint? :X
Zomaar 4 redenen voor een fabrikant om een nieuw model op het circuit te brengen.

- De homologatie heeft een einddatum.
- Het is rijdende reclame, als de fabrikant een nieuw straatmodel heeft willen ze die ook op het circuit tonen.
- In endurance racen draait het om meer dan rondetijden. Door de BOP ga je op het circuit inderdaad geen seconden per ronde winnen. Maar in de pits kun je die wel winnen door een nieuwe auto service vriendelijker te maken zodat monteurs bij schade of pech de auto sneller weer op weg kunnen sturen.
- Een nieuw model kunnen ze gebruiksvriendelijker maken waardoor het voor bronze coureurs een makkelijkere auto wordt om mee te rijden. Dat zijn uiteindelijk meestal toch de mensen die de rekeningen voor de auto moeten betalen.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelandD
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:06
Het viel em op dat Max tijdens de NLS9 race 4 of 5 extra antenne's op de auto had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMTA9m1Csk18UxgNYZ3P-8npPko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhUWecMi8Ne3gUZjyFrROEcf.jpg?f=fotoalbum_large

Die antenne's zaten er allemaal met tape op geplakt, dus die zijn niet voor telemetrie.
Waren dat allemaal live-feeds ?
De andere auto's hadden uiteraard ook wel enkele antenne's, maar niet zo'n oerwoud.

Die extra antenne's zaten er op z'n test-run een paar weken terug niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
RoelandD schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:33:
Waren dat allemaal live-feeds ?
De andere auto's hadden uiteraard ook wel enkele antenne's, maar niet zo'n oerwoud.

Die extra antenne's zaten er op z'n test-run een paar weken terug niet op.
Die antenne's zijn inderdaad voor de live-feed. Op ADSB zie je ook vaak een vliegtuigje of helikopter erboven vliegen voor de feed. Niet elke wagen heeft dat, maar uiteraard kiezen ze wel de juiste...

Edit: Al bedenk ik me net dat dat vliegtuigje of helikopter misschien niet meer nodig is voor de feed na de modernisering rond het circuit de afgelopen winters.

Ik kwam overigens ook een filmpje tegen waarin Max gewoon Max is. Twee auto's breed en Max gaat er half op het gras met hoge snelheid rechts omheen. Spaventosamente!

[ Voor 33% gewijzigd door CreativeS op 01-10-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Toyota heeft goede plannen voor het WEC voor volgend jaar :P
Toyota driver Kamui Kobayashi, who is also team principal of the manufacturer’s WEC squad, offered some more insight into the plans in the wake of the Fuji race.

“We need to clear the problems we’ve been having and build a car that’s crazy fast, and then have it adjusted by the Balance of Performance,” he said.

Kobayashi added that Toyota needed to develop a car that is “so fast it is capable of winning even when given the maximum weight and minimum power by the BoP”.
https://www.motorsport.co...ar-for-wec-2026/10763668/

De auto veel sneller maken en dan alle tijd winst zien verdwijnen door de BoP :P

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 02-10-2025 08:55 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Aan de andere kant hebben zij nota bene een aantal kampioenschappen ook redelijk cadeau gekregen ondanks BoP...

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2025 14:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:29

Niellie41

[object Object]

Toyota komt inderdaad met grote updates voor hun auto. Ze hebben de oudste wagen van het veld en blijkbaar reageerde hun auto heel slecht op de BoP omdat hun marges klein waren.

Wat beelden van hun geüpdatet auto voor 2026
Afbeeldingslocatie: https://www.dailysportscar.com/wp-content/uploads/2025/10/Toyota-GR010-2026-Aero-Tease.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.dailysportscar.com/wp-content/uploads/2025/10/Toyota-GR010-2026-Aero-WEC-Tease-Side.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.dailysportscar.com/wp-content/uploads/2025/10/Toyota-GR010-2026-Aero-Tease-Rear.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door Niellie41 op 01-10-2025 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:22
YakuzA schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:01:
Toyota heeft goede plannen voor het WEC voor volgend jaar :P

[...]

https://www.motorsport.co...nts-f1-potential/6508330/

De auto veel sneller maken en dan alle tijd winst zien verdwijnen door de BoP :P
Als ik de link volg kom ik bij een stuk over f1 circuits. Niet over Toyota... 🤭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
ll roel j schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:12:
Als ik de link volg kom ik bij een stuk over f1 circuits. Niet over Toyota... 🤭
https://www.motorsport.co...ar-for-wec-2026/10763668/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:29

Niellie41

[object Object]

Verstappen over de mogelijkheden voor de N24 volgend jaar en het is nog onzeker welke auto ze volgend jaar willen gebruiken.

https://sportscar365.com/...epend-on-a-lot-of-things/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:39
Vanwege financieele redenen stopt Porsche dit jaar met het WEC. Ze gaan nog wel door met IMSA.
Die ik had ik niet zien aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@jan390 Dat is wel jammer inderdaad! Zo wordt Porsche ook een beetje een verkeerslicht zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
jan390 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:21:
Vanwege financieele redenen stopt Porsche dit jaar met het WEC. Ze gaan nog wel door met IMSA.
Jammer, maar het gaat ook niet zo goed met Porsche. Wat foute keuzes gemaakt omtrent EV's. Dan ga je snijden in je uitgaves die er eigenlijk niet zo toe doen als er echt wat aan de hand is. Net als Renault toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:26
CreativeS schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Jammer, maar het gaat ook niet zo goed met Porsche. Wat foute keuzes gemaakt omtrent EV's. Dan ga je snijden in je uitgaves die er eigenlijk niet zo toe doen als er echt wat aan de hand is. Net als Renault toen.
Misschien zijn voor de korte termijn de keuzes minder gunstig, maar dat wil niet zeggen dat het geen goede keuzes zijn voor de lange termijn.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:47:
Misschien zijn voor de korte termijn de keuzes minder gunstig, maar dat wil niet zeggen dat het geen goede keuzes zijn voor de lange termijn.
Ze zeggen zelf dat ze foute keuzes gemaakt hebben... op wat voor termijn zal mij eerlijk gezegd... je snapt 'm wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jan390 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:21:
Waarschijnlijk om nog enige auto promotie in de VS te houden. In Europa/Azie verkoopt het merk zichzelf zonder WEC ook wel.

Verder geen idee wat voor fouten ze hebben gemaakt en in welke richting... sportauto's als EV blijft een heikel punt. Als ik moest kiezen tussen een Porsche op benzine of de Taycan dan was de keus snel gemaakt en als je geld hebt dan kiest 99% voor de Porsche op benzine. Leuk zo'n Rimac Nevera met 1900pk maar ik word er niet warm van.

Zolang ze Alfa Romeo niet achterna gaan zal het wel meevallen op lange termijn :+

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 07-10-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
CreativeS schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:38:
Tja, dat zou met Dieslgate ook geweest zijn, dat heeft VAG immers meer gekost. Aangezien men wel IMSA blijft doen ga ik ervan uit dat de kosten/baten bij WEC simpelweg niet uit konden.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 07-10-2025 21:18 ]

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste