Algemeen race topic: Endurance/Sportscar 2025 editie
Dit topic is bedoeld voor alle race klasses buiten de Formule 1, met name op de lange afstands races, zoals WEC, IMSA Sportscar en VLN
Waarom dit topic?
We hebben een paar jaar geleden een topic gehad voor de 24 uur van Le Mans 2022. Uiteindelijk is dit topic "gekaapt" voor algemene lange afstands races, en dus vonden we het gerechtvaardigd om het bestaande racetopic op te splitsen in een sprintrace topic en een endurance race topic.Wat valt er onder dit topic?
Eigenlijk alles wat in de basis lange afstands races zijn. Standaard zijn races dan minimaal 2 uur.- WEC races zijn b.v. altijd minimaal 6 uur.
- IMSA Sportscar zijn over het algemeen races van minimaal 2 uur en 40 minuten, maar er zitten ook races bij van 1 uur en 40 minuten. Echter omdat de standaard toch echt meer dan 2 uur zijn vallen deze onder de endurance races.
Wat valt er niet onder dit topic?
- Het australische Supercars Championship heeft wel races die langer duren, maar in de basis zijn de races van max 1.5 uur, en dus valt deze weer onder sprintraces.
Welke kampioenschappen hebben we het over?
- W.E.C. races, waar ook de 24 uur van Le Mans onder valt
- IMSA Sportscar Championship, waar de 24 uur van Daytona en Petit Le Mans onder valt.
- European Le Mans Series (ELMS)
- 24H Series, met de 24 uur van Dubai
- VLN met de 24 uur van de Nurnberg
- GT World Challenge Europe Endurance Cup, met de 24 uur van SPA
Met welke wagens wordt er gereden?
Er wordt met allerlei wagens gereden.- LMH in WEC en IMSA (heet daar overigens GTP)
- LMDH in WEC
- LMP2 in IMSA en ELMS
- GT3/GTD Pro/GTD (GT3) in WEC, IMSA en ELMS
- GT4 in VLN
- TCR in VLN en 24H Series
Waar kan ik het kijken
Alle races zijn op verschillende kanalen (TV, Internet en Youtube) te bekijken.IMSA heeft bv een eigen internet pagina IMSA.tv, en meestal zetten ze later de race ook op YouTube.
WEC kun je meestal wel kijken op Eurosport
24H Series en VLN worden meestal live gestreamd via Youtube
Kalenders
Terug naar inhoudsopgaveExterne Links
- Le Mans.org: Officiele site voor de Le Mans 24 uurs race
- Radio Le Mans: Volg de hele race met non-stop engelstalig commentaar. Ook tijdens qualificaties.
- Motorsport.com NL
- Mulsanne's Corner:Technische specificaties van verschillende (oudere) LMS wagens
- Mariantic sportscar racing news
- Officiële website FIA WEC
- Uitslagen (algemene site, maar voor Le Mans staan hier ook de timing resultaten
- Besluiten (van de algemene site), hier worden de besluiten weergegeven die buiten de events genomen worden bijvoorbeeld.
- @arjandewit heeft wederom een pagina in elkaar gebrouwen om het weer in Le Mans in de gaten te houden: https://trackweather.live/wec/24-hours-of-le-mans
- @Homeland heeft een link naar een (unofficial) spottersguide gedeeld.
Dankwoord
Iedereen die bijgedragen heeft in dit topic@ge-flopt voor het maken van eerdere topics!
Ook lijkt het mij leuk om interessante posts te pinnen, laat het mij dus weten als je een interessante post ziet, dan pin ik die. Via het filter kunnen die posts dan gemakkelijk teruggevonden worden!