Endurance/Sportscar race topic 2026 editie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11
Mede-auteur:
  • CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

Algemeen race topic: Endurance/Sportscar 2026 editie

Dit topic is bedoeld voor alle race klasses buiten de Formule 1, met name op de lange afstands races, zoals WEC, IMSA Sportscar en VLN

Waarom dit topic?

We hebben een paar jaar geleden een topic gehad voor de 24 uur van Le Mans 2022. Uiteindelijk is dit topic "gekaapt" voor algemene lange afstands races, en dus vonden we het gerechtvaardigd om het bestaande racetopic op te splitsen in een sprintrace topic en een endurance race topic.

Wat valt er onder dit topic?

Eigenlijk alles wat in de basis lange afstands races zijn. Standaard zijn races dan minimaal 2 uur.
  • WEC races zijn b.v. altijd minimaal 6 uur.
  • IMSA Sportscar zijn over het algemeen races van minimaal 2 uur en 40 minuten, maar er zitten ook races bij van 1 uur en 40 minuten. Echter omdat de standaard toch echt meer dan 2 uur zijn vallen deze onder de endurance races.

Wat valt er niet onder dit topic?

• Het australische Supercars Championship heeft wel races die langer duren, maar in de basis zijn de races van max 1.5 uur, en dus valt deze weer onder sprintraces.

Welke kampioenschappen hebben we het over?

• W.E.C. races, waar ook de 24 uur van Le Mans onder valt
  • IMSA Sportscar Championship, waar de 24 uur van Daytona en Petit Le Mans onder valt.
  • European Le Mans Series (ELMS)
  • 24H Series, met de 24 uur van Dubai
  • VLN met de 24 uur van de Nurnberg
  • GT World Challenge Europe Endurance Cup, met de 24 uur van SPA

Met welke wagens wordt er gereden?

Er wordt met allerlei wagens gereden.
  • LMH in WEC en IMSA (heet daar overigens GTP)
  • LMDH in WEC
  • LMP2 in IMSA en ELMS
  • GT3/GTD Pro/GTD (GT3) in WEC, IMSA en ELMS
  • GT4 in VLN
  • TCR in VLN en 24H Series

Waar kan ik het kijken

Alle races zijn op verschillende kanalen (TV, Internet en Youtube) te bekijken.
IMSA heeft bv een eigen internet pagina IMSA.tv, en meestal zetten ze later de race ook op YouTube.
WEC kun je meestal wel kijken op Eurosport
24H Series en VLN worden meestal live gestreamd via Youtube

Kalenders

Terug naar inhoudsopgave

Externe Links

Dankwoord

Iedereen die bijgedragen heeft in dit topic

Ook lijkt het mij leuk om interessante posts te pinnen, laat het mij dus weten als je een interessante post ziet, dan pin ik die. Via het filter kunnen die posts dan gemakkelijk teruggevonden worden! :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Bedankt voor het maken van het nieuwe topic, @ge-flopt! :) Ik ben benieuwd hoe alles in 2026 zal vergaan! Ik kijk in elk geval enorm uit naar Daytona, ik wil toch misschien alles proberen te kijken vanuit huis, hahaha! :Y

• ge-flopt
In januari gaat het geheel weer van start.
- 10 januari met de 6 uur van Abu Dhabi (24h Series)
- 17 en 18 januari met de 24 uur van Dubai (24h Series)
- 24 en 25 januari met de 24 uur van Daytona (IMSA)

Niet de race maar wel de aanloop naar:
- 16, 17 en 18 januari: The roar before the 24 (IMSA) afstellen en testen voor de 24 uur van Daytona.

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03

Fuelke

Forza Ferrari

Er ligt hier al een live afspraak vast. In mei is het weer richting Nürburgring voor de N24.

2011 tot en met 2019 en 2024 - 2025 gedaan.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Doet hij het of doet hij het niet...? Max Verstappen en de 24h Nürburgring. Ik hoop van de ene kant wel dat hij meedoet, is leuk en past mooi in de F1 kalender. Van de andere kant wel een beetje bang voor de gevolgen. Normaal is er zoveel toegankelijk, maar als grote namen mee gaan doen kan dat wel eens veranderen. Het is toch een ander soort publiek.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@TheBrut3 Aan de andere kant brengt het ook meer centjes op, waardoor een dergelijk kampioenschap ook kan groeien, wat wellicht ook fijn is. :)

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03

Fuelke

Forza Ferrari

De bekende Dunlop bridge op Le Mans wordt volgend jaar de Goodyear bridge.

https://sportscar365.com/...e-mans-set-to-be-renamed/

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• ge-flopt
Fuelke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:25:
De bekende Dunlop bridge op Le Mans wordt volgend jaar de Goodyear bridge.

https://sportscar365.com/...e-mans-set-to-be-renamed/
Jammer, maar begrijpelijk. Als je eigenaar van de brug bent en je verkoopt een dochter onderneming, dan is het duidelijk dat de sponsoring veranderd.

Ben wel benieuwd naar een ander iets:
Sumitomo’s recent acquisition of Dunlop is also set to affect another iconic fixture in sports car racing, with the Falken Motorsports colors in NLS and Nürburgring 24 competition set to be rebranded to Dunlop.
Welke kleur comb zou Falken Motorsport gaan rijden. Hebben al jaren dezelfde kleur combi:
Afbeeldingslocatie: https://www.falken.com.au/wp-content/uploads/2023/05/Porsche-911-GT3-R.jpg

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:13

Niellie41

[object Object]

Connor Zilisch rijdt bij de Rolex 24 uur in een Cadillac GTP-wagen.
https://www.dailysportsca...tp-debut-at-rolex-24.html

Dat is best bijzonder, want hij rijdt nog niet zo lang mee. Hij is pas 19 jaar en hij rijdt nu al in een GTP wagen, na MX5, een paar races in LMP2 en een jaar fulltime in de NASCAR Xfinity Series (2e niveau en direct bijna kampioen). Komend jaar rijdt hij fulltime in de Cup Series.

[ Voor 6% gewijzigd door Niellie41 op 19-12-2025 09:41 ]

• ge-flopt
Omdat het niet zeker is onder welke vlag ze gaan rijden, plaats ik deze maar hier, omdat ik denk dat het meer endurance georienteerd is:
https://www.formule1.nl/n...est-portugal-estoril-gt3/

De RedBull met een Max Verstappen tintje ziet er wel mooi uit:
Afbeeldingslocatie: https://en.endurance-info.com/sites/default/files/styles/image_richtext/public/2025-12/Max%20verstappen%20Estoril%20MR-1461-X5%20%281%29.jpg?itok=RwwhRQ36

• ge-flopt
Even een vraagje voor de historici kenners onder ons.

In den oudheid (begin 2010 tot 2014) reed er in de American Le Mans Series het team Muscle Milk mee. Oa. Lucas Luhr reed in dat team. In 1 race lagen ze door problemen al in de eerste 15 minuten 4 rondes achter. Door safety cars en de bypass kwamen ze uiteindelijk terug in de leading lap en hebben ze uiteindelijk gewonnen. Weet iemand welke race dit was?

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:37
ge-flopt schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:46:
Even een vraagje voor de historici kenners onder ons.

In den oudheid (begin 2010 tot 2014) reed er in de American Le Mans Series het team Muscle Milk mee. Oa. Lucas Luhr reed in dat team. In 1 race lagen ze door problemen al in de eerste 15 minuten 4 rondes achter. Door safety cars en de bypass kwamen ze uiteindelijk terug in de leading lap en hebben ze uiteindelijk gewonnen. Weet iemand welke race dit was?
2012 American Le Mans Series Northeast Grand Prix op Lime Rock Park (Lakeville, Connecticut), op 7 juli 2012.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• ge-flopt
Himalaya schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:17:
[...]

2012 American Le Mans Series Northeast Grand Prix op Lime Rock Park (Lakeville, Connecticut), op 7 juli 2012.
Zit hem nu te kijken, maar dat lijkt hem niet te zijn. De muscle milk wagen rijdt de gehele tijd al in de kopgroep of zelfs aan kop. Ook de livery klopt niet met wat ik in mijn hoofd heb zitten. Volgens mij reden ze met de standaard livery en niet de stars and stripes waar ze hier reden.

Denk dat ik hem wel gevonden heb. Het was de race op Road America ook in 2012.

[ Voor 7% gewijzigd door ge-flopt op 31-12-2025 12:38 ]

Pagina: 1