AMD Ryzen (ZEN5) platform Ervaringen & OC

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09 09:55

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Voor mij is het eigenlijk heel envoudig voor mijn 9800X3D instellingen momenteel.

Ben van 420 custom loop naar 360 Arctic LFIII AIO gegaan maar dan inplaats van AIO boven in zit the 360 nu aan de zijkant voor zodat deze verse lucht aan trekt ipv de hete 5090 lucht.

Ik heb veel ge-experimenteerd met ECLK+OVERRIDE+CO en OVERRIDE+CO en heb gesettled voor zonder ECLK. Reden is dat met ECLK alles zeer snel gecompliceert wordt en makkelijke instabiel. Ja ECLK geeft praktisch gezien marginaal 'de hoogste' performance maar gewoon Frequency Override + CO werkt stabieler zover.

Mijn chip doet makkelijk +200 en dan lekker CO fine tunen met Y-cruncher VT3.

Ik heb de PBO limits verder met rust gelaten en puur en alleen een thermal limit van 85c gezet zoals CMT hierboven ook al aangaf.

Deze limiet haal ik praktisch bijna nooit tot en met 26c ambient en normale werkloads maar alleen met Y-Cruncher in bepaalde tests.

Heb mijn data even niet op orde om screenshots te posten nu maar het verschil tussen de CPU op 5.5GHz (piek boost) en 5.4Ghz (en zelfs 5.2GHz) piek boost is praktisch onvindbaar in games. Voor normale taken zoals het uitpaken van grote bestanden etc kan ik best 1-2 seconden langer wachten.

Mijn maat zijn 9800X3D gaf de geest na het draaien van 5.5GHz voor daily. Wat precies de oorzaak daarvan is geweest is koffiedik kijken. Hij had ook koeler problemen met een AIO in de tussentijd en bleef ook steevast op een oude bios draaien omdat die beter presteerde volgens hem. Om die redenen heb ik er voor gekozen de 9800X3D lekker wat terug te schroeven :D.

Hier mijn daily met losse geheugen timings en relaxte CPU settings (Ik zie dat mijn VDD/VDDQ voltages nog wat hoog staan, moet 1.4v/1.3v zijn voor deze timings):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COAecj5N9Pnmo36aulNr7PEzPBY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eIkLY6b1o0LPaVuUXPoP2kev.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RL2-wkiETow-3_F3tVb0Jz1TZdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDGn7GfLM9DIe66HCaTpeosn.png?f=fotoalbum_large

Krijg vandaag vervanging ASUS STRIX X870E-E om dat debiele PCIE slot ontwerp dat al krassen op mijn 5090FE maakt. Hopelijk is dat een goed exemplaar ook dat ik alle instellingen zo over kan nemen.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Cidious schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 03:34:
Voor mij is het eigenlijk heel envoudig voor mijn 9800X3D instellingen momenteel.

Ben van 420 custom loop naar 360 Arctic LFIII AIO gegaan maar dan inplaats van AIO boven in zit the 360 nu aan de zijkant voor zodat deze verse lucht aan trekt ipv de hete 5090 lucht.

Ik heb veel ge-experimenteerd met ECLK+OVERRIDE+CO en OVERRIDE+CO en heb gesettled voor zonder ECLK. Reden is dat met ECLK alles zeer snel gecompliceert wordt en makkelijke instabiel. Ja ECLK geeft praktisch gezien marginaal 'de hoogste' performance maar gewoon Frequency Override + CO werkt stabieler zover.

Mijn chip doet makkelijk +200 en dan lekker CO fine tunen met Y-cruncher VT3.

Ik heb de PBO limits verder met rust gelaten en puur en alleen een thermal limit van 85c gezet zoals CMT hierboven ook al aangaf.

Deze limiet haal ik praktisch bijna nooit tot en met 26c ambient en normale werkloads maar alleen met Y-Cruncher in bepaalde tests.

Heb mijn data even niet op orde om screenshots te posten nu maar het verschil tussen de CPU op 5.5GHz (piek boost) en 5.4Ghz (en zelfs 5.2GHz) piek boost is praktisch onvindbaar in games. Voor normale taken zoals het uitpaken van grote bestanden etc kan ik best 1-2 seconden langer wachten.

Mijn maat zijn 9800X3D gaf de geest na het draaien van 5.5GHz voor daily. Wat precies de oorzaak daarvan is geweest is koffiedik kijken. Hij had ook koeler problemen met een AIO in de tussentijd en bleef ook steevast op een oude bios draaien omdat die beter presteerde volgens hem. Om die redenen heb ik er voor gekozen de 9800X3D lekker wat terug te schroeven :D.

Hier mijn daily met losse geheugen timings en relaxte CPU settings (Ik zie dat mijn VDD/VDDQ voltages nog wat hoog staan, moet 1.4v/1.3v zijn voor deze timings):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Krijg vandaag vervanging ASUS STRIX X870E-E om dat debiele PCIE slot ontwerp dat al krassen op mijn 5090FE maakt. Hopelijk is dat een goed exemplaar ook dat ik alle instellingen zo over kan nemen.
Mooi resultaat! En interessant om je recente ervaringen te lezen. Ook nice dat je een nieuw mobo krijgt, idd niet goed genoeg over ontwerp nagedacht door Asus. :'(

Voor mij is het ook eenvoudig. Natuurlijk blijft het leuk om te proberen meer uit je hardware te halen alleen heb niet meer de gelegenheid en deels zin om zoveel tijd als vroeger hierin te steken.

Ook is het rendement niet meer zo groot als vroeger. Celeron 300A :9
En wil ik de boel graag heel houden dus hoef niet perse op de limiet te zitten.

Ben momenteel redelijk tevreden als alles stabiel is en:
- Mijn geheugen op Expo draait
- De voltages een (flink) stukje terug zijn gebracht incl. CO
- Als het kan een stukje Boost Override CPU
- Liefst max temp wat terugbrengen naar max 90c
- Liefst zo min mogelijk (thermal) throttling
- Liefst verbruik wat terugbrengen maar dat is niet perse noodzaak.

Ben niet van de waterkoeling dus dit is deels wel wat lastiger met luchtkoeling gezien het hoge verbruik tegenwoordig.

Heb nu vsoc en vddio/mc iets verhoogd naar 1,1 en 1,15v. Eens kijken of dit stabiel is in P95 blend.
Memory weet ik al dat het stabiel op deze waarden, tenzij CPU MC gaar is maar die kans acht ik zeer klein.
Beste test voor mij daarna is veel gamen.

Wat gebruik jij / jullie om transient loads te testen :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
Help!!!! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:02:
[...]

Voorzover ik kan zien is VSOC (SMU) in jouw bios "CPU NB/SoC Voltage". Verander het een klein beetje (bijv. 1.17) en kijk in ZT of het meeverandert.

[...]
Of ZenTimings klopt weer niet of ik heb de verkeerde verandert. Als ik CPU NB/SoC Voltage verander, dan zie ik in Ryzen Master deze veranderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLYryKJGbg_0JF6MN6FtEYuRV6g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cZi2MdzKkkE9MvcyWSotS6oz.png?f=user_large
Is dat 'm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ja SOC Telemetry voltage is de goede. In RM kun je deze ook zien onder DRAM en dan "VDDCR SOC".

Is ZT helemaal niet verandert ? En wat is de waarde eerst en waar heb je hem nu op gezet? Miscchien nog iets meer veranderen naar 1.15v?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
Help!!!! schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:34:
Ja SOC Telemetry voltage is de goede. In RM kun je deze ook zien onder DRAM en dan "VDDCR SOC".

Is ZT helemaal niet verandert ? En wat is de waarde eerst en waar heb je hem nu op gezet? Miscchien nog iets meer veranderen naar 1.15v?
ZT is helemaal niet verandert inderdaad. Standaard waarde op auto is 1.2 (zie ik dan weer in RM). Puur om te testen had ik hem op 1.1 gezet.

EDIT: Ondanks dat SoC Telemetry Voltage op 1,1V staat, blijft VDDCR SOC op 1,2V staan in RM. In HWiNFO staat wel 1,1V, maar daar heet ie net zoals in de BIOS CPU NB/SoC.

[ Voor 26% gewijzigd door vinom op 26-09-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 21:51
vinom schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:37:
[...]

ZT is helemaal niet verandert inderdaad. Standaard waarde op auto is 1.2 (zie ik dan weer in RM). Puur om te testen had ik hem op 1.1 gezet.
Dat heb ik ook maar in HWinfo64 is het wel veranderd. Zentimings lijkt een andere waarde uit te lezen. misschien 1 uit het Expo profiel ?

@Cidious Ik zie dat jij je tRAS wel larger heb staan (30) dus misschien heb jij een clue gezien sommige van je timings zijn lager als die van mij. Als ik die van mij verlaag van de stock 96 dan gaat mijn performance tijdens een ram test echt rap naar beneden. Dit is dus de enige waarde die ik niet aangepast heb.
Ik gebruik de safe guide voor 6000 van buildzoid. Als ik tRAS op 28 instel is het primal stabiel de performance is alleen net zo slecht al dat wanneer ik alles stock laat. Het is ook geen voltage issue want die heb ik al geprobeerd weer naar stock te zetten.

link naar post met mijn huidige timings: computerjunky in "AMD Ryzen (ZEN5) platform Ervaringen & OC"

[ Voor 6% gewijzigd door computerjunky op 26-09-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

vinom schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:37:
[...]

EDIT: Ondanks dat SoC Telemetry Voltage op 1,1V staat, blijft VDDCR SOC op 1,2V staan in RM. In HWiNFO staat wel 1,1V, maar daar heet ie net zoals in de BIOS CPU NB/SoC.
Vaag. Sowieso lijkt de huidige versie van ZT minder goed met MSI te werken. Wellicht dat dit deels ook voor RM geldt.
Maar als je de veranderingen in je bios wel correct ziet in HWinFO dan is dat ook prima, de halve wereld gebruikt dat programma immers. Alleen ZT is altijd lekker compact en overzichtelijk.

Je kunt ook OCCT proberen, vind dat eigenlijk wel lekker werken tegenwoordig.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 17:41

CMT

Help!!!! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:58:
Als ik terugkijk in het topic zie ik vooral bij MSI moederborden issues met ZT. Bij mij (Asus) werkt het wel goed. De waarden kloppen met mijn ingevoerde bios waarden.

Iets wat wel belangrijk is om bij stil te staan is:
  • ZT leest volgensmij alleen ingevoerde waarden uit. Dus geen sensor readings.
  • RM leest volgensmij (qua voltages) alleen VCORE (en VDDCR SOC mits niet vastgezet) uit op de sensors. Rest is ook ingevoerde waarden.
Dus als het om sensor waarden gaat gebruik ik vooral wat mijn BIOS aangeeft en HWiNFO64.
Oh zou het dan alleen MSI zijn waarbij de Vsoc en Vddio niet goed worden doorgeven?
Ik zag met Asus Zentimings screenshots wel dat de geheugen terminatie / afsluitweerstanden (ODT's e.d.) soms niet goed worden weergegeven. Er is iets veranderd met de nieuwe geheugenkits, want mijn oudere 2x32GB Hynix A-die G.Skill kit (aangeschaft in januari 2023) wordt wel goed weergeven in Zentimings 1.35, maar niet met de nieuwste 1.36beta. En met de nieuwe 2x32GB Hynix A-die G.Skill kit (aangeschaft in mei 2025) is dat juist weer andersom. Ik vermoed dat er een verandering is gemaakt met de SPD EEPROM.
Help!!!! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:05:
[...]

@CMT
Ja best prima zover. Helaas nu wel een Rounding error in Worker 5 bij Prime95 Blend na 1.5 uur. :'(

Package Power in de Prime95 screenshots die ik postte is max ~149W dus dat klopt denk ik vrij aardig.
In het CB24 screenshot is het idd lager, max ~125W.

Heb Curve Optimizer op -30.
Daarnaast goede case en veel (stille) fans.
Ook is kamer natuurlijk wel stuk koeler dan vd zomer. 21c ipv 26-30c in de middag en avond. :D

Settings die ik gebruik zijn (Cursief negeren dat is sensor readout):
[Afbeelding]
Oooh op die fiets, ja zo kan ik het ook wel met -30 CO.
Ik dacht dat we uitgingen van de stock situatie m.b.t. de temperaturen & discussie ;).
In dit geval wordt de CPU gelimiteerd door de TDC en kom je niet aan de 162Wppt.
Eigenlijk zit je hiermee effectief op een 120Wptt limiet.

-30 CO all core is trouwens wel erg fors hoor. Ik denk niet dat de beste cores zoveel offset aankunnen.
Voordat je er aan begint is het ook wel aan te raden om er 1000% zeker van te zijn dat de IOD en het geheugen stabiel zijn. Wanneer ik uitga van mijn ervaring met 5x 9800X3D en 1x 9950X, dan is het voor een hotbox situatie (IOD hotspot ca. 75°C) toch wel nodig om de Vsoc >1.12V en Vddio >1.20V te houden (met Uclk 3000MHz). De Zen5 IOD is wat gevoeliger voor temperatuur gebleken dan Zen4.
Anderzijds kan je het geheugen tijdelijk een slag langzamer laten draaien op 5800MHz.
Dan is >1.05Vsoc & >1.15Vddio voldoende.
Voor mij is het ook eenvoudig. Natuurlijk blijft het leuk om te proberen meer uit je hardware te halen alleen heb niet meer de gelegenheid en deels zin om zoveel tijd als vroeger hierin te steken.

Heb nu vsoc en vddio/mc iets verhoogd naar 1,1 en 1,15v. Eens kijken of dit stabiel is in P95 blend.
Memory weet ik al dat het stabiel op deze waarden, tenzij CPU MC gaar is maar die kans acht ik zeer klein.
Beste test voor mij daarna is veel gamen.

Wat gebruik jij / jullie om transient loads te testen :?
Oh maar dat is ook niet nodig hoor, met een paar kleine aanpassingen ben je er voor 95%.
Wat geheugen betreft zijn aanpassing aan de hoofdtimings, tRFC en tREFI dat het leeuwendeel van de snelheidwinst bepaald. En met uitzondering van tRP en tREFI ook vrij makkelijk te testen.
Fouten door onstabiliteit komen vrij snel aan het licht.

Wat ik gezien heb van het lijstje met settings is dat CLDO Vddp vrij hoog staat voor Uclk 3000MHz. Dat mag gerust nog 50mV naar beneden. De geheugen kits die ik in handen heb gehad, hadden niet meer dan 0.87Vddp nodig op deze snelheid.

Voor het geheugen kan je evt. alleen kijken naar de ondergrens voor tCL en tCD met een 10min stresstest (wel eerst het geheugen van te voren opwarmen tot 60°C SPD hub). Eenmaal de grens gevonden voor tCL, 1 stap (of 2 met GDM) terug + 20-30mV Mem VVD erbij. Voor tCD, 2 stappen terug gaan. De rest van de hoofdtimings rolt er vervolgens uit met de standaard regels.

Voor Hynix M-die & A-die is een rijtje zoals: 32 - 38 - 38 - (tCD+tRP+2) - (tRP+tRAS) = 32 - 38 - 38 - 72 - 110, prima.
tRFC heeft ook een duidelijke grens en met +10-20nS erbij zit je dan weer veilig.
tREFI is een ander verhaal, maar met M-die en A-die kan de standaard 11677 (@3000MHz) zonder nadenken verdubbeld worden naar 23354. De winst word progressief kleiner, dus de halvering geeft al een fors verschil.

Met het tunen van de CO gebruikte ik Corecycler. Daarmee zijn o.a. transients te simuleren, maar het nadeel is dat het programma het alleen per core kan doen. Ik weet niet of het inmiddels wel mogelijk is, het is namelijk al een paar jaar geleden geleden dat ik daarmee aan de slag ben gegaan.

@Cidious
Dat is een mooi resultaat!
De hoop is bij mij een beetje vervlogen omdat met 6200MHz de Vsoc naar 1.18V moest. Misschien dat ik er later nog een keer naar ga kijken, wanneer de puinhoop met de biossen is opgeruimd.
De MSI B850 Tomahawk valt mij o.a. op dat vlak bijzonder tegen. Erg jammer want De MSI B450 & B550 Tomahawk zijn in tegenstelling daartoe geweldige borden.

Met de Asus B650-ei heb ik een release bios voor Zen5 geprobeerd en dat deed hele gekke dingen met de boostclock en temperatuur. Als je maat dat gebruikt heeft dan vind ik het niet gek dat z'n CPU overleden is.
Sowieso is de combi van hoge stroom + hoge spanning + zeer hoge temperatuur funest en vragen om problemen imho. Wat dat betreft vind ik het ook wel vreemd dat men nu desktop CPU's als laptop CPU's behandeld m.b.t. het boosten naar Tjmax. Bij laptop chips komt er een factor lagere hoeveelheid stroom aan te pas.

Het is misschien een schot in de lucht, maar weet je toevallig een tool waarmee alle waarden van de afsluitweerstanden uit te lezen zijn? Momenteel gebruik ik Ryzenmaster + Zentimings, maar bijv. de pull-up/pull-down van ProcDqDs (processor data drive strength) zijn helaas niet te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 17:41

CMT

computerjunky schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 01:10:
Heb je ondertussen ook al getest met de latency killer functie op MSI of hoe dat ook heet op andere borden.
Ik heb het nog steeds uit staan omdat online de meningen verschillen maar ik zie nooit wcht een goede onderbouwing van waarom het uit of aan zou moeten.
Nee, nog niet. Ik ben er met de benchmarks nog niet aan toe gekomen.
Het staat wel op de planning samen met de DDR5 encryptie en hash opties.

Ik vind het maar een vreemd gedoe met de post-latency fix. Het is allemaal ontstaan na de patch voor de inter-chiplet latency probleem bij de 16-cores. Naar verluid zou AIDA64 de DRAM latency daarna niet meer goed kunnen meten, maar ik heb mijn twijfels daarover. Uiteindelijk gaat het om de benchmark resultaten en met een reeks PYPrime 2.2 & Y-cruncher moet het wel blijken of het invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 21:51
CMT schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:35:
[...]

Nee, nog niet. Ik ben er met de benchmarks nog niet aan toe gekomen.
Het staat wel op de planning samen met de DDR5 encryptie en hash opties.

Ik vind het maar een vreemd gedoe met de post-latency fix. Het is allemaal ontstaan na de patch voor de inter-chiplet latency probleem bij de 16-cores. Naar verluid zou AIDA64 de DRAM latency daarna niet meer goed kunnen meten, maar ik heb mijn twijfels daarover. Uiteindelijk gaat het om de benchmark resultaten en met een reeks PYPrime 2.2 & Y-cruncher moet het wel blijken of het invloed heeft.
Ik snap het ook niet helemaal. Ja het verlaagd mijn latency mer 7-8 maar ram performance word er niet beter van en het is vrij lastig te concluderen of games er beter van worden.
En zo belangrijk is latency onder de streep ook weer niet. Mijn huidige setup heeft 71ns latency en mijn vorige build had maar 39 maar om nou te zeggen dat het een key factor in de prestaties was. Een 5800x was ongeveer even snel maar had een flink hogere latency.

De X670E Tomahawk was mij ook aan alle kanten afgeraden maar het was dit of 150 euro meer uitgeven voor een Asus bord als ik de features wou die ik nu heb. Maar achteraf zit er behoorlijk wat rek in het bord en valt het me niets tegen. lk snap niet dat zoveel mensen dit bord afkraken.

[ Voor 11% gewijzigd door computerjunky op 26-09-2025 19:33 ]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste