Hallo allemaal. Het is eindelijk zover!
Het verslag van mijn ervaring & tuning met Zen5 wil ik hierbij graag met jullie delen. Ditmaal is het voor mijn doen best wel een lange (en frustrerende) rit geweest. In totaal zijn er ca. 7 maanden verstreken sinds de aanschaf van de 9950X & 9800X3D tot het moment van de feitelijke tuning van het geheugen. Hierdoor is het pas eind september 2025 gelukt om mijn systeem gebruiksklaar te maken en over te zetten in de full custom waterkoeling setup. Rond deze tijd had ik ook aangeven om dit verslag te schrijven en toen dacht ik het binnen een paar weken wel gedaan te hebben. Inmiddels zijn er echter 3 maanden verstreken. Dus bij deze mijn excuses dat het zo lang heeft moeten duren.
Het is bij elkaar ook wel een flinke brok geworden en op het laatste moment zijn er nog impromptu testen bij gekomen, die ik ook graag mee wilde nemen in het verslag. O.a. een klein onderzoekje naar de Zen5 'latency fix' dat onder verschillende synoniemen rondgaat bij de moederbord fabrikanten. MSI noemt het bijvoorbeeld: 'Latency Killer' en Asus heeft daarvoor de 'Core tunings Configuration for gaming' optie.
Om het verder overzichtelijk te houden heb ik besloten om mijn ervaring met Zen5 op te splitsen in 2 gedeelten namelijk:
- Zen5 onderzoek & geheugentuning
- Zen5 ervaringen & problemen
Uiteraard is er zoals gebruikelijk veel monnikenwerk aan te pas gekomen
Bij voorbaat wil ik benadrukken dat het slechts gaat om mijn persoonlijke ervaring en dus een beetje n=1 geval is. Met hardware is er altijd wel sprake van spreiding, dus neem alles s.v.p. als een uitgangspunt om evt. op te kunnen borduren. Met name wat betreft de spanningen voor de IOD.
Zen5 onderzoek & geheugentuning
Met Zen5 heb ik grotendeels dezelfde aanpak een methodiek gebruikt, zoals ik destijds met Zen4 heb gedaan. Hier en daar met kleine aanpassingen. Zo zijn de gaming benchmarks ditmaal overgeslagen omdat er tijdens het testen nog een 6900XT in het systeem zat (vanwege een ander onderzoekje weer) en het dus een probleem werd om tot een CPU bottleneck te komen op 1080p.
De vorige keer is ook gebleken dat er een redelijke correlatie is tussen de winst in de AIDA64 copy prestatie en winst in games die gevoelig zijn voor de werkgeheugenprestatie. Met name de P1 FPS neemt dan in ongeveer dezelfde mate toe. Misschien dat ik dit later nog eens ga nalopen, maar voor nu houd ik het eerst bij dit verslag.
Voor wie het trouwens interesseert is het Zen4 tuning verslag hier na te lezen:
https://gathering.tweaker...message/76185254#76185254
Dan de gebruikte randvoorwaarden voor het Zen5 onderzoek & de benchmarks:
HardwareSynthetische benchmarks- CPU klok begrenst op 5.0GHz
- Tjmax op 80°C
- PPT 125W
- Coreboost aan
- SMT uit
- Spreadspectrum uit
- Windows safemode
- Per benchmark het gemiddelde van 5 tot 10 metingen genomen
Het stresstesten en het uitzoeken van de minimaal benodigde spanningen- Tjmax 80°C
- PPT 105W (i.v.m. koelingscapaciteit)
- Coreboost aan
- SMT aan
- Spreadspectrum aan
- AIDA64 + MPC-HC video op de achtergrond
- TM5 met absolutnew profiel
- Memtest86 bitfade test
Voor het testen van De CPU SoC stabiliteit is de AIDA64 cpu & memory stresstest gebruikt, samen met een video dat continue door MPC-HC op de achtergrond wordt afgespeeld. Minimaal voor 1 uur lang.
Om daarbij zoveel mogelijk transients (lees: spanning fluctuaties) op te wekken zijn er tussendoor ook regelmatig & zo snel mogelijk dingen gestart/geopend, gesloten, verschoven en het venstergrootte aangepast (inclusief dat van AIDA64 zelf). Denk daarbij aan kleine programma's zoals HWinfo64, Paint, webbrowser, video's, foto's e.d. In mijn ervaring is dit zeer effectief om de IOD maximaal te belasten.
Bij het aandraaien van de geheugen timings is het soms nodig geweest om de Vsoc, Vddio of Vddp ietsjes meer spanning te geven. Vaak is +10mV dan al voldoende om het weer stabiel te krijgen.
Stabiliteit van het werkgeheugen is bepaald door 200x TM5 passes zonder fouten.
Daarnaast voor de tREFI timing, 10 uur lang de bitfade test van Memtest86 in een hotbox situatie (SPD HUB >57°C)
De 200 passes zijn echt nodig gebleken, want een zeldzame enkele fout door een temperatuurgevoelige timing of een toch onstabiele SoC is er anders niet uit te halen in mijn ervaring.
Met 64GB dualrank geheugen en de typische Zen geheugen bottleneck tussen CCD & IOD is het ook geen kattenpis wat testtijd betreft. Een pass kost ca. 48-52 minuten om te voltooien.
Zoals hierboven te lezen is heb ik in totaal 2x 9950X en 5x 9800X3D aan de tand gevoeld */hide*
De reden daarvan zal ik later toelichten in het Zen5 ervaringen & problemen gedeelte.
Het meest interessant is natuurlijk waar ik uiteindelijk op gekomen ben met het tunen.
Tabel met Zen4 & Zen5 IOD spanningen
De resultaten van de 7800X3D's uit het Zen4 tuning/onderzoek zijn hierbij meegenomen.
Het laat jammer genoeg zien dat er een flinke regressie is ontstaan met de benodigde spanningen voor de IOD. Pech met een aardappel exemplaar is in ieder geval wel uit te sluiten omdat er in totaal 7 stuks Zen5 cpu's onder de loep zijn genomen. De spreiding in de benodigde Vsoc bedroeg tussen deze samples niet meer dan 20mV.
Wat er nu precies aan de hand is met de generatie stap, laat zich gissen.
Ik heb wel een vermoeden dat het te maken heeft met de vele AGESA aanpassingen/toevoegingen die zijn gedaan om 'stabiel' hele hoge DDR5 snelheden te halen (alles boven DDR5 6000MHz). Maar dat is natuurlijk slechts een onderbuik gevoel.
Wat mij zeer heeft verbaasd is dat de Asus B650ei en B850i borden zich met Zen5 heel eigenaardig gedragen om het geheugen stabiel te krijgen. Voor Uclock: 3000Mhz en lager is het echt noodzakelijk dat de Vddp binnen een bepaald bereik onder de Vsoc zit. Daarbuiten is het met geen mogelijkheid stabiel te krijgen. Ik heb verder niet onderzocht of dit ook zo is voor snelheden met Uclock: >3000MHz.
Toen ik bezig was met het tunen van de 7800X3D op een Asus B650ei bord (bios v1616), was dit in ieder geval niet zo.
Aangezien de IOD tussen Zen4 en Zen5 hetzelfde is, heeft dit mij flink op het verkeerde been gezet en gaandeweg ook veel frustratie bezorgd. Pas helemaal op het eind (toen ik al klaar was met het tunen van de 9800X3D op het MSI B850Tomahawk bord), kwam ik hier achter met een berekende gok. Onder de gedachte; "hmm misschien, wie weet"..
Hoe dan ook, het tunen van het geheugen was verder als vertrouwd en weinig spannend.
Onderstaand is een tabel te zien met het resultaat van de 9800X3D op het MSI B850 Tomahawk bord.
Per regel is de aangepaste timing aangegeven, met daarnaast informatie over de gebruikte Fclock, Uclock, spanningen, notities/opmerkingen en de bijbehorende benchmarks met de prestatiewinst.
De benchmarks zijn dit maal beperkt tot
PYPrime 2.2, Y-cruncher 2.5B, Linpack Extreme en AIDA64.
G.Skill Ripjaw S5 32-39-39-102-141-6400 Hynix A-die:
Timing- & benchmarktabel
Een hamvraag die mij persoonlijk bezig hield is hoeveel 'IPC' generatie winst er nu werkelijk is tussen de 7800X3D en 9800X3D in een 1:1 vergelijking. Dus met beide CPU's op identieke klok.
En een andere hamvraag was of elke CPU net zoveel baat heeft bij het tunen van het geheugen.
Daarvoor is de klok gelijk gehouden en het verschil tussen een 'stock' timing profiel met een persoonlijk 'fast timing' profiel gemeten. Hopelijk is het beetje duidelijk in het onderstaande.
Van Zen4 naar Zen5 lijkt de prestatie winst rond de 6-7% te zitten. Y-cruncher 2.5B laat een drastisch verschil van 30% zien, maar ik heb mijn twijfels over of dit juist is. Het programma had namelijk een update nodig om het werkend te krijgen en misschien is er in de tussentijd het een en ander geoptimaliseerd. Het kan ook zijn dat de CPU multicore prestaties voor dit specifieke geval sterk verbeterd zijn. Ik kan helaas niet meer verifiëren waar het verschil vandaan komt. De 7800X3D is namelijk al geruime tijd geleden verkocht. Wat betreft het geheugensysteem is wel te zien dat er met Zen5 sprake is van meer overhead. De stock AIDA64 copy prestatie is significant minder en AIDA laat verder ook fors meer latency zien. Maar dat is oud nieuws eigenlijk.
Het tunen van het werkgeheugen geeft beide processoren verder bijna evenveel winst.
De 9800X3D lijkt er iets meer van te profiteren, maar het zo dicht op elkaar dat het binnen de foutmarge kan vallen. Goed nieuws is de 8% winst in de AIDA64 copy benchmark, dus dat belooft veel goeds voor de P1 FPS (de 1% low) in games zoals WoW of Shadow of the Tombraider. Een verbetering van >6% schat ik in als heel aannemelijk.
Aan het eind van de rit zijn er impromptu nog een heleboel testen bij gekomen, waarbij de invloed van de
Latency fix, Bankswap APU, Bankswap CPU, Hash CS, Hash Bank, TSME (encryptie), SMEE (encryptie) en IOMMU bios opties zijn onderzocht.
Daarnaast ook en aantal combinaties van de
tRRDS - tRRDL / tWTRS - tWTRL secundaire timings, om te kijken of er een optimum is met een integer verhouding onderling (geheel getal).
Voor de volledigheid heb ik besloten om hier de individuele metingen erbij te tonen. Ik weet dat het nogal een lap is, maar het is wel aardig om te laten zien dat 10 metingen per benchmark geen overbodigheid is.
Ondanks dat bijv. PYPrime2.2 uit zichzelf al middelt is er nog een redelijke spreiding in de uitkomsten.
Vermoedelijk heeft de DDR5 training hier mee te maken of anders is er ondanks de 5.0GHz limiet toch wat variatie in het boostgedrag van de CPU. Voor elke benchmark run is de PC in ieder geval opnieuw opgestart en dus van 'een schone lei voorzien'.
Latency Fix, Bankswap, Hash, TSME, SMEE, IOMMU en tRRDS/L + tWTRS/L
Benchmarktabel
De Latency Fix optie heb ik daarna nog verder onderzocht met een ander programma dat de CPU cache & geheugen bandbreedte + latency kan meten. AIDA64 is een fijn programma om snel een controle te doen, maar erg beperkt. Daarnaast klopt de write aangave niet voor de Zen5 1xCCD CPU's.
Het is ook meer interessant om te bekijken hoe het hele verloop eruit ziet van de L1 cache t/m het DRAM.
De CPU is wederom op 5.0GHz begrenst, ditmaal met SMT aan.
9800X3D cache + memory benchmark
MSI DRAM Latency Killer uit
MSI DRAM Latency Killer aan
Na de L3 (96MB voor de 98003XD) tot ongeveer 512MB DRAM is er een duidelijke verbetering in de latency. Zo'n 4-6ns voor het vlot getunede geheugen. Ook de cache bandbreedte profiteert over de hele linie van deze MSI tweak. Het benchprogramma heeft nog meer opties en die laten dezelfde tendens zien.
Naar verluid zou deze fix nadelig kunnen zijn met bepaalde werkbelastingen, maar ik kan eerlijk gezegd niet bedenken wat het dan zou moeten zijn, gezien zowel de bandbreedte als de latency verbeterd.
Dus win-win?
Uit het benchmark tabel komen verder een aantal dingen naar voren:
- Bankwap uitzetten geeft extra latency en heeft daarnaast flink negatieve impact op de write & copy bandbreedte.
- TSME aanzetten geeft behoorlijk wat extra latency en kan beter uitgelaten worden als maximale veiligheid geen zorg is.
- Hash CS/Bank, SMEE en IOMMU hebben afzonderlijk zo goed als geen impact en samen maar minimaal.
- CMT vond het niet nodig om voor alles CB23 benchmarks te doen
.
Met al dit werk ben ik uiteindelijk op het onderstaand resultaat gekomen (zonder extra coreboost en Latency Killer optie):
Waarschijnlijk ga ik nog iets sleutelen aan de tRRDS/L & tWTRS/L verhouding.
tREFI heb ik bewust gehalveerd van de max, ondanks dat het de hotbox test heeft doorstaan.
Het maakt niet veel uit voor de prestatie en ik houd persoonlijk liever een grote marge aan, als het op temperatuur gevoelige timings aankomt.
Met max tREFI wordt het:
Max tREFI + 200MHz coreboost (9800X3D@5450MHz):
Tot slot heb ik ook gekeken naar de verbetering in CPU temperatuur.
In reviews en berichten is daar over gesproken, maar nergens is er een 1 op 1 vergelijking gemaakt om een duidelijk antwoord te krijgen op de vraag: "hoeveel precies".
Sinds de 5800X3D doe ik daarvoor een standaard test en de 7800X3D + 9800X3D zijn nu in de tabel opgenomen.
Het core vermogen is voor dit onderzoek ingesteld op 41-42W (ca. 65W PPT) en de temperatuur delta's bepaald a.d.h.v. de watertemperatuur sensor van een Aquacomputer HWnext debietmeter.
Het gaat hieronder om de drie rechter kolommen.
De kolommen links met de 7800X3D + Noctua L12S luchtkoeler, stammen uit een ander onderzoek/optimalisatie voor een ITX build. Daar onderzocht ik het effect van het vlak maken van de baseplate + een 7mm mounting offset.
Ik heb het er maar bij gelaten voor het geval iemand dit interessant vind.
De tabel spreekt verder voor zich
Dat was het dan zover het Zen5 onderzoek en tuning gedeelte.
[
Voor 103% gewijzigd door
CMT op 05-01-2026 05:46
]