9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Was dat hij de singlecore boost op de "beste" core draait dacht ik. Sommige cores kunnen net 50 mhz hoger boosten ofzo.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Volgens wat ik kan herinneren is het voltage van mijn RAM 1.35V. Is dat te hoog? Stel ik dit beter lager in? En welke andere voltages kijk ik best na?
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
1.35v is normaal gesproken niet te hoog indien je Expo hebt ingesteld. Op auto waarden staat vsoc, cpu vddio en CLDO VDDP vaak stuk hoger dan nodig. Dit kan in jouw bios net iets anders heten.
[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 14-04-2025 16:40 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik zal die als ik vanavond thuis ben eens nakijken. Zit nu op kantoor.Help!!!! schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:43:
@nzall Post hier anders eens een https://zentimings.com/ screenshot van je huidige instellingen.
1.35v is normaal gesproken niet te hoog indien je Expo hebt ingesteld. Op auto waarden staat vsoc, cpu vddio en CLDO VDDP vaak stuk hoger dan nodig. Dit kan in jouw bios net iets anders heten.
:strip_exif()/f/image/oT9AyyoBFVa1hYZ3gHTliQXd.png?f=user_large)
Dit zijn de zentimings.
Onder voorbehoud dat ik zelf geen ervaring heb met x3d cpu's, de voltages kunnen daar wellicht iets anders zijn dan bij de reguliere desktop cpu's.
Maar gebaseerd op algemene Zen 4/5 ervaring ziet dit er, als je alleen EXPO 6000 hebt aangezet in je bios, normaal tot goed uit. Je hebt het meest recente bios, MCLK, FCLK en UCLK zijn correct. De timings zien er ook normaal uit voor DDR6000.
VSOC (SMU) kan waarschijnlijk nog wel wat lager. Je zou deze om te beginnen eens op 1,15 kunnen proberen te zetten.
CLDO VDDP is <0,95 wat prima is.
CPU VDDIO ziet er wellicht zelfs vrij laag uit maar misschien is dat normaal bij X3D.
MEM VPP kan misschien naar 1.8v maar dit lijkt me geen issue.
MEM op 1,35v is normaal voor DDR6000.
Je kunt vast nog wel een hoop aan de geheugentimings tunen maar dat kost vaak een hoop tijd en bij X3D is het nut daarvan toch ook beperkter vanwege de aanwezige cache.
Mijn eerste indruk is dat dit dus gewoon ok is voor DDR6000 expo plug & play settings.
Wellicht dat CMT nog feedback heeft. Die heeft inmiddels ook een 9800X3D en heeft veel effort gestoken in het tunen van Zen4/5.
ps: Mocht je veranderingen maken, check dan altijd in bijv. Zentimings wat de voltages geworden zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 16-04-2025 09:15 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Had ik ook, 1tje zat helemaal plat in zijn connector. Met een klein schroevedraaiertje heb ik ze voorzichtig weer recht gebogen, Maar dan echt heel voorzichtig, beetje voor beetje.nzall schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:18:
De upgrade is grotendeels gelukt. Hij start op, alle onderdelen worden gedetecteerd, en hij geraakt in Windows. Het enige probleem dat ik heb gehad is dat ik de kabel voor front USB niet genoeg speling had gegeven en daardoor bij het proberen insteken bij beide USB-3 headers pinnetjes heb verbogen. Dan maar zonder front USB...
Ik ben nu bezig met Windows 11 Pro te herinstalleren met een media installation tool, zodat alle oude drivers eraf zijn. Heb begrepen dat dat het veiligste is.
Beide usb3 connectors werken nog prima, ik heb wel een USB 3.0 20-Pin Internal Header 90 degree Angle male/female extender connector gekocht en er voorzichtig ingestoken. Dat ging gemakkelijker dan de stekker van mijn pc case, die dus ook stroef in deze connector paste.
Bisquit schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:18:
[...]
Had ik ook, 1tje zat helemaal plat in zijn connector. Met een klein schroevedraaiertje heb ik ze voorzichtig weer recht gebogen, Maar dan echt heel voorzichtig, beetje voor beetje.
Beide usb3 connectors werken nog prima, ik heb wel een USB 3.0 20-Pin Internal Header 90 degree Angle male/female extender connector gekocht en er voorzichtig ingestoken. Dat ging gemakkelijker dan de stekker van mijn pc case, die dus ook stroef in deze connector paste.
:strip_exif()/f/image/huIgBdKfxMglz0pI5SWtyX1P.png?f=user_large)
Dit is hoe die pins erin zitten (of tenminste, zaten, want mijn vader heeft ondertussen ook nog eens geprobeerd zonder succes en ik weet niet hoe ze nu zitten). Ik hoop dat ik die recht kan zetten zonder het moederbord er opnieuw te moeten uithalen.
Met uitzondering van de Vddio ziet het er prima uit voor een set & forget instelling. Een prima startpunt om verder mee te tunen als de wens daarvoor is.Help!!!! schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:07:
Wellicht dat CMT nog feedback heeft. Die heeft inmiddels ook een 9800X3D en heeft veel effort gestoken in het tunen van Zen4/5.
@nzall , wat zegt Ryzenmaster over de Vddio spanning? Zentimings heeft soms moeite om de juiste spanningwaarden uit te lezen. Maar mogelijk is het juist en weet MSI misschien iets dat wij niet weten ^^.
Ah dat is wel balen van het ongeluk. Je kan het eventueel proberen terug te buigen met een stompe holle naald (zo eentje van een inkt vulspuitje) of een vulpotlood met dunne tip. Wat het beste past bij de pinnetjes.nzall schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:24:
Dit is hoe die pins erin zitten (of tenminste, zaten, want mijn vader heeft ondertussen ook nog eens geprobeerd zonder succes en ik weet niet hoe ze nu zitten). Ik hoop dat ik die recht kan zetten zonder het moederbord er opnieuw te moeten uithalen.
AtlAntA schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:29:
Sinds afgelopen vrijdag een 9950x3d op een asus proart x870e bord in gebruik. Draait best goed maar het BIOS van de Asus vind ik wat onnodig druk en ingewikkeld.
Ik heb DOCP II aangezet en en een all ore curve optimizer offset van -20 ingesteld. Ook laat ik de CPU 100mhz hoger boosten. Buiten dat om staan alle settings nog zoals out of the box komen. Echter vind ik de voltages nogal hoog:
[Afbeelding]
De kloksnelheden zijn prima en het systeem is stabiel.
Aangezien alles in het asus bios verder op auto staat denk ik dat asus wat dingen doet die al een soort van auto PBO enzo zijn. Op zich vind ik dat niet zo erg maar ik maak me dus een beetje zorgen over te hoge (piek) voltages. Is er iemand hier met een asus bord die me een beetje op gang wil helpen met welke settings ik moet hebben? Op mijn vorige x570 bord van Gigabyte kon ik alles wel makkelijlijk vinden maar in dit bios heb ik nog geen logica kunnen vinden.
Extra screenshot van andere voltages:
[Afbeelding]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Dit is met CO -30 dus de voltages komen overeen, alleen je IDLE voltages zijn iets hoger, heb je Windows energiebeheer op ''Gebalanceerd' staan ?

[ Voor 15% gewijzigd door Q_7 op 15-05-2025 12:24 ]
AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED
[ Voor 12% gewijzigd door RadYeon op 15-05-2025 15:39 ]
Op de pagina van de MSI B650 GAMING PLUS WIFI?"The partial DDR5 memory module will remain running at 4800MT/s because of the architecture design by the Ryzen 9000 series CPU."
Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.
ASRock mainboards show conspicuous SoC voltage fluctuations – risk for AMD Ryzen 9000 CPUs?
CPU death in installments: Ryzen 9000 on ASRock mainboards affected
The starting point of the discussion is a recently documented CPU death: An AMD Ryzen 9 9950X died on an ASRock X870 Steel Legend motherboard – accompanied by visible gray discoloration on the pins.
According to user reports, especially from Reddit forums, this is not an isolated case. There are now around 200 documented cases with similar damage.
Tech influencer Bryan from Tech Yes City then took the trouble to take a close look at various motherboards with Ryzen 7000 and 9000 CPUs – including models from ASUS, MSI and Gigabyte. The focus of the analysis: the behavior of the SoC voltage (System-on-Chip Voltage).
[ Voor 84% gewijzigd door Help!!!! op 16-05-2025 08:05 ]
PC Specs
Zojuist voor m'n ASRock X870E Tachi Lite de meest recente bios geflashed, 3.25. Deze is net een paar dagen geleden uit. Hoop dat dat iets doet 🤒Help!!!! schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:02:
fwiw een vervolg op ASROCK issues met 9000 cpu's.
ASRock mainboards show conspicuous SoC voltage fluctuations – risk for AMD Ryzen 9000 CPUs?
CPU death in installments: Ryzen 9000 on ASRock mainboards affected
The starting point of the discussion is a recently documented CPU death: An AMD Ryzen 9 9950X died on an ASRock X870 Steel Legend motherboard – accompanied by visible gray discoloration on the pins.
According to user reports, especially from Reddit forums, this is not an isolated case. There are now around 200 documented cases with similar damage.
Tech influencer Bryan from Tech Yes City then took the trouble to take a close look at various motherboards with Ryzen 7000 and 9000 CPUs – including models from ASUS, MSI and Gigabyte. The focus of the analysis: the behavior of the SoC voltage (System-on-Chip Voltage).
Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802
Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.
Bedankt voor je antwoord. Inmiddels de offset voor frequency op +100 gezet en de co offset op - 18 voor alle cores. Had toch zo nu en dan zo'n typische 'Light load crash' die ik ook wel eens had als ik de limieten van mijn 5950x op zocht.Q_7 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:24:
@AtlAntA Hier ook een 9950X3D maar heb de 2e CCD uitgeschakeld omdat de 3dVcache CCD enorm goed overclocked.
Dit is met CO -30 dus de voltages komen overeen, alleen je IDLE voltages zijn iets hoger, heb je Windows energiebeheer op ''Gebalanceerd' staan ?
[Afbeelding]
Dat mijn idle voltages wat hoger zijn komt omdat ik 3 ultrawides heb aangesloten en er meestal een hele mix aan applicaties enzo open staat. Waarvan er zat zullen zijn die op de achtergrond iets doen.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Commenting on the Ryzen 9000 CPU failure situation, Bilowol relayed important ASRock material: (the motherboard team) told me it had to do with the EDC and TDC, which is the electric design current as well as the thermal design current.
Essentially, they're saying it's an ampage problem that exists with the precision boost overdrive (PBO) settings. In particular, these mid-range and high-end motherboards—say for instance a B650E or an X670E Taichi or even a B850 Steel Legend—have the ability to run Ryzen 9000 series CPUs at their maximum PBO settings out of the box.
What's happening here is ASRock told me they were implementing these settings to what they believe was too aggressive for what the CPUs were able to handle, at least for earlier samples.
However, they do promise me that these issues have been fixed with their latest BIOS updates that they're rolling out for these mid-range and high-end motherboards.
They also told me that the lower-end boards, say for instance, an A620 HDV or something like that, shouldn't be affected by this issue simply because those PBO settings have been deliberately tuned down, due to the motherboard in question not being a high-end model."
PC Specs
:strip_exif()/f/image/MUSEzPlOjhEG992pjolaQfG7.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn getweakte setup
Ik denk wel dat ik het meeste eruit geperst heb.
[ Voor 64% gewijzigd door Light21M op 29-05-2025 13:24 ]
ASRock Acknowledges Ryzen CPU Failures Linked to Motherboard BIOS, Offers Warranty Replacement
ASRock has finally acknowledged that the mysterious AMD Ryzen "processor deaths" plaguing its mid- and high-end motherboards weren't caused by defective AMD chips or stray debris but rather overly aggressive Precision Boost Overdrive settings in its BIOS.
After more than 100 reports of Ryzen 7 9800X3D and Ryzen 9 9950X CPUs going dark on boards like the X670E Taichi and B650E Steel Legend, the company rolled out BIOS version 3.25 to dial back the Thermal Design Current and Electrical Design Current limits and apologized for initially blaming memory quirks and socket contaminants.
ASRock will repair or replace affected motherboards free of charge (including shipping), though users whose CPUs have already failed must seek warranties through their retailer or AMD.
"No, we're not saying it's an AMD issue. We found that it should be related to our BIOS setting — that's the PBO settings, Precision Boost Overdrive.
More technically, we adjusted two main settings in PBO. One is TDC (Thermal Design Current) and the other is EDC (Electrical Design Current). We found that our original values for these two settings might have been too high.
So now, with BIOS version 3.25, we lowered the PBO values. We believe this can solve the problem."—Chris Lee, ASRock VP of Motherboard Business"
--------------------
GN is er nog niet van overtuigd dat dit alles oplost omdat er ook gevallen schijnen te zijn waar PBO uit staat en er alsnog problemen optreden. De tijd zal het leren....
[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 30-05-2025 12:20 ]
PC Specs
Overigens fijn dat ze het nu gewoon toegeven en ze het met die 3.25 hebben geadresseerd.
[ Voor 27% gewijzigd door Illidan op 30-05-2025 16:50 ]
Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802
Een poos terug heb ik een onervaren medetweaker geholpen met CPU instellingen voor een 9800X3D en die had niet in de gaten dat er praktisch geen PBO limieten waren ingesteld op zijn Asus bord.
PBO aangezet en verder niet naar omgekeken, bleek dat EDC / TDC / PTT op 1000W stonden...dat doe je alleen als je bezig bent met een (tijdelijke) overclockwedstrijd.
Aanleiding om daar naar te kijken waren trouwens CPU temperatuur klachten met waterkoeling..
Ik denk dat er veel gebruikers zijn die er geen weet van hebben en in dezelfde situatie verkeren.
Het verbaast mij wel de mate van onwetendheid bij de degenen die ik gesproken heb.
Die denken alleen aan 'extra gaming prestatie' of 'meer MHz' en weten dan net genoeg dat PBO aanzetten evt. voor meer prestatie kan zorgen.
Maar dat daarmee o.a. de scaler potentieel op 10x gezet kan worden, zegt ze dan niets.
Van Asrock kan het wel erg waarderen dat ze verantwoordelijkheid nemen en met dit nieuws / deze waarschuwing naar buiten komen. Asus zou doen alsof haar neus bloed en stilzwijgend aanpassingen maken. Voor alle duidelijkheid de CPU grenswaarden kunnen bij Asus borden dus potentieel aan de laars gelapt worden en mogelijk ook bij borden van MSI of Gigabyte.
Door gebruik te maken van PBO krijg je bijna totale vrijheid om de CPU in te stellen.
Tja, dat kan lastig zijn. Overduidelijk is het wanneer de PCB en socket beschadigd / verkleurd zijn geraakt door te hoge stroom. Dan is de schade vaak ook catastrofaal en doet de CPU het niet meer.Illidan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:46:
Check, heb die Bios 3.25 er al opzitten. Maar hoe weet je of het *te laat* is en de cpu al iets van schade heeft opgelopen?
Overigens fijn dat ze het nu gewoon toegeven en ze het met die 3.25 hebben geadresseerd.
Het is lastiger om degradatie vast te stellen. Daar kan sprake van zijn wanneer de prestaties en klok na verloop van tijd achterblijft in dezelfde omstandigheden en met dezelfde grenswaarden.Of dat de CPU simpelweg onstabiel wordt met de AMD specificatie voor dat model (lees: stock grenswaarden).
Mocht je niets aangepast te hebben sinds het begin, dan kan je met Ryzenmaster een aantal instellingen controleren. Als de EDC / TDC en Tjmax niet buiten spec staan en de Vsoc niet op een absurde 1.3V staat hoef je je geen zorgen te maken. Controleer ook of de PBO scalar in de bios niet op 10x staat.
[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 30-05-2025 20:16 ]
Je bent toch niet serieus of wel?CMT schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:59:
Van Asrock kan het wel erg waarderen dat ze verantwoordelijkheid nemen en met dit nieuws / deze waarschuwing naar buiten komen. Asus zou doen alsof haar neus bloed en stilzwijgend aanpassingen maken.
Asrock deed dit omdat ze geen andere kant meer opkonden door het continue pushen van gamernexus.
Ze namen geen vrijwillige verantwoording, ze zijn gedwongen om het te nemen.
Ze probeerden zich er zelf nog onderuit te draaien door alleen beschikbaar te zijn op tijden dat de pers nog niet naar binnen mocht tijdens de beurs voor verdere vragen en garantie afhandeling. Maar ze waren bij gamernexus zo uitgekookt om via een omweg toch naar binnen te komen op een eigenlijk onmogelijke tijd. En toen stonden ze in 1 keer voor het blok.
Dus laten we nu niet doen alsof Asrock kwa afhandeling beter is als de andere grote namen. Het zijn wat dat betreft net verzekeraars, ze zullen iedere mogelijkheid aangrijpen om zich onder hun verantwoordelijkheid uit te draaien, inclusief Asrock.
Mr. T.
Waarom zou ik niet serieus zijn?
Wat tussen Asrock en GN heeft gespeeld ben ik niet op de hoogte van.
Sowieso volg ik haast geen youtube kanalen meer en GN is steeds meer de cynische kant op gegaan met kritiek / berichtgeving. Ik merk dat het ook effect op mijn stemming heeft, dus vandaar dat ik het grotendeels skip. Overigens snap ik wel de frustratie bij hun en besef ook wel dat fabrikanten inclusief Asrock zeer terughoudend / ontwijkend zijn met uitspraken. Het kan voor zo'n bedrijf grote consequenties hebben met massa claims en/of gezichtsverlies.
Maar goed als het echt zo gegaan is, is dat natuurlijk niet goed te praten. Vooropgesteld dat verkeerde PBO instellingen de oorzaak is, veranderd het alleen niets aan de zaak dat de verantwoordelijkheid toch bij de gebruiker ligt, tenzij dat al zo is zonder de bios aan te raken.
Weet iemand wat een Asrock bord doet met de PTT / TDC / EDC en Tmax, wanneer een cpu erop geplaatst wordt en de bios verder niet aangeraakt wordt (dus automatisch laten trainen + booten)?
AMD's spec voor een 9800X3D is: PPT: 162W | TDC: 120A | EDC: 180A | Tmax: 95°C.
Overigens ben ik van mening dat de AMD spec wel buitensporig is voor een 8-core.
Een 162Wptt minus IOD/randzaken komt neer op ca. 17W/core.
Dat is echt véél gezien Zen5 ook een node verkleining heeft gekregen.
Bij de Zen2 & Zen3 8-core was stock 141Wptt al problematisch en niet te koelen met een goede luchtkoeler.
Zelfs met waterkoeling zit bijv. de 5800X dan dichtbij of op de Tjmax met een zware last.
Een meer werkbare PPT was daarbij 125W (ca. 12.5W/core)
Over PBO nog gesproken.
Bij de 1e toegang tot de bios, confronteert een MSI B850 Tomahawk de gebruiker meteen een keuze te maken tussen PBO auto of PBO Enable. Met daarboven een suggestief plaatje van een snelheidswijzertje dat meer uitslaat bij laatstgenoemde. Weliswaar met een niet expliciete waarschuwing onder in het scherm, maar ik denk dat er genoeg gebruikers zijn die voor het laatste kiezen, zonder na te denken over de mogelijke consequenties.

Heb voorlopig de goudkleurige in gebruik en dit zijn de resultaten:
6000Mhz CL24!!

6400Mhz CL26!!

Dit is denk ik het snelste beschikbaar voor AMD EXPO configuratie, kan het exacte filmpje niet meer vinden maar GN had op youtube een leuke vergelijking wat het in games doet, het scheelt wel wat.
AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED
Gefeliciteerd. En wens je veel plezier ermee ^^ !Q_7 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:09:
De CL26 6000Mhz setjes zijn eindelijk binnen (begin april besteld) en wat een beauty's
Heb je toevallig gekeken naar de minimaal benodigde Vdd bij een gangbare CL30 (10ns) of CL32 (10.67ns)?
Ik zit namelijk al een tijd te loeren naar een setje: uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J2636G16GX2-FX5
Maar die zullen waarschijnlijk nooit komen, gezien andere 1.4V CL26 kitjes van G.Skill alweer EOL zijn gegaan. De vraag voor mij is of het nu echt de moeite loon bij lagere voltage, want 1.25V dualrank is zo'n beetje de max wat ik goed kan koelen in mijn waterkoeling setup (zeer weinig airflow wanneer alleen de CPU belast wordt).
Die sticks van @Light21M zijn 1.4V denk ik, want die timings die hij haalt haal ik bij lange na niet.
1.2V getest voor je met CL30 dat gaat allemaal prima, lager niet geprobeerd

HU? YouTube: AMD Zen 5, DDR5 Gaming Performance: DDR5-8000 vs. DDR5-6000 CL26Q_7 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:09:
Dit is denk ik het snelste beschikbaar voor AMD EXPO configuratie, kan het exacte filmpje niet meer vinden maar GN had op youtube een leuke vergelijking wat het in games doet, het scheelt wel wat.
4/5 tot 9% uplift (CL26 vs CL30) is wat ik met ''wat'' bedoel
Ik heb dit een tijd terug uitvoerig getest. Het hangt er natuurlijk wel vanaf of je controller het leuk vindt om op 2133 FCLK te draaien.
Mijn huidige 9800X3D chip draait makkelijk 6400/2133 c28 op 1.5v met mijn TeamGroup Xtreem 48GB kit met 1.2v VSOC. Mijn vorige 9800X3D kon 6200/2066 niet stabiel krijgen op 1.3v VSOC
Je hoeft ook geen speciale memory kit te kopen voor strakke timings. Een wat betere bin is wel welkom natuurlijk. En mocht je nou heel strak willen draaien dan alsjeblieft de temperaturen proberen ruimschoots onder de 50c proberen te houden op de dimms.
Mijn TeamGroup Xtreem kit kan makkelijk 6400 c26 doen in de winter met geheugen koeler erop. Dan blijven de sticks mooi rond de 45c. Maar in de zomer met zo'n 10c hogere ambient temperatuur dan moet ik CL naar 30 laten zakken omdat de temperaturen net iets over de 50c gaan (bij zware geheugen tests ALLEEN!) en dan is het een error festijn. Dat gezegd te hebben met normaal gebruik komen de sticks nooit tot zulke temperaturen op cl28 en is het gewoon prima. Maar het is even een indicatie dat hoe strakker je wilt draaien met de timings hoe meer belangrijk temperatuur wordt.
[ Voor 47% gewijzigd door Cidious op 11-06-2025 04:00 ]
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
BedanktQ_7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:09:
@CMT Thnx! Was zelf ook op zoek naar de 1.4V setjes, maar nergens verkrijgbaar en al snel EOL indd.
Die sticks van @Light21M zijn 1.4V denk ik, want die timings die hij haalt haal ik bij lange na niet.
1.2V getest voor je met CL30 dat gaat allemaal prima, lager niet geprobeerd
[Afbeelding]
Ik had de post van Light21 gemist. Dat zijn dualrank latjes met Hynix A-die 2GB chips zo te zien.
De sets die je hebt aangeschaft zijn singlerank Hynix M-die latjes met 3GB chips.
De tRFC van M-die is sowieso hoger. Van de andere timings durf ik niet te zeggen of er een groot verschil is tussen de chips. Ik heb in ieder geval niet veel gemerkt van andere ondergrenzen tussen M-die & A-die 2GB en M-die 3GB (op 6000MHz). De M-die 3GB chips doen het in ieder geval wel een stuk beter met frequentie schaling. De geheugencontroller, Agesa en moederbord type kunnen ook van invloed zijn op wat er bereikt kan worden qua timings. Het kan dus ook aan andere dingen liggen wat de grens bepaalt.
Overigens zie ik wel timings in de screenshot van Light staan, waarbij ik mij afvraag of ze niet gewoon genegeerd worden omdat het lager is dan mogelijk.
Handeling A + Handeling B = Handeling C. Dan kan Handeling C niet opeens korter zijn dan de afzonderlijke Handelingen A + B opgeteld.
Ik zie in jouw Zentimings screenshot dat de Vddq op 1.45V stond. Heb je de tCL dan wel goed getest met 1.20V op Vdd en Vddq? Zo niet, probeer het eerst op 1.28V voor de veiligheid anders zit je zo meteen met een systeem dan niet meer boot. Het is trouwens beter om de SPD hub spanning af te lezen in HWinfo omdat Zentimings alleen de bios instelwaarde aangeeft en niet de werkelijke spanning.
Gisteren heb ik een CL28 6000MHz 64GB set uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J2836G32GX2-FX5 ontvangen

Wat ik in vlugge testen kan zien zit de ondergrens voor tCL30 bij 1.27V SPD hub.
Iets beter dan de CL32 6400 64GB set uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3239G32GX2-RS5K die ik al had en nu naar de hobby/videobewerking PC verhuist. 1.32V op een Asus B650E-E bord en lijkt op de MSI B850 Tomahawk met 15-20mV minder te kunnen doen. Dus zeg maar 30-50mV verschil tussen de kits.
Fijn dat je dit noemt. Het is dé reden waarom ik het geheugen rond 60°C SPD hub stresstest met TM5 absolut. Of met nauwlettend in de gaten houden zelfs tot 65°C SPD hub voor temperatuur gevoelige timings. Overigens niet aan te bevelen, tenzij je er met de neus op zit en meteen kan ingrijpen. Met blote latjes zonder heatspreader sowieso NIET doen. Dan is het lastig in te schatten wat de interne temperatuur is van de geheugenchips. Dat is altijd veel hoger dan de SPD hub temperatuur.Cidious schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 03:56:
Je hoeft ook geen speciale memory kit te kopen voor strakke timings. Een wat betere bin is wel welkom natuurlijk. En mocht je nou heel strak willen draaien dan alsjeblieft de temperaturen proberen ruimschoots onder de 50c proberen te houden op de dimms.
Mijn TeamGroup Xtreem kit kan makkelijk 6400 c26 doen in de winter met geheugen koeler erop. Dan blijven de sticks mooi rond de 45c. Maar in de zomer met zo'n 10c hogere ambient temperatuur dan moet ik CL naar 30 laten zakken omdat de temperaturen net iets over de 50c gaan (bij zware geheugen tests ALLEEN!) en dan is het een error festijn. Dat gezegd te hebben met normaal gebruik komen de sticks nooit tot zulke temperaturen op cl28 en is het gewoon prima. Maar het is even een indicatie dat hoe strakker je wilt draaien met de timings hoe meer belangrijk temperatuur wordt.
Voor mij moet het stabiel blijven in alle situaties, dus ook wanneer het in de zomer 32°C binnen is. Voordeel van een speciale kit is natuurlijk wel dat je een gegarandeerde goede bin krijgt. Dan krijg je iets meer headroom qua spanning en dus temperatuur. Om die reden heb ik dus net een CL28 setje erbij gekocht.
Hebben jullie trouwens ook het nieuws gelezen op Igorslab?
Nanya schijnt nu met DDR5 geheugen aan te komen en het maakt gelijk een sterke indruk.
Het kan zich blijkbaar meten met Hynix A-die en mogelijk voorbij streven met betere bins & bios optimalisatie. Ik ga het in ieder geval in de gaten houden.
https://www.igorslab.de/d...uf-am5-inkl-overclocking/
[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 11-06-2025 17:10 ]
Version 1.2.0.3e patches a security vulnerability with the firmware TPM (fTPM) component needed to establish a hardware root of trust. This is also a minimum system requirement for Windows 11. The vulnerability discovered by Trusted Computing Group, involves an OOB (out of bounds) read method that could compromise the root of trust.
PC Specs
Ik weet dat niemand mij met zekerheid zal kunnen zeggen of dit daadwerkelijk de oplossing is of niet, maar ik vraag wat advies of ik de overstap zou doen, en indien ja, is het correct dat de 7800x3d failure rate over het algemeen lager is dan de 9800x3d?
Liefst schaf ik de 9800x3d aan maar wil problemen vermijden
@fjskmdl2
Bij mijn weten speelt dit momenteel vooral bij Asrock mobo's maar zouden zij inmiddels bios updates hebben die het (grotendeels) oplossen.fjskmdl2 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:18:
Ik werk momenteel nog met een i7 10700k cpu, maar deze wordt een beetje problematisch in iracing.... Ik was al langer van plan om om te schakelen naar een 9800x3d of 7800x3d, maar de negatieve berichtgeving omtrent de failure rate heeft mij hier al langer van weerhouden. Bij het lezen van de laatste berichten in dit topic, zie ik nu dat dit door te agressieve bios settings zou zijn.
Ik weet dat niemand mij met zekerheid zal kunnen zeggen of dit daadwerkelijk de oplossing is of niet, maar ik vraag wat advies of ik de overstap zou doen, en indien ja, is het correct dat de 7800x3d failure rate over het algemeen lager is dan de 9800x3d?
Liefst schaf ik de 9800x3d aan maar wil problemen vermijden
Dus denk dat je je niet al teveel zorgen moet maken. Vooral indien je de laatste bios update hebt en zeker als je geen Asrock mobo hebt.
Bij veel, zo niet de meeste, mobo's kun je het bios ook updaten zonder dat je CPU er in hoeft te zitten. Dus als je dit doet dan kun je evt. risico's nog verder minimaliseren.
Verder kun je in dit topic en op internet wat voorwerk doen en bepaalde voltages nog wat lager zetten om risico nog verder te verlagen.
[ Voor 76% gewijzigd door Help!!!! op 20-06-2025 20:54 ]
PC Specs
Mis ik iets moet er wat veranderd worden? Ik wist dat hij 15 watt meer zou gaan gebruiken als mijn vorige build maar gewoon meer als het dubbele in idle vind ik echt onacceptabel. Dat is gewoon honderden kWh per jaar meer voor idle.
De bios is verder helemaal stock en heb alleen XMP aangezet. Als ik reviews bekijk van andere systemen zou ik idle tussen de 55 en 60 moeten zitten.
/f/image/VZTYbBWqQTcQxZeiPh0A0pNU.png?f=fotoalbum_large)
Edit : Heb ondertussen PBO -30 aangezet en dat lijkt stabiel en heeft er 3.5 watt vanaf gehaald... Niet echt iets om warm van te lopen maar alle beetjes helpen.
Ik vermoed dat de chipset gewoon 30-35 watt non stop aan het verstoken is... Zijn hier nog tips and tweaks op toe te passen? Alle voltage namen en dergelijke zijn compleet alien omdat ze bijna allemaal anders zijn als bij een intel build.
Edit2: Hij draait nu pbo -40 en -125mhz en gebruikt onder load nog maar 101 watt ipv 145 voor 1.8% lagere score in CB23. (22988 score). Ook -40 en +75Mhz actief gehad en dat gebruikt 129 watt voor 1.9% prestatie meer.
Temps zijn van instant 95 graden naar 69 graden gegaan. Ronduit bizar hoe inefficient dat ding stock is. Idle is helaas niets meer aan te veranderen aan de cpu kant denk ik. Blijft hangen op zo'n 21 graden tenzij er tweaks zijn die ik niet weet. Nog steeds niet helemaal duidelijk of die 25 watt echt van het moederbord komen want van wat ik gezien heb moet een complete builds 20-30 watt minder gebruiken als wat die van mij doet in idle.
Maar goed genoeg geklooid tijd voor bed.
[ Voor 37% gewijzigd door computerjunky op 04-07-2025 04:41 ]
/f/image/NJiamoqK2fdFwWYGZqwa42e9.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uQAG6hEoZgp1Qz2CblMlx8Ez.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/sS39KkDW0v4jyjBhhEsxJ5JA.png?f=user_large)
Tweaks :
Vcore 1.208 > 1.190
VDDIO 1.4 > 1.25
VDDQ 1.4 > 1.25
VDD 1.4 > 1.38
PBO offset -40 en Frequency -125
CB 23 score was 23450 stock en is nu 22840 maar met een derde minder power draw.
De MSI latency killer functies in de bios staan nog uit omdat ik daar mixed berichten over zie en geen zin heb in gezeur.
Full system idle power gemeten uit de muur zonder randapparatuur is nu 77 watt. Aan de hoge kant wat mij betreft maar het is wat het is.
Helaas is dit voor nu het einde van mijn zin in tweaken na een week klooien.
Ben net van het weekend geüpgraded van een 7800 X3D (naar nieuw systeem van mn zoon) naar de 9800 X3D en heb nog weinig getweaked. CPU wordt te warm bij belasting en merk dat mijn AIO koude lucht uitblaast dus ik moet de CPU even opnieuw onder de koeler monteren.
Je refresh interval (tREFI) veel hoger kan en tRFC lager. Je kunt ook nog spelen met FCLCK om extra performance te halen. Verder valt op dat je CPU maar op 4600mhz draait. Hieronder mijn score waar ik dus ook nog niet getweaked en ook nog wat unoptimized waardes.
:strip_exif()/f/image/Kpzwtg9sFEGX21HCx06BRo7U.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
De CPU haalt onder CB wel de verwaachte 5100 Mhz, geen idee waarom hij in memtest een lagere waarde aan geeft en of dit de mem test beinvloed.JohnnyV76 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:28:
Volgens mij zijn daar nog wel wat optimalisaties te halen.
Ben net van het weekend geüpgraded van een 7800 X3D (naar nieuw systeem van mn zoon) naar de 9800 X3D en heb nog weinig getweaked. CPU wordt te warm bij belasting en merk dat mijn AIO koude lucht uitblaast dus ik moet de CPU even opnieuw onder de koeler monteren.
Je refresh interval (tREFI) veel hoger kan en tRFC lager. Je kunt ook nog spelen met FCLCK om extra performance te halen. Verder valt op dat je CPU maar op 4600mhz draait. Hieronder mijn score waar ik dus ook nog niet getweaked en ook nog wat unoptimized waardes.
[Afbeelding]
Die 2 waardes ga ik even naar kijken al wil ik na 6 jaar geheugen problemen niet te veel klooien met geheugen.
Verder voor degene die zonder dedicated gpu een ryzen cpu draaien. Ik zat net wat te klooien met het power plan en zag dat met Link state op max besparing er een whopping 14 watt idle vanaf ging waarvan 4 watts van de soc en de rest dus van het moederbord.
Helaas zijn er verschillende reports van mensen dat het met een high performance gpu problemen op levert (kan ik nog niet testen omdat ik nog geen software daarvoor heb draaien). Maar dat kan voor een AMD servertje/simpele pc voor browsen en mailen ofzo dus een valide setting zijn opm te checken.
edit : Om te testen even all core 5100 geforceerd en ik zie geen verschil in de geheugen prestaties dus dat is denk ik gewoon een verkeerde readout in aida64.
Ook een build in hynix 6000 preser gaf geen betere score.
Edit: heb nu anderhalve dag de PCIe high power saving draaien en behalve een lager verbruik geen negatieve effecten gezien. Morgen even 3dmark stress testen en kijken of de performance er onder lijdt.
[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 10-07-2025 01:51 ]
/f/image/AbFW1KaG0Qn4irvVB1OJQPok.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook de PCI-E power management op maximaal gezet en heb na een week geen nadelen gevonden. Dus dat is weer een lading extra idle power. En heb nog een paar watt van de cpu idle afgekregen en de -125 mz is eraf omdat dat niets uit maakte qua power draw.
Enige wat ik niet opgelost krijg waar ik op een intel rig geen probleem mee had is zat verschillende software de cu dermate actief hour dat de idle power draw met wel 20 watt toe neemt. bijvoorbeeld mijn muist en tb software (Roccat Swarm) , Steam, Battle.net, Epic game store. die moeten dus echt constant uitgezet worden wat erg vreemd is. Ook deze input pagina op tweakers.net gebruikt absurd veel meer op deze rig. (88 watt ineens met alleen 1 browser venster open waarvan 7 a 8 watt van de gpu. op de hoofdpagna geen extra verbruik in idle lezen.
Full idle zit ik nu op 52 watt maar als die software aan staat is dat gemiddeld 65 (schommelt tussen de 61 en 68 watt).
Iemand enig idee wat dat kan zijn? Alle c states staan op auto en de cpu gaat prima in C1, C3, C6 alleen niet volledig als deze apps actief zijn. Gevalletje slechte apps of is er ergens nog iets te tweaken.