Q_7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:09:
@
CMT Thnx! Was zelf ook op zoek naar de 1.4V setjes, maar nergens verkrijgbaar en al snel EOL indd.
Die sticks van @
Light21M zijn 1.4V denk ik, want die timings die hij haalt haal ik bij lange na niet.
1.2V getest voor je met CL30 dat gaat allemaal prima, lager niet geprobeerd
[
Afbeelding]
Bedankt

.
Ik had de post van Light21 gemist. Dat zijn dualrank latjes met Hynix A-die 2GB chips zo te zien.
De sets die je hebt aangeschaft zijn singlerank Hynix M-die latjes met 3GB chips.
De tRFC van M-die is sowieso hoger. Van de andere timings durf ik niet te zeggen of er een groot verschil is tussen de chips. Ik heb in ieder geval niet veel gemerkt van andere ondergrenzen tussen M-die & A-die 2GB en M-die 3GB (op 6000MHz). De M-die 3GB chips doen het in ieder geval wel een stuk beter met frequentie schaling. De geheugencontroller, Agesa en moederbord type kunnen ook van invloed zijn op wat er bereikt kan worden qua timings. Het kan dus ook aan andere dingen liggen wat de grens bepaalt.
Overigens zie ik wel timings in de screenshot van Light staan, waarbij ik mij afvraag of ze niet gewoon genegeerd worden omdat het lager is dan mogelijk.
Handeling A + Handeling B = Handeling C. Dan kan Handeling C niet opeens korter zijn dan de afzonderlijke Handelingen A + B opgeteld.
Ik zie in jouw Zentimings screenshot dat de Vddq op 1.45V stond. Heb je de tCL dan wel goed getest met 1.20V op Vdd en Vddq? Zo niet, probeer het eerst op 1.28V voor de veiligheid anders zit je zo meteen met een systeem dan niet meer boot. Het is trouwens beter om de SPD hub spanning af te lezen in HWinfo omdat Zentimings alleen de bios instelwaarde aangeeft en niet de werkelijke spanning.
Gisteren heb ik een CL28 6000MHz 64GB set
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J2836G32GX2-FX5 ontvangen

Kennelijk op de valreep besteld, want de prijs is nu fors omhoog gegaan.
Wat ik in vlugge testen kan zien zit de ondergrens voor tCL30 bij 1.27V SPD hub.
Iets beter dan de CL32 6400 64GB set
uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3239G32GX2-RS5K die ik al had en nu naar de hobby/videobewerking PC verhuist. 1.32V op een Asus B650E-E bord en lijkt op de MSI B850 Tomahawk met 15-20mV minder te kunnen doen. Dus zeg maar 30-50mV verschil tussen de kits.
Cidious schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 03:56:
Je hoeft ook geen speciale memory kit te kopen voor strakke timings. Een wat betere bin is wel welkom natuurlijk. En mocht je nou heel strak willen draaien dan alsjeblieft de temperaturen proberen ruimschoots onder de 50c proberen te houden op de dimms.
Mijn TeamGroup Xtreem kit kan makkelijk 6400 c26 doen in de winter met geheugen koeler erop. Dan blijven de sticks mooi rond de 45c. Maar in de zomer met zo'n 10c hogere ambient temperatuur dan moet ik CL naar 30 laten zakken omdat de temperaturen net iets over de 50c gaan (bij zware geheugen tests ALLEEN!) en dan is het een error festijn. Dat gezegd te hebben met normaal gebruik komen de sticks nooit tot zulke temperaturen op cl28 en is het gewoon prima. Maar het is even een indicatie dat hoe strakker je wilt draaien met de timings hoe meer belangrijk temperatuur wordt.
Fijn dat je dit noemt. Het is dé reden waarom ik het geheugen rond 60°C SPD hub stresstest met TM5 absolut. Of met nauwlettend in de gaten houden zelfs tot 65°C SPD hub voor temperatuur gevoelige timings. Overigens niet aan te bevelen, tenzij je er met de neus op zit en meteen kan ingrijpen. Met blote latjes zonder heatspreader sowieso NIET doen. Dan is het lastig in te schatten wat de interne temperatuur is van de geheugenchips. Dat is altijd veel hoger dan de SPD hub temperatuur.
Voor mij moet het stabiel blijven in alle situaties, dus ook wanneer het in de zomer 32°C binnen is. Voordeel van een speciale kit is natuurlijk wel dat je een gegarandeerde goede bin krijgt. Dan krijg je iets meer headroom qua spanning en dus temperatuur. Om die reden heb ik dus net een CL28 setje erbij gekocht.
Hebben jullie trouwens ook het nieuws gelezen op Igorslab?
Nanya schijnt nu met DDR5 geheugen aan te komen en het maakt gelijk een sterke indruk.
Het kan zich blijkbaar meten met Hynix A-die en mogelijk voorbij streven met betere bins & bios optimalisatie. Ik ga het in ieder geval in de gaten houden.
https://www.igorslab.de/d...uf-am5-inkl-overclocking/
[
Voor 5% gewijzigd door
CMT op 11-06-2025 17:10
]