AMD Ryzen (ZEN5) platform Ervaringen & OC

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

CMT

Q_7 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:09:
De CL26 6000Mhz setjes zijn eindelijk binnen (begin april besteld) en wat een beauty's O+
Gefeliciteerd. En wens je veel plezier ermee ^^ !

Heb je toevallig gekeken naar de minimaal benodigde Vdd bij een gangbare CL30 (10ns) of CL32 (10.67ns)?

Ik zit namelijk al een tijd te loeren naar een setje: uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J2636G16GX2-FX5
Maar die zullen waarschijnlijk nooit komen, gezien andere 1.4V CL26 kitjes van G.Skill alweer EOL zijn gegaan. De vraag voor mij is of het nu echt de moeite loon bij lagere voltage, want 1.25V dualrank is zo'n beetje de max wat ik goed kan koelen in mijn waterkoeling setup (zeer weinig airflow wanneer alleen de CPU belast wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

@CMT Thnx! Was zelf ook op zoek naar de 1.4V setjes, maar nergens verkrijgbaar en al snel EOL indd.

Die sticks van @Light21M zijn 1.4V denk ik, want die timings die hij haalt haal ik bij lange na niet.

1.2V getest voor je met CL30 dat gaat allemaal prima, lager niet geprobeerd :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4wskrRZc/1-2v-losse-timings.jpg

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Q_7 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:09:
Dit is denk ik het snelste beschikbaar voor AMD EXPO configuratie, kan het exacte filmpje niet meer vinden maar GN had op youtube een leuke vergelijking wat het in games doet, het scheelt wel wat.
HU? YouTube: AMD Zen 5, DDR5 Gaming Performance: DDR5-8000 vs. DDR5-6000 CL26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

@Olaf van der Spek Leesfout van Zentimings, die voltage kan natuurlijk niet :)

4/5 tot 9% uplift (CL26 vs CL30) is wat ik met ''wat'' bedoel :D .

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
En met HU bedoel ik Hardware Unboxed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:28

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Als je controller 6400/2133 c30/28 kan doen, dan is dat praktisch gezien in gaming altijd sneller dan 6000/2000 c26 of 8000/2000 c36-38

Ik heb dit een tijd terug uitvoerig getest. Het hangt er natuurlijk wel vanaf of je controller het leuk vindt om op 2133 FCLK te draaien.

Mijn huidige 9800X3D chip draait makkelijk 6400/2133 c28 op 1.5v met mijn TeamGroup Xtreem 48GB kit met 1.2v VSOC. Mijn vorige 9800X3D kon 6200/2066 niet stabiel krijgen op 1.3v VSOC

Je hoeft ook geen speciale memory kit te kopen voor strakke timings. Een wat betere bin is wel welkom natuurlijk. En mocht je nou heel strak willen draaien dan alsjeblieft de temperaturen proberen ruimschoots onder de 50c proberen te houden op de dimms.

Mijn TeamGroup Xtreem kit kan makkelijk 6400 c26 doen in de winter met geheugen koeler erop. Dan blijven de sticks mooi rond de 45c. Maar in de zomer met zo'n 10c hogere ambient temperatuur dan moet ik CL naar 30 laten zakken omdat de temperaturen net iets over de 50c gaan (bij zware geheugen tests ALLEEN!) en dan is het een error festijn. Dat gezegd te hebben met normaal gebruik komen de sticks nooit tot zulke temperaturen op cl28 en is het gewoon prima. Maar het is even een indicatie dat hoe strakker je wilt draaien met de timings hoe meer belangrijk temperatuur wordt.

[ Voor 47% gewijzigd door Cidious op 11-06-2025 04:00 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Q_7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:09:
@CMT Thnx! Was zelf ook op zoek naar de 1.4V setjes, maar nergens verkrijgbaar en al snel EOL indd.

Die sticks van @Light21M zijn 1.4V denk ik, want die timings die hij haalt haal ik bij lange na niet.

1.2V getest voor je met CL30 dat gaat allemaal prima, lager niet geprobeerd :)

[Afbeelding]
Bedankt :).
Ik had de post van Light21 gemist. Dat zijn dualrank latjes met Hynix A-die 2GB chips zo te zien.
De sets die je hebt aangeschaft zijn singlerank Hynix M-die latjes met 3GB chips.

De tRFC van M-die is sowieso hoger. Van de andere timings durf ik niet te zeggen of er een groot verschil is tussen de chips. Ik heb in ieder geval niet veel gemerkt van andere ondergrenzen tussen M-die & A-die 2GB en M-die 3GB (op 6000MHz). De M-die 3GB chips doen het in ieder geval wel een stuk beter met frequentie schaling. De geheugencontroller, Agesa en moederbord type kunnen ook van invloed zijn op wat er bereikt kan worden qua timings. Het kan dus ook aan andere dingen liggen wat de grens bepaalt.

Overigens zie ik wel timings in de screenshot van Light staan, waarbij ik mij afvraag of ze niet gewoon genegeerd worden omdat het lager is dan mogelijk.
Handeling A + Handeling B = Handeling C. Dan kan Handeling C niet opeens korter zijn dan de afzonderlijke Handelingen A + B opgeteld.

Ik zie in jouw Zentimings screenshot dat de Vddq op 1.45V stond. Heb je de tCL dan wel goed getest met 1.20V op Vdd en Vddq? Zo niet, probeer het eerst op 1.28V voor de veiligheid anders zit je zo meteen met een systeem dan niet meer boot. Het is trouwens beter om de SPD hub spanning af te lezen in HWinfo omdat Zentimings alleen de bios instelwaarde aangeeft en niet de werkelijke spanning.

Gisteren heb ik een CL28 6000MHz 64GB set uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J2836G32GX2-FX5 ontvangen *O* Kennelijk op de valreep besteld, want de prijs is nu fors omhoog gegaan.

Wat ik in vlugge testen kan zien zit de ondergrens voor tCL30 bij 1.27V SPD hub.
Iets beter dan de CL32 6400 64GB set uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3239G32GX2-RS5K die ik al had en nu naar de hobby/videobewerking PC verhuist. 1.32V op een Asus B650E-E bord en lijkt op de MSI B850 Tomahawk met 15-20mV minder te kunnen doen. Dus zeg maar 30-50mV verschil tussen de kits.
Cidious schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 03:56:
Je hoeft ook geen speciale memory kit te kopen voor strakke timings. Een wat betere bin is wel welkom natuurlijk. En mocht je nou heel strak willen draaien dan alsjeblieft de temperaturen proberen ruimschoots onder de 50c proberen te houden op de dimms.

Mijn TeamGroup Xtreem kit kan makkelijk 6400 c26 doen in de winter met geheugen koeler erop. Dan blijven de sticks mooi rond de 45c. Maar in de zomer met zo'n 10c hogere ambient temperatuur dan moet ik CL naar 30 laten zakken omdat de temperaturen net iets over de 50c gaan (bij zware geheugen tests ALLEEN!) en dan is het een error festijn. Dat gezegd te hebben met normaal gebruik komen de sticks nooit tot zulke temperaturen op cl28 en is het gewoon prima. Maar het is even een indicatie dat hoe strakker je wilt draaien met de timings hoe meer belangrijk temperatuur wordt.
Fijn dat je dit noemt. Het is dé reden waarom ik het geheugen rond 60°C SPD hub stresstest met TM5 absolut. Of met nauwlettend in de gaten houden zelfs tot 65°C SPD hub voor temperatuur gevoelige timings. Overigens niet aan te bevelen, tenzij je er met de neus op zit en meteen kan ingrijpen. Met blote latjes zonder heatspreader sowieso NIET doen. Dan is het lastig in te schatten wat de interne temperatuur is van de geheugenchips. Dat is altijd veel hoger dan de SPD hub temperatuur.

Voor mij moet het stabiel blijven in alle situaties, dus ook wanneer het in de zomer 32°C binnen is. Voordeel van een speciale kit is natuurlijk wel dat je een gegarandeerde goede bin krijgt. Dan krijg je iets meer headroom qua spanning en dus temperatuur. Om die reden heb ik dus net een CL28 setje erbij gekocht.

Hebben jullie trouwens ook het nieuws gelezen op Igorslab?
Nanya schijnt nu met DDR5 geheugen aan te komen en het maakt gelijk een sterke indruk.
Het kan zich blijkbaar meten met Hynix A-die en mogelijk voorbij streven met betere bins & bios optimalisatie. Ik ga het in ieder geval in de gaten houden.

https://www.igorslab.de/d...uf-am5-inkl-overclocking/

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 11-06-2025 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw: AMD Releases AGESA ComboAM5 1.2.0.3e to Patch fTPM Vulnerability

Version 1.2.0.3e patches a security vulnerability with the firmware TPM (fTPM) component needed to establish a hardware root of trust. This is also a minimum system requirement for Windows 11. The vulnerability discovered by Trusted Computing Group, involves an OOB (out of bounds) read method that could compromise the root of trust.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 22:56
Ik werk momenteel nog met een i7 10700k cpu, maar deze wordt een beetje problematisch in iracing.... Ik was al langer van plan om om te schakelen naar een 9800x3d of 7800x3d, maar de negatieve berichtgeving omtrent de failure rate heeft mij hier al langer van weerhouden. Bij het lezen van de laatste berichten in dit topic, zie ik nu dat dit door te agressieve bios settings zou zijn.
Ik weet dat niemand mij met zekerheid zal kunnen zeggen of dit daadwerkelijk de oplossing is of niet, maar ik vraag wat advies of ik de overstap zou doen, en indien ja, is het correct dat de 7800x3d failure rate over het algemeen lager is dan de 9800x3d?
Liefst schaf ik de 9800x3d aan maar wil problemen vermijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Kansen op fakes zijn niet heel groot maar in onderstaande video krijg je tips hoe je ze kunt herkennen:

@fjskmdl2
fjskmdl2 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:18:
Ik werk momenteel nog met een i7 10700k cpu, maar deze wordt een beetje problematisch in iracing.... Ik was al langer van plan om om te schakelen naar een 9800x3d of 7800x3d, maar de negatieve berichtgeving omtrent de failure rate heeft mij hier al langer van weerhouden. Bij het lezen van de laatste berichten in dit topic, zie ik nu dat dit door te agressieve bios settings zou zijn.
Ik weet dat niemand mij met zekerheid zal kunnen zeggen of dit daadwerkelijk de oplossing is of niet, maar ik vraag wat advies of ik de overstap zou doen, en indien ja, is het correct dat de 7800x3d failure rate over het algemeen lager is dan de 9800x3d?
Liefst schaf ik de 9800x3d aan maar wil problemen vermijden
Bij mijn weten speelt dit momenteel vooral bij Asrock mobo's maar zouden zij inmiddels bios updates hebben die het (grotendeels) oplossen.

Dus denk dat je je niet al teveel zorgen moet maken. Vooral indien je de laatste bios update hebt en zeker als je geen Asrock mobo hebt.

Bij veel, zo niet de meeste, mobo's kun je het bios ook updaten zonder dat je CPU er in hoeft te zitten. Dus als je dit doet dan kun je evt. risico's nog verder minimaliseren.

Verder kun je in dit topic en op internet wat voorwerk doen en bepaalde voltages nog wat lager zetten om risico nog verder te verlagen.

[ Voor 76% gewijzigd door Help!!!! op 20-06-2025 20:54 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:07
Nou mijn 9800X3D build zit in elkaar. De build zelf ging zonder al te veel problemen maar hij vreet nog al wat stroom... idle alleen de case 85 watt...Vorige rig gebruikte in dezelfde case en setup 39 watt idle. (9900k)

Mis ik iets moet er wat veranderd worden? Ik wist dat hij 15 watt meer zou gaan gebruiken als mijn vorige build maar gewoon meer als het dubbele in idle vind ik echt onacceptabel. Dat is gewoon honderden kWh per jaar meer voor idle.

De bios is verder helemaal stock en heb alleen XMP aangezet. Als ik reviews bekijk van andere systemen zou ik idle tussen de 55 en 60 moeten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOaIQ84NGjkZKXeXgQFvEFLMCnQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VZTYbBWqQTcQxZeiPh0A0pNU.png?f=fotoalbum_large

Edit : Heb ondertussen PBO -30 aangezet en dat lijkt stabiel en heeft er 3.5 watt vanaf gehaald... Niet echt iets om warm van te lopen maar alle beetjes helpen.
Ik vermoed dat de chipset gewoon 30-35 watt non stop aan het verstoken is... Zijn hier nog tips and tweaks op toe te passen? Alle voltage namen en dergelijke zijn compleet alien omdat ze bijna allemaal anders zijn als bij een intel build.

Edit2: Hij draait nu pbo -40 en -125mhz en gebruikt onder load nog maar 101 watt ipv 145 voor 1.8% lagere score in CB23. (22988 score). Ook -40 en +75Mhz actief gehad en dat gebruikt 129 watt voor 1.9% prestatie meer.

Temps zijn van instant 95 graden naar 69 graden gegaan. Ronduit bizar hoe inefficient dat ding stock is. Idle is helaas niets meer aan te veranderen aan de cpu kant denk ik. Blijft hangen op zo'n 21 graden tenzij er tweaks zijn die ik niet weet. Nog steeds niet helemaal duidelijk of die 25 watt echt van het moederbord komen want van wat ik gezien heb moet een complete builds 20-30 watt minder gebruiken als wat die van mij doet in idle.

Maar goed genoeg geklooid tijd voor bed.

[ Voor 37% gewijzigd door computerjunky op 04-07-2025 04:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Nog 1 laatste reeks tweaks gedaan na veel lezen en wat gespotte vreemde voltages en uitgekomen op het volgende :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcHy1qMzgFf04SZgSmsbxO6yEOQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NJiamoqK2fdFwWYGZqwa42e9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyOEqXwHM65sx-gT5QOmmsPVnEE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uQAG6hEoZgp1Qz2CblMlx8Ez.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rycQgHKDKPJjGeJlNZVvYSJz1yc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sS39KkDW0v4jyjBhhEsxJ5JA.png?f=user_large

Tweaks :

Vcore 1.208 > 1.190
VDDIO 1.4 > 1.25
VDDQ 1.4 > 1.25
VDD 1.4 > 1.38
PBO offset -40 en Frequency -125

CB 23 score was 23450 stock en is nu 22840 maar met een derde minder power draw.

De MSI latency killer functies in de bios staan nog uit omdat ik daar mixed berichten over zie en geen zin heb in gezeur.

Full system idle power gemeten uit de muur zonder randapparatuur is nu 77 watt. Aan de hoge kant wat mij betreft maar het is wat het is.

Helaas is dit voor nu het einde van mijn zin in tweaken na een week klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:12
Volgens mij zijn daar nog wel wat optimalisaties te halen.

Ben net van het weekend geüpgraded van een 7800 X3D (naar nieuw systeem van mn zoon) naar de 9800 X3D en heb nog weinig getweaked. CPU wordt te warm bij belasting en merk dat mijn AIO koude lucht uitblaast dus ik moet de CPU even opnieuw onder de koeler monteren.

Je refresh interval (tREFI) veel hoger kan en tRFC lager. Je kunt ook nog spelen met FCLCK om extra performance te halen. Verder valt op dat je CPU maar op 4600mhz draait. Hieronder mijn score waar ik dus ook nog niet getweaked en ook nog wat unoptimized waardes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feMu-g5ktSuMu2ViwSj7qmCzAww=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kpzwtg9sFEGX21HCx06BRo7U.jpg?f=fotoalbum_medium

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
JohnnyV76 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:28:
Volgens mij zijn daar nog wel wat optimalisaties te halen.

Ben net van het weekend geüpgraded van een 7800 X3D (naar nieuw systeem van mn zoon) naar de 9800 X3D en heb nog weinig getweaked. CPU wordt te warm bij belasting en merk dat mijn AIO koude lucht uitblaast dus ik moet de CPU even opnieuw onder de koeler monteren.

Je refresh interval (tREFI) veel hoger kan en tRFC lager. Je kunt ook nog spelen met FCLCK om extra performance te halen. Verder valt op dat je CPU maar op 4600mhz draait. Hieronder mijn score waar ik dus ook nog niet getweaked en ook nog wat unoptimized waardes.

[Afbeelding]
De CPU haalt onder CB wel de verwaachte 5100 Mhz, geen idee waarom hij in memtest een lagere waarde aan geeft en of dit de mem test beinvloed.

Die 2 waardes ga ik even naar kijken al wil ik na 6 jaar geheugen problemen niet te veel klooien met geheugen.

Verder voor degene die zonder dedicated gpu een ryzen cpu draaien. Ik zat net wat te klooien met het power plan en zag dat met Link state op max besparing er een whopping 14 watt idle vanaf ging waarvan 4 watts van de soc en de rest dus van het moederbord.
Helaas zijn er verschillende reports van mensen dat het met een high performance gpu problemen op levert (kan ik nog niet testen omdat ik nog geen software daarvoor heb draaien). Maar dat kan voor een AMD servertje/simpele pc voor browsen en mailen ofzo dus een valide setting zijn opm te checken.

edit : Om te testen even all core 5100 geforceerd en ik zie geen verschil in de geheugen prestaties dus dat is denk ik gewoon een verkeerde readout in aida64.

Ook een build in hynix 6000 preser gaf geen betere score.

Edit: heb nu anderhalve dag de PCIe high power saving draaien en behalve een lager verbruik geen negatieve effecten gezien. Morgen even 3dmark stress testen en kijken of de performance er onder lijdt.

[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 10-07-2025 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
heb ondertussen een derde set tweaks gedaan en stabiliteit getest voor een week met de volgende uitkomst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKbTTJ8Hu7fseq65rTfvmpQm_i0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AbFW1KaG0Qn4irvVB1OJQPok.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook de PCI-E power management op maximaal gezet en heb na een week geen nadelen gevonden. Dus dat is weer een lading extra idle power. En heb nog een paar watt van de cpu idle afgekregen en de -125 mz is eraf omdat dat niets uit maakte qua power draw.

Enige wat ik niet opgelost krijg waar ik op een intel rig geen probleem mee had is zat verschillende software de cu dermate actief hour dat de idle power draw met wel 20 watt toe neemt. bijvoorbeeld mijn muist en tb software (Roccat Swarm) , Steam, Battle.net, Epic game store. die moeten dus echt constant uitgezet worden wat erg vreemd is. Ook deze input pagina op tweakers.net gebruikt absurd veel meer op deze rig. (88 watt ineens met alleen 1 browser venster open waarvan 7 a 8 watt van de gpu. op de hoofdpagna geen extra verbruik in idle lezen.
Full idle zit ik nu op 52 watt maar als die software aan staat is dat gemiddeld 65 (schommelt tussen de 61 en 68 watt).

Iemand enig idee wat dat kan zijn? Alle c states staan op auto en de cpu gaat prima in C1, C3, C6 alleen niet volledig als deze apps actief zijn. Gevalletje slechte apps of is er ergens nog iets te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
Ik gebruik een 9800X3D icm een asus rog strix B650E-F moederbord en 2X16GB RAM @ 6000MHZ EXPO 1

In de bios heb ik volgende instellingen uitgevoerd:
PBO all cores -10
fixed SOC voltage: waarde iets onder 1.2V
VDDIO / MC: 1.2V
In de bijlage vind u mijn HWINFO 64 resultaten na een aida86 stress test.

Hetgene waar ik mij een beetje zorgen over maak is:
de tijdelijke piekwaarde van de VCORE naar 1.248V
de tijdelijke piekwaarde van CPU VDDIO/MC naar 1.232V
de VDDQ piekwaardes van het RAM geheugen is net iets hoger dan 1.4V (1.409V & 1.410V)

(dit ivm degradatie van de hardware)
Om dit tegen te gaan had ik in de bios al een kleine vermindering van de voltages gegeven, zodat met de pieken de max waardes < 1.2V blijven. Maar om dit verder op te vangen zou ik de voltages nog moeten verminderen. Dit is echter niet mogelijk om het systeem stabiel te houden.

Mijn vraag is nu of deze kortstondige pieken normaal zijn, of moet ik dit echt opgelost krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7wftVVLRakg_-oNWB7r8CfBU38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yMytxQzp0KsT0tVqDncGU4eM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door fjskmdl2 op 05-08-2025 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Wil even aangeven hier dat een maat een kapotte 9800X3D heeft die er spontaan mee ophield. Hij had hem lopen op 5.5GHz+ met behulp van ECLK, Frequency Override en Curve Optimizer. Ik gaf hem al aan dat ik zijn pieken naar 1.32v wat hoog vond. Hij wilde ook zijn bios niet updaten omdat hij zei dat zijn systeem zo goed liep en geen zin in problemen had. Na het installeren van een nieuwe AIO waren zijn temperaturen wat hoog en hij heeft er gewoon mee doorgedraait to hij een nieuwe AIO binnen kreeg ter vervangen. Na het installeren van die nieuwe AIO duurde het nog 2 dagen voordat de 9800X3D de geest gaf.

Nu is het natuurlijk koffiedik kijken wat de werkelijke oorzaak was maar ik vermoed dat het een samenloop van omstandigheden was. Ik draai zelf op 5425MHz max en mijn Vcore komt niet boven de 1.243v uit met VID max 1.249v voor mijn slechtste core.

Ik had hem er al wel voor gewaarschuwd maar hij was overtuigd dat hij binnen de limieten draaide.. Helaas pindakaas.

@fjskmdl2 Jouw voltages hierboven lijken mij compleet normaal voor een OC (CO). Hier is mijn screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhOMXPD3zy1aNma0rTCy9nJvx2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JWunvvrLe0L7b9xO9aMWnwjG.png?f=fotoalbum_large

Je kan met een meer custom CO en voltage override wel nog een hogere frequentie behalven bij diezelfde voltages als je wat meer je best doet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:39
Als ik daarover google, vind ik doorgaans dat 1.32V nog net op het randje van het aanvaardbare is. Maar hangt ook af van de silicon lottery. Sommige chips kunnen tot 1.35V gaan, anderen hebben liever 1.30V.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
@Cidious bedankt!

Ik geraak niet verder dan PBO -5 , wat volgens mij erg laag is.

Ik denk dat dit is omdat ik de SOC in de bios op 1.175V vastgezet heb

In onderstaande screenshot zie je bvb
Vcore & VDDCR_SOC & CPU soc waardes.

ChatGTP zegt mij dat enkel de SVI3 TFN waardes de echte waardes zijn die van belang zijn.
Dus CPU soc is gemeten aan de VRM uitgang, en CPU VDDCR_SOC SVI3 TFN is de waarde wat de CPU echt zit.

Ik wil het voltage naar CPU <= 1.2V houden. Met bovenstaande redenering zou dit betekenen dat ik de CPU Vcore in de bios hoger mag zetten dan 1.192V zolang ik zorg dat de gemeten CPU VDDCR_SOC SVI3 TFN <= 1.2V is (zelfs als de CPU Soc bvb 1.224V aangeeft)

Kan iemand mij bevestiging of dit klopt?

Alsook, welke max VDDIO/MC voltage beschouwen jullie als veilig? Ik lees zoveel tegenstrijdige berichten..

-Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGzcUUNRfbGiQjh0Uoec0K0qyGU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sDnCgJZX823vg2Kefd1yivwK.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door fjskmdl2 op 06-08-2025 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
fjskmdl2 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:47:
@Cidious bedankt!

Ik geraak niet verder dan PBO -5 , wat volgens mij erg laag is.

Ik denk dat dit is omdat ik de SOC in de bios op 1.175V vastgezet heb

In onderstaande screenshot zie je bvb
Vcore & VDDCR_SOC & CPU soc waardes.

ChatGTP zegt mij dat enkel de SVI3 TFN waardes de echte waardes zijn die van belang zijn.
Dus CPU soc is gemeten aan de VRM uitgang, en CPU VDDCR_SOC SVI3 TFN is de waarde wat de CPU echt zit.

Ik wil het voltage naar CPU <= 1.2V houden. Met bovenstaande redenering zou dit betekenen dat ik de CPU Vcore in de bios hoger mag zetten dan 1.192V zolang ik zorg dat de gemeten CPU VDDCR_SOC SVI3 TFN <= 1.2V is (zelfs als de CPU Soc bvb 1.224V aangeeft)

Kan iemand mij bevestiging of dit klopt?

Alsook, welke max VDDIO/MC voltage beschouwen jullie als veilig? Ik lees zoveel tegenstrijdige berichten..

-[Afbeelding]
Ik draai -40 all core met stock clocks en al mijn voltages zijn lager als die jij daar laat zien behalve CPU VDDIO die is bij mij 1.252v Met je vcore al op 1.19+ zou ik hem niet hoger zetten dat is al 0.1 hoger als wat hij bij de meeste draait.

Ik zou beginnen bij alles stock zetten en dan PBO -10/15/20 enz proberen ipv alle voltages te veranderen en dan pas te kijken naar de PBO offset. Een hoop voltages passen zichzelf aan en zodra je zaken vast gaat zetten haal je alle flexibiliteit uit het systeem. En als je een slechtere sample heb dan is daar niets aan te doen tenzij je hem inruilt. Maar het kan natuurlijk ook gewoon je bord zijn die niet mee werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Asrock bezitters:

ASRock BIOS 3.40 Improves CPU Stability and Reduces AM5 Burn Risk

SRock released BIOS version 3.40 for its AMD 800-series motherboards, presenting the update as a general stability and compatibility refresh for memory and CPU operation, while subtly addressing the AM5 socket burn issue.
The release notes claim improved memory compatibility and system stability, as well as enhanced CPU operating stability, without explicitly mentioning socket or CPU burns.
Reported differences include a fixed Load Line Calibration setting for the SoC at level 3, instead of Auto, and a default SoC voltage of around 1.20 volts, which lowers the likelihood of voltage spikes and sustained overvoltage.
Those changes suggest that the new firmware will attempt to maintain operating parameters closer to conservative limits, which in turn would reduce stress on sensitive Ryzen 9000-series X3D processors that some users have found to be more susceptible to socket burning on certain boards. etc.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Hier nog veel mensen die van een 7700X/~4090 combo op ~1440p naar een 9800X3D/~4090 combo op ~1440p zijn gegaan :?

Ben benieuwd naar ervaringen. :)

(Wat ik nu heb functioneert eigenlijk prima maar wil zelf toch eindelijk wel eens kijken of ik het verschil merk tussen vanilla en X3D.)

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Help!!!! schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:35:
Hier nog veel mensen die van een 7700X/~4090 combo op ~1440p naar een 9800X3D/~4090 combo op ~1440p zijn gegaan :?

Ben benieuwd naar ervaringen. :)

(Wat ik nu heb functioneert eigenlijk prima maar wil zelf toch eindelijk wel eens kijken of ik het verschil merk tussen vanilla en X3D.)
Ben van 7800X3D naar 9800X3D gegaan en het verschil was klein zonder het specifiek te meten.

7700 -> 9800X3D zou betere prestaties moeten geven in games die erg CPU intensief zijn. Denk aan de Paradox games, Total War series en games als Cities Skylines II. Waarschijnlijk ook games als Warhammer Space Marine II etc.

Als je even door de reviews van HUB gaat zal je dat wel kunnen zien dat er op 1440p nog wel wat te behalen valt tussen beide CPUs .

Om je een voorbeeld te geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xnd1S8slW1GrkjhjCEE_YEsFGb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rHrwvTCNzvVwHGmLn2fN4LiB.png?f=fotoalbum_large
Zelfs op 4K valt er nog wat te behalen in sommige games. Of jij die games speelt en of je wakker ligt over het verschil is aan jou uiteraard.

Ikzelf heb het perspectief dat als ik zoveel geld voor een 4090 heb neergelegd wil ik liever geen FPS op de tafel laten liggen en ik speel op 3440x1440p dus nog iets hoger dan 4K dus alle extra FPS boven 100 is welkom op mijn 144Hz ingestelde QD-OLED.

Er zit een kans in op een 9000 (Zen 5 arch) series refresh met vernieuwde IOD (eind dit jaar of begin volgend jaar), maar dat is koffie dik kijken. Zen 6 zal pas ver in volgend jaar komen. Aangezien Intel geen antwoord heeft tot Nova Lake halverwege volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Thx. Het gaat mij vooral ook om het gevoel. X3D zou stabielere frametimes moeten geven. Minder microstutters. Maar merken mensen dat ook als ze al van een vrij snelle cpu afkomen. Voelt het echt of meer als placebo.

Ok, gevoel is niet heel wetenschappelijk maar ben toch wel geinteresseerd. :p

ps: Speel vooral dingen als Battlefield, Doom Singe player en andere single player FPS. Ook Harry Potter Hogwarts Legacy, Starwars Jedi Survivor, GTA V, Fallout.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HachiPudi
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12:36
Ligt een beetje aan het spel. Ik heb mijn 7700X vervangen met een 9800X3D, verder zit er in mijn systeem een 7900XTX en 32GB CL30 DDR5 op 6000MT/s en game ik op een resolutie van 3440x1440 met 144Hz. Ik merk dat sommig gestotter inderdaad is verdwenen, ook in games die verder helemaal niet veel CPU of GPU kracht vergen. Anderzijds ben je soms gewoon nog steeds GPU limited of heb je gewoon een draak van een ongeoptimaliseerd spel. Monster Hunter Wilds is nog net zo ernstig als op een 7700X bijvoorbeeld. Met een 4090 zal je allicht wat minder snel GPU bound zijn en zou je dus meer moeten merken van het verschil in de processor.

Metingen heb ik ook niet, en van de spellen die je noemt die ik heb gespeeld was dat nog voordat ik de 7900XTX uberhaupt had.

Laat ik het zo zeggen, ik merk er in positieve zin niet zo veel van dat die 9800X3D in mijn PC zit. Dat was precies de bedoeling. Lekker in je spel opgaan en je niet storen aan framerates of grafisch geneuzel. Terwijl ik de 7700X had was er toch soms een kriebel om te upgraden. Of dat nou echt door framerates of frametiming kwam, of omdat het marketing departement van AMD toch enigszins hun werk kan doen laat ik in het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad met mijn upgrade. Ik ben van een 12700 met DDR4 geheugen naar een 9800X3D gegaan zodat ik betere FPS zou hebben in World of Warcraft, en dat is wel gelukt want in dat spel is mijn framerate verdubbeld. In de andere games merk ik vooral inderdaad dat ze veel minder stotteren.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:32
Hier nog maar enkel twee systemen in gebruik.
Een wat ouder Lenovo Thinkpad X395 met een Ryzen 7 Pro 3700U in gebruik voor onderweg.

En mijn oude systeem wat nu als reserve dienst doet.
Gedemonteerd in de kast mocht mijn huidige om wat voor redenen defect raken.
Ryzen 7 5700x, 32GB, Radeon 6700XT 12GB.

Gekozen om een HYBRID systeem te bouwen.
Dus met Hybrid GPU bedoel ik iGPU en dGPU via een enkel Displayport kabel.
Wat is het geworden?
Minisforum BD795i SE (Soldered Ryzen 9 7945HX 16c/32t)
32GB DDR5 SO-Dimm @ 5600.
Radeon 9070XT 16GB als dGPU en de Radeon 610m iGPU.
2X 1TB m.2 SSD's.
Be-quiet 850 watt modulair PSU.

Voor gewoon desktop gebruik staat de PC in ECO modus en gebruikt zijn iGPU.
Gaming gaat deze over naar performance modus en gebruikt de dGPU.

En ja, Displayport kabel niet op de Radeon 9070XT maar op de Moederbord aangesloten.
Hybrid Graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-10 16:30
Afgelopen weekend mij nieuwe PC in elkaar gezet met een 9800X3D processor. Het valt mij op dat de processor in idle behoorlijk warm wordt, gemiddeld zo'n 50 graden. Wat er weer voor zorgt dat mijn fans harder gaan blazen waardoor ik me erger aan het lawaai :P Ik heb de Thermalright Grand Vision AIO op de processor gemonteerd.

Meer mensen hier 'last' van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Laatst online: 14-10 23:11

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

De CPU Tdie wordt van mijn 9950X3D ook warm als ie idled, namelijk 46.9 graden. De warmste core is op dat moment 31.4 graden en de koelste 29.3. Dit zit onder een 360MM AIO van Lian Li. Ik vermoed dat jij ook naar de CPU Tdie kijkt. Tijdens het gamen wordt de CPU Tdie 77.1 graden en de warmste core 72.1 graden en de koelste 60.4 graden. Een hoge Tdie is nou eenmaal inherent aan een AMD CPU met 3D V-Cache.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Morpheus2003 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:04:
Afgelopen weekend mij nieuwe PC in elkaar gezet met een 9800X3D processor. Het valt mij op dat de processor in idle behoorlijk warm wordt, gemiddeld zo'n 50 graden. Wat er weer voor zorgt dat mijn fans harder gaan blazen waardoor ik me erger aan het lawaai :P Ik heb de Thermalright Grand Vision AIO op de processor gemonteerd.

Meer mensen hier 'last' van?
Als je een paar posts terug kijkt zien je dat je met een PBO offset behoorlijk koelere temps kan halen. Ik zat zelf op 37 graden idle met een kamertemperatuur in die weken van 28+ graden en dat met een ondertussen oude Lucht koelere (Dark Rock Pro 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:35
Techno Overlord schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:50:
De CPU Tdie wordt van mijn 9950X3D ook warm als ie idled, namelijk 46.9 graden. De warmste core is op dat moment 31.4 graden en de koelste 29.3. Dit zit onder een 360MM AIO van Lian Li. Ik vermoed dat jij ook naar de CPU Tdie kijkt. Tijdens het gamen wordt de CPU Tdie 77.1 graden en de warmste core 72.1 graden en de koelste 60.4 graden. Een hoge Tdie is nou eenmaal inherent aan een AMD CPU met 3D V-Cache.
77c is aan de hete kant ingame,mijn 9950x3d word met -15 curve optimizer in cyberpunk 2077,wat de cpu aardig stressed 63c ook toevallig met een 360 mm lian li AIO

het ligt enorm aan de cpu zelf hoe ver je die kan undervolten,dus het is vooral uittesten,die van mij is helaas geen bijzonder exemplaar daarmee

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 09-09-2025 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Laatst online: 14-10 23:11

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

freaky35 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:31:
[...]

77c is aan de hete kant ingame,mijn 9950x3d word met -15 curve optimizer in cyberpunk 2077,wat de cpu aardig stressed 63c ook toevallig met een 360 mm lian li AIO

het ligt enorm aan de cpu zelf hoe ver je die kan undervolten,dus het is vooral uittesten,die van mij is helaas geen bijzonder exemplaar daarmee
Ik was vergeten te melden dat ik, uiteraard :P , ook een OC heb draaien. De game chiplet draait op 5.9 GHz en de andere op 5.74 GHz. Ik heb de volgende zaken daarvoor aangepast:
- CPU Boost Clock Override: 200
- Curve optimizer per core: Negative 20 voor de X3D chiplet (core 0 - 7)
- Curve optimizer per core: Negative 0 voor de non-X3D chiplet (core 8 - 16)
- Curve shaper: Min en Low Frequency op Auto. Mid, High en Max op Negative 10

De game in kwestie is Overwatch 2 met ungecapte frames dus dat is alles vol gas, vandaar de max 77 graden tijdens gamen. Is nog ruim binnen alle marges en hij mag van mij best wat zweten.

[ Voor 9% gewijzigd door Techno Overlord op 09-09-2025 19:19 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
computerjunky schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:07:
Ik heb ook de PCI-E power management op maximaal gezet en heb na een week geen nadelen gevonden. Dus dat is weer een lading extra idle power. En heb nog een paar watt van de cpu idle afgekregen en de -125 mz is eraf omdat dat niets uit maakte qua power draw.
Na een tijdje draaien met deze setup heb ik toch een probleem gedetecteerd.

Text voor de search engine zodat deze oplossing the vinden is want online is het nergens te vinden dat dit een oplossing/oorzaak kan zijn:

storahci, Storahci, storahci.sys Terugzetten op apparaat \Device\Raidport1 is aangevraagd. , Terugzetten op apparaat \Device\Raidport0 is aangevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcv_A1Ing6D2sQ4Jup58h0UsqhQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lFkgn2RJ6qDnzeTs2knO5blN.jpg?f=user_large

De pc heeft tijdens bepaalde games een crash na 1-60 minuten waarin sata ssd's (hdd werkt prima) zijn connectie verlies en deze error opkomt. Dit is initieel een soft crash maar word later een hard crash als je probeert te rebooten of wat dan ook met een apparaat dat over de PCI-E lanes gaat. Ergens gaat er dus iets mis in het actief houden van de lanes wat deze crashes veroorzaakt.

Mijn geval Battlefield 2042 en Final Fantasy VII Rebirth = gegarandeerd crash terwijl WoW, The last of us part II, Avowed, Jurassic world evolution werkte prima met deze setting aan.

Dus wees alert. Helaas dus wel 12 watt meer idle verbruik voor totale stabiliteit maar als je een servertje met hard drives runt moet dit dus in theorie prima werken. Heb vandeweek 24TB gekopieerd van hdd naar hdd wat een dag duurde en dat was prima stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:35
battlefierld 2042 is sowieso erg gevoelig voor systeem instabiliteit,is het systeem overclockt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
freaky35 schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:00:
battlefierld 2042 is sowieso erg gevoelig voor systeem instabiliteit,is het systeem overclockt?
Voor het testen was alles weer stock. Ik dacht initieel dat het de -40 PBO of custom timings waren maar die zijn nog steeds stabiel nu.
Het is echt een PCI-E power management probleem. Geen idee of dit bord gerelateerd is of chipset gerelateerd of windows gerelateerd. Ik heb geen andere borden om dat te testen.

Dit is wel een X670E bord met dubbele chipset. Misschien gaat er daar iets fout met het schakeken van de sata controller. Als iemand met een non Extreme bord dit wil testen zou dat nuttige informatie zijn maar dat kan ik niet testen.
Misschien dat als ik zin heb ik nog ga testen of de M.2 hier ook last van heeft. Het scheelt immers 12+ watt non stop in idle wat met mijn gebruik toch wee 35+ kWh per jaar is en een hoop warmte in de zomer. Al denk ik niet dat de M.2 er last van heeft gezien die niet de Storahci driver gebruikt. Als je dus alleen M.2 drives gebruikt kan je denk ik nog steeds prima deze setting gebruiken en stroom besparen.

Met de tijd toch maar een M.2 ssd kopen voor de game installs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:21
nzall schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:32:
[...]

Het is met koeler erop, dus tenzij dat op de doos staat kan ik het niet zomaar aflezen. Kan ik dat bekijken via software?

---

Ik heb overigens ook bericht gekregen dat het ergens de komende 2 uur zal aankomen.
Sinds enkele dagen ook vrijwel dezelfde onderdelen ontvangen en geïnstalleerd. Altijd kamp Intel geweest, maar je kunt gewoon niet meer om AMD heen qua prijs/prestatie. Dus...9800X3D erin, Artic Freezer 36 erop, alles draait en dus tijd om te stress testen...holy moly dit ding tikt zo even de 95 graden aan met Prime95. Stress bij mij! Idle temps zijn +- 45 graden.

3x een re paste gedaan en koeler opnieuw gemonteerd, agressievere fan curve, etc. Mocht allemaal niet helpen...todat ik mij hier verder over ging inlezen dat dit ding gewoon net zolang door knalt totdat ie de 95 graden haalt. Zolang ik de geadverteerde kloksnelheid haal van 4.7Ghz is het OK denk ik? Onder de 4.7Ghz en 95 graden, is het thermal throttling denk ik?

Lang verhaal kort, hoe zijn jouw ervaringen met deze setup? Voor nu heb ik de PBO met een negative curve van -30 ingesteld, maar ik ben nog niet helemaal content.

Mijn set up
3 intake fans aan de voorkant, 1 outtake aan de bovenkant, 1 outtake aan de achterkant. Lucht voor de CPU wordt van voren aangevoerd, door de koeler heen en achter er weer uit.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 255,20€ 255,20
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H440 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,15€ 32,15
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 244,86€ 244,86
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 124,01€ 124,01
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 222,99€ 222,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.328,21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlNqr7Zxcn-IpABnzoBqSiUzwSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmQXlVHTWwXXsvBbryweTb7j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door vinom op 23-09-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ik heb die ervaring ook, dat hij boven de 90°C wordt als ik Cinebench of andere intensieve software draai. Achteraf bekeken had ik beter een Thermalright cooler genomen, maar eerlijk gezegd denk ik dat deze temperatuur in orde is gezien ik niet overclock en games doorgaans niet zo CPU intensief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
nzall schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:29:
Ik heb die ervaring ook, dat hij boven de 90°C wordt als ik Cinebench of andere intensieve software draai. Achteraf bekeken had ik beter een Thermalright cooler genomen, maar eerlijk gezegd denk ik dat deze temperatuur in orde is gezien ik niet overclock en games doorgaans niet zo CPU intensief zijn.
Als je niet aan overclocken doet kan je proberen pbo -30, 25, 20, 15 aan te zetten en kijken of het stabiel is. Maar makkelijker is misschien simpelweg een power limiet in te stellen op 115 watt. Tenzij je AVX applicaties draait is dat meer als genoeg power om de 5.25 Ghz all core te draaien (die van mij haalt dat al met 95 Watt).

Bij mij scheelde dit zo 20 graden onder load. Deze CPU slurpt standaard gewoon fors meer dan dat hij echt nodig heeft voor maximale stock prestaties. Bij mij was stock cinebench 145 watt en in notime 90+ graden en daarna verloor ik wat prestaties doordat de clocks naar 5150 gingen. Met de cap of PBO Offset word de cpu veel minder heet en gebruikt nog maar rond de 100 watt zonder prestatie verlies.

Resultaat zal verschillen per chip dus daar moet je even mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
vinom schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:02:
[...]

Sinds enkele dagen ook vrijwel dezelfde onderdelen ontvangen en geïnstalleerd. Altijd kamp Intel geweest, maar je kunt gewoon niet meer om AMD heen qua prijs/prestatie. Dus...9800X3D erin, Artic Freezer 36 erop, alles draait en dus tijd om te stress testen...holy moly dit ding tikt zo even de 95 graden aan met Prime95. Stress bij mij! Idle temps zijn +- 45 graden.

3x een re paste gedaan en koeler opnieuw gemonteerd, agressievere fan curve, etc. Mocht allemaal niet helpen...todat ik mij hier verder over ging inlezen dat dit ding gewoon net zolang door knalt totdat ie de 95 graden haalt. Zolang ik de geadverteerde kloksnelheid haal van 4.7Ghz is het OK denk ik? Onder de 4.7Ghz en 95 graden, is het thermal throttling denk ik?

Lang verhaal kort, hoe zijn jouw ervaringen met deze setup? Voor nu heb ik de PBO met een negative curve van -30 ingesteld, maar ik ben nog niet helemaal content.

Mijn set up
3 intake fans aan de voorkant, 1 outtake aan de bovenkant, 1 outtake aan de achterkant. Lucht voor de CPU wordt van voren aangevoerd, door de koeler heen en achter er weer uit.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 255,20€ 255,20
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H440 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,15€ 32,15
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 244,86€ 244,86
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 124,01€ 124,01
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 222,99€ 222,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.328,21
[Afbeelding]
Prime is volgens mij een AVX load. Die test ik nooit omdat mijn game 99% van de tijd gewoon games speelt of wat basis taken. 4.7 ghz voor prime is volgens mij idd normaal (AVX heeft meestal een Offset) maar voor andere load zoals cinebench en games moet je gewoon 5.25Ghz halen.

Zelf heb ik ook andere voltages nog naar beneden gegooid dat hielp nog iets. De paar voltages die ik verlaagd heb kan je een pagina terug zien in de screenshot van zentimings. Of dit voor jou ook mogelijk is moet je helemaal zelf testen. Voor mijn rig waren alle overige voltage verlagingen goed voor 7 a 8 watt total system power minder en dus wat warmte maar niet super veel verschil. Daar heb je het echt over een graadje of 3 (getest in de zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
computerjunky schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:05:
[...]

Als je niet aan overclocken doet kan je proberen pbo -30, 25, 20, 15 aan te zetten en kijken of het stabiel is. Maar makkelijker is misschien simpelweg een power limiet in te stellen op 115 watt. Tenzij je AVX applicaties draait is dat meer als genoeg power om de 5.25 Ghz all core te draaien (die van mij haalt dat al met 95 Watt).

Bij mij scheelde dit zo 20 graden onder load. Deze CPU slurpt standaard gewoon fors meer dan dat hij echt nodig heeft voor maximale stock prestaties. Bij mij was stock cinebench 145 watt en in notime 90+ graden en daarna verloor ik wat prestaties doordat de clocks naar 5150 gingen. Met de cap of PBO Offset word de cpu veel minder heet en gebruikt nog maar rond de 100 watt zonder prestatie verlies.

Resultaat zal verschillen per chip dus daar moet je even mee spelen.
Om die power limit goed in te stellen, zit dat onder deze drie opties?
PPT Limit
TDC Limit
EDC Limit

Zo ja, hoe heb jij die staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
vinom schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:15:
[...]

Om die power limit goed in te stellen, zit dat onder deze drie opties?
PPT Limit
TDC Limit
EDC Limit

Zo ja, hoe heb jij die staan?
Ik had het gedaan via PPT. Bij mij staat nu de PBO -40 aan maar tijdens testen had ik PPT steeds met 5 verlaagd tot ik in cinebench draaien een lagere all core frequentie dan 5225 Mhz zag in Hwinfo64. Bij mij was dat uit mijn hoofd 95 Watt en daarna dus 5 omhoog voor de frequentie en 5 omhoog voor stabiliteit en dan komt mijn pc op 105 Watt.

Ik zou beginnen met rond de 115 Watt want niet veel samples kunnen PBO -40 aan en mijn sample is denk ik gewoon best goedvoor de verandering. Daarmee zou de temp al flink moeten zakken tot onder de 80 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Voordat ik ga beginnen zitten prutsen in mijn BIOS: wat is die "PBO -##" juist? Ik dacht dat PBO een volledig automatisch algoritme was dat standaard automatisch aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

vinom schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:02:
Welke versie van Prime gebruik je, heb je AVX gedisabled bij prefs en bij welke test haal je die 95C ?
3x een re paste gedaan en koeler opnieuw gemonteerd, agressievere fan curve, etc. Mocht allemaal niet helpen...todat ik mij hier verder over ging inlezen dat dit ding gewoon net zolang door knalt totdat ie de 95 graden haalt.
Er zijn verschillende begrenzers. De cpu gaat door totdat hij 1 vd begrenzers tegenkomt. In geval van temp is dat idd 95C. Je kunt evt ook handmatig een lagere TJmax instellen in je bios.
Zolang ik de geadverteerde kloksnelheid haal van 4.7Ghz is het OK denk ik? Onder de 4.7Ghz en 95 graden, is het thermal throttling denk ik?
Volgens AMD representeert de Base Clock "the average effective base frequency of all cores" Dus het is niet zo dat je op alle cores min. 4,7 moet halen.

Verder interessante vraag. Zit zelf wat met Prime (v30.19b20, Small FFTs, AVX aan) te spelen en mijn current core clock is ongeveer average 4,5 Ghz terwijl current Tdie ongeveer 77C is. Max Tdie is 84C geweest.

Zou overigens wel even checken dat m.n. CPU VDDIO/MC niet te hoog is.
Misschien kun je eens een Zentimings screenshot posten?

Ben net begonnen om deze cpu te leren kennen. Mijn huidige settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61_dxS36xePOpHx-9K1kjXaLiBg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X4N0217s3iF7vFIX3hcnfz0Z.png?f=user_large

Dit is tijdens Prime run, TDC is blijkbaar limiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-Fv82cNdgbZaN9Cyx2KvNStq4o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JscMlL8DZej3PehMSYg7cojw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 23-09-2025 13:31 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
nzall schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:44:
Voordat ik ga beginnen zitten prutsen in mijn BIOS: wat is die "PBO -##" juist? Ik dacht dat PBO een volledig automatisch algoritme was dat standaard automatisch aanstaat?
PBO is een manier om te over/underclocken maar je kan er ook mee undervolten en extra voltage toevoegen of beide tegelijk.
Standaard stond het op mijn bord iig uit.

Met PBO -20 verlaag je het voltage dat naar je cpu gaat en daarmee het verbruik en de temperatuur.
Hoe ver je dat kan verlagen is afhankelijk van de kwaliteit van je cpu -20 is een goed start punt wat de meeste cpus wel lijken te halen zonder prestatie verlies of instabiliteit. Voordat je wat gaat veranderen gewoon even je huidige instellingen opslaan in een profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
@Help!!!!
Welke versie van Prime gebruik je, heb je AVX gedisabled bij prefs en bij welke test haal je die 95C ?
Zelfde versie zoals jou zo te zien. Met deze test en PBO -30 ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0hH0VSXI7njedAtPRmSMvYa58Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0PvAfWdU2uMltwJtL7VCwl9s.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_azPGub7XhFSmbWYJw5DR3Mr3hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UoF0pcFNWDculZGljLIvKpe3.png?f=fotoalbum_large

Met Cinebench
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfI7g1tTtk823bqg1SKYtTXzX-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p2cktSwE1RleSuRJiWp3mGmE.png?f=fotoalbum_large
Zou overigens wel even checken dat m.n. CPU VDDIO/MC niet te hoog is.
Misschien kun je eens een Zentimings screenshot posten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfE7R5EqF5nbSZ77h_1YBCthI2s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9RsvfugueXRK3CIA0FlqlgC4.png?f=user_large
Het valt mij op dat mijn EXPO 1 settings niet helemaal doorkomen ofzo, volgens mij zou mijn geheugen op 6000MT/S moeten draaien? Wat vind je er verder van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Half uurtje gegamed (BF5) en het blijft subjectief maar de game voelt een stuk vloeiender met de X3D. Dit voelt voor mij echt niet als placebo. Hopelijk is dit geen one-off.

Uiteraard moet ik nog langer testen maar eerste indruk van de 9800X3D is erg positief.

Ook qua tuning moet hier nog wel wat uit te halen zijn. Heb voltages e.d. al vrij aardig omlaag geschroefd en dit lijkt stabiel. Binnenkort eens wat spelen met PBO undervolt en CPU Boost. Ook nog eens kijken naar TDP, PPT en TJmax.

@vinom
In RM zie ik 88C staan. Waarmee heb je die 95C gemeten want het lijkt me vrij hoog? Kan natuurlijk ook aan je koeling/case/kamertemp liggen.

Zelf gebruik ik EXPO niet en vul de waarden handmatig in het BIOS in. Sommige mobo's passen nl. zelf voltages als CPU Vddio aan naar veel te hoge waarden zodra je EXPO selecteert. (Zelfs met recent bios gooit ASUS het naar 1.376v :o :( )

Wat valt op:
Jij hebt 64 GB daar heb ik geen ervaring mee maar dat kan wellicht wat meer voltage vereisen omdat het zwaarder is voor de CPU memory controller.

Zentimings geeft wat aparte waarden voor CPU VDDIO en ProcODT. Misschien werkt ZT niet goed samen met je mobo.
  • VSOC SMU kan denk ik stuk lager.
  • CPU VDDIO lijkt erg laag.
  • CLDO VDDP lijkt vrij hoog.
  • ProcOdt PU lijkt erg hoog.
  • Je geheugen draait idd op standaardwaarden ipv expo.
  • MEMVDD en MEMVDDQ zijn in lijn met geheugen uit je inventaris maar te hoog voor stdwaarden.
Ik zou alle waarden eens dubbelchecken in Ryzenmaster en wellicht hier even alles posten.

In mijn vorige post kun je zien welke waarden ik momenteel gebruik en dat lijkt nu stabiel na wat stresstesten en gamen. Maar goed ik heb de cpu pas een dag en moet nog wat meer testen en tunen.

Wat je zou kunnen proberen qua voltages als start:
VSOC (SMU) 1.15 a 1.10v
CPU VDDIO 1.20 a 1.15v
CLDO VDDP 1.00 a 0,95v

CMT heeft ergens in dit topic een goed stappenplan neergezet voor als je wat minder quick and dirty te werk wilt gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 24-09-2025 08:33 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Help!!!! schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:01:
Half uurtje gegamed (BF5) en het blijft subjectief maar de game voelt een stuk vloeiender met de X3D. Dit voelt voor mij echt niet als placebo. Hopelijk is dit geen one-off.
Mijn fps in BF5 ging met 100 omhoog toen ik van de 9900k naar de 9809X3D ging. Mega verschil voor deze game.

@vinom ik zou wcht even je bios settings opslaan en of wen leeg prifiel laden of defaults laden want er gaat iets niet goed met zowel je geheugen als je voltages. Je voltages zijn all over the place. Te hoog voor je ram op 4800, te laag voor je cpu en je uclk enz is ook veel te laag. Ik zou dus even stock booten dan je bios in en expo aanzetten even even zentimings uitlezen en kijken of de waarden drastisch anders zijn.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

computerjunky schreef op woensdag 24 september 2025 @ 01:32:
[...]

Mijn fps in BF5 ging met 100 omhoog toen ik van de 9900k naar de 9809X3D ging. Mega verschil voor deze game.
Het is bij mij niet dat op mijn settings de max fps nou met zoveel omhoog is gegaan. Wel wat maar het was al vrij hoog met 7700X. Ondanks dat ik vrij zware IQ settings draai met resolution scale op iets van 160.

Natuurlijk helpt meer FPS daarbij maar denk dat het vooral in strakkere frametimes en betere lows zit.

PC Specs

• computerjunky
Help!!!! schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:56:
[...]

Het is bij mij niet dat op mijn settings de max fps nou met zoveel omhoog is gegaan. Wel wat maar het was al vrij hoog met 7700X. Ondanks dat ik vrij zware IQ settings draai met resolution scale op iets van 160.

Natuurlijk helpt meer FPS daarbij maar denk dat het vooral in strakkere frametimes en betere lows zit.
Ik draai competitive shooter op zo goed als low. Ik haal nu dan ook op 1440p 265 fps en ondanks dat mijn monitor maar 180 Hz is voelt dat echt enorm veel beter. Bijna alle andere games limit ik gewoon op 90 tot 120 FPS om stroom te besparen (tot ik mijn thuis batterij ooit heb dan kost het niets meer).

Ik wow had ik zelfs dips tot 24 FPS in grote groepen en nu kom ik niet meer onder de 75 fps. Door deze upgrade kan mijn 6900XT weer wat jaartjes extra mee.

• vinom
computerjunky schreef op woensdag 24 september 2025 @ 01:32:
[...]

@vinom ik zou wcht even je bios settings opslaan en of wen leeg prifiel laden of defaults laden want er gaat iets niet goed met zowel je geheugen als je voltages. Je voltages zijn all over the place. Te hoog voor je ram op 4800, te laag voor je cpu en je uclk enz is ook veel te laag. Ik zou dus even stock booten dan je bios in en expo aanzetten even even zentimings uitlezen en kijken of de waarden drastisch anders zijn.
Default BIOS profiel geladen, EXPO1 aangezet en geboot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hn1H49higFzznKFXQUY8HihnyY8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nn2RrfwplAw6XWJcgrraagxI.png?f=user_large
Is dit beter?

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

MCLK, FCLK, UCLK en geheugen timings zijn nu wat je kunt verwachten bij DDR6000 expo profiel.
ProcODT lijkt mij nog steeds hoog maar misschien is dat normaal voor 64GB geheugen :?
De voltages voor memVDD en memVDDQ zijn conform jouw DDR6000 geheugen. Maar kan misschien iets lager.

De overige relevante voltages geldt nog steeds hetzelfde als ik al gepost heb, waarschijnlijk (stuk) hoger dan nodig.
CPU VDDIO kan bijna niet kloppen. ZT werkt niet goed met jouw mobo denk ik.

Zoals ik al zei, post hier eens al je voltages zoals RyzenMaster ze aangeeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 24-09-2025 17:26 ]

PC Specs

• vinom
Help!!!! schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:01:
MCLK, FCLK, UCLK en geheugen timings zijn nu wat je kunt verwachten bij DDR6000 expo profiel.
ProcODT lijkt mij nog steeds hoog maar misschien is dat normaal voor 64GB geheugen.
De voltages voor memVDD en memVDDQ zijn conform jouw DDR6000 geheugen. Maar kan misschien iets lager.

De overige relevante voltages geldt nog steeds hetzelfde als ik al gepost heb, waarschijnlijk (stuk) hoger dan nodig.
CPU VDDIO kan niet kloppen. ZT werkt niet goed met jouw mobo.

Zoals ik al zei, post hier eens al je voltages zoals RyzenMaster ze aangeeft.
Excuus, had je inderdaad gevraagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptO0c1nk9fdlVDWicohbEo7Ngwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qXFzYGE6QF8fmxGx3Eve6UzP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZbAgHIIcozjhZ6Ax4mnRCl4cOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/St4ucO7lgeyCjgHZgnUz6eqg.png?f=fotoalbum_large
Als het nog steeds rare waardees zijn, kan ik nog eens de default BIOS settings laden zonder EXPO 1 profiel.

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 24-09-2025 16:13 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PROCODT Pullup en Pulldown hebben in RM m.i. wel 'normale' waarden, namelijk 40 en 43,6. In ZT was dit 160 en 480. Ik zou ervan uitgaan dat AMD's eigen tool dit wel correct uitleest itt ZT en dat dit dus wel goed zit.

Vooral APU VDDIO (CPU VDDIO in ZT) is apart. Dit zou volgensmij stuk hoger moeten zijn.
Het lijkt me bijna dat zowel ZT als RM dit niet correct kunnen uitlezen op jouw mobo. Of dit is een 'feature' van MSI. Wellicht dat hier MSI gebruikers zijn die meelezen en hier wat meer over kunnen zeggen.
Volgensmij heb ik deze lage waarde ook vaker voorbij zien komen in ZT screenshots in dit Topic.

Ook zou je in je Bios onder Hardware Monitor bij voltages kunnen kijken of MSI daar misschien ook CPU VDDIO weergeeft en dan kijken welke waarde het heeft.
Een ander optie is een load op je CPU zetten, bijv Cinebench en dan gelijktijdig in RyzenMaster kijken of APU VDDIO verandert.

Verder geldt nog steeds dat best veel voltages enigzins aan de hoge kant zijn. Hoger dan perse nodig. Je kunt deze in je bios aanpassen (dat is wat ik doe) maar het kan ook in Ryzenmaster on the fly. In je bios kunnen ze net iets andere naam hebben. Let sowieso wel goed op wat je intikt en waar. Pas saven als je het goed gecheckt hebt 8)

Denk dat de getallen rechts ook zouden moeten werken maar links is wat conservatiever.
VSOC (SMU): 1.15 a 1.10v
CPU VDDIO: 1.20 a 1.15v (APU VDDIO)
CLDO VDDP: 1.00 a 0,95v
CLDO VDDG CCD 0: 1.00 a 0,95v
CLDO VDDG IOD 0: 1.00 a 0,95v

Mem zou je kunnen proberen:
Mem VDD 1.35 (PMIC VDD)
Mem VDDQ 1.35 (VDDQ)

VDD MISC en MEM VPP laat ik meestal voor wat ze zijn. 1.1 en 1.8 is voorzover ik weet prima.

ps: Je zou ook nog ZT 1.36 Beta (deze gebruik ik zonder problemen) kunnen downloaden en proberen. Wellicht dat deze beter werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 24-09-2025 17:13 ]

PC Specs

• vinom
Help!!!! schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:55:
PROCODT Pullup en Pulldown hebben in RM m.i. wel 'normale' waarden, namelijk 40 en 43,6. In ZT was dit 160 en 480. Ik zou ervan uitgaan dat AMD's eigen tool dit wel correct uitleest itt ZT en dat dit dus wel goed zit.

Vooral APU VDDIO (CPU VDDIO in ZT) is apart. Dit zou volgensmij stuk hoger moeten zijn.
Het lijkt me bijna dat zowel ZT als RM dit niet correct kunnen uitlezen op jouw mobo. Of dit is een 'feature' van MSI. Wellicht dat hier MSI gebruikers zijn die meelezen en hier wat meer over kunnen zeggen.
Volgensmij heb ik deze lage waarde ook vaker voorbij zien komen in ZT screenshots in dit Topic.

Ook zou je in je Bios onder Hardware Monitor bij voltages kunnen kijken of MSI daar misschien ook CPU VDDIO weergeeft en dan kijken welke waarde het heeft.
Een ander optie is een load op je CPU zetten, bijv Cinebench en dan gelijktijdig in RyzenMaster kijken of APU VDDIO verandert.

Verder geldt nog steeds dat best veel voltages enigzins aan de hoge kant zijn. Hoger dan perse nodig. Je kunt deze in je bios aanpassen (dat is wat ik doe) maar het kan ook in Ryzenmaster on the fly. In je bios kunnen ze net iets andere naam hebben. Let sowieso wel goed op wat je intikt en waar. Pas saven als je het goed gecheckt hebt 8)

Denk dat de getallen rechts ook zouden moeten werken maar links is wat conservatiever.
VSOC (SMU): 1.15 a 1.10v
CPU VDDIO: 1.20 a 1.15v (APU VDDIO)
CLDO VDDP: 1.00 a 0,95v
CLDO VDDG CCD 0: 1.00 a 0,95v
CLDO VDDG IOD 0: 1.00 a 0,95v

Mem zou je kunnen proberen:
Mem VDD 1.35 (PMIC VDD)
Mem VDDQ 1.35 (VDDQ)

VDD MISC en MEM VPP laat ik meestal voor wat ze zijn. 1.1 en 1.8 is voorzover ik weet prima.

ps: Je zou ook nog ZT 1.36 Beta (deze gebruik ik zonder problemen) kunnen downloaden en proberen. Wellicht dat deze beter werkt.
Thanks, ik ga er eens mee stoeien. Zijn de waardes die je geeft ook to combineren met de PBO negative - 30 die ik had draaien?

Ik denk dat ZenTimings en Ryzen Master allebei bugged zijn. Onder load blijven de waardes hetzelfde en de ZT beta geeft ook hetzelfde weer. Ik zie er ook een thread van:
https://www.reddit.com/r/overclocking/s/b0pQljMdYZ
What I am finding is that the CPU VDDIO in Zen Timings and Ryzen Master are not correlating to what I am seeing in the bios or HWInfo. I just adjusted VDDIO and got no change to the reported VDDIO in ZT or RM, but I do see the correct voltage in HWInfo.
Bios weergeeft dit onder 'Hardware Monitor'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk33TYoPLmLumbXueIkSJlXoJCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s20200daLsATMdhByi4WW4Yh.jpg?f=fotoalbum_large

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

vinom schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:03:
[...]

Thanks, ik ga er eens mee stoeien. Zijn de waardes die je geeft ook to combineren met de PBO negative - 30 die ik had draaien?
In principe wel verwacht ik, maar dat merk je vanzelf. E.e.a. hangt ook van de silicon lottery af.
Ik denk dat ZenTimings en Ryzen Master allebei bugged zijn. Onder load blijven de waardes hetzelfde en de ZT beta geeft ook hetzelfde weer. Ik zie er ook een thread van:
https://www.reddit.com/r/overclocking/s/b0pQljMdYZ
Interessant. Miscchien dat HWiNFO64 het ook bij wel goed kan uitlezen :?
[...]

Bios weergeeft dit onder 'Hardware Monitor'
[Afbeelding]
Als die waarde in je bios klopt, en dat lijkt me wel, dan is CPU VDDIO echt veel te hoog. Zoveel heb je niet nodig. Daarmee sloop je waarschijnlijk je cpu / gaat hij sneller degraderen. Even in HWinfo64 kijken wat die aangeeft. Als dat ook zo hoog is, waarschijnlijk wel, dan dus in je bios meteen opzoeken en op de waarde zetten die ik heb aangegeven. Omhoog kan altijd nog.

[ Voor 204% gewijzigd door Help!!!! op 24-09-2025 18:58 ]

PC Specs

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

.

[ Voor 105% gewijzigd door Help!!!! op 24-09-2025 18:18 ]

PC Specs

• vinom
Help!!!! schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:15:
[...]

In principe wel verwacht ik, maar dat merk je vanzelf. E.e.a. hangt ook van de silicon lottery af.

[...]

Interessant. Miscchien dat HWiNFO64 het ook bij wel goed kan uitlezen :?

[...]

Als die waarde in je bios klopt, en dat lijkt me wel, dan is CPU VDDIO echt veel te hoog. Zoveel heb je niet nodig. Daarmee sloop je waarschijnlijk je cpu / gaat hij sneller degraderen. Even in HWinfo64 kijken wat die aangeeft. Als dat ook zo hoog is, waarschijnlijk wel, dan dus in je bios meteen opzoeken en op de waarde zetten die ik heb aangegeven. Omhoog kan altijd nog.
Het lijkt erop dat het EXPO profiel roet in het eten gooit. Zodra ik zonder EXPO draai, staat de CPU VDDIO een stuk lager. Gek genoeg kan ik zelf niet de CPU VDDIO aanpassen in de BIOS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQ5kp4g9zafeh_wSrYclPo3sQow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKa7CXoeH9EYvxKdTpQEuRut.jpg?f=fotoalbum_large

Anyhow, voorlopig geen EXPO en dan maar handmatig de waardes in de BIOS kloppen.

[ Voor 15% gewijzigd door vinom op 24-09-2025 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heb je je bios in advanced mode staan? Dan krijg je meestal meer opties.

Verder:
CPU VDDIO Voltage
Sets CPU VDDIO voltage. If set to Auto, BIOS will set the voltage automatically. This
item will be available when you set the DRAM Voltage manually
.

Zie deze handleiding. Is volgensmij jouw mobo:
https://download-2.msi.co...AMDAM5800BIOS_English.pdf

Je kunt op zich wel expo gebruiken, dan hoef je niet zoveel handmatig in te kloppen. Alleen moet je dan wel de voltages even nalopen en handmatig veranderen waar nodig.

Als dat sensorwaarden zijn in je screenshot kun je nadat je expo hebt geselecteerd vrij makkelijk zien wat je moet aanpassen. Die screenshot is sowieso handig want dan weet je de sensor voltages met Expo uitgeschakeld.

[ Voor 43% gewijzigd door Help!!!! op 24-09-2025 20:54 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

@vinom @Help!!!! One of us *O*

Momenteel ben ik nog superdruk bezig met het tunen & testen van het geheugen en wou daarom eigenlijk nog wachten met reageren. Mijn plan was namelijk om alle ervaring die ik in het afgelopen half jaar heb opgedaan met Zen5 (en de MSI B850 Tomahawk), samen te vatten tot een grote post.

Maar ik zie een aantal dingetjes waar ik wel alvast op wil ingaan.
Allereerst over de zéér hoge temperatuur & thermal throttling.
Met een bijzonder zware last als P95 small FFT + AVX is daar geen ontkomen aan.
Het is zo'n beetje de ergste scenario voor de CPU die te bedenken valt en niet te vergelijken met een 'gaming' belasting.
Om een idee van de ergste temperatuur met een 'balls to the walls gaming belasting' te krijgen, kan je dan beter de CPU Cinebench rondjes laten draaien + de GPU tegelijkertijd op volle bak zetten met OCCT. Ook dat is eigenlijk onrealistisch omdat geen game continue zo'n hoge last geeft.
Maar het is wel prettig om dat te gebruiken als referentiekader, zodat er nog marge overblijft met een echte gaming belasting.

Zelfs met een full customloop is de 9800X3D standaard gewoon niet te koelen. En dat heeft te maken met de gekozen CPU grenzen van deze generatie. Met name de PPT (package power tracking) is onrealistisch hoog te noemen á 162Wppt en voor een 8-core gewoonweg veel te veel :F .

Even ter vergelijking: in de generaties tot en met de 5800X3D was de PPT 142W voor een 8-core en dat is eigenlijk al teveel van het goede (voor o.a. video encoding). Ik heb de 3800X / 5800X & 5800X3D om die reden destijds op max 125W ingesteld met de customloop. Op luchtkoeling zou ik persoonlijk niet hoger gaan dan 105W. Met de 9800X3D is dat eigenlijk niet anders, tenzij je het niet erg vind om de CPU tot de noodrem van 95°C te laten boosten.

En daarmee kom ik bij een van de problemen waar ik tegenaan gelopen ben.
De Tjmax begrenzing gaat uit van de globale CPU die temperatuur en daar wordt keurig aan gehouden.
Máár het kan voorkomen dat de CCD temperatuur daar met 5°C tot zelfs 10°C overheen gaat.
Om deze reden kies ik persoonlijk voor een Tjmax rond 80-85°C.

Een ander probleem is dat Zentimings niet meer betrouwbaar is voor de uitlezing van bepaalde spanningen en aantal ODT waarden. Het varieert per versie & geheugenkit. De Vddio klopt in ieder geval steevast niet.
Het is schijnbaar een probleem met de bios uitlezing, want ook Ryzenmaster heeft problemen met het aangeven van de juiste Vsoc en Vddio. Ryzenmaster geeft gelukkig wel de juiste ODT's aan.
Voor het nagaan van de Vsoc en Vddio kan verder het beste HWinfo gebruikt worden.
(CLDO) Vddp, MEM Vdd & Mem Vddq lukt nog wel met Zentimings.

@Help!!!! wat voor Vsoc & Vddio gebruik je voor de 9800X3D?
De IOD van Zen5 heeft wat meer nodig dan Zen4, ik zou om die reden 1.15Vsoc en 1.25Vddio als uitgangspunt nemen @3000MHz Uclock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ha @CMT goed om weer wat van je te horen, altijd interessant.
O-)
Momenteel ben ik nog superdruk bezig met het tunen & testen van het geheugen en wou daarom eigenlijk nog wachten met reageren. Mijn plan was namelijk om alle ervaring die ik in het afgelopen half jaar heb opgedaan met Zen5 (en de MSI B850 Tomahawk), samen te vatten tot een grote post.

Maar ik zie een aantal dingetjes waar ik wel alvast op wil ingaan.
Allereerst over de zéér hoge temperatuur & thermal throttling.
Met een bijzonder zware last als P95 small FFT + AVX is daar geen ontkomen aan.
Het is zo'n beetje de ergste scenario voor de CPU die te bedenken valt en niet te vergelijken met een 'gaming' belasting.
Om een idee van de ergste temperatuur met een 'balls to the walls gaming belasting' te krijgen, kan je dan beter de CPU Cinebench rondjes laten draaien + de GPU tegelijkertijd op volle bak zetten met OCCT. Ook dat is eigenlijk onrealistisch omdat geen game continue zo'n hoge last geeft.
Maar het is wel prettig om dat te gebruiken als referentiekader, zodat er nog marge overblijft met een echte gaming belasting.

Zelfs met een full customloop is de 9800X3D standaard gewoon niet te koelen. En dat heeft te maken met de gekozen CPU grenzen van deze generatie. Met name de PPT (package power tracking) is onrealistisch hoog te noemen á 162Wppt en voor een 8-core gewoonweg veel te veel :F .

Even ter vergelijking: in de generaties tot en met de 5800X3D was de PPT 142W voor een 8-core en dat is eigenlijk al teveel van het goede (voor o.a. video encoding). Ik heb de 3800X / 5800X & 5800X3D om die reden destijds op max 125W ingesteld met de customloop. Op luchtkoeling zou ik persoonlijk niet hoger gaan dan 105W. Met de 9800X3D is dat eigenlijk niet anders, tenzij je het niet erg vind om de CPU tot de noodrem van 95°C te laten boosten.

En daarmee kom ik bij een van de problemen waar ik tegenaan gelopen ben.
De Tjmax begrenzing gaat uit van de globale CPU die temperatuur en daar wordt keurig aan gehouden.
Máár het kan voorkomen dat de CCD temperatuur daar met 5°C tot zelfs 10°C overheen gaat.
Om deze reden kies ik persoonlijk voor een Tjmax rond 80-85°C.
Heb P95 small FFT + AVX een paar uur laten draaien en kwam volgensmij tot max ~84C in HWiNFO64 met luchtkoeling. Koeler staat in mijn sig. Had TJmax toen dacht ik op 93C staan. Deze temps lijken me me nog wel mee te vallen.

Alhoewel ik de PPT op zich ook hoog vind, heb ik zoals eerder besproken, wel wat meer vertrouwen in AMD dat hun TDP gerelateerde grenzen qua degradatie ok zijn.
Maar als ik het zo kan tunen dat ik daar onder blijf zonder veel prestaties te verliezen zal ik dat zeker proberen.
Uiteraard zit je ook niet te wachten op Thermal Throttling.

Combinatie CB24 en OCCT zal ik ook eens proberen om te zien wat dat doet. Ongetwijfeld met een 4090 een hogere temp.

Ik moet nog veel meer testen (ook op stability) maar vanwege tijdgebrek doe ik het even wat meer quick 'n dirty.
Een ander probleem is dat Zentimings niet meer betrouwbaar is voor de uitlezing van bepaalde spanningen en aantal ODT waarden. Het varieert per versie & geheugenkit. De Vddio klopt in ieder geval steevast niet.
Het is schijnbaar een probleem met de bios uitlezing, want ook Ryzenmaster heeft problemen met het aangeven van de juiste Vsoc en Vddio. Ryzenmaster geeft gelukkig wel de juiste ODT's aan.
Voor het nagaan van de Vsoc en Vddio kan verder het beste HWinfo gebruikt worden.
(CLDO) Vddp, MEM Vdd & Mem Vddq lukt nog wel met Zentimings.
Als ik terugkijk in het topic zie ik vooral bij MSI moederborden issues met ZT. Bij mij (Asus) werkt het wel goed. De waarden kloppen met mijn ingevoerde bios waarden.

Iets wat wel belangrijk is om bij stil te staan is:
  • ZT leest volgensmij alleen ingevoerde waarden uit. Dus geen sensor readings.
  • RM leest volgensmij (qua voltages) alleen VCORE (en VDDCR SOC mits niet vastgezet) uit op de sensors. Rest is ook ingevoerde waarden.
Dus als het om sensor waarden gaat gebruik ik vooral wat mijn BIOS aangeeft en HWiNFO64.
@Help!!!! wat voor Vsoc & Vddio gebruik je voor de 9800X3D?
De IOD van Zen5 heeft wat meer nodig dan Zen4, ik zou om die reden 1.15Vsoc en 1.25Vddio als uitgangspunt nemen @3000MHz Uclock.
Zie hieronder alle waarden die ik nu ingesteld heb. Ben redelijk scherp begonnen. Mocht dit ergens niet stabiel zijn, throttlen danwel qua temps niet ideaal zijn ga ik verder sleutelen. Omhoog kan altijd nog.

Ik ben tevreden met DDR6000 en de Mem timings dus meestal sleutel ik (los van geheugen) vrijwel alleen aan:
VSOC (SMU)
CPU VDDIO/MC:
PBO Curve Optimizer All Cores
Boost Override CPU
TDP/PPT/TDC/EDC
TJ Max

Cursief zijn sensor readings. Rest ingevulde waarden in bios.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZz61Qkr-ph-Rorkqt74fYQT9mA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TqFz9IZRiFlazjZmNNYITTgJ.png?f=fotoalbum_large

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CB24 multicore test continue + OCCT 15beta GPU test op Steady Extreme een uur gedraaid (want free version OCCT) terwijl ik op de pc aan het werk was incl. internetbrowsen en youtube video's met settings vorige post. :

CPU temps, voltages etc blijven imho ok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ORS2mkFRtbGF386NBXHniYgLC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zJ55BdUGA2XepYmGfFhql1v5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Help!!!! op 25-09-2025 13:22 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Prime95 30.19b2 Small FFT's + AVX wederom terwijl ik op de pc aan het werk was incl. internetbrowsen en youtube video's met zelfde settings.
Dit is zonder GPU belasting.

De OCCT monitoring waarden heb ik gereset alvorens de test te draaien. De test heeft heeft 2u45m gedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42W_Ji5bGUnISLSp3ZKvH7GIvQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wON4PCRMskATwTzzvT1vRubl.png?f=fotoalbum_large

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Hier vandaag ook weer verder lopen aanmodderen en ik lijk nu iets stabiels te hebben. 5,2Ghz blijf behouden in Cinebench en temps rond 72 graden. Ik heb het EXPO1 profiel aangezet zodat de timings wel automatisch gezet worden en daarna handmatig de voltages aangepast:
PBO: -30
PPT: 115W
TDC: 80A
EDC: 110A
VDDIO: 1.25
VDD: 1.35
VDDQ: 1.35
MCLK: 3000
FCLK: 2000
UCLK: 3000
Tjmax: 85

Let uiteraard niet op VDDIO in de screenshot. Nog tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQXqjpkHXuxSax4To8GigQks86M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LNPij82eKKnwTSCotqHevSgU.png?f=user_large
Hoe bij mij VSOC heet waar jullie het hebben is mij een raadsel in mijn BIOS. Of is het VDDR SOC of CPU NB/Soc?

Die MSI BIOS blijft overigens soms raar. Je kunt sowieso op twee verschillende plekken de PBO config doen: Onder Advanced>Advanced CPU Config>PBO Limits. Daar zijn de waardes in W en A, maar onder Overclocking>PBO Limits is het in mW en mA. Lekker verwarrend.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Op zich denk ik nu goed uitgangspunt om mee te starten. Ik zou zelf CLDO VDDP nog iets lager zetten, bijv. 1v.

Ik begrijp alleen je redenatie achter de keuzes qua "TDP' niet helemaal.

Dit zijn de waarden die AMD zelf gebruikt voor out of box en twee ECO waarden (met jouw waarden in groene box erachter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUIXk501nv2v8ifWVuiMV2w2ANs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rCNjMaLyGSbVUzNXrPsnAqAI.png?f=user_large
Hoe bij mij VSOC heet waar jullie het hebben is mij een raadsel in mijn BIOS. Of is het VDDR SOC of CPU NB/Soc?
Voorzover ik kan zien is VSOC (SMU) in jouw bios "CPU NB/SoC Voltage". Verander het een klein beetje (bijv. 1.17) en kijk in ZT of het meeverandert.
Die MSI BIOS blijft overigens soms raar. Je kunt sowieso op twee verschillende plekken de PBO config doen: Onder Advanced>Advanced CPU Config>PBO Limits. Daar zijn de waardes in W en A, maar onder Overclocking>PBO Limits is het in mW en mA. Lekker verwarrend.
Zeker erg verwarrend. Veel (alle?) moederborden hebben twee plekken waar je dezelfde settings kan instellen. Mobo makers krijgen van AMD het "BIOS" aangeleverd maar bouwen het zelf om naar een UI die aan hun wensen voldoet.
Ik zou de W en A variant pakken, duidelijker want sluit rechtstreeks aan op de waarden die AMD communiceert.

[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 25-09-2025 18:21 ]

PC Specs

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Prime95 30.19b2 Small FFT's + AVX en OCCT 15beta GPU test op Steady Extreme wederom terwijl ik op de pc aan het werk was incl. internetbrowsen en youtube video's met zelfde settings.

De test heeft heeft 16m gedraaid voordat OCCT Temp beveiliging (ingesteld op 90c) getriggerd werd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Dwx0_-7KvbuyGXAa5w2a9ae_9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Pu7XsiLvqWW4CblglnyFt8w.png?f=fotoalbum_large

In OCCT beveiling op 95C ipv 90C gezet en nu loopt dezelfde test 1 uur probleemloos. Ook zie ik geen hogere temps dan de 90,75C uit de vorige stopgezette test.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4svfMFzAtVzmUkcAu7Wxpvk0XEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIoITcSbH744ZflVcPjzNP2g.png?f=fotoalbum_large

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

@Help!!!!
De resultaten die je behaalt zijn best goed voor luchtkoeling.
Weet je zeker dat je geen negatieve CO of een offset aan hebt staan?
Onbegrensd hoort P95 namelijk veel meer vermogen te trekken dan gemiddeld 120W.
Ik kan het helaas nu niet nagaan omdat ik een 5.0 GHz cap aan heb staan en allerlei andere dingen uit heb gezet voor consistentie i.v.m. benchmarking van de geheugen timings.
Pas na het weekend kan ik de setup weer omgooien.
vinom schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:11:

Bij MSI noemen ze dat "CPU NB/SOC".
Iedere fabrikant houdt er een eigen terminologie op aan, maar het is vaak iets in de trant met SOC. Ryzenmaster geeft het bijvoorbeeld weer als VDDCR SOC (wat volgens mij de technische aanduiding van de betreffende spanningrail is).

Het is niet alleen de MSI bios waar dingen op meerdere plekken staan.
AMD heeft met de AGESA een vooropgesteld menustructuur voor alle instellingen.
Maar i.p.v. dat moederbord fabrikanten zich daar aan conformeren en netjes de bios daarop inrichten, trekken ze een eigen plan met een eigenzinnig menu aan CPU opties en daarnaast soms ook een favorieten of quick acces menutab erbij. Sommigen instellingen staan daardoor op 3 plekken. Logica overboord 8)7

Ik had persoonlijk liever dat ze er geen spaghetti van maakten en gewoon het AMD CBS & PBS en AMD overclocking tab als standaard gebruiken.
Sommige instellingen zitten dan wel wat meer verborgen, maar dan is het ook eenduidig en geen gezeur meer met het continue 2 of meer plekken nalopen om te kijken of alles goed is overgenomen.

• vinom
Help!!!! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:02:
^
Op zich denk ik nu goed uitgangspunt om mee te starten. Ik zou zelf CLDO VDDP nog iets lager zetten, bijv. 1v.

Ik begrijp alleen je redenatie achter de keuzes qua "TDP' niet helemaal.

Dit zijn de waarden die AMD zelf gebruikt voor out of box en twee ECO waarden (met jouw waarden in groene box erachter):
[Afbeelding]

[...]
Laten we voorop stellen dat mijn kennis niet op het niveau zit van jullie, dus mijn gedachte qua TDP waren, hoe lager hoe beter, zolang de 5,2Ghz behaald blijft onder load :)

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CMT schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:30:
@Help!!!!
De resultaten die je behaalt zijn best goed voor luchtkoeling.
Weet je zeker dat je geen negatieve CO of een offset aan hebt staan?
Onbegrensd hoort P95 namelijk veel meer vermogen te trekken dan gemiddeld 120W.
Ik kan het helaas nu niet nagaan omdat ik een 5.0 GHz cap aan heb staan en allerlei andere dingen uit heb gezet voor consistentie i.v.m. benchmarking van de geheugen timings.
Pas na het weekend kan ik de setup weer omgooien.
@CMT
Ja best prima zover. Helaas nu wel een Rounding error in Worker 5 bij Prime95 Blend na 1.5 uur. :'(

Package Power in de Prime95 screenshots die ik postte is max ~149W dus dat klopt denk ik vrij aardig.
In het CB24 screenshot is het idd lager, max ~125W.

Heb Curve Optimizer op -30.
Daarnaast goede case en veel (stille) fans.
Ook is kamer natuurlijk wel stuk koeler dan vd zomer. 21c ipv 26-30c in de middag en avond. :D

Settings die ik gebruik zijn (Cursief negeren dat is sensor readout):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZz61Qkr-ph-Rorkqt74fYQT9mA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TqFz9IZRiFlazjZmNNYITTgJ.png?f=fotoalbum_large
vinom schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:36:
[...]
Laten we voorop stellen dat mijn kennis niet op het niveau zit van jullie, dus mijn gedachte qua TDP waren, hoe lager hoe beter, zolang de 5,2Ghz behaald blijft onder load :)
Op zich wellicht geen gekke gedachte. Zelf blijk ik liever wat in lijn met de verhoudingen die AMD zelf gebruikt. Ik zou ook even wat loads testen om te kijken in RM of je nu misschien elders bijv. bij TDC een bottleneck creeert.

[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 25-09-2025 21:07 ]

PC Specs

• vinom
Help!!!! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:05:
Op zich wellicht geen gekke gedachte. Zelf blijk ik liever wat in lijn met de verhoudingen die AMD zelf gebruikt. Ik zou ook even wat loads testen om te kijken in RM of je nu misschien elders bijv. bij TDC een bottleneck creeert.
Heb ik inderdaad gedaan. Die hebben onder load nog een klein beetje ademruimte en zitten rond de 80% als de PPT max is en clock op 5,2 Ghz. Ik heb de TDC ook nog iets later gehad en ondanks dat ie niet op 100% zat (en dus geen bottleneck zou mogen zijn) ging de clock snelheid daardoor wel naar beneden onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
CMT schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:30:

Bij MSI noemen ze dat "CPU NB/SOC".
Iedere fabrikant houdt er een eigen terminologie op aan, maar het is vaak iets in de trant met SOC. Ryzenmaster geeft het bijvoorbeeld weer als VDDCR SOC (wat volgens mij de technische aanduiding van de betreffende spanningrail is).

Het is niet alleen de MSI bios waar dingen op meerdere plekken staan.
AMD heeft met de AGESA een vooropgesteld menustructuur voor alle instellingen.
Maar i.p.v. dat moederbord fabrikanten zich daar aan conformeren en netjes de bios daarop inrichten, trekken ze een eigen plan met een eigenzinnig menu aan CPU opties en daarnaast soms ook een favorieten of quick acces menutab erbij. Sommigen instellingen staan daardoor op 3 plekken. Logica overboord 8)7

Ik had persoonlijk liever dat ze er geen spaghetti van maakten en gewoon het AMD CBS & PBS en AMD overclocking tab als standaard gebruiken.
Sommige instellingen zitten dan wel wat meer verborgen, maar dan is het ook eenduidig en geen gezeur meer met het continue 2 of meer plekken nalopen om te kijken of alles goed is overgenomen.
Sterker nog als je Expo aan zet wordt de standaard locatie (zoals het bij intel is) genegeerd voor een verandering vsn de vsoc. Zet je het elders aan via de AMD overclock wordt deze ook genegeerd maar zet je deze aan via de 3de locatie dan overruled het wel de fixed setting van expo. Die ben ik nu aan het testen voor stabiliteit. Scheelt toch weet een paar watt en de soc's werden relatief warm met tegen de 60 graden. Het is helaas echt wen zooitje maar dit is meer een AMD issue dan een MSI issue want bij MSI intel borden is alles simpeler. Voordeel is wel dat er iets meer speel ruimte lijkt te zijn als je eenmaal uit vind hoe.
Alleen zo irritant dat je al die termen niet kan vergelijken met intel. Al mijn intel tune kennis heb ik met deze AMD rig helemaal niets aan.

Verder test ik trout niet eens met AVX loads want het is een game/browser rig met wat photoshop. AVX is iets dat letterlijk noot op mijn pc gebruikt gaat worden en of yet dus AVX stabiel is zal me een zorg zijn.

Overigens wel verbaat hoe makkelijk ik mijn ram kon undervolten en aggressief kan tunen. Nou is de snelheid van ddr5 ook niet heel geweldig op een single ccd amd chip in vergelijking met een intel rig. Niet dat het voor gaming erg relevant is.

Heb je ondertussen ook al getest met de latency killer functie op MSI of hoe dat ook heet op andere borden.
Ik heb het nog steeds uit staan omdat online de meningen verschillen maar ik zie nooit wcht een goede onderbouwing van waarom het uit of aan zou moeten.

[ Voor 15% gewijzigd door computerjunky op 26-09-2025 01:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Voor mij is het eigenlijk heel envoudig voor mijn 9800X3D instellingen momenteel.

Ben van 420 custom loop naar 360 Arctic LFIII AIO gegaan maar dan inplaats van AIO boven in zit the 360 nu aan de zijkant voor zodat deze verse lucht aan trekt ipv de hete 5090 lucht.

Ik heb veel ge-experimenteerd met ECLK+OVERRIDE+CO en OVERRIDE+CO en heb gesettled voor zonder ECLK. Reden is dat met ECLK alles zeer snel gecompliceert wordt en makkelijke instabiel. Ja ECLK geeft praktisch gezien marginaal 'de hoogste' performance maar gewoon Frequency Override + CO werkt stabieler zover.

Mijn chip doet makkelijk +200 en dan lekker CO fine tunen met Y-cruncher VT3.

Ik heb de PBO limits verder met rust gelaten en puur en alleen een thermal limit van 85c gezet zoals CMT hierboven ook al aangaf.

Deze limiet haal ik praktisch bijna nooit tot en met 26c ambient en normale werkloads maar alleen met Y-Cruncher in bepaalde tests.

Heb mijn data even niet op orde om screenshots te posten nu maar het verschil tussen de CPU op 5.5GHz (piek boost) en 5.4Ghz (en zelfs 5.2GHz) piek boost is praktisch onvindbaar in games. Voor normale taken zoals het uitpaken van grote bestanden etc kan ik best 1-2 seconden langer wachten.

Mijn maat zijn 9800X3D gaf de geest na het draaien van 5.5GHz voor daily. Wat precies de oorzaak daarvan is geweest is koffiedik kijken. Hij had ook koeler problemen met een AIO in de tussentijd en bleef ook steevast op een oude bios draaien omdat die beter presteerde volgens hem. Om die redenen heb ik er voor gekozen de 9800X3D lekker wat terug te schroeven :D.

Hier mijn daily met losse geheugen timings en relaxte CPU settings (Ik zie dat mijn VDD/VDDQ voltages nog wat hoog staan, moet 1.4v/1.3v zijn voor deze timings):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COAecj5N9Pnmo36aulNr7PEzPBY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eIkLY6b1o0LPaVuUXPoP2kev.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RL2-wkiETow-3_F3tVb0Jz1TZdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDGn7GfLM9DIe66HCaTpeosn.png?f=fotoalbum_large

Krijg vandaag vervanging ASUS STRIX X870E-E om dat debiele PCIE slot ontwerp dat al krassen op mijn 5090FE maakt. Hopelijk is dat een goed exemplaar ook dat ik alle instellingen zo over kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Cidious schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 03:34:
Voor mij is het eigenlijk heel envoudig voor mijn 9800X3D instellingen momenteel.

Ben van 420 custom loop naar 360 Arctic LFIII AIO gegaan maar dan inplaats van AIO boven in zit the 360 nu aan de zijkant voor zodat deze verse lucht aan trekt ipv de hete 5090 lucht.

Ik heb veel ge-experimenteerd met ECLK+OVERRIDE+CO en OVERRIDE+CO en heb gesettled voor zonder ECLK. Reden is dat met ECLK alles zeer snel gecompliceert wordt en makkelijke instabiel. Ja ECLK geeft praktisch gezien marginaal 'de hoogste' performance maar gewoon Frequency Override + CO werkt stabieler zover.

Mijn chip doet makkelijk +200 en dan lekker CO fine tunen met Y-cruncher VT3.

Ik heb de PBO limits verder met rust gelaten en puur en alleen een thermal limit van 85c gezet zoals CMT hierboven ook al aangaf.

Deze limiet haal ik praktisch bijna nooit tot en met 26c ambient en normale werkloads maar alleen met Y-Cruncher in bepaalde tests.

Heb mijn data even niet op orde om screenshots te posten nu maar het verschil tussen de CPU op 5.5GHz (piek boost) en 5.4Ghz (en zelfs 5.2GHz) piek boost is praktisch onvindbaar in games. Voor normale taken zoals het uitpaken van grote bestanden etc kan ik best 1-2 seconden langer wachten.

Mijn maat zijn 9800X3D gaf de geest na het draaien van 5.5GHz voor daily. Wat precies de oorzaak daarvan is geweest is koffiedik kijken. Hij had ook koeler problemen met een AIO in de tussentijd en bleef ook steevast op een oude bios draaien omdat die beter presteerde volgens hem. Om die redenen heb ik er voor gekozen de 9800X3D lekker wat terug te schroeven :D.

Hier mijn daily met losse geheugen timings en relaxte CPU settings (Ik zie dat mijn VDD/VDDQ voltages nog wat hoog staan, moet 1.4v/1.3v zijn voor deze timings):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Krijg vandaag vervanging ASUS STRIX X870E-E om dat debiele PCIE slot ontwerp dat al krassen op mijn 5090FE maakt. Hopelijk is dat een goed exemplaar ook dat ik alle instellingen zo over kan nemen.
Mooi resultaat! En interessant om je recente ervaringen te lezen. Ook nice dat je een nieuw mobo krijgt, idd niet goed genoeg over ontwerp nagedacht door Asus. :'(

Voor mij is het ook eenvoudig. Natuurlijk blijft het leuk om te proberen meer uit je hardware te halen alleen heb niet meer de gelegenheid en deels zin om zoveel tijd als vroeger hierin te steken.

Ook is het rendement niet meer zo groot als vroeger. Celeron 300A :9
En wil ik de boel graag heel houden dus hoef niet perse op de limiet te zitten.

Ben momenteel redelijk tevreden als alles stabiel is en:
- Mijn geheugen op Expo draait
- De voltages een (flink) stukje terug zijn gebracht incl. CO
- Als het kan een stukje Boost Override CPU
- Liefst max temp wat terugbrengen naar max 90c
- Liefst zo min mogelijk (thermal) throttling
- Liefst verbruik wat terugbrengen maar dat is niet perse noodzaak.

Ben niet van de waterkoeling dus dit is deels wel wat lastiger met luchtkoeling gezien het hoge verbruik tegenwoordig.

Heb nu vsoc en vddio/mc iets verhoogd naar 1,1 en 1,15v. Eens kijken of dit stabiel is in P95 blend.
Memory weet ik al dat het stabiel op deze waarden, tenzij CPU MC gaar is maar die kans acht ik zeer klein.
Beste test voor mij daarna is veel gamen.

Wat gebruik jij / jullie om transient loads te testen :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Help!!!! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:02:
[...]

Voorzover ik kan zien is VSOC (SMU) in jouw bios "CPU NB/SoC Voltage". Verander het een klein beetje (bijv. 1.17) en kijk in ZT of het meeverandert.

[...]
Of ZenTimings klopt weer niet of ik heb de verkeerde verandert. Als ik CPU NB/SoC Voltage verander, dan zie ik in Ryzen Master deze veranderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLYryKJGbg_0JF6MN6FtEYuRV6g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cZi2MdzKkkE9MvcyWSotS6oz.png?f=user_large
Is dat 'm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ja SOC Telemetry voltage is de goede. In RM kun je deze ook zien onder DRAM en dan "VDDCR SOC".

Is ZT helemaal niet verandert ? En wat is de waarde eerst en waar heb je hem nu op gezet? Miscchien nog iets meer veranderen naar 1.15v?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Help!!!! schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:34:
Ja SOC Telemetry voltage is de goede. In RM kun je deze ook zien onder DRAM en dan "VDDCR SOC".

Is ZT helemaal niet verandert ? En wat is de waarde eerst en waar heb je hem nu op gezet? Miscchien nog iets meer veranderen naar 1.15v?
ZT is helemaal niet verandert inderdaad. Standaard waarde op auto is 1.2 (zie ik dan weer in RM). Puur om te testen had ik hem op 1.1 gezet.

EDIT: Ondanks dat SoC Telemetry Voltage op 1,1V staat, blijft VDDCR SOC op 1,2V staan in RM. In HWiNFO staat wel 1,1V, maar daar heet ie net zoals in de BIOS CPU NB/SoC.

[ Voor 26% gewijzigd door vinom op 26-09-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
vinom schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:37:
[...]

ZT is helemaal niet verandert inderdaad. Standaard waarde op auto is 1.2 (zie ik dan weer in RM). Puur om te testen had ik hem op 1.1 gezet.
Dat heb ik ook maar in HWinfo64 is het wel veranderd. Zentimings lijkt een andere waarde uit te lezen. misschien 1 uit het Expo profiel ?

@Cidious Ik zie dat jij je tRAS wel larger heb staan (30) dus misschien heb jij een clue gezien sommige van je timings zijn lager als die van mij. Als ik die van mij verlaag van de stock 96 dan gaat mijn performance tijdens een ram test echt rap naar beneden. Dit is dus de enige waarde die ik niet aangepast heb.
Ik gebruik de safe guide voor 6000 van buildzoid. Als ik tRAS op 28 instel is het primal stabiel de performance is alleen net zo slecht al dat wanneer ik alles stock laat. Het is ook geen voltage issue want die heb ik al geprobeerd weer naar stock te zetten.

link naar post met mijn huidige timings: computerjunky in "AMD Ryzen (ZEN5) platform Ervaringen & OC"

[ Voor 6% gewijzigd door computerjunky op 26-09-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

vinom schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:37:
[...]

EDIT: Ondanks dat SoC Telemetry Voltage op 1,1V staat, blijft VDDCR SOC op 1,2V staan in RM. In HWiNFO staat wel 1,1V, maar daar heet ie net zoals in de BIOS CPU NB/SoC.
Vaag. Sowieso lijkt de huidige versie van ZT minder goed met MSI te werken. Wellicht dat dit deels ook voor RM geldt.
Maar als je de veranderingen in je bios wel correct ziet in HWinFO dan is dat ook prima, de halve wereld gebruikt dat programma immers. Alleen ZT is altijd lekker compact en overzichtelijk.

Je kunt ook OCCT proberen, vind dat eigenlijk wel lekker werken tegenwoordig.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Help!!!! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:58:
Als ik terugkijk in het topic zie ik vooral bij MSI moederborden issues met ZT. Bij mij (Asus) werkt het wel goed. De waarden kloppen met mijn ingevoerde bios waarden.

Iets wat wel belangrijk is om bij stil te staan is:
  • ZT leest volgensmij alleen ingevoerde waarden uit. Dus geen sensor readings.
  • RM leest volgensmij (qua voltages) alleen VCORE (en VDDCR SOC mits niet vastgezet) uit op de sensors. Rest is ook ingevoerde waarden.
Dus als het om sensor waarden gaat gebruik ik vooral wat mijn BIOS aangeeft en HWiNFO64.
Oh zou het dan alleen MSI zijn waarbij de Vsoc en Vddio niet goed worden doorgeven?
Ik zag met Asus Zentimings screenshots wel dat de geheugen terminatie / afsluitweerstanden (ODT's e.d.) soms niet goed worden weergegeven. Er is iets veranderd met de nieuwe geheugenkits, want mijn oudere 2x32GB Hynix A-die G.Skill kit (aangeschaft in januari 2023) wordt wel goed weergeven in Zentimings 1.35, maar niet met de nieuwste 1.36beta. En met de nieuwe 2x32GB Hynix A-die G.Skill kit (aangeschaft in mei 2025) is dat juist weer andersom. Ik vermoed dat er een verandering is gemaakt met de SPD EEPROM.
Help!!!! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:05:
[...]

@CMT
Ja best prima zover. Helaas nu wel een Rounding error in Worker 5 bij Prime95 Blend na 1.5 uur. :'(

Package Power in de Prime95 screenshots die ik postte is max ~149W dus dat klopt denk ik vrij aardig.
In het CB24 screenshot is het idd lager, max ~125W.

Heb Curve Optimizer op -30.
Daarnaast goede case en veel (stille) fans.
Ook is kamer natuurlijk wel stuk koeler dan vd zomer. 21c ipv 26-30c in de middag en avond. :D

Settings die ik gebruik zijn (Cursief negeren dat is sensor readout):
[Afbeelding]
Oooh op die fiets, ja zo kan ik het ook wel met -30 CO.
Ik dacht dat we uitgingen van de stock situatie m.b.t. de temperaturen & discussie ;).
In dit geval wordt de CPU gelimiteerd door de TDC en kom je niet aan de 162Wppt.
Eigenlijk zit je hiermee effectief op een 120Wptt limiet.

-30 CO all core is trouwens wel erg fors hoor. Ik denk niet dat de beste cores zoveel offset aankunnen.
Voordat je er aan begint is het ook wel aan te raden om er 1000% zeker van te zijn dat de IOD en het geheugen stabiel zijn. Wanneer ik uitga van mijn ervaring met 5x 9800X3D en 1x 9950X, dan is het voor een hotbox situatie (IOD hotspot ca. 75°C) toch wel nodig om de Vsoc >1.12V en Vddio >1.20V te houden (met Uclk 3000MHz). De Zen5 IOD is wat gevoeliger voor temperatuur gebleken dan Zen4.
Anderzijds kan je het geheugen tijdelijk een slag langzamer laten draaien op 5800MHz.
Dan is >1.05Vsoc & >1.15Vddio voldoende.
Voor mij is het ook eenvoudig. Natuurlijk blijft het leuk om te proberen meer uit je hardware te halen alleen heb niet meer de gelegenheid en deels zin om zoveel tijd als vroeger hierin te steken.

Heb nu vsoc en vddio/mc iets verhoogd naar 1,1 en 1,15v. Eens kijken of dit stabiel is in P95 blend.
Memory weet ik al dat het stabiel op deze waarden, tenzij CPU MC gaar is maar die kans acht ik zeer klein.
Beste test voor mij daarna is veel gamen.

Oh maar dat is ook niet nodig hoor, met een paar kleine aanpassingen ben je er voor 95%.
Wat geheugen betreft zijn aanpassing aan de hoofdtimings, tRFC en tREFI dat het leeuwendeel van de snelheidwinst bepaald. En met uitzondering van tRP en tREFI ook vrij makkelijk te testen.
Fouten door onstabiliteit komen vrij snel aan het licht.

Wat ik gezien heb van het lijstje met settings is dat CLDO Vddp vrij hoog staat voor Uclk 3000MHz. Dat mag gerust nog 50mV naar beneden. De geheugen kits die ik in handen heb gehad, hadden niet meer dan 0.87Vddp nodig op deze snelheid.

Voor het geheugen kan je evt. alleen kijken naar de ondergrens voor tCL en tCD met een 10min stresstest (wel eerst het geheugen van te voren opwarmen tot 60°C SPD hub). Eenmaal de grens gevonden voor tCL, 1 stap (of 2 met GDM) terug + 20-30mV Mem VVD erbij. Voor tCD, 2 stappen terug gaan. De rest van de hoofdtimings rolt er vervolgens uit met de standaard regels.

Voor Hynix M-die & A-die is een rijtje zoals: 32 - 38 - 38 - (tCD+tRP+2) - (tRP+tRAS) = 32 - 38 - 38 - 72 - 110, prima.
tRFC heeft ook een duidelijke grens en met +10-20nS erbij zit je dan weer veilig.
tREFI is een ander verhaal, maar met M-die en A-die kan de standaard 11677 (@3000MHz) zonder nadenken verdubbeld worden naar 23354. De winst word progressief kleiner, dus de halvering geeft al een fors verschil.

Met het tunen van de CO gebruikte ik Corecycler. Daarmee zijn o.a. transients te simuleren, maar het nadeel is dat het programma het alleen per core kan doen. Ik weet niet of het inmiddels wel mogelijk is, het is namelijk al een paar jaar geleden geleden dat ik daarmee aan de slag ben gegaan.

@Cidious
Dat is een mooi resultaat!
De hoop is bij mij een beetje vervlogen omdat met 6200MHz de Vsoc naar 1.18V moest. Misschien dat ik er later nog een keer naar ga kijken, wanneer de puinhoop met de biossen is opgeruimd.
De MSI B850 Tomahawk valt mij o.a. op dat vlak bijzonder tegen. Erg jammer want De MSI B450 & B550 Tomahawk zijn in tegenstelling daartoe geweldige borden.

Met de Asus B650-ei heb ik een release bios voor Zen5 geprobeerd en dat deed hele gekke dingen met de boostclock en temperatuur. Als je maat dat gebruikt heeft dan vind ik het niet gek dat z'n CPU overleden is.
Sowieso is de combi van hoge stroom + hoge spanning + zeer hoge temperatuur funest en vragen om problemen imho. Wat dat betreft vind ik het ook wel vreemd dat men nu desktop CPU's als laptop CPU's behandeld m.b.t. het boosten naar Tjmax. Bij laptop chips komt er een factor lagere hoeveelheid stroom aan te pas.

Het is misschien een schot in de lucht, maar weet je toevallig een tool waarmee alle waarden van de afsluitweerstanden uit te lezen zijn? Momenteel gebruik ik Ryzenmaster + Zentimings, maar bijv. de pull-up/pull-down van ProcDqDs (processor data drive strength) zijn helaas niet te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

computerjunky schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 01:10:
Heb je ondertussen ook al getest met de latency killer functie op MSI of hoe dat ook heet op andere borden.
Ik heb het nog steeds uit staan omdat online de meningen verschillen maar ik zie nooit wcht een goede onderbouwing van waarom het uit of aan zou moeten.
Nee, nog niet. Ik ben er met de benchmarks nog niet aan toe gekomen.
Het staat wel op de planning samen met de DDR5 encryptie en hash opties.

Ik vind het maar een vreemd gedoe met de post-latency fix. Het is allemaal ontstaan na de patch voor de inter-chiplet latency probleem bij de 16-cores. Naar verluid zou AIDA64 de DRAM latency daarna niet meer goed kunnen meten, maar ik heb mijn twijfels daarover. Uiteindelijk gaat het om de benchmark resultaten en met een reeks PYPrime 2.2 & Y-cruncher moet het wel blijken of het invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
CMT schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:35:
[...]

Nee, nog niet. Ik ben er met de benchmarks nog niet aan toe gekomen.
Het staat wel op de planning samen met de DDR5 encryptie en hash opties.

Ik vind het maar een vreemd gedoe met de post-latency fix. Het is allemaal ontstaan na de patch voor de inter-chiplet latency probleem bij de 16-cores. Naar verluid zou AIDA64 de DRAM latency daarna niet meer goed kunnen meten, maar ik heb mijn twijfels daarover. Uiteindelijk gaat het om de benchmark resultaten en met een reeks PYPrime 2.2 & Y-cruncher moet het wel blijken of het invloed heeft.
Ik snap het ook niet helemaal. Ja het verlaagd mijn latency mer 7-8 maar ram performance word er niet beter van en het is vrij lastig te concluderen of games er beter van worden.
En zo belangrijk is latency onder de streep ook weer niet. Mijn huidige setup heeft 71ns latency en mijn vorige build had maar 39 maar om nou te zeggen dat het een key factor in de prestaties was. Een 5800x was ongeveer even snel maar had een flink hogere latency.

De X670E Tomahawk was mij ook aan alle kanten afgeraden maar het was dit of 150 euro meer uitgeven voor een Asus bord als ik de features wou die ik nu heb. Maar achteraf zit er behoorlijk wat rek in het bord en valt het me niets tegen. lk snap niet dat zoveel mensen dit bord afkraken.

[ Voor 11% gewijzigd door computerjunky op 26-09-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@CMT
CMT schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:09:
[...]

Oh zou het dan alleen MSI zijn waarbij de Vsoc en Vddio niet goed worden doorgeven?
Ik zag met Asus Zentimings screenshots wel dat de geheugen terminatie / afsluitweerstanden (ODT's e.d.) soms niet goed worden weergegeven. Er is iets veranderd met de nieuwe geheugenkits, want mijn oudere 2x32GB Hynix A-die G.Skill kit (aangeschaft in januari 2023) wordt wel goed weergeven in Zentimings 1.35, maar niet met de nieuwste 1.36beta. En met de nieuwe 2x32GB Hynix A-die G.Skill kit (aangeschaft in mei 2025) is dat juist weer andersom. Ik vermoed dat er een verandering is gemaakt met de SPD EEPROM.
Durf niet te zeggen of het MSI alleen is maar zag het wel al een aantal keer in dit topic bij MSI dus daar werkt het zeker niet lekker.
ZT is ook al lang niet geupdate, voelt beetje als een min of meer verlaten project. Wel jammer want het is zo lekker overzichtelijk.
Oooh op die fiets, ja zo kan ik het ook wel met -30 CO.
Ik dacht dat we uitgingen van de stock situatie m.b.t. de temperaturen & discussie ;).
In dit geval wordt de CPU gelimiteerd door de TDC en kom je niet aan de 162Wppt.
Eigenlijk zit je hiermee effectief op een 120Wptt limiet.
Had de gebruikte settings eerder ook al doorgegeven hoor dus was niet aan het smokkelen :P
TDC is idd de limiter. Bij CPU Package Power kom ik volgens OCCT op 149W. CPU Core Power is het 122W.
-30 CO all core is trouwens wel erg fors hoor. Ik denk niet dat de beste cores zoveel offset aankunnen.
Voordat je er aan begint is het ook wel aan te raden om er 1000% zeker van te zijn dat de IOD en het geheugen stabiel zijn. Wanneer ik uitga van mijn ervaring met 5x 9800X3D en 1x 9950X, dan is het voor een hotbox situatie (IOD hotspot ca. 75°C) toch wel nodig om de Vsoc >1.12V en Vddio >1.20V te houden (met Uclk 3000MHz). De Zen5 IOD is wat gevoeliger voor temperatuur gebleken dan Zen4.
Anderzijds kan je het geheugen tijdelijk een slag langzamer laten draaien op 5800MHz.
Dan is >1.05Vsoc & >1.15Vddio voldoende.
-30 CO Allcore lijkt goed te functioneren met mijn settings.
Heb omdat ik, zoals gezegd, een error had in P95 wel Vsoc verhoogt naar 1.10 en Vddio naar 1.15. Dit was wel stabiel in P95 small FFT test.

Hiermee heb ik additioneel nog een keer zonder problemen 8 uur P95 Blend gedraait en tegelijkertijd 1 uur OCCT Steady Extreme GPU en 1 uur OCCT GPU Switching terwijl ik ook op de PC aan het werk was.

Het is allemaal quick and dirty maar misschien heb ik eindelijk eens een keer geluk met de silicon lottery. :P

Hopelijk vind ik binnenkort wat tijd om wat langer verschillende games te spelen. Daarmee spoor ik ook vaak instabiliteit op.
[...]

Oh maar dat is ook niet nodig hoor, met een paar kleine aanpassingen ben je er voor 95%.
Wat geheugen betreft zijn aanpassing aan de hoofdtimings, tRFC en tREFI dat het leeuwendeel van de snelheidwinst bepaald. En met uitzondering van tRP en tREFI ook vrij makkelijk te testen.
Fouten door onstabiliteit komen vrij snel aan het licht.

Wat ik gezien heb van het lijstje met settings is dat CLDO Vddp vrij hoog staat voor Uclk 3000MHz. Dat mag gerust nog 50mV naar beneden. De geheugen kits die ik in handen heb gehad, hadden niet meer dan 0.87Vddp nodig op deze snelheid.

Voor het geheugen kan je evt. alleen kijken naar de ondergrens voor tCL en tCD met een 10min stresstest (wel eerst het geheugen van te voren opwarmen tot 60°C SPD hub). Eenmaal de grens gevonden voor tCL, 1 stap (of 2 met GDM) terug + 20-30mV Mem VVD erbij. Voor tCD, 2 stappen terug gaan. De rest van de hoofdtimings rolt er vervolgens uit met de standaard regels.

Voor Hynix M-die & A-die is een rijtje zoals: 32 - 38 - 38 - (tCD+tRP+2) - (tRP+tRAS) = 32 - 38 - 38 - 72 - 110, prima.
tRFC heeft ook een duidelijke grens en met +10-20nS erbij zit je dan weer veilig.
tREFI is een ander verhaal, maar met M-die en A-die kan de standaard 11677 (@3000MHz) zonder nadenken verdubbeld worden naar 23354. De winst word progressief kleiner, dus de halvering geeft al een fors verschil.

Met het tunen van de CO gebruikte ik Corecycler. Daarmee zijn o.a. transients te simuleren, maar het nadeel is dat het programma het alleen per core kan doen. Ik weet niet of het inmiddels wel mogelijk is, het is namelijk al een paar jaar geleden geleden dat ik daarmee aan de slag ben gegaan.
Thx. Mijn geheugen laat ik voorlopig even met rust maar CLDO VDDP zal ik nadat ik mijn gametests gedaan heb ook nog even naar kijken en deze om te beginnen naar 0.9v veranderen.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
@CMT nee, ik zit zelf ook een beetje te kijken. ZenTimings lijkt Agesa updates moeilijk te overleven telkens.

Als in 1.18v voor 6200 das niet ideaal maar zo loopt het helaas met AMD CPUs. Ik ben al heel lang luidruchtig dat ik het belachelijk vind dat AMD z'n IOD silicon niet binned voor de hogere SKUs.

Ik had twee 7800X3D chips. 1 met hele sterke IOD en een wat mindere. Helaas had ik wat weinig tijd toen ik er 1 had verkocht en zat de met slechte IOD nog in de machine van m'n vrouw die ze actief gebruikte.. Resultaat is dat haar machine 1.3v (max) vsoc nodig had voor 6400/2133 cl30. Tot ik voorkort even een memtest deed als check en dat er zelfs niet meer normaal doorheen kwam. Heb maar op 6200 gezet met 1.28v. Ze krijgt straks toch wel m'n 9800X3D.

Omdat plaatjes some leuker zijn dan lezen hier nog wat laatste aanpassingen van m'n desktop:

LianLi V3000 Plus kast en SN8100 2TB 5.0 binnen en met nieuwe X870E-E maar even verse Windows erop. De kast is een BEEST. Corsair 7000D ter referentie haha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2WXYAYCbuAXtfHe6ver61VL-pE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDbH1Aq5tWWxbTFSEvRU80dd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2TI6aslmQJwd1mlo9qHM3WdVMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtpYKMessXj4nDv8P5VlPDjt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn3p8PH6Wsskf4YtQ0nEX1Ey6UE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9AZ2WWqpYP47sXAlFNzv2L8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G67KvP6ntzz5wSO9_pIyA1IeBLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAwb9hIDA6UPehSaO2eAzoPL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk61y7Kaf4sw0DlAw3_kEyDXAvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaGA9eOvrPxNC70z7OwCJb2R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qE9hVcCdJ1La74MXP6hX0H6pMzQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpWFLt5COxaN5aDEM9Sc3tBS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Help!!!! schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:24:
[...]
Je bedoelt transient loads van de GPU op the PSU? Als de GPU er niet uit klapt is het goed :+

Mijn PC hangt aan een UPS die 865W totaal aan kan. Samen met een 34" QD-OLED en VA op diezelfde PSU kom ik nooit echt boven de 700W uit op die UPS gemeten. Helaas zal die niet snel genoeg kunnen meten. Mijn PSU is een Seasonic PRIMA TX-1000 welke erom bekend staat er goed om te kunnen gaan met transient load pieken dus maakt mij er niet zo druk om. Als laaste heeft NVIDIA since 3090Ti en 4090 weinig last nog van enorme uitschieters zoals dat met de 3090 was. Dit was de algemene consensus met de release reviews van de wat meer technische review outlets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
computerjunky schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:23:
[...]

Dat heb ik ook maar in HWinfo64 is het wel veranderd. Zentimings lijkt een andere waarde uit te lezen. misschien 1 uit het Expo profiel ?

@Cidious Ik zie dat jij je tRAS wel larger heb staan (30) dus misschien heb jij een clue gezien sommige van je timings zijn lager als die van mij. Als ik die van mij verlaag van de stock 96 dan gaat mijn performance tijdens een ram test echt rap naar beneden. Dit is dus de enige waarde die ik niet aangepast heb.
Ik gebruik de safe guide voor 6000 van buildzoid. Als ik tRAS op 28 instel is het primal stabiel de performance is alleen net zo slecht al dat wanneer ik alles stock laat. Het is ook geen voltage issue want die heb ik al geprobeerd weer naar stock te zetten.

link naar post met mijn huidige timings: computerjunky in "AMD Ryzen (ZEN5) platform Ervaringen & OC"
tRAS doet niet veel. zit een hard limit in de agesa. Het maakt niet uit of die op 30 staat of 38. De agesa pakt automatisch een minimale waarde als je het te laag zet. Wat die precies is ben ik even kwijt. Is volgens mij ook zo voor tFAW. Ik zie velen met tFAW 20 draaien maar volgens mij doet die ook niks onder 24 voor AMD AM5. Het lijkt erop dat de verhoudingen meest belangrijk zijn. Ik heb wel eens vreemde stotters gehad toen ik 1 van die waarden (tRP, tRAS, tRC) uit balans had staan.

Hier is een Google Sheet waar je makkeijk wat verhoudingen mee kan calculeren. Het is niet erg up to date meer en met de nieuwere Agesa versies zijn wat methodes al wat achterhaald maar ik merk dat ik hem er nog regelmatig even bij pak.
Calculator Sheet

Ik had het net weer even bijgesteld naar meer optimaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Z4XXYSd5iFZ4udHJtc0hfALBhA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7JAFRN7h7c8NOUSIUGa9YgRc.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Cidious, dude! Dacht dat ik een aardige case fetish had maar dit is echt next level!

Mooi ding, hopelijk zijn je kabels lang genoeg!

:+ :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii4Dg7YyjuW53YBu76SkM9eJKv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cJ3y1nQUlbVk6cEZd7aFnw20.png?f=fotoalbum_large

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Help!!!! schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:58:
Cidious, dude! Dacht dat ik een aardige case fetish had maar dit is echt next level!

Mooi ding, hopelijk zijn je kabels lange genoeg!

:+ :D
[Afbeelding]
Ja ik had dus de 7000D waar echt NIKS mis mee was.. maar ik zag de V3000 Plus in het zwart bij Jays inderdaad en toen nog bij een andere reviewer GGF en het was liefde op het eerste gezicht..

Ik ben toen voorzichtig eens rond gaan kijken wat die hier zou moeten kosten en kwam er rap achter dat hij niet meer actief in productie is en in het zwart en nieuw hier volledig uitverkocht bij alle retailers. Tweedehands alleen maar witten ook te vinden. Ik had het dus maar even op een laag pitje gezet. Tot ik spontaan een advertentie voor nieuwen op de tweedehands markt app hier tegen kwam voor 3000 RMB (omgerekend €360) met de alleen de witte versie geadverteerd. Hij kostte hier officieel 3999 (€480). Toch maar even gevraagd of ze nog een zwarte hadden.. en JA hoor! Ze hadden nog een enkele zwarte in de opslag. Die kon ik niet voorbij laten gaan!

De Corsair 7000D is een fatsoenlijke Mercedes.. maar dit is echt een Rolls Royce! Ben er super blij mee. De 7000D is echt nog steeds een top kast ook en die hoefde ik echt niet te vervangen. Het is anno 2025 nog steeds een makkelijke aanrader. Toch zijn mijn 5090 Temps met 4c omlaag gegaan (bij gelijke ambient) in de nieuwe kast op gewoon lucht. Das toch mooi meegenomen voor een relatief warme 5090 FE.

Als ik er voor mijn dagelijkse game systeem genoeg van heb, gaan m'n twee servers erin. ATX (nu in Jonsbo N5) + ITX (nu in Jonsbo N3). Het beest kan 8 HDDs in de bodem kwijt en 8+ SSDs in de top. Met opties voor meer. Het is namelijk een dual system kast :9

Oh en gelukkig zijn de Thermaltake fan kabels allemaal erg lang haha. De AIO slangen helaas niet...

Ik wilde even een tijdje geen custom loop voor minder onderhoud. Het kan zo nog maar eens veranderen dat ik beide GPU en CPU op 2 losstaande loops gooi. Kan mooi in deze kast. Maar nu even geen zin in het gedonder.

[ Voor 13% gewijzigd door Cidious op 29-09-2025 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Cidious schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:41:
@CMT nee, ik zit zelf ook een beetje te kijken. ZenTimings lijkt Agesa updates moeilijk te overleven telkens.

Als in 1.18v voor 6200 das niet ideaal maar zo loopt het helaas met AMD CPUs. Ik ben al heel lang luidruchtig dat ik het belachelijk vind dat AMD z'n IOD silicon niet binned voor de hogere SKUs.

Ik had twee 7800X3D chips. 1 met hele sterke IOD en een wat mindere. Helaas had ik wat weinig tijd toen ik er 1 had verkocht en zat de met slechte IOD nog in de machine van m'n vrouw die ze actief gebruikte.. Resultaat is dat haar machine 1.3v (max) vsoc nodig had voor 6400/2133 cl30. Tot ik voorkort even een memtest deed als check en dat er zelfs niet meer normaal doorheen kwam. Heb maar op 6200 gezet met 1.28v. Ze krijgt straks toch wel m'n 9800X3D.
Ik snap ook niet waarom ze het niet zo maken dat ALLE auto instellingen gewoon in de bios af te lezen zijn. Bij spanningen en geheugen timings geven ze het wel aan, maar met ODT's dan weer niet..*zucht*.
Zentimings was voorheen een uitkomst, maar het is een verzameling aan tools/code van andere Github projecten. Het lijkt mij dus lastig om te onderhouden. Wat ik ook gelezen heb, is dat het vanwege problemen met een beveligingslek in WinRing0 (geen idee wat dat is) naar iets anders overgestapt moet worden.
Ik vraag mij of dat ook de reden is waarom de Vsoc en Vddio met MSI borden niet goed worden doorgegeven. Zou MSI vanwege een risico de uitlezing gepatched hebben?

1.18Vsoc voor 6200MHz schijnt normaal te zijn (zilver/golden sample?).
Ik heb 5x 9800X3D en 2x 9950X in handen gehad en meer dan 20mV verschil zat er niet tussen de IOD's.
1.16V voor 6400MHz zou best wel eens een 'platinum' versie kunnen zijn.

Het is mij ook een doorn in het oog dat er niet op gebinned wordt.
Voor een topmodel zou dat zeer welkom zijn en ik zou ook bereid zijn om er meer voor te betalen.
Hetzelfde als met de 9950X waarvan 1 chiplet van B-kwaliteit is.. het is alsof een lekker biertje met water wordt aangelengd. De wens/reden voor mij is niet vanwege de prestaties hoor, maar vanwege de efficiëntie i.v.m. een ITX build.

Wat ik echter kwalijk vind is dat er met Zen5 een duidelijke achteruitgang is van stabiliteit bij 6000MHz.
Alle samples hebben fors meer spanning nodig dan de 2x 7800X3D exemplaren, waar ik eerder mee aan de gang ben gegaan. En met de 9950X is 6000MHz botweg niet stabiel te krijgen (i.i.g. op een Asus B650ei en B850-i bord). Letterlijk alles geprobeerd en 6200MHz is ook geen probleem @1.2Vsoc.
Vrij ironisch, want als er een geheugensnelheid is waarbij het gewoon goed moet werken, dan is het wel van het EXPO profiel..
Okee, bijna alles. Bij toeval ontdekt dat Vddp binnen een klein bereik t.o.v. Vsoc moet zijn om het stabiel te maken.
Omdat plaatjes some leuker zijn dan lezen hier nog wat laatste aanpassingen van m'n desktop:

LianLi V3000 Plus kast en SN8100 2TB 5.0 binnen en met nieuwe X870E-E maar even verse Windows erop. De kast is een BEEST. Corsair 7000D ter referentie haha.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Holy crap!, ik wist wel dat je van to-the-max hield, maar dit ahwoeiii :o. Arme bezorger.
Pas maar op dat de kat er niet in kruipt via het luik onderaan ;).

Ik ben meer van de min-max, momenteel bezig met een 9950X + Asus B650ei voor de 'workstation'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ud-kATMYrMaA3aTJDTCNeupE38U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCFdfHOAfci1JmXsbMrNcUiJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Help!!!! schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:41:
Had de gebruikte settings eerder ook al doorgegeven hoor dus was niet aan het smokkelen :P
TDC is idd de limiter. Bij CPU Package Power kom ik volgens OCCT op 149W. CPU Core Power is het 122W.
Oh dat zag ook ik hoor. Met de opmerking wilde ik aangeven dat het dan gewoon een misverstand was (algemeen versus persoonlijke situatie), geen blijk van wantrouwen ;).
-30 CO Allcore lijkt goed te functioneren met mijn settings.
Heb omdat ik, zoals gezegd, een error had in P95 wel Vsoc verhoogt naar 1.10 en Vddio naar 1.15. Dit was wel stabiel in P95 small FFT test.

Hiermee heb ik additioneel nog een keer zonder problemen 8 uur P95 Blend gedraait en tegelijkertijd 1 uur OCCT Steady Extreme GPU en 1 uur OCCT GPU Switching terwijl ik ook op de PC aan het werk was.

Het is allemaal quick and dirty maar misschien heb ik eindelijk eens een keer geluk met de silicon lottery. :P
Zou zo maar kunnen. De 5800X3D had ook behoorlijk wat marge met de CO en wat ik zo vlug gezien heb is de V/F curve een stuk minder steil dan bij de 9950X chiplets (of ik moet ook een keer geluk hebben O-) ). Pas wel op met de CO, want het kan soms 100% stabiel lijken totdat er een belasting voorkomt waarbij net dat ene punt op de V/F curve niet stabiel is. De temperatuur compensatie is daarbij ook een factor (hoe heter, hoe groter het extraatje aan mV).
Ik denk dat je beter eerst Y-cruncher kan pakken en daarmee het hele pakket afgaan (inclusief allcore, singlecore & 2- / 4- / 6-cores). Daarmee zijn een hoop situaties af te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Er lijkt wel een oplossing te zijn voor WingRingO, namelijk: https://pawnio.eu/ Dit wordt nu door bijv. OpenRGB gebruikt en is daar de recommended release.

Heb er zelf onvoldoende verstand van maar zou mooi zijn als dit een goed alternatief blijkt te zijn.

Ga eerst even updaten naar nieuwe Agesa 1203g en 25H2 maar daarna ook eens met Y cruncher aan de gang. Kan uiteraard geen kwaad om dat ook eens te testen. :)
offtopic:
Die koptelefoon heb ik ook .... Heb de treble wel wat omlaag getuned maar ben er blij mee. Zeker ook voor FPS games :P

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw:

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Als ik al die berichtgeving zie over ontploffende X3D CPUs op ASRock borden ben ik blij dat ik een MSI bord heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:30
Hmm ik haal slechts 44 MB/s read op mijn portable ssd (samsung T7 shield). In eerste instantie via de front case connectie, maar ook via de achterkant wordt het niet beter. Op mijn pc met een AMD Ryzen 5600 haalt hij 940 MB/s. Heb van alles geprobeerd

-chipset driver update via msi live update
-bios update van 1.90 van 31 december 2024 naar b1 van juni 2025
-firmware update t7 shield via samsung magician

Eindstand heeft dit geen effect gehad. Best wel vervelend!

edit: Blijkbaar heb ik 4 stuks USB 2.0 poorten achterop zitten. Dus dan heb ik aan de achterkant vermoedelijk een zwarte poort gepakt. Dan resteert de vraag wat er aan bij de frontpanel gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkCtRpRAwgaAiP6ODxX80vUNyMU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5tI198pzd1bXTOI8w6mrMGqH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door sdk1985 op 05-10-2025 20:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Help!!!! schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:12:
offtopic:
Die koptelefoon heb ik ook .... Heb de treble wel wat omlaag getuned maar ben er blij mee. Zeker ook voor FPS games :P
offtopic:
Nice :). EQ tegen de breakup is sowieso een must bij elke hoofdtelefoon (bij de een wat meer dan de ander)
Ik heb o.a. ook een DT770pro250, HD650, HD58X Jubilee en Oppo PM3.
Op hun beurt allemaal goede hoofdtelefoons, maar de DT1990pro MK1 steekt er écht bovenuit.
Wees er heel zuinig op want met EQ is het een waanzinnig (ongekend) goede hoofdtelefoon.
Dynamisch, gedetailleerd, lage vervorming, schoon (resonantie arm) en diepe krachtige basweergave (na EQ).

Als er één model is dat Beyerdynamic in haar portfolio had moeten houden dan was het deze wel.
Snap de keuze om de productie daarvan te stoppen dan ook echt niet. De 1990mk2 is een achteruitgang met de lage impedantie & typisch grillige Beyerdynamic treble breakup.

Mocht je willen dan kan ik evt. wat metingen en de EQ (eigen diffusefield afstemming) posten die ik gemaakt heb? O.a. Burstdecay plots wat zich goed leent voor het tonen van grote resonanties. Reviewers hebben vrijwel geen aandacht voor wat er in het tijdsdomein gebeurt...minstens zo belangrijk als een FR-plot.
In de luidsprekerbouw is daar naar kijken wel een vanzelfsprekendheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
CMT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:12:
[...]
offtopic:
Nice :). EQ tegen de breakup is sowieso een must bij elke hoofdtelefoon (bij de een wat meer dan de ander)
Op hun beurt allemaal goede hoofdtelefoons, maar de DT1990pro MK1 steekt er écht bovenuit.
Wees er heel zuinig op want met EQ is het een waanzinnig (ongekend) goede hoofdtelefoon.
Dynamisch, gedetailleerd, lage vervorming, schoon (resonantie arm) en diepe krachtige basweergave (na EQ).

Als er één model is dat Beyerdynamic in haar portfolio had moeten houden dan was het deze wel.
Snap de keuze om de productie daarvan te stoppen dan ook echt niet. De 1990mk2 is een achteruitgang met de lage impedantie & typisch grillige Beyerdynamic treble breakup.

Mocht je willen dan kan ik evt. wat metingen en de EQ (eigen diffusefield afstemming) posten die ik gemaakt heb? O.a. Burstdecay plots wat zich goed leent voor het tonen van grote resonanties. Reviewers hebben vrijwel geen aandacht voor wat er in het tijdsdomein gebeurt...minstens zo belangrijk als een FR-plot.

offtopic 2:
Beyer = Treble Murder voor mij haha. Ik heb verscheidene Beyers gehad en geprobeerd DT770 Pro, DT990 Pro DT1770 Pro maar altijd luistermoeheid na een tijdje en zeer oncomfortabel ook. DT1990 Pro is inderdaad de enige koptelefoon van Beyer die ik zou durven aanraden. Technisch erg goed. Niet erg vokaal gericht. Wel goede sub bass . Helaas voor mij persoonlijk ook Treble Murder na een tijdje.
Heb nu HifiMan Arya Organic voor kritish muziek luisteren en Sennheiser HD490 Pro voor dagelijks gooi en smijtwerk. De Organic is gewoon erg goed al dan een tikkeltje schreeuwerig en heet maar enorm goede bass, helemaal voor planar zonder soundstage en mid te verliezen . Met minimale EQ is dat beetje hete te te verhelpen voor bepaalde genres. HD490 Pro lekker neutraal, prima bass en soundstage (niet subliem ofzo) en meest comfortabele koptelefoon die ik ooit gehad heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Hmm ik ben tegen een probleem aangelopen met Zen5 waarvoor ik toch wel de noodklok wil luiden.
Dit is niet moederbord fabrikant gebonden, maar de manier waarop de Tjmax limiet is geïmplementeerd (dus AMD / Agesa). Eerder had ik dat al genoemd in een post, maar nu heb ik ook een screenshot daarvan.
Ik denk dat sommigen daarvan wel schrikken. En zo niet, wel moeten schrikken wanneer je bedenkt dat de CPU soms tot de max wordt gedreven, samen MET veel stroom.

Dit is gemeten tijdens TM5 stresstesten van het werkgeheugen (systeem was al opgewarmd btw):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTFcQQk6u_y5hlLQdZ54E6ZIrwI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a39IFo1FSW1LrQS98GBU9VRm.png?f=fotoalbum_large

De Tjmax heb ik handmatig op 80°C ingesteld. Daar wordt ook aangehouden voor de gemiddelde CPU die temperatuur. Maar 1 CCD heeft gepiekt naar 91.8°C. Dat is bijna 12°C over het gemiddelde.
Stel je eens voor dat de Tjmax op stock gelaten was en de PPT niet op 105W 125W begrenst.
Met het stock boostgedrag/PBO limieten van Zen5 moet je dus serieus oppassen.
Het kan bijna niet anders dan dat er gevallen zijn waarbij de temperatuur dik over de absolute Tjmax gaat.
Ook al is dat misschien kortstondig, de schade kan cumulatief zijn.

Dit is gelukkig wel makkelijk met een Agesa update te fixen, het verbaast mij alleen enorm dat niet een hotspot waarde als limiet wordt gehanteerd, zoals bij de AMD GPU's het geval is. Voor een max waarde ga je geen gemiddelde gebruiken 8)7 .

Verder ook even het Asrock onderzoek van HWNexus in de video bekeken. Het was een lange zit met 51minuten, maar bij aanvang ben ik wel twee grote facepalm momenten tegengekomen. Er worden aan dingen voorbij gegaan waar Igorslab bijv. wel kritisch naar gekeken zou hebben.

Wat ik uit de video kan opmaken:

1)
Asrock heeft met de bios update wel duidelijk een aantal PBO limieten aangepast.
De PPT is van totaal idioot, naar veel te hoog gegaan.
Voor een 9800X3D (en zelfs een 9950X) zijn de PPT, EDC en TDC nog steeds veel te hoog.
Dat zijn niet de stock limieten die AMD hanteert.
Waarom gaat HWnexus hier niet op in en wat hebben ze aangepast?
Ik zou toch graag willen zien wat het Asrock bord doet met de limieten zonder bios aanpassing of met PBO manual advanced auto (geen enabled). Nu lijkt het erop alsof ze overklok (profiel)opties aan het vergelijken zijn.

2)
De TDC & EDC stroom hebben ze niet nagemeten en alleen de gemiddelde waarden afgelezen wat door HWinfo wordt gerapporteerd. Nu is een software (stroom)meting meestal niet accuraat en ik zou er persoonlijk niet vanuit gaan dat de nauwkeurigheid binnen 1% valt (eerder 3-5%).
Bovendien kunnen korte stroompieken fors hoger uitpakken dan een gemiddelde.
Blijft de vraag dus hoeveel het nu was en of er een grens is overschreden.
De stock TDC & EDC van een 9800X3D is respectievelijk, 120A & 180A.

Veel respect wel voor de tijd en energie die ze erin gestoken hebben om het te onderzoeken.
Ook al is er niets boven water gekomen zijn in ieder geval dingen uitgesloten.
Wat ik verder in de video gezien heb is dat er voor de rest niets bijzonders was aan de oude Asrock bios. En dat er met de update wat dingen zijn opgepoetst als het ware. Geheugen -> stock secundaire timings zoals bij andere borden. Idem voor stock spanningen.

Een belangrijk feit is dat het met de 'murderboard' niet gelukt is om in de 5 maanden tijd een 2e CPU om zeep te helpen. Persoonlijk vermoed ik dat Asrock veel blaam krijgt wat eigenlijk voortvloeit uit misbruik van de PBO limieten en mogelijk dus ook het AMD probleem met de Tjmax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Cidious schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:42:
[...]

offtopic 2:
Beyer = Treble Murder voor mij haha. Ik heb verscheidene Beyers gehad en geprobeerd DT770 Pro, DT990 Pro DT1770 Pro maar altijd luistermoeheid na een tijdje en zeer oncomfortabel ook. DT1990 Pro is inderdaad de enige koptelefoon van Beyer die ik zou durven aanraden. Technisch erg goed. Niet erg vokaal gericht. Wel goede sub bass . Helaas voor mij persoonlijk ook Treble Murder na een tijdje.
Heb nu HifiMan Arya Organic voor kritish muziek luisteren en Sennheiser HD490 Pro voor dagelijks gooi en smijtwerk. De Organic is gewoon erg goed al dan een tikkeltje schreeuwerig en heet maar enorm goede bass, helemaal voor planar zonder soundstage en mid te verliezen . Met minimale EQ is dat beetje hete te te verhelpen voor bepaalde genres. HD490 Pro lekker neutraal, prima bass en soundstage (niet subliem ofzo) en meest comfortabele koptelefoon die ik ooit gehad heb.
offtopic:
Ja, het wordt vaak als 'analytisch' geadverteerd. Iets met van een nood een deugd :P. Voor mij altijd een rode vlag. Heb je de EQ ook nagemeten? Ik heb een 'dummyhead' gemaakt van een Sennheiser doosje en meetmicrofoon. De treble middelvinger van de DT770pro heb ik goed weten te temmen (bij mijn exemplaar i.i.g.) en het hoog van DT1990pro doet qua 'zenheiserheid' na correctie niet onder van de Sennheisers. Ik heb totaal geen last van luistermoeheid (komt meestal van compressie in muziek/dingen te hard zetten btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CMT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:12:
[...]
offtopic:

offtopic:
Je zit zo te zien zoals gewoonlijk weer erg diep in de materie :)
Heb ook nog een Sennheiser HD660S maar daar luister ik momenteel eigenlijk zelden naar. Zeker ook goed maar het is een veel intiemere sound qua soundstage en goed voor vocals en midrange. Daarnaast houd ik van helderheid en iets meer low end. Kan ook aan mijn oren liggen.

Ik doe de EQ in APO/Peace op gevoel :o Maar mocht je daar profiel voor hebben dan ben ik altijd wel geinteresseerd om eens te testen. Blijft allemaal toch erg persoonlijk, zowel leeftijd, hoeveel abuse je oren al gehad hebben en HRTF.
Cidious schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:42:
[...]

offtopic 2:
offtopic:
Ooit eens de originele HifiMan Arya en de Audeze LCD-X naast elkaar geluisterd. Allebei prima maar heel anders. Mijn voorkeur ging uit naar de Audeze echter deze is behoorlijk zwaar dus dat zag ik niet zitten qua langdurig luistercomfort. :)

Die HD490Pro zou obv de reviews zeker ook interessant voor mij kunnen zijn. De koptelefoon wereld is ook zo'n rabbithole :D Soms is het misschien maar beter om tevreden te zijn met wat je hebt en het daarmee een tijdje uit te zingen. :P
CMT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:21:
Hmm ik ben tegen een probleem aangelopen met Zen5 waarvoor ik toch wel de noodklok wil luiden.
Dit is niet moederbord fabrikant gebonden, maar de manier waarop de Tjmax limiet is geïmplementeerd (dus AMD / Agesa). Eerder had ik dat al genoemd in een post, maar nu heb ik ook een screenshot daarvan.
Ik denk dat sommigen daarvan wel schrikken. En zo niet, wel moeten schrikken wanneer je bedenkt dat de CPU soms tot de max wordt gedreven, samen MET veel stroom.

Dit is gemeten tijdens TM5 stresstesten van het werkgeheugen (systeem was al opgewarmd btw):

[Afbeelding]

De Tjmax heb ik handmatig op 80°C ingesteld. Daar wordt ook aangehouden voor de gemiddelde CPU die temperatuur. Maar 1 CCD heeft gepiekt naar 91.8°C. Dat is bijna 12°C over het gemiddelde.
Stel je eens voor dat de Tjmax op stock gelaten was en de PPT niet op 105W begrenst.
Het kan bijna niet anders dan dat er gevallen zijn waarbij de temperatuur dik over de absolute Tjmax gaat.

Dit is gelukkig wel makkelijk met een Agesa update te fixen, het verbaast mij alleen enorm dat niet een hotspot waarde als limiet wordt gehanteerd, zoals bij de AMD GPU's het geval is. Voor een max waarde ga je geen gemiddelde gebruiken 8)7 .

De HWNexus video was een lange zit met 51minuten, maar bij aanvang ben ik wel twee grote facepalm momenten tegengekomen. Er worden aan dingen voorbij gegaan waar Igorslab bijv. wel kritisch naar gekeken zou hebben.

Wat ik uit de video kan opmaken:

1)
Asrock heeft met de bios update wel duidelijk een aantal PBO limieten aangepast.
De PPT is van totaal idioot, naar veel te hoog gegaan.
Voor een 9800X3D (en zelfs een 9950X) zijn de PPT, EDC en TDC nog steeds veel te hoog.
Dat zijn niet de stock limieten die AMD hanteert.
Waarom gaat HWnexus hier niet op in en wat hebben ze aangepast?
Ik zou toch graag willen zien wat het Asrock bord doet met de limieten zonder bios aanpassing of met PBO manual advanced auto (geen enabled). Nu lijkt het erop alsof ze overklok (profiel)opties aan het vergelijken zijn.

2)
De TDC & EDC stroom hebben ze niet nagemeten en alleen de gemiddelde waarden afgelezen wat door HWinfo wordt gerapporteerd. Nu is een software (stroom)meting meestal niet accuraat en ik zou er persoonlijk niet vanuit gaan dat de nauwkeurigheid binnen 1% valt (eerder 3-5%).
Bovendien kunnen korte stroompieken fors hoger uitpakken dan een gemiddelde.
Blijft de vraag dus hoeveel het nu was en of er een grens is overschreden.
De stock TDC & EDC van een 9800X3D is respectievelijk, 120A & 180A.

Veel respect wel voor de tijd en energie die ze erin gestoken hebben om het te onderzoeken.
Ook al is er niets boven water gekomen zijn in ieder geval dingen uitgesloten.
Wat ik verder in de video gezien heb is dat er voor de rest niets bijzonders was aan de oude Asrock bios. En dat er met de update wat dingen zijn opgepoetst als het ware. Geheugen -> stock secundaire timings zoals bij andere borden. Idem voor stock spanningen.

Een belangrijk feit is dat het met de 'murderboard' niet gelukt is om in de 5 maanden tijd een 2e CPU om zeep te helpen. Persoonlijk vermoed ik dat Asrock veel blaam krijgt wat eigenlijk voortvloeit uit misbruik van de PBO limieten en mogelijk dus ook het AMD probleem met de Tjmax.
Dat is idd wel heel vreemd dat je bijna 12C ! boven TJMax meet!
Tot nu toe meet ik uit mijn hoofd max 1a2C boven mijn ingestelde TJmax. Dit is met PPT, TDC en EDC limieten op de AMD stock waarden. Dat is ~2% afwijking. Geen idee hoe dat kan, het misschien ook niet mogelijk om geen afwijking te hebben er is misschien een soort naijl effect maar kan ik nog wel enigzins mee leven.
Voor jouw board is overigens net nieuw bios 3287 uit met 1203g agesa. Wie weet maakt dat nog verschil :?

GN doet zeker goed werk maar ja ook zij weten niet alles / zijn niet perfect. Ze doen in ieder geval een poging, dat is meer dan veel anderen kunnen zeggen.

Fwiw: Igor: Second Ryzen 7 9800X3D on same ASRock motherboard destroyed – user reports repeated CPU deaths

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
CMT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:21:

[Afbeelding]

Stel je eens voor dat de Tjmax op stock gelaten was en de PPT niet op 105W 125W begrenst.

Ziet er naar uit dat TJMax niet toegepast word op de CCD wat natuurlijk kwalijk is. Als je een TJMax van 80 instelt zou ook de CCD temps op 80 gezet moeten worden.

Het kan natuurlijk ook dat de Agesa zelf een ander limiet heeft en dat als de CCD temp > 95 is de clock/amps naar beneden gaan waardoor de eigen max van 95 graden gehandhaafd word.

Risicovol om te testen maar als je elke keer 5 watt verhoogd vanaf 125 watt in een test zou je dit kunnen controleren je zit immers al op bijna 92 van de 95 graden. Gaat hij over die 95 heen of worden de clocks niet lager dan is het toch wel tijd om AMD even te contacten.

Ik zal voor de grap eens al mijn benches draaien en kijken of ik dit ook constateer. bij mij staat hij op 85 graden. Moet wel even de bios in duiken want de 9800X3D word niet zo heet met de 110 watt limit.

[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 06-10-2025 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

@Help!!!! @computerjunky
De cores worden netjes op 80°C gehouden. De limiet werkt dus an sich wel op de 'CCD', maar daar heb je verder weinig aan omdat het op een andere plek in de CCD heter wordt. Hoe ver het doorschiet zal denk ik ook wel van het soort belasting afhangen en of je tegen een stroomlimiet zit. De EDC grens is vrij hoog (voor een 9800X3D x1.5 van de TDC). Mogelijk is het probleem dus af te vangen ten koste van piekprestatie.

Iets mogelijk vergelijkbaar ontstaat bij een rijtje vrm's op een PCB dat dicht op elkaar zit gepakt. En waarbij de koperbaantjes vanuit een centraal gedeelte naar iedere vrm loopt / uitwaaiert. Het heetste punt zit dan niet in een vrm, maar ergens net voor het midden van het rijtje op de PCB. Rond de plek waar de koperbaantjes zich bundelen.

Op de Asus B650e-i zit trouwens al de 3287 bios.
GN doet zeker goed werk maar ja ook zij weten niet alles / zijn niet perfect. Ze doen in ieder geval een poging, dat is meer dan veel anderen kunnen zeggen.

Fwiw: Igor: Second Ryzen 7 9800X3D on same ASRock motherboard destroyed – user reports repeated CPU deaths
Ongetwijfeld, ik houd het werk van HWnexus ook hoog in het vaandel.
Het verbaast mij alleen dat er praktisch niet naar de stroom gekeken is, terwijl dat in 1e instantie de hoofdverdachte is.
Uiteraard kan spanning an sich ook schade veroorzaken, maar het is vaak de combi stroom + hoge temperatuur dat de das om doet bij een CPU. En core dat niets doet mag bijv. 1.4V hebben.
Ben benieuwd waar Igor mee komt :).
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste