CMT schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:30:
[...]
Leuk om te zien dat je ook aan de slag gaat ^^.
Het betekend wel dat het systeem gewoon onstabiel was al deze tijd.
Een test als VT3 zal evt. onstabiliteit allleen sneller naar de voorgrond brengen. De kans is groot dat het met dagelijks gebruik niet merkbaar was in de zin van crashes. Het is echter wel mogelijk dat er in de tussentijd corruptie van bestanden is ontstaan. Zeker met zo'n grote CO.
Ja inderdaad leuk om weer eens wat dingen te proberen. Zeker nu ik vrij recent van een 7700X naar een 9800X3D gegaan ben, ook weer andere IMC/IOD.
Testen en tunen is altijd een tijd/risicoafweging. Hoeveel tijd kun en wil je er in steken en hoeveel perceived risk wil je aanvaarden.
Vroeger 'moest' je Prime95 minimaal 24 uur draaien alvorens je een systeem stabiel mocht verklaren. Maar ja, in het 25e uur zou je ook een error kunnen krijgen. Of een tijd later in dagelijks gebruik loopt je PC met een ander programma alsnog vast. Ook 24uur gaf geen garanties. En je test uiteindelijk ook niet met alle mogelijke testprogramma's dus hoe zeker weet je dat een ander proggie niet wel een error zou geven.
Ook op fabrieksinstellingen zou het 'zeker' stabiel moeten zijn want de fabrikant (CPU/Mobo) heeft immers goed getest en kent het produkt het beste. Wel, we hebben helaas ook recent weer kunnen zien bij Intel en AMD dat zelfs dat geen zekerheid is.
En bij elke bios update moet je eigenlijk ook weer opnieuw testen.
Dus wat is goed genoeg, waar wil je de lat leggen.
Dat gezegd hebbende, als je merkt dat je tuning niet meer aan je eisen voldoet dan moet je opnieuw afwegen en zonodig natuurlijk aanpassingen doen.
Voor nu / deze keer heb ik daarvoor het TS protocol zo goed mogelijk gevolgd.
Ik adviseer om voor de SoC & het werkgeheugen stabiliteit minstens 10x 20 rondjes (of bijv. 20x 10 rondjes) TM5 anta777 absolut te doen. Met zowel koude als warme starts om de variatie in de DDR5 training mee te nemen + in de hoop dat alle geheugencellen dan ook getest worden.
Daarbij de IOD en het werkgeheugen op hoge temperatuur houden.
Met 20-25 rondjes TM5 heb je slechts een grove indicatie Dat is imho alleen bruikbaar voor een 'snelle' controlle bij het tunen van de spanningen en de timings.
Het klinkt misschien overdreven, maar wanneer het op een kritische grens zit, is het naar mijn ervaring echt noodzakelijk gebleken.
Een zomersituatie is makkelijk te simuleren trouwens, daar hoef je niet maanden op te wachten

.
Dat kan bereikt worden door de inwendige temperatuur op te hogen d.m.v. de cpu & kastkoeling lager dan normaal te zetten. Tot een punt wat in de zomer voorkomt = wat je nu maximaal meet + ca.10-15C erbij.
Houd daarbij wel de temperatuur van de CPU, SPDhub, mobo vrm, chipset & ssd drives in de gaten.
De IOD heb ik @70C gekregen door de CPU een 75C temperatuur limiet te geven en te beperken met een 105Wppt. Vervolgens de CPU koeling op een lage stand gezet. Op deze manier raakt de CCD niet oververhit en blijft het onder de 90C. De SPDhub @60C houden, of rond 55C als het niet nauwlettend in de gaten gehouden kan worden. Dan blijft het risico op evt. schade beperkt. De Tjmax van de DDR5 IC's zal veel hoger zijn. Daar is helaas alleen een schatting van te maken.
Thx, goede tip voor zomertuning.
Hoe weet je dat 10*20r / 20*10r vergelijkbaar zijn qua stabiliteits benadering?
Het probleem met Anta is verder dat het je PC sluggish maakt en heel veel tijd kost en ik moet mijn PC ook gebruiken. Natuurlijk kan je testen voor een deel 's nachts doen maar zo'n PC die dan nachten in de studeerkamer naast slaapkamer staat te stampen vinden wij persoonlijk niet prettig slapen. Misschien wat zweverig maar onbewust voel ik dat dat ding aan staat

.
Qua max temps houd ik grosso modo het volgende aan.
CPU 87C
IOD 65
SPD Hub 50-55 (liever max 50)
SSD 50
(Voor de IOD specificeert AMD geen TJmax maar wat ik online begrijp zou deze net zo hoog of zelfs nog wat hoger mogen worden dan CPU TJmax @95C.)
In deze 'winterstability' test run heb ik dus o.a. 25 rondjes Anta Absolut gedaan, waarbij ik overigens tegelijkertijd 4 uur gegamed heb wat de temps ook aardig opdrijft.
Bij deze runs benader ik of evenaar ik de meeste van mijn max target temps al, zie screenshot vorige post.
Dit zijn ook, uit mijn hoofd, redelijk vergelijkbare temps met wat ik in de zomer haalde onder gaming wat in mijn usecase de hoogste temps oplevert. Mijn overige gebruik zal in de zomer bij lange na niet boven of in de buurt komen vd temps komen die ik nu getest heb.
Ik kan nu dus proberen heter te testen maar dan kom ik mogelijk boven mijn ideale temps (behalve cpu want die is begrensd in bios) uit maar dat simuleert naar mijn gevoel mijn zomer praktijkscenario niet beter.
Weliswaar worden de tests dan onder zwaardere omstandigheden uitgevoerd maar dit levert ook meer stress op de componenten op.
Dus nu ik er wat langer over gedacht heb, denk ik eigenlijk dat de hogere zomertemps in mijn usecase niet echt zullen uitmaken.
Van de zomer zal ik wel checken of de temps idd binnen mijn normen blijven. En sluit niet uit dat ik nog een rondje tests doe.
Voor nu ben ik eigenlijk wel happy met het resultaat. De meeste voltages zijn zelfs iets lager, mijn geheugen iets sneller en heb alleen mijn CO offset wel stuk verminderd.
Het is allemaal niet super cutting edge en scherp aan de wind maar voor mij voldoet het.
Mocht het straks toch niet werken dan kom ik mijzelf hier wel melden met het schaamrood op mijn kaken.