Help!!!! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:58:
Als ik terugkijk in het topic zie ik vooral bij MSI moederborden issues met ZT. Bij mij (Asus) werkt het wel goed. De waarden kloppen met mijn ingevoerde bios waarden.
Iets wat wel belangrijk is om bij stil te staan is:
- ZT leest volgensmij alleen ingevoerde waarden uit. Dus geen sensor readings.
- RM leest volgensmij (qua voltages) alleen VCORE (en VDDCR SOC mits niet vastgezet) uit op de sensors. Rest is ook ingevoerde waarden.
Dus als het om sensor waarden gaat gebruik ik vooral wat mijn BIOS aangeeft en HWiNFO64.
Oh zou het dan alleen MSI zijn waarbij de Vsoc en Vddio niet goed worden doorgeven?
Ik zag met Asus Zentimings screenshots wel dat de geheugen terminatie / afsluitweerstanden (ODT's e.d.) soms niet goed worden weergegeven. Er is iets veranderd met de nieuwe geheugenkits, want mijn oudere 2x32GB Hynix A-die G.Skill kit (aangeschaft in januari 2023) wordt wel goed weergeven in Zentimings 1.35, maar niet met de nieuwste 1.36beta. En met de nieuwe 2x32GB Hynix A-die G.Skill kit (aangeschaft in mei 2025) is dat juist weer andersom. Ik vermoed dat er een verandering is gemaakt met de SPD EEPROM.
Help!!!! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:05:
[...]
@
CMT
Ja best prima zover. Helaas nu wel een Rounding error in Worker 5 bij Prime95 Blend na 1.5 uur.
Package Power in de Prime95 screenshots die ik postte is max ~149W dus dat klopt denk ik vrij aardig.
In het CB24 screenshot is het idd lager, max ~125W.
Heb Curve Optimizer op -30.
Daarnaast goede case en veel (stille) fans.
Ook is kamer natuurlijk wel stuk koeler dan vd zomer. 21c ipv 26-30c in de middag en avond.
Settings die ik gebruik zijn (Cursief negeren dat is sensor readout):
[Afbeelding]
Oooh op die fiets, ja zo kan ik het ook wel met -30 CO.
Ik dacht dat we uitgingen van de stock situatie m.b.t. de temperaturen & discussie

.
In dit geval wordt de CPU gelimiteerd door de TDC en kom je niet aan de 162Wppt.
Eigenlijk zit je hiermee effectief op een 120Wptt limiet.
-30 CO all core is trouwens wel erg fors hoor. Ik denk niet dat de beste cores zoveel offset aankunnen.
Voordat je er aan begint is het ook wel aan te raden om er 1000% zeker van te zijn dat de IOD en het geheugen stabiel zijn. Wanneer ik uitga van mijn ervaring met 5x 9800X3D en 1x 9950X, dan is het voor een hotbox situatie (IOD hotspot ca. 75°C) toch wel nodig om de Vsoc >1.12V en Vddio >1.20V te houden (met Uclk 3000MHz). De Zen5 IOD is wat gevoeliger voor temperatuur gebleken dan Zen4.
Anderzijds kan je het geheugen tijdelijk een slag langzamer laten draaien op 5800MHz.
Dan is >1.05Vsoc & >1.15Vddio voldoende.
Voor mij is het ook eenvoudig. Natuurlijk blijft het leuk om te proberen meer uit je hardware te halen alleen heb niet meer de gelegenheid en deels zin om zoveel tijd als vroeger hierin te steken.
Heb nu vsoc en vddio/mc iets verhoogd naar 1,1 en 1,15v. Eens kijken of dit stabiel is in P95 blend.
Memory weet ik al dat het stabiel op deze waarden, tenzij CPU MC gaar is maar die kans acht ik zeer klein.
Beste test voor mij daarna is veel gamen.
Wat gebruik jij / jullie om transient loads te testen

Oh maar dat is ook niet nodig hoor, met een paar kleine aanpassingen ben je er voor 95%.
Wat geheugen betreft zijn aanpassing aan de hoofdtimings, tRFC en tREFI dat het leeuwendeel van de snelheidwinst bepaald. En met uitzondering van tRP en tREFI ook vrij makkelijk te testen.
Fouten door onstabiliteit komen vrij snel aan het licht.
Wat ik gezien heb van het lijstje met settings is dat CLDO Vddp vrij hoog staat voor Uclk 3000MHz. Dat mag gerust nog 50mV naar beneden. De geheugen kits die ik in handen heb gehad, hadden niet meer dan 0.87Vddp nodig op deze snelheid.
Voor het geheugen kan je evt. alleen kijken naar de ondergrens voor tCL en tCD met een 10min stresstest (wel eerst het geheugen van te voren opwarmen tot 60°C SPD hub). Eenmaal de grens gevonden voor tCL, 1 stap (of 2 met GDM) terug + 20-30mV Mem VVD erbij. Voor tCD, 2 stappen terug gaan. De rest van de hoofdtimings rolt er vervolgens uit met de standaard regels.
Voor Hynix M-die & A-die is een rijtje zoals: 32 - 38 - 38 - (tCD+tRP+2) - (tRP+tRAS) = 32 - 38 - 38 - 72 - 110, prima.
tRFC heeft ook een duidelijke grens en met +10-20nS erbij zit je dan weer veilig.
tREFI is een ander verhaal, maar met M-die en A-die kan de standaard 11677 (@3000MHz) zonder nadenken verdubbeld worden naar 23354. De winst word progressief kleiner, dus de halvering geeft al een fors verschil.
Met het tunen van de CO gebruikte ik Corecycler. Daarmee zijn o.a. transients te simuleren, maar het nadeel is dat het programma het alleen per core kan doen. Ik weet niet of het inmiddels wel mogelijk is, het is namelijk al een paar jaar geleden geleden dat ik daarmee aan de slag ben gegaan.
@
Cidious
Dat is een mooi resultaat!
De hoop is bij mij een beetje vervlogen omdat met 6200MHz de Vsoc naar 1.18V moest. Misschien dat ik er later nog een keer naar ga kijken, wanneer de puinhoop met de biossen is opgeruimd.
De MSI B850 Tomahawk valt mij o.a. op dat vlak bijzonder tegen. Erg jammer want De MSI B450 & B550 Tomahawk zijn in tegenstelling daartoe geweldige borden.
Met de Asus B650-ei heb ik een release bios voor Zen5 geprobeerd en dat deed hele gekke dingen met de boostclock en temperatuur. Als je maat dat gebruikt heeft dan vind ik het niet gek dat z'n CPU overleden is.
Sowieso is de combi van hoge stroom + hoge spanning + zeer hoge temperatuur funest en vragen om problemen imho. Wat dat betreft vind ik het ook wel vreemd dat men nu desktop CPU's als laptop CPU's behandeld m.b.t. het boosten naar Tjmax. Bij laptop chips komt er een factor lagere hoeveelheid stroom aan te pas.
Het is misschien een schot in de lucht, maar weet je toevallig een tool waarmee alle waarden van de afsluitweerstanden uit te lezen zijn? Momenteel gebruik ik Ryzenmaster + Zentimings, maar bijv. de pull-up/pull-down van ProcDqDs (processor data drive strength) zijn helaas niet te achterhalen.