Cidious schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:20:
[...]
Ik ben niet door al je data heen gegaan maar wel even een snelle reactie op wat kan helpen met het stabiliseren van je traces: VDDIO. VDDIO vaak gelijk of bijna gelijk aan VDDQ. Ik zie dat je die met 7800 bijvoorbeeld op 1.35v hebt staan. Mag je gerust op 1.45v gooien bijvoorbeeld. Dit voltage is erg verantwoordelijk voor de fysieke overdracht van het signaal.
IOD kwaliteit heeft vaak directe invloed op hoe hoog het de UCLK kan draaien per VSOC en ook op max MCLK. Ook heeft het invloed op hoe strak je de timings kan zetten per frequentie. Om je een voorbeeld te geven. mijn vorige 9800X3D met slechte IOD en max VSOC op 1.3v kon 6000/2000 niet strak zetten. Ik zou daar waarschijnlijk op zijn minst 1.32-1.34v VSOC voor nodig hebben gehad met die IOD. Mijn nieuwe 9800X3D met monster IOD kan 6400/2133 strak draaien met slechts 1.18v.
[Afbeelding]
Je kan bijvoorbeeld deze timings eens proberen. Deze zijn 'relatief soepel' en dan begin je met 1.3v vsoc en met 0.2v stappen naar beneden en even snel paar minuten TestMem5 draaien met X3D profiel to je fouten krijgt. dan 0.2v weer omhoog en wat langer draaien. Dan krijg je een beetje en idee van hoe goed jouw IOD is. Mocht dat nou niet werken. Probeer deze timings dan eens maar zet dan 6200/2067. Dus veel lossere timings voor die snelheden. En weer de VSOC test.
[
Afbeelding]
Als je nu hebt uitgevonden wat je IOD kwaliteit zo'n beetje is kan je gaan proberen te optimaliseren.
UCLK heeft hogere VSOC nodig. Hoge FCLK wil in veel gevallen alleen stabiliseren met lagere VSOC.
VDDP is een waarde die je vaak niet veel aan hoeft te passen. Voor veel configuraties is 1.00-1.05v voldoende en een goed start punt. Je kan achteraf altijd kijken of het nog wat lager kan als je alles stabiel hebt op de gewenste snelheid.
Dat jouw laaste slot vaak eerst de geest geeft kan VSOC of VDDIO of VDDP zijn. Ik zou als test TestMem5 0.13.1 (met Ryzen X3D profiel) gebruiken als deze er nou in de eerste test al uitklapt weet je vaak zeker dat het voltages moeten zijn. Vaak VSOC of VDD maar kan ook VDDIO of VDDP zijn. Mocht de test wat langer draaien dan verschuift het probleem vaak naar de timings of VDD.
Voor 8000 kan je bijvoorbeeld beginnen met:
VSOC 1.15-1.20v - goed start punt voor 2:1 voor hoger als 8400-8800 kan alsnog 1.3v VSOC vereist zijn.
VDDP 1.00-1.05v - goed start punt voor 6400+. indien niet stabiel kan je het beste 10-20mv stappen omhoog of omlaag proberen
VDDIO 1.45v - voor 6400 1.25-1.35v, voor 8000+ 1.45v+ (8800 lust graag rond de 1.6v)
VDD 1.45v - afhankelijk van de kwaliteit van je geheugen en hoe strak je de timings instelt per frequentie. CL heeft veel meer VDD nodig maar lever bijna geen winst op in de praktijk, het verlagen van primaire timings versoepelt de VDD eis van de kit.
VDDQ 1.42v - lager dan VDD veelal. Helpt met het verlagen van de temperatuur. Bij 8000+ en m-die is wel meer VDDQ vereist dan voor A-die bijvoorbeeld.
Ik ben inderdaad bezig met een guide maar heb momenteel wat prive familie dingen die mijn aandacht volledig nodig hebben. Wat in het vat zit verzuurt niet, maar ik probeer intussen hier een oogje open te houden voor wat tips en truuks indien nodig.
En sorry voor de wat rommelige post zo, maar wilde toch even wat info posten zodat je misschien verder kan al.