Ik heb dezelfde discussie lopen. Bij mij is de leasebestelling (na 1 mei) niet goed gekoppeld met mijn privebestelling (voor 1 mei). Bij mij gaf de LM aan dat Zeekr de pakketten heeft gefactureerd en dat daarom ook de fiscale waarde hoger is.Elayais schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:07:
[...]
Mijn auto is besteld met de actie, maar mijn LM zegt nu vrolijk dat omdat de auto pas in December is geleverd de fiscale waarde van de auto incl. de pakketten is want dat is de prijs die geldt bij aflevering. Ben zo 20 EUR per maand meer kwijt aan bijtelling.
Zijn vanuit mijn werk hier ook nog wel mee bezig, want is volgens mij klinklare onzin.
Deze snap ik wel ondanks hun fout dat dit hoger uitvalt. De waarde van je auto bij bestelling die op de offerte staat is de fiscale waarde… kan niet zo maar aangepast worden.jswinkels schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:45:
[...]
Ik heb dezelfde discussie lopen. Bij mij is de leasebestelling (na 1 mei) niet goed gekoppeld met mijn privebestelling (voor 1 mei). Bij mij gaf de LM aan dat Zeekr de pakketten heeft gefactureerd en dat daarom ook de fiscale waarde hoger is.
Ah dat is wel een belangrijk gegeven om te weten en dan klopt wat de LM zegt zeker weten niet.Elayais schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:07:
[...]
Mijn auto is besteld met de actie, maar mijn LM zegt nu vrolijk dat omdat de auto pas in December is geleverd de fiscale waarde van de auto incl. de pakketten is want dat is de prijs die geldt bij aflevering. Ben zo 20 EUR per maand meer kwijt aan bijtelling.
Zijn vanuit mijn werk hier ook nog wel mee bezig, want is volgens mij klinklare onzin.
Op basis van welke bedrag is de auto bij het rdw geregistreerd? Als ze daar het bedrag inclusief de optiepakket prijzen hebben geregistreerd is het verklaarbaar maar klopt het volgens mij nog steeds niet.
De fiscale waarde die gepakt moet worden is de waarde op het moment van de bestelling met bijbehorende offerte en niet de waarde van de auto op het moment van aflevering.
Enige wat ik kan verzinnen (aanname) is dat de LM de auto niet daadwerkelijk heeft besteld voor je bij Zeekr en dit pas later heeft gedaan dan ze jou hebben laten geloven binnen de LM portaal.
Ter info ik heb de auto jan 2025 besteld en de auto is mei 2025 geleverd en toen was de auto al uit de actie. Ik heb de auto ook pas eind mei 2025 betaald. De geregistreerde fiscalewaarde was 64k en dus niet 68k na de prijsverhoging van de optiepaketten.
Hier precies hetzelfde: December 2024 besteld en in de eerste week Mei 2025 gekregen.clydevdl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:03:
[...]
Ah dat is wel een belangrijk gegeven om te weten en dan klopt wat de LM zegt zeker weten niet.
Op basis van welke bedrag is de auto bij het rdw geregistreerd? Als ze daar het bedrag inclusief de optiepakket prijzen hebben geregistreerd is het verklaarbaar maar klopt het volgens mij nog steeds niet.
De fiscale waarde die gepakt moet worden is de waarde op het moment van de bestelling met bijbehorende offerte en niet de waarde van de auto op het moment van aflevering.
Enige wat ik kan verzinnen (aanname) is dat de LM de auto niet daadwerkelijk heeft besteld voor je bij Zeekr en dit pas later heeft gedaan dan ze jou hebben laten geloven binnen de LM portaal.
Ter info ik heb de auto jan 2025 besteld en de auto is mei 2025 geleverd en toen was de auto al uit de actie. Ik heb de auto ook pas eind mei 2025 betaald. De geregistreerde fiscalewaarde was 64k en dus niet 68k na de prijsverhoging van de optiepaketten.
Fiscale waarde is van moment van bestelling die ook op je offerte staat.
Alleen is op mijn leaseofferte wel rekening gehouden met overname van mijn privebestelling (in overleg met Zeekr). De fiscale waarde op mijn offerte is dus lager dan nu in de praktijk.Ian_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:59:
[...]
Deze snap ik wel ondanks hun fout dat dit hoger uitvalt. De waarde van je auto bij bestelling die op de offerte staat is de fiscale waarde… kan niet zo maar aangepast worden.
Zat net even in de auto en alleen maar naar muziek te luisteren. Klinkt toch echt goed. Maar volgens mij zit er meer in door goede tuning. Heeft iemand al een goede setup kunnen inregelen sinds 2.1? Heb al op internet gekeken of er een configuratie (nummer) is die ik dan kan kopiëren maar niks gevonden. Ook niet op Chinese sites via chatgpt.
Wat voor geluid komt er uit de achterkant?nskr83 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:27:
Er komt een geluid uit de achterkant van mijn auto bij lage snelheden en bij het rijden over drempels.
Daarom heb ik via de app een serviceafspraak gemaakt voor aanstaande vrijdag vóór de middag, want dat tijdslot leek vrij (alles na woensdag stond leeg).
Vandaag kreeg ik de bevestigingsmail…
mijn afspraak is op 03-03-2026 😄
Ik denk dat ik blij moet zijn dat het in elk geval niet 2027 is.
Is dat ook een soort gekraak?
Ja, ik hoor het vooral bij lage snelheden en op wegen met stenen. Ook wanneer ik over drempels rijd, is er duidelijk een tikkend/ratelend geluid te horen.MPro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:58:
[...]
Wat voor geluid komt er uit de achterkant?
Is dat ook een soort gekraak?
Ik kreeg vandaag het bericht dat de levering van mijn LR van week 5 naar week 11 gaat. Eind december bevestigde opdracht bij Ayvens. Terwijl op de site hij als voorraad staat met mijn opties (alle opties behalve trekhaak). Niet blij meeTommyniesje1980 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:20:
Net de knoop doorgehakt aan de LM de bestelling doorgegeven! Witte LR 7X incl. trekhaak. Nu gaat het lange wachten beginnen😉
Misschien interessant voor de HASS gebruikers, zodra de API gebruikt kan worden en de Zeekr HASS integratie helemaal werkt (er zijn experimentele integraties, zoek maar op Github naar Zeekr Home Assistant), kun je via een rest-command ABRP updaten waardoor je SoC en dergelijke beschikbaar komt in ABRP.
Denk hierbij aan een dergelijk commando wat je aan je configuration.yaml file kunt toevoegen:
Daarna heb je alleen een automation nodig die dit triggert als bv. de SoC veranderd (of één van de andere sensors). Je kunt je API key opvragen bij Iterno (contact@iternio.com) en in de app zelf (of op de website) kun je voor een voertuig een API token aanmaken. Deze moet je in de desbetreffende input_text velden (abrp_api_key en abrp_api_token) plaatsen die je kunt aanmaken in Settngs > Devices > Helpers.
Daarmee kun je, ondanks dat Carplay en Android Auto nog geen SoC informatie doorkrijgen, toch gebruiken van ABRP met de huidige SoC inforamtie... Weer een extra navigatie tool... (voor Google weet ik niet of er een dergelijke API is - weet iemand anders dat toevallig?).
Dit gebruikte ik in de Volvo XC40 (die wel een gedocumenteerde API heeft) ook en werkte feilloos 👍
Denk hierbij aan een dergelijk commando wat je aan je configuration.yaml file kunt toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| rest_command:
abrp:
url: >-
http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key={{ states('input_text.abrp_api_key') }}&token={{ states('input_text.abrp_api_token') }}&tlm={
"utc":{{ utcnow().strftime('%s') }},
"soc":{{ states('sensor.zeekr_XXXX_battery_level') }},
"is_charging":{{ 1 if is_state('binary_sensor.zeekr_XXXX_charging_status', 'on') else 0 }},
"est_battery_range":{{ states('sensor.zeekr_XXXX_range') }},
"odometer":{{ states('sensor.zeekr_XXXX_odometer') }},
"lat":{{ state_attr('device_tracker.zeekr_XXXX_location', 'latitude') | default('null') }},
"lon":{{ state_attr('device_tracker.zeekr_XXXX_location', 'longitude') | default('null') }},
"power":{{ states('sensor.zeekr_XXXX_charge_power') }},
"voltage":{{ states('sensor.zeekr_XXXX_charge_voltage') }},
"current":{{ states('sensor.zeekr_XXXX_charge_current') }},
"cabin_temp":{{ states('sensor.zeekr_XXXX_interior_temperature') }},
"tire_pressure_fl":{{ states('sensor.zeekr_XXXX_tire_pressure_driver') }},
"tire_pressure_fr":{{ states('sensor.zeekr_XXXX_tire_pressure_passenger') }},
"tire_pressure_rl":{{ states('sensor.zeekr_XXXX_tire_pressure_driverrear') }},
"tire_pressure_rr":{{ states('sensor.zeekr_XXXX_tire_pressure_passengerrear') }},
"car_model":"zeekr:7x:25:94:rwd"
}
method: POST
headers:
content_type: "charset=utf-8; application/x-www-form-urlencoded" |
Daarna heb je alleen een automation nodig die dit triggert als bv. de SoC veranderd (of één van de andere sensors). Je kunt je API key opvragen bij Iterno (contact@iternio.com) en in de app zelf (of op de website) kun je voor een voertuig een API token aanmaken. Deze moet je in de desbetreffende input_text velden (abrp_api_key en abrp_api_token) plaatsen die je kunt aanmaken in Settngs > Devices > Helpers.
Daarmee kun je, ondanks dat Carplay en Android Auto nog geen SoC informatie doorkrijgen, toch gebruiken van ABRP met de huidige SoC inforamtie... Weer een extra navigatie tool... (voor Google weet ik niet of er een dergelijke API is - weet iemand anders dat toevallig?).
Dit gebruikte ik in de Volvo XC40 (die wel een gedocumenteerde API heeft) ook en werkte feilloos 👍
Zeekr 7x LR | HASS | Zwave | Python | Javascript
Ik was al een klein beetje aan het wachten op jou reactie in de app 😉, alleen comment posten daar duurt 7 werkdagen voordat het zichtbaar is.Ian_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:36:
@ubzY3.eMBstiLL
Zag je ticket over PnC maar dat is een hardwarematige aanpassing aan de auto.
Autocharge wordt ook ondersteund en kan je ook indien de CPO het ondersteund (Fastned, Allego) automatisch starten.
Het is niet alleen een contract met Hubject afsluiten.
Nog even terug, Autocharge gebruikt het MAC adres van de auto en is CPO specifiek. Dat werkt, maar is niet gestandaardiseerd en niet echt veilig of overdraagbaar tussen netwerken.
Wat ik bedoel is echte Plug & Charge: certificaat gebaseerde authenticatie waarbij de auto zichzelf cryptografisch identificeert en betaling via het OEM contract loopt (vaak via Hubject, maar niet verplicht).
Zover ik lees vereist dit geen nieuwe hardware in de auto want CCS ondersteunt ISO 15118 al. Het gaat dan vooral om software, certificaten en backend integratie, het verschil zit in de PKI laag en software.
Ik wil ISO 15118 Plug & Charge graag toegevoegd zien naast Autocharge. Ik zag dat dit een maand geleden al is besproken (+ reply van jou), maar ik wilde het toch opnieuw aankaarten, met de gedachten dat als er voldoende vraag naar is zsm geimplementeerd kan worden
Als dit technisch mogelijk is, zou het super zijn als dit snel wordt toegevoegd zodat Zeekr kan mee blijven doen met de rest van de markt als het een standaard word.
Zeekr 7x | Men and women alike. What we do, we do for the benefit of all.
Jup, ben zelf wat dB metingen aan het doen, zie vooral 73dB online staan. Eens kijken in hoeverre dit waar is en of de auto actief meedoet om het geluid te drukken. (Cabin Noise Reduction)Ian_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 06:51:
[...]
Benieuwd naar het geluid gezien uit veel testen het meer is dan geadverteerd wordt.
Ik pak 3 metingen op 80, 100 & 130km/u + buiten temps en tijdstip.
Ik had dit alleen al eerder (moeten/) kunnen doen met de zomerbanden. 😑 Nu dus ff afwachten, TBC.
Zeekr 7x | Men and women alike. What we do, we do for the benefit of all.