Het grote Zeekr 7x topic

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste
Acties:

• Elayais
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:08

Elayais

Die ene daar

supersound schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:20:

Wat ik heb begrepen:
De LFP kun je in principe (ont)laden van 0 tot 100 procent.
Voor de NMC batterij is het beter tussen de 20 en 80 procent te houden voor de levensduur. Dus maar 60% van het bereik.
In principe kun je NMC natuurlijk gewoon van 0 tot 100 (ont)laden wanneer nodig, alleen wanneer niet nodig is het beter om het niet te doen. Maar Zeekr geeft bijvoorbeeld ook aan dat het goed is om eens in de zoveel tijd (3 maanden dacht ik, maar kan ook nu iets door elkaar halen) de batterij tot 100 te laden zolang deze daarna ook vrij snel weer onder de 80% brengt.

Van wat ik begrepen heb is het bij NMC ook vooral zo dat het niet goed is om een batterij voor langere tijd op 100% of 2% te hebben, maar mocht je nou elke dag 400km rijden zou het ook prima moeten zijn om elk dag tot 100% te laden.

Bij de P2 lag het advies om tot 90% te laden, en ik weet van P2's die 5 jaar oud zijn en 200k+ hebben gereden dat de batterij gezondheid nog steeds op 96% lag, dus de degradatie valt best mee.

• menno76
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:23
Elayais schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:39:
[...]

20" kan normaal niet eens op de core, maar bij de LR kosten die 900,- en metallic lak kost 1300,-. Dus samen krijg je 2200,- aan opties + het verschil tussen core (52990) en business edition (49990) is dus samen 5200,- goedkoper.
Aah zo hebben ze dat gerekend, bedankt! best goede deal net geen 50K voor deze editie helaas is echter de range in de praktijk (325km in de zomer gok ik) te weinig voor mij
Elayais schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:50:
[...]

In principe kun je NMC natuurlijk gewoon van 0 tot 100 (ont)laden wanneer nodig, alleen wanneer niet nodig is het beter om het niet te doen. Maar Zeekr geeft bijvoorbeeld ook aan dat het goed is om eens in de zoveel tijd (3 maanden dacht ik, maar kan ook nu iets door elkaar halen) de batterij tot 100 te laden zolang deze daarna ook vrij snel weer onder de 80% brengt.

Van wat ik begrepen heb is het bij NMC ook vooral zo dat het niet goed is om een batterij voor langere tijd op 100% of 2% te hebben, maar mocht je nou elke dag 400km rijden zou het ook prima moeten zijn om elk dag tot 100% te laden.

Bij de P2 lag het advies om tot 90% te laden, en ik weet van P2's die 5 jaar oud zijn en 200k+ hebben gereden dat de batterij gezondheid nog steeds op 96% lag, dus de degradatie valt best mee.
Is het niet zo dat 90% van de 7x leaseautos zijn en "eigenaren deze na 4 max 5 jaar" weer inleveren? gemiddeld gezien houden die zich denk ik niet aan acculaadvoorschriften en laden gewoon continue vol om max range te bereiken zeker als ze 40000 km per jaar rijden. Net zo als leaserijders ook niet vroeger bij ideale toerental doorschakelde om de motor en versnellingsbak te besparen.

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:33
Gisteren heb ik een proefrit gemaakt met de 7x. Het interieur was echt geweldig, enorm veel ruimte voorin en achterin, maar de bagageruimte leek wat klein.

De auto heeft waanzinnig veel vermogen, maar de rijeigenschappen bevielen me niet. Misschien lag het aan de luchtvering, maar je voelde dat de wielen en het chassis stevig op de weg lagen en de stuurbewegingen volgden, terwijl de carrosserie een beetje zweefde en met enige vertraging reageerde.

De gebruikersinterface van het tabletscherm is naar mijn mening een ramp, zoveel vensters die elkaar overlappen waardoor het moeilijk is om je te concentreren en te begrijpen waar je op moet klikken.

Ik ben van plan om nog een paar auto's te testen, maar ik denk niet dat de 7x is wat ik zoek.

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:33
Elayais schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:50:
Puur chemisch gezien, elke keer dat je naar 100% een NMC laadt, zet je heel veel stress op de structuur van het materiaal, omdat er geen lithium meer is. Bij LFP is dit geen probleem, omdat de chemische structuur is ondersteunend door de PO4 groepen.

De verkoper van Zeekr zei dat bij de 800V architectuur dit is geen probleem, en ik kan zien dat bij 800V ipv 400V je kan met minder stroom laden (dus minder warmte), maar de structurele problemen met NMC blijven.

Dus ja, zeker niet om 90% laden en dan de auto daar laten, maar zeker ook geen probleem om tot 100% laden en dan direct deze lading gebruiken.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:14
menno76 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:23:
[...]

Aah zo hebben ze dat gerekend, bedankt! best goede deal net geen 50K voor deze editie helaas is echter de range in de praktijk (325km in de zomer gok ik) te weinig voor mij
[...]
Ik denk dat je in de zomer mag uitgaan van 18kWh per 100km.
75/18= 410km ongeveer
In de strenge winter (onder de 5 graden) mag je wel uitgaan van 325-350km

Tenzij je max verstappen wilt spelen, denk ik niet dat je onder de 300km komen in de winter.

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:25
Ian_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:11:
[...]

Kleine kans volgens mij, maar nooit geschoten is altijd mis! De voorkeur komt vanuit de leasemaatschappij maar uiteindelijk heeft de werkplaats ook een voorkeur.

Wat ik nu hoor, zijn de voorkeursmerken bij de dealers het volgende:
- Euromaster = Michelin
- Kwikfit = Michelin / Goodyear
- Profile = Hankook / Goodyear
Ik ben alleen merken gebonden - Goodyear en Micheling en Hankook mogen. Type maakt ze niet uit.
Kwikfit gaf aan alleen op kenteken een afspraak te willen maken maar ze hebben tijd voor me.
Enige wat ik dus moet weten zijn de 7 cijfers van elke band voor de 21"Priv banden. Heeft iemand die toevallig ? (Zijn alle 4 de banden hetzelfde? Bij mn P8 ligt achter bredere band)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Elayais

Elayais

Die ene daar

4v4t4r schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:49:
[...]

Ik ben alleen merken gebonden - Goodyear en Micheling en Hankook mogen. Type maakt ze niet uit.
Kwikfit gaf aan alleen op kenteken een afspraak te willen maken maar ze hebben tijd voor me.
Enige wat ik dus moet weten zijn de 7 cijfers van elke band voor de 21"Priv banden. Heeft iemand die toevallig ? (Zijn alle 4 de banden hetzelfde? Bij mn P8 ligt achter bredere band)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uvG9Lil7T8JJeRFnCNVtBlC0Ko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RXc3lCIlMSbNjqsP77P5nNP6.avif?f=fotoalbum_large

(Heb ik wel via @Ian_ , dus credits waar credits horen)

• Elayais

Elayais

Die ene daar

Is het niet zo dat 90% van de 7x leaseautos zijn en "eigenaren deze na 4 max 5 jaar" weer inleveren? gemiddeld gezien houden die zich denk ik niet aan acculaadvoorschriften en laden gewoon continue vol om max range te bereiken zeker als ze 40000 km per jaar rijden. Net zo als leaserijders ook niet vroeger bij ideale toerental doorschakelde om de motor en versnellingsbak te besparen.
Voor mij is het een lease, maar ik hou mij wel aan de voorschriften. Ik laad hem nu tot 80% en alleen wanneer nodig tot 100%, los van de aanbeveling van Zeekr om dat één x in de zoveel tijd sowieso even te doen.

Maar ja, vanuit de P2 fora weet ik ook dat er genoeg eigenaren waren die gewoon altijd tot 100% laadde. En natuurlijk is het voor mij een voordeel dat ik al weet dat ik deze auto over 10 jaar niet meer rij, dus ik hoef me verder niet z'n zorgen te maken over de batterij.

Tegelijkertijd alles wat ik voorbij heb zien komen aan battery health checks van allerlei electrische autos na 5+ jaar en 200k+ km is eigenlijk harstikke goed.

• Ian_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11:51
Hi allemaal,

Misschien kan iedereen het gepinde bericht en mijn reactie upvoten en ook onder reageren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g96RaxcO-RlOaAPkVtQZBfui7VE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bb9WTthvivwyH9dDdiMiz0O3.jpg?f=fotoalbum_large

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:17
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die hun auto zo behandelen, maar het beeld dat iedere leaserijder z'n auto in 4/5 jaar volledig aftrapt vind ik wat overtrokken. Ik rijd zelf ook al jarenlang zakelijk lease en behandel mijn auto niet anders dan wanneer het mijn eigen bezit zou zijn. Ik laad hem altijd tot 70% omdat dat meer dan genoeg is voor mijn dagelijkse rit. En wanneer het een keer nodig is voor een lange reis dan wel eens tot 90 of 100%, maar dat is dan altijd in de nacht voor vertrek. Nooit getest maar ik neem aan dat de degradatie van de accu alles meevalt en een volgende eigenaar hier nog een prima auto aan heeft.

• Roy.S
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:29
Ik heb sinds 2 dagen dat de HUD uitvalt of overdag in de avondstand staat en zo nu en dan dag stand voor een seconde of 10 en weer terug nauwelijks zichtbaar. Ik heb al eens herstart, maar vooralsnog blijft het issue. Meer mensen last van of eventueel een oplossing? Denk dat ik maar een supportmelding ervan maak. Niet iets waar ik direct voor naar de garage ga, maar moet natuurlijk wel opgelost worden. Als je eraan gewend bent om de HUD aan te hebben staan is het toch wel handig en mis je het als het er niet meer is. Net zoals met een vrouw denk ik :)

• Fatburner
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:58
Hebben meer mensen er last van dat de "auto brightness" van zowel het bestuurders- als middendisplay veel te donker blijven? Zelfs bij (voor dit seizoen) redelijk wat licht blijven de schermen erg donker. Ik ben nu regelmatig handmatig die brightness aan het aanpassen maar dat is ook niet ideaal.

• tbee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:42
malmostoso schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:39:
Gisteren heb ik een proefrit gemaakt met de 7x. Het interieur was echt geweldig, enorm veel ruimte voorin en achterin, maar de bagageruimte leek wat klein.

De auto heeft waanzinnig veel vermogen, maar de rijeigenschappen bevielen me niet. Misschien lag het aan de luchtvering, maar je voelde dat de wielen en het chassis stevig op de weg lagen en de stuurbewegingen volgden, terwijl de carrosserie een beetje zweefde en met enige vertraging reageerde.

De gebruikersinterface van het tabletscherm is naar mijn mening een ramp, zoveel vensters die elkaar overlappen waardoor het moeilijk is om je te concentreren en te begrijpen waar je op moet klikken.

Ik ben van plan om nog een paar auto's te testen, maar ik denk niet dat de 7x is wat ik zoek.
Heb je gekeken in welke stand de vering stond? Ik had tijdens mijn proefrit eerst comfort mode aan en dat deinde mij ook te veel.

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:29
Ik lease al 5 jaar een P8 en heb hem altijd tot 90% geladen. Verder behandel ik de auto alsof die van mezelf is en verzorg die ook zo. Als er ook maar iets mis is dan gaat de auto direct naar de dealer. Ik denk dat de gemiddelde particulier zijn auto niet direct laat repareren, vervangende namaak onderdelen gebruikt of de auto door de beunhaas om de hoek laat repareren om kosten uit te sparen.

• sjakie02
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:32
St3ve-0 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:28:
[...]

Ik lease al 5 jaar een P8 en heb hem altijd tot 90% geladen. Verder behandel ik de auto alsof die van mezelf is en verzorg die ook zo. Als er ook maar iets mis is dan gaat de auto direct naar de dealer. Ik denk dat de gemiddelde particulier zijn auto niet direct laat repareren, vervangende namaak onderdelen gebruikt of de auto door de beunhaas om de hoek laat repareren om kosten uit te sparen.
Ik lease de auto privé. Aanstaande maandag komt de 7X. Die zal ik ook behandelen alsof het mijn eigen auto is. Ik zie geen enkele reden om dat niet te doen. Ik heb zojuist mijn Skoda ingeleverd en in 5 jaar slechts 1 kleine schade aan de velg waar ik nog 50 euro voor moest betalen.

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:44
Zijn hier mensen met de core die iets zinnigs kunne zeggen over de range bij winter in nl ?
Me de huidige business komt de 7x eindelijk in 'bereik' (ha ha). Maar wat blijft er over van de 480 wltp ? 300/350 ?

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:25
Rmaxx schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:55:
Zijn hier mensen met de core die iets zinnigs kunne zeggen over de range bij winter in nl ?
Me de huidige business komt de 7x eindelijk in 'bereik' (ha ha). Maar wat blijft er over van de 480 wltp ? 300/350 ?
Gezien de laadsnelheid zou ik me hier niet meer zo op blindstaren :) Die ene keer dat je moet snelladen ben je na 5 mins weer vol genoeg om naar huis te kunnen ! en voor vakantie vind ik het persoonlijk ook verwaarloosbaar ( Kom nu uit een Volvo XC40 P8 die ik liefkozend baksteen noem)

Daarnaast hangt het af van : Winter/zomer banden, rijgedrag (hoe zwaar is je rechtervoet) verwarm je de ato voor terwijl hij aan de lader hangt voordat je weggaat, rij je vooral stad of snelweg.. etc etc !

[ Voor 14% gewijzigd door 4v4t4r op 17-12-2025 11:59 ]

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:44
4v4t4r schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:58:
[...]

Gezien de laadsnelheid zou ik me hier niet meer zo op blindstaren :) Die ene keer dat je moet snelladen ben je na 5 mins weer vol genoeg om naar huis te kunnen ! en voor vakantie vind ik het persoonlijk ook verwaarloosbaar ( Kom nu uit een Volvo XC40 P8 die ik liefkozend baksteen noem)

Daarnaast hangt het af van : Winter/zomer banden, rijgedrag (hoe zwaar is je rechtervoet) verwarm je de ato voor terwijl hij aan de lader hangt voordat je weggaat, rij je vooral stad of snelweg.. etc etc !
ja die insteek heb ik ook, voor w/w is het ruim voldoende, kan thuis en op het werk laden, en voor langere routes laden op locatie of desnoods een keer onderweg is prima. Alleen zou een route van 1,5 uur heen en terug ,zeg max 300 km in 1x wel ideaal zijn als dat lukt.. Met name bij routes waar niet veel oplaadpunten zijn (dl/be)
Pagina: 1 ... 78 79 Laatste