Het grote Zeekr 7x topic

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste
Acties:

• PolestarB
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:44
Trillingen / onrustig onderstel Zeekr 7x Privilege

Ik heb sinds ik de auto heb opgehaald (nov '25) last van trillingen in de auto, ook na de bandenwissel (zomer/winter/zomer) en is ook aanwezig bij hogere snelheid. Ga de auto nu aanbieden bij Zeekr. Dit moet echt worden opgelost!

Hebben meerdere berijders dit probleem? Is het opgelost en wat was de oorzaak.

Alvast bedankt!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:46
PolestarB schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:14:

Ik heb sinds ik de auto heb opgehaald (nov '25) last van trillingen in de auto, ook na de bandenwissel (zomer/winter/zomer) en is ook aanwezig bij hogere snelheid. Ga de auto nu aanbieden bij Zeekr. Dit moet echt worden opgelost!

Alvast bedankt!
Ik heb t ook en dacht aan slecht uitbalanceren of hoogteslag oid. Volgende week dan ook een afspraak in Zeist om het te laten checken.

Hopelijk heeft het te doen met de banden.

[ Voor 5% gewijzigd door Medico op 09-04-2026 19:03 ]

• bullseye1977
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:43
lijkt of ik altijd achteraan sta met de update. nog niet beschikbaar in mijn app.

• Ian_
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
bullseye1977 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:33:
lijkt of ik altijd achteraan sta met de update. nog niet beschikbaar in mijn app.
Same here

• tbee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:46
Net een stuk autosnelweg gereden en die LCC-paniek situaties echt opgezocht; kort(er) na een auto weer naar rechts, pas laat naar links, ook in het donker en met regen, maar 0 paniek en peeuw momenten. Die 2.1.2 lijkt wel heel ok (want dat was mijn grootste ergernis). Ik rij zonder automatic lane change.

• ubzY3.eMBstiLL
  • Registratie: April 2025
  • Niet online
bullseye1977 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:33:
Updates worden gefaseerd in batches uitgerold. Denk aan iets als ~100 auto’s per dag.
Heb je na een 1/2 weken nog niks binnen, dan even HtH bellen.

Er is geen manier om “sneller aan de beurt” te komen.
Bij de vorige update waren er mensen die na 1–2 maanden nog niks hadden, maar uiteindelijk wel direct de nieuwste versie kregen (dus een versie oversloegen).
Dat betekent niet dat je wordt overgeslagen, vaak wordt het gewoon gecombineerd en krijg je alles in één keer uitgerold afhankelijk wat ze dan updaten.

Zeekr 7X Core | Men and women alike. What we do, we do for the benefit of all.

• ubzY3.eMBstiLL
  • Registratie: April 2025
  • Niet online
@Ian_ Laatst weer even naar Groen Goud Biervliet gereden om te laden bij ~14°C.
Ik begin het idee te krijgen dat dit geen echte 400+ kW lader is. Lijkt alsof ze hun claims wat hebben bijgesteld, want ik zie nu overal ineens disclaimers staan.

Google geeft max 350kW aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ltptu42pJyS0A2fSlNys4OtTiVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iroYOSLjMWXr83pxzcjEUWsE.png?f=fotoalbum_large
Zelfde geldt ook voor Fastned
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrovrHrWclOzkCoK6LlbmFXg0_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1r0I7z05KSSRCaSmkgoD6H0u.png?f=fotoalbum_large

Aangekomen met ~2% SOC, startte de sessie direct rond de 290 kW (±675 V / ~430 A), dus dat zat meteen goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzX7_Mfssx3Pw9a2CrSMHfjXV2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9l17rpXwOGiMtjuMI7jgPda4.png?f=fotoalbum_large

Wat opviel was Max current bleef op 500 A staan (dus geen beperking vanuit de paal qua ampère)
In het begin zat ik stabiel rond de 280–300 kW
Rond ~50–60% begint hij duidelijk af te bouwen
Richting 90–100% zakt hij flink terug (logisch), tot ~60 kW bij 99%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRuIiXG-nBLrYuSEk7J_aT8miSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ai2QTmMywL7iIAiJxROg4cXY.png?f=fotoalbum_large
In totaal ~77 kWh geladen in ~20 min. Gemiddelde kwam uit rond 60 kW, maar dat wordt natuurlijk gedrukt door het laatste stuk (80–100%).

Belangrijk detail: in de app zie je ook “Limited by vehicle”, dus de beperking zat hier niet in de paal maar in de auto (BMS/thermals/laadcurve).
Mijn vermoeden dat de auto limiteert zelf (temperatuur / laadcurve).
Of iemand vóór mij heeft de paal zwaar belast, maar gezien de 500 A beschikbaar lijkt dat minder waarschijnlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6pLLtu6dGmSm2SV1pL9IEBtkCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PT0uCDVgAXM9mV1IwQJTOFrE.png?f=fotoalbum_large

Al met al gewoon een nette sessie — vooral die eerste 10–15 minuten waar hij rond de 300 kW blijft hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-gxM1o27qgKxVcePlw9fLXk3sI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mBg01RnReSPVIT9lahX3XOL8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ubzY3.eMBstiLL op 10-04-2026 00:48 ]

Zeekr 7X Core | Men and women alike. What we do, we do for the benefit of all.

• Ian_
  • Nu online
ubzY3.eMBstiLL schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:38:
@Ian_ Laatst weer even naar Groen Goud Biervliet gereden om te laden bij ~14°C.
Ik begin het idee te krijgen dat dit geen echte 400+ kW lader is. Lijkt alsof ze hun claims wat hebben bijgesteld, want ik zie nu overal ineens disclaimers staan.

Google geeft max 350kW aan
[Afbeelding]
Zelfde geldt ook voor Fastned
[Afbeelding]

Aangekomen met ~2% SOC, startte de sessie direct rond de 290 kW (±675 V / ~430 A), dus dat zat meteen goed.
[Afbeelding]

Wat opviel was Max current bleef op 500 A staan (dus geen beperking vanuit de paal qua ampère)
In het begin zat ik stabiel rond de 280–300 kW
Rond ~50–60% begint hij duidelijk af te bouwen
Richting 90–100% zakt hij flink terug (logisch), tot ~60 kW bij 99%.
[Afbeelding]
In totaal ~77 kWh geladen in ~20 min. Gemiddelde kwam uit rond 60 kW, maar dat wordt natuurlijk gedrukt door het laatste stuk (80–100%).

Belangrijk detail: in de app zie je ook “Limited by vehicle”, dus de beperking zat hier niet in de paal maar in de auto (BMS/thermals/laadcurve).
Mijn vermoeden dat de auto limiteert zelf (temperatuur / laadcurve).
Of iemand vóór mij heeft de paal zwaar belast, maar gezien de 500 A beschikbaar lijkt dat minder waarschijnlijk.
[Afbeelding]

Al met al gewoon een nette sessie — vooral die eerste 10–15 minuten waar hij rond de 300 kW blijft hangen.
[Afbeelding]
De Autel DC Maxicharger’s kunnen echt +400 kW laden. De kabels die ze gebruiken, die wordt door iedereen gebruikt (500 A continuous en 600 A boost @40C). Ik denk dat de netaansluiting te duur werd.

Wat je hier ziet is Zeekr zijn keuze om AC voorrang te geven op DC. Iets in de firmware is veranderd waardoor DC laden ‘nog’ minder goed werkt.

Pre-heating warmt maar op tot 20C ipv 25C. Als jij met 14C naar een lader werkt en de batterij onder de 20% warmt niet meer op, dan is je batterij afgekoeld als je daar bent.

Ik heb het al eerder gezegd maar “Solar Radiation” meegenomen kan je in Nederland 4/12 maanden snelladen maximaal en verder heb je pech.

Ter vergelijking, sinds de update 2.1.1 is de preheating bij Zeekr 0,1 kW (vermogen). Tesla zit op de 4,0 kW (FACTOR x40).

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

ubzY3.eMBstiLL schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:38:
[Afbeelding]
Ik kom op een gemiddelde uit van 232kW, die 60kW in je screenshot is zo te zien het huidige laadvermogen en niet het gemiddelde.

[ Voor 9% gewijzigd door SpongeRob op 10-04-2026 08:41 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ian_ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:41:
[...]

De Autel DC Maxicharger’s kunnen echt +400 kW laden. De kabels die ze gebruiken, die wordt door iedereen gebruikt (500 A continuous en 600 A boost @40C). Ik denk dat de netaansluiting te duur werd.

Wat je hier ziet is Zeekr zijn keuze om AC voorrang te geven op DC. Iets in de firmware is veranderd waardoor DC laden ‘nog’ minder goed werkt.

Pre-heating warmt maar op tot 20C ipv 25C. Als jij met 14C naar een lader werkt en de batterij onder de 20% warmt niet meer op, dan is je batterij afgekoeld als je daar bent.

Ik heb het al eerder gezegd maar “Solar Radiation” meegenomen kan je in Nederland 4/12 maanden snelladen maximaal en verder heb je pech.

Ter vergelijking, sinds de update 2.1.1 is de preheating bij Zeekr 0,1 kW (vermogen). Tesla zit op de 4,0 kW (FACTOR x40).
Waar zie je dit? Ritstatistieken?
Probeer het nu zelf even te te reproduceren.
Als dit zo is lijkt me dit een easy fix? Temp aanpassing naar 25 graden en vermogen omhoog naar preconditioning?

Lezen we mee Zeekr? 😁😁

Zeekr 7x Privilege AWD

• Ian_
  • Nu online
4v4t4r schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:23:
[...]

Waar zie je dit? Ritstatistieken?
Probeer het nu zelf even te te reproduceren.
Als dit zo is lijkt me dit een easy fix? Temp aanpassing naar 25 graden en vermogen omhoog naar preconditioning?

Lezen we mee Zeekr? 😁😁
Quote vanuit Zeekr zelf

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ian_ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:14:
[...]

Quote vanuit Zeekr zelf
ah ok - ja dan kan ik lastig checken zelf ! Maar zoals eerder gezegd, lijken me easy fixes ! (moeten ze het wel weten/doen)

Zeekr 7x Privilege AWD

• Ian_
  • Nu online
4v4t4r schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:32:
[...]

ah ok - ja dan kan ik lastig checken zelf ! Maar zoals eerder gezegd, lijken me easy fixes ! (moeten ze het wel weten/doen)
Je kan het zelf ook goed zien als je naar het totale verbruik van batterij kijkt en dan bij (battery conditioning).

• PolestarB
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:44
Medico schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:57:
[...]

Ik heb t ook en dacht aan slecht uitbalanceren of hoogteslag oid. Volgende week dan ook een afspraak in Zeist om het te laten checken.

Hopelijk heeft het te doen met de banden.
Ben heel benieuwd of ze het in Zeist voor je kunnen oplossen. Mijn afspraak staat voor eind april. Volgens mijn bandenboer zijn de banden en velgen bij mij niet het probleem.... Ik hoor graag of het volgende week is opgelost!

• vanderwolf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:17
Ik vraag mij af of het in de aandrijfassen kan zitten. Die krijgen met al dat vermogen nogal wat voor hun kiezen.. Wacht eerst de winter naar zomer bandenwissel af.

Ik merk ook dat er een soort van speling zit wanneer je zachtjes wat stroom geeft en iets verplaatst. Vraag mij af of dat geen onbalans geeft en of de speling (als dat het is) groter gaat worden.

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik vind toch wel dat de LCC een stuk beter is sinds 2.1.2. Veel minder paniek reacties in mijn ritje (30 km) na de update vanmorgen... ben benieuwd hoe ik het de komende dagen/weken ervaar.

Zeekr 7x LR | HASS | Zwave | Python | Javascript

• tbee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:46
nikagl schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:12:
Ik vind toch wel dat de LCC een stuk beter is sinds 2.1.2. Veel minder paniek reacties in mijn ritje (30 km) na de update vanmorgen... ben benieuwd hoe ik het de komende dagen/weken ervaar.
"minder", had je ze dan nog wel?

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:23
PolestarB schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:38:
[...]

Ben heel benieuwd of ze het in Zeist voor je kunnen oplossen. Mijn afspraak staat voor eind april. Volgens mijn bandenboer zijn de banden en velgen bij mij niet het probleem.... Ik hoor graag of het volgende week is opgelost!
Hier al diverse keren in Zeist geweest. Ze kunnen er verder niets meer aan doen en geven aan dat ik op een software update dien te wachten..

• Ian_
  • Nu online
Ik wacht nog rustig af tot ik ook de update binnen heb.

• nskr83
  • Laatst online: 17:17
Gezien het aantal verkochte voertuigen gaat de uitrol van upgrades veel te langzaam. Zodra de software beschikbaar is, zou deze binnen enkele dagen voor iedereen toegankelijk moeten zijn.

• bullseye1977
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:43
nskr83 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:23:
Gezien het aantal verkochte voertuigen gaat de uitrol van upgrades veel te langzaam. Zodra de software beschikbaar is, zou deze binnen enkele dagen voor iedereen toegankelijk moeten zijn.
inderdaad! Waneer je met smart wacht op de update (LCC die soms je stuur uit je handen trekt in paniek) en die wordt pas dagen of een week later aangeboden is toch wel traag te noemen.. Ach ja toch iets om over te zeuren als een echte Nederlander.....

• Nacho1978
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:58
PolestarB schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:14:

Alvast bedankt!
Ik heb het ook gehad aan 1 wiel. Oorzaak bij mij was waarschijnlijk te hard gas geven of remmen net na het monteren van nieuwe banden. Die zitten dan nog niet goed vast en draaien dan op de velg. De positie van de balansgewichtjes klopt dan niet meer en dan gaat je wiel trillen. Na de laatste wissel heb ik en dag heel rustig gereden en sindsdien geen last meer.

• nikagl
  • Nu online
tbee schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:46:
[...]

"minder", had je ze dan nog wel?
Nee, nog geen paniek-reaktie tijdens dit 30km woon-werk tripje... ik ga het na de vrijmibo en komend weekend verder proberen :)

• nskr83
  • Laatst online: 17:17
bullseye1977 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:43:
[...]

inderdaad! Waneer je met smart wacht op de update (LCC die soms je stuur uit je handen trekt in paniek) en die wordt pas dagen of een week later aangeboden is toch wel traag te noemen.. Ach ja toch iets om over te zeuren als een echte Nederlander.....
Ja ja.. ;)

Het gaat hier om de distributie van een reeds voorbereide software-update. In Nederland rijden ongeveer 1.000 Zeekr 7X-voertuigen. In principe zou zo’n uitrol – zeker bij een kleine update – binnen enkele uren afgerond kunnen zijn. Anyways.

• Ian_
  • Nu online
Dit is de brochure van de Zeekr 7GT die op hetzelfde platform draait. Benieuwd of dan met de release daarvan ook dezelfde firmware en functies naar de 7X komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ki06t-aJDfhzy15du_qa0VVIx94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2AVk5F0yYp9iE8GuuiHnwVLg.png?f=fotoalbum_large

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:21
nikagl schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:12:
Ik vind de LCC ook een stuk beter werken. Echter heb ik nog wel het probleem dat na uitschakeling na 10-15min het stuur erg zwaar aanvoelt en ik de hele tijd moet corrigeren om rechtdoor te rijden. Vergelijkbaar met het probleem wat hier al veel vaker is besproken... De fix is inderdaad om de instelling van trilling naar geluid (of uit) te zetten. Voor LCC lijkt hier nog geen oplossing voor te zijn, of zie ik dat verkeerd?

• nikagl
  • Nu online
Ja, herkenbaar. Het is echt veel beter maar ook het remmen en nog steeds soms niet logisch reageren op rijbanen (vooral in de file) is nog in mindere mate aanwezig

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste