Vandaag gebeld door de dealer. Over 2 weken is de wagen in de werkplaats en kort erna mogen we 'm komen ophalen.
Mijn Inster is in bestelling en ik krijg nu van de dealer door dat er wat wijzigingen zijn in de Evolve versie:
Ik had er eentje met een tech pakket aangevraagd (via leasemaatschappij). Ik ga nog even informeren hoe het hele plaatje eruit ziet. Ik ben wel blij dat er verwarmde stoelen bij komen. Er is niets gezegd over een warmtepomp, en ik neem aan dat V2L nog steeds mogelijk is via de externe laadpoort? Maar ik ga nog even extra informeren zodat het complete plaatje bekend is.- Stuurwiel afgewerkt in kunstleder, voorheen was dit kunststof.
- Verbeterde veiligheidssystemen
- De standaarduitrusting van de Evolve zal per MY27 worden uitgebreid met de verwarmde stoelen vóór en het verwarmd stuurwiel.
Komt te vervallen:
- Vehicle-to-Load (V2L) is vanaf nu alleen optioneel leverbaar.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Even contact opnemen via dit formulier. Wordt je snel geholpen is mijn ervaring. Tip, doe het in het Engels. Snelste reactietijd.Powersofts schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:42:
Ik heb een vreemd probleem met mijn inster. Heb deze auto sinds februari van de hyundai dealer overgenomen(ex demo auto). Auto is prima maar sinds ik deze auto heb en de deuren vergrendel met de remote heb ik telkens een melding in de myhyundai app
"deuren kunnen niet worden vergrendeld. controleer de status van uw voertuig.'
Echter, de deuren zijn echt wel op slot.
Er komt in het dashboard geen melding dat er een deur niet gesloten is.
heb al een soft reset gedaan van infolink, het kleine knopje 10sec ingedrukt houden -> geen oplossing.
profiel bluelink ontkoppelen en koppelen.
harde reset gedaan en alles opnieuw instellen -> allemaal niets geholpen.
Verder werkt alles goed in de hyundai app. heb de app al opnieuw geinstalleerd maar probleem blijft.
Bij voertuigstatus in de app blijft staan dat de deuren ontgrendeld zijn.
Wie heeft dit ook gehad en hoe is dit opgelost?
Contact formulier
ehhhh..HOI
Dit klinkt alsof ze beide (winter- en tech packs) direct integreren in de Evolve? Ben benieuwd wat dit gaat doen met de prijs, aangezien ik ze er los bij moest kopen.uFx schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:20:
Mijn Inster is in bestelling en ik krijg nu van de dealer door dat er wat wijzigingen zijn in de Evolve versie:
[...]
Ik had er eentje met een tech pakket aangevraagd (via leasemaatschappij). Ik ga nog even informeren hoe het hele plaatje eruit ziet. Ik ben wel blij dat er verwarmde stoelen bij komen. Er is niets gezegd over een warmtepomp, en ik neem aan dat V2L nog steeds mogelijk is via de externe laadpoort? Maar ik ga nog even extra informeren zodat het complete plaatje bekend is.
Mooi, komt er een eind aan het wachten.sentiao schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:26:
Vandaag gebeld door de dealer. Over 2 weken is de wagen in de werkplaats en kort erna mogen we 'm komen ophalen.
Zou je willen delen welke uitvoering en je eventuele wachttijd?
@uFx Dat is denk ik op zich goed nieuws, weet je toevallig wanneer de omstelling van modeljaar 26 naar 27 heeft plaats gevonden, c.q. plaatsvind?
Had zelf al eens gelezen dat het normaliter maart april, van het lopende jaar zou zijn, en anderen melden dat het na de zomer sluitings tijd van de fabriek was, vanwege vakantie in Korea:
Best wel beniewd naar, als het goed is mijn komende Cross nu ergens op een boot onderweg. Er staan voor de 12e en de 23e juni 2 aankomsten in Antwerpen gepland.
marzman95 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:03:
[...]
Dit klinkt alsof ze beide (winter- en tech packs) direct integreren in de Evolve? Ben benieuwd wat dit gaat doen met de prijs, aangezien ik ze er los bij moest kopen.
Ik heb nog even wat navraag gedaan bij de dealer. Wat ik eruit begreep is het volgende:dinandus schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:26:
[...]
@uFx Dat is denk ik op zich goed nieuws, weet je toevallig wanneer de omstelling van modeljaar 26 naar 27 heeft plaats gevonden, c.q. plaatsvind?
- Tech pakket blijft bestaan met verbeterde veiligheidssystemen (denk aan betere software/camera's), maar de V2L gaat eruit, voor zowel de binnenkant als de buitenkant
- V2L wordt een aanvullend pakket (prijs is rond de €700)
- De verwarmde voorstoelen zitten nu inbegrepen bij de Evolve
- Winterpakket blijft wel bestaan voor o.a. de warmtepomp (prijs voor mij onbekend)
- Aangepast stuurwiel (kunstleder, voorheen kunststof)
Ik baal eigenlijk wel van het vervallen van de V2L, dus de leasemaatschappij gaat even in discussie met de dealer
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Er staan inmiddels 2 nieuwe interactieve prijslijsten van de Inster modellen op de Hyundai site. 1x MJ 2026 en de MJ 2027. De Cross is zelfs minimaal goedkoper geworden per 1e juli `26. Verder zie ik dat je weer de externe V2L adapter erbij geleverd krijgt, normaliter moest je die aparte bijkopen, mocht je dit interresant vinden. Verder zie ik zo voor de Cross, mijn bestelde versie in begin oktober 2026 niet echt verschillen in de aflevering volgens de prijslijst. Maar ik houd toch maar even de vinger aan de pols, als de Cross uiteindelijk binnenkomt.
Trouwens raden jullie voor de Amazone Green Matt versie een Glass Coat behandeling aan, of is een Waxoyl behandeling voldoende?
Trouwens raden jullie voor de Amazone Green Matt versie een Glass Coat behandeling aan, of is een Waxoyl behandeling voldoende?
V2L is vooral lekker op vakantie of weekenden. Binnen vind ik prettiger dan via een externe adapter omdat ik dan een verlengsnoer door de auto kan laten liggen. Ik trek dat er wel uit de stroom met rijden (als ik er aan denk). Gebruik is vooral de waterkoker en soms een inductieplaatje en dit najaar misschien ook een keer een pizzaoventje. Ik kan me voorstellen dat het ook handig kan zijn om een fietsbatterij op te laden tijdens het rijden maar dat heb ik nog aan de hand gehad.
Wel in Denemarken een bouwmarkt bezocht voor wat passende stekkers met aarde. Met name voor een waterkoker is het wel fijn als de aardlek zn ding kan doen. Minpuntje vind ik wel dat het een crime is om de stekker er in te steken op het gevoel zonder zaklamp.
N.B. Als je op een camping stroom hebt zal dat over het algemeen voordeliger zijn dan de auto gebruiken ivm converseverliezen maar ik ben nogal een wildkampeerder.
Wel in Denemarken een bouwmarkt bezocht voor wat passende stekkers met aarde. Met name voor een waterkoker is het wel fijn als de aardlek zn ding kan doen. Minpuntje vind ik wel dat het een crime is om de stekker er in te steken op het gevoel zonder zaklamp.
N.B. Als je op een camping stroom hebt zal dat over het algemeen voordeliger zijn dan de auto gebruiken ivm converseverliezen maar ik ben nogal een wildkampeerder.
Even de directe link naar beide:dinandus schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:31:
Er staan inmiddels 2 nieuwe interactieve prijslijsten van de Inster modellen op de Hyundai site.
2026
2027
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Hoe weet je nu of je een 26 of 27 model gaat krijgen?
Als je er eentje samenstelt op de site is het igg nog steeds de 26 uitvoering (alleen bv winterpakket nog te kiezen, niet het comfort pakket op de Pulse)
Als je er eentje samenstelt op de site is het igg nog steeds de 26 uitvoering (alleen bv winterpakket nog te kiezen, niet het comfort pakket op de Pulse)
Wel mooi dat je nu ook stoel/stuur verwarming als optie kan krijgen op de E-motion, dat is eigenlijk het enige wat ik destijds miste.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Oh maar natuurlijk. Ik zal zodra de wagen er is ook nog een post maken met de nodige informatie voor in de tabel op pg1.dinandus schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:26:
[...]
Mooi, komt er een eind aan het wachten.
Zou je willen delen welke uitvoering en je eventuele wachttijd?
@uFx Dat is denk ik op zich goed nieuws, weet je toevallig wanneer de omstelling van modeljaar 26 naar 27 heeft plaats gevonden, c.q. plaatsvind?
Had zelf al eens gelezen dat het normaliter maart april, van het lopende jaar zou zijn, en anderen melden dat het na de zomer sluitings tijd van de fabriek was, vanwege vakantie in Korea:
Best wel beniewd naar, als het goed is mijn komende Cross nu ergens op een boot onderweg. Er staan voor de 12e en de 23e juni 2 aankomsten in Antwerpen gepland.
Wij hebben totaal niet lang hoeven wachten, alles naar verwachting; boven verwachting bijna. We hadden er Bijna een uit voorraad zelfs.
8 april 2026: Inster besteld bij een dealer in Eindhoven. Verwachtte levertijd is ons toen verteld te zijn: 2~3 maanden.
4 juni 2026: gebeld door dealer "de auto komt eraan", we weten het kenteken
17 juni 2026: de Inster is ingepland in de werkplaats
20 juni 2026: afgesproken ophaaldatum
Hyundai Inster - Evolve
met: Winter Pack, Tech Pack
Khaki groen
Extra spatlappen en bescherming
Extra set velgen met winterbanden (15").
Over de periode van een paar jaar kijken we dan welke maat velg (17" of 15") we fijner vinden rijden en stappen dan misschien over naar all seasons op die velg, of we blijven lekker wisselen.
Ik heb je een PB gestuurd, liever geen Glass Coat op een matte kleur ivm vlekken. Ik weet niet wat de ervaring van anderen is, maar die van Arundesh90 in dit forum waren niet goeddinandus schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:31:
Er staan inmiddels 2 nieuwe interactieve prijslijsten van de Inster modellen op de Hyundai site. 1x MJ 2026 en de MJ 2027. De Cross is zelfs minimaal goedkoper geworden per 1e juli `26. Verder zie ik dat je weer de externe V2L adapter erbij geleverd krijgt, normaliter moest je die aparte bijkopen, mocht je dit interresant vinden. Verder zie ik zo voor de Cross, mijn bestelde versie in begin oktober 2026 niet echt verschillen in de aflevering volgens de prijslijst. Maar ik houd toch maar even de vinger aan de pols, als de Cross uiteindelijk binnenkomt.
Trouwens raden jullie voor de Amazone Green Matt versie een Glass Coat behandeling aan, of is een Waxoyl behandeling voldoende?
Klopt, bij mij was er iets niet goed gegaan en ging de glass coating nooit 'dicht', waardoor er vlekken en etc gingen ontstaan. Dealer had uiteindelijk de hele glass coating weg moeten strippen en opnieuw moeten zetten, maar toch kan je wel zien dat het niet zo geweldig is gegaan. Heb nog een paar plekken op mijn auto die wit worden elke keer nadat het heeft geregend bijv.sv7088 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:12:
[...]
Ik heb je een PB gestuurd, liever geen Glass Coat op een matte kleur ivm vlekken. Ik weet niet wat de ervaring van anderen is, maar die van Arundesh90 in dit forum waren niet goed
Als je toch voor een glass coating gaat, dan kan ik je aanraden om de auto bij je dealer of ergens anders in een garage binnen te laten staan voor een paar dagen om het goed te laten hechten, want ik heb een enorm sterk vermoeden dat de dealer de glass coating beetje last-minute erop had gegooit ook al hadden ze de auto al een tijdje.
Zou eerlijk gezegd een glass coating ook niet bij een dealer laten doen.
Nou dat was verspilde moeite, de V2L heeft geen aarde of aardlek voorzieningen.Nanuk schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:36:
Wel in Denemarken een bouwmarkt bezocht voor wat passende stekkers met aarde. Met name voor een waterkoker is het wel fijn als de aardlek zn ding kan doen. Minpuntje vind ik wel dat het een crime is om de stekker er in te steken op het gevoel zonder zaklamp.
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Aarde niet inderdaad omdat het geheel geïsoleerd is van de aarde maar er zit wel degelijk een aardlek(achtig iets) in. Er zit echt wel een draadje verbonden aan die aardpen. Er wordt dus getest of er via een alternatieve weg stroom terug vloeit.rvdgaag schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:23:
[...]
Nou dat was verspilde moeite, de V2L heeft geen aarde of aardlek voorzieningen.
Nog niet geprobeerd maar mijn idee was juist om hem de hele nacht op Utility te laten staan zodat ik airco heb of op zijn minst ventilatie. Lijkt me wel prettig in zo'n kleine ruimte.Nanuk schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:36:
N.B. Als je op een camping stroom hebt zal dat over het algemeen voordeliger zijn dan de auto gebruiken ivm converseverliezen maar ik ben nogal een wildkampeerder.
Zojuist vilt besteld voor de verduistering. En ga een rol Ikea tekenpapier kopen voor de mallen voor deze verduistering.
https://www.insterforum.d...g-fuer-den-inster-praxis/
[ Voor 19% gewijzigd door DonJuape op 07-06-2026 10:46 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Het kan, ergens in het begin van dit topic heeft iemand de hele nacht op utility mode getest. Ik dacht met de kachel zachtjes aan. Zo uit mn hoofd koste dat 50% lading, in ieder geval zoveel dat ik er geen gebruik van ga maken. Ik heb al een knappe slaapzak en de ruimte is klein genoeg om het doenbaar te houden zonder kachel.DonJuape schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:36:
[...]
Nog niet geprobeerd maar mijn idee was juist om hem de hele nacht op Utility te laten staan zodat ik airco heb of op zijn minst ventilatie. Lijkt me wel prettig in zo'n kleine ruimte.
Zojuist vilt besteld voor de verduistering. En ga een rol Ikea tekenpapier kopen voor de mallen voor deze verduistering.
https://www.insterforum.d...g-fuer-den-inster-praxis/
Ventilatie in de nacht doe ik door een karabinier in het slot van de achterklep te stoppen, de auto denk dan dat ie op slot is. Door de klep zachtjes te sluiten houd je dan een paar cm ruimte. De wijdere versie doe ik met een kurkentrekker met een kurk er nog in.
Verduistering heb ik gemaakt van 2 x en €5,-- matje bij de Action. De zij ruiten klemmen zichzelf en de voorruit hangt achter de zonnekleppen. Wel gemaakt maar nog niet echt getest. Hoe ga jij ze bevestigen op de ruit? De achterruiten zijn getint, die verduister ik verder niet.
Lijkt mij wat aan de hoge kant; 20kWh voor een nacht een beetje airco. Goede tip van die karabinier. Volgens de link blijft het 4mm vilt vanzelf zitten, verder niks nodig.Nanuk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:00:
[...]
Het kan, ergens in het begin van dit topic heeft iemand de hele nacht op utility mode getest. Ik dacht met de kachel zachtjes aan. Zo uit mn hoofd koste dat 50% lading, in ieder geval zoveel dat ik er geen gebruik van ga maken. Ik heb al een knappe slaapzak en de ruimte is klein genoeg om het doenbaar te houden zonder kachel.
Ventilatie in de nacht doe ik door een karabinier in het slot van de achterklep te stoppen, de auto denk dan dat ie op slot is. Door de klep zachtjes te sluiten houd je dan een paar cm ruimte. De wijdere versie doe ik met een kurkentrekker met een kurk er nog in.
Verduistering heb ik gemaakt van 2 x en €5,-- matje bij de Action. De zij ruiten klemmen zichzelf en de voorruit hangt achter de zonnekleppen. Wel gemaakt maar nog niet echt getest. Hoe ga jij ze bevestigen op de ruit? De achterruiten zijn getint, die verduister ik verder niet.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik heb de link gevonden en het viel idd nog wel iets mee (16% ~ 8 KWh). Het relatief hoge verbruik is waarschijnlijk doordat een inverter nogal wat standby verlies heeft.DonJuape schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:07:
[...]
Lijkt mij wat aan de hoge kant; 20kWh voor een nacht een beetje airco. Goede tip van die karabinier. Volgens de link blijft het 4mm vilt vanzelf zitten, verder niks nodig.
Update, best wel hoge offerte voor de eerste beurt.Nanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:33:
Ik krijg net een offerte voor een 30.000 km beurt waarvan ik nogal schrik.
Klantopdracht
1e Onderhoudsbeurt / 30.000 km
Remvloeistof vervangen
Interieurfilter vervangen
Airco Well service 1
DATC(FATC) UPGRADE
ICCU UPGRADE
COOLANT HUB DRIVER MODULE REPLACEMENT
OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
Charging Check, DTC Check and ICCU Update
Verrichting Code Aantal Bedrag
1 - 1e Onderhoudsbeurt / 30.000 km 166,25
Testapparatuur
Auto wassen / Waspas
2 - Remvloeistof vervangen 198,26
Remvloeistof 1004 1,00
3 - Interieurfilter vervangen 63,65
INTERIEURFILTER 97133O6000 1,00
4 - Airco Well service 1 33,02
TUNAP996 1,00
5 - DATC(FATC) UPGRADE
6 - ICCU UPGRADE
7 - COOLANT HUB DRIVER MODULE REPLACEMENT
8 - OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
9 - Charging Check, DTC Check and ICCU Update
Diversen Bedrag
Kleinmateriaal 13,50
Totaal excl. btw 474,68 EUR
btw 21% 99,68 EUR
Totaal te betalen 574,36
Ik vind dit nog al een bedrag, heeft iemand anders er ervaring mee?
Vooral remvloeistof vervangen lijkt me a) rijkelijk vroeg na 1 jaar en b) het bedrag slaat nergens op natuurlijk. 15 Euro kosten vloeistof en als je het zelf doet is het een half uur werk.
Er een mailtje aan besteed met de mededeling dat ik alleen de basis beurt wilde en geen remvloeistof vervangen, geen gedoe met de airco en geen interieur filter. Geen antwoord gehad dus was het vanmorgen toch even spannend dat ik de auto afleverde. Gelukkig bleek mijn mail ontvangen en begrepen te zijn. Ik mocht vanmiddag 217 euro afrekenen inclusief testapparatuur en klein materiaal. Nog een vrijkaartje voor een wasstraat toe.
Het interieur filter had ik ze normaal gesproken wel gegund maar nu dus ff niet. Het koste me met uitzoeken in de gebruiksaanwijzing mee iets van tien minuten werk zonder gereedschap. Volgende keer twee minuten... Het filter koste bij Amazon 22 Euro.
Ik ben nog steeds een gelukkige Inster-rijder dus.
@Nanuk welk Amazon artikelnummer heb jij geïnstalleerd?
https://www.amazon.nl/dp/B0C324D8ZM?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_titlesv7088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:38:
@Nanuk welk Amazon artikelnummer heb jij geïnstalleerd?
Ik was ook hier in het topic getipt dus de credit is voor The Wandere in "Het grote Hyundai Inster topic"
[ Voor 9% gewijzigd door Nanuk op 10-06-2026 13:30 ]
Als je niet perse een aktief koolfilter wilt (volgens mij raken die toch na een tijdje verstopt), dan kan voor 4 euro klaar zijn:Nanuk schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:27:
[...]
https://www.amazon.nl/dp/B0C324D8ZM?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Ik was ook hier in het topic getipt dus de credit is voor The Wandere in "Het grote Hyundai Inster topic"
https://www.motointegrato...te/innenraumfilter-10104/
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Dan kan je ook gewoon de stofzuiger op het filter zetten, dan gaat ie nog wel een paar jaar mee. Actief kool raakt niet zozeer verstopt maar het actieve van de kool raakt op. Kool bindt geurstoffen en andere chemicaliën. Daarnaast vangt het filterpapier stof uit de lucht, dat stof kan je met een stofzuiger grotendeels weer verwijderen. Dat ik het filter verving heb ik besloten na elke langer vakantie toch maar even een stofzuiger over dat filter te halen, en dan na 30.000 km weer te vervangen.-tom-562 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:14:
[...]
Als je niet perse een aktief koolfilter wilt (volgens mij raken die toch na een tijdje verstopt), dan kan voor 4 euro klaar zijn:
https://www.motointegrato...te/innenraumfilter-10104/
Aangezien ik toch zo nu en dan een maand vanuit de auto leef vind ik het wel fijn dat geurtjes e.d. uit de lucht gefilterd worden. In ieder geval twee tientjes per jaar fijn genoeg.
Ja, ik bedoel dat het een non-aktief koolfilter wordtNanuk schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:31:
[...]
Dan kan je ook gewoon de stofzuiger op het filter zetten, dan gaat ie nog wel een paar jaar mee. Actief kool raakt niet zozeer verstopt maar het actieve van de kool raakt op. Kool bindt geurstoffen en andere chemicaliën. Daarnaast vangt het filterpapier stof uit de lucht, dat stof kan je met een stofzuiger grotendeels weer verwijderen. Dat ik het filter verving heb ik besloten na elke langer vakantie toch maar even een stofzuiger over dat filter te halen, en dan na 30.000 km weer te vervangen.
Aangezien ik toch zo nu en dan een maand vanuit de auto leef vind ik het wel fijn dat geurtjes e.d. uit de lucht gefilterd worden. In ieder geval twee tientjes per jaar fijn genoeg.
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Wat een geld zeg voor een 30.000km beurt.
Mn vorige taxi was een Kia E Soul 64kwh en die moest iedere 15.000km onderhoud... alleen ik rij al 6.000km per mnd.
Dat gelukkig nooit meer.
Ik heb nu een BMW iX1 64kwh en die hoeft 1 x per 2 jaar onderhoud (net als VW Audi skoda) ongeacht km stand.
Enkele weken geleden eerste onderhoudsbeurt op 113.000km.
Gewoon oplichterij 30.000km.
Ik weet niet wat de rekening was bij mij want die zie ik niet, maar ik vind t waanzin iedere 30k.
Remvloeistof vervangen WTF ik rem nooit want 1 pedal drive.
ICCU upgrade perfect want daar waren issues mee, filters na 30k....dat zijn bij mij 5 mnd rijden.
Die €217 is natuurlijk prima hoor, maar die 30.000km is natuurlijk helemaal niks.
Inster blijft een leuke auto om te zien hoor...ik glimlach altijd wanneer ik er eentje zie 😁
Mn vorige taxi was een Kia E Soul 64kwh en die moest iedere 15.000km onderhoud... alleen ik rij al 6.000km per mnd.
Dat gelukkig nooit meer.
Ik heb nu een BMW iX1 64kwh en die hoeft 1 x per 2 jaar onderhoud (net als VW Audi skoda) ongeacht km stand.
Enkele weken geleden eerste onderhoudsbeurt op 113.000km.
Gewoon oplichterij 30.000km.
Ik weet niet wat de rekening was bij mij want die zie ik niet, maar ik vind t waanzin iedere 30k.
Remvloeistof vervangen WTF ik rem nooit want 1 pedal drive.
ICCU upgrade perfect want daar waren issues mee, filters na 30k....dat zijn bij mij 5 mnd rijden.
Die €217 is natuurlijk prima hoor, maar die 30.000km is natuurlijk helemaal niks.
Inster blijft een leuke auto om te zien hoor...ik glimlach altijd wanneer ik er eentje zie 😁
1 pedal drive maakt in de EV's meestal ook gebruik van de frictieremmen.Ferry34 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 00:39:
Wat een geld zeg voor een 30.000km beurt.
Mn vorige taxi was een Kia E Soul 64kwh en die moest iedere 15.000km onderhoud... alleen ik rij al 6.000km per mnd.
Dat gelukkig nooit meer.
Ik heb nu een BMW iX1 64kwh en die hoeft 1 x per 2 jaar onderhoud (net als VW Audi skoda) ongeacht km stand.
Enkele weken geleden eerste onderhoudsbeurt op 113.000km.
Gewoon oplichterij 30.000km.
Ik weet niet wat de rekening was bij mij want die zie ik niet, maar ik vind t waanzin iedere 30k.
Remvloeistof vervangen WTF ik rem nooit want 1 pedal drive.
ICCU upgrade perfect want daar waren issues mee, filters na 30k....dat zijn bij mij 5 mnd rijden.
Die €217 is natuurlijk prima hoor, maar die 30.000km is natuurlijk helemaal niks.
Inster blijft een leuke auto om te zien hoor...ik glimlach altijd wanneer ik er eentje zie 😁
Daarnaast is remvloeistof hygroscopisch (het trek vocht aan) met alle problemen van dien. Daarom is het aan te bevelen om 1x per 2-3 jaar te verversen. Bij mijn eerste beurtje met de Inster (na iets meer dan 1 jaar) was verversen dus ook nog niet nodig.
Zelf denk ik ook dat veel Insters pas na 2 jaar hun eerste beurt krijgen omdat ze nog niet aan de kilometers zitten.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Is het niet zo dat in principe er een jaarlijkse service-controlebeurt zou zijn voorgeschreven, welke geen kosten kent?
En een twee jaarlijkse onderhouds beurt, met dan de 30.000 km?
En een twee jaarlijkse onderhouds beurt, met dan de 30.000 km?
Ik kreeg een verhaal dat de auto na een jaar moest terugkomen om de pechhulp te verlengen. Deze week langs geweest. De receptioniste zei "hebben ze dat echt gezegd? Onzin, ik kan hem zo voor u verlengen¨. Dus je hoeft niet langs te komen. Wel blij dat ik het gedaan heb want ze hebben 5 openstaande issues verholpen die bij de recalls stonden. (kostenloos)dinandus schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:26:
Is het niet zo dat in principe er een jaarlijkse service-controlebeurt zou zijn voorgeschreven, welke geen kosten kent?
En een twee jaarlijkse onderhouds beurt, met dan de 30.000 km?
Bij een kennis heb ik achter haar Inster Evolve Sky, een fietsdrager op de trekhaak geïnstalleerd. Het is voor 1 fiets en zij laat de fietsdrager permanent zitten. Probleem: bij achteruit rijden piept de Inster omdat hij de drager als een obstakel ziet. Behalve steeds uitzetten van die beveiliging, weet ik geen oplossing. Weet een van jullie dat?
@kdrkdr Bij aanschaf van mijn Inster Evolve Sky bij Herwers Doetinchem, kreeg ik zwart op wit, om de 2 jaar onderhoud en pechhulp gedurende die 2 jaar.
Grappig. Ik kreeg echt 1 jaar. Ook bij Herwers. Na telefoontje zeiden ze dat ik voor een beurt moest komen. Gelukkig wist de receptioniste wel hoe het zat en gaf gelijk 2 jaar.Garrelt schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:20:
@kdrkdr Bij aanschaf van mijn Inster Evolve Sky bij Herwers Doetinchem, kreeg ik zwart op wit, om de 2 jaar onderhoud en pechhulp gedurende die 2 jaar.
Bizar. Ik was blij met die 2 jaar want met de MG4 moest ik elk jaar, hele dag kwijt en een leen auto. Volgens Herwers kan ik op die beurt wachten. De Inster heb ik op 8 april opgehaald in Deventer, dus niet Doetinchem, sorry.
Ik denk dat de door u genoemde termijnen voor elke Inster gelden, ook voor de auto’s die vanaf januari ‘25 afgeleverd werden. Bij de onderhoudstermijn wordt wel een beperking qua kilometers gemaakt. Het is volgens mij 2 jaren of 30.000 km, net wat het eerste komt.Garrelt schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:20:
@kdrkdr Bij aanschaf van mijn Inster Evolve Sky bij Herwers Doetinchem, kreeg ik zwart op wit, om de 2 jaar onderhoud en pechhulp gedurende die 2 jaar.
Op de website van Hyundai vind je de voorwaarden, die gelden voor pechhulp. In artikel 2 gaat het over de dekkingsduur en in de tabel kun je zien dat voor de Inster 24 maanden geldt. De geldigheid van de pechhulp is dus gekoppeld aan de onderhoudsinterval van 2 jaar.Megat schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:12:
[...]
Ik denk dat de door u genoemde termijnen voor elke Inster gelden, ook voor de auto’s die vanaf januari ‘25 afgeleverd werden. Bij de onderhoudstermijn wordt wel een beperking qua kilometers gemaakt. Het is volgens mij 2 jaren of 30.000 km, net wat het eerste komt.
Wellicht 'onder gesneeuwd', dus nog een keer geprobeerd. Bij een kennis heb ik achter haar Inster Evolve Sky, een fietsdrager op de trekhaak geïnstalleerd. Die trekhaak is door de Hyundai dealer geïnstalleerd.
Het is voor 1 fiets en zij laat de fietsdrager permanent zitten. Probleem: bij achteruit rijden piept de Inster omdat hij de drager als een obstakel ziet. Behalve steeds uitzetten van die beveiliging, weet ik en die Hyundai dealer geen oplossing. De trekhaak mag bij de Inster alleen voor een fietsdrager gebruikt worden dus je zou verwachten dat de software de situatie herkend als de stekker wordt ingeplugd.
Heeft een van jullie een ervaring waarbij dit het geval is?
Het is voor 1 fiets en zij laat de fietsdrager permanent zitten. Probleem: bij achteruit rijden piept de Inster omdat hij de drager als een obstakel ziet. Behalve steeds uitzetten van die beveiliging, weet ik en die Hyundai dealer geen oplossing. De trekhaak mag bij de Inster alleen voor een fietsdrager gebruikt worden dus je zou verwachten dat de software de situatie herkend als de stekker wordt ingeplugd.
Heeft een van jullie een ervaring waarbij dit het geval is?
Met alleen de afneembare trekhaak op de Inster geen problemen door de blokkering bij achteruitrijden (kun je deblokkeren maar je moet dit telkens doen). Met de fietsdrager op de trekhaak gemonteerd wordt deze als obstakel gezien en treedt de beveiliging in werking.Garrelt schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:32:
Wellicht 'onder gesneeuwd', dus nog een keer geprobeerd. Bij een kennis heb ik achter haar Inster Evolve Sky, een fietsdrager op de trekhaak geïnstalleerd. Die trekhaak is door de Hyundai dealer geïnstalleerd.
Het is voor 1 fiets en zij laat de fietsdrager permanent zitten. Probleem: bij achteruit rijden piept de Inster omdat hij de drager als een obstakel ziet. Behalve steeds uitzetten van die beveiliging, weet ik en die Hyundai dealer geen oplossing. De trekhaak mag bij de Inster alleen voor een fietsdrager gebruikt worden dus je zou verwachten dat de software de situatie herkend als de stekker wordt ingeplugd.
Heeft een van jullie een ervaring waarbij dit het geval is?
Het lijkt me een geval van slechte software (zoals er wel meer onlogisch is in de software van deze auto). Zelfs mijn Skoda uit 2001 herkent de aanhanger. Je zou er eens een mailtje naar Hyundai aan kunnen wagen.Garrelt schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:32:
Wellicht 'onder gesneeuwd', dus nog een keer geprobeerd. Bij een kennis heb ik achter haar Inster Evolve Sky, een fietsdrager op de trekhaak geïnstalleerd. Die trekhaak is door de Hyundai dealer geïnstalleerd.
Het is voor 1 fiets en zij laat de fietsdrager permanent zitten. Probleem: bij achteruit rijden piept de Inster omdat hij de drager als een obstakel ziet. Behalve steeds uitzetten van die beveiliging, weet ik en die Hyundai dealer geen oplossing. De trekhaak mag bij de Inster alleen voor een fietsdrager gebruikt worden dus je zou verwachten dat de software de situatie herkend als de stekker wordt ingeplugd.
Heeft een van jullie een ervaring waarbij dit het geval is?
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
De VIN check in Duitsland is verdwenen en de UK versie werkt ook niet meer.
Deze in Maleisie doet het wel: vin-check
Deze in Maleisie doet het wel: vin-check
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Thanks! Jammer dat ze de tools verwijderen.rvdgaag schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:31:
De VIN check in Duitsland is verdwenen en de UK versie werkt ook niet meer.
Deze in Maleisie doet het wel: vin-check
Dan maar de dealer periodiek bellen en vragen naar een update..
Deze werkt ook: https://autoservice.hyundaiusa.com/campaignHomervdgaag schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:31:
De VIN check in Duitsland is verdwenen en de UK versie werkt ook niet meer.
Deze in Maleisie doet het wel: vin-check
Daar krijg ik geen service acties en op die andere de 60D066.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Bij de warme periode begin juni merkte ik dat bij mijn Inster Evolve Plus (met warmte pomp) de airconditioner het niet deed. Deze is afgelopen dagen gerepareerd: het blijkt dat de 3-way valve die de koelvloeistof reguleerd soms blijft hangen. Hierdoor kan koelvloeistof gaan lekken. In mijn geval was de koelvloeistof in een connector gelopen, waardoor het koel system helemaal niet meer werkte. De 3way valve en de connector zijn vervangen. Dit problem blijkt vaker voor te komen.
Bij het ophalen van de auto vandaag vertelde de dealer dat er binnenkort een terugroep actie zal worden gestart: Hyundai zal brieven versturen met de oproep om een afspraak met de dealer te maken om de 3-way valve te vervangen voor een verbeterd type. Ook zal de betreffende connector worden bekeken en zo mogelijk vervangen worden. Omdat de nieuwe verbeterde 3-way valve nog niet binnen was, hebben ze bij mij de kapotte valve door een zelfde type vervangen. Ik zal dus nog een keertje terug moeten om deze door de verbeterde versie te laten vervangen.
(Ik weet niet of deze terug roep actie alleen voor modellen met warmte pomp geldt).
Heeft een van jullie hier al van gehoord?
Bij het ophalen van de auto vandaag vertelde de dealer dat er binnenkort een terugroep actie zal worden gestart: Hyundai zal brieven versturen met de oproep om een afspraak met de dealer te maken om de 3-way valve te vervangen voor een verbeterd type. Ook zal de betreffende connector worden bekeken en zo mogelijk vervangen worden. Omdat de nieuwe verbeterde 3-way valve nog niet binnen was, hebben ze bij mij de kapotte valve door een zelfde type vervangen. Ik zal dus nog een keertje terug moeten om deze door de verbeterde versie te laten vervangen.
(Ik weet niet of deze terug roep actie alleen voor modellen met warmte pomp geldt).
Heeft een van jullie hier al van gehoord?
Ik denk dat je deze bedoelt: 61D127?
In Australië is daar schijnbaar al een officiële verplichte terug roep actie voor:
https://www.insterforum.de/thread/1530-neue-service-aktion-61d127-in-australien-offizieller-rueckruf/
In Australië is daar schijnbaar al een officiële verplichte terug roep actie voor:
https://www.insterforum.de/thread/1530-neue-service-aktion-61d127-in-australien-offizieller-rueckruf/
En weer een terugroepactie… ik ben nog nooit zo vaak bij de dealer geweest in 1 jaar tijd!
Vorige week was me dat al een keer opgevallen. De thuislader Kyungshin model 91996-BF031 (granny charger), die vorig jaar februari standaard bij mijn Inster Pulse 49kW werd geleverd, vertoonde voor het eerst "kuren". De stroomsterkte werd van 12A naar 8A verlaagd.
Gisteren prachtige zonnige dag en de accu stond op 62%, dus maar wat zonnestroom voeren.
Amperage opgevoerd van 8A via 10A naar de hoogste stand van 12 Ampère. Meestijgend met de PV-opbrengst. Plotseling zakte de aangeboden Watts weer uit zichzelf, maar ditmaal zag ik dat die even later ook weer omhoog ging. Ik heb me er maar even in verdiept: hoe kan dat? Was dit het begin van het einde van de oplader?
Nee, de lader doet, wat die moet doen. Hoewel de temperatuur in mijn berging wel 10 graden lager was dan de buitentemperatuur, vond de lader het nodig vanwege te hoge temperatuur de hoeveelheid Watt terug te schroeven. Beveiliging dus! In de loop van de middag de lader op 10A gezet.
Bijgaand de schommelingen. Even voor vijven kreeg de inductie voorrang om mijn accu op te laden
Gisteren prachtige zonnige dag en de accu stond op 62%, dus maar wat zonnestroom voeren.
Amperage opgevoerd van 8A via 10A naar de hoogste stand van 12 Ampère. Meestijgend met de PV-opbrengst. Plotseling zakte de aangeboden Watts weer uit zichzelf, maar ditmaal zag ik dat die even later ook weer omhoog ging. Ik heb me er maar even in verdiept: hoe kan dat? Was dit het begin van het einde van de oplader?
Nee, de lader doet, wat die moet doen. Hoewel de temperatuur in mijn berging wel 10 graden lager was dan de buitentemperatuur, vond de lader het nodig vanwege te hoge temperatuur de hoeveelheid Watt terug te schroeven. Beveiliging dus! In de loop van de middag de lader op 10A gezet.
Bijgaand de schommelingen. Even voor vijven kreeg de inductie voorrang om mijn accu op te laden
Gebruik je een homewizard plug om dit te meten?LV1 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:46:
Vorige week was me dat al een keer opgevallen. De thuislader Kyungshin model 91996-BF031 (granny charger), die vorig jaar februari standaard bij mijn Inster Pulse 49kW werd geleverd, vertoonde voor het eerst "kuren". De stroomsterkte werd van 12A naar 8A verlaagd.
Gisteren prachtige zonnige dag en de accu stond op 62%, dus maar wat zonnestroom voeren.
Amperage opgevoerd van 8A via 10A naar de hoogste stand van 12 Ampère. Meestijgend met de PV-opbrengst. Plotseling zakte de aangeboden Watts weer uit zichzelf, maar ditmaal zag ik dat die even later ook weer omhoog ging. Ik heb me er maar even in verdiept: hoe kan dat? Was dit het begin van het einde van de oplader?
Nee, de lader doet, wat die moet doen. Hoewel de temperatuur in mijn berging wel 10 graden lager was dan de buitentemperatuur, vond de lader het nodig vanwege te hoge temperatuur de hoeveelheid Watt terug te schroeven. Beveiliging dus! In de loop van de middag de lader op 10A gezet.
Bijgaand de schommelingen. Even voor vijven kreeg de inductie voorrang om mijn accu op te laden
[Afbeelding]
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Ja, één van het oude type: HWE-SKT-11. Tijdelijk uitschakelen of aan het eind van de laadsessie doe ik met de myHyundai app. Dus nooit, ondanks de relatief lage Wattages, via de socket en natuurlijk ook niet de stekker zonder meer uit de socket trekken. Mocht de app geen verbinding kunnen maken en je wilt het laden toch netjes onderbreken, dan via het menu in de auto door bv. het maximale laadniveau onder het intussen bereikte niveau in te stellen. Dan wordt het laden ook netjes gestopt. Je weet maar nooit met de ICCU-perikelen.HandyLumberjack schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:14:
[...]
Gebruik je een homewizard plug om dit te meten?
Twee keer klikken op het "unlock" knopje van de afstandsbediening is ook voldoende om de laadsessie veilig te beëindigen.LV1 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:15:
[...]
Ja, één van het oude type: HWE-SKT-11. Tijdelijk uitschakelen of aan het eind van de laadsessie doe ik met de myHyundai app. Dus nooit, ondanks de relatief lage Wattages, via de socket en natuurlijk ook niet de stekker zonder meer uit de socket trekken. Mocht de app geen verbinding kunnen maken en je wilt het laden toch netjes onderbreken, dan via het menu in de auto door bv. het maximale laadniveau onder het intussen bereikte niveau in te stellen. Dan wordt het laden ook netjes gestopt. Je weet maar nooit met de ICCU-perikelen.
Ik snap dat het interessant is om het energieverbruik van de Inster inzichtelijk te maken. Maar zo'n energy plug is echter mijns inziens ongeschikt omdat de dubbele overgangsweerstand en meetmodule zorgt voor meer warmteontwikkeling. Zonder energy plug is de kans groot dat je probleemloos kan laden op 12 A.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Bij mij is de 3 weg klep dus al 2x vervangen. De laatste keer is die veel te heel geworden en is daardoor de kabelboom gesmolten. Ik het ia repareerd en ik wacht nog steeds op een nieuwe kabelboom. Grappige is inderdaad dat ik ene tijdje geleden ook last gehad van dat de airco soms niet goed werktRoland63 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:31:
Bij de warme periode begin juni merkte ik dat bij mijn Inster Evolve Plus (met warmte pomp) de airconditioner het niet deed. Deze is afgelopen dagen gerepareerd: het blijkt dat de 3-way valve die de koelvloeistof reguleerd soms blijft hangen. Hierdoor kan koelvloeistof gaan lekken. In mijn geval was de koelvloeistof in een connector gelopen, waardoor het koel system helemaal niet meer werkte. De 3way valve en de connector zijn vervangen. Dit problem blijkt vaker voor te komen.
Bij het ophalen van de auto vandaag vertelde de dealer dat er binnenkort een terugroep actie zal worden gestart: Hyundai zal brieven versturen met de oproep om een afspraak met de dealer te maken om de 3-way valve te vervangen voor een verbeterd type. Ook zal de betreffende connector worden bekeken en zo mogelijk vervangen worden. Omdat de nieuwe verbeterde 3-way valve nog niet binnen was, hebben ze bij mij de kapotte valve door een zelfde type vervangen. Ik zal dus nog een keertje terug moeten om deze door de verbeterde versie te laten vervangen.
(Ik weet niet of deze terug roep actie alleen voor modellen met warmte pomp geldt).
Heeft een van jullie hier al van gehoord?
Vorig jaar had ik ook problemen gehad met de driewegklep, ik heb hier ook uitgebreid over geschreven. Inmiddels heb ik gemerkt dat de koelvloeistof tot ver onder het minimumniveau is gezakt. De auto heeft (nog) geen melding gegeven, maar ik ga de dealer vandaag even bellen. Jouw post klinkt alsof ik ook last heb hiervan.Roland63 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:31:
Bij de warme periode begin juni merkte ik dat bij mijn Inster Evolve Plus (met warmte pomp) de airconditioner het niet deed. Deze is afgelopen dagen gerepareerd: het blijkt dat de 3-way valve die de koelvloeistof reguleerd soms blijft hangen. Hierdoor kan koelvloeistof gaan lekken. In mijn geval was de koelvloeistof in een connector gelopen, waardoor het koel system helemaal niet meer werkte. De 3way valve en de connector zijn vervangen. Dit problem blijkt vaker voor te komen.
Bij het ophalen van de auto vandaag vertelde de dealer dat er binnenkort een terugroep actie zal worden gestart: Hyundai zal brieven versturen met de oproep om een afspraak met de dealer te maken om de 3-way valve te vervangen voor een verbeterd type. Ook zal de betreffende connector worden bekeken en zo mogelijk vervangen worden. Omdat de nieuwe verbeterde 3-way valve nog niet binnen was, hebben ze bij mij de kapotte valve door een zelfde type vervangen. Ik zal dus nog een keertje terug moeten om deze door de verbeterde versie te laten vervangen.
(Ik weet niet of deze terug roep actie alleen voor modellen met warmte pomp geldt).
Heeft een van jullie hier al van gehoord?
Edit: na een telefoontje met de dealer verwachten ze dat ik hetzelfde probleem heb. Ook de terugroepactie ('serviceactie' met brief/aankondiging) werd door hun bevestigd en dat ik daarop moet wachten voor reparatie. Tot die tijd mag ik langs komen om de vloeistof te laten bijvullen.
[ Voor 8% gewijzigd door marzman95 op 22-06-2026 12:42 ]
Bij mijn vrouw is de 3 weg klep voor de 2e keer vervangen, de 2e keer duurde even omdat de dealer op een nieuwe variant moest wachten voordat deze beschikbaar was (6 weken ongeveer)
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik heb zojuist een aanvullende handleiding mogen ontvangen. 36 pagina's A5 in het Nederlands.
- Samenvatting:
Als een sensor is afgedekt dan doet ie nix.
Als je met heel zware lading rijdt vertrouw dan niet op automatisch remmen.
Onder bepaalde omstandigheden zoals veel korte ritten of onverhard dan iets vaker onderhoud.
Bij heel warm weer de accu niet te ver ontladen.
Interresant om te weten, misschien wat aanvullend, ook voor de overige meelezers? Wanneer is je de Inster uitgeleverd, en wanneer was de montage van de nieuwere versie? Al wat langer geleden, of is het recent vervangen? In Australie is er daar zelf eens nieuwe terug roep actie voor in het leven geroepen, was hierboven al gemeld.rvdgaag schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:03:
Bij mijn vrouw is de 3 weg klep voor de 2e keer vervangen, de 2e keer duurde even omdat de dealer op een nieuwe variant moest wachten voordat deze beschikbaar was (6 weken ongeveer)
Ik weet niet of het hier gelijk in dit topic mee geplaatst mag worden? Zo niet hoor ik het graag en zal ik het verplaatsen. Je ziet dat de originele Granny loader van o.a. de Kia en of Hyundai instelbaar is tot max 12 A. Nu ben ik in afwachting van een te plaatsen Wallbox, welke volledig zo veel mogelijk op eigen zonne stroom gaat laden. Is het tijdelijk met een (thuis1 fase ansluiten welke ook zo blijft) handiger om toch voor een tot 16 A in te stellen Granny loader te kiezen, of bevelen jullie de originee van Hyundai/Kia aan? En zo wat meer eigen zonnestroom tegelijkertijd te laden? Heb een 5000 Wp liggen, en momenteel wel tot rond de 30 kWh productie per dag.
[ Voor 35% gewijzigd door dinandus op 22-06-2026 17:33 ]
Auto is van (leverdatum) Februari 2025, 1e keer ging de klep defect na een maand of 5. Tweede keer was dit jaar begin april en 6 weken later is de vervanger geplaatst. Totaal nu 8K kilometer gereden met de Insterdinandus schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:12:
[...]
Interresant om te weten, misschien wat aanvullend, ook voor de overige meelezers? Wanneer is je de Inster uitgeleverd, en wanneer was de montage van de nieuwere versie? Al wat langer geleden, of is het recent vervangen? In Australie is er daar zelf eens nieuwe terug roep actie voor in het leven geroepen, was hierboven al gemeld.
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik zou geen 16A granny gebruiken op een normaal stopcontact, dat is vragen om problemen, gewoon met 10 of 12A laden. Verder maakt het weinig uit of je een originele of een ander merk gebruikt.dinandus schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:12:
[...]
Interresant om te weten, misschien wat aanvullend, ook voor de overige meelezers? Wanneer is je de Inster uitgeleverd, en wanneer was de montage van de nieuwere versie? Al wat langer geleden, of is het recent vervangen? In Australie is er daar zelf eens nieuwe terug roep actie voor in het leven geroepen, was hierboven al gemeld.
Ik weet niet of het hier gelijk in dit topic mee geplaatst mag worden? Zo niet hoor ik het graag en zal ik het verplaatsen. Je ziet dat de originele Granny loader van o.a. de Kia en of Hyundai instelbaar is tot max 12 A. Nu ben ik in afwachting van een te plaatsen Wallbox, welke volledig zo veel mogelijk op eigen zonne stroom gaat laden. Is het tijdelijk met een (thuis1 fase ansluiten welke ook zo blijft) handiger om toch voor een tot 16 A in te stellen Granny loader te kiezen, of bevelen jullie de originee van Hyundai/Kia aan? En zo wat meer eigen zonnestroom tegelijkertijd te laden? Heb een 5000 Wp liggen, en momenteel wel tot rond de 30 kWh productie per dag.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Deze discussie is eerder geweest en heeft nooit tot overeenstemming geleid.HandyLumberjack schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:14:
[...]
Ik zou geen 16A granny gebruiken op een normaal stopcontact, dat is vragen om problemen, gewoon met 10 of 12A laden. Verder maakt het weinig uit of je een originele of een ander merk gebruikt.
Ik doe dus al bijna anderhalf jaar laden met 90% van die 16A. Het enige wat warmer wordt in het hele traject is de zekering in de groepenkast. Tuurlijk gebruik ik wel knap (nieuw) schakelmateriaal en fatsoenlijk aangesloten. En zeer zeker niet alsnog een verlengsnoer er tussen want die zijn vrijwel nooit dikker dan 3 x 1,5 mm. Daar kan je wel een tijdje 16 A door heen jagen maar niet uren.
Het kan dus gewoon binnen de normeringen van de NEN1010.
@Nanuk Ik ga, ging er vanuit dat voor de tijdelijke tussenoplossing met de Granny loader prima deze op 16A ingesteld zou kunnen. Betreft een nieuwe aangelegde 5 x 2,5 mm2 bekabeling, in de meterkast met 20A afgezekerd. En in het souterrain nog eens met een 16A, zie op de foto. Ook de betreffende wandcontact dozen zijn nieuwe geinstalleerde. Ben in afwachting van mijn Solar Edge EV One Pro wallbox, en wilde zo enkele weken op deze wijze laden. Kan natuurlijk ook op een Granny met max 12 A, maar moet dus op dit moment kiezen voor welke Granny loader, ik neig ernaar om een Voldt 8-16 A 230 V 1 F 3,7 kW te bestellen.
In het daarvoor bestemde topic: Thuisladen van je EV deel 2 zegt toch echt wel een ruime meerderheid dat je dit niet moet doen (of met een CEE stekker).Nanuk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:52:
[...]
Deze discussie is eerder geweest en heeft nooit tot overeenstemming geleid.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dat mag jij zeggen maar bij mij werkt het dus nog steeds prima zonder enige problemen.DonJuape schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:44:
[...]
In het daarvoor bestemde topic: Thuisladen van je EV deel 2 zegt toch echt wel een ruime meerderheid dat je dit niet moet doen (of met een CEE stekker).
Zo onomstreden was het nu ook weer niet in dat topic. Het ging voornamelijk over slecht aangesloten stekkers e.d. wat ik me herinner.
Nogmaals het is allemaal ruim binnen de normering. Maar goed, als je het laatste woord wilt hebben...
Als je een laadpaal neer zet dan ga je dus drie keer 16A door die draden jagen. Dus kan een keer 16 A ook zonder problemen. Die Voldt lijkt mij een prima ding. Het is ook leverbaar met een CEE stekker, die kan inderdaad nog beter het vermogen aan en is beter ontworpen om buiten geplaatst te worden ten opzichte van een normale 'schuko'. Helaas heb je er naderhand minder aan omdat er buiten campings weinig locaties zijn met een dergelijke aansluiting.dinandus schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:27:
[Afbeelding]
@Nanuk Ik ga, ging er vanuit dat voor de tijdelijke tussenoplossing met de Granny loader prima deze op 16A ingesteld zou kunnen. Betreft een nieuwe aangelegde 5 x 2,5 mm2 bekabeling, in de meterkast met 20A afgezekerd. En in het souterrain nog eens met een 16A, zie op de foto. Ook de betreffende wandcontact dozen zijn nieuwe geinstalleerde. Ben in afwachting van mijn Solar Edge EV One Pro wallbox, en wilde zo enkele weken op deze wijze laden. Kan natuurlijk ook op een Granny met max 12 A, maar moet dus op dit moment kiezen voor welke Granny loader, ik neig ernaar om een Voldt 8-16 A 230 V 1 F 3,7 kW te bestellen.
Dat het prima werkt en (vooralsnog) zonder problemen betekent niet dat het veilig is. Schuko is niet ontworpen voor continu 16A.Nanuk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:01:
[...]
Dat mag jij zeggen maar bij mij werkt het dus nog steeds prima zonder enige problemen.
Zo onomstreden was het nu ook weer niet in dat topic. Het ging voornamelijk over slecht aangesloten stekkers e.d. wat ik me herinner.
Nogmaals het is allemaal ruim binnen de normering. Maar goed, als je het laatste woord wilt hebben...
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
laat maar
[ Voor 95% gewijzigd door Nanuk op 23-06-2026 12:03 ]
Knip
[ Voor 136% gewijzigd door Notna op 25-06-2026 11:46 . Reden: Lees het beleid mbt AI antwoorden nog eens door ]
Knip
Als je zo graag de discussie wilt doorzetten. In dat AI artikel staan de redenen waarom je het niet zou moeten doen.
1 Overbelasting door langdurig gebruik. - Gebruik dus materiaal met I-nom 16A op het materiaal of datasheet, dat is er dus wel geschikt voor. I-max 16A dus niet.
2 Overbelasting van de groep. - Hoewel niet verplicht lijkt het me duidelijk dat je er wel een eigen groep voor moet gebruiken en dus niet een dergelijk vermogen moet gaan trekken uit een oud stopcontact in het tuinschuurtje.
3 Kwaliteit van bedrading - Bedrading nieuw aanleggen lijkt me logisch omdat je er ook al een eigen groep voor hebt gemaakt. Ook is het verstandig er niet meerdere montagedozen met koppelingen tussen te zetten hoewel de WAGO's ook tot 20A geschikt zijn.
Ik heb wel in de auto het vermogen op 90% gezet en de eerste paar keer zeer regelmatig met een thermometer de verschillende onderdelen gemeten. Het enige wat enigszins warm wordt (~45 gr) is de zekering in de groepenkast. De rest komt absoluut niet meer dan 10 graden boven de omgevingstemp uit.
Dus nogmaals, dat AI verhaal heeft een kern van waarheid maar is simpel te weerleggen door hun eigen redenatie. Vergeet ook niet dat de zelfde bedrading en installatiemateriaal in BE voor 20A genormeerd is.
Waarom kom je niet met een echte bron zou ik willen vragen maar ik hoop dat we het verder hier bij laten.
Als je zo graag de discussie wilt doorzetten. In dat AI artikel staan de redenen waarom je het niet zou moeten doen.
1 Overbelasting door langdurig gebruik. - Gebruik dus materiaal met I-nom 16A op het materiaal of datasheet, dat is er dus wel geschikt voor. I-max 16A dus niet.
2 Overbelasting van de groep. - Hoewel niet verplicht lijkt het me duidelijk dat je er wel een eigen groep voor moet gebruiken en dus niet een dergelijk vermogen moet gaan trekken uit een oud stopcontact in het tuinschuurtje.
3 Kwaliteit van bedrading - Bedrading nieuw aanleggen lijkt me logisch omdat je er ook al een eigen groep voor hebt gemaakt. Ook is het verstandig er niet meerdere montagedozen met koppelingen tussen te zetten hoewel de WAGO's ook tot 20A geschikt zijn.
Ik heb wel in de auto het vermogen op 90% gezet en de eerste paar keer zeer regelmatig met een thermometer de verschillende onderdelen gemeten. Het enige wat enigszins warm wordt (~45 gr) is de zekering in de groepenkast. De rest komt absoluut niet meer dan 10 graden boven de omgevingstemp uit.
Dus nogmaals, dat AI verhaal heeft een kern van waarheid maar is simpel te weerleggen door hun eigen redenatie. Vergeet ook niet dat de zelfde bedrading en installatiemateriaal in BE voor 20A genormeerd is.
Waarom kom je niet met een echte bron zou ik willen vragen maar ik hoop dat we het verder hier bij laten.
[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 25-06-2026 11:46 . Reden: Quote knip ]
Hoe heb je die ontvangen?Nanuk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:56:
Ik heb zojuist een aanvullende handleiding mogen ontvangen. 36 pagina's A5 in het Nederlands.Dat laatste verklaart waarom de navigatie zaterdag steeds bij 50% al op zoek ging naar een laadpaal. Het komt er dan op neer dat je twee keer zo vaak moet laden als anders... Niet fijn bij lange ritten.
- Samenvatting:
Als een sensor is afgedekt dan doet ie nix.
Als je met heel zware lading rijdt vertrouw dan niet op automatisch remmen.
Onder bepaalde omstandigheden zoals veel korte ritten of onverhard dan iets vaker onderhoud.
Bij heel warm weer de accu niet te ver ontladen.
Paar weken terug voor een beurt geweest en nu werd ik opgebeld dat ze die nog voor me hadden. Afgezien van het laatste punt stond er niet zo veel nieuws in vond ik eigenlijk. Ik heb geen scanner anders zou ik het wel ter beschikking stellen. Maar mogelijk is het ergens te vinden.
Inster
Aanvulling op de handleiding voor de eigenaar.
https://academy.4blue.nl/...o-zit-het-volgens-NEN1010Nanuk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:38:
[...]
Als je zo graag de discussie wilt doorzetten. In dat AI artikel staan de redenen waarom je het niet zou moeten doen.
1 Overbelasting door langdurig gebruik. - Gebruik dus materiaal met I-nom 16A op het materiaal of datasheet, dat is er dus wel geschikt voor. I-max 16A dus niet.
2 Overbelasting van de groep. - Hoewel niet verplicht lijkt het me duidelijk dat je er wel een eigen groep voor moet gebruiken en dus niet een dergelijk vermogen moet gaan trekken uit een oud stopcontact in het tuinschuurtje.
3 Kwaliteit van bedrading - Bedrading nieuw aanleggen lijkt me logisch omdat je er ook al een eigen groep voor hebt gemaakt. Ook is het verstandig er niet meerdere montagedozen met koppelingen tussen te zetten hoewel de WAGO's ook tot 20A geschikt zijn.
Ik heb wel in de auto het vermogen op 90% gezet en de eerste paar keer zeer regelmatig met een thermometer de verschillende onderdelen gemeten. Het enige wat enigszins warm wordt (~45 gr) is de zekering in de groepenkast. De rest komt absoluut niet meer dan 10 graden boven de omgevingstemp uit.
Dus nogmaals, dat AI verhaal heeft een kern van waarheid maar is simpel te weerleggen door hun eigen redenatie. Vergeet ook niet dat de zelfde bedrading en installatiemateriaal in BE voor 20A genormeerd is.
Waarom kom je niet met een echte bron zou ik willen vragen maar ik hoop dat we het verder hier bij laten.
Anders de discussie in een daarvoor bestemd topic een idee.... Thuisladen van je EV deel 2
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Afgelopen zaterdag (20-06-2026) hebben we onze Inster (Evolve W&T) in ontvangst genomen. De dag ernaa meteen ermee naar Pinkpop op & neer vanaf Eindhoven, met rolstoel achterin. Een ware vuurdoop.
We zijn vrijwel meteen gewend aan de wagen. Hij is vlot wanneer het nodig is, maar er is ook heel prettig rustig in te rijden. Langere ritten op de snelweg waren prima, ook met volwassen passagiers achterin. We hebben van de action 2 autostoel rugleuning organizers gekocht voor de kinderen om te compenseren voor het gebrek aan goede opbergvakjes.
Ik was voorbereid op een kleine hard-plastic auto, uitgande van alle reviews. Maar er viel me iets op, de auto zit vol met zachte materialen op de plekken die je vaak aanraakt. En, de flappen in de kofferbak zijn verwijderbaar. Hyundai lijkt dus echt geluisterd te hebben naar de reviews.
Het enige irritante vind ik tot nog toe dat bij het inschakelen van de cruise control op snelweg-snelheden de lane-assist ook aan gaat, maar niet mee uitgaat bij het uitschakelen van de cruise control. De eerste keer overviel me dat wel omdat er aan je stuur getrokken wordt terwijl je daar niet om vroeg. Ik hoop daar nog een setting voor te vinden, maar heb nog niet gezocht.
We zijn vrijwel meteen gewend aan de wagen. Hij is vlot wanneer het nodig is, maar er is ook heel prettig rustig in te rijden. Langere ritten op de snelweg waren prima, ook met volwassen passagiers achterin. We hebben van de action 2 autostoel rugleuning organizers gekocht voor de kinderen om te compenseren voor het gebrek aan goede opbergvakjes.
Ik was voorbereid op een kleine hard-plastic auto, uitgande van alle reviews. Maar er viel me iets op, de auto zit vol met zachte materialen op de plekken die je vaak aanraakt. En, de flappen in de kofferbak zijn verwijderbaar. Hyundai lijkt dus echt geluisterd te hebben naar de reviews.
Het enige irritante vind ik tot nog toe dat bij het inschakelen van de cruise control op snelweg-snelheden de lane-assist ook aan gaat, maar niet mee uitgaat bij het uitschakelen van de cruise control. De eerste keer overviel me dat wel omdat er aan je stuur getrokken wordt terwijl je daar niet om vroeg. Ik hoop daar nog een setting voor te vinden, maar heb nog niet gezocht.
@sentiao als je, nadat de auto is gestart, lang op de lane assist knop drukt totdat het autootje op het scherm oranje wordt, staat volgens mij lane assist permanent uit.
Daar wil ik nog wel een aanvulling opgeven.
Bij cruisecontrole houdt de auro (uiteraard) vanzelf een (iets te) velige afstand.
Met Lane-assist MOET je, indien je van rijbaan wisselt (naar links of naar rechts),
je pijltje gebruiken en dan wordt er niet aan het stuur getrokken.
Je kunt Lane-assist (zoals hiervoor gezegd) uitzetten maar dan moet je iedere
10 minuten koffie drinken volgens de melding.
Daarnaast als je Lane-assist gebruikt wil de auto soms een kleine correctie hebben
aan het stuur anders krijg je de melding "handen aan het stuur houden".
Bij cruisecontrole houdt de auro (uiteraard) vanzelf een (iets te) velige afstand.
Met Lane-assist MOET je, indien je van rijbaan wisselt (naar links of naar rechts),
je pijltje gebruiken en dan wordt er niet aan het stuur getrokken.
Je kunt Lane-assist (zoals hiervoor gezegd) uitzetten maar dan moet je iedere
10 minuten koffie drinken volgens de melding.
Daarnaast als je Lane-assist gebruikt wil de auto soms een kleine correctie hebben
aan het stuur anders krijg je de melding "handen aan het stuur houden".
Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
Ik zet altijd (als onderdeel van mijn 'wegrij ritueel') lane assist helemaal uit en krijg nooit de koffie melding. Maak zelf dagelijks ritjes van 45-60 minuten.
Mijn 'wegrij ritueel':
1. i-pedal aan
2. lane assist uit (knop lang ingedrukt houden tot icoontje in dashboard oranje wordt)
3. audio meldingen uit (mute knop lang ingedrukt houden, verschijnt een mute icoontje in dashboard)
4. waarschuwing voor vooruit kijken bestuurder uitzetten (sneltoets op stuur geprogrammeerd om naar betreffende instellingen menu te gaan, moet daarna wel nog een keer op het touchscreen klikken). Misschien helpt dit in het voorkomen van de 'koffiedrink' melding?
Het zou mooi zijn als je dit soort instelling in een 'profiel' kan zetten en die met 1 knop zou kunnen activeren...
Mijn 'wegrij ritueel':
1. i-pedal aan
2. lane assist uit (knop lang ingedrukt houden tot icoontje in dashboard oranje wordt)
3. audio meldingen uit (mute knop lang ingedrukt houden, verschijnt een mute icoontje in dashboard)
4. waarschuwing voor vooruit kijken bestuurder uitzetten (sneltoets op stuur geprogrammeerd om naar betreffende instellingen menu te gaan, moet daarna wel nog een keer op het touchscreen klikken). Misschien helpt dit in het voorkomen van de 'koffiedrink' melding?
Het zou mooi zijn als je dit soort instelling in een 'profiel' kan zetten en die met 1 knop zou kunnen activeren...
Normaal laadt mijn Inster gewoon met 11 kW, maar vandaag blijft hij op 1.8-1.9 kW hangen. Kan dat met de warmte te maken hebben? Ik heb verder geen apparaten draaien dus aan load balancing kan het niet liggen
Zou je precies kunnen verellen hoe je het "vooruit kijken" uitschakelt.dhrto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:15:
Ik zet altijd (als onderdeel van mijn 'wegrij ritueel') lane assist helemaal uit en krijg nooit de koffie melding. Maak zelf dagelijks ritjes van 45-60 minuten.
Mijn 'wegrij ritueel':
1. i-pedal aan
2. lane assist uit (knop lang ingedrukt houden tot icoontje in dashboard oranje wordt)
3. audio meldingen uit (mute knop lang ingedrukt houden, verschijnt een mute icoontje in dashboard)
4. waarschuwing voor vooruit kijken bestuurder uitzetten (sneltoets op stuur geprogrammeerd om naar betreffende instellingen menu te gaan, moet daarna wel nog een keer op het touchscreen klikken). Misschien helpt dit in het voorkomen van de 'koffiedrink' melding?
Het zou mooi zijn als je dit soort instelling in een 'profiel' kan zetten en die met 1 knop zou kunnen activeren...
Dat is voor mij het meest irritante. Daar zou je mij héél blij mee maken.
Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
@sentiao Proficiat met je nieuwe aanwinst, vele veilige reizen, c.q. kilometers gewenst.
Ben wel beniewd wanneer je hem hebt besteld, en hoe lang je dan hebt mogen wachten? Ikzelf heb de 2e oktober een Cross versie besteld en naar het schijnt gaat deze de 29e juni voet aan wel zetten in Antwerpen, dus half juli is de lang verwachte aflevering gepland.
Is het nog het modeljaar 2026, te herkennen aan de lettercombinatie TW middenin je chassis nr? Heb inmiddels al wel na enige malen vragen mijn VIN nr mogen ontvangen.
@Tjenok staat de Inster misschien in de volle zon te laden?
Ben wel beniewd wanneer je hem hebt besteld, en hoe lang je dan hebt mogen wachten? Ikzelf heb de 2e oktober een Cross versie besteld en naar het schijnt gaat deze de 29e juni voet aan wel zetten in Antwerpen, dus half juli is de lang verwachte aflevering gepland.
Is het nog het modeljaar 2026, te herkennen aan de lettercombinatie TW middenin je chassis nr? Heb inmiddels al wel na enige malen vragen mijn VIN nr mogen ontvangen.
@Tjenok staat de Inster misschien in de volle zon te laden?