Het grote Hyundai Inster topic

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:04
krizzziz schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:56:
[...]

Jouw antwoord gaat beide kanten op. Je kan zeggen Hyundai ziet Tesla als concurrent, maar je kan dan ook berederen dat tesla Hyundai ziet als een concurrent en ze niet toegang geeft tot realtime supercharger data.
Het is niet alleen een locatie he dat wordt doorgegeven. Alle laadstations nu in Bluelink geven ook beschikbaarheid aan, prijs informatie enz. Dat moet wel doorgegeven worden door Tesla.
Tesla is deels opengesteld voor alle automerken. Jouw stelling dat Tesla dan geen toegang zou geven, lijkt dan niet logisch. Is er iemand met een elektrische auto van een ander merk die antwoord op kan geven op de vraag of dit zo is? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 12:43
krizzziz schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:56:
[...]

Jouw antwoord gaat beide kanten op. Je kan zeggen Hyundai ziet Tesla als concurrent, maar je kan dan ook berederen dat tesla Hyundai ziet als een concurrent en ze niet toegang geeft tot realtime supercharger data.
Het is niet alleen een locatie he dat wordt doorgegeven. Alle laadstations nu in Bluelink geven ook beschikbaarheid aan, prijs informatie enz. Dat moet wel doorgegeven worden door Tesla.
Ok, zo had ik er nog niet naar gekeken maar dat neemt niet weg dat ze gewoon Tesla kunnen weergeven in de navigatie en niet verstopt achter POI's. Ik heb ze in mijn adressenboek gezet en kan op die manier er heen navigeren.
Overigens hangt m.i. die hele navigatie van een soort commerciële keuze aan elkaar. Voorbeeld: Ik woon in Frankrijk en in mijn directe omgeving is de dichtstbijzijnde snellader (150 kW) te vinden op een rijafstand van 15 km. Ik kwam laatst thuis met nog 20 km rijbereik, en ik liet de navigatie van de Inster aangeven waar ik het beste kon gaan laden (voorkeur opgegeven >100kW). Hij stippelde een route uit van 38 km terwijl de dichtstbijzijnde op 15 km is (EVzen). Heel opmerkelijk....Uiteraard heb ik maar thuis geladen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
CEdS schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:24:
[...]

Ok, zo had ik er nog niet naar gekeken maar dat neemt niet weg dat ze gewoon Tesla kunnen weergeven in de navigatie en niet verstopt achter POI's. Ik heb ze in mijn adressenboek gezet en kan op die manier er heen navigeren.
Overigens hangt m.i. die hele navigatie van een soort commerciële keuze aan elkaar. Voorbeeld: Ik woon in Frankrijk en in mijn directe omgeving is de dichtstbijzijnde snellader (150 kW) te vinden op een rijafstand van 15 km. Ik kwam laatst thuis met nog 20 km rijbereik, en ik liet de navigatie van de Inster aangeven waar ik het beste kon gaan laden (voorkeur opgegeven >100kW). Hij stippelde een route uit van 38 km terwijl de dichtstbijzijnde op 15 km is (EVzen). Heel opmerkelijk....Uiteraard heb ik maar thuis geladen ;-)
Dat is wel heel vreemd inderdaad. Heb je een filter aanstaan op basis van de diverse merken van laadaanbieders (bv alleen Fastned)? Deze filter heeft uiteraard effect op je voorgestelde route.

Ik heb zelf geen commerciele voorkeur ontdekt van het systeem. Ik ben echt positief over de (EV)routeplanning. Maarja, dat is soms ook gewoon persoonlijke voorkeur.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-09 12:28
Ik ben erg benieuwd of andere Inster eigenaren met een matte kleur dit ook ervaren, maar tot nu toe heb ik gemerkt dat vanaf dag 1 de lak van mijn auto enorm fragiel is. In de eerste paar maanden heb ik al meerdere micro krasjes waarvan ik niet weet waardoor het komt terwijl ik enorm voorzichtig ermee ben.
Gister had ik eventjes mijn auto van de oplader afgehaald thuis, en perongeluk ging ik met mijn hand tegen de auto, met mijn (afgeronde, niet scherpe) nagels tegen de motorkap, en dat heeft meteen een zichtbare micro kras veroorzaakt. Het lijkt echt alsof de kleinste ding meteen krasjes kan maken op mijn matte lak.

Ik begin me langzaam aan af te vragen of dit een fabriek defect is en dat ze iets fout met de lak hebben gedaan, want zo ver ik weet was mijn auto ook met een half jaar vertraagd vanwege problemen bij de fabriek met de matte kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rettok
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 14:40
Naar ik in dit forum lees zijn er meerdere Inster bezitters, die -net als ik - de grannylader gebruiken om de auto op te laden. Nu gebruik ik soms een lader die op 10A of 16A kan laden en vaker de bij de Inster geleverde lader die op 6A, 8A, 10A of 12A kan laden. Omdat ik ook de meterstanden en zonneopbrengst van mijn SE systeem bijhoudt, viel me op dat de Hyundai lader na een aantal uren waarschijnlijk 'terugschakelt'. In een bepaald tijdvak wordt dan namelijk niet de energie geladen die met de 12A geladen had kunnen worden, maar slechts 6A of minder. Ik heb het idee het te maken kan hebben met het heet worden van de Hyundai lader. Hebben anderen ook deze ervaring? En zijn er ook andere mogelijke oorzaken of oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

rettok schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:24:
Naar ik in dit forum lees zijn er meerdere Inster bezitters, die -net als ik - de grannylader gebruiken om de auto op te laden. Nu gebruik ik soms een lader die op 10A of 16A kan laden en vaker de bij de Inster geleverde lader die op 6A, 8A, 10A of 12A kan laden. Omdat ik ook de meterstanden en zonneopbrengst van mijn SE systeem bijhoudt, viel me op dat de Hyundai lader na een aantal uren waarschijnlijk 'terugschakelt'. In een bepaald tijdvak wordt dan namelijk niet de energie geladen die met de 12A geladen had kunnen worden, maar slechts 6A of minder. Ik heb het idee het te maken kan hebben met het heet worden van de Hyundai lader. Hebben anderen ook deze ervaring? En zijn er ook andere mogelijke oorzaken of oplossingen?
Ik heb nog maar 1 keer geladen en wel met 3x16A (=11kW) en dat werd de hele sessie gehaald (tot in de buurt van 100% SoC maar dat is normaal). Ik heb wel het Winterpack (WP en batterijverwarming/koeling) wellicht heeft dat er wat mee te maken?
Is het trouwens niet de temperatuurregeling van de stekker van je granny die het vermogen naar beneden regelt omdat het daar te warm wordt?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-09 07:35
Ik ben granny loader. Onlangs wel een 16A ding gekocht en op de auto ingesteld op 90% snelheid. Bedrading, wcd e.d. worden niet echt warm maar na een aantal uren handwarm +- 35 C. Bij het laden ben ik dan wel van een kleine 2500 W naar ruim 3350 W, dat scheelt een paar uren met laden.

Het is algemeen bekend dat de batterij enorm gaat vertragen als je naar 100% wilt laden. Eigenlijk zakt het tempo boven de 80% al iets maar tot 90% vind ik nog wel aanvaardbaar. hoger is ook niet goed voor de batterij als je niet vrij vlot daarna gaat rijden dus stop ik regulier op 90% lading.

De lader zelf is nauwelijks meer dan een schakelaar voor 230V plus wat signaal draadjes die de auto vertellen hoe snel er geladen mag worden. De lader zelf zit dus in de auto. Dat de granny warm wordt lijkt mij dus niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Nanuk schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:50:
Ik ben granny loader. Onlangs wel een 16A ding gekocht en op de auto ingesteld op 90% snelheid. Bedrading, wcd e.d. worden niet echt warm maar na een aantal uren handwarm +- 35 C. Bij het laden ben ik dan wel van een kleine 2500 W naar ruim 3350 W, dat scheelt een paar uren met laden.

Het is algemeen bekend dat de batterij enorm gaat vertragen als je naar 100% wilt laden. Eigenlijk zakt het tempo boven de 80% al iets maar tot 90% vind ik nog wel aanvaardbaar. hoger is ook niet goed voor de batterij als je niet vrij vlot daarna gaat rijden dus stop ik regulier op 90% lading.

De lader zelf is nauwelijks meer dan een schakelaar voor 230V plus wat signaal draadjes die de auto vertellen hoe snel er geladen mag worden. De lader zelf zit dus in de auto. Dat de granny warm wordt lijkt mij dus niet logisch.
Vanwege de overgangsweerstanden in combinatie met de hoge laadstromen kan de stekker/WCD zeer heet worden. Daarom hebben de betere granny laders een temperatuursensor in de stekker (aan de WCD kant, niet aan de EV kant). De granny beperkt het vermogen als de stekker te heet wordt.
Maar eigenlijk is dit een beetje offtopic. Meer in: Thuisladen van je EV deel 2

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 01-09-2025 15:46 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
DonJuape schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:44:
[...]

Vanwege de overgangsweerstanden in combinatie met de hoge laadstromen kan de stekker/WCD zeer heet worden. Daarom hebben de betere granny laders een temperatuursensor in de stekker (aan de WCD kant, niet aan de EV kant). De granny beperkt het vermogen als de stekker te heet wordt.
Maar eigenlijk is dit een beetje offtopic. Meer in: Thuisladen van je EV deel 2
Niet voor niets meld ik dat ik niet de gehele 16 A op snoep en dat ik de eerste uren van het gebruik een en ander monitor kwa temperatuur.

Het door jou aangehaalde topic gaat (zo goed als) niet over granny loaden dus is het niet zo interessant voor mensen zonder plannen voor een eigen laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Nanuk schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:15:
[...]

Niet voor niets meld ik dat ik niet de gehele 16 A op snoep en dat ik de eerste uren van het gebruik een en ander monitor kwa temperatuur.

Het door jou aangehaalde topic gaat (zo goed als) niet over granny loaden dus is het niet zo interessant voor mensen zonder plannen voor een eigen laadpaal.
De OP denkt dat de Inster het laadvermogen naar beneden regelt bij het laden met de granny. Ik kan echter op volle snelheid laden en ik denk (dus) dat het waarschijnlijker is dat de granny van de OP het vermogen naar beneden regelt omdat de stekker/WCD te warm wordt.
In het genoemde topic gaat het 39 pagina's over granny laden en ook in de TS wordt het besproken.

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 01-09-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:43
De enkele keer dat ik mijn Inster naar de 100% heb geladen (met 11kW lader) zag ik het vermogen verminderen vanaf ca. 93% SoC, maar de batterij was toen steeds relatief koud.

Dit is trouwens mijn eerste EV waarbij ik dit bij AC laden heb gezien, de vorige laden gewoon met het maximum vermogen tot 100% SoC. Dat dit bij DC laden gebeurt is misschien algemeen bekend, maar bij AC laden is dit nieuw voor mij.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rettok
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 14:40
Even ter aanvulling: het betrof niet het laden tot 100%. Het deed zich ook al voor bij laden van ca. 43% tot 64%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 17:28
Ik moest vandaag opnieuw inloggen in de Bluelink app en de taal wijzigen naar Nederlands (stond op Engels). Wellicht een tip om even te controleren of je nog bent ingelogd. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 04:20:
Ik moest vandaag opnieuw inloggen in de Bluelink app en de taal wijzigen naar Nederlands (stond op Engels). Wellicht een tip om even te controleren of je nog bent ingelogd. Bijzonder.
Ik was uitgelogd in Home Automation met Bluelink, de Bluelink app op mijn telefoon was nog wel ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
CEdS schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:57:
[...]

Ik was uitgelogd in Home Automation met Bluelink, de Bluelink app op mijn telefoon was nog wel ingelogd.
Op mijn andere telefoon was ik nog wel ingelogd. Zou het mogelijk iets te maken hebben met de meest recente app update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 08:21
marzman95 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:28:
Zojuist van werk naar huis gereden waarbij de airco niet meer lijkt te werken. Gisteravond deed deze het nog, vanochtend uit gehad omdat de auto genoeg koel was.

Eerste instinct lijkt de warmte, maar zodra ik m’n raam open lijkt de lucht buiten wel degelijk flink koeler te zijn dan de lucht die uit de airco komt. Ook nog steeds na een kwartier rijden. Waar de auto de afgelopen week binnen 5 minuten aangename temperatuur had, blijft hij nu warme lucht blazen. Ook de vorige warme periodes, zoals eind juni, had de Inster geen moeite om te koelen.

Wat opvalt: de kleppen voorop onderin gaan niet open, terwijl deze wel open staan als ik in elk geval de airco op afstand heb aangezet. Zou het kunnen zijn dat de airco hierdoor nu de hete lucht van onder de motorkap gebruikt om te koelen, zonder verse lucht aan te voeren?

Ik ga maar eens even kijken dit weekend of dit probleem blijft, anders maandag maar eens naar de dealer.
Inmiddels de afspraak gehad vanochtend. Helaas konden ze de airco niet in het uurtje repareren. Volgens de medewerker zit er een 'grote storing' in de boordcomputer en konden ze niet achterhalen of het een software- of hardwarematige storing is. Dus over enkele weken weer terug voor twee dagen.

Wel is de ICCU 'hergeprogrammeerd', n.a.v. een serviceactie. Ik ben benieuwd of ik hier verschil in ga zien, want ik heb tot nu toe hier geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Vandaag wederom gezien dat de dashboardlampjes blijven branden terwijl de auto op slot is. Niemand anders eerder opgemerkt? Gewoon met de sleutel geopend en gesloten…. Auto was al een uur op slot.

Je ziet een P op het scherm en de kilometerstand.

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 03-09-2025 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nanuk
turkeyhakan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:04:
Vandaag wederom gezien dat de dashboardlampjes blijven branden terwijl de auto op slot is. Niemand anders eerder opgemerkt? Gewoon met de sleutel geopend en gesloten…. Auto was al een uur op slot.

Je ziet een P op het scherm en de kilometerstand.
Loop er eens heen zonder sleutel op zak. Bij aanwezigheid van de sleutel worden een aantal systemen al vast wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Nanuk schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:15:
[...]

Loop er eens heen zonder sleutel op zak. Bij aanwezigheid van de sleutel worden een aantal systemen al vast wakker.
Dat idee had ik ook inderdaad, maar blijft de auto dan altijd wakker? Hij staat namelijk gewoon op de oprit.. de afstand tot aan de deur is maar een paar meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:08

con1

Energiefreak

turkeyhakan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:28:
[...]

Dat idee had ik ook inderdaad, maar blijft de auto dan altijd wakker? Hij staat namelijk gewoon op de oprit.. de afstand tot aan de deur is maar een paar meter.
Scherm je sleutels af. Doordat mijn auto 2 meter van het keuken raam staat
en de sleutels op het aanrecht lagen bleef er comunnicatie waarbij de
batterij van de sleutels leeg raakte. Nu heb ik ze in een kooi van Farady liggen.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

• ActualFantasy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-09 10:39
Inster staat al 2 weken bij de garage. Ze hebben het nu waarschijnlijk gevonden. Er gaat iets mis in de communicatie tussen de versnellingsbak en de centrale unit, waardoor er soms geen signaal van de versnellingsbak gaat dat deze klaar is.

Ze hebben alles doorgestuurd naar hoofdkantoor/garage geloof ik en die moet nu even uitzoeken of dat inderdaad zo is, en welke van de twee modules dan de communicatie doet en dus stuk is. Daarna kunnen ze dat onderdeel vervangen.

In ander nieuws, de Inster die ik ter vervanging kreeg had gisteren ineens een foutmelding in beeld over probleem met koeling van de electro motor. Bleek er een koelvloeistof lek te zijn, dus heb nu een 2de leenauto ter vervanging van de eerste leenauto ;)

Het zit wel mee met de Inster voor mij....

• con1

con1

Energiefreak

Vandaag, voor de tweede keer in 5 weken de
melding in de auto batterij laag.
Gemeten, was 2,84 Volt dus ja erg laag.
En dat terwijl ik hem in een speciale afgeschermde
behuizing bewaar.

• CEdS
con1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:33:
Vandaag, voor de tweede keer in 5 weken de
melding in de auto batterij laag.
Gemeten, was 2,84 Volt dus ja erg laag.
En dat terwijl ik hem in een speciale afgeschermde
behuizing bewaar.
Blijft er niet een knopje hangen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

CEdS schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:36:
[...]

Blijft er niet een knopje hangen?
Beide sleutels, de reserve sleutel was zelfs 2,74 Volt.
Heb inmiddels "kamervragen" gesteld bij mijn dealer.

[ Voor 11% gewijzigd door con1 op 04-09-2025 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:25
De Inster rijders weten het natuurlijk al, maar al die andere mensen kunnen in het filmpje van InstaAutovlog zien en horen dat er voor zijn prijs geen betere auto te koop is.
Na een half jaar ervaring met de Inster, is voor ons niet alles ideaal aan de Inster, maar ik ben geen autojournalist.😏
YouTube: 3 Dagen en 1600 km in de Hyundai INSTER | Zó reis je er gemakkelijk mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscot49
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:25
Zo afgelopen dinsdag 2aug de Inster mogen ontvangen en ben er erg tevreden mee. Gisteren eens even gaan spitten door de achterbak naar de Granny Charger maar helaas die zit er niet meer in. Op het moment van bestelling op 10 februari staat in de brochure de "laadkabel voor laden via stopcontact (230V)" vermeldt in de brochure bij de E-Motion. Kijk je nu in de brochure dan komt deze kabel niet er niet meer in voor. Dus dan ga je naar de piepkleine lettertjes en daar staat natuurlijk dat Hyundai zich het recht voorbehoud om uitrustingen te wijzigen zonder voorafgaande aankondiging. Tsja zo lust er nog wel een paar erg jammer weer maar ik ga morgen (maandag) wel even informeren hoe het zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
@rscot49 gefeliciteerd met de nieuwe Inster.

Een andere vraag: klopt het dat je de gewone sleutel nodig hebt voor het ontkoppelen van de laadkabel? Ik probeerde het na het openen van de auto met mijn telefoon en toen wilde hij niet losgaan. Of doe ik wat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
monica66 schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:33:
@rscot49

Een andere vraag: klopt het dat je de gewone sleutel nodig hebt voor het ontkoppelen van de laadkabel? Ik probeerde het na het openen van de auto met mijn telefoon en toen wilde hij niet losgaan. Of doe ik wat verkeerd?
Wij gebruiken regelmatig het mobieltje om de auto te ontgrendelen, zodat we de laadkabel kunnen ontkoppelen. Wij doen dan eerst het portier open en weer dicht en dan lukt het altijd. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het laadproces beëindigd werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cozy59
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:44
Megat schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:40:
[...]
Wij gebruiken regelmatig het mobieltje om de auto te ontgrendelen, zodat we de laadkabel kunnen ontkoppelen. Wij doen dan eerst het portier open en weer dicht en dan lukt het altijd. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het laadproces beëindigd werd.
.

Dit gebeurde mij eerder ook tot ik erachter kwam dat wanneer ik hem weer op slot zette en vervolgens weer open het zonder problemen gaat. Sindsdien werkt het dus vlekkeloos _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rscot49 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:59:
Zo afgelopen dinsdag 2aug de Inster mogen ontvangen en ben er erg tevreden mee. Gisteren eens even gaan spitten door de achterbak naar de Granny Charger maar helaas die zit er niet meer in. Op het moment van bestelling op 10 februari staat in de brochure de "laadkabel voor laden via stopcontact (230V)" vermeldt in de brochure bij de E-Motion. Kijk je nu in de brochure dan komt deze kabel niet er niet meer in voor. Dus dan ga je naar de piepkleine lettertjes en daar staat natuurlijk dat Hyundai zich het recht voorbehoud om uitrustingen te wijzigen zonder voorafgaande aankondiging. Tsja zo lust er nog wel een paar erg jammer weer maar ik ga morgen (maandag) wel even informeren hoe het zit.
Ik kreeg er een soort van Hyundai koffer bij met daarin een gewone laadkabel (blauw) en een granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
rscot49 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:59:
Het feit dat ze zoiets in de kleine lettertjes zetten betekent nog niet direct dat ze die laadkabel niet hoeven te leveren als die wel in de brochure staat.

Mijn E-motion was trouwens ook gewoon geleverd met een lader voor het stopcontact, terwijl dat destijds ook niet in de folder stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Toen wij onze Inster het vorige jaar bestelden en daarbij vroegen of de granny charger er bij zou zitten, werd ons gezegd dat dat waarschijnlijk was, maar absoluut niet zeker. Hyundai had hun in het verleden wel vaker verrast zo werd ons verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscot49
Tsja ik hou een ieder op de hoogte, ik ga morgen op pad naar de dealer en dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Voor zover als ik me kan herinneren, heb ik onderstaande plaatjes nooit eerder gezien bij onze Inster. Ik zal wel niet goed gekeken hebben, maar ze vielen nu op. De beelden zijn op te roepen met het rolletje links op het stuur, waar je ook de diverse km standen mee kunt resetten.
Je kunt op de plaatjes de ladingstoestand van de accu zien en het globale stroomverbruik. Voor mij denk ik, dat het niet veel toevoegt aan de overige informatie over de ladingstoestand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xE1u3clb8miXjmXwYt8lSF3lpus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8mBJz3x3WAXLyD6QnpGo9dP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cZ2BC14s4RQSsD3IhBHJ_kHEfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4iehaoGb438nhXyfPYmRKeL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzRSCraLyNSaOU2xpgLOgln3lBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtyA8V9dvNvg4BR4Qurplxqw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ze kunnen beter de batterijcapaciteit in % weergeven van de sleutel
daar heb je wat aan. (zie mijn eerdere post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
Megat schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:05:
Voor zover als ik me kan herinneren, heb ik onderstaande plaatjes nooit eerder gezien bij onze Inster. Ik zal wel niet goed gekeken hebben, maar ze vielen nu op. De beelden zijn op te roepen met het rolletje links op het stuur, waar je ook de diverse km standen mee kunt resetten.
Je kunt op de plaatjes de ladingstoestand van de accu zien en het globale stroomverbruik. Voor mij denk ik, dat het niet veel toevoegt aan de overige informatie over de ladingstoestand

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Yep, bij mij zitten ze er al vanaf het begin in ;)
Het zou leuk zijn als ze hier ook waardes bij weer zouden geven (naar mijn idee), het zijn nu van die suffe plaatjes waar iemand heel erg zijn best op gedaan heeft maar waar je eigenlijk nooit naar kijkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rscot49
Ben bij de dealer geweest i.v.m. de granny en inderdaad de 23V laadkabel wordt niet meer geleverd maar heel coulant van hem er wordt een laadkabel besteld en nageleverd dus ben erg tevreden en kan alleen maar zeggen dat de dealer, van der Linden groep, uitstekende service verleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Hoewel het niet Hyundai gerelateerd is maar ik een Inster heb het volgende.

Ik heb wireless Android auto met de dongel van CarMe. Deze dongel zorgt
ervoor dat mijn telefoon binnen regelmatig deze dongel verkiest boven mijn
eigen wifi netwerk. Mijn auto staat 4 meter verwijderd van de plaats waar mijn
telefoon is met een spouwmuur ertussen.

Kortom, het bereik van de dongel is te groot. Iemand een vergelijkbare ervaring
met een oplossing? Nu, als ik het niet vergeet, trek ik de dongel eruit. Maar
dat moet je eigenlijk niet willen, iedere keer de USB eruit en er weer in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:20
Een update van mijn kant: inmiddels 10k kilometers op de teller. Afgelopen vrijdag stopte de auto ineens met laden aan mijn eigen laadpaal (Peblar). Laden lukte daarna ook niet meer thuis of aan een publieke paal. De ventilatieroosters gingen open en de ventilatie ging maximaal aan bij het inpluggen van de laadkabel. Na een paar kilometer rijden werd er een foutmelding getoond: ‘controleer elek. syst. wagen’.

Diezelfde dag langs de dealer gegaan. Ze hebben de ICCU een update gegeven, maar dat loste het probleem niet op. Auto daar laten zodat de ICCU vervangen kan worden. De monteur die ik sprak was niet verbaasd: dit kwam volgens hem wel vaker voor. Gelukkig een leenauto meegekregen. Vervelend natuurlijk, maar wel fijn dat het erop lijkt dat het soepel opgelost gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 21:37

uFx

con1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:12:
Kortom, het bereik van de dongel is te groot. Iemand een vergelijkbare ervaring
met een oplossing? Nu, als ik het niet vergeet, trek ik de dongel eruit. Maar
dat moet je eigenlijk niet willen, iedere keer de USB eruit en er weer in...
edit: laat maar, je gebruikt hem natuurlijk voor Android Auto.

Zijn er verder hier mensen die vanuit een (Classic) Ioniq naar een Inster zijn gegaan? Ik rij zelf nu nog een Ioniq (38 kWh) en heb de Inster op het oog. Enige waar ik twijfels over heb is het verbruik (lijkt wat meer bij de Inster) en de beperkte ruimte in de deuren.

[ Voor 8% gewijzigd door uFx op 09-09-2025 14:03 ]

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Weet iemend of er USB poorten zijn die spanningsloos
worden gemaakt als de auto wordt uitgezet?

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Moet zo'n Android Auto/Carplay dongle niet altijd in de data usb poort van de Inster (De USB A poort) zitten om te functioneren? Met een bedrade aansluiting rechtstreeks op de telefoon heb ik in elk geval gemerkt dat de USB-C poort niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 08:30
Als ik naar huis navigeer en de auto heeft voldoende range om met 30 km over aan te komen stuurt hij me toch steeds naar snelladers. Best irritant. Is daar iets aan te doen met instellingen? Ik kan niks vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Voor de liefhebbers is er nu ook een Inster met 5 zitplaatsen te bestellen.

Jammer dat dat destijds niet kon, wat dat had ik graag gewild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunirus
  • Laatst online: 13:28
HandyLumberjack schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:47:

In Frankrijk was hij al zeker sinds februari zo te bestellen, mogelijk daarvoor ook al.
Dealer in NL had toen geen idee of die ook maar Nederland zou komen helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunirus op 10-09-2025 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megat
kdrkdr schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:43:
Als ik naar huis navigeer en de auto heeft voldoende range om met 30 km over aan te komen stuurt hij me toch steeds naar snelladers. Best irritant. Is daar iets aan te doen met instellingen? Ik kan niks vinden.
Ik ben het met u eens, dat je door de manier waarop de navigatie nu is ingericht, op het verkeerde been gezet kunt worden. Misschien is het te omzeilen door een snellader te selecteren op bv 5 km van de bestemming.
Ik zag op een Duits filmpje dat de nieuwe Ionic - net als Tesla - de mogelijkheid biedt om in te stellen met welk percentage je je bestemming wilt bereiken. Misschien dat dat in de toekomst in de Inster ook komt met een update.

[ Voor 4% gewijzigd door Megat op 10-09-2025 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:08
dhrto schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:53:
Moet zo'n Android Auto/Carplay dongle niet altijd in de data usb poort van de Inster (De USB A poort) zitten om te functioneren? Met een bedrade aansluiting rechtstreeks op de telefoon heb ik in elk geval gemerkt dat de USB-C poort niet werkt.
De USB-C is alleen een laadpoort, geeft geen data verkeer.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ja, dat dacht ik inderdaad ook al. Wel beetje karig dat er maar 1 USB data poort is. In onze oudere Fiesta zitten er 3 (weliswaar allemaal type A, en geen C).

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:59
Mbt de ICCU problemen die een aantal INSTER berijders in dit forum rapporteren, is er iets te doen om dit probleem zo veel mogelijk te voorkomen? Ik heb een Pulse uitvoering die eind april geleverd is met inmiddels 8000 km op de teller, ik zie op de Duitse Hyundai site dat er geen terugroep aktie is voor mijn VIN. Echter valt de hier eerder gemeldde ICCU software update ook onder een terugroep aktie? Indien niet, kun je wellicht beter met de dealer afstemmen of een preventieve ICCU software update mogelijk en verstandig is

• HandyLumberjack
sv7088 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:21:
Mbt de ICCU problemen die een aantal INSTER berijders in dit forum rapporteren, is er iets te doen om dit probleem zo veel mogelijk te voorkomen? Ik heb een Pulse uitvoering die eind april geleverd is met inmiddels 8000 km op de teller, ik zie op de Duitse Hyundai site dat er geen terugroep aktie is voor mijn VIN. Echter valt de hier eerder gemeldde ICCU software update ook onder een terugroep aktie? Indien niet, kun je wellicht beter met de dealer afstemmen of een preventieve ICCU software update mogelijk en verstandig is
Ook met de nieuwe software gaan ICCU's kapot, en het lijkt erop dat je er als berijder verder weinig invloed op hebt.

Bij vervanging wordt nu een verbeterde ICCU gemonteerd. Ik heb er zelf ook niet zo'n moeite mee als die binnen de garantietermijn stuk zou gaan, want met die verbeterde versie is de kans waarschijnlijk een stuk kleiner dat je hem daarna een keer (deels) voor eigen rekening moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 15:32
sv7088 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:21:
Je kan zoeken op ICCU in dit forum en ook ioniq5 forum voor wat completer verhaal. Komt erop neer dat “met het nodige backward engineering” (ioniq5 forum rond maart 2024) meest waarschijnlijke oorzaak een spanningspiek bij afschakelen van laadcyclus is.
Een dergelijke piek wordt kleiner als je minder afschakelt. De software updates zullen dus waarschijnlijk (dat is niet bevestigd) langzaam naar een lagere stroom gaan alvorens af te schakelen.
Wat je zelf kan doen is “met lager vermogen laden”. Op 14A in plaats van de volle 16A dus bijvoorbeeld.
Dat kan je instellen op je laadpaal. De ioniq5 heeft ook een mogelijkheid om dat in de auto te beperken. “Lager laadvermogen”, niet te verwarren met “maximale accu lading”. Of dat op de inster ook zit weet ik niet.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:59
@HandyLumberjack en @Stefannn bedankt voor jullie terugkoppeling. Je kunt overwegen de garantie t.z.t. uit te breiden van 5 naar 7 jaar als je je wilt indekken tegen kostbare reparaties zoals een ICCU. Zelf laad ik met een vermogen van 60% (6,6 kW, 9,6A/fase)om het gebruik van zonnestroom te optimaliseren. Het laadvermogen is in de auto en met Bluelink in te stellen. Ik zie ook in de laadsessie grafiek dat mijn Peblar lader aan het einde van de laadcyclus er tot 10 minuten over doet om af te schakelen naar 0 A. Dat zal hopelijk ook helpen om de spanningspieken die bepaalde componenten in de ICCU kunnen opblazen te beperken. Verder lijkt er dan weinig te doen om de ICCU te beschermen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:08
Ik neem zelf geen maatregelen om de ICCU te "beschermen" , fok it, dat ding moet gewoon full power laden en als hij defect gaat (zoals in mijn Ioniq5 is gebeurd) dan gaat er een nieuwe in. Daar heb je garantie voor!

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Altijd als ik op de snelweg rijd dan zet ik de adaptive cruise control plus lane following aan door een keer op de betreffende knop op het stuur te klikken. Als de Inster een snelweg detecteert heet die combinatie blijkbaar HDA (Highway Driving Assist). Wat voegt HDA toe?
Vlak voor de afrit zet ik het weer uit en dan gaat iPedal weer aan. Echter blijft de lane following (het groene stuurtje) nog een tijdje actief. Waarom?

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 12-09-2025 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• imarcus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:21
DonJuape schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:00:
Altijd als ik op de snelweg rijd dan zet ik de adaptive cruise control plus lane following aan door een keer op de betreffende knop op het stuur te klikken. Als de Inster een snelweg detecteert heet die combinatie blijkbaar HDA (Highway Driving Assist). Wat voegt HDA toe?
Vlak voor de afrit zet ik het weer uit en dan gaat iPedal weer aan. Echter blijft de lane following (het groene stuurtje) nog een tijdje actief. Waarom?
Een typische vraag voor een genAI module (ChatGPT in dit geval):

1. Wat voegt HDA (Highway Driving Assist) toe?
Als je Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Following Assist (LFA) aanzet op een weg die door de auto als snelweg wordt herkend, dan verschijnt “HDA”.
Dat betekent:
  • Snelweg-specifieke werking: de auto herkent dat je op een snelweg zit en gebruikt daarvoor speciale parameters.
  • Gladdere ACC: vloeiendere acceleratie en remacties bij invoegen en inhalen, afgestemd op snelwegverkeer.
  • Stuurassistentie krachtiger en centraler: LFA stuurt iets consistenter om de auto netjes in het midden van de rijstrook te houden.
  • Snelheidsaanpassing (indien actief): afhankelijk van de uitvoering kan HDA ook automatisch de ingestelde snelheid aanpassen aan de maximumsnelheid die de navigatie/traffic sign recognition herkent.
Met andere woorden: HDA is geen nieuw systeem, maar een combinatie- en optimalisatie-modus van ACC + LFA, speciaal geactiveerd zodra de auto herkent dat je op een snelweg rijdt.

2. Waarom blijft Lane Following (groen stuurtje) actief als je HDA/ACC uitzet?
  • Wanneer je ACC (en dus HDA) uitschakelt, stopt de auto met automatisch gas geven en remmen.
  • Lane Following Assist (LFA) is echter een los systeem dat je apart aan- of uitzet met de stuurknop.
  • Daarom blijft het stuurtje nog even actief, want LFA “onthoudt” dat jij het aan had gezet, totdat óf jij het zelf uitzet, óf de omstandigheden wegvallen (bijv. geen rijstrookmarkeringen meer, afrit genomen).
Dat verklaart ook dat je i-Pedal (éénpedaalrijden) meteen terugkomt als ACC/HDA uitgaat, maar dat de auto nog een tijdje licht stuurt zolang hij de lijnen kan volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

imarcus schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 07:03:
[...]

Een typische vraag voor een genAI module (ChatGPT in dit geval):

1. Wat voegt HDA (Highway Driving Assist) toe?
Als je Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Following Assist (LFA) aanzet op een weg die door de auto als snelweg wordt herkend, dan verschijnt “HDA”.
Dat betekent:
  • Snelweg-specifieke werking: de auto herkent dat je op een snelweg zit en gebruikt daarvoor speciale parameters.
  • Gladdere ACC: vloeiendere acceleratie en remacties bij invoegen en inhalen, afgestemd op snelwegverkeer.
  • Stuurassistentie krachtiger en centraler: LFA stuurt iets consistenter om de auto netjes in het midden van de rijstrook te houden.
  • Snelheidsaanpassing (indien actief): afhankelijk van de uitvoering kan HDA ook automatisch de ingestelde snelheid aanpassen aan de maximumsnelheid die de navigatie/traffic sign recognition herkent.
Met andere woorden: HDA is geen nieuw systeem, maar een combinatie- en optimalisatie-modus van ACC + LFA, speciaal geactiveerd zodra de auto herkent dat je op een snelweg rijdt.

2. Waarom blijft Lane Following (groen stuurtje) actief als je HDA/ACC uitzet?
  • Wanneer je ACC (en dus HDA) uitschakelt, stopt de auto met automatisch gas geven en remmen.
  • Lane Following Assist (LFA) is echter een los systeem dat je apart aan- of uitzet met de stuurknop.
  • Daarom blijft het stuurtje nog even actief, want LFA “onthoudt” dat jij het aan had gezet, totdat óf jij het zelf uitzet, óf de omstandigheden wegvallen (bijv. geen rijstrookmarkeringen meer, afrit genomen).
Dat verklaart ook dat je i-Pedal (éénpedaalrijden) meteen terugkomt als ACC/HDA uitgaat, maar dat de auto nog een tijdje licht stuurt zolang hij de lijnen kan volgen.
Zoals vaker met AI is dit niet helemaal sluitend. Bij de Inster (en ook bij de Niro die ik hiervoor had) zet je de ACC plus LFA tegelijk aan met één knop. In mijn geval komende vanuit iPedal. Het lijkt mij dan logisch dat als ik het weer uitschakel met dezelfde knop, dat dan beide systemen worden uitgeschakeld.

• imarcus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:21
DonJuape schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:37:
Zoals vaker met AI is dit niet helemaal sluitend.
Inderdaad, AI is niet altijd to-the-point, maar geeft vaak wel een goede richting.
DonJuape schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:37:
Het lijkt mij dan logisch dat als ik het weer uitschakel met dezelfde knop, dat dan beide systemen worden uitgeschakeld.
Soms is de logica wat ondoorgrondelijk. Zo gaat in een andere auto mijn carkit aan door de auto te starten met een knop, maar blijft deze werken als ik de auto met dezelfde knop uit zet. De carkit gaat pas uit als ik de deur open doe. Voor de use case is dit meestal wel prettig gedrag.

• turkeyhakan
HandyLumberjack schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:47:

Voor alsnog alleen in de basisuitvoering?

• HandyLumberjack
turkeyhakan schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:08:
[...]

Voor alsnog alleen in de basisuitvoering?
Ja, maar je krijgt er voor die €500,- extra ook gelijk lichtmetalen wielen en wat andere opties bij.

Maar het is wel voor wat oudere kinderen bedoeld, want met drie volwassen gaat dat nooit passen.

(Ik heb nu een multimac (speciaal kinderbankje) geïnstalleerd waardoor mijn 3 jonge kinderen veilig en legaal op de normale achterbank kunnen. Maar op een gegeven moment worden ze daar te groot voor en het was mooi geweest als ze daarna nog een paar jaartjes op de normale achterbank konden zitten)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:13
DonJuape schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:00:
Hoe goed werkt HDA vind je? Scheelt het veel qua opletten/vermoeidheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Fr33z schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:34:
[...]

Het werkt best aardig, je moet alleen wel alert blijven op verkeer wat wil invoegen en afwijkende belijning bij o.a. wegwerkzaamheden. Los daarvan rijdt de Inster prima achter zijn voorganger aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Fr33z schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:34:
[...]

Het werkt prima maar net zo goed als de gewone ACC/LFA die ik in de Niro had. En het nut van LFA is beperkt want je moet toch je handen aan het stuur houden, kun je net zo goed zelf sturen.

[ Voor 16% gewijzigd door DonJuape op 13-09-2025 19:17 ]

• VickyNick
  • Laatst online: 13-09 23:34
Inmiddels geruime tijd een tevreden Inster rijder. Nu geeft de auto net onder de 15000 km een melding dat er een service beurt nodig is. Volgens de boekjes die in dit forum eerder zijn gedeeld zou dit om de 30000 km zijn of om de twee jaar. Het wordt wel duurder als gedacht als de auto al zo snel een service nodig heeft.

Wat ook opvalt: recent zijn de privacy voorwaarden gewijzigd van Bluelink. Gedurende het rijden komt er een groot melding venster op het scherm. Mooi dat je dan eerst geparkeerd moet zijn voordat je ze kan lezen/accepteren. Ik vind de melding best wel afleiden als deze tevoorschijn komt als je aan het rijden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
VickyNick schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:34:
Inmiddels geruime tijd een tevreden Inster rijder. Nu geeft de auto net onder de 15000 km een melding dat er een service beurt nodig is. Volgens de boekjes die in dit forum eerder zijn gedeeld zou dit om de 30000 km zijn of om de twee jaar. Het wordt wel duurder als gedacht als de auto al zo snel een service nodig heeft.
Bij mij staat ook na 15.000 km een servicebeurt ingesteld. Maar dat kan je zelf handmatig aanpassen in het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:13
monica66 schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:03:
[...]

Bij mij staat ook na 15.000 km een servicebeurt ingesteld. Maar dat kan je zelf handmatig aanpassen in het systeem.
Weet je toevallig ook nog hoe je dat hebt gedaan?
Ik ben nog lang niet zo ver qua km, maar dan stel ik het alvast in.
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste